NORME din 28 septembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII NATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 19 octombrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 163 28/09/2022
ART. 2REFERIRE LACOD AERIAN 18/03/2020 ART. 27
ART. 12REFERIRE LALEGE 182 12/04/2002
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 163 28/09/2022
ActulCONTINUT DEORDIN 163 28/09/2022
ActulREFERIT DEORDIN 163 28/09/2022





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. M.163 din 28 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1016 din 19 octombrie 2022.
 + 
Articolul 1Statul Major al Forțelor Aeriene, în calitatea sa de autoritate aeronautică militară națională, denumit în continuare AAMN, efectuează activități de certificare a aerodromurilor militare, în baza atribuțiilor și competențelor care îi revin în conformitate cu prevederile europene, naționale, precum și ale prezentelor norme. + 
Articolul 2Un aerodrom este certificat pentru desfășurarea activităților aeronautice militare în baza art. 27 alin. (2) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările și completările ulterioare, și în conformitate cu prevederile prezentelor norme. + 
Articolul 3Administratorul aerodromului sau al instituției care are în administrare un aerodrom existent inițiază procesul de certificare în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme. + 
Articolul 4Administratorul aerodromului sau al instituției care are în administrare un aerodrom nou este obligat ca, în termen de 90 de zile de la recepția la terminarea lucrării, să inițieze procesul de certificare. + 
Articolul 5Procesul de certificare a aerodromului în vederea eliberării certificatului de aerodrom presupune parcurgerea următoarelor etape:a)inițierea procedurii de certificare;b)evaluarea și verificarea dosarului de certificare și a procedurilor specifice;c)evaluarea aerodromului la fața locului;d)elaborarea și transmiterea raportului final către administratorul aerodromului evaluat, în urma verificării la fața locului;e)acordarea certificatului de aerodrom;f)schimbarea/prelungirea/suspendarea valabilității certificatului de aerodrom. + 
Articolul 6Durata procesului de certificare este de maximum 240 de zile, începând cu data depunerii cererii de certificare la sediul AAMN. + 
Articolul 7În vederea îndeplinirii sarcinilor de evaluare la fața locului și certificare, șeful AAMN nominalizează o comisie de audit de aerodrom. + 
Articolul 8(1)În comisia de audit de aerodrom sunt nominalizați specialiști din cadrul AAMN.(2)În cazul în care nu pot fi acoperite toate domeniile de evaluare, din comisia de audit de aerodrom fac parte și specialiști din cadrul altor structuri, cu avizul comandantului/ șefului structurii unde sunt aceștia încadrați.
 + 
Articolul 9La selecția și nominalizarea membrilor comisiei de audit de aerodrom, șeful AAMN se asigură că aceștia nu sunt implicați în programul zilnic al aerodromului care urmează să fie evaluat și dețin competențele necesare/relevante pentru activitatea pe care urmează să o desfășoare. + 
Articolul 10Comisia de audit de aerodrom este împuternicită să execute următoarele sarcini:a)să examineze documentația, procedurile operaționale și orice documente relevante specifice;b)să solicite explicații verbale la fața locului sau demonstrații;c)să efectueze evaluări, investigații, verificări, teste, exerciții și simulări, precum și inspecții ori de câte ori se consideră necesar.
 + 
Articolul 11(1)În cadrul procesului de audit de aerodrom la fața locului, cu aprobarea șefului AAMN, pot participa în calitate de observator și alte persoane, șeful comisiei asigurându-se că acestea nu influențează și nu intervin în procesul de verificare.(2)Observatorii pot fi persoane din cadrul altor structuri ale sistemului național de apărare, ordine publică și siguranță națională sau din alte instituții, a căror prezență este justificată și care dețin un document prin care se atestă că au acces la informații clasificate conform nivelului minim solicitat.
 + 
Articolul 12Documentele și informațiile furnizate sau obținute pe timpul evaluării de către comisia de audit de aerodrom sunt confidențiale. AAMN pune la dispoziția terților, la solicitarea acestora, numai informații libere la publicare, cu avizul structurii care a întocmit respectivele documente și cu respectarea prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 13Procedura de certificare este inițiată prin înregistrarea la AAMN a cererii-tip, prevăzută în anexa nr. 1, și a dosarului de certificare sau prin completarea online a cereriitip și transmiterea electronică a documentelor-suport de către administratorul aerodromului sau al instituției care are în administrare un aerodrom, denumit în continuare în prezentele norme administrator al aerodromului. + 
Articolul 14Solicitantul cererii de certificare poartă integral responsabilitatea pentru autenticitatea datelor și a informațiilor incluse în dosarul de certificare transmis la AAMN. + 
Articolul 15(1)La primirea cererii de certificare, structura de specialitate din AAMN întocmește un plan de audit de aerodrom, care constă în analizarea documentelor primite, planificarea activităților și pregătirea documentelor de lucru.(2)Structura de specialitate din AAMN verifică corectitudinea completării cererii și a setului de documente-suport și examinează preliminar dosarul de evaluare.(3)Documentele-suport sunt următoarele: actul de proprietate al terenului, normele de aerodrom/manualul de aerodrom și declarația de conformitate a administratorului aerodromului. + 
Articolul 16În cazul în care la analiza cererii și a documentelor-suport se constată că acestea sunt incomplete sau inadecvate, structura de specialitate din AAMN notifică în scris solicitantul în maximum 15 zile despre documentele suplimentare sau modificările cerute. + 
Articolul 17Procedura de audit de aerodrom se stabilește prin reglementare aeronautică militară emisă de către șeful AAMN. + 
Articolul 18Pentru a determina dacă aerodromul întrunește condițiile necesare certificării, comisia de audit de aerodrom efectuează activități de audit de aerodrom, evaluare, inspecție și verificare:a)la sediul solicitantului;b)în facilitățile proprii sau în cele folosite în comun cu alte părți;c)în sectoarele și zonele operaționale;d)în sectoarele, pe platformele sau la instalațiile destinate folosirii sistemelor de armament și hidrazină;e)în alte zone considerate necesar a fi inspectate în vederea stabilirii conformității regulamentelor aplicabile pentru certificare.
 + 
Articolul 19În cadrul verificării la fața locului, comisia de audit de aerodrom se asigură că sunt îndeplinite următoarele cerințe:a)starea fizică a pistei, a zonei operaționale și a zonelor de siguranță asigură desfășurarea activității în condiții de deplină siguranță;b)zonele de servituți aeronautice respectă normele de obstaculare în vigoare;c)sistemele de iluminare și marcajele respectă standardele în vigoare;d)sistemul de management al siguranței respectă normele în vigoare;e)este implementat și menținut un sistem de management al calității;f)facilitățile medicale și mijloacele de salvare și de stingere a incendiilor respectă standardele minime de siguranță;g)echipamentele și mijloacele de la sol sunt adecvate operării în siguranță a aerodromului;h)personalul este pregătit corespunzător pentru operarea și întreținerea aerodromului;i)procedurile operaționale permit desfășurarea în siguranță a activităților.
 + 
Articolul 20(1)În cadrul procesului de audit de aerodrom, pentru aerodromurile nou-înființate, administratorul aerodromului prezintă documente de verificare și de validare a procedurilor de apropiere, de îndepărtare și de decolare-aterizare cu aeronave certificate pentru acest scop.(2)În situația în care administratorul aerodromului nu deține aceste documente, șeful AAMN dispune, la recomandarea șefului comisiei de audit de aerodrom, executarea de zboruri cu aeronave și echipaje specifice fiecărui aerodrom și/sau fiecărei stații de radionavigație în parte, pentru verificarea procedurilor de apropiere, de îndepărtare și de decolare-aterizare.
 + 
Articolul 21În scopul stabilirii conformității cu cerințele certificării, administratorii aerodromurilor acordă accesul oricărei persoane din comisia de audit de aerodrom, conform nivelului de acces la informații clasificate deținut, la orice instalație, document, procedură sau alt material relevant pentru activitatea supusă certificării, precum și la efectuarea sau asistarea la orice acțiune, inspecție, test, evaluare sau exercițiu pe care comisia de audit de aerodrom îl consideră necesar. + 
Articolul 22Înainte de a acorda un certificat de aerodrom, AAMN se asigură că:a)personalul autorizat să desfășoare activități pe aerodrom are competența și experiența necesare pentru operarea și întreținerea corectă și în siguranță a aerodromului;b)normele de aerodrom/manualul de aerodrom conțin/ conține toate informațiile relevante, sunt/este complet(e) și actualizat(e);c)facilitățile și echipamentele de aerodrom sunt certificate și verificate, iar serviciile sunt furnizate în conformitate cu prevederile legislației europene și naționale din domeniu, ale reglementărilor militare, precum și cu specificațiile din normele de aerodrom/manualul de aerodrom;d)procedurile de operare ale aerodromului asigură desfășurarea în condiții de siguranță a activităților aeronautice militare;e)este implementat un sistem de management al siguranței.
 + 
Articolul 23După finalizarea evaluării la fața locului, în termen de 30 de zile, comisia de audit de aerodrom încheie raportul în care se trec concluziile auditului de aerodrom și recomandările, raport care se înaintează șefului AAMN pentru aprobare. + 
Articolul 24(1)În cazul în care sunt identificate neconformități în urma evaluării la fața locului, acestea sunt comunicate administratorului aerodromului în maximum 15 zile de la întocmirea raportului de audit de aerodrom.(2)Administratorul aerodromului este obligat ca, în termen de maximum 15 zile de la primirea concluziilor evaluării de aerodrom cu identificarea neconformităților, să transmită la AAMN planul de acțiuni corective și termenul până la care se finalizează deficiențele.(3)La sfârșitul termenului de finalizare a deficiențelor, AAMN efectuează un nou audit de aerodrom pentru verificarea corectării neconformităților. + 
Articolul 25(1)Pentru următoarele constatări identificate în procesul de audit de aerodrom se impun măsuri obligatorii și imediate:a)existența unor schimbări aduse aerodromului ce necesitau aprobarea prealabilă a AAMN;b)calitatea inadecvată a suprafețelor operaționale;c)obstacole ce constituie pericol pentru desfășurarea activităților aeronautice în zona de siguranță sau în zona de servituți;d)inexistența mijloacelor și a procedurilor referitoare la măsurile de protecție împotriva introducerii pe suprafețele de mișcare ale aerodromului a oricărui obiect sau a resturilor de obiecte care nu ar trebui să fie în acel loc și care prin existența lor pot produce daune aeronavelor sau rănirea persoanelor, punând astfel în pericol siguranța zborului;e)lipsa, degradarea sau neconformitatea marcajelor pe suprafața operațională a aerodromului;f)neconformitatea, lipsa sau degradarea sistemului de balizaj;g)lipsa sau nefuncționalitatea echipamentelor de salvare și stingere a incendiilor;h)personal insuficient pentru îndeplinirea cerințelor de salvare și stingere a incendiilor;i)prezența pe suprafața de manevră a personalului sau a echipamentelor nemarcate ori semnalizate necorespunzător;j)prezența vieții sălbatice în zonele de mișcare și lipsa acțiunilor corective;k)lipsa unui sistem de management al siguranței aplicabil în conformitate cu cerințele operaționale.(2)Având un grad ridicat de risc asupra siguranței aeronautice, acordarea certificatului sau suspendarea activităților aeronautice este condiționată de rezolvarea imediată a neconformităților de la alin. (1).(3)În cazul în care se identifică neconformitățile de la alin. (1), procesul de audit de aerodrom se suspendă până la rezolvarea neconformităților.
 + 
Articolul 26În baza concluziilor prezentate în raportul de evaluare, șeful AAMN dispune acordarea sau neacordarea certificatului de aerodrom. Acesta este însoțit de o anexă prin care se evidențiază activitățile aeronautice militare autorizate, precum și condițiile sau limitările impuse acestora. + 
Articolul 27Certificatul de aerodrom se eliberează și este valabil pentru o perioadă de 5 ani. + 
Articolul 28În cazul unei modificări aduse aerodromului se vor emite un nou certificat de aerodrom și o anexă la certificat, primul certificat de aerodrom pierzându-și valabilitatea la data emiterii certificatului de aerodrom nou. + 
Articolul 29Modelele certificatului de aerodrom și anexei la certificat sunt prezentate în anexele nr. 2 și 3. + 
Articolul 30Certificatul de aerodrom și anexa la documentul care atestă certificarea se semnează de către șeful AAMN în dublu exemplar, unul transmițându-se solicitantului, celălalt rămânând la structura de specialitate din AAMN. + 
Articolul 31După primirea certificatului de aerodrom, deținătorul acestuia poate desfășura operațiunile/activitățile aeronautice autorizate, în condițiile și cu limitările stabilite prin anexa la certificat. + 
Articolul 32Pe întreaga perioadă de valabilitate a certificatului de aerodrom, administratorul aerodromului trebuie să asigure:a)toate condițiile necesare pentru aterizarea și decolarea în siguranță a aeronavelor;b)punerea la dispoziția operatorilor aerieni a infrastructurii de aerodrom pentru decolarea, aterizarea, rularea și staționarea aeronavelor compatibile cu caracteristicile fizice ale aerodromului;c)starea fizică adecvată a pistei/terenului de zbor, a întregii zone operaționale și a zonelor de siguranță corespunzătoare;d)executarea unui program de întreținere pentru menținerea infrastructurii într-o stare care să asigure desfășurarea în siguranță a activităților aeronautice;e)inspectarea periodică, repararea sau renovarea facilităților sau echipamentelor de aerodrom care sunt critice pentru siguranța zborului;f)implementarea unui sistem de management al siguranței în conformitate cu cerințele operaționale;g)actualizarea și transmiterea în permanență a datelor aeronautice în vederea publicării acestora în documentele de informare aeronautică;h)informarea în scris a AAMN asupra oricărei situații care limitează temporar desfășurarea activităților aeronautice, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, disfuncționalități apărute la stații de radionavigație și/sau instalații de balizaj, degradarea marcajelor, apariția de obstacole și/sau lucrări în zona de servituți aeronautice. + 
Articolul 33AAMN desfășoară activități de supraveghere permanentă a menținerii condițiilor de certificare și poate să restricționeze desfășurarea activităților aeronautice sau să suspende certificatul de aerodrom în cazul în care constată că nu sunt menținute condițiile inițiale de certificare sau cerințele specifice impuse. + 
Articolul 34AAMN poate să restricționeze activitatea aeronautică militară pe un aerodrom pe o perioadă de 6 luni, în cazul în care:a)nu mai sunt îndeplinite condițiile de certificare pentru o parte din activitățile aeronautice desfășurate;b)facilitățile sau echipamentele de aerodrom necesare executării unor activități aeronautice sunt indisponibile temporar sau permanent;c)există abateri de la cerințele specifice stabilite sau de la procedurile declarate;d)apar alte situații în care este afectată siguranța desfășurării activităților aeronautice militare. + 
Articolul 35(1)Orice modificare care afectează condițiile de certificare, tipul de operațiuni autorizate, proprietatea, dreptul de folosință al aerodromului, sistemul de management aplicabil aerodromului, apariția de construcții sau modificări în zona de servituți și zona operațională necesită informarea AAMN pentru analizarea efectelor asupra condițiilor de certificare.(2)După analiza modificărilor și efectelor asupra condițiilor de certificare, AAMN decide dacă este necesar un nou audit de aerodrom pentru modificarea sau păstrarea condițiilor de certificare.
 + 
Articolul 36(1)Înainte de orice modificare, operatorul aerodromului adresează AAMN o cerere însoțită de documente pentru justificarea următoarelor modificări:a)de natură organizatorică, tehnică și operațională, aduse de la ultima evaluare sau inspecție de supraveghere efectuată de AAMN;b)de infrastructură, relevante pentru desfășurarea activităților/operațiunilor aeronautice curente.(2)Cererea, împreună cu documentele justificative, se transmite, însoțită de un studiu referitor la implicațiile modificărilor propuse, cu evaluarea efectelor asupra siguranței desfășurării activităților aeronautice și stabilirea măsurilor necesare pentru menținerea cel puțin a nivelului inițial de siguranță.
 + 
Articolul 37Cererea se depune înainte ca orice astfel de schimbare să aibă loc, pentru a permite AAMN să determine menținerea conformității cu cerințele aplicabile și să modifice, dacă este necesar, certificatul și/sau anexa atașată. + 
Articolul 38În timpul schimbărilor, operatorul de aerodrom desfășoară activitățile aeronautice prevăzute în anexa la certificatul de aerodrom până la primirea noii anexe de la AAMN. + 
Articolul 39Prelungirea valabilității certificatului de aerodrom se face la cererea administratorului aerodromului, cu cel puțin 60 de zile înainte de expirarea valabilității certificatului, și are în vedere următoarele:a)menținerea condițiilor de autorizare din certificatul deținut;b)luarea de măsuri de actualizare a autorizărilor atunci când situația o impune. + 
Articolul 40Prelungirea valabilității certificatului de aerodrom și anexei se face la fiecare 5 ani. + 
Articolul 41La primirea cererii de prelungire a valabilității, structura de specialitate din AAMN întocmește un plan de audit de aerodrom și verificare la fața locului în urma căruia se determină acordarea prelungirii valabilității certificatului. + 
Articolul 42În cazuri excepționale, la solicitarea înaintată de administratorul aerodromului, cu avizul structurii de specialitate, șeful AAMN acordă prelungirea valabilității certificatului de aerodrom pentru o perioadă de maximum 6 luni până la un nou proces de certificare sau proces de prelungire a valabilității. + 
Articolul 43În cazul în care nu se solicită prelungirea valabilității certificatului de aerodrom și acesta expiră prin depășirea datei de valabilitate, aerodromul în cauză trebuie să fie certificat conform dispozițiilor art. 5. + 
Articolul 44Suspendarea certificatului de aerodrom sau restricționarea activităților este declanșată în următoarele situații:a)în urma constatărilor comisiei de audit de aerodrom din cadrul AAMN pe timpul inspecțiilor planificate;b)în urma constatărilor comisiei de audit de aerodrom din cadrul AAMN ca urmare a unei sesizări primite de la operatorii aerieni ce utilizează aerodromul în cauză;c)în urma constatărilor comisiei de audit de aerodrom din cadrul AAMN ca urmare a unei sesizări primite de la instituții abilitate ale statului referitoare la siguranța aeronautică;d)este solicitată în scris de către administratorul aerodromului. + 
Articolul 45Certificatul de aerodrom poate fi suspendat pe o perioadă de maximum 6 luni. + 
Articolul 46(1)Dacă până la expirarea perioadei de suspendare a certificatului de aerodrom nu sunt eliminate cauzele ce au dus la suspendare, acesta se anulează.(2)După expirarea perioadei de suspendare și anularea certificatului de aerodrom, administratorul aerodromului nu mai poate desfășura activități aeronautice pe aerodrom.(3)Pentru eliberarea unui certificat de aerodrom nou se reia procedura de certificare conform dispozițiilor art. 5. + 
Articolul 47Pe durata suspendării certificatului de aerodrom, pe aerodromul în cauză nu se vor mai desfășura activități aeronautice militare. + 
Articolul 48AAMN, precum și toți cei care dețin sau au în administrare aerodromuri pe care se desfășoară activități aeronautice militare dispun măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentelor norme. + 
Articolul 49Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme. + 
Anexa nr. 1la norme
CERERE
pentru: CERTIFICARE [ ] PRELUNGIRE [ ] MODIFICARE [ ]

A. Administratorul aerodromului (solicitantul)Numele: ………………………………………………………………………………………………………………………………….Adresa: …………………………………………………………………………………………………………………………………..Nr. tel./fax: …………………
B. Aerodromul1. Identificare/localizareNumele: …………………………………………………………………………………………………………………………………Adresa: ………………………………………………………………………………………………………………………………….Latitudine: ………………………….. Longitudine: …………………………Indicativ ICAO: ……………………….
2. Clasificarea aerodromului
Aerodromul/punte zbor: De stat: Codul de referință:
Zi: Noapte: IFR: VFR: Categoria operațiunii de aviație:
Categoria aerodromului:
C. Numele operatorului: Adresa:
D. AutentificareConfirm că datele prezentate mai sus sunt corecte.Comandant/Director: …………………………….Data: ……………………… Semnătura: ……………………………………

 + 
Anexa nr. 2*)la norme*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil. + 
Anexa nr. 3*)la norme*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x