NORME din 6 aprilie 1993

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 90 din 12 mai 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEHG 126 06/04/1993

de experimentare a asistenţei medicale în cadrul reformei serviciilor de sănătate



Reconsiderarea asistenţei medicale în cadrul organizării generale a asistenţei medicale în România în etapa trecerii la economia de piaţa şi asigurarea protecţiei sociale se vor face pe baza principiilor privind echitatea, accesibilitatea, acceptabilitatea socială, libera alegere a medicului, constituirea unui sistem coerent mixt public-privat, monitorizarea şi evaluarea performantelor calităţii ingrijirilor medicale.În acest scop se emit următoarele norme:A. În domeniul asistenţei medicale primare:1. Asistenţa medicală primara se asigura prin dispensare medicale, centre de sănătate şi centre de investigaţii şi tratament.2. Dispensarul medical asigura asistenţa medicală primara şi funcţionează în comune, oraşe şi municipii, asigurind activităţile profilactice şi curative populaţiei din teritoriul arondat, potrivit competentelor şi atribuţiilor stabilite de Ministerul Sănătăţii.3. În cadrul dispensarelor medicale sunt încadraţi medici, personal mediu şi auxiliar sanitar, în limita numărului de posturi stabilit de Ministerul Sănătăţii.4. Coordonarea activităţii de asistenţa medicală primara pe un teritoriu dat (cca 10-15 dispensare medicale în raport de dispersie, distanta etc.) se va asigura de către centrul de sănătate. Centrele de sănătate se organizează ca instituţii publice cu personalitate juridică, pe structura unuia dintre dispensarele medicale în subordinea direcţiei sanitare, şi au ca sarcini îndrumarea şi controlul de specialitate, finanţarea şi administrarea dispensarelor medicale componente.5. Până la înfiinţarea şi organizarea centrelor de sănătate în structura cărora vor funcţiona dispensarele medicale în care se face experimentul, acestea trec în subordinea direcţiilor sanitare judeţene, care vor asigura finanţarea, dotarea, funcţionarea acestora şi încadrarea personalului, tinindu-se seama de normele privind acreditarea unităţilor şi personalului sanitar, stabilite de Ministerul Sănătăţii.6. În acţiunea de experimentare a activităţii de asistenţa medicală primara, organele administraţiei publice locale au obligaţia de a asigura unităţilor medicale spaţiul corespunzător. Organele administraţiei publice locale vor asigura mijloacele materiale necesare administrării, gospodăririi şi finanţării serviciilor medicale primare pentru realizarea unei descentralizari şi autonomii efective.7. Asigurarea activităţii medicale primare se face prin realizarea pachetului de servicii medicale prestabilite, în funcţie de numărul de persoane înscrise ca urmare a opţiunii exprimate.În asigurarea asistenţei medicale primare, populaţia are libertatea de a alege medicul de dispensar pe care îl prefera, iar acordarea asistenţei medicale primare de către medic se face pe baza carnetului de sănătate.8. Ministerul Sănătăţii va stabili modul de plată a personalului din unitatea supusă experimentului, ţinând seama de drepturile salariale prevăzute în reglementările în vigoare pentru personalul sanitar şi în raport cu numărul persoanelor care şi-au depus opţiunea, precum şi în funcţie de serviciile medicale oferite acestora.9. Se autorizeaza Ministerul Sănătăţii ca în localităţile supuse experimentului sa desfiinteze unele unităţi medicale, activitatea şi patrimoniul acestora fiind preluate de spitalele în structura cărora funcţionează.10. Asistenţa medicală ambulatorie de specialitate se va realiza în localităţile urbane prin înfiinţarea unor centre de investigaţii şi tratament, unităţi sanitare cu personalitate juridică, cu personal calificat şi dotare corespunzătoare, cu aparatura şi mobilier.B. În domeniul asistenţei medicale secundare1. Asistenţa medicală secundară se asigura prin următoarele tipuri de unităţi sanitare:– spital de bolnavi acuti;– spital de bolnavi cronici;– spital-hotel sanitar pentru bolnavi acuti şi cronici;– spital de zi;– secţii medico-sociale pendinte de spitale.2. Ministerul Sănătăţii va stabili, în cadrul experimentului, relaţiile functionale şi de colaborare dintre unităţile sanitare care asigura asistenţa medicală primara şi asistenţa medicală secundară (accesul bolnavilor, sistem informaţional, relaţia medic curant – bolnav internat etc.).C. În domeniul asistenţei medicale de urgenta1. Reorganizarea unor staţii de salvare prin transformarea formulei de unitate de transport de urgenta în unitate medicală de intervenţie de urgenta şi transport medical protejat. Experimentarea autonomiei de funcţionare ca unităţi cu personalitate juridică.2. Experimentarea descentralizării asistenţei medicale de urgenta în colaborare cu alte instituţii de urgenta (Comandamentul trupelor de pompieri etc)., Ministerul Sănătăţii asigurind personalul de specialitate, echipamente şi mijloace de transport specifice.D. Prevederi comune1. Până la constituirea fondului judeţean de asigurare pentru sănătate, Ministerul Sănătăţii va lua măsuri ca unităţile supuse experimentului sa încheie contracte de management privind ofertele de servicii medicale cu comunitatile locale reprezentate prin organele administraţiei publice locale.2. Ministerul Sănătăţii şi direcţiile sanitare vor lua măsuri de asigurare a condiţiilor corespunzătoare de funcţionare a unităţilor sanitare supuse experimentului.3. Experimentul se va desfăşura în limitele bugetului şi numărului de personal aprobat.Personalul disponibilizat ca urmare a experimentului va fi redistribuit în alte unităţi sanitare.4. Ministerul Sănătăţii va stabili, pentru tipurile de unităţi supuse experimentului, criteriile de ierarhizare, diferentiere, acreditare, management etc., precum şi următoarele modele de plată a prestaţiilor medicale:– plata pe caz;– plata pe act;– plata în rata fixa;– plata pe persoana.5. În cadrul experimentului, Ministerul Sănătăţii va negocia cu comunitatile locale reprezentate prin organele administraţiei publice locale, cu alte persoane juridice şi fizice, pentru instituirea unor taxe locale, sponsorizări, donaţii, în scopul creşterii calităţii şi operativitatii asistenţei medicale, introducerii autonomiei şi descentralizării sistemului sanitar.6. Experimentele vor fi explicate şi discutate cu personalul sanitar şi cu populaţia, pentru a se evita unele implicaţii nefavorabile de natura sa intirzie reforma.7. Ministerul Sănătăţii poate stabili, pe parcursul aplicării experimentului, măsuri complementare care să conducă la creşterea operativitatii, calităţii şi eficientei serviciilor sanitare.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x