NORME din 2 iulie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL JUSTITIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 764 din 5 august 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1554 02/07/2024
ART. 1REFERIRE LALEGE 305 15/11/2022 ART. 34
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 8 14/03/1996
ART. 2REFERIRE LAHOTARARE 592 30/05/2024 ART. 6
ART. 2REFERIRE LALEGE 11 08/01/2024 ART. 63
ART. 2REFERIRE LAHOTARARE 3243 22/12/2022
ART. 2REFERIRE LAORDIN 1973 06/05/2022
ART. 2REFERIRE LALEGE 304 15/11/2022 ART. 129
ART. 2REFERIRE LALEGE 304 15/11/2022 ART. 131
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 06/05/2022 ART. 194
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 22/12/2022 ART. 63
ART. 4REFERIRE LAHOTARARE 3243 22/12/2022
ART. 4REFERIRE LAREGULAMENT 22/12/2022 ART. 40
ART. 4REFERIRE LAHOTARARE 145 26/04/2005
ART. 4REFERIRE LACOD ETICA 26/04/2005
ANEXA 0REFERIRE LAHOTARARE 592 30/05/2024
ANEXA 0REFERIRE LAHOTARARE 592 30/05/2024 ART. 13
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 11 08/01/2024 ART. 63
ANEXA 0REFERIRE LAHOTARARE 3243 22/12/2022
ANEXA 0REFERIRE LAORDIN 1973 06/05/2022
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 304 15/11/2022 ART. 129
ANEXA 0REFERIRE LAREGULAMENT 06/05/2022 ART. 194
ANEXA 0REFERIRE LAREGULAMENT 06/05/2022 ART. 195
ANEXA 0REFERIRE LAREGULAMENT 22/12/2022 ART. 40
ANEXA 0REFERIRE LAREGULAMENT 22/12/2022 ART. 66
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 592 30/05/2024
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 3243 22/12/2022
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 304 15/11/2022
ANEXA 2REFERIRE LALEGE (R) 8 14/03/1996
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1554 02/07/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 1554 02/07/2024
ActulREFERIT DEORDIN 1554 02/07/2024





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 1.554/C din 2 iulie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 764 din 5 august 2024.
1.IntroducereLuând seama de proiectele de investiții derulate în scopul dezvoltării și optimizării infrastructurii de date a sectorului judiciar, de exemplu J-DCs, ECRIS V etc., în contextul alinierii paradigmei operaționale cross-sector la standardele specifice domeniului IT și a comunicațiilor de date, Ministerul Justiției, prin Direcția tehnologia informației, cu consultarea Consiliului Superior al Magistraturi, prin compartimentul de specialitate informatică din cadrul acestuia, și a specialiștilor IT-șef din cadrul compartimentelor de specialitate ale curților de apel, a elaborat prezentele norme privind avizarea și autorizarea, sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, a aplicațiilor/soluțiilor informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești. 2.Dispoziții legale incidente:– art. 131 alin. (5) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările ulterioare;– art. 131 alin. (4) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările ulterioare, respectiv teza referitoare la crearea unui sistem informatic judiciar unitar, coroborat cu atribuțiile stabilite în sarcina Direcției tehnologia informației prin dispozițiile art. 6 pct. VIII subpct. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 592/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției și cele ale art. 194 din Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului Justiției, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 1.973/C/2022, cu modificările și completările ulterioare, respectiv de coordonare, îndrumare și verificare din punct de vedere tehnic, metodologic și profesional a activității informatice a instanțelor și unităților subordonate;– art. 63 alin. (3) lit. a) și e) din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, aprobat prin Hotărârea Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 3.243/2022, cu modificările ulterioare, coroborat cu art. 1 alin. (2) din Ordinul ministrului justiției nr. 799/C/2022 privind stabilirea atribuțiilor generale pentru specialiștii IT și specialiștii IT-șef care își desfășoară activitatea în cadrul instanțelor judecătorești, respectiv pct. I lit. f), m) și n) din anexa nr. 1 la acesta;– art. 129 alin. (4) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările ulterioare, coroborat cu art. 63 alin. (2) din Legea nr. 11/2024 privind statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice.3.ScopÎn scopul constituirii unui sistem informatic judiciar unitar și al protecției infrastructurilor IT și de comunicații de date-suport, prezentele norme stabilesc procedura privind avizarea și autorizarea, sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, a soluțiilor informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești. Instrumentul astfel creat promovează un cadru de lucru colaborativ pentru implementarea proiectelor informatice dezvoltate de către specialiștii IT din instanțele judecătorești, exploatarea în sistemul judiciar a unor soluții informatice calitative și sigure din punct de vedere tehnic, care să corespundă nevoilor funcționale și operaționale identificate în instanțele de judecată, respectiv unificarea celor cu funcții similare.4.Criterii tehnice și de securitateÎn scopul avizării/autorizării, aplicațiile/soluțiile informatice dezvoltate de specialiști IT din cadrul instanțelor judecătorești, care prezintă interes pentru a fi introduse în circuitul operațional la nivel național, trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii tehnice și de securitate:4.1.Codul sursăCodul sursă pentru versiunile aflate în circuitul operațional se păstrează centralizat, i.e. pe medii de control al sursei (e.g. TFS, Azure DevOps etc.). În codul sursă, comentat și documentat, cu identificarea explicită a dependințelor, după caz, se pot face referințe bibliografice (e.g. articole, linkuri etc.) sau trimiteri la anexele care însoțesc documentația tehnică (prevăzută la subpct. 4.3). Astfel, în anexe vor fi analizate pe larg aspectele de natură tehnică cu privire la implementarea soluției de referință.4.2.Evaluarea vulnerabilitățilorSolicitările pentru evaluarea vulnerabilităților/derularea testelor de penetrare sunt dispuse de comisia prevăzută la pct. 5 subpct. 5.1, în funcție de specificul aplicației/soluției informatice, de tipul datelor utilizate, al librăriilor folosite, al funcționalităților îndeplinite de aplicație etc.Astfel, după caz, soluțiile informatice web-based și/sau aplicațiile client vor fi însoțite de cel puțin un raport privind evaluarea vulnerabilităților și/sau rezultatele testelor de penetrare, emis de o autoritate terță cu competențe în domeniul securității tehnologiei informației, raportul privind acomodarea recomandărilor/propunerilor de remediere a vulnerabilităților identificate, precum și o metodologie de testare recurentă, prin raportare la etapele de proiectare și aplicare a patch-urilor, respectiv la modificările ce pot surveni la nivelul librăriilor externe.Vor face obiectul analizei, sub aspectul securității tehnologiei informației, codurile sursă ale componentelor dezvoltate, codurile sursă ale librăriilor folosite și componentele, astfel cum au fost compilate și configurate pentru mediul de producție.4.3.Documentație4.3.1.Aplicația/Soluția informatică este însoțită de o documentație tehnică/un manual/ghid de administrare care cuprinde, după caz:– o componentă introductivă, descriptivă, privind scopul aplicației/soluției informatice, cerințele funcționale care au stat la baza dezvoltării, grupul-țintă, glosar de termeni și abrevieri, indicator al edițiilor și reviziilor;– o componentă tehnică privind arhitectura de sistem, infrastructura IT și de comunicații de date hardware și software, inclusiv complementare acestora (de exemplu, scheme și planuri, sistem de gestiune a bazelor de date proprii sau partajate, după caz, și conținutul acestora, view-uri, proceduri stocate, funcții și altele asemenea), fluxuri de date (descrise în mod obligatoriu BPMN), API-uri/Webservice, după caz, clase și funcții modelate UML etc.;– instrucțiuni privind instalarea și configurarea aplicației/soluției informatice;– matricea de drepturi și administrarea utilizatorilor;– mecanismele de jurnalizare și generare a rapoartelor;– după caz, politicile specifice de prelucrare și retenție a datelor, respectiv procedurile de backup și recuperare în caz de dezastru;– procedurile de mentenanță și suport (inclusiv template-ul formularelor de raportare și escaladare a incidentelor, registrul erorilor – estimarea timpului mediu de răspuns și prezentarea soluției);– informații cu privire la produsele COTS licențiate și/sau de tip open source, după caz, folosite în dezvoltarea și testarea aplicației/soluției informatice, precum și la cele care vor fi necesare în scopul monitorizării performanțelor și/sau mentenanței corective și evolutive, altele decât cele utilizate la dezvoltare și testare, după caz.4.3.2.Aplicația/Soluția informatică este însoțită de un manual/ghid de utilizare care cuprinde, după caz:– o componentă introductivă, descriptivă, privind scopul aplicației/soluției informatice, cerințele funcționale care au stat la baza dezvoltării, grupul-țintă, glosar de termeni și abrevieri, indicator al edițiilor și reviziilor;– descrierea elementelor de interfață;– scenarii de utilizare (inclusiv diagrame de flux – obligatoriu BPMN);– mecanismele și template-ul formularelor de raportare a incidentelor, respectiv ale celor pentru înaintarea solicitărilor de schimbare [eng. change request(s)].4.3.3.Aplicația/Soluția informatică este însoțită de un raport privind performanțele:– intrinseci, i.e. ale soluției informatice web-based și/sau ale aplicației client, evaluate în configurații (nr. thread-uri, intervale ramp-up, bucle, drepturi alocate utilizatorilor simulați etc.) relevante;– celorlalte soluții informatice și/sau resurse core și complementare, utilizate concurent (de exemplu, trafic de rețea, consum de resurse, optimizări ale interogărilor SQL etc.).4.3.4.Aplicația/Soluția informatică este însoțită de un raport privind necesitatea inițierii procedurilor de modificare a unor dispoziții legale și/sau regulamentare, după caz, impuse prin introducerea în circuitul operațional a soluției informatice, precum și un calendar estimativ al adoptării acestora raportat la stadiul de implementare pentru soluția/aplicația informatică de referință sau a modulelor funcționale ale acesteia.În funcție de specificul, complexitatea și funcțiile aplicației/soluției informatice de referință, comisia prevăzută la pct. 5 subpct. 5.1 va aprecia cu privire la necesitatea elaborării, în parte, respectiv cu privire la nivel de detaliu, a documentației descrise anterior.4.4.Factori de excluderePână la remedierea neconformităților nu vor fi supuse procedurii de evaluare și avizare aplicațiile/soluțiile informatice care:– nu respectă integral politicile de domeniu (de exemplu, instalarea, configurarea, administrarea și/sau operațiunile subsecvente de update/upgrade se fac fără drepturi elevate^1);^1 Sunt exceptate aplicațiile/soluțiile informatice pentru care operațiunile se realizează, integral, în sistem centralizat (de exemplu, SCCM, WSUS etc.) și, după caz, cele care au trecut cu succes procedura de avizare/autorizare prevăzută în prezentele norme.– sunt dezvoltate în sistem centralizat, expuse în internet sau interconectate cu aplicații/soluții dezvoltate de alte entități din afara sistemului judiciar, și nu dețin un punct de vedere al ofițerului pentru protecția datelor cu caracter personal sau, după caz, al Consiliului Superior al Magistraturii, vizând respectarea dispozițiilor din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), emis în virtutea responsabilităților stabilite prin art. 34 alin. (2) din Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii.4.5.Alte criterii tehnice și de securitatePentru dezvoltarea, testarea, introducerea în circuitul operațional local/național și mentenanța (inclusiv monitorizarea performanțelor) aplicațiilor/soluțiilor informatice se vor folosi produse COTS specifice licențiate sau open-source, după caz.Aplicațiile/Soluțiile informatice:– se vor dezvolta, pe cât posibil, în scopul asigurării scalabilității și interoperabilității acestora, cu respectarea principiilor share and reuse, respectiv one time only, și aliniate la conceptul Cloud-native;– nu vor induce modificări ale structurilor de date pentru sistemele critice aflate în exploatare, accesul la structurile de date ale sistemelor critice urmând a se face prin view-uri;– nu vor stoca variabile sensibile în codul sursă și vor face referințe la variabile de sistem;– vor oferi facilități de auditare completă a operațiunilor (inclusiv cele de vizualizare a datelor și/sau rapoartelor critice, preview/print etc.) și a transferului de date și documente, după caz, atât intern, cât și extern;– vor prezenta mecanisme de protecție împotriva alterării datelor (inclusiv pentru proceduri stocate, funcții etc., după caz) și, respectiv, de alertare a tentativelor de acest gen; – după caz, vor implementa mecanisme specifice de transfer criptat al datelor critice (de exemplu, pentru credențiale, inclusiv în LAN) și de expirare a sesiunilor de lucru inactive;– vor indica, după caz, folosirea unor componente guvernate de licențe tip CC, MIT sau altele asemenea și vor include declarații de licențiere proprii conforme cu licențierea de bază; nu sunt supuse acestei reguli componentele software dezvoltate integral de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești și componentele software suport pentru infrastructură (de exemplu, sisteme de operare, soluții de virtualizare, sisteme de gestiune a bazelor de date etc.).5.Procedura de avizare5.1.Comisia de evaluare a soluțiilor/aplicațiilor informatice (CESI)Componența nominală și mandatul CESI se aprobă prin ordin/decizie comună al/a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ), Ministerului Justiției (MJ) și Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).CESI este compusă din specialiștii IT-șef din cadrul curților de apel, specialistul IT-șef al ÎCCJ, șeful Serviciului informatică și statistică judiciară din cadrul CSM, reprezentanți ai funcțiilor de business (i.e. judecători, cu funcții de conducere, grefieri-șefi/prim-grefieri/grefieri) desemnați de ÎCCJ și, respectiv, CSM, precum și un specialist IT din cadrul Direcției tehnologia informației (DTI) a Ministerului Justiției.La prima ședință de lucru membrii CESI:– vor alege, din rândul lor, un coordonator al comisiei;– vor desemna, din rândul lor, secretariatul comisiei.CESI va adopta proceduri de lucru interne, în raport cu prezentele norme și, respectiv, în limita mandatului cu care a fost învestită.Procedurile de lucru interne vor cuprinde, în mod obligatoriu:– criteriile referitoare la constituirea cvorumului, care nu poate fi stabilit sub valoarea de 50% + 1 din numărul total de membri;– criteriile de selecție și mecanismul de participare la lucrările comisiei, respectiv la evaluarea proiectelor, a altor specialiști IT sau experți din sistemul judiciar sau din afara lui;– compartimentalizarea rolurilor și partajarea responsabilităților între acestea, după caz, pe parcursul evaluării aplicațiilor/soluțiilor informatice, de exemplu, business analist, code reviewer, responsabil pentru alinierea la prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 etc. 5.2.Evaluarea proiectului5.2.1.Depunerea proiectuluiProiectul prevăzut în anexa A, semnată olograf sau electronic de specialistul IT, desemnat persoană de contact și, respectiv, de conducerea instanței din care acesta face parte, se transmite pe adresa de corespondență electronică funcțională secretariat.cesi@just.ro și se încarcă în platforma online descrisă la pct. 8.5.2.2.Evaluarea administrativă și tehnică a proiectuluiPentru proiectele care vizează introducerea în circuitul operațional la nivel național a aplicației/soluției informatice de referință, evaluarea sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, inclusiv a modului în care sunt îndeplinite criteriile prevăzute la pct. 4 subpct. 4.1, 4.2, 4.4 și 4.5, se realizează pe baza documentației prevăzute la pct. 4 subpct. 4.3.Pe parcursul acestei etape CESI poate adresa întrebări de clarificare, în scris sau în cadrul unor interviuri desfășurate prin videoconferință sau, după caz, în format hibrid, și poate solicita completarea unor documente relevante în scopul evaluării.Întrebările de clarificare și răspunsul formulat la acestea vor fi consemnate în anexele C și D. Aspectele vizate de anexele A și D sunt minime și obligatorii, CESI având mandat în ceea ce privește completarea acestora cu alte criterii de evaluare, relevante în raport cu particularitățile aplicației/soluției informatice supuse evaluării.5.2.3.Emiterea recomandăriiÎn raport cu rezultatele evaluării proiectului și, implicit, a aplicației/soluției informatice, CESI va înainta DTI (secretariat.cesi@just.ro) recomandarea favorabilă, după caz, însoțită de anexele A, C și D.Totodată, în funcție de specificul, complexitatea și funcțiile aplicației/soluției informatice de referință, CESI va analiza necesitatea cedării drepturilor patrimoniale de autor către o instituție centrală.În cazul folosirii tehnologiilor RPA (eng. Robotic Process Automation), CESI va solicita, după caz, un punct de vedere de la direcțiile juridice privind respectarea dispozițiilor legale și regulamentare incidente referitoare la etapele administrative de verificare/validare a înscrisurilor.5.3.Avizarea și derularea proiectuluiLuând act de concluziile și recomandarea CESI, dacă nu sunt formulate întrebări de clarificare sau nu se solicită completarea unor documente sau aspecte din recomandarea CESI, DTI va emite avizul tehnic și de securitate pentru aplicația/soluția informatică de referință, respectiv recomandarea privind introducerea în circuitul operațional național a acesteia.Avizul se comunică instanțelor de judecată, împreună cu ordinul ministrului justiției privind constituirea grupului de lucru (GL) pentru dezvoltarea aplicației/soluției informatice de referință (anexa B), după caz, și/sau pentru introducerea acesteia în circuitul operațional național.În termen de 10 zile lucrătoare de la comunicare, fișele de post ale specialiștilor IT nominalizați în GL vor fi actualizate cu atribuțiile stabilite prin ordin al ministrului justiției și vor fi supuse circuitului de avizare.Avizul DTI, anexa A, în formă consolidată după etapa evaluării de către CESI, respectiv ordinul privind constituirea grupului de lucru se publică pe intranet.just.ro și platforma online descrisă la pct. 8.6.Avizarea și derularea proiectelor privind dezvoltarea unor soluții informatice de interes local În scopul dezvoltării aplicațiilor/soluțiilor informatice care prezintă interes pentru a fi introduse în circuitul operațional local, trebuie îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:6.1.PrerechiziteEmiterea unei dispoziții administrative a instanței sau a instanțelor, după caz, din care fac parte specialiștii IT dezvoltatori, cu privire la nevoile identificate și, respectiv, necesitatea creării unei aplicații/soluții informatice care să răspundă acestora^2^2 În acest sens, se va consulta platforma online prevăzută la pct. 8 pentru a determina imposibilitatea acomodării nevoilor identificate prin intermediul funcțiilor îndeplinite de alte aplicații/soluții informatice existente sau în dezvoltare.Activitatea efectivă pentru dezvoltarea, testarea și introducerea în circuitul operațional local a soluției informatice se va desfășura după încheierea, mutatis mutandis (instanță – specialist IT), a acordului privind drepturile patrimoniale de autor (anexa A.1) și, respectiv, actualizarea fișelor de post ale specialiștilor IT implicați în acest demers. În scopul avizării fișelor de post ale specialiștilor IT, acestea vor fi înaintate DTI însoțite și de acordul privind drepturile patrimoniale de autor.6.2.ComunicăriPrin grija specialistului IT-șef, dispoziția administrativă de la pct. 6 subpct. 6.1 și fișa proiectului (anexa A) se comunică DTI (secretariat.cesi@just.ro) și se încarcă în platforma online (prevăzută la pct. 8), în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la emitere.În termen de maximum 30 de zile de la finalizarea etapelor de dezvoltare și testare a aplicației/soluției informatice, specialiștii IT implicați în derularea acesteia vor întocmi documentația de la pct. 4 subpct. 4.3 pe care o vor transmite DTI (secretariat.cesi@just.ro) și o vor încărca pe platforma online descrisă la pct. 8. 6.3.AutorizareIntroducerea aplicației/soluției informatice în circuitul operațional local se va realiza doar cu autorizarea emisă în acest sens de DTI, la recomandarea CESI, formulată ca urmare a parcurgerii, mutatis mutandis, a etapelor descrise la pct. 5 subpct. 5.2, în condițiile de la pct. 8.7.Avizarea și derularea proiectelor privind dezvoltarea unor soluții informatice de interes național Pentru proiectele care vizează dezvoltarea unei aplicații/soluții informatice noi, care prezintă interes pentru a fi introdusă în circuitul operațional la nivel național, la inițiativa specialiștilor IT din cadrul instanțelor judecătorești, se aplică, mutatis mutandis, prevederile pct. 5 subpct. 5.2 și 5.3. În acest sens, procedura de avizare a aplicației/soluției informatice de referință se reia după finalizarea etapelor de dezvoltare și testare a versiunii-pilot.8.Înregistrarea și evidența soluțiilor informatice, precum și a activității CESI Toate soluțiile informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești vor fi înregistrate în cadrul unei platforme online^3 care va permite evidențierea acestora pe categorii, prezentarea documentelor-suport, după caz, stadiul avizării, în funcție de activitățile CESI derulate în acest sens, precum și stadiul dezvoltării/introducerii în circuitul operațional.^3 În termen de 30 de zile de la data operaționalizării platformei.În funcție de complexitatea, funcțiile, ciclul de viață și impactul aplicațiilor/soluțiilor informatice înregistrate în platforma online, din oficiu sau la solicitarea specialiștilor IT dezvoltatori, comisia prevăzută la pct. 5 subpct. 5.1 va aprecia cu privire la prioritizarea acestora în scopul parcurgerii circuitului de avizare/autorizare. 9.Dreptul de proprietate intelectualăPentru toate soluțiile informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești, care au parcurs cu succes circuitul de avizare/autorizare, proprietarul drepturilor patrimoniale de autor va atașa la proiectul informatic o licență pentru utilizarea aplicației/soluției informatice de către alte entități, în acord cu modelul prevăzut în anexa A.3.10.Anexe Anexele A, A1, A2, A3, B, C și D fac parte integrantă din prezentele norme. + 
ANEXA A
Proiect privind
[ ] dezvoltarea unei aplicații/soluții informatice noi[ ] introducerea în circuitul operațional la nivel național a unei aplicații/soluții informatice existente

Denumirea instanței:
Persoana de contact:
Denumirea instanțelor partenere:
Titlul proiectului, aplicației/soluției informatice:
Durata estimată a proiectului:

1.Justificarea proiectuluiÎn vederea justificării proiectului se vor prezenta elemente precum cele de mai jos, cu respectarea ordinii indicate:– nevoile și problemele identificate și cum își propune proiectul să contribuie la satisfacerea nevoilor și soluționarea problemelor identificate;– competența și capacitatea de a implementa proiectul propus în sensul satisfacerii nevoilor și soluționării problemelor identificate.Se va indica experiența educațională și profesională a specialiștilor IT identificați și propuși în scopul participării la dezvoltarea proiectului.2.Complementaritatea cu alte proiecte, aplicații/soluții informatice existente^1^1 Inclusiv prin raportare la soluțiile informatice înregistrate în platforma de evidență descrisă la pct. 8 din norme.Se vor indica proiectele/soluțiile informatice existente sau în curs de dezvoltare, indiferent de stadiul acestora, în cadrul cărora au fost derulate activități care au legătură cu nevoile și problemele vizate.Pentru fiecare proiect, aplicație/soluție informatică se vor completa următoarele informații:

Denumirea proiectului, aplicației/soluției informatice:
Beneficiar:
Perioada de implementare:
Sursa de finanțare:
Stadiul de implementare:
Detaliile proiectului:

3.

Obiectivele proiectului și contribuția la realizarea unui sistem informatic judiciar unitar4.Rezultate urmărite5.Activitățile proiectuluiPentru aplicațiile/fișele de proiect care vizează dezvoltarea unei aplicații/soluții informatice noi, activitatea de pilotare este obligatorie.6.Indicatorii proiectuluiPentru fiecare rezultat de la pct. 4 se va preciza cel puțin un indicator măsurabil/cuantificabil:

Rezultatul Indicatorul Unitatea de măsură Valoarea de referință Valoarea-țintă
Rezultat n: (Se trece rezultatul.) (Se trec indicatorii relevanți.) (Se trece unitatea pentru măsurarea indicatorului stabilit.) (Se trece valoarea de referință pentru fiecare indicator.) (Se trece valoarea-țintă pentru fiecare indicator.)

7.

Planul achizițiilorSe completează în măsura în care dezvoltarea, testarea și roll-outul național presupun investiții în infrastructura IT și de comunicații de date, produse COTS sau subscripții, inclusiv cursuri de formare.8.Grupul-țintă vizat9.Graficul temporal al activităților proiectului (diagrama Gantt)10.Sustenabilitatea proiectuluiSe vor preciza următoarele elemente:– identificarea resurselor financiare și umane necesare susținerii rezultatelor proiectului după finalizarea acestuia pe perioada de sustenabilitate;– posibilitatea continuării proiectului cu un altul, în situația în care acesta reprezintă doar o etapă în rezolvarea problemei prezentate.11.Riscuri12.Anexe12.1.Adresa (Adresele) instanței (instanțelor) din care fac parte specialiștii IT enumerați la pct. 1 privind acceptul de includere a acestora în grupul de lucru (GL) pentru dezvoltarea aplicației/soluției informatice^2 și/sau pentru introducerea acesteia în circuitul operațional național, după caz^2 În aplicarea dispozițiilor art. 129 alin. (4) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 1 alin. (2) din Ordinul ministrului justiției nr. 799/C/2022, respectiv pct. I lit. r) din anexa nr. 1 la acesta.12.2.Acordul cu privire la drepturile patrimoniale de autor asupra aplicației/soluției informatice (anexa A.1 la norme), depus pentru fiecare specialist IT enumerat la pct. 112.3.Bugetul proiectului12.4.Graficul temporal al activităților proiectului (diagrama Gantt) + 
ANEXA A.1Acord-cadru cu privire la drepturile patrimoniale de autorPrezentul acord a fost încheiat între:Domnul/Doamna ……………………………………………., în calitate de angajat al Tribunalului/Curții de Apel ……………………………., pe funcția de …………………….., domiciliat(ă) în …………….., str. ……….. nr. ……., bl. ……., sc. ……, ap. ….., posesor/posesoare al/a C.I. seria ………………. nr. …………………, eliberată la data de …………. de ……………,șiMinisterul Justiției, cu sediul în București, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, telefon 037.204.1146, fax 037.204.1148, reprezentat prin domnul/doamna ………………………………., ministrul justiției, pentru care semnează domnul/doamna ………………….., având funcția de ………………. . + 
Articolul 1Obiectul acorduluiPrezentul acord stabilește regimul drepturilor morale și patrimoniale de autor în acord cu prevederile Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, ce derivă din proprietatea intelectuală a aplicației/soluției informatice ……………………………. .
 + 
Articolul 2Modalitatea de concepere și dezvoltare a aplicației/soluției informatice(1)Aplicația/Soluția informatică ……………… va fi dezvoltată de persoanele care fac parte din echipa tehnică a cărei componență este prevăzută de Ordinul ministrului justiției nr. ………/C/…….., prin care a fost constituit Grupul de lucru privind ………………, denumit în continuare GL.(2)GL prevăzut la alin. (1) este format din specialiști IT, angajați ai instanțelor care au calitatea de parteneri ai Ministerului Justiției în baza unui acord de parteneriat semnat între aceste instituții din sistemul judiciar. + 
Articolul 3Relațiile de colaborare a membrilor GL cu Ministerul Justiției(1)Ministerul Justiției coordonează sub aspect tehnic și administrativ activitățile GL, stabilind termenele de realizare a activităților și responsabilitățile membrilor GL.(2)Ministerul Justiției asigură resursele materiale necesare dezvoltării aplicației/soluției informatice.(3)Ministerul Justiției consultă membrii GL cu regularitate, cu privire la progresul realizat în implementarea activităților, și se îngrijește să le aducă la cunoștință documentele care au legătură cu partea administrativă a activităților GL, de exemplu, decizii, minute, procese-verbale, calendar și listă de activități actualizate etc.(4)Ministerul Justiției poate solicita membrilor GL furnizarea oricăror informații și documente legate de îndeplinirea obiectivului GL.(5)În cazul în care un membru al GL nu duce la îndeplinire una sau mai multe dintre obligațiile care îi revin, Ministerul Justiției are dreptul de a solicita excluderea și/sau înlocuirea acestuia.
 + 
Articolul 4Obligațiile membrilor GL(1)Toți membrii GL trebuie să contribuie la realizarea obiectivului GL și să își asume rolul propriu în cadrul echipei.(2)Membrii GL trebuie să se consulte în mod regulat și să se informeze reciproc asupra tuturor aspectelor privind evoluția activităților.(3)Membrii GL trebuie să realizeze activitățile cu respectarea standardelor profesionale și de etică cele mai înalte și cu încadrarea în termenele stabilite de comun acord ori comunicate de Ministerul Justiției, în calitate de coordonator al GL.(4)Membrii GL vor respecta regulile privitoare la conflictul de interese și regimul incompatibilităților, iar, în cazul apariției unui asemenea conflict, trebuie să solicite aplicarea măsurilor ce conduc la evitarea, respectiv stingerea lui.  + 
Articolul 5Drepturile de proprietate intelectuală asupra aplicației/soluției informatice(1)Aplicația/Soluția informatică ………………, precum și toate documentele ce vor fi elaborate în cadrul activităților desfășurate în condițiile art. 2, precum studii, analize, rapoarte, planuri, proceduri, metodologii, materiale de formare ori informare etc., vor face obiectul dreptului exclusiv de proprietate al Ministerului Justiției, inclusiv, dar fără a se limita la drepturi de autor și/sau orice alte drepturi de proprietate intelectuală.(2)Având în vedere că toate drepturile asupra aplicației/soluției informatice ……………… revin Ministerului Justiției, acesta este considerat a fi autorul exclusiv al aplicației informatice și în această calitate o va putea utiliza în orice fel, o va putea aduce la cunoștință publică prin orice mijloace și o va putea cesiona ori transfera așa cum va considera de cuviință, fără limitare geografică ori de altă natură.(3)Toate drepturile de autor asupra aplicației/soluției informatice …………………., morale și patrimoniale, aparțin Ministerului Justiției și vizează toate elementele componente, cu caracter principal ori accesoriu, precum fișierele (codul) sursă care alcătuiesc aplicația/soluția informatică, exprimate în orice fel de limbaj, fie în cod sursă sau cod obiect, materialul de concepție pregătitor, manualele de utilizare și administrare, dar și orice alte informații rezultate din activitatea GL, precum ideile, procedeele, metodele de funcționare, conceptele matematice sau algoritmice și principiile care stau la baza oricărui element din aplicația/soluția informatică.
 + 
Articolul 6Confidențialitatea(1)Părțile semnatare ale prezentului acord convin să păstreze confidențialitatea informațiilor primite, utilizate ori create în cadrul și pe parcursul derulării activităților și sunt de acord să prevină orice utilizare sau divulgare neautorizată a acestora.(2)Părțile înțeleg să utilizeze informațiile confidențiale doar în scopul îndeplinirii obligațiilor privind dezvoltarea aplicației/soluției informatice ……………………………, stabilite prin prezentul acord și Ordinul ministrului justiției nr. ………/C/……….(3)Membrii GL vor respecta secretul profesional, pe perioada derulării activităților GL, precum și după încetarea acesteia.(4)Obligația de confidențialitate rămâne în vigoare pe toată durata ciclului de viață al aplicației/soluției informatice, respectiv pe întreaga durată de utilizare a acesteia la nivelul sistemului judiciar.(5)În cazul în care există informații care trebuie comunicate unor terți în scopul atingerii obiectivului GL, Ministerul Justiției va obține de la aceștia o asumare a păstrării confidențialității, anterior punerii la dispoziție a oricăror informații.(6)Membrii GL sunt răspunzători pentru orice încălcare a obligației de confidențialitate, iar dacă există divergențe cu privire la necesitatea publicării sau divulgării documentelor și informațiilor în scopul executării acordului, decizia finală aparține Ministerului Justiției.(7)Obligația de confidențialitate nu se aplică în cazul solicitărilor legale venite, în mod oficial, din partea autorităților publice [de exemplu, organe judiciare, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (A.N.A.F., O.R.D.A.) etc.].(8)Membrii GL au obligația de a manipula și administra datele și informațiile cu caracter personal la care au acces, în condiții de siguranță și numai pentru atingerea obiectivului GL.(9)Colectarea, prelucrarea și stocarea/arhivarea datelor cu caracter personal se vor realiza în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679.
 + 
Articolul 7Legea aplicabilă(1)Prezentului acord i se aplică legea română și va fi interpretat în conformitate cu aceasta.(2)Toate posibilele dispute rezultate din prezentul acord sau în legătură cu el, pe care părțile nu le pot soluționa pe cale amiabilă, vor fi soluționate de instanțele competente. + 
Articolul 8Dispoziții finale(1)Pe durata prezentului acord, părțile vor avea dreptul să convină în scris asupra modificării clauzelor sale, prin act adițional, oricând interesele lor cer acest lucru sau când intervin evenimente care nu au putut fi prevăzute în momentul în care acesta a fost încheiat.(2)Prezentul acord poate înceta în următoarele situații:a)prin acordul de voință al semnatarilor;b)prin denunțarea unilaterală de către Ministerul Justiției, cu informarea prealabilă a părților;c)ca urmare a forței majore, în cazul în care Ministerul Justiției decide că nu mai pot fi continuate activitățile GL ori că scopul acestora nu mai poate fi atins.
Încheiat astăzi, ……………, în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte.Nume și prenume membru în GL constituit în baza Ordinului ministrului justiției nr. ………/C/………
Ministerul Justiției
pentru ministrul justiției
(nume și prenume), semnează (nume și prenume, funcție)
Nume și prenume
director, Direcția economică
Viză CFP/CFPD
Nume și prenume
șef serviciu, Serviciul logistic
Nume și prenume
director, Direcția tehnologia informației
Nume și prenume
director, Direcția contencios
Nume și prenume
director adjunct, Direcția contencios
 + 
ANEXA A.2
Acord-cadru de parteneriat
În temeiul Legii nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr. 592/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, al Ordinului ministrului justiției nr. 1.973/C/2022 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Ministerului Justiției, cu modificările și completările ulterioare, al Hotărârii Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 3.243/2022 pentru aprobarea Regulamentului de ordine interioară al instanțelor judecătorești, cu modificările ulterioare, al Ordinului ministrului justiției nr. ………/C din ………….., prin care a fost constituit Grupul de lucru privind …………………………….., denumit în continuare GL, precum și al Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Justiției, în calitate de lider de parteneriat, cu sediul în București, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, telefon 037.204.1146, fax 037.204.1148, reprezentat prin domnul/doamna ………………., ministrul justiției, pentru care semnează domnul/doamna ………….., având funcția de …………..,Tribunalul ……………………………, în calitate de partener, cu sediul în …………, str. ………… nr. …………, telefon ………….., adresă de corespondență electronică funcțională ………….., reprezentat prin domnul/doamna ………………, având funcția de …………..,Curtea de Apel …………., în calitate de partener, cu sediul în ……….., str. ……….. nr. ……….., telefon ………….., adresă de corespondență electronică funcțională ……………….., reprezentat prin domnul/doamna …………………., având funcția de ……………,au încheiat prezentul acord prin care au agreat următoarele: + 
Articolul 1Obiectul și scopul parteneriatului(1)Obiectul prezentului acord constă în stabilirea cadrului de colaborare între parteneri în vederea atingerii obiectivelor stabilite în sarcina Grupului de lucru pentru dezvoltarea soluției informatice ……………………………………………………………………. .(2)Grupul de lucru prevăzut la alin. (1) este format din angajați ai instituțiilor partenere desemnați prin ordin al ministrului justiției.(3)Grupul de lucru are următoarele atribuții:a)analiza de nevoi funcționale și operaționale, respectiv elaborarea termenilor de referință privind arhitectura IT și de comunicații de date, hardware și software, necesară dezvoltării, testării și operaționalizării noii soluții informatice ……………………;b)dezvoltarea, testarea și operaționalizarea noii soluții informatice;c)asigurarea mentenanței corective și evolutive pentru noua soluție informatică și, sub rezerva unei aprobări prealabile, implementarea, testarea și aplicarea prin patch a solicitărilor de modificare formulate de beneficiari;d)asigurarea instruirii și a suportului de specialitate pentru beneficiari;e)întocmirea documentației tehnice pentru noua soluție informatică dezvoltată (de exemplu, document arhitectură de sistem, manual de administrare, manual de utilizare etc.). + 
Articolul 2Principiile parteneriatului(1)Toți partenerii trebuie să contribuie la realizarea scopului parteneriatului și să își asume rolul propriu în cadrul colaborării, așa cum acesta este definit în cadrul prezentului acord de parteneriat, activitatea GL fiind coordonată de către Ministerul Justiției, în calitate de lider de parteneriat.(2)Părțile trebuie să se consulte în mod regulat și să se informeze reciproc asupra tuturor aspectelor privind evoluția activităților GL.(3)Toți partenerii trebuie să realizeze activitățile cu respectarea standardelor profesionale și de etică cele mai înalte și cu încadrarea în termenele stabilite de comun acord ori comunicate de Ministerul Justiției, în calitate de lider de parteneriat și coordonator al GL.(4)Partenerii sunt obligați să respecte regulile privitoare la conflictul de interese și regimul incompatibilităților, iar, în cazul apariției unui asemenea conflict, să dispună luarea măsurilor ce conduc la evitarea, respectiv stingerea lui. + 
Articolul 3Obligațiile și responsabilitățile liderului de parteneriat(1)Ministerul Justiției, în calitate de lider de parteneriat, coordonează activitățile GL sub aspectul activităților care trebuie realizate, stabilirii termenelor și a responsabilităților partenerilor, precum și asigurării resurselor materiale necesare.(2)Liderul de parteneriat are îndatorirea de a consulta partenerii cu regularitate, de a-i informa despre progresul realizat în implementarea activităților GL și de a le furniza copii ale documentelor care au legătură cu partea administrativă a activităților GL, precum minute, procese-verbale, calendare, liste de activități.(3)Propunerile pentru modificări importante ale activităților, cum ar fi, spre exemplu, modificarea anumitor etape de lucru, termene, înlocuirea persoanelor responsabile nominalizate de parteneri etc., trebuie să fie convenite cu partenerii înaintea operării acestora.(4)Liderul de parteneriat se va asigura de desfășurarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică, în situația în care este necesară cumpărarea de bunuri sau servicii în sprijinul activității GL, și va asigura fondurile necesare pentru eventualele achiziții ce urmează a fi realizate. + 
Articolul 4Drepturile liderului de parteneriat(1)Liderul de parteneriat are dreptul să solicite celorlalți parteneri furnizarea oricăror informații și documente legate de îndeplinirea obiectivului GL.(2)În cazul în care un partener sau un angajat al acestuia nu duce la îndeplinire una sau mai multe dintre obligațiile care îi revin potrivit prezentului acord, liderul de parteneriat are dreptul de a solicita excluderea și/sau înlocuirea acestuia.(3)Având în vedere că activitățile GL se realizează din inițiativa, sub responsabilitatea și coordonarea Ministerului Justiției, aplicația informatică ………………………………………., precum și toate documentele ce vor fi elaborate în activitățile desfășurate în cadrul parteneriatului, precum studii, analize, rapoarte, planuri, proceduri, metodologii, materiale de formare ori informare, materiale de prezentare etc., vor face obiectul dreptului exclusiv de proprietate al Ministerului Justiției, inclusiv, dar fără a se limita la drepturi de autor și/sau orice alte drepturi de proprietate intelectuală. (4)Având în vedere că toate drepturile asupra aplicației ……………………………… revin Ministerului Justiției, acesta este considerat a fi autorul exclusiv al aplicației informatice și în această calitate o va putea utiliza în orice fel, o va putea aduce la cunoștință publică prin orice mijloace și o va putea cesiona ori transfera așa cum va considera de cuviință, fără limitare geografică ori de altă natură. + 
Articolul 5Drepturile partenerilor(1)Partenerii au dreptul să fie consultați cu regularitate de către liderul de parteneriat, să fie informați despre progresul în implementarea activităților și să li se furnizeze copii ale documentelor care au legătură cu partea administrativă a activităților GL, precum minute, procese-verbale, calendare, liste de activități.(2)Partenerii au dreptul să fie consultați de către liderul de parteneriat în privința propunerilor pentru modificări importante ale parteneriatului (de exemplu, activități, parteneri, termene etc.), înaintea realizării oricăror schimbări cu privire la activitățile ori componența GL. + 
Articolul 6Obligațiile partenerilor(1)Partenerii sunt obligați să pună la dispoziția liderului de parteneriat și/sau a celorlalți parteneri, în termenul agreat, toate informațiile și documentele necesare în activitatea GL.(2)În cazul unui prejudiciu, partenerul din vina căruia a fost cauzat prejudiciul răspunde față de liderul de parteneriat sau față de persoana fizică ori juridică vătămată.(3)Instanțele partenere care contribuie la dezvoltarea ……………………………… nu se pot considera ori declara autorii ori coautorii aplicației informatice, toate drepturile morale și patrimoniale de autor asupra aplicației ……………………………… revenind Ministerului Justiției, după instrucțiunile căruia se desfășoară procesul de elaborare a acesteia.(4)Niciuna dintre instituțiile partenere nu va pretinde vreun drept de autor și/sau orice alte drepturi de proprietate intelectuală asupra aplicației ………………………………. . + 
Articolul 7Confidențialitatea(1)Părțile semnatare ale prezentului acord convin să păstreze confidențialitatea informațiilor primite, utilizate ori create în cadrul și pe parcursul implementării parteneriatului și sunt de acord să prevină orice utilizare sau divulgare neautorizată a unor astfel de informații. (2)Părțile înțeleg să utilizeze informațiile confidențiale doar în scopul îndeplinirii obligațiilor din prezentul acord de parteneriat.(3)Partenerii și angajații acestora vor respecta secretul profesional, pe perioada derulării parteneriatului, precum și după încetarea acestuia.(4)Obligația de confidențialitate rămâne în vigoare pe întreaga durată de utilizare a soluției informatice ……………………. la nivelul sistemului judiciar.(5)În cazul în care există informații care trebuie comunicate unor terți în scopul executării parteneriatului, liderul de parteneriat va obține de la terți o asumare a păstrării confidențialității, anterior punerii la dispoziția respectivilor terți a oricăror informații. (6)Partenerii sunt răspunzători pentru orice încălcare a obligației de confidențialitate, iar dacă există divergențe cu privire la necesitatea publicării sau divulgării documentelor și informațiilor în scopul executării parteneriatului, decizia finală aparține liderului de parteneriat.(7)Obligația de confidențialitate nu se aplică în cazul solicitărilor legale privind divulgarea unor informații venite, în format oficial, din partea anumitor autorități publice (de exemplu, organe judiciare, executori judecătorești, Agenția Națională de Administrare Fiscală etc.).(8)Partenerii au obligația de a administra datele și informațiile cu caracter personal la care au acces, în condiții de siguranță și numai pentru atingerea scopurilor parteneriatului.(9)Colectarea, prelucrarea și stocarea/arhivarea datelor cu caracter personal se vor realiza în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și cu respectarea legislației naționale în materie, pentru realizarea scopului parteneriatului.
 + 
Articolul 8Legea aplicabilă(1)Prezentului acord i se va aplica legea română și va fi interpretat în conformitate cu aceasta.(2)Toate posibilele dispute rezultate din prezentul acord sau în legătură cu el, pe care părțile nu le pot soluționa pe cale amiabilă, vor fi soluționate de instanțele competente. + 
Articolul 9Dispoziții finale(1)Pe durata prezentului acord, părțile vor avea dreptul să convină în scris asupra modificării clauzelor sale, prin act adițional, oricând interesele lor cer acest lucru sau când intervin evenimente care nu au putut fi prevăzute în momentul în care s-a încheiat prezentul acord de parteneriat.(2)Prezentul acord de parteneriat poate înceta în următoarele situații:a)prin atingerea obiectivelor prezentului acord de parteneriat;b)prin acordul de voință al partenerilor;c)prin denunțarea unilaterală de către Ministerul Justiției, cu informarea prealabilă a celorlalți parteneri;d)ca urmare a forței majore, în cazul în care Ministerul Justiției decide că nu mai pot fi continuate activitățile ori că scopul acestora nu mai poate fi atins.
Încheiat astăzi, ……………………., în câte un exemplar pentru fiecare parte.
Liderul de parteneriat – Ministerul Justiției

pentru ministrul justiției……………………,semnează…………………….secretar de stat Avizat……………..director,Direcția economică Avizat……………..șef serviciu, Serviciul logistic Avizat……………..director, Direcția tehnologiainformației Avizat……………..director,Direcția contencios Avizat……………..director adjunct,Direcția contencios


Viză CFP/CFPD
Parteneri

Curtea de Apel……………….………………,președinte Curtea de Apel……………….………………,președinte Tribunalul……………….………………,președinte Tribunalul……………….………………,președinte care a(u) desemnat specialiști IT în GL>

 + 
ANEXA A.3
Licență pentru utilizarea aplicațiilor din sistemul judiciar
I.PreambulAceastă licență este utilizată în situațiile în care o aplicație/soluție informatică dezvoltată de către o instituție a sistemului judiciar este utilizată și de către alte instituții.II.Definiții:– autor – instituția din sistemul judiciar care pune la dispoziție, în condițiile prezentei licențe, o aplicație/soluție informatică, cu privire la care deține drepturile patrimoniale de autor;– beneficiar – instituția care a primit permisiunea expresă de a exercita drepturile conferite prin prezenta licență, respectiv care acceptă prezenta licență și exercită drepturile acordate prin aceasta, fără a-i fi încălcat în prealabil termenii și condițiile de utilizare;– sursă – codul sursă al componentelor software ale aplicației/soluției informatice, documentație tehnică, fișiere de configurare, proceduri de compilare, punere în producție, orchestrare, efectuare a modificărilor și altele asemenea, inclusiv derivate ale acestora, pentru care instituția din sistemul judiciar are calitatea de autor;– produs – opera originală de creație rezultată în urma transformării/adaptării, sub orice formă, a sursei (de exemplu, cod compilat, aplicație etc.);– operă derivată – orice resursă, sursă sau produs care folosește componente din sursa și/sau produsul furnizate în condițiile prezentei licențe.III.Elemente de identificareIII.1.ale autorului, ………………………………………………………, telefon …………….., fax …………….., adresă de corespondență electronică funcțională (e-mail) ……………….., reprezentată prin domnul/doamna ……………………………., în calitate de ……………….., pentru care semnează domnul/doamna ……………………………., având funcția de …………………………III.2.ale aplicației/soluției informaticeAplicația/Soluția informatică de referință (i.e. produsul și sursele aferente) este cunoscută în sistemul judiciar sub denumirea ………………………………, respectiv acronimul ………….. .III.2.ale beneficiarului………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..IV.Obiectul licențeiÎn condițiile definite prin prezenta licență, autorul acordă beneficiarului în mod neexclusiv și cu titlu gratuit, fără pretenții financiare sau de orice altă natură, perpetuu și în mod irevocabil, dreptul de a folosi, reproduce, adapta și prezenta produsul și sursele acestuia.V.Termenii și condițiile de utilizareDacă beneficiarul nu folosește produsul ca atare, sursele acestuia vor fi folosite pentru dezvoltarea unor soluții informatice (opere derivate) destinate uzului exclusiv al beneficiarului, fără a putea fi distribuite unor terțe entități. Beneficiarul va pune la dispoziția sistemului judiciar, cu titlu gratuit, fără pretenții financiare sau de orice altă natură, perpetuu și în mod irevocabil, dreptul de a folosi, reproduce și adapta toate operele derivate.Beneficiarul are obligația de a menționa, într-o secțiune destinată contribuției la dezvoltarea operelor derivate, elementele de identificare ale autorului. VI.Obligațiile autoruluiAutorul are obligația de a prezenta, într-o interfață permanent accesibilă beneficiarului, folosind un depozitar specific aplicațiilor/soluțiilor informatice, produsul și toate componentele sursei.În măsura în care produsul sau sursele acestuia, după caz, cuprind componente software care au un regim de licențiere open-source și care nu fac obiectul dreptului de proprietate intelectuală a autorului, la furnizarea acestora autorul va respecta condiția de neîngrădire a dreptului de redistribuire, specifică regimului open-source sub care aceste componente au fost publicate.În măsura în care produsul sau sursele acestuia, după caz, cuprind componente software care nu au un regim de licențiere open-source și care nu fac obiectul dreptului de proprietate intelectuală a autorului (de exemplu, componente third-party, librării etc.), autorul are obligația de a înștiința beneficiarul cu privire la lipsa dreptului de redistribuire, limitele dreptului de folosință (de exemplu, dacă nu este asigurat în mod perpetuu, dacă nu este asigurat pentru un număr nelimitat de utilizatori etc.) și alte obligații, dacă le cunoaște, ce incumbă beneficiarului ca urmare a utilizării acestora.VII.Legea aplicabilăDrepturile și obligațiile părților, menționate în prezenta licență, precum și toate efectele juridice pe care această licență le produce sunt guvernate de legea română și vor fi interpretate în conformitate cu aceasta.Toate posibilele dispute rezultate prin efectele juridice ale prezentei licențe sau în legătură cu aceasta, pe care părțile nu le pot soluționa pe cale amiabilă, vor fi soluționate de instanțele competente.
 + 
ANEXA B[Model-cadru de ordin al ministrului justiției pentru constituirea unui grup de lucru] + 
Exemplarul nr. 1
ORDIN Nr. …
pentru constituirea Grupului de lucru privind
dezvoltarea soluției informatice „……………………………“
În aplicarea dispozițiilor art. 194 și art. 195 alin. (1) pct. 1 lit. t) din Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului Justiției, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 1.973/C/2022, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 2 din Ordinul ministrului justiției nr. 799/C/2022 privind stabilirea atribuțiilor generale pentru specialiștii IT și specialiștii IT-șef ce își desfășoară activitatea în instanțele judecătorești și, respectiv, ale art. 66 alin. (3) din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, aprobat prin Hotărârea Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 3.243/2022, cu modificările ulterioare,în concordanță cu dispozițiile art. 129 alin. (4) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările ulterioare, ale art. 63 alin. (2) din Legea nr. 11/2024 privind statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice și ale art. 40 alin. (4) și (8) din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, aprobat prin Hotărârea Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 3.243/2022, cu modificările ulterioare,luând seama de Avizul Direcției tehnologia informației nr. …/…/aaaa/zz.ll.aaaa privind dezvoltarea aplicației/soluției informatice „……………………………“,……,în considerarea procedurii operaționale PO-11 – Desemnarea personalului MJ în comisii interinstituționale și interne,în temeiul art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 592/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției,ministrul justiției emite următorul ordin: + 
Articolul 1Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se constituie Grupul de lucru pentru dezvoltarea aplicației/soluției informatice „……………………………“. + 
Articolul 2(1)Grupul de lucru prevăzut la art. 1 va avea următoarea componență:– doamna/domnul , , ;– doamna/domnul , , ;– (2)Coordonarea grupului de lucru va fi asigurată de doamna/domnul , , și, pe durata indisponibilității obiective a acesteia/acestuia (de exemplu, în perioada concediului de odihnă/medical, delegațiilor în țară/străinătate, după caz), de doamna/domnul , în cadrul Direcției tehnologia informației.
 + 
Articolul 3Grupul de lucru prevăzut la art. 1 are stabilite următoarele sarcini:a)analiza de nevoi funcționale și operaționale, respectiv elaborarea termenilor de referință privind arhitectura IT și de comunicații de date, hardware și software, necesară dezvoltării și operaționalizării aplicației/soluției informatice „……………………“;b)dezvoltarea, testarea și operaționalizarea (eng. roll-outul) aplicației/soluției informatice;c)asigurarea mentenanței corective și evolutive pentru aplicația/soluția informatică și, sub rezerva unei aprobări prealabile, implementarea, testarea și aplicarea prin patch a solicitărilor de modificare (eng. change request) formulate de beneficiari;d)asigurarea instruirii și suportului de specialitate pentru beneficiari;e)întocmirea documentației tehnice pentru aplicația/soluția informatică dezvoltată.
 + 
Articolul 4(1)Persoanele nominalizate la art. 2 vor duce la îndeplinire dispozițiile prezentului ordin, cu respectarea normelor de conduită și etică profesională prevăzute în Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 145/2005 pentru aprobarea Codului deontologic al personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea.(2)În termen de 10 zile lucrătoare de la comunicarea prezentului ordin, în acord cu prevederile art. 40 alin. (4) și (8) din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, aprobat prin Hotărârea Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 3.243/2022, cu modificările ulterioare, fișele de post ale persoanelor nominalizate la art. 2 vor fi actualizate cu atribuțiile stabilite la art. 3 care vor constitui sarcină de serviciu.(3)Direcția tehnologia informației va asigura suportul logistic necesar în vederea atingerii obiectivului Dezvoltarea aplicației/soluției informatice „……………………………“.(4)În raport cu volumul și calendarul activităților și, după caz, cu angajamentul persoanelor nominalizate în derularea acestora, la propunerea specialiștilor IT-șef din cadrul instanțelor în care persoanele nominalizate la art. 2 își desfășoară activitatea, conducerea instanței va asigura participarea acestora la activitățile stabilite în sarcina grupului de lucru.
 + 
Articolul 5……

București zz.ll.aaaa
Ministrul justiției,

Nr. …/…/aaaa/zz.ll.aaaaPrezentul ordin a fost întocmit în 2 exemplare.

 + 
Exemplarul nr. 2
ORDIN Nr. …
pentru constituirea Grupului de lucru privind
dezvoltarea soluției informatice „……………………………“
În aplicarea dispozițiilor art. 194 și art. 195 alin. (1) pct. 1 lit. t) din Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului Justiției, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 1.973/C/2022, cu modificările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 2 din Ordinul ministrului justiției nr. 799/C/2022 privind stabilirea atribuțiilor generale pentru specialiștii IT și specialiștii IT-șef ce își desfășoară activitatea în instanțele judecătorești și, respectiv, ale art. 66 alin. (3) din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, aprobat prin Hotărârea Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 3.243/2022, cu modificările ulterioare,în concordanță cu dispozițiile art. 129 alin. (4) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările ulterioare, ale art. 63 alin. (2) din Legea nr. 11/2024 privind statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice și ale art. 40 alin. (4) și (8) din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, aprobat prin Hotărârea Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 3.243/2022, cu modificările ulterioare, luând seamă de Avizul Direcției tehnologia informației nr. …/…/aaaa/zz.ll.aaaa privind dezvoltarea aplicației/soluției informatice „……………………………“,……,în considerarea procedurii operaționale PO-11 – Desemnarea personalului MJ în comisii interinstituționale și interne,în temeiul art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 592/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, cu modificările și completările ulterioare,ministrul justiției emite următorul ordin:  + 
Articolul 1Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se constituie Grupul de lucru pentru dezvoltarea aplicației/soluției informatice „……………………………“. + 
Articolul 2(1)Grupul de lucru prevăzut la art. 1 va avea următoarea componență:– doamna/domnul , , ;– doamna/domnul , , ;– (2)Coordonarea grupului de lucru va fi asigurată de doamna/domnul , , și, pe durata indisponibilității obiective a acesteia/acestuia (de exemplu, în perioada concediului de odihnă/medical, delegațiilor în țară/străinătate, după caz), de doamna/domnul , în cadrul Direcției tehnologia informației.
 + 
Articolul 3Grupul de lucru prevăzut la art. 1 are stabilite următoarele sarcini:a)analiza de nevoi funcționale și operaționale, respectiv elaborarea termenilor de referință privind arhitectura IT și de comunicații de date, hardware și software, necesară dezvoltării și operaționalizării aplicației/soluției informatice „……………………“;b)dezvoltarea, testarea și operaționalizarea (eng. roll-outul) aplicației/soluției informatice;c)asigurarea mentenanței corective și evolutive pentru aplicația/soluția informatică și, sub rezerva unei aprobări prealabile, implementarea, testarea și aplicarea prin patch a solicitărilor de modificare (eng. change request) formulate de beneficiari;d)asigurarea instruirii și suportului de specialitate pentru beneficiari;e)întocmirea documentației tehnice pentru aplicația/soluția informatică dezvoltată.
 + 
Articolul 4(1)Persoanele nominalizate la art. 2 vor duce la îndeplinire dispozițiile prezentului ordin, cu respectarea normelor de conduită și etică profesională prevăzute în Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 145/2005 pentru aprobarea Codului deontologic al personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea.(2)În termen de 10 zile lucrătoare de la comunicarea prezentului ordin, în acord cu prevederile art. 40 alin. (4) și (8) din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, aprobat prin Hotărârea Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 3.243/2022, cu modificările ulterioare, fișele de post ale persoanelor nominalizate la art. 2 vor fi actualizate cu atribuțiile stabilite la art. 3 care vor constitui sarcină de serviciu.(3)Direcția tehnologia informației va asigura suportul logistic necesar în vederea atingerii obiectivului Dezvoltarea aplicației/soluției informatice „……………………………“.(4)În raport cu volumul și calendarul activităților și, după caz, cu angajamentul persoanelor nominalizate în derularea acestora, la propunerea specialiștilor IT-șef din cadrul instanțelor în care persoanele nominalizate la art. 2 își desfășoară activitatea, conducerea instanței va asigura participarea acestora la activitățile stabilite în sarcina grupului de lucru.
 + 
Articolul 5……

București zz.ll.aaaa
Ministrul justiției,
Direcția tehnologia informațieiAvizat:directorzz.ll.aaaaÎntocmit:zz.ll.aaaa Direcția contenciosAvizat:director zz.ll.aaaaAvizat:șef birou avizarezz.ll.aaaaDirecția resurse umaneAvizat:directorzz.ll.aaaa Secretar de statzz.ll.aaaa

Nr. …./…./aaaa/zz.ll.aaaaPrezentul ordin a fost întocmit în 2 exemplare. + 
ANEXA C
Evaluarea administrativă a proiectului privind
[ ] dezvoltarea unei aplicații/soluții informatice noi[ ] introducerea în circuitul operațional la nivel național a unei aplicații/soluții informatice existenteTitlul: …………………………………………………[ ] Anexa A la norme – în versiune consolidată nr. v1.x[ ] Cod sursă[ ] Raport vulnerabilități, după caz[ ] DocumentațieAlte consemnări ale Comisiei de evaluare a soluțiilor/aplicațiilor informatice (CESI) privind: (i)solicitările de clarificare și răspunsurile formulate la acestea;(ii)solicitările de completare a documentației și modul de acomodare a acestora;(iii)interviurile organizate în scopul evaluării administrative și informațiile relevante desprinse pe parcursul derulării acestora.
 + 
ANEXA D
Evaluarea tehnică a proiectului privind
[ ] dezvoltarea unei aplicații/soluții informatice noi[ ] introducerea în circuitul operațional la nivel național a unei aplicații/soluții informatice existente

Criteriu Explicații (nelimitativ)
Nevoia la care răspunde soluția informatică și problemele pe care își propune să le soluționeze Nevoile sunt identificate și prezentate coerent, iar modul de satisfacere a acestora este adecvat.Echipa de implementare are competențele și experiența necesare/relevante să implementeze soluția propusă în sensul satisfacerii nevoilor și soluționării problemelor identificate.
Identificarea grupului-țintă Grupul-țintă este identificat, dimensionat și relevant din perspectiva obiectivelor prezentate în fișa de proiect.
Corespondența dintre obiectiv, rezultate, activități și indicatori Obiectivul proiectului, rezultatele, indicatorii și descrierea activităților propuse asigură o implementare coerentă a proiectului privind dezvoltarea, testarea și roll-outul soluției informatice.

Criteriu Explicații (nelimitativ)
Achiziții Investițiile în infrastructură IT C, produse COTS/subscripții și, după caz, formare profesională sunt justificate.Există capacitate financiară în scopul derulării activităților și obținerii rezultatelor.
Sustenabilitate Sunt identificare resursele financiare și umane necesare susținerii rezultatelor proiectului după finalizarea acestuia.Este prevăzută posibilitatea continuării proiectului cu un altul, în situația în care acesta reprezintă doar o etapă în rezolvarea problemei identificate.
Documentație Este coerentă și cuprinde toate aspectele relevante.Sunt identificate toate dependințele, după caz, riscurile asociate și modul de tratare în caz de manifestare a unuia din riscurile identificate.Nu au fost identificați factori de excludere.
Codul sursă Este comentat și documentat.Sunt identificate toate sursele externe și produsele COTS sau, după caz, subscripțiile.
Îndeplinirea criteriilor tehnice și de securitate Sunt îndeplinite, după caz, criteriile minimale prevăzute la pct. 4 din norme.
Analiza vulnerabilităților Proiectul de avizare este însoțit de rezultatele testelor privind analiza vulnerabilităților.Codul sursă și documentația, după caz, au fost actualizate pentru a reflecta recomandările testelor.

Alte consemnări ale Comisiei de evaluare a soluțiilor/aplicațiilor informatice (CESI) privind: (i)solicitările de clarificare și răspunsurile formulate la acestea;(ii)solicitările de completare a documentației și modul de acomodare a acestora;(iii)interviurile organizate în scopul evaluării tehnice și informațiile relevante desprinse pe parcursul derulării acestora.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x