NORME din 25 martie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 278 din 4 aprilie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 1897 04/11/2004
ActulREFERIRE LAHG 1897 04/11/2004 ART. 37
ActulREFERIRE LALEGE 138 27/04/2004
ActulREFERIRE LALEGE 138 27/04/2004 ART. 19
ActulREFERIRE LALEGE 138 27/04/2004 ART. 20
ActulREFERIRE LANORMA 04/11/2004
ActulREFERIRE LANORMA 04/11/2004 ART. 37
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 185 25/03/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 185 25/03/2005

privind procedura de lucru a comisiilor de conciliere ale organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare şi ale federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri funciare



I. Dispoziţii generale1. Prezentele norme au fost elaborate în conformitate cu prevederile art. 19 şi 20 din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, cu modificările ulterioare, şi ale art. 37 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.897/2004.2. Prezentele norme stabilesc modul şi procedura de examinare şi soluţionare a neînţelegerilor patrimoniale în legătură cu activitatea organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare, denumite în continuare organizaţii, şi a federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri funciare, denumite în continuare federaţii.3. Scopul prezentelor norme este de a crea mecanismul de apărare de către organizaţii şi federaţii a drepturilor membrilor lor şi de soluţionare a neînţelegerilor patrimoniale în legătură cu activitatea organizaţiilor sau a federaţiilor.4.1. În sensul prezentelor norme, termenii utilizaţi au următoarele înţelesuri:– neînţelegeri patrimoniale – pretenţii evaluabile în bani de natura celor prevăzute la art. 19 din Legea nr. 138/2004, cu modificările ulterioare, asupra cărora părţile nu au putut conveni pe cale amiabilă;– persoană care a cauzat prejudiciul – persoana chemată de reclamant în faţa comisiei de conciliere pentru a răspunde de prejudiciul cauzat;– persoană prejudiciată – membru al unei organizaţii sau al unei federaţii, care a suportat un prejudiciu de natura celor prevăzute la art. 19 din Legea nr. 138/2004, cu modificările ulterioare;– prejudiciu – pierdere materială suferită de un membru al unei organizaţii sau al unei federaţii.4.2. Ceilalţi termeni din prezentele norme au înţelesul atribuit prin definiţiile prevăzute în Legea nr. 138/2004, cu modificările ulterioare, şi în Normele metodologice de aplicare a Legii îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.897/2004.II. Competenţa de soluţionare a neînţelegerilor patrimoniale5. Comisiile de conciliere a neînţelegerilor patrimoniale în legătură cu activitatea organizaţiilor sunt organe colegiale care se întrunesc la cererea membrilor organizaţiilor şi soluţionează neînţelegerile patrimoniale dintre membrii organizaţiei, dintre organizaţie şi membrii săi, precum şi dintre membrii organizaţiei şi funcţionarii acesteia.6.1. Comisiile de conciliere soluţionează neînţelegerile patrimoniale prevăzute la art. 19 din Legea nr. 138/2004, cu modificările ulterioare.6.2. Comisiile de conciliere nu pot cerceta şi adopta decizii de soluţionare a neînţelegerilor patrimoniale dintre organizaţie şi salariaţii acesteia şi a litigiilor privind valorificarea drepturilor personale nepatrimoniale şi a aspectelor penale ale neînţelegerilor patrimoniale. Pentru soluţionarea acestora persoana prejudiciată se va adresa instanţelor judecătoreşti competente.7. Pentru pregătirea susţinerii cauzelor înaintate comisiei de conciliere, membrii organizaţiei pot solicita consiliului de administraţie al organizaţiei informaţii privind activitatea acestei organizaţii, cu excepţia acelora care, potrivit legii, au caracter confidenţial.III. Procedura depunerii cererilor8.1. Potrivit art. 20 din Legea nr. 138/2004, orice membru al organizaţiei, care a suportat un prejudiciu de natura celor prevăzute la pct. 6.1, se poate adresa preşedintelui comisiei de conciliere cu o cerere.8.2. La depunerea cererii, persoana prejudiciată trebuie să prezinte dovezi că a efectuat demersuri de încheiere a unei tranzacţii. În cazul în care obiectul cererii persoanei prejudiciate depăşeşte competenţa comisiei de conciliere, aceasta va fi îndrumată să se adreseze instanţei judecătoreşti competente.8.3. Dacă cererea se adresează consiliului de administraţie, comisiei de cenzori sau directorului organizaţiei, aceştia vor expedia cererea preşedintelui comisiei de conciliere.9.1. Cererea se semnează de persoana prejudiciată şi conţine numele şi prenumele ori denumirea persoanei prejudiciate şi domiciliul sau sediul acesteia. Cererile depuse fără menţionarea datelor de identificare ale persoanei prejudiciate nu se vor examina de către comisia de conciliere.9.2. Cererea va mai conţine informaţii privind obiectul neînţelegerii, pretenţiile persoanei prejudiciate, temeiul acestora, drepturile sau interesele lezate şi dovezile pe care se întemeiază. La cerere se vor anexa copii ale documentelor care să dovedească temeinicia acesteia.9.3. Modelul cererii de soluţionare a neînţelegerilor patrimoniale de către comisiile de conciliere este prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme.10. Cererile sunt înregistrate într-un registru al organizaţiei, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele norme.11. Cererile care nu sunt de competenţa comisiilor de conciliere nu vor fi examinate, despre acest fapt fiind informată persoana prejudiciată. În această situaţie cererea se expediază organului competent în termen de 5 zile de la data înregistrării, fapt despre care este informată persoana prejudiciată.IV. Examinarea şi soluţionarea cererilor12. Cererile se examinează în termen de 14 zile de la data depunerii. În cazul în care este necesară o examinare suplimentară, persoana prejudiciată este înştiinţată despre aceasta în termen de 5 zile de la data depunerii cererii şi, după caz, i se pot cere noi probe. În cazuri deosebite, termenul de examinare poate fi prelungit de către preşedintele comisiei de conciliere cu cel mult 5 zile, fapt despre care este informată persoana prejudiciată.13. După înregistrarea cererii, preşedintele comisiei, printr-o rezoluţie scrisă, transmite cererea spre examinare şi soluţionare comisiei de conciliere, care efectuează examinarea prealabilă şi solicită consiliului de administraţie al organizaţiei punerea la dispoziţie a dovezilor scrise necesare.14. Comisia de conciliere examinează cererea şi stabileşte competenţa ei de soluţionare a neînţelegerii, temeiul cererii persoanei prejudiciate şi al soluţiilor propuse de aceasta. După examinarea neînţelegerii, comisia de conciliere întocmeşte proiectul deciziei de admitere sau de respingere a cererii.15. Scrisoarea de răspuns prin care se comunică decizia de soluţionare a neînţelegerii se semnează de preşedintele comisiei de conciliere.16. Neînţelegerile se soluţionează de comisia de conciliere în şedinţă publică, cu participarea părţilor, personal sau prin reprezentant. În cadrul şedinţelor părţile pot da explicaţii, pot prezenta probe sau pot propune soluţii de soluţionare a neînţelegerii. În cazul în care problemele examinate au caracter confidenţial, preşedintele comisiei de conciliere, la cererea părţilor sau din oficiu, poate stabili ca şedinţa să fie închisă.17. Preşedintele comisiei de conciliere stabileşte data, ora şi locul şedinţei. Părţile sunt informate în scris, cu cel puţin 3 zile înainte de data ţinerii şedinţei, cu privire la ordinea de zi a şedinţei.18. Pentru examinarea şi soluţionarea neînţelegerii, comisia de conciliere poate să ceară părţilor informaţii, extrase din documente, inclusiv cu caracter confidenţial, explicaţii scrise sau orale cu privire la faptele săvârşite şi soluţiile propuse de persoana prejudiciată, cu privire la temeiurile legale ale cererii, poate să organizeze şedinţa cu participarea părţilor sau a reprezentanţilor acestora, a persoanelor răspunzătoare şi altor părţi interesate, să propună părţilor soluţionarea amiabilă a neînţelegerii.19. În scopul soluţionării neînţelegerii, preşedintele comisiei de conciliere poate solicita comisiei de cenzori efectuarea unui control al activităţii organizaţiei. Comisia de cenzori va prezenta preşedintelui comisiei de conciliere concluziile controlului efectuat.20.1. Comisia de conciliere examinează cererile în termenul stabilit de lege. Dacă se constată că aspectele din cerere asupra cărora comisia de conciliere urmează să se pronunţe sunt întemeiate, aceasta va lua măsuri, în limitele competenţelor sale, pentru satisfacerea pretenţiilor legitime ale persoanei prejudiciate.20.2. În acest caz comisia de conciliere, prin decizia de soluţionare a neînţelegerii, va cere persoanei care a cauzat prejudiciul:a) să restabilească drepturile încălcate ale persoanei prejudiciate şi să îi acopere, în condiţiile legii, prejudiciul cauzat;b) să ia măsurile necesare punerii în executare a deciziei adoptate de comisia de conciliere;c) să ia măsurile sau să facă să înceteze acele măsuri care contravin legislaţiei în vigoare sau înţelegerii anterioare a părţilor.21. Rezultatul examinării neînţelegerii şi decizia luată de către comisia de conciliere se aduc la cunoştinţă persoanei prejudiciate, în scris. Decizia va avea la bază probatoriul examinat şi va preciza temeiul legal al acesteia.22. Dacă se constată că cererea persoanei prejudiciate nu este întemeiată, iar acţiunile persoanei care a cauzat prejudiciul nu aduc atingere unui drept patrimonial al persoanei prejudiciate, comisia de conciliere emite o decizie motivată de respingere a cererii.23. În cazul în care pentru soluţionarea neînţelegerii este necesară efectuarea unui control ori a unei expertize tehnice sau financiar-contabile, părţile au dreptul, cu acordul comisiei de conciliere, să ceară pe cont propriu efectuarea unei expertize.V. Executarea, contestarea şi măsurile de îndeplinire a deciziilor comisiei de conciliere24. Decizia comisiei de conciliere de soluţionare a neînţelegerii se transmite persoanei prejudiciate şi persoanei care a cauzat prejudiciul.25. Persoana prejudiciată care consideră că prin decizia comisiei de conciliere dreptul său nu a fost restabilit se poate adresa instanţei judecătoreşti competente în termen de 30 de zile de la comunicare.26. Decizia comisiei de conciliere este definitivă şi obligatorie pentru părţi, efectele acesteia putând fi suspendate sau anulate numai printr-o altă decizie sau prin hotărârea instanţei judecătoreşti competente.27. În cazul în care persoana care a cauzat prejudiciul nu execută întocmai şi în termenul prevăzut dispoziţiile deciziei comisiei de conciliere, organizaţia va aplica sancţiunile prevăzute de statut, până la excluderea din organizaţie.28. Părţile care deţin probe noi pot adresa comisiei de conciliere cereri pe baza acestora. Cererile adresate comisiei de conciliere care nu se referă la probe noi nu se supun examinării, fapt despre care va fi înştiinţată în scris persoana prejudiciată.VI. Dispoziţii finale29. Dispoziţiile prezentelor norme se aplică corespunzător şi federaţiilor, pentru soluţionarea neînţelegerilor patrimoniale dintre organizaţiile membre ale federaţiei, dintre federaţie şi organizaţiile membre ale sale, precum şi dintre organizaţiile membre ale federaţiei şi funcţionarii acesteia.30. Prezentele norme intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi sunt obligatorii pentru toate organizaţiile şi federaţiile constituite legal. + 
Anexa 1la norme–––                       Domnule preşedinţe    Subsemnatul/Subscrisa ………….(numele şi prenumele membrului/denumirea    organizaţiei de îmbunătăţiri funciare)……., domiciliat/cu sediul în    …….., CNP/CUI …….., înregistrat/înregistrată sub nr. …….. în    calitate de persoană prejudiciată, formulez prezenta cerere de soluţionare    a neînţelegerilor, prin care vă rog să chemaţi în faţa comisiei de    conciliere persoana care a cauzat prejudiciul ………….(membru al    conducerii/salariat al organizaţiei de îmbunătăţiri funciare) ……..    Prin prezenta cerere supun soluţionării următoarele neînţelegeri    patrimoniale: …………….(cauza depunerii cererii, drepturile sau    interesele lezate, temeiul cererii, faptele şi acţiunile reclamate)…….    Evaluez prejudiciul suferit de mine la suma de ……..(pretenţiile faţă    de persoana care a cauzat prejudiciul)………    Anexez la prezenta următoarele documente:    …………………………………………….    …………………………………………….             Semnătura solicitantului              …………………..           Data ………    Domnului preşedinte al comisiei de conciliere a organizaţiei de    îmbunătăţiri funciare    ……………………………………………………….
 + 
Anexa 2la norme–––

    Organizaţia de îmbunătăţiri funciare ………..
    Sediul ……………………….
                                REGISTRUL
           cererilor de soluţionare a neînţelegerilor patrimoniale
Nr. Solicitantul Obiectul Data Solutia comisiei Comunicarea
crt. Data (persoana cererii de trimiterii de conciliere către
prejudiciata solutionare cererii la solicitant
a neintele- comisia de
gerilor conciliere Data Model de Data Scrisoa-
rezolvare rea nr.
(pe scurt)

––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x