Notă …
Aprobate prin ORDINUL nr. 1.043 din 16 iulie 2019, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 635 din 31 iulie 2019. +
Articolul 1Prezentele norme stabilesc procedurile de urmat în cazul în care pe un aeroport din România se introduce o restricție de operare constând în retragerea din operare a aeronavelor cu o marjă mică de conformitate. +
Articolul 2În sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au următorul înțeles:1.„acțiune având legătură cu zgomotul“ – înseamnă orice măsură care are un impact asupra situației zgomotului din vecinătatea aeroporturilor, pentru care se aplică principiile abordării echilibrate, inclusiv alte acțiuni diferite de cele operaționale, care pot afecta numărul persoanelor expuse la zgomotul produs de aeronave; … 2.„aeroport“ – înseamnă un aeroport care are mai mult de 50.000 de mișcări de aeronave civile pe an calendaristic (o mișcare însemnând o decolare sau o aterizare), pe baza mediei numărului de mișcări din ultimii trei ani calendaristici înainte de evaluarea zgomotului; … 3.„aeronavă cu o marjă mică de conformitate“ – înseamnă o aeronavă civilă care este certificată conform limitelor stabilite în volumul 1 partea II capitolul 3 din anexa nr. 16 la Convenția privind aviația civilă internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944 (denumită în continuare Convenția de la Chicago), cu o marjă cumulată de mai puțin de 8 EPNdB (zgomot perceput efectiv, în decibeli) pe parcursul unei perioade de tranziție care expiră la 14 iunie 2020 și cu o marjă cumulată de mai puțin de 10 EPNdB după încheierea respectivei perioade de tranziție, marja cumulată fiind exprimată în EPNdB și obținută prin însumarea marjelor individuale (de exemplu, diferențele dintre nivelul de zgomot certificat și nivelul de zgomot maxim admis) la fiecare dintre cele trei puncte de referință pentru măsurarea zgomotului definite în volumul 1 partea II capitolul 3 din anexa nr. 16 la Convenția de la Chicago; … 4.„restricție de operare“ – înseamnă o acțiune având legătură cu zgomotul prin care se limitează sau se reduce capacitatea operațională a unui aeroport, inclusiv restricțiile de operare care vizează retragerea din operare a aeronavelor cu o marjă mică de conformitate pe anumite aeroporturi, precum și restricțiile de operare parțiale, care se aplică, de exemplu, pe o perioadă de timp determinată din timpul zilei sau numai pentru anumite piste ale aeroportului; … 5.„certificat de zgomot“ – document emis de o autoritate competentă care atestă conformarea cu standardele de certificare acustice aplicabile. … +
Articolul 3În cazul în care, în conformitate cu art. 8 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 598/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 de stabilire a normelor și a procedurilor cu privire la introducerea restricțiilor de operare referitoare la zgomot pe aeroporturile din Uniune în cadrul unei abordări echilibrate și de abrogare a Directivei 2002/30/CE [Regulamentul (UE) nr. 598/2014], pentru un aeroport din România se emite de către autoritatea pentru protecția mediului responsabilă cu stabilirea restricțiilor de operare referitoare la zgomot un preaviz de șase luni referitor la introducerea unei restricții de operare privind retragerea din operare a aeronavelor cu o marjă mică de conformitate, administratorul de aeroport întreprinde următoarele acțiuni:a)în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii preavizului sus-menționat, informează operatorii aerieni care operează pe aeroportul respectiv cu aeronave cu o marjă mică de conformitate că timp de 6 luni de la data emiterii preavizului pot opera un număr de zboruri cu aeronave cu o marjă mică de conformitate cel mult egal cu cel efectuat în aceeași perioadă a anului precedent; … b)în termen de 10 zile calendaristice de la data emiterii preavizului sus-menționat, transmite către Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) următoarele informații despre măsurile nou-stabilite cu privire la restricțiile de operare pe aeroportul respectiv pentru aeronave cu o marjă mică de conformitate:1.lista și datele de contact ale operatorilor care efectuează zboruri cu aeronave cu o marjă mică de conformitate pe aeroportul respectiv; … 2.numărul de mișcări anuale ale fiecărui operator aerian efectuate cu aeronave cu o marjă mică de conformitate, defalcate pe: tip de operațiune (aterizare sau decolare), perioadă a zilei (conform legislației privind cartarea zgomotului în vigoare), procedură de aterizare sau decolare utilizată (traiectorie de aterizare sau decolare utilizată); … 3.ca urmare a restricțiilor de operare stabilite, numărul maxim de mișcări anuale permise a se efectua cu aeronave cu o marjă mică de conformitate, defalcate pe: tip de operațiune (aterizare sau decolare), perioadă a zilei (conform legislației privind cartarea zgomotului), procedură de aterizare sau decolare utilizată (traiectorie de aterizare sau decolare utilizată); … 4.alte informații pe care AACR le consideră necesare în procesul de elaborare a graficului cu rata de retragere din operare a aeronavelor cu o marjă mică de conformitate pe aeroportul respectiv. … Toate informațiile transmise la AACR sunt rezultate din procesul de evaluare, consultare și stabilire a restricțiilor noi de operare, prevăzut la art. 6 paragrafele (1) și (2) din Regulamentul (UE) nr. 598/2014, în care au fost luate în considerare datele în vigoare privind: numărul anual de mișcări de aeronave (inclusiv cele efectuate cu aeronave cu o marjă mică de conformitate) și perioada din zi în care acestea se efectuează, procedurile de aterizare și decolare (traiectoriile de aterizare și decolare) etc.; … c)în termen de 2 zile calendaristice de la data emiterii preavizului, emite o bază de NOTAM (Notice to Airmen/Aviz către navigatori) cu privire la introducerea restricției de operare și declanșează procedura de publicare în AIP (Aeronautical Information Publication/Publicație de informare aeronautică) România a acestei restricții. … +
Articolul 4După primirea informațiilor de la administratorul de aeroport, AACR întreprinde următoarele acțiuni:a)în termen de 5 zile, solicită informații cu privire la structura flotei, din punctul de vedere al certificatelor de zgomot ale aeronavelor pe care le dețin, de la operatorii aerieni care efectuează pe aeroportul respectiv operațiuni de zbor cu aeronave cu marjă mică de conformitate; … b)pe baza informațiilor de la lit. a) și a informațiilor de la art. 3 lit. b), în termen de 30 de zile de la primirea informațiilor solicitate, stabilește graficul anual cu rata de retragere din operare pe aeroportul respectiv a aeronavelor cu o marjă mică de conformitate. Rata anuală nu trebuie să depășească 25% din numărul zborurilor cu astfel de aeronave efectuate de fiecare operator aerian pe aeroportul respectiv; … c)cu 60 de zile înainte de data de intrare în vigoare a restricțiilor privind retragerea din operare a aeronavelor cu o marjă mică de conformitate, comunică fiecărui operator aerian afectat de restricție, precum și administratorilor de aeroport graficul anual cu rata de retragere a aeronavelor cu o marjă mică de conformitate de pe aeroportul respectiv. … +
Articolul 5Administratorul aeroportului unde s-a introdus restricția de operare are obligația de a monitoriza respectarea graficului de retragere a aeronavelor cu o marjă mică de conformitate de către fiecare operator aerian afectat, precum și de a notifica AACR, Ministerul Transporturilor și Garda de Mediu cu privire la orice nerespectare a acestuia. +
Articolul 6În cazul în care un operator aerian care face obiectul restricției și care efectuează curse regulate nu respectă graficul de retragere menționat la art. 4 lit. b), Ministerul Transporturilor, prin Direcția transport aerian, poate suspenda/limita autorizația de operare emisă către acesta, în conformitate cu acordul aerian bilateral încheiat de România cu statul de proveniență al operatorului. +
Articolul 7În cazul operatorilor aerieni care efectuează curse neregulate, AACR va condiționa acordarea autorizației de operare de respectarea de către operatori a graficului anual de retragere din operare a aeronavelor cu o marjă mică de conformitate deținute de aceștia.