NORME din 16 decembrie 2009

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 05/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUHG 566 10/08/2016 ART. 2
ActulARE LEGATURA CUHG 1611 16/12/2009
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 16/12/2009
ART. 3REFERIRE LALEGE 55 16/03/2006
ART. 3REFERIRE LALEGE 55 16/03/2006 ART. 16
ART. 3REFERIRE LAHG 1533 18/12/2003
ART. 3REFERIRE LAHG 850 17/07/2003
ART. 3REFERIRE LAOG 89 28/08/2003 ART. 2
ART. 3REFERIRE LAOUG (R) 12 07/07/1998 ART. 1
ART. 13REFERIRE LALEGE 55 16/03/2006
ART. 21REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 22REFERIRE LALEGE 677 21/11/2001
ART. 23REFERIRE LALEGE 55 16/03/2006 ART. 13
ART. 23REFERIRE LALEGE 55 16/03/2006 ANEXA 3
ART. 26REFERIRE LALEGE 55 16/03/2006
ART. 27REFERIRE LALEGE 55 16/03/2006
ANEXA 2ARE LEGATURA CUHG 467 24/06/2015 ART. 1
ANEXA 4ARE LEGATURA CUHG 467 24/06/2015 ART. 1
ANEXA 4ARE LEGATURA CUHG 467 24/06/2015 ANEXA 1
ANEXA 6ARE LEGATURA CUHG 566 10/08/2016 ART. 1
ANEXA 6ARE LEGATURA CUHG 467 24/06/2015 ART. 1
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 309 05/04/2023
ActulREFERIT DEORD DE URGENTA 73 06/12/2019
ART. 14REFERIT DEORDIN 1160 22/06/2022
ART. 14REFERIT DEORDIN 1098 15/06/2018
ART. 15REFERIT DEORDIN 1098 15/06/2018
ART. 19REFERIT DEORDIN 1443 27/07/2023
ART. 20REFERIT DEORDIN 1160 22/06/2022
ART. 20REFERIT DEORDIN 1098 15/06/2018
ANEXA 2REFERIT DENORMA 03/09/2021





Notă
*) Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.611/2009, publicată în Monitorul Oficial nr. 13 din 8 ianuarie 2010.
Notă
A se vedea și prevederile art. II din HOTĂRÂREA nr. 566 din 10 august 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 626 din 16 august 2016:Se consideră că dețin permise conforme cu cerințele prezentei hotărâri mecanicii de locomotivă care și-au obținut permisul în România, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.611/2009 pentru aprobarea Normelor privind certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive și trenuri în sistemul feroviar din România, cu modificările ulterioare, precum și cei care și-au obținut permisul în alte state membre ale Uniunii Europene, în conformitate cu prevederile actelor interne de transpunere a Directivei 2007/59/CE din statul membru unde a fost obținut permisul, modificată prin Directiva 2014/82/UE a Comisiei din 24 iunie 2014, până la data de 1 iulie 2016 și în perioada până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
 + 
Capitolul IObiectivul, domeniul de aplicare și definițiiObiectivul + 
Articolul 1(1)Prezentele norme stabilesc condițiile și procedurile de certificare a mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive și trenuri în sistemul feroviar din România.(2)Prezentele norme specifică sarcinile pentru care sunt responsabile autoritățile competente, mecanicii de locomotivă, precum și alte părți implicate în sistemul feroviar, în special operatorii de transport feroviar, administratorii infrastructurii feroviare și centrele de formare profesională.
Domeniul de aplicare + 
Articolul 2(1)Prezentele norme se aplică mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive și trenuri în sistemul feroviar din România, operatorilor de transport feroviar cărora li se impune deținerea unui certificat de siguranță sau administratorilor de infrastructură feroviară cărora li se impune deținerea unei autorizații de siguranță.(2)Trenurilor de marfă nu li se interzice traversarea frontierei sau efectuarea transportului pe căile ferate din România, în baza dispozițiilor naționale privind alte tipuri de personal al trenurilor de marfă.(3)Fără a aduce atingere art. 7, se exceptează de la aplicarea măsurilor adoptate prin prezentele norme mecanicii de locomotivă care își desfășoară activitatea în exclusivitate pe:a)metrouri, tramvaie și alte sisteme feroviare ușoare;b)rețelele care sunt separate funcțional de restul sistemului feroviar și sunt destinate exclusiv exploatării serviciilor de transport de persoane și de marfă locale, urbane sau suburbane;c)infrastructuri feroviare private utilizate numai de proprietarii acestora pentru operațiunile proprii de transport al mărfurilor;d)secțiuni de linie închise temporar traficului normal în scopul întreținerii, al înnoirii sau al modernizării sistemului feroviar.
Definiții + 
Articolul 3În sensul prezentelor norme, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)autoritate competentă – Autoritatea de Siguranță Feroviară Română, denumită în continuare ASFR, prevăzută la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 55/2006 privind siguranța feroviară;b)mecanic de locomotivă – persoană capabilă și autorizată să conducă trenuri, inclusiv locomotive, locomotive de manevră, trenuri pentru lucrări de infrastructură, vehicule feroviare de întreținere sau trenuri pentru transportul feroviar de pasageri ori de mărfuri în mod autonom, responsabil și în siguranță;c)alți membri ai personalului de bord care îndeplinesc sarcini esențiale de siguranță – personalul aflat la bordul trenului care nu îndeplinește funcția de mecanic de locomotivă, dar care contribuie la garantarea siguranței trenurilor, a pasagerilor și a mărfurilor transportate;d)sistem feroviar – sistemul compus din infrastructurile feroviare, inclusiv liniile și instalațiile fixe ale sistemului feroviar plus materialul rulant de toate categoriile și originile care operează pe infrastructura respectivă, astfel cum este definit potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteză, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, ale Hotărârii Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar convențional, cu modificările și completările ulterioare;e)administratorul de infrastructură feroviară – orice organism sau orice operator economic care are ca obiect principal de activitate administrarea și întreținerea infrastructurii feroviare, prevăzut la art. 1 alin. (10) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare, incluzând și administrarea sistemelor de conducere a circulației, de control și de siguranță a infrastructurii; funcțiile administratorului de infrastructură de pe o rețea sau o parte a unei rețele pot fi alocate, în conformitate cu reglementările în vigoare, mai multor organisme sau operatori economici;f)operator de transport feroviar – orice operator economic cu capital de stat sau privat, prevăzut la art. 2 lit. j) din Ordonanța Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacităților de infrastructură feroviară și tarifarea utilizării infrastructurii feroviare, cu modificările și completările ulterioare, a cărui activitate principală constă în efectuarea de prestații de transport de marfă și/sau de călători pe calea ferată, tracțiunea fiind asigurată de acest operator economic. Termenul include, de asemenea, și operatorii economici care asigură numai tracțiunea;g)specificații tehnice de interoperabilitate (STI) – specificațiile care se referă la un subsistem sau parte a unui subsistem cu scopul de a îndeplini cerințele esențiale și pentru a asigura interoperabilitatea sistemelor feroviare transeuropene de mare viteză și convenționale, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 850/2003, cu modificările și completările ulterioare, și în Hotărârea Guvernului nr. 1.533/2003, cu modificările și completările ulterioare;h)agenție – Agenția Feroviară Europeană înființată prin Regulamentul (CE) nr. 881/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004;i)certificat de siguranță – certificatul eliberat unui operator de transport feroviar de către autoritatea competentă în conformitate cu prevederile Legii nr. 55/2006;j)certificat – certificat complementar armonizat care indică infrastructura pe care titularul certificatului este autorizat să conducă și materialul rulant pe care titularul certificatului este autorizat să îl conducă;k)autorizație de siguranță – autorizația eliberată unui administrator de infrastructură feroviară de către autoritatea competentă în conformitate cu prevederile Legii nr. 55/2006;l)centru de formare – entitatea acreditată sau recunoscută de autoritatea competentă pentru efectuarea de cursuri de formare, conform reglementărilor în vigoare.
 + 
Capitolul IICertificarea mecanicilor de locomotivăModelul comunitar de certificare + 
Articolul 4(1)Mecanicii de locomotivă trebuie să aibă capacitatea fizică și calificările necesare pentru conducerea trenurilor și trebuie să dețină următoarele documente:a)un permis care să demonstreze că mecanicul satisface condițiile minime privind cerințele medicale, are studii de bază și aptitudini profesionale generale. Permisul îl identifică pe mecanic și autoritatea emitentă și menționează durata de valabilitate. Permisul trebuie să cuprindă cerințele anexei nr. 1 la prezentele norme, până la adoptarea modelului de certificare comunitar;b)unul sau mai multe certificate care indică infrastructura pe care titularul certificatului este autorizat să conducă și materialul rulant pe care deținătorul certificatului este autorizat să îl conducă. Fiecare certificat este în conformitate cu cerințele anexei nr. 1 la prezentele norme.(2)Cerința de a deține un certificat pentru o anumită parte a infrastructurii nu se aplică în cazurile excepționale enumerate în continuare, cu condiția ca alt mecanic de locomotivă care deține un certificat valabil pentru infrastructura în cauză să asiste mecanicul respectiv în timpul condusului:a)când o perturbare a serviciului feroviar impune devierea trenurilor sau întreținerea căilor ferate, conform specificațiilor administratorului infrastructurii feroviare;b)pentru servicii unice excepționale pentru care se utilizează trenuri vechi;c)pentru servicii unice excepționale, cu acordul administratorului infrastructurii feroviare;d)pentru livrarea sau testarea unui tren nou sau a unei locomotive noi;e)pentru formarea și examinarea mecanicilor de locomotivă. Decizia de a recurge la această posibilitate aparține operatorului de transport feroviar și nu poate fi luată de administratorul infrastructurii feroviare în cauză sau de autoritatea competentă. Atunci când se face apel la un mecanic de locomotivă suplimentar, după cum se prevede la alin. (2), administratorul infrastructurii feroviare este informat în prealabil.(3)Certificatul autorizează mecanicii de locomotivă să conducă în cadrul uneia sau al mai multora dintre următoarele categorii:a)categoria A: locomotive de manevră, trenuri pentru lucrări de infrastructură, vehicule pentru întreținerea liniilor și orice alte locomotive atunci când sunt folosite pentru manevre;b)categoria B: transportul de pasageri și/sau de mărfuri. Un certificat poate să conțină o autorizație pentru toate categoriile, care acoperă toate codurile prevăzute la alin. (4).(4)Modelele de permis, de certificat și de copie certificată a certificatului și, de asemenea, caracteristicile fizice ale acestora, ținând cont de măsurile de combatere a falsurilor, vor respecta cerințele și caracteristicele modelului comunitar. Codurile comunitare pentru diferitele tipuri din categoriile A și B, astfel cum sunt prevăzute la alin. (3), sunt cele adoptate la nivel comunitar.
Măsurile împotriva falsificării + 
Articolul 5Autoritățile competente și organismele emitente iau toate măsurile care se impun pentru a evita riscul de falsificare a permiselor și a certificatelor și de modificare ilicită a registrelor prevăzute la art. 22.
Eliberarea permisului, limba și organismele emitente + 
Articolul 6(1)Permisul se redactează în limba română de către autoritatea competentă, astfel cum este aceasta definită la art. 3 lit. a), și se păstrează în posesia titularului său.(2)Operatorul de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară care îl angajează sau îl preia prin contract pe mecanicul de locomotivă îi eliberează acestuia un certificat redactat în limba română. Certificatul se păstrează la operatorul de transport feroviar sau la administratorul de infrastructură feroviară, mecanicilor de locomotivă înmânându-li-se o copie certificată a acestuia.
Valabilitatea geografică + 
Articolul 7(1)Permisul emis în condițiile prezentei hotărâri este valabil pe întregul teritoriu al Comunității.(2)Certificatul este valabil numai pe infrastructurile și materialul rulant specificate pe acesta.
Recunoașterea documentelor de certificare a mecanicilor de locomotivă din țări terțe + 
Articolul 8Documentele de certificare a mecanicilor de locomotivă din țări terțe care conduc exclusiv pe secțiuni de frontieră ale sistemului feroviar din România pot fi recunoscute în conformitate cu acordurile bilaterale cu țara terță respectivă.
 + 
Capitolul IIICondițiile de obținere a permisului și a certificatuluiCerințe minime + 
Articolul 9(1)Pentru a obține un permis, solicitanții trebuie să îndeplinească cerințele minime prevăzute la art. 10 și 11.(2)Pentru a obține un certificat și pentru ca acesta să rămână valabil, solicitanții trebuie să dețină un permis și trebuie să îndeplinească cerințele minime prevăzute la art. 12 și 13.(3)Pe teritoriul României vor fi recunoscute permisele eliberate în alte state membre ale Uniunii Europene potrivit art. 7 din Directiva 2007/59/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2007 privind certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive și trenuri în sistemul feroviar comunitar. + 
Secţiunea IPermisulVârsta minimă + 
Articolul 10Vârsta minimă a solicitanților de permise nu poate să fie mai mică de 20 de ani. Cu toate acestea, se pot elibera permise solicitanților de la vârsta de 18 ani, însă valabilitatea unui astfel de permis va fi limitată la teritoriul național.
Cerințe de bază + 
Articolul 11(1)În conformitate cu prevederile comunitare în vigoare, solicitanții trebuie să fi absolvit cel puțin nouă ani de studii (primare, gimnaziale și liceale) și să fi absolvit o formare de bază echivalentă cu nivelul 3 la care se face referire în Recomandarea Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2008 nr. 2008/C111/01, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C111 din 6 mai 2009 privind stabilirea Cadrului european al calificărilor pentru învățarea de-a lungul vieții.(2)Solicitanții trebuie să prezinte o confirmare a faptului că au o stare fizică corespunzătoare, supunându-se unui examen medical efectuat de un medic acreditat sau recunoscut în conformitate cu prevederile legale în vigoare și sub supravegherea medicului respectiv. Examinarea acoperă cel puțin criteriile indicate în secțiunile 1.1, 1.2, 1.3 și 2.1 din anexa nr. 2 la prezentele norme.(3)Solicitanții trebuie să dovedească faptul că au o stare psihologică corespunzătoare din punct de vedere profesional, supunându-se unui examen medical efectuat de un psiholog sau medic acreditat ori recunoscut în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau sub supravegherea medicului respectiv. Examinarea acoperă cel puțin criteriile indicate în secțiunea 2.2 din anexa nr. 2 la prezentele norme.(4)Solicitanții trebuie să dovedească competența profesională generală, trecând un examen care acoperă cel puțin subiectele generale enumerate în anexa nr. 4 la prezentele norme.
 + 
Secţiunea a II-aCertificatulCunoștințe lingvistice + 
Articolul 12Criteriul cunoștințelor lingvistice menționat în anexa nr. 6 la prezentele norme trebuie să fie îndeplinit pentru infrastructura pentru care este acordat certificatul.
Calificări personale + 
Articolul 13(1)Solicitanții trebuie să fi promovat un examen de verificare a cunoștințelor și a competenței lor profesionale privind materialul rulant pentru care se solicită certificatul. Acest examen acoperă cel puțin subiectele generale prevăzute în anexa nr. 5 la prezentele norme.(2)Solicitanții trebuie să fi promovat un examen de verificare a cunoștințelor și a competenței lor profesionale privind infrastructura pentru care se solicită certificatul. Acest examen trebuie să acopere cel puțin subiectele generale prevăzute în anexa nr. 6 la prezentele norme. Atunci când este cazul, examenul acoperă, de asemenea, cunoștințele lingvistice în conformitate cu secțiunea 8 din anexa nr. 6.(3)Solicitanții sunt formați de către operatorul de transport feroviar sau de către administratorul infrastructurii feroviare pentru a cunoaște sistemul propriu de siguranță prevăzut în Legea nr. 55/2006.
 + 
Capitolul IVProcedura de obținere a permisului și a certificatuluiObținerea unui permis + 
Articolul 14(1)Autoritatea competentă elaborează procedura ce trebuie urmată pentru obținerea unui permis, care va fi aprobată prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2)Toate solicitările de permis sunt adresate autorității competente de către mecanicul candidat sau de orice entitate care acționează în numele acestuia.(3)Solicitările adresate autorității competente pot să vizeze acordarea unui nou permis, actualizarea unor detalii ale permisului, o reînnoire sau eliberarea unui duplicat.(4)Autoritatea competentă eliberează permisul cât mai repede cu putință, dar nu mai târziu de o lună de la primirea tuturor documentelor necesare.(5)Permisul este valabil 10 ani, dacă sunt îndeplinite prevederile art. 16 alin. (1).(6)Un permis se eliberează într-un singur exemplar original. Orice duplicare a permisului, alta decât cea efectuată de către autoritatea competentă atunci când se solicită un duplicat, este interzisă.
Obținerea unui certificat + 
Articolul 15(1)Fiecare operator de transport feroviar și fiecare administrator de infrastructură feroviară își stabilesc propriile proceduri de eliberare și actualizare a certificatelor ca parte integrantă a sistemului său de siguranță, cu respectarea cerințelor privind procedurile de eliberare și actualizare a certificatelor care vor fi aprobate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii și publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, și în conformitate cu prezentele norme.(2)Procedurile de eliberare și actualizare a certificatelor cuprind informații privind posibilitatea inițierii unei contestații care să permită solicitanților să ceară o reevaluare a unei decizii privind actualizarea, suspendarea sau retragerea unui certificat, iar în cazul în care nu se ajunge la un acord, părțile se pot adresa autorității competente pentru soluționare.(3)Operatorii de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară actualizează fără întârziere un certificat de fiecare dată când deținătorul certificatului obține autorizații suplimentare referitoare la materialul rulant sau la infrastructură.
Verificările periodice + 
Articolul 16(1)Pentru ca un permis să rămână valabil, titularul acestuia este supus la examinări periodice și/sau teste privind cerințele prevăzute la alin. (2) și (3) ale art. 11, precum și:a)în ceea ce privește cerințele medicale, trebuie să se respecte frecvența minimă în conformitate cu subsecțiunea 3.1 din anexa nr. 2 la prezentele norme. Aceste verificări medicale sunt efectuate de către medici acreditați sau recunoscuți în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau sub supravegherea medicului respectiv;b)în ceea ce privește cunoștințele profesionale generale, se aplică prevederile alin. (8) al art. 23. La reînnoirea unui permis, autoritatea competentă verifică în registrul prevăzut la art. 22 alin. (1) lit. a) dacă mecanicul de locomotivă a îndeplinit cerințele prevăzute la primul paragraf din prezentul alineat.(2)Pentru ca un certificat să rămână valabil, deținătorul acestuia se supune unor verificări periodice și/sau unor teste privind cerințele prevăzute la art. 12 și 13. Frecvența acestor verificări și/sau teste este stabilită de către operatorul de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară care îl angajează ori îl contractează pe mecanicul de locomotivă în conformitate cu propriul sistem de gestionare a siguranței și respectă frecvențele minime stabilite în anexa nr. 7 la prezentele norme. Pentru fiecare dintre verificările prevăzute la alin. (1), organismul emitent confirmă printr-o declarație pe certificat și în registrul prevăzut la art. 22 alin. (2) lit. a) că mecanicul de locomotivă a îndeplinit cerințele prevăzute la alin. (1) lit. a) și b).(3)Atunci când o verificare periodică nu este efectuată sau are un rezultat negativ, se aplică procedura stabilită la art. 18.
Încetarea contractului de muncă + 
Articolul 17(1)Când unui mecanic de locomotivă îi încetează contractul de muncă cu un operator de transport feroviar sau un administrator de infrastructură feroviară, în condițiile legii, aceștia din urmă informează autoritatea competentă fără întârziere. Permisul rămâne valabil, dacă sunt în continuare îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (1) al art. 16.(2)Un certificat își pierde valabilitatea atunci când deținătorul acestuia nu mai este angajat ca mecanic de locomotivă. În acest caz, titularul primește o copie autentificată a acestuia și a tuturor documentelor care fac dovada formării, a calificărilor, a experienței și a competențelor sale profesionale. La eliberarea unui certificat pentru un mecanic de locomotivă, operatorul de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară evaluează aceste documente.
Monitorizarea mecanicilor de locomotivă de către operatorii de transport feroviar și administratorii infrastructurii feroviare + 
Articolul 18(1)Operatorii de transport feroviar și administratorii infrastructurii feroviare se asigură și verifică dacă permisele și certificatele mecanicilor de locomotivă pe care îi angajează sau îi contractează sunt valabile. Operatorii de transport feroviar și administratorii infrastructurii feroviare stabilesc un sistem de monitorizare a propriilor mecanici de locomotivă. În cazul în care rezultatul unei astfel de monitorizări pune la îndoială competența profesională a unui mecanic de locomotivă și păstrarea valabilității permisului sau a certificatului, operatorii de transport feroviar și administratorii infrastructurii feroviare iau imediat măsurile care se impun, după caz.(2)În situația în care un mecanic de locomotivă consideră că starea sănătății sale pune sub semnul întrebării capacitatea sa de a-și exercita profesia, informează imediat operatorul de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară, după caz.(3)În cazul în care operatorul de transport feroviar sau un administrator de infrastructură feroviară ia cunoștință sau este informat de către medic că sănătatea unui mecanic de locomotivă s-a deteriorat astfel încât capacitatea sa de a-și exercita profesia este pusă la îndoială, aceștia iau imediat măsurile necesare, inclusiv examinarea prevăzută în subsecțiunea 3.1 din anexa nr. 2 la prezentele norme, iar dacă este necesar, sunt dispuse retragerea certificatului, precum și actualizarea registrului prevăzut la art. 22 alin. (2).(4)Operatorul de transport feroviar și administratorul de infrastructură feroviară au obligația de a se asigura că în timpul serviciului mecanicii de locomotivă nu se află sub influența niciunei substanțe care le-ar putea afecta concentrarea, atenția sau comportamentul. Autoritatea competentă este informată fără întârziere de existența oricărui caz de incapacitate de muncă pe o perioadă mai mare de 3 luni.
 + 
Capitolul VSarcinile și deciziile autorității competenteSarcinile autorității competente + 
Articolul 19(1)Autoritatea competentă îndeplinește următoarele sarcini în mod transparent și nediscriminatoriu:a)eliberează și actualizează permisele și eliberează duplicate, potrivit art. 6 și 14;b)asigură examinările periodice și/sau testele, potrivit art. 16 alin. (1);c)suspendă și retrage permisele și notifică organismul emitent cu privire la primirea solicitărilor justificate de suspendare a certificatelor, potrivit art. 29;d)asigură recunoașterea persoanelor sau a organismelor potrivit art. 23 și 25, pentru care a fost desemnată potrivit prevederilor prezentelor norme;e)publică și actualizează un registru de persoane și organisme acreditate sau recunoscute, potrivit art. 20;f)ține și actualizează un registru al permiselor, potrivit art. 16 alin. (1) și art. 22 alin. (1);g)monitorizează procesul de certificare a mecanicilor de locomotivă, potrivit art. 26;h)efectuează inspecții, potrivit art. 29;i)stabilește criteriile naționale de examinare, potrivit art. 25 alin. (1), precum și conform celor comunitare, potrivit art. 25 alin. (5).Autoritatea competentă răspunde imediat solicitărilor de informații și înaintează toate cererile de informații suplimentare, fără întârziere, în vederea întocmirii permiselor.(2)Autoritatea competentă nu deleagă sarcinile prevăzute la lit. c), g) și i) ale alin. (1) unor terți.(3)Orice delegare de sarcini este transparentă și nediscriminatorie și nu creează conflicte de interese.(4)Autoritatea competentă poate delega sau contracta sarcinile prevăzute la lit. a) sau b) ale alin. (1) unui operator de transport feroviar. În acest caz una dintre următoarele cerințe este îndeplinită:a)operatorul de transport feroviar eliberează permise numai propriilor mecanici de locomotivă;b)operatorul de transport feroviar nu se bucură de exclusivitate în teritoriul respectiv pentru niciuna dintre sarcinile delegate sau contractate.(5)În cazul în care o autoritate competentă deleagă sau contractează sarcini, reprezentantului autorizat sau contractantului i se cere să respecte obligațiile impuse autorităților competente de prezentele norme în executarea acestor sarcini.(6)În cazul în care o autoritate competentă deleagă sau contractează sarcini, aceasta stabilește un sistem prin care să verifice că aceste sarcini au fost executate și se asigură că se îndeplinesc condițiile stabilite la alin. (2), (4) și (5).
Acreditarea și recunoașterea + 
Articolul 20(1)Persoanele sau organismele recunoscute în conformitate cu prezentele norme sunt recunoscute de către autoritatea competentă. Recunoașterea este bazată pe criteriile independenței, competenței și imparțialității și pe evaluarea unui dosar depus de candidați în care se oferă dovezi de competență corespunzătoare pentru domeniul respectiv. Cerințele și procedura de recunoaștere se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. În cazurile în care competența specifică solicitată este extrem de rară, se admite o excepție de la această regulă, după ce Comisia Europeană acordă un aviz favorabil conform procedurii prevăzute la art. 32 alin. (2) din Directiva 2007/59/CE.(2)Criteriul independenței nu se aplică în cazul formării prevăzute la alin. (5) și (6) ale art. 23.(3)Autoritatea competentă asigură publicarea și actualizarea unui registru de persoane și organisme care au fost acreditate sau recunoscute în conformitate cu prezentele norme.
Deciziile autorității competente + 
Articolul 21(1)Autoritatea competentă expune în scris motivele care stau la baza deciziilor sale.(2)Angajatorii și mecanicii de locomotivă pot să ceară autorității competente controlul unei decizii privind o solicitare în conformitate cu prezentele norme.(3)În situația în care solicitanții nu sunt mulțumiți de rezultatele controlului unei decizii, aceștia pot contesta decizia luată de autoritatea competentă la instanțele judecătorești competente, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Registrele și schimbul de informații + 
Articolul 22(1)Autoritatea competentă are obligația:a)să țină un registru cu toate permisele eliberate, actualizate, reînnoite, modificate, expirate, suspendate, retrase sau declarate pierdute, furate ori distruse. Acest registru trebuie să conțină datele menționate în secțiunea 4 din anexa nr. 1 la prezentele norme pentru fiecare permis, care vor fi accesibile cu ajutorul numărului național alocat fiecărui mecanic de locomotivă. Registrul trebuie să fie actualizat în mod constant;b)să furnizeze autorității competente a unui stat membru, agenției sau oricărui angajator de mecanici de locomotivă, în baza unei cereri motivate, informații despre un astfel de permis.(2)Fiecare operator de transport feroviar și fiecare administrator al infrastructurii feroviare trebuie:a)să țină un registru sau să se asigure că este ținut un registru cu toate certificatele eliberate, actualizate, reînnoite, modificate, expirate, suspendate, retrase ori declarate pierdute, furate sau distruse. Registrul conține datele menționate în secțiunea 4 din anexa nr. 1 la prezentele norme pentru fiecare certificat, precum și datele privind verificările periodice prevăzute la art. 16. Registrul trebuie să fie actualizat în mod constant;b)să coopereze cu autoritatea competentă a statului membru în care își au sediul pentru a schimba informații cu autoritatea competentă și pentru a-i oferi acesteia accesul la datele necesare;c)să furnizeze, la cerere, autorităților competente din celelalte state membre informații despre conținutul unor astfel de certificate atunci când acest lucru este necesar datorită activităților transnaționale ale acestora.(3)Mecanicii de locomotivă au acces la informațiile care îi privesc și care sunt înscrise în registrele autorităților competente și ale operatorilor de transport feroviar, putând obține, la cerere, o copie a acestor informații.(4)Autoritățile competente cooperează cu Agenția Feroviară Europeană pentru a asigura interoperabilitatea registrelor prevăzute la alin. (1) și (2).(5)Autoritățile competente, administratorii de infrastructură feroviară și operatorii de transport feroviar se asigură că registrele prevăzute la alin. (1) și (2) și modurile de exploatare a acestor registre sunt în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul VIFormarea și examinarea mecanicilor de locomotivăFormarea + 
Articolul 23(1)Formarea mecanicilor de locomotivă include o parte privitoare la permis, care să reflecte cunoștințele profesionale generale, astfel cum sunt descrise în anexa nr. 4 la prezentele norme, precum și o parte privitoare la certificat, care să reflecte cunoștințe profesionale specifice, astfel cum sunt descrise în anexele nr. 5 și 6 la prezentele norme.(2)Metoda de formare îndeplinește criteriile stabilite în anexa nr. 3 la prezentele norme.(3)Obiectivele detaliate ale formării sunt prevăzute în anexa nr. 4, pentru permis, și în anexele nr. 5 și 6, pentru certificat. Aceste obiective detaliate ale formării pot fi suplimentate prin STI relevante adoptate în conformitate cu Directiva 96/48/CEsau Directiva 2001/16/CE, aceste STI-uri fiind direct aplicabile în legislația națională.(4)Mecanicii de locomotivă candidați primesc acces egal și nediscriminatoriu la formarea necesară pentru îndeplinirea condițiilor de obținere a permisului și a certificatului, potrivit prevederilor art. 13 din Legea nr. 55/2006.(5)Sarcinile de formare privind cunoștințele profesionale generale, potrivit art. 11 alin. (4), cunoștințele lingvistice, după cum se prevede la art. 12, și cunoștințele profesionale privitoare la materialul rulant, după cum se prevede la art. 13 alin. (1), sunt îndeplinite doar de către persoane sau organisme acreditate ori recunoscute potrivit art. 20.(6)Sarcinile de formare privind cunoștințele despre infrastructură, astfel cum sunt prevăzute la alin. (2) al art. 13, inclusiv cunoașterea rutelor, a normelor și a procedurilor de funcționare, sunt îndeplinite de persoane sau organisme acreditate ori recunoscute în România.(7)În ceea ce privește permisele, sistemul general de recunoaștere a calificărilor profesionale stabilit prin Directiva 2005/36/CE continuă să se aplice recunoașterii calificărilor profesionale ale mecanicilor de locomotivă care sunt resortisanți ai unui stat membru și care și-au obținut certificatul de formare într-o țară terță.(8)Un proces de formare continuă este instituit pentru a asigura păstrarea competențelor angajaților potrivit pct. 2 lit. e) din anexa nr. 3 la Legea nr. 55/2006.
Costul formării + 
Articolul 24Operatorii de transport feroviar sau administratorii infrastructurii feroviare vor lua măsuri ca investițiile aprobate de către aceștia pentru formarea unui mecanic să nu fie în beneficiul unui alt operator de transport feroviar sau administrator al infrastructurii feroviare, în mod nejustificat, în cazul în care mecanicul respectiv îi părăsește în mod voluntar în favoarea respectivului operator sau administrator al infrastructurii feroviare.
Examinările + 
Articolul 25(1)Examinările și examinatorii avuți în vedere cu scopul verificării calificării necesare se stabilesc:a)în partea privitoare la permis: de către autoritatea competentă, când se stabilește procedura care va fi urmată pentru a obține un permis potrivit art. 14 alin. (1).b)în partea privitoare la certificat: de către operatorul de transport feroviar sau de administratorul infrastructurii feroviare, când se stabilește procedura care urmează a fi folosită pentru obținerea unui certificat, potrivit art. 15.(2)Examinările prevăzute la alin. (1) sunt supravegheate de examinatori competenți, acreditați sau recunoscuți potrivit art. 20, și sunt organizate astfel încât să se evite orice conflict de interese.(3)Evaluarea cunoștințelor de infrastructură, inclusiv cunoașterea rutelor și a normelor de funcționare, este efectuată de persoane sau organisme acreditate ori recunoscute în România.(4)Examinările prevăzute la alin. (1) sunt organizate astfel încât să se evite orice conflict de interese, fără a afecta posibilitatea ca examinatorul să aparțină operatorului de transport feroviar sau administratorului infrastructurii feroviare care emite certificatul.(5)Alegerea examinatorilor și a examinărilor se face în baza reglementărilor comunitare și naționale în domeniu.(6)La sfârșitul cursului de formare se organizează examinări teoretice și practice. Capacitatea de conducere a trenurilor este evaluată prin teste de conducere pe rețea. Se vor utiliza, de asemenea, simulatoare pentru examinarea aplicării regulilor operaționale și a capacității mecanicului de locomotivă în situații deosebit de dificile.
 + 
Capitolul VIIEvaluareaStandardele de calitate + 
Articolul 26Autoritățile competente se asigură că toate activitățile legate de formare, evaluarea cunoștințelor și actualizarea permiselor și a certificatelor sunt supuse monitorizării continue în baza unui sistem de standarde de calitate. Această prevedere nu se aplică activităților care fac deja obiectul sistemelor de management al siguranței create de operatorii de transport feroviar și de administratorul infrastructurii feroviare în conformitate cu Legea nr. 55/2006.
Evaluarea independentă + 
Articolul 27(1)O evaluare independentă a procedurilor de dobândire și evaluare a cunoștințelor și a competențelor profesionale și a sistemului de emitere a permiselor și a certificatelor se desfășoară la intervale de cel mult 5 ani. Această prevedere nu se aplică activităților care fac deja obiectul sistemelor de management al siguranței create de operatorii de transport feroviar și de administratorul infrastructurii feroviare în conformitate cu Legea nr. 55/2006. Evaluarea este efectuată de persoane calificate care nu sunt implicate ele însele în activitățile respective.(2)Rezultatele acestor evaluări independente trebuie să fie documentate corespunzător și aduse în atenția autorităților competente interesate. Neconformitățile constatate vor fi sesizate autorităților competente, care vor lua măsuri în vederea remedierii acestora.
 + 
Capitolul VIIIAlți membri ai personalului de bordRaportul privind alți membri ai personalului de bord + 
Articolul 28După identificarea la nivel comunitar a profilului și sarcinilor celorlalți membri ai personalului de bord care desfășoară sarcini esențiale din punctul de vedere al siguranței și a căror calificare profesională contribuie, prin urmare, la siguranța pe căile ferate și care va fi reglementată la nivel comunitar prin intermediul unui sistem de permise și/sau certificate care poate fi similar sistemului stabilit în Directiva 2007/59/CE, vor fi adoptate reglementări naționale corespunzătoare.
 + 
Capitolul IXControale și sancțiuniControalele desfășurate de autoritatea competentă + 
Articolul 29(1)Autoritatea competentă poate lua în orice moment măsuri pentru a verifica, pe trenurile care operează în aria sa de competență, respectiv pe căile ferate române, dacă mecanicii de locomotivă au în posesie documentele emise în conformitate cu prezentele norme.(2)Fără a aduce atingere verificării reglementate la alin. (1), în cazul neglijenței la locul de muncă, autoritatea competentă poate verifica dacă mecanicul respectiv îndeplinește condițiile stabilite la art. 13.(3)Autoritatea competentă poate desfășura controale privind respectarea prevederilor prezentelor norme de către mecanicii de locomotivă, operatorii de transport feroviar, administratorii infrastructurii feroviare, examinatori și de către centrele de formare care își desfășoară activitatea în aria sa de competență.(4)Dacă autoritatea competentă consideră că un mecanic nu mai îndeplinește una sau mai multe condiții necesare, va lua următoarele măsuri:a)în ceea ce privește un permis emis de autoritatea competentă, aceasta poate, în funcție de gravitatea problemelor create pentru siguranța pe căile ferate, să îl suspende sau să îl retragă, după caz, conform reglementărilor în vigoare. Aceasta îi informează de îndată pe mecanicul respectiv și pe angajatorul acestuia în legătură cu decizia sa motivată, fără a aduce atingere dreptului la o cale de atac prevăzut la art. 21. Agenția Feroviară Europeană va stabili procedura de urmat pentru redobândirea permisului;b)în ceea ce privește un permis emis de o autoritate competentă în alt stat membru, autoritatea competentă contactează acea autoritate și îi transmite o cerere motivată pentru desfășurarea unei inspecții suplimentare sau pentru suspendarea permisului. Autoritatea competentă solicitantă informează Comisia Europeană și celelalte autorități competente în legătură cu solicitarea sa. Autoritatea care a emis permisul respectiv examinează cererea în termen de 4 săptămâni și notifică celeilalte autorități în legătură cu decizia sa. Autoritatea care a emis permisul informează, de asemenea, Comisia Europeană și celelalte autorități competente în legătură cu decizia sa. Mecanicilor de locomotivă li se interzice să își desfășoare activitatea în aria de competență națională până la notificarea deciziei autorității emitente;c)în ceea ce privește un certificat, autoritatea competentă contactează organismul emitent al acestuia și va solicita fie efectuarea unei inspecții suplimentare, fie suspendarea certificatului. Organismul emitent al certificatului ia măsurile corespunzătoare și raportează autorității competente într-un termen de 4 săptămâni. Autoritatea competentă poate interzice mecanicilor de locomotivă să opereze în aria sa de competență până la emiterea raportului organismului emitent și va informa Comisia Europeană și celelalte autorități competente în legătură cu aceasta.În toate cazurile, dacă autoritatea competentă consideră că un anumit mecanic reprezintă o amenințare gravă la adresa siguranței pe căile ferate, aceasta întreprinde imediat acțiunile necesare, cum ar fi solicitarea către administratorul de infrastructură feroviară de a opri trenul și a-i interzice mecanicului să își desfășoare activitatea în aria sa de competență atât timp cât este necesar. Autoritatea competentă informează Comisia Europeană și celelalte autorități competente în legătură cu orice astfel de decizie.(5)În toate cazurile, autoritatea competentă sau organismul desemnat pentru aceasta actualizează registrul prevăzut la art. 22.(6)Dacă o autoritate competentă consideră că o decizie luată de o autoritate competentă în alt stat membru conform alin. (4) nu respectă criteriile relevante, situația este sesizată Comisiei, care își va transmite punctul de vedere în termen de 3 luni. Dacă este necesar, se propun măsuri corective statelor membre respective.(7)În cazul unui dezacord sau al unui litigiu, acesta este prezentat comitetului menționat la art. 32 alin. (1) din Directiva 2007/59/CE, iar Comisia Europeană ia măsurile pe care le consideră necesare în conformitate cu procedura de reglementare menționată la art. 32 alin. (2). Autoritatea competentă poate impune o interdicție unui mecanic care conduce pe teritoriul său, potrivit alin. (4), până la clarificarea situației, potrivit prezentului alineat.
 + 
Capitolul XDispoziții tranzitorii și finaleCooperarea + 
Articolul 30Autoritățile competente cooperează pe perioada punerii în aplicare a prezentelor norme cu celelalte autorități competente din statele membre ale Uniunii Europene.
Aplicarea treptată și perioadele de tranziție + 
Articolul 31Prezentele norme se aplică treptat, după cum urmează:1.registrele prevăzute la art. 22 trebuie create în termen de 2 ani de la data adoptării parametrilor de bază ai registrelor prevăzute la art. 22 alin. (4) de către Comisia Europeană;2.a) în termen de 2 ani de la data adoptării parametrilor de bază ai registrelor prevăzute la art. 22 alin. (4), certificatele sau permisele sunt emise în conformitate cu prezentele norme mecanicilor care efectuează servicii transfrontaliere, de cabotaj sau de transport de marfă în alt stat membru ori care lucrează în cel puțin două state membre, fără a se aduce atingere prevederilor pct. (3). De la aceeași dată, toți mecanicii de locomotivă care efectuează serviciile enumerate mai sus, inclusiv cei care nu au primit încă un permis sau un certificat în conformitate cu prezentul act normativ, se supun verificărilor periodice prevăzute la art. 16;b)în termen de 2 ani de la crearea registrelor menționate la pct. 1, toate permisele și certificatele noi sunt emise în conformitate cu prezentele norme, fără a se aduce atingere prevederilor pct. (3);c)în termen de 7 ani de la crearea registrelor prevăzute la pct. 1, toți mecanicii trebuie să dețină permise și certificate în conformitate cu prezentele norme. Organismele emitente iau în considerare toate competențele profesionale deja obținute de fiecare mecanic astfel încât această cerință să nu genereze costuri administrative și financiare inutile. Drepturile de conducere a trenurilor acordate anterior mecanicilor de locomotivă sunt păstrate pe cât posibil. Organismele emitente pot decide totuși, pentru mecanici individuali sau pentru grupuri de mecanici, după cum este cazul, că sunt necesare examinări și/sau formări suplimentare pentru obținerea de permise și/sau certificate în baza prezentului act normativ.3.Mecanicii autorizați să conducă în conformitate cu prevederile care s-au aplicat anterior aplicării prevederilor prezentelor norme, în baza pct. 2 lit. a) sau b), își pot continua activitățile profesionale pe baza drepturilor lor și fără a aplica prevederile prezentelor norme timp de până la 7 ani de la crearea registrelor prevăzute la pct. 1. Ucenicilor care au început un program aprobat de instructaj și formare sau un curs aprobat de formare anterior aplicării prevederilor prezentelor norme, în temeiul pct. 2 lit. a) sau b), le pot fi acordate certificate în conformitate cu prevederile naționale existente. Pentru mecanicii și ucenicii menționați la prezentul punct și în cazuri excepționale, autoritatea sau autoritățile competente implicate pot acorda scutiri de la cerințele medicale stabilite în anexa nr. 2 la prezentele norme. Valabilitatea oricărui permis emis cu o astfel de scutire este limitată la teritoriul național.4.Autoritățile competente, operatorii de transport feroviar și administratorii infrastructurii feroviare asigură aplicarea treptată a verificărilor periodice corespunzătoare celor prevăzute la art. 16 pentru mecanicii care nu au permise și certificate în conformitate cu prevederile prezentelor norme. + 
Articolul 32Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentele norme.
 + 
Anexa nr. 1la normePERMISUL MODEL COMUNITAR ȘI CERTIFICATUL COMPLEMENTAR ARMONIZAT1.Caracteristicile permisuluiCaracteristicile fizice ale permisului mecanicului de locomotivă trebuie să fie conforme standardelor ISO 7.810 și 7.816-1.Cardul trebuie fabricat din policarbonat.Metodele de verificare a caracteristicilor permiselor de conducere pentru a se asigura dacă respectă standardele internaționale trebuie să respecte standardul ISO 10.373.2.Conținutul permisuluiRectoul permisului trebuie să conțină:a)cuvintele "Permis de mecanic de locomotivă" tipărite cu caractere mari în limba română;b)stat emitent al permisului – "România";c)semnul distinctiv al statului român, în conformitate cu codul ISO 3.166 al țării, tipărit în negativ într-un dreptunghi albastru și încercuit de 12 stele galbene;d)informații specifice permisului emis, numerotate după cum urmează:(i)numele de familie al titularului;(ii)prenumele titularului;(iii)data și locul nașterii titularului;(iv)– data emiterii permisului;– data expirării permisului;– numele autorității emitente;– numărul de identificare atribuit angajatului de către angajator (opțional);(v)numărul permisului care permite accesul la datele din registrul național;(vi)fotografia titularului;(vii)semnătura titularului;(viii)domiciliul permanent sau adresa poștală a titularului (opțional);e)cuvintele "modelul Comunităților Europene" în limba română și cuvintele "Permis de mecanic de locomotivă" în celelalte limbi comunitare, tipărite cu galben și formând fundalul permisului;f)culorile de referință:– albastru: albastru reflex Pantone;– galben: galben Pantone;g)informații suplimentare sau restricții medicale la utilizare, impuse în conformitate cu anexa nr. 2 la norme, sub formă de coduri.Aceste coduri vor fi stabilite de Comisie, conform procedurii de reglementare menționate la art. 32 alin. (2) din Directiva 2007/59/CE, pe baza unei recomandări a Agenției Europene a Căilor Ferate.3.CertificatulCertificatul trebuie să conțină:a)numele de familie al titularului;b)prenumele titularului;c)data și locul nașterii titularului;d)– data emiterii certificatului;– data expirării certificatului;– numele autorității emitente;– numărul de identificare atribuit angajatului de către angajator (opțional);e)numărul permisului care permite accesul la datele din registrul național;f)fotografia titularului;g)semnătura titularului;h)domiciliul permanent sau adresa poștală a titularului (opțional);i)numele și adresa operatorului sau a administratorului de infrastructură pentru care titularul are dreptul de a conduce trenuri;j)categoria în care titularul este îndreptățit să conducă;k)tipul sau tipurile de material rulant pe care titularul este autorizat să îl/le conducă;l)infrastructura pe care titularul este autorizat să conducă;m)orice informații suplimentare sau restricții;n)cunoștințele lingvistice.4.Informații minime conținute în registrele naționalea)Informații privind permisulToate informațiile care apar pe permis plus informațiile privind cerințele de verificare stabilite la art. 11 și 16 din norme.b)Informații privind certificatulToate informațiile care apar pe certificat plus informațiile privind cerințele de verificare stabilite la art. 12, 13 și 16 din norme.
 + 
Anexa nr. 2la normeCERINȚE MEDICALE1.Cerințe generale1.1.Mecanicii nu trebuie să sufere de nicio boală și să nu ia niciun medicament și nicio substanță care pot provoca:– o pierdere bruscă a cunoștinței;– o reducere a atenției sau a concentrării;– incapacitate bruscă;– pierderea echilibrului sau a coordonării;– limitarea semnificativă a mobilității.1.2.VedereaTrebuie îndeplinite următoarele cerințe privind vederea:– acuitatea vizuală la distanță, cu sau fără ajutor: 1,0; minimum 0,5 pentru ochiul mai slab;– lentile corectoare maximum: hipermetropie + 5/miopie – 8. Derogările sunt autorizate în cazuri excepționale și după obținerea opiniei unui oftalmolog. Apoi medicul ia decizia;– vederea la apropiere și la distanță medie: suficientă, cu sau fără ajutor;– lentilele de contact și ochelarii sunt autorizați dacă sunt verificați periodic de un specialist;– vederea normală în culori: folosirea unui test recunoscut, cum ar fi Ishihara, precum și a altui test recunoscut, dacă este necesară;– câmpul vizual: complet;– vederea cu ambii ochi: existentă;–––-Liniuța a 7-a a subpct. 1.2 de la pct. 1 al anexei 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 467 din 24 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 30 iunie 2015.– vederea binoculară: existentă;– recunoașterea semnalelor color: testul trebuie să se bazeze pe recunoașterea culorilor unice, și nu pe diferențele relative;– sensibilitate la contraste: bună;– nicio boală de ochi progresivă;– implanturile de lentile intraoculare, keratotomiile și keratectomiile sunt permise numai cu condiția să fie verificate în fiecare an sau la intervale stabilite de medic;– capacitatea de a suporta lumina intensă;– lentilele de contact colorate și lentilele fotocrome nu sunt permise. Lentilele cu filtru UV sunt permise.1.3.Cerințe privind auzul și vorbireaAuz suficient, confirmat de o audiogramă, adică:– auz suficient pentru a purta o discuție telefonică și pentru a putea auzi sunete de avertizare și mesaje radio. Următoarele valori trebuie considerate orientative:– deficiența de auz nu trebuie să fie mai mare de 40 dB la 500 și 1.000 Hz;– deficiența de auz nu trebuie să fie mai mare de 45 dB la 2.000 Hz pentru urechea care are cea mai slabă conducere aeriană a sunetului;– nicio anomalie a sistemului vestibular;– nicio boală cronică care afectează capacitatea de vorbire (dată fiind necesitatea de a transmite mesaje tare și clar);– folosirea dispozitivelor de asistare a auzului este permisă în cazuri speciale.1.4.SarcinaÎn cazul unei toleranțe scăzute sau al unei probleme patologice, sarcina trebuie considerată a fi un motiv pentru excluderea temporară a mecanicilor. Prevederile legale care protejează femeile mecanic gravide trebuie aplicate.2.Conținutul minim al examenului care precedă numirea2.1.Examinările medicale:– un examen medical general;– examinări ale funcțiilor senzoriale (vedere, auz, percepția culorilor);– teste de sânge sau de urină, testarea, între altele, pentru diabetul mellitus, în măsura în care sunt necesare pentru a evalua aptitudinile fizice ale candidatului;– o electrocardiogramă (ECG) în condiții de repaus;– teste pentru detectarea substanțelor psihotrope, cum ar fi drogurile ilegale sau medicamentele psihotrope, precum și a abuzului de alcool, care pun sub semnul întrebării capacitatea profesională;– cognitive: atenția și concentrarea; de memorie; de percepție; de logică;– de comunicare;– psihomotorii: pentru timpul de reacție, coordonarea mâinilor.2.2.Examinările psihologice ocupaționaleScopul examinărilor psihologice ocupaționale este de a ajuta în procesul de angajare și gestionare a personalului. La determinarea conținutului evaluării psihologice, examinarea trebuie să evalueze dacă mecanicul solicitant nu are deficiențe psihologice ocupaționale clar stabilite, în special în ceea ce privește aptitudinile operaționale sau orice factor relevant al personalității, care pot interfera cu exercitarea în siguranță a îndatoririlor.3.Examinările periodice după numire3.1.Frecvența:Examinările medicale (aptitudini fizice) trebuie să aibă loc la interval de 3 ani până la vârsta de 55 de ani și apoi anual.În plus față de această frecvență, medicul acreditat sau recunoscut în temeiul art. 20 din norme trebuie să crească frecvența examinărilor dacă sănătatea salariatului o cere.Fără a aduce atingere art. 16 alin. (1) din norme, o examinare medicală corespunzătoare trebuie desfășurată când există motive pentru a bănui că un titular de permis sau certificat nu mai îndeplinește cerințele medicale stabilite la pct. 1.Starea fizică trebuie verificată regulat și după orice accident de muncă sau orice perioadă de concediu în urma unui accident implicând persoane. Medicul acreditat sau recunoscut în temeiul art. 20 din norme poate decide să efectueze un control medical suplimentar corespunzător, în special după o perioadă de cel puțin 30 de zile de concediu medical.Angajatorul trebuie să îi ceară medicului acreditat sau recunoscut în temeiul art. 20 din norme să verifice starea fizică a mecanicului dacă angajatorul a trebuit să îl retragă pe mecanic din serviciu din motive de siguranță.3.2.Conținutul minim al controlului medical periodicDacă mecanicul îndeplinește criteriile necesare pentru examinarea care se desfășoară înaintea numirii, controalele periodice trebuie să includă cel puțin:– un control medical general;– un control al funcțiilor senzoriale (vedere, auz, percepția culorilor);– analize de sânge sau urină pentru a identifica diabetul mellitus și alte boli sugerate de examenul clinic;– analize pentru detectarea drogurilor dacă există indicii clinice.În plus, pentru mecanicii în vârstă de peste 40 de ani, este necesar, de asemenea, un ECG în condiții de repaus. + 
Anexa nr. 3la normeMETODA DE FORMARETrebuie să existe un echilibru între formarea teoretică (cursuri și demonstrații) și cea practică (experiență la locul de muncă, conducerea trenului cu și fără supraveghere pe linii închise în scop de formare).Formarea asistată de calculator trebuie acceptată pentru învățarea individuală a regulilor operaționale, pentru semnalarea problemelor etc.Utilizarea simulatoarelor, deși nu este obligatorie, poate fi utilă pentru formarea eficientă a mecanicilor; acestea sunt utile în special pentru formarea în condiții de muncă deosebite sau pentru reguli aplicate rar. Simulatoarele au un avantaj special prin faptul că oferă învățare prin practică în cazul evenimentelor care nu pot fi exersate în realitate. În principiu, trebuie folosite simulatoare de ultima generație.În ceea ce privește dobândirea de cunoștințe privind rutele, abordarea care trebuie încurajată trebuie să fie cea în care mecanicul de locomotivă însoțește alt mecanic timp de un număr adecvat de călătorii pe drum, atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte. Între alte metode, se pot folosi înregistrări video ale rutelor, astfel cum se văd din cabina mecanicului, ca metodă alternativă de formare. + 
Anexa nr. 4la normeCUNOȘTINȚE PROFESIONALE GENERALEȘI CERINȚELE PRIVIND PERMISULObiectivul "formării generale" este de a oferi competențe "generale" cu privire la toate aspectele relevante pentru profesia de mecanic de locomotivă. În acest sens, formarea generală se va concentra pe cunoștințele de bază și principiile care se aplică independent de tipul și de natura materialului rulant sau a infrastructurii. Aceasta poate să nu cuprindă exerciții practice.Competențele cu privire la anumite tipuri de material rulant sau cu privire la siguranța și normele de exploatare și tehnicile pentru o anumită infrastructură nu fac parte din competențele "generale". Formarea legată de competențele specifice unui material rulant sau unei infrastructuri se referă la certificatul de mecanic de locomotivă și este specificată în anexele nr. 5 și 6 la norme.Formarea generală cuprinde temele 1-7 enumerate mai jos. Ordinea în care sunt enumerate nu reprezintă o ordine de prioritate.Infinitivele lungi utilizate în listă indică natura competenței pe care cursantul trebuie să o dobândească. Sensul acestora este descris în tabelul următor:┌────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┐│ Natura competenței │ Descriere │├────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤│cunoaștere, descriere │descrie dobândirea de cunoștințe (date, fapte) care││ │sunt necesare pentru a înțelege relațiile │├────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤│înțelegere, identificare│descrie identificarea și memorarea contextului, a ││ │îndeplinirii sarcinilor și a rezolvării problemelor││ │într-un cadru definit │└────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────┘1.Sarcinile unui mecanic de locomotivă, mediul de lucru, rolul său și responsabilitatea sa în activitățile feroviare, exigențele sarcinilor mecanicului din punct de vedere profesional și personal:a)cunoașterea în linii generale a legislației și a regulilor aplicabile în materie de exploatare și siguranță feroviară (cerințe și proceduri privind certificarea mecanicilor de locomotivă, mărfurile periculoase, protecția mediului, protecția împotriva incendiilor etc.);b)înțelegerea cerințelor specifice și a exigențelor profesionale și personale (munca în mare parte pe cont propriu, lucrul în ture pe un ciclu de 24 de ore, protecție și securitate individuală, citirea și actualizarea documentelor etc.);c)înțelegerea comportamentelor care sunt compatibile cu responsabilități esențiale pentru siguranță (medicamente, alcool, droguri și alte substanțe psihoactive, boală, stres, oboseală etc.);d)identificarea documentelor de referință și de exploatare (de exemplu, manualul de proceduri, manualul de parcurs, manualul mecanicului etc.);e)identificarea responsabilităților și a funcțiilor persoanelor implicate;f)înțelegerea importanței de a fi precis în ceea ce privește îndeplinirea sarcinilor și metodele de lucru;g)înțelegerea sănătății și a siguranței la locul de muncă (de exemplu, codul de conduită pe căile ferate și în apropierea acestora, codul de conduită la urcarea și coborârea în siguranță de pe unitatea de tracțiune, ergonomie, reguli de siguranță a personalului, echipamente de protecție individuală etc.);h)cunoașterea aptitudinilor și a principiilor în materie de comportament (managementul stresului, situații extreme etc.);i)cunoașterea principiilor de protecție a mediului (conducere durabilă etc.).2.Tehnologii feroviare, inclusiv principiile de siguranță care stau la baza regulilor de exploatare:a)cunoașterea principiilor, a regulamentelor și a dispozițiilor privind siguranța activităților feroviare;b)identificarea responsabilităților și a funcțiilor persoanelor implicate.3.Principii de bază ale infrastructurii feroviare:a)cunoașterea principiilor și a parametrilor sistemici și structurali;b)cunoașterea caracteristicilor generale ale căilor ferate, ale stațiilor și ale stațiilor de triaj;c)cunoașterea structurilor feroviare (poduri, tuneluri, puncte etc.);d)cunoașterea modurilor de exploatare (cale ferată simplă, cale ferată dublă etc.);e)cunoașterea sistemelor de semnalizare și de control ale trenurilor;f)cunoașterea instalațiilor de siguranță (detectoare de osii supraîncălzite, detectoare de fum în tuneluri etc.);g)cunoașterea alimentării cu energie de tracțiune (catenară, a treia șină etc.).4.Principii de bază ale comunicării operaționale:a)cunoașterea importanței comunicării și a mijloacelor și procedurilor de comunicare;b)identificarea persoanelor pe care mecanicul trebuie să le contacteze, precum și a rolului și responsabilității acestora (personalul administratorului de infrastructură, sarcinile personalului altor trenuri etc.);c)identificarea situațiilor/cauzelor care impun inițierea comunicării;d)înțelegerea metodelor de comunicare.5.Trenurile, elementele lor constitutive și cerințele tehnice pentru unitățile de tracțiune, vagoanele de marfă și de pasageri și alte tipuri de material rulant:a)cunoașterea tipurilor generice de tracțiune (electrică, diesel, aburi etc.);b)descrierea caracteristicilor unui vehicul (boghiuri, organe, cabină de conducere, sisteme de protecție etc.);c)cunoașterea conținutului și a sistemelor de etichetare;d)cunoașterea documentației privind compunerea trenului;e)înțelegerea sistemelor de frânare și a calculării performanțelor;f)identificarea vitezei trenului;g)identificarea sarcinii maxime și a forțelor exercitate asupra cuplei;h)cunoașterea funcționării și a scopului sistemului de management al trenului.6.Riscuri legate de activitățile feroviare în general:a)înțelegerea principiilor care guvernează siguranța traficului;b)cunoașterea riscurilor legate de activitățile feroviare și a diverselor mijloace care trebuie folosite pentru reducerea acestora;c)cunoașterea incidentelor de siguranță și înțelegerea comportamentului necesar/reacției necesare;d)cunoașterea procedurilor aplicabile accidentelor în care sunt implicate persoane (de exemplu, evacuarea).7.Principii de bază ale fizicii:a)înțelegerea forțelor la nivelul roții;b)identificarea factorilor care influențează performanța la accelerare și la frânare (condiții meteorologice, echipamente de frânare, aderență redusă, sablare etc.);c)înțelegerea principiilor energiei electrice (circuite, tensiune de măsură etc.).Anexa 4 a fost înlocuită cu anexa din HOTĂRÂREA nr. 467 din 24 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 30 iunie 2015, conform modificării aduse de pct. 2 al art. I din același act normativ. + 
Anexa nr. 5la normeCUNOȘTINȚE PROFESIONALE PRIVIND MATERIALUL RULANT ȘICERINȚELE PRIVIND CERTIFICATULDupă încheierea formării specifice privind materialul rulant, mecanicii trebuie să fie capabili să desfășoare următoarele sarcini:1.Teste și verificări anterioare plecăriiMecanicii trebuie să fie capabili:– să strângă documentele și echipamentele necesare;– să verifice capacitățile unității de tracțiune;– să verifice informațiile introduse în documentele de la bordul unității de tractare;– să asigure, prin efectuarea verificărilor și testelor precizate, că unitatea de tractare este capabilă de a furniza puterea de tractare necesară și că echipamentul de siguranță este funcțional;– să verifice disponibilitatea și funcționalitatea protecției recomandate și echipamentele de siguranță la predarea unei locomotive la începutul unei curse;– să efectueze orice operațiuni curente de întreținere preventivă.2.Cunoașterea materialului rulantPentru a conduce o locomotivă, mecanicii trebuie să cunoască toate mecanismele de comandă și indicatoarele care le sunt puse la dispoziție, în special pe cele care privesc:– tracțiunea;– frânele;– elementele privind siguranța traficului.Pentru a identifica și a localiza neregulile materialului rulant, pentru a le raporta și a determina ce este necesar pentru a le repara și, în anumite cazuri, pentru a acționa asupra lor, mecanicii trebuie să cunoască:– structurile mecanice;– echipamentul de suspensie, tracțiune și legare;– mecanismul de rulare;– echipamentul de siguranță;– rezervoarele de combustibil, sistemul de alimentare, echipamentul de evacuare;– sensul semnelor din interiorul și exteriorul materialului rulant, în special simbolurile utilizate pentru transportul mărfurilor periculoase;– sistemele de înregistrare a cursei;– sistemele electrice și pneumatice;– colectarea sistemelor de curent și de înaltă tensiune;– echipamentele de comunicații (sistem radio de comunicații între tren și unitățile fixe etc.);– organizarea curselor;– componentele materialului rulant, utilitatea acestora și dispozitivele specifice materialului remorcat, în special sistemul de oprire a trenului prin evacuarea aerului din conducta de frână;– sistemul de frânare;– componentele specifice unităților de tracțiune;– lanțul de tracțiune, motoarele și transmisia.3.Testarea frânelorMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a verifica și de a calcula, înainte de plecare, dacă tonajul frânat real al trenului corespunde tonajului necesar de frânat în cazul secției respective de circulație, astfel cum se precizează în documentele vehiculului;– să verifice funcționarea diferitelor componente ale sistemului de frânare al vehiculului de tracțiune și al trenului, după caz, înainte de plecare, la plecare și în timpul mersului.4.Modul de operare și viteza maximă a trenului în raport cu caracteristicile linieiMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a reține informațiile care le-au fost transmise înainte de plecare;– de a determina tipul de mers și limita de viteză a trenului în funcție de limitele de viteză, condițiile atmosferice sau modificările la sistemul de semnalizare.5.Conducerea trenului astfel încât să nu se deterioreze instalațiile sau vehiculeleMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a utiliza sistemele de control disponibile în conformitate cu normele aplicabile;– de a porni trenul ținând cont de limitările de aderență și putere;– de a activa frânele la decelerări și opriri, ținând seama de materialul rulant și de instalații.6.Funcționarea necorespunzătoareMecanicii trebuie:– să fie capabili să depisteze comportamente neobișnuite ale trenului;– să poată inspecta trenul și identifica indiciile funcționării necorespunzătoare, să facă distincții între ele, să reacționeze după importanța relativă a acestora și să încerce să le remedieze, dând întotdeauna prioritate siguranței traficului feroviar și persoanelor;– să cunoască mijloacele disponibile de protecție și comunicare.7.Incidente și accidente de operare, incendii și accidente soldate cu accidentarea persoanelorMecanicii trebuie:– să poată lua măsuri pentru a proteja trenul și a solicita asistență în cazul unui accident soldat cu accidentarea persoanelor aflate în tren;– să poată determina dacă trenul transportă mărfuri periculoase și să le identifice pe baza documentelor trenului și a listelor vagoanelor;– să cunoască procedurile privind evacuarea unui tren în caz de urgență.8.Condiții pentru continuarea mersului după un incident soldat cu avarierea materialului rulantDupă un incident, mecanicii trebuie să fie capabili de a evalua dacă vehiculul poate continua călătoria și în ce condiții, pentru a informa administratorul de infrastructură în legătură cu acele condiții cât mai devreme posibil.Mecanicii trebuie să fie capabili de a determina dacă evaluarea din partea unui expert este necesară înainte ca trenul să continue călătoria.9.Imobilizarea trenuluiMecanicii trebuie să ia măsuri pentru a se asigura că trenul sau părți din acesta sunt asigurate contra pornirii din loc, chiar în cele mai dificile condiții.În plus, mecanicii trebuie să aibă cunoștințe privind măsurile care trebuie luate pentru a opri un tren sau părți ale acestuia în cazul în care trenul a început să pornească din loc în mod neașteptat.
 + 
Anexa nr. 6la normeCUNOȘTINȚELE PROFESIONALE DE INFRASTRUCTURĂ ȘICERINȚELE PRIVIND CERTIFICATULProbleme legate de infrastructură1.Testarea frânelorMecanicii trebuie să fie capabili de a verifica și de a calcula, înainte de plecare, dacă tonajul frânat real al trenului corespunde tonajului necesar de frânat în cazul secției respective de circulație, astfel cum se precizează în documentele vehiculului.2.Tipul operării și viteza maximă a trenului conform caracteristicilor linieiMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a reține informațiile care le-au fost transmise, ca, de exemplu, limitele de viteză sau modificările la sistemul de semnalizare;– de a determina tipul de mers și viteza maximă admisă a trenului pe baza caracteristicilor liniei.3.Cunoașterea linieiMecanicii trebuie să fie capabili de a anticipa probleme și de a reacționa corespunzător în ceea ce privește siguranța și alte performanțe, cum ar fi punctualitatea și aspectele economice. Ca urmare, ei trebuie să aibă cunoștințe temeinice privind liniile de cale ferată și instalațiile de pe ruta acestora și de pe alte rute convenite.Următoarele aspecte sunt importante:– condițiile operaționale (modificările aduse liniilor, mersul în sens unic etc.);– desfășurarea unei verificări a rutei și consultarea documentelor relevante;– identificarea liniilor care pot fi utilizate pentru un anumit tip de mers;– regulile de trafic aplicabile și semnificația sistemului de semnalizare;– regimul operațiunilor;– sistemul de blocare și regulamentele asociate;– numele stațiilor și poziția și observarea de la distanță a stațiilor și a cabinelor de semnalizare pentru adaptarea corespunzătoare a operării;– semnalizarea tranziției între diferite sisteme de operare sau de furnizare a curentului electric;– limitele de viteză pentru diferitele categorii de trenuri conduse;– profilurile topografice;– condițiile speciale de frânare, de exemplu, pe liniile cu pante foarte abrupte;– funcții speciale de operare: semnale speciale, semne, condiții de plecare etc.4.Reguli de siguranțăMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a porni trenurile când toate condițiile necesare sunt îndeplinite (orar, ordin sau semnal de plecare, operarea semnalelor dacă este necesar etc.);– de a observa semnalele din cale și semnalizările din cabină, de a le interpreta imediat și fără erori și de a acționa după cum s-a indicat;– de a conduce trenul în condiții de siguranță, conform unor moduri specifice de operare, de a aplica, dacă li s-a indicat, regimuri speciale, restricții temporare de viteză, mersul în sens opus, permisiunea de a transmite semnale în caz de pericol, alternarea operațiunilor, întoarceri de a circula pe linii unde se execută lucrări;– de a respecta opririle programate sau suplimentare și, dacă este necesar, de a desfășura operațiunile suplimentare pentru pasageri în timpul acestor opriri, în special deschiderea și închiderea ușilor.5.Conducerea trenuluiMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a cunoaște poziția trenului pe linie în orice moment;– de a activa frânele la decelerări și opriri, ținând seama de materialul rulant și de instalații;– de a adapta mersul trenului în conformitate cu orarul și ordinele date pentru economisirea energiei, luând în considerare caracteristicile unității de tracțiune, trenul, linia și mediul.6.Funcționare necorespunzătoareMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a fi atenți, în măsura în care o permite operarea trenului, la întâmplări neobișnuite privind infrastructura și mediul: semnalele, liniile, rezerva de energie, trecerile la nivel, împrejurimile liniilor, alt trafic;– de a cunoaște distanțele particulare până la îndepărtarea obstacolelor;– de a informa gestionarul de infrastructură cât mai curând posibil în legătură cu locul și natura anomaliilor observate, asigurându-se că informațiile au fost înțelese;– de a lua în calcul infrastructura, de a asigura sau de a lua măsuri pentru a asigura siguranța traficului și a persoanelor, oricând este necesar.7.Incidente și accidente de operare, incendii și accidente soldate cu accidentarea de persoaneMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a lua măsuri pentru a proteja trenul și a solicita asistență în cazul unui accident soldat cu accidentarea de persoane;– de a determina unde să oprească trenul în cazul unui incendiu și de a facilita evacuarea pasagerilor, dacă este necesar;– de a furniza informații utile privind incendiul cât mai curând posibil, dacă incendiul nu poate fi ținut sub control de către mecanic singur;– de a informa gestionarul de infrastructură în legătură cu aceste condiții cât mai curând posibil;– de a evalua dacă infrastructura permite vehiculului să își continue mersul și în ce condiții.8.TESTELE LINGVISTICE1.Mecanicii care trebuie să comunice cu administratorul de infrastructură cu privire la probleme esențiale de siguranță trebuie să aibă cunoștințe lingvistice în cel puțin una dintre limbile stabilite de administratorul de infrastructură respectiv. Cunoștințele lingvistice trebuie să le permită acestora să comunice activ și eficient în situații normale, de avarie și de urgență. Aceștia trebuie să fie capabili să utilizeze mesajele și metoda de comunicare precizate în STI «Exploatarea și gestionarea traficului».2.Pentru a răspunde cerințelor prevăzute la pct. 1, mecanicii trebuie să fie capabili să înțeleagă, atât la nivel de ascultare, cât și de citit, și să comunice, atât verbal, cât și în scris, conform nivelului B1 din Cadrul european comun de referință pentru limbi – CEFR, stabilit de Consiliul Europei.3.În cazul secțiunilor dintre frontiere și în cazul stațiilor situate în apropierea granițelor și desemnate pentru operațiuni transfrontaliere, mecanicii trenurilor exploatate de un operator de transport feroviar pot fi scutiți de administratorul de infrastructură de la cerințele prevăzute la pct. 2, cu condiția ca procedura de mai jos să fie aplicată:a)operatorul de transport feroviar solicită o derogare de la administratorul de infrastructură pentru mecanicii în cauză. Pentru a garanta tratamentul echitabil și egal al candidaților, administratorul de infrastructură aplică aceeași procedură de evaluare în cazul fiecărei cereri de acordare a derogării depuse, această procedură făcând parte din documentul de referință al rețelei;b)administratorul de infrastructură acordă o derogare în cazul în care operatorul de transport feroviar poate dovedi că a luat suficiente măsuri pentru a asigura comunicarea între mecanicii implicați și personalul administratorului de infrastructură în situații normale, de avarie și de urgență, astfel cum se prevede la pct. 1;c)operatorii de transport feroviar și administratorii de infrastructură se asigură că personalul în cauză cunoaște aceste reguli și proceduri și că beneficiază de o formare corespunzătoare prin intermediul sistemelor lor de management al siguranței.Pct. 8 al anexei 6 a fost modificat de art. I din HOTĂRÂREA nr. 566 din 10 august 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 626 din 16 august 2016.Aceștia trebuie să fie capabili de a utiliza mesajele și metoda de comunicare precizată în STI "Operațiuni". Mecanicii trebuie să fie capabili de a comunica conform nivelului 3 din tabelul următor:Nivelul de limbă și comunicareCapacitatea de exprimare orală într-o limbă poate fi divizată în 5 niveluri:

Nivelul Descrierea
5          – poate adapta modul de vorbire la orice interlocutor
– poate exprima o părere
– poate negocia
– poate convinge
– poate da sfaturi
4      – poate face față unor situații complet neprevăzute
– poate formula presupuneri
– poate exprima o părere motivată
3       – poate face față unor situații practice care presupun un element neprevăzut
– poate descrie
– poate purta o conversație simplă
2      – poate face față unei situații practice simple
– poate pune întrebări
– poate răspunde la întrebări
1 – poate vorbi folosind propoziții memorate

 + 
Anexa nr. 7la normeFRECVENȚA EXAMENELORFrecvența minimă a verificărilor periodice va fi după cum urmează:a)cunoștințe lingvistice (numai pentru cei care nu sunt vorbitori nativi): la fiecare 3 ani sau după o absență de mai mult de un an;b)cunoștințe de infrastructură (inclusiv cunoștințe privind ruta și regulile de operare): la fiecare 3 ani sau după o absență de mai mult de un an pe ruta respectivă;c)cunoștințe de material rulant: la fiecare 3 ani.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x