Notă …
Aprobată prin ordinul nr. 1.836 din 22 decembrie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 59 din 19 ianuarie 2018. +
Capitolul IGeneralități1.1.Prezentele norme au fost elaborate în conformitate cu art. 37 din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare. … 1.2.Procedura de reglementare pentru obținerea Acordului de mediu se desfășoară în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare, Ordinului ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private, Ordinului ministrului apelor și protecției mediului nr. 863/2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului și Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, armonizată cu Directiva 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare. Modul de încadrare al investiției se face de către autoritățile competente în protecția mediului, având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare, și Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare.Pentru proiecte publice ori private sau pentru modificarea ori extinderea activităților existente, care pot avea impact asupra mediului, este obligatorie solicitarea și obținerea acordului de mediu, conform art. 11 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/ 2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare. Proiectele care pot avea efecte semnificative asupra mediului datorită, printre altele, naturii, dimensiunii sau localizării lor fac obiectul unei solicitări de aprobare de dezvoltare și unei evaluări a impactului lor asupra mediului înaintea emiterii acestei aprobări. Aceste tipuri de proiecte sunt specificate în Hotărârea Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, cu respectarea art. 8 alin (2) din Hotărârea Guvernului nr. 445/2009, cu modificările și completările ulterioare, proiectele prevăzute în anexa nr. 1 se supun evaluării impactului asupra mediului (conform prevederilor art. 11-23), iar pentru proiectele cuprinse în anexa nr. 2, autoritatea publică pentru protecția mediului decide, pe baza unei examinări de la caz la caz, cu luarea în considerare a informațiilor furnizate de către titular, dacă acestea se supun evaluării impactului asupra mediului (conform prevederilor art. 11-23). Evaluarea impactului asupra mediului nu poate fi efectuată după ce lucrările de investiție au fost demarate sau proiectele au fost realizate.În situația în care o investiție se realizează etapizat sau se amplasează pe terenuri aflate în raza teritorială a mai multor unități administrativ-teritoriale învecinate, evaluarea impactului asupra mediului se realizează pentru întreaga investiție. … 1.3.Lucrările de infrastructură rutieră au impact direct sau indirect, pozitiv sau negativ sau cumulat asupra mediului înconjurător. La elaborarea proiectelor se respectă prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare. Protecția mediului reprezintă un obiectiv de interes public major, având la bază principii și elemente strategice care conduc la dezvoltarea durabilă a societății cu respectarea prevederilor legislației de mediu subsecvente.Definiții:– mediu – ansamblul de condiții și elemente naturale ale Terrei: aerul, apa, solul și subsolul, aspectele caracteristice ale peisajului, toate straturile atmosferice, toate materiile organice și anorganice, precum și ființele vii, sistemele naturale în interacțiune, cuprinzând elementele enumerate anterior, inclusiv unele valori materiale și spirituale, calitatea vieții și condițiile care pot influența bunăstarea și sănătatea omului; … – impact asupra mediului – afectarea caracteristicilor fizico-chimice și structurale ale componentelor naturale ale mediului, reducerea diversității și productivității biologice a ecosistemelor naturale și antropizate, afectarea echilibrului ecologic și a calității vieții, cauzată, în principal, de poluarea apei, atmosferei și solului, supraexploatarea resurselor, gospodărirea și valorificarea lor deficitară, cât și de amenajarea necorespunzătoare a teritoriului; … – evaluare de mediu – elaborarea raportului de mediu, consultarea publicului și a autorităților publice interesate de efectele implementării planurilor și programelor, luarea în considerare a raportului de mediu și a rezultatelor acestor consultări în procesul decizional și asigurarea informării asupra deciziei luate; … – evaluarea impactului asupra mediului – proces menit să identifice, să descrie și să stabilească, în funcție de fiecare caz și în conformitate cu legislația în vigoare, efectele directe și indirecte, sinergice, cumulative, principale și secundare ale unui proiect asupra sănătății oamenilor și mediului; … – notificarea reprezintă documentul care se depune la autoritatea competentă de protecție a mediului pentru realizarea etapei de evaluare inițială, însoțit de certificatul de urbanism emis în condițiile legii privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, planurile-anexă la acesta și dovada achitării tarifului aferent acestei etape. Conținutul-cadru al notificării este prevăzut în Ordinul ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private în anexa nr. 1; … – memoriul de prezentare reprezintă documentul care poate fi solicitat de autoritatea competentă de protecție a mediului, după parcurgerea etapei de evaluare inițială, în situația în care decide necesitatea demarării procedurii de evaluare a impactului asupra mediului și/sau a evaluării adecvate. Conținutul-cadru al memoriului de prezentare este prevăzut în Ordinul ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private, în anexa nr. 5. Pentru proiectele care intră sub incidența art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, memoriul de prezentare va conține informațiile prevăzute în ghidul metodologic privind evaluarea adecvată, precum și coordonatele geografice ale amplasamentului proiectului; … – raportul privind impactul asupra mediului reprezintă documentul care conține informațiile furnizate de titularul proiectului potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) și (4) și ale art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare. Titularul proiectului are obligația de a furniza în cadrul raportului privind impactul asupra mediului, la solicitarea autorității publice pentru protecția mediului, informațiile prevăzute în anexa nr. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 12 alin. (4). … La solicitarea informațiilor prevăzute la alineatul anterior, autoritățile publice pentru protecția mediului au în vedere:a)informațiile care sunt relevante pentru un anumit stadiu al procedurii de emitere a aprobării de dezvoltare, pentru caracteristicile specifice ale unui proiect sau tip de proiect și pentru elementele de mediu care pot fi afectate; … b)informațiile care pot fi furnizate de către titularul de proiect, având în vedere, printre altele, nivelul actual al cunoașterii și al metodelor de evaluare. … De asemenea, pentru orice proiect care nu are o legătură directă sau nu este necesar pentru managementul ariei naturale protejate de interes comunitar, dar care poate afecta în mod semnificativ aria, singur sau în combinație cu alte proiecte și care face obiectul evaluării impactului asupra mediului, raportul privind impactul asupra mediului include concluziile studiului privind evaluarea adecvată potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare.Elaborarea raportului privind impactul asupra mediului se realizează cu respectarea îndrumarului prevăzut la art. 12 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare.Definiții:– studiu de evaluare adecvată este un document care se elaborează la solicitarea autorității competente de protecție a mediului, conform prevederilor Ordinului ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private, conținutul-cadru fiind cel prevăzut în Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată; … – acte de reglementare – avize de mediu, aviz Natura 2000, acord de mediu; … – acord de mediu – actul administrativ emis de către autoritatea competentă pentru protecția mediului prin care sunt stabilite condițiile și, după caz, măsurile pentru protecția mediului, care trebuie respectate în cazul realizării unui proiect; … – aviz Natura 2000 – actul administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecția mediului, care conține concluziile evaluării adecvate și prin care se stabilesc condițiile de realizare a proiectelor, din punctul de vedere al impactului asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar incluse sau care urmează să fie incluse în rețeaua ecologică Natura 2000; … – arie/sit – zonă definită geografic, exact delimitată; … – arie naturală protejată – zonă terestră, acvatică și/sau subterană, cu perimetru legal stabilit și având un regim special de ocrotire și conservare, în care există specii de plante și animale sălbatice, elemente și formațiuni biogeografice, peisagistice, geologice, paleontologice, speologice sau de altă natură, cu valoare ecologică, științifică sau culturală deosebită; … – arie specială de conservare – arie de interes comunitar, desemnată printr-un act statutar, administrativ și/sau contractual, în scopul aplicării măsurilor de conservare necesare pentru menținerea sau restaurarea unei stări favorabile de conservare a habitatelor naturale și/sau a populațiilor, speciilor pentru care a fost desemnată; … – biodiversitate – variabilitatea organismelor vii din ecosistemele terestre și acvatice și din cadrul complexurilor ecologice din care acestea fac parte; diversitatea cuprinde variabilitatea din cadrul speciilor, între specii și între/în cadrul ecosistemelor;Protejarea unor specii și organisme rare amenințate cu dispariția, conservarea biodiversității și instituirea de arii protejate, precum și măsurile stabilite de autoritatea de protecție a mediului sunt prioritare în raport cu alte interese. Autoritatea centrală de protecție a mediului, cu consultarea Academiei Române și a Comisiei Naționale UNESCO, stabilește criteriile pentru instituirea ariilor protejate și de conservare a biodiversității. … – deșeu – orice substanță, preparat sau orice obiect din categoriile stabilite de legislația specifică privind regimul deșeurilor, pe care deținătorul îl aruncă, are intenția sau are obligația de a-l arunca; … – deșeu reciclabil – deșeu care poate constitui materie primă într-un proces de producție pentru obținerea produsului inițial sau pentru alte scopuri; … – deșeuri periculoase – deșeurile încadrate generic, conform legislației specifice privind regimul deșeurilor, în aceste tipuri sau categorii de deșeuri și care au cel puțin un constituent sau o proprietate care face ca acestea sa fie periculoase; … – deteriorarea mediului – alterarea caracteristicilor fizico-chimice și structurale ale componentelor naturale și antropice ale mediului, reducerea diversității sau productivității biologice a ecosistemelor naturale și antropizate, afectarea mediului natural cu efecte asupra calității vieții cauzate, în principal, de poluarea apei, atmosferei și solului, supraexploatarea resurselor, gospodărirea și valorificarea lor deficitară, ca și prin amenajarea necorespunzătoare a teritoriului; … – efluent – orice formă de deversare în mediu, emisie punctuală sau difuză, inclusiv prin scurgere, jeturi, injecție, inoculare, depozitare, vidanjare sau vaporizare; … – ecosistem – complex dinamic de comunități de plante, animale și microorganisme și mediul abiotic, care interacționează într-o unitate funcțională; … – emisii – evacuare directă sau indirectă, din surse punctuale sau difuze, de substanțe, vibrații, zgomot în aer, apă, sol, ce rezultă ca efect al activităților de execuție, întreținere și operare a infrastructurii rutiere; … – habitat natural – arie terestră, acvatică sau subterană, în stare naturală sau seminaturală, ce se diferențiază prin caracteristici geografice, abiotice și biotice; … – monitorizarea mediului – supravegherea, prognozarea, avertizarea și intervenția în vederea evaluării sistematice a dinamicii caracteristicilor calitative ale elementelor de mediu, în scopul cunoașterii stării de calitate și a semnificației ecologice a acestora, a evoluției și implicațiilor sociale ale schimbărilor produse, urmate de măsurile care se impun; … – monument al naturii – specii de plante și animale rare sau periclitate, arbori izolați, formațiuni și structuri geologice de interes științific sau peisagistic; … – poluant – orice substanță, preparat sub formă solidă, lichidă, gazoasă sau sub formă de vapori ori de energie, radiație electromagnetică, ionizantă, termică, fonică sau vibrații care, introdusă în mediu, modifică echilibrul constituenților acestuia și al organismelor vii și aduce daune bunurilor materiale; … – poluare – introducerea directă sau indirectă a unui poluant care poate aduce prejudicii sănătății umane și/sau calității mediului, dăuna bunurilor materiale ori cauza o deteriorare sau o împiedicare a utilizării mediului în scop recreativ sau în alte scopuri legitime; … – resurse naturale – totalitatea elementelor naturale ale mediului ce pot fi folosite în activitatea umană: resurse neregenerabile – minerale și combustibili fosili, resurse regenerabile – apă, aer, sol, floră, faună sălbatică, inclusiv resursele inepuizabile – energie solară, eoliană, geotermală și a valurilor; … – substanță periculoasă – orice substanță clasificată ca periculoasă de legislația specifică în vigoare din domeniul chimicalelor; … – substanțe prioritare – substanțe care reprezintă un risc semnificativ de poluare asupra mediului acvatic și prin intermediul acestuia asupra omului și folosințelor de apă, conform legislației specifice din domeniul apelor; … – substanțe prioritar periculoase – substanțele sau grupurile de substanțe care sunt toxice, persistente și care tind să bioacumuleze și alte substanțe sau grupe de substanțe care creează un nivel similar de risc, conform legislației specifice din domeniul apelor; … – zona umedă – întindere de bălți/mlaștini/turbării de ape naturale sau artificiale, permanente sau temporare, unde apa este stătătoare sau curgătoare, dulce, salmastră sau sărată, inclusiv întinderea de apă marină, a cărei adâncime la reflux nu depășește 6 m. … … 1.4.Modalitățile de implementare a principiilor și elementelor strategice pentru protecția mediului sunt:– armonizarea programelor de dezvoltare a drumurilor cu politicile de protecție a mediului; … – obligativitatea procedurii de evaluare a impactului drumului asupra mediului, în faza inițială a proiectelor, programelor sau activităților. … Evaluarea impactului asupra mediului identifică, descrie și evaluează, în mod corespunzător și pentru fiecare caz, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare, efectele directe și indirecte ale unui proiect asupra următorilor factori:– ființe umane, faună și floră; … – sol, apă, aer, climă și peisaj; … – bunuri materiale și patrimoniu cultural; … – interacțiunea dintre factorii menționați mai sus.Procedura de evaluare a impactului asupra mediului este precedată de o evaluare inițială a proiectului realizată de către autoritățile publice pentru protecția mediului prin care se stabilește necesitatea demarării procedurii de evaluare a impactului asupra mediului și/sau a procedurii de evaluare adecvată sau decizia de respingere a solicitării acordului de mediu pentru proiecte amplasate în zone cu restricții de construire stabilite prin legislația din domeniul protecției mediului. … Etapele din cadrul procedurii de solicitare a Acordului de mediu sunt:– etapa de evaluare inițială; … – etapa de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului; … – etapa de definire a domeniului evaluării și de realizare a raportului privind impactul asupra mediului; … – etapa de analiză a calității raportului privind impactul asupra mediului. Tipul deciziei pe care o ia autoritatea de mediu depinde de modul în care proiectul intră sub incidența art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și a Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare. În funcție de tipul deciziei se parcurge procedura în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private, cu documentele specificate la cap. 1.3 (Notificare, memoriu, raport privind impactul asupra mediului sau unele din aceste documente în funcție de tipul încadrării autorității de mediu) de mai sus, documente al căror conținut se regăsește în anexele Ordinului ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 și respectiv Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar. … Tipul actului emis de autoritatea competentă de protecție a mediului depinde de modul în care aceasta a încadrat proiectul și poate fi:– decizia etapei de încadrare; … – acord de mediu; … – aviz Natura 2000; … – orice modificare sau extindere a unui proiect anterior emiterii aprobării de dezvoltare trebuie notificată în scris la autoritatea competentă de protecție a mediului. … Revizuirea deciziei etapei de încadrare, acordului de mediu, avizului Natura 2000, după caz, este obligatorie în toate situațiile în care:– apar elemente noi cu impact asupra mediului, necunoscute la data emiterii lui; … – prevederile unor noi reglementări legale o impun; … – în situațiile prevăzute de legislația privind prevenirea și controlul integrat al poluării, pentru proiectele care se supun acestei legislații; … – s-a luat decizia respectivă, în urma analizării notificării depuse de titular, conform prevederilor cap. V din Ordinul ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010, privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private. … În situațiile de mai sus este necesară depunerea notificării, însoțită de raportul de verificare întocmit în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare, de către verificatorul de proiecte atestat în condițiile legii pentru cerința esențială „c) igienă, sănătate și mediu“. Notificarea trebuie elaborată în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010, anexa nr. 20 prin „Procedura, precum și documentele necesare, ce se comunică de către autoritatea competentă de protecția mediului în urma parcurgerii etapei de încadrare.“Documentațiile tehnice pe baza cărora se solicită acordul de mediu vor fi verificate de către administratorul drumului, care urmărește, în principal:– respectarea prevederilor legislației de protecția mediului și elaborarea documentelor corespunzătoare tipului de încadrare al autorității competente de protecția mediului; … – respectarea conținutului-cadru al documentelor care trebuie elaborate în cadrul procedurii de reglementare din punctul de vedere al protecției mediului, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private și al Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, aprobat prin Ordinul ministrului mediului și pădurilor nr. 19/2010; … – analiza situației existente, inclusiv în raport cu ariile naturale protejate, rezervații din zona investiției; … – prezentarea principalelor alternative studiate cu indicarea motivelor care au stat la baza alegerii variantei finale; … – analiza surselor de poluare, a impactului asupra mediului, inclusiv cumulate cu alte activități din zona proiectului, atât în perioada de execuție, cât și în cea de operare; … – propunerile și recomandările privind măsurile de reducere a impactului generat de noua lucrare, precum și propuneri privind programul de monitorizare pe parcursul execuției și în exploatare. … Pe parcursul execuției lucrărilor de drumuri, antreprenorul general este răspunzător de respectarea tuturor condițiilor legate de impactul asupra mediului, indicate în acordul de mediu, inclusiv cele de monitorizare din perioada de execuție.La terminarea lucrărilor de execuție a drumurilor, în cadrul lucrărilor de recepție, se va verifica realizarea lucrărilor de protecție a mediului, conform documentației de proiectare și prevederilor acordului de mediu. … 1.5.Cheltuielile aferente măsurilor de protecție a mediului, evaluate de proiectant în cadrul studiilor de impact, vor fi cuprinse în devizul general al lucrării.Administratorul drumului este obligat să monitorizeze eficiența măsurilor realizate în cadrul proiectului pentru protecția mediului sau să prezinte concluziile monitorizării care să pună în evidență raportul dintre trafic și măsurile impuse de agențiile de protecție a mediului. … +
Capitolul IIProtecția mediului ca urmare a impactului drum-mediu înconjurătorImpactul drum-mediu înconjurător se analizează și se detaliază în documentațiile care se transmit autorității competente de protecția mediului în cadrul procedurii de solicitare a acordului de mediu.În cazul proiectelor care nu se supun evaluării impactului asupra mediului și/sau evaluării adecvate se emite decizia etapei de încadrare pe baza notificării, în care se prezintă, succint, informații referitoare la proiect. Conținutul-cadru al notificării este detaliat în anexa nr. 1 a Ordinului ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private.De asemenea, pentru proiectele prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare, pentru care s-a decis, în urma parcurgerii etapei de evaluare inițială și analizei memoriului de prezentare, că nu este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului și pentru care s-a luat decizia că nu afectează în mod semnificativ ariile naturale protejate de interes comunitar, se emite decizia etapei de încadrare. Memoriul de prezentare va conține datele indicate în anexa nr. 5 la Ordinul ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private.Între alte date, în cadrul memoriului de prezentare se analizează caracteristicile impactului potențial. Se va avea în vedere impactul manifestat atât pe perioada de execuție a lucrărilor, cât și în perioada de operare a investiției:– impactul asupra populației, sănătății umane, faunei și florei, solului, folosințelor, bunurilor materiale, calității și regimului cantitativ al apei, calității aerului, climei, zgomotelor și vibrațiilor, peisajului și mediului vizual, patrimoniului istoric și cultural și asupra interacțiunilor dintre aceste elemente. Natura impactului (adică impactul direct, indirect, secundar, cumulativ, pe termen scurt, mediu și lung, permanent și temporar, pozitiv și negativ); se va analiza natura impactului, va fi detaliat pentru fiecare dintre factorii de mediu menționați mai sus și se va analiza dacă este normal sau unul neobișnuit pentru zona respectivă; … – extinderea impactului (zona geografică, numărul populației/habitatelor/speciilor afectate). Se va avea în vedere dacă impactul este local sau implică o arie ce depășește zona proiectului; … – magnitudinea și complexitatea impactului, estimate în funcție de gradul în care vor fi afectați factorii de mediu și intensitatea de manifestare și care arată gradele în care se va schimba sau nu situația existentă înainte de implementarea proiectului; … – probabilitatea impactului; se va analiza dacă impactul este probabil sau improbabil a se manifesta; … – durata, frecvența și reversibilitatea impactului; se va analiza dacă impactul este pe termen scurt, mediu sau lung, temporar sau permanent, frecvent sau nu, continuu sau intermitent, reversibil (posibil a reveni) sau ireversibil; … – măsurile de evitare, reducere sau ameliorare a impactului semnificativ asupra mediului pentru fiecare factor de mediu; se propun măsurile necesare pentru evitarea, reducerea sau compensarea impactului advers semnificativ asupra mediului, atât în perioada de execuție a lucrărilor, cât și în cea de operare; … – natura transfrontieră a impactului (dacă este cazul). … De asemenea se analizează sursele de poluare și instalații pentru reținerea, evacuarea și dispersia poluanților în mediu, atât în perioada de execuție a lucrărilor, cât și în cea de operare, se propun măsuri de protecție și monitorizare a factorilor de mediu.În cazul în care autoritatea de mediu decide necesitatea elaborării raportului privind impactul asupra mediului, acesta va răspunde cerințelor ce vor fi menționate în îndrumarul de mediu. Conținutul-cadru al raportului privind impactul asupra mediului este indicat în Ordinul ministrului apelor și protecției mediului nr. 863/2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului.2.1.Protecția apelor și a ecosistemelor acvatice2.1.1.La lucrările de drumuri se va asigura protecția apelor de suprafață, subterane și a ecosistemelor acvatice, care are ca obiect menținerea și ameliorarea calității și productivității naturale ale acestora, în scopul evitării unor efecte negative asupra mediului (modificări calitative și/sau cantitative ale receptorilor), sănătății umane (zone de protecție sanitară și perimetre de protecție hidrogeologice) și bunurilor materiale. Vor fi analizate și propuse măsuri pentru protecția la poluări accidentale și sezoniere. Controlul respectării reglementărilor de protecție a apelor și a ecosistemelor acvatice este organizat și exercitat de către autoritățile din domeniul mediului, apelor, sănătății și de alte autorități, potrivit competențelor legale.Se va analiza impactul manifestat atât în perioada de execuție a lucrărilor, cât și în perioada de operare asupra: condițiilor hidrogeologice și hidrologice, calității receptorului după descărcarea apelor pluviale de pe amplasamente, ecosistemelor corpurilor de apă și asupra zonelor de coastă, folosințelor de apă (zone de recreere, prize de apă, zone protejate, alți utilizatori). Se va analiza impactul produs de potențiale poluări accidentale și poluări sezoniere (pe perioada de iarnă).În procesul de selectare a alternativelor trebuie avute în vedere prevederile planurilor de management bazinale, în principal obiectivele privind atingerea stării bune pentru corpurile de apă. Astfel, la proiectarea infrastructurii rutiere se va ține cont de faptul că starea ecologică a unui corp de apă de suprafață sau potențialul ecologic al unui corp artificial sau puternic modificat este influențată atât de soluția inginerească, de tehnologie, cât și de materialele de construcție selectate. Soluția tehnică propusă va căuta să conducă la un impact redus și să asigure echilibrul cursului natural de apă și al zonei adiacente acestuia. … 2.1.2.Conceperea unui traseu de drum se va realiza prin alegerea soluției optime, pentru evitarea prejudiciilor ireversibile aduse mediului acvatic de orice tip. Sistemul de scurgere a apelor trebuie să fie proiectat și întreținut pentru a proteja drumul și terenurile adiacente, să fie compatibil cu mediul înconjurător. În cazul în care drumul străbate zone umede, se vor executa lucrări specifice pentru eliminarea apelor de pe amplasamentul respectiv, pentru a evita fenomenele de băltire. Se vor avea, însă, în vedere efectele pe care le pot provoca aceste lucrări, cu propunerea măsurilor de protecție adecvate astfel încât să nu fie periclitate speciile specifice zonelor umede. Lucrările de execuție a infrastructurii rutiere vor respecta zonele de protecție sanitară impuse de legislația în vigoare. Este necesar a se obține și avizul de gospodărire a apelor. … 2.1.3.Pentru protecția faunei acvatice se vor prevedea măsuri conform legislației în vigoare, astfel încât lucrările de drumuri să nu dăuneze faunei acvatice și să asigure o protecție a acestora. … 2.1.4.Execuția lucrărilor de infrastructură se va face astfel încât contaminarea potențială a cursurilor de apă, lacurilor, pânzei freatice să fie evitată. Amplasarea lucrărilor de artă – poduri, viaducte, ziduri de sprijin, tuneluri – se va face astfel încât să se evite:– modificarea dinamicii scurgerii apelor prin reducerea secțiunilor albiilor; … – întreruperea scurgerilor apelor subterane. … Lucrările care vor fi propuse vor respecta prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, și condițiile impuse în avizul de gospodărire a apelor. … 2.1.5.Apele de pe suprafața drumului se vor colecta în dispozitivele de colectare și evacuare ale apelor meteorice, ca elemente conexe drumului, prevăzute și dimensionate conform legislației în vigoare. Evacuarea apelor se face conform reglementărilor pentru protecția calității cursurilor de apă și solurilor, cu prevederea lucrărilor necesare. … 2.1.6.Deversarea apelor uzate menajere neepurate în dispozitivele de colectare și evacuare ale apelor meteorice, ca elemente conexe drumului, este interzisă. Evacuarea apelor uzate menajere, provenite de la amenajările colaterale drumului, neracordate la un sistem de canalizare, se face prin instalații de pre-epurare, care trebuie să fie proiectate și executate conform normativelor în vigoare. Instalațiile se execută și se întrețin în bună stare de funcționare de către beneficiarul acestor lucrări. … … 2.2.Protecția atmosfereiÎn raportul privind impactul asupra mediului se identifică fondul actual de poluare și se estimează concentrațiile de poluanți în atmosferă, pe baza prognozelor de trafic (numărul, tipul și viteza autovehiculelor) pentru perioada de analiză luată în calcul. Se va avea în vedere cumularea cu poluanții produși de surse fixe sau mobile din zona analizată. Valorile concentrațiilor de poluanți rezultați de la traficul rutier vor fi comparate cu valorile specificate de reglementările în vigoare și vor fi propuse măsuri pentru respectarea acestora. Estimările se vor face atât pentru etapa execuției lucrărilor, cât și pentru cea de operare.Măsurile de diminuare a impactului asupra mediului vizează:– soluții tehnice pentru controlul poluării aerului (reducerea poluării, epurarea gazelor emise, îmbunătățirea parametrilor de emisie etc.); … – instalații propuse pentru controlul emisiilor de poluanți în perioada de execuție a lucrărilor, în special la sursele fixe. … … 2.3.Protecția mediului social și economicConstrucția, operarea, reabilitarea și extinderea/modernizarea proiectelor de infrastructură rutieră pot genera numeroase tipuri de impact ce afectează toate componentele de mediu, inclusiv componenta socială [modificarea calității vieții ca urmare a creșterii sau, după caz, a reducerii nivelului de zgomot sau a poluării aerului, pierderea tradițiilor sau modificarea structurii etnice ca urmare a efectuării unor strămutări, modificarea nivelului de trai ca urmare a pierderilor (după caz, a apariției unor beneficii) de natură economică].În raportul privind impactul asupra mediului se au în vedere următoarele aspecte:– identificarea fondului actual de poluare; … – identificarea zonelor sensibile la zgomot și vibrații, cauza sensibilității; … – condițiile economice locale, piața de muncă, dinamica șomerilor; … – schimbări asupra calității mediului, zgomot atât în perioada de execuție, cât și în cea de operare; … – pentru stabilirea măsurilor de protecție împotriva zgomotului se va estima nivelul de zgomot produs de traficul rutier în etapa de perspectivă și cumularea acestuia cu nivelul de zgomot produs de alte surse din zonă, fixe sau mobile; … – verificarea existenței unor reglementări locale în ceea ce privește nivelul de zgomot și vibrațiile, atât în cursul zilei, cât și în cursul nopții, altele decât cele prevăzute de normativele în vigoare. … Nivelul de zgomot, exterior așezărilor umane, va respecta prevederile legislației în vigoare. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare, stipulează obligativitatea respectării principiilor ecologice în procesul de dezvoltare social-economică, pentru asigurarea unui mediu de viață sănătos pentru populație. Amplasarea drumurilor, autostrăzilor trebuie să se facă fără a prejudicia în vreun fel salubritatea, ambientul, spațiile de odihnă, tratament și recreere, starea de sănătate și de confort a populației. În acest scop se pot avea în vedere următoarele măsuri:– realizarea, dezvoltarea și întreținerea spațiilor verzi; … – aliniamente de arbori și perdele de protecție, cu rol atât antipoluant – împotriva noxelor, zgomotului, cât și estetic; … – prevederea de panouri de protecție împotriva zgomotului, bariere de pământ; … – folosirea, în măsura posibilităților, a unor tipuri de îmbrăcăminte rutieră absorbantă fonic; … – execuția, unde este posibil, de piste pentru bicicliști; … – execuția de treceri sigure pentru pietoni; … – execuția de amenajări speciale pentru persoanele cu dizabilități; … – execuția trotuarelor. … … 2.4.Protecția soluluiSe identifică fondul actual de poluare al solului și sursele existente.Analiza impactului asupra solului va ține seama de: suprafața, grosimea și volumul stratului de sol fertil care este decopertat în timpul diferitelor etape ale implementării proiectului; locul depozitării temporare a acestui strat, perioada de depozitare, impactul prognozat al acestei decopertări asupra elementelor mediului; tipurile dominante de sol; acumulări și migrări de poluanți în sol; activitatea propusă (proiect); modificarea factorilor care favorizează apariția eroziunilor, alunecărilor de teren; compactarea solurilor, tasarea solurilor, schimbarea densității solurilor, modificări în activitatea biologică a solurilor, a calității, vulnerabilității și rezistenței.Amplasamentul organizării de șantier se face cu respectarea unor condiții, astfel încât impactul asupra mediului să fie minim: zone neîmpădurite, fără alunecări de teren, de preferință pe terenuri neproductive.Antreprenorii lucrărilor de drumuri sunt obligați să ia măsuri de depozitare a stratului de sol fertil decopertat, în vederea refolosirii acestuia, de prevenire a eroziunii solului și de stabilizare permanentă a suprafețelor drumurilor în lucru, în special înaintea perioadei de iarnă.Pe parcursul desfășurării lucrărilor de execuție a drumurilor, antreprenorul va lua măsuri pentru asigurarea stabilității solului, corelând lucrările de construcție cu lucrările de ameliorare a terenurilor afectate. La execuția terasamentelor se va evita folosirea materialelor cu risc ecologic imediat sau în timp.Beneficiarii lucrărilor de investiții, care dețin terenuri pe care nu le mai folosesc, vor proceda la redarea acestora în conformitate cu legea privind regimul juridic al drumurilor.Drumurile, prin lucrările de exploatare și întreținere, pot afecta calitatea solului prin modificarea structurii, dereglarea echilibrelor ecosistemelor, modificarea habitatelor, divizarea teritoriului, întreruperea căilor de deplasare a faunei, ocuparea de teren agricol sau cu altă destinație productivă. Pe durata exploatării și întreținerii drumurilor se vor respecta măsurile de protecție a mediului în conformitate cu legislația în vigoare:– se vor menține în bună stare de funcționare amenajările antipoluante și de protecție a mediului; … – se vor marca zonele sensibile ecologic, cu indicarea regimului de circulație și prin informarea publicului asupra importanței ecologice a obiectivului; … – se vor realiza plantații pentru protecția solului, în cazul în care acestea vor rezulta ca fiind necesare. … … 2.5.Protecția biodiversității, a ariilor naturaleVa fi analizat amplasamentul proiectului în raport cu arii naturale protejate, rezervații de interes local sau național, parcuri naturale sau naționale.Din punctul de vedere al impactului biodiversității, principalele forme de impact sunt:A.pierderea habitatelor; … B.alterarea habitatelor; … C.perturbarea activității speciilor de faună; … D.reducerea efectivelor ca urmare a creșterii mortalității. … Toate aceste forme de impact pot sa apară în mod direct sau indirect, dar și să se manifeste la scări spațiotemporale scurte sau foarte mari (impactul devine evident după foarte mulți ani sau se manifestă la distanță mare față de traseul infrastructurii rutiere).Administratorii și custozii ariilor naturale protejate se implică în procesul de selectare a alternativelor prin punerea la dispoziția titularului de proiect, a proiectantului, dar în mod deosebit a experților de mediu, a informațiilor relevante deținute privind elementele critice din interiorul ariilor naturale protejate, necesare analizării zonelor cu sensibilitate foarte ridicată pentru speciile de faună (cum sunt, de exemplu, zonele de sălbăticie sau coridoarele ecologice), în vederea stabilirii acestora ca zone care trebuie evitate de viitorul traseu al unei artere rutiere. Administratorii și custozii pot transmite puncte de vedere, opinii și propuneri, atât în cadrul grupurilor de lucru, cât și la solicitarea autorităților de mediu sau a experților implicați în realizarea evaluărilor de mediu.Fiecare raport privind impactul asupra mediului sau studiu de evaluare adecvată trebuie să conțină măsuri de evitare și reducere a impactului, care să se adreseze direct tuturor formelor de impact negativ (și nu doar impacturilor negative semnificative).Proiectarea detaliată a soluțiilor constructive propuse pentru reducerea impactului asupra mediului (inclusiv cele necesare a fi implementate în perioada de construcție) trebuie realizată în colaborare cu experții de mediu.În acest sens este necesară realizarea unei evaluări a impactului asupra mediului într-o fază cât mai timpurie a proiectării cu scopul de a identifica efectele potențiale asupra mediului, putând astfel fi stabilite măsuri de evitare, reducere a impactului sau alegerea de soluții alternative și, bineînțeles acolo unde situația o impune, pot fi propuse măsuri compensatorii.Astfel, numai o planificare adecvată care să aibă la bază analiza alternativelor disponibile și selectarea alternativei fezabile economic, dar și cu impactul cel mai redus asupra mediului va conduce la promovarea proiectelor de investiții care să contribuie la realizarea unui sistem durabil de transport.Impactul prognozat atât pentru perioada de execuție a lucrărilor, cât și pentru cea de operare va avea în vedere:– reducerea suprafețelor habitatelor naturale din cadrul ariilor naturale protejate (% din total arie, ha) și efectul de fragmentare a habitatelor naturale; … – alterarea zonelor umede; … – schimbări asupra vârstei, compoziției pe specii și a tipurilor de pădure; … – distrugerea sau alterarea habitatelor speciilor de plante incluse în Cartea Roșie; … – modificarea/distrugerea populației de plante și a speciilor cu importanță economică; … – modificarea compoziției pe specii: specii locale sau aclimatizate, răspândirea speciilor invadatoare; … – degradarea florei din cauza factorilor fizici (lipsa luminii, compactarea solului, modificarea condițiilor hidrologice etc.); … – distrugerea sau modificarea habitatelor speciilor de animale incluse în Cartea Roșie; … – alterarea speciilor și populațiilor de păsări, mamifere, pești, amfibii, reptile, nevertebrate; … – afectarea locurilor de cuibărit și hrănire pentru specii de păsări; … – modificări în dinamica resurselor de specii de vânat și a speciilor rare de pești; … – modificări în dinamica resurselor animale; … – modificarea/distrugerea rutelor de migrare; … – modificarea/reducerea spațiilor pentru adăposturi, de odihnă, hrană, creștere, contra frigului; … – alterarea sau modificarea speciilor de fungi/ciuperci. … Măsurile de protecție vor avea în vedere diminuarea impactului provocat de schimbări ale suprafețelor împădurite, mlaștinilor, zonelor umede, protecția și reconstrucția resurselor biologice, protecția și reconstrucția speciilor incluse în Cartea Roșie, măsuri de protecție și restaurare a rutelor de migrare, măsuri de protecție sau reducere a degradării florei, măsuri de protecție sau reconstrucție a adăposturilor pentru animale, replantarea arborilor sau a ierbii, măsuri de protejare a faunei acvatice, reducerea efectului de fragmentare a habitatelor prin prevederea unor lucrări de asigurare a continuității traseelor de migrare a animalelor. … 2.6.Protecția peisajului și a zonelor împăduriteÎn cadrul analizei impactului asupra peisajului vor fi colectate informații despre peisaj, încadrarea în regiune, diversitatea acestuia, caracteristicile și geomorfologia reliefului pe amplasament, caracteristicile rețelei hidrologice, zone împădurite în arealul amplasamentului, raportul între teritoriul natural și cel antropizat. Vor fi analizate lucrările propuse în raport cu peisajul: lucrări de artă, deblee, ramblee, tuneluri și vor fi propuse măsurile adecvate pentru încadrarea proiectului în peisaj.Un traseu de drum nou trebuie să se încadreze armonios în peisajul înconjurător, să utilizeze cât mai bine configurația terenului și perspectivele avantajoase și să devină chiar o atracție turistică propriu-zisă. Structura construcțiilor poate fi aleasă astfel încât, prin selectarea materialelor de construcție, să se armonizeze cu ansamblul peisagistic specific zonei.În cursul execuției lucrărilor de drumuri și pe durata exploatării și întreținerii, atât antreprenorul general, cât și administratorul drumului vor lua toate măsurile de protecție a fondului forestier în conformitate cu cerințele legislației în vigoare. Zonele în care s-au depozitat materialele provenite din excavații vor fi reamenajate la terminarea lucrărilor, conform condițiilor impuse prin acordul de mediu.Protecția peisajului cuprinde acțiuni de conservare și menținere a aspectelor semnificative sau caracteristice ale unui peisaj, justificate prin valoarea sa patrimonială, derivată din configurația naturală și/sau intervenția umană.La finalizarea investițiilor se vor realiza lucrări de refacere a zonelor care au fost afectate de implementarea proiectului prin aducerea acestora la starea inițială, respectându-se condițiile și măsurile impuse prin actele de reglementare. … 2.7.Protecția siturilor arheologice și istoriceSiturile arheologice vor fi identificate pe bază de studii și cercetări de teren încă de la faza de proiectare și vor fi propuse măsuri pentru protecția acestora. Pe perioada execuției lucrărilor vor fi parcurse toate etapele pentru descărcarea de sarcină arheologică. … 2.8.Regimul deșeurilorSe vor avea în vedere: generarea deșeurilor, managementul deșeurilor, eliminarea și reciclarea deșeurilor. Gestiunea deșeurilor se tratează în conformitate cu prevederile legale în vigoare, pe tipuri și categorii.Principalele produse generate de activitatea de construcție și întreținere a drumurilor, ce pot fi clasate ca deșeuri, sunt materialele rezultate din decapări și din demolări. În activitatea de construcție și întreținere a infrastructurii rutiere se va ține seama de reglementările în vigoare în colectarea, transportul, depozitarea și reciclarea deșeurilor.Obligațiile ce rezultă din prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare, sunt următoarele:– gestionarea deșeurilor trebuie să se efectueze în condiții de protecție a sănătății populației și a mediului; … – valorificarea deșeurilor se realizează numai în instalații, prin procese sau activități autorizate de autoritățile publice competente. … Vor fi propuse măsuri de protecție în cazul accidentelor în care sunt implicate autovehicule, ridicarea caroseriilor, curățarea locului accidentului de resturi de metal și sticlă, decopertarea solului îmbibat cu produse petroliere și alte substanțe periculoase, refacerea vegetației, precum și repararea îmbrăcămintei rutiere și lucrările de consolidare a drumurilor avariate intră în sarcina administratorului drumului, urmând ca acesta să recupereze contravaloarea lucrărilor executate.Gestionarea deșeurilor trebuie să se realizeze fără a pune în pericol sănătatea umană și fără a dăuna mediului, în special:a)fără a genera riscuri pentru aer, apă, sol, faună sau floră; … b)fără a crea disconfort din cauza zgomotului sau a mirosurilor; … c)fără a afecta negativ peisajul sau zonele de interes special. … Se vor respecta prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care stabilește măsurile necesare pentru protecția mediului și a sănătății populației, prin prevenirea sau reducerea efectelor adverse, determinate de generarea și gestionarea deșeurilor, și prin reducerea efectelor generale ale folosirii resurselor și creșterea eficienței folosirii acestora.Va fi elaborat un plan de prevenire a poluării accidentale, precum și un Plan de management de mediu, în care vor fi indicate acțiunile necesar a fi întreprinse, persoanele responsabile, modul de acțiune și intervenție, în cazul producerii unor accidente sau poluări. … +
Capitolul IIIDispoziții finalePrevederile prezentelor norme nu sunt limitative. Protecția mediului înconjurător va respecta întreaga legislație existentă în domeniu, adaptată la condițiile specifice generate de activitatea de execuție și de întreținere a drumurilor. +
Capitolul IVReferințe– Legea nr. 18/1991 – Legea fondului funciar, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … – Legea nr. 98/1992 – Lege pentru ratificarea Convenției privind protecția Mării Negre împotriva poluării, semnată la București la 21 aprilie 1992; … – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare; … – Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … – Legea nr. 107/1996 – Legea apelor, cu modificările și completările ulterioare; … – Legea nr. 211/2011 – Lege privind regimul deșeurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … – Legea nr. 104/2011 – Lege privind calitatea aerului înconjurător, cu modificările ulterioare; … – Legea nr. 213/2011 – Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 289/2002 privind perdelele forestiere de protecție; … – Ordonanța Guvernului nr. 27/1992, privind unele măsuri pentru protecția patrimoniului cultural național, aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu modificările și completările ulterioare; … – Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare; … – Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2007 privind declararea ariilor de protecție avifaunistică ca parte integrantă a rețelei ecologice Natura 2000 în România, cu modificările și completările ulterioare ; … – Hotărârea Guvernului nr. 971/2011 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.284/2007 privind declararea ariilor de protecție specială avifaunistică ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România; … – Hotărârea Guvernului nr. 36/1996 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele privind exploatarea și menținerea în bună stare a drumurilor publice, cu modificările ulterioare; … – Hotărârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … – Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul și mărimea zonelor de protecție sanitară și hidrogeologică; … – Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe, cu modificările ulterioare; … – Hotărârea Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările ulterioare; … – Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 462/1993 pentru aprobarea Condițiilor tehnice privind protecția atmosferei și a Normelor metodologice privind determinarea emisiilor de poluanți atmosferici produși de surse staționare, cu modificările ulterioare; … – Ordinul ministrului mediului și pădurilor, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 135/84/76/1.284/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și private; … – Ordinul ministrului apelor și protecției mediului nr. 863/2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului; … – Ordinul ministrului sănătății nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației, cu modificările ulterioare; … – Ordinul ministrului mediului și pădurilor nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar; … – Ordinul ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 1.964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanță comunitară, ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările ulterioare; … – Ordinul ministrului mediului și pădurilor nr. 2.387/2011 pentru modificarea Ordinului ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 1.964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanță comunitară, ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România. … ––