de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun şi bauturi alcoolice, republicată, cu modificările ulterioare
IORDONANTA +
Articolul 1Comercializarea pe teritoriul României a tigaretelor, a produselor din tutun şi a bauturilor alcoolice din producţia interna şi din import se va face numai dacă acestea sunt marcate potrivit prezentei ordonante.NORME1. – (1) Potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995, republicată, cu modificările ulterioare, denumita în continuare ordonanţa, comercializarea pe teritoriul României a tigaretelor, a produselor din tutun şi a bauturilor alcoolice din producţia interna şi din import se poate face numai dacă acestea sunt marcate.(2) Începând cu data intrarii în vigoare a prevederilor ordonantei se interzic producerea şi introducerea pe teritoriul vamal al României a produselor nemarcate, ce intra sub incidenţa prevederilor ordonantei, cu excepţiile prevăzute de aceasta. … ORDONANTA +
Articolul 2(1) Începând cu data de 1 martie 1996 se introduce sistemul de marcare la tigarete şi produse din tutun. … (2) Pentru bauturi alcoolice, sistemul de marcare va fi introdus În mod esalonat, prin hotărâre a Guvernului*). … ––––Notă …
*) A se vedea şi Hotărârea Guvernului nr. 582/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 7 octombrie 1997.NORME2. – (1) Potrivit prevederilor art. 2 din ordonanţa, începând cu data de 1 martie 1996 sunt supuse marcarii tigaretele şi produsele din tutun.(2) Până la data de 1 mai 1996, agentii economici producători, importatori şi comercianti sunt obligati sa lichideze stocurile de tigarete şi de produse din tutun, nemarcate. … (3) Începând cu data de 1 mai 1998 se introduce sistemul de marcare pentru urmatoarele grupe de bauturi alcoolice: … a) alcool etilic alimentar şi bauturi spirtoase; … b) tuica şi rachiuri naturale; … c) vinuri; … d) bauturi pe bază de vin. … (4) Stocurile de bauturi alcoolice nemarcate, existente la agentii economici care desfăşoară activitate numai în reteaua comerciala, vor fi lichidate până la data de 1 iulie 1998, cu excepţia prevăzută la art. II. … (5) Nu sunt supuse sistemului de marcare bauturile alcoolice care se comercializeaza în stare varsata. … ORDONANTA +
Articolul 3Marcarea produselor se efectueaza prin timbre, banderole sau etichete. Marcajul va fi facut la loc vizibil, pe fiecare produs provenit din producţia interna sau din import.NORME3. – (1) Marcarea tigaretelor şi a produselor din tutun se efectueaza prin timbre.(2) Marcarea bauturilor alcoolice se efectueaza prin banderole. … (3) Machetele timbrelor şi ale banderolelor sunt prezentate în anexa A1 la prezentele norme metodologice. Banderolele pentru alcool şi bauturi alcoolice vor contine şi denumirea agentilor economici producători interni sau importatori. În situaţia în care dimensiunile banderolelor nu permit includerea în intregime a acestor denumiri, se vor inscriptiona prescurtarile sau initialele stabilite de fiecare agent economic în parte, de comun acord cu unitatea autorizata cu tipărirea. … (4) Marcajele se tiparesc de către unitatea specializata, autorizata de Ministerul Finanţelor. … ORDONANTA +
Articolul 4(1) Producătorul intern sau importatorul este obligat să aplice timbrul, banderola sau eticheta de marcare pe ambalajul individual al produsului, respectiv pe pachet, cutie sau sticlă, astfel încât deschiderea ambalajului sa deterioreze marcajul. … (2) Importatorul transmite producătorului extern marcajele, în vederea aplicarii efective a acestora pe produsele contractate. … NORME4. – (1) Aplicarea marcajelor se face, potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) şi (2) din ordonanţa, pe ambalajul individual al produsului, pe sistemul de inchidere, astfel încât prin deschiderea ambalajului să se deterioreze marcajul.(2) Banderolele pentru marcarea alcoolului şi bauturilor alcoolice se aplică pe sistemul de inchidere a buteliilor sau a cutiilor tip tetra pak, tetra brik şi altele asemenea, în forma de "U" sau "L". Sunt supuse marcarii prin banderole inclusiv buteliile şi cutiile ce depasesc capacitatea de 1.000 ml. În acest caz, banderolele sunt identice cu cele utilizate pentru butelii cu capacitatea de 500 ml sau mai mare. … (3) În cazul în care pachetele, cutiile sau sticlele sunt invelite în celofan sau sunt prevăzute cu un alt invelis de protecţie transparent, marcajele se aplică sub acest invelis. … (4) Produsele de natura celor supuse marcarii – nemarcate sau cu marcaje false -, devenite proprietatea statului prin confiscare, potrivit legii, vor purta marcaje speciale, realizate de către unitatea autorizata de Ministerul Finanţelor cu tipărirea acestora. Aceste marcaje vor fi inscriptionate cu initialele Ministerului Finanţelor, cu indicativul rutier al judeţului în care se afla directia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat care solicită marcajele, precum şi cu codul atribuit lotului confiscat. … (5) Ministerul Finanţelor va desemna unitatea care va aplica aceste marcaje. Valorificarea produselor respective se va face potrivit prevederilor legale în vigoare. … ORDONANTA +
Articolul 5(1) Responsabilitatea marcarii produselor -în scopul comercializarii revine agentilor economici producători interni sau importatori, deţinători ai licentelor de atestare a dreptului de marcare. … (3) Licentele de atestare a dreptului de marcare – în cazul importatorilor – atesta şi dreptul de efectuare a importului şi se emit în baza contractelor incheiate direct cu producătorul extern sau cu reprezentantul acestuia. … NORME5. – (1) Potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din ordonanţa, responsabilitatea marcarii produselor revine agentilor economici producători sau importatori care deţin licente pentru atestarea dreptului de marcare. Aceste licente pot fi acordate numai agentilor economici – persoane fizice autorizate sau persoane juridice – inmatriculati în România. Marcajele se aplică efectiv pe produs de către producătorul intern sau extern.(2) Licentele de atestare a dreptului de marcare – în cazul importatorilor – atesta şi dreptul de efectuare a importului şi se emit în baza contractelor incheiate direct cu producătorul extern sau cu reprezentantul acestuia. … ORDONANTA +
Articolul 5(5) Licentele de atestare a dreptului de marcare se elibereaza de către Ministerul Finanţelor, în condiţiile stabilite prin normele metodologice emise în aplicarea prezentei ordonante. … NORME6. A. – (1) Pentru producţia interna de produse supuse marcarii, licentele pentru atestarea dreptului de marcare se acordă de către Ministerul Finanţelor în cazul tigaretelor şi al produselor din tutun şi de către directiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti în cazul alcoolului şi al bauturilor alcoolice.(2) Aceste licente se acordă în baza unei cereri-tip, conform modelului din anexa nr. 1, însoţită de urmatoarele documente prezentate în fotocopii, certificate de organul fiscal pentru conformitate cu originalul: … a) licenta de fabricatie eliberata de Ministerul Agriculturii şi Alimentatiei; … b) documentele legale de constituire a societatii comerciale, cu toate modificările intervenite până la data solicitarii licentei (statutul şi contractul societatii comerciale sau actul unic de constituire, hotărârea judecătorească de înfiinţare a acesteia, certificatul de inmatriculare la registrul comerţului, certificatul de înregistrare fiscala); … c) cazierele judiciare ale administratorilor şi directorilor executivi, eliberate de Ministerul de Interne din România; … d) declaratia solicitantului privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spatiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfăşoară activitatea, precum şi adresele acestora. Aceasta declaratie va purta viza organelor fiscale teritoriale în raza cărora se afla fiecare dintre aceste locuri de desfăşurare a activităţii agentului economic în cauza; … e) situaţia întocmită de organele fiscale teritoriale, din care să rezulte modul de indeplinire a obligaţiilor fiscale faţă de bugetul de stat. … (3) Licenta pentru atestarea dreptului de marcare se acordă, în baza acelorasi documente prevăzute la alin. (2), şi agentilor economici care cumpara de la alti agenti economici producători sau importatori produse de natura celor prevăzute la pct. 2 alin. (3) din prezentele norme, în stare varsata, în vederea imbutelierii şi comercializarii în nume propriu. … 6. B. – (1) Pentru importul de produse supuse marcarii, licentele de atestare a dreptului de marcare atesta şi dreptul de efectuare a importului. Aceste licente se acordă de către Ministerul Finanţelor în cazul tigaretelor şi produselor din tutun, iar pentru alcool şi bauturi alcoolice, de către directiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti.(2) Aceste licente se acordă în baza cererii-tip, prezentată în anexa nr. 1, însoţită de urmatoarele documente, prezentate în fotocopii, certificate de organul fiscal pentru conformitate cu originalul: … a) documentele legale de constituire a societatii comerciale, cu toate modificările intervenite până la data solicitarii licentei (statutul şi contractul societatii comerciale sau actul unic de constituire, hotărârea judecătorească de înfiinţare a acesteia, certificatul de inmatriculare la registrul comerţului, certificatul de înregistrare fiscala); … b) cazierele judiciare ale administratorilor şi directorilor executivi, eliberate de Ministerul de Interne din România; … c) contractele incheiate direct între importator şi producătorul extern sau reprezentantul acestuia. În cazul în care contractul este incheiat cu un reprezentant al producătorului extern, se va prezenta o declaratie a producătorului extern, care să ateste relaţia contractuala dintre acesta şi furnizorul extern al deţinătorului de licenţă; … d) scrisoare de bonitate bancara; … e) declaratia solicitantului privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spatiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfăşoară activitatea, precum şi adresele acestora. Aceasta declaratie va purta viza organelor fiscale teritoriale în raza cărora se afla fiecare dintre aceste locuri de desfăşurare a activităţilor agentului economic în cauza; … f) situaţia întocmită de organele fiscale teritoriale, din care să rezulte modul de indeplinire a obligaţiilor fiscale faţă de bugetul de stat. … (3) Licentele pentru atestarea dreptului de marcare, în cazul produselor provenite din import, vor fi semnate astfel: … – în cazul tigaretelor şi produselor din tutun, de către secretarul de stat coordonator al directiei emitente a acestor licente, cu avizul Directiei Generale a Vamilor;– în cazul alcoolului şi bauturilor alcoolice, de către directorul general al directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti, cu avizul directiei regionale vamale.(4) O fotocopie de pe licenta pentru atestarea dreptului de marcare va fi transmisa de către autoritatea emitenta Directiei de supraveghere şi control vamal din cadrul Directiei Generale a Vamilor. … 6. C. – Pentru agentii economici importatori de alcool şi bauturi alcoolice, în vrac, produse care nu sunt supuse marcarii şi pentru care agentii economici respectivi nu deţin licente de atestare a dreptului de marcare, directiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti elibereaza licente de import în baza unei cereri, conform modelului din anexa nr. 1 a). Eliberarea licentelor de import în acest caz se face în baza aceleiasi documentaţii ca cea prevăzută la pct. 6. B. alin. (2).6. D. – Cererile insotite de documentele prevăzute la pct. 6. A. alin. (2) şi pct. 6. B. alin. (2) se înregistrează la Ministerul Finanţelor sau la directiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti, după caz, în Registrul de evidenta a cererilor pentru acordarea licentelor de atestare a dreptului de marcare sau a licentelor de import, potrivit modelului din anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.6. E. – Termenul de eliberare a licentelor menţionate mai sus este de 15 zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete de către agentul economic.6. F. – Licenta de atestare a dreptului de marcare este nominala şi nu poate fi cedata direct sau indirect. Aceasta poate fi însă utilizata şi de către sucursalele sau filialele, cu sau fără personalitate juridica, ale agentului economic detinator de licenţă.ORDONANTA +
Articolul 5(6) Licentele de atestare a dreptului de marcare, atât pentru agentii economici producători interni, cat şi pentru importatori, au valabilitate până la data de 31 decembrie a anului în care au fost emise. … NORME7. – Cererile pentru eliberarea licentelor de atestare a dreptului de marcare sau a licentelor de import pentru anul următor pot fi depuse la organul emitent cu incepere de la data de 1 noiembrie a anului în curs.ORDONANTA +
Articolul 5(8) Produsele marcate cu timbre, banderole sau etichete deteriorate ori marcate altfel decat s-a specificat la art. 3 şi la art. 4 alin. (1) vor fi considerate nemarcate. … NORME8. – Produsele marcate cu timbre, banderole sau etichete, deteriorate ori marcate altfel decat se prevede în ordonanţa, sunt considerate nemarcate, fapta sanctionandu-se potrivit prevederilor art. 15 lit. f) din ordonanţa.ORDONANTA +
Articolul 7Nu sunt supuse obligaţiei de marcare prin timbre, banderole sau etichete:– produsele din producţia interna destinate exportului;– produsele destinate testelor de laborator sau de calitate, efectuate de către alte organe decat de către producător;– produsele de natura celor supuse marcarii, provenite din import, aflate în regim de tranzit sau de import temporar;– produsele comercializate în valută prin magazinele pentru deservirea în exclusivitate a reprezentantelor diplomatice şi a personalului acestora, precum şi prin magazinele autorizate potrivit legii sa comercializeze marfuri în regim duty-free sau în sistem cambuza.NORME9. – (1) Pentru situaţiile în care nu se prevede obligativitatea marcarii, prevăzute la art. 7 din ordonanţa, producătorii şi importatorii sunt obligati sa conduca evidente distincte, pe bază de documente justificative (pentru producţia interna: fisa limita, raportul de productie, nota de predare, fisa de magazie, facturile, după caz, iar pentru import: factura externa, declaratia vamala de import).(2) În cazul în care se schimba destinatiile initiale ale produselor prevăzute la art. 7 din ordonanţa, în scopul valorificarii la intern, producătorii şi importatorii au obligaţia sa marcheze aceste produse conform prevederilor art. 3 şi 4 din ordonanţa. … ORDONANTA +
Articolul 8(2) Marcajele se vand la preţuri care acopera, pentru unitatea autorizata, costurile plus profitul aferent tiparirii. … NORME10. – În valoarea timbrelor, a banderolelor şi a etichetelor nu se includ accizele datorate bugetului de stat, achizitionarea lor de către agentii economici producători sau importatori facandu-se la un pret reprezentand costul şi profitul aferent tiparirii.ORDONANTA +
Articolul 8(3) Unitatea specializata, autorizata sa tipareasca marcajele, vinde timbrele, banderolele sau etichetele direct producătorilor interni şi importatorilor. … NORME11. – Unitatea specializata, autorizata sa tipareasca marcajele, vinde timbrele, banderolele sau etichetele direct producătorilor interni şi importatorilor, precum şi agentilor economici prevăzuţi la pct. 23 din prezentele norme.ORDONANTA +
Articolul 10(1) Timbrele, banderolele sau etichetele se elibereaza de către unitatea specializata, autorizata cu tipărirea, nominal, fiecarui agent economic, în baza notelor de comanda aprobate. În cazul agentilor economici importatori, eliberarea marcajelor se face sub supraveghere vamala. … NORME12. – (1) Pentru procurarea marcajelor, agentii economici producători interni sau importatori, deţinători de licente pentru atestarea dreptului de marcare, completeaza nota de comanda conform modelului din anexa nr. 3, în trei exemplare, dintre care doua exemplare se depun la autoritatea emitenta a licentei.(2) În cazul agentilor economici importatori, eliberarea marcajelor de către unitatea autorizata cu tipărirea se face numai în prezenta reprezentantilor Directiei de supraveghere şi control vamal din cadrul Directiei Generale a Vamilor, care vor supraveghea aceste marcaje până la expedierea lor în regim de export temporar. … ORDONANTA +
Articolul 10(2) Fiecare comanda de timbre, banderole sau etichete de marcare se aproba de către autoritatea emitenta a licentei de atestare a dreptului de marcare. … NORME13. – (1) În baza notelor de comanda aprobate se atribuie fiecarui producător intern sau importator de produse supuse marcarii un cod special (bazat pe codul fiscal), care se va regasi inscripţionat pe marcajele tiparite ce vor fi aplicate pe produsele fabricate sau importate de către acestia. În cazul în care indicativul judeţului, respectiv al tarii din care se face importul, nu contine doua, respectiv trei caractere alfanumerice, acestea se vor completa cu cifra "Ø'4f" în faţa indicativului existent. Acelasi principiu se va aplica şi în cazul codurilor fiscale care vor fi completate cu cifra "Ø'4f", astfel încât numărul total de caractere să fie zece. Sistemul de codificare speciala pentru producătorii interni sau pentru importatori este prevăzut în anexa A2.(2) În cazul importatorilor care nu au contracte incheiate direct cu producătorul extern, ci cu un reprezentant al acestuia, marcajele vor fi expediate producătorului extern, iar codul atribuit va contine indicativul tarii din care se face efectiv importul. … (3) După aprobarea comenzii, autoritatea emitenta a licentei va întocmi o situaţie centralizatoare în trei exemplare, conform modelului din anexa nr. 4. Exemplarul 1 al acestei situaţii, insotit de exemplarul 1 al notei de comanda, se transmite, în termen de 5 zile de la aprobare, unităţii specializate, autorizata cu tipărirea marcajelor. Exemplarul 2 se va transmite, în acelasi termen, serviciilor de prelucrare automata a datelor din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti, după caz, iar exemplarul 3 se va pastra în arhiva proprie. Lunar, până la data de 20 a lunii urmatoare, directiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucureşti, au obligaţia de a transmite Directiei generale de tehnologia informatiei financiare din cadrul Ministerului Finanţelor, cumulat de la inceputul anului, situaţia marcajelor aprobate, ridicate şi utilizate de către fiecare producător intern şi importator de bauturi alcoolice. Aceasta situaţie se va întocmi separat pentru fiecare grupa de produse supuse marcarii. … (4) Directia generală de tehnologia informatiei financiare va transmite lunar, până la sfârşitul lunii urmatoare, Directiei generale de proceduri fiscale şi sistem informational pentru veniturile statului situaţia centralizata, pe tara, a tuturor marcajelor aprobate, ridicate şi utilizate, pe grupe de produse supuse marcarii. … (5) Unitatea autorizata cu tipărirea marcajelor realizează marcajele în baza situaţiilor centralizatoare şi este obligata sa tina evidenta tipariturilor. Lunar, până la data de 15 a lunii urmatoare, este obligata sa comunice Ministerului Finanţelor – Directia generală de proceduri fiscale şi sistem informational pentru veniturile statului situaţia cantităţilor de timbre livrate pentru tigarete şi produse din tutun, iar direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucureşti, situaţia cantităţilor de banderole livrate pentru alcool şi bauturi alcoolice. … (6) Marcajele vor fi realizate prin emisiuni identificate printr-un cod şi o serie de emisiune, aprobate de Ministerul Finanţelor – Directia generală legislatie impozite indirecte. … (7) Unitatea specializata autorizata cu tipărirea marcajelor realizează marcajele pe baza situaţiei centralizatoare a notelor de comanda şi numai după prezentarea de către agentul economic producător intern sau importator a dovezii platii şi a extrasului de cont ce atesta virarea contravalorii marcajelor comandate În contul acesteia. … (8) Dovada platii şi extrasul de cont vor purta obligatoriu viza băncii la care agentii economici producători interni sau importatori şi-au deschis contul. … (9) Termenul de executare a comenzilor de către unitatea autorizata cu tipărirea este de 15 zile lucratoare de la data înregistrării situaţiei centralizatoare a notelor de comanda şi a prezentarii dovezii de plată. … (10) Până la eliberarea timbrelor, a banderolelor şi a etichetelor de marcare, acestea se depozitează la unitatea autorizata cu tipărirea marcajelor, în condiţii de deplina securitate. … (11) Agentii economici importatori care deţin licenta de atestare a dreptului de marcare pot utiliza marcajele aprobate numai în limita termenului de valabilitate a acestei licente. Marcajele neintroduse în tara în termenul de valabilitate a licentei nu mai pot fi utilizate pentru marcare. … ORDONANTA +
Articolul 10(3) În cazul importurilor de produse supuse marcarii, fiecare comanda de timbre, banderole sau etichete de marcare se aproba de către autoritatea emitenta a licentelor de atestare a dreptului de marcare, numai dacă importatorul prezinta dovada platii în contul bugetului de stat a unei sume echivalente cu valoarea accizelor, corespunzătoare cantităţilor de marfuri pentru care s-au solicitat marcaje. … NORME14. – (1) Sumele privind plata anticipata a accizelor se virează în contul organului vamal în care se virează şi oblibaţiile vamale la importurile efective. Dovada platii accizelor şi extrasul de cont vor purta obligatoriu viza băncii la care agentii economici şi-au deschis contul, precum şi viza organului fiscal teritorial unde acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite şi taxe.(2) Pentru marcajele returnate de către agentii economici importatori la unitatea autorizata cu tipărirea, se restituie contravaloarea accizelor aferente acestor marcaje, achitata la aprobarea comenzilor. Restituirea sumelor respective se face de către autoritatea vamala din contul organului vamal din care s-a facut plata, la cererea agentului economic, în termen de până la 10 zile lucratoare, în baza documentelor justificative vizate de Directia de supraveghere şi control vamal din cadrul Directiei Generale a Vamilor. … (3) Regimul prevăzut la alin. (2) se aplică şi în cazul marcajelor aprobate şi neridicate în termenul legal de la unitatea autorizata cu tipărirea. … ORDONANTA +
Articolul 10(4) Timbrele, banderolele sau etichetele de marcare nu pot fi revandute de către producătorul intern sau de către importator altor agenti economici. … NORME15. – (1) Marcajele nu pot fi revandute altor agenti economici, cele neutilizate în termenele prevăzute de lege urmand a fi restituite în termen de 15 zile unităţii autorizate cu tipărirea marcajelor, care va proceda la distrugerea acestora.(2) În situaţia în care un agent economic producător intern sau importator îşi inceteaza activitatea, îşi cesioneaza parţial sau integral activitatea ori îşi modifica statutul sub orice formă, acesta are obligaţia ca, în termen de 15 zile, sa comunice autorităţii emitente a licentei numărul şi codul marcajelor neutilizate la acea data, inclusiv ale celor neintroduse în tara prin importuri efective la acel moment, şi să le restituie unităţii autorizate cu tipărirea marcajelor, care va proceda la distrugerea lor. … (3) În cazul în care organele de control abilitate de lege constata nerespectarea prevederilor alineatului precedent, sunt obligate sa comunice acest fapt autorităţii emitente a licentei, care va proceda la anularea acesteia. … (4) Procentul maxim admis de marcaje distruse în procesul de productie şi care nu pot fi recuperate pentru a fi evidentiate este de 1,5% din numărul marcajelor utilizate. … (5) Agentii economici producători sau importatori vor tine o evidenta distincta a marcajelor deteriorate, conform modelului din anexa nr. 5. … (6) Toate marcajele deteriorate vor fi lipite la sfârşitul fiecarei zile pe un formular special destinat pentru aceasta, potrivit anexei nr. 6. … (7) Marcajele deteriorate la agentii economici producători interni sau importatori nu vor fi utilizate, acestea urmand regimul celor neutilizate. … (8) Marcajele deteriorate, evidentiate în anexa nr. 6, insotite de un exemplar din anexa nr. 5, se depun de către fiecare agent economic producător intern sau importator, semestrial, până la data de 15 a lunii urmatoare, la unitatea specializata, autorizata cu tipărirea, în vederea distrugerii. … (9) Costul marcajelor neutilizate sau deteriorate nu se restituie, iar cheltuielile legate de distrugerea lor se suporta de către agentul economic în cauza. … ORDONANTA +
Articolul 11(1) Agentii economici producători interni, precum şi agentii economici importatori sunt obligati sa tina evidenta distincta a achizitionarii, utilizarii şi returnarii timbrelor, banderolelor şi etichetelor de marcare. … (2) Agentii economici prevăzuţi la alin. (1) sunt obligati să prezinte lunar, până la data de 15 a fiecarei luni, autorităţii emitente a licentei de atestare a dreptului de marcare, situaţia utilizarii marcajelor. … NORME16. – Agentii economici producători interni sau importatori sunt obligati să prezinte lunar, până la data de 15 a fiecarei luni, atât autorităţii emitente a licentei, cat şi Directiei Generale a Vamilor – în cazul importurilor -,situaţia privind utilizarea marcajelor, conform formularului din anexa nr. 7. în vederea confirmarii realitatii datelor inscrise în documentele de justificare a utilizarii marcajelor pentru import, aceste documente vor fi certificate şi de Directia Generală a Vamilor.ORDONANTA +
Articolul 12(1) În vederea realizării importurilor de tigarete, produse din tutun şi bauturi alcoolice, timbrele, banderolele sau etichetele de marcare, după caz, procurate de importatori, se expediaza pe adresa producătorului extern, care urmeaza să le aplice pe marfa. Expedierea marcajelor se face în maximum 15 zile de la executarea comenzii de către unitatea autorizata cu tipărirea. … NORME17. – În vederea realizării importurilor de tigarete, produse din tutun şi bauturi alcoolice, timbrele, banderolele sau etichetele de marcare, după caz, procurate de importatori, se expediaza de către acestia pe adresa producătorului extern, care urmeaza să le aplice pe marfa. Expedierea marcajelor se face în maximum 15 zile de la executarea comenzii de către unitatea autorizata cu tipărirea.ORDONANTA +
Articolul 12(2) După expirarea acestui termen, agentii economici importatori sunt obligati sa returneze unităţii specializate, autorizate cu tipărirea, în vederea distrugerii, marcajele neutilizate prin neexpedierea, în regim de export temporar, partenerilor externi. … NORME18. – Distrugerea se va realiza sub supraveghere vamala.ORDONANTA +
Articolul 12(4) Cu ocazia importului, o dată cu declaratia vamala de import se depune o declaratie vamala de reimport pentru marcajele aplicate, în vederea incheierii regimului acordat la scoaterea temporara din tara a acestora. … NORME19. – Cu ocazia importului, o dată cu declaratia vamala de import se depune o declaratie vamala de reimport pentru marcajele reintroduse în tara, în vederea incheierii regimului acordat la scoaterea temporara din tara a acestora.ORDONANTA +
Articolul 13Controlul respectarii regimului legal privind marcarea prin timbre, banderole sau etichete a produselor de natura celor prevăzute în prezenta ordonanţă se exercită de către organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor.NORME20. – (1) Controlul respectarii regimului legal privind marcarea prin timbre, banderole sau etichete a produselor de natura celor prevăzute în ordonanţa se exercită de către organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor.(2) Unitatea autorizata cu tipărirea marcajelor are obligaţia de a efectua expertizarea acestora, la solicitarea organelor de control. … (3) Organele de control prevăzute de lege vor informa periodic autoritatea emitenta a licentei despre constatarile referitoare la Incalcarea prevederilor legale privind marcarea de către agentii economici producători interni sau importatori, deţinători de licente. … (4) Agentii economici producători sau importatori au obligaţia de a pune la dispoziţie organelor de control toate documentele necesare bunei desfăşurări a acţiunilor de control, sub sanctiunile prevăzute de dispozitiile legale. … ORDONANTA +
Articolul 15(16) În cazul anularii licentei de atestare a dreptului de marcare, autoritatea emitenta poate emite o noua licenta agentului economic producător sau importator, dar numai după un termen limita de 30 de zile de la anulare, în condiţiile stabilite prin normele metodologice emise în aplicarea ordonantei. … NORME21. – În cazul anularii licentei de atestare a dreptului de marcare, autoritatea emitenta poate emite o noua licenta agentului economic producător sau importator, dar numai după un termen limita de 30 de zile de la anulare, în urmatoarele condiţii:a) agentul economic se afla la prima abatere de la prevederile legale; … b) eliminarea cauzelor care au condus la anularea licentei de atestare a dreptului de marcare. … ORDONANTA +
Articolul 16Prevederile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sanctionarea contraventiilor, cu excepţia art. 25-27.NORME22. – Contestaţiile la sanctiunile aplicate de organele de control potrivit prevederilor art. 15 din ordonanţa urmeaza regimul instituit de Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sanctionarea contraventiilor, cu excepţia art. 25-27.ORDONANTA GUVERNULUI Nr. 86/1998––––––––––– +
Articolul 2(3) Agentii economici prevăzuţi la alin. (1), care, potrivit listelor de inventariere, deţin în stoc bauturi alcoolice peste limita cantitativa de 1.000 de sticle sau peste limita valorica de 50.000.000 lei, pot solicita organelor fiscale teritoriale banderole pentru marcarea acestor produse. … NORME23. – (1) Agentii economici din reteaua comerciala, inclusiv restaurante, unităţi hoteliere şi de turism şi altele similare, care, la data intrarii în vigoare a ordonantei*), inregistrau în stoc cantitati de bauturi alcoolice nemarcate, achiziţionate din tara sau din import – înainte de data de 1 iulie 1998 -, peste limita cantitativa de 1.000 de sticle sau peste limita valorica de 50.000.000 lei, vor putea solicita organelor fiscale teritoriale, până la data de 1 noiembrie 1998, banderole pentru marcarea acestor produse. Limita valorica de 50.000.000 lei va fi stabilita în functie de preţul de achizitie al produselor în cauza.––––Notă …
*) Textul se referă la data intrarii în vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 86/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 27 august 1998.(2) Pentru procurarea marcajelor, titularii prevăzuţi la alin. (1) vor completa, în baza datelor inscrise în listele de inventariere, o singura nota de comanda, în trei exemplare, către directia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat în raza careia îşi desfăşoară activitatea, conform modelului prezentat în anexa nr. 3. Doua exemplare se depun spre aprobare la organul fiscal. … (3) În baza notelor de comanda aprobate, organul fiscal atribuie fiecarui agent economic prevăzut la alin. (1) un cod special (bazat pe codul fiscal), care se va regasi inscripţionat pe marcajele tiparite ce vor fi aplicate pe produsele din stoc. în cazul în care indicativul judeţului nu contine doua caractere alfanumerice, acestea se vor completa cu cifra "Ø'4f" în faţa indicativului existent. Acelasi principiu se va aplica şi în cazul codurilor fiscale, care vor fi completate cu "Ø'4f", astfel încât numărul total de caractere să fie zece. … (4) După aprobarea comenzilor, organul fiscal va întocmi distinct pentru agentii economici prevăzuţi la alin. (1) o situaţie centralizatoare în trei exemplare, conform modelului din anexa nr. 4. Exemplarul 1 al acestei situaţii, insotit de exemplarul 1 al notelor de comanda, se transmite, în termen de 5 zile de la aprobare, unităţii specializate, autorizata cu tipărirea marcajelor. Exemplarul 2 se va transmite, în acelasi termen, serviciilor de prelucrare automata a datelor din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, iar exemplarul 3 se va pastra în arhiva proprie. Serviciile de prelucrare automata a datelor din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucureşti, au obligaţia ca, până la data de 20 a lunii urmatoare, sa transmita Directiei generale de tehnologia informatiei financiare din cadrul Ministerului Finanţelor, cumulat de la data de 1 noiembrie 1998, situaţia marcajelor aprobate, ridicate şi utilizate de către agentii economici respectivi. Aceasta situaţie se va întocmi separat pentru fiecare grupa de produse supuse marcarii. … (5) Începând cu data de 1 decembrie 1998, Directia generală de tehnologia informatiei financiare va transmite lunar, până la sfârşitul lunii urmatoare, Directiei generale de proceduri fiscale şi sistem informational pentru veniturile statului situaţia centralizata, pe tara, a tuturor marcajelor aprobate, ridicate şi utilizate, pe grupe de produse supuse marcarii, aferente stocurilor de alcool şi bauturi alcoolice. … (6) Unitatea autorizata cu tipărirea marcajelor realizează banderolele în baza situaţiei centralizatoare a notelor de comanda şi în termen de 20 de zile lucratoare de la prezentarea de către agentul economic a dovezii platii şi a extrasului de cont ce atesta virarea contravalorii banderolelor comandate în contul acestora. Dovada platii şi extrasul de cont vor purta obligatoriu viza băncii la care agentii economici şi-au deschis contul. … (7) Eliberarea banderolelor pentru agentii economici prevăzuţi la alin. (1) se va efectua direct de către unitatea autorizata cu tipărirea. … (8) Aplicarea efectiva a banderolelor În acest caz se va face de către agentii economici prevăzuţi la alin. (1). … (9) Banderolele vor fi realizate prin emisiuni identificate printr-un cod şi o serie de emisiune, aprobate de Ministerul Finanţelor. … (10) Unitatea specializata, autorizata cu tipărirea marcajelor, este obligata sa tina evidenta tipariturilor şi, lunar, începând cu luna decembrie a anului 1998, sa comunice direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucureşti, situaţia cantităţilor de banderole livrate pentru stocurile de alcool şi bauturi alcoolice. … (11) Prevederile art. 15 din ordonanţa se aplică şi agentilor economici prevăzuţi la alin. (1). … II24. – Marcajele eliberate în cursul anilor 1996 şi 1997 agentilor economici care deţin licente de import pentru tigarete şi produse din tutun şi în anul 1998 îşi pierd valabilitatea, dacă, în termen de 90 de zile de la data publicarii în Monitorul Oficial al României a Ordinului ministrului finanţelor nr. 998/1998, nu sunt reintroduse în tara fie prin importuri efective, fie pentru distrugere.III25. – Importurile aferente comenzilor de marcaje aprobate înainte de intrarea în vigoare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 86/1998 vor fi efectuate potrivit prevederilor actelor normative în vigoare la data aprobării comenzilor. +
Anexa 1 Nr. …….. din ……….. CEREREde acordare a licentei pentru atestarea dreptului de marcare Agentul economic ………………., cu sediul în ……………………,str. ………………, nr. ……., înregistrat în registrul comerţului lanr. …….., codul fiscal ……….., telefon ………….., fax ………..,telex ……., reprezentat prin ………….., domiciliat în ……………..,str. ………………… nr. ……., bl. …., sc. …, et. ….., ap. …..,sectorul ……, judeţul ………., posesorul buletinului/cartii de identitateseria ….., nr. ………, eliberat/a de …………………., având functiade ………………., pe baza pieselor anexate la dosar, solicit eliberarealicentei pentru atestarea dreptului de marcare; 1 ………………………………. 2 ………………………………. 3 ………………………………. Data …………….. Semnatura ……………………. Domnului director general al Directiei generale ……………………… +
Anexa 1a) Nr. …….. din ……….. CEREREpentru acordarea licentei de import Agentul economic ………………., cu sediul în ……………………,str. ………………, nr. ……., înregistrat în registrul comerţului lanr. …., codul fiscal …….., telefon ……., fax ……, telex ………..,reprezentat prin ………………., domiciliat în ………………………,str. ………………… nr. ……., bl. …., sc. …, et. ….., ap. …..,sectorul ……, judeţul ………., posesorul buletinului/cartii de identitateseria ….., nr. ………, eliberat/a de …………………., având functiade ………………., pe baza pieselor anexate la dosar, solicit eliberarealicentei de import pentru: 1 ………………………………. 2 ………………………………. 3 ………………………………. Data …………….. Semnatura ……………………. Domnului director general al Directiei generale ……………………… +
Anexa 2REGISTRUL de evidenta a cererilor pentru acordarea licentelor de atestare a dreptului de marcare sau a licentelor de import ______________________________________________________________________________│ Numărul de │ │ Numele şi adresa │ Modul de │ Data eliberarii ││ înregistrare │ Data │ solicitantului │ rezolvare│ (respingerii) ││ │ │ │ │ licentei ││______________│__________│____________________│___________│___________________││______________│__________│____________________│___________│___________________││______________│__________│____________________│___________│___________________││______________│__________│____________________│___________│___________________│ +
Anexa 3 NOTA DE COMANDA Nr. ………….pentru timbre, banderole şi etichete din ………………………………… (ziua) (luna) (anul) Denumirea agentului economic ……………………. Codul de înregistrare fiscala …………………… Codul de marcare ………………………………. Sediul: localitatea ………….., str. ……… nr. …., sectorul …………., judeţul ………, codul postal ….., telefon ………….., ______________________________________________________________________________│ Tipul marcajului │ Cantitatea │ U.M. │ Preţul │ T.V.A. │ Valoarea ││ │ │ │ unitar │ │ totala ││___________________│_______________│________│__________│_________│____________││___________________│_______________│________│__________│_________│____________││___________________│_______________│________│__________│_________│____________│ Semnatura şi stampila solicitantului Data aprobării comenzii ………… ……………………………… Numărul marcajelor aprobate …….. Modalitatea de plată …………… +
Anexa 4 SITUAŢIA CENTRALIZATOAREa notelor de comanda ______________________________________________________________________________│ Numărul de │ Denumirea │ Sediul │ Codul de │ Numărul de │ Numărul de ││înregistrare │ agentului │ │ marcare │ marcaje │ marcaje ││ │ economic │ │ │ solicitate │ aprobate ││_____________│____________│_________│____________│______________│_____________││_____________│____________│_________│____________│______________│_____________││_____________│____________│_________│____________│______________│_____________││ TOTAL : │____________│_________│____________│______________│_____________││_____________│____________│_________│____________│______________│_____________│ Semnatura şi stampila …………………… +
Anexa 5 EVIDENTAmarcajelor deteriorate*) în luna ……………. anul ………….. Numărul licentei ………………………… Codul de marcare ………………………… Denumirea agentului economic ……………… Sediul: localitatea …………., str. ………., nr. ….., sectorul ……….., judeţul ………., codul fiscal ………. ______________________________________________________________________________│ Nr. crt. │ Cauzele deteriorării │ Numărul de │ Numărul de │ Numărul de ││ │ │ timbre │ banderole │ etichete ││__________│______________________│______________│______________│______________││__________│______________________│______________│______________│______________││__________│______________________│______________│______________│______________││ TOTAL: │ x │ │ │ ││__________│______________________│______________│______________│______________│ Certificata de conducerea agentului economic Data ………………… Semnatura ……………. Organul fiscal Verificat de …………….. Semnatura ………….. Data ……………–––––Notă …
*) Cantitatea de marcaje deteriorate se va incadra în limita procentului maxim admis, prevăzut la pct. 15 alin. (4) din normele metodologice, şi va fi justificata prin:– marcajele evidentiate conform anexei nr. 6;– alte cauze. +
Anexa 6 Denumirea agentului economic …………… Data întocmirii ………………………. MARCAJE DETERIORATE ______________________________________________________________________________│____________________________│__________________________│______________________││____________________________│__________________________│______________________││____________________________│__________________________│______________________││ │ Loc pentru lipire │ ││____________________________│__________________________│______________________││____________________________│__________________________│______________________││____________________________│__________________________│______________________│ Numele şi prenumele persoanei care le-a utilizat ………………………………………… Semnatura sefului de secţie ……………………… Semnatura …………….. +
Anexa 7 EVIDENTAachizitionarii, utilizarii şi returnarii marcajelor în luna …….. anul …… Denumirea agentului economic ………………… Data ……………………………………… Sediul : localitatea ……………, str. ………… nr. …., sectorul ………, judeţul ………….., codul fiscal ……….., codul de marcare ……… ______________________________________________________________________________│ Nr. │ │ Numărul │ Numărul │ Numărul ││crt. │ │ de │ de │ de ││ │ │ timbre │banderole│ etichete││_____│__________________________________________│_________│_________│_________││ 1. │ Stoc la inceputul lunii │ │ │ ││_____│__________________________________________│_________│_________│_________││ 2. │ Cumparari în cursul lunii │ │ │ ││_____│__________________________________________│_________│_________│_________││ 3. │ TOTAL I (rd. 1 + rd. 2) │ │ │ ││_____│__________________________________________│_________│_________│_________││ 4. │ Marcaje utilizate pentru produsele din │ │ │ ││ │ producţia interna │ │ │ ││_____│__________________________________________│_________│_________│_________││ 5. │ Marcaje expediate producătorilor din │ │ │ ││ │ strainatate │ │ │ ││_____│__________________________________________│_________│_________│_________││ 6. │ Marcaje deteriorate │ │ │ ││_____│__________________________________________│_________│_________│_________││ 7. │ TOTAL MARCAJE UTILIZATE (rd.4+rd.5+rd.6) │ │ │ ││_____│__________________________________________│_________│_________│_________││ 8. │ Stoc la sfârşitul lunii (rd.3-rd.7) │ │ │ ││_____│__________________________________________│_________│_________│_________│ Certificata de conducerea agentului economic Data …………… Semnatura …………………… Organul fiscal Verificat de ………….. Semnatura …………….. Data …………. +
Anexa A1 MACHETELEtimbrelor şi banderolelor a) Timbre pentru tigarete şi produse din tutun – 45 mm – ┌──────────────────┐ │ │ – 22 mm – │ │ ┴──────────────────┘ b) Banderole pentru marcarea bauturilor alcoolice: – butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., peste sau egale cu 500 ml: * aplicare în forma de "U" – 160 mm – ┌─────────────────────────────────────────────────────┐ │ │ – 18 mm – │ │ ┴─────────────────────────────────────────────────────┘ * aplicare în forma de "L" – 80 mm – ┌─────────────────────────────────┐ │ │- 18 mm – │ │ ┴─────────────────────────────────┘ – butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., sub 500 ml: * aplicare în forma de "U" – 120 mm – ┌───────────────────────────────────────────┐ │ │ – 18 mm – │ │ ┴───────────────────────────────────────────┘ * aplicare în forma de "L" – 60 mm – ┌───────────────────────────┐ │ │- 18 mm – │ │ ┴───────────────────────────┘ – butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., sub sau egale cu 50 ml: * aplicare în forma de "U" – 60 mm – ┌───────────────────────────┐ │ │ – 18 mm – │ │ ┴───────────────────────────┘ * aplicare în forma de "L" – 40 mm – ┌────────────────────┐ │ │- 18 mm – │ │ ┴────────────────────┘ +
Anexa A2 SISTEM DE CODIFICARE SPECIALA a) Tigarete şi produse din tutun: – pentru producătorii interni A RO ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ accize └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ cod fiscal – pentru importatori A ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ accize └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ indicativul cod fiscal tarii din care se face importul b) Bauturi alcoolice: – pentru producătorii interni platitori de accize A ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ accize └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ indicativul cod fiscal judeţului de reşedinţa al producătorului – pentru producătorii interni neplatitori de accize X ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ neplatitor └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ indicativul cod fiscal judeţului de reşedinţa al producătorului – pentru importatori A ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ ┌─┐ accize └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ indicativul cod fiscal tarii din care se face importulNOTĂ:În cazul în care indicativul judeţului, respectiv al tarii din care se face importul, nu contine doua, respectiv trei caractere alfanumerice, acestea se vor completa cu cifra 0 în faţa indicativului existent.––-