NORME din 2 noiembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 276 din 25 aprilie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DELEGE 99 16/04/2007
ActulCONTINUT DECONVENTIE 02/11/2001

privind intervenţiile asupra patrimoniului cultural subacvatic



I. Principii generaleNorma 1. Pentru protecţia patrimoniului cultural subacvatic, conservarea în situ va fi considerată ca fiind prima opţiune. Prin urmare, intervenţiile asupra patrimoniului cultural subacvatic nu vor fi autorizate decât dacă sunt realizate într-o manieră compatibilă cu protecţia acestui patrimoniu şi pot fi autorizate, cu această condiţie, dacă contribuie în mod semnificativ la protejarea, cunoaşterea sau punerea în valoare a patrimoniului amintit.Norma 2. Exploatarea comercială a patrimoniului cultural subacvatic în scopuri de tranzacţionare sau speculă ori dispersia sa iremediabilă sunt fundamental incompatibile cu protecţia şi buna administrare a acestui patrimoniu. Elementele patrimoniului cultural subacvatic nu pot face obiectul nici al unor tranzacţii, nici al unor operaţiuni de vânzare, cumpărare sau troc ca bunuri comerciale.Prezenta normă nu poate fi interpretată ca împiedicând:a) furnizarea de servicii arheologice profesioniste sau de servicii conexe necesare, a căror natură şi ale căror scopuri sunt întru totul conforme prezentei convenţii, fiind supuse autorizării de către autorităţile competente;b) depozitarea de elemente de patrimoniu cultural subacvatic, recuperate în cadrul unui proiect de cercetare desfăşurat în conformitate cu prezenta convenţie, atâta vreme cât aceasta nu aduce atingere interesului ştiinţific sau cultural ori integrităţii elementelor recuperate şi nici nu determină împrăştierea lor iremediabilă; este conformă normelor 33 şi 34 şi este supusă autorizării de către autorităţile competente.Norma 3. Intervenţiile asupra patrimoniului cultural subacvatic nu trebuie să aibă asupra acestuia efecte negative mai mari decât este necesar pentru atingerea obiectivelor proiectului.Norma 4. Intervenţiile asupra patrimoniului cultural subacvatic vor utiliza tehnici şi metode de prospectare nondistructive de preferinţă pentru recuperarea obiectelor. Dacă excavarea sau recuperarea se dovedesc necesare în scopuri de cercetare ştiinţifică sau de protecţie definitivă a patrimoniului cultural subacvatic, trebuie să fie utilizate metodele şi tehnicile cele mai puţin distructive şi să fie favorizată conservarea vestigiilor.Norma 5. Intervenţiile asupra patrimoniului cultural subacvatic vor evita să afecteze inutil resturile umane şi locurile sacre.Norma 6. Intervenţiile asupra patrimoniului cultural subacvatic vor fi strict reglementate, astfel încât informaţia culturală, istorică şi arheologică colectată să fie înregistrată în mod corespunzător.Norma 7. Accesul în situ al publicului la patrimoniul cultural subacvatic trebuie încurajat, cu excepţia cazurilor în care un astfel de acces este incompatibil cu protecţia şi administrarea sitului.Norma 8. Cooperarea internaţională în materia intervenţiei asupra patrimoniului cultural subacvatic va fi încurajată în scopul de a înlesni schimburile eficiente între arheologi şi alţi specialişti competenţi şi de a folosi cât mai bine competenţele acestora.II. Propunerea de proiectNorma 9. Înaintea oricărei intervenţii asupra patrimoniului cultural subacvatic va trebui elaborată o propunere de proiect care va fi supusă spre aprobare autorităţilor competente şi avizării de către comunitatea ştiinţifică.Norma 10. Propunerea de proiect va cuprinde:a) o evaluare a studiilor preexistente sau preliminare;b) enunţarea obiectivelor proiectului;c) metodele şi tehnicile care vor fi utilizate;d) planul de finanţare;e) calendarul prevăzut pentru realizarea proiectului;f) componenţa echipei responsabile de proiect, cu indicarea calificărilor, funcţiilor şi a experienţei fiecăruia dintre membrii săi;g) planurile de analiză şi alte activităţi de realizat ulterior muncii pe şantier;h) un program de conservare a materialului arheologic şi a sitului, în strânsă cooperare cu autorităţile competente;i) un proiect de administrare şi de întreţinere a sitului pe întreaga durată a proiectului;j) un program de documentare;k) un plan de securitate;l) o politică de mediu;m) modalităţile de colaborare cu muzee şi alte instituţii, în special ştiinţifice;n) un plan de pregătire a rapoartelor;o) modalităţile de depozitare a arhivelor, inclusiv a elementelor de patrimoniu cultural subacvatic recuperate; şip) un program de publicare.Norma 11. Intervenţiile asupra patrimoniului cultural subacvatic trebuie să se desfăşoare conform propunerii de proiect aprobate de autorităţile competente.Norma 12. În caz de descoperire neprevăzută sau de schimbare a circumstanţelor, propunerea de proiect va fi reexaminată şi modificată cu aprobarea autorităţilor competente.Norma 13. În cazurile de urgenţă sau de descoperire întâmplătoare, pot fi autorizate intervenţii asupra patrimoniului cultural subacvatic, inclusiv măsuri de conservare sau intervenţii de scurtă durată, în special pentru stabilizarea sitului, chiar şi în absenţa unei propuneri de proiect, în vederea conservării patrimoniului cultural subacvatic.III. Studiul prealabilNorma 14. Studiul prealabil la care face referire norma 10 a) cuprinde o evaluare a interesului pe care îl prezintă respectivul patrimoniu cultural subacvatic şi mediul său înconjurător, precum şi a riscurilor la adresa acestora pe care le presupune proiectul avut în vedere şi posibilitatea de a colecta date care să corespundă obiectivelor proiectului.Norma 15. Evaluarea va cuprinde şi studiile de bază asupra observaţiilor istorice şi arheologice disponibile, caracteristicile arheologice şi de mediu ale sitului şi consecinţele pe care orice eventuală intruziune le-ar putea avea asupra stabilităţii pe termen lung a patrimoniului cultural subacvatic afectat de intervenţii.IV. Obiective, metode şi tehnici ale proiectuluiNorma 16. Metodologia va fi conformă obiectivelor proiectului, iar tehnicile utilizate vor fi cât mai neinvazive posibil.V. FinanţareaNorma 17. Cu excepţia cazurilor în care protecţia patrimoniului cultural subacvatic este urgentă, înainte de începerea oricărei intervenţii va fi asigurată o bază de finanţare adecvată pentru aceasta, la un nivel suficient pentru a duce la bun sfârşit toate etapele prevăzute în propunerea de proiect, inclusiv conservarea, documentarea şi administrarea materialului arheologic recuperat, precum şi elaborarea şi publicarea de rapoarte.Norma 18. Propunerea de proiect va demonstra posibilitatea finanţării complete a proiectului, de exemplu prin obţinerea unor garanţii.Norma 19. Propunerea de proiect va cuprinde un plan de urgenţă care să garanteze conservarea patrimoniului cultural subacvatic şi documentarea aferentă în cazul în care finanţarea prevăzută ar fi întreruptă.VI. Durata proiectului – calendarulNorma 20. Înainte de orice intervenţie va fi stabilit un calendar corespunzător pentru garantarea îndeplinirii tuturor etapelor din propunerea de proiect, inclusiv conservarea, documentarea şi administrarea elementelor de patrimoniu cultural subacvatic recuperate, precum şi elaborarea şi publicarea de rapoarte.Norma 21. Propunerea de proiect va cuprinde un plan de urgenţă care să garanteze conservarea patrimoniului cultural subacvatic şi a documentaţiei aferente în cazul oricărei întreruperi sau încheieri anticipate a proiectului.VII. Competenţe şi calificăriNorma 22. Intervenţiile asupra patrimoniului cultural subacvatic nu pot fi realizate decât sub conducerea şi controlul şi în prezenţa în mod regulat a unui specialist calificat în domeniul arheologiei subacvatice, având competenţa ştiinţifică corespunzătoare naturii proiectului.Norma 23. Toţi membrii echipei responsabile de proiect vor avea calificările necesare şi o competenţă recunoscută corespunzătoare atribuţiilor lor în cadrul proiectului.VIII. Conservarea şi administrarea situluiNorma 24. Programul de conservare va cuprinde prevederi privind întreţinerea vestigiilor arheologice în cursul intervenţiilor asupra patrimoniului cultural subacvatic, în timpul transportării lor şi pe termen lung. Conservarea se va face după standardele profesionale în vigoare.Norma 25. Programul de administrare a sitului va cuprinde prevederi privind protecţia şi gestionarea în situ a patrimoniului cultural subacvatic, în cursul lucrărilor de şantier şi ulterior. Programul va cuprinde informarea publicului, introducerea de mijloace acceptabile de stabilizare, monitorizare şi protecţie a sitului împotriva intruziunilor.IX. DocumentareaNorma 26. Programul de documentare va cuprinde documentarea detaliată a intervenţiilor asupra patrimoniului cultural subacvatic, inclusiv un raport de activitate realizat conform standardelor profesionale şi de documentare arheologică în vigoare.Norma 27. Documentarea va cuprinde cel puţin un inventar detaliat al sitului, cu indicarea provenienţei elementelor de patrimoniu subacvatic deplasate sau recuperate în cadrul intervenţiei asupra patrimoniului cultural subacvatic, carnetele de şantier, planurile, desenele, secţiunile, precum şi fotografiile şi documentele pe orice alt tip de suport.X. SecuritateNorma 28. Va fi stabilit un plan de securitate adecvat în vederea garantării securităţii şi sănătăţii membrilor echipei responsabile de proiect, precum şi ale terţilor. Acest plan va fi în conformitate cu dispoziţiile legale şi profesionale în vigoare.XI. Mediul înconjurătorNorma 29. Va fi elaborată o politică de mediu adecvată pentru a preveni orice acţiune care ar afecta inutil starea fundului mării şi viaţa marină.XII. RapoarteleNorma 30. Vor fi prezentate, conform calendarului prevăzut în propunerea de proiect, rapoarte intermediare şi un raport final care vor fi păstrate în arhivele publice corespunzătoare.Norma 31. Rapoartele vor cuprinde:a) o prezentare a obiectivelor;b) o prezentare a metodelor şi tehnicilor utilizate;c) o prezentare a rezultatelor obţinute;d) documentaţia grafică şi fotografică de bază pentru toate fazele intervenţiei;e) recomandări privind conservarea şi gestionarea sitului şi a tuturor elementelor de patrimoniu cultural subacvatic recuperate, precum şi a celor din cadrul sitului; şif) recomandări pentru activităţi ulterioare.XIII. Conservarea arhivelor proiectuluiNorma 32. Modalităţile de conservare a arhivelor proiectului vor fi hotărâte înainte de începerea oricărei intervenţii şi vor fi incluse în propunerea de proiect.Norma 33. Arhivele proiectului, cuprinzând elementele de patrimoniu cultural recuperate şi o copie a întregii documentaţii de suport, vor fi, pe cât posibil, păstrate intacte şi complete, sub formă de colecţii, astfel încât să fie accesibile specialiştilor şi publicului şi să se permită conservarea lor. Acest lucru se va realiza cât mai rapid şi nu mai târziu de 10 ani de la încheierea proiectului, în măsura în care acest lucru este compatibil cu conservarea patrimoniului cultural subacvatic.Norma 34. Arhivele proiectului vor fi gestionate conform normelor profesionale internaţionale şi supuse autorizării de către serviciile competente.XIV. PublicareaNorma 35. Proiectele vor include, pe cât posibil, acţiuni educaţionale şi de popularizare a rezultatelor proiectului destinate publicului larg.Norma 36. O sinteză finală a fiecărui proiect:a) va fi făcută publică cât mai repede posibil, ţinând seama de complexitatea proiectului şi de natura confidenţială sau delicată a informaţiei; şib) va fi păstrată în arhivele publice corespunzătoare.Făcut la Paris, în această zi de 6 noiembrie 2001, în două exemplare în mod egal autentice, care poartă semnătura preşedintelui celei de a 31-a sesiuni a Conferinţei generale şi a directorului general al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, care vor fi depuse în arhivele UNESCO; copii certificate conforme ale acesteia vor fi remise tuturor statelor şi teritoriilor la care face referire art. 26, precum şi Organizaţiei Naţiunilor Unite.Depozitar:UNESCOIntrarea în vigoare:În conformitate cu prevederile art. 27, această convenţie va intra în vigoare la 3 luni de la data depunerii celui de al 20-lea instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, dar numai pentru cele 20 de state sau teritorii care vor fi depus astfel respectivul instrument. Convenţia va intra în vigoare pentru oricare alt stat sau teritoriu la 3 luni de la depunerea de către acesta a respectivului instrument.Texte autentice:Arabă, chineză, engleză, franceză, rusă şi spaniolăState părţi:Lista în ordine alfabeticăConvenţia asupra protecţiei patrimoniului cultural subacvatic*1)–––*1) În conformitate cu art. 27, această convenţie va intra în vigoare la 3 luni de la data depunerii celui de al 20-lea instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, dar numai pentru cele 20 de state sau teritorii care vor fi depus astfel respectivul instrument. Convenţia va intra în vigoare pentru oricare alt stat sau teritoriu la 3 luni de la depunerea de către acesta a respectivului instrument.

         
    State Data depunerii instrumentului Tipul instrumentului
  1. Bulgaria 6.10.2003 Ratificare
  2. Croaţia 1.12.2004 Ratificare
  3. Libia 23.06.2005 Ratificare
  4. Lituania 12.06.2006 Ratificare
  5. Mexic 5.07.2006 Ratificare
  6. Nigeria 21.10.2005 Ratificare
  7. Panama 20.05.2003 Ratificare
  8. Spania 6.06.2005 Ratificare

Lista în ordine cronologicăConvenţia asupra protecţiei patrimoniului cultural subacvatic*1)––––-*1) În conformitate cu art. 27, această convenţie va intra în vigoare la 3 luni de la data depunerii celui de al 20-lea instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, dar numai pentru cele 20 de state sau teritorii care vor fi depus astfel respectivul instrument. Convenţia va intra în vigoare pentru oricare alt stat sau teritoriu la 3 luni de la depunerea de către acesta a respectivului instrument.

         
    State Data depunerii instrumentului Tipul instrumentului
  1. Panama 20.05.2003 Ratificare
  2. Bulgaria 6.10.2003 Ratificare
  3. Croaţia 1.12.2004 Ratificare
  4. Spania 6.06.2005 Ratificare
  5. Libia 23.06.2005 Ratificare
  6. Nigeria 21.10.2005 Ratificare
  7. Lituania 12.06.2006 Ratificare
  8. Mexic 5.07.2006 Ratificare

––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x