Notă …
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 603 din 8 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 426 din 17 iunie 2011. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prezentele norme reglementează modul de supraveghere și control al punerii în aplicare de către entitățile supravegheate de Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a sancțiunilor internaționale instituite prin actele prevăzute la art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare ordonanță de urgență. +
Articolul 2Intră sub incidența prezentelor norme următoarele categorii de persoane fizice și juridice:a)instituțiile financiare persoane juridice române și sucursalele instituțiilor financiare persoane juridice străine, cu excepția celor supravegheate și controlate de Banca Națională a României și Autoritatea de Supraveghere Financiară potrivit prevederilor art. 27 și 28 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare; … b)furnizorii de servicii de jocuri de noroc; … c)auditorii, experții contabili și contabilii autorizați, evaluatorii autorizați, consultanții fiscali, persoanele care acordă consultanță financiară, de afaceri sau contabilă, alte persoane care se angajează să furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectivă este afiliată, ajutor material, asistență sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economică sau profesională principală; … d)notarii publici, avocații, executorii judecătorești și alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistență pentru întocmirea sau perfectarea de operațiuni pentru clienții lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acțiuni sau părți sociale ori elemente ale fondului de comerț, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clienților, operațiuni sau tranzacții care implică o sumă de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcționării sau administrării unei societăți; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societăți, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum și în cazul în care participă în numele sau pentru clienții lor în orice operațiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile; crearea, funcționarea sau administrarea de fiducii, societăți, fundații sau structuri similare; … e)furnizorii de servicii pentru societăți sau fiducii, alții decât cei prevăzuți la lit. c) și d); … f)furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare; … g)furnizorii de portofele digitale; … h)agenții și dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci când acționează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, dar numai în ceea ce privește tranzacțiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult; … i)alte persoane care, în calitate de profesioniști, comercializează bunuri, numai în măsura în care efectuează tranzacții în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacția se execută printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au o legătură între ele; … j)persoanele care comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfășurată de galerii de artă și case de licitații, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult; … k)persoanele care depozitează sau comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul cu opere de artă, atunci când această activitate este desfășurată în zone libere, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult. … (la 19-03-2021,
Articolul 2 din Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 299 din 10 martie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 277 din 19 martie 2021
)
+
Capitolul IIActivitatea de supraveghere a punerii în aplicare a sancțiunilor internaționale +
Articolul 3Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor îndeplinește următoarele atribuții privind supravegherea modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale:a)asigură de urgență publicitatea prevederilor actelor care instituie sancțiuni internaționale obligatorii în România, prin afișarea pe pagina de internet proprie – www.onpcsb.ro … b)monitorizează și controlează respectarea prevederilor prezentelor norme și a legislației incidente de către persoanele prevăzute la art. 2; … c)stabilește, pentru persoanele prevăzute la art. 2, mecanismul și modul de raportare prevăzute la art. 18 din ordonanța de urgență; … d)informează Ministerul Afacerilor Externe, semestrial sau ori de câte ori este nevoie, despre modul în care sunt aplicate sancțiunile internaționale în domeniul său de competență, despre încălcări ale acestora și cazuri aflate în curs de soluționare, precum și despre orice alte dificultăți de aplicare; … e)organizează, cu respectarea prevederilor legale în domeniul protecției și prelucrării datelor cu caracter personal, o evidență proprie cu privire la punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale în domeniul specific de competență și pune la dispoziție aceste informații Ministerului Finanțelor Publice. Informațiile cuprinse în această evidență proprie, cu excepția informațiilor clasificate, vor fi stocate pe o perioadă de 5 ani de la data încetării aplicării sancțiunilor internaționale; … f)organizează seminare de informare și instruire referitoare la prevederile legale privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale; … g)colaborează cu alte autorități abilitate de lege pentru supravegherea eficientă a implementării sancțiunilor internaționale. … +
Capitolul IIIObligațiile persoanelor reglementate la art. 2 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale +
Articolul 4(1)Persoanele prevăzute la art. 2 au obligația de a transmite, de îndată, Ministerului Finanțelor Publice – Agenția Națională de Administrare Fiscală și Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor spre înștiințare rapoarte privind fondurile și/sau resursele economice aflate în posesia ori sub controlul clientelei, ce fac obiectul unor sancțiuni internaționale, sau care aparțin ori se află sub controlul unor persoane desemnate.(2)Rapoartele prevăzute la alin. (1) se vor transmite în forma prevăzută în Normele privind mecanismul de transmitere către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a rapoartelor prevăzute la art. 18 din ordonanța de urgență, ce vor fi aprobate prin ordin al președintelui Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor și vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.(la 19-03-2021,
Alineatul (2) din Articolul 4 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 299 din 10 martie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 277 din 19 martie 2021
)
+
Articolul 5În aplicarea dispozițiilor art. 20 alin. (2) din ordonanța de urgență, la solicitarea motivată a Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, în calitate de autoritate de supraveghere, persoanele prevăzute la art. 2 au obligația de a pune la dispoziție, de îndată, orice date și informații suplimentare, relevante, conform solicitării primite, obligația de confidențialitate neputând fi invocată. +
Articolul 6În scopul asigurării desfășurării activității în conformitate cu cerințele ordonanței de urgență, persoanele prevăzute la art. 2 aplică măsurile de cunoaștere a clientelei, pentru a stabili dacă aceasta include persoane sau entități desemnate ori dacă operațiunile derulate cu aceasta implică bunuri în sensul ordonanței de urgență, inclusiv pe cele prevăzute în reglementările sectoriale emise în temeiul art. 59 din Legea nr. 129/2019, cu modificările și completările ulterioare.(la 19-03-2021,
Articolul 6 din Capitolul III a fost modificat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 299 din 10 martie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 277 din 19 martie 2021
)
––-