Informatii Document
Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 17 august 1992
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act: | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
pentru aplicarea Ordonantei nr. 3/1992 referitoare la taxa pe valoarea adăugată
I. Operaţiuni impozabilePotrivit art. 2 din ordonanţa, în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată se cuprind operaţiunile privind:1. Livrarile de bunuri mobileLivrarea constituie transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor deţinute de proprietar către beneficiar, direct sau prin cei care acţionează în numele acestora.Livrarea cuprinde toate operaţiunile prin care se realizează transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile corporale, indiferent de forma juridica prin care se realizează: vinzare, schimb, aport în bunuri la capitalul social al societatii comerciale, inchirierea unor bunuri pe baza unui contract cu clauza transferarii proprietăţii asupra bunurilor respective la o anumita data, predarea de către agentii economici a unor bunuri cu titlu gratuit.Gazul, energia electrica şi termica şi altele similare sînt considerate ca bunuri mobile corporale.2. Transferul proprietăţii bunurilor imobiliare între agentii economici, precum şi între acestia şi institutii publice sau persoane fiziceIntra în sfera taxei pe valoarea adăugată operaţiunile privind transferul proprietăţii bunurilor imobiliare, indiferent de forma juridica prin care se realizează, potrivit precizarilor de la pct. 1 alin. 2 de mai sus.În categoria bunurilor imobiliare, în sensul ordonantei privind taxa pe valoarea adăugată, se cuprind:a) toate constructiile imobiliare prin natura lor, cum sînt: locuintele, vilele, constructii industriale, comerciale, agricole sau cele destinate exercitarii altor activităţi; … b) terenurile pentru constructii şi cele situate în intravilan, inclusiv cele aferente localitatilor urbane sau rurale pe care sînt amplasate constructiile sau alte amenajari din localităţi; … c) bunurile de natura mobiliara care nu pot fi detasate fără a fi deteriorate sau fără a antrena deteriorarea imobilelor insesi. … 3. Prestarile de serviciiPrin prestare de servicii se înţelege orice activitate rezultata dintr-un contract prin care o persoană se obliga să execute o munca manuala sau intelectuala în scopul obtinerii unui profit şi care nu reprezinta livrari de bunuri.Astfel de activităţi pot avea ca obiect:a) lucrari de constructii-montaj; … b) transport de persoane şi marfuri; … c) închiriere de bunuri mobile sau imobile; … d) operaţiuni de intermediere sau de comision; … e) reparatii de orice natura; … f) cesiuni sau concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licente, de marci de fabrica şi de comert; … g) operaţiuni de publicitate, consulting, studii, cercetari şi expertize; … h) operaţiuni bancare, financiare, de asigurare sau reasigurare; … i) vinzari pentru consumul pe loc de produse alimentare şi bauturi. … 4. Importul de bunuri şi serviciiÎn sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată intra importurile de bunuri şi servicii realizate, direct sau prin intermediari autorizati, de orice persoană fizica sau juridica, în condiţiile prevăzute de Regulamentul vamal al României.II. Persoane fizice sau juridice care exercită activităţi supuse taxei pe valoarea adăugatăPotrivit art. 2 din ordonanţa, pentru ca operaţiunile privind transferul proprietăţii bunurilor sau prestarile de servicii efectuate cu plata, precum şi cele asimilate acestora să între în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată, trebuie ca acestea să rezulte dintr-o activitate desfăşurată de o maniera independenta de către persoane fizice sau juridice.Acţionează de o maniera independenta persoanele care exercită o activitate pe propria lor raspundere şi au libertate totala în organizarea şi execuţia lucrărilor pe care le comporta operaţiunile în cauza, cum sînt:– regiile autonome;– societăţile comerciale, indiferent de natura proprietăţii;– societăţile agricole de tip privat;– unitatile cooperatiste;– asociaţiile şi organizaţiile cu scop lucrativ;– persoanele fizice şi asociaţiile familiale, autorizate sa desfasoare activităţi economice pe baza liberei initiative;– persoanele juridice, persoanele fizice şi asociaţiile familiale autorizate sa desfasoare activităţi economice pe baza liberei initiative sînt supuse taxei pe valoarea adăugată pentru importurile de bunuri şi servicii realizate peste limitele de scutire de taxe vamale potrivit Regulamentului vamal al României.Nu sînt supuse taxei pe valoarea adăugată operaţiunile realizate de persoanele care nu acţionează de o maniera independenta, cum este cazul salariatilor şi altor persoane angajate printr-un contract de muncă sau orice alt raport juridic de subordonare (contract civil, convenţie etc.) prin care se stabilesc condiţiile de muncă, modalitatea de salarizare sau responsabilitatea celui care angajează, cum sînt:– persoanele fizice care presteaza munci salarizate sau remunerate de asociaţiile de locatari;– voiajorii, reprezentantii firmelor sau comis-voiajorii;– artistii de spectacole;– manechinii;– jurnalistii, corespondentii locali de presa.De asemenea, nu sînt supuse taxei pe valoarea adăugată indemnizatiile primite de persoanele care desfăşoară activităţi în cadrul societatilor comerciale şi regiilor autonome, ca împuterniciţi mandataţi sa reprezinte interesele capitalului de stat, ca membri în consiliile de administratie sau în comisiile de cenzori.III. Operaţiuni care nu intră în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugatăPotrivit art. 3 din ordonanţa, nu sînt supuse taxei pe valoarea adăugată operaţiunile privind livrarile de bunuri şi prestarile de servicii rezultate din activitatea specifică autorizata, efectuate de:a) asociaţiile fără scop lucrativ, pentru activităţile avînd caracter social-filantropic; … b) organizaţiile care desfăşoară activităţi de natura religioasa, politica sau civica; … c) organizaţiile sindicale, pentru activităţile legate direct de apararea colectiva a intereselor materiale şi morale ale membrilor lor; … d) instituţiile publice, pentru activităţile lor administrative, sociale, educative, de aparare, ordine publică, siguranţa statului, culturale şi sportive. … Instituţiile publice cuprind Parlamentul, Presedintia, Guvernul, ministerele celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei publice.În situaţiile în care din operaţiunile de mai sus rezultă profit, unitatile respective sînt obligate sa-l utilizeze pentru dezvoltarea sau îmbunătăţirea serviciilor prestate.Asociaţiile, organizaţiile şi instituţiile publice de mai sus intră în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată pentru alte operaţiuni privind livrari de bunuri şi prestări de servicii efectuate în mod sistematic, direct sau prin unităţi subordonate, pentru obtinerea de profit.IV. Operaţiuni scutiteOperaţiunile scutite sînt reglementate prin art. 5 lit. c) şi art. 6 din ordonanţa şi nu se admite extinderea lor prin analogie.În aplicarea prevederilor art. 6 din ordonanţa, se precizeaza:1. Cu privire la livrarile de bunuri şi prestarile de servicii rezultate din activitatea specifică autorizata, efectuate în tara, de:a) unităţi sanitare şi de asistenţa sociala: … Se încadrează în scutirea prevăzută la lit. a) numai operaţiunile rezultate din activitatea sanitara şi de asistenţa sociala efectuate de unitatile autorizate sa desfasoare astfel de activităţi, indiferent de forma lor de organizare.În cazul cînd unitatile de mai sus desfăşoară şi alte activităţi decit cele sanitare şi de asistenţa sociala, incadrarea acestora în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată se efectueaza în mod distinct, tinind seama de prevederile normelor legale.Astfel, operaţiunile economice efectuate în mod sistematic în vederea obtinerii de profit, cum ar fi livrarile de bunuri din gospodariile anexe, prestarile hoteliere, inclusiv pensiuni, activităţile de comert, se supun taxei pe valoarea adăugată dacă unitatea în cauza realizează din aceste activităţi un venit total de peste 10 milioane lei anual;b) unităţi de stiinta şi invatamint, de cultura şi sport: … Sînt scutite activităţile desfăşurate de instituţiile publice sau private, precum şi de cele subordonate acestora în cadrul învăţămîntului general, liceal, superior, sau în scolile profesionale, complementare, de meserii şi postliceale, scolile de maistri, centrele de perfectionare a pregatirii profesionale, invatamintul postuniversitar, precum şi de persoanele fizice care dau lectii particulare legate de aceste forme de invatamint. Sînt, de asemenea, scutite activităţile efectuate în gradinite, tabere de copii şi tineret, precum şi în unitatile de invatamint cu scop social.Celelalte categorii de invatamint sînt supuse taxei.În aceste categorii intra activităţile desfăşurate de diferite unităţi de scolarizare în domenii cum ar fi:– invatarea limbilor straine;– conducerea auto sau pilotarea navelor şi aeronavelor;– pregătirea în diverse discipline sportive: judo, carate, tenis, box etc.;– pregătirea ghizilor de turism sau altor specialisti în domeniul agrementului.Aceste activităţi, precum şi altele desfăşurate în mod sistematic, în scopul obtinerii de profit, sînt supuse taxei pe valoarea adăugată dacă unitatea în cauza realizează din aceste activităţi un venit total de peste 10 milioane lei anual;c) organizaţiile de nevazatori şi de invalizi, asociaţiile persoanelor handicapate şi unitatile economice la care acestia îşi desfăşoară activitatea, potrivit legii. … Sînt scutite, potrivit art. 6 lit. f) organizaţiile şi asociaţiile fără scop lucrativ care desfăşoară numai o activitate în scop social. Unitatile economice organizate de acestea sînt scutite numai dacă folosesc munca membrilor lor, iar numărul de persoane valide se încadrează în reglementarile legale în vigoare privind organizarea unor astfel de unităţi.Unitatile economice apartinind organizaţiilor şi asociaţiilor de mai sus care nu se încadrează în reglementarile prevăzute la alineatul precedent sînt supuse taxei pe valoarea adăugată dacă realizează un venit total de peste 10 milioane lei anual;d) cantinele organizate pe linga unitatile de invatamint, agentii economici şi sociali, instituţiile publice (cu excepţia celor care funcţionează cu regim de alimentatie publică). … Sînt scutite de taxa pe valoarea adăugată numai vînzările de preparate culinare proprii către personalul care îşi desfăşoară activitatea în unitatile respective.Vinzarea preparatelor culinare proprii la alte persoane decit cele de mai sus, precum şi a altor produse achiziţionate în vederea revinzarii este supusă taxei pe valoarea adăugată dacă aceste operaţiuni depasesc plafonul de scutire de 10 milioane lei venit total anual.2. Cu privire la operaţiunile de import:Potrivit art. 6 lit. B. a), importurile de bunuri care, potrivit legii, sînt scutite de taxa vamala, cu excepţia celor prevăzute la art. 13 din Legea nr. 35/1991, sînt scutite şi de taxa pe valoarea adăugată.În aceasta situaţie sînt:– bunurile dobindite prin succesiuni testamentare, dovedite pe baza unor documente oficiale;– ajutoare şi donatii, cu caracter social, umanitar, cultural, sportiv, didactic, primite de organizaţii sau asociaţii cu caracter umanitar sau cultural, ministere şi alte organe ale administraţiei publice, sindicate şi partide politice, organizaţii de cult, federatii, asociaţii sau cluburi sportive, institutii de invatamint, fără a fi destinate sau folosite pentru subventionarea campaniei electorale sau a unor activităţi ce pot constitui amenintari la siguranţa naţionala;– materialele pentru probe, experimentari sau cercetari;– bunurile straine care devin, potrivit legii, proprietatea statului;– mostrele fără valoare comerciala, materialele publicitare, de reclama şi documentare.Pentru a beneficia de scutire, bunurile respective trebuie să indeplineasca urmatoarele condiţii:– să fie trimise de expeditor către destinatar fără nici un fel de obligaţii de plată;– sa nu faca obiectul unor comercializari ulterioare;– sa nu fie utilizate pentru prestatii către terti, aducatoare de venituri;– să fie cuprinse în patrimoniul persoanei juridice şi înregistrate în evidenţa contabilă proprie.În cazul schimbarii condiţiilor de mai sus, importatorii sînt obligati sa achite taxa pe valoarea adăugată, concomitent cu plata taxelor vamale.De asemenea, sînt scutite urmatoarele categorii de bunuri:– bunurile de origine română;– bunurile care au fost reparate sau inlocuite de partenerii externi, în perioada de garantie;– bunurile care se inapoiaza în tara ca urmare a unei expedieri eronate;– bunurile introduse în tara de către persoane fizice, misiuni diplomatice şi oficii consulare acreditate în România, precum şi de membrii acestora, şi care, potrivit Regulamentului vamal în vigoare, sînt scutite de plată taxelor vamale.V. Operaţiuni impozabile prin optiuniPotrivit art. 7 din ordonanţa, agentii economici, precum şi unitatile economice din cadrul altor persoane juridice, care efectueaza operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adăugată, pot opta pentru plata acestei taxe pentru întreaga activitate sau numai pentru anumite operaţiuni.Platitorii de taxa prin optiune beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferenta bunurilor sau serviciilor achiziţionate sau realizate în unitatile proprii destinate realizării operaţiunilor impozabile, potrivit reglementarilor cuprinse în cap. IV din ordonanţa şi precizarile din prezentele norme.Aprobarea se da de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe bază de cerere şi justificare economica, prezentate de solicitant, numai în condiţiile în care includerea operaţiunilor respective în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată nu influenţează negativ alte operaţiuni sau produse scutite de taxa pentru protectia sociala sau a unor activităţi specifice.Agentii economici, precum şi unitatile economice din cadrul altor persoane juridice sînt obligati ca pentru activitatea sau partea acesteia din care rezultă operaţiunile supuse taxei pe valoarea adăugată prin optiune sa organizeze un sector distinct din punct de vedere al evidentei contabile şi al dreptului de deducere.Aprobarea este irevocabila pînă la 31 decembrie al celui de-al patrulea an următor anului în care s-a introdus plata taxei pe valoarea adăugată prin optiune şi se prelungeste, de drept, pentru inca 5 ani, dacă în cursul perioadei initiale agentul economic platitor prin optiune a beneficiat de rambursarea taxelor aferente bunurilor de natura mijloacelor fixe cumparate.VI. Faptul generator şi exigibilitateaPotrivit prevederilor art. 10 alin. 1 din ordonanţa, faptul generator ia nastere, de regula, în momentul efectuării livrarii bunurilor mobile, transferului proprietăţii bunurilor imobiliare sau prestarii serviciilor.Prin art. 10 alineatul ultim şi art. 11 din ordonanţa se reglementeaza condiţiile în care ia nastere faptul generator al taxei pe valoarea adăugată aferenta unor operaţiuni specifice.În ceea ce priveste bunurile din import aflate în regim de tranzit, antrepozit sau de introducere temporara în tara, potrivit Regulamentului vamal al României, faptul generator ia nastere la data cînd bunurile în cauza sînt scoase din regimul de mai sus şi s-au întocmit formalitatile vamale corespunzătoare noii destinatii.Pentru bunurile exportate care s-au returnat, faptul generator intervine la data cînd bunurile respective au fost valorificate către beneficiarii interni.Potrivit prevederilor art. 12 din ordonanţa, taxa pe valoarea adăugată devine exigibila la realizarea faptului generator, dar ea poate fi şi anticipata faptului generator.Taxa pe valoarea adăugată devine exigibila concomitent cu faptul generator pentru livrarile sau cumpararile de bunuri şi se situeaza în momentul trecerii bunurilor respective în posesia cumparatorului sau delegatului sau ori cînd a avut loc transferul dreptului de proprietate indiferent sub ce forma.Exigibilitatea poate fi anticipata faptului generator atunci cînd factura este emisa inaintea efectuării livrarii bunurilor sau prestarii serviciilor. Orice act juridic prin care se realizează transferul dreptului de proprietate determina exigibilitatea taxei, fără a fi obligatorie şi livrarea concomitenta a bunurilor.Pentru prestarile de servicii, inclusiv pentru lucrarile imobiliare, la care se încasează avansuri sau se fac decontari succesive, exigibilitatea intervine la data incasarii sumelor, iar cu autorizarea organului fiscal, la data stabilirii debitului ce revine clientului pa baza de factura sau alt document inlocuitor.Antreprenorii de lucrari imobiliare pot sa opteze pentru plata taxei pe valoarea adăugată la efectuarea livrarilor, pentru lucrarile şi în condiţiile urmatoare:1. Lucrari ce pot fi supuse platii taxei pe valoarea adăugată la efectuarea livrarii:– lucrarile imobiliare cu caracter deosebit executate în cadrul unui contract unic care prevede obligaţia antreprenorului de a asigura procurarea, instalarea sau incorporarea bunurilor mobile în lucrarea respectiva;– lucrarile imobiliare, la care materialele şi aparatele indispensabile pentru functionarea instalaţiilor sau incorporate în lucrare depasesc 50% din preturile negociate între antreprenor şi beneficiar.2. Condiţii şi modalităţi de optiuneOpţiunea se aproba de organul fiscal la care s-a înregistrat ca platitor de taxa pe valoarea adăugată, pe baza unei declaratii prin care antreprenorul se obliga sa achite, la efectuarea livrarilor, taxa pe valoarea adăugată aferenta lucrărilor, ce se încadrează în prevederile pct. 1 de mai sus, contractate după data declaraţiei respective.După obtinerea aprobării optiunii se interzice antreprenorilor facturarea taxei pe valoarea adăugată înainte de efectuarea livrarii, iar beneficiarilor sa deduca taxa înainte de receptionarea lucrării.Opţiunea platii taxei pe valoarea adăugată la livrarea lucrării se comunică beneficiarilor în termen de 10 zile de la aprobare.Nerespectarea condiţiilor de mai sus atrage anularea optiunii şi obligaţia platii taxei pe valoarea adăugată, în condiţiile prevăzute de art. 12 din ordonanţa.Antreprenorul poate renunta oricînd la opţiunea primita. În aceasta situaţie, are obligaţia achitarii taxei pe valoarea adăugată aferenta avansurilor încasate.VII. Baza de impozitareCa regula generală, baza de impozitare este constituita pentru livrarile de bunuri şi prestarile de servicii, din toate sumele, valorile, bunurile sau serviciile primite sau ce urmeaza a fi primite de furnizor sau prestator în contrapartida pentru livrarile sau prestarile efectuate, exclusiv taxa pe valoarea adăugată.În cazul platii în natura trebuie să se tina seama de valoarea tuturor bunurilor sau serviciilor care constituie contravaloarea livrarii de bunuri sau prestări de servicii.Baza de impozitare se determina integral la livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor, chiar dacă în contract se prevede plata în rate sau prin decontari succesive.În cazul în care anumite elemente accesorii ale pretului nu sînt determinate în mod precis în momentul desfacerii marfurilor, toate sumele percepute ulterior livrarii bunurilor dau loc la impozitare din momentul facturarii lor.Reprezinta cheltuieli accesorii ale livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii, comisioanele, cheltuielile de ambalare, de transport, de asigurare şi altele de asemenea natura datorate de cumparator, în măsura în care nu au fost cuprinse în preturile negociate.Prin art. 14 din ordonanţa se reglementeaza situaţia în care unele sume încasate de furnizori sau prestatori ori bonificate de acestia clientilor nu se cuprind în baza de impozitare.Pentru a putea fi excluse din baza de impozitare, reducerile de pret trebuie să indeplineasca urmatoarele condiţii:a) să fie efective şi în sume exacte în beneficiul cumparatorului; … b) sa nu constituie, în fapt, remunerarea unui serviciu sau o contrapartida pentru o prestatie oarecare. … VIII. Cotele de impozitareÎn conformitate cu art. 17 din ordonanţa, pentru operaţiunile impozabile obligatoriu privind livrarile de bunuri, transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor imobiliare şi prestarile de servicii, din tara sau din import, se aplică o cota unica de 18% . Operaţiunile de export sau asimilate exportului de bunuri şi servicii sînt supuse cotei zero.1. Cota de 18%Sînt supuse acestei cote operaţiunile care privesc livrari de bunuri, transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor imobiliare sau prestări de servicii către persoane fizice sau juridice cu sediul sau domiciliul în România, cu excepţia celor scutite de taxa pe valoarea adăugată.2. Cota zeroSe aplica potrivit prevederilor art. 17 lit. b) operaţiunilor de export de bunuri şi servicii efectuate de agenti economici cu sediul în România.a) Export de bunuri … Cuprinde livrarile de bunuri expediate sau transportate în afara României, direct de către vinzator sau prin intermediar.Sînt supuse cotei zero numai livrarile de bunuri pentru care se justifica realitatea exportului, prin:– organizarea şi conducerea evidentei tehnico-operative şi contabile distincte;– prezentarea declaraţiei de export vizata de organele vamale, din care să rezulte datele necesare pentru identificarea declarantului, expeditorului şi destinatarului, precum şi date referitoare la natura şi valoarea marfurilor.b) Prestări de servicii la export … În această categorie se cuprind operaţiunile legate direct de exportul de bunuri mobile corporale, precum şi alte prestări de servicii efectuate pentru persoane fizice sau juridice nerezidente în România şi care indeplinesc condiţiile stabilite pentru exportul de bunuri, respectiv se conduce o evidenta tehnico-operativa şi contabila distincta şi se prezinta declaratia de export vizata de organele vamale.Sînt considerate operaţiuni legate direct de exportul de bunuri mobile corporale cele privind:– transportul marfurilor la destinatie în strainatate;– prestarile accesorii la transportul bunurilor exportate; incarcari-descarcari ale mijloacelor de transport, manipulari ale marfurilor;– inchirierea mijloacelor de transport, inclusiv cele dotate cu materiale necesare pentru protectia marfurilor exportate;– paza şi depozitarea marfurilor exportate;– operaţiunile de prezentare şi ambalare ale produselor destinate exportului;– alte servicii prestate de către comisionari sau alti intermediari care intervin în operaţiunile de export.3. Cota ce se aplică asupra preturilor cu amanuntul sau asupra tarifelor practicate pentru serviciile prestate populatiei sau altor consumatori finaliCota de 18% prevăzută de art. 17 din ordonanţa se aplică asupra bazei de impozitare, determinata potrivit art. 13 din ordonanţa, în care nu este cuprinsa taxa pe valoarea adăugată.Pentru bunurile sau serviciile comercializate prin comertul cu amanuntul (magazine comerciale, consignatii, unităţi de alimentatie publică sau alte unităţi care au relatii directe cu populatia sau cu alti consumatori finali), preturile sau tarifele practicate cuprind şi taxa pe valoarea adăugată.În aceste condiţii, taxa pe valoarea adăugată se determina prin aplicarea unei cote recalculate, după formula 18:118×100, asupra sumei obtinute din vinzarea bunurilor şi din prestarea serviciilor către populatie sau alti consumatori finali.IX. Regimul deducerilorPotrivit art. 18 din ordonanţa, platitorii taxei pe valoarea adăugată au dreptul la deducerea taxei aferente intrarilor de bunuri sau servicii destinate realizării de operaţiuni impozabile obligatoriu sau supuse cotei zero.Prin art. 19 din ordonanţa se stabilesc condiţiile în care agentii economici pot beneficia de dreptul la deducerea taxei pe valoarea adăugată aferenta intrarilor, şi anume:a) să justifice prin documente legal intocmite cuantumul taxei. … Documentele legale în care trebuie să figureze taxa deductibila sînt:– facturile sau alte documente inlocuitoare, pentru bunurile sau serviciile cumparate de la furnizori din tara;– declaratia vamala de import vizata de organele vamale pentru taxa plătită la importuri;– documentul care confirma achitarea taxei de către agentul economic, pentru livrarile către sine;b) să justifice ca bunurile în cauza sînt destinate pentru nevoile firmei şi sînt proprietatea acesteia. … Exercitarea dreptului de deducere nu se face pentru fiecare operaţiune în parte, ci pentru ansamblul operaţiunilor realizate în cursul unei luni.În situaţia în care un agent economic realizează atit operaţiuni impozabile obligatoriu sau supuse cotei zero, precum şi operaţiuni scutite de plată taxei pe valoarea adăugată, dreptul de deducere se determina, potrivit art. 20 din ordonanţa, în raport cu participarea bunurilor sau serviciilor achiziţionate la realizarea operaţiunilor impozabile obligatoriu sau supuse cotei zero.Gradul de participare a bunurilor sau serviciilor achiziţionate la realizarea de operaţiuni impozabile se determina lunar ca raport între suma reprezentind contravaloarea bunurilor livrate şi serviciilor prestate, supuse taxei pe valoarea adăugată sau cotei zero şi suma reprezentind ansamblul operaţiunilor realizate în luna respectiva.Modalitatile de exercitare a dreptului de deducere sînt reglementate prin art. 21 din ordonanţa, şi anume:a) prin retinerea din suma reprezentind taxa pe valoarea adăugată pentru livrarile de bunuri sau serviciile prestate a taxei aferente intrarilor; … b) prin rambursarea de către organul fiscal a sumei reprezentind diferenţa dintre taxa aferenta intrarilor şi taxa facturata de agentul economic pentru livrarile de bunuri sau serviciile prestate. … Termenele pentru regularizarea cu bugetul de stat a diferentelor de taxa sînt urmatoarele:– diferenţa rezultata potrivit art. 21 lit. a) se achită pînă la data de 25 a lunii urmatoare;– diferenţa rezultata potrivit art. 21 lit. b) se regularizeaza astfel:a) pentru unitatile care realizează operaţiuni de export, prin rambursare pînă la finele lunii urmatoare celei în care s-a realizat exportul, pe bază de documentatie şi cerere transmise organului fiscal competent cu cel puţin 10 zile înainte de incheierea lunii respective; … b) pentru unitatile care realizează atit operaţiuni supuse taxei, cit şi operaţiuni scutite de plată taxei, prin compensarea minusului dintr-o luna cu taxa pe valoarea adăugată datorata bugetului de stat în lunile urmatoare. … În situaţiile în care sumele datorate bugetului de stat, exigibile în lunile urmatoare, nu acopera integral taxa deductibila, diferenţa se ramburseaza de organul fiscal competent, astfel:– pînă la data de 30 a lunii urmatoare expirarii unui trimestru, în cazul în care suma de rambursat depăşeşte 1 milion lei. Rambursarea se face pe bază de documentatie şi cerere transmise organului fiscal competent cu cel puţin 10 zile înainte de expirarea lunii respective;– pînă la 31 decembrie, pentru unitatile cu sume de rambursat pe 11 luni sub 1 milion lei, pe bază de documentatie şi cerere remise organului fiscal competent pînă la data de 20 decembrie. Regularizarea sumelor aferente intregului an se face pe bază de documentatie, transmisa în luna ianuarie a anului următor, ce va fi solutionata de organul fiscal competent în cel mult 20 de zile de la primirea acesteia.Sumele sub 10.000 lei nu se ramburseaza, urmind a fi regularizate prin reportare în perioadele urmatoare.Intreprinderile cu productie sezoniera pot cere rambursarea sumelor cuvenite la finele lunii urmatoare incheierii sezonului.După intocmirea documentatiei şi prezentarea cererii de rambursare la organul fiscal competent, suma respectiva nu mai poate fi retinuta din taxa pe valoarea adăugată aferenta bunurilor sau serviciilor facturate în perioada urmatoare celei pentru care s-a solicitat regularizarea.În baza art. 24 din ordonanţa, se stabilesc urmatoarele cazuri în care Ministerul Economiei şi Finanţelor poate cere agentilor economici garantii personale sau solidare pentru eventualele sume incorect solicitate la rambursare:– cînd suma de rambursat depăşeşte 1 milion lei, ca urmare a livrarii produselor la export;– cînd din documentaţia prezentată rezultă ca s-a ajuns în situaţia de a solicita rambursarea diferenţei de taxa pe valoarea adăugată, ca urmare a unor aprovizionari excesive sau nelivrarii produselor executate sau serviciilor prestate;– cînd din verificări au rezultat abateri de la prevederile legii cu privire la oblibaţiile platitorilor.Garantiile vor fi constituite de către agentii economici din bunuri şi alte valori, pînă la nivelul sumelor solicitate a fi rambursate, pe termen de maximum 30 de zile.În cadrul acestui termen organele fiscale sînt obligate sa verifice corecta determinare a sumelor rambursate şi sa regularizeze eventualele diferente.X. Oblibaţiile platitorilorPersanele fizice şi juridice care realizează livrari de bunuri sau prestări de servicii ce se încadrează în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată au oblibaţiile prevăzute de art. 25 din ordonanţa.A. Cu privire la inregistrarea la organele fiscale:a) să depună sub semnatura persoanelor autorizate, la organul fiscal competent, o declaratie de înregistrare în termen de 15 zile de la data începerii activităţii sau a modificarii condiţiilor de exercitare a acesteia. … Declaratia de înregistrare se face prin completarea formularului anexa la Hotărîrea Guvernului nr. 349/1992.Agentii economici care devin platitori de taxa ca urmare a depasirii plafonului de venit prevăzut pentru scutire de taxa pe valoarea adăugată sînt obligati să depună declaratia de înregistrare pînă la finele lunii urmatoare celei în care au realizat depăşirea.Organul fiscal primitor al declaraţiei verifica dacă formularul este corect completat, este semnat de imputernicitul legal şi stampilat corespunzător. După verificare, înregistrează declaratia şi remite agentului economic instiintarea de înregistrare ca platitor de taxa pe valoarea adăugată.Pentru agentii economici în functiune la data aplicarii taxei pe valoarea adăugată, instiintarea de înregistrare se face pe baza datelor din declaratia de înregistrare, anexa la Hotărîrea Guvernului nr. 349/1992.Numărul de înregistrare va fi mentionat de agentul economic pe facturi şi orice document privind taxa pe valoarea adăugată emis de acesta;b) în caz de incetare a activităţii să solicite, în termen de 15 zile de la data actului legal în care se consemneaza situaţia respectiva, scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adăugată. … Cererea se face pe formularul anexa la Hotărîrea Guvernului nr. 349/1992, completat, semnat şi stampilat potrivit celor aratate la lit. a).B. Cu privire la intocmirea documentelor de vinzare:a) persoanele fizice şi juridice care realizează operaţiuni impozabile sînt obligate sa consemneze livrarile de bunuri sau prestarile de servicii, cu excepţia celor prevăzute de ordonanţa, în facturi fiscale sau documente inlocuitoare. … Procurarea formularelor şi gestionarea acestora se vor face cu respectarea normelor metodologice privind intocmirea şi utilizarea documentelor justificative şi a documentelor contabile.În documentele inlocuitoare ale facturilor fiscale, platitorii de taxa pe valoarea adăugată sînt obligati sa consemneze, în mod distinct, urmatoarele date:– numărul de înregistrare fiscala;– data emiterii documentului;– numele şi adresa furnizorului;– numele şi adresa beneficiarului;– denumirea şi cantitatea bunurilor livrate sau serviciile prestate;– preturile unitare şi valoarea totala, exclusiv taxa pe valoarea adăugată;– cota de taxa pe valoarea adăugată (18%);– suma taxei pe valoarea adăugată.Unitatile care practica preţuri cu amanuntul sau tarife pentru servicii către populatie sau alti consumatori finali, în care este inclusa şi taxa pe valoarea adăugată, completeaza urmatoarele elemente în facturi sau documente inlocuitoare:– preturile cu amanuntul ale bunurilor livrate sau tarifele pentru serviciile prestate;– valoarea totala a livrarilor sau serviciilor;– cota taxei pe valoarea adăugată, recalculata asupra preturilor cu amanuntul;– suma taxei pe valoarea adăugată;b) cumparatorii sînt obligati să solicite, de la furnizori sau prestatori, facturi sau documente inlocuitoare pentru toate bunurile sau serviciile achiziţionate şi sa verifice înscrierea în documentele respective a datelor prevăzute la lit. a) de mai sus. … Se precizeaza ca taxa înscrisă pe o factura sau document inlocuitor este datorata bugetului de stat, chiar dacă operaţiunea în cauza nu este impozabila sau dacă taxa înscrisă este mai mare decit cea legala.De asemenea, în situaţia în care pentru o operaţiune impozabila nu s-a inscris taxa pe valoarea adăugată în factura sau în documentul inlocuitor ori taxa înscrisă este mai mica decit cea legala, cumparatorul pierde dreptul de deducere, integral, dacă taxa nu este înscrisă sau parţial dacă este subevaluata;c) sînt scutiti de obligaţia emiterii facturilor agentii economici care realizează operaţiuni impozabile privind: … 1. transporturile cu taximetre;2. bunurile şi serviciile executate şi folosite în unitatile proprii;3. vînzările de bunuri şi prestarile de servicii către populatie, pe bază de bonuri fără nominalizari privind cumparatorul.Agentii economici care se încadrează în situaţiile de mai sus sînt obligati sa reflecte operaţiunile realizate în documentele tehnico-operative specifice prevăzute în normele metodologice în vigoare.Pentru alte operaţiuni decit cele menţionate la pct. 1-3 de mai sus, stabilite de Ministerul Economiei şi Finanţelor, scutirea de obligaţia emiterii facturilor se da de către Directia generală a finanţelor publice şi a controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti.d) importatorii sînt obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import şi sa determine, potrivit legii, valoarea în vama, taxele vamale, alte taxe şi accizele datorate de acestia şi, pe baza acestora, sa calculeze taxa pe valoarea adăugată datorata bugetului de stat. … C. Cu privire la evidenta operaţiunilor:a) sa tina în mod regulat evidenţa contabilă potrivit normelor în vigoare, care să-i permita sa determine suma impozabila şi taxa pe valoarea adăugată datorate pentru livrarile şi serviciile efectuate, precum şi a celei deductibile aferente intrarilor sau să aibă un registru cu pagini numerotate în care să inscrie zilnic, fără ştersături şi spatii neutilizate, elementele necesare pentru determinarea taxei pe valoarea adăugată datorata pentru vinzari şi deductibila pentru intrari. … Documentele justificative şi modul de reflectare în evidenţa contabilă sau în registre a operaţiunilor prevăzute la alineatul precedent se stabilesc potrivit art. 4 din Legea nr. 82/1991;b) sa intocmeasca şi să depună lunar, la organul fiscal la care s-a înregistrat ca platitor, pînă la data de 25 a lunii urmatoare, deconturi privind suma impozabila şi taxa exigibila realizata. Formularul se procura de la organul fiscal, se completeaza cu toate datele solicitate, se semneaza de persoanele autorizate şi i se aplică stampila care angajează firma; … c) sa furnizeze organelor fiscale care efectueaza verificări sau investigatii privind respectarea normelor legale toate documentele necesare stabilirii taxei pe valoarea adăugată aferenta operaţiunilor efectuate atit la sediul principal, cit şi la sucursale sau agentii; … d) sa furnizeze pînă la data de 15 august a fiecarui an, pe un formular remis de organul fiscal la care s-a înregistrat ca platitor, informaţiile referitoare la operaţiunile prevăzute a fi realizate în anul următor. … D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adăugată:a) sa achite taxa datorata potrivit decontului întocmit, lunar, pînă la 25 ale lunii urmatoare, prin virament, cec sau numerar la organul fiscal la care s-a înregistrat ca platitor sau la banca comerciala, după caz; … b) sa achite taxa pe valoarea adăugată aferenta produselor din import la organul vamal, concomitent cu plata taxelor vamale. Taxa datorata se determina de către importator prin completarea datelor din formularul pe care îl procura de la organul vamal. Taxa achitata se confirma prin semnatura şi stampila ce angajează organul vamal. … Pentru bunurile din import exceptate de taxe vamale potrivit normelor legale privind tariful vamal de import, precum şi pentru cele scutite de taxe vamale în baza art. 13 din Legea nr. 35/1991, importatorii sînt obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import şi sa determine, potrivit legii, valoarea în vama, taxele şi accizele datorate de acestia şi pe baza acestora, sa calculeze taxa pe valoarea adăugată datorata bugetului de stat.Taxa pe valoarea adăugată datorata se plateste la organul vamal conform reglementarilor în vigoare privind plata taxelor vamale.Pentru bunurile din import la care se acordă liber de vama cu caracter provizoriu, precum şi pentru cele aflate în regim de tranzit, antrepozit sau de introducere temporara în tara, importatorul sau reprezentantul sau autorizat este obligat să depună o garantie egala cu valoarea taxei vamale, plus accizele şi taxa pe valoarea adăugată aferente bunurilor respective.Importatorul are drept de deducere a taxei achitate organului vamal din taxa pe valoarea adăugată datorata după vinzarea bunurilor din import. În cazul importurilor realizate direct de către beneficiari, dreptul de deducere a taxei achitate organului vamal se exercită potrivit prevederilor cap. VI din ordonanţa;c) sa achite taxa datorata bugetului de stat concomitent cu declaratia inaintata organului fiscal pentru scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adăugată în termenul reglementat prin art. 25 lit. A. b). … XI. Dispozitii finaleÎn baza art. 26 din ordonanţa, formularele pentru facturi, documentele inlocuitoare, borderourile zilnice de vinzare, încasare şi alte documente necesare aplicarii prevederilor legale privind taxa pe valoarea adăugată se stabilesc de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi sînt obligatorii pentru platitorii de taxa pe valoarea adăugată.Potrivit art. 27 din ordonanţa, agentii economici care realizează operaţiuni impozabile au obligaţia asigurarii condiţiilor necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea informaţiilor şi conducerea evidentelor prevăzute de reglementarile în domeniul taxei pe valoarea adăugată, iar cei care au ca obiect de activitate comertul cu amanuntul, activităţi hoteliere, prestări de servicii către populatie şi alte activităţi de asemenea natura au şi obligaţia instalarii aparatelor de marcat, care să corespunda cerințelor privind aplicarea taxei pe valoarea adăugată.În acest scop, agentii economici vor asigura pregătirea adecvata a personalului propriu şi dotarea cu aparatura tehnica necesară realizării în condiţii optime a lucrărilor prevăzute de normele legale în domeniul taxei pe valoarea adăugată.Corectarea erorilor de înregistrare se va face conform prevederilor regulamentului de aplicare a legii contabilitatii, iar corectarea taxei pe valoarea adăugată facturata în mod eronat, potrivit art. 28 din ordonanţa, prin emiterea unei noi facturi, în rosu, pentru sumele ce urmeaza a fi scazute, şi în negru, pentru cele de adaugat.Conform art. 31 din ordonanţa, taxa pe valoarea adăugată se aplică pentru toate livrarile de bunuri şi prestări de servicii facturate după intrarea în vigoare a legii, indiferent de data incheierii contractelor, executarii produselor sau prestarii serviciilor.Agentii economici sînt obligati sa factureze, pînă la data aplicarii taxei pe valoarea adăugată, toate bunurile efectiv livrate şi serviciile prestate anterior datei respective, potrivit metodologiei legale în vigoare la data efectuării operaţiunilor.Impozitul pe circulatia marfurilor cuprins în facturile sau documentele inlocuitoare, emise şi neincasate la data aplicarii taxei pe valoarea adăugată, se varsă la bugetul de stat la incasarea contravalorii acestora, potrivit metodologiei în vigoare pînă la data introducerii taxei pe valoarea adăugată.Potrivit art. 30 din ordonanţa, impozitul pe circulatia marfurilor cuprins în valoarea materiilor prime şi materialelor aflate în stoc sau incorporate în producţia neterminata sau produsele finite existente în unităţi la data aplicarii ordonantei, nu se deduce din taxa datorata pentru livrarile de bunuri şi prestarile de servicii efectuate după această dată.Fac excepţie produsele exportate, pentru care se restituie impozitul pe circulatia marfurilor potrivit autorizarii şi metodologiei în vigoare pînă la data aplicarii taxei pe valoarea adăugată.Art. 32-34 din ordonanţa reglementeaza dreptul organelor fiscale de a controla modul cum se respecta prevederile normelor legale, de a calcula majorări pentru plăţile cu întîrziere şi de a aplica amenzi pentru abaterile constatate care constituie contraventie.În situaţiile prevăzute de art. 32 alineatul ultim, organele fiscale sînt autorizate sa procedeze la stabilirea taxei pe valoarea adăugată datorata bugetului de stat prin estimare. Estimarea se va face tinindu-se seama de volumul activităţii din perioada precedenta şi prin comparatie cu taxa pe valoarea adăugată raportata de alti agenti economici cu profil similar.Concomitent cu stabilirea taxei datorate bugetului de stat prin estimare, organele fiscale vor aplica majorarile şi amenzile prevăzute de art. 34 şi 36, după caz, din ordonanţa.Constatarea contraventiei şi aplicarea amenzii se fac conform Legii nr. 32/1968, cu excepţia art. 25, 26 şi 27.Ca urmare, contravenientii nu beneficiaza de prevederile articolelor de mai sus privind plata pe loc sau, după caz, în cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal, a jumătate din minimul amenzii prevăzute în actul normativ pentru fapta savirsita.–––––-