NORME METODOLOGICE din 13 iunie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 24 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2260 18/04/2008
ART. 2COMPLETAT DEORDIN 2807 03/10/2003
ART. 2MODIFICAT DEORDIN 2807 03/10/2003
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE 422 18/07/2001
ART. 2REFERIRE LALEGE 422 18/07/2001
ART. 2REFERIRE LALEGE 422 18/07/2001 ART. 7
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 422 18/07/2001
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2260 18/04/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2014 14/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2001 09/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2002 09/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2015 14/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2025 15/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2031 22/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2033 23/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2035 23/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2038 28/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2039 28/01/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2044 04/02/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2097 05/03/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2173 25/03/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2238 15/04/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2239 15/04/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2242 15/04/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2377 11/06/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2378 11/06/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2379 11/06/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2397 24/06/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2424 02/07/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2426 03/07/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2099 20/02/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2101 20/02/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2102 22/02/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2356 26/06/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2357 26/06/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2358 26/06/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2359 26/06/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2360 26/06/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2361 26/06/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2362 26/06/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2363 26/06/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2429 19/07/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2520 05/09/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2534 17/09/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2553 24/09/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2440 27/07/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2037 26/01/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2038 26/01/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2033 26/01/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2034 26/01/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2035 26/01/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2036 26/01/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2040 30/01/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2041 30/01/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2098 13/03/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2099 13/03/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2100 13/03/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2101 13/03/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2172 11/04/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2183 20/04/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2184 20/04/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2208 16/05/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2247 08/06/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2246 08/06/2006
ActulREFERIT DEORDIN 2010 17/01/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2015 25/01/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2016 25/01/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2049 04/03/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2091 11/04/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2092 11/04/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2093 11/04/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2039 22/02/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2048 04/03/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2182 01/07/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2354 07/11/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2291 27/09/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2407 13/12/2005
ActulREFERIT DEORDIN 2063 19/02/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2042 04/02/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2043 04/02/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2044 04/02/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2046 04/02/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2049 04/02/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2062 13/02/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2190 28/04/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2070 01/03/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2081 04/03/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2216 06/04/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2314 08/07/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2433 04/10/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2434 04/10/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2435 04/10/2004
ActulREFERIT DEORDIN 2445 06/10/2004
ActulAPROBAT DEORDIN 2682 13/06/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 2682 13/06/2003
ART. 2COMPLETAT DEORDIN 2807 03/10/2003
ART. 2MODIFICAT DEORDIN 2807 03/10/2003
ART. 11REFERIT DEORDIN 2397 08/09/2004
ART. 13REFERIT DEORDIN 2376 11/06/2008

de clasare şi evidenta a monumentelor istorice



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Clasarea şi evidenta monumentelor istorice se realizează potrivit dispoziţiilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice şi ale prezentelor norme metodologice, emise de Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
 + 
Articolul 2(1) Clasarea este procedura prin care se conferă regim de monument istoric unui bun imobil, conform art. 7 din Legea nr. 422/2001.(2) Evidenta monumentelor istorice rezultă din procedura de alcătuire a fisei fiecărui monument, în care sunt consemnate informaţiile tehnice şi ştiinţifice, toate intervenţiile umane, precum şi modificările naturale survenite în decursul timpului, în condiţiile Legii nr. 422/2001 şi potrivit prezentelor norme metodologice.
 + 
Capitolul IIProcedura de alcătuire a fisei monumentelor istorice + 
Articolul 3Fişa de evidenta a unui monument istoric este alcătuită de către un specialist atestat de Ministerul Culturii şi Cultelor, potrivit legii, din cadrul Serviciului de monumente istorice din direcţia pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti. În cazul în care în cadrul direcţiei pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, nu este încadrat un specialist atestat, fişa de evidenta este alcătuită de către un expert sau specialist atestat de Ministerul Culturii şi Cultelor, potrivit legii.
 + 
Articolul 4Etapele pe care specialistul sau, după caz, expertul prevăzut la art. 3 trebuie să le urmeze în vederea alcătuirii fisei de evidenta a unui monument istoric sunt următoarele:a) cercetarea monumentului istoric pe teren, urmărindu-se:– verificarea denumirii oficiale, a denumirilor anterioare şi, după caz, a hramului bisericii sau a denumirii ansamblului;– verificarea adresei corecte;– descrierea imobilului;– stabilirea datei construirii, a istoricului şi a stării de conservare;– schita de plan;– fotografii ale imobilului;b) obţinerea de informaţii de la autoritatea administraţiei publice locale în legătură cu:– regimul juridic al proprietăţii, actual şi anterior;– planul cadastral al imobilului;– reglementările urbanistice în care se înscrie imobilul;c) obţinerea de informaţii bibliografice şi de arhiva:– stabilirea ctitorului, a finanţatorului sau a autorului, după caz;– stabilirea lucrărilor anterioare de restaurare;– analiza proiectelor anterioare de restaurare;– cercetarea altor surse de documentare.
 + 
Articolul 5(1) Fişa de evidenta a unui monument istoric se redactează astfel:a) inserarea codurilor anterioare;b) sinteza informaţiilor asupra fiecărui capitol şi camp din fişa;c) completarea campurilor fisei, pe computer;d) inserarea codului primit în Lista monumentelor istorice.(2) Fişa de evidenta completată potrivit alin. (1) este transmisă, pe suport hârtie şi magnetic, Direcţiei monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, unde este înregistrată de către inspectorul de zona.(3) Direcţia monumentelor istorice transmite fişa de evidenta prevăzută la alin. (2) Institutului Naţional al Monumentelor Istorice, în vederea verificării criteriilor de clasare utilizate.
 + 
Articolul 6(1) Lista monumentelor istorice se întocmeşte de către specialiştii Direcţiei ştiinţifice din cadrul Institutului Naţional al Monumentelor Istorice, pe baza fişelor de evidenta a monumentelor istorice, întocmite potrivit art. 4 şi 5, cu avizul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi, după caz, al Comisiei Naţionale de Arheologie.(2) Lista monumentelor istorice se aproba prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se actualizează la fiecare 5 ani.(3) Lista monumentelor istorice sta la baza întocmirii cadastrului de specialitate al monumentelor istorice.
 + 
Capitolul IIICriterii de clasare + 
Articolul 7(1) Criteriul de clasare este un standard calitativ şi cantitativ pe baza căruia se evalueaza semnificatia şi importanţa culturală a bunurilor imobile şi se determina categoria juridică a patrimoniului cultural naţional imobil din care fac parte aceste bunuri, respectiv grupa A sau B de monumente istorice.(2) Clasarea unui imobil se realizează în baza următoarelor criterii:a) criteriul vechimii;b) criteriul referitor la valoarea arhitecturala, artistică şi urbanistica;c) criteriul referitor la frecventa, raritate şi unicitate;d) criteriul referitor la valoarea memorial-simbolica.
 + 
Articolul 8(1) Calificativele acordate unui imobil în baza criteriului vechimii sunt următoarele:a) imobil ridicat până în anul 1775 – excepţional;b) imobil ridicat între anii 1775-1830 – foarte mare;c) imobil ridicat între anii 1830-1870 – mare;d) imobil ridicat între anii 1870-1920 – medie;e) imobil ridicat între anii 1920-1960 – mica;f) imobil ridicat după anul 1960 – nulă.(2) Evaluarea în baza criteriului vechimii este ponderată de autenticitatea conceptiei, materialelor şi procedeelor de construcţie şi a amplasamentului, invers proporţional cu vechimea imobilului.(3) La acordarea calificativelor în baza criteriului vechimii se au în vedere şi:a) vechimea iniţială a imobilului şi a interventiilor ulterioare;b) vechimea elementelor componente ale imobilului;c) vestigiile arheologice atestate, aparţinând unor imobile anterioare celui care face obiectul evaluării;d) ponderea elementelor componente, provenite din intervenţiile ulterioare ridicării imobilului.
 + 
Articolul 9(1) Criteriul referitor la valoarea arhitecturala, artistică şi urbanistica are drept scop stabilirea valorii imobilului din punct de vedere estetic, funcţional şi tehnic.(2) În privinta imobilului care nu prezintă valoare arhitecturala, artistică şi urbanistica nu se declanseaza procedura de clasare.(3) Calificativele acordate în baza criteriului referitor la valoarea arhitecturala, artistică şi urbanistica sunt: excepţional, foarte mare, mare, medie, mica.(4) La acordarea calificativelor în baza criteriului referitor la valoarea arhitecturala, artistică şi urbanistica se au în vedere:a) coerenta planimetrica şi structurală, precum şi conceptia tehnica;b) plastica arhitecturala a fatadelor şi a interioarelor;c) componentele artistice valoroase;d) valoarea diferitelor părţi componente şi ponderea celor care conferă imobilului un anumit caracter;e) relaţia cu contextul urban şi natural, apartenenţa la un ansamblu sau sit construit ori natural, păstrat parţial sau total;f) reprezentativitatea în cadrul unui program, unor politici urbane sau al unor tipologii;g) reprezentativitatea pentru o epoca istorica, autor sau stil;h) semnificatia pentru o anumită arie istorico-geografică.
 + 
Articolul 10(1) Criteriul referitor la frecventa, raritate şi unicitate are drept scop stabilirea valorii imobilului din punct de vedere al frecvenţei şi raritatii imobilului, componentelor acestuia sau a ansamblului.(2) Calificativele acordate în baza criteriului referitor la frecventa, raritate şi unicitate sunt: excepţional, foarte mare, mare, medie, mica.(3) La acordarea calificativelor în baza criteriului referitor la frecventa, raritate şi unicitate se au în vedere:a) unicitatea imobilului, componentelor sau a ansamblului;b) dacă reprezintă cap de serie pentru o zona istorico-geografică, etnografica sau pentru un autor;c) raritatea sau apartenenţa la o serie restrânsă pentru o zona istorico-geografică, etnografica sau pentru o perioadă istorica;d) tipicitatea pentru o zona istorico-geografică, etnografica, pentru un stil sau pentru o epoca;e) frecventa obiectivelor valoroase într-un ansamblu istoric constituit.
 + 
Articolul 11(1) Criteriul referitor la valoarea memorial-simbolica are drept scop stabilirea valorii imobilului din punct de vedere al simbolisticii pe care o prezintă imobilul în cauza.(2) La acordarea calificativelor în baza criteriului referitor la valoarea memorial-simbolica se au în vedere:a) imobilele legate de anumite momente şi locuri istorice, culturale, politice sau sociale, precum şi cele reprezentative pentru anumite personalităţi;b) construcţiile anterioare dispărute, de importanţa istorica recunoscută, atestate prin orice surse, documentare sau arheologice;c) prezenta în memoria comunităţii, la nivel naţional sau local;d) dacă imobilul respectiv este legat de anumite traditii locale.
 + 
Articolul 12(1) În vederea clasarii unui imobil în grupa A a monumentelor istorice este necesar:a) acordarea cel puţin a unui calificativ excepţional, cu excepţia imobilelor incluse în Lista patrimoniului mondial şi a celor din Lista indicativa de includere în Lista patrimoniului mondial;b) acordarea cel puţin a calificativului mare la toate criteriile de clasare, cu excepţia criteriului referitor la valoarea memorial-simbolica;c) acordarea cel puţin a unui calificativ foarte mare, a unui calificativ mare şi a unui calificativ medie.(2) În vederea clasarii unui imobil în grupa B a monumentelor istorice este necesară acordarea a cel puţin trei calificative medie, cu excepţia cazurilor în care, în funcţie de zona istorico-geografică, la criteriul vechime se acordă calificativul mica.
 + 
Capitolul IVProcedura de clasare + 
Articolul 13(1) Procedura de clasare se declanseaza de către direcţiile pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, astfel:1. din oficiu, în următoarele situaţii:a) pentru bunurile imobile aflate în proprietatea statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale;b) pentru bunurile imobile aflate în proprietatea cultelor religioase;c) pentru bunurile imobile descoperite intamplator sau în cadrul unor cercetări arheologice sistematice;2. la cererea sau, după caz, la propunerea:a) proprietarului bunului imobil, a muzeului municipal sau judeţean;b) primarului localităţii, a consiliului local sau judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pe al cărui teritoriu administrativ se afla bunul imobil în cauza;c) Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sau Comisiei Naţionale de Arheologie;d) asociaţiilor şi fundaţiilor legal constituite, cu activitate în domeniul protejării monumentelor istorice.(2) Dosarul de clasare se întocmeşte de către direcţiile pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi se înaintează Direcţiei monumentelor istorice în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii sau, după caz, a propunerii prevăzute la alin. (1) pct. 2.(3) Direcţia monumentelor istorice analizează dosarul de clasare, îl supune spre avizare Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi, după caz, înaintează ministrului culturii şi cultelor propunerea de clasare sau de neclasare.(4) În cazul în care dosarul de clasare este incomplet, Direcţia monumentelor istorice solicita direcţiei pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 15 zile de la primirea dosarului, completarea acestuia. Direcţia pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, are obligaţia de a completa dosarul de clasare în termen de 15 zile de la comunicarea solicitării de completare.
 + 
Articolul 14(1) Dosarul de clasare cuprinde:1. documentaţia tehnica:a) fişa analitica de evidenta, întocmită de direcţia pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, în a carei raza teritorială se afla imobilul;b) harti şi planuri de situaţie;c) releveul actual al imobilului;d) fotografii interioare şi exterioare ale imobilului, ale împrejurimilor şi ale sitului, după caz;e) date referitoare la folosinţă imobilului;f) expertiza tehnica; depunerea la dosarul de clasare a expertizei tehnice este facultativă;2. documentaţia istorica: studiu istorico-arhitectural întocmit de un specialist atestat în domeniul monumentelor istorice;3. documentaţia privind situaţia juridică:a) copii legalizate de pe actele care atesta dreptul de proprietate sau alte drepturi reale asupra imobilului;b) copii legalizate de pe planul cadastral şi de pe cartea funciară;4. acte administrative:a) cerere, în cazurile prevăzute la art. 13 alin. (1) pct. 2;b) referatul de specialitate al direcţiei pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;c) avizul comisiei regionale a monumentelor istorice, cu precizarea propunerii de clasare în grupa A sau, după caz, grupa B a monumentelor istorice;d) referatul de specialitate al inspectorului de zona din cadrul Direcţiei monumentelor istorice din Ministerul Culturii şi Cultelor, cu susţinerea clasarii în grupa A sau, după caz, grupa B a monumentelor istorice;e) avizul Secţiunii de evidenta a Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice;f) referatul de expertiza al unui specialist atestat de Ministerul Culturii şi Cultelor, în cazul în care este susţinută clasarea imobilului în alta grupa decât cea susţinută de către inspectorul prevăzut la lit. d).(2) La cererea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, Institutul Naţional al Monumentelor Istorice fundamentează din punct de vedere ştiinţific clasarea monumentelor istorice.
 + 
Articolul 15(1) Direcţiile pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, au obligaţia de a comunică neîntârziat declanşarea procedurii de clasare, după caz, proprietarului, titularului dreptului de administrare sau, respectiv, titularului altui drept real asupra bunului imobil.(2) De la data comunicării către proprietar sau către titularul altor drepturi reale a declanşării procedurii de clasare şi până la publicarea ordinului de clasare sau până la emiterea ordinului de neclasare, după caz, dar nu mai mult de 12 luni, bunului imobil în cauza i se aplică regimul juridic al monumentelor istorice, potrivit legii.
 + 
Articolul 16(1) În termen de 30 de zile de la primirea dosarului de clasare, Comisia Naţionala a Monumentelor Istorice, în urma analizarii dosarului, adopta, după caz, hotărârea de clasare sau de neclasare.(2) Bunul imobil în privinta căruia Comisia Naţionala a Monumentelor Istorice a adoptat hotărârea de clasare se claseaza prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Ordinul de clasare emis de ministrul culturii şi cultelor sau hotărârea de neclasare se comunică proprietarului şi titularilor de alte drepturi reale, precum şi autorităţii administraţiei publice locale, în termen de cel mult 30 de zile de la data emiterii.
 + 
Articolul 17(1) Ordinul de clasare sau de neclasare poate fi contestat de proprietarul bunului imobil în cauza la Ministerul Culturii şi Cultelor în termen de 30 de zile de la data comunicării; contestaţia se soluţionează în termen de 30 de zile de la înregistrare.(2) În cazul în care, prin votul a două treimi din numărul membrilor, Comisia Naţionala a Monumentelor Istorice susţine hotărârea iniţială de clasare sau de neclasare, ministrul culturii şi cultelor este îndreptăţit sa respingă contestaţia.(3) În cazul în care contestatarul este nemulţumit de răspunsul primit, acesta se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.(4) În cazul în care ordinul de clasare sau de neclasare a fost contestat în condiţiile legii, acesta rămâne definitiv după epuizarea căilor de atac.(5) În cazul în care ordinul de clasare sau de neclasare nu este contestat în condiţiile legii, acesta rămâne definitiv după 30 de zile de la comunicarea lui în scris proprietarului şi autorităţilor administraţiei publice locale.(6) La data rămânerii definitive a ordinului de neclasare, efectele aplicării prevederilor art. 15 alin. (2) încetează; reluarea procedurii de clasare nu poate interveni înainte de 3 ani, în absenta descoperirii unor elemente noi care să o justifice.(7) În situaţia introducerii unei acţiuni în contencios administrativ împotriva ordinului de clasare, până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile asupra bunului imobil în cauza, se aplică prevederile art. 15 alin. (2).
 + 
Articolul 18(1) Ordinul de clasare se publică prin grija Ministerului Culturii şi Cultelor în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 15 zile de la rămânerea definitivă.(2) Calitatea de monument istoric a bunului imobil respectiv se înscrie de către proprietar, fără taxa, în cartea funciară, în termen de 30 de zile de la data publicării ordinului de clasare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 19(1) În termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului de clasare, direcţiile pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, întocmesc şi comunică proprietarului Obligaţia privind folosinţă monumentului istoric, în care sunt precizate condiţiile şi regulile de utilizare sau de exploatare şi de întreţinere a bunului imobil în cauza şi care însoţeşte pe tot parcursul existenţei imobilului actele de proprietate, de concesiune sau de închiriere a imobilului în cauza.(2) Obligaţia privind folosinţă monumentului istoric este servitute constituită în folosul imobilului şi se înscrie în cartea funciară de către proprietar în termen de 30 de zile de la data comunicării ei.
 + 
Articolul 20Calitatea de monument istoric este marcată în mod obligatoriu pe bunul imobil printr-un însemn amplasat de reprezentanţii primăriei, în condiţiile legii.
 + 
Capitolul VProcedura de declasare + 
Articolul 21(1) Declasarea este procedura de radiere din Lista cuprinzând monumentele istorice a unui bun imobil sau numai a unei părţi din acesta.(2) Declasarea monumentelor istorice urmează aceeaşi procedura ca cea prevăzută pentru clasare. Ea este declansata din oficiu în oricare dintre situaţiile următoare:a) descărcarea de sarcina arheologică, în cazul siturilor arheologice, conform avizului Comisiei Naţionale de Arheologie;b) dispariţia monumentului istoric.(3) Dosarul de declasare se întocmeşte de către direcţiile pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi se înaintează Direcţiei monumentelor istorice.(4) Dosarul de declasare este întocmit potrivit prevederilor art. 14 alin. (1), după caz.(5) Direcţia monumentelor istorice analizează dosarul de declasare, îl supune spre avizare Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi înaintează ministrului culturii şi cultelor propunerea de declasare.(6) În cazul în care dosarul de declasare este incomplet, Direcţia monumentelor istorice solicita direcţiei pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 15 zile de la primirea dosarului, completarea acestuia. Direcţia pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, are obligaţia de a completa dosarul de declasare în termen de 15 zile de la comunicarea solicitării de completare.(7) În privinta procedurii de declasare sunt aplicabile prevederile art. 15 şi ale art. 18 alin. (1).
 + 
Capitolul VIProcedura de schimbare a grupei de clasare + 
Articolul 22(1) Schimbarea grupei de clasare a monumentelor istorice se face potrivit procedurii prevăzute pentru clasare.(2) Dosarul de schimbare a grupei de clasare se întocmeşte de către direcţiile pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi se înaintează Direcţiei monumentelor istorice în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii sau, după caz, a propunerii prevăzute la art. 13 alin. (1) pct. 2.(3) Dosarul de schimbare a grupei de clasare este întocmit potrivit prevederilor art. 14 alin. (1), după caz.(4) Direcţia monumentelor istorice analizează dosarul de schimbare a grupei de clasare, îl supune spre avizare Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi, după caz, înaintează ministrului culturii şi cultelor propunerea de schimbare a grupei de clasare.(5) În cazul în care dosarul de schimbare a grupei de clasare este incomplet, Direcţia monumentelor istorice solicita direcţiei pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 15 zile de la primirea dosarului, completarea acestuia. Direcţia pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, are obligaţia de a completa dosarul de schimbare a grupei de clasare în termen de 15 zile de la comunicarea solicitării de completare.(6) În privinta procedurii de schimbare a grupei de clasare sunt aplicabile prevederile art. 15 şi 18.
 + 
Capitolul VIIProcedura de clasare de urgenta + 
Articolul 23(1) Clasarea de urgenta este procedura excepţionala prin care un bun imobil aflat în pericol iminent de distrugere sau de alterare fizica este clasat în grupa A sau B, după caz, în vederea luării măsurilor urgente necesare pentru salvarea sa.(2) Solicitarea declanşării procedurii de clasare de urgenta se face în termen de maximum 3 zile de la constatarea situaţiei de urgenta de către proprietar, primar sau de direcţia pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti; solicitarea se adresează Direcţiei monumentelor istorice.(3) Împotriva ordinului de clasare de urgenta proprietarul se poate adresa instanţei de contencios administrativ.(4) Până la soluţionarea litigiului prevăzut la alin. (3), bunului imobil în cauza i se aplică dispoziţiile art. 15 alin. (2).––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x