privind condiţiile de încadrare, drepturile şi obligaţiile asistentului personal al persoanei cu handicap
+
Articolul 1Asistentul personal al persoanei cu handicap, denumit în continuare asistent personal, este persoana care supraveghează, acorda asistenţa şi îngrijire copilului sau adultului cu handicap grav, pe baza programului individual de recuperare şi integrare socială a persoanei cu handicap, elaborat de comisiile de expertiza medicală pentru adultii cu handicap şi, respectiv, comisiile de expertiza medicală a copilului cu handicap, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3)-(5) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 2Poate fi încadrată cu contract individual de muncă în funcţia de asistent personal persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:a) are vârsta minima de 18 ani împliniţi, iar dacă este la prima încadrare ca asistent personal, vârsta maxima de 50 de ani; … b) nu a fost condamnata pentru săvârşirea unei infracţiuni care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei de asistent personal; … c) are capacitate deplina de exerciţiu; … d) are o stare de sănătate corespunzătoare, atestata pe bază de examen medical de specialitate; … e) a absolvit cel puţin cursurile învăţământului general obligatoriu; … f) semnează un angajament, ca act adiţional la contractul individual de muncă, prin care îşi asuma răspunderea realizării integrale a prevederilor programului individual de recuperare şi integrare socială a persoanei cu handicap grav, elaborat de comisiile de expertiza medicală menţionate la art. 1. … +
Articolul 3(1) Asistentul personal are dreptul, pentru activitatea desfăşurată, pe baza contractului individual de muncă, la un salariu lunar, stabilit potrivit dispoziţiilor legale privind salarizarea asistentului social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţa socială din sectorul bugetar, altele decât clinice, precum şi la transport gratuit conform art. 18 alin. (1) lit. i) şi j) şi art. 19 alin. (1) lit. g) şi h) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, cu modificările şi completările ulterioare. … (2) Asistentul personal are dreptul la un program de lucru care să nu depăşească, în medie, 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămâna. … (3) Asistentul personal beneficiază de concediu anual de odihnă plătit şi de asigurări sociale de stat şi de sănătate, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile personalului încadrat cu contract individual de muncă. … +
Articolul 4Asistentul personal are următoarele obligaţii specifice:a) să efectueze, în termen de maximum 2 ani de la încheierea contractului individual de muncă, la recomandarea primarului, un curs de instruire pentru asistenţa specifică, curs organizat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap potrivit dispoziţiilor legale. Absolventului acestui curs i se eliberează un atestat de către Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Procedura de eliberare a atestatului se stabileşte prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Atestatul este valabil pe o perioadă de un an, cu drept de prelungire; … b) sa presteze pentru persoana cu handicap grav toate activităţile şi serviciile prevăzute în contractul individual de muncă; … c) sa trateze cu respect, buna-credinţa şi înţelegere persoana cu handicap grav şi sa nu abuzeze fizic, psihic sau moral de starea de incapacitate în care se afla aceasta; … d) sa sesizeze primarul, în calitate de angajator, şi inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap despre orice modificare survenită în starea fizica, psihică sau socială a persoanei cu handicap grav, de natura sa modifice acordarea drepturilor sau a accesibilitatilor prevăzute în Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, cu modificările şi completările ulterioare; … e) sa întocmească trimestrial un raport de activitate către primar, care să cuprindă date privind evoluţia persoanei cu handicap grav în raport cu obiectivele programului individual de recuperare şi integrare socială elaborat de comisia de expertiza medicală menţionată la art. 1. Raportul va fi adus la cunoştinţa persoanei cu handicap grav, sub semnatura acesteia, sau, după caz, a reprezentantului legal şi va fi avizat de secretarul unităţii administrativ-teritoriale respective. O copie de pe raport va fi depusa la inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap. … +
Articolul 5(1) Contractul individual de muncă al asistentului personal se încheie cu primarul localităţii de domiciliu sau, după caz, de reşedinţa, stabilită potrivit legii, a persoanei cu handicap grav, pe baza hotărârii consiliului local. … (2) Contractul individual de muncă se întocmeşte în 3 exemplare, câte unul pentru fiecare parte contractantă, iar cel de al treilea exemplar se transmite la inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, în termen de 5 zile de la încheierea acestuia. Dosarul de angajare va cuprinde: … a) cererea de angajare; … b) copie de pe actul de identitate (buletin sau carte de identitate) al persoanei care solicită angajarea; … c) carnetul de muncă; dacă solicitantul nu a mai lucrat, va da o declaraţie pe proprie răspundere în care să se specifice aceasta situaţie; … d) copii de pe actele de studii şi de pe actele de stare civilă; … e) curriculum vitae; … f) actul de examinare medicală, emis de o instituţie sanitară competenţa, potrivit legii; … g) cazierul judiciar; … h) certificatul de încadrare în categoria de persoana cu handicap grav al persoanei care necesita asistent personal, în original, plus 3 copii; … i) copie de pe buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate a persoanei cu handicap grav care necesita asistent personal ori, după caz, de pe certificatul de naştere, în cazul copilului cu handicap grav care nu a împlinit vârsta de 14 ani; … j) raportul de ancheta socială întocmit de compartimentul de autoritate tutelara şi protecţie socială din cadrul consiliului local al localităţii de domiciliu sau, după caz, de reşedinţa a persoanei cu handicap grav, din care să rezulte necesitatea angajării asistentului personal; … k) acordul scris al familiei sau al susţinătorilor legali, în cazul persoanelor cu handicap grav fără discernământ. … (3) Contractul individual de muncă se încheie pe durata determinata de cel puţin 3 luni, în funcţie de recomandările comisiei de expertiza medicală a persoanei cu handicap grav, cu posibilitatea reînnoirii acestuia. … (4) Contractul individual de muncă încetează în cazurile prevăzute de Codul muncii, care se aplică în mod corespunzător, precum şi în cazul neobtinerii atestatului conform art. 4 lit. a) sau al retragerii acestuia. … (5) Contractul individual de muncă se suspenda pe perioada în care asistentul personal nu are în îngrijire persoana cu handicap grav, precum şi pe perioada suspendării atestatului ori în alte cazuri prevăzute de lege. … (6) În funcţie de recomandările comisiei de expertiza medicală prevăzute la art. 1, consiliul local poate să angajeze un asistent personal care să presteze activitatea la 2 sau 3 persoane cu handicap grav, pe baza aceluiaşi contract individual de muncă, cu respectarea duratei normale a programului zilnic de lucru, stabilită potrivit legii. … +
Articolul 6(1) În bugetul local vor fi prevăzute sumele necesare din care se suporta salarizarea şi transportul asistentilor personali potrivit art. 20 alin. (2) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, cu modificările şi completările ulterioare. … (2) Anual, la propunerea primarului, consiliul local va aproba numărul asistentilor personali. … (3) Compartimentul de autoritate tutelara şi protecţie socială din cadrul consiliului local controlează periodic activitatea asistentilor personali şi prezintă semestrial un raport consiliului local. … +
Articolul 7(1) Autorităţile administraţiei publice locale care nu dispun de resurse financiare necesare pentru plata drepturilor asistentilor personali pot primi pentru completarea veniturilor proprii, prin transfer de la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap, constituit potrivit art. 53 alin. (1) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, cu modificările şi completările ulterioare, sumele necesare, astfel încât să poată asigura plata integrală a acestor drepturi. … (2) Transferul sumelor se stabileşte pe bază de convenţie încheiată între Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, şi autorităţile administraţiei publice locale respective. Modelul convenţiei este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice. … (3) În anul 2000, până la aprobarea bugetelor locale, cheltuielile necesare pentru plata asistentilor personali pot fi suportate din sumele alocate consiliilor locale de către Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap. … +
Articolul 8(1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare de către asistentul personal a obligaţiilor prevăzute de dispoziţiile legale în sarcina acestuia, precum şi a celor prevăzute în contractul individual de muncă atrage răspunderea juridică a acestuia în condiţiile legii. … (2) Personalul cu atribuţii de control al activităţii asistentilor personali, împuternicit prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, care constata ca aceştia încalcă în mod repetat obligaţiile menţionate la alin. (1), propune retragerea atestatului. … (3) Dacă personalul cu atribuţii de control menţionat la alin. (2) constata ca asistenţii personali au săvârşit fapte care sunt prevăzute de legea penală, acesta are obligaţia de a sesiza de îndată organele de cercetare penală. … +
Anexă––-la normele metodologice––––––––CONVENŢIEîncheiată astăzi …..între:Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ………………., cu sediul în ………………………….,telefon ……………., codul fiscal nr. ………….., cont nr. ……………………, deschis la ……………………, reprezentat de ………..,şiConsiliul Local ………………………………., cu sediulîn …………………………., telefon ……………………, codul fiscal nr. ……………………., cont nr. …………….., deschis la …………….., reprezentat de ………………….. . +
Capitolul IObiectul convenţieiArt. 1. – Prezenta convenţie are ca obiect asocierea părţilor menţionate în vederea asigurării sumelor necesare pentru plata drepturilor asistentilor personali.Art. 2. – Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ……….., reprezentat de ……, aloca consiliului local, în anul ………………., suma de …………………. lei de la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap, în completarea sumelor alocate potrivit art. 3, pentru asigurarea plăţilor reprezentând drepturile asistentilor personali.Art. 3. – Consiliul Local …………………………….., reprezentat de …………………………, aloca în anul ……………………. suma de …………………… lei din bugetul local, pentru asigurarea plăţilor reprezentând drepturile asistentilor personali. +
Capitolul IIDrepturile şi obligaţiile părţilorA. Drepturile şi obligaţiile Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu HandicapArt. 4. – Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ……………………………………., are următoarele obligaţii:1. sa aloce lunar sumele stabilite la art. 2 din prezenta convenţie;2. sa acorde asistenţa tehnica de specialitate în desfăşurarea şi realizarea programelor de servicii sociale ………………… .Art. 5. – Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap are dreptul sa coordoneze şi sa controleze gestionarea sumelor alocate.Art. 6. – Plata sumelor se realizează prin virament bancar din contul Inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap nr. …………. în contul Consiliului Local ………………….. nr. ………. .B. Drepturile şi obligaţiile consiliului localArt. 7. – Consiliul Local ……………………. are următoarele obligaţii:1. sa prevadă în bugetul local sumele prevăzute la art. 3 din prezenta convenţie;2. sa plătească la începutul fiecărei luni, din contul nr. …………., deschis la ………………, drepturile asistentilor personali pentru persoanele cu handicap pentru luna anterioară.Art. 8. – Consiliul local are dreptul sa verifice modul de gestionare a sumelor alocate de la bugetul local. +
Capitolul IIIÎncetarea convenţieiArt. 9. – (1) Convenţia încetează în următoarele cazuri:1. una dintre părţi nu aloca la termen sumele stabilite;2. sumele nu au fost utilizate în scopul pentru care au fost alocate;3. nu sunt prezentate la termenul stabilit rapoartele financiar-contabile privind modul de utilizare a fondurilor alocate;4. este împiedicată verificarea actelor financiar-contabile.(2) Convenţia poate inceta şi prin acordul scris al părţilor. … +
Capitolul IVClauze specialeArt. 10. – Modificarea prezentei convenţii se poate face cu acordul părţilor, prin act adiţional.Art. 11. – Convenţia se încheie pe o perioadă de 3 luni sau 1 an, cu posibilitatea prelungirii, dacă nici una dintre părţi nu o denunta în scris cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirării.Art. 12. – Toate neînţelegerile apărute între părţi în legătură cu interpretarea şi executarea prezentei convenţii se soluţionează de instanţele judecătoreşti potrivit legii.Art. 13. – Prezenta convenţie s-a încheiat în 3 (trei) exemplare.Secretariatul de Stat Consiliul Localpentru Persoanele cu Handicap ……………………………………… (reprezentant)(reprezentant)VIZAT,Contabil-şef–––