Notă …
Aprobate prin Hotărârea nr. 98 din 19 decembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 20 din 9 ianuarie 2019. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prezentele norme sunt adoptate în baza Standardului internațional de educație nr. 7 privind dezvoltarea profesională continuă, denumit în continuare IES 7, emis de Federația Internațională a Contabililor (IFAC). +
Articolul 2Camera Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare Camera, este autoritatea competentă care reglementează și monitorizează desfășurarea activităților de audit financiar în România, altele decât auditul statutar conform art. 5 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare OUG nr. 75/1999). +
Articolul 3Prezentele norme conduc la aplicarea conceptului de pregătire profesională continuă și se referă la activitățile de învățământ care dezvoltă și mențin capacitățile ce permit auditorilor financiari, membri ai Camerei, să ofere servicii de înaltă calitate în activitățile de audit financiar, altele decât auditul statutar. +
Articolul 4Prezentele norme preiau, dezvoltă și adaptează cerințele IES 7 în procesul de implementare și derulare a Programului de pregătire profesională continuă, organizat de Cameră. +
Articolul 5Obiectivul pregătirii profesionale continue pentru activitatea de audit financiar, alta decât auditul statutar, denumită în continuare PPCADAS, este acela de a menține și de a dezvolta competența profesională a auditorilor financiari în vederea realizării activităților de audit financiar, altele decât cele de audit statutar, prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999, conform cerințelor standardelor profesionale, reglementărilor, normelor și regulilor din domeniu. +
Capitolul IIAria de cuprindere a PPCADAS +
Articolul 6Camera trebuie să se asigure că auditorii financiari care efectuează activitățile de audit financiar stabilite la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999 participă anual la programe adecvate de formare PPCADAS pentru a-și menține cunoștințele teoretice, competențele și valorile profesionale la un nivel înalt. +
Articolul 7Camera cere tuturor membrilor săi să își dezvolte și să își mențină competența profesională relevantă pentru activitățile prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999 și responsabilitățile lor profesionale. Fiecărui auditor îi revine obligația respectării cerințelor de PPCADAS pentru a răspunde provocărilor profesionale și pentru a întări încrederea în activitatea de audit. +
Articolul 8Cerințele PPCADAS se aplică tuturor auditorilor financiari activi care desfășoară activitățile prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999 și non-activi. +
Capitolul IIIParticiparea la PPCADAS +
Articolul 9Camera are obligația, conform art. 5 alin. (6) lit. a) din OUG nr. 75/1999, să organizeze și să promoveze programe de educație permanentă pentru toți membrii săi care desfășoară activitățile prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999. +
Articolul 10Cerințele PPCADAS se realizează prin Programul de pregătire profesională continuă, aprobat anual de către Consiliul Camerei. +
Articolul 11Camera are obligația să faciliteze participarea membrilor săi la Programul de pregătire profesională continuă. +
Capitolul IVOrganizarea PPCADAS +
Articolul 12În cadrul PPCADAS, auditorii financiari trebuie să efectueze anual 40 de ore de formare profesională, după cum urmează:a)20 de ore structurate; … b)20 de ore nestructurate. … +
Articolul 13(1)Formarea profesională continuă structurată include participarea la cursurile profesionale anuale obligatorii, organizate de către Cameră în baza PPCADAS, aprobat anual prin hotărâre a Consiliului Camerei.(2)În cazul delegării de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) a activității de formare profesională continuă pentru activitatea de audit statutar, orele efectuate de auditorii financiari în cadrul activității delegate vor fi considerate ca făcând parte din pregătirea anuală structurată. +
Articolul 14Formarea profesională continuă nestructurată include:a)participarea la cursuri/seminare în domeniu – se echivalează numărul de ore efectuate (dovedite prin adeverință/diplomă/certificat/atestat de participare/e-mail de confirmare participare în care să se specifice: denumirea cursului, numărul de ore efectuate și data la care a fost efectuat respectivul curs); … b)susținerea de cursuri în domeniu, ca lector – se echivalează 20 de ore (dovedite prin adeverință/declarație pe propria răspundere care să ateste susținerea de cursuri); … c)participarea la activitatea grupurilor de lucru ale Camerei sau în cadrul oricărei comisii profesionale numite la nivelul Camerei sau la nivelul altor organisme profesionale naționale sau internaționale din domeniu – se echivalează 10 ore/ședință. (Participarea la lucrările diferitelor comisii numite la nivelul organismelor profesionale din domeniu se atestă pe bază de adeverință, eliberată de respectivul organism profesional sau pe bază de declarație pe propria răspundere.);(la 20-12-2023,
Litera c), Articolul 14, Capitolul IV a fost modificată de Punctul 1., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 129 din 12 decembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1156 din 20 decembrie 2023
)
… d)participarea la congrese sau conferințe organizate de Cameră și de alte organisme sau instituții profesionale din domeniu pe plan național sau internațional (organisme membre IFAC) – se echivalează orele pentru fiecare manifestare de specialitate, dovedite prin adeverință/diplomă/certificat/ atestat/confirmare electronică de participare;(la 20-12-2023,
Litera d), Articolul 14, Capitolul IV a fost modificată de Punctul 1., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 129 din 12 decembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1156 din 20 decembrie 2023
)
… e)participarea la cursurile organizate de organismele profesionale din domeniu, pe plan național sau internațional. Se echivalează numărul de ore efectuate, în baza atestatului/adeverinței/certificatului/diplomei de participare/ email confirmare participare în care să se specifice: denumirea cursului, numărul de ore efectuate și data la care a fost efectuat respectivul curs; … f)participarea la studii postuniversitare, master sau doctorat în domeniu – se echivalează 20 de ore; echivalarea se face pe bază de atestat/adeverință/diplomă/certificat, după caz; … g)publicarea unei cărți în domeniu – se echivalează 20 de ore, în baza unei declarații pe propria răspundere în care să se specifice cel puțin următoarele elemente: titlul cărții, autorul/autorii, editura, anul apariției, ISBN-ul; … h)activitatea desfășurată în calitate de îndrumător de stagiu – se echivalează 5 ore pentru fiecare stagiar, în baza declarației pe propria răspundere a îndrumătorului de stagiu referitoare la activitatea desfășurată pe parcursul anului împreună cu stagiarul;(la 20-12-2023,
Litera h), Articolul 14, Capitolul IV a fost modificată de Punctul 1., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 129 din 12 decembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1156 din 20 decembrie 2023
)
… i)elaborarea, publicarea și recenzia de materiale de specialitate (documentul să aibă minimum 3 pagini) – se echivalează 5 ore/3 pagini material. Echivalarea se face în baza copiilor de pe materialele de specialitate publicate; … j)participarea la elaborarea de studii/cercetări/rapoarte/ legislație de specialitate (documentul să aibă minimum 2 pagini) – se echivalează 5 ore/2 pagini material, în baza adeverinței/declarației pe propria răspundere care să ateste participarea la elaborarea materialului; … k)consultarea de recomandări/materiale/articole de specialitate puse la dispoziția membrilor de către CAFR – se echivalează 5 ore/2 pagini material, în baza declarației pe propria răspundere.(la 20-12-2023,
Articolul 14, Capitolul IV a fost completat de Punctul 2., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 129 din 12 decembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1156 din 20 decembrie 2023
)
… +
Capitolul VMonitorizarea PPCADAS +
Articolul 15Compartimentul de admitere, pregătire continuă și stagiari din cadrul Camerei monitorizează dacă auditorii financiari care desfășoară activitățile stabilite la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999 îndeplinesc cerințele de formare profesională continuă anuală impuse de prezentele norme. +
Articolul 16Auditorii financiari sunt obligați să își păstreze o evidență proprie, precum și documentele referitoare la formarea profesională, fiind responsabili să demonstreze că și-au îndeplinit obligațiile cerute de către Cameră. +
Articolul 17Anual, auditorii financiari trebuie să depună la sediul Camerei, până la data de 31 ianuarie, următoarele documente care să ateste îndeplinirea cerințelor de pregătire profesională continuă pentru anul precedent:a)fișa individuală de pregătire profesională, conform formularului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme; … b)copia actelor doveditoare care atestă formarea profesională nestructurată. … Notă …
Reproducem prevederile art. 1 și 2 din HOTĂRÂREA nr. 7 din 26 ianuarie 2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 84 din 27 ianuarie 2022:
Articolul 1
Prin derogare de la aplicarea art. 17 din Normele de pregătire profesională continuă a auditorilor financiari conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 98/2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 9 ianuarie 2019, pentru pregătirea profesională continuă aferentă anului 2021, auditorii financiari, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, trebuie să depună până la data de 27 martie 2022 următoarele documente care să ateste îndeplinirea cerințelor de pregătire profesională continuă pentru anul precedent:
a) fișa individuală de pregătire profesională;
b) copia actelor doveditoare care atestă formarea profesională nestructurată.
Articolul 2
Prezenta hotărâre se aplică exclusiv pentru anul 2021. +
Articolul 18Compartimentul de admitere, pregătire continuă și stagiari din cadrul Camerei are obligația să înregistreze în baza de date a Camerei și să țină evidența documentelor care atestă îndeplinirea cerințelor de formare profesională continuă de către fiecare auditor financiar. Termenul de păstrare este de 1 an. +
Capitolul VIDispoziții finale și sancțiuni +
Articolul 19Viza anuală pentru exercitarea profesiei pentru activitățile unde Camera este autoritatea competentă, prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din OUG nr. 75/1999, se acordă numai auditorilor financiari care fac dovada îndeplinirii cerințelor art. 12. +
Articolul 20Nerespectarea prevederilor prezentelor norme constituie abatere disciplinară și se sancționează conform dispozițiilor Regulamentului de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Conferinței Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 2/2018 și conform hotărârilor Camerei în vigoare. +
Articolul 21Prezentele norme se aplică începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
ANEXĂla norme
FIȘA INDIVIDUALĂ DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂSubsemnatul(a), …………………………………………, posesor/posesoare al/a carnetului nr. …………….. emis de către Camera Auditorilor Financiari din România (Camera), declar pe propria răspundere că am îndeplinit cerințele de pregătire profesională continuă pentru anul ……….., astfel:I.Pregătire profesională continuă structurată pentru activitățile stabilite la art. 3 alin. (3) lit. b)-e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările și completările ulterioare (20 de ore):[ ] participarea la cursurile anuale obligatorii, organizate de către Cameră:• în sistem e-learning, în perioada ……………………………………………., sau• în sistem clasic, în perioada …………………………………………………… . … II.Pregătire profesională continuă nestructurată (20 de ore):[ ] participarea la cursuri/seminare în domeniu – se echivalează numărul de ore efectuate. Anexez adeverința/diploma/certificatul/atestatul de participare, după caz;[ ] susținerea de cursuri în domeniu, ca lector – se echivalează 20 de ore. Anexez adeverința/declarația pe propria răspundere care sa ateste susținerea de cursuri;[ ] participarea la activitatea grupurilor de lucru ale Camerei sau în cadrul oricărei comisii profesionale numite la nivelul Camerei sau al altor organisme naționale sau internaționale – se echivalează 10 ore/ședință. Anexez adeverința/declarația pe propria răspundere care să ateste calitatea de membru în cadrul grupului de lucru/comisiei/comisiilor profesionale numite la nivelul …………………………………………….;[ ] participarea la congrese sau conferințe organizate de Cameră și de alte organisme profesionale din domeniu pe plan național sau internațional (organisme membre IFAC) – se echivalează orele pentru fiecare manifestare de specialitate. Anexez atestatul/diploma/certificatul/adeverința/confirmarea electronică de participare, după caz;[ ] participarea la cursurile profesionale organizate de organismele profesionale din domeniu, pe plan național sau internațional – se echivalează numărul de ore efectuate. Anexez atestatul/adeverința/diploma/certificatul de participare, după caz;[ ] participarea la studii postuniversitare, master sau doctorat în domeniu – se echivalează 20 de ore. Anexez atestatul/adeverința/diploma/certificatul de participare, după caz;[ ] publicarea unei cărți în domeniu – se echivalează 20 de ore. Anexez declarația pe propria răspundere cu următoarele specificații: numele cărții, autorul/autorii, editura, anul apariției, ISBN;[ ] calitatea de îndrumător de stagiu – se echivalează 5 ore pentru fiecare stagiar. Anexez declarația pe propria răspundere referitoare la activitatea desfășurată pe parcursul anului, împreună cu stagiarul;[ ] elaborarea, publicarea și recenzia de materiale de specialitate (documentul are minimum 3 pagini) – se echivalează 5 ore/3 pagini material. Anexez copii ale materialelor de specialitate publicate;[ ] participarea la elaborarea de studii/cercetări/rapoarte/legislație de specialitate (documentul are minimum 2 pagini) – se echivalează 5 ore/2 pagini material. Anexez adeverința/declarația pe propria răspundere care atestă participarea la elaborarea materialului;[ ] consultarea de recomandări/materiale/articole de specialitate puse la dispoziție de CAFR – se echivalează 5 ore/2 pagini material. Anexez declarația pe propria răspundere. … Data……………..Semnătura……………..Acest formular se va completa anual și se va depune până la data de 31 ianuarie a fiecărui an.(la 20-12-2023,
ANEXA a fost modificată de Punctul 3., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 129 din 12 decembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1156 din 20 decembrie 2023
)