NORME din 5 august 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 655 din 17 septembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 74 05/08/2008
ActulCONTINUT DEORDIN 74 05/08/2008

privind exercitarea inspecţiei de sănătate publică şi a inspecţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în Ministerul Apărării



 + 
Titlul IExercitarea inspecţiei de sănătate publică în Ministerul Apărării + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Inspecţia de sănătate publică în Ministerul Apărării reprezintă activitatea de control oficial în vederea aplicării reglementărilor legale de sănătate publică în unităţile şi formaţiunile militare, precum şi la operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul ministerului.
 + 
Articolul 2Scopul activităţii de inspecţie de sănătate publică îl constituie identificarea, evaluarea, managementul şi comunicarea riscurilor pentru sănătatea publică asociate activităţilor specifice şi conexe armatei, desfăşurate la nivel naţional sau internaţional.
 + 
Articolul 3(1) Activitatea de inspecţie de sănătate publică constă în exercitarea controlului oficial cu privire la caracteristicile igienico-sanitare ale unităţilor, activităţilor şi produselor din cadrul armatei pentru:a) producţia, fabricarea, prelucrarea, depozitarea, transportul, distribuţia şi comercializarea alimentelor, inclusiv în sectorul alimentaţiei publice şi colective, conform protocoalelor semnate cu celelalte autorităţi din domeniu;b) calitatea apei pentru consum uman şi a celei folosite la alte activităţi umane, inclusiv a celei de îmbăiere, conform protocoalelor semnate cu autorităţile competente din domeniu;c) gestionarea deşeurilor lichide şi solide şi în special a celor potenţial periculoase;d) calitatea habitatului;e) respectarea condiţiilor igienico-sanitare în unităţile de învăţământ şi ocrotire a copiilor şi tinerilor, precum şi a procesului instructiv-educativ;f) mediul de muncă şi bolile profesionale, în relaţia cu mediul de muncă;g) activităţile de îngrijiri de sănătate;h) prevenirea şi combaterea bolilor transmisibile;i) furnizarea de servicii care presupun riscuri potenţiale pentru viaţa sau sănătatea personalului armatei ori a persoanelor care execută serviciile respective;j) unităţile de depozitare a substanţelor toxice şi a detergenţilor;k) unităţile cu risc radioactiv.(2) Activitatea de inspecţie de sănătate publică se desfăşoară conform planului anual de control.
 + 
Articolul 4Activitatea de inspecţie de sănătate publică se desfăşoară şi funcţionează pe baza următoarelor principii:a) principiul imparţialităţii: inspectorii sanitari nu trebuie să fie supuşi niciunei presiuni comerciale, financiare, politice sau de altă natură care le-ar putea influenţa raţionamentul;b) principiul independenţei: inspectorii sanitari trebuie să fie independenţi în raport cu partea inspectată şi nu trebuie să se angajeze în nicio activitate care să afecteze independenţa lor în raţionament;c) principiul confidenţialităţii: în exercitarea activităţii, inspectorii sanitari asigură păstrarea confidenţialităţii datelor, cu excepţia situaţiilor care constituie un risc pentru sănătatea publică;d) principiul transparenţei: inspecţia de sănătate publică şi inspectorii sanitari au obligaţia să îşi desfăşoare activitatea într-o manieră deschisă faţă de public, prin care accesul liber şi neîngrădit la informaţiile fundamentate ştiinţific de interes public să constituie regula, iar limitarea accesului la informaţii să constituie excepţia, în condiţiile legii;e) principiul aplicării unitare: inspecţia de sănătate publică şi inspectorii sanitari asigură respectarea legislaţiei din domeniul sănătăţii publice în mod unitar, în conformitate cu prevederile acesteia, indiferent de forma de proprietate a obiectivelor inspectate în unităţile militare aparţinând Ministerului Apărării, pe întregul teritoriu al ţării.
 + 
Capitolul IIOrganizarea inspecţiei de sănătate publică în cadrul Ministerului Apărării + 
Articolul 5Activitatea de inspecţie de sănătate publică reprezintă o componentă a activităţii de inspecţie sanitară de stat şi se organizează de către Direcţia medicală, în calitate de autoritate competentă pentru sănătate publică a Ministerului Apărării, prin Biroul de inspecţie sanitară de stat şi inspecţie sanitară veterinară de stat.
 + 
Articolul 6(1) Şeful Direcţiei medicale numeşte inspectorul sanitar şef care asigură coordonarea executivă a activităţii de inspecţie de sănătate publică în Ministerul Apărării.(2) Inspectorii sanitari de stat din cadrul Ministerului Apărării şi zonele de responsabilitate ale acestora se stabilesc prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale. Lista cu numele şi zonele de responsabilitate se publică în Buletinul informativ al armatei.
 + 
Articolul 7Activitatea de inspecţie de sănătate publică în Ministerul Apărării se realizează de unităţile şi formaţiunile de medicină preventivă din subordinea Direcţiei medicale, pe principiul zonelor de responsabilitate.
 + 
Articolul 8(1) Activitatea de inspecţie de sănătate publică se exercită de către personalul de specialitate prevăzut la art. 6 din cadrul structurilor subordonate Direcţiei medicale.(2) Personalul desemnat pentru a desfăşura activitatea de inspecţie de sănătate publică trebuie să îndeplinească condiţiile legale necesare îndeplinirii acestei activităţi.(3) Modelul de legitimaţie nominală pentru inspectorii sanitari de stat se aprobă prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale, conform modelului elaborat de Ministerul Sănătăţii Publice, adaptat la specificul Ministerului Apărării.
 + 
Articolul 9Activitatea de inspecţie de sănătate publică este finanţată de la bugetul de stat, din fondurile alocate de Ministerul Apărării, şi include costurile de echipamente, personal, de transport şi cheltuielile cu materialele necesare.
 + 
Articolul 10Inspectorii sanitari de stat, în timpul activităţii lor, au dreptul să între în toate unităţile şi formaţiunile militare din zona lor de responsabilitate, precum şi la operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul Ministerului Apărării.
 + 
Articolul 11Inspecţia de sănătate publică trebuie să folosească în activitatea sa:a) ghiduri de inspecţie;b) norme;c) standarde specifice fiecărui domeniu de activitate;d) instrumente şi aparatură de control, specifice pentru determinări în teren şi prelevare de probe;e) imprimate tipizate specifice: raport de inspecţie, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, proces-verbal de constatare a condiţiilor igienico-sanitare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2, proces-verbal de constatare a contravenţiei;f) ştampile şi parafe;g) alte documente de inspecţie sanitară.
 + 
Capitolul IIIAtribuţiile inspectorului sanitar şef şi ale inspectorilor sanitari de stat din Ministerul Apărării + 
Articolul 12În organizarea şi coordonarea activităţii de inspecţie de sănătate publică inspectorul sanitar şef are următoarele atribuţii:a) coordonează şi organizează activitatea de inspecţie de sănătate publică în unităţile şi formaţiunile militare din cadrul Ministerului Apărării;b) coordonează elaborarea de reglementări specifice inspecţiei de sănătate publică pentru Ministerul Apărării;c) evaluează realizarea obiectivelor inspecţiei de sănătate publică la nivelul Ministerului Apărării;d) emite autorizaţii sanitare de funcţionare pentru toate unităţile şi formaţiunile din cadrul Ministerului Apărării, conform metodologiei care se stabileşte prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale;e) controlează şi monitorizează operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul Ministerului Apărării;f) aprobă măsurile propuse de inspectorii sanitari de stat şi emite documentele de autoritate sanitară stabilite de actele normative în vigoare;g) constată şi sancţionează contravenţiile la normele igienico-sanitare;h) reprezintă Ministerul Apărării în ceea ce priveşte activitatea de inspecţie de sănătate publică în relaţia cu structurile similare aparţinând organelor de specialitate naţionale şi internaţionale, precum şi cu alte autorităţi sau instituţii ale administraţiei publice centrale ori locale.
 + 
Articolul 13Inspectorii sanitari de stat din cadrul Direcţiei medicale au următoarele atribuţii:a) coordonează tehnic la nivel central activitatea specifică a structurilor teritoriale şi monitorizează realizarea planurilor anuale de activitate;b) monitorizează şi elaborează periodic, semestrial, anual şi ori de câte ori este nevoie, rapoarte privind activitatea de inspecţie de sănătate publică;c) întocmesc planul anual de inspecţie de sănătate publică;d) organizează şi participă la activităţi specifice în unităţile militare din cadrul Ministerului Apărării;e) elaborează reglementări specifice inspecţiei de sănătate publică în Ministerul Apărării;f) constată contravenţiile la normele igienico-sanitare şi propun măsuri de remediere a deficienţelor constatate;g) controlează şi monitorizează operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul Ministerului Apărării;h) propun inspectorului sanitar şef emiterea, în condiţii legale, a documentelor de autoritate sanitară;i) propun inspectorului sanitar şef suspendarea temporară sau interzicerea activităţii unităţilor şi obiectivelor, până la remedierea deficienţelor, în situaţii cu risc major şi iminent de îmbolnăvire a personalului armatei;j) propun inspectorului sanitar şef retragerea autorizaţiei sanitare de funcţionare sau, după caz, a avizului sanitar pentru proiectele de activităţi, inclusiv construcţii, în cazul în care nu sunt respectate normele de igienă;k) opresc, denaturează sau condiţionează, după caz, darea pentru consumul public a alimentelor care nu corespund normelor de igienă, precum şi folosirea obiectelor, materialelor şi a substanţelor care, prin natura lor sau prin modul de utilizare, periclitează starea de sănătate a personalului armatei;l) recoltează şi sigilează probe necesare pentru identificarea şi analiza riscului pentru sănătate, precum şi contraprobe;m) dispun măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi alte măsuri cu caracter obligatoriu pentru combaterea bolilor transmisibile şi a celor profesionale;n) păstrează confidenţialitatea privind iminenţa inspecţiei sanitare înainte de începerea propriu-zisă a acesteia şi confidenţialitatea datelor pe care unităţile inspectate le pun la dispoziţie;o) verifică şi răspund de respectarea legislaţiei în vigoare privind prevenirea şi controlul infecţiilor nosocomiale în toate unităţile sanitare;p) respectă şi aplică principiile de etică şi deontologie profesională;q) colaborează cu structuri similare din alte organe de specialitate naţionale şi internaţionale, precum şi cu alte autorităţi sau instituţii ale administraţiei publice centrale sau locale;r) îndeplinesc şi alte atribuţii ordonate de către inspectorul sanitar şef.
 + 
Articolul 14Inspectorilor sanitari de stat din cadrul structurilor subordonate Direcţiei medicale le revin sarcinile prevăzute la art. 13 lit. f)-p), precum şi următoarele atribuţii:a) supraveghează şi răspund de respectarea normelor de igienă sanitară în zona de responsabilitate;b) întocmesc şi actualizează lista unităţilor militare din zona de responsabilitate;c) elaborează planurile anuale şi lunare de inspecţie şi le trimit pentru aprobare Direcţiei medicale;d) propun bugetul activităţilor de inspecţie;e) constată şi sancţionează contravenţiile la normele igienico-sanitare la nivelul obiectivelor aflate în zona de responsabilitate şi propun măsuri de remediere a deficienţelor constatate;f) elaborează trimestrial, semestrial, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de inspecţie de sănătate publică şi le înaintează Direcţiei medicale;g) participă la activităţi specifice, în unităţile militare din zona de responsabilitate;h) îndeplinesc alte atribuţii delegate de către inspectorul sanitar şef.
 + 
Capitolul IVOrganizarea acţiunilor de inspecţie de sănătate publică în cadrul Ministerului Apărării + 
Articolul 15(1) Fiecare laborator de medicină preventivă organizează şi actualizează periodic, într-un registru special, evidenţa unităţilor şi formaţiunilor militare arondate, după următoarea clasificare:a) unităţi cu risc major de îmbolnăvire a militarilor;b) unităţi în care se înregistrează sistematic neconformităţi;c) unităţi care distribuie produsele în alte zone.(2) Registrul special de evidenţă prevăzut la alin. (1) cuprinde în mod obligatoriu:a) datele de identificare a operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul ministerului, codul CAEN sau domeniul de activitate al acestora;b) identitatea persoanei care a efectuat activitatea de inspecţie.
 + 
Articolul 16Tipurile de control şi inspecţie, precum şi procedurile generale şi specifice de efectuare a acestora sunt cele prevăzute de legislaţia în domeniu.
 + 
Capitolul VFinalizarea acţiunilor de inspecţie de sănătate publică + 
Articolul 17(1) Fiecare acţiune de inspecţie de sănătate publică se înregistrează în registrul de control al unităţilor şi formaţiunilor militare sau al operatorilor economici inspectaţi şi se finalizează printr-un proces-verbal de constatare a condiţiilor igienico-sanitare, dacă este cazul, conform anexei nr. 2. În cazul în care au fost verificate mai multe puncte de lucru ale aceluiaşi operator economic sau dacă s-au recoltat probe de laborator, se întocmeşte raport de inspecţie, conform anexei nr. 1.(2) Documentele întocmite de către inspectorii sanitari de stat ca urmare a inspecţiei de sănătate publică, precum rapoartele de inspecţie, procesele-verbale de constatare a condiţiilor igienico-sanitare, procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, trebuie să conţină toate rezultatele examinărilor din teren şi de laborator, stabilirea conformităţilor/ neconformităţilor pe baza acestor date, recomandări pentru remediere, cu termene şi responsabilităţi, alte măsuri aplicate.(3) Documentele prevăzute la alin. (2) se redactează lizibil, cu acurateţe şi claritate, fără corecturi sau adăugări ulterioare, se înregistrează, se arhivează şi se păstrează în condiţii de securitate şi confidenţialitate, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 18În situaţia în care prin actul de inspecţie sanitară s-au identificat pericole ce constituie surse de risc pentru sănătatea publică, se aplică următoarele măsuri:a) sancţiuni contravenţionale, conform legii;b) propunerea suspendării temporare a funcţionării unor obiective sau instalaţii;c) anularea avizului sanitar, în condiţiile legii;d) scoaterea din consum sau utilizare a unor produse;e) izolarea sau scoaterea din mediu a unor persoane;f) sesizarea autorităţilor competente;g) notificarea neconformităţilor instituţiilor cu atribuţii în domeniu;h) informarea autorităţilor competente.
 + 
Titlul IIExercitarea inspecţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în Ministerul Apărării + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 19Inspecţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în cadrul Ministerului Apărării reprezintă activitatea de control oficial în vederea aplicării reglementărilor legale sanitar-veterinare în unităţile şi formaţiunile militare, precum şi la operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul Ministerului Apărării.
 + 
Articolul 20Scopul activităţii de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor îl constituie identificarea, evaluarea, managementul şi comunicarea riscurilor pentru sănătatea publică asociate activităţilor specifice şi conexe armatei, desfăşurate la nivel naţional sau internaţional.
 + 
Articolul 21Activitatea de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor constă în exercitarea controlului oficial cu privire la:a) apărarea sănătăţii şi bunăstării animalelor de serviciu din unităţile şi formaţiunile armatei;b) supravegherea igienei sanitar-veterinare a produselor alimentare de origine animală care intră în hrana trupelor, în scopul prevenirii îmbolnăvirii militarilor prin consum de alimente;c) supravegherea igienei sanitar-veterinare şi a calităţii furajelor care intră în hrana animalelor de serviciu;d) controlul aditivilor alimentari, vitaminelor, sărurilor minerale, microelementelor şi al altor aditivi destinaţi utilizării fabricaţiei produselor alimentare de origine animală;e) controlul materiilor şi al materialelor care intră în contact cu produsele alimentare, în raport cu reglementările privind prevenirea riscurilor pentru sănătatea publică, care să garanteze protejarea consumatorului;f) supravegherea modului de folosire în serviciu a animalelor, în scopul de a preveni transmiterea de boli de la animale la om;g) respectarea normelor privind bunăstarea animalelor.
 + 
Articolul 22(1) Controlul oficial al produselor alimentare de origine animală se realizează de către medici veterinari oficiali:a) regulat;b) acolo unde se suspectează neconformitatea.(2) Controlul oficial al produselor alimentare de origine animală trebuie să se realizeze permanent cu aceeaşi exigenţă.(3) Controlul oficial al produselor alimentare de origine animală trebuie să cuprindă toate stadiile de producţie, fabricaţie, procesare, depozitare, transport, distribuţie, comercializare, precum şi importurile.(4) Controlul oficial al produselor alimentare de origine animală se realizează fără avertizare anterioară.(5) Controlul oficial al produselor alimentare de origine animală trebuie să selecteze o etapă sau mai multe dintre cele menţionate la alin. (3), considerate cât mai adecvate pentru realizarea acestuia.
 + 
Capitolul IIOrganizarea inspecţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în cadrul Ministerului Apărării + 
Articolul 23(1) Direcţia medicală reprezintă autoritatea sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în Ministerul Apărării. Activitatea de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor se organizează de către Direcţia medicală prin Biroul de inspecţie sanitară de stat şi inspecţie sanitară veterinară de stat din subordine.(2) Biroul de inspecţie sanitară de stat şi inspecţie sanitară veterinară de stat asigură coordonarea executivă a activităţii de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în Ministerul Apărării.
 + 
Articolul 24Medicii veterinari oficiali din cadrul Ministerului Apărării cu atribuţii de inspecţie şi control sanitar-veterinar şi zonele de responsabilitate ale acestora se stabilesc prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale. Lista cu numele şi zonele de responsabilitate se publică în Buletinul informativ al armatei.
 + 
Articolul 25(1) Activitatea de inspecţie se exercită de către personalul de specialitate sanitar-veterinar din cadrul structurilor subordonate Direcţiei medicale.(2) Personalul desemnat pentru a desfăşura activitatea de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor trebuie să îndeplinească condiţiile legale necesare îndeplinirii acestei activităţi.(3) Şeful Direcţiei medicale poate desemna pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor şi medici veterinari aparţinând altor structuri din Ministerul Apărării.(4) Modelul de legitimaţie pentru medicii veterinari oficiali care îndeplinesc atribuţii de inspectori ai autorităţii veterinare şi pentru siguranţa alimentelor se stabileşte prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale, conform modelului elaborat de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, adaptat la specificul Ministerului Apărării.
 + 
Articolul 26Activitatea de inspecţie sanitar-veterinară este finanţată de la bugetul de stat, din fondurile alocate de Ministerul Apărării, şi include costurile de echipamente, personal, de transport şi cheltuielile cu materiale necesare.
 + 
Articolul 27Inspectorii sanitar-veterinari, în timpul activităţii lor, au dreptul să între în toate unităţile şi formaţiunile militare din zona lor de responsabilitate, precum şi la operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul Ministerului Apărării.
 + 
Articolul 28Controlul oficial al produselor alimentare de origine animală trebuie să fie în acord cu obiectivele stabilite la art. 30 alin. (1) lit. a)-g) şi în baza examinărilor care se efectuează şi trebuie să cuprindă una sau mai multe dintre etapele următoare:a) inspecţia;b) recoltarea şi analiza probelor;c) inspecţia igienei personalului;d) controlul documentelor;e) examinarea oricărui sistem de verificare stabilit şi evaluarea rezultatelor obţinute.
 + 
Articolul 29Inspecţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor trebuie să folosească în activitatea sa:a) ghiduri de inspecţie;b) norme;c) standarde specifice fiecărui domeniu de activitate;d) instrumente şi aparatură de control specifice pentru determinări în teren şi prelevare de probe;e) imprimate tipizate specifice: proces-verbal de constatare a condiţiilor de igienă sanitar-veterinară, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, proces-verbal de recoltare a probelor de produse de origine animală pentru examen de laborator, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4, proces-verbal de constatare a contravenţiei;f) ştampile şi parafe;g) alte documente de inspecţie sanitar-veterinară.
 + 
Articolul 30(1) Obiectivele inspecţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor sunt următoarele:a) condiţiile în care se realizează diferitele stadii enumerate la art. 22 alin. (3), cu referire la amplasarea unităţii, birouri, împrejurimile unităţii, mijloace de transport, utilaje şi echipament;b) materiile prime, ingrediente, adjuvanţi şi alte produse folosite în prepararea şi fabricaţia produselor alimentare de origine animală;c) produsele semifinite;d) produsele finite;e) materiile şi materialele care intră în contact cu produsele alimentare de origine animală;f) substanţele pentru spălare, curăţare şi dezinfecţie;g) tehnologia de fabricaţie şi procesare a produselor alimentare de origine animală;h) etichetarea şi prezentarea produselor alimentare de origine animală;i) metodele de conservare.(2) Obiectivele enumerate la alin. (1) pot fi suplimentate, după caz, în urma:a) interviurilor cu şeful unităţii inspectate şi cu personalul care lucrează în unitate;b) citirii valorilor înregistrate de aparatele de măsurare instalate în unitate;c) inspecţiilor realizate de autoritatea competentă din Ministerul Apărării cu aparate proprii, pentru compararea măsurătorilor înregistrate de aparatele instalate în unitate.
 + 
Articolul 31(1) Persoanele care în timpul activităţii vin în contact direct sau indirect cu materialele şi produsele precizate la art. 30 alin. (1) lit. b)-f) fac subiectul inspecţiei de igienă a personalului prevăzute la art. 28 lit. c).(2) Obiectivul inspecţiei este cel de control al standardelor de sănătate privind curăţenia personalului şi a echipamentului.
 + 
Capitolul IIIAtribuţiile inspectorilor sanitar-veterinari şi pentru siguranţa alimentelor din Ministerul Apărării + 
Articolul 32În organizarea şi coordonarea activităţii de inspecţie sanitar-veterinare şeful Direcţiei medicale sau persoana căreia acesta i-a delegat competenţa are următoarele atribuţii:a) coordonează şi organizează activitatea de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în unităţile şi formaţiunile militare din cadrul Ministerului Apărării;b) coordonează elaborarea de reglementări specifice inspecţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor pentru Ministerul Apărării;c) evaluează realizarea obiectivelor inspecţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor la nivelul Ministerului Apărării;d) emite autorizaţii sanitar-veterinare de funcţionare pentru toate unităţile şi formaţiunile din cadrul Ministerului Apărării, conform metodologiei care se stabileşte prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale;e) controlează şi monitorizează operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul Ministerului Apărării;f) constată şi sancţionează contravenţiile la normele sanitar-veterinare;g) aprobă măsurile propuse de inspectorii sanitar-veterinari şi pentru siguranţa alimentelor şi emite documentele de autoritate sanitar-veterinară stabilite de actele normative în vigoare;h) sesizează instituţiile publice abilitate şi dispune carantina sanitar-veterinară în unele colectivităţi sau unităţi şi formaţiuni militare;i) reprezintă Ministerul Apărării în relaţia cu structurile similare aparţinând organelor de specialitate naţionale şi internaţionale, precum şi cu alte autorităţi sau instituţii ale administraţiei publice centrale sau locale.
 + 
Articolul 33Inspectorii sanitar-veterinari şi pentru siguranţa alimentelor din cadrul Direcţiei medicale au următoarele atribuţii:a) coordonează tehnic la nivel central activitatea specifică a structurilor teritoriale, monitorizează realizarea şi avizează planurile anuale de activitate;b) monitorizează şi elaborează periodic, semestrial, anual, şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor;c) întocmesc planul anual de inspecţie;d) organizează şi participă la activităţi specifice în unităţile şi formaţiunile militare din cadrul Ministerului Apărării;e) elaborează reglementări specifice inspecţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în Ministerul Apărării;f) controlează şi monitorizează operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul Ministerului Apărării;g) constată contravenţiile la normele sanitar-veterinare şi propun măsuri de remediere a deficienţelor constatate;h) emit documentele de autoritate sanitar-veterinară pentru domeniul specific supus controlului;i) colaborează cu structuri similare din afara Ministerului Apărării;j) îndeplinesc alte atribuţii în domeniu ordonate de către şeful Direcţiei medicale.
 + 
Articolul 34Inspectorii sanitar-veterinari din cadrul structurilor subordonate Direcţiei medicale, precum şi cei prevăzuţi la art. 25 alin. (3) au următoarele atribuţii:a) supraveghează şi răspund de respectarea normelor de igienă sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în zona de responsabilitate;b) întocmesc şi actualizează lista unităţilor şi formaţiunilor militare din zona de responsabilitate;c) elaborează planurile anuale şi lunare de inspecţie pe care le trimit pentru aprobare Direcţiei medicale;d) controlează şi monitorizează operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii cu impact asupra sănătăţii publice în cadrul Ministerului Apărării;e) constată contravenţiile la normele sanitar-veterinare la nivelul obiectivelor aflate în zona de responsabilitate şi propun măsuri de remediere a deficienţelor constatate;f) propun şefului Direcţiei medicale, în situaţii cu risc major şi iminent de îmbolnăvire a personalului armatei, suspendarea temporară sau interzicerea activităţii în unităţile şi formaţiunile militare din cadrul Ministerului Apărării, până la remedierea deficienţelor;g) propun şefului Direcţiei medicale retragerea autorizaţiei sanitar-veterinare de funcţionare în cazul în care nu sunt respectate normele de igienă sanitar-veterinară;h) opresc, denaturează sau condiţionează darea pentru consumul colectiv a alimentelor care nu corespund normelor de igienă sanitar-veterinară, precum şi folosirea obiectelor, materialelor şi a substanţelor care, prin natura lor sau prin modul de utilizare, periclitează starea de sănătate a personalului armatei;i) recoltează şi sigilează probe necesare pentru identificarea şi analiza riscului pentru sănătate, precum şi contraprobe;j) elaborează trimestrial, semestrial, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de inspecţie sanitar-veterinară şi le înaintează Direcţiei medicale;k) participă la activităţi specifice în unităţile militare din zona de responsabilitate;l) dispun măsuri speciale pentru animalele bolnave, suspecte de boli transmisibile sau purtătoare de germeni patogeni, precum şi alte măsuri cu caracter obligatoriu pentru combaterea bolilor la animale şi a celor transmisibile de la animale la om;m) colaborează cu structuri similare din afara Ministerului Apărării;n) păstrează confidenţialitatea privind iminenţa inspecţiei sanitar-veterinare înainte de începerea propriu-zisă a acesteia şi confidenţialitatea datelor pe care unităţile inspectate le pun la dispoziţie;o) verifică şi răspund de respectarea legislaţiei sanitar-veterinare în vigoare privind prevenirea şi combatere bolilor la animale şi a transmiterii de boli de la animale la om în unităţile din zona de responsabilitate;p) pot solicita evidenţele scrise ţinute în etapele de fabricaţie enumerate la art. 22 alin. (3);q) respectă şi aplică principiile de etică şi deontologie profesională.
 + 
Articolul 35Personalul Ministerului Apărării şi operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi prestează servicii de alimentaţie colectivă sunt obligaţi să accepte inspecţiile realizate în concordanţă cu prezentele norme şi să ajute medicii veterinari oficiali în îndeplinirea misiunii lor.
 + 
Articolul 36Tipurile de inspecţie, precum şi procedurile generale şi specifice de efectuare a acestora sunt cele prevăzute de legislaţia în domeniu.
 + 
Capitolul IVOrganizarea acţiunilor de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în cadrul Ministerului Apărării + 
Articolul 37(1) Fiecare medic veterinar oficial actualizează periodic, într-un registru, evidenţa unităţilor şi formaţiunilor militare arondate, după următoarea clasificare:a) unităţi cu risc major de îmbolnăvire a militarilor;b) unităţi în care se înregistrează sistematic neconformităţi;c) unităţi care distribuie produsele în alte zone;d) unităţi care deţin animale de serviciu.(2) Registrul special de evidenţă prevăzut la alin. (1) cuprinde în mod obligatoriu:a) datele de identificare a operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi/sau prestează servicii de hrănire a personalului armatei, codul CAEN sau domeniul de activitate al acestora;b) numărul de animale, specia, acţiunile profilactice executate asupra acestora şi de către cine;c) identitatea persoanei care a efectuat activitatea de inspecţie.
 + 
Capitolul VFinalizarea acţiunilor de inspecţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în cadrul Ministerului Apărării + 
Articolul 38(1) Fiecare acţiune de inspecţie se înregistrează în registrul de control al unităţilor şi formaţiunilor militare inspectate sau al operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile aparţinând instituţiei militare şi se finalizează printr-un proces-verbal de constatare a condiţiilor de igienă sanitar-veterinară, dacă este cazul, conform anexei nr. 3.(2) Documentele întocmite de către medicii veterinari oficiali ca urmare a inspecţiei, precum procesul-verbal de constatare a condiţiilor de igienă sanitar-veterinară, procesul-verbal de constatare a contravenţiilor, trebuie să conţină toate rezultatele examinărilor din teren şi de laborator, stabilirea conformităţilor sau neconformităţilor pe baza acestor date, recomandări pentru remediere,cu termene şi responsabilităţi, alte măsuri aplicate.(3) Documentele prevăzute la alin. (2) se redactează lizibil, cu acurateţe şi claritate, fără corecturi sau adăugări ulterioare, se înregistrează, se arhivează şi se păstrează în condiţii de securitate şi confidenţialitate, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 39În situaţia în care prin actul de inspecţie sanitar-veterinară s-au identificat pericole ce constituie surse de risc pentru sănătatea publică sau a animalelor de serviciu, se aplică următoarele măsuri:a) sancţionarea contravenţională, în conformitate cu prevederile legale;b) propunerea suspendării temporare sau definitive a activităţii unor obiective sau instalaţii;c) scoaterea din consum sau utilizare a unor produse;d) izolarea sau scoaterea din mediu a unor animale de serviciu;e) sesizarea sau informarea autorităţilor competente;f) notificarea neconformităţilor instituţiilor cu competenţe în domeniu.
 + 
Articolul 40Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.
 + 
Anexa 1───────la norme────────ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRIIUnitatea militară nr. …………Văzut──────Comandantul U.M. ………….…………………………RAPORT DE INSPECŢIENr. ….. din …..Obiectivul inspectat ………………………………………….Numele şi prenumele persoanelor împuternicite a efectua controlul…………………………………………………………….Unitatea de care aparţin ………………………………………Tipul controlului …………………………………………….Numărul legitimaţiei de control ………………………………..Obiectivele controlului: ………………………………………Perioada controlului ………………………………………….Perioada controlată …………………………………………..Temeiul legal în baza căruia se efectuează controlul ……………..Constatări: ………………………………………………….Măsuri:Recomandări – termene – responsabilităţi:…………………………………………………………….…………………………………………………………….…………………………………………………………….Sancţionare contravenţională – baza legală:…………………………………………………………….…………………………………………………………….…………………………………………………………….Scoateri din consum de alimente:…………………………………………………………….…………………………………………………………….…………………………………………………………….Prezentul proces-verbal conţine ………… pagini şi a fost întocmit în 4 exemplare, dintre care:– exemplarul nr. 1 se înaintează Direcţiei medicale;– exemplarul nr. 2 rămâne la organul care a completat actul de constatare;– exemplarul nr. 3 rămâne la unitatea controlată;– exemplarul nr. 4 rămâne la operatorul economic controlat.Organul constatator, Am primit exemplarul nr. ………….. .………………. …………………………………..Am primit exemplarul nr. ………….. .…………………………………..
 + 
Anexa 2───────la norme────────ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRIIUnitatea militară nr. ………………….Văzut─────Comandantul U.M. ………….…………………………PROCES – VERBALde constatare a condiţiilor igienico-sanitare, întocmit la data ……..Subsemnatul/Subsemnata, ….., inspector sanitar de stat la U.M. …….., însoţit/însoţită de ……, îndeplinind funcţia de ……. la ……., în urma controlului igienico-sanitar efectuat la unitatea ……, cu sediul în judeţul ……., localitatea …….., str. …… nr. …, bl. …, sc. …, ap. …, pendinte de ….., cu sediul în localitatea …….., str. ….. nr. …, în prezenţa domnului/doamnei ….., în calitate de ….., am constatat următoarele:……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………..În urma celor constatate şi în conformitate cu prevederile normelor sanitare în vigoare, se aplică următoarele măsuri şi următoarele recomandări:……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………..Prezentul proces-verbal conţine ………… pagini şi a fost întocmit în 4 exemplare, dintre care:– exemplarul nr. 1 se înaintează Direcţiei medicale;– exemplarul nr. 2 rămâne la organul care a completat actul de constatare;– exemplarul nr. 3 rămâne la unitatea controlată.– exemplarul nr. 4 rămâne la operatorul economic controlat.Organul constatator, Am primit exemplarul nr. ……. .……………….. …………………………….Am primit exemplarul nr. ……. .…………………………….
 + 
Anexa 3───────la norme─────────ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRIIUnitatea militară nr. ………………….Nr………… din …………Văzut──────Comandantul U.M. …………..………………………….PROCES – VERBALde constatare a condiţiilor de igienă sanitar-veterinară,întocmit la data …………Subsemnatul/Subsemnata, ……., medic veterinar oficial la U.M. ………, însoţit/însoţită de ……, îndeplinind funcţia de ….. la U.M.0 ……, în urma controlului sanitar-veterinar efectuat în cadrul U.M.0 …….., cu sediul în judeţul ……, localitatea ……, str. ….. nr. …, la operatorul economic ….., având sediul în localitatea ……, str. ……. nr. …., în prezenţa domnului/doamnei ……, în calitate de …….., am constatat următoarele:…………………………………………………………..…………………………………………………………..…………………………………………………………..Deficienţe:…………………………………………………………..…………………………………………………………..…………………………………………………………..Alte abateri constatate:…………………………………………………………..…………………………………………………………..…………………………………………………………..În urma celor constatate şi în conformitate cu prevederile normelor sanitar-veterinare în vigoare, se aplică următoarele măsuri:┌─────────────────────┬────────────────────┬──────────────────────────────┐│ Măsuri │ Termen │ Responsabil │├─────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────────────┤├─────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────────────┤├─────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────────────┤├─────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────────────┤└─────────────────────┴────────────────────┴──────────────────────────────┘În urma celor constatate şi în conformitate cu prevederile normelor sanitar-veterinare în vigoare, se fac următoarele recomandări:…………………………………………………………….…………………………………………………………….…………………………………………………………….Sancţiuni aplicate: Conform : ……………………..┌──────┬──────┬──────┬──────────────────┬─────────────────┬──────────────────┐│ art. │ lit. │ pct. │ Amenda aplicată │ Amenda încasată │Nr. chitanţă/Data │├──────┼──────┼──────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤├──────┼──────┼──────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤├──────┼──────┼──────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤├──────┼──────┼──────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤├──────┼──────┼──────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤└──────┴──────┴──────┴──────────────────┴─────────────────┴──────────────────┘Control ulterior la data …………………………..Prezentul proces-verbal conţine 2 pagini şi a fost întocmit în 4 exemplare, dintre care:– exemplarul nr. 1 se înaintează Direcţiei medicale;– exemplarul nr. 2 rămâne la organul care a completat actul de constatare;– exemplarul nr. 3 rămâne la unitatea controlată;– exemplarul nr. 4 rămâne la operatorul economic controlat.Organul constatator, Am primit exemplarul nr. ……………..………………. ……………………………………Am primit exemplarul nr. ……………..……………………………………
 + 
Anexa 4───────la norme────────ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRIIUnitatea militară nr. ………………….Nr………… din …………PROCES – VERBALde recoltare a probelor de produse de origine animală pentruexamen de laboratorAstăzi, ……, la ora ……, subsemnatul ……, medic veterinar oficial, am prelevat, în conformitate cu normele sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în vigoare, de la …….., din localitatea …../(adresa)…….., următoarele probe de produse de origine animală:┌─────────────┬────────────────┬──────────┬─────────────────┬─────────────┐│Natura probei│Data fabricaţiei│Cantitatea│ Probe recoltate │ Examene de ││ │şi/sau termenul │totală a ├──────┬──────────┤ laborator ││ │de valabilitate │lotului │ Nr. │Cantitatea│ solicitate ││ │ │ │probei│ │ │├─────────────┼────────────────┼──────────┼──────┼──────────┼─────────────┤├─────────────┼────────────────┼──────────┼──────┼──────────┼─────────────┤├─────────────┼────────────────┼──────────┼──────┼──────────┼─────────────┤├─────────────┼────────────────┼──────────┼──────┼──────────┼─────────────┤├─────────────┼────────────────┼──────────┼──────┼──────────┼─────────────┤├─────────────┼────────────────┼──────────┼──────┼──────────┼─────────────┤└─────────────┴────────────────┴──────────┴──────┴──────────┴─────────────┘Probele au fost ambalate şi etichetate (individualizate) şi sigilate cu sigiliul nr. ……. în faţa noastră, conform instrucţiunilor în vigoare, şi se vor expedia imediat Laboratorului sanitar-veterinar …….., prin grija ………… .Contraprobe identice sigilate cu sigiliul nr. …… şi un exemplar din prezentul proces-verbal s-au lăsat în păstrare la ………., sub responsabilitatea ……, care îndeplineşte funcţia de ……., având actul de identitate seria …. nr. ….., eliberat de poliţia …… în data de ……. .Până la sosirea rezultatelor examenelor de laborator, lotul de alimente din care s-au recoltat probele mai sus menţionate se poate supune următoarelor restricţii:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare, dintre care unul însoţeşte probele care se trimit la laborator, unul rămâne la medicul veterinar oficial, iar un exemplar la unitate (proprietar).Medic veterinar oficial, Martor, Reprezentant legal al unităţii,………………….. ……… ………………………….(semnătura şi ştampila)L.S. Semnătura şi parafa________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x