NORME METODOLOGICE din 10 decembrie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 629 din 23 decembrie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 952 15/11/1999
ActulREFERIRE LAHG 660 13/08/1999
ActulREFERIRE LAHG 587 22/07/1999
ActulREFERIRE LAHG 331 29/04/1999
ActulREFERIRE LAHG 311 15/04/1999
ActulREFERIRE LAOUG 189 26/11/1999
ActulREFERIRE LAOUG 171 04/11/1999
ActulREFERIRE LAHG 86 11/02/1999
ActulREFERIRE LAOUG 80 04/06/1999
ActulREFERIRE LALEGE 189 14/10/1998
ActulREFERIRE LALEGE 152 15/07/1998 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE 116 05/06/1998 ART. 57
ActulREFERIRE LALEGE 145 24/07/1997
ActulREFERIRE LAHG 85 21/03/1997
ActulREFERIRE LALEGE 33 12/03/1997
ActulREFERIRE LALEGE 86 12/07/1996
ActulREFERIRE LALEGE 72 12/07/1996 ART. 40
ActulREFERIRE LALEGE 72 12/07/1996 ART. 73
ActulREFERIRE LALEGE 72 12/07/1996 ART. 76
ActulREFERIRE LALEGE 59 03/07/1996
ActulREFERIRE LAOG 33 16/08/1996 ART. 2
ActulREFERIRE LAOG 10 23/01/1996 ART. 1
ActulREFERIRE LAOG 9 23/01/1996 ART. 1
ActulREFERIRE LAORDIN 2388 15/12/1995
ActulREFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 171
ActulREFERIRE LALEGE (R) 75 06/07/1995
ActulREFERIRE LALEGE 56 04/06/1992 ART. 72
ActulREFERIRE LALEGE 7 05/02/1992
ActulREFERIRE LAOG 3 27/07/1992 ART. 18
ActulREFERIRE LAOG 3 27/07/1992 ART. 19
ActulREFERIRE LAOG 3 27/07/1992 ART. 20
ActulREFERIRE LAOG 3 27/07/1992 ART. 21
ActulREFERIRE LALEGE 82 24/12/1991
ANEXA 1REFERIRE LAHG 952 15/11/1999
ANEXA 1REFERIRE LAHG 660 13/08/1999
ANEXA 1REFERIRE LAHG 587 22/07/1999
ANEXA 1REFERIRE LAHG 85 21/03/1997
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1538 10/12/1999
ActulCONTINUT DEORDIN 1538 10/12/1999

privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 1999 Operaţiunile de încasări şi plati aferente exerciţiului bugetar al anului 1999 se efectuează prin contul general al trezoreriei statului până la data de 30 decembrie 1999 inclusiv.



Ordonatorii de credite şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, precum şi organele financiar-contabile ale acestora au obligaţia să efectueze operaţiunile financiare care privesc veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale şi ale fondurilor speciale pe anul 1999 în conformitate cu prezentele norme metodologice şi cu programul prevăzut în anexa nr. 1.I. Încasarea veniturilor bugetare1.1. Impozitele, taxele şi celelalte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, cu termene scadente până la data de 31 decembrie 1999, se achită prin depunerea ordinelor de plată de către agenţii economici potrivit programului stabilit de băncile la care au conturile deschise, astfel încât documentele de plată să fie încasate în contul general al trezoreriei statului până cel mai târziu la data de 30 decembrie 1999.Băncile au obligaţia sa deconteze până la data de 30 decembrie 1999, în contul curent general al trezoreriei statului, deschis la Banca Naţionala a României, ordinele de plată prezentate de agenţii economici cu conturile deschise la acestea, reprezentând impozite şi taxe scadente până la data de 31 decembrie 1999 inclusiv.Instituţiile publice achită impozitele şi taxele datorate cu ordin de plată în conturile deschise la unităţile trezoreriei statului sau, după caz, la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. din judeţul Ilfov şi din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti.1.2. Instituţiile publice din judeţul Ilfov şi din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti, care încasează venituri pentru bugetul de stat sau pentru bugetele locale, după caz, prin conturi colectoare, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A., au obligaţia sa verse la bugetul respectiv, până la data de 29 decembrie 1999, pe capitole şi subcapitole ale clasificaţiei bugetare, soldurile aflate în conturile colectoare aferente. Aceste conturi nu pot prezenta sold în bilanţul încheiat la data de 31 decembrie 1999.Sumele încasate în numerar de către instituţiile publice, reprezentând venituri bugetare, vor fi depuse cu foaie de varsamant direct în conturile de venituri ale bugetului de stat sau ale bugetelor locale, după caz, deschise la unităţile trezoreriei statului şi la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. inclusiv în data de 31 decembrie 1999.Impozitele şi taxele încasate de către agenţii fiscali în perioada 28-31 decembrie 1999 vor fi depuse la casieria trezoreriei statului până cel mai târziu la data de 31 decembrie 1999.Eventualele sume în numerar rămase la trezoreriile statului la care nu funcţionează casierii-tezaur se depun la finele zilei de 31 decembrie 1999 la unitatea bancară la care au contul de disponibil (cont 12) (în genti de numerar), operaţiune care se înregistrează în debitul contului 13 "Casa tranzitorie".1.3. Casa de Economii şi Consemnaţiuni, care încasează veniturile pentru bugetul de stat potrivit convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor, va stabili în cursul lunii decembrie 1999 programul unităţilor din subordine, astfel încât persoanele fizice să aibă posibilitatea să îşi achite aceste obligaţii către bugetul de stat şi bugetele locale.Conducerea Casei de Economii şi Consemnaţiuni va dispune măsuri la unităţile din subordine ca veniturile bugetare încasate de către acestea, care privesc anul 1999, să fie virate în contul curent general al trezoreriei statului până la data de 29 decembrie 1999.II. Încheierea execuţiei bugetare la instituţiile publice2.1. Ordonatorii de credite vor răspunde pentru asigurarea încheierii tuturor operaţiunilor financiare de încasări şi plati aferente anului 1999, la termenele prevăzute în prezentele norme metodologice şi în reglementările în vigoare.2.2. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetul de stat, vor deschide şi vor repartiza credite bugetare instituţiilor publice din subordine cel mai târziu până la data de 20 decembrie 1999 inclusiv, asigurându-se timpul necesar efectuării cheltuielilor până la finele anului. În acelaşi termen se vor efectua retragerile de credite de la instituţii în cazurile justificate.Creditele bugetare suplimentate ordonatorilor de credite de la Fondul de rezerva bugetară şi de la Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, precum şi cele care privesc serviciul datoriei publice vor fi deschise şi repartizate pe măsura aprobării actelor normative respective.2.3. Creditele bugetare deschise şi repartizate, precum şi cele care nu au fost deschise, rămase neutilizate la data de 31 decembrie 1999 în conturile ordonatorilor de credite, se anulează de drept conform prevederilor art. 76 alin. (2) din Legea nr. 72/1996, deci acestea nu mai pot fi angajate şi utilizate prin plati după încheierea exerciţiului bugetar anual.2.4. Ordonatorii de credite vor dispune măsuri severe privind angajarea fondurilor până la finele anului 1999, în limita creditelor bugetare aprobate şi deschise şi a prevederilor de cheltuieli din fondurile speciale şi mijloacele extrabugetare numai pentru cheltuieli strict necesare funcţionarii instituţiilor publice, prevenindu-se risipa, formarea de stocuri de materiale şi mărfuri peste necesar, efectuarea de cheltuieli neeconomicoase şi altele. În acest scop se va acţiona pentru:a) repartizarea creditelor bugetare în limita alocaţiilor prevăzute, aprobarea virarilor de credite în cazuri strict justificate, înainte de efectuarea cheltuielilor şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;b) achitarea din creditele bugetare aprobate cu aceasta destinaţie a contravalorii bunurilor achiziţionate, a lucrărilor efectuate şi recepţionate, precum şi a serviciilor prestate;c) acordarea de avansuri în numerar spre decontare pentru acţiuni care se încheie şi se decontează până la finele anului. Avansurile spre decontare, acordate pentru acţiuni interne sau externe care se încheie în luna ianuarie 2000, se decontează în aceasta luna.NOTĂ:În cazul în care la unele conturi analitice deschise în cadrul titlului 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" (01-04) rămân disponibilitati de credite bugetare deschise şi repartizate, acestea pot fi folosite în funcţie de necesitaţi şi pe răspunderea ordonatorilor de credite, pentru cheltuieli care se încadrează în acest titlu.În contabilitatea proprie aceste operaţiuni se înregistrează pe subdiviziunile bugetului aprobat;d) cheltuielile pentru deplasări, detaşări, transferări vor fi efectuate în limita creditelor bugetare aprobate prin bugetul pe anul 1999, fiind interzisă majorarea acestora prin virari de credite bugetare;e) verificarea zilnica a operaţiunilor privind deschiderea şi repartizarea de credite bugetare, precum şi a plăţilor înregistrate în extrasele de cont, iar în cazul în care unele dintre acestea nu aparţin instituţiei publice se vor lua măsuri pentru corectarea erorilor în mod operativ;f) în vederea îndeplinirii condiţiilor de intrare în vigoare a acordurilor de împrumuturi externe pentru achiziţionarea de bunuri din import, ordonatorii de credite pot acorda avansurile prevăzute în contracte, cu condiţia justificarii acestora în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele comerciale.2.5. Avansurile acordate în anul 1999 conform hotărârilor Guvernului nr. 85/1997, 587/1999, 660/1999 şi 952/1999, precum şi cele aferente împrumuturilor externe la care statul are cota de participare, de către instituţiile publice, pe baza contractelor încheiate cu furnizorii, vor fi decontate definitiv în cursul lunii decembrie, astfel încât la data de 30 decembrie 1999 să se reflecte în bunuri achiziţionate, lucrări executate şi în servicii prestate, iar sumele rămase neutilizate să fie restituite ordonatorilor de credite şi înregistrate în conturile acestora până la data de 30 decembrie 1999, reconstituindu-se plăţile de casa.Fac excepţie de la aceasta regula sumele acordate anticipat unităţilor furnizoare care, potrivit dispoziţiilor legale, prestează servicii pe bază de garanţii (posta, furnizarea energiei electrice şi a gazului metan şi servicii comunale), precum şi avansurile acordate din împrumuturi externe, contractate potrivit legii, care se decontează conform condiţiilor stabilite în acordurile de împrumut convenite cu părţile contractante.Potrivit art. 40 alin. (3) din Legea nr. 72/1996, sumele reprezentând plati în avans, efectuate în condiţiile contractuale, pentru acţiunile şi categoriile de cheltuieli prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 85/1997, cu modificările şi completările ulterioare, şi nejustificate prin prestaţiile realizate până la finele anului 1999 vor fi recuperate, în condiţiile legii, în anul următor de către instituţia publică care a acordat avansurile şi vor fi restituite bugetului din care au fost avansate, la subcapitolul „Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti”, deschis atât la bugetul de stat, cat şi la bugetele locale (20.22.01.05 pentru bugetul de stat şi 21.22.02.05 pentru bugetele locale).2.6. Instituţiile publice vor efectua până la data de 24 decembrie 1999 plata drepturilor de personal, a indemnizaţiilor de asigurări sociale şi a altor drepturi băneşti aferente lunii decembrie 1999, în limita creditelor bugetare deschise cu aceasta destinaţie, precum şi din disponibilul de mijloace extrabugetare şi din fonduri speciale, după caz, cu excepţia drepturilor de personal acoperite din Fondul special de sustinere a învăţământului de stat, care se pot efectua până la data de 27 decembrie 1999.Pe baza cererilor de numerar trezoreriile statului şi unităţile bancare, după caz, vor esalona instituţiile publice pentru ridicarea numerarului necesar, corespunzător datei de efectuare a plăţii drepturilor de personal, şi vor asigura, împreună cu sucursalele judeţene şi a municipiului Bucureşti ale Băncii Naţionale a României, sumele în numerar.O dată cu ridicarea numerarului pentru plata salariilor instituţiile publice vor prezenta şi ordinele de plată pentru virarea contribuţiei de asigurări sociale, contribuţiei pentru asigurările sociale de sănătate, impozitului pe salarii, contribuţiei la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, contribuţiei pentru pensia suplimentară, a sumelor reţinute în contul unor persoane juridice şi fizice etc.În cazul în care au rămas neplătite drepturi de personal aferente anului 1999, acestea se achită în anul următor din fondurile prevăzute cu aceasta destinaţie în bugetul pe anul 2000.2.7. Acţiunile care au fost finanţate prin conturile 50.14 "Disponibil pentru finanţarea unităţilor Ministerului Apărării Naţionale", 50.15 "Disponibil al instituţiilor care nu au calitatea de ordonatori de credite", deschise la trezoreriile statului, şi prin contul 64.13 "Disponibil titulari de avansuri", deschis la Banca Comercială Română – S.A., au obligaţia ca după plata salariilor sa vireze soldul din conturile respective, începând cu data de 24 decembrie 1999 până la data de 28 decembrie 1999, în conturile ordonatorilor de credite de la care au fost primite fondurile respective.2.8. Instituţiile publice, inclusiv cele care au primit subvenţii de la buget, au obligaţia ca până la data de 31 decembrie 1999 să depună în conturile deschise la trezoreriile statului sau la unităţile bancare, după caz, sumele aflate în casieria proprie.2.9. Instituţiile publice au obligaţia ca până cel mai târziu la data de 24 decembrie 1999 sa lichideze operaţiunile de mandat primite de la alte instituţii sau de la alţi agenţi economici şi sa restituie sumele rămase neutilizate. În contul "Sume de mandat şi sume în depozit" nu pot fi menţinute sume la finele anului 1999, cu excepţia cazurilor prevăzute în anexa nr. 2.2.10. Instituţiile publice vor lua măsurile necesare ca eventualele acreditive în lei, deschise pentru procurari de bunuri, rămase neutilizate până la finele anului 1999, să fie restituite până la data de 27 decembrie 1999 în conturile din care au fost acordate, în vederea reconstituirii plăţilor de casa.Acreditivele în valută, deschise de către instituţiile publice pentru importurile care sunt în curs de derulare, se menţin în continuare până la lichidarea contractului respectiv. Sumele în valută rămase nefolosite după expirarea termenelor prevăzute în contracte se virează la rezerva internationala valutară a statului, iar contravaloarea în lei se vărsa la bugetul de stat pe anul 2000 la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti" în termen de 5 zile de la încheierea importurilor.2.11. Instituţiile publice care au rezervat în cursul anului la bănci, în conturi distincte, sume de la buget, din mijloace extrabugetare şi din fonduri speciale, pentru procurarea de valuta potrivit normelor în vigoare, vor dispune restituirea, până la data de 28 decembrie 1999, a disponibilităţilor neutilizate, aflate în conturile deschise la bănci, pentru reîntregirea plăţilor de casa în conturile din care au fost alocate. Ordonatorii de credite răspund de efectuarea acestei operaţiuni în timp util.2.12. Valuta procurata din credite bugetare şi rămasă neutilizata la finele anului se depune la banca, în contul rezervei internaţionale valutare a statului, iar cu contravaloarea în lei a valutei se reconstituie plăţile de casa la subdiviziunea respectiva. Fac excepţie valuta procurata până la finele anului în scopul rambursarii la extern a ratelor la împrumuturile guvernamentale şi plata de dobânzi şi comisioane la termenele scadente până la data de 15 ianuarie 2000.Valuta procurata din mijloace extrabugetare sau din alte fonduri speciale, precum şi garanţiile în valută depuse la unităţile vamale, aflate în conturile instituţiilor publice, deschise la bănci, se reportează în anul următor pentru a fi utilizate în scopul pentru care au fost procurate.Instituţiile publice care au încasat în conturi distincte valuta pentru serviciile prestate sau pentru lucrările executate şi care, potrivit legii, reprezintă venituri bugetare au obligaţia de a vira valuta respectiva la rezerva internationala valutară a statului, iar contravaloarea în lei se va vira la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi la bugetele locale, după caz, până la data de 28 decembrie 1999, la subdiviziunea la care se încasează venitul respectiv. Ordonatorii de credite şi conducătorii compartimentelor financiar-contabile răspund de eventualele sume neregularizate, astfel cum s-a precizat mai sus.2.13. Reprezentantele diplomatice şi comerciale ale României din străinătate aplica prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la plata salariilor, încasarea sumelor de la debitori, plata obligaţiilor pentru procurari de bunuri şi servicii şi efectuarea inventarierii patrimoniului.Disponibilităţile în valută procurate din credite bugetare, rămase la finele anului 1999 în conturile reprezentantelor diplomatice şi comerciale ale României din străinătate, se reportează în anul următor şi se regularizează cu bugetul de stat de către Ministerul Afacerilor Externe, inclusiv de către celelalte ministere care finanţează cheltuieli de aceasta natura, astfel:– în termen de 45 de zile pentru reprezentantele din Europa şi în termen de 60 de zile pentru reprezentantele din celelalte continente, contravaloarea în lei a valutelor existente la data de 31 decembrie 1999, stabilite la cursul de schimb valutar de la data la care are loc operaţiunea de regularizare, se virează de către Ministerul Afacerilor Externe şi de către celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul 2000 privind întreţinerea şi funcţionarea reprezentantelor respective, la bugetul de stat pe anul 2000, în contul bugetar 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", deschis la trezoreria municipiului Bucureşti.Taxele consulare încasate şi lăsate la dispoziţia reprezentantelor diplomatice şi comerciale ale României în străinătate, rămase în sold la finele anului 1999, se reportează în anul următor în condiţiile art. II alin. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 33/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 33/1997.2.14. Excedentele rezultate din execuţia bugetelor instituţiilor publice care sunt finanţate din venituri extrabugetare şi, în completare, din alocaţii acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, sub forma de transferuri sau subvenţii, se regularizează la sfârşitul anului 1999 în limita sumelor primite de la aceste bugete.În acest scop fiecare instituţie publică va vira cu ordin de plată sumele stabilite potrivit alineatului de mai sus în contul instituţiei publice ierarhic superioare de la care s-au primit, astfel:– în cazul în care transferurile şi subvenţiile au fost acordate direct de către ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, sumele se restituie în conturile acestora, deschise la trezoreria municipiului Bucureşti. Operaţiunea de virare se efectuează până la data de 27 decembrie 1999;– dacă sumele respective se cuvin ordonatorului secundar de credite de la care s-au primit transferurile sau subvenţiile respective, virarea se efectuează în contul acestora, deschis la trezoreria statului, până la data de 29 decembrie 1999.În acelaşi termen se virează şi sumele către bugetele locale, în cazul în care transferurile şi subvenţiile au fost alocate de către consiliile judeţene sau consiliile locale, după caz.2.15. Unităţile sanitare au obligaţia sa restituie sumele rămase neutilizate din transferuri primite de la bugetul de stat, care se stabilesc ca diferenţa între transferurile primite şi totalul plăţilor de casa efectuate pentru finanţarea programelor pentru sănătate şi pentru acţiuni de sănătate, potrivit bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul 1999.Operaţiunea de regularizare se efectuează astfel:– unităţile sanitare direct subordonate Ministerului Sănătăţii virează sumele respective în contul acestuia, deschis la trezoreria municipiului Bucureşti, până la data de 28 decembrie 1999;– unităţile sanitare care au primit transferuri prin direcţiile teritoriale de sănătate publică virează sumele respective în contul acestora, deschis la trezoreriile statului, până la data de 29 decembrie 1999.După efectuarea operaţiunilor de virare contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială", deschis pe seama unităţilor sanitare, nu va putea prezenta sold.În cazul în care în trimestrul IV 1999 au fost alocate transferuri de către Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate sau, respectiv, de către casele judeţene de asigurări de sănătate şi pentru aceste operaţiuni s-a folosit contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială", sumele rămase neutilizate vor fi restituite instituţiilor publice de la care s-au primit în cadrul aceluiaşi termen.Soldul contului 50.41 "Disponibil din activitatea sanitară conform Legii nr. 145/1997” se reportează în anul următor.2.16. Instituţiile de învăţământ superior de stat aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale, finanţate în condiţiile art. 171 din Legea nr. 84/1995, republicată, reportează în anul următor disponibilităţile rămase în contul 50.46 „Disponibil pentru finanţarea activităţii de baza a instituţiilor de învăţământ superior” şi în contul 50.47 „Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială”, reprezentând sume alocate de la bugetul de stat pentru burse, alte forme de protecţie socială şi pentru realizarea unor obiective de investiţii.Celelalte alocaţii de la bugetul de stat, rămase neutilizate la finele anului 1999 în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială", se restituie de fiecare instituţie de învăţământ superior, până la data de 15 ianuarie 2000, la bugetul de stat pe anul 2000 la capitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti".Instituţiile de învăţământ superior publică indicatorii sintetici ai execuţiei bugetare anuale potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6.2.17. Instituţiile de cultura şi unităţile sportive regularizează soldul contului de disponibil de la finele anului 1999 potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 86/1996, şi ale art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/1996, aprobată prin Legea nr. 59/1996.Cu sumele regularizate ordonatorii principali şi secundari de credite vor reconstitui plăţile de casa pe anul 1999 în conturile din care au fost acordate transferurile şi subvenţiile. 2.18. Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 86/1999, sumele constituite pentru organizarea taberelor, excursiilor, expeditiilor şcolare şi a altor forme de petrecere a timpului liber pentru preşcolari şi elevi, rămase necheltuite, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.2.19. Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat, care au conturile deschise la trezoreria municipiului Bucureşti, vor asigura reîntregirea contului de cheltuieli pe anul 1999, deschis pe capitole şi titluri, cu sumele restituite din conturile 50.14, 50.15 şi 64.13 (la Banca Comercială Română – S.A.), deschise pe seama unităţilor din subordine.2.20. Ordonatorii principali de credite finantati de la bugetele locale din judeţul Ilfov şi din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti, care au conturile deschise la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A., îşi reintregesc la finele anului mijloacele băneşti, din contul de disponibil al bugetului local, cu sumele retrase din conturile instituţiilor din subordine. Operaţiunea de retragere (virare) se efectuează de către instituţia respectiva împreună cu unitatea Băncii Comerciale Române – S.A. la care sunt deschise conturile respective.2.21. Soldul contului "Disponibil din venituri extrabugetare", rămas la finele anului 1999 la instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare, se reportează, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 72/1996, în anul următor.2.22. Veniturile reţinute ca mijloace extrabugetare de către Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul de Interne şi de celelalte componente ale forţelor armate, în condiţiile art. 15 alin. (4), (6) şi (7) din Legea nr. 36/1999, şi rămase neutilizate la finele anului 1999 se vărsa la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, la subcapitolele corespunzătoare la care se încadrează sursa respectiva, până la data de 30 decembrie 1999.Fac excepţie de la aceasta regula veniturile încasate de Ministerul Apărării Naţionale conform art. 15 alin (5) din Legea nr. 36/1999, de Poliţia de Frontiera Română conform art. 72 din Legea nr. 56/1992, modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 80/1999, şi de Jandarmeria Română conform art. 57 din Legea nr. 116/1998.2.23. Sumele rămase neutilizate la finele anului 1999 în contul de disponibil pentru mijloace extrabugetare din cota de 70% din contravaloarea serviciilor prestate, conform Legii nr. 75/1995, republicată, de către inspectoratele pentru calitatea seminţelor şi materialului săditor, Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii Seminţelor şi Institutul pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, se vărsa la bugetul de stat până la data de 30 decembrie 1999, la subcapitolul 21.01.05 „Taxe pentru analize efectuate de laboratoare, altele decât cele sanitare de pe lângă instituţii”. În cazul în care la finele anului 1999 se afla sume de natura celor de mai sus în contul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, acestea vor fi virate la bugetul de stat în acelaşi termen şi la subcapitolul menţionat.2.24. Disponibilităţile rămase neutilizate în conturile instituţiilor beneficiare din sumele alocate pe baza ordonanţelor de urgenta ale Guvernului nr. 171/1999 şi nr. 189/1999 de către Fondul Proprietăţii de Stat vor fi restituite ordonatorilor principali de credite de la care s-au primit, iar aceştia vor restitui sumele rămase nefolosite în contul Fondului Proprietăţii de Stat, deschis la trezoreria statului. Operaţiunile de virare se efectuează potrivit programului stabilit în anexa nr. 1, astfel încât sumele sa ajungă în contul Fondului Proprietăţii de Stat la data de 30 decembrie 1999. Fondul Proprietăţii de Stat va vira aceste sume cu ordin de plată tip trezorerie (OPHT) în contul bugetului de stat pe anul 1999 până la data de 31 decembrie 1999, deschis la trezoreria statului.Ordonatorii principali de credite vor raporta utilizarea sumelor respective, ca anexa la bilanţ, potrivit contului de execuţie prezentat în anexa nr. 3.2.25. Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare şi Fondul Proprietăţii de Stat efectuează regularizarea cu bugetul de stat a veniturilor rezultate din valorificarea activelor bancare şi din privatizare, după caz, la data de 31 decembrie 1999, avându-se în vedere următoarele:– sumele în valută aflate în conturi la bănci vor fi transformate în lei până la data de 31 ianuarie 2000, iar contravaloarea în lei va fi virata în contul corespunzător, deschis la trezoreria statului;– până la data de 7 ianuarie 2000 se virează la bugetul de stat pe anul 1999, la subdiviziunile clasificaţiei bugetare respective, disponibilul în lei aflat în conturile deschise la trezoreria statului.Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare şi Fondul Proprietăţii de Stat întocmesc şi anexează la bilanţul contabil pe anul 1999 contul de execuţie a veniturilor şi cheltuielilor potrivit modelelor prezentate în anexele nr. 4 şi 5, după caz.2.26. În cazul în care, prin acte normative şi norme metodologice, sunt prevăzute operaţiuni financiare care privesc bugetul de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale, după caz, şi în care este prevăzută destinaţia disponibilităţilor la finele anului, ordonatorii de credite au obligaţia să efectueze operaţiunile de încheiere, potrivit acestor reglementări.2.27. Instituţiile publice au obligaţia sa ia măsurile necesare pentru lichidarea până la finele anului a imobilizarilor de fonduri în debitori, clienţi şi alte creanţe, iar cu sumele încasate vor fi reconstituite plăţile de casa sau vor fi virate la buget (cont 20.22.01.05 la trezorerii şi 60.22.x.05 la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. pentru judeţul Ilfov şi sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti), în cazul în care acestea provin din finanţarea bugetară a anilor precedenti.În raportul la darea de seama contabila pe anul 1999 se vor analiza în mod deosebit situaţia creanţelor pe categorii de operaţiuni şi pe surse de finanţare şi cauzele care le-au determinat, precum şi măsurile stabilite pentru lichidarea acestora.2.28. Excedentul bugetului de venituri şi cheltuieli al Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, înregistrat la finele anului 1999, se reportează în anul următor potrivit art. 22 alin. (2) din Legea nr. 152/1998.2.29. Instituţiile publice au obligaţia, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, să efectueze inventarierea patrimoniului potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991, cu modificările ulterioare, şi Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.388/1995, sa întocmească registrul-inventar conform normelor în vigoare şi sa reflecte rezultatele acestuia în bilanţul contabil de la finele anului 1999.Ordonatorii de credite au obligaţia de a analiza structura stocurilor inventariate şi de a stabili materialele aflate în stoc fără utilizare, cauzele acestora, precum şi răspunderea persoanelor vinovate de imobilizarea fondurilor în astfel de bunuri.2.30. Instituţiile publice au obligaţia ca în primele 7 zile lucrătoare ale lunii ianuarie a anului 2000 sa comunice trezoreriei statului sau unităţii bancare, după caz, la care au conturile deschise, confirmarea soldurilor conturilor de credite repartizate, de cheltuieli bugetare şi de disponibilitati. Eventualele diferenţe faţă de soldurile respective, aflate în contabilitatea trezoreriei statului sau a unităţii bancare, vor fi clarificate operativ, fiind interzisă încheierea execuţiei bugetare la finele anului 1999 cu diferenţe.Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta trezoreriilor statului sau unităţilor bancare, după caz, la care acestea au conturile deschise, dările de seama contabile asupra execuţiei bugetare pe anul 1999, pentru obţinerea vizei privind exactitatea plăţilor de casa şi a soldurilor conturilor de disponibilitati cu cele din conturile corespunzătoare, deschise la trezoreria statului sau la Banca Comercială Română – S.A.2.31. Ordonatorii principali şi secundari de credite vor centraliza datele din dările de seama contabile primite de la instituţiile din subordine, numai dacă acestea sunt vizate de organele bancare sau de trezoreriile statului, după caz.III. Regularizări financiare cu bugetul de stat de către regiile autonome, societăţile/companiile naţionale şi societăţile comerciale3.1. Companiile/societăţile naţionale şi societăţile comerciale din sectorul minier vor proceda la recalcularea şi regularizarea cu bugetul de stat a subvenţiilor, conform prevederilor Normelor metodologice privind acordarea, utilizarea şi controlul subvenţiilor pentru produsele din industria carbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare şi nemetalifere, precum şi ale transferurilor destinate acţiunilor de protecţie socială a personalului din acest domeniu, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 311/1999.Totodată se va tine seama şi de prevederile pct. 4 din Normele comune ale Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor nr. 90.957/DTR din 19 martie 1999 şi nr. 869/TB din 10 martie 1999 privind fundamentarea, acordarea şi justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activităţi desfăşurate de agenţii economici de sub autoritatea Ministerului Transporturilor, precum şi de alte reglementări în domeniu. Sumele primite în plus se virează la bugetul de stat la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", în termen de 3 zile de la stabilirea acestora.Agenţii economici care au beneficiat în anul 1999 de subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi de tarif şi de prime de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, au obligaţia de a verifica exactitatea acestora pe baza datelor definitive şi, în cazul în care se constată că s-au primit sume în plus, acestea vor fi restituite la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, pe anul 2000, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", respectiv 22.02.05, până la data de 29 ianuarie 2000.Ordonatorii principali de credite, prin bugetele cărora s-au acordat în anul 1999 fonduri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, pentru subvenţii, diferenţe de preţ, transferuri şi prime, au obligaţia, potrivit dispoziţiilor legale, sa verifice la regiile autonome, societăţile/ companiile naţionale, societăţile comerciale şi la orice beneficiari de asemenea sume, până la data de 12 februarie 2000, pe baza deconturilor definitive pe anul 1999, justificarea acordării sumelor respective. În cazul în care din verificare rezultă ca s-au acordat sume necuvenite, acestea vor fi virate de către beneficiarii respectivi până la data de 25 februarie 2000, în contul bugetului de stat sau al bugetelor locale, după caz, pe anul 2000, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", respectiv 22.02.05.3.2. Ministerul Industriei şi Comerţului va regulariza subvenţiile acordate în baza Hotărârii Guvernului nr. 331/1999, cu modificările ulterioare.3.3. Creditele bugetare repartizate regiilor autonome, societăţilor/companiilor naţionale sau societăţilor comerciale pentru finanţarea investiţiilor şi rămase neutilizate la data de 31 decembrie 1999 se anulează de drept potrivit reglementărilor în vigoare.3.4. Regiile autonome, societăţile/companiile naţionale şi societăţile comerciale cărora li s-au preluat credite neperformante pentru investiţii în baza Legii nr. 7/1992 au obligaţia sa ramburseze, în limita acestor credite, sume din resursele financiare destinate finanţării investiţiilor şi rămase disponibile la finele anului 1999, care vor fi virate astfel:– în contul 50.18 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992„, deschis la trezoreriile municipiilor reşedinţa de judeţ pe seama Ministerului Finanţelor.Băncile în a căror evidenta sunt înregistrate credite neperformante, precum şi organele de control financiar de stat ale Ministerului Finanţelor vor verifica la fiecare agent economic, în termen de 20 de zile de la data încheierii şi depunerii bilanţului contabil pe anul 1999, posibilităţile de reactivare a debitelor prin identificarea şi preluarea unor noi surse disponibile în contul creditelor neperformante.3.5. Agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată, care au primit în anul 1999 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, pentru finanţarea investiţiilor publice, îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor şi serviciilor destinate realizării obiectivelor de investiţii cu finanţare bugetară, în condiţiile art. 18-21 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, republicată, cu modificările ulterioare.Sumele deduse în anul 1999, inclusiv cele restituite de organele fiscale în cursul anului 1999, pe căile prevăzute la art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, se înregistrează ca reconstituiri de plati în contul de cheltuieli bugetare deschis la trezoreriile statului sau la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A., după caz, şi se folosesc pentru finanţarea aceluiaşi obiectiv de investiţii până la data de 31 decembrie 1999.Sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor aprovizionate şi serviciilor prestate în luna decembrie 1999, pentru investiţii finanţate din alocaţii bugetare şi care se rambursează de către organele fiscale în anul 2000, se virează de către agenţii economici respectivi la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, în anul 2000, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", respectiv 22.02.05, în termen de 5 zile de la data încasării sumelor respective în cont de la organele financiare respective.IV. Încheierea execuţiei bugetelor locale4.1. Trezoreriile statului din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti vor lua măsuri ca până la data de 29 decembrie 1999 sa vireze soldul contului 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în contul de venituri al bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti, deschis la trezoreria municipiului Bucureşti. Operaţiunea se efectuează pe bază de ordin de plată în care, pe verso, se înscriu sursele de venituri.NOTĂ:Sumele încasate în contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în zilele de 29-31 decembrie 1999 vor fi preluate în execuţia bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti la data de 31 decembrie 1999, scop în care trezoreriile statului din municipiul Bucureşti vor efectua următoarele operaţiuni:1. Trezoreriile statului din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti vor închide la data de 31 decembrie 1999 contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" prin creditul contului 63 "Decontări privind execuţia bugetului Capitalei" (acest cont se introduce în planul de conturi al trezoreriei statului). Pentru aceasta operaţiune se transmite Direcţiei de trezorerie a municipiului Bucureşti la data de 31 decembrie 1999 un exemplar din nota contabila, împreună cu situaţia sintetică a contului 27, cu desfăşurarea pe capitole şi subcapitole de venituri, la care se anexează şi documentele de încasare.2. Direcţia de trezorerie a municipiului Bucureşti, pe baza notelor contabile transmise de trezoreriile sectoarelor 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti şi a documentelor anexate, înregistrează la data de 31 decembrie 1999 în execuţia bugetului Capitalei veniturile respective, creditand contul 21 "Veniturile bugetului local" (analitice conform clasificaţiei bugetare) prin debitul contului 63 "Decontări privind execuţia bugetului Capitalei".3. La data de 4 ianuarie 2000 trezoreriile statului din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti virează cu ordin de plată soldul contului 63 "Decontări privind execuţia bugetului Capitalei" în contul deschis la Banca Naţionala a României – Sucursala municipiului Bucureşti pe seama Direcţiei de trezorerie a municipiului Bucureşti. La primirea sumelor Direcţia de trezorerie a municipiului Bucureşti crediteaza contul 63 "Decontări privind execuţia bugetului Capitalei" prin debitul contului 60 "Cont curent al trezoreriei la Banca Naţionala a României".Instituţiile publice din municipiul Bucureşti care au fost finanţate în anul 1999 prin sume alocate din bugetul Consiliului General al Municipiului Bucureşti în contul 50.26 "Disponibil din bugetul local al Capitalei pentru efectuarea cheltuielilor", deschis la trezoreria statului, vor vira soldul acestui cont în contul ordonatorului de la care au primit sumele respective, deschis la trezoreria municipiului Bucureşti pentru reconstituirea plăţilor pe anul 1999.Soldul contului 50.26 "Disponibil din finanţarea din alte bugete locale" va fi virat până la data de 27 decembrie 1999 de către centrele de plasament şi centrele de primire a copilului în contul ordonatorului de credite al bugetului local de la care s-a primit finanţarea în cursul anului 1999, la care se reconstituie plăţile de casa pe anul 1999.4.2. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale din judeţul Ilfov şi municipiul Bucureşti (sectoarele 4 şi 5) în care nu funcţionează trezorerii ale statului, vor dispune ca soldul disponibil rămas la finele anului în contul deschis pe seama acestora la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. să fie virat în data de 29 decembrie 1999 în contul de disponibil al bugetului local, deschis pe seama Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov şi a administraţiilor financiare ale sectoarelor, după caz.4.3. Bugetele locale care au primit în cursul anului transferuri de la bugetul de stat pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe restituie sumele rămase nefolosite la finele anului 1999, determinate ca diferenţa între veniturile încasate (subcapitolul 37.02.03) şi cheltuielile efectuate din acestea, în contul bugetului de stat 23.85.01.03 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe".De asemenea, autorităţile locale care au primit în cursul anului 1999 alte subvenţii de la bugetul de stat restituie până la data de 28 decembrie 1999 sumele rămase neutilizate la finele anului, în contul ordonatorului principal de credite al bugetului de stat de la care au fost încasate. Sumele care se restituie se determina ca diferenţa între subvenţiile primite şi înregistrate la subcapitolul 37.02.09 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului" şi subcapitolul 37.02.11 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru planurile urbanistice generale" şi plăţile de casa efectuate din aceste transferuri.În acest scop consiliile locale care administrează bugetele respective prezintă trezoreriei la care au conturile deschise, contul de execuţie a cheltuielilor suportate din transferurile primite de la bugetul de stat, semnat pe răspunderea ordonatorului principal de credite, pe baza căruia are loc operaţiunea de regularizare din bugetul de stat.În cazul în care ordonatorul principal de credite a alocat cu ordin de plată sume în anul 1999 în contul subvenţiilor primite la subcapitolul 37.02.09, în contul de disponibil al unităţilor de protecţie a copilului, deschis la unităţile trezoreriei statului (municipii şi oraşe), acestea vor lua măsurile necesare pentru retragerea disponibilităţilor rămase nefolosite, astfel încât acestea să se regaseasca în suma toala regularizata cu bugetul de stat.4.4. În conformitate cu prevederile Legii finanţelor publice locale nr. 189/1998, în structura bugetelor locale sunt cuprinse şi veniturile şi cheltuielile cu destinaţie specială, care se reflecta în execuţia bugetară pe anul 1999 în conturi distincte deschise la trezoreria statului pe subdiviziunile clasificaţiei bugetelor locale.La unele autorităţi ale administraţiilor publice locale s-a continuat evidentierea veniturilor cu destinaţie specială în conturi de disponibil (cont 50) în afară bugetului local, din care au fost efectuate şi cheltuielile respective.În vederea încheierii execuţiei bugetare în structura bugetelor locale aprobate de lege, se va proceda astfel:– Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor prezenta la trezoreria statului la data de 30 decembrie 1999 câte un cont de execuţie pentru fiecare venit cu destinaţie specială, în care se vor cuprinde:a) la venituri: subdiviziunea şi denumirea surselor veniturilor speciale, cu suma încasărilor cumulate de la începutul anului;b) la cheltuieli: subdiviziunea şi denumirea capitolelor de cheltuieli cu destinaţie specială, cu desfăşurarea pe subcapitole, şi plăţile de casa cumulate de la începutul anului;c) soldul aflat în contul de disponibil.– Contul de execuţie se întocmeşte pe răspunderea ordonatorului principal de credite şi a contabilului-şef.– Pe baza contului de execuţie trezoreria statului înregistrează veniturile încasate în contul 21.31.02 "Veniturile bugetului local din venituri cu destinaţie specială" (analitic pe subcapitolele clasificaţiei bugetare) la nivelul plăţilor de casa, iar cheltuielile (plăţile de casa) se înregistrează în debitul contului 24.96.02 "Cheltuielile bugetului local cu destinaţie specială", cu desfăşurarea pe subcapitole.– La nivelul plăţilor de casa, în contabilitatea trezoreriei se înregistrează şi creditele deschise pe subdiviziunile respective.– Soldul conturilor de disponibil din venituri cu destinaţie specială, deschise la trezoreria statului, se debiteaza prin creditul contului 21.31.02 "Veniturile bugetului local din venituri cu destinaţie specială" (analitic pe subcapitole). Aceasta operaţiune se efectuează pe baza ordinului de plată prezentat de ordonatorii principali de credite ai bugetului local.4.5. După regularizarea cu bugetul de stat în contabilitatea trezoreriei statului se stabileşte la finele anului 1999 rezultatul execuţiei de casa al fiecărui buget local, ca diferenţa între totalul veniturilor încasate şi evidentiate în contul 21 "Veniturile bugetului local" şi totalul plăţilor de casa înregistrate în contul 24 "Cheltuielile bugetului local", scop în care se efectuează următoarele operaţiuni:a) Stabilirea excedentului total al fiecărui buget local:

    21 "Veniturile bugetului local" = 82.98.02.01 "Excedent"
    82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuielile bugetului local"

    b) Stabilirea excedentelor rezultate din încasarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor cu destinaţie specială pe fiecare venit (diferenţa dintre încasări şi plati):

    82.98.02.01 "Excedent" = 83 "Disponibil din venituri cu destinaţie specială" (analitic pentru fiecare sursă de venit special)

NOTĂ:În planul de conturi pentru activitatea trezoreriei statului se introduce contul sintetic de gr. I/83 "Disponibil din venituri cu destinaţie specială", care are funcţie de pasiv. Se crediteaza la finele anului cu excedentele stabilite pentru fiecare venit cu destinaţie specială. Se debiteaza potrivit normelor de utilizare a acestor excedente în anul următor.Contul analitic se formează din codul contului contabil (83) de la capitolul 98.02 şi din codul subcapitolelor de la capitolul 31.02.c) Rambursarea împrumuturilor restante, a dobânzilor şi a comisioanelor aferente acestora [conform art. 32 alin. (1) din Legea privind finanţele publice locale nr. 189/1998] pe bază de ordin de plată prezentat de autorităţile locale:

82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont corespondent al trezoreriei"

    d) Constituirea fondului de rulment la nivelul soldului creditor al contului 82.98.02.01, rămas după efectuarea operaţiunilor menţionate la lit. b) şi c) de mai sus:

82.98.02.01 "Excedent" = 84.98.02.04 "Fond de rulment propriu al unităţii administrativ-teritoriale"

NOTĂ:În planul de conturi pentru activitatea trezoreriei statului se introduce contul 84 "Fond de rulment propriu al unităţii administrativ-teritoriale" cu funcţie de pasiv. Se crediteaza cu suma fondului de rulment stabilit la încheierea exerciţiului bugetului la finele anului bugetar. Acest cont se debiteaza cu sumele utilizate potrivit normelor în vigoare.La începutul anului 2000 soldul contului 50.11 "Disponibil din fondul de rulment" se transfera în contul 84.98.02.04 ca operaţiune a exerciţiului bugetar pe anul 2000, după care îşi încheie funcţionarea.4.6. Autorităţile administraţiei publice locale îşi evidenţiază fiecare în contabilitatea proprie a execuţiei de casa a bugetului local operaţiunile privind stabilirea rezultatelor la finele anului 1999, potrivit mecanismelor menţionate mai sus, cu următoarele completări:4.6.1. Împrumuturile contractate şi utilizate de la bănci în anul 1999 pentru finanţarea investiţiilor se evidenţiază în contabilitatea bugetului local astfel:a) În cazul în care împrumuturile au fost prevăzute în bugetele locale şi virate în contul bugetului local deschis la trezoreria statului:

  – primirea împrumutului de la bancă
    103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului" = 500 "Venituri" (analitic cont 44.02.01 "Împrumuturi interne pentru investiţii")
  Concomitent se evidenţiază
    214 "Decontări din credite interne pentru investiţii" = 205 "Împrumuturi pentru investiţii"
  – utilizarea (plăţile) creditului lunar potrivit destinaţiei aprobate
    400 "Cheltuielile bugetului local" (analitic subdiviziunea compoziţie a creditelor) = 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului"
  – rambursarea împrumuturilor bancare în anul 1999 se evidenţiază astfel:
    400 "Cheltuielile bugetului local" = 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului"
  Concomitent:
    205 "Împrumuturi pentru investiţii" = 214 "Decontări din credite interne pentru investiţii"

    b) În cazul în care împrumuturile au fost derulate prin conturile deschise la bănci:

  – primirea împrumutului în contul deschis la bancă conform extrasului de cont.
    103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului" = 500 "Venituri proprii" (analitic capitol 44.02)
  Concomitent:
    214 "Decontări din credite interne pentru investiţii" = 205 "Împrumuturi pentru investiţii"
  – utilizarea împrumutului pentru cheltuieli de investiţii.
    400 "Cheltuielile bugetului local" (analitic subdiviziunile respective) = 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului"
  – rambursarea împrumutului către bancă.
    400 "Cheltuielile bugetului local" (cont analitic capitol 90.02) = 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului"
  Concomitent:
    205 "Împrumuturi pentru investiţii" = 214 "Decontări din credite interne pentru investiţii"

4.6.2. Operaţiunile prevăzute la pct. 4.4 se reflecta în mod corespunzător şi în contabilitatea proprie a execuţiei bugetului local (venituri şi cheltuieli).4.6.3. Stabilirea excedentului bugetului local se înregistrează în contabilitatea bugetului local, potrivit normelor în vigoare, şi anume:– soldurile conturilor de venituri se inchid prin creditul contului 57 "Rezultatul execuţiei bugetare", iar cheltuielile, prin debitul acestui cont;– contul 57 "Rezultatul execuţiei bugetare" se debiteaza cu:. rambursarea împrumuturilor contractate în anii precedenti şi nerambursate până la finele anului prin creditul contului 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului";. suma reprezentând diferenţa dintre venituri şi cheltuieli cu destinaţie specială prin creditul contului 338 "Excedentul veniturilor cu destinaţie specială" care se introduce în planul de conturi al instituţiilor de stat. În cadrul contului 338 se deschid conturi analitice corespunzător capitolului 31.02 "Venituri cu destinaţie specială din clasificatia bugetelor locale". Concomitent se evidenţiază şi disponibilul excedentului respectiv, debitandu-se contul 104 "Disponibil din venituri cu destinaţie specială" prin creditul contului 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului";. cu soldul rămas în contul 57 după efectuarea operaţiunilor de mai sus, reprezentând constituirea fondului de rulment prin creditul contului 339 "Fondul de rulment".Concomitent se debiteaza contul 103.01 "Disponibil din fondul de rulment al bugetului local" prin creditul contului 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului".4.7. Încheierea execuţiei bugetelor locale se derulează prin unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. din judeţul Ilfov şi din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti.Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov şi administraţiile financiare ale sectoarelor 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti asigura încheierea execuţiei bugetelor locale respective, potrivit precizărilor cuprinse la pct. 4.3 şi 4.6, cu următoarele completări:– regularizează cu ordin de plată sumele rămase neutilizate din transferurile primite de către bugetele locale de la bugetul de stat pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe;– din contul 57 "Rezultatul execuţiei bugetare", respectiv din contul 63…, deschis la unitatea bancară, se virează cu ordin de plată:. împrumuturile restante până la finele anului 1999;. soldul (excedentul) veniturilor speciale, stabilit la finele anului 1999, se virează în contul 65.80 "Disponibil din venituri speciale", care se deschide la unitatea bancară respectiva;. suma rămasă în contul 57, reprezentând fondul de rulment, se virează în contul 65.79 "Disponibil din fondul de rulment".4.8. Contul de execuţie al bugetului local, care se întocmeşte la finele anului 1999, cuprinde, pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, veniturile încasate şi plăţile de casa de la începutul anului până la data de 31 decembrie 1999.La capitolul 98.02 "Excedent" se înscriu următoarele subdiviziuni:– la subcapitolul 01 "Excedent" se înscrie excedentul total al bugetului local, înregistrat în contul 57 "Rezultatul execuţiei bugetare";– la subcapitolele 04-07 se înscrie modul de utilizare şi de repartizare a excedentului bugetului local.4.9. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetelor locale se efectuează în trezoreria statului şi în unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. în primele 5 zile lucrătoare din luna ianuarie 2000.NOTĂ:Creditele bugetare se deschid din bugetele locale, începând cu anul 2000, de fiecare ordonator principal de credite, în limita bugetului local aprobat, şi se transmit trezoreriei la care are conturile deschise.V. Încheierea execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat5.1. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează atât la trezoreriile statului, cat şi la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. pentru sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti şi pentru judeţul Ilfov, astfel:A. La trezoreriile statului5.1.1. Trezoreriile statului, orăşeneşti şi municipale, virează la data de 29 decembrie 1999 soldul contului 22 "Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat" în acelaşi cont deschis la trezoreria statului a municipiului reşedinţa de judeţ pe seama Direcţiei generale de muncă şi protecţie socială (se transmite extrasul de cont împreună cu documentele justificative).În cazul în care contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat" a fost deschis şi la nivelul trezoreriilor municipale (cu excepţia municipiului reşedinţa de judeţ) şi orăşeneşti, unităţile de muncă şi protecţie socială, pe seama cărora este deschis contul, vor transfera plăţile de casa înregistrate în acest cont, în contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat", deschis pe seama Direcţiei generale de muncă şi protecţie socială la trezoreria municipiului reşedinţa de judeţ. Operaţiunea se efectuează cu ordin de plată în care contul 25 se crediteaza în contabilitatea trezoreriei de la care se transfera plăţile respective, prin debitul contului 61 "Contul corespondent al trezoreriei". La municipiul reşedinţa de judeţ, preluarea plăţilor de casa se evidenţiază prin debitarea contului 25 prin creditul contului 61.Totodată unitatea respectiva transmite Direcţiei generale de muncă şi protecţie socială contul de execuţie pe subdiviziunile clasificaţiei bugetului de asigurări sociale de stat, pe baza căruia se vor inregistra plăţile de casa.5.1.2. Trezoreriile statului din municipiile reşedinţa de judeţ şi din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 şi trezoreria municipiului Bucureşti încheie în contabilitatea proprie la data de 31 decembrie 1999 execuţia bugetului asigurărilor sociale de stat, reflectată în conturile 22 şi 25, astfel:a) Contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" se crediteaza prin debitul contului 22 "Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat"b) Contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" se debiteaza prin creditul contului 25 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat".Soldul contului 81 rămâne la data de 31 decembrie 1999 în contabilitatea unităţilor trezoreriei statului.Pentru operaţiunile înregistrate în contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" unităţile trezoreriei statului eliberează Direcţiei generale de muncă şi protecţie socială extras de cont împreună cu documentele justificative.c) Trezoreriile statului din municipiile reşedinţa de judeţ vor urmări ca Direcţia generală de muncă şi protecţie socială sa regularizeze până la data de 15 ianuarie 2000 cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale rezultatul execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat înregistrat la 31 decembrie 1999, astfel:– soldul creditor al contului 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" se virează cu ordin de plată în contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat", deschis pe seama Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale la trezoreria municipiului Bucureşti;– soldul debitor al contului 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat", aflat în contabilitatea unităţilor trezoreriei statului, se preia de către direcţiile generale de muncă şi protecţie socială şi de unităţile de muncă şi protecţie socială din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti cu dispoziţie de încasare din contul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, deschis la trezoreria municipiului Bucureşti.În contabilitatea trezoreriei contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" se codifica astfel: cod cont sintetic 81, cod capitol 98.04 pentru excedent şi 99.04 pentru deficit.B. La Banca Comercială Română – S.A.1. La filialele sectoarelor 4 şi 5 ale Băncii Comerciale Române – S.A. se deschide contul 64.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" pe seama Direcţiei generale de muncă şi protecţie socială a judeţului Ilfov şi a altor unităţi subordonate Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.La data de 31 decembrie 1999 filialele Băncii Comerciale Române – S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti încheie execuţia bugetului asigurărilor sociale de stat, astfel:– crediteaza contul 64.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" prin debitarea contului 66.09 "Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat" (conturile analitice deschise pe capitole şi subcapitole);– debiteaza contul 64.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" prin creditul contului 66.59 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat".Filialele Băncii Comerciale Române – S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti eliberează Direcţiei generale de muncă şi protecţie socială a judeţului Ilfov şi, respectiv, altor unităţi subordonate Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale extrasul contului 64.25 împreună cu documentele justificative.Excedentul/deficitul bugetului asigurărilor sociale de stat, înregistrat în contabilitatea unităţilor Băncii Comerciale Române – S.A., se regularizează de către unităţile de muncă şi protecţie socială cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale până la data de 15 ianuarie 2000, potrivit prevederilor pct. 5.1.2.5.2. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale centralizează în perioada 4-5 ianuarie 2000 soldul execuţiei de casa a bugetului asigurărilor sociale de stat, înregistrat la trezoreriile statului şi la filialele Băncii Comerciale Române – S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti, după care procedează astfel:– în cazul în care execuţia bugetului asigurărilor sociale de stat înregistrează excedent, acesta se regularizează cu bugetul de stat în limita transferurilor primite în anul 1999 de la bugetul de stat. Operaţiunea se dispune de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale cu ordin de plată, prin care se virează din contul 81.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" în contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat către bugetul asigurărilor sociale de stat" care funcţionează la trezoreria municipiului Bucureşti.VI. Încheierea execuţiei fondurilor speciale6.1. Soldurile conturilor fondurilor speciale, constituite potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi rămase la finele anului 1999, se reportează în anul următor de către ordonatorii principali de credite, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare prin care se reglementează constituirea şi utilizarea fondului special respectiv.În cazul în care anumite fonduri speciale au primit în anul 1999 transferuri sau subvenţii de la bugetul de stat, ordonatorii principali de credite au obligaţia sa regularizeze cu bugetul de stat, în baza art. 76 alin. (3) din Legea nr. 72/1996, soldul disponibil rămas la finele anului 1999, în limita transferurilor şi subvenţiilor primite de la buget.În aceasta regularizare se cuprind şi transferurile alocate de la bugetul de stat pentru Fondul naţional pentru dezvoltare regionala, constituit la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala.Operaţiunea se efectuează în primele 5 zile lucrătoare ale anului 2000.6.2. Instituţiile publice vor lua măsuri pentru virarea, până la data de 28 decembrie 1999, în contul ordonatorilor principali de credite care administrează fondurile speciale, a disponibilităţilor aflate în conturile fondurilor speciale la trezoreriile statului şi la unităţile bancare, şi anume:– "Disponibil din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj" (cont 30.04, respectiv 64.64);– "Disponibil din Fondul special pentru sănătate" (cont 30.06, respectiv 64.39);– "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic" (cont 30.13, respectiv 64.55);– "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale" (cont 30.14, respectiv 64.33).Eventualele încasări înregistrate după această dată rămân în conturile respective, se înregistrează de instituţiile publice în conturile corespunzătoare şi se cuprind în execuţia de casa a fondului respectiv, după care se raportează la ordonatorul principal de credite.6.3. Inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap virează până la data de 28 decembrie 1999 inclusiv, în contul 30.05 "Disponibil din Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap", deschis la trezoreria municipiului Bucureşti pe seama Secretariatului de stat pentru Persoanele cu Handicap, soldurile aflate în conturile deschise la trezoreriile statului sau la unităţile bancare, după caz, şi anume:– "Disponibil din Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap" (cont 30.05, respectiv 64.11);– "Disponibil pentru efectuarea de cheltuieli din Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap".În baza art. 76 alin. (3) din Legea nr. 72/1996, Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap procedează la regularizarea cu bugetul de stat a soldurilor fondurilor speciale menţionate mai sus, astfel:– în cazul în care soldul fondului rezultat la finele anului 1999 este până la nivelul transferului primit din bugetul de stat, cu suma respectiva se reduce subvenţia primită la fondul respectiv şi se virează cu ordin de plată în contul bugetului de stat 23.85.01.08 "Transferuri din bugetul de stat către bugetul Fondului special de solidaritate pentru protecţia specială a persoanelor cu handicap", deschis la trezoreria municipiului Bucureşti.Operaţiunile se efectuează în primele 5 zile lucrătoare ale lunii ianuarie 2000.6.4. Instituţiile publice au obligaţia sa restituie până la data de 28 decembrie 1999, în conturile din care au fost primite, disponibilităţile aflate în conturile: "Disponibil din Fondul de şomaj pentru efectuarea de cheltuieli" (cont 50.27 la trezorerii şi 64.78 la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A.); "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic pentru efectuarea cheltuielilor de investiţii" (cont 50.28 şi, respectiv, 64.81); "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale pentru efectuarea cheltuielilor de investiţii" (cont 50.29, respectiv 64.82); "Disponibil din cota repartizata din Fondul special al drumurilor publice" (cont 50.25, respectiv 64.21).6.5. Ministerele şi alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate care administrează, potrivit legii, fonduri speciale au obligaţia ca pe baza datelor contabile sa încheie execuţia bugetului fondului special în contabilitatea proprie după principiul execuţiei de casa, şi anume:– cheltuielile fondului se inchid prin debitul contului "Fonduri speciale" în care s-au înregistrat veniturile încasate de la 1 ianuarie la 31 decembrie 1999;– contul de execuţie al fiecărui fond pe anul 1999 cuprinde veniturile încasate şi plăţile de casa efectuate pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare; diferenţa dintre venituri şi cheltuieli reprezintă excedentul de casa la finele anului 1999. Excedentul raportat în contul de execuţie trebuie să corespundă cu disponibilul aflat în contul de disponibil al fondului respectiv, deschis la trezoreriile statului şi la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A.6.6. Ministerele şi alte organe ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile subordonate acestora au obligaţia de a verifica sumele aflate în conturile 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale ministerelor şi instituţiilor subordonate", 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale instituţiilor publice de subordonare locală", deschise la trezoreriile statului, precum şi în conturile 64.11 "Disponibil din Fondul cu destinaţie specială şi de redistribuire" şi, respectiv, 65.11, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A., avându-se în vedere ca în aceste conturi pot rămâne la finele anului numai mijloace cu destinaţie specială, prevăzute expres prin dispoziţiile legale în vigoare, şi care, de drept, se reportează în anul următor.În acest scop, până la data de 29 decembrie 1999, instituţiile respective vor prezenta trezoreriilor statului sau unităţii bancare, după caz, la care au deschise conturile respective, situaţia sumelor privind fondurile speciale şi temeiul legal în baza cărora se pot reporta în anul următor (se reportează, din oficiu, sumele alocate în anul 1999 din contravaloarea în lei a ajutoarelor externe pentru finanţarea unor obiective, donaţiile de la persoanele fizice şi juridice). Sumele care nu se încadrează în această categorie vor fi virate de către instituţiile respective la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, la capitolul 22.01.30 "Încasări din alte surse", respectiv 22.02.30 (la bugetele locale) până la data de 30 decembrie 1999.În cazul în care instituţiile publice nu prezintă situaţia menţionată mai sus, trezoreriile statului şi unităţile băncilor nu vor aviza plati din contul respectiv până la clarificarea situaţiei respective.6.7. Disponibilităţile aflate la finele anului 1999 în contul de disponibil al Fondului Roman de Dezvoltare Socială se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.6.8. Soldul contului 50.73 "Disponibil din Fondul pentru dezvoltare regionala", rămas la finele anului 1999, se reportează în anul următor.VII. Încheierea execuţiei bugetare de către unităţile bancare7.1. Banca Naţionala a României şi centralele băncilor vor stabili programul de lucru pentru luna decembrie 1999, astfel încât unităţile din subordine să efectueze operaţiunile de încasări şi plati în şi din contul curent general al trezoreriei statului la termenele şi în condiţiile stabilite de prezentele norme metodologice.7.2. Documentele de plati primite de la agenţii economici, reprezentând virari de impozite, taxe şi alte venituri bugetare, vor fi procesate integral în cadrul programului de lucru stabilit pentru anul 1999.7.3. Unităţile Băncii Comerciale Române – S.A., pe baza ordinelor de plată prezentate de instituţiile publice, vor proceda la retragerea disponibilităţilor aflate în conturile 64.13 "Titulari de avansuri", care vor fi virate începând cu data de 27 decembrie 1999 în conturile ordonatorilor de credite de la care au fost primite pentru reconstituirea plăţilor de casa.De asemenea, unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. din judeţul Ilfov şi din municipiul Bucureşti (sectoarele 4 şi 5), în care nu funcţionează trezorerii ale statului, împreună cu instituţiile publice vor proceda la retragerea disponibilităţilor din conturile ordonatorilor terţiari de credite de subordonare locală în contul ordonatorilor principali de credite finantati din bugetele locale şi de aici în conturile de disponibil ale bugetelor locale, deschise pe seama Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov şi a administraţiilor financiare din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti.7.4. Unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti vor vira la data de 29 decembrie 1999 în contul curent general al trezoreriei statului – mandat bănci soldul contului 64.10 "Disponibil al trezoreriei la banca pentru efectuarea de plati cu numerar".7.5. Unităţile Băncii Comerciale Române – S.A., Băncii Agricole – S.A., Băncii Române pentru Dezvoltare – S.A. şi ale Bankcoop – S.A. vor vira în ziua de 29 decembrie 1999 soldul contului de disponibil al trezoreriei locale, din care s-au efectuat plăţile în numerar pentru sectorul public, în contul curent al trezoreriei statului, deschis la sucursala judeteana a Băncii Naţionale a României.7.6. Băncile vor verifica disponibilităţile existente în conturile speciale pentru procurarea valutei, care aparţin instituţiilor publice, şi vor dispune din oficiu virarea acestora în cazul în care instituţiile nu au prezentat ordine de plată până în ziua de 28 decembrie 1999 pentru virarea sumelor respective în conturile bugetare corespunzătoare ale instituţiilor publice respective, deschise la trezoreriile statului sau la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A., după caz.7.7. Unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. vor dispune măsurile necesare de înregistrare a tuturor operaţiunilor care privesc execuţia bugetară pe anul 1999 în contul 36… "Contul general al trezoreriei statului-mandat bănci", asigurându-se concordanta deplina între soldul acestui cont deschis la Banca Naţionala a României şi soldurile conturilor componente 64, 65 şi 66 din contabilitatea unităţii bancare. La finele anului 1999 este interzisă existenta în contul 36… a contului "Operaţiuni tranzitorii".7.8. Unităţile trezoreriilor statului şi unităţile bancare, la care instituţiile publice au deschise conturile, vor elibera instituţiilor publice respective extrase de cont cu operaţiunile efectuate până la finele anului 1999 şi vor solicita acestora confirmarea scrisă a concordanţei soldurilor conturilor cu cele din evidenta proprie, până la data de 7 ianuarie 2000. În cazul în care nu se respecta acest termen, trezoreriile statului şi unităţile bancare nu vor efectua plati din conturile instituţiilor respective.Totodată unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti vor elibera extrase de cont pentru conturile de venituri ale bugetului de stat Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, administraţiilor financiare şi circumscriptiilor fiscale, după caz, cu toate operaţiunile înregistrate până la data de 31 decembrie 1999 inclusiv.Soldurile conturilor de venituri vor fi confirmate în scris de organele financiare respective până la data prevăzută mai sus.7.9. Unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti, după efectuarea operaţiunilor care le revin din prezentele norme metodologice, inclusiv regularizarea soldurilor bugetelor locale, procedează la încheierea execuţiei bugetului de stat, derulata prin "Contul general al trezoreriei statului", deschis la aceasta banca, astfel:– soldul contului 60 "Veniturile bugetului de stat" se debiteaza prin creditul contului 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat" (contul se deschide în contabilitatea unităţii Băncii Comerciale Române – S.A.);– soldul contului 61 "Cheltuielile bugetului de stat" se crediteaza prin debitul contului 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat".Deficitul bugetului de stat rezultat în contul 62.204.160 rămâne la data de 31 decembrie 1999 în contul 36 "Cont general al trezoreriei statului – mandat Banca Comercială Română – S.A.".Operaţiunea de mai sus priveşte execuţia bugetară a anului 1999 şi se efectuează în primele 5 zile lucrătoare ale lunii ianuarie 2000 de către unităţile Băncii Comerciale Române – S.A., după terminarea regularizării bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat şi a unor fonduri speciale.Soldul contului 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat" se virează până la data de 14 ianuarie 2000 în contul trezoreriei centrale 36.11.8.000812, deschis la Centrala Băncii Naţionale a României.7.10. Trezoreriile statului şi unităţile bancare la care instituţiile publice au deschise conturile vor verifica şi vor viza, pentru exactitate, soldurile conturilor de disponibilitati, precum şi cele privind plăţile de casa ale bugetului de stat, raportate în bilanţul contabil încheiat pe anul 1999 (viza se acordă de către şeful serviciului contabilitate-decontări sau de către contabilul-şef al trezoreriei statului sau al unităţii bancare, în spaţiul rezervat în acest scop pe ultima fila a formularului de bilanţ, precum şi în contul de execuţie).VIII. Alte precizări privind încheierea exerciţiului bugetar pe anul 19998.1. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale vor lua măsurile necesare, fiecare în domeniul sau de activitate, pentru asigurarea efectuării inventarierii întregului patrimoniu aflat în administrare, potrivit normelor legale, şi valorificării rezultatului acesteia, efectuării tuturor operaţiunilor financiare legate de încheierea exerciţiului bugetar pe anul 1999, precum şi pentru întocmirea şi prezentarea darilor de seama contabile pe anul 1999 asupra execuţiei bugetare la Ministerul Finanţelor (Direcţia generală a trezoreriei), până la data de 15 februarie 2000.8.2. Organele abilitate prin dispoziţii legale vor verifica la instituţiile publice modul în care ordonatorii de credite şi conducătorii compartimentului financiar-contabil acţionează pentru asigurarea inventarierii patrimoniului, a încheierii exerciţiului bugetar pe anul 1999, a întocmirii şi depunerii bilanţului contabil (dare de seama contabila) şi vor lua măsurile necesare în cazul constatării de abateri de la dispoziţiile legale în vigoare.8.3. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, în cazul în care nu are caracter de infracţiune, se sancţionează cu amendă contravenţională, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care se aplică de organele abilitate în acest scop.8.4. Dările de seama contabile asupra execuţiei bugetare pe anul 1999 se întocmesc pe baza precizărilor Ministerului Finanţelor. + 
Anexa 1              PROGRAM CALENDARISTICprivind derularea principalelor operaţiuni de încheiere a exerciţiului bugetar pe anul 1999

  Nr. crt. Explicarea operaţiunilor Data limită pentru efectuarea operaţiunilor
  I. Operaţiuni în numerar
  1. Ridicarea sumelor în numerar din conturile deschise la trezoreria statului şi la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. (judeţul Ilfov şi sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti) pentru plata salariilor şi a altor drepturi de personal aferente lunii decembrie 1999 eşalonat până la 24 decembrie 1999
  2. Ridicarea de sume în numerar din conturi pentru plăţi de volum redus, urgente şi necesare pentru funcţionarea activităţii instituţiilor publice 28-29 decembrie 1999
  3. Depunerea în conturile deschise la trezoreriile statului şi la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. (judeţul Ilfov şi sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti) a soldurilor aflate în casieriile instituţiilor publice respective 29-30 decembrie 1999
  4. Depunerea încasărilor din impozite şi taxe dinultima săptămână a lunii decembrie de către agenţii fiscali la casieria trezoreriei statului 28 -31 decembrie 1999
  II. Operaţiuni de încasări şi plăţi prin virare
    Efectuarea de plăţi din conturile deschise la trezoreria statului de instituţiile publice către unităţile beneficiare, astfel:  
  5. Prezentarea la trezoreria statului sau la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. a documentelor de plată pentru unităţile beneficiare care au conturile la bănci din alte judeţe 27 decembrie 1999
  6. Idem, pentru unităţile beneficiare care au conturile la bănci din acelaşi judeţ 28 decembrie 1999
  7. Prezentarea de către agenţii economici a documentelor de virare a veniturilor bugetare reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri la unitatea bancară la care au contul deschis 28 decembrie 1999, ora 10,00
  III. Deschiderea, repartizarea şi retragerea creditelor bugetare
  8. Ordonatorii principali 20 decembrie 1999
  9. Ordonatorii secundari 22 decembrie 1999
  10. Retragerile de credite bugetare 28 decembrie 1999
  IV. Alte operaţiuni ale instituţiilor publice
  11. Recuperarea avansurilor acordate în baza hotărârilor Guvernului nr. 85/1997, 587/1999,660/1999, 952/1999 29 decembrie 1999
  12. Virarea disponibilităţilor rămase în conturile 50.14 şi 50.15 sau 64.13 28 decembrie 1999
  13. Lichidarea şi decontarea operaţiunilor de mandat 24 decembrie 1999
  14. Recuperarea sumelor rămase disponibile din cele virate pentru procurarea valutei 28 decembrie 1999
  15. Cedarea valutei încasate, reprezentând venituri bugetare, la fondul de rezervă valutară, încasarea contravalorii în lei şi virarea acesteia la bugetul de stat 29 decembrie 1999
  16. Restituirea subvenţiilor şi transferurilor primite de la bugetul de stat şi rămase nefolosite 30 decembrie 1999
  17. Retragerea disponibilităţilor rămase din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului pentru înlăturarea efectelor calamităţilor şi virarea în contul Ministerului Finanţelor 27 decembrie 1999
  V. Încheierea execuţiei bugetelor locale
  18. Retragerea disponibilităţilor din conturile ordonatorilor de credite cu conturi deschise la unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. în contul de disponibil al bugetului local 29 decembrie 1999
  19. Rambursarea împrumuturilor primite din fondul de rulment 29 decembrie 1999
  20. Regularizarea subvenţiilor şi transferurilor primite de bugetele locale şi de bugetul asigurărilor sociale de stat de la bugetul de stat în primele 5 zile lucrătoare din anul 2000
  21. Stabilirea şi repartizarea excedentelor bugetelor locale în primele 5 zile lucrătoare din anul 2000
  VI. Încheierea execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat
  22. Stabilirea de către trezoreriile statului şi unităţile Băncii Comerciale Române – S.A. a rezultatului execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat 31 decembrie 1999
  23. Regularizarea de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale a transferurilor primite de la bugetul de stat 4-5 ianuarie 2000
  VII. Încheierea execuţiei fondurilor speciale
  24. Virarea disponibilităţilor aflate în conturile fondurilor speciale deschise pe seama ordonatorilor principali de credite care administrează fondurile respective 27 decembrie 1999
  25. Restituirea sumelor primite din fondurile speciale pentru efectuarea de cheltuieli 27 decembrie 1999

 + 
Anexa 2             LISTAcuprinzând operaţiunile pentru care unele instituţii publice pot păstra sume la finele anului 1999 în contul "Sume de mandat şi sume în depozit", deschis la bănci şi la trezoreria statului

  Nr. crt . Denumirea operaţiunilor Instituţiile care efectuează operaţiunile
  1. Garanţiile vamale, inclusiv a drepturilor vamale achitate în avans, precum şi sumele consemnate de persoanele fizice la Unităţile vamale unităţile vamale
  2. Cotizaţii pentru sport reţinute de la personalul militar şi civil, contribuţii ale cadrelor pentru acţiuni social-culturale, sponsorizări şi donaţii în lei Unităţile militare din cadrul Ministerului Apărării Naţionale şi al Ministerului de Interne
  3. Drepturi băneşti ale persoanelor lipsite de libertate, păstrate de Penitenciare penitenciare
  4. Drepturi de personal şi burse calculate, ordonanţate, dar neridicate în cursul anului de către persoanele beneficiare (evidenţiate în contul 231 "Creditori") Instituţiile publice
  5. Sumele depuse în numerar de angajaţi, reprezentând contribuţia pentru pensia suplimentară (3%) şi Fondul pentru plata ajutorului de şomaj (1%) pentru personalul aflat în misiune permanentă în străinătate Ordonatorii principali de credite
  6. Garanţii depuse de agenţii economici la Instituţiile publice pentru participarea la licitaţii, inclusiv taxa de participare şi contravaloarea caietelor de sarcini instituţiile publice
  7. Operaţiuni de mandat efectuate din sumele puse la dispoziţie de către agenţii economici, care nu pot fi restituite până la finele anului Instituţiile publice
  8. Fondul de rulment al unităţilor sanitare pentru planificare familială Unităţile sanitare de profil

 + 
Anexa 3    MINISTERUL …………..                  CONT DE EXECUŢIEprivind utilizarea sumelor primite de la Fondul Proprietăţii de Stat pe baza ordonanţelor de urgenta ale Guvernului nr. 171/1999 şi nr. 189/1999 la data de 31 decembrie 1999                                                                 – mii lei –

  – mii lei –
  Nr. crt. Indicatori Codul indicatorului Realizări
  1. Sume primite de la Fondul Proprietăţii de Stat    
  2. Cheltuieli, plăţi de casă:    
    – se desfăşoară pe subdiviziunile clasificaţiei funcţionale şi, în cadrul acestora, pe subdiviziunile clasificaţiei economice – aşa cum s-a prevăzut în ordonanţa de urgenţă    
  3. Suma rămasă nefolosită şi restituită către Fondul Proprietăţii de Stat    
  Ordonator principal de credite, Director economic,

 + 
Anexa 4              CONT DE EXECUŢIEa bugetului de venituri şi cheltuieli al Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare la data de 31 decembrie 1999

  – mii lei –
  Indicatori Codul indicatorului Prevederi anuale iniţiale Prevederi anuale definitive Realizări (venituri încasate/plăţi de casă)
  A B 1 2 3
  A. VENITURI (I + II + IX)        
  I. Venituri curente  ────────────────        
  se desfăşoară pe structura clasificaţiei veniturilor aprobate de Ministerul Finanţelor 23.03      
  II. Venituri din capital ────────────────────        
  Venituri din valorificarea unor bunuri ale statului 30.03      
  încasări din valorificarea activelor bancare 30.03.07      
  III. Împrumuturi  ─────────── 44.03      
  B. CHELTUIELI*)        
  C. DISPONIBIL LA FINELE PERIOADEI        
  *) Cheltuielile (plăţile) se desfăşoară pe capitole şi subcapitole şi, în cadrul acestora, pe titluri, articole şi alineate, potrivit clasificaţiei funcţionale şi economice a indicatorilor financiari.
  Preşedinte, Director

 + 
Anexa 5              CONT DE EXECUŢIEa bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului Proprietăţii de Stat la data de 31 decembrie 1999

  – mii lei –
  Indicatori Codul indicatorului Prevederi Realizări
  I. Venituri  ────────      
  – se desfăşoară pe surse de venituri      
       
       
       
       
  II. Cheltuieli (plăţi de casă) ──────────      
  – se desfăşoară pe naturi de cheltuieli      
       
       
       
       
  III. Sume virate la bugetul de stat în anul 1999 ───────────────────────────────────────────      
  IV. Disponibil la finele perioadei  ──────────────────────────────      
  Preşedinte, Director,

 + 
Anexa 6    INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR ……….                INDICATORI SINTETICIai execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 1999

  1. Venituri totale, milioane lei
  din care:  
  venituri încasate pe bază de contract instituţional şi contract complementar, încheiate cu Ministerul Educaţiei Naţionale milioane lei
  2. Cheltuieli totale, din care: milioane lei
  a) cheltuieli curente, din care: milioane lei
  cheltuieli de personal milioane lei
  b) cheltuieli de capital milioane lei
  3. Ponderea sumelor încasate din contractele încheiate cu Ministerul Educaţiei Naţionale în veniturile totale  
  4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte surse decât cele provenite pe bază de contract încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale %
  5. Cost mediu pe student echivalent = cheltuieli pentru activitatea de bază/număr de studenţi echivalenţi mii lei/student echivalent

––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x