privind acordarea avizului tehnic vehiculelor feroviare care au depăşit durata normală de funcţionare/durata de serviciu
+
Articolul 1Pentru înţelegerea prezentelor norme, termenii de specialitate se definesc după cum urmează:a) aviz tehnic – document eliberat de către Autoritatea Feroviară Română – AFER, care atestă că poate fi prelungită durata normală de funcţionare a unui vehicul feroviar în condiţiile prescrise sau că se poate acorda o nouă durată normală de funcţionare unui vehicul feroviar, în condiţiile modernizării acestuia; … b) durată normală de funcţionare – durata de utilizare în care se recuperează, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe, pe calea amortizării; … NOTĂ:Durata normală de funcţionare a unui mijloc fix este mai mică decât durata de serviciu a acestuia. Prin mijloc fix în sensul prezentului ordin se înţelege vehicul feroviar.c) durată de serviciu – perioada de timp proiectată, pentru care se prevede că vehiculul feroviar îndeplineşte specificaţiile de performanţă, funcţionând în condiţiile de mediu şi la un nivel de utilizare specificate, cu susţinerea logistică recomandată; … NOTĂ:Durata de serviciu a unui vehicul feroviar este determinată de durata de serviciu a structurii de rezistenţă.d) deţinător ai unui vehicul feroviar – entitate care exploatează economic, într-o manieră durabilă, un vehicul feroviar ca mijloc de transport, fie că este proprietarul vehiculului feroviar, fie că are drept de folosinţă asupra lui (împuternicit); … NOTĂ:Deţinătorul este acea entitate a cărei denumire este înscrisă în registrul de înmatriculare şi/sau pe vehicul.e) modernizare – orice lucrare majoră de modificare a vehiculului feroviar sau a unei părţi a vehiculului feroviar, care aduce o îmbunătăţire a randamentului general al vehiculului; … NOTĂ:Prin modernizare, parametrii şi caracteristicile tehnice ale vehiculului şi ale materialelor, ansamblurilor, subansamblurilor, în special ale acelora care influenţează siguranţa circulaţiei, sănătatea oamenilor, securitatea mărfurilor şi protecţia mediului, vor fi aduse la nivelul cerinţelor din reglementările tehnice naţionale şi internaţionale specifice în vigoare.f) structura de rezistenţă a unui vehicul feroviar – saşiul şi/sau cutia vehiculului; … +
Articolul 2Avizul tehnic pentru menţinerea în funcţiune a vehiculelor feroviare, a căror durată normală de funcţionare, stabilită în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, a fost depăşită, precum şi pentru acordarea unei noi durate normale de funcţionare vehiculelor feroviare, care au depăşit durata de serviciu stabilită de Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008 privind aprobarea Normativului feroviar „Vehicule de cale ferată. Revizii şi reparaţii planificate” sau de proiectant/constructor, pentru vehiculele care nu sunt cuprinse în Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008, se eliberează dacă vehiculul feroviar, pentru care s-a solicitat menţinerea în funcţiune sau acordarea unei noi durate normale de funcţionare, îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:a) are efectuată reparaţia planificată cu ridicarea de pe osii, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare (de exemplu, reparaţiile tip RP, RR, RG, RK); … b) deformaţiile şi coroziunile elementelor din structura de rezistenţă se încadrează în limitele prevăzute în instrucţiile de reparaţii şi normele tehnice feroviare în vigoare; … c) are dotările minime şi îndeplineşte condiţiile tehnice prevăzute în Regulamentul de exploatare tehnică feroviară nr. 002/2001, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.186/2001, precum şi în reglementările tehnice naţionale şi/sau internaţionale specifice în vigoare; … d) are efectuate toate modificările constructive impuse prin reglementările tehnice naţionale şi/sau internaţionale în vigoare pentru tipul respectiv de vehicul feroviar; … e) are efectuate toate remedierile necesare înlăturării defecţiunilor referitoare la fisurile, coroziunile, deformaţiile constatate, precum şi toate neconformităţile menţionate în raportul tehnic de evaluare a stării tehnice. … +
Articolul 3(1) Verificarea din punct de vedere tehnic a respectării condiţiilor prevăzute la art. 2 se efectuează, pentru fiecare vehicul feroviar, la operatorul economic autorizat care execută reparaţia planificată cu ridicarea de pe osii/boghiuri, conform reglementărilor specifice în vigoare. … (2) Verificarea prevăzută la alin. (1) va fi făcută de către o comisie de evaluare tehnică, care se va întruni în termen de 15 zile de la data depunerii la AFER a cererii deţinătorului, în cazul în care dosarul este complet, şi care va fi formată din: … – inspectorul tehnic AFER, care va fi preşedintele comisiei;– reprezentantul deţinătorului vehiculului feroviar;– reprezentantul operatorului economic autorizat la sediul căruia se face evaluarea stării tehnice;– alţi specialişti din cadrul AFER, la solicitarea preşedintelui comisiei.(3) Rezultatul verificărilor se consemnează într-un raport tehnic de evaluare, al cărui model este conform anexei nr. 3 la ordin. … +
Articolul 4Pentru obţinerea avizului tehnic pentru menţinerea în funcţiune a vehiculelor feroviare care au depăşit durata normală de funcţionare, precum şi pentru acordarea unei noi durate normale de funcţionare vehiculelor feroviare care au depăşit durata de serviciu, deţinătorul vehiculelor feroviare trebuie să depună la AFER un dosar care să conţină următoarele documente:a) cererea pentru acordarea avizului tehnic, din care să rezulte: … – denumirea persoanei juridice solicitante şi datele de identificare, inclusiv numărul de înregistrare de la registrul comerţului;– denumirea, seria şi numărul de identificare ale vehiculului/vehiculelor feroviar/feroviare, pentru care solicită avizul tehnic;– durata normală de funcţionare şi/sau durata normală de funcţionare rămasă, stabilită de către persoana juridică solicitantă conform Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004;– durata de serviciu conform Ordinului ministrului transporturilor nr. 364/2008 sau durata de serviciu stabilită de proiectant/constructor pentru vehiculele care nu sunt prevăzute în acest ordin;– modernizările efectuate anterior sau cele ce urmează a fi efectuate vehiculului feroviar, în cadrul reparaţiei planificate cu ridicarea de pe osii/boghiuri, pentru care se solicită acordarea unei noi durate normale de funcţionare;b) documentele din care să rezulte următoarele date pentru fiecare vehicul feroviar nominalizat în cerere: … – anul de fabricaţie şi, după caz, de modernizare;– data efectuării ultimei reparaţii planificate cu ridicarea de pe osii/boghiuri (RP, RR, RG, RK, după caz) şi denumirea operatorului economic executant;– data efectuării reparaţiilor accidentale datorate deformării sau distrugerii unor elemente componente din structura de rezistenţă a vehiculului feroviar, cu precizarea datei la care s-au efectuat aceste reparaţii, şi denumirea operatorului economic reparator care a efectuat fiecare reparaţie, dacă este cazul;– modificările, îmbunătăţirile sau modernizările efectuate, cu precizarea anului în care au fost realizate, dacă este cazul;– denumirea operatorului economic reparator autorizat şi data preconizată pentru prezentarea vehiculului feroviar în vederea convocării comisiei de evaluare tehnică;– denumirea operatorului economic reparator autorizat care va pregăti vehiculul pentru evaluarea stării tehnice a structurilor de rezistenţă, precum şi intervalul de timp în care poate fi convocată comisia de evaluare tehnică;c) copia documentului din care să rezulte că deţine vehiculul/vehiculele feroviar/feroviare pentru care solicită avizul tehnic; … d) copia agrementului tehnic feroviar pentru vehiculul/ vehiculele feroviar/feroviare din import; … e) dovada achitării tarifului pentru eliberarea avizului tehnic. … +
Articolul 5(1) Pe baza analizei documentelor din dosarul depus de solicitant şi a raportului tehnic întocmit de comisia de evaluare tehnică, în termen de 15 zile de la data semnării raportului tehnic de evaluare, AFER va elibera avizul tehnic (anexa nr. 2) sau va comunică solicitantului, în scris, decizia privind neacordarea avizului tehnic, cu motivarea neacordării acestuia. … (2) Dacă în termen de 60 de zile de la primirea comunicării deciziei de neacordare a avizului tehnic solicitantul va prezenta dovezile de eliminare a neconformităţilor precizate în decizie, AFER va elibera avizul tehnic solicitat, în termen de 15 zile de la data prezentării dovezilor. În caz contrar, cererea se consideră respinsă. … +
Articolul 6În termen de 30 de zile de la data publicării prezentelor norme, AFER va elabora şi va publică în Buletinul AFER şi pe pagina web a AFER metodologia de aplicare a prezentului ordin. +
Articolul 7(1) Vehiculele feroviare pentru care s-a eliberat un aviz tehnic de menţinere în funcţiune sau de acordare a unei noi durate normale de funcţionare vor avea inscripţionate, vizibil, următoarele date: … – seria şi numărul avizului tehnic emis de AFER;– data emiterii avizului tehnic;– data expirării avizului tehnic.(2) Locul şi modul de inscripţionare a datelor prevăzute la alin. (1) se vor stabili de către AFER, prin decizie a directorului general. … (3) Decizia prezentată la alin. (2) se publică în Buletinul AFER şi pe pagina web a AFER în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin. … +
Articolul 8În caz de pierdere sau deteriorare a avizului tehnic, AFER va elibera contra cost, la cerere, un duplicat al acestuia.––-