privind activitatea entităţilor care organizează cursuri de pregătire profesională unitară a personalului din asigurări(actualizate până la data de 13 mai 2011*)
–––––*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 417 din 22 iunie 2010. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. până la data de 13 mai 2011, cu modificările şi completările aduse de ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011. +
Articolul 1(1) Prezentele norme stabilesc obligaţiile privind activitatea entităţilor implicate în organizarea cursurilor de pregătire profesională, în vederea asigurării unei educaţii profesionale unitare şi de calitate a persoanelor care lucrează în domeniul asigurărilor. … (2) Pregătirea profesională implică una dintre următoarele forme: calificarea profesională, pregătirea profesională continuă sau specializarea/perfecţionarea profesională. … ––––Alin. (2) al art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011.(3) Pregătirea profesională se realizează prin participarea la cursuri organizate de către furnizorii de programe educaţionale în domeniul asigurărilor, autorizaţi conform prezentelor norme. … ––––Alin. (3) al art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011. +
Articolul 2(1) Entităţile care doresc să devină furnizori de programe educaţionale în domeniul asigurărilor trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: … a) să fie persoane juridice române; … b) să aibă ca obiect principal de activitate desfăşurarea altor forme de învăţământ (pentru societăţile comerciale n.c.a. cod CAEN 8559); … ––––Lit. b) a alin. (1) al art. 2 a fost modificată de pct. 2 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011.c) să corespundă cerinţelor unor activităţi formative de calitate sub aspectul experienţei conducătorului formatorilor în domeniul asigurărilor, existenţei sau posibilităţii asigurării spaţiilor de curs şi de examinare necesare şi dotărilor aferente procesului educativ şi de examinare; … d) să corespundă prevederilor prezentelor norme. … (2) Entităţile autorizate să funcţioneze de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor pot organiza cursuri de pregătire în mod exclusiv pentru angajaţii cu contract de muncă implicaţi în activitatea de distribuţie a produselor de asigurare, dacă îndeplinesc următoarele condiţii: … a) deţin un departament de training, conform structurii organizatorice şi regulamentului de organizare şi funcţionare; … b) deţin spaţiile de curs necesare şi dotările aferente procesului educativ; … ––––Lit. b) a alin. (2) al art. 2 a fost modificată de pct. 3 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011.c) corespund prevederilor prezentelor norme. … (3) Entităţile care doresc să devină furnizori de programe de pregătire e-learning în domeniul asigurărilor trebuie să îndeplinească, pe lângă condiţiile precizate la alin. (1), respectiv alin. (2), după caz, şi cerinţele software pentru aprobarea platformei e-learning precizate în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta normă, fără a fi însă obligate să prezinte dovada existenţei spaţiului de curs şi a dotărilor aferente procesului educativ. … ––––Alin. (3) al art. 2 a fost introdus de pct. 4 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011. +
Articolul 3(1) În vederea asigurării educaţiei profesionale unitare şi de calitate, se constituie Comisia de monitorizare a calităţii pregătirii profesionale, denumită în continuare Comisia de monitorizare, care are drept obiectiv evaluarea programelor de pregătire profesională şi a aplicării acestora. … (2) Membrii Comisiei de monitorizare sunt numiţi prin ordin al preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor. … (3) Principalele atribuţii ale Comisiei de monitorizare sunt: … a) analizează documentaţiile depuse de entităţile care doresc să devină furnizori de programe educaţionale în domeniul asigurărilor şi formulează propuneri către Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor; … b) verifică documentaţia depusă de furnizorii de programe educaţionale în domeniul asigurărilor şi aprobă/respinge programele de pregătire profesională; … c) la propunerea Institutului de Management în Asigurări, analizează şi propune Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor radierea furnizorilor din Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor, dacă aceştia: … (i) solicită radierea;(îi) intră în lichidare;(iii) în urma controalelor, se constată repetarea neregulilor sau încălcarea legislaţiei din domeniul asigurărilor;(iv) nu aduc la cunoştinţa Comisiei de monitorizare modificările condiţiilor în baza cărora au fost înregistraţi în Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor;(v) dacă gradul de promovabilitate a cursanţilor este sub 70%;d) atestă lectorii pentru programele de pregătire profesională în domeniul asigurărilor; … e) analizează şi aprobă radierea lectorilor din Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor, la propunerea Institutului de Management în Asigurări, dacă: … (i) se solicită radierea;(îi) după maximum 2 ani de la atestarea provizorie nu au urmat un curs de pregătire în domeniul formării formatorilor;f) monitorizează furnizorii de programe educaţionale, în sensul respectării condiţiilor sub care au fost aprobate programele de pregătire profesională; … g) la propunerea Institutului de Management în Asigurări, aprobă organizarea şi desfăşurarea atât a examenelor de absolvire a cursurilor de calificare şi formare profesională continuă, cât şi a reexaminărilor; … h) orice alte atribuţii stabilite prin prezentele norme sau prin dispoziţii ale Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor. … ––––Alin. (3) al art. 3 a fost modificat de pct. 5 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011. +
Articolul 4(1) Entităţile care îndeplinesc condiţiile menţionate la art. 2 şi doresc să devină furnizori de programe educaţionale în domeniul asigurărilor sunt autorizate şi înregistrate, pe baza unei cereri scrise, în Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme. … (2) La cererea scrisă adresată Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor se vor anexa: … a) certificatul de înmatriculare, certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului la data solicitării, actul constitutiv şi, după caz, statutul care dovedeşte faptul că are ca obiect principal de activitate desfăşurarea altor forme de învăţământ (pentru societăţile comerciale, cod CAEN 8559, «alte activităţi n.c.a.»), iar în cazul entităţilor autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, copia hotărârii prin care s-au aprobat structura organizatorică, organigrama şi regulamentul de organizare şi funcţionare; … b) pentru conducătorul formatorilor/conducătorul departamentului de training se va anexa dovada atestării acestuia ca lector în domeniul asigurărilor; … c) dovada existenţei spaţiului necesar şi a dotărilor aferente desfăşurării procesului educativ, corelat cu numărul de participanţi; … d) proiectul de programă analitică, incluzând lista lectorilor pe fiecare segment de curs; … e) dovada plăţii taxei de autorizare; … f) indicarea paginii web a societăţii, a unei persoane de contact, precum şi a numărului de telefon la care aceasta poate fi contactată. … (3) Entităţile atestate să deruleze cel puţin un program educaţional în domeniul asigurărilor nu mai trebuie să depună documentele prevăzute la alin. (2) dacă nu au intervenit modificări ale acestora. … (4) Furnizorul de programe educaţionale în domeniul asigurărilor este obligat să anunţe în termen de 15 zile orice modificare survenită în datele pe baza cărora s-a făcut înregistrarea în Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor. … ––––Art. 4 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011. +
Articolul 5(1) Programul de pregătire profesională este supus aprobării Comisiei de monitorizare. În vederea aprobării, furnizorul va depune o cerere de aprobare a programului însoţită de documentaţia aferentă [fişa de descriere a programului, dovada existenţei spaţiului necesar şi a dotărilor aferente desfăşurării procesului educativ, corelat cu numărul de participanţi (dacă este cazul) şi alte documente prevăzute în prezentele norme]. … (2) Programul de pregătire profesională cuprinde: … a) condiţiile de înscriere şi de participare la cursuri; … b) durata cursului; … c) metodele folosite la pregătirea cursanţilor; … d) modalităţi de ţinere a evidenţei prezenţei la cursuri; … e) programa analitică a cursurilor, prevăzută la art. 6, cu precizarea: … (i) tematicii programului de pregătire;(îi) numărului de ore alocate;(iii) lectorilor;(iv) formelor de evaluare;(v) condiţiilor de promovare (numai pentru programele de specializare/perfecţionare);(vi) bibliografiei;f) suportul de curs (numai pentru programele de specializare/perfecţionare); … g) subiectele examenului de absolvire (numai pentru programele de specializare/perfecţionare). … ––––Art. 5 a fost modificat de pct. 7 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011. +
Articolul 6Programa analitică a cursurilor de pregătire profesională trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:a) obiectivul programului răspunde unor cerinţe concrete de pregătire aferente domeniului asigurărilor şi/sau domeniilor conexe; … b) conţinutul programului are o tematică în concordanţă cu obiectivul de pregătire asumat şi cu tematica elaborată de Comisia de monitorizare; … c) cuprinde un număr de ore corespunzător pentru acoperirea tematicii propuse; … d) este structurată într-o manieră care să permită asimilarea noţiunilor predate, inclusiv a lucrărilor practice şi a studiilor de caz; … e) este însoţită de o bibliografie accesibilă şi de suportul de curs pus la dispoziţie de către Comisia de monitorizare; … ––––Lit. f) a art. 6 a fost abrogată de pct. 8 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011.g) este acoperită integral de lectori abilitaţi potrivit prezentelor norme. … +
Articolul 7(1) Evaluarea programului de pregătire profesională include: furnizorul programului, denumirea programului de formare, programa analitică a cursurilor, lectorii ataşaţi programului şi, în cazul programelor de perfecţionare/ specializare, suportul de curs, respectiv subiectele examenului de absolvire. … (2) În cazul programelor e-learning, platforma e-learning va fi aprobată de către Institutul de Management în Asigurări după verificarea respectării criteriilor stabilite. … ––––Art. 7 a fost modificat de pct. 9 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011. +
Articolul 8(1) Comisia de monitorizare verifică documentaţia depusă şi face propuneri de aprobare/respingere a programelor de pregătire profesională. … (2) În vederea analizei calităţii programelor de pregătire profesională, membrii Comisiei de monitorizare pot face vizite la sediul instituţiilor care solicită aprobarea programelor de pregătire şi la spaţiile de desfăşurare a cursurilor şi pot face orice alte investigaţii necesare fundamentării propunerilor către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. … +
Articolul 9(1) Condiţiile de atestare a lectorilor pentru programele de pregătire profesională în domeniul asigurărilor sunt următoarele: … a) să fie absolvenţi cu diplomă ai unei instituţii de învăţământ superior din România sau din Spaţiul Economic European cu profil: economic, juridic, tehnic, medical; … b) să aibă o experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul asigurărilor pentru persoanele care lucrează în domeniu la data solicitării atestării şi 5 ani pentru cei care au lucrat în domeniu, dar care nu mai lucrează la data solicitării atestării; nu constituie vechime recunoscută pentru atestarea ca lector pentru programele de pregătire profesională în domeniul asigurărilor activitatea desfăşurată de persoanele fizice în baza unui contract de asistent în brokeraj; … c) să fi absolvit o formă de pregătire pentru educaţia adulţilor în domeniul formării formatorilor sau să fi urmat studii universitare de pedagogie finalizate cu diplomă de licenţă. … (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) lit. b) şi c) specialiştii desemnaţi de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, precum şi cei aprobaţi de către Comisia de monitorizare din cadrul unor autorităţi/instituţii al căror obiect de activitate are implicaţii în domeniul asigurărilor, la propunerea Institutului de Management în Asigurări. … (3) Pot fi atestaţi, cu titlu provizoriu, în calitate de formatori, fără a îndeplini condiţia prevăzută la alin. (1) lit. c), specialişti din piaţa asigurărilor şi din domeniile conexe, cu obligaţia ca aceştia să absolve un curs de pregătire în domeniul formării formatorilor în termen de cel mult 2 ani de la data înscrierii în Registrul lectorilor, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele norme. … (4) Persoanele care doresc să fie atestate ca lectori pentru programele de pregătire profesională în domeniul asigurărilor vor prezenta următoarele documente: … a) copie de pe cartea de identitate; … b) curriculum vitae semnat; … c) copie legalizată de pe diploma de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior; pentru absolvenţii din Spaţiul Economic European, aceasta va fi tradusă în limba română; … d) documente care să dovedească experienţa de 3 ani/5 ani pentru cei care lucrează/au lucrat în domeniul asigurărilor (copie de pe cartea de muncă, adeverinţe, contracte de management etc.); … e) certificatul de absolvire a unei forme de pregătire pentru educaţia adulţilor în domeniul formării formatorilor sau copie de pe diploma de studii pentru persoanele care au urmat studii universitare de pedagogie finalizate cu diplomă de licenţă; persoanele care nu au absolvit o astfel de formă de învăţământ vor fi atestate provizoriu, cu obligaţia ca acestea să absolve un curs de pregătire în domeniul formării formatorilor în termen de cel mult 2 ani de la data înscrierii în Registrul lectorilor; … f) dovada plăţii taxei de atestare. … ––––Art. 9 a fost modificat de pct. 10 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011.––––Art. 10 a fost abrogat de pct. 11 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011. +
Articolul 11(1) Înainte de începerea fiecărui program de pregătire profesională, furnizorii de programe educaţionale vor transmite electronic Institutului de Management în Asigurări, până cel târziu cu o zi lucrătoare înaintea demarării activităţilor, următoarele: … a) data începerii cursurilor; … b) data examenului de absolvire (numai pentru programele de specializare/perfecţionare); … c) tabelul nominal cu datele personale ale cursanţilor; … d) locaţia de desfăşurare a cursurilor. … Pentru programele desfăşurate în sistem e-learning, furnizorii de programe educaţionale vor respecta cerinţele Institutului de Management în Asigurări.––––Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de pct. 12 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011.(2) Desfăşurarea programelor de pregătire profesională se realizează numai în condiţiile în care acestea au fost aprobate. … (3) Pentru susţinerea unor subiecte specifice din cadrul programelor de pregătire sau în cazul unor prelegeri specifice, furnizorii de programe educaţionale pot invita şi persoane care nu fac parte din Registrul lectorilor, cu condiţia ca ponderea acestor subiecte să nu depăşească 20% din durata programului de pregătire. … ––––Art. 12 a fost abrogat de pct. 13 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011. +
Articolul 13(1) Comisia de monitorizare nominalizează supraveghetori în vederea efectuării unor controale ale procesului de formare. … (2) Dacă la controlul activităţii de formare s-au constatat nereguli, Comisia de monitorizare stabileşte un termen pentru remedierea acestora. … ––––Art. 13 a fost modificat de pct. 14 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011. +
Articolul 14Furnizorii de programe educaţionale publică pe pagina web informaţii despre data de începere a cursurilor şi alte informaţii necesare participanţilor la cursuri. +
Articolul 15Comisia de Supraveghere a Asigurărilor deschide şi menţine următoarele registre, care vor fi disponibile în format electronic spre consultare publică:a) Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor; … b) Registrul lectorilor; … c) Registrul absolvenţilor programelor de pregătire profesională în domeniul asigurărilor, aprobate de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. … +
Articolul 16Atribuţiile şi obligaţiile Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor prevăzute în prezentele norme sunt duse la îndeplinire prin intermediul Institutului de Management în Asigurări. +
Articolul 17Prezentele norme nu se aplică:––––Litera a) a art. 17 a fost abrogată de pct. 15 al art. unic din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011.b) programelor de pregătire profesională concepute şi derulate de asigurători sau brokeri de asigurare şi/sau reasigurare pentru personalul propriu, care nu se supun aprobării de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. … +
Articolul 18Nerespectarea prevederilor prezentelor norme constituie contravenţie şi se sancţionează conform prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare. +
Anexa 1───────la norme────────Registrul furnizorilor de programe educaţionale în domeniul asigurărilor┌──────────┬────────┬─────────┬────────────┬────────┬──────────┬───────────────┐│Codul unic│ Data │Denumirea│Datele de │Adresa │Conducerea│Data radierii ││alocat de │înregis-│persoanei│identificare│sediului│ │ ││CSA/IMA │trării │juridice │(Reg. com., │ │ │ ││ │ │ │Reg. jud., │ │ │ ││ │ │ │ CUI) │ │ │ │├──────────┼────────┼─────────┼────────────┼────────┼──────────┼───────────────┤│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │└──────────┴────────┴─────────┴────────────┴────────┴──────────┴───────────────┘ +
Anexa 2───────la norme─────────Registrul lectorilor┌──────────┬────────┬─────────┬─────────┬────────┬──────┬──────┬──────────────┐│Codul unic│ Data │Numele şi│ Codul │Datele │Data- │Obser-│Data radierii ││alocat de │înregis-│prenumele│ numeric │ de │limită│vaţii │ ││CSA/IMA │trării │ │personal*│contact │pentru│ │ ││ │ │ │ │(adresă,│plata │ │ ││ │ │ │ │telefon,│taxei │ │ ││ │ │ │ │fax, │anuale│ │ ││ │ │ │ │e-mail) │ │ │ │├──────────┼────────┼─────────┼─────────┼────────┼──────┼──────┼──────────────┤│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │└──────────┴────────┴─────────┴─────────┴────────┴──────┴──────┴──────────────┘________* Codul numeric personal nu apare la consultarea publică a registrului. +
Anexa 3───────la norme────────Cerinţele software pentruaprobarea platformelor e-learning1. Aplicaţia trebuie să fie o soluţie la cheie, personalizabilă din punctul de vedere al dezvoltării şi accesibilă cu mijloace clasice de navigare pe internet.2. Portalul trebuie să permită accesul unui număr de minimum 999 de utilizatori.3. Aplicaţia trebuie să ofere suport pentru autentificarea pe bază de nume şi parolă, să permită de asemenea schimbarea parolei de către utilizator, să permită administrarea centralizată.4. Aplicaţia trebuie să ofere posibilitatea ca fiecare utilizator să aibă o pagină personală dedicată unde să îşi poată urmări planul personal de dezvoltare, cursurile urmate şi calificativele obţinute.5. Aplicaţia trebuie să permită implementarea unei structuri pe grupuri de utilizatori cu drepturi specifice (de exemplu: cursanţi, administratori).6. Posibilităţi de stocare:a) aplicaţia trebuie să permită stocarea într-o structură organizată a documentelor ce vor fi folosite ca materiale de curs, exerciţii sau chestionare, inclusiv reacţia cursanţilor la acestea (selecţii, răspunsuri); … b) aplicaţia trebuie să permită stocarea altor tipuri de fişiere specifice beneficiarului (de exemplu, fişiere video/imagini). … 7. Reîmprospătarea datelor şi urmărirea lor trebuie să fie efectuate folosind drepturi de acces şi modalităţi de colaborare de lucru.8. Comunicare – în funcţie de diverse evenimente, aplicaţia trebuie să fie capabilă să genereze şi să trimită notificări/alerte prin e-mail. Principalele evenimente pentru care se vor trimite notificări sunt următoarele: crearea şi modificarea de documente, cursuri în aşteptare, cursuri alocate participanţilor.9. Mecanism de căutare şi raportare:a) un utilizator final trebuie să aibă posibilitatea de căutare ad-hoc atât după titlurile şi proprietăţile documentelor, cât şi după conţinutul acestora, filtrare şi raportare la anumite nivele, în funcţie de dreptul asociat al acestuia; … b) utilizatorul trebuie să aibă posibilitatea să definească diferite tipuri de filtre pe oricare dintre atributele definite în aplicaţie. … 10. Profile de utilizator:a) aplicaţia trebuie să permită stocarea informaţiilor despre utilizatori, precum şi să ofere o interfaţă personalizată utilizatorului; … b) aplicaţia trebuie să limiteze drepturile de utilizator. … ––––Anexa nr. 3 a fost înlocuită cu anexa din ORDINUL nr. 10 din 3 mai 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 13 mai 2011, potrivit pct. 16 al art. unic din acelaşi act normativ._____________