NORME din 7 decembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1141 din 18 decembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 2100 07/12/2023
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 2100 07/12/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 2100 07/12/2023
ActulREFERIT DEORDIN 2100 07/12/2023
ART. 1REFERIT DEORDIN 2100 07/12/2023





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 2.100 din 7 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.141 din 18 decembrie 2023.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezentele norme se aplică:a)vehiculelor feroviare, inclusiv celor speciale sau utilizate în scop turistic și/sau istoric;b)vehiculelor feroviare asimilate sistemului feroviar ușor sau tram-trenurilor;c)vehiculelor de metrou și metrou ușor;d)vehiculelor din categoria tramvaielor;e)vehiculelor de tip monorail;f)vehiculelor din categoria utilajelor specializate pentru lucrări de întreținere, reparare și construire adaptate să circule pe calea ferată.(2)Prezentele norme nu se aplică vehiculelor feroviare care sunt utilizate pe căile ferate cu ecartament îngust.
 + 
Articolul 2Vehiculele prevăzute la art. 1 care au depășit durata normală de funcționare stabilită după fabricație/modernizare sau durata de serviciu vor fi menținute în funcțiune, în continuare, pe baza avizului tehnic emis de Autoritatea Feroviară Română – AFER, denumită în continuare AFER, în calitate de organism tehnic de specialitate al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorail și transportului urban, suburban și regional pe șine, precum și pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic. + 
Articolul 3În sensul prezentelor norme, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)aviz tehnic – document eliberat de către – AFER, care atestă că poate fi prelungită durata normală de funcționare a unui vehicul în condițiile prescrise sau că se poate acorda o nouă durată normală de funcționare unui vehicul, în condițiile modernizării acestuia;b)durată normală de funcționare – durata de utilizare în care se recuperează, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizării. Prin mijloc fix, în sensul prezentelor norme, se înțelege vehicul din categoria celor prevăzute la art. 1;c)durată de serviciu – perioada proiectată pentru care se prevede că vehiculul îndeplinește specificațiile de performanță, funcționând în condițiile de mediu și la un nivel de utilizare specificate, cu susținerea logistică recomandată, stabilită în conformitate cu prevederile specifice în vigoare; NOTĂ:Durata de serviciu poate fi asimilată unei durate de viață utile.d)durata de viață utilă – perioada în care un activ este preconizat a fi disponibil pentru utilizare de către o entitate;e)deținător – persoana fizică sau juridică care, fiind proprietarul unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează vehiculul ca mijloc de transport și este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant;f)reparație planificată – proces tehnologic efectuat în societăți comerciale reparatoare, certificate ca entitate responsabilă cu întreținerea în acest sens și care au ca scop restabilirea capacității normale de funcționare și readucerea caracteristicilor tehnico-funcționale la valorile prescrise în documentația tehnică de reparație;g)modernizare – orice lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părți a acestuia care duce la modificarea dosarului tehnic ce însoțește declarația de verificare „CE“, în cazul în care există un astfel de dosar, și care îmbunătățește performanțele generale ale subsistemului;h)reînnoire – orice lucrare majoră de înlocuire a unui subsistem sau a unei părți a acestuia care nu modifică performanțele generale ale subsistemului;i)înlocuire în cadrul întreținerii – orice înlocuire de componente cu piese având funcții și performanțe identice în cadrul întreținerii preventive sau de remediere;j)entitate responsabilă cu întreținerea (ERI) – o entitate care răspunde de întreținerea unui vehicul și care este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant;k)punere în funcțiune – toate operațiunile prin care un subsistem este dat în exploatare;l)introducere pe piață – prima punere la dispoziție pe piața Uniunii a unui element constitutiv de interoperabilitate, subsistem sau vehicul gata să funcționeze în starea de funcționare nominală;m)structura de rezistență a unui vehicul feroviar – șasiul și/sau cutia vehiculului.
 + 
Capitolul IICerințe privind eliberarea avizului tehnic + 
Articolul 4Avizul tehnic pentru menținerea în funcțiune a materialului rulant a cărui durată normală de funcționare a fost depășită, dar se încadrează în durata de serviciu, se eliberează dacă acesta îndeplinește cumulativ următoarele condiții:a)este înregistrat în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant;b)are efectuată reparația planificată ca tip și succesiune la care este scadent și, după caz, a fost supus unei lucrări de reînnoire în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;c)deformațiile și coroziunile elementelor din structura de rezistență se încadrează în limitele prevăzute în instrucțiile de reparații, normele tehnice feroviare sau în alte prescripții în vigoare;d)are dotările minime și îndeplinește condițiile tehnice stabilite în conformitate cu prevederile specifice în vigoare;e)are efectuate toate modificările constructive impuse de prevederile specifice în vigoare;f)are efectuate toate remedierile necesare înlăturării defecțiunilor referitoare la fisurile, coroziunile, deformațiile constatate, precum și a tuturor neconformităților menționate în raportul tehnic de evaluare preliminar. + 
Articolul 5Avizul tehnic pentru menținerea în funcțiune a unui vehicul a cărui durată normală de funcționare și durată de serviciu au fost depășite se eliberează dacă acesta îndeplinește cumulativ următoarele condiții:a)este înregistrat în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant;b)are efectuată reparația planificată ca tip și succesiune la care este scadent și a fost supus unei lucrări de reînnoire în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;c)deformațiile și coroziunile elementelor din structura de rezistență se încadrează în limitele prevăzute în instrucțiile de reparații, normele tehnice feroviare sau în alte prescripții în vigoare;d)are dotările minime și îndeplinește condițiile tehnice stabilite în conformitate cu prevederile specifice în vigoare;e)are efectuate toate modificările constructive impuse de prevederile specifice în vigoare;f)are efectuate toate remedierile necesare înlăturării defecțiunilor referitoare la fisurile, coroziunile, deformațiile constatate, precum și a tuturor neconformităților menționate în raportul tehnic de evaluare preliminar. + 
Articolul 6Avizul tehnic pentru acordarea unei noi durate normale de funcționare a unui vehicul care a depășit durata normală de funcționare/durata de serviciu se eliberează dacă acesta îndeplinește cumulativ următoarele condiții:a)este înregistrat în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant;b)are efectuată reparația planificată ca tip și succesiune la care este scadent și a fost supus unei lucrări de modernizare în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;c)deformațiile și coroziunile elementelor din structura de rezistență se încadrează în limitele prevăzute în instrucțiile de reparații, normele tehnice feroviare sau în alte prescripții în vigoare;d)are dotările minime și îndeplinește condițiile tehnice stabilite în conformitate cu prevederile specifice în vigoare;e)are efectuate toate modificările constructive impuse de prevederile specifice în vigoare;f)are efectuate toate remedierile necesare înlăturării defecțiunilor referitoare la fisurile, coroziunile, deformațiile constatate, precum și a tuturor neconformităților menționate în raportul tehnic de evaluare preliminar. + 
Articolul 7Pentru obținerea avizului tehnic, deținătorul vehiculelor trebuie să depună la AFER un dosar care să conțină următoarele documente:a)cererea pentru acordarea avizului tehnic, din care să rezulte:(i)denumirea deținătorului și datele de identificare;(ii)denumirea, numele constructorului, seria, anul de fabricație, seria de șasiu și numărul de identificare al vehiculului/vehiculelor pentru care solicită acordarea avizului tehnic;(iii)durata normală de funcționare stabilită conform prevederilor specifice în vigoare;(iv)durata de serviciu stabilită conform prevederilor specifice în vigoare;(v)tipul și data reparației planificate efectuate anterior la vehiculul pentru care se solicită acordarea avizului tehnic, inclusiv eventualele lucrări de reînnoire sau modernizare efectuate;(vi)reparația planificată ce urmează a fi efectuată la vehiculul pentru care se solicită acordarea avizului tehnic, precum și eventualele lucrări de reînnoire sau modernizare la care urmează a fi supus vehiculul în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;(vii)data, locul și tipul accidentului/incidentului feroviar în care vehiculul a fost implicat, după efectuarea ultimei reparații planificate și obținerea ultimului aviz tehnic, după caz, dacă prin acesta au fost afectate elemente componente din structura de rezistență a vehiculului;(viii)denumirea operatorului economic reparator certificat ca entitate responsabilă cu întreținerea și data preconizată pentru prezentarea vehiculului în vederea convocării comisiei de evaluare tehnică preliminară a vehiculului;b)documente din care să rezulte tipul și data efectuării reparației planificate anterioare (de exemplu: procesul-verbal de recepție și/sau declarația de conformitate emisă), precum și denumirea operatorului economic executant, după caz;c)documente din care să rezulte data la care vehiculul a fost supus unor lucrări de modernizare/reînnoire, anterior solicitării avizului tehnic, după caz (de exemplu: certificatul de verificare CE; autorizația de introducere pe piață);d)documente din care să rezulte data efectuării reparațiilor accidentale cauzate de afectarea unor elemente componente din structura de rezistență a vehiculului, cu precizarea datei la care s-au efectuat aceste reparații și a denumirii operatorului economic reparator care a efectuat fiecare reparație (de exemplu: procesul-verbal de recepție și/sau declarația de conformitate emisă), după caz;e)documente din care să rezulte principalele caracteristici tehnice ale vehiculului;f)avizul tehnic pentru compuși organici volatili – COV, emis de AFER în urma inspectării vagoanelor-cisternă, după caz;g)copia agrementului tehnic feroviar, în cazul vehiculelor care provin din alte state și care nu intră sub incidența directivei de interoperabilitate;h)împuternicire scrisă din partea proprietarului în vederea obținerii avizului tehnic în numele acestuia, pentru situația în care deținătorul înregistrat al vehiculelor nu are și calitatea de proprietar. Avizul tehnic va fi emis pe numele proprietarului în drept;i)dovada achitării tarifului pentru eliberarea avizului tehnic.
 + 
Capitolul IIIEvaluarea tehnică a vehiculelor + 
Articolul 8(1)Verificarea din punct de vedere tehnic a respectării condițiilor prevăzute la art. 4-6 se efectuează în două etape, prin acțiuni de evaluare tehnică preliminară și finală, pentru fiecare vehicul, la operatorul economic certificat care execută reparația planificată.(2)Operatorul economic certificat menționat la alin. (1) are obligația să asigure condiții corespunzătoare pentru efectuarea verificării tehnice, cu respectarea normelor de securitate și sănătate a muncii.(3)Evaluarea tehnică preliminară și finală a vehiculelor, în înțelesul prezentelor norme, se efectuează de către structura de inspecție tehnică din cadrul AFER. + 
Articolul 9(1)Evaluarea tehnică preliminară prevăzută la art. 8 va fi efectuată de către o comisie de evaluare tehnică preliminară a vehiculului, care se va întruni în termen de 15 zile de la data depunerii la AFER a cererii deținătorului și care va fi formată din:(i)inspectorul tehnic al AFER, care va fi președintele comisiei;(ii)reprezentantul deținătorului vehiculului;(iii)reprezentantul operatorului economic certificat la sediul căruia se face evaluarea tehnică preliminară;(iv)alți specialiști din cadrul AFER, la solicitarea președintelui comisiei.(2)Evaluarea tehnică finală prevăzută la art. 8 va fi făcută de către o comisie de evaluare tehnică finală a vehiculului, în aceeași structură cu cea menționată la alin. (1), care se va întruni în termen de 5 zile de la data comunicării de către deținătorul vehiculului a finalizării lucrărilor de reparație.(3)Rezultatul evaluărilor tehnice ale vehiculului se consemnează într-un raport tehnic de evaluare preliminar/final, al cărui model va fi stabilit de către AFER printr-o metodologie. + 
Articolul 10(1)Evaluarea tehnică preliminară se va efectua în mod obligatoriu la operatorul economic certificat, după ridicarea cutiei de pe osii/boghiuri și înaintea începerii oricărei lucrări de reparații sau a altor intervenții.(2)În situația în care comisia de evaluare tehnică preliminară a vehiculului constată că deformațiile și coroziunile elementelor din structura de rezistență a vehiculului cauzate de către exploatarea vehiculului, incendii sau implicarea în accidente/incidente feroviare nu se încadrează în limitele prevăzute în instrucțiile de reparații, normele tehnice feroviare sau în alte prescripții în vigoare, pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de siguranță, după reparația preliminară a acestuia, vehiculul va fi îndrumat în mod obligatoriu către laboratoarele – AFER pentru efectuarea de încercări la structura de rezistență și emiterea unui raport de încercări.(3)În cazul situațiilor de la alin. (2), comisia de evaluare tehnică preliminară a vehiculului va cuprinde obligatoriu încă un specialist din cadrul AFER, iar raportul tehnic de evaluare preliminar va indica și încercările necesare care vor trebui realizate.(4)Analiza raportului de încercări și hotărârea continuării procesului de reparație, reînnoire/modernizare și obținere a avizului tehnic vor fi efectuate de către deținătorul vehiculului, ținând cont de datele reieșite din raportul de încercări și de oportunitatea tehnico-economică a continuării procesului de reparație. (5)Încercările menționate la alin. (2) se vor efectua în baza solicitării deținătorului/reparatorului, iar emiterea rapoartelor de încercări, în baza dovezii achitării tarifului aferent. (6)Dacă timp de 30 de zile de la întocmirea raportului tehnic de evaluare preliminar nu se solicită la AFER efectuarea încercărilor menționate la alin. (2), cererea pentru acordarea avizului tehnic se consideră respinsă și dosarul scos din evidență.(7)Dacă timp de 120 de zile de la întocmirea raportului tehnic de evaluare preliminar nu se solicită la AFER efectuarea evaluării tehnice finale prevăzute la art. 8, cererea pentru acordarea avizului tehnic se consideră respinsă și dosarul scos din evidență.(8)În cazuri bine justificate, termenul stabilit la alin. (7) poate fi prelungit o singură dată, la cererea deținătorului.(9)Evaluarea tehnică finală se va efectua în mod obligatoriu tot la operatorul economic certificat, după finalizarea reparației planificate/reînnoirii/modernizării, și va include inclusiv verificarea modului în care au fost remediate aspectele menționate la alin. (2).(10)În cazul în care se constată neconformități ca urmare a evaluării tehnice finale, comisia de evaluare tehnică finală va stabili termenul de remediere a acestora.(11)Reluarea procesului de evaluare tehnică finală, ca urmare a neconformităților constatate, se va face în baza unei cereri pentru verificarea eliminării acestora, în termenul stabilit de către comisia de evaluare tehnică finală.(12)Dacă timp de 60 de zile de la întocmirea raportului tehnic de evaluare final nu se solicită la AFER verificarea eliminării neconformităților în termenul menționat la alin. (10), cererea pentru acordarea avizului tehnic se consideră respinsă și dosarul scos din evidență.
 + 
Capitolul IVEmiterea avizului tehnic + 
Articolul 11(1)Pe baza analizei documentelor din dosarul depus de solicitant și a raportului tehnic de evaluare final întocmit de comisia de evaluare tehnică finală a vehiculului, în termen de 15 zile de la data semnării acestuia, AFER va elibera avizul tehnic sau va comunica solicitantului, în scris, decizia privind neacordarea avizului tehnic, cu motivarea neacordării acestuia.(2)Dacă în termen de 60 de zile de la primirea comunicării deciziei de neacordare a avizului tehnic solicitantul va prezenta dovezile de eliminare a neconformităților precizate în decizie, AFER va elibera avizul tehnic solicitat, în termen de 15 zile de la data prezentării dovezilor. În caz contrar, cererea se consideră respinsă și dosarul scos din evidență.
 + 
Capitolul VValabilitatea avizului tehnic + 
Articolul 12(1)Pentru vehiculele care la data evaluării tehnice au durata normală de funcționare expirată, dar care nu au depășit durata de serviciu, durata de menținere în funcțiune va fi stabilită de către comisia constituită conform prezentelor norme, în funcție de starea tehnică, gradul de utilizare și condițiile de exploatare ale vehiculului respectiv, fără a depăși însă durata de serviciu.(2)Pentru vehiculele care la data evaluării tehnice au depășit durata de serviciu, durata de menținere în funcțiune va fi stabilită de către comisia constituită conform prezentelor norme, în funcție de starea tehnică, gradul de utilizare și condițiile de exploatare ale vehiculului respectiv, fără a depăși însă intervalul de timp până la următoarea reparație planificată scadentă.(3)Pentru vehiculele a căror durată normală de funcționare/durată de serviciu expiră în intervalul dintre două reparații planificate succesive cu ridicarea de pe osii/boghiuri, stabilirea duratei de menținere în funcțiune se face în condițiile unei evaluări tehnice cu ridicarea cutiei de pe osii/boghiuri, la un operator economic certificat, în intervalul de timp până la prima reparație planificată scadentă. În această situație, comisia de evaluare tehnică a vehiculului întocmește un singur raport tehnic de evaluare care are statut de raport tehnic de evaluare final.(4)Pentru vehiculele care au depășit durata normală de funcționare/durata de serviciu și pentru care deținătorul a decis modernizarea, comisia care evaluează starea tehnică va stabili o nouă durată normală de funcționare, în conformitate cu prevederile specifice în vigoare, pe care o va înscrie în raportul tehnic de evaluare final.
 + 
Articolul 13Avizul tehnic își pierde valabilitatea înainte de data expirării în următoarele cazuri:a)implicarea într-un accident/incident a vehiculului, în urma căruia rezultă deformații ale elementelor din structura de rezistență a acestuia care nu se încadrează în limitele prevăzute în instrucțiile de reparații, normele tehnice feroviare sau în alte prescripții în vigoare;b)neefectuarea reparațiilor planificate conform ciclului reglementat;c)efectuarea unor intervenții neautorizate la unul/una dintre echipamentele, instalațiile sau subansamblurile menționate în raportul de evaluare tehnică.
 + 
Capitolul VIInscripționarea vehiculelor + 
Articolul 14(1)Vehiculele pentru care, în conformitate cu prevederile prezentelor norme, AFER a eliberat un aviz tehnic de menținere în funcțiune sau de acordare a unei noi durate de funcționare vor avea inscripționate următoarele date:a)numărul avizului tehnic emis de AFER;b)data emiterii avizului tehnic;c)data expirării avizului tehnic.(2)Datele menționate la alin. (1) vor fi inscripționate într-un tabel cu formatul:– (L x l):300 mm (100 + 200) x 150 mm (75 + 75), după cum urmează:

Nr. AT 000/00.00.0000
AT EXP 00.00.0000

unde:– Nr. AT = numărul/data emiterii avizului tehnic;– AT EXP = data la care expiră avizul tehnic;– datele de emitere, respectiv de expirare a avizului tehnic, ce se vor înscrie în coloana a doua, vor cuprinde luna și anul (câte două cifre pentru lună, iar pentru an patru cifre);– literele și cifrele vor avea înălțimea de 50 mm, iar liniile vor avea grosimea de 5 mm.(3)Inscripționarea se va face în culoare albă pe fond negru. + 
Articolul 15Inscripționarea se va face pe ambele părți ale vehiculului, astfel:a)vagoane de călători și automotoare – la partea inferioară a peretelui lateral, sub prima fereastră, la un singur capăt;b)vagoane de marfă cu pereți laterali – la partea inferioară a peretelui lateral, în prima treime a vagonului, la un singur capăt;c)vagoane de marfă fără pereți laterali – în prima treime a lonjeroanelor laterale, la un singur capăt;d)locomotive – pe ușile de acces în cabină;e)pentru alte tipuri de vehicule sau în cazul în care nu se pot respecta condițiile de mai sus, se vor întocmi propuneri individuale privind locul de inscripționare.
 + 
Articolul 16Inscripționarea vehiculelor se va face pe baza desenelor elaborate, în conformitate cu prevederile art. 14, prin grija deținătorului. + 
Articolul 17AFER, prin structura de inspecție tehnică, va urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor privind inscripționarea vehiculelor.
 + 
Capitolul VIIDispoziții finale + 
Articolul 18Avizul tehnic este un document cu regim special, nominal și netransmisibil. + 
Articolul 19Deținerea unui aviz tehnic nu scutește posesorul acestuia de răspunderea ce îi revine cu privire la menținerea stării tehnice a materialului rulant pe care îl deține, în condițiile prevăzute în instrucțiunile și reglementările specifice în vigoare. + 
Articolul 20AFER va elibera, la cerere, în caz de pierdere sau deteriorare, duplicate ale avizelor tehnice emise, cu plata tarifului aferent prestației efectuate. + 
Articolul 21Pentru prestațiile efectuate de AFER privind acordarea avizului tehnic și eliberarea duplicatelor, după caz, se percep tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii. + 
Articolul 22(1)Pentru evaluarea tehnică preliminară și finală a unui vehicul se vor percepe tarife distincte.(2)Reluarea procesului de evaluare tehnică finală, ca urmare a neconformităților constatate, se va face în baza unei cereri pentru verificarea eliminării neconformităților, iar solicitantul va achita la AFER o sumă egală cu 50% din tariful inițial de evaluare tehnică finală.
 + 
Articolul 23Tarifele achitate pentru prestațiile efectuate de către AFER nu se vor returna în situațiile imputabile solicitantului. + 
Articolul 24Procesul de emitere a avizelor tehnice, precum și evidența dosarelor și a avizelor emise/suspendate/retrase se efectuează de către structura de registru feroviar din cadrul AFER. + 
Articolul 25(1)În termen de 30 de zile de la data publicării prezentelor norme, AFER stabilește printr-o metodologie proprie, care este aprobată prin decizie a directorului general, următoarele:a)modul de organizare la nivel central și în teritoriu pentru desfășurarea activităților specifice;b)modul de asigurare a înregistrărilor și evidențelor aferente activităților. Acestea vor putea fi asigurate și prin intermediul unor aplicații/sisteme informatice dedicate;c)modelul de cerere pentru obținerea avizului tehnic;d)modelul și conținutul raportului tehnic de evaluare preliminar;e)modelul și conținutul raportului tehnic de evaluare final;f)modelul de cerere pentru verificarea eliminării neconformităților.(2)Metodologia prevăzută la alin. (1) se publică pe site-ul web al AFER până la data intrării în vigoare a prezentelor norme.
 + 
Articolul 26Documentele menționate la art. 7 pot fi depuse inclusiv în format electronic. + 
Articolul 27Eventualele contestații privind decizia de neacordare sau, după caz, de suspendare/retragere a avizului tehnic se depun la AFER în termen de 5 zile de la primirea notificării.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x