Notă …
Aprobate prin ORDINUL nr. 1887 din 24 iunie 2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 502 din 5 iulie 2016. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Declararea mărfurilor la autoritatea vamală în vederea plasării sub un regim vamal se poate face, prin derogare de la depunerea unei declarații vamale standard, pe baza unei declarații simplificate în conformitate cu art. 166 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, denumit în continuare cod, sau a unei înscrieri în evidențele declarantului în conformitate cu art. 182 din cod.(2)Transmiterea și prelucrarea cererilor, precum și emiterea și gestionarea ulterioară a autorizațiilor, respectiv modificarea, revocarea, anularea și suspendarea acestora, se efectuează prin utilizarea Sistemului de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene și pus la dispoziția operatorilor economici și a autorităților vamale din statele membre de Comisia Europeană în conformitate cu art. 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii și cu cap. III din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/414 al Comisiei din 8 martie 2021 privind modalitățile tehnice pentru dezvoltarea, întreținerea și utilizarea sistemelor electronice destinate schimbului și stocării de informații în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului. Cererea pentru obținerea autorizației de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate în conformitate cu art. 166 alin. (2) din cod sau a autorizației de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului se depune de solicitant în Portalul comercianților din UE.(la 23-08-2021,
Articolul 1 din Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 2(1)Autorizația de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate în conformitate cu art. 166 alin. (2) din cod sau autorizația de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului se acordă, în condițiile prezentelor norme, persoanelor care:a)solicită utilizarea acestora pentru uzul lor propriu; și/sau … b)solicită utilizarea acestora în calitate de reprezentant. … (2)Persoanele de la alin. (1) lit. a) pot apela la serviciile unui reprezentant direct pentru întocmirea formalităților vamale în procedură simplificată.(3)Autorizațiile solicitate de persoanele aflate în situația prevăzută la alin. (1) lit. b) se acordă cu condiția existenței unor evidențe și a punerii în aplicare a unor proceduri adecvate care să permită autorității vamale de autorizare să identifice persoanele reprezentate și să efectueze controale vamale corespunzătoare.(4)În situația prevăzută la alin. (1) lit. b), persoanele autorizate au obligația ținerii de evidențe separate, potrivit prezentelor norme, pentru fiecare dintre persoanele pe care le reprezintă.(5)Prin excepție de la aplicarea alin. (1) lit. b), potrivit art. 182 alin. (1) din cod autorizația de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului nu se acordă persoanei care acționează ca reprezentant direct. +
Articolul 3(1)Autorizația de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate și cea de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului implică efectuarea în prealabil de către autoritatea vamală a unei verificări al cărei obiectiv este acela de a permite cunoașterea activității și organizării interne a persoanei solicitante.(2)La verificarea îndeplinirii condițiilor de autorizare se aplică în mod corespunzător metodologia utilizată în cazul cererilor pentru obținerea statutului de operator economic autorizat pentru simplificări vamale.(3)După verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 145, respectiv art. 150 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii, lucrătorul vamal desemnat întocmește un raport în care se consemnează punctual rezultatele verificărilor efectuate, se menționează documentele verificate, se anexează la dosarul de autorizare fotocopii ale acestor documente, se precizează sistemele de gestionare a înregistrărilor comerciale utilizate de operatorul economic și, în final, se propune șefului biroului vamal acordarea/neacordarea autorizației pentru utilizarea simplificărilor și înscrierea în evidențele declarantului. +
Articolul 4(1)Biroul vamal ia decizia de acordare sau nu a autorizației în termenul prevăzut la art. 22 alin. (3) din cod.(2)Înainte de luarea deciziei de neacordare a autorizației, biroul vamal comunică solicitantului motivele care au stat la baza acesteia conform prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum și ale art. 8 și 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.(la 23-08-2021,
Alineatul (2) din Articolul 4 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
(3)Solicitantului i se acordă posibilitatea să își exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care i-ar fi nefavorabilă în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446.(4)Dacă fie din analiza punctului de vedere al solicitantului, fie la expirarea termenului acordat, menționat la alin. (3), biroul vamal decide neacordarea autorizației, acesta comunică solicitantului motivele neacordării, precum și calea de atac prevăzută la art. 44 din cod, cu respectarea condițiilor și termenelor prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 5Utilizarea declarațiilor simplificate și înscrierea în evidențele declarantului, potrivit prezentelor norme, se efectuează cu respectarea prevederilor art. 89-100 din cod privind constituirea de către titularul autorizației a unei garanții în favoarea biroului vamal. +
Articolul 6(1)Sunt interzise utilizarea declarației simplificate și înscrierea în evidențele declarantului de către titularul autorizației, dacă garanția constituită în favoarea biroului vamal nu acoperă taxele la import care trebuie plătite. În acest caz, titularul autorizației este obligat să prezinte mărfurile la biroul vamal și să aplice procedura normală de vămuire.(2)De asemenea, sunt interzise utilizarea declarației simplificate și înscrierea în evidențele declarantului dacă cuantumul taxei pe valoare adăugată nu a fost plătit, amânat sau garantat, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și, după caz, dacă cuantumul accizelor nu a fost plătit sau garantat.(la 23-08-2021,
Alineatul (2) din Articolul 6 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 7Pentru mărfurile restricționate, astfel cum acestea sunt definite la art. 269 alin. (2) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, titularul este obligat să dețină toate documentele necesare operațiunii de vămuire. +
Articolul 8(1)Plasarea mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate și depunerea unei declarații vamale sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului se aplică tuturor categoriilor de mărfuri, cu excepția:a)mărfurilor în cazul cărora verificarea îndeplinirii altor condiții stabilite prin reglementări speciale impune prelevarea de către autoritatea vamală de eșantioane în vederea analizelor tehnice sau de laborator pentru fiecare operațiune; … b)mărfurilor care intră sub incidența măsurilor din cadrul politicii agricole comune care, în baza unor reglementări, stabilesc acordarea unor preferințe tarifare, condiționate de controlul destinației finale sau acordarea unor restituiri la export; … c)mărfurilor care se încadrează în categoria materialelor lemnoase, în cazul exportului. … (2)În cazul în care o operațiune vamală care se derulează în baza unei autorizații de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate sau a uneia de depunere a unei declarații vamale sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului intră sub incidența unor măsuri restrictive sau sancționatorii, biroul vamal, în timpul programului de lucru, poate dispune trecerea respectivei operațiuni în procedura normală de vămuire în vederea implementării cerințelor prevăzute de respectivele măsuri. +
Articolul 9(1)În cazul transportului de mărfuri având mai mulți destinatari se aplică procedura normală de vămuire, fiind necesară prezentarea mărfurilor la biroul vamal.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), autorizația de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului poate fi utilizată și în cazul în care mărfurile de grupaj plasate în regim de tranzit unional/comun au mai mulți destinatari, dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiții:a)biroul de plecare a acordat o dispensă de la aplicarea sigiliilor în conformitate cu prevederile art. 302 sau art. 299 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447; … b)mărfurile destinate beneficiarului autorizației fac obiectul unei declarații vamale de tranzit cu un singur destinatar agreat. … +
Capitolul IIDeclarația vamală simplificată și înscrierea în evidențele declarantului pentru punerea în liberă circulație +
Secţiunea 1Declarația simplificată +
Articolul 10Utilizarea declarației simplificate se consideră aprobată de autoritatea vamală prin acceptarea de către aceasta a declarației simplificate, prevăzută la art. 166 alin. (1) din cod. +
Articolul 11(1)Declarația simplificată se completează în caseta 1, subdiviziunea a doua, cu codul "B" și conține datele prevăzute în anexa 9 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei.(2)Datele și informațiile aferente documentelor lipsă care se înscriu în declarația vamală au caracter provizoriu și sunt rezultate din informațiile pe care declarantul le are la dispoziție la momentul declarării. Documentele care pot lipsi sunt cele necesare pentru calculul taxelor la import aferente mărfurilor plasate sub regimul vamal respectiv.În caseta 44 a declarației vamale se înscriu datele referitoare la documentele lipsă.Aceste mențiuni au următoarea formă:– codul documentului – "DOCUMENT LIPSĂ" – termenul de prezentare ZZ/LL/AA, instrumentul de garantare, numărul și data acestuia. … (3)Termenul de prezentare a documentelor lipsă sau de comunicare a datelor este cel stabilit de biroul vamal, conform art. 146-147 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446. +
Articolul 12Acordarea liberului de vamă și constituirea, după caz, a garanției se realizează conform prevederilor art. 194 și 195 din cod. +
Articolul 13(1)La prezentarea documentului lipsă declarația suplimentară se completează în mod corespunzător de către declarant. Această completare este supusă aprobării biroului vamal.(2)În situația în care termenul de prezentare a documentelor lipsă a expirat, se aplică dispozițiile art. 114 din cod. +
Articolul 14(1)Declarația suplimentară se completează, în caseta 1, subdiviziunea a doua cu codul "X".(2)Datele care se înscriu în casetele 8, 14, 31, 33, 34 și 37 ale declarației suplimentare trebuie să coincidă cu cele care au fost înscrise în declarația simplificată. Pentru alte date înscrise în casetele declarației suplimentare se admit diferențe față de cele declarate inițial, cu condiția justificării lor de către declarant. Aprobarea diferențelor se face de către biroul vamal cu condiția verificării acestora în înregistrările contabile. +
Articolul 15La completarea declarației suplimentare se efectuează, dacă este cazul, regularizarea taxelor la import, a taxei pe valoarea adăugată și a accizelor, după caz, cu respectarea prevederilor art. 167 alin. (4) din cod. +
Secţiunea a 2-aAutorizația de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificateA.Condiții de autorizare +
Articolul 16(1)Utilizarea regulată a declarației simplificate face obiectul autorizației prevăzute la art. 166 alin. (2) din cod, eliberată de biroul vamal în a cărui rază de competență teritorială solicitantul își are sediul sau punctul de lucru.(2)Prin utilizare regulată se înțelege efectuarea de transporturi de marfă, având același destinatar și același expeditor, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)au frecvență mai mare de două transporturi pe zi; … b)marfa transportată se încadrează la același cod tarifar; … c)țara de expediție și țara de destinație, precum și regimul vamal și cel tarifar aplicabile rămân neschimbate. … … B.Dosarul de autorizare +
Articolul 17(1)Autorizația de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate se acordă pe baza unei cereri depuse în Portalul comercianților din UE. (2)La cerere se anexează, în format electronic, următoarele documente:a)înscrisul care atestă împuternicirea pentru statutul de reprezentant vamal, dacă este cazul, în conformitate cu art. 19 alin. (2) din cod; … b)cazierul judiciar al solicitantului; … c)cazierul judiciar al angajatului (angajaților) solicitantului responsabil(i) de problemele vamale ale solicitantului; … d)cazierul judiciar al persoanei (persoanelor) responsabile de solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia; … e)declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al solicitantului cu privire la activitatea societății; … f)chestionarul de autoevaluare, prevăzut la art. 26 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446, completat pentru secțiunile 1-5. … (3)Declarația pe propria răspundere menționată la alin. (2) lit. e) trebuie să conțină următoarele precizări: a)numărul și valoarea totală exprimată în lei a operațiunilor utilizate în mod regulat, desfășurate cu țări terțe, realizate în anul anterior, calculate de la momentul depunerii cererii de autorizare; … b)cuantumul taxelor la import pentru operațiunile utilizate în mod regulat, desfășurate cu țări terțe în anul anterior, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare; … c)categoriile de mărfuri pentru care solicită autorizația de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate nu fac parte din categoriile excluse de la această procedură; … d)descrierea și codul din Nomeclatura combinată a mărfurilor care fac obiectul unor reglementări specifice, dacă este cazul. … (4)Cererea se acceptă de biroul vamal în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din cod, ale art. 11 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 și ale art. 12 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.(5)În aplicarea prevederilor art. 145 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 pentru luarea deciziei de acordare a autorizației, biroul vamal verifică îndeplinirea de către solicitant a următoarelor condiții:a)nu înregistrează obligații fiscale restante administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central în vederea recuperării. Pentru verificarea îndeplinirii condiției se solicită certificat de atestare fiscală în format electronic prin intermediul aplicației informatice disponibile pe portalul INTRANET al ANAF; … b)nu are înscrise în cazierul fiscal fapte sancționate contravențional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum și de cele care privesc disciplina financiară, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, cu modificările și completările ulterioare. Pentru verificarea îndeplinirii condiției se solicită certificat de cazier fiscal în format electronic prin intermediul aplicației informatice disponibile pe portalul INTRANET al ANAF; … c)nu înregistrează debite față de autoritatea vamală; … d)nu este în stare de insolvență, în procedură de reorganizare sau lichidare judiciară. Verificarea acestor informații se face prin consultarea informațiilor din baza de date RECOM a Oficiului Național al Registrului Comerțului; … e)în cazierele judiciare prevăzute la alin. (2) lit. b)-d) nu sunt înscrise fapte din care să rezulte că în cursul ultimilor 3 ani au fost comise încălcări grave sau repetate ale legislației vamale sau ale dispozițiilor fiscale în legătură cu activitatea sa economică, inclusiv cu activitatea economică a solicitantului. … (la 23-08-2021,
Articolul 17 din Litera B. , Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
… C.Emiterea autorizației +
Articolul 18În cazul în care condițiile legale sunt îndeplinite, biroul vamal aprobă acordarea autorizației de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate și o înregistrează în Sistemul de gestionare a deciziilor vamale.(la 23-08-2021,
Articolul 18 din Litera C. , Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 19Abrogat.(la 23-08-2021,
Articolul 19 din Litera C. , Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 20În autorizația de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate se înscrie termenul menționat la art. 146-147 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446. … D.Suspendarea și revocarea autorizației +
Articolul 21În cazurile prevăzute la art. 16 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 sau art. 28 din cod, revocarea sau suspendarea autorizației se realizează în baza deciziei șefului biroului vamal emitent și conține data de la care măsura intervine, precum și motivul emiterii acesteia. Decizia este notificată de biroul vamal titularului. +
Articolul 22(1)Înainte de luarea deciziei de suspendare/revocare a autorizației, biroul vamal comunică titularului motivele care au stat la baza acesteia conform prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum și ale art. 8 și 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.(la 23-08-2021,
Alineatul (1) din Articolul 22 , Litera D. , Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
(2)Titularului autorizației i se acordă posibilitatea să își exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care i-ar fi nefavorabilă în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446.(3)Dacă fie din analiza punctului de vedere al titularului autorizației, fie la expirarea termenului acordat, menționat la alin. (2), biroul vamal decide suspendarea/revocarea autorizației, acesta comunică solicitantului motivele neacordării, precum și calea de atac prevăzută la art. 44 din cod, cu respectarea condițiilor și termenelor prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(4)Abrogat.(la 23-08-2021,
Alineatul (4) din Articolul 22 , Litera D. , Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
… E.Etape ale procedurii declarației simplificate +
Articolul 23În aplicarea dispozițiilor prezentei secțiuni, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)declarație simplificată – declarație vamală care conține informațiile prevăzute în anexa 9 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei; … b)declarație suplimentară – declarație vamală având caracter global, periodic sau recapitulativ, pentru mărfurile care au făcut obiectul declarațiilor simplificate, plasate în același regim vamal și pentru care codul incoterms și natura tranzacției sunt aceleași. … +
Articolul 24(1)Pentru derularea procedurii declarației simplificate se parcurg următoarele etape:a)constituirea unei garanții în favoarea biroului vamal potrivit prevederilor art. 89-100 din cod; … b)prezentarea și declararea mărfurilor la biroul vamal pe baza declarației simplificate; … c)plata taxei pe valoare adăugată și, după caz, a accizelor; … d)depunerea declarației suplimentare și plata taxelor la import în termenul prevăzut în autorizație. … (2)Formula de calcul a cuantumului garanției este următoarea:taxe termenul de depunere acuantumul garanției = ────── x declarației vamale365 suplimentare,unde prin taxe se înțelege cuantumul taxelor vamale, conform tarifului vamal comun, în vigoare la data depunerii cererii de autorizare, calculat pentru operațiunile cu caracter repetitiv, desfășurate cu țări terțe, realizate în ultimul an, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare, iar prin termenul de depunere a declarației suplimentare se înțelege termenul exprimat în zile, stabilit de autoritatea vamală pentru depunerea declarației suplimentare.(3)Termenul de depunere a declarației suplimentare este stabilit de biroul vamal, conform art. 146 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446, și se înscrie în autorizație. +
Articolul 25(1)Plata taxelor la import și regularizarea plății taxei pe valoarea adăugată și a accizelor, după caz, se fac în momentul depunerii declarației suplimentare, ținându-se seama de elementele de taxare aplicabile în momentul acceptării de către biroul vamal a declarației simplificate.(2)În cazul nerespectării termenului de plată a taxelor la import se aplică dispozițiile art. 114 din cod. +
Articolul 26(1)În aplicarea Regulamentului delegat (UE) 2016/341 al Comisiei, în declarația suplimentară se înscrie în caseta 1, subdiviziunea a doua, codul "Y", iar în caseta 44 se menționează perioada pentru care aceasta se întocmește și datele de referință ale declarațiilor simplificate.(2)În situația în care declarația suplimentară face obiectul mai multor declarații simplificate pentru care codul incoterms, respectiv codul care se înscrie în prima subdiviziune a casetei 20 este același, însă locurile convenite pentru livrarea mărfurilor sunt diferite, în cea de a doua subdiviziune a casetei 20 se înscrie mențiunea "conform documentelor comerciale". +
Articolul 27La depunerea declarației suplimentare se efectuează controlul concordanței dintre datele cuprinse în aceasta cu cele din declarațiile simplificate și documentele justificative. … +
Secţiunea a 3-aÎnscrierea în evidențele declarantuluiA.Definiții +
Articolul 28În aplicarea dispozițiilor prezentei secțiuni, prin noțiunile de mai jos se înțelege:a)înscrierea în evidențele declarantului – înregistrarea mărfurilor în evidențele menționate la art. 182 alin. (1) din cod, ținute de titularul autorizației într-o formă aprobată de autoritatea vamală și care conține cel puțin datele unei declarații vamale simplificate, prevăzute în anexa 9 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei, conform art. 234 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 2015/2.447; … b)lucrător vamal desemnat – lucrătorul vamal desemnat prin ordin de serviciu de către șeful biroului vamal să urmărească utilizarea procedurii de înscriere în evidențele declarantului; … c)notificare de prezentare – documentul prin care titularul notifică, potrivit prevederilor 234 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 2015/2.447, biroului vamal sosirea mijlocului de transport încărcat cu mărfuri la locul aprobat de autoritatea vamală. În cazul mărfurilor ce urmează a fi plasate în depozit temporar, notificarea de prezentare constituie declarația de depozitare temporară; … d)declarație suplimentară – declarația vamală având caracter global, periodic sau recapitulativ depusă pentru una sau mai multe înscrieri în evidențe, pe baza notificărilor de prezentare transmise în sistemul român de procesare automată a declarației vamale la import, cu condiția ca respectivele înscrieri în evidențe să facă obiectul aceluiași regim vamal și pentru care codul incoterms și natura tranzacției sunt aceleași; … e)aplicația RCDPS – aplicație informatică de procesare automată a declarației vamale la import. … … B.Condiții de autorizare +
Articolul 29(1)Procedura de înscriere în evidențele declarantului se realizează pe baza autorizației prevăzute la art. 182 alin. (1) din cod, eliberate de biroul vamal în a cărui rază de competență teritorială solicitantul își are sediul sau punctul de lucru.(2)Autorizația de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului poate fi acordată persoanelor care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 150 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446. … C.Dosarul de autorizare +
Articolul 30Dispozițiile art. 17 se aplică în mod corespunzător și în cazul autorizației de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului.(la 23-08-2021,
Articolul 30 din Litera C. , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
… D.Emiterea autorizației +
Articolul 31Dispozițiile art. 18 se aplică în mod corespunzător și în cazul autorizației de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului.(la 23-08-2021,
Articolul 31 din Litera D. , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 32Abrogat.(la 23-08-2021,
Articolul 32 din Litera D. , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 11, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 33Autoritatea vamală instituie un plan de control, potrivit art. 233 alin. (1) – (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 2015/2.447. … E.Suspendarea și revocarea autorizației +
Articolul 34Dispozițiile art. 21 și 22 se aplică în mod corespunzător și în cazul autorizației de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului.(la 23-08-2021,
Articolul 34 din Litera E. , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 35(1)Pentru derularea procedurii de depunere a unei declarații vamale sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului se parcurg următoarele etape:a)constituirea unei garanții în contul biroului vamal potrivit prevederilor art. 89-100 din cod; … b)prezentarea mărfurilor în locurile aprobate de autoritatea vamală; … c)înscrierea mărfurilor în evidențele declarantului; … d)notificarea biroului vamal privind prezentarea mărfurilor în vederea obținerii liberului de vamă și plata taxei pe valoare adăugată și a accizelor, după caz; … e)efectuarea analizei de risc și transmiterea deciziei de acordare a liberului de vamă; … f)Abrogată.(la 06-11-2018,
Litera f) din Alineatul (1) , Articolul 35 , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost abrogată de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 2.601 din 24 octombrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 935 din 06 noiembrie 2018
)
… g)depunerea la biroul vamal a declarațiilor suplimentare, plata taxelor la import și regularizarea taxei pe valoare adăugată și a accizelor, după caz. … (2)Formula de calcul a cuantumului garanției este următoarea:taxe termenul de depunere acuantumul garanției = ────── x declarației vamale365 suplimentare,unde prin taxe se înțelege cuantumul taxelor vamale, conform tarifului vamal comun, în vigoare la data depunerii cererii de autorizare, calculat pentru operațiunile de comerț exterior cu țări terțe, realizate în ultimul an, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare, iar prin termenul de depunere a declarației suplimentare se înțelege termenul exprimat în zile, stabilit de autoritatea vamală pentru depunerea declarației suplimentare.(3)Termenul de depunere a declarației suplimentare este cel prevăzut la art. 146 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 și se menționează în autorizația de depunere a unei declarații vamale sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului.Prezentarea mărfurilor +
Articolul 36Mărfurile tranzitate de la biroul vamal de intrare sunt dirijate direct la locul aprobat pentru descărcare, stabilit în autorizația de depunere a unei declarații vamale sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului, și se îndeplinesc toate formalitățile corespunzătoare încheierii regimului vamal de tranzit.Înscrierea mărfurilor în evidențele declarantului +
Articolul 37Plasarea mărfurilor în liberă circulație se realizează prin înscrierea în evidențele declarantului. +
Articolul 38Înscrierea în evidențele declarantului se efectuează în forma agreată și aprobată de biroul vamal.Notificarea biroului vamal privind prezentarea mărfurilor și plata taxei pe valoarea adăugată +
Articolul 39Titularul autorizației transmite biroului vamal o notificare de prezentare, întocmită în aplicația RCDPS, în scopul obținerii liberului de vamă sau plasării mărfurilor în depozit temporar. Plasarea mărfurilor în depozit temporar se menționează în notificarea de prezentare. +
Articolul 40(1)Derogarea de la obligația prezentării mărfurilor, respectiv scutirea de la transmiterea notificării de prezentare, se poate acorda în cazul în care sunt îndeplinite toate condițiile prevăzute la art. 182 alin. (3) din cod.(2)În soluționarea cererilor de scutire de la transmiterea notificării de prezentare trebuie avute în vedere, în principal, următoarele aspecte:a)volumul și complexitatea operațiunilor derulate de titularul autorizației; … b)gradul de pregătire profesională a angajaților responsabili cu derularea de activități reglementate de legislația vamală; … c)modul de organizare a evidențelor, respectiv îndeplinirea condițiilor necesare desfășurării în condiții optime a supravegherii vamale și exercitării controlului ulterior asupra operațiunilor derulate; … d)informațiile transmise de alte structuri din cadrul autorității vamale române sau de alte autorități ale statului, la solicitarea expresă a autorității ce efectuează autorizarea; … e)informațiile rezultate din certificate și autorizații emise anterior pe numele titularului în cauză. … (3)Abrogat.(la 23-08-2021,
Alineatul (3) din Articolul 40 , Litera E. , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 13, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
(4)Abrogat.(la 23-08-2021,
Alineatul (4) din Articolul 40 , Litera E. , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 13, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
(5)Înscrierea mărfurilor în evidențele declarantului este verificată și aprobată de biroul vamal. +
Articolul 41În cazul operațiunilor pentru care a fost acordată scutirea de la transmiterea notificării, decizia cu privire la intervenția biroului vamal pentru efectuarea verificării mărfurilor se ia în baza avizului de sosire transmis în aplicația informatică NCTS-RO. +
Articolul 42(1)În cazul în care sistemul informatic vamal al autorității vamale sau al titularului autorizației nu funcționează, notificarea de prezentare întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la norme se transmite biroului vamal prin fax, pe cale electronică sau în orice alt mod agreat de biroul vamal de comun acord cu titularul, imediat după sosirea efectivă a mijlocului de transport, atunci când aceasta are loc în timpul orelor de program al biroului vamal.(2)Modalitatea de transmitere a notificării de prezentare trebuie să asigure titularului transmiterea sau eliberarea de către biroul vamal a unei confirmări de primire în care să fie indicate data, ora și minutul primirii notificării. +
Articolul 43Notificarea de prezentare poate fi transmisă și în afara programului de lucru al biroului vamal atunci când acesta și titularul au convenit asupra prelungirii programului. +
Articolul 44Atunci când mărfurile sunt puse în liberă circulație, concomitent cu transmiterea notificării/avizului de sosire se transmite și documentul cu care s-a efectuat plata taxei pe valoare adăugată și a accizelor, după caz. +
Articolul 45(1)De la primirea notificării de prezentare, biroul vamal dispune de un termen de maximum 3 ore, în cursul căruia se ia fie decizia de control, fie de acordare a liberului de vamă.(2)În situația în care, în urma analizei de risc a fost luată decizia de control, lucrătorii vamali se deplasează la locul autorizat pentru efectuarea controlului.(3)Termenul menționat la alin. (1) este cel prevăzut în autorizația de destinatar agreat pentru mărfurile supuse regimului de tranzit vamal. +
Articolul 46În cazul în care sosirea mărfurilor are loc în afara orelor de program sau cu maximum 30 de minute înainte de ora de încheiere a programului biroului vamal, termenul menționat la art. 45 curge începând cu prima oră de program a zilei următoare de lucru.Efectuarea analizei de risc și transmiterea deciziei de acordare a liberului de vamă +
Articolul 47După primirea notificării de prezentare sau a avizului de sosire transmis în aplicația informatică NCTS-RO, după caz, lucrătorul vamal desemnat ia decizia fie de control, fie de acordare a liberului de vamă, după caz. +
Articolul 48(1)Decizia de control sau de acordare a liberului de vamă, respectiv de intervenție/neintervenție, se transmite titularului autorizației prin intermediul aplicației RCDPS sau, în situațiile în care acesta nu funcționează, pe fax, pe cale electronică sau în orice alt mod agreat de biroul vamal de comun acord cu titularul autorizației.(2)În situația în care se ia decizia de control, respectiv de intervenție, mijlocul de transport și mărfurile rămân sub supraveghere vamală până la sosirea autorității vamale.(3)În situația în care se ia decizia de acordare a liberului de vamă, respectiv de neintervenție, mărfurile se consideră din acel moment în liberă circulație sau, după caz, depozitate temporar.Eliminat.(la 06-11-2018,
Paragraful prevăzut după articolul 48 din Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost eliminat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 2.601 din 24 octombrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 935 din 06 noiembrie 2018
)
+
Articolul 49Abrogat.(la 06-11-2018,
Articolul 49 din Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 2.601 din 24 octombrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 935 din 06 noiembrie 2018
)
+
Articolul 50Abrogat.(la 06-11-2018,
Articolul 50 din Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 2.601 din 24 octombrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 935 din 06 noiembrie 2018
)
+
Articolul 51Scoaterea mărfurilor din depozitul temporar în vederea punerii în liberă circulație se face prin transmiterea la biroul vamal a unei noi notificări de prezentare completată corespunzător, iar procedura de înscriere în evidențele declarantului se derulează conform prevederilor prezentelor norme.Depunerea declarației suplimentare, plata taxelor la import, regularizarea plății taxei pe valoarea adăugată și, după caz, a accizelor +
Articolul 52(1)Declarația suplimentară se depune la biroul vamal împreună cu setul de documente care include în mod obligatoriu, atunci când este cazul, și documentele speciale cerute în conformitate cu prevederile art. 269 alin. (2) și (3) din Legea nr. 86/2006, cu modificările și completările ulterioare.(2)În aplicarea Regulamentului delegat (UE) 2016/341 al Comisiei, declarația suplimentară se completează, astfel:a)în caseta 1, subdiviziunea a doua, se înscrie codul "Z"; … b)în caseta 40 se înscriu numărul și data înscrierii în evidență, sub următoarea formă:Exemplu: înregistrarea mărfurilor a fost făcută pe data de 14 mai 2016. Codul este în acest caz "Y-CLE-20160514-7" ("Y" pentru a informa că a existat o declarație inițială, "CLE" pentru "înregistrarea", "20160514" reprezintă data înregistrării, anul "2016", luna "05", ziua "14" și "7" numărul de identificare al înregistrării).În cazul declarației suplimentare depuse pentru mai mult de o înscriere în evidențe se menționează toate înscrierile, la nivel de articol, efectuate în intervalul ce face obiectul declarației respective;Y-CLE-aaaallzz- nr. înregistrării … c)în caseta 44 se menționează numărul autorizației pentru utilizarea simplificărilor și înscrierea în evidențele declarantului. … (3)În situația în care declarația suplimentară depusă pentru mai multe înscrieri în evidențe, pe baza notificărilor de prezentare pentru care codul incoterms, respectiv codul care se înscrie în prima subdiviziune a casetei 20, este același, însă locurile convenite pentru livrarea mărfurilor sunt diferite, în cea de a doua subdiviziune a casetei 20 se înscrie mențiunea "conform documentelor comerciale". +
Articolul 53(1)Taxele vamale la import corespunzătoare datoriei vamale se achită în momentul depunerii declarației suplimentare, ținându-se seama de elementele de taxare aplicabile în momentul înscrierii mărfurilor în evidențele declarantului.(2)În cazul nerespectării termenului de plată a taxelor la import se aplică dispozițiile art. 114 din cod. … +
Capitolul IIIDeclarația vamală simplificată și înscrierea în evidențele declarantului pentru regimul de antrepozitare vamală +
Secţiunea 1Declarația simplificată +
Articolul 54Prevederile art. 10-15 se aplică, după caz, în mod corespunzător pentru regimul de antrepozitare vamală. +
Secţiunea a 2-aAutorizația de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate +
Articolul 55Prevederile art. 16-27 se aplică în mod corespunzător pentru regimul vamal de antrepozitare vamală.(la 12-01-2017,
Articolul 55 din Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 94 din 10 ianuarie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 12 ianuarie 2017
)
+
Secţiunea a 3-aÎnscrierea în evidențele declarantului +
Articolul 56(1)Pentru utilizarea regimului de antrepozitare în cadrul autorizației de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului este necesară deținerea autorizației de antrepozitare vamală.(2)Pentru aplicarea înscrierii în evidențele declarantului în cazul regimul de antrepozitare titularul va solicita, dacă este cazul, autorizație de destinatar și/sau expeditor agreat. +
Articolul 57Prevederile art. 28-52 se aplică în mod corespunzător pentru regimul vamal de antrepozit. +
Articolul 58Garanția instituită în favoarea biroului vamal conține cuantumul taxelor vamale și, după caz, al altor taxe datorate. +
Capitolul IVDeclarația vamală simplificată și înscrierea în evidențele declarantului pentru regimurile de perfecționare activă, destinație finală și admitere temporară +
Secţiunea 1Declarația simplificată +
Articolul 59Dispozițiile prevăzute la art. 10-15 se aplică în mod corespunzător pentru regimurile vamale de perfecționare activă, destinație finală și admitere temporară. +
Secţiunea a 2-aPlasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate +
Articolul 60Prevederile art. 16-27 se aplică în mod corespunzător pentru regimurile vamale de perfecționare activă, destinație finală și admitere temporară.(la 12-01-2017,
Articolul 60 din Sectiunea a 2-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 94 din 10 ianuarie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 12 ianuarie 2017
)
+
Secţiunea a 3-aÎnscrierea în evidențele declarantului +
Articolul 61(1)Autorizația de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului se acordă cu condiția deținerii de către solicitant a autorizației pentru regimul sau regimurile special(e) pentru care urmează să se aplice înscrierea în evidențele declarantului.(2)Prevederile art. 28-52 se aplică în mod corespunzător pentru regimurile vamale de perfecționare activă, destinație finală și admitere temporară.(3)Garanția instituită în favoarea biroului vamal conține cuantumul taxelor vamale și, după caz, al altor taxe datorate. +
Capitolul VDeclarația vamală simplificată și înscrierea în evidențele declarantului pentru regimul de perfecționare pasivă +
Articolul 62(1)Prevederile art. 10-53 se aplică în mod corespunzător pentru regimul vamal de perfecționare pasivă.(la 12-01-2017,
Alineatul (1) din Articolul 62 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 94 din 10 ianuarie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 12 ianuarie 2017
)
(2)În cazul punerii în liberă circulație a mărfurilor care au fost anterior plasate sub regimul de perfecționare pasivă se aplică în mod corespunzător procedura declarației simplificate și înscrierea în evidențele declarantului prevăzute pentru punerea în liberă circulație a mărfurilor. +
Capitolul VIDeclarația vamală simplificată și înscrierea în evidențele declarantului pentru regimul de export +
Secţiunea 1Declarația simplificată +
Articolul 63Dispozițiile art. 10-15 se aplică în mod corespunzător pentru regimul vamal de export. +
Articolul 64Data determinantă pentru aplicarea altor dispoziții ce reglementează exportul este data înregistrării declarației simplificate. +
Articolul 65Declarația simplificată se completează în caseta 1, subdiviziunea a doua, cu codul "B" și conține datele prevăzute la anexa 9 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei. +
Secţiunea a 2-aPlasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate +
Articolul 66Dispozițiile art. 16-22 se aplică în mod corespunzător pentru regimul vamal de export. +
Articolul 67Procedura declarației simplificate la export poate fi utilizată atunci când mărfurile nu au restricții la export, iar regimul vamal este cel de export definitiv. +
Articolul 68Pentru derularea procedurii declarației simplificate se parcurg următoarele etape:a)declararea la biroul vamal prin transmiterea declarației simplificate și prezentarea mărfurilor; … b)depunerea declarației suplimentare. … +
Articolul 69Dispozițiile art. 26 și 27 se aplică în mod corespunzător pentru regimul vamal de export. +
Secţiunea a 3-aÎnscrierea în evidențele declarantului +
Articolul 70Abrogat.(la 23-08-2021,
Articolul 70 din Sectiunea a 3-a , Capitolul VI a fost abrogat de Punctul 14, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 71(1)Derularea operațiunilor de export, prin utilizarea înscrierii în evidențele declarantului, se efectuează potrivit prevederilor normelor tehnice de utilizare a sistemului de control al exportului.(2)Procedura alternativă de declarare a mărfurilor la export presupune aplicarea procedurii normale de vămuire.A.Condiții de autorizare … +
Articolul 72Prevederile art. 29 se aplică în mod corespunzător și pentru regimul vamal de export.B.Dosarul de autorizare … +
Articolul 73Prevederile art. 30 se aplică în mod corespunzător pentru regimul vamal de export.C.Emiterea autorizației … +
Articolul 74Prevederile art. 31-33 se aplică în mod corespunzător pentru regimul vamal de export.D.Suspendarea și revocarea autorizației … +
Articolul 75Prevederile art. 34 se aplică în mod corespunzător pentru regimul vamal de export.E.Etape ale procedurii de înscriere în evidențele declarantului … +
Articolul 76Pentru derularea procedurii de înscriere în evidențele declarantului se parcurg următoarele etape:a)abrogată; … (la 23-08-2021,
Litera a) din Articolul 76 , Sectiunea a 3-a , Capitolul VI a fost abrogată de Punctul 15, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
b)declararea și punerea la dispoziție pentru control a mărfurilor pentru export utilizând sistemul de control al exportului, respectiv aplicația informatică ECS-RO; … c)efectuarea analizei de risc în vederea luării deciziei de control sau nu a documentelor și/sau a mărfurilor; … d)acordarea liberului de vamă; … e)depunerea la biroul vamal a unui exemplar al declarației vamale de export, împreună cu documentele justificative, potrivit prevederilor art. 163 alin. (1) și (2) din cod; … f)abrogată. … (la 23-08-2021,
Litera f) din Articolul 76 , Sectiunea a 3-a , Capitolul VI a fost abrogată de Punctul 15, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 77Abrogat.(la 23-08-2021,
Articolul 77 din Sectiunea a 3-a , Capitolul VI a fost abrogat de Punctul 16, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 78Abrogat.(la 23-08-2021,
Articolul 78 din Sectiunea a 3-a , Capitolul VI a fost abrogat de Punctul 17, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 79(1)Declarația vamală de export se transmite prin intermediul aplicației ECS-RO către biroul vamal în zilele și orele de program ale acestuia.(2)Declarația de export poate fi trimisă și în afara programului de lucru al biroului vamal, atunci când acesta și titularul autorizației convin asupra prelungirii programului de lucru. +
Articolul 80(1)Declarația vamală de export poate fi transmisă și în afara programului de lucru al biroului vamal, fără a fi asigurată prezența personalului vamal atunci când sunt îndeplinite următoarele condiții:a)titularul autorizației de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului are statutul de operator economic autorizat, prevăzut la art. 38 alin. (2) din cod; … b)valoarea statistică a mărfurilor exportate în ultimul an calendaristic este de minimum 40 milioane de lei; … c)titularul autorizației sau persoana reprezentată de titularul autorizației desfășoară activitate de producție și/sau distribuție și în afara programului de lucru al biroului vamal; … d)biroul vamal nu poate asigura disponibilitatea personalului vamal. … (2)La cererea de aprobare a transmiterii declarațiilor vamale de export în afara programului de lucru, solicitantul anexează o declarație pe propria răspundere, semnată de reprezentantul legal al acestuia, prin care operatorul economic declară că îndeplinește condițiile prevăzute la alin. (1) și prin care se obligă:– să notifice biroului vamal orice modificare survenită în activitatea pe care urmează să o desfășoare, legată de operațiunile pe care le reglementează procedura de înscriere în evidențele declarantului; … – să informeze biroul vamal cu privire la evenimentele semnificative care ar putea afecta autorizarea sa, inclusiv cu privire la cazurile în care apare o modificare a condițiilor de autorizare. … (3)În soluționarea cererilor de aprobare a transmiterii declarațiilor vamale de export în afara programului de lucru, biroul vamal are în vedere, în principal, următoarele aspecte:a)volumul și complexitatea operațiunilor derulate de titularul autorizației, inclusiv fluxul de producție și/sau distribuție, rezultate din documentele referitoare la organizarea activității, precum și din evidențele contabile; … b)gradul de pregătire profesională a angajaților responsabili cu derularea de activități reglementate de legislația vamală; … c)modul de organizare a evidențelor, respectiv îndeplinirea condițiilor necesare desfășurării în condiții optime a supravegherii vamale și exercitării controlului ulterior asupra operațiunilor derulate; … d)informațiile transmise de alte structuri din cadrul autorității vamale române sau de alte autorități ale statului, la solicitarea expresă a autorității ce efectuează autorizarea; … e)informațiile rezultate din certificate, autorizații emise anterior pe numele operatorului economic în cauză. … (4)Abrogat.(la 23-08-2021,
Alineatul (4) din Articolul 80 , Sectiunea a 3-a , Capitolul VI a fost abrogat de Punctul 18, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 81(1)În cazul în care încărcarea mărfurilor se realizează în afara programului de lucru, iar titularul autorizației a obținut aprobarea de transmitere a declarației de export în afara programului de lucru al biroului vamal, acesta transmite, în timpul programului de lucru al biroului vamal, o informare de încărcare cu datele și informațiile disponibile, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.(la 23-08-2021,
Alineatul (1) din Articolul 81 , Sectiunea a 3-a , Capitolul VI a fost modificat de Punctul 19, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
(2)Informarea de încărcare se utilizează de către biroul vamal pentru evidența și monitorizarea operațiunilor de export ce urmează a fi efectuate de către societate.(3)În situația în care pentru o declarație vamală de export, în urma analizei de risc a fost luată decizia de control, liberul de vamă nu se acordă, operațiunea de export se întrerupe, iar lucrătorul vamal desemnat se prezintă la locația autorizată, în dimineața zilei următoare pentru efectuarea controlului vamal. +
Articolul 82În aplicarea Regulamentului delegat (UE) 2016/341 al Comisiei în declarația vamală de export se înscrie în caseta 1, subdiviziunea a doua, codul "Z". +
Articolul 83Un exemplar al declarației vamale de export se depune, într-un termen de maximum 30 de zile de la data acordării liberului de vamă, la biroul vamal împreună cu setul de documente care include în mod obligatoriu, atunci când este cazul, și documentele speciale cerute în conformitate cu prevederile art. 269 alin. (2) și (3) din Legea nr. 86/2006, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 84Exporturile de mărfuri de grupaj se pot plasa în regim de tranzit unional/comun – procedura simplificată, cu condiția aplicării în mod corespunzător a prevederilor art. 296, 299 și 302 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei. +
Articolul 85Abrogat.(la 23-08-2021,
Articolul 85 din Sectiunea a 3-a , Capitolul VI a fost abrogat de Punctul 20, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Capitolul VIIDispoziții finale +
Articolul 86Până la datele de modernizare ale sistemului național de import menționate în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2.151 a Comisiei din 13 decembrie 2019 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii, autorizațiile emise în Sistemul de gestionare a deciziilor vamale, precum și orice modificare sau decizie de revocare, anulare și suspendare a acestora sunt înregistrate de biroul vamal și în aplicația națională «Autorizări pentru procedurile simplificate de vămuire(la 23-08-2021,
Articolul 86 din Capitolul VII a fost modificat de Punctul 21, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 87Operațiunile vamale derulate potrivit prezentelor norme sunt supuse controlului ulterior în conformitate cu Normele metodologice privind realizarea supravegherii și controlului vamal ulterior, iar monitorizarea îndeplinirii condițiilor de autorizare a utilizării simplificărilor și înscrierii în evidențele declarantului se derulează în conformitate cu procedura privind monitorizarea activității operatorilor economici titulari ai certificatului de operator economic autorizat. +
Articolul 88Controlul garanției depuse la autorizare se va efectua periodic de către compartimentul de specialitate din cadrul biroului vamal, în funcție de numărul și frecvența operațiunilor de vămuire, cel puțin o dată pe an. +
Articolul 89Modificările intervenite în datele avute în vedere la acordarea autorizației vor fi comunicate biroului vamal competent, prin intermediul Sistemului de gestionare a deciziilor vamale, în termen de 3 zile de la producerea acestora. Pe baza datelor comunicate, atunci când este cazul, biroul vamal reverifică îndeplinirea condițiilor de autorizare și ia măsurile care se impun.(la 23-08-2021,
Articolul 89 din Capitolul VII a fost modificat de Punctul 22, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 90Abrogat.(la 23-08-2021,
Articolul 90 din Capitolul VII a fost abrogat de Punctul 23, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Articolul 91Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme. +
Anexa nr. 1Abrogată.(la 23-08-2021,
Anexa nr. 1 a fost abrogată de Punctul 24, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Anexa nr. 2la normeCătre Biroul vamal ……………………….
NOTIFICARE DE PREZENTARE/INFORMARE DE ÎNCĂRCAREDenumirea titularului………………………..Număr/data ┌──────────────────────┐└──────────────────────┘Locul aprobat de biroul vamal ………………..┌───────────┐Regimul vamal*) └───────────┘┌───────────┐Depozit temporar**) └───────────┘┌──────────────────────┐Instrument de garantare (nr./dată) └──────────────────────┘┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│Data și ora sosirii/plecării: …………………………………. ││Felul titlului de tranzit și numărul acestuia***): ………………. ││Identitatea mijlocului de transport: …………………………… ││Denumirea comercială a mărfurilor și poziția tarifară: …………… ││Originea mărfurilor: …………………………………………. ││Valoarea din factură (în valută)***) …………………………… ││Numărul autorizației de plasare sub regim ………………………. ││Țara de expediție ……………………………………………. ││Condiția de livrare ………………………………………….. ││Natura tranzacției …………………………………………… │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Nr. și natura coletelor***): ………………………………….. ││Greutatea brută***): …………………………………………. ││ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Decizia șefului biroului vamal cu privire la intervenție sau neintervenție. ││ ││ ││ │└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘Notă …
*) Se înscrie codul regimului vamal solicitat.
**) La scoaterea din depozitul temporar, la această rubrică se înscrie numărul primei notificări de prezentare.
***) Informații facultative în cazul exportului.(la 23-08-2021,
Mențiunea sigilii (marca și seria) a fost eliminată de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)
+
Anexa nr. 3Abrogată.(la 23-08-2021,
Anexa nr. 3 a fost abrogată de Punctul 26, Articolul I din ORDINUL nr. 1.211 din 29 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 807 din 23 august 2021
)