NORME din 16 octombrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA PENTRU SUPRAVEGHEREA PUBLICA A ACTIVITATII DE AUDIT STATUTAR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 922 din 1 noiembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 260 09/06/2020
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 16/10/2018
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 722 22/12/2021





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 166 din 16 octombrie 2018, publicat în Monitorul Oficial nr. 922 din 1 noiembrie 2018.
 + 
Capitolul I Dispoziții generale + 
Articolul 1 ObiectPrezenta normă stabilește cadrul de desfășurare a inspecțiilor la auditorii financiari și firmele de audit care desfășoară activități de audit statutar, în conformitate cu prevederile Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative și ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014 privind cerințe specifice referitoare la auditul statutar al entităților de interes public și de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei.
 + 
Articolul 2 Aria de aplicabilitate(1)Toți auditorii financiari și firmele de audit fac obiectul unui sistem de asigurare a calității care respectă cel puțin criteriile prevăzute la art. 35 alin. (4) din Legea nr. 162/2017.(2)ASPAAS efectuează inspecțiile pentru asigurarea calității la auditorii financiari și firmele de audit în legătură cu activitatea de audit statutar.(3)În vederea evaluării sistemului de control al calității la nivelul auditorului financiar sau firmei de audit, precum și a respectării cerințelor de etică profesională, inspecțiile pentru asigurarea calității se pot desfășura și asupra altor misiuni de audit financiar efectuate de auditorul financiar sau firma de audit la clientul de audit statutar în cadrul perioadei auditate, altele decât cele de audit statutar.(4)Înregistrarea unui auditor financiar persoană fizică în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, în categoria auditorilor financiari nonactivi sau cu mențiunea „suspendat“, nu împiedică inspectarea activității desfășurate de auditorul financiar anterior obținerii statutului de auditor financiar nonactiv, respectiv anterior perioadei de suspendare a activității. (5)Auditorii financiari și entitățile de audit din țări terțe înregistrați, dar nu și autorizați în România se supun sistemelor de supraveghere a calității, de asigurare a calității și de investigații și sancțiuni prevăzute de prezentele norme, în conformitate cu art. 67 alin. (4) din Legea nr. 162/2017.(6)Efectuarea inspecțiilor pentru asigurarea calității activității de audit statutar se realizează de către Serviciul investigații, asigurarea calității și inspecții (SIACI) din cadrul ASPAAS.  + 
Articolul 3 DefinițiiÎn înțelesul prezentei norme, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:1.autoritate competentă – Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS, în calitate de autoritate de reglementare în domeniul auditului statutar și de supraveghere a auditorilor financiari și a firmelor de audit;2.COESA – Comitetul organismelor europene de supraveghere a auditului;3.CAIM – Metodologia comună de inspecții a auditului (engleză Common Audit Inspection Methodology) stabilită la nivel european în cadrul COESA;4.cererea de informații – documentul prin care echipa de inspecții ASPAAS solicită informații în scopul efectuării inspecției la auditorul financiar sau firma de audit. Cererea este personalizată în funcție de profilul fiecărui auditor financiar sau firmă de audit și este transmisă în scris, la adresa de poștă electronică declarată de către auditorul financiar/firma de audit pentru înregistrare în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit (RPE). În cazul în care auditorul financiar/firma de audit nu a declarat informațiile obligatorii pentru înregistrare în RPE, cererea de informații se transmite prin orice mijloace de comunicare prevăzute de norme;(la 15-06-2020,
Punctul 4. din Articolul 3 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 260 din 9 iunie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 508 din 15 iunie 2020
)
4^1.comunicarea informațiilor – răspunsul pe care auditorul financiar sau firma de audit îl transmite echipei de inspecție la cererea de informații, în scopul efectuării inspecției, și care se transmite în scris la adresa de poștă electronică de la care a primit cererea de informații prevăzută la pct. 4 sau la adresa de contact a Serviciul investigații, asigurarea calității și inspecții (SIACI), în cazul în care a primit cererea de informații prin alte mijloace de comunicare, conform prevederilor pct. 4;(la 15-06-2020,
Articolul 3 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 260 din 9 iunie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 508 din 15 iunie 2020
)
5.firma de audit – persoana juridică sau orice altă entitate, indiferent de forma juridică a acesteia, care este autorizată în conformitate cu prevederile Legii nr. 162/2017 de către ASPAAS să efectueze audit financiar, conform art. 2 pct. 14 din Legea nr. 162/2017;6.expert extern – o persoană având experiență specifică în piețe financiare, raportare financiară, audit sau alte domenii relevante pentru inspecții, inclusiv o persoană care exercită activitatea de audit statutar; 7.inspecția de asigurare a calității, în continuare inspecția – un proces derulat în condițiile stabilite prin prezentele norme, pentru a furniza ASPAAS o evaluare obiectivă, la data întocmirii raportului de inspecție, asupra măsurii în care auditorul financiar sau firma de audit inspectat(ă) dispune de un sistem intern de control al calității adecvat, implementează și se conformează sistemului respectiv, precum și asupra măsurii în care auditorul financiar sau firma de audit inspectat(ă) a respectat standardele profesionale și celelalte cerințe legale aplicabile în cadrul misiunilor derulate, în special cu privire la raționamentele semnificative efectuate și la concluziile la care auditorul financiar sau firma de audit a ajuns în raportul de audit emis;8.monitorizarea – ansamblul procedurilor aplicate de către ASPAAS, în condițiile legii, pentru supravegherea, analiza și evaluarea modului de implementare a recomandărilor emise și comunicate după efectuarea unei inspecții periodice;9.probele de inspecție – dovezi utilizate de echipa de inspecție pentru emiterea concluziilor pe care se bazează raportul de inspecție;10.planul anual de inspecții – este elaborat de personalul SIACI și include auditorii financiari și firmele de audit care desfășoară activități de audit statutar selectați în vederea inspectării pe baza modelului intern de risc al ASPAAS; 11.procedura operațională privind efectuarea inspecțiilor referitoare la auditorii financiari și firmele de audit în exercitarea activității de audit statutar, denumită în continuare procedura operațională de inspecții – document intern al ASPAAS care reliefează etapele și documentele incluse în activitatea de inspecții desfășurată de ASPAAS;12.raportul de constatări preliminare – document elaborat de către echipa de inspecție în urma verificărilor efectuate în cadrul activității de inspecții, dar înaintea raportului de inspecție, conținând constatările principale identificate și care este comunicat auditorilor financiari/firmelor de audit pentru eventuale comentarii; 13.raportul de inspecție – document elaborat de către echipa de inspecție la finalul inspecției pentru asigurarea calității, conținând constatările și concluziile finale; 14.sistemul intern de control al calității reprezintă: a)ansamblul politicilor create pentru a-i oferi auditorului financiar sau firmei de audit o asigurare rezonabilă asupra conformității cu standardele profesionale și cerințele legale și de reglementare aplicabile, precum și asupra faptului că rapoartele emise sunt adecvate în circumstanțele date și b)procedurile necesare pentru implementarea și monitorizarea conformității cu aceste politici;15.standardele profesionale – reglementări emise de Consiliul pentru Standarde Internaționale de Audit și Asigurare (IAASB) din cadrul Federației Internaționale a Contabililor (IFAC) și adoptate de către ASPAAS, astfel cum sunt definite în prefața la ISA, și cerințele etice cuprinse în Codul etic al profesioniștilor contabili emis de IFAC și adoptat de ASPAAS (denumit în continuare Codul etic), respectiv în Standardele de audit intern emise de Institutul Auditorilor Interni (Institute of Internal Auditors – IIA) și adoptate de Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR);16.standarde internaționale de audit înseamnă Standardele internaționale de audit (ISA), Standardul internațional privind controlul calității 1 (ISQC 1) și alte standarde emise de Federația Internațională a Contabililor (IFAC) prin intermediul Consiliului pentru Standarde Internaționale de Audit și Asigurare (IAASB), în măsura în care acestea sunt relevante pentru auditul statutar.17.vizita de inspecție – o etapă a procesului de inspecție care se desfășoară într-o perioadă de timp convenită și care constă, în principal, în verificarea documentelor aferente misiunii/misiunilor de audit statutar, revizuirea sistemului de control intern al auditorului financiar sau firmei de audit, verificarea oricăror alte informații/documente pe care echipa de inspecție le consideră relevante, precum și intervievarea auditorului financiar, reprezentanților firmei de audit și/sau a altor persoane implicate în desfășurarea misiunii/misiunilor de audit statutar sau în sistemul de guvernanță al firmei de audit atunci când echipa de inspecție consideră necesar, în conformitate cu procedurile interne ASPAAS și CAIM, prin întâlnire directă între echipa de inspecție și auditorul financiar/firma de audit sau prin orice alte mijloace de comunicare prevăzute de norme.(la 15-06-2020,
Articolul 3 din Capitolul I a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 260 din 9 iunie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 508 din 15 iunie 2020
)
 + 
Articolul 4 Inspecții – Scop(1)ASPAAS efectuează inspecții pentru a preveni, detecta și corecta neconformități în activitatea auditorilor financiari și a firmelor de audit care desfășoară misiuni de audit statutar. (2)Metodologia de inspecții ASPAAS este armonizată cu Metodologia comună de inspecții a auditului stabilită la nivel european în cadrul COESA (CAIM). Scopul principal al CAIM este acela de a dezvolta și menține la un nivel înalt calitatea inspecțiilor pentru asigurarea calității efectuate de statele membre și, indirect, de a contribui la menținerea și creșterea calității auditului statutar la nivel european. (3)Inspectorii și experții își desfășoară activitatea pe baza principiilor fundamentale bazate pe: independență, integritate, obiectivitate, competență profesională, scepticism profesional, confidențialitate, comportament profesional, respect față de normele tehnice și profesionale conform Codului etic.(4)Inspecțiile efectuate de ASPAAS în condițiile prezentelor norme au drept scop obținerea unei asigurări rezonabile că auditorul financiar sau firma de audit respectă cel puțin următoarele cerințe:a)dispune de un sistem adecvat de control intern al calității aferent auditurilor statutare și revizuirilor situațiilor financiare; în conformitate cu prevederile Standardului internațional privind controlul calității 1 (ISQC1) și ale Standardului internațional de audit 220 – Controlul calității pentru un audit al situațiilor financiare (ISA 220);b)își desfășoară activitatea în conformitate cu cerințele standardelor profesionale aplicabile activității de audit statutar, precum și cu alte reglementări aplicabile inclusiv cele naționale;c)se conformează cerințelor etice cuprinse în Codul etic;d)se conformează prevederilor art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 și ale art. 30 din Legea nr. 162/2017;e)a îndeplinit obligațiile în ceea ce privește formarea profesională continuă conform Normelor privind formarea profesională continuă a auditorilor financiari aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 90/2018;f)a îndeplinit obligația de a furniza anual sau ori de câte ori este cazul/este solicitat către ASPAAS un raport privind activitatea de audit statutar, care conține cel puțin informații similare cu cele prevăzute la art. 13 și 14 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, în conformitate cu art. 29 alin. (14) din Legea nr. 162/2017;g)are viza anuală emisă de autoritatea competentă ASPAAS și este înscris în Registrul public electronic la data exercitării activității de audit (semnării scrisorii de angajament).
 + 
Articolul 5 Tipuri de inspecții(1)ASPAAS desfășoară următoarele tipuri de inspecții pentru asigurarea calității:a)inspecții periodice; b)inspecții consecutive; c)inspecții la cerere; d)inspecții tematice. (2)Inspecțiile periodice sunt acele inspecții care sunt cuprinse în planul anual de inspecții și care se finalizează prin elaborarea unui raport de inspecție de către echipa de inspecție a ASPAAS, conform procedurii operaționale de inspecții. Inspecțiile periodice se desfășoară cel puțin o dată la 6 ani. Pentru entitățile de interes public, frecvența inspecțiilor este cel puțin o dată la 3 ani. În cadrul acestui interval programarea inspecțiilor se realizează în funcție de riscul atribuit fiecărui auditor financiar persoană fizică și firmă de audit ca urmare a calibrării modelului de risc elaborat de ASPAAS în conformitate cu procedura operațională de inspecții.(3)Inspecțiile consecutive sunt acele inspecții care au ca obiect revizuirea calității activității desfășurate de auditorul financiar sau firma de audit conform prevederilor art. 16 alin. (6) lit. b). Inspecțiile consecutive se desfășoară în urma constatărilor din raportul de inspecții aferent inspecției periodice și se efectuează la intervalul stabilit de echipa de inspecție în funcție de gravitatea aspectelor ce se impun a fi remediate. Inspecția consecutivă se finalizează cu o notă de constatare care constituie anexă la raportul de inspecție. (4)Inspecțiile la cerere sunt acele inspecții efectuate asupra unui auditor financiar care dorește revizuirea calității. În funcție de resurse și programul de inspecții, personalul SIACI din cadrul ASPAAS analizează cererile și comunică auditorului financiar, inclusiv prin mijloace electronice, dacă cererea privind inspecția a fost aprobată sau nu. Inspecțiile la cerere se finalizează prin încheierea unui raport de inspecție, în condițiile prezentelor norme. Aceste inspecții se supun aprobării președintelui ASPAAS sau persoanei desemnate de către acesta și contribuie la actualizarea planului anual de inspecții în cazul aprobării. (5)Inspecțiile tematice se pot efectua cu scopul urmăririi la nivel național a anumitor aspecte din cadrul activității de audit (materialitate, ISQC). Aceste inspecții pot fi solicitate și la nivel COESA sau pot servi altor scopuri stabilite de ASPAAS.
 + 
Articolul 6 Echipa de inspecție(1)SIACI efectuează inspecțiile pentru asigurarea calității prin echipe de inspecție constituite prin decizie a președintelui ASPAAS, în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (3)-(6) din Regulamentul de organizare și funcționare al ASPAAS. (2)Inspectorii și experții care efectuează revizuiri pentru asigurarea calității semnează anual declarația de conformitate cu cerințele profesionale ale ASPAAS privind controlul calității auditului.(3)Membrii echipei de inspecție semnează o declarație din care rezultă că nu se află în una dintre situațiile de conflict de interese prevăzute de reglementările aplicabile, în raport cu auditorul financiar la care urmează să efectueze revizuirea calității.(4)Inspectorii externi îndeplinesc cel puțin criteriile prevăzute la art. 18 alin. (1)-(4) din Regulamentul de organizare și funcționare al ASPAAS, în conformitate cu prevederile legale.(5)Experții externi îndeplinesc cel puțin criteriile prevăzute la art. 18 alin. (1), (3) și (4) din Regulamentul de organizare și funcționare al ASPAAS, în conformitate cu prevederile legale.(6)Membrii echipei de inspecție ai ASPAAS au obligația de a respecta prevederile etice care sunt aplicabile activității.(7)Membrii echipei de inspecție au obligația să respecte cerințele privind confidențialitatea informațiilor obținute cu ocazia inspecțiilor, precum și obligațiile de conduită profesională conform Codului etic.(8)Membrii echipei de inspecție sunt obligați ca pentru fiecare inspecție să întocmească o declarație de independență privitor la auditorul financiar sau firma de audit inspectată.(9)Echipa de inspecție este obligată să prezinte auditorului financiar sau firmei de audit mandatul și ordinul de deplasare.
 + 
Articolul 7 Atestarea inspectorilor externi și a experților externi(1)Persoanele care doresc să fie atestate ca inspectori sau experți externi depun la sediul ASPAAS un dosar de atestare cuprinzând următoarele documente: a)cartea/buletinul de identitate sau pașaport valabile la data solicitării atestării, în copie; b)curriculum vitae actualizat, model Europass, cu semnătura olografă, din care să reiasă îndeplinirea condițiilor de educație și experiență în profesie conform art. 6 alin. (4), în cazul inspectorilor externi, respectiv art. 6 alin. (5), în cazul experților externi;c)diploma de absolvire a unei instituții de învățământ superior de lungă durată, în copie; pentru absolvenții din Spațiul Economic European, aceasta trebuie tradusă în limba română și legalizată; d)în cazul în care numele titularului înscris pe diploma prevăzută la lit. c) diferă de numele din cartea/buletinul de identitate sau din pașaport, se prezintă copii ale documentelor care atestă că este vorba despre una și aceeași persoană; e)documente care să dovedească îndeplinirea criteriilor prevăzute la art. 6 alin. (4), respectiv alin. (5), după caz;f)declarația pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte că nu a fost sancționat pentru încălcarea legislației în domeniul auditului financiar.(2)Dosarele prevăzute la alin. (1) sunt analizate de către personalul SIACI din cadrul ASPAAS care, după verificarea documentelor, elaborează un raport înaintat către președintele ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a cererii de atestare ca inspector/expert, după caz. (3)În cazul propunerii de respingere a cererilor de atestare, ASPAAS comunică solicitanților acest fapt, precum și motivarea respingerii, inclusiv prin mijloace electronice de comunicare.(4)În cazul aprobării cererii de atestare, se emite, în două exemplare, un ordin al președintelui ASPAAS privind atestarea ca inspector/expert. Un exemplar al ordinului rămâne la nivelul instituției, fiind arhivat conform reglementarilor legale, iar cel de al doilea exemplar original se comunică persoanei în cauză.(5)Ordinul președintelui ASPAAS prevăzut la alin. (4) se emite, de regulă, în termen de 30 de zile de la data depunerii dosarului complet conform prevederilor alin. (1).(6)Persoanele atestate ca inspectori/experți externi ai ASPAAS sunt înregistrate în Registrul inspectorilor/experților externi, care este un registru intern în format electronic, deschis și menținut de către ASPAAS.(7)Radierea inspectorilor din Registrul inspectorilor/experților externi se dispune de către ASPAAS și poate avea loc în următoarele situații: a)inspectorul/expertul solicită radierea; b)a fost sancționat pentru încălcarea legislației în domeniul auditului financiar;c)inspectorul nu își respectă obligațiile privind evitarea conflictului de interese, asigurarea calității activității etc.
 + 
Capitolul IIProgramarea și desfășurarea inspecțiilor + 
Secţiunea AProgramarea și planificarea inspecțiilor + 
Articolul 8Planul anual de inspecție(1)Personalul SIACI din cadrul ASPAAS elaborează planul anual de inspecții care include auditorii financiari și firmele de audit care desfășoară activități de audit statutar și au fost selectați în vederea inspectării pe baza modelului intern de risc al ASPAAS, în conformitate cu procedura operațională de inspecții. (2)Selectarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în planul anual de inspecții se realizează ținând cont de următoarele:a)de frecvența inspecției, conform prevederilor art. 5 alin. (2);b)de factorii de risc identificați;c)de existența cererilor de inspecții voluntare;d)de necesitatea includerii în planul anual de inspecții a inspecțiilor consecutive; e)de eventuale sesizări primite de ASPAAS și/sau de autosesizarea autorității competente.(3)Factorii de risc relevanți pentru modelul de risc al ASPAAS cuprind în principal variabilele enumerate la art. 22 din Regulamentul de organizare și funcționare al ASPAAS. (4)Planul anual de inspecții fundamentat se înaintează spre aprobare președintelui ASPAAS și se poate actualiza pe parcursul anului, în funcție de apariția unor noi factori relevanți de risc sau de schimbarea semnificativă a impactului unui factor de risc existent. Actualizarea planului anual de inspecții se fundamentează de către personalul SIACI din cadrul ASPAAS și se aprobă de președintele ASPAAS.
 + 
Articolul 9 Planificarea inspecțiilor(1)În conformitate cu prevederile procedurii operaționale de inspecții, ulterior aprobării planului anual de inspecții, personalul SIACI din cadrul ASPAAS transmite auditorilor financiari/firmelor de audit incluși/incluse în planul anual de inspecții o cerere de informații personalizată ținând cont de profilul fiecărui auditor financiar, respectiv firmă de audit. Odată cu cererea de informații se transmite și înștiințarea privind efectuarea vizitei de inspecție cu cel puțin 14 zile înainte de data stabilită pentru începerea acesteia, care conține și o mențiune privind obligațiile auditorului financiar sau firmei de audit conform art. 12.(2)Auditorul financiar sau firma de audit are obligația să transmită în scris către ASPAAS informațiile solicitate într-un termen de maximum 7 zile de la comunicarea cererii de informații de către ASPAAS. (3)Personalul SIACI din cadrul ASPAAS analizează răspunsul la cererea de informații, de regulă, în termen de 7 zile și, dacă este cazul, solicită informații suplimentare necesare desfășurării inspecției în vederea stabilirii ariei de inspecție și stabilește un termen de răspuns în funcție de volumul de informații solicitat. (4)Cererea de informații, împreună cu înștiințarea privind efectuarea vizitei de inspecție prevăzute la alin. (1), și dialogurile ulterioare conform alin. (2) și (3) se comunică de obicei prin e-mail, la adresa de poștă electronică furnizată pentru înscrierea în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit sau conform prevederilor art. 21 alin. (3).(5)În cazul în care auditorul financiar sau firma de audit nu se supune vizitei de inspecție de calitate la data stabilită, conform înștiințării privind efectuarea inspecției, se aplică una dintre măsurile prevăzute la art. 17 alin. (4).(6)În cazul în care auditorul financiar sau firma de audit nu respectă obligația de transmitere a informațiilor solicitate, precum și în situația nerespectării termenelor conform prevederilor prezentelor norme sau a transmiterii eronate sau parțiale a informațiilor solicitate de ASPAAS, după caz, se aplică una dintre măsurile prevăzute la art. 17 alin. (4). Transmiterea de informații eronate sau parțiale se interpretează drept nerespectarea întocmai a solicitărilor transmise de echipa de inspecție. (7)Prin excepție de la prevederile alin. (5) și (6), în situații temeinic justificate, auditorii financiari sau firmele de audit pot solicita extinderea termenelor prevăzute în prezentul articol.(8)Solicitarea prevăzută la alin. (7) se transmite către ASPAAS de către auditorul financiar sau firma de audit în termen de trei zile de la data comunicării prevăzută la alin. (1). Amânarea inspecției periodice se poate face la o dată ulterioară, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data stabilită prin înștiințarea comunicată conform alin. (1).(9)Solicitarea amânării inspecției este permisă doar în cazuri excepționale și se transmite în scris către ASPAAS la adresa de poștă electronică de la care a fost comunicată înștiințarea prevăzută la alin. (1), însoțită de documente justificative care fac dovada motivului solicitării amânării.(10)În urma analizei solicitării de amânare, personalul SIACI din cadrul ASPAAS comunică auditorului financiar sau firmei de audit, de obicei în termen de trei zile, prin e-mail, la adresa de poștă electronică furnizată pentru înscrierea în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit sau conform prevederilor art. 21 alin. (3) soluționarea solicitării sale împreună cu precizarea datei de începere a vizitei de inspecție conform alin. (11) sau alin. (12), după caz.(11)În cazul în care se constată că solicitarea prevăzută la alin. (7) nu este întemeiată sau nu îndeplinește condițiile prevăzute la alin. (8) și (9), cererea este respinsă, iar vizita de inspecție are loc la data programată inițial.(12)În cazul în care solicitarea prevăzută la alin. (7) este admisă, vizita de inspecție are loc la o dată ulterioară stabilită de inspectorii ASPAAS ținând cont și de data solicitată conform alin. (7), dar nu mai târziu de 30 de zile de la data stabilită inițial prin înștiințarea comunicată conform alin. (1).(13)În cazul în care auditorul financiar sau firma de audit nu se supune inspecției de calitate la data ulterioară stabilită conform prevederilor alin. (12) se consideră abatere gravă conform art. 17 alin. (2) lit. e).
 + 
Secţiunea BDesfășurarea inspecțiilorB.1.Aspecte generale + 
Articolul 10 Obiectivele de inspecție(1)Obiectivele de inspecție sunt elaborate cu respectarea cerințelor prevăzute la art. 4 alin. (4), conform metodologiei comune de inspecții adoptate de COESA, respectiv CAIM. (2)Categoriile de obiective aplicate de echipa de inspecții: a)obiective inițiale; b)obiective privind controlul calității; c)obiective privind evaluarea angajamentelor de audit a entităților auditate. (3)Obiectivele de inspecție sunt confidențiale și nu sunt cunoscute auditorului financiar sau firmei de audit până la momentul începerii inspecției, cu excepția obiectivelor inițiale. (4)Obiectivele inițiale se verifică la începutul fiecărei inspecții efectuate de echipa de inspecții a SIACI. (5)Obiectivele inițiale sunt adresate tuturor auditorilor financiari sau firmelor de audit, fiind considerate obiective pe care, indiferent de mărime, structură sau formă de organizare, auditorul financiar sau firma de audit trebuie să le îndeplinească. În scop exemplificativ, obiectivele următoare pot fi incluse ca obiective inițiale, lista nefiind exhaustivă:a)prezența firmei de audit sau a auditorului financiar în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit;b)existența contractului și a elementelor prevăzute de ISA 210 „Convenirea asupra termenilor misiunilor de audit“, referitoare la conținutul scrisorii de angajament;c)raportul de audit – existența și conformitatea cu ISA, reconcilierea indicatorilor prezentați în raport cu cei din situațiile financiare;d)declarațiile conducerii (scrisoarea de reprezentare);e)declarația de independență pentru orice angajament de audit; f)existența manualului de control al calității;g)existența numirii auditorului financiar sau a firmei de audit de către adunarea generală a acționarilor, dacă este cazul;h)existența setului complet al situațiilor financiare auditate, conform cadrului de raportare financiară aplicabil. (6)În cazul în care se constată că nu sunt îndeplinite adecvat și complet unul sau mai multe dintre obiectivele de la alin. (5), echipa de inspecție se retrage din inspecție, consemnează aceste aspecte în raportul de inspecție și concluzionează că activitatea auditorului financiar sau firmei de audit necesită îmbunătățiri semnificative și stabilește termene de implementare a acestora în conformitate cu art. 16 alin. (4) lit. c).
 + 
Articolul 11 Aria de cuprindere a inspecției(1)Sunt supuși inspecției, conform prezentelor norme, toți auditorii financiari și firmele de audit care desfășoară activități de audit statutar.(2)Aria de cuprindere a inspecției include:a)evaluarea integrală sau parțială a sistemului de control intern al auditorului financiar sau firmei de audit;b)unul sau mai multe dosare de audit aferente misiunilor derulate.(3)Pentru angajamentele selectate, determinarea ariei de inspecție se face luând în considerare următoarele:a)echipa de inspecție poate cere o detaliere a profilului clientului selectat. Acest profil al clientului trebuie transmis echipei de inspecții înaintea inspectării propriu-zise a angajamentului. Profilul clientului furnizează echipei de inspecție informații pentru a se familiariza cu riscurile asociate angajamentului de audit; b)echipa de inspecție analizează informațiile publice despre entitatea auditată, cum ar fi situațiile financiare și alte prezentări ale managementului; c)echipa de inspecție poate comunica, acolo unde este cazul, cu comitetul de audit al entității auditate;d)echipa de inspecție poate obține informații privitoare la entitate din alte surse externe cum sunt: site-ul companiei, organisme de reglementare sub supravegherea cărora își desfășoară activitatea etc.;e)orice alte aspecte care pot contribui la o imagine cât mai clară a secțiunilor reprezentative ale dosarului de audit, precum și a riscurilor asociate. + 
Articolul 12 Obligațiile auditorilor financiari și ale firmelor de audit privitor la desfășurarea inspecțiilor(1)Prin derogare de la principiul confidențialității, auditorii financiari și firmele de audit au obligația profesională de a prezenta echipei de inspecție orice informații, inclusiv cele de natură confidențială, pentru a se conforma solicitărilor echipei de inspecție. (2)Auditorii financiari sau reprezentanții firmei de audit au obligația:a)să respecte principiile fundamentale ale Codului etic al profesioniștilor contabili, inclusiv atunci când comunică cu ASPAAS și cu reprezentanții lor; b)să se asigure de corectitudinea informațiilor din raportul de transparență, raportul privind activitatea de audit statutar sau a altor informații furnizate către ASPAAS;c)să asigure accesul echipei de inspecție și să îi permită exercitarea atribuțiilor referitoare la desfășurarea inspecției la data stabilită de aceasta în conformitate cu art. 9;d)să răspundă cererilor de informații transmise de ASPAAS în termenele stabilite de aceasta;e)să asigure pe toată perioada inspecției prezența personalului responsabil de implementarea sistemului de control al calității, precum și de misiunile de audit care fac obiectul inspecției;f)să asigure accesul echipei de inspecție la dosarele de audit, precum și la actele și documentele de orice fel pe care le gestionează sau le au în păstrare, care intră sub incidența inspecției și servesc pentru documentarea probelor de inspecție care susțin concluziile inspecției;g)să furnizeze echipei de inspecție copii conforme cu originalul ale documentelor solicitate;h)să pună la dispoziția echipei de inspecție orice alte documente pe care le consideră relevante pentru a dovedi îndeplinirea cerințelor prevăzute la art. 4 alin. (4);i)să comunice în scris către ASPAAS, la termenele stabilite, modul de implementare a recomandărilor emise de către echipa de inspecție a ASPAAS;j)la finalul inspecției, auditorul financiar sau reprezentantul firmei de audit trebuie să declare în scris că a pus la dispoziția echipei de inspecție toate actele și documentația existentă la acel moment și care poate fi relevantă pentru efectuarea inspecției de calitate, conform art. 20;k)să furnizeze anual sau ori de câte ori este cazul către ASPAAS un raport privind activitatea de audit statutar, care conține cel puțin informații similare cu cele prevăzute la art. 13 și 14 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, în conformitate cu art. 29, alin. (14) din Legea nr. 162/2017.
B.2.Evaluarea calității activității auditorului financiar sau firmei de audit inspectat(e) + 
Articolul 13 Evaluarea activității de audit statutar(1)Echipa de inspecție selectează ariile de inspecție în funcție de riscuri, așa cum au fost prezentate la art. 8. În cadrul ariilor de inspecții se stabilesc obiectivele de inspecție care se urmăresc. La final, echipa de inspecție concluzionează în raportul de inspecție dacă ariile de inspecție selectate sunt:a)fără aspecte identificate;b)cu aspecte identificate;c)cu aspecte semnificative identificate.(2)Echipa de inspecție, în evaluarea activității de audit statutar, aplică proceduri de inspecție adaptate cu scopul de a obține o înțelegere rezonabilă care să îi permită să formuleze constatări și concluzii în conformitate cu art. 16.(3)Evaluarea activității de audit statutar a auditorului financiar sau firmei de audit cuprinde:a)evaluarea sistemului de control intern al auditorului financiar sau al firmei de audit; b)evaluarea modului de implementare a recomandărilor din inspecțiile precedente; c)evaluarea misiunilor de audit selectate în inspecția curentă. (4)În scopul verificării sistemului de control intern al auditorului financiar sau al firmei de audit de către echipa de inspecție în funcție de aria de inspecție selectată în perioada de planificare a inspecției, așa cum prevede art. 9, se are în vedere conformitatea cu:a)ISQC 1, în special cu aspectele referitoare la cerințele de organizare internă menționate la art. 28 alin. (1) lit. a)-g) din Legea nr. 162/2017;b)ISA 220.(5)În scopul verificării sistemului de control intern al auditorului financiar sau al firmei de audit și respectării cerințelor de etică profesională se pot aplica și prevederile art. 2 alin. (3).(6)La verificarea modului de implementare a recomandărilor din inspecțiile precedente echipa de inspecție are în vedere întreg istoricul recomandărilor emise de ASPAAS în urma inspecțiilor precedente.(7)În cazul în care identifică recomandări din inspecțiile precedente neimplementate sau implementate neadecvat, în funcție de semnificația acestora, echipa de inspecție consemnează aceste aspecte în raportul de inspecție.(8)La evaluarea misiunilor de audit selectate în inspecția curentă de către echipa de inspecție în funcție de aria de inspecție selectată în perioada de planificare a inspecției, așa cum prevede art. 9, se are în vedere conformitatea cu standardele profesionale și cu legislația aplicabilă.(9)În urma evaluării activității de audit statutar a auditorului financiar sau a firmei de audit, conform prevederilor prezentului articol, echipa de inspecție întocmește raportul de constatări preliminare care este comunicat spre eventuale comentarii auditorului financiar sau firmei de audit inspectate, prin mijloace electronice.(10)Răspunsurile/Comentariile auditorului financiar/firmei de audit cu privire la constatările preliminare sunt comunicate echipei de inspecție cu respectarea următoarelor termene:a)3 zile de la data transmiterii raportului de constatări preliminare, pentru inspecțiile care au ca obiect maximum 3 angajamente de audit statutar;b)7 zile de la data transmiterii raportului de constatări preliminare, pentru inspecțiile care au ca obiect mai mult de 3 angajamente de audit statutar.(la 15-06-2020,
Alineatul (10) din Articolul 13 , Litera B.2. , Sectiunea B , Capitolul II a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 260 din 9 iunie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 508 din 15 iunie 2020
)
(11)În urma evaluării comentariilor auditorului financiar/firmei de audit din raportul de constatări preliminare, echipa de inspecție întocmește raportul de inspecție prevăzut la art. 14 în care include constatări și concluzii în baza cărora formulează principalele aspecte identificate, precum și recomandările ce se impun și stabilește termenele de remediere.
B.3.Raportul de inspecție  + 
Articolul 14 Întocmirea raportului de inspecție(1)Rezultatele inspecției se consemnează în raportul de inspecție.(2)Raportul de inspecție se semnează de către membrii echipei de inspecție.(3)Raportul de inspecție se înregistrează în evidențele ASPAAS, prin grija echipei de inspecție.(4)În cazul în care unul sau mai multe dintre obiectivele inițiale nu sunt îndeplinite, echipa de inspecție consemnează aceste aspecte în raportul de inspecție și se procedează conform prevederilor art. 10 alin. (6).(5)În cazul în care auditorul financiar sau firma de audit nu comunică informațiile solicitate prin cererea de informații prevăzută la art. 9 alin. (1) și prin cererile ulterioare, echipa de inspecție consemnează acest aspect într-o notă de constatare, care este adusă la cunoștința președintelui ASPAAS cu propunerea de aplicare a prevederilor art. 17 alin. (2)-(4).(la 15-06-2020,
Articolul 14 din Litera B.3. , Sectiunea B , Capitolul II a fost completat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 260 din 9 iunie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 508 din 15 iunie 2020
)
 + 
Articolul 15 Conținutul raportului de inspecție:(1)Raportul de inspecție cuprinde, în principal, următoarele elemente:a)profilul firmei de audit sau a auditorului financiar, precum și datele de identificare a acestuia;b)data sau perioada în care s-a efectuat inspecția, după caz;c)perioada acoperită de inspecție;d)o descriere a aspectelor avute în vedere în evaluarea sistemului de control intern al auditorului financiar sau firmei de audit;e)concluziile raportului de inspecție care includ concluzii emise de echipa de inspecție privitor la evaluarea sistemului de control intern al firmei de audit sau auditorului financiar, verificările modului de implementare a recomandărilor din inspecția precedentă, dacă este cazul, și concluziile referitoare la revizuirile efectuate de echipa de inspecție asupra dosarelor de audit selectate în inspecția curentă;f)detalierea principalelor concluzii ale echipei de inspecții și recomandările acestora. Acest punct dorește să detalieze acolo unde se consideră necesare concluziile de la lit. e); g)prezentarea de către echipa de inspecție a altor aspecte identificate, cum ar fi comunicările cu comitetul de audit, respectarea prevederilor Legii nr. 162/2017, evoluții în comparație cu inspecția precedentă. (2)În cazul în care echipa de inspecție constată că unul sau mai multe dintre obiectivele inițiale nu sunt îndeplinite sau dacă identifică alte abateri grave ale auditorului financiar sau firmei de audit, aceasta se retrage din inspecție, iar raportul de inspecție cuprinde, în acest caz, doar aspectele verificate, concluziile inspecției și eventualele recomandări. (3)În situația prevăzută la alin. (2), echipa de inspecție poate stabili un termen de revenire. (4)Inspecția consecutivă efectuată după termenul de revenire menționat la alin. (3) se finalizează cu o notă de constatare care cuprinde opinia echipei de inspecție cu privire la modul de implementare a recomandărilor și constituie anexă la raportul de inspecție întocmit la inspecția inițială.
 + 
Articolul 16 Constatările și concluziile raportului de inspecție(1)Constatările și concluziile echipei de inspecție se fundamentează pe baza probelor de inspecție puse la dispoziție de auditorul financiar sau firma de audit.(2)Constatările preliminare rezultate în urma inspecției sunt incluse în raportul de constatări preliminare și sunt comunicate auditorului financiar sau firmei de audit inspectat/e înainte de finalizarea raportului de inspecție, pentru eventuale comentarii pe care le poate face în termen de trei zile.(3)Constatările se referă în principal la: a)evaluarea sistemului de control intern al auditorului financiar sau al firmei de audit; b)evaluarea modului de implementare a recomandărilor din inspecțiile precedente; c)evaluarea misiunilor de audit selectate în inspecția curentă.(4)Concluziile raportului de inspecție referitor la evaluarea aspectelor prevăzute la alin. (3) lit. a) și c), ținând cont și de comentariile primite, evidențiază aspectele identificate de echipa de inspecție și indică dacă acestea:a)sunt la un nivel corespunzător de respectare a standardelor profesionale, cu recomandări minore și/sau opționale de îmbunătățire a practicii de audit;b)sunt la un nivel acceptabil al practicii de audit cu recomandări obligatorii de îmbunătățire în termenele stabilite de echipa de inspecție;c)necesită îmbunătățiri semnificative în termenele stabilite de echipa de inspecție.(5)Termenele menționate la alin. (4) se stabilesc în funcție de durata estimată necesară implementării recomandărilor formulate, precum și de gravitatea aspectelor identificate.(6)În momentul în care formulează recomandări în conformitate cu prevederile alin. (4), echipa de inspecție stabilește dacă monitorizarea implementării acestora de către auditorul financiar sau firma de audit fac sau nu obiectul unei inspecții consecutive, astfel:a)în situații cum sunt cele prevăzute la alin. (4) lit. a) și b), monitorizarea implementării face obiectul inspecției periodice;b)în situații cum sunt cele prevăzute la alin. (4) lit. b) și c), monitorizarea implementării face obiectul inspecției consecutive.(7)Concluziile raportului de inspecție referitor la evaluarea aspectelor prevăzute la alin. (3) lit. b) evidențiază măsura în care auditorul financiar sau firma de audit a implementat măsurile recomandate de echipa de inspecție la inspecția precedentă.(8)Constatările, concluziile și recomandările cuprinse în raportul de inspecție sunt comunicate auditorului financiar sau firmei de audit conform prevederilor art. 21 alin. (3).
B.4.Măsuri aplicabile în urma inspecțiilor  + 
Articolul 17 Măsuri aplicabile auditorilor financiari și firmelor de audit(1)În cazul în care, în urma inspecției, se constată existența oricăror deficiențe sau neconformități cu legislația aplicabilă în activitatea desfășurată de auditorul financiar sau firma de audit, precum și neîndeplinirea oricăror obligații prevăzute de prezentele norme, ASPAAS poate dispune una dintre măsurile prevăzute la alin. (4), ținând cont de gravitatea abaterilor de la îndatoririle profesionale.(2)Deficiențele sau neconformitățile în activitatea desfășurată de auditorul financiar sau firma de audit care sunt considerate abateri grave sunt: a)nerespectarea obligațiilor privind existența sistemului intern de control al calității sau implementarea defectuoasă a acestuia, conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a)-g) și k) din Legea nr. 162/2017;b)încălcarea cerințelor de etică profesională; c)lipsa probelor de audit care să poată susțină concluziile pe baza cărora a fost emisă opinia de audit;d)neîndeplinirea obiectivelor inițiale prevăzute la art. 10 alin. (5); e)lipsa de cooperare din partea auditorului financiar sau a reprezentanților firmei de audit cu echipa de inspecție.(3)De asemenea este considerată abatere gravă neîndeplinirea de către auditorii financiari sau firmele de audit a obligațiilor referitoare la implementarea, în termenul stabilit de echipa de inspecție, a recomandărilor formulate de aceasta, conform prevederilor art. 18.(4)Măsurile ce pot fi aplicate ca urmare a rezultatelor inspecției sunt:a)măsuri de prevenție;b)măsuri administrative;c)măsuri contravenționale.(5)Măsurile de prevenție se aplică de către echipa de inspecție prin formularea de recomandări în raportul de inspecție pentru corectarea deficiențelor sau neconformităților constatate în urma inspecției și stabilirea termenului de implementare a acestora conform prevederilor art. 39 alin. (1) din Legea nr. 162/2017. Termenul de implementare se stabilește de către echipa de inspecție în funcție de gravitatea aspectelor identificate. (6)Abaterea administrativă constă într-o acțiune sau inacțiune prin care sunt încălcate dispozițiile Legii nr. 162/2017, ale reglementărilor din domeniul auditului statutar aprobate în condițiile legii sau, după caz, ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014, în conformitate cu art. 40 alin. (2) din Legea nr. 162/2017.(7)Măsurile administrative ce pot fi aplicate de către ASPAAS în urma derulării procedurii administrative, în conformitate cu art. 40 alin. (4) din Legea nr. 162/2017, sunt:a)avertisment public, în care sunt identificate persoana sancționată și natura încălcării, publicată pe pagina de internet a ASPAAS;b)penalitate administrativă, cuprinsă între 2 și 6 salarii minime brute pe economie, pentru auditorii financiari;c)penalitate administrativă, cuprinsă între 0,5% și 2,5% din cifra de afaceri anuală aferentă activității de audit statutar, pentru firmele de audit;d)interdicție temporară, cuprinsă între 1 și 3 ani, pentru auditorul financiar, firma de audit sau partenerul-cheie de audit, să efectueze audituri financiare și/sau să semneze rapoarte de audit statutar;e)retragerea autorizării însoțită, în cazul persoanelor fizice, de pierderea calității de auditor financiar;f)o interdicție temporară, de până la 3 ani, pentru un membru al firmei de audit sau un membru al organismului administrativ sau de conducere al unei entități de interes public să exercite funcții la firme de audit sau la entități de interes public.(8)Măsurile contravenționale se aplică de către persoanele desemnate prin ordin al președintelui ASPAAS pentru constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor în conformitate cu art. 44 din Legea nr. 162/2017.(9)Faptele pentru care se aplică măsuri contravenționale, în conformitate cu art. 44 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, sunt:a)încălcarea de către orice persoană prevăzută la art. 21 alin. (5), art. 23, 24 și art. 40 alin. (6) din Legea nr. 162/2017 a interdicțiilor menționate la aceste articole;b)încălcarea de către entitățile auditate a prevederilor art. 62 alin. (2) și art. 65 alin. (1) și (7) din Legea nr. 162/2017;c)exercitarea activității de audit financiar fără viza anuală emisă de autoritatea competentă;d)exercitarea activității de audit financiar de către persoane care au promovat examenul de competență profesională și nu sunt înregistrate în Registrul public electronic prevăzut la art. 14 din Legea nr. 162/2017;e)încălcarea de către entitatea auditată sau de către auditorul financiar sau firma de audit, după caz, a prevederilor art. 63 alin. (3) din Legea nr. 162/2017.(10)Măsurile contravenționale ce pot fi aplicate de către ASPAAS, în conformitate cu art. 44 alin. (2) din Legea nr. 162/2017, sunt:a)cele prevăzute la alin. (9) lit. a), c), d) și e), cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;b)cele prevăzute la alin. (9) lit. b), cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei.(11)În cazul în care în raportul de inspecție sunt identificate aspecte conform cărora raportul de audit statutar nu respectă cerințele art. 34 alin. (2) din Legea nr. 162/2017 sau, după caz, ale art. 10 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, echipa de inspecție înștiințează conducerea ASPAAS cu privire la această situație. Președintele ASPAAS poate decide publicarea pe pagina de internet a ASPAAS a unei declarații în conformitate cu art. 39 alin. (2) din Legea nr. 162/2017.(12)La aplicarea măsurilor prevăzute în prezentul articol se ține cont de circumstanțele relevante, inclusiv de cele prevăzute la art. 41 din Legea nr. 162/2017.(13)Publicarea sancțiunilor și măsurilor de prevenție stabilite de echipa de inspecție sau de Comisia de disciplină a ASPAAS, după caz, se face prin grija persoanei din cadrul SIACI responsabilă cu analiza rezultatelor inspecției conform art. 42 din Legea nr. 162/2017.(14)ASPAAS furnizează anual către COESA o sinteză cu privire la toate măsurile și sancțiunile aplicate în temeiul prezentului articol, în conformitate cu art. 48 din Legea nr. 162/2017.(15)Exercitarea fără drept a activității de audit financiar constituie infracțiune și se pedepsește conform legii penale.
 + 
Articolul 18 Obligațiile auditorului financiar sau ale firmei de audit privind implementarea recomandărilor(1)Auditorul financiar sau firma de audit căreia i-au fost emise recomandări în conformitate cu art. 17 alin. (5) are obligația de implementare a acestora la termenele stabilite de inspectori în raportul de inspecție.(2)Neîndeplinirea obligațiilor auditorilor financiari sau firmelor de audit referitoare la implementarea recomandărilor formulate de echipa de inspecție se constată de către echipa de inspecție și se consemnează în raportul de inspecție. + 
Articolul 19 Măsuri de monitorizare a activității după efectuarea inspecțiilor planificate(1)ASPAAS monitorizează activitatea desfășurată de auditorii financiari și firmele de audit care desfășoară activități de audit statutar, în funcție de aspectele identificate de echipa de inspecție în inspecția periodică anterioară.(2)Monitorizarea activității de audit statutar a auditorilor financiari sau a firmelor de audit după efectuarea inspecțiilor de calitate planificate se efectuează în funcție de recomandările de inspecție înscrise în raportul de inspecție, astfel:a)monitorizare prin inspecție periodică conform prevederilor art. 16 alin. (6) lit. a);b)monitorizare prin inspecție consecutivă conform prevederilor art. 16 alin. (6) lit. b).(3)Elaborarea planului anual de inspecții ține cont de termenele impuse de inspectori auditorilor financiari sau firmelor de audit pentru remedierea aspectelor identificate în cadrul inspecțiilor efectuate.
 + 
Articolul 20 Declarația auditorului financiar sau a reprezentantului firmei de audit(1)La finalul vizitei de inspecție, auditorul financiar sau reprezentantul firmei de audit semnează pentru echipa de inspecție o declarație pe propria răspundere în original, formular prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme, din care reiese că a fost pusă la dispoziția echipei de inspecție întreaga documentație deținută la acel moment, relevantă pentru inspecția de calitate.(la 15-06-2020,
Alineatul (1) din Articolul 20 , Litera B.4. , Sectiunea B , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 260 din 9 iunie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 508 din 15 iunie 2020
)
(2)O listă cu documentele solicitate de echipa de inspecție și care nu au putut fi puse la dispoziția acesteia, precum și cu cele care se referă la aspectele identificate de echipa de inspecție se anexează la declarația menționată la alin. (1). (3)Refuzul auditorului financiar de a semna declarația menționată la alin. (1) constituie abatere gravă, în sensul art. 17 alin. (2) lit. e).(4)În situația prevăzută la alin. (3) echipa de inspecție consemnează în raportul de inspecție refuzul auditorului financiar sau reprezentatului firmei de audit de semnare a declarației, împreună cu eventualul motiv invocat de acesta.
 + 
Capitolul IIIDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 21 Dispoziții tranzitorii și finale(1)Inspecțiile de calitate sunt evidențiate în raportul anual al SIACI privitor la activitatea desfășurată și la principalele aspecte identificate din punct de vedere statistic. (2)Termenele stabilite prin prezentele norme se calculează conform prevederilor Codului de procedură civilă.(3)În scopul efectuării comunicărilor prevăzute în cuprinsul prezentelor norme, ASPAAS utilizează datele de contact pentru auditorul financiar sau firma de audit declarate în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, inclusiv numărul de fax sau adresa de poștă electronică.
 + 
ANEXĂ la norme
Declarație pe propria răspundere
Subsemnatul/Subsemnata, ………………………………., auditor financiar identificat în Registrul public electronic prin numărul individual atribuit de ASPAAS……………………….. (Certificat nr. ………………….*), reprezentant al firmei de audit ………. ……………………………………, declar pe propria răspundere că am pus la dispoziția echipei de inspecții ASPAAS toate actele și documentația existentă la acest moment care este relevantă pentru inspecția de calitate efectuată de inspectorii ASPAAS.O listă cu documentele solicitate de echipa de inspecție și care nu au putut fi puse la dispoziția acesteia, precum și cu cele care se referă la aspectele identificate de echipa de inspecție este anexată la prezenta declarație.Raportul de constatări preliminare și adresa privind constatările, concluziile și recomandările raportului de inspecție îmi vor fi comunicate de către ASPAAS la adresa de poștă electronică …………………………………………. conform datelor furnizate pentru înscrierea în Registrul public electronic.
Data
Semnătura
Ștampila auditorului financiar
Ștampila societății de audit
* Se completează până la atribuirea numărului individual de către ASPAAS.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x