NORME din 21 iunie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 513 din 3 iulie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 28 28/02/2022
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 132 21/06/2017
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 28 28/02/2022
ActulAPROBAT DEORDIN 132 21/06/2017
ActulCONTINUT DEORDIN 132 21/06/2017
ActulREFERIT DEORDIN 132 21/06/2017





Notă
Aprobate de Ordinul nr. 132 din 21 iunie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 513 din 3 iulie 2017.
 + 
Capitolul IDomeniu, scop, definiții + 
Secţiunea 1Domeniu și scop + 
Articolul 1(1)Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)Prin prezentele norme se stabilesc cerințele generale de securitate nucleară privind înregistrarea, raportarea și analiza evenimentelor și utilizarea experienței de exploatare pentru instalațiile nucleare. (3)Îndeplinirea prevederilor prezentelor norme constituie o condiție necesară pentru autorizarea de către Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare, denumită în continuare CNCAN, a activităților de construcție, punere în funcțiune și exploatare a unei instalații nucleare. (4)Prevederile prezentelor norme se aplică atât titularilor, cât și solicitanților de autorizație pentru fazele de construcție, punere în funcțiune și exploatare a unei instalații nucleare.
 + 
Articolul 2Prezentele norme se aplică următoarelor categorii de instalații nucleare:a)centrale nuclearoelectrice;b)reactoare de cercetare, reactoare de putere zero și ansambluri subcritice;c)reactoare de demonstrație;d)fabrici de combustibil nuclear;e)instalații de stocare a combustibilului nuclear uzat;f)orice alte instalații nucleare pentru care CNCAN consideră necesară aplicarea, parțială sau integrală, a acestor norme în procesul de autorizare și o impune prin condițiile din autorizațiile emise.
 + 
Secţiunea a 2-aDefiniții + 
Articolul 3(1)Termenii utilizați în prezentele norme sunt definiți în anexa nr. 1, cu excepția acelora ale căror definiții se regăsesc în textul prezentelor norme.(2)Abrevierea SSCE se utilizează pentru a face referire în mod generic la sistemele, structurile, componentele și echipamentele unei instalații nucleare, inclusiv software-ul pentru sistemele de instrumentație și control.(3)Funcționarea de probă, funcționarea propriu-zisă, întreținerea, repararea, modificarea și conservarea instalației nucleare sunt considerate componente ale fazei de exploatare.
 + 
Capitolul IIÎnregistrarea, raportarea și analiza evenimentelor și utilizarea experienței de exploatare pentru instalațiile nucleare + 
Secţiunea 1Prevederi generale + 
Articolul 4(1)Titularul de autorizație trebuie să stabilească și să implementeze un proces sistematic pentru raportarea, colectarea, sortarea, analiza și documentarea experienței de exploatare și a evenimentelor de la instalația nucleară pentru care este responsabil, precum și a evenimentelor și experienței de exploatare relevante raportate de alte instalații nucleare, de organizații din domeniul nuclear și de organizații din alte sectoare industriale, la nivel național și internațional.(2)Procesul cerut la alin. (1) trebuie documentat prin proceduri specifice.(3)Procesul cerut la alin. (1) trebuie să includă următoarele activități:a)raportarea și înregistrarea experienței de exploatare, inclusiv a evenimentelor;b)sortarea evenimentelor, în principal în funcție de semnificația lor pentru securitatea nucleară;c)investigarea și analiza evenimentelor;d)formularea recomandărilor rezultate din analiza evenimentelor, inclusiv aprobarea, implementarea, urmărirea și evaluarea eficacității acțiunilor;e)evaluarea tendințelor;f)diseminarea și schimbul de informații, inclusiv prin utilizarea sistemelor internaționale de colectare a experienței de exploatare;g)monitorizarea continuă și îmbunătățirea procesului pentru utilizarea experienței de exploatare;h)asigurarea documentării adecvate a experienței de exploatare, care să permită identificarea facilă a informațiilor despre evenimente.  + 
Articolul 5(1)Titularul de autorizație trebuie să asigure identificarea facilă și sistematică a tuturor condițiilor anormale raportate relevante pentru fiecare proces, tip de activitate și SSCE afectat, după caz.(2)Informațiile relevante pentru experiența de exploatare, atât în ce privește operarea normală, cât și răspunsul la tranzienți și situații de accident, precum și alte informații importante referitoare la securitatea nucleară trebuie organizate, documentate și stocate în așa fel încât să poată fi ușor de regăsit, să faciliteze căutarea sistematică a informațiilor și să permită sortarea lor după relevanță. (3)Pentru instalațiile nucleare aflate în fazele de construcție și de punere în funcțiune se vor raporta și documenta toate condițiile anormale legate de SSCE cu funcții de securitate nucleară, inclusiv în ce privește proiectarea, aprovizionarea, fabricarea, construcția, montajul, asamblarea, verificarea, inspecția și testarea acestora, după caz. (4)Înregistrările privind analiza evenimentelor și evaluarea experienței de exploatare trebuie să fie disponibile și accesibile pe toată durata de viață a instalației nucleare, inclusiv în faza de dezafectare.
 + 
Articolul 6(1)Titularul de autorizație trebuie să analizeze evenimentele semnificative și să dispună acțiunile corective și/sau preventive necesare pentru prevenirea recurenței sau pentru reducerea frecvenței de apariție și a impactului acestora și pentru îmbunătățirea securității nucleare.(2)Pentru aceasta trebuie întreprinse următoarele acțiuni:a)evenimentele interne trebuie să fie clasificate în conformitate cu consecințele lor, reale sau potențiale, pentru identificarea celor semnificative din punctul de vedere al consecințelor;b)evenimentele semnificative din experiența de exploatare externă trebuie să fie evaluate din punctul de vedere al aplicabilității și semnificației lor pentru instalația nucleară și pentru organizația titularului de autorizație;c)pentru evenimentele semnificative trebuie să se stabilească acțiuni corective și/sau preventive;d)trebuie să fie urmărite implementarea acțiunilor corective și/sau preventive stabilite și eficacitatea acestora.(3)Cauzele evenimentelor interne semnificative trebuie să fie înregistrate și analizate pentru determinarea tendințelor. + 
Articolul 7Experiența de exploatare a instalației nucleare trebuie evaluată pentru a se identifica orice probleme latente, potențiali precursori de evenimente și tendințe care pot conduce la degradarea performanțelor sau la reducerea marjelor de securitate nucleară.  + 
Articolul 8Titularul de autorizație trebuie să se asigure că măsurile necesare sunt implementate în timp util pentru prevenirea recurenței sau pentru reducerea frecvenței de apariție și a impactului evenimentelor și pentru a contracara evoluțiile care pot afecta securitatea nucleară. Aceste măsuri includ obținerea rezultatelor evaluării experienței de exploatare și a concluziilor analizelor evenimentelor, considerarea bunelor practici aplicabile și implementarea acțiunilor corective adecvate pentru a înlătura cauzele de profunzime ale evenimentelor. + 
Articolul 9Informațiile rezultate din experiența de exploatare trebuie distribuite și comunicate personalului relevant, precum și organismelor naționale și internaționale relevante, conform obligațiilor asumate și procedurilor agreate în acest scop. + 
Articolul 10(1)Titularul de autorizație trebuie să mențină comunicarea cu organizațiile implicate în proiectarea și construcția instalației nucleare, cu organizațiile care desfășoară activități de cercetare relevante pentru securitatea instalațiilor nucleare, precum și cu furnizorii de produse și servicii, cu scopul de a schimba informații relevante legate de experiența de exploatare și de a obține asistență tehnică, după cum este necesar, în caz de defectări ale SSCE sau alte condiții anormale.(2)De asemenea, titularul de autorizație trebuie să stabilească relații pentru schimburi de experiență de exploatare cu alți operatori de instalații nucleare și organizații specializate la nivel național și/sau internațional.
 + 
Articolul 11Titularul de autorizație trebuie să se asigure că experiența dobândită din exploatarea instalației nucleare este:a)evaluată pentru a fi utilizată la îmbunătățirea performanțelor SSCE cu funcții de securitate nucleară, precum și a proceselor, practicilor și activităților de operare aferente;b)disponibilă pentru a fi utilizată la îmbunătățirea proiectului instalației nucleare, activităților de aprovizionare, construcții-montaj, punere în funcțiune și dezafectare. + 
Articolul 12Informațiile provenite din evaluarea experienței de exploatare trebuie luate în considerare și utilizate ca date de intrare cel puțin pentru:a)analizele de securitate nucleară, probabilistice și deterministe și analizele de hazard;b)pregătirea personalului;c)îmbunătățirea procedurilor și proceselor de lucru;d)procesul de management al îmbătrânirii instalației nucleare, inclusiv pentru evaluarea duratei de viață a instalației nucleare;e)procesul de revizuire periodică a securității nucleare;f)activitățile de fabricare, construcții-montaj, reparații și întreținere pentru SSCE cu funcții de securitate nucleară.
 + 
Secţiunea a 2-aResursele alocate procesului de utilizare a experienței de exploatare + 
Articolul 13(1)Titularul de autorizație trebuie să asigure suficiente resurse și personal calificat desemnat pentru evaluarea multidisciplinară a condițiilor anormale, inclusiv a evenimentelor semnificative, precum și pentru evaluarea experienței de exploatare externe. (2)Titularul de autorizație va desemna și va aloca personalul necesar pentru implementarea procesului de utilizare a experienței de exploatare, pentru diseminarea constatărilor și a lecțiilor învățate importante pentru securitatea nucleară și, acolo unde este cazul, a recomandărilor pentru acțiuni corective.(3)Personalul responsabil pentru evaluarea experienței de exploatare și pentru analiza evenimentelor trebuie să beneficieze de o pregătire adecvată, de resurse și de sprijin din partea conducerii. (4)Personalul implicat în analiza evenimentelor trebuie să aibă pregătirea și calificarea necesare pentru a înțelege cauzele tehnice și organizaționale care conduc sau contribuie la condiții adverse pentru securitatea nucleară, inclusiv cunoștințe privind proiectul, analizele de securitate și operarea instalației nucleare, precum și factorii umani și organizaționali importanți pentru securitatea nucleară.
 + 
Secţiunea a 3-aImplicarea conducerii + 
Articolul 14(1)Personalul cu funcții de conducere din cadrul organizației titularului de autorizație trebuie să definească clar responsabilitățile și așteptările și trebuie să se implice corespunzător pentru a asigura finalizarea acțiunilor corective, preventive și de îmbunătățire inițiate în baza utilizării experienței de exploatare.(2)Constatările și tendințele semnificative din punctul de vedere al securității nucleare trebuie raportate conducerii de la cel mai înalt nivel a titularului de autorizație.
 + 
Secţiunea a 4-aIdentificarea și raportarea internă a condițiilor anormale + 
Articolul 15(1)Titularul de autorizație trebuie să raporteze condițiile anormale, inclusiv evenimentele semnificative, în conformitate cu un set de proceduri și criterii stabilite în cadrul sistemului propriu de management, cu respectarea cerințelor din reglementările CNCAN și din autorizațiile în vigoare și ținând cont de standardele și bunele practici internaționale curente. (2)Titularul de autorizație trebuie să stabilească cerințe conform cărora tot personalul propriu, precum și personalul contractorilor și furnizorilor de produse și servicii pentru instalația nucleară, care își desfășoară activitatea pe amplasamentul instalației nucleare, au obligația de a raporta condițiile anormale.
 + 
Articolul 16(1)Titularul de autorizație trebuie să asigure identificarea și raportarea internă, în cadrul propriei organizații, a oricăror condiții care se încadrează în una sau mai multe categorii din lista de mai jos:a)defectări ale SSCE cu funcții de securitate nucleară sau cu impact direct asupra funcționării instalației nucleare în bune condiții;b)deficiențe de proiectare, fabricație, materiale, montaj, asamblare, verificare, testare sau inspecție pentru SSCE cu funcții de securitate nucleară, inclusiv suspiciuni legate de produsele contrafăcute, frauduloase sau suspecte;c)discrepanțe în proceduri, manuale, documentații, desene, rapoarte asociate SSCE cu funcții de securitate nucleară și activităților aferente;d)încălcarea procedurilor/deviații de la cerințele documentelor sistemului de management;e)analize/evaluări/rezoluții inadecvate;f)discrepanțe asociate cu alarme, praguri de declanșare, calibrări, erori de măsurare, parametri importanți pentru securitatea nucleară;g)erori de personal/erori umane;h)deficiențe în practicile de construcție, punere în funcțiune, operare, întreținere, testare și inspecție, inclusiv situațiile în care o activitate trebuie refăcută deoarece nu s-a realizat corect de prima dată;i)atribuiri incorecte pentru sisteme, echipamente și componente;j)condiții neanalizate, discrepanțe în analizele de securitate nucleară, deficiențe legate de ipotezele, modelele sau codurile de calcul, probleme de securitate nucleară neidentificate anterior sau neanalizate;k)deficiențe legate de ingineria factorului uman, ergonomie și interfața om-mașină; deficiențe legate de fidelitatea și disponibilitatea simulatorului integral;l)evenimente radiologice;m)nerespectarea limitelor și condițiilor tehnice de operare;n)deficiențe în procesul de aprovizionare, indisponibilitatea pieselor de rezervă;o)deficiențe legate de protecția radiologică;p)deficiențe legate de protecția la incendiu;q)deficiențe legate de sănătatea și securitatea muncii;r)deficiențe cu potențial de afectare a mediului;s)modificări necontrolate ale parametrilor chimici;ș)tendințe de îmbătrânire accelerată a SSCE cu funcții de securitate nucleară;t)deficiențe identificate din experiența externă, din inspecții, observări, audituri, autoevaluări, evaluări externe sau din studiul rezultatelor programelor de cercetare;ț)deficiențe identificate de autoritățile de reglementare și control;u)abateri de la cerințele codurilor și standardelor industriale aplicabile;v)deficiențe ale programelor de pregătire și calificare a personalului;w)deficit de personal calificat pentru efectuarea unor activități importante pentru securitatea nucleară sau protecția radiologică;x)deficiențe în procesul de planificare pentru activitățile importante pentru securitatea nucleară sau protecția radiologică;y)deficiențe în pregătirea și planificarea răspunsului la tranzienți, accidente și situații de urgență;z)evenimente raportabile la CNCAN sau alte autorități de reglementare.(2)Enumerarea de la alin. (1) reprezintă o serie de categorii în care se pot încadra condițiile anormale din punctul de vedere al problemelor semnalate. Această listă de categorii nu este exhaustivă. Prin procedurile interne, titularul de autorizație poate cere personalului să raporteze și alte condiții anormale.
 + 
Articolul 17(1)Titularul de autorizație trebuie să asigure pregătirea, instrumentele și instrucțiunile necesare, astfel încât tot personalul din cadrul organizației de exploatare, inclusiv personalul contractorilor și furnizorilor de produse și servicii care își desfășoară activitatea pe amplasamentul instalației nucleare, să recunoască, să identifice și să raporteze cu ușurință și în mod operativ condițiile anormale. (2)Conducerea titularului de autorizație trebuie să încurajeze personalul să raporteze condițiile anormale, inclusiv evenimentele. (3)Titularul de autorizație trebuie să se asigure că raportarea internă a condițiilor anormale nu este îngrădită de măsuri administrative și că nu este condiționată de avizarea sau aprobarea pe cale ierarhică. (4)Titularul de autorizație trebuie să asigure formulare standardizate pentru raportarea internă a condițiilor anormale, care să specifice toate categoriile de informații necesare pentru analiza acestor condiții.
 + 
Articolul 18Titularul de autorizație trebuie să stabilească un sistem de clasificare pentru condițiile anormale, în funcție de natura consecințelor asociate acestora, asigurând abordarea gradată a analizei și acțiunilor corective aferente.
 + 
Secţiunea a 5-aAnaliza evenimentelor + 
Articolul 19Evenimentele importante pentru securitatea nucleară trebuie supuse fără întârziere unei evaluări inițiale pentru a determina dacă sunt necesare acțiuni imediate.  + 
Articolul 20Titularul de autorizație trebuie să stabilească proceduri care să specifice metodele de analiză a evenimentelor, adecvate pentru diferitele tipuri de evenimente, inclusiv metodele de analiză a performanței umane. + 
Articolul 21(1)Analiza unui eveniment trebuie să se finalizeze într-o perioadă de timp și cu o prioritate care să țină cont de importanța evenimentului pentru securitatea nucleară, astfel încât, cu cât este mai important un eveniment, cu atât prioritatea acordată să fie mai mare. (2)Analiza de eveniment trebuie:a)să stabilească secvența completă a producerii evenimentului;b)să determine deviațiile sau neconformitățile relevante pentru modul în care s-a întâmplat evenimentul, precum și orice alte condiții care au contribuit la producerea evenimentului;c)să determine cauza directă, factorii contributorii și cauzele de profunzime ale evenimentului;d)să evalueze semnificația evenimentului pentru securitatea nucleară, inclusiv consecințele potențiale și implicațiile generice ale acestuia, respectiv relevanța evenimentului pentru alte SSCE, instalații, activități, procese, programe sau organizații; e)să identifice acțiunile corective și/sau preventive necesare.(3)Pentru centralele nuclearoelectrice, pentru evenimentele de operare relevante, titularul de autorizație trebuie să utilizeze simulatorul integral pentru verificarea secvenței evenimentului și a răspunsului centralei, în măsura în care este practic posibil.
 + 
Secţiunea a 6-aAcțiunile corective + 
Articolul 22În urma analizei de eveniment trebuie să se implementeze acțiuni corective și/sau preventive în timp util, cum ar fi modificări tehnice/de proiect, măsuri administrative sau de pregătire a personalului în vederea restabilirii și menținerii condițiilor de securitate nucleară, pentru prevenirea recurenței sau pentru reducerea frecvenței de apariție și a impactului evenimentului și, după caz, pentru a îmbunătăți securitatea nucleară.
 + 
Secţiunea a 7-aUtilizarea experienței de exploatare în procesul și programele de pregătire + 
Articolul 23(1)Titularul de autorizație trebuie să implementeze un proces prin care să asigure că experiența de exploatare, inclusiv evenimentele de la instalația nucleară de care răspunde, precum și evenimentele relevante de la alte instalații nucleare sunt luate în considerare în mod adecvat în procesul și programele de pregătire pentru personalul cu sarcini relevante pentru securitatea nucleară.(2)Pentru centralele nuclearoelectrice se va utiliza simulatorul integral pentru pregătirea personalului de operare în răspunsul la tranzienți similari cu cei înregistrați în experiența de exploatare internă și în experiența externă relevantă pentru tipul respectiv de instalație nucleară.(3)Exercițiile de răspuns la situații de urgență vor include scenarii stabilite în baza lecțiilor învățate din experiența de exploatare relevantă la nivel național și internațional.
 + 
Secţiunea a 8-aEvaluarea procesului de utilizare a experienței de exploatare + 
Articolul 24Titularul de autorizație trebuie să efectueze și să documenteze evaluarea periodică a eficacității procesului de utilizare a experienței de exploatare, în baza unor criterii de performanță, în cadrul unui proces de autoevaluare, precum și prin intermediul unor misiuni de evaluare externă. + 
Articolul 25Titularul de autorizație trebuie să analizeze cu regularitate eficacitatea utilizării experienței de exploatare dobândite în prevenirea repetării evenimentelor.
 + 
Secţiunea a 9-aRaportarea evenimentelor la CNCAN + 
Articolul 26(1)Titularul de autorizație trebuie să raporteze la CNCAN evenimentele importante, din categoria celor semnificative interne, și rezultatele evaluării acestora, în conformitate cu reglementările și cerințele CNCAN.(2)Procedurile de raportare trebuie întocmite de către titularul de autorizație și se supun aprobării CNCAN. Procedurile de raportare trebuie să includă formulare standardizate pentru raportarea evenimentelor.(3)Criteriile de raportare către CNCAN a evenimentelor importante sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme. Aceste criterii nu sunt exhaustive. Procedurile cerute la alin. (2) pot conține criterii suplimentare.(4)Notificările scrise ale evenimentelor care se încadrează în criteriile din anexa nr. 2 trebuie să conțină minimum următoarele informații:a)data și ora apariției evenimentului;b)starea în care se afla instalația la momentul producerii evenimentului, inclusiv manevrele importante care se aflau în desfășurare;c)descrierea evenimentului, inclusiv măsurile luate pentru a aduce instalația într-o stare sigură;d)cauzele probabile care au condus la apariția evenimentului, dacă acestea se cunosc;e)semnificația evenimentului din punctul de vedere al securității nucleare, inclusiv clasificarea preliminară a acestuia pe scala internațională a evenimentelor nucleare și radiologice.(5)La apariția/descoperirea unei condiții anormale sau a unui eveniment care se încadrează în criteriile din anexa nr. 2 la prezentele norme, titularul de autorizație trebuie să informeze CNCAN prin notificare verbală și/sau scrisă, în conformitate cu specificațiile din anexa nr. 2.(6)Pentru acele evenimente din anexa nr. 2 la prezentele norme care au un impact important din punctul de vedere al securității nucleare, titularul de autorizație trebuie să elaboreze și să transmită spre informare la CNCAN un raport de analiză a evenimentului, în maximum 60 de zile calendaristice de la descoperirea evenimentului.(7)Titularul de autorizație trebuie să asigure informarea promptă a publicului în cazul producerii incidentelor și accidentelor nucleare.
 + 
Secţiunea a 10-aStandarde și ghiduri + 
Articolul 27(1)Solicitantul, respectiv titularul de autorizație, trebuie să identifice și să ia în considerare standardele și bunele practici curente, recunoscute la nivel internațional, aplicabile pentru raportarea, colectarea, sortarea, analiza și documentarea experienței de exploatare și a evenimentelor de la instalația nucleară.(2)Documentele de referință menționate în anexa nr. 3 la prezentele norme reprezintă exemple de standarde și ghiduri privind bune practici recunoscute pe plan internațional și se recomandă ca orice nouă revizie a acestora să fie luată în considerare de către titularul de autorizație, în vederea îmbunătățirii procesului implementat pentru raportarea, colectarea, sortarea, analiza și documentarea experienței de exploatare și a evenimentelor de la instalația nucleară.
 + 
Capitolul IIIDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 28În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizație pentru instalațiile nucleare aflate în faza de exploatare trebuie să transmită la CNCAN spre evaluare un raport care să prezinte analiza conformității cu cerințele prezentelor norme și un plan de acțiuni pentru implementarea integrală a cerințelor. Planul de acțiuni trebuie supus aprobării CNCAN. + 
Articolul 29Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme.
 + 
Anexa nr. 1la norme + 
DefinițiiAccident – reprezintă orice eveniment neintenționat ale cărui consecințe reale sau potențiale sunt semnificative din punctul de vedere al protecției împotriva radiațiilor sau al securității nucleare; în înțelesul prezentelor norme, accidentele reprezintă evenimentele de nivel 4, 5, 6 și 7 pe scala internațională a evenimentelor nucleare și radiologice.Cauza directă – reprezintă starea materială, defectul, acțiunea, omisiunea sau condiția care a condus în mod direct la apariția unei condiții anormale; cauza directă poată fi funcționarea defectuoasă a unui echipament, acțiunea/ intervenția defectuoasă a personalului sau o eroare de procedură.Cauzele de profunzime – reprezintă cauzele fundamentale care trebuie corectate pentru a preveni reapariția unei condiții anormale.Eveniment semnificativ – reprezintă orice condiție anormală care are sau poate avea impact semnificativ asupra securității nucleare, protecției împotriva radiațiilor ionizante, sănătății și securității în muncă, protecției mediului, protecției fizice a instalației și materialelor nucleare sau protecției instalației nucleare împotriva amenințărilor cibernetice.Funcție de securitate nucleară – un scop specific care trebuie îndeplinit pentru asigurarea securității nucleare. Funcțiile generale de securitate nucleară sunt următoarele:a)controlul reactivității; pentru un reactor nuclear, această funcție se referă inclusiv la oprirea reactorului și menținerea acestuia într-o stare de oprire sigură pentru o perioadă de timp nedeterminată;b)răcirea combustibilului nuclear;c)reținerea materialelor radioactive, inclusiv menținerea barierelor fizice în calea eliberării acestora în mediul înconjurător;d)monitorizarea stării instalației nucleare și furnizarea serviciilor-suport necesare pentru menținerea funcțiilor prevăzute la lit. a), b) și c).Incident – reprezintă orice eveniment neintenționat ale cărui consecințe reale sau potențiale nu sunt neglijabile din punctul de vedere al protecției împotriva radiațiilor sau al securității nucleare; în înțelesul prezentelor norme, incidentele reprezintă evenimentele de nivel 2 și 3 pe scala internațională a evenimentelor nucleare și radiologice.SSCE – sistemele, structurile, componentele și echipamentele instalației nucleare.SSCE importante pentru securitatea nucleară – sunt acele SSCE care contribuie, direct sau indirect, în condiții de operare normală, în cazul evenimentelor anticipate în exploatare și/sau în condiții de accident, la îndeplinirea funcțiilor generale de securitate nucleară; acestea includ SSCE a căror defectare poate avea un impact advers asupra îndeplinirii unei funcții de securitate nucleară.
 + 
Anexa nr. 2la norme
Criteriile de raportare către CNCAN a evenimentelor importante
 + 
Secţiunea 1Evenimente care se raportează imediatPentru evenimentele din această secțiune, notificarea se face verbal, imediat ce este posibil în funcție de natura evenimentului, de către personalul desemnat de titularul de autorizație.Notificarea scrisă se face în maximum 3 zile lucrătoare de la producerea/descoperirea evenimentului, cu excepția situațiilor care impun declararea unei urgențe nucleare sau radiologice, pentru care notificarea la CNCAN se face imediat, verbal și în scris, conform procedurilor de răspuns la urgență aprobate de CNCAN.1.1.Evenimente importante din punctul de vedere al securității nucleare:a)orice situație în care se impune declararea unei urgențe nucleare sau radiologice – alertă cu incident radiologic, urgență internă la instalație, urgență pe amplasament sau urgență generală;b)orice eveniment pentru care se impune oprirea reactorului nuclear, conform cerințelor din autorizații și/sau limitelor și condițiilor tehnice de operare;c)orice declanșare a sistemelor de securitate nucleară cu funcții protective;d)orice scurgere tehnologică de agent de răcire din circuitul primar de transport al căldurii, pentru reactoarele nucleare, care depășește 20 kg/h sau 250 kg la un singur eveniment;e)orice incendiu, explozie sau eveniment care implică substanțe chimice, care poate induce o amenințare la adresa securității nucleare sau care poate împiedica personalul de pe amplasament în executarea sarcinilor necesare pentru operarea instalației nucleare în condiții de siguranță;f)producerea unui cutremur de pământ care depășește cutremurul bază de amplasament sau cutremurul bază de proiect pentru instalația nucleară;g)producerea unei inundații interne sau externe care afectează funcționarea instalației nucleare;h)evenimente datorate prezenței umane în interiorul zonei de excludere din jurul instalației nucleare, cum ar fi accidente de transport sau explozii chimice, care ar putea afecta capacitatea instalației nucleare de a funcționa în condiții de siguranță;i)orice situație datorată unor cauze naturale sau apărută ca urmare a unor activități umane în zona de excludere, care reprezintă o amenințare reală asupra securității nucleare și necesită acțiuni din partea titularului de autorizație pentru a asigura protecția instalației nucleare, respectiv operarea în condiții de securitate nucleară;j)orice defectare/indisponibilitate a SSCE cu funcții de securitate nucleară care poate conduce la defectarea combustibilului nuclear sau la eliberări radioactive în absența sistemelor speciale de securitate, respectiv în cazul indisponibilității uneia din barierele fizice prevăzute prin proiect;k)orice situație în care se constată că nu sunt asigurate resursele minime necesare/efectivul minim de personal pentru răspunsul operativ la tranzienți, accidente și situații de urgență.1.2.Evenimente importante din punctul de vedere al protecției fizice a instalației și materialelor nucleare:a)orice tentativă sau violare a protecției fizice a instalației nucleare sau a materialelor nucleare și orice încercare sau act de sabotaj;b)apariția sau iminența unor conflicte industriale sau demonstrații civile care ar putea să afecteze funcționarea instalației nucleare, protecția fizică a acesteia, accesul personalului pe amplasamentul instalației nucleare sau planurile de evacuare în caz de urgență;c)orice eveniment care interferează cu operarea sistemului de control garanții nucleare sau care conduce la desfacerea fără aprobare a sigiliilor;d)furtul sau pierderea de materiale nucleare;e)o întrerupere sau o funcționare defectuoasă a sistemului de protecție fizică sau o deficiență în procedurile aferente care ar putea conduce la nerespectarea cerințelor din autorizații sau la scăderea eficacității măsurilor de detecție, evaluare, întârziere și răspuns la evenimente.1.3.Evenimente importante din punctul de vedere al protecției radiologice:a)orice eveniment radiologic în exteriorul amplasamentului instalației nucleare care a avut loc în timpul transportului de materiale radioactive sau alte materiale nucleare, titularul de autorizație fiind transportatorul sau beneficiarul acestor materiale;b)eliberări de materiale radioactive în efluenții gazoși și lichizi peste limitele derivate de evacuare aprobate de CNCAN;c)detectarea creșterii semnificative a câmpurilor de radiații sau a concentrațiilor de radionuclizi artificiali din mediu măsurate pe amplasament sau în vecinătatea instalației nucleare, care are potențialul de a depăși limitele de evacuare în lipsa unor acțiuni;d)orice eveniment petrecut pe amplasamentul instalației nucleare care implică manipularea sau transportul de materiale radioactive, care a afectat sau a avut potențialul de a afecta integritatea materialului radioactiv.1.4.Evenimente importante din punctul de vedere al protecției instalației nucleare împotriva amenințărilor cibernetice:a)orice eveniment de securitate cibernetică în care sunt afectate sistemele, componentele sau echipamentele cu funcții de securitate nucleară, care fac parte din sistemul de protecție fizică, care au funcții în răspunsul la situații de urgență sau care fac parte din sistemul de control de garanții nucleare, precum și orice condiție anormală cu impact real sau potențial asupra securității cibernetice a acestor sisteme, componente sau echipamente;b)orice eveniment de securitate cibernetică în care sunt accesate neautorizat sau afectate în orice alt mod bazele de date sau rețeaua de intranet în care sunt stocate informații privind SSCE ale instalației nucleare, procedurile tehnice și administrative și date privind angajații titularului de autorizație.1.5.Alte evenimente:a)orice eveniment neplanificat care generează o reducere de putere cu mai mult de 10% din puterea nominală, pentru reactoarele nucleare;b)orice deconectare neplanificată de la rețeaua națională de alimentare cu energie electrică;c)orice eveniment în care o persoană este grav rănită sau își pierde viața în interiorul zonei protejate a instalației nucleare;d)orice deversare accidentală în mediu de substanțe chimice peste limitele admise de legislația în vigoare, provenind de la instalația nucleară sau de la alte instalații de pe amplasamentul acesteia. + 
Secţiunea a 2-aEvenimente care se notifică în scris în maximum 3 zile lucrătoare de la producerea/descoperirea evenimentului2.1.Evenimente importante din punctul de vedere al securității nucleare:a)orice abatere de la limitele și condițiile tehnice de operare, de la limitele și condițiile din autorizațiile în vigoare sau de la limitele și condițiile din documentele la care se face referire în autorizații și care au fost aprobate de CNCAN sau acceptate de CNCAN ca parte a documentației bază de autorizare;b)orice eroare procedurală care poate conduce la defectarea combustibilului nuclear sau la eliberări radioactive în absența sistemelor speciale de securitate, respectiv în cazul indisponibilității uneia din barierele fizice prevăzute prin proiect;c)orice defectare a SSCE cu funcții de securitate nucleară care sunt creditate în analizele de securitate nucleară din documentația bază de autorizare, dacă defectarea conduce la situația în care sistemul nu își poate realiza funcția de securitate nucleară conform proiectului;d)orice defectare a SSCE care sunt creditate în răspunsul la tranzienți, accidente și situații de urgență, inclusiv pentru managementul accidentelor severe, dacă defectarea conduce la situația în care sistemul nu își poate realiza funcția de securitate nucleară conform proiectului;e)orice tranzient care a afectat o funcție de securitate nucleară, dacă nu a fost deja raportat în conformitate cu criteriile din secțiunea 1;f)orice eveniment care a afectat calificarea la condiții de mediu sau calificarea seismică ale oricărui SSCE cu funcții de securitate nucleară;g)orice eveniment care a afectat limitele de temperatură și presiune ale oricărui SSCE cu funcții de securitate nucleară;h)orice situație în care se descoperă ca starea SSCE cu funcții de securitate nucleară, respectiv configurația, condiția materială sau performanțele SSCE, nu este conformă cu ipotezele din analizele de securitate nucleară și analizele de tensiuni care fac parte din documentația bază de autorizare pentru instalația nucleară sau cu cerințele din codurile și standardele aplicabile;i)orice reducere a eficienței, sub limitele specificațiilor tehnice pentru operarea normală, a sistemelor de control al puterii reactorului, a inventarului și presiunii sistemului primar de transport al căldurii sau pentru protecția turbinei, pentru centralele nuclearoelectrice;j)orice deficiență de proiectare, construcție, testare la punerea în funcțiune sau de exploatare care, dacă nu este corectată, ar putea conduce la afectarea sau chiar pierderea unei funcții de securitate nucleară;k)identificarea unei probleme de securitate nucleară, în urma analizei experienței de exploatare interne sau externe, care implică sau poate implica un risc radiologic diferit ca natură sau care are o probabilitate de apariție sau consecințe mai mari decât orice risc prevăzut anterior în documentația de securitate nucleară bază de autorizare;l)identificarea unei probleme de securitate nucleară, în urma activităților de cercetare sau în urma aplicării unor metode îmbunătățite de efectuare a analizelor de securitate nucleară, care implică sau poate implica un risc radiologic diferit ca natură sau care are o probabilitate de apariție sau consecințe mai mari decât orice risc prevăzut anterior în documentația de securitate nucleară bază de autorizare; la acest punct sunt incluse și situațiile în care se descoperă că ipotezele, datele de intrare, metodele analitice sau rezultatele unei analize de securitate sunt afectate de erori sau sunt invalidate de noi date și informații, provenite, de exemplu, din experiența de exploatare sau din experimente relevante;m)orice degradare a sistemelor sau componentelor sub presiune care ar conduce la degajarea unei cantități semnificative de energie care să depășească limitele indicate în analizele bază de proiectare sau în standardele și codurile industriale aplicabile; degradarea include defecte de sudură sau de material, utilizarea incorectă a materialelor, reducerea grosimii peretelui conductelor, modificări ale configurației componentelor, rezultate ale testelor în afara criteriilor de acceptare și apariția scurgerilor care precedă ruperea (Leak Before Break);n)orice fisură sau defecțiune a componentelor sub presiune pentru sisteme sub presiune care duce la nerespectarea cerințelor și limitelor din analizele de protecție la suprapresiune;o)orice eveniment pentru care este necesară efectuarea unei evaluări tehnice a operabilității SSCE cu funcții de securitate nucleară;p)orice situație în care se identifică un comportament sau o degradare neașteptată a SSCE cu funcții de securitate nucleară sau alte condiții care conduc la diminuarea neanticipată a duratei de viață în serviciu a acestora, estimată conform programelor de management al îmbătrânirii.2.2.Evenimente importante din punctul de vedere al protecției împotriva radiațiilor ionizante:– orice eveniment în urma căruia o persoană primește sau ar fi putut primi o doză de radiații care depășește limitele prevăzute în legislația în vigoare.2.3.Evenimente importante din punctul de vedere al protecției mediului:– orice deficiență de control și monitorizare a eliberării de materiale radioactive care se impune a fi monitorizată și controlată în permanență.2.4.Alte evenimente:a)descoperirea oricărui produs, componentă sau echipament contrafăcut, fraudulos sau suspect destinat utilizării în SSCE cu funcții de securitate nucleară sau protecție fizică;b)descoperirea de înregistrări falsificate prin contrafacere, alterare ori prin determinarea atestării unor împrejurări necorespunzătoare adevărului sau omisiunea înregistrării unor date sau informații, dacă acestea se referă la SSCE cu funcții de securitate nucleară sau protecție fizică;c)defectarea sau deteriorarea unor echipamente cu funcții de securitate nucleară, care nu fac obiectul altor criterii de raportare, în cazul în care timpul necesar remedierii defectului conduce la o contribuție semnificativă la riscul cumulat în 12 luni, exprimat în creșterea frecvenței estimate de avarie a zonei active a reactorului.
 + 
Anexa nr. 3la norme
Documente de referință
1.A System for the Feedback of Experience from Events in Nuclear Installations, Safety Guide, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-2.11, International Atomic Energy Agency, Vienna, 20062.INES – The International Nuclear and Radiological Event Scale User’s Manual, International Atomic Energy Agency, Vienna, 20083.WENRA Reactor Safety Reference Levels, Western European Nuclear Regulators’ Association, 20144.Best practices in identifying, reporting and screening operating experience at nuclear power plants, IAEATECDOC-1581, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2008
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x