NORME din 5 iunie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 453 din 18 iunie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 740 05/06/2008
ActulCONTINUT DEORDIN 740 05/06/2008

privind principiile pentru alocarea costurilor şi calculul tarifelor de trecere, a tarifelor medii ponderate şi a tarifelor de concesiune



 + 
Articolul 1Prezentele norme stabilesc principiile pentru recuperarea costurilor şi calculul tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune pentru utilizarea unor sectoare ale reţelei de drumuri naţionale din România sau a unor poduri, tuneluri ori trecători de munte situate pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
 + 
Articolul 2În cazul în care se prevede aplicarea mai multor regimuri de tarifare pe reţeaua de drumuri naţionale din România, se vor stabili exact partea sau părţile din reţea care urmează a fi supuse unui anumit regim de tarifare, precum şi sistemul care se foloseşte pentru a clasifica vehiculele în scopul diferenţierii tarifelor de trecere, tarifelor de trecere medii ponderate şi tarifelor de concesiune.
 + 
Articolul 3(1) La introducerea tarifului de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune se vor stabili categoriile de vehicule pentru care se aplică acestea.(2) Încadrarea vehiculelor în funcţie de clasa de degradare a infrastructurii pe care se aplică tariful este prevăzută în anexa nr. 1a).
 + 
Articolul 4În cazul aplicării de politici diferite privind recuperarea costurilor pe sectoare diferite ale reţelei de drumuri naţionale din România, calculul costurilor se va realiza separat pentru fiecare sector, definit în mod distinct.
 + 
Articolul 5Costurile ce pot fi recuperate prin aplicarea tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune sunt:a) costurile infrastructurii, ce includ costurile de investiţie, costurile de întreţinere anuală şi costurile de reparaţii structurale;b) costurile de operare, gestionare şi taxare.
 + 
Articolul 6(1) Costurile de investiţie includ:a) costurile de construcţie, inclusiv costurile financiare;b) costurile de dezvoltare a infrastructurii;c) rentabilitatea capitalului investit sau marja de profit, dacă este cazul;d) costurile de achiziţie a terenului;e) costurile privind planificarea, proiectarea, supervizarea contractelor de construcţii şi managementul de proiect, ale investigaţiilor arheologice şi geologice;f) alte costuri neprevăzute, în condiţiile în care acestea sunt justificate.(2) Recuperarea costurilor de construcţie are la bază fie durata de viaţă proiectată a infrastructurii, fie o perioadă adecvată de amortizare, mai mare de 20 de ani.(3) Perioada de amortizare va fi considerată adecvată ţinându-se cont de condiţiile de finanţare stabilite, inclusiv prin contractele de concesiune.(4) Recuperarea costurilor, fără a modifica calculul costurilor de investiţie, poate:a) prevedea indexarea tarifului de trecere pe parcursul perioadei de amortizare;b) fi distribuită uniform pe întreaga perioadă de amortizare sau poate fi concentrată asupra primilor ani, ai ultimilor ani ori asupra anilor intermediari, cu condiţia ca repartizarea să fie transparentă.(5) Costurile de investiţie pentru infrastructura existentă au la bază sumele efectiv achitate, iar cele ce vor fi atrase vor avea la bază estimări justificate.(6) Investiţiile publice se pot realiza pe baza împrumuturilor financiare. Rata dobânzii care urmează să se aplice costurilor de investiţie pentru infrastructura existentă reprezintă rata aplicată împrumuturilor de stat pe perioada respectivă.(7) Partea din costuri ce va fi recuperată se stabileşte luându-se în considerare traficul care urmează să fie preluat de infrastructura pe care se aplică tariful şi costurile aferente.(8) Kilometrii/vehicul parcurşi de vehiculele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone vor fi ajustaţi în acest sens pe baza coeficienţilor de echivalenţă prevăzuţi în anexa nr. 1b).(9) Rentabilitatea capitalului sau a marjei de profit poate varia pentru a stimula o terţă parte contractantă în ceea ce priveşte cerinţele referitoare la calitatea serviciilor furnizate. Rentabilitatea capitalului poate fi evaluată folosindu-se indicatori economici, cum ar fi rata internă a rentabilităţii investiţiei sau costul mediu ponderat al capitalului.
 + 
Articolul 7(1) Pentru a garanta că nivelul funcţionalităţii operaţionale a infrastructurii pe care se aplică tariful se menţine în timp, costurile de întreţinere anuale şi costurile pentru reparaţii structurale includ şi:a) costurile anuale de întreţinere a infrastructurii supuse tarifării;b) costurile periodice legate de repararea, consolidarea şi execuţia straturilor noi de îmbrăcăminte rutieră.(2) Costurile prevăzute la alin. (1) sunt repartizate între toate vehiculele pentru care se aplică tarifele, pe baza distribuţiei kilometrilor/vehicul reali şi prognozaţi, ajustate pe baza coeficienţilor de echivalenţă prevăzuţi în anexa nr. 1b).
 + 
Articolul 8(1) Costurile de operare, gestionare şi tarifare includ toate costurile atrase de operatorul infrastructurii, care nu sunt reglementate la art. 6 şi 7 şi care sunt legate de punerea în aplicare, exploatarea şi gestionarea infrastructurii şi a sistemului de tarifare şi care includ în special:a) costuri de construire, amplasare şi întreţinere a cabinelor de taxare şi a altor sisteme de taxare;b) costuri zilnice de exploatare, gestionare şi punere în aplicare a sistemului de colectare a taxelor;c) redevenţe şi drepturi administrative legate de contractele de concesiune;d) costuri de gestionare, de administrare şi de întreţinere legate de exploatarea infrastructurii;e) rentabilitatea capitalului sau o marjă de profit ce reflectă gradul riscului transferat, dacă este cazul.(2) Costurile prevăzute la alin. (1) trebuie repartizate în mod echitabil şi transparent între toate categoriile de vehicule supuse tarifării.
 + 
Articolul 9Stabilirea tarifelor de trecere şi a tarifelor de concesiune are la bază numărul de kilometri/vehicul, reali şi prognozaţi, ajustaţi prin coeficienţii de echivalenţă prevăzuţi în anexa nr. 1b).
 + 
Articolul 10Anexele nr. 1a) şi 1b) fac parte integrantă din prezentele norme.
 + 
Anexa 1a)Încadrarea vehiculelor în funcţie de clasa de degradare a infrastructurii

*Font 9*
 

┌────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┬─────────┐ │ │ MASA TOTALĂ MAXIMĂ AUTORIZATĂ │ │ │ CLASIFICAREA VEHICULELOR ÎN FUNCŢIE ├─────────┬────────┬─────────┬────────┤Clasa de │ │ DE NUMĂRUL DE AXE │Mai mare │Mai mică│Mai mare │Mai mică│degradare│ │ │sau egală│ decât │sau egală│ decât │ │ │ │ cu │ │ cu │ │ │ │ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┤ │ │ │ – tone -│- tone -│ – tone -│- tone -│ │ │ ├─────────┴────────┼─────────┴────────┤ │ │ │Vehicule ale căror│Alte sisteme de │ │ │ │motoare au suspen-│suspensie ale │ │ │ │sie pneumatică sau│axelor motoare │ │ │ │echivalente │ │ │ ├────────────────────────────────────────┼─────────┬────────┼─────────┬────────┼─────────┤ │Autovehicule cu două axe │ 7,5 │ 18 │ 7,5 │ 18 │ I │ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │ │ 15 │ 26 │ 15 │ 23 │ I │ │Autovehicule cu 3 axe ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │ │ – │ – │ 23 │ 26 │ II │ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │ │ 23 │ 29 │ 23 │ 27 │ I │ │Autovehicule cu 4 axe ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │ │ 29 │ 32 │ 27 │ 32 │ II │ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │Autovehicule cu două axe + remorcă/ │ 7,5 │ 28 │ 7,5 │ 28 │ I │ │semiremorcă cu o axă │ │ │ │ │ │ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │ │ 23 │ 29 │ 23 │ 29 │ I │ │Autovehicule cu două axe + remorcă/ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │semiremorcă cu două axe │ 29 │ 33 │ 29 │ 33 │ II │ │ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │ │ 33 │ 38 │ 33 │ 36 │ III │ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │ │ 36 │ 40 │ 36 │ 38 │ II │ │Autovehicule cu două axe + remorcă/ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │semiremorcă cu 3 axe │ – │ – │ 38 │ 40 │ III │ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │ │ 36 │ 40 │ 36 │ 38 │ II │ │Autovehicule cu 3 axe + remorcă/ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │semiremorcă cu două axe │ 40 │ 44 │ 38 │ 44 │ III │ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │ │ 36 │ 40 │ 36 │ 38 │ I │ │Autovehicule cu 3 axe + remorcă/ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤ │semiremorcă cu 3 axe │ 40 │ 44 │ 38 │ 40 │ II │ └────────────────────────────────────────┴─────────┴────────┴─────────┴────────┴─────────┘NOTĂ:Toate vehiculele cu masa totală maximă autorizată sub 7,5 tone sunt încadrate în clasa de degradare 0. + 
Anexa 1b)Coeficienţii de echivalenţă

Clasa de degradare Coeficienţi de echivalenţă
Reparaţii
structurale
Investiţii

Întreţinere anuală

Clasa 0 1 1 1
Clasa I 1,96 1 1
Clasa II 3,47 1 1
Clasa III 5,72 1 1

___________*1) A se vedea anexa nr. 1a) pentru încadrarea vehiculelor în funcţie de clasa de degradare a infrastructurii.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x