privind certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar din România(actualizate până la data de 1 ianuarie 2016*)
–––-Notă …
──────────
*) Aprobate de HOTĂRÂREA nr. 1.611/2009, publicată în Monitorul Oficial nr. 13 din 8 ianuarie 2010.
────────── +
Capitolul IObiectivul, domeniul de aplicare şi definiţiiObiectivul +
Articolul 1(1) Prezentele norme stabilesc condiţiile şi procedurile de certificare a mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar din România. … (2) Prezentele norme specifică sarcinile pentru care sunt responsabile autorităţile competente, mecanicii de locomotivă, precum şi alte părţi implicate în sistemul feroviar, în special operatorii de transport feroviar, administratorii infrastructurii feroviare şi centrele de formare profesională. … Domeniul de aplicare +
Articolul 2(1) Prezentele norme se aplică mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar din România, operatorilor de transport feroviar cărora li se impune deţinerea unui certificat de siguranţă sau administratorilor de infrastructură feroviară cărora li se impune deţinerea unei autorizaţii de siguranţă. … (2) Trenurilor de marfă nu li se interzice traversarea frontierei sau efectuarea transportului pe căile ferate din România, în baza dispoziţiilor naţionale privind alte tipuri de personal al trenurilor de marfă. … (3) Fără a aduce atingere art. 7, se exceptează de la aplicarea măsurilor adoptate prin prezentele norme mecanicii de locomotivă care îşi desfăşoară activitatea în exclusivitate pe: … a) metrouri, tramvaie şi alte sisteme feroviare uşoare; … b) reţelele care sunt separate funcţional de restul sistemului feroviar şi sunt destinate exclusiv exploatării serviciilor de transport de persoane şi de marfă locale, urbane sau suburbane; … c) infrastructuri feroviare private utilizate numai de proprietarii acestora pentru operaţiunile proprii de transport al mărfurilor; … d) secţiuni de linie închise temporar traficului normal în scopul întreţinerii, al înnoirii sau al modernizării sistemului feroviar. … Definiţii +
Articolul 3În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) autoritate competentă – Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română, denumită în continuare ASFR, prevăzută la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară; … b) mecanic de locomotivă – persoană capabilă şi autorizată să conducă trenuri, inclusiv locomotive, locomotive de manevră, trenuri pentru lucrări de infrastructură, vehicule feroviare de întreţinere sau trenuri pentru transportul feroviar de pasageri ori de mărfuri în mod autonom, responsabil şi în siguranţă; … c) alţi membri ai personalului de bord care îndeplinesc sarcini esenţiale de siguranţă – personalul aflat la bordul trenului care nu îndeplineşte funcţia de mecanic de locomotivă, dar care contribuie la garantarea siguranţei trenurilor, a pasagerilor şi a mărfurilor transportate; … d) sistem feroviar – sistemul compus din infrastructurile feroviare, inclusiv liniile şi instalaţiile fixe ale sistemului feroviar plus materialul rulant de toate categoriile şi originile care operează pe infrastructura respectivă, astfel cum este definit potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteză, cu modificările şi completările ulterioare, şi, respectiv, ale Hotărârii Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar convenţional, cu modificările şi completările ulterioare; … e) administratorul de infrastructură feroviară – orice organism sau orice operator economic care are ca obiect principal de activitate administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare, prevăzut la art. 1 alin. (10) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, incluzând şi administrarea sistemelor de conducere a circulaţiei, de control şi de siguranţă a infrastructurii; funcţiile administratorului de infrastructură de pe o reţea sau o parte a unei reţele pot fi alocate, în conformitate cu reglementările în vigoare, mai multor organisme sau operatori economici; … f) operator de transport feroviar – orice operator economic cu capital de stat sau privat, prevăzut la art. 2 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacităţilor de infrastructură feroviară şi tarifarea utilizării infrastructurii feroviare, cu modificările şi completările ulterioare, a cărui activitate principală constă în efectuarea de prestaţii de transport de marfă şi/sau de călători pe calea ferată, tracţiunea fiind asigurată de acest operator economic. Termenul include, de asemenea, şi operatorii economici care asigură numai tracţiunea; … g) specificaţii tehnice de interoperabilitate (STI) – specificaţiile care se referă la un subsistem sau parte a unui subsistem cu scopul de a îndeplini cerinţele esenţiale şi pentru a asigura interoperabilitatea sistemelor feroviare transeuropene de mare viteză şi convenţionale, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 850/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr. 1.533/2003, cu modificările şi completările ulterioare; … h) agenţie – Agenţia Feroviară Europeană înfiinţată prin Regulamentul (CE) nr. 881/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004; … i) certificat de siguranţă – certificatul eliberat unui operator de transport feroviar de către autoritatea competentă în conformitate cu prevederile Legii nr. 55/2006; … j) certificat – certificat complementar armonizat care indică infrastructura pe care titularul certificatului este autorizat să conducă şi materialul rulant pe care titularul certificatului este autorizat să îl conducă; … k) autorizaţie de siguranţă – autorizaţia eliberată unui administrator de infrastructură feroviară de către autoritatea competentă în conformitate cu prevederile Legii nr. 55/2006; … l) centru de formare – entitatea acreditată sau recunoscută de autoritatea competentă pentru efectuarea de cursuri de formare, conform reglementărilor în vigoare. … +
Capitolul IICertificarea mecanicilor de locomotivăModelul comunitar de certificare +
Articolul 4(1) Mecanicii de locomotivă trebuie să aibă capacitatea fizică şi calificările necesare pentru conducerea trenurilor şi trebuie să deţină următoarele documente: … a) un permis care să demonstreze că mecanicul satisface condiţiile minime privind cerinţele medicale, are studii de bază şi aptitudini profesionale generale. Permisul îl identifică pe mecanic şi autoritatea emitentă şi menţionează durata de valabilitate. Permisul trebuie să cuprindă cerinţele anexei nr. 1 la prezentele norme, până la adoptarea modelului de certificare comunitar; … b) unul sau mai multe certificate care indică infrastructura pe care titularul certificatului este autorizat să conducă şi materialul rulant pe care deţinătorul certificatului este autorizat să îl conducă. Fiecare certificat este în conformitate cu cerinţele anexei nr. 1 la prezentele norme. … (2) Cerinţa de a deţine un certificat pentru o anumită parte a infrastructurii nu se aplică în cazurile excepţionale enumerate în continuare, cu condiţia ca alt mecanic de locomotivă care deţine un certificat valabil pentru infrastructura în cauză să asiste mecanicul respectiv în timpul condusului: … a) când o perturbare a serviciului feroviar impune devierea trenurilor sau întreţinerea căilor ferate, conform specificaţiilor administratorului infrastructurii feroviare; … b) pentru servicii unice excepţionale pentru care se utilizează trenuri vechi; … c) pentru servicii unice excepţionale, cu acordul administratorului infrastructurii feroviare; … d) pentru livrarea sau testarea unui tren nou sau a unei locomotive noi; … e) pentru formarea şi examinarea mecanicilor de locomotivă. Decizia de a recurge la această posibilitate aparţine operatorului de transport feroviar şi nu poate fi luată de administratorul infrastructurii feroviare în cauză sau de autoritatea competentă. Atunci când se face apel la un mecanic de locomotivă suplimentar, după cum se prevede la alin. (2), administratorul infrastructurii feroviare este informat în prealabil. … (3) Certificatul autorizează mecanicii de locomotivă să conducă în cadrul uneia sau al mai multora dintre următoarele categorii: … a) categoria A: locomotive de manevră, trenuri pentru lucrări de infrastructură, vehicule pentru întreţinerea liniilor şi orice alte locomotive atunci când sunt folosite pentru manevre; … b) categoria B: transportul de pasageri şi/sau de mărfuri. Un certificat poate să conţină o autorizaţie pentru toate categoriile, care acoperă toate codurile prevăzute la alin. (4). … (4) Modelele de permis, de certificat şi de copie certificată a certificatului şi, de asemenea, caracteristicile fizice ale acestora, ţinând cont de măsurile de combatere a falsurilor, vor respecta cerinţele şi caracteristicele modelului comunitar. Codurile comunitare pentru diferitele tipuri din categoriile A şi B, astfel cum sunt prevăzute la alin. (3), sunt cele adoptate la nivel comunitar. … Măsurile împotriva falsificării +
Articolul 5Autorităţile competente şi organismele emitente iau toate măsurile care se impun pentru a evita riscul de falsificare a permiselor şi a certificatelor şi de modificare ilicită a registrelor prevăzute la art. 22.Eliberarea permisului, limba şi organismele emitente +
Articolul 6(1) Permisul se redactează în limba română de către autoritatea competentă, astfel cum este aceasta definită la art. 3 lit. a), şi se păstrează în posesia titularului său. … (2) Operatorul de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară care îl angajează sau îl preia prin contract pe mecanicul de locomotivă îi eliberează acestuia un certificat redactat în limba română. Certificatul se păstrează la operatorul de transport feroviar sau la administratorul de infrastructură feroviară, mecanicilor de locomotivă înmânându-li-se o copie certificată a acestuia. … Valabilitatea geografică +
Articolul 7(1) Permisul emis în condiţiile prezentei hotărâri este valabil pe întregul teritoriu al Comunităţii. … (2) Certificatul este valabil numai pe infrastructurile şi materialul rulant specificate pe acesta. … Recunoaşterea documentelor de certificare a mecanicilor de locomotivă din ţări terţe +
Articolul 8Documentele de certificare a mecanicilor de locomotivă din ţări terţe care conduc exclusiv pe secţiuni de frontieră ale sistemului feroviar din România pot fi recunoscute în conformitate cu acordurile bilaterale cu ţara terţă respectivă. +
Capitolul IIICondiţiile de obţinere a permisului şi a certificatuluiCerinţe minime +
Articolul 9(1) Pentru a obţine un permis, solicitanţii trebuie să îndeplinească cerinţele minime prevăzute la art. 10 şi 11. … (2) Pentru a obţine un certificat şi pentru ca acesta să rămână valabil, solicitanţii trebuie să deţină un permis şi trebuie să îndeplinească cerinţele minime prevăzute la art. 12 şi 13. … (3) Pe teritoriul României vor fi recunoscute permisele eliberate în alte state membre ale Uniunii Europene potrivit art. 7 din Directiva 2007/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2007 privind certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar comunitar. … +
Secţiunea IPermisulVârsta minimă +
Articolul 10Vârsta minimă a solicitanţilor de permise nu poate să fie mai mică de 20 de ani. Cu toate acestea, se pot elibera permise solicitanţilor de la vârsta de 18 ani, însă valabilitatea unui astfel de permis va fi limitată la teritoriul naţional.Cerinţe de bază +
Articolul 11(1) În conformitate cu prevederile comunitare în vigoare, solicitanţii trebuie să fi absolvit cel puţin nouă ani de studii (primare, gimnaziale şi liceale) şi să fi absolvit o formare de bază echivalentă cu nivelul 3 la care se face referire în Recomandarea Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2008 nr. 2008/C111/01, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C111 din 6 mai 2009 privind stabilirea Cadrului european al calificărilor pentru învăţarea de-a lungul vieţii. … (2) Solicitanţii trebuie să prezinte o confirmare a faptului că au o stare fizică corespunzătoare, supunându-se unui examen medical efectuat de un medic acreditat sau recunoscut în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi sub supravegherea medicului respectiv. Examinarea acoperă cel puţin criteriile indicate în secţiunile 1.1, 1.2, 1.3 şi 2.1 din anexa nr. 2 la prezentele norme. … (3) Solicitanţii trebuie să dovedească faptul că au o stare psihologică corespunzătoare din punct de vedere profesional, supunându-se unui examen medical efectuat de un psiholog sau medic acreditat ori recunoscut în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau sub supravegherea medicului respectiv. Examinarea acoperă cel puţin criteriile indicate în secţiunea 2.2 din anexa nr. 2 la prezentele norme. … (4) Solicitanţii trebuie să dovedească competenţa profesională generală, trecând un examen care acoperă cel puţin subiectele generale enumerate în anexa nr. 4 la prezentele norme. … +
Secţiunea a II-aCertificatulCunoştinţe lingvistice +
Articolul 12Criteriul cunoştinţelor lingvistice menţionat în anexa nr. 6 la prezentele norme trebuie să fie îndeplinit pentru infrastructura pentru care este acordat certificatul.Calificări personale +
Articolul 13(1) Solicitanţii trebuie să fi promovat un examen de verificare a cunoştinţelor şi a competenţei lor profesionale privind materialul rulant pentru care se solicită certificatul. Acest examen acoperă cel puţin subiectele generale prevăzute în anexa nr. 5 la prezentele norme. … (2) Solicitanţii trebuie să fi promovat un examen de verificare a cunoştinţelor şi a competenţei lor profesionale privind infrastructura pentru care se solicită certificatul. Acest examen trebuie să acopere cel puţin subiectele generale prevăzute în anexa nr. 6 la prezentele norme. Atunci când este cazul, examenul acoperă, de asemenea, cunoştinţele lingvistice în conformitate cu secţiunea 8 din anexa nr. 6. … (3) Solicitanţii sunt formaţi de către operatorul de transport feroviar sau de către administratorul infrastructurii feroviare pentru a cunoaşte sistemul propriu de siguranţă prevăzut în Legea nr. 55/2006. … +
Capitolul IVProcedura de obţinere a permisului şi a certificatuluiObţinerea unui permis +
Articolul 14(1) Autoritatea competentă elaborează procedura ce trebuie urmată pentru obţinerea unui permis, care va fi aprobată prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I. … (2) Toate solicitările de permis sunt adresate autorităţii competente de către mecanicul candidat sau de orice entitate care acţionează în numele acestuia. … (3) Solicitările adresate autorităţii competente pot să vizeze acordarea unui nou permis, actualizarea unor detalii ale permisului, o reînnoire sau eliberarea unui duplicat. … (4) Autoritatea competentă eliberează permisul cât mai repede cu putinţă, dar nu mai târziu de o lună de la primirea tuturor documentelor necesare. … (5) Permisul este valabil 10 ani, dacă sunt îndeplinite prevederile art. 16 alin. (1). … (6) Un permis se eliberează într-un singur exemplar original. Orice duplicare a permisului, alta decât cea efectuată de către autoritatea competentă atunci când se solicită un duplicat, este interzisă. … Obţinerea unui certificat +
Articolul 15(1) Fiecare operator de transport feroviar şi fiecare administrator de infrastructură feroviară îşi stabilesc propriile proceduri de eliberare şi actualizare a certificatelor ca parte integrantă a sistemului său de siguranţă, cu respectarea cerinţelor privind procedurile de eliberare şi actualizare a certificatelor care vor fi aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi în conformitate cu prezentele norme. … (2) Procedurile de eliberare şi actualizare a certificatelor cuprind informaţii privind posibilitatea iniţierii unei contestaţii care să permită solicitanţilor să ceară o reevaluare a unei decizii privind actualizarea, suspendarea sau retragerea unui certificat, iar în cazul în care nu se ajunge la un acord, părţile se pot adresa autorităţii competente pentru soluţionare. … (3) Operatorii de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară actualizează fără întârziere un certificat de fiecare dată când deţinătorul certificatului obţine autorizaţii suplimentare referitoare la materialul rulant sau la infrastructură. … Verificările periodice +
Articolul 16(1) Pentru ca un permis să rămână valabil, titularul acestuia este supus la examinări periodice şi/sau teste privind cerinţele prevăzute la alin. (2) şi (3) ale art. 11, precum şi: … a) în ceea ce priveşte cerinţele medicale, trebuie să se respecte frecvenţa minimă în conformitate cu subsecţiunea 3.1 din anexa nr. 2 la prezentele norme. Aceste verificări medicale sunt efectuate de către medici acreditaţi sau recunoscuţi în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau sub supravegherea medicului respectiv; … b) în ceea ce priveşte cunoştinţele profesionale generale, se aplică prevederile alin. (8) al art. 23. La reînnoirea unui permis, autoritatea competentă verifică în registrul prevăzut la art. 22 alin. (1) lit. a) dacă mecanicul de locomotivă a îndeplinit cerinţele prevăzute la primul paragraf din prezentul alineat. … (2) Pentru ca un certificat să rămână valabil, deţinătorul acestuia se supune unor verificări periodice şi/sau unor teste privind cerinţele prevăzute la art. 12 şi 13. Frecvenţa acestor verificări şi/sau teste este stabilită de către operatorul de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară care îl angajează ori îl contractează pe mecanicul de locomotivă în conformitate cu propriul sistem de gestionare a siguranţei şi respectă frecvenţele minime stabilite în anexa nr. 7 la prezentele norme. Pentru fiecare dintre verificările prevăzute la alin. (1), organismul emitent confirmă printr-o declaraţie pe certificat şi în registrul prevăzut la art. 22 alin. (2) lit. a) că mecanicul de locomotivă a îndeplinit cerinţele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b). … (3) Atunci când o verificare periodică nu este efectuată sau are un rezultat negativ, se aplică procedura stabilită la art. 18. … Încetarea contractului de muncă +
Articolul 17(1) Când unui mecanic de locomotivă îi încetează contractul de muncă cu un operator de transport feroviar sau un administrator de infrastructură feroviară, în condiţiile legii, aceştia din urmă informează autoritatea competentă fără întârziere. Permisul rămâne valabil, dacă sunt în continuare îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (1) al art. 16. … (2) Un certificat îşi pierde valabilitatea atunci când deţinătorul acestuia nu mai este angajat ca mecanic de locomotivă. În acest caz, titularul primeşte o copie autentificată a acestuia şi a tuturor documentelor care fac dovada formării, a calificărilor, a experienţei şi a competenţelor sale profesionale. La eliberarea unui certificat pentru un mecanic de locomotivă, operatorul de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară evaluează aceste documente. … Monitorizarea mecanicilor de locomotivă de către operatorii de transport feroviar şi administratorii infrastructurii feroviare +
Articolul 18(1) Operatorii de transport feroviar şi administratorii infrastructurii feroviare se asigură şi verifică dacă permisele şi certificatele mecanicilor de locomotivă pe care îi angajează sau îi contractează sunt valabile. Operatorii de transport feroviar şi administratorii infrastructurii feroviare stabilesc un sistem de monitorizare a propriilor mecanici de locomotivă. În cazul în care rezultatul unei astfel de monitorizări pune la îndoială competenţa profesională a unui mecanic de locomotivă şi păstrarea valabilităţii permisului sau a certificatului, operatorii de transport feroviar şi administratorii infrastructurii feroviare iau imediat măsurile care se impun, după caz. … (2) În situaţia în care un mecanic de locomotivă consideră că starea sănătăţii sale pune sub semnul întrebării capacitatea sa de a-şi exercita profesia, informează imediat operatorul de transport feroviar sau administratorul de infrastructură feroviară, după caz. … (3) În cazul în care operatorul de transport feroviar sau un administrator de infrastructură feroviară ia cunoştinţă sau este informat de către medic că sănătatea unui mecanic de locomotivă s-a deteriorat astfel încât capacitatea sa de a-şi exercita profesia este pusă la îndoială, aceştia iau imediat măsurile necesare, inclusiv examinarea prevăzută în subsecţiunea 3.1 din anexa nr. 2 la prezentele norme, iar dacă este necesar, sunt dispuse retragerea certificatului, precum şi actualizarea registrului prevăzut la art. 22 alin. (2). … (4) Operatorul de transport feroviar şi administratorul de infrastructură feroviară au obligaţia de a se asigura că în timpul serviciului mecanicii de locomotivă nu se află sub influenţa niciunei substanţe care le-ar putea afecta concentrarea, atenţia sau comportamentul. Autoritatea competentă este informată fără întârziere de existenţa oricărui caz de incapacitate de muncă pe o perioadă mai mare de 3 luni. … +
Capitolul VSarcinile şi deciziile autorităţii competenteSarcinile autorităţii competente +
Articolul 19(1) Autoritatea competentă îndeplineşte următoarele sarcini în mod transparent şi nediscriminatoriu: … a) eliberează şi actualizează permisele şi eliberează duplicate, potrivit art. 6 şi 14; … b) asigură examinările periodice şi/sau testele, potrivit art. 16 alin. (1); … c) suspendă şi retrage permisele şi notifică organismul emitent cu privire la primirea solicitărilor justificate de suspendare a certificatelor, potrivit art. 29; … d) asigură recunoaşterea persoanelor sau a organismelor potrivit art. 23 şi 25, pentru care a fost desemnată potrivit prevederilor prezentelor norme; … e) publică şi actualizează un registru de persoane şi organisme acreditate sau recunoscute, potrivit art. 20; … f) ţine şi actualizează un registru al permiselor, potrivit art. 16 alin. (1) şi art. 22 alin. (1); … g) monitorizează procesul de certificare a mecanicilor de locomotivă, potrivit art. 26; … h) efectuează inspecţii, potrivit art. 29; … i) stabileşte criteriile naţionale de examinare, potrivit art. 25 alin. (1), precum şi conform celor comunitare, potrivit art. 25 alin. (5). … Autoritatea competentă răspunde imediat solicitărilor de informaţii şi înaintează toate cererile de informaţii suplimentare, fără întârziere, în vederea întocmirii permiselor.(2) Autoritatea competentă nu deleagă sarcinile prevăzute la lit. c), g) şi i) ale alin. (1) unor terţi. … (3) Orice delegare de sarcini este transparentă şi nediscriminatorie şi nu creează conflicte de interese. … (4) Autoritatea competentă poate delega sau contracta sarcinile prevăzute la lit. a) sau b) ale alin. (1) unui operator de transport feroviar. În acest caz una dintre următoarele cerinţe este îndeplinită: … a) operatorul de transport feroviar eliberează permise numai propriilor mecanici de locomotivă; … b) operatorul de transport feroviar nu se bucură de exclusivitate în teritoriul respectiv pentru niciuna dintre sarcinile delegate sau contractate. … (5) În cazul în care o autoritate competentă deleagă sau contractează sarcini, reprezentantului autorizat sau contractantului i se cere să respecte obligaţiile impuse autorităţilor competente de prezentele norme în executarea acestor sarcini. … (6) În cazul în care o autoritate competentă deleagă sau contractează sarcini, aceasta stabileşte un sistem prin care să verifice că aceste sarcini au fost executate şi se asigură că se îndeplinesc condiţiile stabilite la alin. (2), (4) şi (5). … Acreditarea şi recunoaşterea +
Articolul 20(1) Persoanele sau organismele recunoscute în conformitate cu prezentele norme sunt recunoscute de către autoritatea competentă. Recunoaşterea este bazată pe criteriile independenţei, competenţei şi imparţialităţii şi pe evaluarea unui dosar depus de candidaţi în care se oferă dovezi de competenţă corespunzătoare pentru domeniul respectiv. Cerinţele şi procedura de recunoaştere se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. În cazurile în care competenţa specifică solicitată este extrem de rară, se admite o excepţie de la această regulă, după ce Comisia Europeană acordă un aviz favorabil conform procedurii prevăzute la art. 32 alin. (2) din Directiva 2007/59/CE. … (2) Criteriul independenţei nu se aplică în cazul formării prevăzute la alin. (5) şi (6) ale art. 23. … (3) Autoritatea competentă asigură publicarea şi actualizarea unui registru de persoane şi organisme care au fost acreditate sau recunoscute în conformitate cu prezentele norme. … Deciziile autorităţii competente +
Articolul 21(1) Autoritatea competentă expune în scris motivele care stau la baza deciziilor sale. … (2) Angajatorii şi mecanicii de locomotivă pot să ceară autorităţii competente controlul unei decizii privind o solicitare în conformitate cu prezentele norme. … (3) În situaţia în care solicitanţii nu sunt mulţumiţi de rezultatele controlului unei decizii, aceştia pot contesta decizia luată de autoritatea competentă la instanţele judecătoreşti competente, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. … Registrele şi schimbul de informaţii +
Articolul 22(1) Autoritatea competentă are obligaţia: … a) să ţină un registru cu toate permisele eliberate, actualizate, reînnoite, modificate, expirate, suspendate, retrase sau declarate pierdute, furate ori distruse. Acest registru trebuie să conţină datele menţionate în secţiunea 4 din anexa nr. 1 la prezentele norme pentru fiecare permis, care vor fi accesibile cu ajutorul numărului naţional alocat fiecărui mecanic de locomotivă. Registrul trebuie să fie actualizat în mod constant; … b) să furnizeze autorităţii competente a unui stat membru, agenţiei sau oricărui angajator de mecanici de locomotivă, în baza unei cereri motivate, informaţii despre un astfel de permis. … (2) Fiecare operator de transport feroviar şi fiecare administrator al infrastructurii feroviare trebuie: … a) să ţină un registru sau să se asigure că este ţinut un registru cu toate certificatele eliberate, actualizate, reînnoite, modificate, expirate, suspendate, retrase ori declarate pierdute, furate sau distruse. Registrul conţine datele menţionate în secţiunea 4 din anexa nr. 1 la prezentele norme pentru fiecare certificat, precum şi datele privind verificările periodice prevăzute la art. 16. Registrul trebuie să fie actualizat în mod constant; … b) să coopereze cu autoritatea competentă a statului membru în care îşi au sediul pentru a schimba informaţii cu autoritatea competentă şi pentru a-i oferi acesteia accesul la datele necesare; … c) să furnizeze, la cerere, autorităţilor competente din celelalte state membre informaţii despre conţinutul unor astfel de certificate atunci când acest lucru este necesar datorită activităţilor transnaţionale ale acestora. … (3) Mecanicii de locomotivă au acces la informaţiile care îi privesc şi care sunt înscrise în registrele autorităţilor competente şi ale operatorilor de transport feroviar, putând obţine, la cerere, o copie a acestor informaţii. … (4) Autorităţile competente cooperează cu Agenţia Feroviară Europeană pentru a asigura interoperabilitatea registrelor prevăzute la alin. (1) şi (2). … (5) Autorităţile competente, administratorii de infrastructură feroviară şi operatorii de transport feroviar se asigură că registrele prevăzute la alin. (1) şi (2) şi modurile de exploatare a acestor registre sunt în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare. … +
Capitolul VIFormarea şi examinarea mecanicilor de locomotivăFormarea +
Articolul 23(1) Formarea mecanicilor de locomotivă include o parte privitoare la permis, care să reflecte cunoştinţele profesionale generale, astfel cum sunt descrise în anexa nr. 4 la prezentele norme, precum şi o parte privitoare la certificat, care să reflecte cunoştinţe profesionale specifice, astfel cum sunt descrise în anexele nr. 5 şi 6 la prezentele norme. … (2) Metoda de formare îndeplineşte criteriile stabilite în anexa nr. 3 la prezentele norme. … (3) Obiectivele detaliate ale formării sunt prevăzute în anexa nr. 4, pentru permis, şi în anexele nr. 5 şi 6, pentru certificat. Aceste obiective detaliate ale formării pot fi suplimentate prin STI relevante adoptate în conformitate cu Directiva 96/48/CE sau Directiva 2001/16/CE, aceste STI-uri fiind direct aplicabile în legislaţia naţională. … (4) Mecanicii de locomotivă candidaţi primesc acces egal şi nediscriminatoriu la formarea necesară pentru îndeplinirea condiţiilor de obţinere a permisului şi a certificatului, potrivit prevederilor art. 13 din Legea nr. 55/2006. … (5) Sarcinile de formare privind cunoştinţele profesionale generale, potrivit art. 11 alin. (4), cunoştinţele lingvistice, după cum se prevede la art. 12, şi cunoştinţele profesionale privitoare la materialul rulant, după cum se prevede la art. 13 alin. (1), sunt îndeplinite doar de către persoane sau organisme acreditate ori recunoscute potrivit art. 20. … (6) Sarcinile de formare privind cunoştinţele despre infrastructură, astfel cum sunt prevăzute la alin. (2) al art. 13, inclusiv cunoaşterea rutelor, a normelor şi a procedurilor de funcţionare, sunt îndeplinite de persoane sau organisme acreditate ori recunoscute în România. … (7) În ceea ce priveşte permisele, sistemul general de recunoaştere a calificărilor profesionale stabilit prin Directiva 2005/36/CE continuă să se aplice recunoaşterii calificărilor profesionale ale mecanicilor de locomotivă care sunt resortisanţi ai unui stat membru şi care şi-au obţinut certificatul de formare într-o ţară terţă. … (8) Un proces de formare continuă este instituit pentru a asigura păstrarea competenţelor angajaţilor potrivit pct. 2 lit. e) din anexa nr. 3 la Legea nr. 55/2006. … Costul formării +
Articolul 24Operatorii de transport feroviar sau administratorii infrastructurii feroviare vor lua măsuri ca investiţiile aprobate de către aceştia pentru formarea unui mecanic să nu fie în beneficiul unui alt operator de transport feroviar sau administrator al infrastructurii feroviare, în mod nejustificat, în cazul în care mecanicul respectiv îi părăseşte în mod voluntar în favoarea respectivului operator sau administrator al infrastructurii feroviare.Examinările +
Articolul 25(1) Examinările şi examinatorii avuţi în vedere cu scopul verificării calificării necesare se stabilesc: … a) în partea privitoare la permis: de către autoritatea competentă, când se stabileşte procedura care va fi urmată pentru a obţine un permis potrivit art. 14 alin. (1). … b) în partea privitoare la certificat: de către operatorul de transport feroviar sau de administratorul infrastructurii feroviare, când se stabileşte procedura care urmează a fi folosită pentru obţinerea unui certificat, potrivit art. 15. … (2) Examinările prevăzute la alin. (1) sunt supravegheate de examinatori competenţi, acreditaţi sau recunoscuţi potrivit art. 20, şi sunt organizate astfel încât să se evite orice conflict de interese. … (3) Evaluarea cunoştinţelor de infrastructură, inclusiv cunoaşterea rutelor şi a normelor de funcţionare, este efectuată de persoane sau organisme acreditate ori recunoscute în România. … (4) Examinările prevăzute la alin. (1) sunt organizate astfel încât să se evite orice conflict de interese, fără a afecta posibilitatea ca examinatorul să aparţină operatorului de transport feroviar sau administratorului infrastructurii feroviare care emite certificatul. … (5) Alegerea examinatorilor şi a examinărilor se face în baza reglementărilor comunitare şi naţionale în domeniu. … (6) La sfârşitul cursului de formare se organizează examinări teoretice şi practice. Capacitatea de conducere a trenurilor este evaluată prin teste de conducere pe reţea. Se vor utiliza, de asemenea, simulatoare pentru examinarea aplicării regulilor operaţionale şi a capacităţii mecanicului de locomotivă în situaţii deosebit de dificile. … +
Capitolul VIIEvaluareaStandardele de calitate +
Articolul 26Autorităţile competente se asigură că toate activităţile legate de formare, evaluarea cunoştinţelor şi actualizarea permiselor şi a certificatelor sunt supuse monitorizării continue în baza unui sistem de standarde de calitate. Această prevedere nu se aplică activităţilor care fac deja obiectul sistemelor de management al siguranţei create de operatorii de transport feroviar şi de administratorul infrastructurii feroviare în conformitate cu Legea nr. 55/2006.Evaluarea independentă +
Articolul 27(1) O evaluare independentă a procedurilor de dobândire şi evaluare a cunoştinţelor şi a competenţelor profesionale şi a sistemului de emitere a permiselor şi a certificatelor se desfăşoară la intervale de cel mult 5 ani. Această prevedere nu se aplică activităţilor care fac deja obiectul sistemelor de management al siguranţei create de operatorii de transport feroviar şi de administratorul infrastructurii feroviare în conformitate cu Legea nr. 55/2006. Evaluarea este efectuată de persoane calificate care nu sunt implicate ele însele în activităţile respective. … (2) Rezultatele acestor evaluări independente trebuie să fie documentate corespunzător şi aduse în atenţia autorităţilor competente interesate. Neconformităţile constatate vor fi sesizate autorităţilor competente, care vor lua măsuri în vederea remedierii acestora. … +
Capitolul VIIIAlţi membri ai personalului de bordRaportul privind alţi membri ai personalului de bord +
Articolul 28După identificarea la nivel comunitar a profilului şi sarcinilor celorlalţi membri ai personalului de bord care desfăşoară sarcini esenţiale din punctul de vedere al siguranţei şi a căror calificare profesională contribuie, prin urmare, la siguranţa pe căile ferate şi care va fi reglementată la nivel comunitar prin intermediul unui sistem de permise şi/sau certificate care poate fi similar sistemului stabilit în Directiva 2007/59/CE, vor fi adoptate reglementări naţionale corespunzătoare. +
Capitolul IXControale şi sancţiuniControalele desfăşurate de autoritatea competentă +
Articolul 29(1) Autoritatea competentă poate lua în orice moment măsuri pentru a verifica, pe trenurile care operează în aria sa de competenţă, respectiv pe căile ferate române, dacă mecanicii de locomotivă au în posesie documentele emise în conformitate cu prezentele norme. … (2) Fără a aduce atingere verificării reglementate la alin. (1), în cazul neglijenţei la locul de muncă, autoritatea competentă poate verifica dacă mecanicul respectiv îndeplineşte condiţiile stabilite la art. 13. … (3) Autoritatea competentă poate desfăşura controale privind respectarea prevederilor prezentelor norme de către mecanicii de locomotivă, operatorii de transport feroviar, administratorii infrastructurii feroviare, examinatori şi de către centrele de formare care îşi desfăşoară activitatea în aria sa de competenţă. … (4) Dacă autoritatea competentă consideră că un mecanic nu mai îndeplineşte una sau mai multe condiţii necesare, va lua următoarele măsuri: … a) în ceea ce priveşte un permis emis de autoritatea competentă, aceasta poate, în funcţie de gravitatea problemelor create pentru siguranţa pe căile ferate, să îl suspende sau să îl retragă, după caz, conform reglementărilor în vigoare. Aceasta îi informează de îndată pe mecanicul respectiv şi pe angajatorul acestuia în legătură cu decizia sa motivată, fără a aduce atingere dreptului la o cale de atac prevăzut la art. 21. Agenţia Feroviară Europeană va stabili procedura de urmat pentru redobândirea permisului; … b) în ceea ce priveşte un permis emis de o autoritate competentă în alt stat membru, autoritatea competentă contactează acea autoritate şi îi transmite o cerere motivată pentru desfăşurarea unei inspecţii suplimentare sau pentru suspendarea permisului. Autoritatea competentă solicitantă informează Comisia Europeană şi celelalte autorităţi competente în legătură cu solicitarea sa. Autoritatea care a emis permisul respectiv examinează cererea în termen de 4 săptămâni şi notifică celeilalte autorităţi în legătură cu decizia sa. Autoritatea care a emis permisul informează, de asemenea, Comisia Europeană şi celelalte autorităţi competente în legătură cu decizia sa. Mecanicilor de locomotivă li se interzice să îşi desfăşoare activitatea în aria de competenţă naţională până la notificarea deciziei autorităţii emitente; … c) în ceea ce priveşte un certificat, autoritatea competentă contactează organismul emitent al acestuia şi va solicita fie efectuarea unei inspecţii suplimentare, fie suspendarea certificatului. Organismul emitent al certificatului ia măsurile corespunzătoare şi raportează autorităţii competente într-un termen de 4 săptămâni. Autoritatea competentă poate interzice mecanicilor de locomotivă să opereze în aria sa de competenţă până la emiterea raportului organismului emitent şi va informa Comisia Europeană şi celelalte autorităţi competente în legătură cu aceasta. … În toate cazurile, dacă autoritatea competentă consideră că un anumit mecanic reprezintă o ameninţare gravă la adresa siguranţei pe căile ferate, aceasta întreprinde imediat acţiunile necesare, cum ar fi solicitarea către administratorul de infrastructură feroviară de a opri trenul şi a-i interzice mecanicului să îşi desfăşoare activitatea în aria sa de competenţă atât timp cât este necesar. Autoritatea competentă informează Comisia Europeană şi celelalte autorităţi competente în legătură cu orice astfel de decizie.(5) În toate cazurile, autoritatea competentă sau organismul desemnat pentru aceasta actualizează registrul prevăzut la art. 22. … (6) Dacă o autoritate competentă consideră că o decizie luată de o autoritate competentă în alt stat membru conform alin. (4) nu respectă criteriile relevante, situaţia este sesizată Comisiei, care îşi va transmite punctul de vedere în termen de 3 luni. Dacă este necesar, se propun măsuri corective statelor membre respective. … (7) În cazul unui dezacord sau al unui litigiu, acesta este prezentat comitetului menţionat la art. 32 alin. (1) din Directiva 2007/59/CE, iar Comisia Europeană ia măsurile pe care le consideră necesare în conformitate cu procedura de reglementare menţionată la art. 32 alin. (2). Autoritatea competentă poate impune o interdicţie unui mecanic care conduce pe teritoriul său, potrivit alin. (4), până la clarificarea situaţiei, potrivit prezentului alineat. … +
Capitolul XDispoziţii tranzitorii şi finaleCooperarea +
Articolul 30Autorităţile competente cooperează pe perioada punerii în aplicare a prezentelor norme cu celelalte autorităţi competente din statele membre ale Uniunii Europene.Aplicarea treptată şi perioadele de tranziţie +
Articolul 31Prezentele norme se aplică treptat, după cum urmează:1. registrele prevăzute la art. 22 trebuie create în termen de 2 ani de la data adoptării parametrilor de bază ai registrelor prevăzute la art. 22 alin. (4) de către Comisia Europeană;2. a) în termen de 2 ani de la data adoptării parametrilor de bază ai registrelor prevăzute la art. 22 alin. (4), certificatele sau permisele sunt emise în conformitate cu prezentele norme mecanicilor care efectuează servicii transfrontaliere, de cabotaj sau de transport de marfă în alt stat membru ori care lucrează în cel puţin două state membre, fără a se aduce atingere prevederilor pct. (3). De la aceeaşi dată, toţi mecanicii de locomotivă care efectuează serviciile enumerate mai sus, inclusiv cei care nu au primit încă un permis sau un certificat în conformitate cu prezentul act normativ, se supun verificărilor periodice prevăzute la art. 16;b) în termen de 2 ani de la crearea registrelor menţionate la pct. 1, toate permisele şi certificatele noi sunt emise în conformitate cu prezentele norme, fără a se aduce atingere prevederilor pct. (3); … c) în termen de 7 ani de la crearea registrelor prevăzute la pct. 1, toţi mecanicii trebuie să deţină permise şi certificate în conformitate cu prezentele norme. Organismele emitente iau în considerare toate competenţele profesionale deja obţinute de fiecare mecanic astfel încât această cerinţă să nu genereze costuri administrative şi financiare inutile. Drepturile de conducere a trenurilor acordate anterior mecanicilor de locomotivă sunt păstrate pe cât posibil. Organismele emitente pot decide totuşi, pentru mecanici individuali sau pentru grupuri de mecanici, după cum este cazul, că sunt necesare examinări şi/sau formări suplimentare pentru obţinerea de permise şi/sau certificate în baza prezentului act normativ. … 3. Mecanicii autorizaţi să conducă în conformitate cu prevederile care s-au aplicat anterior aplicării prevederilor prezentelor norme, în baza pct. 2 lit. a) sau b), îşi pot continua activităţile profesionale pe baza drepturilor lor şi fără a aplica prevederile prezentelor norme timp de până la 7 ani de la crearea registrelor prevăzute la pct. 1. Ucenicilor care au început un program aprobat de instructaj şi formare sau un curs aprobat de formare anterior aplicării prevederilor prezentelor norme, în temeiul pct. 2 lit. a) sau b), le pot fi acordate certificate în conformitate cu prevederile naţionale existente. Pentru mecanicii şi ucenicii menţionaţi la prezentul punct şi în cazuri excepţionale, autoritatea sau autorităţile competente implicate pot acorda scutiri de la cerinţele medicale stabilite în anexa nr. 2 la prezentele norme. Valabilitatea oricărui permis emis cu o astfel de scutire este limitată la teritoriul naţional.4. Autorităţile competente, operatorii de transport feroviar şi administratorii infrastructurii feroviare asigură aplicarea treptată a verificărilor periodice corespunzătoare celor prevăzute la art. 16 pentru mecanicii care nu au permise şi certificate în conformitate cu prevederile prezentelor norme. +
Articolul 32Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentele norme. +
Anexa 1───────la norme─────────PERMISUL MODEL COMUNITAR ŞI CERTIFICATUL COMPLEMENTAR ARMONIZAT1. Caracteristicile permisuluiCaracteristicile fizice ale permisului mecanicului de locomotivă trebuie să fie conforme standardelor ISO 7.810 şi 7.816-1.Cardul trebuie fabricat din policarbonat.Metodele de verificare a caracteristicilor permiselor de conducere pentru a se asigura dacă respectă standardele internaţionale trebuie să respecte standardul ISO 10.373.2. Conţinutul permisuluiRectoul permisului trebuie să conţină:a) cuvintele "Permis de mecanic de locomotivă" tipărite cu caractere mari în limba română; … b) stat emitent al permisului – "România"; … c) semnul distinctiv al statului român, în conformitate cu codul ISO 3.166 al ţării, tipărit în negativ într-un dreptunghi albastru şi încercuit de 12 stele galbene; … d) informaţii specifice permisului emis, numerotate după cum urmează: … (i) numele de familie al titularului;(ii) prenumele titularului;(iii) data şi locul naşterii titularului;(iv) – data emiterii permisului;– data expirării permisului;– numele autorităţii emitente;– numărul de identificare atribuit angajatului de către angajator (opţional);(v) numărul permisului care permite accesul la datele din registrul naţional;(vi) fotografia titularului;(vii) semnătura titularului;(viii) domiciliul permanent sau adresa poştală a titularului (opţional);e) cuvintele "modelul Comunităţilor Europene" în limba română şi cuvintele "Permis de mecanic de locomotivă" în celelalte limbi comunitare, tipărite cu galben şi formând fundalul permisului; … f) culorile de referinţă: … – albastru: albastru reflex Pantone;– galben: galben Pantone;g) informaţii suplimentare sau restricţii medicale la utilizare, impuse în conformitate cu anexa nr. 2 la norme, sub formă de coduri. … Aceste coduri vor fi stabilite de Comisie, conform procedurii de reglementare menţionate la art. 32 alin. (2) din Directiva 2007/59/CE, pe baza unei recomandări a Agenţiei Europene a Căilor Ferate.3. CertificatulCertificatul trebuie să conţină:a) numele de familie al titularului; … b) prenumele titularului; … c) data şi locul naşterii titularului; … d) – data emiterii certificatului; … – data expirării certificatului;– numele autorităţii emitente;– numărul de identificare atribuit angajatului de către angajator (opţional);e) numărul permisului care permite accesul la datele din registrul naţional; … f) fotografia titularului; … g) semnătura titularului; … h) domiciliul permanent sau adresa poştală a titularului (opţional); … i) numele şi adresa operatorului sau a administratorului de infrastructură pentru care titularul are dreptul de a conduce trenuri; … j) categoria în care titularul este îndreptăţit să conducă; … k) tipul sau tipurile de material rulant pe care titularul este autorizat să îl/le conducă; … l) infrastructura pe care titularul este autorizat să conducă; … m) orice informaţii suplimentare sau restricţii; … n) cunoştinţele lingvistice. … 4. Informaţii minime conţinute în registrele naţionalea) Informaţii privind permisul … Toate informaţiile care apar pe permis plus informaţiile privind cerinţele de verificare stabilite la art. 11 şi 16 din norme.b) Informaţii privind certificatul … Toate informaţiile care apar pe certificat plus informaţiile privind cerinţele de verificare stabilite la art. 12, 13 şi 16 din norme. +
Anexa 2───────la norme────────CERINŢE MEDICALE1. Cerinţe generale1.1. Mecanicii nu trebuie să sufere de nicio boală şi să nu ia niciun medicament şi nicio substanţă care pot provoca:– o pierdere bruscă a cunoştinţei;– o reducere a atenţiei sau a concentrării;– incapacitate bruscă;– pierderea echilibrului sau a coordonării;– limitarea semnificativă a mobilităţii.1.2. VedereaTrebuie îndeplinite următoarele cerinţe privind vederea:– acuitatea vizuală la distanţă, cu sau fără ajutor: 1,0; minimum 0,5 pentru ochiul mai slab;– lentile corectoare maximum: hipermetropie + 5/miopie – 8. Derogările sunt autorizate în cazuri excepţionale şi după obţinerea opiniei unui oftalmolog. Apoi medicul ia decizia;– vederea la apropiere şi la distanţă medie: suficientă, cu sau fără ajutor;– lentilele de contact şi ochelarii sunt autorizaţi dacă sunt verificaţi periodic de un specialist;– vederea normală în culori: folosirea unui test recunoscut, cum ar fi Ishihara, precum şi a altui test recunoscut, dacă este necesară;– câmpul vizual: complet;– vederea cu ambii ochi: existentă;–––-Liniuţa a 7-a a subpct. 1.2 de la pct. 1 al anexei 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 467 din 24 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 30 iunie 2015.– vederea binoculară: existentă;– recunoaşterea semnalelor color: testul trebuie să se bazeze pe recunoaşterea culorilor unice, şi nu pe diferenţele relative;– sensibilitate la contraste: bună;– nicio boală de ochi progresivă;– implanturile de lentile intraoculare, keratotomiile şi keratectomiile sunt permise numai cu condiţia să fie verificate în fiecare an sau la intervale stabilite de medic;– capacitatea de a suporta lumina intensă;– lentilele de contact colorate şi lentilele fotocrome nu sunt permise. Lentilele cu filtru UV sunt permise.1.3. Cerinţe privind auzul şi vorbireaAuz suficient, confirmat de o audiogramă, adică:– auz suficient pentru a purta o discuţie telefonică şi pentru a putea auzi sunete de avertizare şi mesaje radio. Următoarele valori trebuie considerate orientative:– deficienţa de auz nu trebuie să fie mai mare de 40 dB la 500 şi 1.000 Hz;– deficienţa de auz nu trebuie să fie mai mare de 45 dB la 2.000 Hz pentru urechea care are cea mai slabă conducere aeriană a sunetului;– nicio anomalie a sistemului vestibular;– nicio boală cronică care afectează capacitatea de vorbire (dată fiind necesitatea de a transmite mesaje tare şi clar);– folosirea dispozitivelor de asistare a auzului este permisă în cazuri speciale.1.4. SarcinaÎn cazul unei toleranţe scăzute sau al unei probleme patologice, sarcina trebuie considerată a fi un motiv pentru excluderea temporară a mecanicilor. Prevederile legale care protejează femeile mecanic gravide trebuie aplicate.2. Conţinutul minim al examenului care precedă numirea2.1. Examinările medicale:– un examen medical general;– examinări ale funcţiilor senzoriale (vedere, auz, percepţia culorilor);– teste de sânge sau de urină, testarea, între altele, pentru diabetul mellitus, în măsura în care sunt necesare pentru a evalua aptitudinile fizice ale candidatului;– o electrocardiogramă (ECG) în condiţii de repaus;– teste pentru detectarea substanţelor psihotrope, cum ar fi drogurile ilegale sau medicamentele psihotrope, precum şi a abuzului de alcool, care pun sub semnul întrebării capacitatea profesională;– cognitive: atenţia şi concentrarea; de memorie; de percepţie; de logică;– de comunicare;– psihomotorii: pentru timpul de reacţie, coordonarea mâinilor.2.2. Examinările psihologice ocupaţionaleScopul examinărilor psihologice ocupaţionale este de a ajuta în procesul de angajare şi gestionare a personalului. La determinarea conţinutului evaluării psihologice, examinarea trebuie să evalueze dacă mecanicul solicitant nu are deficienţe psihologice ocupaţionale clar stabilite, în special în ceea ce priveşte aptitudinile operaţionale sau orice factor relevant al personalităţii, care pot interfera cu exercitarea în siguranţă a îndatoririlor.3. Examinările periodice după numire3.1. Frecvenţa:Examinările medicale (aptitudini fizice) trebuie să aibă loc la interval de 3 ani până la vârsta de 55 de ani şi apoi anual.În plus faţă de această frecvenţă, medicul acreditat sau recunoscut în temeiul art. 20 din norme trebuie să crească frecvenţa examinărilor dacă sănătatea salariatului o cere.Fără a aduce atingere art. 16 alin. (1) din norme, o examinare medicală corespunzătoare trebuie desfăşurată când există motive pentru a bănui că un titular de permis sau certificat nu mai îndeplineşte cerinţele medicale stabilite la pct. 1.Starea fizică trebuie verificată regulat şi după orice accident de muncă sau orice perioadă de concediu în urma unui accident implicând persoane. Medicul acreditat sau recunoscut în temeiul art. 20 din norme poate decide să efectueze un control medical suplimentar corespunzător, în special după o perioadă de cel puţin 30 de zile de concediu medical.Angajatorul trebuie să îi ceară medicului acreditat sau recunoscut în temeiul art. 20 din norme să verifice starea fizică a mecanicului dacă angajatorul a trebuit să îl retragă pe mecanic din serviciu din motive de siguranţă.3.2. Conţinutul minim al controlului medical periodicDacă mecanicul îndeplineşte criteriile necesare pentru examinarea care se desfăşoară înaintea numirii, controalele periodice trebuie să includă cel puţin:– un control medical general;– un control al funcţiilor senzoriale (vedere, auz, percepţia culorilor);– analize de sânge sau urină pentru a identifica diabetul mellitus şi alte boli sugerate de examenul clinic;– analize pentru detectarea drogurilor dacă există indicii clinice.În plus, pentru mecanicii în vârstă de peste 40 de ani, este necesar, de asemenea, un ECG în condiţii de repaus. +
Anexa 3───────la norme─────────METODA DE FORMARETrebuie să existe un echilibru între formarea teoretică (cursuri şi demonstraţii) şi cea practică (experienţă la locul de muncă, conducerea trenului cu şi fără supraveghere pe linii închise în scop de formare).Formarea asistată de calculator trebuie acceptată pentru învăţarea individuală a regulilor operaţionale, pentru semnalarea problemelor etc.Utilizarea simulatoarelor, deşi nu este obligatorie, poate fi utilă pentru formarea eficientă a mecanicilor; acestea sunt utile în special pentru formarea în condiţii de muncă deosebite sau pentru reguli aplicate rar. Simulatoarele au un avantaj special prin faptul că oferă învăţare prin practică în cazul evenimentelor care nu pot fi exersate în realitate. În principiu, trebuie folosite simulatoare de ultima generaţie.În ceea ce priveşte dobândirea de cunoştinţe privind rutele, abordarea care trebuie încurajată trebuie să fie cea în care mecanicul de locomotivă însoţeşte alt mecanic timp de un număr adecvat de călătorii pe drum, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte. Între alte metode, se pot folosi înregistrări video ale rutelor, astfel cum se văd din cabina mecanicului, ca metodă alternativă de formare. +
Anexa 4───────la norme─────────CUNOŞTINŢE PROFESIONALE GENERALEŞI CERINŢELE PRIVIND PERMISULObiectivul "formării generale" este de a oferi competenţe "generale" cu privire la toate aspectele relevante pentru profesia de mecanic de locomotivă. În acest sens, formarea generală se va concentra pe cunoştinţele de bază şi principiile care se aplică independent de tipul şi de natura materialului rulant sau a infrastructurii. Aceasta poate să nu cuprindă exerciţii practice.Competenţele cu privire la anumite tipuri de material rulant sau cu privire la siguranţa şi normele de exploatare şi tehnicile pentru o anumită infrastructură nu fac parte din competenţele "generale". Formarea legată de competenţele specifice unui material rulant sau unei infrastructuri se referă la certificatul de mecanic de locomotivă şi este specificată în anexele nr. 5 şi 6 la norme.Formarea generală cuprinde temele 1-7 enumerate mai jos. Ordinea în care sunt enumerate nu reprezintă o ordine de prioritate.Infinitivele lungi utilizate în listă indică natura competenţei pe care cursantul trebuie să o dobândească. Sensul acestora este descris în tabelul următor:┌────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┐│ Natura competenţei │ Descriere │├────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤│cunoaştere, descriere │descrie dobândirea de cunoştinţe (date, fapte) care││ │sunt necesare pentru a înţelege relaţiile │├────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤│înţelegere, identificare│descrie identificarea şi memorarea contextului, a ││ │îndeplinirii sarcinilor şi a rezolvării problemelor││ │într-un cadru definit │└────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────┘1. Sarcinile unui mecanic de locomotivă, mediul de lucru, rolul său şi responsabilitatea sa în activităţile feroviare, exigenţele sarcinilor mecanicului din punct de vedere profesional şi personal:a) cunoaşterea în linii generale a legislaţiei şi a regulilor aplicabile în materie de exploatare şi siguranţă feroviară (cerinţe şi proceduri privind certificarea mecanicilor de locomotivă, mărfurile periculoase, protecţia mediului, protecţia împotriva incendiilor etc.); … b) înţelegerea cerinţelor specifice şi a exigenţelor profesionale şi personale (munca în mare parte pe cont propriu, lucrul în ture pe un ciclu de 24 de ore, protecţie şi securitate individuală, citirea şi actualizarea documentelor etc.); … c) înţelegerea comportamentelor care sunt compatibile cu responsabilităţi esenţiale pentru siguranţă (medicamente, alcool, droguri şi alte substanţe psihoactive, boală, stres, oboseală etc.); … d) identificarea documentelor de referinţă şi de exploatare (de exemplu, manualul de proceduri, manualul de parcurs, manualul mecanicului etc.); … e) identificarea responsabilităţilor şi a funcţiilor persoanelor implicate; … f) înţelegerea importanţei de a fi precis în ceea ce priveşte îndeplinirea sarcinilor şi metodele de lucru; … g) înţelegerea sănătăţii şi a siguranţei la locul de muncă (de exemplu, codul de conduită pe căile ferate şi în apropierea acestora, codul de conduită la urcarea şi coborârea în siguranţă de pe unitatea de tracţiune, ergonomie, reguli de siguranţă a personalului, echipamente de protecţie individuală etc.); … h) cunoaşterea aptitudinilor şi a principiilor în materie de comportament (managementul stresului, situaţii extreme etc.); … i) cunoaşterea principiilor de protecţie a mediului (conducere durabilă etc.). … 2. Tehnologii feroviare, inclusiv principiile de siguranţă care stau la baza regulilor de exploatare:a) cunoaşterea principiilor, a regulamentelor şi a dispoziţiilor privind siguranţa activităţilor feroviare; … b) identificarea responsabilităţilor şi a funcţiilor persoanelor implicate. … 3. Principii de bază ale infrastructurii feroviare:a) cunoaşterea principiilor şi a parametrilor sistemici şi structurali; … b) cunoaşterea caracteristicilor generale ale căilor ferate, ale staţiilor şi ale staţiilor de triaj; … c) cunoaşterea structurilor feroviare (poduri, tuneluri, puncte etc.); … d) cunoaşterea modurilor de exploatare (cale ferată simplă, cale ferată dublă etc.); … e) cunoaşterea sistemelor de semnalizare şi de control ale trenurilor; … f) cunoaşterea instalaţiilor de siguranţă (detectoare de osii supraîncălzite, detectoare de fum în tuneluri etc.); … g) cunoaşterea alimentării cu energie de tracţiune (catenară, a treia şină etc.). … 4. Principii de bază ale comunicării operaţionale:a) cunoaşterea importanţei comunicării şi a mijloacelor şi procedurilor de comunicare; … b) identificarea persoanelor pe care mecanicul trebuie să le contacteze, precum şi a rolului şi responsabilităţii acestora (personalul administratorului de infrastructură, sarcinile personalului altor trenuri etc.); … c) identificarea situaţiilor/cauzelor care impun iniţierea comunicării; … d) înţelegerea metodelor de comunicare. … 5. Trenurile, elementele lor constitutive şi cerinţele tehnice pentru unităţile de tracţiune, vagoanele de marfă şi de pasageri şi alte tipuri de material rulant:a) cunoaşterea tipurilor generice de tracţiune (electrică, diesel, aburi etc.); … b) descrierea caracteristicilor unui vehicul (boghiuri, organe, cabină de conducere, sisteme de protecţie etc.); … c) cunoaşterea conţinutului şi a sistemelor de etichetare; … d) cunoaşterea documentaţiei privind compunerea trenului; … e) înţelegerea sistemelor de frânare şi a calculării performanţelor; … f) identificarea vitezei trenului; … g) identificarea sarcinii maxime şi a forţelor exercitate asupra cuplei; … h) cunoaşterea funcţionării şi a scopului sistemului de management al trenului. … 6. Riscuri legate de activităţile feroviare în general:a) înţelegerea principiilor care guvernează siguranţa traficului; … b) cunoaşterea riscurilor legate de activităţile feroviare şi a diverselor mijloace care trebuie folosite pentru reducerea acestora; … c) cunoaşterea incidentelor de siguranţă şi înţelegerea comportamentului necesar/reacţiei necesare; … d) cunoaşterea procedurilor aplicabile accidentelor în care sunt implicate persoane (de exemplu, evacuarea). … 7. Principii de bază ale fizicii:a) înţelegerea forţelor la nivelul roţii; … b) identificarea factorilor care influenţează performanţa la accelerare şi la frânare (condiţii meteorologice, echipamente de frânare, aderenţă redusă, sablare etc.); … c) înţelegerea principiilor energiei electrice (circuite, tensiune de măsură etc.). … –––-Anexa 4 a fost înlocuită cu anexa din HOTĂRÂREA nr. 467 din 24 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 30 iunie 2015, conform modificării aduse de pct. 2 al art. I din acelaşi act normativ. +
Anexa 5───────la norme────────CUNOŞTINŢE PROFESIONALE PRIVIND MATERIALUL RULANT ŞICERINŢELE PRIVIND CERTIFICATULDupă încheierea formării specifice privind materialul rulant, mecanicii trebuie să fie capabili să desfăşoare următoarele sarcini:1. Teste şi verificări anterioare plecăriiMecanicii trebuie să fie capabili:– să strângă documentele şi echipamentele necesare;– să verifice capacităţile unităţii de tracţiune;– să verifice informaţiile introduse în documentele de la bordul unităţii de tractare;– să asigure, prin efectuarea verificărilor şi testelor precizate, că unitatea de tractare este capabilă de a furniza puterea de tractare necesară şi că echipamentul de siguranţă este funcţional;– să verifice disponibilitatea şi funcţionalitatea protecţiei recomandate şi echipamentele de siguranţă la predarea unei locomotive la începutul unei curse;– să efectueze orice operaţiuni curente de întreţinere preventivă.2. Cunoaşterea materialului rulantPentru a conduce o locomotivă, mecanicii trebuie să cunoască toate mecanismele de comandă şi indicatoarele care le sunt puse la dispoziţie, în special pe cele care privesc:– tracţiunea;– frânele;– elementele privind siguranţa traficului.Pentru a identifica şi a localiza neregulile materialului rulant, pentru a le raporta şi a determina ce este necesar pentru a le repara şi, în anumite cazuri, pentru a acţiona asupra lor, mecanicii trebuie să cunoască:– structurile mecanice;– echipamentul de suspensie, tracţiune şi legare;– mecanismul de rulare;– echipamentul de siguranţă;– rezervoarele de combustibil, sistemul de alimentare, echipamentul de evacuare;– sensul semnelor din interiorul şi exteriorul materialului rulant, în special simbolurile utilizate pentru transportul mărfurilor periculoase;– sistemele de înregistrare a cursei;– sistemele electrice şi pneumatice;– colectarea sistemelor de curent şi de înaltă tensiune;– echipamentele de comunicaţii (sistem radio de comunicaţii între tren şi unităţile fixe etc.);– organizarea curselor;– componentele materialului rulant, utilitatea acestora şi dispozitivele specifice materialului remorcat, în special sistemul de oprire a trenului prin evacuarea aerului din conducta de frână;– sistemul de frânare;– componentele specifice unităţilor de tracţiune;– lanţul de tracţiune, motoarele şi transmisia.3. Testarea frânelorMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a verifica şi de a calcula, înainte de plecare, dacă tonajul frânat real al trenului corespunde tonajului necesar de frânat în cazul secţiei respective de circulaţie, astfel cum se precizează în documentele vehiculului;– să verifice funcţionarea diferitelor componente ale sistemului de frânare al vehiculului de tracţiune şi al trenului, după caz, înainte de plecare, la plecare şi în timpul mersului.4. Modul de operare şi viteza maximă a trenului în raport cu caracteristicile linieiMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a reţine informaţiile care le-au fost transmise înainte de plecare;– de a determina tipul de mers şi limita de viteză a trenului în funcţie de limitele de viteză, condiţiile atmosferice sau modificările la sistemul de semnalizare.5. Conducerea trenului astfel încât să nu se deterioreze instalaţiile sau vehiculeleMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a utiliza sistemele de control disponibile în conformitate cu normele aplicabile;– de a porni trenul ţinând cont de limitările de aderenţă şi putere;– de a activa frânele la decelerări şi opriri, ţinând seama de materialul rulant şi de instalaţii.6. Funcţionarea necorespunzătoareMecanicii trebuie:– să fie capabili să depisteze comportamente neobişnuite ale trenului;– să poată inspecta trenul şi identifica indiciile funcţionării necorespunzătoare, să facă distincţii între ele, să reacţioneze după importanţa relativă a acestora şi să încerce să le remedieze, dând întotdeauna prioritate siguranţei traficului feroviar şi persoanelor;– să cunoască mijloacele disponibile de protecţie şi comunicare.7. Incidente şi accidente de operare, incendii şi accidente soldate cu accidentarea persoanelorMecanicii trebuie:– să poată lua măsuri pentru a proteja trenul şi a solicita asistenţă în cazul unui accident soldat cu accidentarea persoanelor aflate în tren;– să poată determina dacă trenul transportă mărfuri periculoase şi să le identifice pe baza documentelor trenului şi a listelor vagoanelor;– să cunoască procedurile privind evacuarea unui tren în caz de urgenţă.8. Condiţii pentru continuarea mersului după un incident soldat cu avarierea materialului rulantDupă un incident, mecanicii trebuie să fie capabili de a evalua dacă vehiculul poate continua călătoria şi în ce condiţii, pentru a informa administratorul de infrastructură în legătură cu acele condiţii cât mai devreme posibil.Mecanicii trebuie să fie capabili de a determina dacă evaluarea din partea unui expert este necesară înainte ca trenul să continue călătoria.9. Imobilizarea trenuluiMecanicii trebuie să ia măsuri pentru a se asigura că trenul sau părţi din acesta sunt asigurate contra pornirii din loc, chiar în cele mai dificile condiţii.În plus, mecanicii trebuie să aibă cunoştinţe privind măsurile care trebuie luate pentru a opri un tren sau părţi ale acestuia în cazul în care trenul a început să pornească din loc în mod neaşteptat. +
Anexa 6───────la norme─────────CUNOŞTINŢELE PROFESIONALE DE INFRASTRUCTURĂ ŞICERINŢELE PRIVIND CERTIFICATULProbleme legate de infrastructură1. Testarea frânelorMecanicii trebuie să fie capabili de a verifica şi de a calcula, înainte de plecare, dacă tonajul frânat real al trenului corespunde tonajului necesar de frânat în cazul secţiei respective de circulaţie, astfel cum se precizează în documentele vehiculului.2. Tipul operării şi viteza maximă a trenului conform caracteristicilor linieiMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a reţine informaţiile care le-au fost transmise, ca, de exemplu, limitele de viteză sau modificările la sistemul de semnalizare;– de a determina tipul de mers şi viteza maximă admisă a trenului pe baza caracteristicilor liniei.3. Cunoaşterea linieiMecanicii trebuie să fie capabili de a anticipa probleme şi de a reacţiona corespunzător în ceea ce priveşte siguranţa şi alte performanţe, cum ar fi punctualitatea şi aspectele economice. Ca urmare, ei trebuie să aibă cunoştinţe temeinice privind liniile de cale ferată şi instalaţiile de pe ruta acestora şi de pe alte rute convenite.Următoarele aspecte sunt importante:– condiţiile operaţionale (modificările aduse liniilor, mersul în sens unic etc.);– desfăşurarea unei verificări a rutei şi consultarea documentelor relevante;– identificarea liniilor care pot fi utilizate pentru un anumit tip de mers;– regulile de trafic aplicabile şi semnificaţia sistemului de semnalizare;– regimul operaţiunilor;– sistemul de blocare şi regulamentele asociate;– numele staţiilor şi poziţia şi observarea de la distanţă a staţiilor şi a cabinelor de semnalizare pentru adaptarea corespunzătoare a operării;– semnalizarea tranziţiei între diferite sisteme de operare sau de furnizare a curentului electric;– limitele de viteză pentru diferitele categorii de trenuri conduse;– profilurile topografice;– condiţiile speciale de frânare, de exemplu, pe liniile cu pante foarte abrupte;– funcţii speciale de operare: semnale speciale, semne, condiţii de plecare etc.4. Reguli de siguranţăMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a porni trenurile când toate condiţiile necesare sunt îndeplinite (orar, ordin sau semnal de plecare, operarea semnalelor dacă este necesar etc.);– de a observa semnalele din cale şi semnalizările din cabină, de a le interpreta imediat şi fără erori şi de a acţiona după cum s-a indicat;– de a conduce trenul în condiţii de siguranţă, conform unor moduri specifice de operare, de a aplica, dacă li s-a indicat, regimuri speciale, restricţii temporare de viteză, mersul în sens opus, permisiunea de a transmite semnale în caz de pericol, alternarea operaţiunilor, întoarceri de a circula pe linii unde se execută lucrări;– de a respecta opririle programate sau suplimentare şi, dacă este necesar, de a desfăşura operaţiunile suplimentare pentru pasageri în timpul acestor opriri, în special deschiderea şi închiderea uşilor.5. Conducerea trenuluiMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a cunoaşte poziţia trenului pe linie în orice moment;– de a activa frânele la decelerări şi opriri, ţinând seama de materialul rulant şi de instalaţii;– de a adapta mersul trenului în conformitate cu orarul şi ordinele date pentru economisirea energiei, luând în considerare caracteristicile unităţii de tracţiune, trenul, linia şi mediul.6. Funcţionare necorespunzătoareMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a fi atenţi, în măsura în care o permite operarea trenului, la întâmplări neobişnuite privind infrastructura şi mediul: semnalele, liniile, rezerva de energie, trecerile la nivel, împrejurimile liniilor, alt trafic;– de a cunoaşte distanţele particulare până la îndepărtarea obstacolelor;– de a informa gestionarul de infrastructură cât mai curând posibil în legătură cu locul şi natura anomaliilor observate, asigurându-se că informaţiile au fost înţelese;– de a lua în calcul infrastructura, de a asigura sau de a lua măsuri pentru a asigura siguranţa traficului şi a persoanelor, oricând este necesar.7. Incidente şi accidente de operare, incendii şi accidente soldate cu accidentarea de persoaneMecanicii trebuie să aibă capacitatea:– de a lua măsuri pentru a proteja trenul şi a solicita asistenţă în cazul unui accident soldat cu accidentarea de persoane;– de a determina unde să oprească trenul în cazul unui incendiu şi de a facilita evacuarea pasagerilor, dacă este necesar;– de a furniza informaţii utile privind incendiul cât mai curând posibil, dacă incendiul nu poate fi ţinut sub control de către mecanic singur;– de a informa gestionarul de infrastructură în legătură cu aceste condiţii cât mai curând posibil;– de a evalua dacă infrastructura permite vehiculului să îşi continue mersul şi în ce condiţii.8. Testele lingvisticeMecanicii care trebuie să comunice cu administratorul de infrastructură cu privire la probleme esenţiale de siguranţă trebuie să aibă cunoştinţe lingvistice în limba stabilită de administratorul de infrastructură respectiv. Cunoştinţele lingvistice trebuie să le permită acestora să comunice activ şi eficient în situaţii normale, dificile şi de urgenţă. Aceştia trebuie să fie capabili să utilizeze mesajele şi metoda de comunicare precizate în STI «Exploatare şi managementul traficului». Mecanicii trebuie să fie capabili să înţeleagă (atât la nivel de ascultare, cât şi de citit) şi să comunice (atât verbal, cât şi în scris) conform nivelului B1 din Cadrul european comun de referinţă pentru limbi (CEFR) stabilit de Consiliul Europei.–––-Pct. 8 al anexei 6 a fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 467 din 24 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 30 iunie 2015.Aceştia trebuie să fie capabili de a utiliza mesajele şi metoda de comunicare precizată în STI "Operaţiuni". Mecanicii trebuie să fie capabili de a comunica conform nivelului 3 din tabelul următor:Nivelul de limbă şi comunicareCapacitatea de exprimare orală într-o limbă poate fi divizată în 5 niveluri:┌───────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│Nivelul│ Descrierea │├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│5 │- poate adapta modul de vorbire la orice interlocutor ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate exprima o părere ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate negocia ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate convinge ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate da sfaturi │├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 4 │- poate face faţă unor situaţii complet neprevăzute ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate formula presupuneri ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate exprima o părere motivată │├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 3 │- poate face faţă unor situaţii practice care presupun un element ││ │ neprevăzut ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate descrie ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate purta o conversaţie simplă │├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 2 │- poate face faţă unei situaţii practice simple ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate pune întrebări ││ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ │- poate răspunde la întrebări │├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 1 │- poate vorbi folosind propoziţii memorate │└───────┴─────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ +
Anexa 7───────la norme─────────FRECVENŢA EXAMENELORFrecvenţa minimă a verificărilor periodice va fi după cum urmează:a) cunoştinţe lingvistice (numai pentru cei care nu sunt vorbitori nativi): la fiecare 3 ani sau după o absenţă de mai mult de un an; … b) cunoştinţe de infrastructură (inclusiv cunoştinţe privind ruta şi regulile de operare): la fiecare 3 ani sau după o absenţă de mai mult de un an pe ruta respectivă; … c) cunoştinţe de material rulant: la fiecare 3 ani. … ––––