privind autorizarea brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare, precum şi condiţiile de menţinere a acesteia(actualizate până la data de 14 decembrie 2013*)
–––––-*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 14 decembrie 2013 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011; ORDINUL nr. 13 din 29 iunie 2012; ORDINUL nr. 10 din 25 martie 2013; NORMA nr. 17 din 27 noiembrie 2013.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor +
Articolul 1Prezentele norme stabilesc, în temeiul prevederilor art. 5 lit. b) şi ale art. 35 şi 36 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, condiţiile care trebuie îndeplinite şi documentele pe care trebuie să le prezinte persoanele juridice române pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare ca brokeri de asigurare şi/sau de reasigurare în vederea desfăşurării activităţii de intermediere în asigurări şi/sau în reasigurări, precum şi condiţiile de menţinere a acesteia. +
Capitolul ICondiţii pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare +
Articolul 2În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare ca broker de asigurare şi/sau de reasigurare, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:a) să fie persoană juridică română în a cărei denumire să fie cuprinsă în mod obligatoriu sintagma "broker de asigurare", "broker de asigurare-reasigurare" sau "broker de reasigurare", după caz, în limba română ori într-o limbă de largă circulaţie şi să nu inducă în eroare publicul; … b) să aibă un capital social subscris şi vărsat în formă bănească, a cărui valoare nu poate fi mai mică de 25.000 lei; … c) să aibă în vigoare un contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil pe întregul teritoriu al României, cu o limită minimă de acoperire de 1.121.000 euro/eveniment şi o sumă agregată de 1.700.000 euro pe an, fără franşiză; contractul de asigurare de răspundere civilă profesională trebuie să conţină clauze minime obligatorii, conform anexei nr. 6; … ––––-Litera c) a art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 13 din 29 iunie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 20 iulie 2012.d) să aibă ca obiect de activitate numai activitatea de broker de asigurare şi/sau de reasigurare, cu excepţia prevăzută la art. 35 alin. (19) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare; … e) să aibă sediu social, destinat exclusiv desfăşurării activităţii pentru care a fost autorizat, unde se va transmite şi se va primi corespondenţa de la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi de la alte instituţii sau autorităţi, sediu la care să fie prezent în permanenţă un angajat al brokerului, în cadrul programului zilnic de lucru, comunicat la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, şi care să îndeplinească următoarele condiţii: … 1. sediul social şi punctele de lucru să aibă o dotare tehnică adecvată, care să asigure buna desfăşurare a activităţii de intermediere în asigurări;2. tehnica de calcul trebuie să cuprindă: calculatoare şi software, imprimante, conexiuni internet, telefon, fax, care să permită gestionarea poliţelor;3. suprafaţa sediului social să nu fie mai mică de 15 m², acesta să nu fie situat la subsolurile clădirilor, cu excepţia clădirilor de birouri tip centru de afaceri, şi să permită amplasarea mobilierului de birou, tehnicii de calcul, depozitarea şi arhivarea documentelor;––––Pct. 3 de la litera e) a art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.4. spaţiul trebuie să fie dotat cu mobilier de birou – birouri de lucru, fişete, mobilier de depozitare;f) din documentele prezentate să rezulte că nu este şi nu va fi acţionar ori asociat direct sau indirect al unui asigurător, reasigurător, al unui agent de asigurare ori de reasigurare şi că nu are şi nu va avea ca acţionar sau asociat direct sau indirect ori ca administrator un asigurător, reasigurător, un agent de asigurare ori de reasigurare sau conducătorul unui agent de asigurare persoană juridică; … ––––Litera f) a art. 2 a fost modificată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.g) asociaţii ori acţionarii semnificativi, conducătorii executivi şi administratorii să nu aibă cazier judiciar pentru infracţiuni contra patrimoniului sau infracţiuni prevăzute în legislaţia financiar-fiscală şi cazier fiscal; în situaţia în care au desfăşurat activitate de intermediere în asigurări să nu fi fost radiaţi din Registrul intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări din motive imputabile acestora; … h) conducătorii executivi să aibă studii superioare şi o experienţă de cel puţin 2 ani într-o funcţie de conducere operativă în domeniul asigurărilor sau de cel puţin 4 ani într-o funcţie de conducere operativă în domeniul financiar-bancar şi/ori al pensiilor private; această prevedere se aplică şi administratorilor, atunci când aceştia au atribuţii similare conducerii executive. Prin funcţie de conducere operativă se înţelege inclusiv funcţia de şef de serviciu/compartiment a cărui activitate este relevantă pentru specificul domeniului asigurărilor sau cel financiar-bancar, precum şi funcţia de director de agenţie sau de sucursală a unei entităţi care operează în aceste domenii; … ––––Litera h) a art. 2 a fost modificată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.i) administratorii să nu fie angajaţi ai societăţilor de asigurare şi/sau de reasigurare pe perioada mandatului la brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare; … j) conducătorii executivi şi administratorii să aibă o bună reputaţie, onestitate şi probitate morală; … k) conducătorii executivi să nu deţină aceeaşi funcţie la o altă persoană juridică română sau străină, după obţinerea autorizaţiei de funcţionare ori după aprobarea de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, precum şi în timpul exercitării funcţiei la brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare, cu excepţia domeniului privind pregătirea profesională a intermediarilor în asigurări; … ––––Litera k) a art. 2 a fost modificată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.l) conducătorii executivi să aibă contract de muncă/management şi administratorii să aibă contract de administrare/mandat, după caz, cu brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare; … ––––Litera l) a art. 2 a fost modificată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.m) să achite o taxă de autorizare de 5.000 lei. … +
Articolul 3(1) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor evaluează, pentru fiecare persoană nominalizată în calitate de conducător executiv şi/sau administrator, dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 2, luând în considerare informaţiile legate de activitatea, experienţa şi reputaţia persoanei în cauză, precum şi orice alte circumstanţe relevante. … ––––Alin. (1) al art. 3 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.(2) În sensul prevederilor alin. (1), vor fi avute în vedere, pentru ultimii 10 ani, în măsura în care prezintă relevanţă, situaţii cum ar fi: … a) persoana respectivă se află ori s-a aflat în conflict cu o autoritate de supraveghere din domeniul asigurărilor sau financiar-bancar ori al pensiilor private din România sau din străinătate, a fost sancţionată sau i s-a respins ori i s-a retras o autorizaţie sau aprobare de către o asemenea autoritate ori s-a aflat în altă situaţie care prin aspectele relevate ar putea avea efecte negative asupra imaginii ori activităţii brokerului la care persoana în cauză este desemnată cu responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere; … b) persoana a exercitat, fără aprobarea autorităţii menţionate la lit. a), o funcţie pentru care, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea obţinerii unei astfel de aprobări; … c) în exercitarea unei funcţii de administrare şi/sau de conducere a unui asigurător ori intermediar în asigurări şi/sau în reasigurări ori a unei sucursale a unui asigurător sau intermediar în asigurări şi/sau în reasigurări străin, persoana nu a participat la adoptarea şi/sau aplicarea unor decizii privind activitatea acestuia, prin care s-a urmărit satisfacerea unor interese individuale ori de grup; … d) intermediarul în asigurări şi/sau în reasigurări unde a activat nu a depus la un asigurător sau la un reasigurător sumele încasate cu titlu de prime de asigurare sau de reasigurare, în perioada în care persoana a exercitat funcţia de administrare şi/sau de conducere sau orice altă funcţie la intermediarul în cauză; … e) entităţile la care persoana respectivă exercită sau a exercitat responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere ori la care este sau a fost acţionar semnificativ ori asociat s-au aflat în conflict cu vreo autoritate din România ori din străinătate, însărcinată cu supravegherea în domeniul asigurărilor sau financiar-bancar, au fost supuse vreunei sancţiuni dispuse de o asemenea autoritate sau aceasta le-a refuzat ori le-a retras o autorizaţie; … f) persoana a făcut sau face obiectul unor proceduri penale. … +
Capitolul IIDocumentaţia necesară pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare ca broker de asigurare şi/sau de reasigurare +
Articolul 4Persoanele juridice române care solicită obţinerea autorizaţiei de funcţionare ca broker de asigurare şi/sau de reasigurare vor depune la registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor următoarele documente:a) cerere standard de obţinere a autorizaţiei de funcţionare, în forma prezentată în anexa nr. 1; … b) copii de pe documentele care atestă constituirea brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare: actul constitutiv autentificat sau atestat de avocat ori sub semnătură privată, în care obiectul de activitate este definit conform art. 2 lit. C pct. 57 lit. a) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea judecătorească de înfiinţare, certificatul de înregistrare emis de oficiul registrului comerţului, certificatul constatator cuprinzând toate datele de identificare ale brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare, codul unic de înregistrare; … c) copia ordinului de plată şi a extrasului de cont care atestă existenţa capitalului social vărsat integral în numerar la data solicitării autorizaţiei de funcţionare, în condiţiile şi în limitele stabilite la art. 35 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, actualizat conform prevederilor art. 2 lit. b) din prezentele norme; … d) un scurt studiu de fezabilitate (maximum 10 pagini), care să cuprindă sintetic următoarele informaţii: … 1. scurtă prezentare a activităţii ce urmează să fie desfăşurată, din care să rezulte că resursele financiare sunt suficiente să îi permită desfăşurarea activităţii;2. structura organizatorică, regulamentul de organizare şi funcţionare, cu precizarea distinctă a răspunderilor şi limitelor de competenţă pentru conducătorii executivi şi administratorii din cadrul brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare;3. bugetul de venituri şi cheltuieli estimat pentru următorii 3 ani financiari;––––Litera d) a art. 4 a fost modificată de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.e) copie de pe documentele care atestă plata taxei de autorizare în contul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, actualizată conform art. 2 lit. m) din prezentele norme; … f) copie de pe contractul de asigurare de răspundere civilă profesională, cu respectarea prevederilor art. 2 lit. c) din prezentele norme, şi dovada privind plata primei de asigurare (integrală sau a ratelor); … g) documente oficiale din care să rezulte acţionarii sau asociaţii direcţi şi indirecţi, inclusiv ultimul acţionar sau asociat semnificativ indirect persoană fizică, precum şi certificatele de cazier fiscal şi judiciar, în original, ale acestora; … h) certificatele de cazier fiscal şi judiciar, în original, ale conducătorilor executivi şi ale administratorilor; … i) documente oficiale (contract de muncă/de management, decizii/carte de muncă etc.), precum şi curriculum vitae ale conducătorilor executivi, din care să rezulte respectarea prevederilor art. 2 lit. h) din prezentele norme, a căror conformitate cu originalul va fi certificată de angajatorul cu care s-a încheiat contractul de muncă/de management, precum şi copia legalizată a diplomei de studii superioare a persoanelor propuse pentru funcţiile menţionate la art. 2 lit. h). Înscrisurile prin care se va face dovada experienţei într-o funcţie de conducere operativă în domeniul asigurărilor, financiar-bancar şi/sau al pensiilor private vor fi emise numai de către sediile sociale; … j) curriculum vitae pentru acţionarii sau asociaţii semnificativi persoane fizice, conducătorii executivi şi administratori cu semnătură olografă, care să conţină cel puţin următoarele informaţii: numele şi prenumele, data şi locul naşterii, adresa de domiciliu şi, dacă este cazul, de reşedinţă, cetăţenia/cetăţeniile, pregătirea profesională (studii/cursuri de pregătire şi perfecţionare, şcolile sau facultatea/facultăţile absolvite, diplomele obţinute), apartenenţa la organizaţii profesionale, descrierea întregii cariere profesionale (numele complet al angajatorilor, durata contractului cu fiecare dintre aceştia, departamentele în care au fost încadrate, precum şi descrierea responsabilităţilor şi activităţii desfăşurate); … k) abrogată; … ––––Litera k) a art. 4 a fost abrogată de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.l) copia contractului de închiriere sau de comodat ori a actului de proprietate al sediului social, înregistrat la administraţia financiară teritorială, după caz, din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 2 lit. e); … ––––Litera l) a art. 4 a fost modificată de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.m) declaraţie atestată potrivit legii sau autentificată de un notar public, pe propria răspundere, în original, din care să rezulte că societatea îndeplineşte şi va îndeplini prevederile art. 2 lit. f) din prezentele norme, conform anexei nr. 2; … n) declaraţie atestată potrivit legii sau autentificată de un notar public, pe propria răspundere, în original, a conducerii executive că va îndeplini prevederile art. 2 lit. k) din prezentele norme, conform anexei nr. 3; … o) declaraţie atestată potrivit legii sau autentificată de un notar public, pe propria răspundere, în original, a administratorului că va îndeplini prevederile art. 2 lit. i) din prezentele norme, conform anexei nr. 4; … p) declaraţie atestată potrivit legii sau autentificată de un notar public, pe propria răspundere, în original, a administratorului şi a conducătorului executiv, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. 2) din prezentele norme, conform anexei nr. 5; … r) copiile actelor de identitate ale conducătorilor executivi, administratorilor şi ale asociaţilor semnificativi/acţionarilor semnificativi persoane fizice, a căror conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate prin semnătură olografă. … +
Articolul 5Abrogat.–––Art. 5 a fost abrogat de pct. 1 al art. unic din NORMA nr. 17 din 27 noiembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 784 din 14 decembrie 2013. +
Articolul 6Conducătorii executivi trebuie să aibă contract de muncă/management şi administratorii trebuie să aibă un contract de administrare/mandat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţii în cadrul brokerului de asigurare.––––Art. 6 a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012. +
Capitolul IIIAlte dispoziţii +
Articolul 7Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate verifica dacă sediul social declarat de către brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare este corespunzător pentru desfăşurarea activităţii de intermediere şi îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 2 lit. e). +
Articolul 8Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, în vederea fundamentării deciziei de autorizare, poate solicita prezentarea de documente, situaţii, informaţii şi audieri atât de la asociaţi sau acţionari, conducători executivi, administratori sau de la oricare altă persoană fizică sau juridică ce are legătură, directă ori indirectă, cu activitatea acestora, cât şi de la alte instituţii sau autorităţi din ţară ori din străinătate. +
Articolul 9Obţinerea autorizaţiei de funcţionare, precum şi obţinerea avizelor sau aprobărilor ulterioare de modificare a documentelor ori condiţiilor pe baza cărora s-a acordat această autorizare în baza unor documente sau informaţii neconforme cu realitatea dau dreptul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor să retragă autorizaţia sau aprobarea acordată, după caz. +
Articolul 10(1) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va decide asupra acordării autorizaţiei necesare desfăşurării activităţii în calitate de broker de asigurare şi/sau de reasigurare ori asupra respingerii cererii de autorizare, în termen de 60 de zile de la data depunerii documentaţiei complete. … (2) Dacă în termen de 45 de zile de la data la care se solicită completarea documentaţiei depuse în vederea autorizării desfăşurării activităţii în calitate de broker de asigurare şi/sau de reasigurare ori dacă în cazul modificării condiţiilor pe baza cărora s-a obţinut autorizaţia de funcţionare nu se completează documentaţia, solicitarea se clasează. … ––––Alin. (2) al art. 10 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.(3) Autorizaţia de funcţionare se retrage în cazul încetării valabilităţii contractului de asigurare de răspundere civilă profesională a brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare, conform prevederilor art. 39 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în cazul încălcării prevederilor art. 15. … +
Articolul 11Comisia de Supraveghere a Asigurărilor aprobă suspendarea sau încetarea activităţii brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare, la cererea acestora, după verificarea prealabilă la sediul societăţii a următoarelor:a) situaţia financiară a societăţii la data solicitării cererii de suspendare/încetare a activităţii; … b) rezilierea contractelor încheiate cu asigurătorii, în cazul încetării activităţii, iar pentru suspendare, notificarea asigurătorilor cu privire la suspendarea solicitată; … c) situaţia decontărilor cu asigurătorii (prime şi documente cu regim special); … d) notificarea asiguraţilor cu privire la încetarea/suspendarea şi îndrumarea acestora direct către asigurători pentru contractele de asigurare în derulare; … e) situaţia litigiilor; … f) situaţia datoriilor faţă de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. … +
Articolul 12În urma obţinerii aprobării suspendării/încetării activităţii brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare au obligativitatea transmiterii raportărilor către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru perioada în care au desfăşurat activitate. +
Capitolul IVCondiţii privind menţinerea autorizaţiei de funcţionare +
Articolul 13(1) După obţinerea autorizaţiei de funcţionare orice modificare a documentelor sau a condiţiilor pe baza cărora s-a acordat această autorizaţie se va face numai ulterior aprobării ori, după caz, avizării prealabile de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, cu excepţia deschiderii sau închiderii sediilor secundare/punctelor de lucru. … ––––Alin. (1) al art. 13 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.(2) Aprobarea nu se acordă în cazul în care brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare nu şi-a îndeplinit toate obligaţiile prevăzute de dispoziţiile legale, de normele şi deciziile emise de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, până la îndeplinirea acestora. … (3) Condiţiile şi documentele solicitate asociaţilor sau acţionarilor semnificativi se aplică şi în cazul persoanelor fizice şi juridice care dobândesc ulterior această calitate la brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare. … (4) Condiţiile şi documentele solicitate conducătorilor executivi şi administratorilor se aplică şi în cazul persoanelor fizice şi juridice propuse, care dobândesc ulterior această calitate la brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare. … (5) După obţinerea autorizaţiei de funcţionare toate condiţiile pe baza cărora s-a acordat această autorizaţie vor fi îndeplinite pe toată perioada de funcţionare a brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare. … (6) Orice modificare a condiţiilor pe baza cărora s-a obţinut autorizaţia de funcţionare a brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare se va depune în mod obligatoriu la oficiul registrului comerţului numai însoţită de avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, cu excepţia deschiderii sau închiderii sediilor secundare/punctelor de lucru. Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va trebui înştiinţată cu privire la aceste modificări, în termen de 30 de zile lucrătoare. … ––––Alin. (6) al art. 13 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.(7) În cazul în care intervin schimbări/modificări în actele de identitate ale conducătorilor executivi, ale administratorilor, asociaţilor/acţionarilor semnificativi persoane fizice, în termen de 15 zile de la schimbarea/modificarea acestora, acestea vor fi aduse la cunoştinţa Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, însoţite de înscrisurile doveditoare. … (8) Brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare au obligaţia de a raporta Direcţiei autorizări avizări pe adresa de e-mail: autorizări@csa-isc.ro copia scanată a poliţei de asigurare de răspundere civilă profesională, în termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia, precum şi trimestrial copia scanată a documentelor care atestă plata ratelor primei de asigurare aferente contractului de asigurare de răspundere civilă profesională. … ––––Alin. (8) al art. 13 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.(9) Majorarea capitalului social se va efectua numai prin aport în numerar. … +
Articolul 14(1) În termen de 10 zile lucrătoare de la data vacantării unei poziţii deţinute de o persoană din conducerea executivă sau de un administrator, brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare va comunica în scris Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor numele şi funcţia persoanei respective, precum şi înscrisuri din care să rezulte data încetării contractului de muncă ori de mandat. … (2) În cazul vacantării unei poziţii deţinute de o persoană prevăzută la alin. (1), perioada până la propunerea şi depunerea documentaţiei complete pentru o nouă persoană nu trebuie să depăşească 90 de zile, în cazul administratorului, şi 60 de zile, în cazul conducătorului executiv, de la data vacantării. … –––Alin. (2) al art. 14 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din NORMA nr. 17 din 27 noiembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 784 din 14 decembrie 2013.(3) Orice împuternicire dată unei alte persoane, emisă inclusiv de administratori sau de administratorul unic, în cazul în care acesta din urmă nu face parte din conducerea executivă, este nulă de drept. … (4) Prin derogare de la prevederile alin. (3), când conducerea este asigurată de o singură persoană, în cazuri bine justificate, persoanele menţionate la alin. (3) pot împuternici o altă persoană din cadrul brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare pentru a duce la îndeplinire obligaţiile prevăzute la art. 35 alin. (15) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare. … (5) Împuternicirea, care trebuie să indice perioada pentru care se acordă, va fi trimisă în cel mult două zile calendaristice de la emiterea ei, spre înştiinţare, la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. … (6) O persoană care trebuie să primească în prealabil aprobarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nu poate exercita atribuţiile funcţiei pentru care a fost propusă decât de la data primirii aprobării menţionate mai sus. … (7) Nerespectarea prevederilor alin. (6) poate conduce la sancţionarea, după caz, a brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare, a persoanelor în drept să facă propunerea şi a celor care au fost propuse. Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate dispune, având în vedere consecinţele exercitării atribuţiilor unei funcţii înainte de primirea aprobării legale, inclusiv retragerea aprobării acordate. … +
Articolul 15(1) Sunt practici interzise în activitatea de intermediere a brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare: … a) oferirea, negocierea ori intermedierea de produse de asigurare prin procedee piramidale sau prin practicarea procedeului denumit "bulgăre de zăpadă" sau orice alte procedee similare; … b) condiţionarea participării unei persoane la cursuri de instruire/seminare de specialitate de încheierea de asigurări, în nume propriu ori pentru alţi membri ai familiei; … c) faptul de a propune unei persoane să colecteze adeziuni sau să se înscrie pe o listă, făcând-o să spere câştiguri financiare rezultate din creşterea numărului de persoane recrutate sau înscrise; … d) publicitatea mincinoasă, promisiuni false sau prezentarea eronată a unor materiale având drept scop recrutarea de noi colaboratori sau potenţiali clienţi în vederea realizării unor campanii ulterioare în domeniul asigurărilor. … ––––Litera d) a alin. (1) al art. 15 a fost introdusă de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012.(2) Este permisă vânzarea produselor de asigurare prin reţele (multilevel marketing) ca o formă a vânzării directe prin care produsele de asigurare sunt oferite potenţialilor asiguraţi/asiguraţilor prin intermediul asistenţilor în brokeraj şi/sau al personalului propriu, care primesc un comision de la un broker de asigurare/reasigurare pentru vânzările proprii ale acestuia. … ––––Alin. (2) al art. 15 a fost modificat de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012. +
Capitolul VDispoziţii finale +
Articolul 16În cazul persoanelor prevăzute la art. 2 lit. l), care la data intrării în vigoare a prezentelor norme ocupă aceste funcţii, sunt considerate a îndeplini criteriile respective numai cu condiţia prezentării de către brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a copiilor contractelor de muncă sau mandat şi a declaraţiei prevăzute în anexa nr. 3 sau nr. 4, după caz, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme. +
Articolul 17Brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare autorizaţi la data intrării în vigoare a prezentelor norme se vor conforma prevederilor art. 2 lit. c) la data reînnoirii contractului de asigurare de răspundere civilă profesională. +
Articolul 18Brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare autorizaţi la data intrării în vigoare a prezentelor norme se vor conforma prevederilor art. 2 lit. e) până la data de 31 decembrie 2011. +
Articolul 19Toate documentele şi informaţiile prevăzute în prezentele norme trebuie transmise în limba română, iar pentru documentele emise într-o limbă străină se va depune o copie autentificată în ţara de origine, împreună cu traducerea legalizată. +
Articolul 20Brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare virează sumele reprezentând taxa de autorizare/avizare în contul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor. +
Articolul 21Termenele prevăzute de prezentele norme, care expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare, se vor prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare. +
Articolul 22Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme.––––-Art. 22 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 13 din 29 iunie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 20 iulie 2012. +
Articolul 23Nerespectarea prevederilor prezentelor norme se sancţionează în condiţiile şi potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare. +
Anexa 1(la norme)CERERE-STANDARDprivind autorizarea ca brokerde asigurare şi/sau de reasigurare┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Data …………….. ││ 1. Denumirea completă pentru persoana juridică …………………….. ││………………………………………………………………….. ││ 2. Numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului ………… ││ 3. Codul unic de înregistrare …………………………….. ││ 4. Adresa pentru sediului social ………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││ 5. Numărul de telefon ………………………….. ││ 6. Numărul de fax ……………………………….. ││ 7. Adresă e-mail …………………………………. ││ 8. Numele şi funcţiile persoanelor semnificative: …………………… ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││ 9. Numele sau denumirea, după caz, al/a asociaţilor sau acţionarilor ││semnificativi: ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││ 10. Persoana de contact(numele, prenumele, funcţia, telefon, adresă e-mail)││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││ 11. Reprezentantul legal …………………………………………. ││ 12. Lista documentelor depuse: ……………………………………. ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││………………………………………………………………….. ││ │└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘Subsemnatul (conducătorul executiv), ………………………., în calitate de reprezentant legal al ……………………., cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere că toate informaţiile şi documentele sunt complete şi conforme cu realitatea şi că nu există alte fapte relevante care trebuie aduse la cunoştinţa Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.Numele şi prenumele (cu majuscule)…………………………………Semnătura ……………………….. +
Anexa 2la normeDECLARAŢIE*)Subsemnatul, ….(numele şi prenumele)……, declar că …(denumirea brokerului de asigurare/reasigurare)….. nu este şi nu va fi acţionar sau asociat direct ori indirect al unui asigurător, reasigurător, al unui agent de asigurare sau de reasigurare şi că nu are şi nu va avea ca acţionar ori asociat direct sau indirect ori ca administrator un asigurător, reasigurător, un agent de asigurare sau de reasigurare ori conducătorul unui agent de asigurare persoană juridică.Data …………………..Semnătura ………………––––*) Se va completa de către persoanele prevăzute la art. 2 din norme.––––Anexa 2 la norme a fost înlocuită cu anexa 1 din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012, conform pct. 12 al art. I din acelaşi act normativ. +
Anexa 3la normeDECLARAŢIE*)Subsemnatul, ……(numele şi prenumele)….. , propus pentru funcţia de (având funcţia de)**) …………………… la …..(denumirea brokerului de asigurare/reasigurare)……… , declar că nu voi deţine aceeaşi funcţie la o altă persoană juridică română sau străină după obţinerea autorizaţiei de funcţionare ori după aprobarea de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, cu excepţia domeniului privind pregătirea profesională a intermediarilor în asigurări şi voi avea domiciliul/reşedinţa în ………………………………………. .Data ………………………Semnătura ………………….–––*) Se va completa de către persoanele prevăzute la art. 2 lit. k) din norme.**) Sintagma din paranteză se va completa de către persoanele prevăzute la art. 2 lit. k) din norme, care la data intrării în vigoare a normelor ocupă aceste funcţii.––––Anexa 3 la norme a fost înlocuită cu anexa 2 din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012, conform pct. 12 al art. I din acelaşi act normativ. +
Anexa 4la normeDECLARAŢIE*)Subsemnatul, …(numele şi prenumele)…., propus pentru funcţia de (având funcţia de)**) administrator la ….(denumirea brokerului de asigurare/reasigurare)…, declar că nu sunt angajat al unei societăţi de asigurare/reasigurare, persoană juridică română sau străină, condiţie pe care o voi îndeplini şi după obţinerea autorizaţiei de funcţionare, şi voi avea domiciliul/reşedinţa în …………………………………………………………………………………………………………..Data ………………Semnătura ………….––––*) Se va completa de către persoanele prevăzute la art. 2 lit. i) din norme.**) Sintagma din paranteză se va completa de către persoanele prevăzute la art. 2 lit. i) din norme, care la data intrării în vigoare a normelor ocupă aceste funcţii. +
Anexa 5la normeDECLARAŢIE*)Subsemnatul, ……(numele şi prenumele)….. , declar că:a) nu mă aflu în conflict cu o autoritate de supraveghere din domeniul asigurărilor sau financiar-bancar ori al pensiilor private din România sau din străinătate, nu am fost sancţionat şi nu mi s-a respins ori retras o autorizaţie sau aprobare de către o asemenea autoritate, nu m-am aflat în altă situaţie care prin aspectele relevate ar putea avea efecte negative asupra imaginii ori activităţii brokerului la care persoana în cauză este desemnată cu responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere; … b) nu am exercitat, fără aprobarea autorităţii menţionate la lit. a), o funcţie pentru care, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea obţinerii unei astfel de aprobări; … c) în exercitarea unei funcţii de administrare şi/sau de conducere a unui asigurător ori intermediar în asigurări şi/sau în reasigurări ori a unei sucursale a unui asigurător sau intermediar în asigurări şi/sau în reasigurări străin, nu am participat la adoptarea şi/sau aplicarea unor decizii privind activitatea acestuia, prin care s-a urmărit satisfacerea unor interese individuale ori de grup; … d) intermediarul în asigurări şi/sau în reasigurări unde am activat nu s-a aflat în situaţia de a nu depune la un asigurător sau la un reasigurător sumele încasate cu titlu de prime de asigurare ori de reasigurare, în perioada în care am exercitat funcţia de administrare şi/sau de conducere a intermediarului în cauză; … e) entităţile la care am exercitat sau exercit responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere ori la care sunt sau am fost acţionar semnificativ ori asociat nu s-au aflat în conflict cu vreo autoritate din România ori din străinătate, însărcinată cu supravegherea în domeniul asigurărilor sau financiar-bancar, şi nu au fost supuse vreunei sancţiuni dispuse de o asemenea autoritate sau aceasta le-a refuzat ori le-a retras o autorizaţie; … f) nu am făcut şi nu fac obiectul unor proceduri penale. … Data …………………….Semnătura ………………..–––*) Se va completa de către administrator(i) şi/sau conducerea executivă.––––Anexa 5 la norme a fost înlocuită cu anexa 3 din ORDINUL nr. 17 din 21 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2012, conform pct. 12 al art. I din acelaşi act normativ. +
Anexa 6la normeClauzele contractuale minime obligatorii pecare trebuie să le conţină contractul de asigurarede răspundere civilă profesională a brokerilorde asigurare şi/sau reasigurare1. Obiectul asigurăriiÎn limita răspunderii asumate prin contractul de asigurare, asigurătorul acceptă ca, în schimbul primelor de asigurare încasate de la asigurat, brokerul de asigurare şi/sau reasigurare, în cuantumul, la termenele şi în condiţiile convenite în contractul de asigurare, să acopere pierderile băneşti pe care asiguratul este obligat să le suporte în cazul în care, în exercitarea activităţii de intermediere în asigurări, a cauzat un prejudiciu unui client al său, persoană fizică sau juridică, pe care, în temeiul angajării răspunderii sale profesionale, este obligat să îl repare.2. Riscuri asigurate, despăgubiri2.1. Asigurătorul acoperă pretenţiile de despăgubiri, ca urmare a prejudiciilor produse de asigurat clienţilor săi, prin încălcarea din culpă a obligaţiilor sale profesionale pentru:a) sume pe care asiguratul este obligat să le plătească cu titlu de daune pentru prejudicii materiale provocate, din culpa sa, clienţilor săi, în exercitarea profesiei de broker de asigurare şi/sau reasigurare, aşa cum este definită de legislaţia în vigoare; … b) cheltuieli de judecată făcute de asigurat în procesul civil, stabilite prin hotărâre judecătorească definitivă, dacă a fost obligat la desdăunare; … c) cheltuieli de judecată făcute de clientul asiguratului în calitate de prejudiciat pentru îndeplinirea formalităţilor legale în vederea obligării asiguratului la plata despăgubirii, cu condiţia ca acesta să fi fost obligat prin hotărâre judecătorească definitivă la plata acestora. … 2.2. Prin contractul de răspundere civilă profesională sunt acoperite cererile de despăgubire introduse pentru prima dată în scris de către persoana prejudiciată, în perioada de valabilitate a contractului, cererea de despăgubire fiind urmare a unor erori profesionale săvârşite inclusiv în perioada retroactivă stabilită în contractul de asigurare.–––Pct. 2.2 din anexa 6 la norme a fost modificat de pct. 1 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 25 martie 2013, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 1 aprilie 2013.2.2.1. Asiguratul este obligat să comunice asigurătorului producerea riscului asigurat în termen de 3 zile de la data luării la cunoştinţă despre aceasta.2.2.2. Asigurătorul poate acorda, prin clauze speciale la contractul de asigurare, o perioadă extinsă de notificare a producerii riscului asigurat.2.3. Termenul de plată a despăgubirilor este de maximum 30 de zile calendaristice de la depunerea la dosarul de daună a documentaţiei complete.3. Perioada de valabilitate a contractului de asigurare şi acoperirea teritorială3.1. Contractul de asigurare este valabil pentru o perioadă de 12 luni de la data intrării acestuia în vigoare.3.2. Retragerea autorizaţiei de funcţionare a asigurătorului şi/sau a asiguratului de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor are ca efect încetarea valabilităţii asigurării de la data intrării în vigoare a sancţiunii menţionate, dar fără a aduce restrângere perioadei menţionate la pct. 2.2 şi 2.3.3.3. În cazul în care s-a retras autorizaţia de funcţionare a asigurătorului şi/sau a asiguratului, iar asiguratul a plătit, fie şi parţial, prima de asigurare, acesta este îndreptăţit să o recupereze proporţional cu perioada neexpirată a contractului de asigurare.3.4. Diferenţa dintre prima plătită şi cea calculată conform pct. 3.3 se restituie asiguratului numai în cazurile în care nu sau plătit ori nu se datorează despăgubiri pentru evenimente produse în perioada de valabilitate a asigurării.3.5. Abrogat.–––Pct. 3.5 din anexa 6 la norme a fost abrogat de pct. 2 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 25 martie 2013, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 1 aprilie 2013.3.6. Contractul de asigurare este valabil pentru activitatea desfăşurată de asigurat în România şi/sau pe întreg teritoriul Uniunii Europene şi al statelor aparţinând Spaţiului Economic European, cu respectarea legislaţiei în vigoare.4. Prime de asigurare şi sume asigurate4.1. Prima de asigurare se achită anticipat, fie integral, fie în rate trimestriale.4.2. Dacă s-a hotărât ca plata să se realizeze în rate, asigurătorului nu îi revine obligaţia, pe perioada derulării contractului, de a notifica asiguratul cu privire la scadenţa ratelor.4.3. Contractul de asigurare va include modalităţile de încetare, inclusiv condiţiile de reziliere în cazul neplăţii primei de asigurare/ratei de primă de asigurare şi eventuale termene de păsuire.5. Obligaţiile asiguratului5.1. Asiguratul, la producerea evenimentului asigurat, este obligat să depună diligenţele necesare şi să ia toate măsurile, potrivit cu împrejurările, pentru limitarea pagubei.5.2. Asiguratul este obligat să anunţe în scris asigurătorul despre producerea evenimentului asigurat prin contractul de asigurare, conform subpct. 2.2.1.5.3. La cererea asigurătorului, asiguratul are obligaţia să pună la dispoziţia acestuia actele şi informaţiile referitoare la producerea riscului asigurat, să colaboreze cu acesta în scopul stabilirii realităţii, circumstanţelor şi mărimii pagubei, precum şi a cauzelor producerii evenimentului asigurat.5.4. Asiguratul este obligat să notifice asigurătorul pentru orice modificare survenită în forma de exercitare a profesiei.6. ExcluderiNu se acordă despăgubiri pentru:a) acte de insultă sau calomnie; … b) prejudicii cauzate cu intenţie sau prin săvârşirea unei fapte prevăzute de legea penală, dol sau culpă gravă a asiguratului sau a oricăror persoane pentru care răspunde conform legii; c) pierderi financiare ca urmare a greşelilor de facturare şi/sau decontare cu asigurătorul/asigurătorii; … d) prejudicii rezultate din completarea cererilor-chestionar de către clienţi; … e) prejudicii rezultate din acordarea de promisiuni, răspunderi asumate de asigurat prin contract sau orice alt tip de angajament sau garanţie expresă dată de acesta care depăşeşte răspunderea sa profesională angajată potrivit legii; … f) prejudicii provocate de asigurat prin vătămare corporală sau deces; … g) prejudicii provocate de asigurat prin deteriorarea/distrugerea proprietăţilor/bunurilor; … h) prejudiciile rezultate în desfăşurarea activităţii profesionale a brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare, fără a avea la bază un contract de mandat în brokeraj, încheiat între asigurat şi clienţii acestuia; … i) prejudicii directe sau indirecte rezultate din evenimente sau consecinţe ale războiului, invaziei, terorismului, actelor duşmanilor externi, ostilităţilor, indiferent dacă a fost sau nu declarat război, războiului civil, rebeliunii, revoluţiei, insurecţiei, uzurpării de putere sau loviturii militare, confiscării, naţionalizării, rechiziţionării sau distrugerii ori daunelor cauzate proprietăţilor de un ordin al oricăror autorităţi publice locale sau guvernamentale; … j) prejudiciile cauzate asigurătorilor ca urmare a nevirării primelor de asigurare de către brokerul de asigurare şi/sau reasigurare în contul asigurătorului. … 7. Alte dispoziţiiContractul de asigurare de răspundere civilă profesională va conţine şi clauzele obligatorii prevăzute în Normele privind informaţiile pe care asigurătorii şi intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze clienţilor, precum şi alte elemente pe care trebuie să le cuprindă contractul de asigurare, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 23/2009, cu modificările şi completările ulterioare.––––Anexa 6 la norme a fost introdusă de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 13 din 29 iunie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 20 iulie 2012, având conţinutul anexei din acelaşi act normativ.–––