NORME METODOLOGICE din 10 iulie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 638 din 25 iulie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 922 14/06/2021
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 4REFERIRE LALEGE 86 10/04/2006 ART. 4
ART. 4REFERIRE LACODUL VAMAL 10/04/2006 ART. 4
ART. 34REFERIRE LAHG 707 07/06/2006 ART. 587
ART. 34REFERIRE LAHG 707 07/06/2006 ART. 588
ART. 34REFERIRE LAREGULAMENT 07/06/2006 ART. 587
ART. 34REFERIRE LAREGULAMENT 07/06/2006 ART. 588
ART. 61REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 CAP. 6
ART. 61REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 CAP. 6
ART. 63REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 44
ART. 63REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 44
ART. 77REFERIRE LALEGE 86 10/04/2006 ART. 100
ART. 77REFERIRE LACODUL VAMAL 10/04/2006 ART. 100
ART. 78REFERIRE LALEGE 86 10/04/2006 ART. 100
ART. 78REFERIRE LACODUL VAMAL 10/04/2006 ART. 100
ART. 79REFERIRE LAORDIN 519 27/09/2005
ART. 79REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003
ART. 79REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003
ART. 80REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 7
ART. 85REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 7
ART. 102REFERIRE LALEGE 86 10/04/2006 CAP. 3
ART. 102REFERIRE LACODUL VAMAL 10/04/2006 CAP. 3
ANEXA 3REFERIRE LACODUL PENAL (R) 16/04/1997 ART. 243
ANEXA 4REFERIRE LALEGE 86 10/04/2006 ART. 214
ANEXA 4REFERIRE LACODUL VAMAL 10/04/2006 ART. 214
ANEXA 6REFERIRE LAHG 707 07/06/2006
ANEXA 6REFERIRE LALEGE 86 10/04/2006
ANEXA 6REFERIRE LACODUL VAMAL 10/04/2006
ANEXA 6REFERIRE LAREGULAMENT 07/06/2006
ANEXA 6REFERIRE LAHG 165 03/03/2005
ANEXA 7REFERIRE LALEGE 86 10/04/2006 ART. 15
ANEXA 7REFERIRE LALEGE 86 10/04/2006 ART. 115
ANEXA 7REFERIRE LACODUL VAMAL 10/04/2006 ART. 15
ANEXA 7REFERIRE LACODUL VAMAL 10/04/2006 ART. 115
ANEXA 7REFERIRE LACODUL PENAL (R) 16/04/1997 ART. 292
ANEXA 8REFERIRE LAORDIN 1899 22/12/2004
ANEXA 8REFERIRE LAPROCEDURA 22/12/2004
ANEXA 8REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 44
ANEXA 8REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 110
ANEXA 8REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 111
ANEXA 8REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 112
ANEXA 8REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 175
ANEXA 8REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 177
ANEXA 8REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 44
ANEXA 8REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 110
ANEXA 8REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 111
ANEXA 8REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 112
ANEXA 8REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 175
ANEXA 8REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 177
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 922 14/06/2021
ActulAPROBAT DEORDIN 7521 10/07/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 7521 10/07/2006
ActulREFERIT DEORDIN 7982 10/08/2006

privind realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior



Dispoziţii generale + 
Articolul 1Activitatea de supraveghere şi control vamal ulterior se exercită de Autoritatea Naţională a Vămilor prin Direcţia supraveghere şi control vamal şi prin structurile aflate în coordonarea acesteia pe linie de specialitate din cadrul direcţiilor regionale vamale, respectiv serviciile de supraveghere şi control vamal şi birourile vamale.
 + 
Articolul 2Direcţia supraveghere şi control vamal şi structurile desemnate din cadrul direcţiilor regionale vamale prin regulamentul de organizare şi funcţionare reprezintă aparatul de control specializat în prevenirea, constatarea şi sancţionarea fraudelor la reglementările vamale şi la alte dispoziţii legale, prin:a) acţiuni de supraveghere vamală desfăşurate pentru asigurarea respectării reglementărilor vamale sau a altor dispoziţii aplicabile mărfurilor aflate sub supraveghere vamală;b) acte specifice de reverificare a declaraţiilor sau de control ulterior, efectuate pentru aplicarea corectă a reglementărilor vamale şi a altor dispoziţii legale privind intrarea, ieşirea, tranzitul, transferul şi destinaţia finală ale mărfurilor care circulă între teritoriul vamal al României şi alte ţări, inclusiv staţionarea mărfurilor care nu au statutul de mărfuri româneşti.
 + 
Articolul 3(1) Personalul Direcţiei supraveghere şi control vamal are competenţa de control pe întreg teritoriul vamal al României, iar pentru structurile corespondente din cadrul direcţiilor regionale vamale competenţa teritorială este stabilită de Autoritatea Naţională a Vămilor.(2) În cazul misiunilor sau acţiunilor de control, investigaţii, supraveghere, cercetare operativă sau însoţire, care nu suferă amânare, personalul serviciilor supraveghere şi control vamal din cadrul direcţiilor regionale vamale poate acţiona şi în afara razei teritoriale de competenţă, pe baza unei cereri motivate a şefului de serviciu sau a directorului direcţiei regionale vamale, aprobată de directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal sau din dispoziţia acestuia.
 + 
Articolul 4Controlul se efectuează cu prioritate la persoanele definite la art. 4 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României şi, în funcţie de constatări şi necesităţi, se extinde şi la birourile vamale.
 + 
Articolul 5În exercitarea atribuţiilor legale, personalul vamal din cadrul Direcţiei supraveghere şi control vamal, din serviciile supraveghere şi control vamal sau din birourile vamale constată şi sancţionează potrivit legii abaterile de la reglementările vamale şi de la alte dispoziţii legale şi este învestit cu exerciţiul autorităţii publice.
Programarea şi organizarea activităţilor + 
Articolul 6Activitatea de supraveghere şi control vamal ulterior se organizează şi se desfăşoară în baza unor programe anuale şi trimestriale de activitate, aprobate de conducerea Autorităţii Naţionale a Vămilor.
 + 
Articolul 7Obiectivele naţionale prioritate în domeniul supravegherii şi controlului vamal ulterior sunt stabilite prin Planul naţional anual de acţiune şi control.
 + 
Articolul 8Controalele vamale programate sunt stabilite prin programe de activitate trimestriale la nivel regional, pe baza obiectivelor Planului naţional anual de acţiune şi control.
 + 
Articolul 9Direcţia supraveghere şi control vamal elaborează proiectul Planului naţional anual de acţiune şi control până la începutul lunii septembrie, în vederea aprobării de către conducerea Autorităţii Naţionale a Vămilor până la sfârşitul lunii septembrie, pentru a fi pus în aplicare cu data de 1 ianuarie a anului următor.
 + 
Articolul 10La elaborarea proiectului prevăzut la art. 9 se au în vedere obiectivele naţionale prioritare stabilite de conducerea Ministerului Finanţelor Publice, a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi a Autorităţii Naţionale a Vămilor, propunerile aparatului propriu al Direcţiei supraveghere şi control vamal, ale serviciilor supraveghere şi control vamal şi birourilor vamale, ale altor direcţii şi servicii din structura centrală sau teritorială a Autorităţii Naţionale a Vămilor, sesizările primite din partea altor instituţii în cadrul activităţii de cooperare interinstituţională, privind existenţa unor fenomene de fraudă vamală, sau informaţiile şi datele primite în cadrul cooperării şi asistenţei mutuale internaţionale în domeniul vamal. Obiectivele prioritare trebuie să cuprindă şi obiectivele prevăzute în angajamentele asumate în cadrul procesului de pregătire în vederea aderării la Uniunea Europeană sau postaderare.
 + 
Articolul 11La identificarea şi stabilirea obiectivelor se vor utiliza datele şi informaţiile vamale, precum şi analiza de risc.
 + 
Articolul 12Direcţiile regionale vamale înaintează propunerile pentru proiectul Planului naţional anual de acţiune şi control la Direcţia supraveghere şi control vamal până la sfârşitul lunii iulie a anului în curs pentru anul următor. Aceste propuneri sunt elaborate de serviciile de supraveghere şi control vamal şi se avizează de directorul executiv al direcţiei regionale vamale.
 + 
Articolul 13Direcţia supraveghere şi control vamal transmite, până la data de 10 a lunii octombrie, Planul naţional anual de acţiune şi control aprobat pentru anul următor fiecărei direcţii regionale vamale.
 + 
Articolul 14Programele de activitate trimestriale regionale sunt aprobate de directorul executiv al direcţiei regionale vamale până la data de 5 a ultimei luni din trimestrul în curs pentru trimestrul următor. Propunerile privind programele de activitate trimestriale sunt elaborate de şeful serviciului supraveghere şi control vamal, în colaborare cu birourile vamale, până la data de întâi a ultimei luni din trimestrul în curs pentru trimestrul următor. Aceste programe prevăd obiectivele şi tematicile de control ce trebuie realizate pentru trimestrul respectiv, precum şi persoanele care vor face obiectul controlului vamal ulterior, în corelare cu resursele umane şi materiale existente. Selecţia persoanelor propuse a face obiectul controlului vamal ulterior se realizează utilizându-se analiza de risc, precum şi alte categorii de informaţii disponibile.
 + 
Articolul 15(1) Programele de activitate trimestriale regionale vor fi transmise spre avizare Direcţiei supraveghere şi control vamal, până la data de 10 a ultimei luni din trimestrul în curs pentru trimestrul următor.(2) Direcţia supraveghere şi control vamal va analiza şi va aviza programele de activitate, putând face modificări şi completări în ceea ce priveşte sarcinile prioritare stabilite pentru trimestrul respectiv, iar în urma aprobării de către conducerea Autorităţii Naţionale a Vămilor vor fi restituite până pe data de 25 a lunii în care au fost trimise.
 + 
Articolul 16Acţiunile de supraveghere şi control vamal ulterior programate pentru direcţiile regionale vamale, care nu se pot realiza în termenele stabilite prin program, vor fi reprogramate de către directorul executiv al direcţiei regionale vamale în trimestrul următor, cu avizul prealabil al conducerii Direcţiei supraveghere şi control vamal.
 + 
Articolul 17Acţiunile de control solicitate de alte instituţii în cadrul cooperării interinstituţionale se înscriu în programul de activitate în mod direct, pe baza solicitării instituţiilor sau a propunerilor altor direcţii din structura centrală ori teritorială a Autorităţii Naţionale a Vămilor, după analizarea acestora din punctul de vedere al motivării legale şi al capacităţii de soluţionare.
 + 
Articolul 18Evidenţa acţiunilor de supraveghere şi control vamal ulterior se va organiza potrivit regulilor stabilite de Direcţia supraveghere şi control vamal.
 + 
Articolul 19În situaţiile în care în efectuarea controalelor tematice nu se pot respecta termenele stabilite prin program, directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal, respectiv directorul executiv al direcţiei regionale vamale, în cazuri motivate, poate dispune prelungirea duratei acţiunii de control.
 + 
Articolul 20Personalul vamal cu sarcini de supraveghere şi control vamal ulterior va participa la începutul fiecărei luni sau ori de câte ori este necesar la activitatea de pregătire profesională continuă asupra reglementărilor vamale şi altor dispoziţii aplicabile, precum şi de pregătire a acţiunilor de control pe baza tematicilor şi obiectivelor de control, potrivit programului de activitate şi în conformitate cu statutul personalului vamal.
 + 
Articolul 21În cadrul activităţilor de pregătire a acţiunilor de control, echipa de control, pentru aplicarea uniformă şi nediscriminatorie a reglementărilor vamale şi altor dispoziţii legale, poate solicita prin şeful compartimentului de control punctul de vedere al direcţiilor şi compartimentelor de specialitate din cadrul autorităţii vamale sau al altor instituţii şi autorităţi.
 + 
Articolul 22Echipa de control vamal este formată de regulă din două persoane sau dintr-un echipaj mobil şi este propusă de şeful de compartiment şi aprobată de directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal, de şeful serviciului supraveghere şi control vamal sau de şeful biroului vamal, după caz.
 + 
Articolul 23Înainte de începerea controlului membrii echipei de control analizează datele existente în baza de date naţională, regională, respectiv locală, şi le corelează cu celelalte informaţii disponibile referitoare la activitatea persoanei fizice sau juridice ce urmează să fie controlată. De asemenea, sunt studiate reglementările vamale şi dispoziţiile legale aplicabile declaraţiilor sau activităţii specifice ce urmează să fie controlată.
 + 
Articolul 24Controalele vamale ulterioare programate sau inopinate se execută în baza ordinului de control/misiune, al cărui model este prezentat în anexa nr. 1, semnat de directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal sau, după caz, de directorul executiv al direcţiei regionale vamale, de şeful serviciului de supraveghere şi control vamal sau de şeful biroului vamal, potrivit competenţelor.
 + 
Articolul 25Controalele vamale ulterioare programate se realizează, de regulă, cu înştiinţarea prealabilă a persoanei stabilite în România, cu scopul de a nu-i perturba activitatea curentă şi pentru ca aceasta să fie în măsură de a pune la dispoziţie membrilor echipei de control vamal ulterior un spaţiu adecvat şi registrele, evidenţele financiar-contabile sau înscrisurile, inclusiv cele pe suport informatic, care au legătură directă ori indirectă cu mărfurile şi cu bunurile ce fac obiectul schimbului între aceasta şi cetăţeni sau companii din alte ţări, de a permite accesul la spaţiile de depozitare a mărfurilor şi bunurilor, asigurând prezenţa persoanelor competente să pună la dispoziţie datele şi informaţiile pe care le deţin referitoare la acele mărfuri şi bunuri.
 + 
Articolul 26(1) Înştiinţarea prealabilă a persoanei se realizează prin comunicarea în scris, de regulă cu 15 zile înainte de iniţierea controlului vamal ulterior programat, a unui aviz de control vamal ulterior, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2.(2) Acest document va cuprinde în mod obligatoriu, pe lângă elementele de identificare a membrilor echipei de control şi a persoanei controlate, temeiul juridic al controlului, data de începere a controlului vamal ulterior, perioada ce urmează să fie controlată şi posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a acţiunii de control vamal ulterior respective.
 + 
Articolul 27Persoana în cauză poate solicita, în scris, autorităţii vamale din care fac parte membrii echipei de control vamal ulterior amânarea datei de începere a controlului o singură dată, pentru motive justificate. Amânarea nu poate depăşi 30 de zile.
 + 
Articolul 28Comunicarea avizului de control nu este obligatorie în cazul controalelor vamale inopinate, al controalelor care se desfăşoară pe baza documentelor de care dispune autoritatea vamală, al controalelor periodice prevăzute prin reglementări vamale, când solicitarea de control este făcută de persoana respectivă sau în cazul unor acţiuni de realizat ca urmare a solicitării unor autorităţi, potrivit legii.
Forme, proceduri şi metode de control + 
Articolul 29Acţiunile de control se pot desfăşura în următoarele forme:a) control general, care reprezintă activitatea de verificare a tuturor operaţiunilor vamale pentru o perioadă determinată;b) control parţial, care reprezintă activitatea de verificare a uneia sau mai multor operaţiuni vamale pentru o perioadă determinată.În cazuri motivate, în scopul aplicării corecte şi unitare a reglementărilor vamale şi a altor dispoziţii legale, controlul se poate extinde asupra tuturor operaţiunilor vamale.
 + 
Articolul 30(1) În realizarea atribuţiilor, compartimentele de supraveghere şi control vamal ulterior pot aplica următoarele proceduri de control:a) controlul inopinat, care constă în activitatea de verificare faptică şi documentară, în principal ca urmare a unei sesizări sau unor indicii cu privire la existenţa unor fapte de încălcare a reglementărilor vamale sau a altor dispoziţii aplicabile, fără înştiinţarea prealabilă a persoanei controlate;b) controlul încrucişat, care constă în verificarea documentelor şi operaţiunilor în corelaţie cu cele deţinute de alte persoane; controlul încrucişat poate fi şi inopinat.(2) La finalizarea controlului inopinat sau încrucişat se încheie notă de constatare sau proces-verbal de control, după caz.
 + 
Articolul 31În realizarea acţiunilor de supraveghere şi control vamal ulterior se pot aplica următoarele metode de control:a) controlul prin sondaj, care constă în activitatea de verificare selectivă a documentelor şi operaţiunilor semnificative;b) controlul electronic, care constă în activitatea de verificare a contabilităţii şi a resurselor acesteia, prelucrate în mediu electronic, utilizându-se metodele de analiză, evaluare şi testare asistate de instrumente informatice specializate.
 + 
Articolul 32Utilizarea procedurilor şi metodelor de control se poate face individual sau combinat, în funcţie de scopul, obiectivele, complexitatea, dificultăţile, specificul activităţii desfăşurate şi de perioada controlului.
 + 
Articolul 33Selectarea documentelor şi a operaţiunilor semnificative se apreciază de organul de control şi va avea în vedere volumul, valoarea şi ponderea lor în activitatea persoanei controlate.
Supravegherea şi controlul vamal ulterior executate de birourile vamale + 
Articolul 34(1) La nivelul biroului vamal, supravegherea vamală se organizează de şeful biroului vamal, pe baza unui plan de supraveghere vamală, care se avizează de şeful serviciului supraveghere şi control vamal şi se aprobă de directorul executiv al direcţiei regionale vamale.(2) Acest plan va cuprinde atribuţiile, căile şi mijloacele de realizare a supravegherii vamale de către biroul vamal, în conformitate cu prevederile art. 587-588 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 707/2006.
 + 
Articolul 35Reverificarea declaraţiilor şi controlul vamal ulterior se realizează de biroul vamal printr-un compartiment sau personal vamal desemnat în acest scop.
 + 
Articolul 36Birourile vamale vor desfăşura activităţi de control vamal ulterior în următoarele situaţii:a) controalele vamale ulterioare prevăzute în cazul utilizării procedurilor simplificate de vămuire pentru prezentarea şi declararea mărfurilor;b) controlul vamal ulterior al declaraţiilor vamale pentru care s-a acordat liber de vamă fără efectuarea controlului vamal documentar şi fizic;c) reverificarea declaraţiilor depuse la biroul vamal, pentru care se apreciază că dispoziţiile legale au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte sau incomplete;d) orice alte acţiuni necesare îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin reglementările vamale sau regulamentul de organizare şi funcţionare;e) alte acţiuni stabilite prin programele de activitate.
 + 
Articolul 37Programarea activităţilor de supraveghere şi control vamal ulterior, de către biroul vamal, se realizează în conformitate cu prezentele norme metodologice.
Realizarea activităţilor de supraveghere şi control vamal cu echipaje mobile + 
Articolul 38Pentru realizarea activităţilor de supraveghere şi control vamal ulterior prin acţiuni inopinate de control, Direcţia supraveghere şi control vamal, precum şi serviciile supraveghere şi control vamal şi birourile vamale din cadrul direcţiilor regionale vamale pot utiliza echipaje mobile.
 + 
Articolul 39Activitatea acestora se programează pe baza analizei de risc şi se desfăşoară în scopul asigurării respectării reglementărilor vamale şi, când este cazul, a altor dispoziţii aplicabile mărfurilor aflate sub supraveghere vamală, precum şi în orice alte situaţii care impun prevenirea sau descoperirea unor fraude, potrivit competenţelor, prin mijloace operative de control.
 + 
Articolul 40Echipajele mobile se dotează cu mijloace de transport şi cu mijloace tehnice necesare efectuării controalelor vamale, inclusiv controalelor fizice ale mărfurilor, în orice alte locaţii agreate de autoritatea vamală. În realizarea controalelor echipajele mobile pot utiliza câini dresaţi în descoperirea drogurilor sau a altor substanţe interzise.
 + 
Articolul 41Echipajele mobile îşi desfăşoară activitatea la limitele exterioare ale perimetrelor zonelor libere şi porturilor, în zona specială de supraveghere vamală, pe căile de transport, precum şi în orice alte locuri unde pot fi identificate mărfuri aflate sub supraveghere vamală sau cărora trebuie ori li s-a acordat un regim vamal.
 + 
Articolul 42Echipajele mobile sunt identificabile prin dotări şi însemne specifice.
Realizarea controalelor de supraveghere vamală sau control vamal ulterior + 
Articolul 43La începerea oricărei acţiuni de control ce priveşte activitatea de supraveghere vamală sau control vamal ulterior, membrii echipei de control sunt obligaţi să prezinte persoanei controlate legitimaţia de serviciu şi ordinul de control/misiune. Începerea controlului trebuie consemnată în registrul unic de control, potrivit legii.
 + 
Articolul 44Controalele vamale ulterioare se realizează, de regulă, la domiciliul sau reşedinţa persoanei fizice, cu acordul acesteia, la sediul social, sediul central sau sediul permanent din România ori la domiciliul fiscal declarat al persoanei juridice şi, în funcţie de necesităţi, se poate extinde şi la punctele de lucru, locurile ori spaţiile de depozitare a mărfurilor şi bunurilor.
 + 
Articolul 45În cazul în care nu există un spaţiu adecvat pentru desfăşurarea controlului vamal ulterior, atunci această activitate se poate desfăşura la sediile autorităţii vamale din care fac parte membrii echipei de control sau în locurile stabilite de echipa de control, conform reglementărilor vamale ori altor dispoziţii legale.
 + 
Articolul 46Acţiunile de control pentru realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior se desfăşoară, de regulă, în timpul programului de lucru al persoanelor. Controlul se poate desfăşura şi în afara programului de lucru, cu acordul scris al acestora şi cu aprobarea şefului organului de control.
 + 
Articolul 47Acţiunile de control inopinat pentru realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior se pot desfăşura şi în afara programului de lucru al persoanei controlate, atunci când se apreciază că există indicii temeinice privind încercarea de sustragere sau sustragerea de la supravegherea vamală ori de la controlul vamal al mărfurilor ori de sustragere sau distrugere a documentelor necesare efectuării controlului vamal.
 + 
Articolul 48Membrii echipei de control pot solicita în scris prezenţa persoanei fizice ori a reprezentantului legal al persoanei juridice sau a oricăror alte persoane care au legătură directă ori indirectă cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mărfuri sau bunuri la sediul lor, pentru a furniza documente, informaţii şi lămuriri necesare pe parcursul verificărilor. Această solicitare va cuprinde în mod obligatoriu: baza legală, scopul, documentele, precum şi data, ora şi locul prezentării.
 + 
Articolul 49Pe parcursul desfăşurării controlului vamal ulterior, membrii echipei de control pot extinde controlul la sediul oricăror alte persoane care au legătură directă sau indirectă cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mărfuri ori bunuri sau al oricărei alte persoane care se află în posesia unor acte ori care deţine informaţii în legătură cu acestea. Acest control se va efectua pe baza unui alt ordin de control/misiune.
 + 
Articolul 50În cadrul acţiunilor de control pentru realizarea supravegherii vamale membrii echipei de control pot extinde desfăşurarea acţiunilor de control pentru asigurarea respectării reglementărilor vamale şi, când este cazul, a altor dispoziţii aplicabile mărfurilor aflate sub supraveghere vamală.
 + 
Articolul 51În timpul desfăşurării acţiunilor de control pentru realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior, membrii echipei de control pot încheia înainte de finalizarea controlului acte intermediare de control, cum sunt nota de constatare şi procesul-verbal intermediar.
 + 
Articolul 52În scopul determinării modului de aplicare a reglementărilor vamale sau a altor dispoziţii legale în cadrul acţiunilor de control, membrii echipei de control pot proceda la prelevarea de mostre în vederea efectuării expertizelor de laborator, cu respectarea normelor metodologice aprobate de Autoritatea Naţională a Vămilor.
 + 
Articolul 53(1) În situaţiile în care există indicii că în locurile de producţie, depozitare, comercializare sau în mijloacele de transport se găsesc mărfuri pentru care nu s-au respectat reglementările vamale ori alte dispoziţii aplicabile, iar acţiunea de control nu poate fi finalizată, urmând a fi continuată în ziua lucrătoare următoare, mărfurile în cauză vor fi sigilate întocmindu-se "Procesul-verbal de sigilare/desigilare". Modelul procesului-verbal de sigilare/desigilare, instrucţiunile de completare şi utilizare sunt prezentate în anexa nr. 3.(2) Acest document se poate utiliza şi în situaţia în care există posibilitatea ca documentele şi actele necesare controlului vamal să fie sustrase, distruse ori în care nu se poate face un inventar al documentelor în vederea reţinerii acestora.
 + 
Articolul 54Organul de control are dreptul să reţină, în scopul protejării ori evitării distrugerii, documente, acte, înscrisuri, registre şi documente financiar-contabile sau orice element material care face dovada stabilirii, înregistrării şi achitării obligaţiilor rezultate din raporturile juridice cu autoritatea vamală de către persoanele ale căror declaraţii vamale sunt verificate sau în legătură cu mărfuri aflate sub supraveghere vamală, pe o perioadă de maximum 30 de zile.
 + 
Articolul 55Dovada reţinerii documentelor o constituie Procesul-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4, întocmit de organul de control în care sunt specificate toate elementele necesare individualizării probei sau dovezii respective, precum şi menţiunea că acestea au fost reţinute, potrivit dispoziţiilor legale, de către organul de control vamal. Actul se întocmeşte în două exemplare şi va fi semnat de organul de control şi de reprezentantul entităţii controlate, un exemplar comunicându-se acestuia. La restituirea acestor documente se va proceda în mod similar.
 + 
Articolul 56În cazul în care pentru stabilirea situaţiei vamale sau de altă natură, potrivit dispoziţiilor legale, titularul declaraţiilor vamale sau reprezentantul legal al acestuia pune la dispoziţie organului de control înscrisuri sau alte documente, în original, acestea vor fi înapoiate persoanei în cauză, păstrându-se în copie la procesul-verbal de control numai înscrisurile relevante.
 + 
Articolul 57(1) Pentru clarificarea aspectelor de natură vamală, membrii echipei de control pot solicita oricărei persoane care are legătură directă sau indirectă cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mărfuri sau de bunuri realizat de persoana fizică ori juridică română controlată sau care se află în posesia unor acte ori care deţine informaţii în legătură cu acestea note explicative conform modelului prezentat în anexa nr. 5, sub formă de întrebări care să fie utilizate la finalizarea controlului vamal ulterior. Membrii echipei de control vor analiza răspunsurile primite, iar concluziile desprinse vor fi avute în vedere la fundamentarea constatărilor controlului vamal.(2) Dacă cei în cauză refuză să dea notă explicativă sau să răspundă la unele întrebări, membrii echipei de control vor formula întrebările printr-o adresă scrisă, stabilind un termen de până la 3 zile lucrătoare de primire a răspunsului.(3) În cazul în care nu se primeşte răspuns în termenul stabilit, membrii echipei de control consemnează refuzul în procesul-verbal de control, anexează o copie de pe adresă la acesta şi aplică sancţiunile prevăzute de lege.
 + 
Articolul 58(1) În cazuri temeinic justificate, determinate de necesitatea unor constatări la punctele de lucru sau la spaţiile de depozitare a mărfurilor ori bunurilor situate în raza de competenţă a altei direcţii regionale vamale, membrii echipei de control pot solicita realizarea acestora de către o altă echipă de control din raza de competenţă a acelei direcţii regionale vamale sau pot solicita delegarea de competenţă.(2) Două exemplare originale ale actelor intermediare încheiate şi anexele acestora sau, după caz, ale notelor explicative sunt transmise în original direcţiei regionale vamale solicitante şi sunt folosite pentru fundamentarea constatărilor din procesul-verbal de control. Aceste constatări au aceeaşi semnificaţie ca şi propriile constatări.
 + 
Articolul 59În cazurile temeinic justificate, în care pentru finalizarea controlului vamal ulterior sunt necesare date şi documente ce pot fi obţinute de la alte administraţii vamale, în baza acordurilor şi convenţiilor de cooperare vamală, membrii echipei de control pot propune iniţierea unei cereri de asistenţă prin Direcţia supraveghere şi control vamal. Pentru declaraţiile în care există o asemenea cerere de asistenţă vamală sau de altă natură, necesară determinării stării de fapt, controlul vamal ulterior se va finaliza la primirea răspunsului de la instituţiile solicitate.
 + 
Articolul 60Documentele obţinute în baza acordurilor sau convenţiilor internaţionale trimise de administraţiile vamale ale altor state sau cele obţinute în baza recomandării Consiliului de Cooperare Vamală din cadrul Organizaţiei Mondiale a Vămilor pot constitui mijloace de probă pentru determinarea stării de fapt.
 + 
Articolul 61În cazul acţiunilor de supraveghere şi control vamal ulterior, în care se apreciază că există pericolul ca debitorul să se sustragă, să îşi ascundă ori să îşi risipească patrimoniul, periclitând în mod considerabil colectarea, organul de control va solicita directorului Direcţiei supraveghere şi control vamal, respectiv directorului executiv al direcţiei regionale vamale, emiterea unei decizii pentru instituirea de măsuri asigurătorii, în conformitate cu prevederile capitolului VI "Măsuri asigurătorii" al titlului VIII din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Întocmirea actelor de control + 
Articolul 62Organele de control ale Direcţiei supraveghere şi control vamal, respectiv ale serviciilor supraveghere şi control vamal şi ale birourilor vamale din cadrul direcţiilor regionale vamale, întocmesc, de regulă, următoarele acte de control:a) proces-verbal de control;b) proces-verbal intermediar;c) proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor;d) notă de constatare;e) notă unilaterală;f) notă de prezentare;g) decizie pentru regularizarea situaţiei.
Procesul-verbal de control + 
Articolul 63(1) Procesul-verbal de control este un act bilateral care se semnează de către organul de control şi de persoana controlată sau de reprezentantul legal al persoanei, în cazul controlului vamal al mărfurilor ori bunurilor. Conţinutul orientativ al procesului-verbal de control este prezentat în anexa nr. 6.(2) Procesul-verbal de control trebuie să cuprindă motivele de fapt şi temeiul de drept în ceea ce priveşte constatările şi măsurile dispuse de organul de control.(3) Constatările din procesul-verbal de control trebuie să fie proprii organelor de control, bazate pe date şi documente expuse clar şi precis, eliminându-se orice elemente şi descrieri personale neconcludente, care încarcă nejustificat conţinutul acestuia.(4) Neregulile constatate se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal de control, precizându-se în mod concret actele normative încălcate, respectiv articolul şi alineatul din acestea, cu determinarea exactă a influenţelor în situaţiile în care s-a constatat naşterea unei datorii vamale sau sume plătite în plus. Prin procesul-verbal de control se stabilesc, de asemenea, diferenţe în plus sau în minus privind alte taxe şi impozite datorate statului, în cadrul operaţiunilor vamale.(5) În procesul-verbal de control se vor înscrie, la fiecare neregulă constatată, măsurile luate operativ în timpul controlului, cu menţionarea documentelor întocmite, sau măsurile ce vor fi luate în continuare de persoanele controlate, cu indicarea termenelor de comunicare la Direcţia supraveghere şi control vamal, la serviciile supraveghere şi control vamal sau la birourile vamale, după caz.(6) Persoana fizică sau reprezentantul legal al persoanei juridice va fi informat pe parcursul desfăşurării controlului asupra constatărilor rezultate din acesta.(7) Procesul-verbal de control, semnat de organul de control şi de persoanele controlate sau de reprezentanţii legali ai acestora ori numai de organul de control, se înregistrează la registratura organului de control, la încheierea controlului. Procesul-verbal de control în care sunt consemnate fapte ce atrag răspunderea materială sau penală, după caz, se semnează în mod obligatoriu şi de persoanele făcute răspunzătoare, când acestea pot fi identificate în timpul controlului.(8) În situaţiile în care controlul nu se efectuează la sediul sau la domiciliul persoanei, când reverificarea declaraţiilor se efectuează pe bază de documente aflate la dispoziţia autorităţii vamale sau primite de la alte autorităţi ori persoane, potrivit dispoziţiilor legale, precum şi atunci când se refuză semnarea procesului-verbal de control, acesta se semnează înainte de comunicare numai de echipa de control. În aceste cazuri, procesul-verbal de control poate fi adus la cunoştinţa şi, respectiv, comunicat persoanei a cărei activitate a fost controlată, odată cu Decizia pentru regularizarea situaţiei, prevăzută la art. 78.(9) Data comunicării rezultatelor controlului este considerată data semnării de primire de către persoana controlată sau de reprezentantul său legal a procesului-verbal de control, în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, data înscrisă de poştă la remiterea „confirmării de primire”, în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau data la care expiră termenul de 15 zile de la data afişării anunţului publicitar, în condiţiile alin. (2) lit. d) şi alin. (3) ale art. 44 din ordonanţa menţionată mai sus.(10) În cazul în care persoanele care trebuie să semneze procesul-verbal de control au unele obiecţii asupra constatărilor organelor de control, acestea vor fi clarificate şi soluţionate, după caz, înainte de semnarea procesului-verbal de control. Dacă se menţin obiecţiile, acestea vor fi prezentate în scris, odată cu semnarea procesului-verbal de control.
 + 
Articolul 64(1) La procesul-verbal de control se vor anexa situaţii, tabele, acte, documente şi note explicative privind susţinerea constatărilor. Tabelele sau situaţiile se întocmesc în cazurile în care este necesară sintetizarea expunerii constatărilor în procesul-verbal de control. Tabelele şi situaţiile anexate la procesul-verbal de control vor fi semnate de organele de control şi de conducerea şi salariaţii persoanelor juridice controlate, după caz.(2) Documentele sau actele necesare pentru consemnarea ori fundamentarea constatărilor se anexează, după necesităţi, în copie certificată de organul de control şi de şeful compartimentului din care provin. Acestea se anexează în original când sunt considerate a fi falsificate sau nereale ori când există indicii că se va urmări sustragerea sau distrugerea lor. În acest caz se lasă persoanelor şi birourilor vamale copii certificate de persoanele în cauză şi de organele de control.
 + 
Articolul 65(1) În conformitate cu prevederile art. 57, pentru clarificarea cauzelor şi împrejurărilor care au condus la nerespectarea prevederilor legale, organele de control pot solicita explicaţii scrise persoanelor care se fac vinovate de abaterile constatate şi consemnate în procesul-verbal de control şi pot fi stabilite anumite răspunderi în sarcina acestora, potrivit legii. Explicaţii scrise sub formă de notă explicativă pot fi solicitate şi altor persoane terţe care pot să contribuie la clarificarea problemelor aflate în control.(2) Notele explicative se pot lua în orice etapă a controlului, ori de câte ori acestea sunt necesare pentru clarificarea şi definitivarea constatărilor, cu condiţia ca organele de control să fie în măsură să pună întrebări precise şi să combată eventualele răspunsuri necorespunzătoare. Organele de control vor analiza răspunsurile primite, iar concluziile desprinse din analiză vor fi avute în vedere la întocmirea procesului-verbal de control.
 + 
Articolul 66În cazul efectuării controlului prin inventariere, la procesul-verbal de control se anexează listele de inventariere, precum şi declaraţiile gestionarilor luate cu ocazia inventarierii.
 + 
Articolul 67Pentru constatările privind săvârşirea unor fapte care ar întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală, organul de control întocmeşte un proces-verbal de control separat care va fi înaintat de îndată organelor de urmărire penală pentru efectuarea cercetărilor. În cazul în care se refuză semnarea procesului-verbal de control, organul de control va consemna aceasta în actul de control. Procesul-verbal de control împreună cu mijloacele materiale de probă vor fi înaintate organelor de urmărire penală cu o adresă de sesizare.
 + 
Articolul 68La finalizarea controlului, persoana fizică sau reprezentantul legal al persoanei juridice are obligaţia să dea o declaraţie scrisă, pe propria răspundere, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7, din care să rezulte că au fost puse la dispoziţie membrilor echipei de control toate documentele şi informaţiile solicitate, care au legătură cu obiectul controlului. În declaraţie se va menţiona şi faptul că au fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de persoana fizică sau reprezentantul legal al persoanei juridice.
 + 
Articolul 69Membrii echipei de control semnează şi aplică ştampila personală în partea stângă de la sfârşitul fiecărei pagini din procesul-verbal de control. Persoana controlată sau, când este cazul, reprezentantul său legal ia la cunoştinţă despre conţinutul procesului-verbal de control, prin semnătură şi aplicarea ştampilei, la sfârşitul procesului-verbal de control. Cu această ocazie organul de control prezintă constatările şi consecinţele lor, iar persoana controlată are dreptul să prezinte, în scris, punctul de vedere cu privire la constatări. Procesul-verbal de control se încheie în 3 exemplare originale, dintre care două sunt luate de echipa de control şi unul se predă sub semnătură persoanei controlate. Comunicarea procesului-verbal de control se realizează, potrivit regulilor stabilite pentru comunicarea actului administrativ fiscal, prevăzute de Codul de procedură fiscală, la data încheierii controlului.
 + 
Articolul 70Procesul-verbal de control se întocmeşte şi pentru cazurile în care, în urma reverificării declaraţiilor sau a controlului ulterior, regimurile vamale suspensive ori economice, sub care au fost plasate mărfurile, se încheie potrivit reglementărilor vamale, din iniţiativa autorităţii vamale.
 + 
Articolul 71Organul de control poate îndrepta erorile materiale din cuprinsul procesului-verbal de control din oficiu sau la cererea persoanei fizice ori a reprezentantului legal al persoanei juridice controlate, astfel:a) dacă îndreptarea erorii materiale se face prin adăugări sau ştersături operate în cuprinsul procesului-verbal de control, acestea vor fi semnate şi ştampilate de organul de control, în caz contrar nefiind luate în considerare. Îndreptarea erorii materiale va fi operată pe toate exemplarele originale ale procesului-verbal de control. După efectuarea îndreptării erorii materiale, organul de control are obligaţia de a comunică de îndată persoanei controlate operaţiunea efectuată;b) în cazul în care îndreptarea erorii materiale nu se poate efectua direct pe actul de control, se emite un nou proces-verbal de control, care, de asemenea, va fi comunicat.
Procesul-verbal intermediar + 
Articolul 72(1) Procesul-verbal intermediar este un act bilateral care se semnează conform procedurii prezentate la procesul-verbal de control. Acesta se întocmeşte la unităţile subordonate persoanei controlate, are structura procesului-verbal de control şi nu poate fi atacat pe cale administrativă sau judecătorească.(2) Procesul-verbal intermediar este anexă la procesul-verbal de control care se întocmeşte la persoana juridică controlată.(3) Constatările din procesul-verbal intermediar se vor analiza şi se vor prelua în procesul-verbal de control, în funcţie de prevederile legale, de realitatea constatărilor şi de respectarea procedurilor specifice de control.
Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor + 
Articolul 73Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se încheie pentru acele fapte ale căror constatare şi sancţionare sunt de competenţa organelor de supraveghere şi control vamal, în condiţiile legii şi în conformitate cu procedura stabilită prin legislaţia în vigoare privind regimul juridic al contravenţiilor.
Nota de constatare + 
Articolul 74(1) Nota de constatare se întocmeşte atunci când în cursul controlului se fac constatări a căror reconstituire ulterioară nu este întotdeauna posibilă sau care nu pot fi dovedite şi în alte situaţii apreciate de organele de control.(2) În nota de constatare se consemnează situaţiile de fapt, precum şi măsurile luate operativ pentru remedierea deficienţelor constatate. În situaţii mai deosebite este indicată folosirea martorilor la stabilirea realităţii faptelor constatate.(3) Nota de constatare se semnează de organul de control, de persoanele controlate şi de persoanele la care se referă constatarea, precum şi de martori, după caz. Nota de constatare este anexă la procesul-verbal de control.
Nota unilaterală + 
Articolul 75(1) Nota unilaterală se întocmeşte în cazurile în care, în urma controlului, nu s-au constatat abateri ori acestea, prin volumul şi importanţa lor, nu justifică întocmirea de procese-verbale de control.(2) În nota unilaterală organele de control vor arăta concret ce anume documente au controlat şi constatările făcute.
Nota de prezentare + 
Articolul 76La actele de control încheiate se anexează notele de prezentare, care vor cuprinde, în principal, următoarele:a) organele sau persoanele, după caz, în afara celor controlate, care au dat dispoziţii ce au determinat abaterile respective;b) propunerile referitoare la continuarea şi/sau la extinderea controlului;c) măsurile ce mai trebuie luate în continuare de persoanele controlate, de organul care a dispus controlul sau de alte organe ori compartimente;d) propunerile de aplicare a unor sancţiuni disciplinare sau de transmitere către organele abilitate prin lege pentru efectuarea cercetărilor, după caz;e) propunerile de modificare, completare, actualizare a cadrului normativ în domeniul supus controlului.În cazul în care organul de control nu are nimic de arătat sau de propus faţă de cele cuprinse în actul de control, nu se întocmeşte nota de prezentare.
 + 
Articolul 77(1) În situaţiile în care după verificarea declaraţiilor vamale sau după controlul ulterior rezultă că dispoziţiile care reglementează regimul vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte ori incomplete, iar autoritatea vamală trebuie să ia măsuri pentru regularizarea situaţiei, organul de control dispune sau propune măsuri ţinând seama de noile elemente consemnate în procesul-verbal de control.(2) În aceste cazuri se vor avea în vedere prevederile art. 100 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, prin care se stipulează că organele de control vamal sunt îndrituite să constate diferenţe de datorie vamală sau alte taxe şi impozite datorate în cadrul operaţiunilor vamale şi să ia măsuri pentru încasarea diferenţelor în minus ori să propună restituirea celor care au fost încasate în plus, cu respectarea dispoziţiilor legale.
Decizia pentru regularizarea situaţiei + 
Articolul 78(1) Pe baza procesului-verbal de control şi a notei de prezentare se emite documentul "Decizia pentru regularizarea situaţiei". În conformitate cu prevederile art. 100 alin. (4) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, modelul „Deciziei pentru regularizarea situaţiei” şi instrucţiunile de completare sunt cele prevăzute în anexa nr. 8. Potrivit art. 100 alin. (8) din Legea nr. 86/2006, acest document constituie titlu de creanţă.(2) Decizia pentru regularizarea situaţiei, emisă în baza procesului-verbal de control, constituie temei pentru scoaterea din evidenţă a regimurilor vamale suspensive sau economice sub care au fost plasate mărfurile.
Soluţionarea contestaţiilor şi plângerilor + 
Articolul 79Decizia pentru regularizarea situaţiei poate fi contestată conform procedurii prevăzute în titlul IX din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi instrucţiunilor pentru aplicarea acesteia, aprobate prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 519/2005.
 + 
Articolul 80Împotriva procesului-verbal de control care cuprinde măsuri ce nu se referă la o datorie vamală sau la diferenţe de alte impozite şi taxa datorate în cadrul operaţiunilor vamale, inclusiv accesorii, se poate formula plângere prealabilă în condiţiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.
 + 
Articolul 81Plângerea prealabilă formulată împotriva procesului-verbal de control, în condiţiile prezentelor norme metodologice, este calea administrativă de atac, prin care se solicită autorităţii publice emitente reexaminarea procesului-verbal de control, în sensul revocării acestuia.
 + 
Articolul 82Plângerea prealabilă se formulează în scris şi va cuprinde:a) datele de identificare a contestatorului;b) obiectul plângerii;c) motivele de fapt şi de drept;d) dovezile pe care se întemeiază;e) semnătura şi ştampila contestatarului.
 + 
Articolul 83Contestatorul poate depune în dovedirea plângerilor prealabile formulate acte ce nu au fost avute în vedere de organul de control.
 + 
Articolul 84Plângerea prealabilă nu poate avea ca obiect alte măsuri decât cele stabilite prin actul atacat.
 + 
Articolul 85Plângerea prealabilă se depune la compartimentul din care face parte organul de control al cărui act este atacat, în termenele prevăzute la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.
 + 
Articolul 86În cazul în care plângerea prealabilă este depusă la un organ care nu are competenţa de soluţionare a acesteia din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, aceasta va fi înaintată, în termen de 5 zile de la data primirii, organului emitent al actului atacat.
 + 
Articolul 87Plângerea prealabilă formulată împotriva procesului-verbal de control al cărui act este atacat se soluţionează de conducătorul autorităţii vamale care a efectuat controlul.
 + 
Articolul 88(1) Plângerea prealabilă poate fi retrasă de contestator până la soluţionarea acesteia. Organul de soluţionare competent va comunică contestatarului decizia prin care se ia act de renunţarea la plângere.(2) Prin retragerea plângerii prealabile nu se pierde dreptul de a se înainta o nouă plângere în interiorul termenului general de depunere a acesteia.
 + 
Articolul 89În soluţionarea plângerii prealabile organul competent se pronunţă prin decizie sau ordin.
 + 
Articolul 90Decizia sau ordinul în soluţionarea plângerii prealabile este definitiv în sistemul căilor administrative de atac.
 + 
Articolul 91Decizia sau ordinul se emite în formă scrisă şi va cuprinde: preambulul, considerentele şi dispozitivul.a) Preambulul cuprinde: denumirea organului de control învestit cu soluţionarea, numele sau denumirea contestatarului, sediul social al acestuia, numărul de înregistrare al plângerii prealabile la organul de soluţionare competent şi obiectul cauzei.b) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept care au format convingerea organului de control competent în emiterea deciziei.c) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţată, calea de atac, termenul în care aceasta poate fi exercitată şi instanţa competentă.
 + 
Articolul 92Decizia sau ordinul se semnează de conducătorul autorităţii emitente din care face parte organul de control al cărui act a fost atacat.
 + 
Articolul 93În soluţionarea plângerii prealabile organul de control competent va verifica motivele de fapt şi de drept care au stat la baza emiterii procesului-verbal de control. Analiza plângerii prealabile se face în raport de susţinerile părţilor, de dispoziţiile legale invocate de acestea şi de documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se face în limitele sesizării.
 + 
Articolul 94Organul de soluţionare competent pentru lămurirea cauzei poate solicita punctul de vedere al direcţiilor de specialitate sau al altor instituţii şi autorităţi.
 + 
Articolul 95Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate crea o situaţie mai grea contestatarului în propria cale de atac.
 + 
Articolul 96(1) Prin decizie, plângerea prealabilă va putea fi admisă, în totalitate sau în parte, ori respinsă.(2) În cazul admiterii plângerii prealabile, se decide, după caz, anularea totală sau parţială a actului atacat.
 + 
Articolul 97Dacă organul de soluţionare competent constată neîndeplinirea unei condiţii procedurale, plângerea prealabilă va fi respinsă fără a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
 + 
Articolul 98Plângerea prealabilă nu poate fi respinsă dacă poartă o denumire greşită.
 + 
Articolul 99Decizia se comunică contestatarului, precum şi organului emitent al actului atacat.
 + 
Articolul 100Deciziile emise în soluţionarea plângerilor prealabile pot fi atacate la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă.Evidenţa, urmărirea şi raportarea rezultatelor activităţii de control
 + 
Articolul 101Procesul-verbal de control şi notele de constatare, împreună cu anexele şi cu celelalte documente referitoare la controlul efectuat, se înregistrează în mod obligatoriu la registratura unităţii din care face parte echipa de control.
 + 
Articolul 102În cazurile în care se constată naşterea unei datorii vamale, organele de control au obligaţia de a preda la compartimentele financiar-contabile documentele reprezentând titlul de creanţă, în vederea înregistrării în evidenţa contabilă a cuantumului corespunzător al drepturilor, cu respectarea reglementărilor prevăzute la secţiunea 1 "Înscrierea în evidenţa contabilă şi comunicarea către debitor a cuantumului drepturilor" a cap. III al titlului IX din Legea nr. 86/2006.
 + 
Articolul 103Totodată, organele de control au obligaţia de a transmite compartimentelor de specialitate teritoriale ale direcţiilor regionale vamale care se ocupă cu colectarea creanţelor titlul de creanţă sau titlul executoriu, după caz, înainte de expirarea termenelor scadente prevăzute de lege.
 + 
Articolul 104Compartimentele de supraveghere şi control vamal ulterior vor asigura, ori de câte ori este necesar, urmărirea la agenţii economici controlaţi a aplicării măsurilor stabilite în timpul controlului sau a celor transmise prin documentele de valorificare.
 + 
Articolul 105Pentru fiecare proces-verbal de control, în scopul completării bazei de date cu informaţiile specifice necesare prevenirii şi combaterii încălcării reglementărilor vamale, se va întocmi fişa de raportare privind rezultatele controlului, conform modelului şi instrucţiunilor aprobate de Autoritatea Naţională a Vămilor.
 + 
Articolul 106Datele din fişa de raportare se vor organiza în evidenţe informatizate. Aceste evidenţe vor servi la aprecierea activităţii desfăşurate de organele de supraveghere şi control, a calităţii activităţii organelor de control şi îmbunătăţirii managementului controlului.
 + 
Articolul 107Structurile subordonate din cadrul direcţiilor regionale vamale vor raporta Direcţiei supraveghere şi control vamal controalele efectuate şi rezultatele acestora, după cum urmează:a) la termenele fixate, prin program sau tematica de control;b) în termen de 5 zile de la finalizarea acţiunii de control, în cazul fraudelor mai mari de 10.000 euro;c) în termen de 10 zile de la închiderea trimestrului, prin raportul privind modul de realizare a programului de supraveghere şi control pe trimestrul încheiat.
 + 
Articolul 108Direcţiile regionale vamale vor înainta, de asemenea, Direcţiei supraveghere şi control vamal raportul anual asupra activităţii de supraveghere şi control vamal ulterior. Pe baza acestor rapoarte şi a activităţii proprii desfăşurate, Direcţia supraveghere şi control vamal va întocmi şi va supune aprobării conducerii Autorităţii Naţionale a Vămilor raportul anual privind activitatea de supraveghere şi control vamal ulterior.
 + 
Anexa 1la normele metodologice    AUTORITATEA NAŢIONALĂ A VĂMILOR    DIRECŢIA………………………….    Serviciul/Biroul …………………*)                            ORDIN DE CONTROL/MISIUNE                         Nr. ……./………………    Inspectorii**):    ………………………………………………………………….    ………………………………………………………………….    ………………………………………………………………….    sunt autorizaţi să efectueze***):    ………………………………………………………………….    ………………………………………………………………….    ………………………………………………………………….    ………………………………………………………………….    ………………………………………………………………….    la:    ………………………………………………………………….    ………………………………………………………………….    ………………………………………………………………….                          (denumirea şi adresa)    în perioada …………………………………………………….. .    Echipa de control se deplasează cu****)    ………………………………………………………………….                    (semnătura şi ştampila autorizată)–––    *) Se înscrie, după caz, serviciul/biroul Direcţiei supraveghere şi controlvamal sau al direcţiei regionale vamale.    **) Se înscriu funcţia, numele, prenumele şi numărul legitimaţiei deserviciu sau al actului de identitate.    ***) Se înscriu obiectivele controlului sau misiunii, precum şi temeiullegal în baza căruia se efectuează controlul ori misiunea.    ****) În cazul în care pe timpul executării controlului sau al îndepliniriimisiunii se utilizează mijloace de transport, acestea vor fi menţionate înordinul de control/misiune.
 + 
Anexa 2la normele metodologice    Direcţia ………………………    Serviciul/Biroul ……………….    Nr. …………………../zz.ll.aa                         AVIZ DE CONTROL VAMAL ULTERIOR    Denumirea persoanei controlate: ………………………,    codul de identificare fiscală ………………………,    Domiciliul fiscal: localitatea ………………., bd./str. …………nr. …, bl. …, sc. …, et. …, ap. …, judeţul/sectorul …………..,codul poştal …………………………….     Domnului/Doamnei administrator/director general    Avem onoarea să vă informăm că începând cu data de ……………. veţiface obiectul controlului vamal ulterior, având ca obiective:    – verificarea ansamblului declaraţiilor vamale şi/sau operaţiunilorrelevante pentru controlul vamal ulterior pentru:    a) taxa vamală pe perioada …………………….;    b) accizele pe perioada …………………………..;    c) taxa pe valoarea adăugată pe perioada ……………………………;    d) alte taxe şi impozite datorate statului în cadrul operaţiunilor vamale…………………, pe perioada ……………………………………;    – asigurarea aplicării corecte a reglementărilor vamale şi a altordispoziţii legale privind intrarea, ieşirea, tranzitul, transferul şi destinaţiafinală a mărfurilor care circulă între teritoriul vamal al României şi alteţări, inclusiv staţionarea mărfurilor care nu au statutul de mărfuri româneşti.    Pentru buna desfăşurare a controlului vamal, vă rugăm să pregătiţi, pentru afi puse la dispoziţie organelor de control, toate documentele contabile şivamale şi alte documente justificative relevante pentru stabilirea situaţieide fapt.    În măsura în care contabilitatea dumneavoastră este informatizată, urmeazăsă asiguraţi ansamblul informaţiilor, datelor şi documentelor arhivate în formatelectronic, precum şi aplicaţiile informatice cu ajutorul cărora s-au întocmit.    Pe parcursul controlului aveţi dreptul de a beneficia de asistenţă despecialitate şi/sau juridică.    Controlul vamal se va desfăşura cu respectarea prevederilor Codului vamal,Codului fiscal, Codului de procedură fiscală şi a altor reglementări legale înmaterie.    Menţionăm că aveţi posibilitatea de a solicita o singură dată amânarea dateide începere a controlului vamal ulterior pentru motive justificate.    Prezentul aviz de control vamal ulterior a fost emis în baza art. 26 dinNormele metodologice privind realizarea supravegherii şi controlului vamalulterior, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale deAdministrare Fiscală nr. 7.521 din 10 iulie 2006.    După data începerii controlului vamal ulterior nu se mai pot depune cereride rectificare a declaraţiilor, aferente perioadelor supuse controlului.    Vă asigurăm de întreaga noastră colaborare pe parcursul desfăşurăriicontrolului vamal ulterior.              Conducătorul activităţii de control vamal ulterior,              ……………………………………………              (funcţia, numele, prenumele, semnătura şi ştampila)    Persoana de contact: ……………….. Telefon: ………………….Instrucţiuni de completare şi utilizare aformularului "Aviz de control vamal ulterior"Reprezintă documentul prin care organele de control vamal ulterior înştiinţează contribuabilul în legătură cu controlul care urmează să se efectueze la acesta. În avizul de control se vor nominaliza impozitele, taxele, contribuţiile şi alte venituri ale bugetului de stat care fac obiectul controlului, precum şi perioada supusă controlului pentru fiecare tip de impozit, taxă, contribuţie şi alte venituri ale bugetului de stat.Se întocmeşte de autoritatea vamală de control vamal ulterior şi se transmite contribuabilului care urmează să facă obiectul unui control vamal ulterior general sau parţial, de regulă, înainte cu 30 de zile pentru marii contribuabili şi cu 15 zile pentru ceilalţi contribuabili de începerea efectuării acestuia. Un exemplar se transmite şi autorităţii vamale în a cărei rază teritorială se află sediul/domiciliul fiscal al contribuabilului.Avizul de control vamal ulterior se întocmeşte de echipa care va efectua controlul, se avizează de şeful de compartiment coordonator al echipei şi se semnează de către conducătorul activităţii de control vamal ulterior sau de altă persoană împuternicită în acest sens.Se întocmeşte în 3 exemplare originale, dintre care:– exemplarul unu se va trimite contribuabilului prin poştă cu confirmare de primire sau prin înmânare directă cu semnătură şi data de primire pe exemplarul doi;– exemplarul doi va fi reţinut în cadrul unităţii de control vamal ulterior şi va fi înmânat echipei care va efectua controlul, urmând a fi anexat la procesul-verbal de control;– exemplarul trei va fi transmis autorităţii vamale în a cărei rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului.
 + 
Anexa 3la normele metodologice                      PROCES-VERBAL DE SIGILARE/DESIGILARE          [încheiat astăzi ……………..*1) în ……………*2)]    Subsemnaţii …………………………………………………,………………………………….. având funcţia de ……………în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Agenţia Naţională de AdministrareFiscală – Autoritatea Naţională a Vămilor – Direcţia ………………….. –Serviciul/Biroul ……………………………,în baza …………………………………………., a legitimaţiilor deserviciu nr. …………………….. şi a Ordinului de control/misiune nr.…………../………………, astăzi …………………………….,în prezenţa ……………………*3), având funcţia de ……………… la………………….*4) , legitimaţi cu B.I./C.I./paşaport seria …………nr. ………….., eliberat de ……………………. la data de ………,cu domiciliul în localitatea ………………………………, bd./str.…………………. nr. …, bl. …, sc. …, et. …, ap. …, judeţul/sectorul …………………, am procedat la sigilarea următoarelor:    ……………………………………………………………..    ……………………………………………………………*5)    Cele sigilate aparţin …………………………………………..*6)din ………………………………………………………………*7)    Sigilarea a fost determinată de ……………………………………    ………………………………………………………………..    ………………………………………………………………*8)    A fost aplicat sigiliul …………………………………………*9)    În conformitate cu prevederile art. 243 din Codul penal, înlăturarea saudistrugerea sigiliului constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii.    Prezentul proces-verbal a fost întocmit în două exemplare, dintre care unexemplar a fost predat …………………………*10) domiciliat/domiciliatăîn ……………………………….*11), posesor/posesoare al/a B.I./C.I./paşaportului seria ……. nr. …………………, având calitatea de……………………….. la …………………………………..    Echipa de control vamal: Martori asistenţi: Reprezentantul                                                         contribuabilului,    …………………… ……………….. ………………..    …………………… ……………….. ………………..     (numele, prenumele, (numele, prenumele (numele, prenumele, CNP,     semnătura şi ştampila) şi adresa) funcţia şi semnătura)    B.I./CI/paşaportul seria ……… nr. ………….., CNP …………….,eliberat de …………………….. la data de ……………………    Astăzi ………………, ora ……., s-a procedat la desigilareaurmătoarelor:    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………după verificarea prealabilă a sigiliului aplicat care a fost găsit intact. (Înorice altă situaţie se va preciza starea sigiliului.)    Echipa de control vamal: Martori asistenţi: Reprezentantul                                                         contribuabilului,    …………………… ……………….. ………………..    …………………… ……………….. ………………..     (numele, prenumele, (numele, prenumele (numele, prenumele, CNP,     semnătura şi ştampila) şi adresa) funcţia şi semnătura)    B.I./CI/paşaportul seria …… nr. …………, CNP …………………,eliberat de ………………. la data ………………..–––-    *1) Ziua, luna, anul, ora.    *2) Localitatea.    *3) Numele şi prenumele.    *4) Denumirea contribuabilului.    *5) Spaţiile, imobilele, bunurile, valorile, mărfurile, documentele etc.    *6) Denumirea contribuabilului.    *7) Adresa completă.    *8) Se invocă motivul sigilării.    *9) Numărul şi caracteristicile sigiliului aplicat.    *10) Numele şi prenumele.    *11) Adresa completă.Instrucţiuni pentru completarea şi utilizarea formularului"Proces-verbal de sigilare/desigilare"Se întocmeşte de organele de supraveghere şi control vamal în situaţiile în care există indicii că în locurile de producţie, depozitare, comercializare sau în mijloacele de transport se găsesc mărfuri pentru care nu s-au respectat reglementările vamale sau alte dispoziţii aplicabile, iar acţiunea nu poate fi finalizată, urmând a fi continuată în ziua lucrătoare următoare.Se poate utiliza şi în situaţia în care există posibilitatea ca documentele şi actele necesare controlului vamal să fie sustrase, distruse ori în care nu se poate face un inventar al documentelor în vederea reţinerii acestora.În situaţia în care nu este prezent un reprezentant al contribuabilului, sigilarea/desigilarea se efectuează în prezenţa unor martori asistenţi.Se întocmeşte în două exemplare, dintre care un exemplar se lasă reprezentantului legal al contribuabilului supus controlului vamal sau deţinătorului spaţiului sigilat, iar celălalt exemplar se reţine de echipa de control şi se anexează la actul de control.Desigilarea se consemnează în ambele exemplare, de regulă, de aceeaşi echipă de control vamal care a aplicat sigiliul.
 + 
Anexa 4la normele metodologice                                 PROCES-VERBAL                      de ridicare/restituire de înscrisuri                   [încheiat la data de ……/……/……]    Subsemnaţii ……………………………………………………..    ………………………………………………………………..având funcţia de …………………………………………………….în cadrul Ministerului Finanţelor Publice – Agenţia Naţională de AdministrareFiscală – Autoritatea Naţională a Vămilor – Direcţia ………………….. –Serviciul/Biroul …………………………………, în baza art. 14 dinLegea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, precum şi al art. 54 dinNormele metodologice privind realizarea supravegherii şi controlului vamalulterior, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale deAdministrare Fiscală nr. 7.521 din 10 iulie 2006, a legitimaţiilor nr.……………………… şi a Ordinului de control nr. …………… /………………, am ridicat/restituit de la/la ……………………..,…………………………………………………………………..…………………………………………………………………..în prezenţa ………………………………………………………*1),următoarele (documente, înscrisuri etc.): ……………………………….…………………………………………………………………….…………………………………………………………………….…………………………………………………………………….…………………………………………………………………….…………………………………………………………………….    Menţionăm că pentru documentele ridicate s-au lăsat copii certificate deechipa de control şi un reprezentant legal al societăţii comerciale.    Prezentul proces-verbal, înregistrat la contribuabil sub nr. … din …,s-a încheiat în două exemplare, dintre care unul a fost lăsat la contribuabil,iar unul a fost luat de membrii echipei de control vamal.      Echipa de control vamal: Reprezentantul contribuabilului,      …………………… …………………………       (numele, prenumele, (numele, prenumele, funcţia,       semnătura şi ştampila) semnătura şi ştampila)–––-    *1) Denumirea contribuabilului, domiciliul fiscal, codul unic deînregistrare sau codul de identificare fiscală, după caz.Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului"Proces-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri"Se completează de echipa de control vamal cu ocazia ridicării/restituirii de documente. Se înscriu numele şi prenumele membrilor echipei de control, funcţia şi numărul legitimaţiei."Documente/înscrisuri": se vor descrie pe scurt documentele ridicate/restituite, prin prezentarea următoarelor date: tipul, seria, numărul, conţinutul, numărul de file, registrele, carnetele, bucăţi etc.Documentele sau actele se anexează în original în cazul când sunt fictive sau falsificate, precum şi când există indicii că s-ar urmări sustragerea sau distrugerea lor de cei interesaţi. În acest caz se lasă contribuabilului controlat copii confirmate de un reprezentant legal al acestuia şi de echipa de control vamal.Se completează în două exemplare, dintre care un exemplar pentru echipa de control şi un exemplar pentru contribuabil.
 + 
Anexa 5la normele metodologice                                NOTĂ EXPLICATIVĂ    Subsemnatul/Subsemnata ………………, având calitatea de ………….la ………………… de la data de ………/……./…………………,domiciliat/domiciliată în ……………….., judeţul/sectorul ………….,bd./str. ………………… nr. ……., bl. …, sc. …, et. …, ap. …,telefon ……………, legitimat/legitimată cu B.I./CI/paşaportul seria …..nr. ……….., eliberat de ………………… la data de …./…../…..,CNP …………., la întrebările puse de ………………………………,având funcţia de ……………………………….. în cadrul MinisteruluiFinanţelor Publice, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, AutoritateaNaţională a Vămilor – Direcţia supraveghere şi control vamal/Direcţia regionalăvamală …………….. – Serviciul supraveghere şi control vamal, în baza…………………………., dau următoarele explicaţii:    1. Întrebare:    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    1. Răspuns:    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    2. Întrebare:    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    2. Răspuns:    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    3. Dacă mai aveţi ceva de adăugat?    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………             Data şi semnătura           ………………..                                  Dată în faţa noastră                                Echipa de control vamal,                              ……………………….              (numele, prenumele, numărul legitimaţiei, semnătura şi ştampila)Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului"Notă explicativă"Reprezintă documentul prin care organele de control vamal pot solicita explicaţii scrise reprezentantului sau oricărui angajat al contribuabilului, care să contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot influenţa controlul vamal. Solicitarea de explicaţii scrise se va face în timpul controlului vamal, ori de câte ori acestea sunt necesare pentru clasificarea şi definitivarea constatărilor privind situaţia de fapt a contribuabililor.Întrebările vor fi formulate în mod clar, concis şi concret, pentru a da posibilitate unor răspunsuri la obiect.În cazul în care persoana în cauză refuză să răspundă la întrebări, echipa de control vamal va transmite întrebările printr-o adresă scrisă, înregistrată la contribuabil, stabilind un termen util de cel puţin 5 zile lucrătoare pentru formularea răspunsului.În toate cazurile, explicaţiile la întrebările puse de echipa de control vamal se vor da în scris prin "notă explicativă".Refuzul de a răspunde la întrebări va fi consemnat în procesul-verbal de control, anexându-se o copie după adresa de comunicare.Nota explicativă se întocmeşte în două exemplare, dintre care:– exemplarul unu va fi anexat la procesul-verbal de control;– exemplarul doi va rămâne la persoana care a dat explicaţii.
 + 
Anexa 6la normele metodologice                            PROCES-VERBAL DE CONTROL             încheiat astăzi (ziua ……. luna …… anul ……)    Subsemnaţii ………………………………………….., inspectoriîn cadrul Direcţiei ……………………….. – Serviciul/Biroul …………………………………………………., în baza Legii nr.86/2006 privind Codul vamal al României, Regulamentului de aplicare a Coduluivamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 707/2006, a HotărâriiGuvernului nr. 165/2005 privind organizarea şi funcţionarea AutorităţiiNaţionale a Vămilor, precum şi a Ordinului de control/misiune nr. …………din ………….., am efectuat în perioada …………………….. controlul……………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    (denumirea exactă a tematicii controlului şi perioada supusă verificării)la …………………………………………………………………          (denumirea persoanei fizice sau juridice, fără prescurtări)din …………………………………………………………………                (domiciliul/sediul social, domiciliul fiscal)înmatriculată la registrul comerţului sub nr. …………………………..,codul unic de înregistrare nr. …………………. sau codul de identificarefiscală nr. …………………………., având ca obiect de activitate………………………………………………………………….. .    Unitatea este reprezentată de …………………………………………………………………………………………………………….                      (numele, prenumele şi funcţia)    Din controlul efectuat au rezultat constatările înscrise mai jos: (ordineaîn care se redau datele şi elementele legate de fiecare constatare)    – conţinutul constatării (concret, clar şi precis);    – dispoziţiile legale încălcate (numărul, data, articolul şi alineatul);    – consecinţele vamale, fiscale, precum şi alte consecinţe ale constatării,cu evaluarea exactă a acestora;    – măsurile luate în mod operativ în timpul controlului, cu menţionareadocumentului pe baza căruia s-au materializat;    – măsurile ce urmează să fie luate în continuare.    Sinteza constatărilor din procesul-verbal de control se va prezenta în formanecesară completării documentului "Decizie pentru regularizarea situaţiei".    La terminarea controlului, conform Declaraţiei anexă nr. ……………..,au fost restituite toate actele şi documentele puse la dispoziţie organelor decontrol.    Procesul-verbal s-a întocmit în 3 exemplare, dintre care un exemplar,înregistrat sub nr. …………… din …………………………., a fostlăsat unităţii verificate, iar celelalte două exemplare au fost luate de echipade control.    Împotriva procesului-verbal de control, pentru constatările şi măsurile carenu privesc o datorie vamală şi/sau diferenţe de alte impozite şi taxe datorateîn cadrul operaţiunilor vamale, se poate depune plângere prealabilă la ……..(organul emitent)………, în termenele prevăzute la art. 7 din Legeacontenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.    La procesul-verbal de control se anexează următoarele:    – anexa nr. 1 reprezentând ………………., ce conţine ……….. file.    – ……………………………………………………. .          Organul de control, Persoana controlată       ………………………… (Reprezentantul legal),        (numele şi prenumele, ………………………        semnătura şi ştampila) (numele şi prenumele,                                                  semnătura şi ştampila)
 + 
Anexa 7la normele metodologiceDECLARAŢIE    Subsemnatul/Subsemnata …………………, domiciliat/domiciliată înlocalitatea ………….., bd./str. ………….. nr. …, bl. …., sc. …,et. …., ap. …., judeţul/sectorul ……………, CNP ………………..posesor/posesoare al C.I./B.I./paşaportului seria ……… nr. …………..,eliberată/eliberat de ……………………………………….. la datade ………………, în calitate de administrator/împuternicit legal al……………………, cu domiciliul fiscal în localitatea …………….,bd./str. …………………… nr. …., bl. …., sc. …, et. .., ap. …,judeţul/sectorul ………………………….., cod de identificare fiscală…………………………, declar pe propria răspundere, în baza art. 15din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, sub sancţiunea faptei defals în declaraţii, prevăzută de art. 292 din Codul penal, următoarele:    1. am pus la dispoziţie organelor de control vamal toate documentele şiinformaţiile solicitate pentru desfăşurarea controlului vamal al mărfurilor şirăspund de exactitatea, realitatea şi legalitatea acestora;    2. documentele puse la dispoziţie organelor de control vamal au fostrestituite în totalitate la finalizarea controlului, cu excepţia celor pentrucare s-a întocmit proces-verbal de ridicare de înscrisuri;    3. alte aspecte de declarat: ……………………………………….    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    Drept care am dat prezenta declaraţie, întocmită în două exemplare, din careun exemplar a rămas în posesia mea şi un exemplar a fost predat echipei decontrol vamal.    Data …………………..                          ………………………….                          (numele, prenumele şi semnătura)Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului "Declaraţie"Se întocmeşte şi se semnează de către administratorul sau împuternicitul legal al societăţii, la finalizarea controlului vamal, în baza art. 115 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României.Persoana care dă prezenta declaraţie poate accepta sau nu elementele din declaraţie care sunt prevăzute la pct. 1 şi 2.La pct. 3 poate declara orice alte aspecte în legătură cu obiectul controlului vamal.Se întocmeşte în două exemplare, dintre care:– un exemplar va fi anexat la procesul-verbal de control;– exemplarul 2 rămâne la contribuabil.
 + 
Anexa 8la normele metodologice┌──────────┐│ ROMÂNIA │ AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Nr. de înregistrare …│ ┌─────┐ │ AUTORITATEA NAŢIONALĂ A VĂMILOR Data ……/…../…..│ │ MFP │ │ Direcţia …………………….│ └─────┘ │ Serviciul (Biroul vamal)│MINISTERUL│ ……………………………..│FINANŢELOR││ PUBLICE │└──────────┘                     DECIZIE PENTRU REGULARIZAREA SITUAŢIEI         privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal    1. Datele de identificare a contribuabilului    Denumirea contribuabilului: ………………………, codul unic deînregistrare/codul de identificare fiscală: …………………., nr. deînregistrare la oficiul registrului comerţului ………………………… .    Domiciliul fiscal: localitatea ………………., str. ………………nr. …., bl. …., sc. …., ap. …., judeţul/sectorul ……………….. .    2. Datele privind creanţa    2.1. Obligaţiile de plată suplimentare┌───┬─────────────┬──────────────────┬───────────┬───────────┬────────┬────────┐│Nr │Denumirea │ Perioada verifi- │ │Drepturile │ │ ││crt│drepturilor │ cată/Perioada │ Baza │de import/ │ │ ││ │taxei, impo- │ pentru care s-au │impozabilă │export,taxă│ Codul │Nr. de ││ │zitului/ │calculat obligaţii│ stabilită │ impozitul │contului│evidenţă││ │Obligaţii │ de plată şi │suplimentar│ stabilit │bugetar │ al ││ │fiscale, │ accesorii │ – lei – │suplimentar│ │ plăţii ││ │accesorii ├─────────┬────────┤ │de plată/ │ │ ││ │ │ De la │ Până la│ │Obligaţiile│ │ ││ │ │ data │ data │ │ fiscale │ │ ││ │ │ │ │ │accesorii │ │ ││ │ │ │ │ │ – lei – │ │ │├───┼─────────────┼─────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────┤│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │├───┼─────────────┼─────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────┤│ 1.│Obligaţie │ │ │ │ │ │ ││ │fiscală │zz.ll.aa │zz.ll.aa│ │ │ │ ││ │principală │ │ │ │ │ │ │├───┼─────────────┼─────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────┤│ 2.│Majorări │ │ │ │ │ │ ││ │de întârziere│zz.ll.aa │zz.ll.aa│ │ │ │ │└───┴─────────────┴─────────┴────────┴───────────┴───────────┴────────┴────────┘    2.1.1. Motivul de fapt    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    2.1.2. Temeiul de drept    …………………………………………………………………    …………………………………………………………………    Actul normativ: …………………, articol: …., paragraf: …, punct:….., literă: ……, alineat: ………………. .    2.2. Sume plătite în plus, ce pot face obiectul cererilor de rambursare saude remitere a drepturilor, altor taxe şi impozite *1):–––    *1) Se completează numai când este cazul.    Suma aprobată la rambursare urmează procedura prevăzută la art. 110, 111 sau112, după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurăfiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Ordinulministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii derestituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare adobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cudepăşirea termenului legal.┌────┬───────────────────────────┬───────────────┬──────────────┬──────────────┐│Nr. │ │Suma solicitată│Suma aprobată │Suma respinsă ││crt.│Suma constatată ca plătită │ pentru │la rambursare/│la rambursare ││ │ în plus │ rambursare/ │ remitere │ /remitere ││ │ │ remitere │ │ │├────┼───────────────────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │├────┼───────────────────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤│ 1.│Sume plătite în plus │ │ │ ││ │reprezentând taxa vamală │ │ │ │├────┼───────────────────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤│ 2.│Sume plătite în plus │ │ │ ││ │reprezentând alte taxe │ │ │ ││ │şi impozite │ │ │ │├────┼───────────────────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤│ 3.│Majorări de întârziere │ │ │ │└────┴───────────────────────────┴───────────────┴──────────────┴──────────────┘    2.2.1. Motivul de fapt    ………………………………………………………………….    ……………………………………………………………….. .    2.2.2. Temeiul de drept    Actul normativ: ……………….., articol: …., paragraf: …, punct:…., literă: …., alineat: ….    3. Data comunicării    Data comunicării "Deciziei de regularizare a situaţiei" este:    – data semnării de primire, în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. a) şi b)din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şicompletările ulterioare;    – data înscrisă de poştă la remiterea confirmării de primire, în condiţiileart. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cumodificările şi completările ulterioare;    – data la care expiră termenul de 15 zile de la data afişării anunţuluipublicitar, în condiţiile alin. (2) lit. d) şi alin. (3) ale art. 44 dinOrdonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completărileulterioare.    4. Termenul de plată    Diferenţele de drepturi, taxe sau impozite, constatate de organele decontrol vamal, precum şi obligaţiile accesorii se plătesc în funcţie de datacomunicării prezentei decizii, astfel:    – până la data de 5 a lunii următoare, când data comunicării este cuprinsăîn intervalul 1-15 din lună;    – până la data de 20 a lunii următoare, când data comunicării este cuprinsăîn intervalul 16-31 din lună.    5. Dispoziţii finale    La prezenta decizie se anexează nota de prezentare şi/sau procesul-verbalde control, care împreună cu anexele conţin …… pagini. În conformitate cuart. 175 şi 177 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cumodificările şi completările ulterioare, împotriva măsurilor dispuse prinprezenta decizie se poate face contestaţie, care se depune, în termen de 30 dezile de la comunicare, la autoritatea vamală emitentă, sub sancţiunea decăderii.    Prezenta decizie reprezintă titlu de creanţă care devine executoriu încondiţiile legii.                     Aprobat, Avizat,              Conducătorul activităţii Şef serviciu                  de control vamal Numele şi prenumele ………….      Funcţia …………………….. Semnătura …………………..      Numele şi prenumele …………..      Semnătura şi ştampila …………                   Întocmit,             Numele şi prenumele Semnătura      ……………………….. …………………………      ……………………….. …………………………      ……………………….. …………………………Instrucţiuni de completare aformularului "Decizie pentru regularizarea situaţiei"a) Formularul "Decizie pentru regularizarea situaţiei" reprezintă actul administrativ emis de organele de control vamal în aplicarea prevederilor legale când, după reverificarea declaraţiei sau după controlul vamal ulterior, rezultă că dispoziţiile care reglementează regimul vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte ori incomplete, iar autoritatea vamală ia măsuri pentru regularizarea situaţiei, ţinând cont de noile elemente de care dispune.b) Se va completa la finalizarea unui control general sau parţial, ca urmare a constatării de obligaţii suplimentare şi accesorii aferente acestora, înscrise la "Sinteza constatărilor controlului vamal ulterior" din procesul-verbal de control sau din nota de prezentare, întocmită cu această ocazie.c) În cazul în care nu se constată diferenţe de impozite, taxe sau contribuţii suplimentare, nu se va întocmi "Decizia pentru regularizarea situaţiei".d) Documentul "Decizie pentru regularizarea situaţiei" se întocmeşte de către organul de control vamal, se avizează de şeful de compartiment şi se aprobă de şeful biroului vamal, directorul executiv al direcţiei regionale vamale sau de directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal, după caz, în funcţie de apartenenţa echipei de control.e) Informaţiile din conţinutul formularului "Decizie pentru regularizarea situaţiei" se vor completa după cum urmează:1. Datele de identificare a contribuabilului va cuprinde toate datele în clar, fără abrevieri.2. La rubrica "Datele privind creanţa" se va completa pentru fiecare obligaţie suplimentară de plată un tabel cu informaţii referitoare la:– rd. 1 col. 1: denumirea obligaţiei fiscale principale, drepturile, taxa sau impozitul care au făcut obiectul controlului vamal;– rd. 2 col. 1: majorări de întârziere – în acest rând se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate până la 31 decembrie 2005, împreună cu majorările de întârziere calculate după 1 ianuarie 2006, acolo unde este cazul.Pentru fiecare dintre rândurile 1 şi 2, organele de control vor înscrie următoarele:– rd. 1 col. 2: data la care începe perioada supusă controlului;– rd. 1 col. 3: data de sfârşit al perioadei supuse controlului;– rd. 1 col. 4: baza impozabilă – reprezintă valoarea totală a bazei impozabile asupra căreia se aplică cota de impozit pentru determinarea obligaţiei fiscale;– rd. 1 col. 5: taxa, impozitul stabilit suplimentar de plată de către organul de control vamal, pentru toată perioada verificată;– rd. 1 col. 6: codul contului bugetar – reprezintă codul de cont bugetar unde acestea urmează a fi achitate;– rd. 1 col. 7: nr. de evidenţă al plăţii – reprezintă numărul de evidenţă al plăţii, aferent obligaţiei fiscale stabilite suplimentar de plată de către organul de control vamal;– rd. 2 col. 2: data de la care încep să se calculeze majorări de întârziere (respectiv dobânzile) pentru obligaţiile fiscale stabilite suplimentar de plată;– rd. 2 col. 3: data până la care se calculează majorările de întârziere, respectiv dobânzile, dacă perioada este până la 31 decembrie 2005;– rd. 2 col. 4: baza impozabilă stabilită suplimentar – reprezintă în acest caz obligaţia fiscală principală stabilită suplimentar;– rd. 2 col. 5: obligaţii fiscale accesorii de plată – reprezintă suma totală a accesoriilor calculate pentru neplata sumelor stabilite suplimentar de controlul vamal. Pentru perioadele de până la 31 decembrie 2005 se vor calcula dobânzi care se vor cumula cu majorările de întârziere datorate pentru perioada de după 1 ianuarie 2006;– rd. 2 col. 6: codul contului bugetar – reprezintă codul contului bugetar al majorărilor de întârziere (dobânzilor) aferente obligaţiei fiscale care a făcut obiectul controlului vamal;– rd. 2 col. 7: nr. de evidenţă al plăţii – reprezintă numărul de evidenţă al plăţii, aferent accesoriilor la obligaţia fiscală stabilită suplimentar de plată de către controlul vamal.2.1.1. Motivul de fapt – se vor înscrie detaliat şi în clar modul în care contribuabilul a efectuat o operaţiune vamală, modul cum a tratat din punct de vedere fiscal sau cu influenţă fiscală şi prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.2.1.2. Temeiul de drept – se va înscrie detaliat şi în clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul de drept se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.Informaţiile prevăzute la pct. 2.1.1 şi 2.1.2, se vor completa pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie pentru care s-au constatat diferenţe de obligaţii fiscale şi/sau accesorii ale acestora. În cazurile în care legea permite şi există constatări, se pot înscrie obligaţii fiscale accesorii, fără ca organele vamale să stabilească o obligaţie fiscală principală suplimentară la sfârşitul perioadei verificate. În acest caz, în col. 4 "Baza impozabilă stabilită suplimentar" se va înscrie obligaţia fiscală principală stabilită suplimentar de plată pe o anumită perioadă, chiar dacă în perioadele următoare aceasta s-a anulat.2.2. Soluţionarea cererilor de rambursare sau de remitere a drepturilor, altor taxe şi impozite se completează doar în cazul în care formularul este emis ca urmare a unei reverificări a declaraţiilor sau după controlul vamal ulterior.– rd. 1 col. 1: denumirea obligaţiei principale, respectiv drepturi, taxă sau impozit, care au făcut obiectul controlului vamal;– rd. 2 col. 1: majorări de întârziere; se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate până la 31 decembrie 2005, împreună cu majorările de întârziere calculate după 1 ianuarie 2006, acolo unde este cazul, potrivit legii.2.2.1. Motivul de fapt – se vor înscrie detaliat şi în clar modul în care contribuabilul a efectuat o operaţiune vamală, modul cum a tratat din punct de vedere fiscal sau cu influenţă fiscală şi prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.2.2.2. Temeiul de drept – se va înscrie detaliat şi în clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul de drept se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.3. Data comunicării "Deciziei pentru regularizarea situaţiei" – reprezintă data stabilită în conformitate cu prevederile art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi este în funcţie de modalitatea de comunicare, după cum urmează:– data semnării de primire, în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; această dată va fi înscrisă de contribuabil pe toate exemplarele deciziei, împreună cu semnătura de primire, la momentul primirii acesteia;– data înscrisă de poştă la remiterea confirmării de primire, în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.Confirmarea de primire va fi anexată la exemplarul "Deciziei pentru regularizarea situaţiei" care rămâne la organul de control vamal, iar o copie va fi transmisă administraţiei finanţelor publice în a cărei rază teritorială se află contribuabilul verificat;– data la care expiră termenul de 15 zile de la data afişării anunţului publicitar, în condiţiile prevăzute la art. 44 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.Câte o copie a anunţului publicitar care a fost afişat va fi anexată la exemplarul "Deciziei pentru regularizarea situaţiei" şi va fi transmisă, împreună cu aceasta, la administraţia finanţelor publice în a cărei rază teritorială se află contribuabilul verificat, precum şi la exemplarul rămas la organul de control vamal care a efectuat verificarea.4. Termenul de plată. Diferenţa de taxă sau impozit, stabilită suplimentar de plată, precum şi obligaţiile accesorii aferente acestora se plătesc în funcţie de data comunicării prezentei decizii, astfel:– până la data de 5 a lunii următoare, când data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună;– până la data de 20 a lunii următoare, când data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună.5. La rubrica "Dispoziţii finale" se va completa numărul total de pagini al procesului-verbal de control care se anexează la "Decizia pentru regularizarea situaţiei". În cazul în care procesul-verbal de control a fost comunicat anterior emiterii deciziei, se va descrie modul de comunicare."Decizia pentru regularizarea situaţiei" se va întocmi în 3 exemplare, toate cu titlu original, de către echipa de control, avizată de şeful organului de control şi aprobată de conducătorul activităţii de supraveghere şi control vamal.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x