NORME din 13 noiembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1071 din 28 noiembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 2010 13/11/2023
ART. 13REFERIRE LAORDIN 2010 13/11/2023 ANEXA 2
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 2010 13/11/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 2010 13/11/2023
ActulREFERIT DEORDIN 2010 13/11/2023





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 2.010 din 13 noiembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.071 din 28 noiembrie 2023.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Verificarea tehnică a unui vehicul feroviar este acțiunea prin care se atestă îndeplinirea condițiilor de siguranță pentru deplasarea pe căile ferate din România.(2)Deținătorul vehiculului feroviar are obligația să asigure condiții corespunzătoare pentru efectuarea verificării tehnice, cu respectarea normelor de securitate și sănătate a muncii.(3)Cu ocazia verificării tehnice a vehiculului feroviar, dacă este cazul, se pot introduce limitări sau restricții pentru circulația pe căile ferate din România.(4)În cazuri justificate, pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de siguranță se pot efectua încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele Autorității Feroviare Române – AFER, denumită în continuare AFER, amploarea și conținutul acestora fiind stabilite de reprezentantul AFER responsabil cu efectuarea verificării tehnice a vehiculului feroviar.(5)Verificarea tehnică a vehiculelor feroviare, în înțelesul prezentei norme, se efectuează de către structura de inspecție tehnică din cadrul AFER. + 
Articolul 2Ca urmare a verificării tehnice a unui vehicul feroviar și a declarării acestuia ca „APT“ din punct de vedere tehnic, AFER eliberează autorizația tehnică a vehiculului feroviar. + 
Articolul 3Prin căile ferate din România se înțelege infrastructura feroviară publică și privată deschisă circulației publice, precum și liniile ferate industriale racordate la aceasta, indiferent de forma de proprietate a acestora. + 
Articolul 4Prin deținător de vehicul feroviar, în sensul prezentelor norme, se înțelege persoana fizică sau juridică care, fiind proprietarul unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează vehiculul ca mijloc de transport și este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant. + 
Articolul 5(1)Prezentele norme se aplică în vederea: a)executării operațiunilor de manevră feroviară pe liniile de cale ferată proprii și ale stației de cale ferată la care sunt racordate liniile solicitantului, pentru vehicule feroviare motoare;b)deplasării și utilizării vehiculelor feroviare la întreținerea, repararea și construirea infrastructurii feroviare a căilor ferate din România;c)deplasării vehiculelor feroviare care au termenele de revizie/reparație depășite între diverse locuri (unități reparatoare, puncte de lucru, expoziții sau manifestări, alte asemenea situații); d)efectuării la vehiculele feroviare a încercărilor în vederea certificării/omologării sau a probelor tehnice de parcurs pe infrastructura feroviară publică după efectuarea reparațiilor planificate și, după caz, a reviziilor tehnice/reparațiilor accidentale;e)utilizării vehiculelor feroviare în scop turistic/istoric (trenuri turistice/istorice, manifestări festive și altele asemenea);f)desfășurării activităților feroviare speciale (intervenții, deszăpeziri, transport tehnologic, măsurători și verificări cu vagoane laborator, transport militar pe calea ferată);g)deplasării vehiculelor feroviare neînregistrate în registrele specifice sau înregistrate, dar fără extinderea zonei de utilizare pentru România;h)deplasării vehiculelor feroviare străine neacoperite de regulamentele RIC/RIV sau alte acorduri specifice.(2)Verificarea tehnică a altor vehicule feroviare și/sau pentru alte cazuri este efectuată la cererea solicitantului sau a reprezentantului împuternicit de acesta.(3)Prezentele norme nu se aplică vehiculelor feroviare care desfășoară activități pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, precum și pe căile ferate cu ecartament diferit de ecartamentul normal de 1.435 mm.  + 
Articolul 6(1)AFER stabilește printr-o metodologie proprie, care este aprobată prin decizie a directorului general, următoarele:a)ansamblurile, subansamblurile sau componentele de bază ale vehiculelor feroviare ce sunt supuse obligatoriu verificării tehnice;b)tipul măsurătorilor, probelor și încercărilor, precum și locul de efectuare a acestora, în funcție de tipul vehiculului feroviar;c)vehiculele feroviare a căror verificare tehnică necesită colaborarea cu operatori economici care au dotările tehnice/tehnologice și personalul de specialitate necesare, autorizați ca furnizori feroviari de către AFER sau certificați ca entități responsabile pentru funcția de întreținere de către o autoritate competentă la nivel național sau dintr-un stat membru al Uniunii Europene (UE), conform reglementărilor și normelor tehnice specifice în vigoare, după caz;d)cerințele minime de dotare tehnică/tehnologică și de personal de specialitate necesare pentru efectuarea verificării tehnice;e)modelul de proces-verbal de constatare tehnică;f)modelul de cerere pentru obținerea autorizației;g)modelul de cerere pentru verificarea eliminării neconformităților;h)modelul de cerere pentru verificare după efectuarea de încercări;i)modul de organizare la nivel central și în teritoriu, pentru desfășurarea activităților specifice;j)modul de asigurare a înregistrărilor și evidențelor aferente activităților. Acestea vor putea fi asigurate și prin intermediul unor aplicații/sisteme informatice dedicate.(2)Metodologia prevăzută la alin. (1) se publică pe site-ul web al AFER până la data intrării în vigoare a prezentelor norme.
 + 
Capitolul IIVerificarea tehnică a vehiculelor feroviare + 
Articolul 7(1)Autorizația tehnică a vehiculului feroviar, denumită în continuare autorizație, se acordă la cerere solicitantului care îndeplinește, cumulativ, următoarele cerințe:a)face dovada deținerii vehiculului feroviar pentru care solicită verificarea tehnică;b)asigură efectuarea reviziilor tehnice periodice și a reviziilor/reparațiilor planificate la vehiculul feroviar, la termenele stabilite, cu agenți economici autorizați ca furnizori feroviari de către AFER sau certificați pentru funcția de întreținere de către o autoritate competentă la nivel național sau dintr-un stat membru al UE, conform reglementărilor și normelor tehnice specifice în vigoare, după caz;c)deține un proces-verbal de constatare tehnică din care reiese că vehiculul feroviar este declarat „APT“ din punct de vedere tehnic, fapt constatat în urma unei verificări tehnice efectuate de către AFER;d)face dovada achitării contravalorii tarifului aferent prestațiilor efectuate de către AFER în vederea verificării tehnice a vehiculului feroviar și eliberării autorizației.(2)Pentru obținerea unei autorizații în cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c), d), g) și h), precum și la art. 5 alin. (2), solicitantul trebuie să îndeplinească cerințele de la alin. (1) lit. a), c) și d).
 + 
Articolul 8(1)Pentru verificarea tehnică a unui vehicul feroviar prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. c) în vederea obținerii unei autorizații, solicitantul trebuie să depună la AFER un dosar cu următoarele documente: a)cererea pentru obținerea autorizației;b)copia actului doveditor al dreptului de deținere pentru vehiculul feroviar respectiv. În cazuri excepționale, când nu există documente doveditoare ale dreptului de deținere, se admite „declarația pe propria răspundere“ a solicitantului, însoțită de fișa mijlocului fix;c)copia documentelor care atestă efectuarea ultimei revizii tehnice periodice și a ultimei revizii/reparații planificate a vehiculului feroviar efectuate conform reglementărilor specifice în vigoare; d)dovada achitării contravalorii tarifului aferent prestațiilor efectuate de către AFER în vederea verificării tehnice a vehiculului feroviar și eliberării autorizației.(2)La cerere, solicitantul va pune la dispoziția AFER, pentru verificarea conformității, documentele în original, precum și cartea tehnică a vehiculului feroviar. (3)Pentru verificarea tehnică a unui vehicul feroviar în cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c), d), g) și h), dosarul trebuie să conțină documentele prevăzute la alin. (1) lit. a), b) și d). + 
Articolul 9(1)În termen de 10 zile de la data înregistrării dosarului, AFER analizează și, dacă este cazul, solicită completarea documentelor prevăzute la art. 8 alin. (1).(2)Dacă în termen de maximum 30 de zile nu se face completarea documentelor, AFER respinge dosarul, solicitantul fiind avizat în acest sens.
 + 
Articolul 10(1)În termen de maximum 15 zile de la acceptarea dosarului, AFER efectuează verificarea tehnică a vehiculului feroviar pentru care s-a solicitat obținerea autorizației. (2)Data și ora efectuării verificării tehnice a vehiculului feroviar sunt stabilite de către reprezentantul AFER de comun acord cu solicitantul.
 + 
Articolul 11(1)Rezultatele verificării tehnice efectuate se consemnează într-un proces-verbal de constatare tehnică, întocmit de reprezentantul AFER și luat la cunoștință de reprezentantul solicitantului, care va cuprinde cel puțin următoarele date:a)data și locul efectuării verificării tehnice;b)felul, tipul și numărul de înregistrare/identificare ale vehiculului feroviar verificat;c)numele constructorului și anul construcției/modernizării vehiculului feroviar verificat; d)numele deținătorului vehiculului feroviar verificat;e)seria, numărul și termenul de valabilitate ale agrementului tehnic feroviar, după caz;f)data efectuării ultimei revizii tehnice periodice și a ultimei revizii/reparații planificate, respectiv denumirea furnizorului feroviar care le-a efectuat, după caz;g)activitatea pentru care se solicită emiterea autorizației;h)secția de circulație pe care vehiculul se va deplasa;i)rezultatele verificării stării tehnice a vehiculului feroviar referitoare la starea ansamblurilor, subansamblurilor sau componentelor de siguranță a circulației (aparate de rulare, aparate de frânare, aparate de tracțiune-ciocnire-legare, sistem de alimentare cu energie electrică, sistem de semnalizare, de control și de comandă, gabarit, rază minimă a curbelor pe care se poate înscrie în circulație, sistem de comunicare radio și altele asemenea);j)lipsurile și degradările ansamblurilor, subansamblurilor sau componentelor care influențează siguranța circulației;k)dacă, pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de siguranță, se impune sau nu se impune efectuarea de încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele AFER. În caz afirmativ, se vor menționa amploarea și conținutul acestora;l)concluziile verificării stării tehnice a vehiculului feroviar, respectiv:(i)vehiculul feroviar este „APT“ din punct de vedere tehnic, cu menționarea eventualelor limitări sau restricții tehnice ale acestuia față de parametrii proiectați, pentru deplasarea în condiții de siguranță a circulației, precum și dacă acesta poate circula autopropulsat;(ii)vehiculul feroviar este „INAPT“ din punct de vedere tehnic, cu menționarea neconformităților constatate și care împiedică deplasarea în condiții de siguranță a circulației;m)termenul de eliminare a neconformităților, care nu va fi mai mare de 60 de zile de la data întocmirii procesului-verbal de constatare tehnică, cu excepția cazului menționat la lit. l); n)numele, prenumele și semnătura reprezentantului AFER și ale reprezentantului solicitantului, respectiv, după caz, ale operatorului economic împuternicit.(2)După întocmire, exemplarul nr. 1 al procesului-verbal de constatare tehnică se depune la dosarul vehiculului feroviar verificat, iar exemplarul nr. 2 se predă reprezentantului solicitantului.(3)În cazul în care pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de siguranță se impune efectuarea de încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele AFER, reprezentantul AFER responsabil cu efectuarea verificării tehnice a vehiculului feroviar va întocmi un proces-verbal de constatare tehnică în care va menționa aceste aspecte, iar procesul va fi suspendat.(4)Reluarea procesului de verificare a îndeplinirii condițiilor de siguranță pentru vehiculul feroviar se va face după transmiterea raportului de încercări solicitat.
 + 
Articolul 12(1)La verificarea tehnică efectuată pentru un vehicul feroviar se evidențiază în procesul-verbal de constatare tehnică lipsurile și degradările ansamblurilor, subansamblurilor sau componentelor care influențează siguranța circulației. (2)În situația în care vehiculul feroviar nu dispune de toate ansamblurile, subansamblurile sau componentele sau acestea sunt defecte, deplasarea acestuia pe infrastructura feroviară din România se poate efectua cu impunerea unor condiții tehnice de siguranță conform cadrului specific de reglementare feroviară, acolo unde este cazul.
 + 
Articolul 13Dacă în urma verificării tehnice vehiculul feroviar a fost declarat „APT“ din punct de vedere tehnic, AFER eliberează în termen de maximum 5 zile de la data efectuării constatării stării tehnice o autorizație, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.  + 
Articolul 14(1)Reluarea procesului de verificare a îndeplinirii condițiilor de siguranță pentru vehiculul feroviar după efectuarea de încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele AFER se va face în baza unei cereri de verificare după efectuarea de încercări, iar solicitantul va achita la AFER o sumă egală cu 50% din tariful inițial de autorizare.(2)Dacă în urma verificării tehnice vehiculul feroviar a fost declarat „INAPT“ din punct de vedere tehnic, AFER notifică solicitantului, în termen de 5 zile de la data întocmirii procesului-verbal de constatare tehnică, decizia motivată privind neacordarea autorizației.(3)Verificarea vehiculului feroviar după eliminarea neconformităților se face în baza unei cereri de verificare a eliminării neconformităților, iar solicitantul va achita la AFER o sumă egală cu 50% din tariful inițial de autorizare.(4)Dacă în termenul menționat în procesul-verbal de constatare tehnică solicitantul nu transmite cererea de verificare menționată la alin. (3), solicitarea inițială se respinge, dosarul se scoate din evidența AFER, se comunică solicitantului decizia, iar tariful achitat nu se returnează.(5)În cazul în care solicitantul face dovada eliminării neconformităților în termenul stabilit, precum și dovada achitării contravalorii tarifului aferent prestațiilor efectuate pentru verificarea remedierii neconformităților, AFER verifică modul de remediere a neconformităților și emite un nou proces-verbal de constatare tehnică cu datele menționate la art. 11 alin. (1).(6)În termen de 5 zile de la data completării noului proces-verbal de constatare tehnică cu privire la modul de remediere a neconformităților și a declarării vehiculului feroviar „APT“ din punct de vedere tehnic, AFER eliberează autorizația.
 + 
Capitolul IIIValabilitatea autorizației tehnice a vehiculului feroviar + 
Articolul 15(1)Valabilitatea autorizației este următoarea:a)un an pentru cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), b), e) și f);b)30 de zile pentru:(i)cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c), d), g) și h);(ii)cazurile prevăzute la art. 5 alin. (2).(2)În cazuri bine justificate, AFER poate prelungi valabilitatea autorizației cu maximum 30 de zile.
 + 
Articolul 16Autorizația își pierde valabilitatea înainte de data expirării în următoarele cazuri:a)implicarea într-un accident/incident a vehiculului feroviar cu urmări asupra acestuia și efectuarea unei reparații cu caracter accidental;b)neefectuarea reviziilor tehnice periodice și a reviziilor/ reparațiilor planificate, inclusiv a celor cu ridicarea cutiei vehiculului feroviar motor de pe osii/boghiuri la termenele stabilite, pentru cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), b), e) și f);c)efectuarea unor intervenții neautorizate la unul dintre echipamentele, instalațiile sau subansamblurile menționate în procesul-verbal de constatare tehnică;d)schimbarea deținătorului vehiculului feroviar. + 
Articolul 17(1)Pe durata de valabilitate a autorizației, AFER verifică prin acțiuni de inspecție tehnică modul de respectare a cerințelor care au stat la baza acordării sau menținerii valabilității acesteia. (2)Dacă se constată că nu mai sunt îndeplinite una sau mai multe cerințe care au stat la baza acordării sau menținerii valabilității autorizației, AFER va suspenda pe o perioadă limitată autorizația. În acest caz, AFER actualizează evidențele specifice și notifică suspendarea autorizației deținătorului vehiculului feroviar implicat și, după caz, administratorului sau gestionarului infrastructurii feroviare (pentru luarea măsurilor de siguranță ce se impun).(3)În cazul eliminării neconformităților care au stat la baza suspendării autorizației, a verificărilor efectuate de AFER și a plății tarifului aferent prestației se poate hotărî încetarea suspendării autorizației.(4)Dacă în termen de 60 de zile nu se elimină neconformitățile constatate, AFER retrage autorizația și actualizează evidențele specifice, fapt care se notifică deținătorului vehiculului feroviar implicat și, după caz, administratorului sau gestionarului infrastructurii feroviare (pentru luarea măsurilor de siguranță ce se impun). (5)În cazul retragerii autorizației, acordarea unei noi autorizații se face în baza unei noi cereri și a îndeplinirii cerințelor prevăzute la art. 7. (6)Evidența dosarelor și a autorizațiilor emise, suspendate sau retrase se ține de către structura de registru feroviar din cadrul AFER.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale + 
Articolul 18Autorizația este un document cu regim special, nominal și netransmisibil. + 
Articolul 19(1)Deținătorii vehiculelor feroviare vor aplica pe ambele părți ale cutiei fiecărui vehicul căruia i se eliberează o autorizație, în apropierea inscripției cu numărul de identificare al vehiculului, o inscripție, cu dimensiunile de 200/120 mm, cu următorul cuprins:Autorizație AFER-ONFR nr. ………………….Expiră la data de ………………………..(2)Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) vehiculele feroviare pentru care AFER a emis o autorizație cu valabilitate mai mică de 1 an.
 + 
Articolul 20Deținerea unei autorizații nu scutește posesorul acesteia de răspunderea ce îi revine cu privire la menținerea stării tehnice a materialului rulant pe care îl deține, în condițiile prevăzute în instrucțiunile și reglementările specifice în vigoare. + 
Articolul 21(1)Eventualele contestații privind decizia de neacordare sau, după caz, de retragere a autorizației se depun la AFER în termen de 5 zile de la primirea notificării.(2)Soluționarea contestațiilor se va face de către AFER în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora. În același termen, soluția se comunică, în scris, celui care a efectuat contestația.
 + 
Articolul 22AFER va elibera, la cerere, în caz de pierdere sau deteriorare, duplicate ale autorizațiilor acordate, cu plata tarifului aferent prestației efectuate. + 
Articolul 23Pentru prestațiile efectuate de AFER privind acordarea autorizației și eliberarea duplicatelor, după caz, se percep tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii. + 
Articolul 24Tarifele achitate pentru prestațiile efectuate de către AFER nu se vor returna în situațiile imputabile solicitantului.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x