NORME METODOLOGICE din 12 ianuarie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 33 din 28 ianuarie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPENTRU APLICAREALEGE 189 14/10/1998 ART. 8
ActulREFERIRE LALEGE 189 14/10/1998
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 30 12/01/1999
ActulCONTINUT DEORDIN 30 12/01/1999

privind virarea impozitului pe salarii la bugetul de stat, precum şi a cotelor defalcate din acesta la bugetele locale potrivit Legii nr. 189/1998



În baza prevederilor art. 8 alin. (3) din Legea nr. 189 din 14 octombrie 1998 privind finanţele publice locale, unitatile platitoare şi persoanele fizice, care în exercitarea activităţii folosesc salariati, au obligaţia sa vireze, la data platii salariilor, impozitul pe salarii calculat, datorat şi retinut, astfel:– 50%, în contul bugetului de stat;– 40%, în contul bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în a carei raza acestea îşi desfăşoară activitatea;– 10 %, în contul bugetului local judetean.Pentru bugetul municipiului Bucureşti cota este de 50% şi se virează în contul Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care se repartizeaza de către acesta fiecarui sector, şi respectiv bugetului propriu al municipiului Bucureşti.În vederea virarii impozitului pe salarii pe destinatiile prevăzute de reglementarile legale menţionate mai sus, operaţiunile de virare, precum şi intocmirea ordinelor de plată se vor efectua potrivit prezentelor norme metodologice:1. Obligaţia de virare a impozitului pe salarii în cotele şi destinatiile menţionate mai sus revine unităţilor platitoare şi persoanelor fizice, care au retinut la sursa impozitul pe salarii din drepturile salariale, în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare.Totalul impozitului pe salarii din statul de plată a salariilor este defalcat în acest document în urmatoarele cote:– 50% se virează în contul bugetului de stat;– 40%, în contul bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în a carei raza acestea îşi desfăşoară activitatea (comuna, oras, municipiu);– 10%, în contul bugetului local judetean.Prin unitatile administrativ-teritoriale în a caror raza îşi desfăşoară activitatea unitatile platitoare se înţelege:– unitatea administrativ-teritoriala (comuna, oras, municipiu, municipiul Bucureşti, sector al municipiului Bucureşti) în raza careia unitatea platitoare îşi are sediul fiscal şi în care îşi desfăşoară activitatea;– unitatea administrativ-teritoriala, alta decat cea în raza careia unitatea platitoare îşi are sediul fiscal (comuna, oras, municipiu), în care aceasta îşi realizează activitatea prin filiale, agentii, echipe, institutii subordonate etc., fără gestiune şi contabilitate proprii. De exemplu:– o societate de constructii cu sediul în municipiul Bacau executa în permanenta lucrari de constructii-montaj atât la unitatile beneficiare din municipiul Bacau, cat şi pentru alte unităţi beneficiare cu sediul în alte unităţi administrativ-teritoriale atât în judeţul Bacau, cat şi din alte judete, pentru care calculeaza salariul din care retine, la nivelul societatii, impozitul pe salarii;– directia sanitara judeteana sau inspectoratul scolar judetean, după caz, plateste salariile personalului de specialitate care îşi desfăşoară activitatea în comune, din care retine impozitul pe salarii.2. Potrivit prevederilor Legii nr. 189/1998, începând cu anul 1999, pentru salariile platite personalului angajat de persoanele juridice şi fizice, care în exercitarea activităţii folosesc salariati care îşi desfăşoară activitatea temporar sau permanent în raza comunelor, oraşelor sau a municipiilor şi în municipiul Bucureşti, după caz, unitatile administrativ-teritoriale respective au dreptul sa incaseze o cota de 40%, respectiv 50% pentru municipiul Bucureşti, din impozitul pe salarii retinut din salariile personalului respectiv, iar judeţele, o cota de 10% .3. Unitatile platitoare de impozit pe salarii au obligaţia ca, începând cu anul 1999, să efectueze plata salariilor, pe bază de state de plată în care sunt cuprinse câştigurile realizate în luna respectiva, intocmite distinct pentru fiecare subunitate, agentie, echipa etc., care îşi desfăşoară activitatea intr-o singura unitate administrativ-teritoriala, în care, după totalul impozitului pe salarii, se inscrie şi repartizarea acestuia pe cele trei destinatii.4. Consiliile locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor au obligaţia de a inventaria, începând cu anul 1999, unitatile platitoare de impozit pe salarii, aflate în raza lor de activitate şi care urmeaza sa verse lunar, o dată cu plata salariilor, cota de 40% din impozitul pe salarii.Totodata consiliile locale respective vor comunică unităţilor platitoare obligaţia de a vira în contul bugetului local cota de 40% din impozitul pe salarii, indicand trezoreria şi contul deschis în acest scop.5. Impozitul pe salarii pe destinatiile stabilite de lege se virează de către platitor, cu ordin de plată-tip trezoreria statului (OPHT), astfel:A. În cadrul judetelor în care funcţionează trezorerii ale statuluia) Suma totala a impozitului pe salarii retinut şi cuvenit atât bugetului de stat (50%), bugetului judeţului (10%), cat şi unităţilor administrativ-teritoriale (40%) se virează de către unitatile platitoare cu cont la băncile comerciale, cu un singur ordin de plată-tip trezoreria statului (OPHT), în contul curent al trezoreriei statului nr. 36.12…., deschis la sucursala judeteana a Băncii Naţionale a României pe seama directiei de trezorerie judeteana.La ordinul de plată (exemplarul roz) astfel întocmit, unitatile platitoare cu cont la băncile comerciale intocmesc şi anexeaza ordine de plată interne, potrivit modelului din anexa, prin care dispun către trezoreria statului ca din suma totala a impozitului virat să efectueze:– virarea cotei de 50% din impozitul pe salarii în contul bugetului de stat 20.02.01.01 "Impozit pe salarii", deschis la trezoreria statului în raza careia unitatea platitoare îşi are sediul fiscal;– virarea cotei de 10% din impozitul pe salarii în contul bugetului consiliului judetean 21.32.02 "Cote defalcate din impozitul pe salarii", deschis la trezoreria municipiului-reşedinţa de judet;– virarea cotei de 40% din impozitul pe salarii în contul fiecarei unităţi administrativ-teritoriale din acelasi judet, în raza careia şi-a desfăşurat activitatea (comuna, oras, municipiu), şi anume 21.32.02 "Cote defalcate din impozitul pe salarii", deschis la trezoreria statului.În cazul în care activitatea agentului economic se desfăşoară numai în raza unităţii administrative în care îşi are sediul fiscal, cota de 40% din impozitul pe salarii se virează în contul localităţii respective – 21.32.02.Unitatile platitoare de impozit pe salarii vor asigura ca totalul sumelor inscrise în ordinele de plată interne sa corespunda cu suma totala înscrisă în ordinul de plată de virare în contul trezoreriei statului (se anexeaza şi banda de control), după care vor specifică la rubrica "menţiuni din ordinul de plată" numărul ordinelor de plată interne anexate.b) Directia de trezorerie judeteana, pe baza ordinului de plată înregistrat în extrasul de cont primit de la sucursala judeteana a Băncii Naţionale a României şi a ordinelor de plată interne, procedeaza astfel:– verifica suma din ordinul de plată, care trebuie să corespunda cu totalul sumelor rezultate din adunarea ordinelor de plată interne;– transmite ordinele de plată interne la trezoreriile din acelasi judet la care bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale îşi au deschise conturile;– ordinul de plată intern pentru virarea cotei de 50% din impozitul pe salarii în contul bugetului de stat se anexeaza la ordinul de plată-tip trezoreria statului (OPHT) de virare a sumei totale a impozitului pe salarii şi se transmite la trezoreria în raza careia unitatea platitoare îşi are sediul fiscal;– pe baza ordinelor de plată interne, unitatile trezoreriei statului înregistrează în contul bugetului de stat şi în conturile bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale sumele încasate.Începând cu anul 1999 se introduce evidenta analitica pe platitor şi la bugetele locale pentru contul 21.32.02 "Cote defalcate din impozitul pe salarii".c) În situaţia în care unitatile platitoare de impozit pe salarii, cu conturi la băncile comerciale, îşi desfăşoară activitatea şi prin colective, echipe, subunitati, institutii etc., fără gestiune şi contabilitate proprii, în unele unităţi administrativ-teritoriale din alte judete, acestea au obligaţia de a vira cota de 40% din impozitul pe salarii unităţilor administrativ-teritoriale respective (comuna, oras, municipiu) şi cota de 10% în contul bugetului consiliului judetean.Operaţiunea de virare se efectueaza pe baza ordinului de plată-tip trezoreria statului (OPHT), care se întocmeşte distinct pentru:– fiecare unitate administrativ-teritoriala (comuna, oras, municipiu, după caz), pentru virarea cotei de 40% din impozitul pe salarii;– bugetul consiliului judetean, pentru cota de 10% din impozitul pe salarii.În ordinele de plată se inscrie la rubrica "beneficiar" denumirea unităţii administrativ-teritoriale, iar la cont se inscrie contul trezoreriei statului 36.12…., deschis la sucursala judeteana a Băncii Naţionale a României.Pe versoul ordinului de plată se inscrie la rubrica respectiva cota de 40% din impozitul pe salarii în contul 21.32.02.În cazul în care unitatile platitoare de impozit pe salarii cu sediul în judete desfăşoară activităţi prin colective, echipe, subunitati, institutii etc., fără gestiune şi contabilitate proprii, în municipiul Bucureşti, acestea au obligaţia de a vira cu ordin de plată cota de 50% din impozitul pe salarii în contul bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti nr. 63…, deschis la Sucursala Municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A. pe seama Directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti.d) Instituţiile publice care au conturile deschise la unitatile trezoreriei statului virează cu ordin de plată-tip trezoreria statului (OPHT), întocmit distinct pentru:– virarea în contul bugetului de stat 20.02.01.01 "Impozit pe salarii" a cotei de 50% din impozitul pe salarii;– virarea în contul bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale (comuna, oras, municipiu, după caz) 21.32.02 "Cote defalcate din impozitul pe salarii" a cotei de 40% din impozitul pe salarii stabilit pe baza statelor de plată intocmite pe localităţile în care îşi desfăşoară activitatea colectivele de salariati din unitatile care nu au gestiune şi contabilitate proprii;– virarea cotei de 10% în contul bugetului judeţului 21.32.02 "Cote defalcate din impozitul pe salarii", deschis la trezoreria municipiului-reşedinţa de judet.B. În judeţul Ilfov, în care nu funcţionează trezoreria statuluiPână la înfiinţarea trezoreriei statului în acest judet, care va avea loc în primele luni ale anului 1999, unitatile platitoare de impozit pe salarii virează cu ordin de plată-tip trezoreria statului (OPHT), întocmit distinct pentru:– virarea cotei de 50% în contul bugetului de stat 60.02.01 "Impozit pe salarii", deschis pe seama Directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov la filiala sectorului 4 a Băncii Comerciale Române – S.A. din municipiul Bucureşti;– virarea cotei de 40% din impozitul pe salarii stabilit pe baza statelor de plată pe unitatile administrativ-teritoriale din judeţul Ilfov (comune şi orasul Buftea) în contul acestor bugete:63… "Disponibil al bugetului local", deschis pe fiecare comuna la filiala sectorului 4 a Băncii Comerciale Române – S.A. din municipiul Bucureşti;63… "Disponibil al bugetului local" pentru orasul Buftea, deschis pe seama circumscriptiei financiare a orasului Buftea la filiala Băncii Comerciale Române – S.A. din orasul Buftea;– virarea cotei de 10% din impozitul pe salarii în contul bugetului judeţului Ilfov 63… "Disponibil al bugetului local", deschis pe seama Directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov la filiala sectorului 4 a Băncii Comerciale Române – S.A. din municipiul Bucureşti.În cazul în care unitatile platitoare virează cota de 40% şi, respectiv, de 10% din impozitul pe salarii la unităţi administrativ-teritoriale din alte judete, se procedeaza potrivit precizarilor de la lit. A c) de mai sus.C. În municipiul Bucureştia) Unitatile platitoare cu cont la băncile comerciale cu sediul fiscal în sectoarele 1, 2, 3 şi 6, în care funcţionează trezorerii ale statului, virează impozitul pe salarii cu ordin de plată-tip trezoreria statului (OPHT) pentru:– cota de 50%, în contul bugetului de stat 20.02.01.01 "Impozit pe salarii", deschis la trezoreria sectorului în raza caruia îşi au sediul fiscal;– cota de 50%, în contul bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti 63… "Disponibil al bugetului Capitalei", deschis pe seama Directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti la Sucursala Municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A.b) Unitatile platitoare cu cont la băncile comerciale cu sediul fiscal în sectoarele 4 şi 5, în care nu funcţionează inca trezorerii ale statului, virează cu ordin de plată-tip trezoreria statului (OPHT), întocmit distinct pentru:– cota de 50%, în contul bugetului de stat 60.02.01 "Impozit pe salarii", deschis pe seama administraţiei financiare a sectorului 4 sau 5, după caz, la filiala corespunzătoare a Băncii Comerciale Române – S.A.;– cota de 50% din impozitul pe salarii, în contul 63… "Disponibil al bugetului local", deschis pe seama Directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti la Sucursala Municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A.c) Instituţiile publice care au conturile deschise la trezoreria statului din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 virează cota de 50% cu ordin de plată-tip trezoreria statului (OPHT), întocmit distinct pentru contul bugetului de stat 20.02.01.01 "Impozit pe salarii", deschis la trezoreria respectiva, iar cota de 50% se virează în contul bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti 63… "Disponibil al bugetului Capitalei" mentionat mai sus.d) Ordonatorii de credite principali şi secundari, care au conturile deschise la Sucursala Municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A., virează cu ordin de plată-tip trezoreria statului (OPHT), distinct pentru contul de venituri al bugetului de stat 60.02.01 "Impozit pe salarii" (cota de 50%), precum şi pentru contul Consiliului General al Municipiului Bucureşti 63… "Disponibil al bugetului local" (cota de 50%), conturi deschise pe seama Directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti la Sucursala Municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A.e) În cazul în care unitatile platitoare de impozit pe salarii din municipiul Bucureşti desfăşoară activităţi prin colective, echipe de salariati, subunitati, institutii, fără gestiune şi contabilitate proprii, în localităţi din alte judete, au obligaţia sa vireze cota de 40% şi, respectiv, 10% din impozitul pe salarii, potrivit precizarilor de la lit. A c).6. Unitatile platitoare de impozit pe salarii au obligaţia sa vireze cotele ce revin bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale cărora li se cuvin legal sumele respective.Nevirarea sumelor cuvenite la termenele legale atrage obligaţia calcularii şi platii majorarilor de intarziere şi a penalitatilor prevăzute de lege, care se fac venit la bugetul de stat în contul bugetar corespunzător.Pentru aducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii şi pentru efectuarea procedurii de executare silita, prevăzute de lege, sunt abilitate organele de specialitate din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene şi a municipiului Bucureşti, inclusiv unitatile subordonate acestora.7. Impozitul pe salarii aferent lunii decembrie 1998, precum şi restantele din anii precedenti se virează integral în contul bugetului de stat curent, deschis la trezoreria statului şi la unitatile Băncii Comerciale Române – S.A., după caz.În cazul în care impozitul pe salarii aferent anului 1999 este platit parţial, cotele menţionate mai sus se aplică la suma respectiva.8. Băncile la care agentii economici au conturile deschise au obligaţia ca la ridicarea numerarului pentru plata salariilor sa verifice prezentarea ordinelor de plată, intocmite potrivit prezentelor norme metodologice, pentru virarea impozitului pe salarii în cotele şi pe destinatiile prevăzute de Legea nr. 189/1998.Aceeasi obligaţie o au atât unitatile trezoreriei statului, cat şi unitatile Băncii Comerciale Române – S.A. din municipiul Bucureşti pentru instituţiile publice cu conturile deschise la acestea.9. Consiliul General al Municipiului Bucureşti va stabili modul de repartizare şi de alocare pe bugetele sectoarelor municipiului Bucureşti a cotei de 50% din impozitul pe salarii incasat.10. Verificarea modului de calcul, defalcare şi virare a impozitului pe salarii se efectueaza de către organele fiscale ale Ministerului Finanţelor. + 
Anexa 1––-– Model –

ORDIN DE PLATA INTERN
Nr. …. data …..

Emitentul …………………………………………,
adresa ………………………………………………,
Codul fiscal nr. ………., Contul bancar nr. …………..,
Către trezoreria judeţului ……………, dispunem din suma
virata cu ordinul de plată nr. ….., data ………, virarea
sumei de ………… lei …………………………….
(în cifre) (în litere)
în contul nr. …………….. al ……………………..,
deschis la trezoreria statului …………….., reprezentand
…….. % din impozitul total pe salarii, în suma de ……..
lei, cu termen la data de …………… .

Director, Contabil-sef,
…….. ……….

NOTĂ:Ordinul de plată intern nu se tipareste, ci se întocmeşte prin multiplicare sau se elaboreaza pe calculator, cu condiţia respectarii modelului prezentat mai sus. El se utilizeaza numai în cazul operaţiunilor de virare a impozitului pe salarii la unitatile din acelasi judet în care unitatea platitoare îşi are sediul fiscal.Agentii economici pot folosi şi ordine de plată-tip trezoreria statului (OPHT), intocmite distinct pentru fiecare buget şi destinatie.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x