NORME din 11 mai 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLOLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 22 mai 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 35INTRAT IN VIGOARENORMA 11/05/2006
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOARENORMA 11/05/2006 ART. 35
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOARENORMA 11/05/2006 ART. 35
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 342 24/09/2008
ActulREFERIT DEGHID 24/09/2008
ActulAPROBAT DEORDIN 135 11/05/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 135 11/05/2006
ART. 35INTRAT IN VIGOARENORMA 11/05/2006

privind revizuirea periodică a securităţii nucleare pentru centralele nuclearoelectrice



 + 
Capitolul IDomeniu şi scop + 
Articolul 1(1) Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Prin prezentele norme se stabilesc cerinţele generale privind revizuirea periodică a securităţii nucleare a unei centrale nuclearoelectrice în funcţionare.
 + 
Capitolul IIDefiniţii + 
Articolul 2Definiţiile prescurtărilor şi termenilor utilizaţi în prezentele norme se regăsesc în anexa care face parte integrantă din prezentele norme.
 + 
Capitolul IIICerinţe generale + 
Articolul 3(1) Revizuirea periodică a securităţii nucleare, denumită în continuare RPSN, este o evaluare sistematică a tuturor aspectelor importante legate de proiectarea şi operarea unei centrale nuclearoelectrice, efectuată pentru a confirma că centrala este exploatată în condiţii de siguranţă şi pentru a identifica toate măsurile practicabile în scopul atingerii unui nivel de securitate nucleară cât mai apropiat de cel impus de standardele curente.(2) RPSN nu înlocuieşte evaluările speciale sau de rutină ale securităţii nucleare, ci trebuie efectuată suplimentar faţă de acestea, cu scopul de a analiza efectele cumulate ale îmbătrânirii, modificărilor, experienţei de exploatare, evoluţiei tehnologice şi schimbărilor legate de amplasament asupra bazelor de proiectare şi practicilor de operare ale centralei.
 + 
Articolul 4(1) Prin RPSN trebuie să se determine:a) în ce măsură centrala nuclearoelectrică corespunde standardelor şi bunelor practici internaţionale curente în domeniul securităţii nucleare;b) completitudinea şi valabilitatea documentaţiei de securitate nucleară;c) dacă sunt asigurate măsuri adecvate pentru a continua exploatarea centralei în condiţii de securitate nucleară până la efectuarea următoarei RPSN sau până la sfârşitul perioadei de viaţă a centralei;d) acţiunile corective necesar a fi implementate şi îmbunătăţirile care pot fi aduse pentru a spori securitatea nucleară a centralei.(2) Prin RPSN trebuie să se verifice conformitatea centralei cu bazele de proiectare şi orice deviaţii de la acestea trebuie rezolvate.
 + 
Articolul 5(1) RPSN trebuie efectuată pentru prima dată la 10 ani de la începerea exploatării comerciale a centralei nuclearoelectrice.(2) Se recomandă ca durata desfăşurării unei RPSN să nu depăşească 3 ani. Intervalul dintre două RPSN trebuie să nu depăşească 10 ani.
 + 
Articolul 6(1) Înainte de începerea RPSN, titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze şi să propună spre aprobare la Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, următoarele:a) documentaţia care descrie scopul şi obiectivele RPSN, clar definite şi justificate, împreună cu lista rapoartelor care vor fi înaintate la CNCAN şi graficul de desfăşurare a activităţilor din cadrul RPSN;b) documentaţia care descrie principiile de evaluare utilizate în procesul de revizuire a securităţii nucleare a centralei;c) planul de asigurare a calităţii pentru efectuarea RPSN.(2) Aprobarea de către CNCAN a documentaţiei menţionate la alin. (1) marchează începutul RPSN.
 + 
Articolul 7Titularul de autorizaţie are întreaga responsabilitate pentru efectuarea RPSN şi pentru raportarea la CNCAN a rezultatelor obţinute.
 + 
Capitolul IVDomeniile de evaluare + 
Articolul 8(1) Scopul RPSN trebuie să includă, în măsura în care este practic posibil, toate aspectele importante pentru securitatea nucleară a unei centrale în funcţionare. În efectuarea RPSN trebuie considerate pentru evaluare cel puţin următoarele domenii:a) proiectul centralei;b) starea actuală a sistemelor, structurilor, componentelor şi echipamentelor centralei, denumite în continuare SSCE;c) calificarea echipamentelor;d) managementul îmbătrânirii SSCE;e) analizele deterministe de securitate nucleară;f) analizele probabilistice de securitate nucleară;g) analizele de pericol;h) performanţele de securitate nucleară ale centralei;i) utilizarea experienţei de exploatare externe şi a rezultatelor activităţilor de cercetare;j) organizarea şi administrarea activităţilor de exploatare a centralei;k) procedurile centralei;l) factorii umani;m) planificarea răspunsului la situaţiile de urgenţă;n) impactul radiologic asupra mediului.
 + 
Articolul 9Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească, de comun acord cu CNCAN, pentru fiecare dintre domeniile de evaluare enumerate la art. 8, elementele ce urmează a fi supuse revizuirii, precum şi metodele şi criteriile de evaluare în raport cu standardele şi practicile curente.
 + 
Articolul 10În revizuirea proiectului centralei trebuie analizate cel puţin următoarele elemente:a) descrierea detaliată a proiectului centralei, incluzând desenele de proiectare;b) lista SSCE importante pentru securitatea nucleară şi clasificarea acestora în clase de securitate;c) bazele de proiectare şi documentaţia aferentă;d) diferenţele semnificative dintre proiectul actual al centralei şi standardele curente în raport cu care se face evaluarea;e) semnificaţia, din punctul de vedere al securităţii nucleare, a eventualelor deficienţe legate de aplicarea principiului de apărare în adâncime.
 + 
Articolul 11În evaluarea stării actuale a SSCE trebuie luate în considerare cel puţin următoarele:a) informaţiile privind integritatea şi performanţa operaţională a SSCE importante pentru securitatea nucleară;b) informaţiile despre problemele existente sau anticipate privind obsolescenţa oricăruia dintre SSCE importante pentru securitatea nucleară;c) rezultatele testelor operaţionale;d) rezultatele inspecţiilor;e) înregistrările privind activităţile de întreţinere şi reparaţie;f) mijloacele prevăzute pentru asigurarea activităţilor de întreţinere şi reparaţii.
 + 
Articolul 12Revizuirea calificării echipamentelor trebuie să includă pentru analiză cel puţin următoarele elemente:a) lista echipamentelor incluse în programul de calificare şi controlul acestei liste;b) rapoartele de calificare şi alte documentaţii-suport;c) verificarea echipamentelor instalate pentru a proba conformitatea cu cerinţele de calificare;d) procedurile existente pentru menţinerea calificării echipamentelor din instalaţie pe toată durata lor de serviciu şi modul de asigurare a conformităţii cu aceste proceduri;e) programul de supraveghere a echipamentelor calificate şi monitorizarea rezultatelor acestui program în scopul asigurării că degradarea echipamentelor datorită îmbătrânirii rămâne nesemnificativă;f) monitorizarea condiţiilor de mediu din instalaţie;g) analiza consecinţelor defectării echipamentelor asupra calificării acestora şi modul de asigurare a măsurilor corective sau îmbunătăţirilor necesare pentru menţinerea calificării;h) starea fizică şi funcţionalitatea echipamentelor calificate, confirmată prin inspecţii în instalaţie;i) înregistrările privind toate activităţile legate de calificarea echipamentelor pe toată durata de viaţă a acestora în instalaţie.
 + 
Articolul 13În evaluarea eficienţei managementului îmbătrânirii SSCE trebuie luate în considerare cel puţin următoarele:a) descrierea programului de management al îmbătrânirii, inclusiv obiectivele, aspectele organizatorice şi resursele alocate;b) documentaţia care descrie metodologia de identificare şi criteriile de includere a SSCE în programul de management al îmbătrânirii;c) lista SSCE incluse în programul de management al îmbătrânirii şi înregistrările privind starea de îmbătrânire a SSCE;d) analizele şi documentaţia privitoare la degradarea datorată îmbătrânirii care are potenţialul de a afecta funcţiile de securitate ale SSCE;e) informaţiile privind principalele mecanisme de îmbătrânire a SSCE;f) disponibilitatea datelor necesare pentru evaluarea degradării datorate îmbătrânirii;g) eficienţa programelor de operare şi de întreţinere în managementul îmbătrânirii componentelor care pot fi înlocuite;h) măsurile prevăzute pentru urmărirea evoluţiei mecanismelor de îmbătrânire şi pentru atenuarea efectelor acestora;i) criteriile de acceptare şi marjele de securitate impuse pentru SSCE;j) informaţiile privind starea fizică a SSCE, inclusiv marjele de securitate actuale, precum şi orice caracteristici care ar putea limita durata lor de serviciu.
 + 
Articolul 14În revizuirea analizelor deterministe de securitate nucleară trebuie luate în considerare cel puţin următoarele:a) analizele deterministe de securitate nucleară existente şi ipotezele folosite;b) limitele şi condiţiile de operare;c) evenimentele anticipate în exploatare;d) evenimentele de iniţiere postulate;e) combinaţiile de evenimente analizate;f) metodele de analiză şi codurile de calcul folosite;g) dozele de radiaţie şi limitele de emisii radioactive în condiţii de accident;h) ghidurile folosite pentru elaborarea analizelor deterministe.
 + 
Articolul 15În revizuirea analizelor probabilistice de securitate nucleară trebuie să se ia în considerare cel puţin următoarele:a) analizele probabilistice de securitate nucleară existente şi ipotezele folosite;b) modul de actualizare a analizelor probabilistice de securitate nucleară pentru a reflecta starea curentă a centralei;c) evenimentele de iniţiere şi combinaţiile de evenimente analizate;d) metodele de analiză şi codurile de calcul folosite;e) ghidurile folosite pentru elaborarea analizelor probabilistice;f) modul în care rezultatele analizelor probabilistice sunt utilizate în exploatarea centralei, inclusiv în ceea ce priveşte dezvoltarea programului de management al accidentelor.
 + 
Articolul 16(1) Scopul revizuirii analizelor de pericol este de a determina suficienţa măsurilor prevăzute pentru protecţia centralei împotriva pericolelor interne şi externe, luându-se în considerare proiectul actual al centralei, caracteristicile curente ale amplasamentului, starea actuală a SSCE şi starea estimativă a acestora la sfârşitul perioadei acoperite de RPSN.(2) În revizuirea analizelor de pericol trebuie luate în considerare cel puţin următoarele elemente:a) lista pericolelor relevante, atât interne, cât şi externe, care pot afecta securitatea nucleară a centralei;b) măsurile de protecţie prevăzute.
 + 
Articolul 17În evaluarea performanţelor de securitate ale centralei trebuie să se ia în considerare cel puţin următoarele elemente:a) sistemul de identificare şi clasificare a incidentelor cu semnificaţie din punctul de vedere al securităţii nucleare;b) metodele, procedurile şi resursele alocate pentru analiza cauzelor de profunzime care au contribuit la producerea incidentelor, stabilirea planului de acţiuni corective, precum şi analiza feedback-ului experienţei de exploatare;c) metodele de selecţie şi înregistrare a datelor relevante pentru siguranţa în exploatare, inclusiv a datelor privind activităţile de întreţinere, testare şi inspecţie;d) evoluţia în timp a datelor din exploatare semnificative pentru securitatea nucleară şi modul în care aceste date sunt analizate şi folosite pentru îmbunătăţirea activităţilor de exploatare;e) analiza indicatorilor de performanţă relevanţi pentru securitatea nucleară;f) înregistrările privind integritatea barierelor fizice prevăzute pentru prevenirea eliberării produşilor de fisiune;g) înregistrările privind dozele de radiaţie pentru personalul expus profesional;h) înregistrările provenite din monitorizarea radioactivităţii mediului în afara amplasamentului;i) înregistrările privind cantităţile de efluenţi radioactivi.
 + 
Articolul 18În evaluarea programului de utilizare a experienţei de exploatare externe şi a rezultatelor activităţilor de cercetare trebuie luate în considerare cel puţin următoarele:a) modul de colectare şi evaluare a datelor relevante pentru securitatea nucleară, provenite din experienţa de exploatare a altor centrale nuclearoelectrice;b) metodologia de analiză a acestor date şi acţiunile întreprinse ca urmare a evaluărilor;c) mijloacele prin care se asigură colectarea informaţiilor provenite din activităţile de cercetare relevante, evaluarea şi utilizarea acestor date.
 + 
Articolul 19În revizuirea organizării şi administrării activităţilor de exploatare trebuie luate în considerare pentru evaluare cel puţin următoarele aspecte:a) politica de securitate nucleară şi implementarea acesteia;b) mecanismul de stabilire a obiectivelor de exploatare şi a obiectivelor de securitate nucleară;c) documentaţia care descrie structura organizaţiei de exploatare, rolurile şi responsabilităţile entităţilor organizatorice, nivelurile de autoritate şi interfeţele interne şi externe;d) mijloacele prin care se asigură informarea personalului asupra experienţelor de exploatare, inclusiv asupra acelora legate de deficienţe organizatorice şi de management;e) managementul configuraţiei centralei şi al documentaţiei aferente;f) modul în care se asigură contractarea de personal specializat provenit din organizaţii externe;g) politica de menţinere a competenţelor şi calificării personalului;h) programele şi facilităţile-suport pentru pregătirea personalului;i) programul de management al calităţii şi evaluările independente ale acestuia;j) conformitatea cu cerinţele de reglementare;k) modul de menţinere a înregistrărilor;l) programul de autoevaluare şi îmbunătăţire continuă a performanţelor organizaţiei de exploatare;m) modul de control al modificărilor structurii şi resurselor organizaţiei de exploatare cu posibil impact asupra securităţii nucleare.
 + 
Articolul 20În revizuirea procedurilor centralei trebuie luate în considerare acele proceduri care sunt importante din punctul de vedere al securităţii nucleare şi trebuie avute în vedere cel puţin următoarele:a) procesul de elaborare, validare, aprobare şi documentare a tuturor procedurilor importante din punctul de vedere al securităţii nucleare;b) procesul de actualizare şi modificare a procedurilor;c) stilul şi claritatea procedurilor;d) aderenţa la proceduri;e) corespondenţa procedurilor cu bunele practici internaţionale;f) conformitatea procedurilor cu ipotezele şi rezultatele analizelor de securitate;g) existenţa procedurilor şi instrucţiunilor adecvate pentru operarea în situaţii de urgenţă şi pentru managementul accidentelor.
 + 
Articolul 21În evaluarea factorilor umani care pot afecta exploatarea centralei în condiţii de securitate nucleară trebuie luate în considerare cel puţin următoarele elemente:a) modul de asigurare a personalului necesar pentru activităţile de exploatare a centralei;b) asigurarea în permanenţă de suficient personal calificat în tură;c) metodele de selectare şi încadrare a personalului în funcţie de aptitudini, cunoştinţe şi abilităţi;d) programele de pregătire iniţială şi continuă a personalului şi actualizarea programelor de pregătire, inclusiv în ceea ce priveşte utilizarea simulatoarelor;e) pregătirea pentru menţinerea şi creşterea nivelului culturii de securitate nucleară, în special pentru personalul cu funcţii de conducere şi coordonare;f) programele de diseminare a informaţiilor obţinute din experienţa de exploatare, îndeosebi în ceea ce priveşte erorile umane care au contribuit la evenimente cu impact asupra securităţii nucleare, precum şi acţiunile corective şi măsurile luate pentru prevenirea repetării acestora;g) prevederile legate de numărul de ore de lucru, starea de sănătate a personalului şi regulile privind abuzul de substanţe prohibite;h) cerinţele privind competenţele şi calificarea personalului organizaţiei de exploatare;i) aspectele legate de interfaţa om-maşină;j) modul în care factorul uman este luat în considerare în elaborarea procedurilor.
 + 
Articolul 22În revizuirea planificării răspunsului la situaţiile de urgenţă trebuie luate în considerare cel puţin următoarele:a) studiile privind măsurile de reducere a consecinţelor accidentelor;b) strategia şi organizarea răspunsului la situaţii de urgenţă;c) planurile şi procedurile pentru situaţiile de urgenţă;d) echipamentele, amenajările şi resursele prevăzute pe amplasament pentru situaţiile de urgenţă;e) centrele de răspuns la urgenţă de pe amplasament;f) mijloacele de comunicare;g) pregătirea pentru situaţiile de urgenţă, înregistrările privind exerciţiile şi evaluările acestora;h) colaborarea cu organizaţiile externe cu rol în răspunsul la situaţiile de urgenţă;i) măsurile prevăzute pentru revizia de rutină a planurilor şi procedurilor de urgenţă;j) măsurile de protecţie fizică prevăzute pentru situaţiile de urgenţă.
 + 
Articolul 23În revizuirea impactului radiologic asupra mediului trebuie luate în considerare cel puţin următoarele elemente:a) potenţialele surse de impact radiologic;b) limitele derivate de emisie;c) înregistrările privind emisiile de efluenţi;d) monitorizarea radioactivităţii mediului în afara amplasamentului;e) sistemele de alarmare prevăzute pentru cazurile de emisii neplanificate de efluenţi de la instalaţiile de pe amplasament;f) publicarea rezultatelor programelor de monitorizare a radioactivităţii mediului în afara amplasamentului;g) schimbările survenite în utilizarea zonelor din jurul amplasamentului.
 + 
Capitolul VMetodologia RPSN + 
Articolul 24Metodologia folosită în vederea efectuării RPSN trebuie să fie sistematică şi documentată corespunzător. Revizuirea fiecăruia dintre domeniile enumerate la art. 8 trebuie efectuată utilizându-se metode curente de evaluare. Metodele de evaluare deterministe şi probabilistice trebuie astfel utilizate încât să se completeze reciproc.
 + 
Articolul 25Pentru efectuarea RPSN trebuie ca atât bazele de proiectare, cât şi analizele deterministe şi probabilistice de securitate nucleară pentru centrala respectivă să fie documentate corespunzător. În cazul în care documentaţia menţionată mai sus nu este completă, trebuie luate măsuri pentru remedierea acestei deficienţe prin alte proiecte, separate de RPSN.
 + 
Articolul 26Atunci când în cadrul RPSN se utilizează rezultate provenite din alte studii şi evaluări relevante, acestea trebuie să fie accesibile şi referenţiate corespunzător, iar contribuţia lor trebuie justificată.
 + 
Articolul 27Managementul calităţii RPSN trebuie să fie în conformitate cu prevederile Normelor privind cerinţele generale pentru sistemele de management al calităţii aplicate la realizarea, funcţionarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi ale Normelor privind cerinţele specifice pentru sistemele de management al calităţii pentru exploatarea instalaţiilor nucleare, emise de CNCAN.
 + 
Articolul 28Prin revizuirea fiecăruia dintre domeniile enumerate la art. 8 trebuie să se identifice şi să se evalueze semnificaţia, din punctul de vedere al securităţii nucleare, a tuturor neconcordanţelor cu standardele şi bunele practici internaţionale curente aplicabile.
 + 
Articolul 29(1) După integrarea rezultatelor RPSN pentru fiecare domeniu în parte trebuie efectuată o evaluare globală a tuturor deficienţelor nesoluţionate, luându-se în considerare toate acţiunile corective şi îmbunătăţirile practicabile pentru implementare, precum şi toate măsurile compensatorii identificate.(2) Riscurile asociate deficienţelor nesoluţionate trebuie cuantificate, în scopul de a demonstra, cu o marjă de încredere adecvată, că centrala poate fi exploatată în continuare în condiţii de securitate.
 + 
Capitolul VIRezultatele RPSN + 
Articolul 30Rezultatele semnificative obţinute în urma revizuirii fiecărui domeniu în parte, precum şi rezultatele evaluării globale trebuie prezentate spre aprobare la CNCAN sub forma unui raport.
 + 
Articolul 31Pe baza rezultatelor obţinute în urma revizuirii fiecăruia dintre domeniile enumerate la art. 8, ţinându-se cont de toate conexiunile şi suprapunerile dintre acestea, trebuie identificate toate acţiunile corective şi îmbunătăţirile practicabile pentru implementare.
 + 
Articolul 32(1) În măsura în care este posibil, cât mai multe dintre acţiunile corective şi îmbunătăţirile practicabile identificate vor fi implementate până la finalizarea RPSN.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure toate resursele necesare pentru implementarea măsurilor de îmbunătăţire practicabile în scopul atingerii unui nivel de securitate nucleară cât mai apropiat de cel impus de standardele curente.
 + 
Articolul 33Programul integrat de acţiuni corective şi măsuri de îmbunătăţire a securităţii nucleare a centralei, conţinând o listă a acestora, criteriile pe baza cărora au fost stabilite şi planul de implementare, trebuie transmis pentru aprobare la CNCAN. Aprobarea de către CNCAN a programului integrat de acţiuni corective marchează încheierea RPSN.
 + 
Articolul 34Titularul de autorizaţie are obligaţia de a reactualiza documentaţia de securitate nucleară a centralei pentru a reflecta rezultatele RPSN, până la o dată stabilită de comun acord cu CNCAN.
 + 
Capitolul VIIDispoziţii tranzitorii şi finale + 
Articolul 35Prezentele norme intră în vigoare de la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Anexa ─────la norme────────DEFINIŢII– bazele de proiectare – reprezintă totalitatea condiţiilor şi evenimentelor considerate explicit în proiectarea unei centrale nuclearoelectrice, pe baza unor criterii prestabilite, astfel încât centrala să reziste la aceste condiţii şi evenimente fără ca limitele legale de doză să fie depăşite;– documentaţia de securitate nucleară a centralei totalitatea documentelor care conţin informaţiile şi raţionamentele necesare pentru a demonstra că centrala nuclearoelectrică poate fi exploatată în condiţii de securitate nucleară, în conformitate cu cerinţele de reglementare şi standardele aplicabile;– îmbătrânire – procesul complex prin care caracteristicile structurilor, sistemelor, componentelor şi echipamentelor se modifică treptat cu timpul sau în funcţie de uzură;– managementul îmbătrânirii – ansamblul de activităţi şi măsuri prevăzute pentru a controla şi a menţine în limite acceptabile degradarea datorată îmbătrânirii şi uzurii structurilor, sistemelor, componentelor şi echipamentelor centralei;– RPSN – revizuirea periodică a securităţii nucleare;– securitate nucleară – reprezintă ansamblul de măsuri tehnice şi organizatorice destinate să asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în condiţii de siguranţă, să prevină şi să limiteze deteriorarea acestora şi să asigure protecţia personalului ocupat profesional, a populaţiei, mediului înconjurător şi bunurilor materiale împotriva iradierii sau contaminării radioactive;– SSCE – sistemele, structurile, componentele şi echipamentele centralei nuclearoelectrice.___________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x