NORME din 21 decembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLOLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 193 din 1 martie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 134 09/09/2024
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 21/12/2005
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 407 din 21 decembrie 2005, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 193 din 1 martie 2006.
Notă
Articolul III din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024 prevede:
Articolul IIITitularii de autorizație pentru instalațiile nucleare au la dispoziție 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin pentru transmiterea la Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare a solicitării și documentației pentru obținerea permiselor de exercitare pentru experții care au responsabilitatea verificării și avizării proiectului tehnic pentru construcțiile cu specific nuclear, respectiv pentru experții care au responsabilitatea supravegherii realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat și pentru experții care au responsabilitatea urmăririi comportării în timp a construcțiilor cu specific nuclear. Pentru solicitanții de autorizații de construire sau de desființare pentru construcții cu specific nuclear, demersurile în vederea autorizării experților care au responsabilitatea verificării și avizării proiectului tehnic, supravegherii realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat și urmăririi comportării în timp a construcțiilor cu specific nuclear trebuie inițiate cu cel puțin 120 de zile înainte de data la care se intenționează începerea lucrărilor.
 + 
Capitolul IScop + 
Articolul 1(1)Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile art. 35 lit. o) din Legea nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță a activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)Prezentele norme stabilesc:a)procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcții cu specific nuclear;b)cerințele privind acordarea avizului de principiu necesar obținerii autorizației de construire pentru lucrări de execuție a construcțiilor civile sau industriale ce se află în interiorul zonei de excludere aparținând instalațiilor nucleare.(3)Prezentele norme fac parte din reglementările privind autorizarea construcțiilor cu specific nuclear și controlul de stat asupra calității construcțiilor din cadrul instalațiilor nucleare.
 + 
Capitolul IIDomeniu de aplicare + 
Articolul 2(1)Prezentele norme se aplică în procesul de autorizare a lucrărilor de construcții care:a)adăpostesc sau susțin echipamentele proceselor tehnologice ale instalațiilor nucleare;b)sunt destinate adăpostirii materialelor nucleare;c)prin structura și configurația lor sau prin echipamentele pe care le adăpostesc, susțin sau deservesc procesele tehnologice ale instalațiilor nucleare și îndeplinesc funcții de securitate nucleară, de protecție a personalului expus profesional, a populației, a mediului și a proprietății.(2)Procesul de autorizare descris în prezentele norme se referă la activitățile de construire și desființare a construcțiilor cu specific nuclear.(3)Construcțiile cu specific nuclear prevăzute la alin. (1) se încadrează în categoria construcțiilor de importanță excepțională, în conformitate cu prevederile reglementărilor specifice. Încadrarea construcției în altă categorie se poate face cu acordul CNCAN.(4)Organizația răspunde pentru asigurarea încadrării construcțiilor în categoriile prezentate la alin. (3). Încadrarea astfel stabilită se supune aprobării CNCAN.(5)Prezentele norme se aplică următoarelor categorii de instalații: a)centrale nuclearoelectrice, inclusiv cele echipate cu reactoare modulare; b)reactoare nucleare de cercetare, reactoare nucleare de testare, reactoare nucleare de putere zero și ansambluri subcritice; c)reactoare nucleare de demonstrație; d)fabrici de combustibil nuclear, inclusiv instalații/fabrici de prelucrare a materiei prime/materialelor nucleare, în scopul obținerii pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu și/sau a combustibilului nuclear; e)instalații de stocare a combustibilului nuclear uzat; f)reactoare nucleare pentru producerea de energie și izotopi pentru scopuri medicale; g)instalații de îmbogățire a uraniului; h)instalații de retratare/reprocesare a combustibilului nuclear uzat; i)instalații de depozitare intermediară sau definitivă a deșeurilor radioactive și instalații de tratare a deșeurilor radioactive, aflate pe același amplasament și direct legate de instalațiile nucleare enumerate la lit. a)-h); j)instalații de detritiere, asociate instalațiilor nucleare echipate cu reactoare nucleare; k)instalații de minerit și preparare a minereurilor de uraniu și toriu, precum și instalațiile de gestionare a deșeurilor radioactive rezultate din activitățile de minerit și preparare a minereurilor de uraniu și toriu;l)orice alte instalații nucleare pentru care CNCAN consideră necesară aplicarea, parțială sau integrală, a acestor norme în procesul de autorizare și o impune prin condițiile din autorizații.(la 24-09-2024,
Articolul 2 , Capitolul II a fost completat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
 + 
Capitolul IIIDefiniții și abrevieri + 
Secţiunea 1Definiții + 
Articolul 3(1)Definițiile cuprinse în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și prezentelor norme.(2)Se definesc următorii termeni specifici prezentelor norme:a)desființarea construcției – demolarea, dezafectarea ori dezmembrarea parțială sau totală a construcției;b)lucrări de construcții – activități de construire și de desființare a construcțiilor;c)organizație – persoana juridică sau unitatea fără personalitate juridică, constituită conform legii, nominalizată în anexa nr. 4 la Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care investește în proiecte pentru construirea/desființarea instalațiilor nucleare sau care deține instalații nucleare;d)zona de excludere – zona strict delimitată în imediata vecinătate a unei instalații nucleare, care este supusă unui regim special din punct de vedere al amplasării și lucrărilor de construcții, în conformitate cu reglementări specifice pentru domeniul nuclear.e)autorizație de securitate nucleară – autorizația emisă de CNCAN pentru o instalație nucleară în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Normelor privind autorizarea instalațiilor nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 336/2018, cu modificările și completările ulterioare;(la 24-09-2024,
Alineatul (2) , Articolul 3 , Sectiunea 1 , Capitolul III a fost completat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
f)autorizație pentru executarea lucrărilor de construcții cu specific nuclear – autorizația emisă de CNCAN pentru construirea, respectiv pentru desființarea construcțiilor cu specific nuclear.(la 24-09-2024,
Alineatul (2) , Articolul 3 , Sectiunea 1 , Capitolul III a fost completat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
 + 
Secţiunea a 2-aAbrevieri + 
Articolul 4În prezentele norme se utilizează următoarele abrevieri:a)CNCAN – Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare;b)CUT – coeficientul de utilizare a terenului;c)PAC – proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire;d)PAD – proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de desființare;e)POT – procentul de ocupare a terenului.
 + 
Capitolul IVCerințe de autorizare + 
Articolul 5(1)Autorizațiile pentru executarea lucrărilor de construcții cu specific nuclear se eliberează de CNCAN organizațiilor care îndeplinesc cerințele cuprinse în prezentele norme.(2)Autorizația prevăzută la alin. (1) este valabilă numai în condițiile deținerii de către organizație a autorizației de securitate nucleară emise de CNCAN pentru instalația nucleară în vigoare pentru faza de construcție și montaj, punere în funcțiune, exploatare sau dezafectare, după caz. Pentru construcțiile cu specific nuclear prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c), autorizația de construire poate fi emisă în condițiile deținerii de către organizație a autorizației de securitate nucleară emise de CNCAN pentru instalația nucleară în vigoare pentru faza de amplasare.(la 24-09-2024,
Alineatul (2) , Articolul 5 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
(3)Organizația trebuie să dețină autorizație emisă de CNCAN pentru sistemul de management al calității, corespunzătoare activității pe care o desfășoară, în conformitate cu normele CNCAN specifice.(4)Autorizația de construire/desființare pentru lucrările de intervenție de primă necesitate în cazuri de avarii, accidente tehnice, calamități ori alte evenimente cu caracter excepțional se emite de CNCAN, pe baza unei proceduri specifice elaborate de organizație și aprobate de CNCAN.
 + 
Articolul 6(1)În vederea eliberării autorizației de construire/desființare, organizația trebuie să prezinte la CNCAN următoarele documente:a)cerere de autorizare-tip, conform anexei care face parte integrantă din prezentele norme;b)certificatul de urbanism corespunzător construcției, eliberat în conformitate cu prevederile legale, însoțit de copii ale avizelor și acordurilor obținute pentru susținerea acestuia; vor fi incluse fișele tehnice cuprinzând elementele de aviz în conformitate cu prevederile legale;c)planul de situație, vizat de oficiul de cadastru;d)copie legalizată a actului doveditor al titlului asupra construcției existente, dacă este cazul, și asupra terenului, care să îi confere solicitantului dreptul de execuție a lucrărilor de construcții;e)proiectul tehnic elaborat pentru execuția lucrărilor – partea scrisă și desenată, în două exemplare, pentru aprobare de CNCAN și avizare cu ștampila "PROIECT APROBAT, INTERZISĂ MODIFICAREA";f)copie a acordului de mediu eliberat de autoritatea centrală pentru protecția mediului, potrivit legii;g)copie a autorizației de securitate nucleară, eliberată de CNCAN, pentru faza de construcție și/sau montaj al instalației nucleare sau pentru faza de dezafectare a acesteia, după caz;h)copie a autorizației eliberate de CNCAN, valabilă pentru faza de amplasare a instalației nucleare, la care se referă construcția;i)copie a avizelor și acordurilor obținute de solicitant, stabilite prin certificatul de urbanism;j)copii ale avizelor și/sau ale acordurilor specifice ale autorităților care au instituit zone cu regim de protecție în planurile urbanistice și în planurile de amenajare a teritoriului, potrivit legii, altele decât ale CNCAN;k)copie a avizului favorabil al primarului unității administrativ-teritoriale în al cărei teritoriu este situată construcția în cauză; pentru municipiul București, copie a avizului eliberat în conformitate cu prevederile legale;l)avizul structurii de specialitate din cadrul consiliului județean, în situațiile în care construcția este situată în intravilanul localităților componente sau dacă în cadrul primăriilor nu sunt constituite structuri de specialitate proprii;m)copii ale autorizațiilor de construire/desființare și/sau de construcție-montaj inițiale, dacă este cazul;n)declarație pe propria răspundere privind inexistența unor litigii asupra construcțiilor existente și asupra terenului;o)copie a ordinelor de plată de achitare a taxei și tarifului prevăzute de Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru autorizarea în domeniul solicitat, în conformitate cu Regulamentul de taxe și tarife pentru autorizarea și controlul activităților nucleare.(1^1)Proiectul tehnic pentru fiecare construcție cu specific nuclear trebuie să conțină următoarele informații și date, după cum este aplicabil: a)descrierea detaliată a construcției cu specific nuclear și a structurilor, sistemelor, componentelor și echipamentelor aferente; se vor include desenele tehnice, diagramele, modelele tridimensionale, schemele tehnologice și specificațiile detaliate de proiectare și realizare; se vor include informațiile privind geologia amplasamentului și criteriile de proiectare a fundației construcției cu specific nuclear; se va include descrierea elementelor structurale, a materialelor utilizate și a metodelor de construire; b)funcțiile de securitate nucleară și/sau funcțiile importante pentru exploatarea fiabilă a instalației nucleare pe care le are, prin proiect, construcția cu specific nuclear; trebuie realizată și documentată în mod sistematic identificarea funcțiilor specifice, inclusiv a funcțiilor de securitate nucleară, care trebuie îndeplinite de respectiva construcție și de structurile aferente; în acest context, trebuie precizate funcțiile în operarea normală și/sau în condiții de tranzient și/sau în condiții de accident, după caz; pentru structurile care trebuie să fie disponibile și/sau să își păstreze integritatea în situații de tranzient și/sau accident, trebuie precizate evenimentele în care intervin, acestea fiind evenimentele bază de proiect și condițiile de extindere a bazelor de proiectare, după caz; c)identificarea dependenței fizice sau funcționale de alte structuri și sisteme; trebuie specificată necesitatea alimentării cu energie electrică, agent de răcire, aer instrumental și gaze tehnice a sistemelor adăpostite/deservite de construcția cu specific nuclear, după cum este necesar; trebuie precizate și sistemele de instrumentație și control aferente pentru accesul în clădire și pentru asigurarea condițiilor de mediu și de iluminat conform cerințelor aplicabile; de asemenea, trebuie specificate cerințele de independență fizică și funcțională față de alte structuri și sisteme, în baza cerințelor de securitate nucleară aplicabile; d)categoria și clasa de securitate nucleară, pentru construcția cu specific nuclear și pentru structurile și sistemele aferente;e)evenimentele interne și externe bază de proiect și condițiile de extindere a bazelor de proiectare pentru construcția cu specific nuclear; aceste evenimente trebuie să includă toate evenimentele aplicabile specificate în anexele nr. 2 și 3 la Normele privind analizele deterministe de securitate nucleară pentru instalațiile nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 288/2019; f)descrierea măsurilor de protecție împotriva evenimentelor interne și externe considerate conform prevederilor lit. e);g)analizele și calculele tehnice bază de proiectare, inclusiv analizele de pericol și analizele și evaluările de securitate nucleară relevante; se vor include, ca documente bază de autorizare, analizele deterministe de securitate nucleară, evaluările probabilistice de securitate nucleară și analizele de pericol/hazard în care sunt luate în considerare explicit sau implicit disponibilitatea și operabilitatea construcției cu specific nuclear, inclusiv a structurilor aferente; se vor include și analizele de tensiuni, după caz;h)identificarea condițiilor de mediu la care construcția cu specific nuclear și structurile aferente pot fi expuse, în funcționare normală și/sau în condiții de accident, și pentru care este necesară calificarea la condiții de mediu sau protejarea împotriva acestor condiții de mediu; i)cerințele de calificare seismică; j)cerințele de protecție la incendiu; k)cerințele de protecție împotriva altor evenimente interne și externe care ar putea afecta funcționarea construcției cu specific nuclear și a structurilor aferente, precum și a sistemelor adăpostite/deservite, cum ar fi, de exemplu, inundații, explozii, temperaturi extreme, efecte dinamice ale defectării echipamentelor sub presiune, ca de exemplu efecte de proiectil, forțe de jet, lovituri de bici ale conductelor rupte, efecte cauzate de golirea fluidelor din conducte și alte fenomene relevante;l)cerințele de disponibilitate și cerințele de performanță minimă admisibilă pentru situații de tranzient și accident; cerințele de performanță minimă admisibilă reprezintă setul de limite de operare sau domeniul condițiilor stabilite pentru structuri, prin care se definesc stările minime acceptabile pentru acele structuri, așa cum sunt considerate în analizele de securitate; pentru structurile care trebuie să rămână disponibile și/sau să își păstreze integritatea în condiții de tranzient și accidente trebuie specificat și timpul pentru care se poate baza pe funcționarea lor; se vor specifica și acțiunile care trebuie luate în caz de indisponibilitate a sistemului, structurii, componentei sau echipamentului respectiv; m)parametrii de proiectare și marjele de siguranță aferente; se vor specifica valorile specifice sau intervalul de valori alese pentru a controla parametrii de performanță ai structurilor aferente construcției cu specific nuclear; aceștia depind de condițiile în care trebuie să își îndeplinească funcția construcția respectivă și structurile aferente, pentru stările și modurile de operare normală, condițiile de tranzienți anticipați în exploatare și condițiile de accident, după cum este aplicabil; se vor include parametrii legați de caracteristicile amplasamentului instalației nucleare și marje suficiente astfel încât să acopere, în mod rezonabil, variațiile acestora cauzate de schimbările climatice;n)identificarea tuturor mecanismelor de degradare, a modurilor de defectare și a efectelor acestora, precum și frecvența de defectare estimată pentru structurile aferente construcției cu specific nuclear; trebuie specificate măsurile pentru prevenirea și reducerea la minimum a efectelor adverse ale mecanismelor de degradare, care pot include operarea în limitele specificate, controlul chimismului, monitorizarea, inspecțiile periodice, întreținerea predictivă, întreținerea preventivă/înlocuirea componentelor etc.; o)durata de viață estimată și cerințele privind managementul îmbătrânirii, inclusiv analizele care utilizează ipoteze legate de timp relevante pentru managementul îmbătrânirii construcțiilor și structurilor cu specific nuclear; p)cerințele de fiabilitate, inclusiv cerințele de redundanță și cerințele de diversitate, pentru structurile, sistemele, componentele și echipamentele aferente construcției cu specific nuclear și care contribuie sau au impact asupra îndeplinirii funcțiilor acesteia, după caz, ținând cont și de cerințele de testare și întreținere;q)cerințele de verificare, calificare, fabricare, instalare, montaj, operare, testare, calibrare, monitorizare, supraveghere, inspecție și întreținere stabilite pentru a se asigura fiabilitatea structurilor și sistemelor care asigură buna funcționare a construcției cu specific nuclear, în conformitate cu intenția și cerințele de proiectare; trebuie incluse măsurile de control al calității și inspecțiile structurilor din beton pentru construcțiile cu specific nuclear și structurile aferente, pentru toate fazele de realizare a acestora; se va include și programul pentru urmărirea construcțiilor în exploatare, conținând măsurile necesare efectuării inspecției în timpul construirii și exploatării, precum și cerințele de testare și examinare;r)cerințele și considerentele legate de ingineria factorului uman, inclusiv aspecte privind operabilitatea, ergonomia, accesibilitatea;s)limitele și condițiile tehnice de operare, denumite prin abrevierea LCTO, aplicabile pentru construcția cu specific nuclear și pentru structurile și sistemele aferente;ș)codurile, standardele, legislația, reglementările, normele, ghidurile și specificațiile tehnice utilizate în proiectarea, realizarea, construcția, exploatarea și supravegherea construcției cu specific nuclear și a structurilor și sistemelor aferente; se va include analiza conformității cu standardele de proiectare și normele CNCAN aplicabile, inclusiv cu Normele de securitate nucleară privind protecția instalațiilor nucleare împotriva evenimentelor externe de origine naturală, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 242/2014;t)ghidurile, manualele, cerințele și specificațiile de proiectare și rapoartele de securitate nucleară relevante; acestea pot fi incluse în proiectul tehnic care face parte din documentația bază de autorizare transmisă la CNCAN conform prevederilor prezentelor norme sau pot fi menționate ca referințe în condițiile în care au fost deja transmise la CNCAN ca parte din documentația bază de autorizare pentru instalația nucleară în ansamblu, suport pentru autorizația de securitate nucleară în vigoare;ț)înregistrările prevăzute pentru fazele de construcție și montaj, punere în funcțiune și exploatare;u)măsurile prevăzute pentru a menține bazele de proiectare ale construcției cu specific nuclear și ale structurilor și sistemelor aferente pe toată durata de viață a instalației nucleare și pentru a le reactualiza atunci când este necesar pentru a reflecta modificările de proiect permanente și/sau temporare, asigurând controlul configurației de proiectare;v)orice altă informație necesară pentru a se asigura fiabilitatea în exploatare și conformitatea cu reglementările, normele, codurile și standardele aplicabile; în situația în care informațiile mai sus solicitate se regăsesc în documentația deja transmisă la CNCAN pentru obținerea autorizației de securitate nucleară pentru faza respectivă de dezvoltare a instalației nucleare, se poate face referire la documentele deja depuse pentru evaluare, fără a fi necesară duplicarea informațiilor.(la 24-09-2024,
Articolul 6 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
(2)Proiectul tehnic pentru execuția lucrărilor trebuie elaborat de către un agent economic care deține autorizație eliberată de CNCAN pentru sistemul de management al calității în activitatea de proiectare. Proiectul tehnic trebuie avizat de un expert atestat de CNCAN în vederea aprobării. Proiectul tehnic trebuie însoțit de referatele de verificare și, după caz, de referatul de expertiză tehnică, semnate și ștampilate, în original.(2^1)Atestarea de către CNCAN a expertului care are responsabilitatea verificării și avizării proiectului tehnic se face prin emiterea unui permis de exercitare pentru activități specifice domeniului nuclear, în baza examinării de specialitate efectuate de reprezentanții CNCAN, care include probe teoretice scrise, probe practice și interviuri, în următoarele condiții: a)expertul care are responsabilitatea verificării și avizării proiectului tehnic pentru construcțiile cu specific nuclear are studii de inginerie direct relevante pentru acest domeniu și experiență de cel puțin 10 ani în exercitarea activităților de proiectare, verificare tehnică, realizare și urmărire a comportării în timp a construcțiilor, din care cel puțin 3 ani în exercitarea acestor activități în directă legătură cu construcțiile cu specific nuclear;b)dosarul de autorizare în vederea obținerii permisului de exercitare și metodologia CNCAN de examinare și autorizare a expertului responsabil trebuie să fie în conformitate cu cerințele aplicabile din Normele de securitate nucleară privind selecția, pregătirea, calificarea și autorizarea personalului organizațiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcția și montajul, punerea în funcțiune, exploatarea și dezafectarea instalațiilor nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 149/2021, cu modificările și completările ulterioare, respectiv din Normele privind eliberarea permiselor de exercitare pentru personalul operator, personalul de conducere și personalul de pregătire specifică din centralele nuclearoelectrice, reactoarele de cercetare și din alte instalații nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 61/2014, cu modificările și completările ulterioare; c)evaluarea scrisă și evaluarea orală utilizează o selecție reprezentativă de întrebări pentru verificarea cunoștințelor, îndemânărilor și atitudinilor necesare pentru expertul tehnic responsabil pentru verificarea și avizarea proiectului tehnic pentru construcțiile cu specific nuclear; anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele norme conține o listă cu exemple de astfel de întrebări, fără ca această listă să fie exhaustivă;d)proba practică include verificarea efectuată de către expertul responsabil, în prezența reprezentanților CNCAN, a proiectului tehnic pentru una sau mai multe construcții și structuri cu funcții de securitate nucleară și/sau cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare, în cadrul căreia persoana evaluată trebuie să demonstreze cunoașterea instalației, a proiectului construcției/structurilor, a cerințelor de proiectare, construcție și urmărire în timp a performanței construcțiilor/structurilor, a procedurilor și regulilor aplicabile, conform standardelor și bunelor practici recunoscute în industria nucleară; e)răspunsurile la întrebările pentru verificarea competențelor trebuie să demonstreze cunoașterea și înțelegerea legislației aplicabile domeniului nuclear, a cerințelor tehnice de securitate nucleară, a caracteristicilor tehnologice ale instalațiilor nucleare aflate în aria de responsabilitate, a sistemului de management și proceselor organizației, precum și a principiilor, trăsăturilor și atributelor unei culturi de securitate nucleară sănătoase, inclusiv prin prezentarea de exemple concrete și studii de caz; rezultatul fiecărei probe de examinare este evaluat cu procente între 1 și 100%, punctajul maxim al probei fiind de 100%; punctajul minim de promovare a evaluării administrate de CNCAN în vederea eliberării permisului de exercitare este de 70% pentru fiecare dintre probele de examinare;f)întrebările tehnice din cadrul examinărilor trebuie să acopere toate tipurile de construcții și structuri cu specific nuclear pentru care se solicită permisul de exercitare; pentru centralele nuclearoelectrice, acestea vor include anvelopa de protecție a reactorului nuclear, clădirea serviciilor nucleare, clădirea turbinei, casa pompelor de alimentare cu apă de serviciu și orice alte clădiri și structuri cu funcții de securitate nucleară și/sau cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare;g)în cadrul examinărilor se vor asigura înregistrări relevante pentru administrarea probelor, pentru documentarea adecvată și transparentă a rezultatelor evaluării;h)permisul de exercitare pentru expertul care are responsabilitatea verificării și avizării proiectului tehnic pentru construcțiile cu specific nuclear se emite pentru o perioadă de 3 ani la prima autorizare, respectiv pentru o perioadă de 5 ani la examinările subsecvente pentru reînnoirea permisului de exercitare; examinările pentru reînnoirea permisului de exercitare au același domeniu și se efectuează conform aceleiași metodologii prevăzute în examinarea pentru autorizarea inițială;i)permisul de exercitare pentru expertul care are responsabilitatea verificării și avizării proiectului tehnic pentru construcțiile cu specific nuclear se va emite doar pentru domeniul de expertiză și tipurile de construcții și structuri pentru care s-a efectuat autorizarea, doar pentru organizația titularului de autorizație care deține construcțiile și structurile respective; extinderea domeniului permisului se face doar în baza unei noi examinări; dreptul dobândit pe baza permisului de exercitare nu poate fi transmis fără acordul emitentului.(la 24-09-2024,
Articolul 6 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
(2^2)Proiectul tehnic poate fi transmis la CNCAN în format electronic. În această situație, activitățile de elaborare, verificările, expertizările, avizele și aprobările vor fi certificate prin semnături electronice valide conform legislației în vigoare.(la 24-09-2024,
Articolul 6 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
(3)CNCAN poate solicita avize/acorduri suplimentare celor prevăzute la alin. (1), după caz.(4)La solicitarea CNCAN, organizația va furniza elemente suplimentare necesare autorizării.(5)Desființarea construcțiilor prevăzute la art. 2 se poate executa numai pe baza unei autorizații emise în aceleași condiții ca pentru autorizația de construire menționată în prezentele norme.(6)În cazul demolării, dezafectării ori al dezmembrării parțiale a construcțiilor este obligatorie expertiza tehnică a construcțiilor învecinate.(7)Lucrările de construcții, altele decât cele definite la art. 2, dar care sunt în interiorul zonei de excludere sau adiacent acesteia, pot fi efectuate, în condițiile reglementărilor în vigoare, numai după obținerea avizului de principiu al CNCAN.(8)Documentația necesară pentru obținerea avizului de principiu menționat la alin. (7) se stabilește de către CNCAN în funcție de specificul lucrărilor de construcție implicate și include documentele aplicabile din cele menționate la alin. (1). Scopul evaluărilor efectuate în vederea emiterii avizului de principiu este de a se asigura că lucrările din zona de excludere asociată instalațiilor nucleare sau adiacent acesteia nu introduc pericole suplimentare, nu afectează implementarea planurilor de răspuns la situații de urgență și nu modifică ipotezele din analizele și evaluările de securitate nucleară pentru instalațiile nucleare.(la 24-09-2024,
Articolul 6 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 7. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
 + 
Articolul 7Prin exceptare de la prevederile art. 6 alin. (1), se pot emite autorizații de construire și fără documentații de amenajare a teritoriului și de urbanism aprobate, prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b)-d) și h)-l), pentru:a)lucrări de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare și de conservare a clădirilor de orice fel, cu condiția menținerii aceleiași funcțiuni, a suprafeței construite la sol și a volumetriei acestora;b)lucrări de reparare privind căi de comunicație, dotări tehnico-edilitare și altele asemenea, fără modificarea traseului și, după caz, a funcționalității acestora;c)lucrări de cercetare și de prospectare a terenurilor – foraje și excavări -, necesare în vederea efectuării studiilor geotehnice.
 + 
Capitolul VEliberarea autorizației de construire/desființare + 
Articolul 8Autorizația pentru executarea lucrărilor de construcții cu specific nuclear va fi eliberată de CNCAN numai dacă:a)documentele prevăzute la art. 6 sunt complete;b)avizele, acordurile, autorizațiile și certificatele prevăzute la art. 6 corespund cerințelor proiectului tehnic;c)proiectul tehnic corespunde cerințelor reglementărilor și standardelor stabilite de CNCAN;d)sunt îndeplinite cerințele de autorizare prevăzute în prezentele norme;e)organizația, agenții economici și personalul implicat dețin autorizațiile și atestatele prevăzute în prezentele norme;f)analizele independente și controalele efectuate de CNCAN, după caz, confirmă îndeplinirea cerințelor prevăzute la lit. b)-e);g)ca urmare a evaluării CNCAN se constată că organizația are capabilitatea de a executa lucrările de construcții pentru care se solicită autorizația.
 + 
Articolul 9(1)Autorizația de construire/desființare se eliberează de CNCAN pentru lucrările de construcții indicate în cerere:a)cu referire la limitele și la condițiile de autorizare stabilite de CNCAN în autorizație;b)în condițiile și în limitele prevăzute în avizele și în acordurile obținute de organizație;c)cu respectarea standardelor și a reglementărilor impuse de CNCAN;d)cu precizări privind obligațiile care decurg din caracterul provizoriu și durata de existență limitată a construcțiilor cu caracter provizoriu;e)pentru o perioadă determinată pentru durata de execuție a lucrărilor.(2)Autorizația de construire/desființare trebuie să conțină precizările menționate la alin. (1). + 
Articolul 10La eliberarea autorizației de construire/desființare, CNCAN aplică ștampila "PROIECT APROBAT, INTERZISĂ MODIFICAREA" pe cele două exemplare ale proiectului tehnic prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. e), pe toate piesele scrise și desenate componente. Un exemplar al proiectului tehnic ștampilat se returnează organizației. + 
Articolul 11Organizația are obligația de a prezenta administrației publice județene, municipale sau orășenești, după caz, copia autorizației de construire/desființare eliberate de CNCAN. + 
Articolul 12(1)Dreptul dobândit prin autorizația de construire/desființare nu poate fi transmis altei organizații, extins pentru executarea altor lucrări de construire/desființare sau prelungit fără acordul CNCAN.(2)Documentația necesară pentru reautorizarea, prelungirea valabilității autorizației de construire/desființare, extinderea domeniului lucrărilor sau transferul autorizației de construire/desființare de la o organizație la alta se stabilește de CNCAN, după caz.
 + 
Articolul 13În situația în care valabilitatea autorizației de construire/desființare a expirat, pentru emiterea unei noi autorizații de construire/desființare, în vederea finalizării lucrărilor rămase de executat, valabilitatea certificatului de urbanism, precum și a avizelor și acordurilor emise la prima autorizație se menține, cu condiția realizării lucrărilor de construcție în conformitate cu prevederile autorizației inițiale. + 
Articolul 14(1)Lista autorizațiilor de construire/desființare are caracter public și se afișează de către CNCAN prin mijloace specifice.(2)Documentațiile cu caracter tehnic, documentațiile de urbanism și de amenajare a teritoriului, precum și celelalte reglementări urbanistice care au stat la baza emiterii autorizațiilor de construire/desființare vor putea fi consultate exclusiv la sediul CNCAN și numai de către cei care pot face dovada că sunt direct interesați sau potențial afectați de prevederile acestora.
 + 
Capitolul VILucrările de construire/desființare + 
Articolul 15Lucrările de construire/desființare autorizate de CNCAN se pot executa numai după obținerea de către organizație a autorizației prevăzute la art. 5, în următoarele condiții:a)organizația transmite la CNCAN:(i)proiectul de organizare a execuției lucrărilor, piese scrise și desenate, precum și avizele specifice (aviz de circulație, aviz pentru ocuparea temporară a domeniului public, aviz sanitar, aviz/contract cu societatea de salubritate etc.), în două exemplare;(ii)studiile cerute prin certificatul de urbanism, inclusiv avizele obținute pentru acestea, în două exemplare;b)lucrările de construcții sunt executate de organizații care dețin autorizație emisă de CNCAN pentru sistemul de management al calității pentru activități de construcții-montaj, în conformitate cu normele CNCAN specifice. + 
Articolul 16Construirea/desființarea construcțiilor se poate efectua numai în baza și cu respectarea prevederilor autorizației de construire/desființare emise în conformitate cu prevederile prezentelor norme. + 
Articolul 17Pe perioada lucrărilor de construire/desființare, organizația trebuie să respecte cerințele prevăzute de CNCAN în reglementările specifice.
 + 
Capitolul VIICondiții privind păstrarea autorizației de construire/desființare și retragerea acesteia + 
Articolul 18Pentru menținerea autorizației de construire/desființare, organizația deținătoare a autorizației de construire/desființare eliberate în conformitate cu prevederile prezentelor norme are următoarele obligații și responsabilități:a)să execute lucrări numai în limitele și în condițiile prevăzute de autorizația de construire/desființare;b)să respecte prevederile proiectului tehnic ștampilat de CNCAN în condițiile prezentelor norme;c)să respecte, în fazele ulterioare emiterii autorizației de construire/desființare, normele specifice emise de CNCAN;d)să informeze CNCAN despre orice modificare apărută în documentele prevăzute la art. 6 alin. (1), exceptând lit. e);e)să supună avizării CNCAN orice modificare în documentele prezentate la art. 6 alin. (1) lit. e), înainte de punere în operă;f)să informeze de îndată CNCAN despre modul în care au fost îndeplinite în termen dispozițiile prevăzute în autorizația de construire/desființare;g)să asigure accesul împuterniciților CNCAN la toate informațiile, datele tehnice și contractuale, sub orice formă, necesare pentru îndeplinirea controlului privind lucrările de construcție autorizate;h)să asigure mijlocirea extinderii controlului împuterniciților CNCAN la participanți sau contractori, inclusiv la subfurnizorii acestora, după caz;i)să achite taxele și tarifele legale reprezentând contravaloarea cheltuielilor de expertizare tehnică, examinare, control și aprobare, prevăzute în Regulamentul de taxe și tarife pentru autorizarea și controlul activităților nucleare.
 + 
Articolul 18^1(1)Titularul de autorizație trebuie să asigure supravegherea realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, respectiv urmărirea comportării în timp a construcțiilor cu specific nuclear, cu scopul de a se asigura că toate structurile își îndeplinesc funcțiile, conform intenției și cerințelor de proiectare, pe toate durata de viață a instalației nucleare. (2)Titularul de autorizație trebuie să se asigure că are, în cadrul organizației proprii, cel puțin un expert atestat de CNCAN pentru supravegherea realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, respectiv pentru urmărirea comportării în timp a construcțiilor cu specific nuclear. Numărul total de experți din cadrul organizației proprii trebuie stabilit de titularul de autorizație luând în considerare numărul și complexitatea construcțiilor cu specific nuclear existente și planificate pe amplasament. Experții atestați de CNCAN sunt responsabili și pentru verificarea și supravegherea eventualelor activități contractate în domeniul supravegherii realizării activităților de construcție, respectiv în domeniul urmăririi comportării în timp a construcțiilor cu specific nuclear.(3)Atestarea de către CNCAN a expertului care are responsabilitatea supravegherii realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, respectiv a expertului care are responsabilitatea urmăririi comportării în timp a construcțiilor cu specific nuclear se face prin emiterea unui permis de exercitare pentru activități specifice domeniului nuclear, în baza examinării de specialitate efectuate de reprezentanții CNCAN, care include probe teoretice scrise, probe practice și interviuri, în următoarele condiții:a)expertul care are responsabilitatea supravegherii realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, respectiv responsabilitatea urmăririi comportării în timp, pentru construcțiile cu specific nuclear, are studii de inginerie direct relevante pentru acest domeniu și experiență de cel puțin 10 ani în exercitarea activităților de proiectare, verificare tehnică, realizare și urmărire a comportării în timp a construcțiilor, din care cel puțin 3 ani în exercitarea acestor activități în directă legătură cu construcțiile cu specific nuclear;b)dosarul de autorizare în vederea obținerii permisului de exercitare și metodologia CNCAN de examinare și autorizare a expertului responsabil trebuie să fie în conformitate cu cerințele aplicabile din Normele de securitate nucleară privind selecția, pregătirea, calificarea și autorizarea personalului organizațiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcția și montajul, punerea în funcțiune, exploatarea și dezafectarea instalațiilor nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 149/2021, cu modificările și completările ulterioare, respectiv din Normele privind eliberarea permiselor de exercitare pentru personalul operator, personalul de conducere și personalul de pregătire specifică din centralele nuclearoelectrice, reactoarele de cercetare și din alte instalații nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 61/2014, cu modificările și completările ulterioare; c)evaluarea scrisă și evaluarea orală utilizează o selecție reprezentativă de întrebări pentru verificarea cunoștințelor, îndemânărilor și atitudinilor necesare pentru expertul tehnic responsabil pentru supravegherea realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, respectiv pentru urmărirea comportării în timp, pentru construcțiile cu specific nuclear; anexa nr. 2 la prezentele norme conține o listă cu exemple de astfel de întrebări, fără ca această listă să fie exhaustivă;d)proba practică include o inspecție efectuată de către expertul responsabil, în prezența reprezentanților CNCAN, în instalația nucleară pentru care solicită permisul de exercitare, în una sau mai multe zone cu construcții și structuri cu funcții de securitate nucleară și/sau cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare, în cadrul căreia persoana evaluată trebuie să demonstreze cunoașterea instalației, a proiectului construcției/structurilor, a cerințelor de proiectare, construcție și urmărire în timp a performanței construcțiilor/structurilor, a procedurilor și regulilor aplicabile, precum și abilitățile de observare și îndrumare necesare conform standardelor și bunelor practici recunoscute în industria nucleară;e)răspunsurile la întrebările pentru verificarea competențelor trebuie să demonstreze cunoașterea și înțelegerea legislației aplicabile domeniului nuclear, a cerințelor tehnice de securitate nucleară, a caracteristicilor tehnologice ale instalațiilor nucleare aflate în aria de responsabilitate, a sistemului de management și proceselor organizației, precum și a principiilor, trăsăturilor și atributelor unei culturi de securitate nucleară sănătoase, inclusiv prin prezentarea de exemple concrete și studii de caz; rezultatul fiecărei probe de examinare este evaluat cu procente între 1 și 100%, punctajul maxim al probei fiind de 100%; punctajul minim de promovare a evaluării administrate de CNCAN în vederea eliberării permisului de exercitare este de 70% pentru fiecare dintre probele de examinare;f)întrebările tehnice din cadrul examinărilor trebuie să acopere toate tipurile de construcții și structuri cu specific nuclear pentru care se solicită permisul de exercitare; pentru centralele nuclearoelectrice, acestea vor include anvelopa de protecție a reactorului nuclear, clădirea serviciilor nucleare, clădirea turbinei, casa pompelor de alimentare cu apă de serviciu și orice alte clădiri și structuri cu funcții de securitate nucleară și/sau cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare;g)în cadrul examinărilor se vor asigura înregistrări relevante pentru administrarea probelor, pentru documentarea adecvată și transparentă a rezultatelor evaluării;h)permisul de exercitare pentru expertul care are responsabilitatea supravegherii realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, respectiv responsabilitatea urmăririi comportării în timp, pentru construcțiile cu specific nuclear, se emite pentru o perioadă de 3 ani la prima autorizare, respectiv pentru o perioadă de 5 ani la examinările subsecvente pentru reînnoirea permisului de exercitare; examinările pentru reînnoirea permisului de exercitare au același domeniu și se efectuează conform aceleiași metodologii prevăzute în examinarea pentru autorizarea inițială;i)permisul de exercitare pentru expertul care are responsabilitatea supravegherii realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, respectiv responsabilitatea urmăririi comportării în timp, pentru construcțiile cu specific nuclear, se va emite doar pentru domeniul de expertiză și tipurile de construcții și structuri pentru care s-a efectuat autorizarea, doar pentru organizația titularului de autorizație care deține construcțiile și structurile respective; extinderea domeniului permisului se face doar în baza unei noi examinări; dreptul dobândit pe baza permisului de exercitare nu poate fi transmis fără acordul emitentului.(la 24-09-2024,
Capitolul VII a fost completat de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
 + 
Capitolul VIIIModificările construcțiilor + 
Articolul 19Lucrările de construcții pentru remedierea deficiențelor constatate ca urmare a efectuării recepției la terminarea lucrărilor se pot executa fără a fi necesară emiterea unei autorizații de construire, cu condiția ca prin acestea să nu se aducă modificări construcției, de natură a contraveni prevederilor autorizației de construire/desființare, respectându-se prevederile art. 21 alin. (2). + 
Articolul 20(1)Se pot admite modificări locale ale soluțiilor tehnice din proiectele aprobate, fără emiterea unei noi autorizații de construire/desființare, după caz, prin dispoziție de șantier dată de proiectantul lucrărilor și cu acordul scris al organizației, numai dacă prin acestea nu se modifică condițiile de amplasament, alcătuirea structurală de ansamblu ori aspectul construcției sau dacă nu sunt periclitate rezistența, stabilitatea și securitatea nucleară a obiectivului și nu este afectată integritatea clădirilor învecinate.(2)Se încadrează în prevederile alin. (1) lucrările care se execută la construcții existente, în cazuri speciale determinate de luarea în considerare a unor situații imprevizibile la faza de proiectare.
 + 
Articolul 21(1)Modificările efectuate la construcțiile existente, care nu necesită autorizație de construire/desființare sau modificarea autorizației existente, se pot efectua de către organizație numai în conformitate cu proceduri specifice, emise de organizație și aprobate de CNCAN.(2)În situațiile prevăzute la alin. (1) responsabilitatea privind corectitudinea tehnică a soluției de modificare aparține proiectantului și nu poate fi luată în considerare fără acordul organizației. Titularul autorizației de construire/desființare are obligația de a depune la CNCAN, înainte de începerea lucrărilor, în două exemplare, documentele specificate la art. 20 alin. (1), avizate de un expert atestat de CNCAN, cu rol de martor, în vederea aprobării/ștampilării acestora.(3)Pentru modificările planificate pentru construcțiile cu specific nuclear care pot avea impact asupra rezistenței, stabilității, duratei de viață și funcțiilor de securitate nucleară ale acestora este necesară aprobarea prealabilă a CNCAN, cu revizuirea autorizației de construire/desființare.(la 24-09-2024,
Articolul 21 , Capitolul VIII a fost completat de Punctul 9. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
 + 
Articolul 21^1(1)Toate modificările permanente și temporare privind construcțiile cu specific nuclear trebuie să fie verificate și aprobate înainte de implementare, în conformitate cu normele CNCAN și standardele tehnice aplicabile privind controlul configurației de proiectare. Verificarea și aprobarea modificărilor trebuie să fie făcute de persoane care au acces la toate informațiile și cerințele inițiale, care să evalueze efectul modificărilor asupra intențiilor și cerințelor inițiale de proiectare, luând în considerare toate aspectele importante pentru securitatea nucleară și cele mai noi standarde tehnice aplicabile aflate în vigoare. Toate modificările trebuie să fie documentate.(2)Experții tehnici atestați de CNCAN pentru instalația nucleară respectivă, care au responsabilitatea verificării și avizării proiectelor tehnice pentru construcțiile cu specific nuclear, trebuie să fie implicați în elaborarea, verificarea și aprobarea modificărilor de proiect cu impact asupra acestor construcții și trebuie să urmărească și să evalueze impactul cumulativ al modificărilor.(la 24-09-2024,
Capitolul VIII a fost completat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)
 + 
Capitolul IXDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 22Prezentele norme intră în vigoare la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I. + 
Articolul 23Orice prevederi legale care contravin prevederilor art. 35 lit. o) din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și prezentelor norme se anulează. Orice conflict rezultat din aceste contradicții se rezolvă cu acordul CNCAN. + 
Articolul 24Lucrările de construcție cu specific nuclear neîncepute sau începute, dar nefinalizate la data intrării în vigoare a prezentelor norme, necesită obținerea în termen de 60 de zile a autorizației pentru executarea lucrărilor de construire/desființare emise de CNCAN. Autorizația este emisă de CNCAN în baza documentelor prevăzute la art. 6 alin. (1), în urma analizării avizelor, aprobărilor și autorizațiilor obținute anterior și a controalelor și analizei stadiului lucrărilor executate. În acest caz, conținutul documentelor de susținere pentru eliberarea autorizației de construire/desființare se stabilește de către CNCAN în mod corespunzător.
 + 
Anexa nr. 1Către,PREȘEDINTELE COMISIEI NAȚIONALE PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂȚILOR NUCLEARE
CERERE
PENTRU EMITEREA AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE / DESFIINȚARE
DOMNULE PREȘEDINTE,Subsemnatul *1)……………………………….. cu domiciliul, sediul *2),………………. orașul………….. în județul/municipiul…………………… strada………………………. nr……… bl…… sc…… et…… ap…… satul……………… sectorul……….. cod poștal…………… telefon/fax……………….. e-mail ………………………….În conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996, art. 35, lit. o, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, cu modificările și completările ulterioare, solicit emiterea:AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE / DESFIINȚAREPentru imobilul – teren și/sau construcții – situat în județul………………… municipiul /orașul /comuna /satul…………………. sectorul…………….. bl…. sc….. et….. ap….. cod poștal…………….Cartea funciară *3) ……………………………………………..Fișa bunului imobil sau nr. cadastral:În vederea executării lucrărilor de *4): …………………………………………..în valoare de *5): ……………………………………………..Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire (PAC) /desființare (PAD) nr. *6): …………………………………………………………….. din data de…………………., întocmit în conformitate cu Proiectul tehnic pentru execuția lucrărilor, a fost elaborat de …………………………………. cu sediul în ………………. județul……………. municipiul /orașul /comuna…………………. strada…………………… nr……… bl…… sc……. et…… ap…… sector…………. cod poștal……………………Autorizația CNCAN pentru Sistemul de Management al Calității pentru agentul economic care întocmește proiectul (PAC) /(PAD), nr…………. din…………… expiră la data de……………….Verificarea proiectului (PAC, PAD), în conformitate cu prevederile reglementărilor CNCAN specifice a fost efectuată de *7):

1. 4.
2. 5.
3. 6.

Durata executării lucrărilor, solicitată în baza prevederilor "Proiectul tehnic pentru autorizarea executării lucrărilor de Construcții" – PAC/PAD/POE – anexat prezentei, este de………….. luni /zile.Anexez prezentei cereri:1.Dovada titlului asupra imobilului și a terenului (copie legalizată)……………………………….2.Certificat de urbanism nr………….. din………………. (copie)3.Planul de situație, vizat de Oficiul de cadastru………………………………………………………………..(copie )4.Proiectul tehnic pentru autorizarea executării lucrărilor de Construcții, în două exemplare, compus din:……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………..5.Copie a acordului de mediu eliberat de autoritatea centrală pentru protecția mediului potrivit legii;6.Copie a autorizației de securitate nucleară, eliberată de CNCAN, pentru faza de construcție și/sau montaj instalație nucleară sau pentru planul de dezafectarea acestora, după caz;7.Copie a autorizației eliberate de CNCAN, valabilă pentru faza de amplasare a instalației nucleare, la care se referă construcția;8.Copii ale avizelor și/sau a acordurilor specifice ale autorităților care au instituit zone cu regim de protecție în planurile urbanistice și în planurile de amenajare a teritoriului potrivit legii, altele decât ale CNCAN;9.Copie a avizului favorabil al primarului unității administrativ-teritoriale în al cărei teritoriu este situată construcția în cauză. Pentru Municipiul București, procedura de avizare, după caz, se stabilește prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului București potrivit legii;10.Avizul structurii de specialitate din cadrul consiliului județean în situația în care construcția este situată în intravilanul localităților componente sau în cadrul primăriilor nu sunt constituite structuri de specialitate proprii;11.Copii ale autorizațiilor de construire și/sau construcții-montaj inițiale, dacă este cazul;12.Următoarele "FIȘE TEHNICE" însoțite de documentațiile necesare obținerii avizelor /acordurilor cerute prin Certificatul de urbanism, în vederea emiterii Acordului unic:……………………………………………………………..……………………………………………………………..13.Următoarele avize (studii) cerute prin Certificatul de urbanism, altele decât cele cuprinse în acordul unic:……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………..14.Anexă la "Cererea pentru emiterea autorizației de construire /desființare" completată cu toate elementele necesare descrierii lucrărilor pentru care se solicită autorizația.15.Copie după ordinele de plată de achitare a taxei și tarifului prevăzute de Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru autorizarea în domeniul solicitat, în conformitate cu Regulamentul de taxe și tarife pentru autorizarea și controlul activităților nucleare;Declar pe propria răspundere că datele menționate în prezenta cerere sunt exacte și mă angajez să respect, în cunoștința prevederilor legii, autorizația de construire /desființare și documentația aferentă vizată spre neschimbare.Semnătura, Data………………
PRECIZĂRI
privind completarea formularului
CERERE PENTRU EMITEREA AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE / DESFIINȚARE
1)– Numele și prenumele solicitantului:– reprezentant al organizației (persoană juridică), cu precizarea denumirii acesteia, precum și a calității solicitantului în cadrul organizației.2)– Se completează cu date privind sediul social al organizației.3)– Se completează cu date extrase din Cartea Funciară sau din Fișa bunului imobil, după caz.4)– Se înscrie: denumirea lucrării, capacitatea și categoria lucrărilor, precum și oricare alte elemente principale care definesc toate lucrările prevăzute a fi autorizate.5)– Valoarea lucrărilor se declară de către solicitant și se stabilește, după caz, în funcție de:– suprafața construită desfășurată a construcțiilor, ori– valoarea lucrărilor de construcții și instalații aferente, din devizul general al investiției6)– Se completează cu numărul proiectului, data elaborării, precum și cu datele de identificare a proiectantului.7)– Se completează cu numele și prenumele verificatorului și domeniul de verificare, precum și numărul certificatului de verificator.NOTĂ:Taxele și tarifele pentru emiterea autorizației de construire/desființare sunt prevăzute de Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru autorizarea în domeniul solicitat, în conformitate cu Regulamentul de taxe și tarife pentru autorizarea și controlul activităților nucleare; Solicitantul are obligația de a anexa la cererea pentru emiterea autorizației documentele de plată a taxelor și tarifelor, corespunzătoare domeniului de autorizare solicitat;Dovada achitării taxelor se face prin prezentarea, în copie, a documentelor de plată – care se înregistrează și în formular la poziția nr. 14. + 
ANEXĂLA CEREREA PENTRU EMITEREA AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINȚARE + 
Cap. 1 – TIPURI DE LUCRĂRI *1)*1) Se subliniază categoria de lucrăria)– lucrări de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinație sau de reparare a construcțiilor de orice fel, precum și a instalațiilor aferente acestora;b)– lucrări de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare din zonele lor de protecție, stabilite conform legii;c)– lucrări de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare și reabilitare, privind căi de comunicație, rețele și dotări tehnico-edilitare, noi capacități de producere, de transport, de distribuție a energiei electrice și/sau termice, precum și de reabilitare și de retehnologizare a celor existente;d)– lucrări de foraje și excavări necesare în vederea efectuării studiilor geotehnice, prospecțiunilor geologice;e)– lucrări, amenajări și construcții cu caracter provizoriu necesare în vederea organizării executării lucrărilor de bază, dacă nu au fost autorizate odată cu acestea. + 
Cap. 2 – CATEGORII DE CONSTRUCȚII *2)*2) Se introduce "X" în casetă[] construcții industriale;[] construcții pentru depozitare;[] construcții energetice;[] construcții cu caracter special;[] construcții cu caracter provizoriu. + 
Cap. 3 – DATE CARACTERISTICE PRIVIND AMPLASAMENTELE Șl CONSTRUCȚIILEa)– Suprafața terenului………………… mpb)– Situarea terenului față de străzile adiacente…………………….c)– Procentul de ocupare a terenului – POT:existent…….. % propus………… %d)– Coeficientul de utilizare a terenului – CUT:existent…….. propus………….e)– Alinierea construcțiilor;● Corpul de clădire cel mai avansat față de limita proprietății la stradă se află la……………. m.● Distanțele minime ale construcțiilor față de vecinătăți sunt:de……… m față de limita de proprietate din……………………….de……… m față de limita de proprietate din……………………….de……… m față de limita de proprietate din……………………….f)Numărul de corpuri de clădiri……………….. din care: existente………….. desființate ……… menținute………… propuse…………. rezultate………….g)– Suprafețe:

Construcții Suprafața construită Suprafața desfășurată Suprafața utilă
● existente. din care:
– desființate
– menținute
● propuse
TOTAL *)

*) Totalul rezultă prin însumarea suprafețelor înscrise la rubricile "menținute" și "propuse"

h)– înălțimea construcțiilor propuse (în m)

Corp
Înălțimea la cornișă sau streașină
Înălțimea maxima a construcțiilor

i)– Numărul de niveluri

Corp
Existente
Propuse

j)– Caracteristici constructive și aspect exterior

Sistem constructiv
Fundații
Acoperiș (șarpantă/terasă)
Sistem de încălzire
Învelitoare (material/culoare)
Finisaj exterior (material/culoare)
Tâmplărie exterioară (material/ culoare)

k)– Capacități funcționale ale construcțiilor proiectate:● Alte caracteristici ale capacităților funcționale pentru construcții propuse, necuprinse în categoriile de mai sus:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………l)– Modul de evacuare a deșeurilorm)– Măsuri de prevenire și stingere a incendiilor…………………….n)– Măsuri de protecție a mediului………………………………….Alte caracteristici specifice……………………………………….ÎNTOCMIT *3)Data………………. ……………………..*3) – În cazul în care ANEXA se completează de către solicitantul autorizației se precizează numele și prenumele acestuia.– În cazul în care ANEXA se întocmește de către un proiectant autorizat (persoană fizică sau juridică), se precizează datele de identificare, după caz: numele și prenumele ori numele firmei, numele și prenumele întocmitorului și se aplică ștampila. + 
Anexa nr. 2
Exemple de întrebări pentru examinarea cunoștințelor, îndemânărilor și atitudinilor cerute
pentru posturile de expert responsabil pentru verificarea și avizarea proiectului tehnic,
supravegherea realizării activităților de construcție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat,
respectiv urmărirea comportării în timp, pentru construcțiile cu specific nuclear
1.Întrebări pentru verificarea cunoștințelor în domeniul legislației aplicabile 1.1.Care sunt condițiile de autorizare pentru exploatarea unei instalații nucleare, conform prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare? 1.2.Care sunt legile, reglementările, standardele și cerințele aplicabile pentru construcțiile cu specific nuclear? Menționați legislația aplicabilă în România pentru construcțiile cu specific nuclear, precum și orice standarde internaționale și standarde din țara de origine a proiectantului instalației nucleare aplicabile proiectului specific pentru instalațiile din domeniul dumneavoastră de responsabilitate.1.3.Care sunt responsabilitățile titularului de autorizație, conform prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare? Explicați responsabilitățile aplicabile pentru construcțiile cu specific nuclear.1.4.Explicați ce fapte constituie contravenții și infracțiuni, conform prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare. 1.5.Dați 5 exemple de norme și ghiduri CNCAN aplicabile organizației/instalației nucleare la care lucrați, în particular în aria proprie de activitate, explicând relevanța pentru securitatea construcțiilor cu specific nuclear. Cum vă asigurați că instalația nucleară și activitățile asociate acesteia respectă toate cerințele legale și reglementările de securitate nucleară aplicabile construcțiilor cu specific nuclear? 1.6.Dați 10 exemple de cerințe de securitate nucleară stabilite prin legislația, normele și standardele aplicabile în domeniul construcțiilor cu specific nuclear. Exemplele trebuie să fie din legislația aplicabilă în România pentru construcțiile cu specific nuclear și/sau din orice standarde internaționale și standarde din țara de origine a proiectantului instalației nucleare aplicabile proiectului specific pentru instalațiile din domeniul dumneavoastră de responsabilitate.1.7.Dați 5 exemple de limite și condiții din autorizațiile în vigoare emise de CNCAN pentru instalația nucleară la care lucrați, relevante pentru construcțiile cu specific nuclear. Care sunt mecanismele prin care vă asigurați de respectarea limitelor și condițiilor din autorizații? 1.8.Explicați, pe scurt, care sunt cerințele privind raportarea evenimentelor la CNCAN. Dați 3 exemple de evenimente raportabile, relevante pentru construcțiile cu specific nuclear. 1.9.Explicați care sunt diferențele dintre cerințele din legislația și reglementările generale aplicabile construcțiilor civile din domeniul energetic și cerințele specifice aplicabile construcțiilor/structurilor aferente instalațiilor nucleare, care au funcții de securitate nucleară și/sau sunt importante pentru exploatarea fiabilă a instalațiilor nucleare. 1.10.Prezentați, pe scurt, principalele categorii de cerințe tehnice din reglementările, normativele, codurile și standardele aplicabile construcțiilor/structurilor aferente instalațiilor nucleare, care au funcții de securitate nucleară și/sau sunt importante pentru exploatarea fiabilă a instalațiilor nucleare. 2.Întrebări pentru verificarea cunoștințelor tehnice 2.1.Care sunt caracteristicile tehnice de bază ale construcțiilor cu specific nuclear de care răspundeți? Cum se asigură rezistența și stabilitatea la solicitări statice și dinamice, inclusiv la cele seismice, pentru construcțiile cu specific nuclear, cu structura de rezistență din beton și beton armat? 2.2.Care sunt bazele de proiectare pentru instalațiile nucleare de care răspundeți? Cum se reflectă acestea în cerințele de proiectare pentru construcțiile și structurile cu specific nuclear? Cum sunt documentate? 2.3.Care sunt evenimentele bază de proiect pentru construcțiile cu specific nuclear de care răspundeți? Dați 5 exemple de evenimente bază de proiect. Ce alte evenimente au fost analizate pentru aceste construcții și în ce scop? 2.4.Cum s-a implementat conceptul de protecție în adâncime pentru construcțiile cu specific nuclear de care răspundeți? Explicați, făcând referire la nivelurile de protecție în adâncime. 2.5.Cum se asigură protecția construcțiilor cu specific nuclear împotriva evenimentelor interne? Dați 5 exemple concrete de măsuri prevăzute prin proiect și de măsuri organizatorice. 2.6.Cum se asigură protecția construcțiilor cu specific nuclear împotriva evenimentelor externe? Dați 5 exemple concrete de măsuri prevăzute prin proiect și de măsuri organizatorice. 2.7.Ce reprezintă evenimentele de cauză comună? Dați 5 exemple. Explicați cum se asigură protecția construcțiilor cu specific nuclear împotriva evenimentelor de cauză comună. 2.8.Cum se stabilesc construcțiile și structurile importante pentru securitatea nucleară? Cum se clasifică acestea în categorii și/sau clase de securitate nucleară? Cum se documentează cerințele de proiectare și de operare aplicabile construcțiilor/structurilor importante pentru securitatea nucleară? Dați cel puțin 5 exemple de construcții/structuri cu funcții de securitate nucleară. 2.9.Cum se utilizează codurile și standardele industriale aplicabile instalației nucleare în domeniul construcțiilor și structurilor cu specific nuclear? Dați cel puțin 5 exemple de coduri și/sau standarde industriale pe care le utilizați în activitatea proprie. 2.10.Ce înțelegeți prin managementul configurației de proiectare? Care este scopul acestui proces? Cum se implementează și ce indicatori utilizați pentru a monitoriza eficacitatea acestui proces? Dați 5 exemple specifice de activități pentru managementul configurației de proiectare pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear.2.11.Care sunt bazele de autorizare pentru construcțiile cu specific nuclear de care răspundeți? Dați 5 exemple de documente bază de autorizare. 2.12.Ce conțin rapoartele de securitate nucleară care stau la baza autorizării instalațiilor nucleare, cu privire la construcțiile cu specific nuclear de care răspundeți? Care este rolul raportului de securitate nucleară? Descrieți elementele din conținutul acestuia care sunt relevante pentru construcțiile cu specific nuclear. 2.13.Ce tipuri de analize și evaluări de securitate nucleară s-au efectuat pentru construcțiile cu specific nuclear de care răspundeți? Care este scopul acestor analize? Cum au fost efectuate și verificate? Cum sunt documentate? Cum sunt revizuite și actualizate? Cum înțelegeți utilitatea și aplicațiile analizelor și evaluărilor de securitate nucleară? Dați 5 exemple de analize și evaluări de securitate nucleară. Explicați, pe scurt, în ce situații se face actualizarea acestora. 2.14.Cum se evaluează riscul asociat construcțiilor cu specific nuclear de care răspundeți? Cum se determină acceptabilitatea riscului? Care sunt factorii care pot influența riscul? Dați 5 exemple de astfel de factori. 2.15.Ce reprezintă limitele și condițiile tehnice de operare, abreviate LCTO? Dați 5 exemple de LCTO pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear. Care sunt bazele tehnice pentru stabilirea LCTO? Cum sunt documentate LCTO și bazele tehnice pentru acestea? Care sunt principalele tipuri de documente care conțin LCTO? Cine răspunde pentru respectarea LCTO? Ce măsuri se iau în cazul deviațiilor de la limitele și condițiile tehnice de operare? 2.16.Cum se iau în considerare aspectele legate de factorul uman în toate activitățile importante pentru securitatea nucleară, în particular în ceea ce privește construcțiile cu specific nuclear? Dați 5 exemple din diverse domenii de activitate, cum ar fi: activitățile de proiectare și inginerie, operare, întreținere, pregătirea personalului, efectuarea analizelor tehnice de proiectare și a analizelor de securitate nucleară, pregătirea și răspunsul la situații de urgență. 2.17.Care sunt instrumentele de prevenire a erorilor umane? Dați 5 exemple pentru a ilustra aplicarea acestora în diferite situații și activități, în particular în ceea ce privește activitățile tehnice de verificare pentru construcțiile cu specific nuclear. 2.18.Care sunt principiile și cerințele de bază ale protecției împotriva radiațiilor ionizante? Pentru ce construcții/structuri cu specific nuclear sunt acestea relevante în mod particular? Explicați modul de aplicare și aspectele specifice pentru diferitele tipuri de construcții/structuri cu specific nuclear din cadrul instalației pentru care lucrați. 2.19.Care sunt limitele legale și limitele administrative pentru expunerea lucrătorilor din instalațiile nucleare pentru care răspundeți? 2.20.Care sunt limitele legale și constrângerile de doză efectivă pentru populația din vecinătatea instalațiilor nucleare pentru care răspundeți? 2.21.Care sunt principiile și cerințele de bază ale protecției fizice a instalațiilor și materialelor nucleare? 2.22.Dați 5 exemple de activități pentru care trebuie analizată interfața dintre securitatea nucleară și protecția fizică a instalațiilor nucleare, în contextul proiectării, realizării și supravegherii construcțiilor cu specific nuclear. 2.23.Dați 3 exemple de evenimente din experiența de exploatare internă și/sau externă din care ați învățat lecții utile pentru desfășurarea activităților de proiectare, verificare, realizare și supraveghere a construcțiilor cu specific nuclear. 2.24.Care a fost ultimul eveniment din experiența de exploatare internă sau externă de care ați luat cunoștință și care este relevant pentru instalația nucleară și/sau pentru organizația pentru care lucrați, în particular pentru construcțiile cu specific nuclear? Ce măsuri ați propus și implementat pentru a evita probleme similare? 2.25.Ce înțelegeți prin managementul îmbătrânirii instalațiilor nucleare? Care sunt măsurile tehnice și organizatorice prevăzute pentru managementul îmbătrânirii instalațiilor nucleare? Dați 5 exemple relevante pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear. 2.26.Ce înțelegeți prin activități de întreținere preventivă pentru construcțiile cu specific nuclear? Explicați care este scopul acestor activități și dați 3 exemple. 2.27.Ce înțelegeți prin activități de întreținere predictivă pentru construcțiile cu specific nuclear? Explicați care este scopul acestor activități și dați 3 exemple. 2.28.Ce înțelegeți prin activități de întreținere corectivă pentru construcțiile cu specific nuclear? Explicați care este scopul acestor activități și dați 3 exemple. 2.29.Ce înțelegeți prin durata de viață proiectată a construcțiilor cu specific nuclear? În ce documente se specifică durata de viață proiectată a construcțiilor cu specific nuclear? Cum se monitorizează și cum se determină degradarea reală în instalație a structurilor și durata de viață în serviciu a acestora? 2.30.Ce înțelegeți prin retehnologizarea unei instalații nucleare? Dați 5 exemple de activități de retehnologizare aplicabile pentru construcțiile cu specific nuclear. 2.31.Ce reprezintă structurile cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare? Dați exemple de cel puțin 3 structuri din această categorie. 2.32.Care este scopul testelor și inspecțiilor obligatorii pentru structurile cu funcții de securitate nucleară? Dați 5 exemple de teste și inspecții obligatorii, conform reglementărilor și standardelor, pentru structurile care fac parte din construcțiile cu specific nuclear.2.33.Ce reprezintă calificarea la condiții de mediu pentru structurile cu funcții de securitate nucleară? Ce condiții de mediu se iau in considerare? Cum/În ce bază se stabilesc valorile pentru parametrii considerați la calificarea la condiții de mediu? Dați 3 exemple de parametri considerați pentru calificarea la condiții de mediu a structurilor cu funcții de securitate nucleară. 2.34.Care sunt diferențele dintre analizele deterministe și evaluările probabilistice de securitate nucleară? 2.35.Explicați cum se realizează monitorizarea/ supravegherea în exploatare a construcțiilor cu specific nuclear, respectiv a principalilor parametri importanți pentru securitatea nucleară și pentru comportarea în conformitate cu intenția și cerințele de proiectare. 2.36.Explicați cum se realizează identificarea și diagnosticarea condițiilor anormale care pot afecta construcțiile cu specific nuclear, făcând referire la indicațiile disponibile pentru monitorizare/supraveghere, prevăzute prin proiectul instalației nucleare, precum și la procedurile aplicabile. 2.37.Explicați cum se identifică necesitatea efectuării unei modificări de proiect și care sunt principiile și cerințele generale aplicabile pentru modificările de proiect pentru construcțiile cu specific nuclear. Dați 10 exemple de aspecte care se iau în considerare pentru a se asigura că modificările nu au impact advers asupra securității nucleare. 2.38.Ce reprezintă cauzele de profunzime ale unui eveniment? Dați cel puțin două exemple de metode care se folosesc pentru analiza cauzelor de profunzime.2.39.Care sunt evenimentele externe de origine naturală care au fost luate în considerare în proiectarea construcțiilor cu specific nuclear? Dați cel puțin 5 exemple de astfel de evenimente și explicați cum au fost proiectate construcțiile/structurile pentru a rezista la aceste evenimente și pentru a îndeplini funcțiile de securitate nucleară și/sau de asigurare a exploatării fiabile a instalației nucleare. 2.40.Explicați pe scurt care este rolul testelor de punere în funcțiune aplicabile pentru structurile instalației nucleare. Care sunt obiectivele acestor teste? Cum se stabilesc criteriile de acceptare pentru aceste teste? 2.41.Explicați pe scurt care este rolul inspecțiilor periodice în exploatare pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear. 2.42.Explicați ce reprezintă analizele care utilizează ipoteze legate de timp relevante pentru managementul îmbătrânirii instalațiilor nucleare, pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear. Dați cel puțin 2 exemple de astfel de analize. 2.43.Care sunt categoriile de documente în care sunt specificate cerințele de proiectare pentru structurile instalației nucleare? Dați cel puțin 3 exemple. 2.44.Explicați, pe scurt, ce trebuie să includă bazele de proiectare pentru un sistem, o structură, o componentă sau un echipament și dați 5 exemple de cerințe și parametri relevanți pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear. 2.45.Ce reprezintă calificarea seismică pentru structurile cu funcții de securitate nucleară? Cum și în ce bază se stabilesc valorile pentru parametrii considerați la calificarea seismică pentru construcțiile cu specific nuclear? Dați cel puțin 2 exemple de structuri calificate seismic și explicați bazele tehnice pentru calificarea seismică și modul în care s-a asigurat această calificare. 2.46.Ce reprezintă condițiile de extindere a bazelor de proiectare? Dați 2 exemple de astfel de condiții analizate pentru instalația nucleară pentru care răspundeți, pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear. Menționați procedurile, sistemele, echipamentele și resursele utilizate pentru răspunsul la astfel de evenimente. 2.47.Care sunt cerințele și condițiile care trebuie îndeplinite pentru repornirea instalației nucleare după o oprire neplanificată cauzată de un tranzient? Ce verificări se fac pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear și în ce situații?2.48.Ce aspecte se iau în considerare la pregătirea activităților de întreținere, testare și inspecție în exploatare pentru structurile cu funcții de securitate nucleară și pentru structurile cu rol în exploatarea fiabilă a instalației nucleare? Cum se face evaluarea impactului acestor activități asupra structurilor respective, precum și a altor sisteme, structuri, componente și echipamente potențial afectate? 2.49.Cum se stabilesc specificațiile de procurare pentru componentele, piesele de schimb, echipamentele și materialele consumabile necesare funcționării în condiții de siguranță a instalației nucleare, precum și pentru serviciile aferente, relevante pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear? 2.50.Pentru structurile cu funcții de securitate nucleară și structurile cu rol în funcționarea fiabilă a instalației nucleare din aria dumneavoastră de responsabilitate, explicați cum sunt documentate și cum se urmăresc mecanismele de degradare, modurile de defectare și consecințele acestora și dați 5 exemple relevante de mecanisme de degradare și explicați efectele acestora. 2.51.Explicați cum se asigură protecția instalațiilor nucleare împotriva incendiilor și exploziilor și detaliați aspectele relevante în particular pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear.2.52.Explicați cum se asigură protecția instalațiilor nucleare împotriva inundațiilor interne și externe și detaliați aspectele relevante în particular pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear.2.53.Explicați cum se asigură protecția instalațiilor nucleare împotriva condițiilor meteorologice extreme și detaliați aspectele relevante în particular pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear.2.54.Explicați cum se asigură protecția instalațiilor nucleare împotriva evenimentelor cauzate de activități de natură umană și detaliați aspectele relevante în particular pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear.2.55.Care sunt principalii parametri de proiectare pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear de care răspundeți? Cum au fost stabiliți acești parametri? Cum au fost stabilite marjele de siguranță? Dați 5 exemple de analize tehnice și calcule specifice. 2.56.Care sunt metodele și instrumentele utilizate în proiectarea construcțiilor/structurilor cu specific nuclear? Ce coduri de calcul specifice se utilizează? Cum se asigură verificarea și validarea acestora?2.57.Care sunt inspecțiile, testele și activitățile de verificare și supraveghere care trebuie efectuate în timpul construcției structurilor cu specific nuclear pentru a se asigura conformitatea cu cerințele și specificațiile de proiectare?2.58.Explicați cum se realizează și cum se verifică proiectarea seismică pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear.2.59.Explicați mecanismele de degradare, modurile de defectare și efectele acestora pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear de care răspundeți. Menționați care dintre mecanismele de degradare ale construcțiilor/structurilor cu specific nuclear sunt cauzate de îmbătrânire. 2.60.Prezentați în mod succint metodele de examinare și/sau testare distructivă și nedistructivă utilizate pentru verificarea integrității structurale a construcțiilor/structurilor cu specific nuclear. Explicați cum și în ce scop au fost stabilite criteriile de acceptare pentru analiza rezultatelor acestor examinări și teste. 2.61.Prezentați în mod succint activitățile de urmărire a comportării în timp a construcțiilor/structurilor cu specific nuclear. Explicați care este scopul acestora și cum se realizează. 2.62.Explicați ce scop are și cum se realizează verificarea independentă a proiectelor construcțiilor/structurilor cu specific nuclear. Menționați cele mai importante aspecte, inclusiv în ceea ce privește evenimentele bază de proiect luate în considerare în funcție de analizele de pericol specifice pentru instalația nucleară și pentru amplasamentul respectiv, specificațiile, analizele și calculele tehnice de proiectare, parametrii de proiectare, marjele de siguranță și criteriile de acceptare.2.63.Prezentați în mod succint principalele caracteristici de proiectare ale construcțiilor/structurilor cu specific nuclear din aria dumneavoastră de responsabilitate, menționând evenimentele bază de proiect pentru aceste construcții/structuri, parametrii de proiectare, marjele de siguranță, durata de viață proiectată, cerințele de verificare, testare, inspecție, întreținere, monitorizare și supraveghere și programul de management al îmbătrânirii. 2.64.Explicați cum se realizează verificarea durabilității și fiabilității în condiții normale de exploatare și/sau în situații de tranzient și accident, după cum este aplicabil, separat de determinarea stării de eforturi și deformații în domeniul elastic. Explicați modul în care se analizează, dacă este necesar, problemele legate de:a)stabilitatea structurii;b)eforturile și deformațiile elastoplastice;c)comportarea la oboseală, dacă există încărcări ciclice;d)contracție și curgere lentă;e)degradarea elementelor structurale.2.65.Explicați cum se stabilesc și se implementează măsurile de control al calității și inspecțiile structurilor din beton pentru construcțiile cu specific nuclear pentru:a)laboratoarele și stațiile de preparare a betonului;b)rețeta betonului;c)betonul proaspăt și consistența acestuia;d)procesul de întărire a betonului și betonul întărit;e)armăturile și cablurile de tensionare;f)fururile metalice și ancorajele de capăt;g)sistemele de precomprimare;h)componentele de oțel care transmit încărcări;i)piesele înglobate;j)mortarele și betoanele speciale;k)aplicarea vopselelor și acoperirilor de protecție.3.Întrebări pentru verificarea cunoștințelor privind sistemul de management și procesele organizației 3.1.Care sunt obiectivele sistemului de management implementat de organizația dumneavoastră? Cum vă asigurați de îndeplinirea obiectivelor? 3.2.Dați 3 exemple de procese din cadrul sistemului de management implementat de organizația dumneavoastră. Explicați scopul și obiectivele acestor procese. 3.3.Cum verificați eficacitatea proceselor sistemului de management implementat de organizația dumneavoastră? 3.4.Dați 5 exemple de așteptări, standarde și bune practici internaționale aplicabile organizațiilor care dețin și exploatează instalații nucleare. Cum țineți cont de acestea în activitatea proprie? Specificați ce bune practici ați implementat în organizația în care vă desfășurați activitatea și care a fost impactul acestora asupra activităților importante pentru securitatea nucleară. 3.5.Descrieți procesul de colectare și utilizare a experienței de exploatare, implementat în cadrul organizației din care faceți parte. 3.6.Prezentați, pe scurt, cerințele privind identificarea și raportarea condițiilor anormale/neconformităților, precizând procedurile aplicabile. 3.7.Ce procese și instrumente aveți la dispoziție pentru evaluarea eficacității sistemului de management implementat de organizația dumneavoastră în aria dumneavoastră de activitate? 3.8.Cum vă informați asupra experienței de exploatare relevante pentru activitatea dumneavoastră privind construcțiile/structurile cu specific nuclear? 3.9.Cum vă asigurați că rezultatele evaluărilor și analizelor de securitate sunt puse în aplicare cu promptitudine? 3.10.Ați avut ocazia să vizitați vreo instalație nucleară similară din altă țară? Ce practici ați observat acolo care ar putea fi utile și pentru organizația dumneavoastră? Ce acțiuni ați inițiat pentru analiza acestor bune practici în vederea implementării în organizația în care vă desfășurați activitatea? 3.11.Cum prioritizați rezolvarea problemelor identificate în activitățile organizației responsabile pentru instalațiile nucleare? Cum obțineți/primiți feedback privind implementarea acțiunilor corective și lecțiilor învățate? 3.12.Dați 5 exemple de îmbunătățiri de securitate nucleară, cum ar fi modificări de sisteme, structuri și de proceduri, rezultate din analizele și evaluările de securitate nucleară și/sau din analiza experienței de exploatare, inclusiv din analiza cauzelor de profunzime ale unor evenimente. 3.13.Care sunt procesele și mecanismele prin care sunteți informat asupra performanței de securitate nucleară a construcțiilor/structurilor nucleare pentru care răspundeți? 3.14.Care sunt ședințele personalului de conducere în cadrul cărora se discută și se evaluează performanța de securitate nucleară a instalațiilor nucleare pentru care răspundeți? Cum sunt diseminate lecțiile învățate din evenimentele de pe amplasament și de la alte instalații nucleare? 3.15.Pentru ce condiții anormale/neconformități se solicită evaluări ale potențialelor consecințe în diferite situații/analiza precursorilor de evenimente, în cazul construcțiilor/structurilor cu specific nuclear? 3.16.Dați 5 exemple de condiții anormale/neconformități pe care le-ați identificat și documentat și în a căror rezolvare v-ați implicat personal. Precizați care au fost cauzele și ce măsuri ați luat pentru a preveni recurența unor condiții anormale/ neconformități similare. 3.17.Dați 5 exemple de lucrări/activități importante pentru securitatea nucleară în a căror supervizare/supraveghere v-ați implicat personal. Care sunt standardele și așteptările pe care le-ați impus? Cum v-ați asigurat că aceste standarde și așteptări au fost respectate? 3.18.Cum vă asigurați că securitatea nucleară are prioritate în luarea deciziilor în raport cu cerințele de oricare altă natură? Dați 3 exemple din activitatea dumneavoastră, relevante pentru deciziile cu impact asupra construcțiilor/structurilor cu specific nuclear. 3.19.Ați întâlnit situații în care exista un potențial conflict între cerințele de securitate nucleară și cerințe de altă natură, de exemplu, cerințe de protecție fizică sau cerințe de protecție împotriva radiațiilor ionizante sau cerințe de producție? Cum ați rezolvat aceste situații de potențial conflict? 3.20.Care este răspunsul dumneavoastră la evenimente care implică încălcări ale LCTO? Cum sunt acestea investigate? Cum vă asigurați că sunt identificate și corectate cauzele de profunzime ale evenimentelor care implică încălcări ale cerințelor de securitate nucleară? 3.21.Descrieți implicarea dumneavoastră în procesul de autoevaluare. Care a fost scopul ultimei activități de autoevaluare la care ați participat? Care au fost standardele față de care s-a făcut autoevaluarea? Care au fost concluziile și oportunitățile de îmbunătățire identificate? Cum comunicați rezultatele autoevaluărilor? Cum urmăriți implementarea acțiunilor rezultate din autoevaluări? 3.22.Cât de des faceți inspecții directe la execuția activităților importante pentru securitatea nucleară din aria dumneavoastră de responsabilitate? 3.23.Care sunt procesele și mecanismele prin care vă asigurați că cerințele din legislație, autorizații, reglementări și procedurile interne ale organizației sunt respectate și orice neconformitate este prompt detectată și corectată? 3.24.Care sunt erorile care pot surveni în activitatea de proiectare a construcțiilor/structurilor cu specific nuclear? Cum se manifestă erorile și ce impact pot să aibă asupra securității nucleare? Care sunt măsurile pe care le luați pentru a preveni erorile în activitatea de proiectare? Dați 3 exemple, inclusiv în ceea ce privește activitățile de modificare a proiectului construcțiilor/structurilor cu specific nuclear. 3.25.Care sunt erorile care pot surveni în realizarea construcțiilor/structurilor cu specific nuclear? Cum se manifestă erorile în activitățile de construcție și punere în funcțiune și ce impact pot să aibă asupra securității nucleare? Care sunt măsurile pe care le luați pentru a preveni erorile în activitățile de proiectare, construcție și punere în funcțiune? Dați 5 exemple de erori potențiale, respectiv de măsuri de prevenire a acestora.4.Întrebări pentru verificarea cunoștințelor, îndemânărilor și atitudinilor în domeniul culturii de securitate nucleară 4.1.Care sunt așteptările, valorile și standardele conform cărora vă desfășurați activitatea? 4.2.Care sunt obiectivele stabilite pentru instalația nucleară privind performanțele de securitate nucleară? 4.3.Ce înțelegeți prin cultura de securitate nucleară? Dați 10 exemple de principii, trăsături și atribute ale unei culturi de securitate nucleară sănătoase. 4.4.Cum promovați cultura de securitate nucleară în cadrul organizației? Dați 3 exemple din activitatea proprie. 4.5.Cum vă asigurați că sunteți un exemplu pentru personalul din subordine și/sau pentru colegi? Cum vă demonstrați angajamentul pentru cultura de securitate nucleară în fața personalului? 4.6.Ce acțiuni concrete ați luat pentru menținerea și îmbunătățirea securității nucleare? Dați 2 exemple de inițiative promovate de dumneavoastră care au condus la îmbunătățirea securității nucleare. 4.7.Ce înțelegeți prin excelența în activitățile instalației nucleare? Cum promovați excelența în activitățile importante pentru securitatea nucleară? Care considerați că sunt standardele de excelență? Cum demonstrați că v-ați însușit standardele de excelență promovate în domeniul nuclear la nivel internațional, că le urmați în activitatea dumneavoastră și că nu vă rezumați doar la minimul necesar/obligatoriu conform legislației? Dați 2 exemple. 4.8.Care sunt principiile stabilite prin politica de securitate nucleară a organizației? Cum vă asigurați că aceste principii sunt respectate în toate activitățile importante pentru securitatea nucleară din domeniul construcțiilor/structurilor cu specific nuclear? 4.9.Care sunt factorii umani care influențează performanțele de securitate nucleară? Cum țineți cont de acești factori în deciziile pe care le luați? 4.10.Ce înțelegeți prin atitudinea interogativă? Cum aplicați și cum încurajați atitudinea interogativă? 4.11.Cum vă pregătiți pentru situații neprevăzute? Cum vă asigurați că acțiunile concrete pentru situații neprevăzute sunt discutate și înțelese în timpul planificării activității și instructajelor preliminare efectuării lucrărilor? 4.12.Cum demonstrați abordarea conservativă în luarea deciziilor în probleme importante pentru securitatea nucleară? Dați 3 exemple din activitățile dumneavoastră privind construcțiile/structurile cu specific nuclear.4.13.Cum înțelegeți impactul activităților și deciziilor dumneavoastră asupra securității nucleare a construcțiilor/ structurilor cu specific nuclear pentru care răspundeți? Atunci când apar informații noi care pun sub semnul întrebării deciziile operative anterioare, cum reevaluați aceste decizii pentru a vă asigura că rămân adecvate? Dați 2 exemple de situații relevante. 4.14.Cum înțelegeți cerința de a acorda prioritate aspectelor de securitate nucleară înaintea oricăror considerente de altă natură? Dați 3 exemple concrete din activitatea proprie. 4.15.Cum asigurați urmărirea activităților de lucru din punctul de vedere al supravegherii și managementului, inclusiv a activităților personalului contractor, pentru a susține securitatea nucleară? Cum vă implicați în supravegherea activităților de lucru și ce aspecte urmăriți? Dați 3 exemple relevante pentru domeniul construcțiilor/structurilor cu specific nuclear.5.Întrebări pentru verificarea cunoștințelor, îndemânărilor și atitudinilor în cadrul probei practice constând din analiza și discutarea unor desene, scheme tehnice și specificații de proiectare pentru construcții/structuri cu specific nuclear și/sau dintr-o inspecție în una sau mai multe zone cu structuri cu funcții de securitate nucleară și/sau structuri cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare pentru care se solicită permisul de exercitare5.1.Care sunt principalele elemente structurale pentru construcția cu specific nuclear prezentată? Care sunt și cum se stabilesc parametrii de proiectare pentru acest tip de construcție și structurile aferente? Ce specificații și detalii tehnice sunt necesare pentru verificarea tuturor caracteristicilor importante ale proiectului pentru acest tip de construcție și structurile aferente? Ce standarde sunt aplicabile?5.2.Care sunt procedurile aplicabile pentru accesarea zonei stabilite pentru inspecție?5.3.Care sunt potențialele pericole asociate lucrului în zonă? Ce echipamente de protecție trebuie utilizate?5.4.Care sunt cele mai importante structuri și sisteme din zonă pentru securitatea nucleară, respectiv pentru funcționarea fiabilă a instalației nucleare și ce funcții au?5.5.Care sunt evenimentele bază de proiect pentru structurile din zona inspectată?5.6.Care sunt cerințele de calificare pentru structurile din zona inspectată? Menționați cerințele de calificare seismică și calificare la condiții de mediu, dacă sunt aplicabile. 5.7.Cum se asigură protecția la incendiu pentru zona inspectată?5.8.Cum se asigură protecția la inundații interne și/sau externe pentru zona inspectată și structurile și sistemele aferente?5.9.Cum se verifică funcționarea corespunzătoare a structurilor din zona inspectată? Ce indicații se utilizează? 5.10.Care sunt mecanismele de degradare, modurile de defectare și consecințele defectării structurilor din zona inspectată?5.11.Care sunt LCTO stabilite pentru structurile din zona inspectată? 5.12.Care sunt activitățile de testare, supraveghere, inspecție periodică, întreținere predictivă și preventivă pentru structurile din zona inspectată?5.13.Ce experiență de exploatare relevantă internă sau externă/evenimente semnificative cunoașteți în legătură cu structurile din zona inspectată?5.14.Dacă în zona inspectată există indicații de degradare a stării sau funcționării structurilor sau sistemelor/ neconformități/probleme de păstrare a curățeniei sau probleme de condiție materială sau dacă sunt identificate practici de lucru neconforme, ce măsuri luați conform procedurilor aplicabile?5.15.Dacă pentru structurile din zona inspectată sunt identificate/raportate condiții anormale, cum se evaluează impactul acestora asupra fiabilității structurilor respective?5.16.Ce aspecte urmăriți, de obicei, la inspecțiile tehnice în instalație? Dar în activitățile de observare și îndrumare? Dați 5 exemple relevante pentru construcțiile/structurile cu specific nuclear.(la 24-09-2024,
Actul a fost completat de Punctul 11. , Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 24 septembrie 2024
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x