NORME METODOLOGICE din 10 august 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICEDIRECTIA GENERALA A VAMILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 480 din 21 august 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 9MODIFICAT DEDECIZIE 1599 05/09/2001
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 3REFERIRE LAHG 626 06/10/1997 ANEXA 1
ART. 3REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997 ART. 165
ART. 3REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997 ART. 165
ART. 9REFERIRE LADECIZIE 2397 06/10/2000 ANEXA 1
ART. 9REFERIRE LANORMA 06/10/2000 CAP. 2
ART. 15REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
ART. 15REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
ART. 17REFERIRE LAHG 626 06/10/1997 ANEXA 1
ART. 17REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997 ART. 10
ART. 17REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997 ART. 10
ART. 22REFERIRE LAHG 626 06/10/1997 ANEXA 1
ART. 22REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997 CAP. 3
ART. 22REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997 CAP. 3
ART. 23REFERIRE LAHG 626 06/10/1997 ANEXA 1
ART. 23REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997 ART. 22
ART. 23REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997 ART. 22
ART. 23REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
ART. 23REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
ART. 31REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
ART. 31REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
ART. 42REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
ART. 42REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEDECIZIE 1494 10/08/2001
ActulCONTINUT DEDECIZIE 1494 10/08/2001
ART. 9MODIFICAT DEDECIZIE 1599 05/09/2001

privind dispoziţii în aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României pentru mărfurile aflate în tranzit, transportate pe cale ferată



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Prezentele norme metodologice cuprind dispoziţii în aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României pentru mărfurile aflate în tranzit, transportate pe cale ferată.(2) Normele metodologice introduc procedura de tranzit comun, oricare ar fi natura şi originea mărfurilor.(3) Conform dispoziţiilor prezentelor norme metodologice formalităţile aferente procedurii de tranzit comun sunt simplificate pentru mărfurile transportate pe cale ferată de către Societatea Naţionala de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" – S.A., denumita în continuare "C.F.R. Marfa" – S.A., sub acoperirea unei scrisori de trasura CIM sau, după caz, a unui buletin de expediere TR.(4) Dispoziţiile cuprinse în aceste norme metodologice nu se aplică:a) mărfurilor destinate procedurii de vamuire la domiciliu, transportate pe cale ferată, care sunt tranzitate în baza declaraţiei vamale de tranzit;b) mărfurilor sosite la frontiera României pe cale maritima sau fluviala, încărcate în containere sau în vagoane de cale ferată, care nu circula cu scrisoare de trasura CIM sau, după caz, cu buletin de expediere TR şi care sunt tranzitate numai către birouri vamale de interior, în baza declaraţiei vamale de tranzit, conform prevederilor Codului vamal al României şi regulamentului de aplicare a acestuia;c) mărfurilor aflate în zonele libere, încărcate în containere sau în vagoane de cale ferată, care nu circula cu scrisoare de trasura CIM sau, după caz, cu buletin de expediere TR şi care sunt tranzitate către birouri vamale de interior sau către alte zone libere, în baza declaraţiei vamale de tranzit, conform prevederilor Codului vamal al României şi regulamentului de aplicare a acestuia;d) mărfurilor vamuite în vederea exportului, încărcate în containere sau în vagoane de cale ferată, care circulă până la un birou vamal de frontieră (cu activitate fluviala sau maritima) fără scrisoare de trasura CIM sau, după caz, fără buletin de expediere TR, ci în baza declaraţiei vamale de tranzit, conform prevederilor Codului vamal al României şi regulamentului de aplicare a acestuia.
 + 
Articolul 2(1) Pentru mărfurile transportate pe cale ferată, încărcate în vagoane şi în unităţi de transport intermodal, denumite în continuare UTI-uri, care circulă în tranzit comun, scrisoarea de trasura CIM pe care autoritatea vamală aplica ştampila "Tranzit vamal" are valoare de declaraţie vamală de tranzit.(2) Pentru mărfurile transportate pe cale ferată, încărcate în UTI-uri, care circulă în tranzit comun în traficul Intercontainer, buletinul de expediţie TR pe care autoritatea vamală aplica ştampila "Tranzit vamal" are valoare de declaraţie vamală de tranzit.(3) Dacă pentru o operaţiune de tranzit comun, efectuată sub acoperirea unui buletin de expediţie TR, a fost întocmită şi o scrisoare de trasura CIM, aceasta din urma nu are valoare de declaraţie vamală de tranzit, iar toate menţiunile agenţilor vamali vor fi efectuate pe buletinul de expediere TR.
 + 
Articolul 3Documentul de transport pe care a fost aplicată ştampila "Tranzit vamal" şi pe care agentul vamal a acordat liber de vama prin aplicarea ştampilei personale şi a semnăturii constituie titlu executoriu pentru urmărirea şi încasarea datoriei vamale, în conformitate cu prevederile art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997.
 + 
Articolul 4În aplicarea prezentelor norme metodologice, prin termenii de mai jos se înţelege:a) tranzit comun – transportul mărfurilor pe cale ferată, sub supraveghere vamală, în regim de tranzit vamal;b) birou de plecare – biroul vamal la care mărfurile trebuie prezentate în vederea începerii operaţiunii de tranzit comun;c) birou de destinaţie – biroul vamal la care mărfurile aflate în regim de tranzit comun trebuie prezentate în vederea încheierii operaţiunii de tranzit comun;d) principal obligat – "C.F.R. Marfa" – S.A., care îşi exprima voinţa de a efectua o operaţiune de tranzit comun prin prezentarea la autoritatea vamală a documentelor prevăzute în acest scop, devenind în acest caz titularul regimului de tranzit comun;e) document de transport – scrisoarea de trasura internationala CIM sau, după caz, buletinul de expediere TR;f) buletin de expediere TR – documentul de transport folosit în traficul Intercontainer pentru transportul mărfurilor încărcate în UTI-uri;g) Centru contabil – biroul din cadrul "C.F.R. Marfa" S.A. care are ca funcţie principala urmărirea derulării şi încheierii operaţiunilor de tranzit;h) mijloc de transport – vagoane, containere sau alte unităţi internaţionale de transport intermodal, UTI-uri (containere de mare capacitate, cutii mobile, semiremorci).
 + 
Articolul 5(1) Birourile vamale cu activitate feroviara sunt abilitate în calitate de birouri de plecare şi de destinaţie.(2) Ştampila "Tranzit vamal" va fi pusă la dispoziţie tuturor birourilor vamale cu activitate feroviara de Direcţia Generală a Vamilor.(3) Ştampila "Tranzit vamal" cuprinde, pe lângă elementele înscrise în ştampila rotunda nr. 1 a biroului vamal, şi spaţii pentru înscrierea numărului şi datei sub care documentul de transport a fost înregistrat ca declaraţie vamală de tranzit, denumirea biroului vamal de destinaţie şi seria sigiliilor aplicate.
 + 
Articolul 6(1) Birourile vamale de plecare şi de destinaţie îşi comunică reciproc toate informaţiile de care dispun în legătură cu punerea în aplicare a procedurii simplificate de tranzit comun.(2) De asemenea, birourile vamale de plecare şi de destinaţie transmit Direcţiei Generale a Vamilor Serviciului centralizator tranzite datele solicitate de aceasta.
 + 
Articolul 7(1) Dispoziţiile referitoare la procedura simplificata de tranzit comun se aplică cu respectarea prevederilor legislaţiei vamale naţionale în vigoare şi a reglementărilor internaţionale la care România este parte semnatara.(2) Aplicarea prezentelor norme metodologice se face cu respectarea interdictiilor sau a restrictiilor de import, export sau tranzit al mărfurilor, stabilite de autorităţile competente şi justificate din ratiuni de securitate şi de moralitate publică, de protecţie a sănătăţii şi a vieţii persoanei, animalelor şi plantelor, de protecţie a bunurilor naţionale care au o valoare artistică, istorica sau arheologică ori de protejare a proprietăţii industriale sau comerciale.(3) Pentru mărfurile prohibite sau restrictionate, al căror tranzit prin ţara este condiţionat prin reglementări specifice de prezentarea unor documente suplimentare (avize, licenţe), se verifica dacă acestea au fost anexate la documentul de transport. În caz contrar operaţiunea de tranzit nu va fi acceptată până la prezentarea documentelor în cauza.
 + 
Articolul 8"C.F.R. Marfa" – S.A. devine principal obligat pentru mărfurile acceptate la transport, însoţite de documentul de transport pe care au fost aplicate stampilele caii ferate, şi are următoarele obligaţii:a) să prezinte mărfurile, mijlocul de transport intact şi documentul de transport la biroul vamal de destinaţie în termenul de tranzit şi să respecte măsurile de identificare, inclusiv sigiliile aplicate;b) să respecte dispoziţiile referitoare la regimul de tranzit comun;c) sa achite taxele vamale şi alte drepturi de import devenite exigibile ca urmare a constatării unei nereguli comise pe parcursul sau în legătură cu o operaţiune de tranzit comun;d) sa pună la dispoziţie autorităţii vamale, la solicitarea acesteia sau ori de câte ori este nevoie, într-un termen de maximum 7 zile, xerocopiile sau originalele documentelor de transport, precum şi alte documente din care să rezulte ca operaţiunile au fost încheiate.
 + 
Articolul 9Bunurile transportate pe cale ferată sunt exceptate de la garantarea datoriei vamale, cu excepţia produselor accizate, pentru care se va constitui o garanţie conform prevederilor cap. II Garanţii din Decizia directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor nr. 2.397/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 27 noiembrie 2000.
 + 
Articolul 10(1) "C.F.R. Marfa" – S.A. va desemna persoanele responsabile cu activitatea de tranzit pe lângă fiecare birou vamal cu activitate feroviara şi va transmite lista cuprinzând aceste persoane Direcţiei Generale a Vamilor care va informa birourile vamale.(2) "C.F.R. Marfa" – S.A. va asigura pregătirea şi examinarea persoanelor desemnate în ceea ce priveşte normele legale care reglementează derularea procedurii de tranzit comun.
 + 
Articolul 11Predarea şi primirea tuturor documentelor referitoare la operaţiunile de tranzit comun între persoanele responsabile cu activitatea de tranzit comun desemnate de "C.F.R. Marfa" – S.A. şi agenţii vamali se vor efectua în baza prevederilor unui ordin comun semnat de directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor şi, respectiv, al "C.F.R. Marfa" – S.A.
 + 
Articolul 12În cazul constatării unor abateri repetate privind tranzitul comun Direcţia Generală a Vamilor, în baza unor documente justificative, poate solicita "C.F.R. Marfa" S.A. înlocuirea persoanelor responsabile cu activitatea de tranzit comun.
 + 
Articolul 13(1) Pentru transporturile efectuate în procedura de tranzit comun "C.F.R. Marfa" – S.A. va utiliza etichete prevăzute cu o pictograma al carei model figurează în anexa.(2) Etichetele sunt aplicate atât pe documentul de transport, cat şi pe mijlocul de transport.
 + 
Articolul 14(1) Termenul de tranzit în care mărfurile trebuie să fie prezentate la biroul vamal de destinaţie este unic, respectiv de 20 de zile.(2) Acest termen curge de la data acceptării operaţiunii de tranzit de către biroul de plecare şi nu se menţionează pe documentul de transport.
 + 
Articolul 15(1) În cazuri temeinic justificate o operaţiune de tranzit comun poate fi încheiată şi la un alt birou de destinaţie decât cel menţionat în documentul de transport, acesta devenind în mod automat birou vamal de destinaţie preluand toate obligaţiile care îi revin în aceasta calitate, inclusiv înştiinţarea în scris a Serviciului centralizator tranzite şi a biroului vamal de plecare.(2) În astfel de situaţii la documentul de transport vor fi anexate documentele justificative emise sau vizate de către "C.F.R. Marfa" – S.A., întocmite conform reglementărilor feroviare internaţionale (dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc.), din care să rezulte motivele prezentării la noul birou de destinaţie.(3) Pe versoul documentului de transport (originalul sau, după caz, xerocopia acestuia), alături de menţiunile înscrise în urma controlului, certificate prin ştampila personală şi data înregistrării operaţiunii, agentul vamal va înscrie: "mărfuri prezentate la biroul vamal…".
 + 
Articolul 16Operaţiunea de tranzit comun se încheie atunci când mărfurile şi documentele de transport corespunzătoare sunt prezentate la biroul de destinaţie şi înregistrate în evidenta de către acesta.
 + 
Articolul 17(1) Mărfurile care figurează pe un document de transport pot fi transbordate dintr-un mijloc de transport în altul, în conformitate cu prevederile cap. X secţiunea 1 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997.(2) În aceasta situaţie pe noul mijloc de transport va fi aplicată o noua eticheta prevăzută cu o pictograma, potrivit prevederilor art. 13.
 + 
Articolul 18În cazul în care pe parcursul derulării unei operaţiuni de tranzit comun apar evenimente (accidente, furturi, ruperea sigiliilor, cazuri de forta majoră etc.) se aplică prevederile cuprinse în reglementările vamale în vigoare.
 + 
Capitolul 2Procedura de tranzit comun + 
Secţiunea ITranzit comun de la interior la frontiera1.1. Formalităţi la biroul de plecare + 
Articolul 19(1) "C.F.R. Marfa" – S.A., prin reprezentanţii proprii sau prin împuterniciţii legali ai acesteia, prezintă la biroul de plecare: declaraţia vamală de export şi documentele insotitoare anexate, documentul de transport (setul complet) împreună cu documentele specificate în rubrica 36 a scrisorii de trasura CIM sau, după caz, în rubrica 13 a buletinului de expediere TR, precum şi xerocopia exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, xerocopia exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, care a fost pusă la dispoziţie statiei de cale ferată de către predator în vederea stampilarii.(2) Documentul de transport capata valoare de declaraţie vamală de tranzit comun numai după înregistrarea acestuia în evidenta biroului de plecare. În acest caz documentul de transport poarta acelaşi număr şi aceeaşi dată de înregistrare cu cele ale declaraţiei vamale de export. În rubrica 40 a declaraţiei vamale de export va fi înscrisă menţiunea CIM sau, după caz, TR, dacă nu a existat un document precedent, iar dacă acesta a existat, menţiunea va fi înscrisă în rubrica 44.(3) După verificarea documentelor menţionate la alin. (1) biroul de plecare verifica dacă în rubrica 92 a xerocopiei exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, în rubrica 44 a xerocopiei exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR a fost aplicată ştampila statiei de plecare cu codul SIRUES.(4) După efectuarea controlului fizic al mijlocului de transport şi al mărfurilor (conform prevederilor Codului vamal al României şi ale regulamentului de aplicare a acestuia) biroul de plecare asista la aplicarea sigiliilor de către predator, calea ferată, sau, după caz, aplica sigilii vamale.
 + 
Articolul 20(1) Aplicarea ştampilei personale şi a semnăturii agentului vamal pe toate exemplarele scrisorii de trasura CIM, în rubrica 35 sau, după caz, pe exemplarele buletinului de expediere TR, în rubrica 15, certifica acordarea regimului vamal de tranzit al mărfurilor vamuite la export.(2) Biroul de plecare acorda regimul de tranzit comun prin aplicarea ştampilei "Tranzit vamal" şi a ştampilei personale a agentului vamal, astfel: pe scrisoarea de trasura CIM, sub rubrica G (pe versoul exemplarului nr. 3 şi al xerocopiei acestuia) sau, după caz, pe buletinul de expediere TR (pe versoul exemplarului nr. 3A şi al xerocopiei acestuia).(3) Toate exemplarele documentelor de transport se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" S.A., la biroul de plecare fiind reţinută xerocopia exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, xerocopia exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, pe care au fost aplicate ştampila "Tranzit vamal" şi ştampila personală.(4) Aceste xerocopii vor fi păstrate de către biroul de plecare şi constituie documente de urmărire a derulării operaţiunii de tranzit comun.
 + 
Articolul 21(1) Formalităţile menţionate la art. 19 şi 20 se aplică şi mărfurilor destinate exportului, încărcate în UTI-uri, în cazurile în care transportul acestora de la birourile de plecare până la statia de cale ferată unde sunt încărcate pe vagoane se efectuează cu mijloace auto de către "C.F.R. Marfa" – S.A.(2) În aceste cazuri birourile de plecare sunt birourile vamale unde au fost efectuate formalităţile de vamuire şi au fost acceptate operaţiunile de tranzit în baza buletinelor de expediere TR depuse.(3) Pe tot parcursul transportului principalul obligat este "C.F.R. Marfa" – S.A.
1.2. Formalităţi la biroul vamal de destinaţie + 
Articolul 22(1) Mărfurile şi documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, după caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR, precum şi o xerocopie a exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, a exemplarului nr. 3A al buletinului TR, pusă la dispoziţie de statia de cale ferată de frontieră) se prezintă la biroul de destinaţie de către reprezentantul legal desemnat al "C.F.R. Marfa" S.A.(2) Documentele prevăzute la alin. (1) sunt înregistrate de biroul de destinaţie în evidentele proprii, după prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi efectuarea controlului mijlocului de transport în conformitate cu prevederile cap. III secţiunea a 2-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997.(3) După verificarea documentelor şi a mijlocului de transport biroul de destinaţie înscrie numai pe xerocopia documentului de transport, pe versoul xerocopiei exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM (sub rubrica G) sau, după caz, pe versoul xerocopiei exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, în dreapta ştampilei "Tranzit vamal", menţiunile, în funcţie de rezultatul controlului efectuat, care pot fi:a) în cazul în care totul este în regula: "conform";b) în cazul în care au fost constatate diferenţe, după caz: "excedent……..", "lipsa……..", "natura mărfurilor……..", "încadrarea tarifara…….." şi altele.
 + 
Articolul 23Când biroul de destinaţie ia măsuri cu privire la neregula constatată, este obligat sa înscrie, pe lângă cele menţionate conform articolului precedent, următoarele:a) dacă este o neregula minora care nu are urmări în ceea ce priveşte încasarea drepturilor vamale, a amenzilor sau a penalitatilor, se înscrie: "neregula minora";b) în cazul în care neregulile constatate au dat naştere la perceperea unor drepturi vamale sau la alte taxe devenite exigibile, o copie de pe procesul-verbal întocmit de "C.F.R. Marfa" – S.A. potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997, vizat de biroul de destinaţie, va fi transmisă de acesta biroului de plecare care va proceda potrivit prevederilor art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României;c) în cazul în care mărfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie după expirarea termenului de tranzit datorită unor situaţii bine justificate, prin prezentarea unor documente vizate sau emise de "C.F.R. Marfa" – S.A., întocmite conform reglementărilor feroviare internaţionale, cum ar fi: dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc., din care să rezulte ca depăşirea termenului de tranzit nu este din vina transportatorului, se înscrie "neregula minora";d) în cazul în care motivele pentru care mărfurile au fost prezentate la biroul de destinaţie după expirarea termenului de tranzit nu sunt justificate, prin prezentarea unor documente de natura celor menţionate la lit. c), se aplică prevederile reglementărilor vamale în vigoare, înscriindu-se numărul şi data procesului-verbal de contravenţie pe documentul de transport.
 + 
Articolul 24(1) Lângă menţiunile referitoare la rezultatul controlului lucrătorul vamal înscrie data încheierii operaţiunii de tranzit comun, semnează şi aplica ştampila personală.(2) Nici o menţiune nu va fi facuta de biroul de destinaţie pe originalul documentului de transport.(3) Exemplarele originale ale documentului de transport, menţionate la art. 22 alin. (1), împreună cu xerocopia stampilata de biroul de destinaţie, se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" – S.A.(4) Xerocopiile vor fi arhivate de statia de frontieră şi vor putea fi transmise Centrului contabil ca proba a corectitudinii derulării şi încheierii operaţiunii de tranzit.(5) O dată la 15 zile biroul de destinaţie va confirma biroului de plecare încheierea operaţiunilor de tranzit, printr-o adresa în care vor fi menţionate numerele şi datele documentelor de transport cu valoare de declaraţii vamale de tranzit comun, prezentate şi înregistrate la destinaţie.
 + 
Secţiunea a II-aTranzit comun de la frontiera la interior2.1. Formalităţi la biroul de plecare + 
Articolul 25După prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi după efectuarea controlului mijlocului de transport reprezentantul din statia de frontieră legal desemnat de "C.F.R. Marfa" – S.A. prezintă biroului de plecare documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, după caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR) împreună cu documentele specificate la rubrica 36 a scrisorii de trasura CIM sau, după caz, în rubrica 13 a buletinului de expediere TR.
 + 
Articolul 26Documentul de transport capata valoare de declaraţie vamală de tranzit comun numai după înregistrarea acestuia în evidenta biroului de plecare.
 + 
Articolul 27Biroul de plecare verifica documentele menţionate la art. 25, precum şi existenta ştampilei de tranzit a caii ferate pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR.
 + 
Articolul 28Biroul de plecare acorda regimul de tranzit comun prin aplicarea ştampilei "Tranzit vamal" şi a ştampilei personale a agentului vamal: pe scrisoarea de trasura CIM, sub rubrica G (pe versoul exemplarului nr. 3), sau, după caz, pe buletinul de expediere TR (pe versoul exemplarului nr. 3A).
 + 
Articolul 29(1) Exemplarele documentului de transport, pe care au fost aplicate ştampila "Tranzit vamal" şi ştampila personală a agentului vamal, se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" – S.A., care efectuează doua xerocopii de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, după exemplarul nr. 3A al buletinului de expediere TR.(2) O xerocopie va fi predată biroului de plecare şi constituie document de urmărire a derulării operaţiunii de tranzit comun, iar cea de-a doua xerocopie va fi anexată la setul de documente şi va însoţi transportul până la destinaţie, fiind arhivata de statia caii ferate de destinaţie.
2.2. Formalităţi la biroul de destinaţie + 
Articolul 30(1) Mărfurile şi documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, după caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR, precum şi xerocopia exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, a exemplarului nr. 3A a buletinului de expediere TR, pus la dispoziţie de statia de cale ferată de frontieră, conform art. 29) se prezintă la biroul de destinaţie de către reprezentanţii proprii sau de către împuterniciţii legali ai "C.F.R. Marfa" – S.A.(2) Biroul de destinaţie verifica existenta documentelor specificate în rubricile documentului de transport şi îl înregistrează imediat în evidentele proprii, inscriind pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM şi al xerocopiei acesteia (sub rubrica G) sau, după caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR şi al xerocopiei acestuia, numărul şi data înregistrării operaţiunii de tranzit comun în evidenta (sub forma: R2 nr. ……./ data ………….).(3) În vederea încheierii operaţiunii de tranzit comun, la biroul de destinaţie se va proceda, după caz, astfel:a) după depunerea declaraţiei sumare se aplică ştampila personală pe exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM şi pe xerocopia acesteia (în rubrica 35) sau, după caz, pe exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR şi pe xerocopia acestuia (în rubrica 15) şi se înscriu numărul şi data declaraţiei sumare (sub forma DS nr. ………./data ………..);b) după depunerea declaraţiei vamale prin care a fost solicitat un alt regim vamal, după verificarea sigiliilor şi efectuarea controlului fizic al mărfurilor se aplică ştampila personală pe exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM şi pe xerocopia acesteia (în rubrica 35) sau, după caz, pe exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR şi pe xerocopia acestuia (în rubrica 15) şi se înscriu numărul şi data declaraţiei vamale (sub forma DV nr. …………/data …………). Pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM şi pe xerocopia acestuia sau, după caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR şi pe xerocopia acestuia se înscriu menţiunile, în funcţie de rezultatul controlului, care pot fi:b.1) în cazul în care totul este în regula: "conform"b.2) în cazul în care au fost constatate diferenţe, după caz: "excedent………..", "lipsa……..", "natura mărfurilor………….", "încadrarea tarifara……….." etc.
 + 
Articolul 31Când biroul de destinaţie ia măsuri cu privire la neregula constatată, este obligat sa înscrie pe lângă cele menţionate conform art. 30 următoarele:a) în cazul în care este o neregula minora care nu are urmări în ceea ce priveşte încasarea drepturilor vamale, a amenzilor sau a penalitatilor se înscrie: "neregula minora";b) în cazul în care neregulile constatate au dat naştere la perceperea unor drepturi vamale sau la alte taxe devenite exigibile, o copie a procesului-verbal întocmit de "C.F.R. Marfa" – S.A. potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997, vizat de biroul de destinaţie, va fi transmisă biroului de plecare, care va proceda la încasarea drepturilor vamale de import potrivit prevederilor art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, actul constatator fiind întocmit pe numele „C.F.R. Marfa” – S.A. şi transmis acesteia;c) în cazul în care mărfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie după expirarea termenului de tranzit datorită unor situaţii bine justificate, prin prezentarea unor documente vizate sau emise de "C.F.R. Marfa" – S.A., întocmite conform reglementărilor feroviare internaţionale, cum ar fi: dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc., din care să rezulte ca depăşirea termenului de tranzit nu este din vina transportatorului, se considera "neregula minora";d) în cazul în care motivele pentru care mărfurile au fost prezentate la biroul de destinaţie după expirarea termenului de tranzit nu sunt justificate, prin prezentarea unor documente de natura celor menţionate la lit. c), se aplică prevederile reglementărilor vamale în vigoare, înscriindu-se numărul şi data procesului-verbal de contravenţie pe documentul de transport.
 + 
Articolul 32(1) După înscrierea menţiunilor referitoare la rezultatul controlului agentul vamal va aplica ştampila personală pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM şi pe xerocopia acestuia (sub rubrica G) sau, după caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR şi pe xerocopia acestuia.(2) Biroul de destinaţie retine originalul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, al exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, iar exemplarele nr. 1 şi 2 ale scrisorii de trasura CIM sau, după caz, ale buletinului de expediere TR şi xerocopia prezentată se restituie reprezentantului desemnat de "C.F.R. Marfa" – S.A.(3) Xerocopiile vor fi arhivate de către statia de destinaţie şi vor putea fi transmise Centrului contabil în vederea efectuării controlului privind derularea şi încheierea operaţiunii de tranzit.(4) O dată la 15 zile biroul de destinaţie va confirma biroului de plecare încheierea operaţiunilor de tranzit printr-o adresa în care vor fi menţionate numerele documentelor de transport cu valoare de declaraţie vamală de tranzit comun, prezentate la destinaţie.
 + 
Articolul 33(1) Dacă din motive invocate de "C.F.R. Marfa" – S.A. aceasta solicita ca operaţiunea de vamuire să se efectueze în biroul vamal de frontieră pe unde mărfurile intră în ţara, biroul în cauza va accepta operaţiunea, devenind noul birou de destinaţie.(2) În aceasta situaţie regimul de tranzit comun pe teritoriul României nu va mai fi acordat şi vor fi îndeplinite formalităţile prevăzute la cap. II secţiunea 2.2 art. 30-32, mărfurile vamuite, încărcate în acelaşi mijloc de transport, urmând să fie transportate până la destinaţia finala înscrisă în documentul de transport.(3) În aceasta situaţie exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, exemplarul nr. 3A al buletinului de expediţie TR va fi păstrat de biroul vamal de frontieră, xerocopia documentului de transport va însoţi transportul până la destinaţie şi va fi arhivata în statia caii ferate de destinaţie.
 + 
Articolul 34(1) Dacă din motive invocate de "C.F.R. Marfa" – S.A. aceasta solicita ca operaţiunea de vamuire să se efectueze într-un birou vamal de interior, situat într-o statie de cale ferată din parcurs, biroul în cauza va accepta operaţiunea devenind noul birou de destinaţie, fiind îndeplinite formalităţile prevăzute la cap. II secţiunea 2.2 art. 30-32.(2) În aceasta situaţie mărfurile circula în regim de tranzit comun între biroul de frontieră şi biroul de interior, situat în statia de cale ferată din parcurs. De aici mărfurile vamuite, încărcate în acelaşi mijloc de transport, vor fi transportate până la destinaţia finala înscrisă în documentul de transport.(3) În aceasta situaţie exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, exemplarul nr. 3A al buletinului de expediţie TR va fi păstrat de biroul vamal care a încheiat operaţiunea de tranzit, xerocopia documentului de transport va însoţi transportul până la destinaţie şi va fi arhivata în statia caii ferate de destinaţie.
 + 
Articolul 35(1) Formalităţile înscrise la art. 30-32 se aplică şi mărfurilor destinate importului, încărcate în UTI-uri, tranzitate către staţii de cale ferată de sosire deservite de birouri vamale de interior, transportate de "C.F.R. Marfa" S.A. cu mijloace auto la alte birouri de destinaţie unde vor fi efectuate formalităţile vamale.(2) În astfel de situaţii în buletinele de expediere TR vor fi înscrise ca birouri de destinaţie birourile vamale unde vor fi efectuate formalităţile de vamuire a mărfurilor. (3) Pe tot parcursul transportului principalul obligat este "C.F.R. Marfa" – S.A.
 + 
Secţiunea a III-aTranzit comun de la frontiera la frontiera3.1. Formalităţi la biroul de plecare + 
Articolul 36După prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi după efectuarea controlului mijlocului de transport reprezentantul din statia de frontieră legal desemnat de "C.F.R. Marfa" – S.A. prezintă biroului de plecare documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, după caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR) împreună cu documentele specificate la rubrica 36 a scrisorii de trasura CIM sau, după caz, în rubrica 13 a buletinului de expediere TR.
 + 
Articolul 37Documentul de transport capata valoare de declaraţie vamală de tranzit comun numai după înregistrarea acestuia în evidenta biroului de plecare.
 + 
Articolul 38Biroul de plecare verifica documentele menţionate la art. 36, precum şi existenta ştampilei de tranzit a caii ferate pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR.
 + 
Articolul 39Biroul de plecare acorda regimul de tranzit comun prin aplicarea ştampilei "Tranzit vamal" şi a ştampilei personale a agentului vamal: pe scrisoarea de trasura CIM, sub rubrica G (pe versoul exemplarului nr. 3), sau, după caz, pe buletinul de expediere TR (pe versoul exemplarului nr. 3A).
 + 
Articolul 40(1) Exemplarele documentului de transport se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" – S.A., care efectuează o xerocopie de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, de pe exemplarul nr. 3A al buletinului de expediere TR.(2) Xerocopia pe care au fost aplicate ştampila "Tranzit vamal" şi ştampila personală a agentului vamal va fi predată biroului de plecare şi constituie document de urmărire a derulării operaţiunii de tranzit comun.
3.2. Formalităţi la biroul vamal de destinaţie + 
Articolul 41(1) Mărfurile şi documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, după caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR, precum şi o xerocopie a exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, a exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, pusă la dispoziţie de statia de cale ferată de frontieră) se prezintă la biroul de destinaţie de reprezentantul legal desemnat al "C.F.R. Marfa" – S.A.(2) Documentele prevăzute la alin. (1) sunt înregistrate de biroul de destinaţie în evidentele proprii, după prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi după efectuarea controlului mijlocului de transport în conformitate cu prevederile cap. III secţiunea a 2-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997.(3) După verificarea documentelor şi a mijlocului de transport biroul de destinaţie înscrie numai pe xerocopia documentului de transport, pe versoul xerocopiei exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM (sub rubrica G) sau, după caz, pe versoul xerocopiei exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR), în dreapta ştampilei "Tranzit vamal", menţiunile, în funcţie de rezultatul controlului efectuat, care pot fi:a) în cazul în care totul este în regula: "conform";b) în cazul în care au fost constatate diferenţe, după caz: "excedent……", "lipsa……..", "natura mărfurilor…………..", "încadrarea tarifara…….." şi altele.
 + 
Articolul 42Când biroul de destinaţie ia măsuri cu privire la neregula constatată, este obligat sa înscrie, pe lângă cele menţionate conform art. 41, următoarele:a) în cazul în care este o neregula minora care nu are urmări în ceea ce priveşte încasarea drepturilor vamale, amenzilor sau a penalitatilor, se înscrie: "neregula minora";b) în cazul în care neregulile constatate au dat naştere la perceperea unor drepturi vamale sau a altor taxe devenite exigibile, o copie de pe procesul-verbal întocmit de "C.F.R. Marfa" – S.A. potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997, vizat de biroul de destinaţie, va fi transmisă de acesta biroului de plecare, care va proceda potrivit prevederilor art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României;c) în cazul în care mărfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie după expirarea termenului de tranzit datorită unor situaţii bine justificate, prin prezentarea unor documente vizate sau emise de "C.F.R. Marfa" – S.A., întocmite conform reglementărilor feroviare internaţionale, cum ar fi: dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului, admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc. din care să rezulte ca depăşirea termenului de tranzit nu este din vina transportatorului, se considera "neregula minora";d) în cazul în care motivele pentru care mărfurile au fost prezentate la biroul de destinaţie după expirarea termenului de tranzit nu sunt justificate prin prezentarea unor documente de natura celor menţionate la lit. c), se aplică prevederile reglementărilor vamale în vigoare, înscriindu-se numărul şi data procesului-verbal de contravenţie pe documentul de transport.
 + 
Articolul 43(1) Lângă menţiunile referitoare la rezultatul controlului lucrătorul vamal înscrie data încheierii operaţiunii de tranzit, semnează şi aplica ştampila personală.(2) Nici o menţiune nu va fi facuta de biroul de destinaţie pe originalul documentului de transport.(3) Exemplarele originale ale documentului de transport, menţionate la art. 21 alin. 1, împreună cu xerocopia stampilata de biroul de destinaţie se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" – S.A.(4) Xerocopiile vor fi arhivate de către statia de frontieră şi vor putea fi transmise Centrului contabil ca proba a corectitudinii derulării şi încheierii operaţiunii de tranzit.(5) O dată la 15 zile biroul de destinaţie va confirma biroului de plecare încheierea operaţiunilor de tranzit printr-o adresa în care vor fi menţionate numerele şi datele documentelor de transport cu valoare de declaraţii vamale de tranzit comun, prezentate şi înregistrate la destinaţie.
 + 
Capitolul 3Proceduri de cercetare şi control ulterior.Recuperarea creanţelor + 
Articolul 44(1) Urmărirea derulării şi încheierii operaţiunilor de tranzit comun pentru mărfurile transportate pe cale ferată, precum şi procedura de cercetare se efectuează de "C.F.R. Marfa" – S.A.(2) Controlul ulterior al operaţiunilor de tranzit şi recuperarea creanţelor devenite exigibile se efectuează de către autoritatea vamală.
 + 
Articolul 45Dacă în termen de 60 de zile de la data emiterii operaţiunii de tranzit Centrul contabil constata că nu a fost încheiată operaţiunea de tranzit comun, "C.F.R. Marfa" – S.A. are obligaţia sa înceapă cercetarea cu privire la derularea şi încheierea operaţiunii de tranzit şi sa anunţe autorităţii vamale declanşarea acestei operaţiuni.
 + 
Articolul 46În termen de 90 de zile de la data emiterii operaţiunii de tranzit "C.F.R. Marfa" – S.A. va comunică autorităţii vamale rezultatul definitiv al cercetării, prezentând totodată şi documentele justificative. Autoritatea vamală va decide măsurile necesare privind finalizarea operaţiunii de tranzit.
 + 
Articolul 47(1) Periodic autoritatea vamală va verifica, prin sondaj, la Centrul contabil modul în care se derulează şi se încheie operaţiunile de tranzit comun.(2) Centrul contabil are obligaţia sa pună la dispoziţia autorităţii vamale documentele de transport (originale sau, după caz, xerocopii ale acestora), precum şi alte documente care probează modul de derulare şi de încheiere a operaţiunilor de tranzit comun.(3) Documentele care nu sunt arhivate în Centrul contabil vor fi puse la dispoziţie autorităţii vamale în termen de cel mult 7 zile de la data solicitării.
 + 
Articolul 48(1) Controlul derulării şi încheierii operaţiunilor de tranzit consta în existenta documentelor de transport şi în verificarea documentara a acestora, respectiv: modalitatea de completare a rubricilor aferente tranzitului, existenta stampilelor în rubricile destinate acestora, respectarea termenului de tranzit, înscrierea menţiunilor referitoare la rezultatul controlului, măsurile dispuse şi altele.(2) Pentru operaţiunile de tranzit derulate între birouri de frontieră şi birouri de interior documentele de transport verificate sunt: exemplarul nr. 2 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, exemplarul nr. 2 al buletinului de expediere TR.(3) Pentru operaţiunile de tranzit derulate între birouri de frontieră sau între birouri de interior şi birouri de frontieră documentele de transport verificate sunt: xerocopia exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, xerocopia exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR.
 + 
Articolul 49Activitatea de control în Centrul contabil va fi efectuată de doi reprezentanţi ai Direcţiei Generale a Vamilor din cadrul Serviciului centralizator tranzite şi Serviciului supraveghere vamală în afară birourilor vamale.
 + 
Articolul 50Rezultatele controlului vor fi consemnate într-un act de control care va fi prezentat conducerii Direcţiei Generale a Vamilor. În cazul constatării unor nereguli privind derularea activităţii de tranzit pe cale ferată organele de control propun, pe lângă măsurile menţionate la art. 12, şi măsurile legale prevăzute în legislaţia vamală în vigoare, dispunând totodată aplicarea de către birourile vamale implicate în activitatea de tranzit a sancţiunilor contravenţionale.Anexa din cadrul normei, se găseşte la pagina 31 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 21 august 2001.──────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x