NORME METODOLOGICE din 12 septembrie 1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 3 octombrie 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 476 18/04/2003
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 6 08/03/1993
ActulREFERIRE LACOD INTERN 04/11/1993
ActulREFERIRE LALEGE 107 03/10/1992
ActulREFERIRE LADECRET 80 02/03/1979 CAP. 9
ActulREFERIRE LACONVENTIE 07/07/1978
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 17/02/1978
ActulREFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ActulREFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974 CAP. 9
ActulREFERIRE LADECRET 80 16/03/1971
ActulREFERIRE LACONVENTIE 05/04/1966
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 476 18/04/2003
ActulAPROBAT DEHG 510 12/09/1997
ActulCONTINUT DEHG 510 12/09/1997

de eliberare a documentului de conformitate (DOC) companiilor de navigaţie şi a certificatului de management al siguranţei (S.M.C.) navelor care arboreaza pavilionul României în conformitate cu prevederile Codului internaţional de management al siguranţei – Codul I.S.M., adoptat prin Rezoluţia A 741(18) a Organizaţiei Maritime Internaţionale (I.M.O.)



1. Dispoziţii generaleCodul internaţional de management pentru exploatarea în siguranţa a navelor şi pentru prevenirea poluarii (Codul internaţional de management al siguranţei – Codul I.S.M.) a fost adoptat de către Organizaţia Maritima Internationala (I.M.O.) prin Rezoluţia A 741(18) şi va fi obligatoriu începând cu data de 1 iulie 1998. Acest cod a devenit capitolul IX al Convenţiei pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare – SOLAS 1974, începând din luna mai 1994. Codul I.S.M. asigura un standard internaţional pentru managementul siguranţei exploatării navelor şi pentru prevenirea poluarii.Codul I.S.M. stipulează ca fiecare companie de navigaţie sa stabilească obiectivele de siguranţă şi, în plus, sa dezvolte, sa implementeze şi sa menţină un sistem de management al siguranţei (S.M.S.) care include cerinţe functionale, asa cum sunt listate în secţiunea 1.4 din Codul I.S.M.Prin aplicarea Codului I.S.M. se susţine şi se încurajează dezvoltarea unei culturi şi mentalitati privind siguranţa navigaţiei. Factorii de succes pentru dezvoltarea unei culturi privind siguranţa navigaţiei sunt, printre alţii, angajarea, valorile şi convingerile.Intrarea efectivă în vigoare se face prin grija Guvernului şi include verificarea ca sistemul de management al siguranţei (S.M.S.) să fie în conformitate cu cerinţele stipulate în Codul I.S.M., precum şi verificarea concordanţei cu regulile şi reglementările obligatorii.Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de administraţie, este răspunzător de luarea tuturor măsurilor necesare pentru implementarea corecta şi la termen a prevederilor Codului I.S.M. şi prin Direcţia porturilor şi navigaţiei maritime va verifica modul în care companiile de navigaţie se conformează cerinţelor Codului I.S.M. şi va elibera documentul de conformitate (DOC) şi navelor, certificatul de management al siguranţei (S.M.C.).Pentru desfăşurarea acestei activităţi, Ministerul Transporturilor stabileşte următoarele norme metodologice de eliberare a documentului de conformitate (DOC) companiilor de navigaţie şi a certificatului de management al siguranţei (S.M.C.) navelor care arboreaza pavilionul României, respectând cap. IX al Convenţiei SOLAS 1974. Aceste norme metodologice au fost întocmite cu respectarea prevederilor liniilor directoare privind implementarea Codului I.S.M. de către administraţii, aprobate prin Rezoluţia A 788 a Organizaţiei Maritime Internaţionale (I.M.O.).2. DefiniţiiPentru înţelegerea uniforma, în cadrul prezentelor norme metodologice, se adoptă următoarele definiţii:2.1. Codul internaţional de management al siguranţei – Codul I.S.M. înseamnă Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranţa a navelor şi pentru prevenirea poluarii, asa cum a fost adoptat de Organizaţia Maritima Internationala (I.M.O.) prin Rezoluţia A 741(18) şi apoi inclus în capitolul IX al Convenţiei SOLAS 1974 şi asa cum poate fi modificat de Organizaţia Maritima Internationala (I.M.O.);2.2. companie înseamnă proprietarul navei sau oricare alta organizaţie sau persoana, cum ar fi managerul sau agentul de închiriere în regim bare boat, care şi-a asumat responsabilitatea pentru exploatarea navei de la proprietarul acesteia şi care, asumându-şi aceasta responsabilitate, a fost de acord să se achite de toate îndatoririle şi responsabilităţile impuse de Codul I.S.M.;2.3. Administraţia înseamnă Guvernul României al cărui pavilion nava este indreptatita sa-l arboreaza. Ministerul Transporturilor îndeplineşte rolul de administraţie pentru eliberarea documentului de conformitate (DOC) şi a certificatului de management al siguranţei (S.M.C.) prin Direcţia porturilor şi navigaţiei maritime (D.P.N.M.), iar prin Inspectoratul Navigaţiei Civile şi capitaniile portuare, rolul de control al administraţiei;2.4. sistemul de management al siguranţei (S.M.S.) înseamnă un sistem structurat şi documentat, care permite personalului companiei sa pună efectiv în practica politica acesteia în domeniul siguranţei şi în domeniul protecţiei mediului înconjurător;2.5. document de conformitate (DOC) înseamnă un document eliberat unei companii care corespunde cerinţelor Codului I.S.M. (a se vedea modelul de certificat prezentat în anexa);2.6. document de conformitate interimar înseamnă un document eliberat unei companii care corespunde Codului I.S.M., aflată în perioada de verificări suplimentare, şi a cărui valabilitate este de maximum 12 luni;2.7. certificatul de management al siguranţei (S.M.C.) înseamnă un document eliberat unei nave, care semnifica faptul ca managementul companiei şi cel de la bordul navei sunt în concordanta cu sistemul de management al siguranţei (S.M.S.) aprobat (a se vedea modelul de certificat prezentat în anexa);2.8. certificatul de management al siguranţei interimar înseamnă un document eliberat unei nave care corespunde Codului I.S.M., aflată în perioada de verificări suplimentare, şi a cărui valabilitate este de maximum 12 luni;2.9. auditul managementului siguranţei înseamnă o examinare sistematica şi independenta, pentru a determina dacă activităţile efectuate în cadrul sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) şi rezultatele legate de acestea sunt în concordanta cu reglementările planificate şi dacă aceste reglementări sunt puse efectiv în practica şi permit realizarea obiectivelor;2.10. observatie înseamnă o specificare de fapt, facuta în timpul auditului managementului siguranţei şi confirmată de dovada obiectivă;2.11. dovada obiectivă înseamnă informaţiile, înregistrările sau expunerile asupra unui fapt, cantitative sau calitative, referitoare la siguranţa sau la existenta şi punerea în aplicare a unui element al sistemului de management al siguranţei (S.M.S.), care se bazează pe observatie, măsurare sau încercare şi care pot fi verificate;2.12. nonconformitate înseamnă o situaţie observata, unde dovada obiectivă indica neîndeplinirea unei cerinţe specificate;2.13. nonconformitate majoră înseamnă o abatere identificabila, care constituie o ameninţare serioasă la adresa personalului sau a siguranţei navei sau un pericol serios la adresa mediului ambiant, şi care necesita o acţiune corectiva imediata. În plus, lipsa implementarii eficiente şi sistematice a unei cerinţe a Codului I.S.M. este, de asemenea, considerată ca o nonconformitate majoră.3. Procedura privind certificarea companiilor şi a navelor conform Codului I.S.M.3.1. Dispoziţii generale3.1.1. Toate companiile, persoane juridice române, sau filiale în România ale unor persoane juridice străine, care sunt proprietare de nave sau care administrează nave purtând pavilionul României, trebuie să obţină de la Ministerul Transporturilor – Direcţia porturilor şi navigaţiei maritime (D.P.N.M.) documentul de conformitate (DOC) pentru companie şi certificatul de management al siguranţei (S.M.C.) pentru fiecare nava.3.1.2. Compania trebuie să pună în funcţiune, cu forte proprii sau cu ajutorul unei companii de consultanţa autorizate de Ministerul Transporturilor – D.P.N.M., un sistem propriu de management al siguranţei (S.M.S.) conform prevederilor Codului I.S.M., iar în momentul când acesta urmează să fie certificat, va prezenta Ministerului Transporturilor următoarea documentaţie:1. cererea de certificare-tip, conform modelului anexat;2. setul de acte doveditoare asupra legalităţii funcţionarii companiei;3. lista navelor-tip, caracteristici, situaţia certificatelor şi inspecţiilor statutare;4. manualul managementului companiei;5. manualul procedurilor conforme managementului companiei;6. manualul managementului la bordul navelor;7. manualul procedurilor conforme managementului la bordul navelor;8. raportul auditului intern;9. chitanţa privind achitarea taxelor, conform anexei nr. IV.3.1.3. Pe baza cererii primite, Direcţia porturilor şi navigaţiei maritime împreună cu compania vor stabili auditorul din lista auditorilor autorizaţi. Acesta va fi independent faţă de companie şi faţă de cea de consultanţa.3.2. Verificarea conformitatii cu Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranţa a navelor şi pentru prevenirea poluarii3.2.1. Pentru a fi în conformitate cu cerinţele Codului I.S.M., companiile trebuie să elaboreze, sa implementeze şi sa menţină un sistem de management al siguranţei (S.M.S.), în vederea asigurării ca este aplicată politica companiei privind siguranţa navelor şi protecţia mediului. Politica companiei trebuie să includă obiectivele definite de Codul I.S.M.3.2.2. Administraţia va verifica conformitatea cu cerinţele Codului I.S.M., prin determinarea:1. conformitatii sistemului de management al siguranţei (S.M.S.), realizat de companie, cu cerinţele Codului I.S.M.; 2. felului în care sistemul de management al siguranţei (S.M.S.) asigura îndeplinirea obiectivelor definite în paragraful 1.2.3. din Codul I.S.M.3.2.3. Determinarea conformitatii elementelor sistemului de management al siguranţei (S.M.S.), pus la punct de companie, cu cerinţele specificate de Codul I.S.M. se va face de către Administraţie pe baza rapoartelor de audit extern, întocmite de auditori autorizaţi.3.2.4. Criteriile principale care vor sta la baza interpretarilor necesare pentru evaluarea conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M., a unui sistem de management al siguranţei (S.M.S.) vor fi determinate de eficienta acestuia în realizarea obiectivelor specificate în Codul I.S.M. De asemenea, va fi avut în vedere gradul de satisfacere a cerinţelor Codului I.S.M. în termeni de standard specifici siguranţei navelor şi protecţiei mediului.Standardele specifice siguranţei navelor şi protecţiei mediului, specificate în Codul I.S.M., sunt:1. conformitatea cu regulile şi reglementările obligatorii:● Convenţia internationala pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare – (SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979;● Convenţia internationala din 1973 privind prevenirea poluarii de către nave, modificată prin protocolul încheiat la Londra la 17 februarie 1978 – (Marpol 73/78), la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993;● Convenţia internationala privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 – (STCW/1978), la care România a aderat prin Legea nr. 107/1992;● Convenţia internationala asupra liniilor de încărcare (1966) şi Protocolul din anul 1988 (LOAD LINE), la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1971;2. codurile, liniile directoare şi standardele aplicabile recomandate de Organizaţia Maritima Internationala (I.M.O.), de Administraţie, de societăţi de clasificare şi de alte organizaţii din industria maritima, care au fost luate în considerare.3.2.5. Codul I.S.M. identifica obiectivele generale ale managementului siguranţei navelor. Aceste obiective sunt:● de a asigura securitatea exploatării navei şi mediului de lucru;● de a stabili practici împotriva tuturor riscurilor identificate;● de a îmbunătăţi continuu abilitatile privind managementul siguranţei personalului de la ţărm şi de la bordul navei, inclusiv pregătirea situaţiilor de urgenta atât în ceea ce priveşte siguranţa navelor, cat şi protecţia mediului înconjurător.3.2.6. Toate dovezile obiective, care au potenţialul de a facilita verificarea conformitatii cu Codul I.S.M., trebuie să fie accesibile investigatiei. Compania va prezenta auditorilor documente statutare şi de clasificare relevante pentru măsurile luate de acestea în vederea asigurării menţinerii conformitatii cu regulile şi reglementările obligatorii. În acest sens, dosarele trebuie să fie puse la dispoziţie pentru a putea fi examinate.Pentru verificarea activităţilor de întreţinere şi de funcţionare a navelor, care nu fac obiectul inspecţiilor statutare, companiile vor prezenta inspecţiei dovezi obiective, cum ar fi:● proceduri şi instrucţiuni;● documente privind verificările efectuate de către ofiţerii superiori angajaţi în activitatea zilnica de exploatare a navei.3.2.7. Verificarea conformitatii cu regulile şi reglementările obligatorii, care reprezintă o parte a certificării conform Codului I.S.M., nu dublează şi nici nu înlocuieşte expertizele pentru alte certificate maritime. Verificarea conformitatii cu Codul I.S.M. nu absolvă compania, comandantul sau orice altă persoană fizica sau juridică, implicata în managementul sau în exploatarea navelor, de responsabilităţile lor.3.2.8. Raportul de audit prezentat administraţiei va cuprinde evaluarea:● felului în care compania a luat în considerare recomandările menţionate la paragraful 1.2.3.2. din Codul I.S.M. la stabilirea sistemului de management al siguranţei (S.M.S.);● prevederile elaborate pentru asigurarea ca aceste recomandări sunt puse în practica la ţărm şi la bordul navei.Auditorii trebuie să încurajeze companiile sa adopte măsurile necesare pentru punerea în aplicare a codurilor, liniilor directoare şi standardelor recomandate de către Organizaţia Maritima Internationala (I.M.O.), Administraţie, societăţile de clasificare şi alte organizaţii din sectorul maritim, atunci când aceste recomandări sunt potrivite pentru companie şi pentru navele sale, chiar dacă nu sunt obligatorii în virtutea Codului I.S.M.4. Eliberarea şi valabilitatea documentului de conformitate (DOC) şi a certificatului de management al siguranţei (S.M.C.)4.1. Eliberarea şi valabilitatea documentului de conformitate (DOC)4.1.1. Documentul de conformitate (DOC) se eliberează unei companii, ca urmare a unei verificări iniţiale a conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M.4.1.2. Documentul de conformitate (DOC) se eliberează ca urmare a verificării faptului ca sistemul de management al siguranţei (S.M.C.), pus la punct de companie, concorda cu cerinţele Codului I.S.M. şi cu determinarea dovezii obiective, demonstrand ca acesta este efectiv pus în aplicare. Verificarea trebuie să includă dovada obiectivă care demonstreaza ca sistemul de management al siguranţei (S.M.S.), pus la punct de companie, a funcţionat cel puţin 3 luni şi ca un sistem de management al siguranţei (S.M.C.) a funcţionat la bordul navei pentru cel puţin o nava, de fiecare tip, exploatată de către companie timp de cel puţin 3 luni. Dovada obiectivă trebuie, printre altele, sa includă rapoarte de la auditul intern anual realizat de companie la bordul navei şi la ţărm.4.1.3. Documentul de conformitate (DOC) este valabil pentru tipurile de nave pe care se bazează verificarea iniţială. Pentru navele noi, introduse de companie în exploatare după data eliberării documentului de conformitate (DOC), se va proceda astfel:● dacă navele sunt de acelaşi tip, documentul de conformitate (DOC) rămâne neschimbat, iar auditul va fi făcut numai la nava nou-introdusă, care va primi un certificat de management al siguranţei (S.M.C.) după finalizarea cu rezultate satisfăcătoare a auditului;● dacă navele sunt de alte tipuri decât cele pentru care este eliberat documentul de conformitate (DOC), se va elibera un document de conformitate interimar, valabil 6 luni, timp în care compania face auditul extern.4.1.4. Valabilitatea unui document de conformitate (DOC) poate fi extinsă pentru a cuprinde tipurile de nave suplimentare, după verificarea capacităţii companiei de a fi în concordanta cu cerinţele Codului I.S.M. pentru aceste tipuri de nave. În acest context, tipurile de nave sunt acelea la care se referă cap. IX al Convenţiei SOLAS 74.Extinderea valabilităţii documentului de conformitate (DOC) pentru alte tipuri de nave nu este motiv de prelungire a termenului de valabilitate a documentului de conformitate (DOC) iniţial.4.1.5. Documentul de conformitate (DOC) este valabil pentru o perioadă de 5 ani.4.1.6. Valabilitatea documentului de conformitate (DOC) este supusă verificării anuale, în perioada de 3 luni înainte sau după data aniversara (anuală), pentru a confirma funcţionarea efectivă a sistemului de management al siguranţei (S.M.S.). Aceasta trebuie să includă examinarea şi verificarea corectitudinii documentelor statutare şi de clasificare prezentate pentru cel puţin o nava de fiecare tip la care se aplică documentul de conformitate (DOC). Acţiunile corective şi modificările aduse sistemului de management al siguranţei (S.M.S.), efectuate după verificarea anterioară, trebuie, de asemenea, verificate.Pentru verificarea anuală, compania trebuie să depună o cerere la Administraţia (D.P.N.M.) la o dată care să permită efectuarea auditului în termenul precizat în paragraful anterior.Ca şi la verificarea iniţială, administraţia (D.P.N.M.) va nominaliza auditorul.Raportul de audit, ca urmare a verificării anuale, va fi prezentat de companie Administraţiei (D.P.N.M.), însoţit de documentul de conformitate (DOC) şi de fişa de consemnare a verificărilor anuale.Consemnarea verificării anuale se va face, după caz, cu precizarea termenelor de soluţionare a nonconformitatilor majore înscrise în raportul de audit.Termenele de soluţionare a nonconformitatilor nu trebuie să depăşească 3 luni de la data implinirii termenului de verificare anuală.4.1.7. Reînnoirea documentului de conformitate (DOC) pentru perioada de 5 ani trebuie să includă evaluarea tuturor elementelor sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) privind eficienta sa în satisfacerea obiectivelor specificate în Codul I.S.M.4.1.8. Pentru o companie care se va înfiinţa după data de 1 iulie 1998, dacă aceasta are un sistem de management al siguranţei (S.M.S.) care satisface cerinţele paragrafului 1.2.3. din Codul I.S.M., aceasta va putea cere administraţiei (D.P.N.M.) emiterea unui document de conformitate interimar. Administraţia (D.P.N.M.) poate emite un document de conformitate interimar, valabil cel mult 12 luni. În cadrul termenului de valabilitate, compania trebuie să demonstreze ca planurile de implementare a sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) satisfac în totalitate cerinţele Codului I.S.M., astfel încât Administraţia să poată emite un document de conformitate (DOC) pentru un termen de 5 ani.4.1.9. Un document de conformitate interimar se va putea elibera şi în cazul în care o companie care deţine un document de conformitate (DOC) preia în exploatare un nou tip de nava.Documentul de conformitate interimar se eliberează şi în acest caz tot de către Administraţie, după prezentarea raportului de audit favorabil, care va consemna ca sistemul de management al siguranţei (S.M.S.) a fost adaptat astfel încât sa satisfacă şi cerinţele specifice noului tip de nava.4.1.10. Documentul de conformitate (DOC) poate fi retras numai de către Administraţia care l-a eliberat. Administraţia poate să retragă documentul de conformitate (DOC), dacă nu se solicita confirmarea anuală sau dacă exista nonconformitati majore faţă de Codul I.S.M. În acest caz, şi certificatele de management al siguranţei (S.M.C.), asociate cu documentul de conformitate (DOC), vor fi invalidate şi retrase.4.2. Eliberarea şi valabilitatea certificatului de management al siguranţei (S.M.C.)4.2.1. Certificatul de management al siguranţei (S.M.C.) se va elibera unei nave în urma verificării iniţiale a conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M. Aceasta include verificarea ca documentul de conformitate (DOC) pentru compania responsabilă cu exploatarea navei este aplicabil acestui tip specific de nava şi verificarea ca sistemul de management al siguranţei (S.M.S.) corespunde Codului I.S.M. şi ca este pus în aplicare. Dovezile obiective care să demonstreze ca sistemul a funcţionat efectiv pentru cel puţin 3 luni la bordul navei trebuie să fie disponibile, inclusiv rapoartele auditului intern realizat de companie.4.2.2. Certificatul de management al siguranţei (S.M.C.) este valabil pentru o perioadă de 5 ani.4.2.3. Valabilitatea certificatului de management al siguranţei (S.M.C.) este supusă la cel puţin o verificare intermediara, care să confirme funcţionarea eficienta a sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) şi ca orice modificări efectuate de la verificarea anterioară sunt în conformitate cu Codul I.S.M. În anumite cazuri, mai ales în timpul perioadei iniţiale de exploatare a sistemului de management al siguranţei (S.M.S.), Administraţia poate să sporeasca frecventa verificărilor intermediare, dacă considera necesar.4.2.4. Reînnoirea certificatului de management al siguranţei (S.M.C.) pentru o noua perioada de 5 ani va include o evaluare a tuturor elementelor sistemului de management al siguranţei (S.M.S.), care aparţin acelei nave, în satisfacerea obiectivelor specificate în Codul I.S.M.4.2.5. Certificatul de management al siguranţei (S.M.C.) poate fi retras doar de Administraţia care l-a eliberat. Administraţia poate să retragă certificatul de management al siguranţei (S.M.C.), dacă nu se cere verificarea intermediara sau dacă exista dovada unei nonconformitati majore faţă de Codul I.S.M., sau dacă documentul de conformitate (DOC) al companiei care exploatează nava nu mai este valid.4.3. Documentul de conformitate interimar şi certificatul de management al siguranţei interimar4.3.1. Documentul de conformitate interimar poate fi emis pentru a facilita implementarea iniţială a Codului I.S.M. şi aplicarea, acolo unde o companie este nou-stabilită sau unde noile tipuri de nave sunt adăugate, la un document de conformitate (DOC) existent.4.3.2. Administraţia poate emite un document de conformitate interimar, valabil nu mai mult de 12 luni, unei companii, ca urmare a demonstrării ca respectiva companie are un sistem de management al siguranţei (S.M.S.) care satisface obiectivele menţionate în paragraful 1.2.3. din Codul I.S.M. Administraţia va cere companiei să prezinte planurile de implementare a sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) care să satisfacă cerinţele complete ale Codului I.S.M. în termenul de valabilitate al documentului de conformitate interimar.4.3.3. Un certificat de management al siguranţei interimar, valabil pentru nu mai mult de 6 luni, poate fi emis noilor nave, la livrare sau când o companie preia responsabilităţile pentru managementul unei nave care este noua pentru companie. În cazuri speciale, Administraţia poate extinde valabilitatea certificatului de management al siguranţei interimar pentru încă alte 6 luni.4.3.4. Înainte de a emite un certificat de management al siguranţei interimar, Administraţia va verifica dacă:1. documentul de conformitate (DOC) sau documentul de conformitate interimar este relevant pentru acea nava;2. sistemul de management al siguranţei (S.M.S), prevăzut de companie pentru nava, include elementele cheie ale Codului I.S.M. şi a fost evaluat în timpul auditului pentru emiterea documentului de conformitate (DOC) sau a fost demonstrat prin emiterea documentului de conformitate interimar;3. comandantul şi ofiţerii superiori sunt familiarizati cu sistemul de management al siguranţei (S.M.S.) şi cu planurile pentru implementarea acestuia;4. au fost date instrucţiunile identificate ca fiind esenţiale, înainte ca nava sa navigheze;5. exista planuri pentru auditul navei în termen de 3 luni;6. informaţiile relevante privind sistemul de management al siguranţei (S.M.S.) sunt date în limba română şi în limba engleza.4.4. Procesul de certificare4.4.1. Procesul de certificare corespunzător pentru emiterea unui document de conformitate (DOC) pentru o companie şi a unui certificat de management al siguranţei (S.M.C.) pentru o nava va implica în mod normal următoarele etape:1. verificarea iniţială;2. verificarea periodică sau intermediara;3. verificarea pentru reinnoire.Aceste verificări sunt efectuate, la cererea pe care compania o formulează către Administraţie, de către auditori autorizaţi de Administraţie pentru efectuarea auditului. Auditorii vor fi propuşi de companie dintre organizaţiile recunoscute sau dintre auditorii independenţi autorizaţi şi nominalizaţi de Administraţie în urma fiecărei cereri.4.5. Verificarea iniţială a companiei şi a navelor4.5.1. Compania trebuie să solicite Administraţiei certificarea conform Codului I.S.M.4.5.2. O evaluare a sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) de la ţărm, întreprinsă de Administraţie, necesita evaluarea departamentelor unde se efectuează managementul şi alte amplasamente în concordanta cu organizarea companiei şi cu funcţiile acestor amplasamente.4.5.3. La finalizarea cu rezultate satisfăcătoare a evaluării sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) de la ţărm pot începe prezentările sau planificarea pentru evaluarea navelor companiei.4.5.4. La finalizarea cu rezultate satisfăcătoare a evaluării va fi emis un document de conformitate (DOC) pentru companie, ale cărui copii, trebuie înaintate de către companie fiecărei filiale de pe uscat şi fiecărei nave. După ce fiecare nava a fost evaluată şi i s-a eliberat un certificat de management al siguranţei (S.M.C.), o copie de pe acestea trebuie, de asemenea, sa existe la sediul central al companiei.4.5.5. În cazurile în care certificatele de management al siguranţei interimare sunt eliberate de organizaţii recunoscute sau de auditori independenţi, copii de pe acestea trebuie să fie transmise de către aceştia administraţiei (D.P.N.M.). 4.6. Verificarea periodică a companiei4.6.1. Pentru a menţine valabilitatea documentului de conformitate (DOC), trebuie efectuate audituri periodice ale managementului siguranţei. Scopul acestor audituri este de a verifica funcţionarea efectivă a sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) şi ca orice modificări făcute sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) sunt în concordanta cu cerinţele Codului I.S.M.4.6.2. Verificarea periodică se efectuează în perioada de 3 luni înainte sau după fiecare data aniversara a documentului de conformitate (DOC). Pentru finalizarea acţiunilor corective necesare soluţionării nonconformitatilor, se vor stabili termene ce nu trebuie să depăşească 3 luni de la data auditului.4.6.3. Acolo unde compania are mai mult de un sediu la ţărm, acestea pot sa nu fie vizitate la evaluarea iniţială, însă estimarile periodice trebuie să asigure ca toate amplasamentele au fost vizitate în timpul perioadei de valabilitate a documentului de conformitate (DOC).4.7. Verificarea intermediara a navelor4.7.1. Pentru a menţine valabilitatea certificatului de management al siguranţei (S.M.C.), trebuie executate audituri intermediare ale managementului siguranţei. Scopul acestor audituri este de a verifica funcţionarea efectivă a sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) şi ca orice modificări aduse acestuia sunt în concordanta cu cerinţele Codului I.S.M. Numărul şi termenele verificărilor intermediare se stabileşte de către administraţie (D.P.N.M.) la eliberarea certificatului de management al siguranţei (S.M.C.).4.7.2. Dacă urmează să se efectueze doar o verificare intermediara, aceasta trebuie să aibă loc între a II-a şi a III-a data aniversara a emiterii certificatului de management al siguranţei (S.M.C.).4.8. Verificarea pentru reînnoirea certificatelor companiei şi navelorVerificările pentru reinnoire urmează să fie realizate înaintea expirării termenului de valabilitate a documentului de conformitate (DOC) sau a certificatului de management al siguranţei (S.M.C.); în caz contrar, documentul de conformitate (DOC) şi certificatul de management al siguranţei (S.M.C.) îşi pierd valabilitatea. Verificarea pentru reinnoire se va referi la toate elementele sistemului de management al siguranţei (S.M.S.) şi la activităţile la care se aplică cerinţele Codului I.S.M. Verificarea de reinnoire poate fi realizată cu 6 luni înainte de data de expirare a documentului de conformitate (DOC) sau a certificatului de management al siguranţei (S.M.C.) şi trebuie finalizată înainte de data de expirare.

                 
    ROMÂNIA  
         
    Ministry of Transport STEMĂ Ministerul Transporturilor  
       
    INTERIM SAFETY MANAGEMENT CERTIFICATE  
    CERTIFICAT DE MANAGEMENT AL SIGURANŢEI INTERIMAR  
       
       
    Issued under the provisios of the International Convention for the Safety  
    Eliberat în virtutea prevederilor Convenţiei internaţionale pentru  
    of Life at Sea, 1974, as amended, and under the authority of the Government  
    ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, 1974, aşa cum a fost modificată, şi sub  
    of Romania by Minstry of Transport through Ports and Maritime Navigation  
    autoritatea Guvernului României de către Ministerul Transporturilor prin  
    Directorate,  
    Direcţia Porturilor şi Navigaţiei Maritime,  
      To the ship ………………………………………………….  
      Navei  
      Distinctive number or letters ………………………………….  
      Indicativul navei  
      Port of registry ……………………………………………..  
      Portul de înregistrare  
      Type of ship …………………………………………………  
      Tipul navei  
      Gross tonnage ………………………………………………..  
      Tonajul brut  
      IMO Number …………………………………………………..  
      Numărul IMO  
      Name and adress of Company …………………………………….  
      Numele şi adresa companiei  
       
    This is to certify that the ship's Safety Management System created by  
    Se certifică prin prezenta că sistemul de management al siguranţei creat  
    the Company has been audited by ……………… and that it complies with  
    de companie la bordul navei, a fost auditat de către ……………….  
    the requirements of the International Management Code for the Safe Operation  
    şi acesta corespunde cerinţelor Codului internaţional de management pentru  
    of Ships and for Pollution Prevention (ISM Code) following verification that  
    operarea în siguranţă a navelor şi pentru prevenirea poluării (Codul ISM) şi  
    the Document of Compliance for the Company is aplicable to this type of ship  
    că s-a verificat că documentul de conformitate pentru companie este  
    aplicabil acestui tip de navă.  
    This Interim Safety Management Certificate is valid until ……………  
    Acest certificat de management al siguranţei interimar este valabil  
    până la ……………  
       
    Issued at ……………………………………..  
    Eliberat la (locul eliberării)  
       
    Date of issue ……………… No. ……………..  
    Data eliberării nr.  
       
       
      PORTS AND MARITIME NAVIGATION DIRECTORATE  
      DIRECŢIA PORTURILOR ŞI NAVIGAŢIEI MARITIME  
      ………………………………..  
      (Signature of the duly authorized official  
      issuing the document)  
      (Semnătura persoanei oficiale autorizate  
      să elibereze acest document)  
       
    (Seal or stamp of Issued authority, as appropriate)  
    (Sigiliul sau ştampila autorităţii emitente, după caz)  
   
 
                   
    ROMÂNIA  
         
    Ministry of Transport STEMĂ Ministerul Transporturilor  
       
    INTERIM DOCUMENT OF COMPLIANCE  
    DOCUMENT DE CONFORMITATE INTERIMAR  
       
    Issued under the provisios of the International Convention for the Safety  
    Eliberat în virtutea prevederilor Convenţiei internaţionale pentru  
    of Life at Sea, 1974, as amended, and under the authority of the Government  
    ocrotirea vieţii omeneşti pe mare – 1974, aşa cum a fost modificată, şi sub  
    of Romania by Ministry of Transport through Ports and Maritime Navigation  
    autoritatea Guvernului României de către Ministerul Transporturilor prin  
    Directorate, to the company:  
    Direcţia Porturilor şi Navigaţiei Maritime, companiei de navigaţie:  
    ……………………………………………………………….  
       
    This is to certify that the Safety Management System of the Company has  
    Se certifică prin prezenta că sistemul companiei pentru managementul  
    been audited by …………………. and recognized as meeting the  
    siguranţei a fost auditat de …………………. şi a fost recunoscut că  
    objectives of the International Management Code for the Safe Operation of  
    întruneşte obiectivele Codului internaţional de management pentru operarea  
    Ships and for Pollution Prevention (ISM Code) for the type(s) of ships  
    în siguranţă a navelor şi pentru prevenirea poluării (Codul ISM) pentru  
    listed below (delete as appropriate):  
    tipurile de nave de mai jos (se va tăia ceea ce nu corespunde):  
       
      Passenger ship Chemical tanker  
      Pasager Tanc pentru produse chimice  
      Passenger high-speed craft Gas carrier  
      Pasager de mare-viteză Navă de transport gaze lichefiate  
      Cargo high-speed craft Mobile offshore drilling unit  
      Cargou de mare viteză Unitate mobilă de foraj marin  
      Bulk carrier Other cargo ship  
      Vrachier Cargouri şi alte tipuri de nave  
      Oil tanker    
      Petrolier  
       
    This Interim Document of Compliance is valid until ………………….  
    Acest document de conformitate interimar este valabil până la ………..  
       
    Issued at ……………………………………..  
    Eliberat la (locul eliberării)  
       
    Date of issue ……………… No. ……………..  
    Data eliberării nr.  
       
       
      PORTS AND MARITIME NAVIGATION DIRECTORATE  
      DIRECŢIA PORTURILOR ŞI NAVIGAŢIEI MARITIME  
      ………………………………..  
      (Signature of the duly authorized official  
      issuing the document)  
      (Semnătura persoanei oficiale autorizate  
      să elibereze acest document)  
       
    (Seal or stamp of Issued authority, as appropriate)  
    (Sigiliul sau ştampila autorităţii emitente, după caz)  
       
   
 
                   
    ROMÂNIA  
         
    Ministry of Transport STEMĂ Ministerul Transporturilor  
       
    DOCUMENT OF COMPLIANCE  
    DOCUMENT DE CONFORMITATE  
       
    Issued under the provisios of the International Convention for the Safety  
    Eliberată în virtutea prevederilor Convenţiei internaţionale pentru  
    of Life at Sea, 1974, as amended, and under the authority of the Government  
    ocrotirea vieţii omeneşti pe mare – 1974, aşa cum a fost modificată, şi sub  
    of Romania by Ministry of Transport through Ports and Maritime Navigation  
    autoritatea Guvernului României de către Ministerul Transporturilor prin  
    Directorate, to the company:  
    Direcţia Porturilor şi Navigaţiei Maritime, companiei de navigaţie:  
    ……………………………………………………………..  
       
    This is to certify that the Safety Management System of the Company has  
    Se certifică prin prezenta că sistemul companiei pentru managementul  
    been audited by …………………. and that it complies with the  
    siguranţei a fost auditat de …………………. şi acesta corespunde  
    requirements of the International Management Code for the Safe Operation of  
    cerinţelor Codului internaţional de management pentru operarea în siguranţă  
    Ships and for Pollution Prevention (ISM Code) for the type(s) of ships  
    a navelor şi pentru prevenirea poluării (Codul ISM) pentru tipurile de nave  
    listed below (delete as appropriate):  
    de mai jos (se va tăia ceea ce nu corespunde):  
       
      Passenger ship Chemical tanker  
      Pasager Tanc pentru produse chimice  
      Passenger high-speed craft Gas carrier  
      Pasager de mare-viteză Navă de transport gaze lichefiate  
      Cargo high-speed craft Mobile offshore drilling unit  
      Cargou de mare viteză Unitate mobilă de foraj marin  
      Bulk carrier Other cargo ship  
      Vrachier Cargouri şi alte tipuri de nave  
      Oil tanker  
      Petrolier  
       
    This Document of Compliance is valid until ………………… subject  
    Acest document de conformitate este valabil până la data …………….  
    to periodical verification.  
    cu condiţia efectuării verificărilor de confirmare periodică.  
       
    Issued at ……………………………………..  
    Eliberat la (locul eliberării)  
       
    Date of issue ……………… No. ……………..  
    Data eliberării nr.  
       
       
      PORTS AND MARITIME NAVIGATION DIRECTORATE  
      DIRECŢIA PORTURILOR ŞI NAVIGAŢIEI MARITIME  
      ………………………………..  
      (Signature of the duly authorized official  
      issuing the document)  
      (Semnătura persoanei oficiale autorizate  
      să elibereze acest document)  
       
    (Seal or stamp of Issued authority, as appropriate)  
    (Sigiliul sau ştampila autorităţii emitente, după caz)  
       
   
           
  (verso)
   
  ENDORSEMENT FOR ANNUAL VERIFICATION
  CONFIRMĂRI PENTRU VERIFICĂRI ANUALE
   
  This is to certify that at the periodical verification in accordance with
  Certificăm prin acesta că la verificarea periodică efectuată în conformitate regulation 6 of chapter IX of the Convention, the Safety Management System was cu regula 6, capitolul IX al Convenţiei, sistemul de management al siguranţei a found to comply with the requirements of the ISM Code. fost găsit în conformitate cu cerinţele codului ISM.
   
  1st ANNUAL VERIFICATION ………………………………………………………………………………..
  PRIMA VERIFICARE ANUALĂ (Signature and name of authorized official)
    (Numele în clar şi semnătura persoanei
    oficiale autorizate)
   
  Seal Audit report no. …….. carried out by ……………..
  Ştampila Raport audit nr. …….. efectuat de ………………..
   
    Place ……………………………….
    Locul
    Date ………………………………..
    Data
   
  2nd ANNUAL VERIFICATION ………………………………………………………………………………..
  A DOUA VERIFICARE ANUALĂ (Signature and name of authorized official)
    (Numele în clar şi semnătura persoanei
    oficiale autorizate)
   
  Seal Audit report no. …….. carried out by ……………..
  Ştampila Raport audit nr. …….. efectuat de ………………..
     
    Place ……………………………….
    Locul
    Date ………………………………..
    Data
   
  3rd ANNUAL VERIFICATION ………………………………………………………………………………..
  A TREIA VERIFICARE ANUALĂ (Signature and name of authorized official)
    (Numele în clar şi semnătura persoanei
    oficiale autorizate)
   
  Seal Audit report no. …….. carried out by ……………..
  Ştampila Raport audit nr. …….. efectuat de ………………..
   
    Place ……………………………….
    Locul
    Date ………………………………..
    Data
   
  4th ANNUAL VERIFICATION ………………………………………………………………………………..
  A PATRA VERIFICARE ANUALĂ (Signature and name of authorized official)
    (Numele în clar şi semnătura persoanei
    oficiale autorizate)
   
  Seal Audit report no. …….. carried out by ……………..
  Ştampila Raport audit nr. …….. efectuat de ………………..
   
    Place ……………………………….
    Locul
    Date ………………………………..
    Data
                 
    ROMÂNIA  
         
    Ministry of Transport STEMĂ Ministerul Transporturilor  
       
    SAFETY MANAGEMENT CERTIFICATE  
    CERTIFICAT DE MANAGEMENT AL SIGURANŢEI  
       
    Issued under the provisios of the International Convention for the Safety  
    Eliberat în virtutea prevederilor Convenţiei internaţionale pentru of Life at Sea, 1974, as amended, and under the authority of the Government ocrotirea vieţii omeneşti pe mare – 1974, aşa cum a fost modificată, şi sub of Romania by Minstry of Transport through Ports and Maritime Navigation autoritatea Guvernului României de către Ministerul Transporturilor prin Directorate,  
    Direcţia Porturilor şi Navigaţiei Maritime,  
      To the ship …………………………………………………..  
      Navei  
      Distinctive number or letters …………………………………..  
      Indicativul navei  
      Port of registry ………………………………………………  
      Portul de înregistrare  
      Type of ship ………………………………………………….  
      Tipul navei  
      Gross tonnage …………………………………………………  
      Tonajul brut  
      IMO Number ……………………………………………………  
      Numărul IMO  
      Name and adress of Company ……………………………………..  
      Numele şi adresa companiei  
       
    This is to certify that the ship's Safety Management System created by  
    Se certifică prin prezenta că sistemul de management al siguranţei creat  
    the Company has been audited by ……………… and that it complies with  
    de companie la bordul navei, a fost auditat de către ……………… şi  
    the requirements of the International Management Code for the Safe Operation  
    acesta corespunde cerinţelor Codului internaţional de management pentru  
    of Ships and for Pollution Prevention (ISM Code) following verification that  
    operarea în siguranţă a navelor şi pentru prevenirea poluării (Codul ISM) şi  
    the Document of Compliance for the Company is aplicable to this type of  
    că s-a verificat că documentul de conformitate pentru companie este  
    ship.  
    aplicabil acestui tip de navă.  
       
    This Safety Management Certificate is valid until …………… subject  
    Acest Certificat de Management al siguranţei este valabil până la ……  
    to periodical verification and the validity of the Company's Document of cu condiţia verificărilor periodice şi valabilităţii documentului de  
    Compliance No. ………… dated ………………  
    conformitate al companiei, nr. ……….. din ………….  
       
    Issued at ……………………………………..  
    Eliberat la (locul eliberării)  
    Date of issue ……………… No. ……………..  
    Data eliberării nr.  
       
       
      PORTS AND MARITIME NAVIGATION DIRECTORATE  
      DIRECŢIA PORTURILOR ŞI NAVIGAŢIEI MARITIME  
      ………………………………..  
      (Signature of the duly authorized official  
      issuing the document)  
      (Semnătura persoanei oficiale autorizate  
    să elibereze acest document)  
       
    (Seal or stamp of Issued authority, as appropriate)  
    (Sigiliul sau ştampila autorităţii emitente, după caz)  
   
               
  (verso)
   
  ENDORSEMENT FOR PERIODICAL VERIFICATION AND ADDITIONAL VERIFICATION
  (IF REQUIRED)
  CONFIRMĂRI PENTRU VERIFICĂRI PERIODICE ŞI VERIFICĂRI SUPLIMENTARE
  (DACĂ SUNT CERUTE)
   
  This is to certify that at the periodical verification in accordance with
  Certificăm prin acesta că la verificarea periodică efectuată în conformitate
  regulation 6 of chapter IX of the Convention, the Safety Management System was
  cu regula 6, capitolul IX al Convenţiei, sistemul de management al siguranţei a
  found to comply with the requirements of the ISM Code.
  fost găsit în conformitate cu cerinţele codului ISM.
   
  INTERMEDIATE VERIFICATION ………………………………………………………………………………..
  VERIFICARE INTERMEDIARĂ (Signature and name of authorized official)
    (Numele în clar şi semnătura persoanei oficiale autorizate)
  (To be completed between the second and the third anniversary date)
  (A se completa între a doua şi a treia dată aniversară)
  Seal Audit report no. …….. carried out by ……………..
  Ştampila Raport audit nr. …….. întocmit de ………………..
    Place ……………………………….
    Locul
    Date ………………………………..
    Data
   
  ADITIONAL VERIFICATION ………………………………………………………………………………..
  VERIFICARE SUPLIMENTARĂ (Signature and name of authorized official)
    (Numele în clar şi semnătura persoanei oficiale autorizate)
  (To be completed between the second and the third anniversary date)
  (A se completa între a doua şi a treia dată aniversară)
  Seal Audit report no. …….. carried out by ……………..
  Ştampila Raport audit nr. …….. întocmit de ………………..
    Place ……………………………….
    Locul
    Date ………………………………..
    Data
   
  ADITIONAL VERIFICATION ………………………………………………………………………………..
  VERIFICARE SUPLIMENTARĂ (Signature and name of authorized official)
    (Numele în clar şi semnătura persoanei oficiale autorizate)
  (To be completed between the second and the third anniversary date)
  (A se completa între a doua şi a treia dată aniversară)
  Seal Audit report no. …….. carried out by ……………..
  Ştampila Raport audit nr. …….. întocmit de ………………..
    Place ……………………………….
    Locul
    Date ………………………………..
  Data
   
  ADITIONAL VERIFICATION ………………………………………………………………………………..
  VERIFICARE SUPLIMENTARĂ (Signature and name of authorized official)
    (Numele în clar şi semnătura persoanei oficiale autorizate)
  (To be completed between the second and the third anniversary date)
  (A se completa între a doua şi a treia dată aniversară)
  Seal Audit report no. …….. carried out by ……………..
  Ştampila Raport audit nr. …….. întocmit de ………………..
    Place ……………………………….
    Locul
    Date ………………………………..
    Data
   
  Compania ………………….
  Nr. …… din …………….
   
  CERERE DE CERTIFICARE
  Către Ministerul Transporturilor – Direcţia porturilor şi navigaţiei maritime
   
  Referitor la Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranţă a navelor şi pentru prevenirea poluării (Codul internaţional de management al siguranţei – Codul I.S.M.)
   
  Vă rugăm să eliberaţi [să confirmaţi*), să reînnoiţi*)] documentul(ele) de conformitate (DOC) şi certificatele de management al siguranţei (S.M.C.), conform cerinţelor Codului I.S.M., pentru compania şi navele listate mai jos.
  Denumirea şi sediul companiei ………………………………………..
  Tipuri de nave aflate în management (ştergeţi, după cum este cazul)
    Navă de pasageri
    Proprietarul ……………………………………
    Navă de mare viteză pentru pasageri
    Proprietarul ……………………………………
    Navă de mare viteză pentru marfă
    Proprietarul ……………………………………
    Navă de mărfuri în vrac
    Proprietarul ……………………………………
    Tanc petrolier
    Proprietarul ……………………………………
    Tanc pentru transport gaze lichefiate
    Proprietarul ……………………………………
    Unitatea mobilă de foraj maritim în larg
    Proprietarul ……………………………………
    Alte nave de marfă
    Proprietarul ……………………………………
  Anexăm la prezenta cerere următoarea documentaţie:
    – setul de acte care dovedesc legalitatea funcţionării companiei;
    – copii de pe certificatele de clasificare şi statutare ale navelor aflate în management;
    – manualul managementului companiei;
    – manualul procedurilor conforme managementului companiei;
    – manualul(ele) managementului la bordul navelor;
    – manualul(ele) procedurilor conforme managementului la bordul navelor;
    – raportul auditului intern;
  – chitanţa nr. ……./………, cu care au fost achitate în contul Ministerului Transporturilor nr. 601703 "Taxe pentru eliberarea de licenţe şi autorizaţii de funcţionare", deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A.
  Menţionăm că auditul intern, efectuat de ………………., a dus la concluzia că sistemul nostru corespunde cerinţelor Codului I.S.M. şi funcţionează normal.
  După încheierea auditului extern, ne angajăm să prezentăm raportul final de audit.
   
  Director general, Persoana desemnată,
  ………………………. …………………………

–––––Notă *) Pentru confirmarea sau pentru reînnoirea certificatelor, la cererea prezentată Ministerului Transporturilor – Direcţia porturilor şi navigaţiei maritime se vor ataşa numai modificările la documentaţia iniţială (dacă este cazul).––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x