NORME din 30 iulie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: OFICIUL CENTRAL DE STAT PENTRU PROBLEME SPECIALEMINISTERUL PENTRU ÎNTREPRINDERILE MICI SI MIJLOCII SI COOPERATIE*)MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI*)MINISTERUL FINANTELOR PUBLICEMINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE*)MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUIMINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 638 din 8 septembrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 64 28/06/2003
ART. 6REFERIRE LALEGE 132 15/07/1997
ART. 35REFERIRE LALEGE 73 05/07/1995 ART. 50
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 63 30/07/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 63 30/07/2003
ART. 13REFERIT DEORDIN 2061 13/07/2004
ART. 13REFERIT DEORDIN 329 09/08/2004
ART. 13REFERIT DEORDIN 191 11/08/2004

privind elaborarea programelor de desfacere a mărfurilor prin introducerea sistemului de distribuire către populaţie a principalelor produse alimentare şi nealimentare pe bază de ratii şi cartele, în caz de mobilizare sau de război



––––Notă *) Potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, Ministerul Sănătăţii şi Familiei, Ministerul Administraţiei Publice şi Ministerul pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi Cooperatie şi-au încetat activitatea şi au fost înfiinţate Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei şi Internelor, respectiv Agenţia Naţionala pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperatie. + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Introducerea sistemului de distribuire către populaţie a principalelor produse alimentare şi nealimentare pe bază de ratii şi cartele, în caz de mobilizare sau de război, urmăreşte apărarea unor interese publice majore privind:a) optimizarea consumului de produse alimentare şi nealimentare de stricta necesitate în vederea sustinerii efortului de apărare;b) protecţia vieţii şi sănătăţii populaţiei;c) utilizarea cat mai raţională a resurselor de care dispune economia naţionala.
 + 
Articolul 2(1) Necesarul de produse alimentare şi nealimentare care vor fi distribuite populaţiei pe bază de ratii şi cartele, precum şi posibilităţile de asigurare de către economia naţionala se includ în planul de mobilizare a economiei naţionale, elaborat de Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, în condiţiile legii.(2) Consumul rationalizat se poate introduce pentru o parte sau pentru toate produsele prevăzute în prezentele norme.
 + 
Articolul 3Consiliile locale şi consiliile judeţene/Consiliul General al Municipiului Bucureşti întocmesc din timp de pace Programul de aprovizionare cu produse agroalimentare şi industriale ce urmează a fi distribuite rationalizat populaţiei, în situaţii deosebite prevăzute de lege, conform prevederilor prezentelor norme, denumit în continuare program de aprovizionare.
 + 
Articolul 4Agenţii economici producători, care sunt incluşi în programul de aprovizionare al consiliului local/ consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti îşi întocmesc documente de mobilizare în conformitate cu legislaţia în vigoare.
 + 
Articolul 5Dacă fondul de marfa de produse alimentare rationalizate nu poate fi asigurat la nivelul stabilit prin planul de mobilizare a economiei naţionale, chiar după realizarea substituirilor, autorităţile administraţiei publice locale stabilesc măsuri organizatorice de diminuare procentuală şi treptata a ratiilor până la limita ratiei de supravietuire.
 + 
Articolul 6Indiferent de volumul de marfa existent, autorităţile administraţiei publice vor răspunde prompt la solicitarile de rechiziţii de bunuri ale organelor cuprinse în Legea nr. 132/1997 privind rechizitiile de bunuri şi prestările de servicii în interes public, până la limita consumului rationalizat necesar proprietarului şi familiei sale. Aceasta limita se calculează în funcţie de ratiile de produse cuprinse în prezentele norme.
 + 
Capitolul IIAsigurarea cu produse alimentare şi nealimentare rationalizate + 
Secţiunea 1Produsele supuse consumului rationalizat + 
Articolul 7Consumul rationalizat se introduce la următoarele produse:a) produse alimentare: pâine, carne, preparate din carne, lapte, ulei comestibil, cartofi, zahăr;b) produse nealimentare: confecţii, tricotaje, încălţăminte, articole de igiena – sapun, detergenti.
 + 
Secţiunea a 2-aPrioritati în asigurarea cu produse alimentare şi nealimentare rationalizate + 
Articolul 8Autorităţile administraţiei publice locale, în programul de aprovizionare elaborat, vor avea în vedere:a) asigurarea de la agenţii economici, în prima urgenta, a cererilor cuprinse în planul de garnizoana, a rechizitiilor de bunuri şi a altor cereri ale componentelor sistemului naţional de apărare;b) asigurarea aprovizionarii cu prioritate a populaţiei evacuate, a personalului din sectorul industriei de apărare şi al agenţilor economici militarizati;c) asigurarea aprovizionarii pentru consumurile din centrele de cazare şi hranire colectivă – spitale, grădiniţe, crese, unităţi de ocrotire şi protecţie socială, unităţi sanitare şi de protecţie socială şi alte unităţi similare de pe raza judeţului/municipiului Bucureşti.
 + 
Articolul 9La declararea mobilizării sau a stării de război consiliile locale vor analiza reţeaua de desfacere a produselor rationalizate stabilită în programul de aprovizionare. Dacă va fi necesar, se vor stabili noi unităţi de desfacere a produselor rationalizate.
 + 
Articolul 10Aprovizionarea centrelor de cazare şi hranire colectivă se va face pentru produsele rationalizate de la agenţii economici stabiliţi prin programul de aprovizionare.
 + 
Articolul 11Produsele nerationalizate se vor comercializa liber pe piaţa.
 + 
Secţiunea a 3-aDistribuirea produselor alimentare şi nealimentare rationalizate pe bază de carteleA. Tipărirea şi distribuirea cartelelor + 
Articolul 12(1) Fondurile necesare pentru tipărirea cartelelor, în caz de mobilizare sau de război, se asigura de la bugetul de stat prin bugetele locale, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi cu precizările metodologice emise de Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.(2) Ordonatorii principali de credite pentru fondurile prevăzute la alin. (1) sunt consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
 + 
Articolul 13Modelele cartelelor, caracteristicile, condiţiile de tipărire şi de păstrare a acestora se stabilesc prin ordin comun de Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, Agenţia Naţionala pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperatie şi Ministerul Administraţiei şi Internelor.
 + 
Articolul 14La distribuirea cartelelor către populaţie autorităţile administraţiei publice locale vor avea în vedere următoarele:a) fiecare cetăţean român cu domiciliul în România are dreptul la cartele, pe baza cărora va cumpara produsele rationalizate. Cartelele sunt valabile pe perioadele pentru care au fost emise;b) pot beneficia de cartele, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români, numai străinii cu reşedinţa sau cu domiciliul în România;c) persoanele trimise în misiuni oficiale în străinătate sunt obligate sa anunţe autorităţile administraţiei publice locale pe a căror rază domiciliază şi sa predea cartelele. La încheierea misiunii, pe baza dovezilor primite, persoanele în cauza se vor prezenta la autorităţile administraţiei publice locale pe a căror rază vor domicilia pentru obţinerea de noi cartele. Aceasta procedura va fi urmată şi de rezervistii mobilizati în cadrul forţelor sistemului naţional de apărare;d) persoanele care se hranesc în centrele de cazare şi hranire colectivă vor preda bonurile din cartelele de produse alimentare acestor centre, corespunzător perioadei de abonat;e) orice modificare în situaţia personală sau profesională, de natura sa modifice dreptul la produse rationalizate, va fi adusă la cunoştinţa autorităţilor administraţiei publice locale cu documente doveditoare;f) dreptul de a obţine cartele nu este dependent de o anumită data calendaristică, putându-se face în orice zi a anului. Cartelele se distribuie numai pentru perioada rămasă până la expirarea anului sau trimestrului respectiv.
 + 
Articolul 15(1) Nu au dreptul la cartele persoanele condamnate cu privare de libertate, pe perioada detentiei.(2) Persoanele arestate şi aflate în cercetări pentru diferite fapte vor primi alte cartele numai pe baza hotărârii definitive a instanţelor judecătoreşti care au soluţionat cauza. Fac excepţie persoanele cercetate în stare de libertate.
 + 
Articolul 16În baza criteriilor stabilite de consiliul judeţean/Consiliul General al Municipiului Bucureşti, proprietarii sau deţinătorii de pământ cultivabil, crescatorii de animale, precum şi alte persoane, care obţin prin munca prestată produse ce fac parte din lista celor rationalizate, nu au dreptul la unele bonuri din cartele. Bonurile se vor anula prin sigla "X".
 + 
Articolul 17Pentru buna desfăşurare a activităţii de completare şi distribuire a cartelelor, autorităţile administraţiei publice locale vor colabora cu serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor, cu agenţii economici sau cu alte instituţii.
B. Ratii de produse alimentare + 
Articolul 18Ratiile de produse alimentare sunt prezentate în anexa nr. 1 la prezentele norme.
 + 
Articolul 19Pentru persoanele care desfăşoară activităţi în locuri de muncă în condiţii speciale, autorităţile administraţiei publice locale pot hotărî suplimentarea ratiilor produselor alimentare cu cel mult 25%. Locurile de muncă în condiţii speciale sunt cele stabilite de legislaţia în vigoare.
 + 
Articolul 20(1) Femeile gravide începând cu luna a treia, persoanele care lucrează în mediu toxic, bolnavii cu afecţiuni cronice stabilite prin reglementări ale Ministerului Sănătăţii, mamele cu sugari până la un an şi copiii până la 2 ani fac excepţie de la ratia de lapte prevăzută în anexa nr. 1, primind o cantitate de 1 l pe zi. Aceste categorii de persoane vor primi ratia de lapte pe baza documentelor legale eliberate în acest sens.(2) Pentru persoanele care suferă de diabet se înlocuieşte ratia de zahăr cu lapte praf, în cantităţi egale.
 + 
Articolul 21Populaţia evacuata la sosirea în localităţile de evacuare va fi inclusă în programul de aprovizionare al consiliului local.
 + 
Articolul 22În eventualitatea în care unele produse rationalizate nu pot fi asigurate în totalitate, deficitele se vor completa prin substituiri de produse, pe baza substituirilor prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme.
 + 
Articolul 23În cazul unor situaţii extreme – diminuarea drastica a resurselor, lipsa posibilităţilor de aprovizionare şi alte asemenea situaţii – se stabileşte ratia de supravietuire, ca ratie unica, care asigura 1.500 de calorii în medie pe zi de persoana. Constituirea acestei ratii se face din produsele alimentare existente, rationalizate sau nerationalizate.
C. Ratii de produse nealimentare + 
Articolul 24Ratiile de produse nealimentare sunt prezentate în anexa nr. 3 la prezentele norme.
 + 
Articolul 25Autorităţile administraţiei publice locale pot hotărî alocarea de până la 100 de puncte în plus persoanelor care desfăşoară activităţi în locurile de muncă în condiţii speciale.
 + 
Articolul 26Bonurile pot fi cumulate pentru obţinerea numărului de puncte necesar cumpărării unui produs.
 + 
Articolul 27Perioada pentru care se eliberează cartela de produse nealimentare este de un an.
 + 
Articolul 28Articolele de igiena se distribuie trimestrial, prin agenţii economici stabiliţi în programul de aprovizionare. Ratia anuală pentru fiecare persoana este de 1 kg sapun de rufe, toaleta sau semitoaleta şi 5,500 kg detergent.
 + 
Capitolul IIIAtribuţiile autorităţilor administraţiei publice şi ale agenţilor economici + 
Articolul 29Autorităţile administraţiei publice şi agenţii economici au următoarele atribuţii generale:1. transmit Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, la cererea acestuia, date şi informaţii pentru cunoaşterea potenţialului economiei naţionale de asigurare a necesarului de produse rationalizate, în caz de mobilizare sau de război;2. analizează, anual sau ori de câte ori este nevoie, în comisia pentru probleme de apărare, modul în care sunt îndeplinite sarcinile privind asigurarea populaţiei cu produse rationalizate, cu adoptarea de măsuri corespunzătoare.
 + 
Articolul 30Autorităţile administraţiei publice centrale au următoarele atribuţii specifice:A. Agenţia Naţionala pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperatie:a) în timp de pace:1. elaborează împreună cu Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale şi cu ministerele interesate normele privind elaborarea programelor de desfacere a mărfurilor prin introducerea sistemului de distribuire către populaţie a principalelor produse alimentare şi nealimentare pe bază de ratii şi cartele, în caz de mobilizare sau de război;2. primeşte de la Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale necesarul de produse alimentare şi nealimentare care vor fi distribuite populaţiei pe bază de ratii şi cartele, în caz de mobilizare sau de război, precum şi posibilităţile de asigurare de către economia naţionala, cuprinse în planul de mobilizare;b) în timp de mobilizare sau de război:1. în colaborare cu Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului şi cu Ministerul Economiei şi Comerţului, stabileşte, în baza solicitărilor consiliilor judeţene/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, măsuri de echilibrare a nevoilor de produse rationalizate cu resursele locale, avându-se în vedere excedentele şi deficitele de asemenea produse;2. solicita Ministerului Sănătăţii avizul pentru modificarea unor ratii;3. hotărăşte faţă de propunerile Ministerului Sănătăţii de includere sau scoatere a unor produse din lista prevăzută în anexa nr. 1 la prezentele norme;4. urmăreşte modul de tipărire a cartelelor şi, împreună cu Ministerul Administraţiei şi Internelor, adopta măsurile corespunzătoare pentru eliminarea disfunctionalitatilor;5. colaborează cu Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale pentru punerea în aplicare a prevederilor planului de mobilizare, în părţile ce îi revin;B. Ministerul Economiei şi Comerţului:a) în timp de pace:1. în funcţie de necesarul de produse nealimentare rationalizate pentru populaţie, comunicat de Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, propune posibilităţile de asigurare de către economia naţionala, pentru a fi incluse în proiectul planului de mobilizare a economiei naţionale;2. cuprinde în planul privind activităţile ramurilor şi subramurilor industriei extractive şi prelucratoare la război indicatorii din planul de mobilizare aprobaţi de Consiliul Suprem de Apărare a Tarii;b) în timp de mobilizare sau de război:1. pune în aplicare planul privind activităţile ramurilor şi subramurilor industriei extractive şi prelucratoare la război;2. analizează resursele de produse nealimentare rationalizate şi, la nevoie, propune Guvernului importul unor cantităţi de asemenea produse; în cazul excedentelor de produse nealimentare rationalizate din unele judeţe/municipiul Bucureşti, stabileşte împreună cu Agenţia Naţionala pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperatie măsuri pentru redistribuirea acestora la judeţele/municipiul Bucureşti care au solicitat acoperirea deficitelor;C. Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului:a) în timp de pace:1. în funcţie de necesarul de produse alimentare rationalizate pentru populaţie, comunicat de Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, propune posibilităţile de asigurare de către economia naţionala, pentru a fi incluse în proiectul planului de mobilizare a economiei naţionale;2. include în planul de măsuri tehnico-organizatorice pentru sectorul public şi privat la război indicatorii din planul de mobilizare aprobaţi de Consiliul Suprem de Apărare a Tarii;3. transmite direcţiilor pentru agricultura şi dezvoltare rurală indicatorii cuprinşi în planul de măsuri tehnico-organizatorice pentru sectorul public şi privat la război;4. prin direcţiile pentru agricultura şi dezvoltare rurală, colaborează cu oficiile/biroul de mobilizare a economiei şi pregătire a teritoriului pentru apărare, denumite în continuare oficiul/biroul de mobilizare, pentru identificarea resurselor locale necesare satisfacerii nevoilor populaţiei cu produse alimentare rationalizate;b) în timp de mobilizare sau de război:1. pune în aplicare planul de măsuri tehnico-organizatorice pentru sectorul public şi privat la război;2. analizează resursele de produse alimentare rationalizate şi, la nevoie, propune Guvernului importul unor cantităţi de asemenea produse; în cazul excedentelor de produse alimentare rationalizate din unele judeţe/municipiul Bucureşti, stabileşte împreună cu Agenţia Naţionala pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperatie măsuri pentru redistribuirea acestora la judeţele/municipiul Bucureşti care au solicitat acoperirea deficitelor;D. Ministerul Sănătăţii:a) în timp de pace:– avizează propunerile de ratii pentru produsele alimentare cuprinse în prezentele norme, în concordanta cu planul privind ocrotirea sănătăţii la mobilizare şi la război;b) în timp de mobilizare sau de război:– avizează sau propune modificarea unor ratii, includerea sau scoaterea unor produse din lista prevăzută în anexa nr. 1 la prezentele norme;E. Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale:a) în timp de pace:1. elaborează împreună cu ministerele interesate normele privind elaborarea programelor de desfacere a mărfurilor prin introducerea sistemului de distribuire către populaţie a principalelor produse alimentare şi nealimentare pe bază de ratii şi cartele, în caz de mobilizare sau de război;2. centralizează situaţiile cuprinzând necesarul şi resursele estimate de produse rationalizate pentru populaţie, propuse de autorităţile administraţiei publice locale; situaţiile întocmite le înaintează ministerelor interesate, spre analiza şi propuneri finale;3. analizează şi include în proiectul planului de mobilizare propunerile privind resursele estimate de produse rationalizate pentru populaţie;4. după aprobarea planului de mobilizare a economiei naţionale de către Consiliul Suprem de Apărare a Tarii, transmite ministerelor şi autorităţilor administraţiei publice locale indicatorii aprobaţi;5. avizează propunerile de fonduri băneşti de la bugetul de stat pentru primul an de război, solicitate de către autorităţile administraţiei publice locale pentru tipărirea cartelelor;b) în timp de mobilizare sau de război:– colaborează cu ministerele, celelalte autorităţi ale administraţiei publice şi agenţii economici pentru punerea în aplicare a obligaţiilor ce le revin din planul de mobilizare a economiei naţionale pentru asigurarea populaţiei cu produse rationalizate.
 + 
Articolul 31Autorităţile administraţiei publice locale şi prefectii au următoarele atribuţii specifice:A. Consiliul local:a) în timp de pace:1. calculează necesarul de produse rationalizate pentru populaţie, având în vedere atât numărul de rezervişti mobilizati în forţele sistemului naţional de apărare, cat şi numărul de persoane care urmează sa sosească în localitate ca urmare a acţiunii de evacuare;2. înaintează consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti situaţiile cuprinzând necesarul şi resursele estimate de produse rationalizate pentru a fi transmise oficiului/biroului de mobilizare în vederea includerii în proiectul planului de mobilizare a economiei naţionale; primeşte de la consiliul judeţean/Consiliul General al Municipiului Bucureşti indicatorii aprobaţi;3. solicita concursul sefilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unităţile administrativ-teritoriale pentru întocmirea programului de aprovizionare;4. întocmeşte programul de aprovizionare la nivelul localităţii/sectorului, pe baza indicatorilor aprobaţi prin planul de mobilizare, iar primarul localităţii înmânează agenţilor economici de pe raza localităţii/sectorului, cu avizul oficiului/biroului de mobilizare, documente şi dispoziţii care cuprind sarcinile acestora în caz de mobilizare sau de război;5. prevede fonduri băneşti în bugetul de stat pentru primul an de război, în vederea tipăririi cartelelor;b) în timp de mobilizare sau de război:1. solicita concursul sefilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unităţile administrativ-teritoriale pentru actualizarea programului de aprovizionare şi punerea acestuia în aplicare;2. sprijină agenţii economici cuprinşi în programul de aprovizionare, pentru a achizitiona produse alimentare şi nealimentare rationalizate de la persoanele fizice care realizează surplusuri de produse peste necesarul de consum rationalizat;3. în momentul trecerii la rationalizarea unor produse alimentare şi nealimentare, afişează în locuri publice extrase cu drepturile cetăţenilor la ratii şi cartele;4. adopta măsuri pentru includerea populaţiei evacuate în programul de aprovizionare;5. în cazul deficitelor de produse solicita sprijinul consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti;6. adopta hotărârea de trecere la ratia alimentara de supravietuire sau de diminuare procentuală a ratiilor, când situaţia impune acest lucru;7. conduce, supraveghează şi controlează activitatea de comercializare a produselor rationalizate, având în vedere şi măsurile stabilite de Agenţia Naţionala pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperatie.B. Consiliul judeţean/Consiliul General al Municipiului Bucureşti:a) în timp de pace:1. centralizează de la consiliile locale situaţiile cuprinzând necesarul şi resursele estimate de produse rationalizate şi le transmite oficiului/biroului de mobilizare pentru a fi incluse în proiectul planului de mobilizare a economiei naţionale;2. după aprobarea planului de mobilizare a economiei naţionale, primeşte indicatorii de la oficiul/biroul de mobilizare şi îi include în programul de aprovizionare; transmite consiliilor locale indicatorii aprobaţi în părţile care le interesează;3. solicita concursul sefilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unităţile administrativ-teritoriale pentru întocmirea programului de aprovizionare la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi înmânează documente agenţilor economici, alţii decât cei stabiliţi de consiliile locale, pentru echilibrarea nevoilor de produse necesare populaţiei cu resursele existente. Documentele şi dispoziţiile vor fi avizate de oficiul/biroul de mobilizare;4. centralizează propunerile de fonduri băneşti ale consiliilor locale pentru tipărirea cartelelor şi, cu avizul oficiului/biroului de mobilizare, le cuprinde în proiectul bugetului de stat pentru primul an de război;b) în timp de mobilizare sau de război:1. solicita concursul sefilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unităţile administrativ-teritoriale pentru actualizarea programului de aprovizionare şi punerea acestuia în aplicare;2. sprijină consiliile locale în demersurile lor de achiziţie a produselor alimentare şi nealimentare rationalizate de la persoanele fizice care realizează surplusuri de produse peste necesarul de consum rationalizat;3. adopta măsuri pentru includerea populaţiei evacuate în programul de aprovizionare a populaţiei judeţului/municipiului Bucureşti;4. transmite consiliilor locale trecerea la ratia alimentara de supravietuire;5. supraveghează şi controlează modul în care consiliile locale desfăşoară activitatea de aprovizionare a populaţiei localităţilor/sectoarelor cu produse rationalizate, având în vedere şi măsurile stabilite de Agenţia Naţionala pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperatie;6. solicita Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, cu avizul direcţiei pentru agricultura şi dezvoltare rurală, pentru produsele alimentare rationalizate, şi Ministerului Economiei şi Comerţului, pentru produsele nealimentare rationalizate, redistribuirea excedentelor din alte judeţe/municipiul Bucureşti pentru acoperirea nevoilor de produse rationalizate deficitare; stabileşte împreună cu direcţia pentru agricultura şi dezvoltare rurală cantităţile de produse rationalizate ce pot fi redistribuite la alte judeţe/municipiul Bucureşti din surplusul pe care îl are la dispoziţie.C. Prefectul:a) în timp de pace:1. prin serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unităţile administrativteritoriale, pune la dispoziţie consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi consiliilor locale, la cererea acestora, date şi informaţii pentru întocmirea programului de aprovizionare şi controlează modul în care aceste organe utilizează datele şi informaţiile transmise;2. prin oficiul/biroul de mobilizare:(i) analizează situaţiile cuprinzând necesarul şi resursele estimate de produse rationalizate propuse de consiliul judeţean/Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi le transmite Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale pentru a fi incluse în proiectul planului de mobilizare a economiei naţionale;(îi) transmite consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti nivelul indicatorilor aprobaţi prin planul de mobilizare a economiei naţionale;(iii) avizează documentele de mobilizare ale autorităţilor administraţiei publice locale pentru agenţii economici producători, cuprinşi în programele de aprovizionare;(iv) avizează propunerile de fonduri băneşti pentru tipărirea cartelelor ce se cuprind în proiectul bugetului de stat pentru primul an de război;b) în timp de mobilizare sau de război:1. prin serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unităţile administrativteritoriale, pune la dispoziţie consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi consiliilor locale, la cererea acestora, date şi informaţii pentru actualizarea programului de aprovizionare al acestora;2. urmăreşte aplicarea programelor de aprovizionare elaborate şi adopta, la nevoie, măsuri adecvate pentru eliminarea disfunctionalitatilor privind aprovizionarea populaţiei cu produse rationalizate.
 + 
Articolul 32Agenţii economici cuprinşi în programele de aprovizionare au următoarele atribuţii specifice:a) în timp de pace:1. primesc indicatorii din planul de mobilizare de la autorităţile administraţiei publice locale şi stabilesc măsuri tehnico-organizatorice necesare realizării şi distribuirii produselor pe prioritati. Agenţii economici producători corelează indicatorii primiţi cu capacitatile de care dispun şi îi includ în carnetul de mobilizare;2. pun la dispoziţie autorităţilor administraţiei publice date şi informaţii necesare întocmirii programului de aprovizionare;b) în timp de mobilizare sau de război:1. după distribuirea cartelelor către populaţie, vand produsele rationalizate conform ratiilor stabilite;2. solicita sprijinul consiliului local pentru achiziţii de produse alimentare şi nealimentare rationalizate de la persoanele fizice care realizează surplusuri de produse peste necesarul de consum rationalizat.
 + 
Articolul 33Agenţii economici din reţeaua de comercializare a produselor, care nu sunt cuprinşi în programele de aprovizionare, după distribuirea cartelelor către populaţie, nu mai pot desfăşura activităţi comerciale cu produse din categoria celor rationalizate. Pentru lichidarea stocurilor se va apela la practicile comerciale stabilite de lege.
 + 
Capitolul IVSancţiuni + 
Articolul 34Încălcarea prevederilor acestui ordin atrage răspunderea civilă, contravenţională, administrativă sau penală, după caz.
 + 
Articolul 35Faptele care constituie contravenţii şi valoarea amenzilor aplicate se stabilesc în conformitate cu prevederile art. 50 din Legea nr. 73/1995.
 + 
Capitolul VDispoziţii finale + 
Articolul 36Sistemul de aprovizionare şi desfacere a principalelor produse alimentare şi nealimentare pe bază de ratii şi cartele pentru populaţie, în caz de mobilizare sau de război, poate fi pus în funcţiune de către autorităţile administraţiei publice abilitate fie în momentul instituirii stării de asediu sau de urgenta, fie pe timpul acestor stări, după caz.
 + 
Articolul 37(1) Consiliile locale şi consiliul judeţean/ Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot adopta şi alte măsuri organizatorice necesare pentru derularea activităţii de aprovizionare a populaţiei cu produse rationalizate.(2) Prefectii asigura ducerea la îndeplinire a măsurilor de aprovizionare a populaţiei cu produse rationalizate, în caz de mobilizare sau de război.
 + 
Articolul 38Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale evalueaza influentele asupra indicatorilor din planul de mobilizare a economiei naţionale şi propune măsuri corespunzătoare Consiliului Suprem de Apărare a Tarii.
 + 
Articolul 39Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezentele norme.
 + 
Anexa 1––-la norme–––LISTAproduselor alimentare rationalizate

  Nr. crt. Produse alimentare raţionalizate Raţii
  1. Pâine (g/zi/persoană) 380
  2. Carne (g/săptămână/persoană) 532
  3. Preparate din carne (g/săptămână/persoană) 210
  4. Lapte (ml/zi/persoană) 185
  5. Ulei comestibil (ml/săptămână/persoană) 231
  6. Zahăr (g/săptămână/persoană) 231
  7. Cartofi (g/săptămână/persoană) 1.100

 + 
Anexa 2––-la norme–––SUBSTITUIRIde alimente rationalizate

  Nr. crt. Denumirea produsului raţionalizat care se substituie Cantitatea în grame Produsele cu care se substituie Cantitatea în grame
  1. Pâine 100 – Făină de porumb (mălai) 66
  2. Carne 100 – Unt proaspăt 37
        – Conserve din carne de vită în suc propriu 67
        – Organe comestibile 275
        – Peşte proaspăt 152
        – Peşte sărat 101
        – Conserve din carne de porc în suc propriu 41
        – Preparate din carne 23
        – Peşte afumat 64
        – Slănină (afumată, proaspătă, sărată) 14
        – Conserve de peşte în ulei 35
  3. Preparate din carne 100 – Brânză telemea 141
        – Brânză topită 165
        – Carne 424
        – Caşcaval 136
        – Conserve de peşte în ulei 148
        – Ouă (buc.) 5
        – Pate de ficat 151
  4. Lapte (ml) 100 – Lapte praf 10
        – Brânză telemea 19
        – Smântână 17
        – Iaurt 170
        – Caşcaval 18
        – Brânză topită 22
  5. Ulei comestibil (ml) 100 – Untură de porc 101
        – Slănină (afumată, proaspătă, sărată) 152
        – Unt proaspăt 147
        – Margarină 121
  6. Zahăr 100 – Dulceaţă 148
        – Gem 168
        – Compot 631
        – Comprimate zahăr cu infuzie de ceai 100
        – Fructe proaspete 837
        – Miere de albine 122
  7. Cartofi 100 – Fasole uscată boabe 24
        – Legume proaspete 304
        – Conserve de legume în apă sau în bulion 228
        – Varză proaspătă 304
        – Varză murată 405
        – Orez 21
        – Paste făinoase 20

 + 
Anexa 3––-la norme–––LISTAproduselor nealimentare rationalizate(confecţii, tricotaje, încălţăminte)

  Denumirea produsului raţionalizat Punctajul necesar pentru obţinerea unui produs Raţie an/persoană
  1. Confecţii  
  a) Bărbaţi şi băieţi:    
  – palton sau înlocuitori de palton 200 0,15
  – pantaloni şi pantaloni scurţi 70 0,54
  – costume şi compleuri 150 0,25
  – cămăşi şi bluze 70 1,54
  b) Femei şi fete:    
  – palton sau înlocuitori de palton 200 0,15
  – fuste şi fuste pantalon 70 0,18
  – bluze şi cămăşi 70 1,54
  – rochie 100 0,45
  2. Tricotaje  
  – tricouri şi maiouri de corp 20 1,00
  – jerseuri, pulovere 30 0,44
  – chiloţi 10 1,10
  – ciorapi 20 5,00
  3. Încălţăminte (numai ghete, pantofi şi cizme din piele sau înlocuitori de piele)
  – bărbaţi şi femei 100 0,50
  – copii, adolescenţi 80

––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x