NORME METODOLOGICE din 1 septembrie 2010

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 644 din 15 septembrie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 5486 29/09/2011
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 5486 29/09/2011
ActulAPROBAT DEORDIN 5106 01/09/2010
ActulCONTINUT DEORDIN 5106 01/09/2010
ActulREFERIT DEORDIN 5617 11/11/2010
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 11/11/2010
CAP. 2REFERIT DEORDIN 5617 11/11/2010
CAP. 2REFERIT DEMETODOLOGIE 11/11/2010
CAP. 3REFERIT DEORDIN 5617 11/11/2010
CAP. 3REFERIT DEMETODOLOGIE 11/11/2010

privind modul de realizare a raportului de activitate în vederea obţinerii gradaţiei de merit pentru personalul didactic de predare din învăţământul preuniversitar



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Prezentele norme metodologice reglementează modul de realizare a raportului de activitate/portofoliului personal de către personalul didactic de predare din unităţile de învăţământ preuniversitar, unităţile conexe, palatele şi cluburile copiilor, denumite în continuare unităţi de învăţământ, în vederea participării la concursul de acordare a gradaţiei de merit organizat începând cu anul şcolar 2014-2015.(2) Raportul de activitate/Portofoliul personal se realizează în baza proiectului propus şi implementat de cadrul didactic în ultimii 4 ani şcolari.(3) Proiectul propus de cadrul didactic trebuie realizat împreună cu un colectiv de preşcolari, respectiv un colectiv de elevi constituit la nivelul unităţii de învăţământ şi poate reprezenta o grupă sau mai multe grupe de preşcolari, respectiv una ori mai multe clase de elevi sau un grup alcătuit din minimum 10 preşcolari/elevi.
 + 
Articolul 2În vederea aprobării implementării proiectelor se parcurg următoarele etape:1. Proiectele se depun şi se înregistrează la secretariatul unităţii/unităţilor de învăţământ în care urmează a fi implementate, până la data de 1 octombrie a fiecărui an şcolar.2. Consiliul de administraţie al unităţii/unităţilor de învăţământ evaluează eligibilitatea candidaţilor şi a proiectelor în conformitate cu condiţiile şi criteriile de eligibilitate prezentate în cap. II şi III şi întocmeşte lista candidaţilor şi a proiectelor eligibile, pe care o supune spre avizare consiliului profesoral.3. Consiliul profesoral avizează, după caz, proiectele eligibile, menţionând numele candidatului şi titlul proiectului în procesul-verbal al şedinţei.4. Conducerea unităţii/unităţilor de învăţământ transmite candidaţilor ale căror proiecte au fost avizate de consiliul profesoral acordul scris pentru implementarea proiectului.
 + 
Articolul 3Proiectul aprobat este monitorizat permanent de conducerea unităţii/unităţilor de învăţământ, care va asigura cadrul legal şi organizatoric necesar desfăşurării activităţilor.
 + 
Articolul 4Proiectul propus de cadrul didactic poate fi reactualizat la începutul fiecărui an şcolar, în funcţie de situaţia încadrării cadrului didactic în unitatea de învăţământ respectivă sau în altă unitate de învăţământ.
 + 
Articolul 5Evaluarea activităţii candidatului se face după cum urmează:1. La nivelul unităţii de învăţământ:a) candidatul întocmeşte şi depune la conducerea unităţii de învăţământ raportul de autoevaluare a activităţii desfăşurate şi portofoliul personal;b) directorul unităţii de învăţământ transmite inspectoratului şcolar raportul de autoevaluare al candidatului, însoţit de portofoliul personal completat cu aprecierea consiliului profesoral şi calificativele anuale.2. La nivelul inspectoratului şcolar:a) în urma consultării consiliului consultativ de specialitate, inspectorul de specialitate completează fişele de evaluare prezentate în anexele nr. 1 şi 2;b) fişa de evaluare prezentată în anexa nr. 1 reprezintă evaluarea proiectului şi are o pondere de 80% din punctajul maxim de 100 de puncte care se acordă în vederea obţinerii gradaţiei de merit;c) fişa de evaluare prezentată în anexa nr. 2 are o pondere de 20% din punctajul maxim de 100 de puncte şi se acordă pentru performanţe deosebite în inovarea didactică, în activitatea metodică, în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor distinşi la concursuri şcolare, faza naţională şi internaţională etc., dacă aceste activităţi nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului supus evaluării.3. Punctajul minim acceptat pentru acordarea gradaţiei de merit se aprobă în comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar.4. a) Consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar primeşte spre analiză raportul de autoevaluare, portofoliul personal şi fişele de evaluare completate de inspectorul de specialitate.b) Hotărârea asupra rezultatului concursului, precum şi ponderea pe diferite specialităţi şi unităţi de învăţământ aparţin inspectorului şcolar general, în baza listei întocmite în ordinea descrescătoare a punctajului pe posturi şi discipline, care a fost aprobată de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, cu condiţia respectării proporţiei numărului de locuri pe discipline/domenii de activitate din unităţile de învăţământ.5. Cadrele didactice de la Palatul Naţional al Copiilor vor depune raportul de autoevaluare a activităţii desfăşurate şi portofoliul personal pentru concursul de acordare a gradaţiei de merit la Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.6. Reprezentanţii organizaţiilor sindicale reprezentative din învăţământ la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti participă, în calitate de observatori, la toate lucrările, au drept de acces la documentele comisiilor şi dreptul să solicite consemnarea în procesul-verbal a propriilor observaţii.
 + 
Articolul 6Comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar, prin aplicarea fişei de evaluare prezentate în anexa nr. 2, detaliază criteriile şi stabileşte punctajul, prin câte o grilă specifică fiecărei categorii de cadre didactice: educatoare/institutori/profesori pentru învăţământul preşcolar; învăţători/institutori/profesori pentru învăţământul primar; profesori; maiştri-instructori; cadre didactice din învăţământul vocaţional, din cluburile sportive şcolare, din palatele şi cluburile copiilor şi elevilor, din învăţământul special. Pentru fiecare criteriu, punctajul maxim care se poate atribui este cel prevăzut în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 7Îndeplinirea activităţilor cuprinse în fişa postului este condiţie obligatorie pentru participarea la concursul de obţinere a gradaţiei de merit.
 + 
Capitolul IICondiţii de eligibilitate pentru candidaţii la concursul de acordare a gradaţiei de merit + 
Articolul 8La concursul pentru acordarea gradaţiei de merit poate depune proiect personalul didactic de predare cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată, precum şi suplinitorii calificaţi, care au obţinut cel puţin definitivarea în învăţământ şi calificativul "Foarte bine" în anul şcolar anterior depunerii proiectului, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul:a) unităţilor de învăţământ preuniversitar;b) centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională, centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă, centrelor logopedice interşcolare şi cabinetelor logopedice, centrelor şi cabinetelor de asistenţă psihopedagogică;c) cluburilor sportive şcolare, cluburilor şi palatelor copiilor şi elevilor cu statut de unităţi de învăţământ subordonate inspectoratului şcolar, Palatului Naţional al Copiilor.
 + 
Articolul 9Pentru participarea la evaluarea raportului de activitate în vederea acordării gradaţiei de merit, candidaţii care au depus proiecte trebuie să obţină calificativul "Foarte bine" în fiecare dintre cei 4 ani şcolari din perioada evaluată.
 + 
Capitolul IIICriterii de eligibilitate a proiectelor depuse la concursul de acordare a gradaţiei de merit + 
Articolul 10Obiectivul general al proiectului trebuie să fie relevant pentru realizarea obiectivelor din planul de dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ, fie prin remedierea punctelor slabe, fie prin stimularea excelenţei, contribuind astfel la creşterea prestigiului unităţii de învăţământ.
 + 
Articolul 11(1) Tema proiectului trebuie să vizeze, în exclusivitate, îmbunătăţirea activităţii la clasă/grupă, în specialitatea/specialităţile predată/predate.(2) Sunt eligibile proiectele care contribuie la:a) îmbunătăţirea activităţii proprii prin utilizarea metodelor interactive de învăţare-predare şi tehnologia informaţiei şi comunicării (TIC), prin programe de cercetare ştiinţifică realizate în ţară sau prin cooperare internaţională, prin inovare educaţională, creaţie ştiinţifică, tehnică şi artistică;b) dezvoltarea competenţelor-cheie şi profesionale ale colectivului de elevi;c) prevenirea eşecului şcolar;d) realizarea progresului şcolar;e) obţinerea performanţei şcolare;f) dezvoltarea unităţii de învăţământ ca centru de resurse educaţionale pentru comunitate;g) promovarea conceptului de educaţie incluzivă/incluziune socială.
 + 
Articolul 12Proiectul trebuie să respecte următoarea structură minimală:a) date privind aplicantul;b) tema/titlul proiectului;c) unitatea/unităţile de învăţământ în care se derulează proiectul;d) diagnoză relevantă pentru obiectivele proiectului, la depunerea proiectului/analiza SWOT;e) obiectivul general (în acord cu planul de dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ), obiectivele specifice (conform art. 11);f) descrierea colectivului de elevi (grupul-ţintă din proiect);g) relevanţa proiectului în acord cu nevoile colectivului de elevi din proiect;h) descrierea activităţilor propuse în proiect şi a rezultatelor anticipate (se vor avea în vedere obiectivul la care răspunde activitatea, resursele necesare, orizontul de timp);i) precizarea indicatorilor de realizare imediată (output)*1), a indicatorilor de rezultat (result)*2) şi a indicatorilor de impact*3);––––*1) Măsoară produsele şi serviciile realizate în cadrul proiectului. Vor fi corelaţi cu activităţile şi obiectivele specifice ale proiectului.*2) Reprezintă modalitatea de măsurare a efectelor, beneficiilor şi avantajelor imediate şi directe ale proiectului pentru grupul-ţintă şi sunt în relaţie cu obiectivul proiectului.*3) Reprezintă consecinţele indirecte şi pe termen lung ale proiectului.j) utilizarea TIC;k) procedura de autoevaluare a proiectului (periodicitate, instrumente, feedback de la elevi, părinţi, colegi etc.);l) alte informaţii relevante despre proiect (legătura/ complementaritatea cu alte proiecte – Şcoala incluzivă, "A doua şansă" etc., modul în care contribuie la dezvoltarea competenţelor transversale, cursuri de formare absolvite în vederea perfecţionării proprii pentru realizarea proiectului).
 + 
Capitolul IVMonitorizarea + 
Articolul 13(1) Responsabilitatea monitorizării proiectelor propuse în vederea obţinerii gradaţiei de merit revine consiliului de administraţie al unităţii/unităţilor de învăţământ şi şefului de catedră/responsabilului de comisie metodică.(2) În cazul în care şeful de catedră/responsabilul comisiei metodice a depus proiect în concurs, monitorizarea va fi asigurată de un cadru didactic propus de consiliul de administraţie.
 + 
Articolul 14Monitorizarea se realizează permanent şi urmăreşte progresul proiectului, prin examinarea conformităţii implementării cu obiectivele, indicatorii şi calendarul activităţilor. Rezultatele monitorizării se consemnează anual într-un raport de monitorizare întocmit de şeful de catedră/responsabilul comisiei metodice şi se avizează de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.
 + 
Articolul 15Raportul de monitorizare anual conţine aprecieri privind stadiul implementării proiectului şi recomandări de măsuri corective.
 + 
Capitolul VRaportul de activitate în vederea participării la concursul de acordare a gradaţiei de merit + 
Articolul 16Raportul de activitate are structura următoare:I. Raport de autoevaluare privind realizarea proiectului:a) date privind candidatul/profilul candidatului;b) tema/titlul proiectului;c) justificarea alegerii temei de proiect şi prezentarea relevanţei obiectivului general şi a obiectivelor specifice ale proiectului faţă de obiectivele din planul de dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ şi faţă de nevoile colectivului de elevi (grupului-ţintă);d) criteriile de selecţie, respectiv motivaţia alegerii colectivului de elevi;e) demonstrarea clară a valorii adăugate a proiectului (proiectul propune noi modalităţi/soluţii personalizate pentru a răspunde nevoilor identificate ale grupului-ţintă sau noi modalităţi de utilizare a instrumentelor existente; proiectul demonstrează că nevoile grupului/grupurilor-ţintă identificate nu sunt abordate în mod corespunzător ori deloc în cadrul activităţilor curente etc.);f) activităţile realizate şi rezultatele obţinute prin analiza comparativă a valorilor iniţiale şi finale ale indicatorilor de realizare;g) modul în care feedbackul obţinut prin autoevaluarea şi monitorizarea proiectului au fost utilizate la îmbunătăţirea/ameliorarea acestuia, respectiv elementele din proiect reactualizate la începutul fiecărui an şcolar, în funcţie de situaţia încadrării.II. Raport de autoevaluare privind alte performanţe didactice obţinute în ultimii 4 ani: performanţe deosebite în inovarea didactică, în activitatea metodică, în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor distinşi la concursuri şcolare, faza naţională şi internaţională etc., dacă activităţile respective nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului supus evaluării.
 + 
Articolul 17Raportul de activitate este certificat de consiliul profesoral al unităţii de învăţământ în care este implementat proiectul.
 + 
Articolul 18Raportul de activitate este însoţit de portofoliul personal cuprinzând:a) proiectul supus evaluării în vederea obţinerii gradaţiei de merit cu reactualizările anuale, dacă este cazul;b) acte doveditoare privind rezultatele proiectului şi complementaritatea cu alte proiecte derulate de unitatea de învăţământ/inspectoratele şcolare;c) documente doveditoare privind realizarea indicatorilor prevăzuţi în proiect;d) rapoartele de monitorizare realizate de consiliul de administraţie al unităţii/unităţilor de învăţământ şi de şeful de catedră sau responsabilul/responsabilii comisiei/comisiilor metodice;e) documente doveditoare privind realizarea activităţilor/ performanţelor deosebite în inovarea didactică, în activitatea metodică, în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor distinşi la concursuri şcolare, faza naţională şi internaţională, dacă activităţile respective nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului supus evaluării, prevăzute la art. 16 pct. II;f) aprecierea consiliului profesoral, calificativele anuale.
 + 
Capitolul VIDispoziţii finale + 
Articolul 19Personalul de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar, precum şi personalul didactic de predare, care desfăşoară activitate de formare continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar la casa corpului didactic pot opta pentru participarea la concursul de acordare a gradaţiei de merit în calitate de personal didactic de predare, conform prezentelor norme metodologice.
 + 
Articolul 20Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
 + 
Anexa 1––-la normele metodologice––––––––Fişa de evaluare a proiectului

Criteriul

Punctajul
maxim
Observaţii

Realizarea activităţilor din
proiect în conformitate cu
graficul stabilit
5 p

Se vor utiliza şi concluziile
rapoartelor de monitorizare.

Existenţa dovezilor privind
autoevaluarea proiectului

5 p

Se vor lua în considerare
periodicitatea autoevaluării,
instrumentele, feedbackul de la
elevi, părinţi şi colegi.
Reactualizarea anuală a proiec-
tului în funcţie de situaţia
încadrării cadrului didactic
şi/sau de rapoartele de
monitorizare
5 p

Existenţa şi implementarea
măsurilor corective

Gradul de realizare a
indicatorilor

50 p

Se vor urmări în mod special
atingerea obiectivelor şi
obţinerea rezultatelor prevăzute
în proiect.
Promovarea principiilor egalităţii
de şanse, de gen şi a
nediscriminării
5 p

Gradul de transferabilitate a
proiectului

10 p

Modul în care este asigurată o
posibilă transferare a activită-
ţilor/rezultatelor proiectului
către alt grup-ţintă, alte
activităţi, multiplicare
TOTAL: 80 p

 + 
Anexa 2––-la normele metodologice––––––––Fişă-cadru de punctaj pentru personalul didactic

Criteriul Punctajul maxim
1. Criteriul activităţilor complexe cu valoare
instructiv-educativă
10 p
2. Criteriul privind performanţe deosebite în inovarea
didactică
6 p
3. Criteriul privind participarea la proiecte regionale,
naţionale, europene
2 p
4. Criteriul privind creşterea prestigiului unităţii de
învăţământ
2 p
TOTAL: 20 p

–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x