NORME din 11 aprilie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 429 din 10 mai 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 2518 27/08/2024
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 11/04/2024
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 948 din 11 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 10 mai 2024.
 + 
PARTEA I + 
Capitolul IGeneralități + 
Articolul 1În scopul asigurării cerințelor privind siguranța circulației cu metroul în activitatea operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, personalul cu responsabilități în siguranța circulației care urmează să desfășoare pe propria răspundere activități specifice, de organizare, de conducere și de efectuare a circulației și/sau a operațiunilor de manevră, de conducere și de deservire a vehiculelor motoare, de manipulare a instalațiilor de siguranță a circulației, de verificare, de întreținere și/sau de revizie tehnică a elementelor infrastructurii feroviare, de verificare și revizie tehnică a vehiculelor motoare aferente transportului cu metroul, trebuie să fie autorizat în condițiile prezentelor norme.
 + 
Capitolul IIAutorizarea personalului + 
Articolul 2(1)Autorizarea personalului prevăzut la art. 1 se efectuează de către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR), la solicitarea scrisă a operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, în condițiile prezentelor norme.(2)Condițiile pentru derularea examenului de autorizare se asigură prin dotări proprii de către operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul și pe bază de contracte încheiate cu ASFR.(3)Autorizarea personalului se efectuează în următoarele cazuri:a)pentru exercitarea funcțiilor cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii, nr. 1.561/2022 privind lista funcțiilor și meseriilor cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației feroviare sau cu metroul;b)la reluarea activității personalului care a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive. + 
Articolul 3În vederea autorizării personalului, operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul are următoarele obligații:a)să verifice îndeplinirea de către candidați a condițiilor de participare la examenul de autorizare;b)să transmită la ASFR documentele necesare autorizării;c)să pună la dispoziție dotările specifice proprii necesare derulării probelor practice în vederea autorizării, în baza contractelor încheiate cu ASFR;d)să asigure participarea candidaților la examenul de autorizare și a reprezentanților de specialitate în comisia de examinare. + 
Articolul 4(1)Comisia de examinare în vederea autorizării personalului operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul va fi compusă din trei persoane, după cum urmează:a)un reprezentant de specialitate al ASFR, în calitate de președinte;b)2 (doi) reprezentanți de specialitate, pentru funcția care se autorizează, aparținând operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, în calitate de membri, atestați de către ASFR pentru participarea în comisia de autorizare a personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul.(2)Comisia este aprobată prin decizie a directorului general al ASFR, în care se nominalizează președintele comisiei și membrii, în baza nominalizărilor transmise de către operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul la momentul transmiterii cererii către ASFR.(3)În cazul în care reprezentantul nominalizat în comisie de către operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul nu deține atestat conform reglementărilor specifice în vigoare, operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul va solicita în scris completarea comisiei cu încă un reprezentant din partea ASFR. + 
Articolul 5(1)Personalul care a obținut calificativul „corespunzător“ în urma susținerii examenului de autorizare va intra în posesia unui document administrativ, intitulat autorizație de exercitare a funcției, denumit în continuare autorizație.(2)Autorizația se eliberează de către ASFR în baza procesului-verbal de examinare.(3)Forma și conținutul autorizației sunt stabilite de ASFR prin proceduri proprii.(4)Autorizația este un document valabil pe o perioadă de 10 ani de la data eliberării.(5)La expirarea perioadei de valabilitate, autorizația poate fi preschimbată în condițiile în care titularul nu se află în cel puțin una dintre situațiile prevăzute la art. 6 alin. (1), fără susținerea unui nou examen, pe baza unei metodologii elaborate de ASFR.(6)Personalul care efectuează activități specifice manipulării diferitelor tipuri de material rulant și/sau instalații de siguranța circulației poate desfășura aceste activități în condițiile deținerii unui certificat suplimentar, anexă la autorizația de exercitare a funcției, eliberat de către operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul.(7)În certificatul suplimentar menționat la alin. (6) se înscriu tipurile de material rulant și/sau instalații de siguranța circulației pe care le poate deservi titularul.
 + 
Capitolul IIISuspendarea/retragerea/modificarea autorizației + 
Articolul 6(1)Autorizația se suspendă și își încetează temporar valabilitatea:a)pe durata investigării accidentelor sau a incidentelor produse în activitatea operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, la solicitarea comisiei de investigare, până la termenul dispus de comisie;b)dacă titularul a fost implicat în producerea unui accident/incident în activitatea operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, dacă s-a solicitat acest lucru de către investigatorul principal;c)dacă, conform deciziei comisiei medicale/psihologice de siguranță a circulației, i s-a eliberat titularului un aviz „inapt temporar“ din punct de vedere medical și/sau psihologic pentru funcția în care a fost autorizat, până la obținerea avizului „apt“ din partea comisiei medicale/psihologice;d)dacă titularul are avizul medical și/sau psihologic expirat pentru funcția în care a fost autorizat, până la prezentarea avizului „apt“;e)dacă titularul nu a fost evaluat în vederea certificării periodice a competențelor profesionale la termenele stabilite, conform reglementărilor specifice, sau a obținut la evaluare calificativul „necorespunzător“;f)dacă titularul a întrerupt exercitarea funcției mai mult de 12 luni consecutive.(2)Autorizația se retrage și își încetează definitiv valabilitatea în cazul în care titularul devine „inapt“ din punct de vedere medical și/sau psihologic pentru funcția în care fost autorizat.(3)Operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul este obligat să procedeze la ridicarea imediată a autorizației pentru cazurile prevăzute la alin. (1) și (2). + 
Articolul 7(1)Personalul posesor al legitimației speciale pentru acces/audit/control și inspecție de stat din cadrul ASFR, atunci când constată cu ocazia acțiunilor de supraveghere efectuate cazurile prevăzute la art. 6 alin. (1), lit. c), d), e), dispune suspendarea autorizațiilor în cauză prin nota de constatare adusă la cunoștința operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, care va proceda la ridicarea imediată a autorizației.(2)După ridicarea autorizației, operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul o va transmite în termen de maximum 5 zile lucrătoare la ASFR, iar în cazul în care autorizația nu poate fi ridicată, operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul va notifica ASFR acest fapt, în același termen, motivând cauzele.(3)Dreptul de a dispune suspendarea autorizației personalului utilizat în funcții cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul de către operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul revine ASFR. + 
Articolul 8Decizia privind suspendarea autorizației se transmite în scris de către ASFR operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea autorizației sau notificării prevăzute la art. 7 alin. (2). + 
Articolul 9Dacă în cadrul acțiunilor de supraveghere personalul ASFR, posesor al legitimației speciale pentru acces/audit/control și inspecție de stat din cadrul ASFR, constată nerespectarea de către operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul a prevederilor art. 6 alin. (3), acesta dispune, în scris, suspendarea sau retragerea, după caz, a autorizațiilor în cauză, prin notificarea imediată a operatorului de metrou. + 
Articolul 10(1)Prin suspendarea autorizației, titularului i se interzice dreptul de exercitare pe propria răspundere a funcției înscrise în autorizație până la înlăturarea cauzelor care au dus la suspendare.(2)Exceptând cazurile de suspendare menționate la art. 6 alin. (1) și de retragere menționate la art. 6 alin. (2), operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul propune ASFR suspendarea sau, după caz, retragerea autorizației pentru cazurile în care s-a constatat, în conformitate cu prevederile din procedurile specifice proprii, că personalul a exercitat serviciul sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor psihoactive.(3)Modificarea autorizației se face la solicitarea operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, atunci când intervin modificări ale numelui persoanei deținătoare a autorizației.
 + 
Capitolul IVProgramarea și organizarea examenului de autorizare + 
Articolul 11Examinarea în vederea autorizării personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul necesită parcurgerea următoarelor etape:a)solicitarea operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, însoțită de documentele necesare autorizării;b)verificarea îndeplinirii condițiilor obligatorii pentru participarea la examenul de autorizare;c)programarea, stabilirea locului și a datei de desfășurare a examenului și numirea comisiei de examinare în vederea autorizării;d)asigurarea condițiilor pentru derularea examenului de autorizare;e)desfășurarea examenului, care constă în:– proba de evaluare a cunoștințelor teoretice și corectarea lucrărilor;– proba de evaluare a deprinderilor practice și acordarea calificativului;f)stabilirea rezultatelor și întocmirea procesului-verbal de examinare;g)întocmirea documentelor în vederea eliberării autorizației.
 + 
Articolul 12(1)Pentru autorizarea personalului, operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul va depune în copie la ASFR documentele necesare autorizării pentru fiecare candidat, însoțite de solicitarea în vederea autorizării.(2)Documentele necesare autorizării sunt următoarele:a)documentul de identitate al candidatului (CI/BI sau pașaport);b)documentele care dovedesc certificarea meseriei;c)dovada efectuării stagiilor de practică;d)dovada că este „apt“ medical și psihologic pentru funcția pentru care solicită autorizarea.(3)ASFR, după analiza solicitărilor primite, transmite în scris operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, în termen de 5 zile lucrătoare, un act de aprobare a examenului de autorizare, ce va conține următoarele:a)lista candidaților admiși pentru examinare;b)lista candidaților respinși pentru examinare și motivele respingerii;c)componența comisiei de autorizare;d)data, ora și locul desfășurării probelor examenului;e)tarifele aferente autorizării.
 + 
Articolul 13Data desfășurării examinării în vederea autorizării nu poate depăși 30 de zile lucrătoare de la data depunerii și înregistrării solicitării. + 
Articolul 14În cazul solicitării în regim de urgență a examinării în vederea autorizării, data examenului nu poate depăși 20 de zile lucrătoare de la data depunerii și înregistrării solicitării.
 + 
Capitolul VDesfășurarea examenului de autorizare + 
Articolul 15Comisia de examinare în vederea autorizării își desfășoară activitatea numai în componență completă. + 
Articolul 16Comisia de examinare acceptă participarea la examinare în vederea autorizării numai a persoanelor cuprinse în lista prevăzută la art. 12 alin. (3) lit. a) și care fac dovada achitării tarifelor aferente. + 
Articolul 17(1)Comisia de examinare în vederea autorizării va stabili subiectele de evaluare a cunoștințelor teoretice și durata probei teoretice, care va fi de maximum 2 ore.(2)Evaluarea cunoștințelor teoretice se face prin lucrare scrisă sau prin test tip grilă.(3)Lucrarea scrisă prevăzută la alin. (2) este grupată pe 3 materii de examinare, fiecare materie având minimum 5 subiecte.(4)Testul tip grilă prevăzut la alin. (2) este grupat pe 3 materii, fiecare materie conținând minimum 10 întrebări. Testul va avea prevăzute minimum 3 variante de răspuns sugerate pentru fiecare întrebare, dintre care o singură variantă va fi cea corectă.(5)Tematica și bibliografia de examinare pentru autorizare sunt stabilite de ASFR și publicate pe pagina web de pe site-ul propriu. + 
Articolul 18(1)Aprecierea nivelului de pregătire la examenul de autorizare se realizează astfel:I.la proba teoretică:a)pentru lucrarea scrisă:(i)cu note de la 1 la 10 acordate de fiecare membru al comisiei de examinare pentru fiecare subiect; în cazul în care diferența notelor acordate de membrii comisiei pentru un subiect este de 2 puncte sau mai mare, președintele comisiei stabilește nota la subiectul respectiv;(ii)media aritmetică a notelor acordate pentru subiectele unei materii, calculată cu două zecimale, constituie nota pentru materia respectivă de examinare;(iii)în cazul în care la una dintre materiile de examinare candidatul a obținut media aritmetică sub 5,00 (cinci), nota finală la lucrarea scrisă nu se mai calculează, candidatul fiind declarat „necorespunzător“ la examenul de autorizare;(iv)media aritmetică a notelor pentru fiecare materie de examinare, calculată cu două zecimale, constituie nota finală la lucrarea scrisă;(v)candidatul care a obținut nota finală la lucrarea scrisă de cel puțin 5,00 (cinci) este declarat „corespunzător“ la proba teoretică;b)pentru testul tip grilă:(i)cu 10 puncte pentru fiecare răspuns corect sau 0 puncte pentru fiecare răspuns greșit;(ii)media aritmetică a punctelor acordate pentru întrebările unei materii, calculată cu două zecimale, constituie nota pentru materia respectivă de examinare;(iii)în cazul în care la una dintre materiile de examinare candidatul a obținut media aritmetică sub 5,00 (cinci), nota finală la lucrarea test tip grilă nu se mai calculează, candidatul fiind declarat „necorespunzător“ la examenul de autorizare;(iv)media aritmetică a notelor calculate cu două zecimale pentru fiecare materie de examinare constituie nota finală la lucrarea tip test grilă;(v)candidatul care a obținut nota finală la lucrarea test tip grilă de cel puțin 5,00 (cinci) este declarat „corespunzător“ la proba teoretică;II.la proba practică – în funcție de aptitudinile și deprinderile dovedite, candidatul va fi declarat „corespunzător“ sau „necorespunzător“.(2)Candidatul care obține calificativul „corespunzător“ la proba teoretică și practică este declarat autorizat.(3)În cazul probei practice, evaluarea se face prin aprecierea în timpul probei a aptitudinilor și a deprinderilor, precum și a modului de aplicare a cunoștințelor teoretice.(4)Durata probei practice va fi de 1/2 oră pentru fiecare candidat în parte.
 + 
Capitolul VIStabilirea rezultatelor examenului de autorizare, întocmirea documentelor, eliberarea autorizației + 
Articolul 19(1)După susținerea examenului în vederea autorizării se întocmește un proces-verbal de examinare.(2)Procesul-verbal de examinare va conține următoarele date:a)locul și data desfășurării examenului de autorizare;b)datele de identificare a candidaților, notele pentru fiecare subiect, mediile aritmetice la materiile de examinare, notele finale la proba teoretică, precum și calificativele obținute la cele două probe;c)tipul de autorizație pentru care s-a stabilit rezultatul examenului, pentru fiecare candidat care a obținut calificativul „corespunzător“;d)componența comisiei.(3)Procesul-verbal de examinare se întocmește în 3 exemplare cu valoare de original, care vor fi semnate de președintele și de membrii comisiei, fiecare păstrând un exemplar.(4)În procesul-verbal de examinare se va consemna și personalul care a obținut calificativul „necorespunzător“ și, dacă este cazul, personalul care a absentat la examen.
 + 
Articolul 20(1)Candidații care au obținut calificativul „necorespunzător“ în urma susținerii examenului de autorizare se pot prezenta la o a doua examinare după cel puțin 30 de zile calendaristice, dar nu mai mult de 3 luni de la data primului examen.(2)Candidații care nu au promovat a doua examinare se pot prezenta la a treia examinare după o perioadă de 6 luni de la a doua examinare, numai după efectuarea unui nou stagiu în vederea autorizării, durata stagiului fiind egală cu durata prevăzută în cazul întreruperii activității mai mult de 12 luni consecutive.(3)Pentru personalul care a fost declarat „necorespunzător“ sau care a absentat la examen, ASFR nu va restitui tarifele corespunzătoare autorizării. Pentru cazuri justificate, ASFR poate decide reprogramarea examinării persoanelor care au absentat, fără plata suplimentară a tarifelor corespunzătoare autorizării.(4)Rezultatul examinării va păstra caracterul de confidențialitate în conformitate cu legislația în vigoare.
 + 
Articolul 21(1)Directorul general al ASFR va semna autorizația pentru fiecare candidat care a obținut calificativul „corespunzător“ la examenul de autorizare.(2)Autorizația se eliberează, sub semnătură, reprezentantului operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data susținerii examenului de autorizare.(3)Dacă autorizația nu a fost ridicată de la ASFR în termen de 12 luni de la data susținerii examenului de autorizare din cauze imputabile operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, examenul de autorizare se anulează fără restituirea tarifului încasat. + 
Articolul 22Datele referitoare la autorizarea personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, respectiv numele și prenumele personalului autorizat, seria, numărul și data eliberării autorizației, se vor consemna în registrul de evidență a autorizațiilor, care este gestionat de către ASFR.
 + 
Capitolul VIIContestații + 
Articolul 23(1)Contestațiile privind rezultatele examenului de autorizare se depun în scris la ASFR în termen de 2 zile lucrătoare de la data stabilirii rezultatului examenului.(2)Soluționarea contestațiilor se va realiza, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii contestației, de către o comisie având componența nominalizată de către conducerea ASFR.(3)Componența comisiei menționate la alin. (2) va fi alta decât cea a comisiei de autorizare.
 + 
Capitolul VIIIDispoziții finale + 
Articolul 24(1)Autorizațiile pierdute se declară nule.(2)La cererea operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, ASFR poate elibera un duplicat al autorizației.
 + 
Articolul 25Eliberarea autorizațiilor și a duplicatelor, precum și gestionarea acestora se asigură de ASFR, costul prestațiilor fiind stabilit prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii. + 
Articolul 26După finalizarea examenului de autorizare, ASFR, în calitate de autoritate competentă, va gestiona arhivarea dosarelor personalului examinat.
 + 
PARTEA IIImplementarea și dezvoltarea sistemului de menținere a competențelor profesionale pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 27(1)Sistemul de menținere a competențelor profesionale este element de bază al siguranței circulației în activitatea operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul.(2)Pentru menținerea și dezvoltarea competențelor profesionale la un nivel calitativ ridicat și în scopul respectării cerințelor privind siguranța circulației cu metroul se impune ca personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul să fie cuprins și integrat într-un sistem de menținere a competențelor profesionale.(3)Sistemul de menținere a competențelor profesionale reprezintă cadrul minim necesar pentru realizarea obiectivelor siguranței circulației cu metroul.(4)Programele de formare profesională continuă în cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul cuprind totalitatea activităților de pregătire teoretică, practică, autoinstruire și de evaluare în vederea realizării obiectivelor de menținere și dezvoltare a competențelor profesionale specifice funcției.(5)Programele de formare profesională continuă se efectuează prin:a)instruirea profesională realizată prin:(i)instruirea profesională teoretică;(ii)instruirea practică de serviciu;(iii)autoinstruirea profesională continuă;b)verificarea profesională periodică realizată prin evaluarea pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale.
 + 
Articolul 28Pentru personalul din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, altul decât cel cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, operatorii economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul vor elabora proceduri specifice proprii, bazate pe implementarea și dezvoltarea unui sistem de menținere a competențelor profesionale.
 + 
Capitolul IIProgramele de formare profesională continuă a personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul + 
Articolul 29(1)Pentru a fi cuprins și integrat într-un sistem de menținere a competențelor profesionale, personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul trebuie să posede, conform funcției cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul și tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalații de siguranța circulației, următoarele documente specifice, după caz:a)certificat de calificare profesională, obținut prin evaluarea competențelor profesionale dobândite în urma absolvirii programelor de calificare profesională într-o ocupație specifică transportului cu metroul;b)certificat de absolvire, obținut prin evaluarea competențelor profesionale dobândite în urma absolvirii programelor de specializare/perfecționare;c)certificat de competențe profesionale sau pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale, obținut prin evaluarea competențelor profesionale;d)autorizație pentru exercitarea funcției personalului;e)certificat suplimentar pentru tipuri de material rulant, secții de circulație și pentru manipularea unor tipuri de instalații de siguranță și/sau pentru efectuarea de activități specifice altor funcții cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul.(2)Documentele menționate la alin. (1) lit. a) și b) se eliberează de către organismul de certificare a competențelor profesionale.(3)Documentele menționate la alin. (1) lit. d) se eliberează de ASFR.(4)Documentele menționate la alin. (1) lit. c) și e) se eliberează de operatorii economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul. + 
Articolul 30Operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul sunt obligați să utilizeze în efectuarea activităților privind siguranța circulației cu metroul numai personal care face parte din sistemul de menținere a competențelor profesionale. + 
Articolul 31(1)Obținerea documentelor menționate la art. 29 alin. (1) determină includerea posesorului în programul de formare profesională continuă.(2)Pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, care a întrerupt programul de formare profesională continuă mai mult de 12 luni consecutive, se impune redobândirea valabilității documentelor prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. d) și e) deținute de către acesta.(3)Programul de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul conține 3 moduri de abordare a cerințelor dezvoltării profesionale continue:a)abordarea bazată pe informații din exterior, prin stabilirea unei anumite cantități de elemente ce trebuie învățate, fiind considerate corespunzătoare pentru dezvoltarea și menținerea competenței;b)abordarea bazată pe informații din interior, potrivit căreia personalului care efectuează activități specifice din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul i se cere să demonstreze, prin intermediul rezultatelor, că menține și dezvoltă competențele profesionale;c)abordarea combinată, prin care se îmbină în mod efectiv și eficient informațiile primite prin cele două moduri de abordare de mai sus, se fixează cantitățile de elemente de învățat cerute și se măsoară rezultatele obținute.(4)Programele de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul cuprind următoarele elemente și proceduri:– elementele programelor de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul:a)mijloacele prin care se va asigura menținerea competențelor;b)dotările, echipamentele și materialele necesare;c)programa de pregătire;d)persoanele cu atribuții de instruire teoretică și practică;e)obiectivele programului de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, exprimate în competențe profesionale, care urmează a fi menținute, dezvoltate și confirmate periodic pentru fiecare persoană cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul;f)duratele de pregătire pentru realizarea obiectivelor propuse;g)numărul minim și maxim de participanți pentru un ciclu sau o serie de pregătire;– procedurile programelor de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul:a)procedura de efectuare a instruirii teoretice;b)procedura de efectuare a instruirii practice de serviciu;c)procedura de evaluare pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale.
 + 
Capitolul III Elementele programului de formare profesională continuă a personalului aparținând operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul + 
Articolul 32(1)Programul de formare profesională continuă din domeniul transportului cu metroul pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul se derulează în centre de instruire ale operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul.(2)Centrele de instruire urmăresc creșterea nivelului de pregătire profesională prin instruirea în vederea menținerii competențelor profesionale dobândite, precum și pentru dezvoltarea de noi competențe în rândul personalului din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, folosind în acest scop cele mai moderne instrumente oferite de tehnologia informației.
 + 
Articolul 33Centrele de instruire trebuie să dețină următorul minim de dotări, echipamente și materialele necesare instruirii, după cum urmează:a)sală de clasă cu acces la spații igienico-sanitare;b)tehnică didactică;c)material didactic;d)bibliotecă tehnică;e)tehnică audio-video pentru instruire.
 + 
Articolul 34(1)Programul de formare profesională continuă pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul se organizează și se desfășoară pe baza programei de pregătire.(2)Programa de pregătire conține următoarele elemente componente: planurile-cadru, planuri specifice, planuri de lecție și programarea calendaristică a modulelor de instruire.(3)Elaborarea planurilor-cadru se face de către operatorii economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul până la data de 1 octombrie a fiecărui an pentru anul următor.(4)Planurile-cadru se întocmesc în funcție de specificul și de complexitatea funcției și vor fi vizate de ASFR până la data de 15 noiembrie a fiecărui an pentru anul de instruire următor.(5)Planurile specifice se întocmesc de către operatorii economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul prin adaptarea prevederilor planurilor-cadru la condițiile concrete activității până la data de 15 decembrie a fiecărui an pentru anul următor de instruire. Planurile specifice conțin module de instruire teoretică specifice fiecărei funcții îndeplinite de către personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul.(6)Programarea calendaristică a modulelor de instruire teoretică se face de către fiecare centru de instruire. Aceasta se aduce la cunoștința personalului care urmează să fie instruit.(7)Planurile de lecție se întocmesc de către persoanele cu atribuții de instruire profesională teoretică înainte de data desfășurării modulului de instruire teoretică respectiv, pe baza planului specific, vor fi avizate de conducătorii unităților și cuprind:a)funcția;b)data și durata modulului de instruire teoretică;c)temele aferente modulului de instruire extrase din planul specific;d)testarea cunoștințelor;e)teme suplimentare introduse ulterior întocmirii planului specific;f)analiza desfășurării modulului de instruire și recomandări pentru studiul individual.(8)În planul de lecție se specifică:a)durata alocată;b)bibliografia aferentă;c)metodele de instruire utilizate;d)mijloacele și materialul didactic folosite;e)exemple de nereguli sau accidente și incidente în transportul cu metroul în legătură cu conținutul modulului. + 
Articolul 35(1)Instruirea profesională teoretică și practică de serviciu a personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul se va face numai de către personal care este atestat pentru instruirea personalului pe competențe profesionale specifice funcțiilor personalului ce urmează să fie instruit.(2)Personalul de instruire provine dintre salariații cu experiență, cu o bună pregătire în domeniu, cu aptitudini psihopedagogice și care au absolvit cursul de perfecționare „Metodologia instruirii adultului“.(3)Personalul prevăzut la alin. (1) din cadrul operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul este obligat să se perfecționeze profesional o dată la 2 ani. + 
Articolul 36(1)Obiectivele programului de formare profesională continuă sunt crearea unui cadru comun de referință pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul și sunt exprimate în competențe profesionale.(2)Competențele profesionale ale personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul fac obiectul unui catalog, care include toate competențele funcțiilor personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, întocmit cu avizul autorității competente.(3)În funcție de dinamica dezvoltării și modernizării operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, se va actualiza catalogul competențelor profesionale ale funcțiilor personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul.(4)În anexa nr. 1 este prezentată structura de elaborare a competențelor profesionale pentru fiecare funcție deținută de personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul.
 + 
Articolul 37(1)Durata și numărul maxim de participanți pentru un ciclu sau o serie de pregătire, periodicitatea instruirii profesionale și a evaluării competențelor profesionale pentru realizarea obiectivelor propuse în cadrul programului de formare profesională continuă sunt stabilite în concordanță cu specificul și complexitatea funcției personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, în conformitate cu anexa nr. 2.(2)Prin procedurile proprii, fiecare operator economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul dispune asupra periodicității de derulare a modulelor de instruire teoretică, respectiv bilunar, lunar, la două luni, trimestrial, semestrial sau anual.
 + 
Capitolul IV Instruirea profesională teoretică + 
Articolul 38(1)Activitatea de instruire profesională teoretică a personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul se programează în tot cursul anului calendaristic.(2)Instruirea profesională teoretică se desfășoară instituționalizat, în centre de instruire, prin module de instruire teoretică, pe grupe pentru personalul din aceeași funcție sau funcții cu activitate asemănătoare.(3)Programarea calendaristică a modulelor de instruire profesională teoretică trebuie să conțină locul, centrul de instruire, data și temele de instruire, având la bază programa de pregătire. Aceasta se întocmește de către personalul cu atribuții de instruire, cu respectarea duratei anuale de instruire profesională teoretică, specifică fiecărei funcții a personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, prevăzută în anexa nr. 2. + 
Articolul 39(1)Principalul mod de asimilare și aprofundare a cunoștințelor teoretice este studiul individual. Acesta se efectuează de către fiecare participant la desfășurarea modulelor de instruire pe baza recomandărilor date de personalul cu atribuții de instruire privind titlul și conținutul temei, precum și a materialului bibliografic necesar.(2)În cadrul instruirii profesionale teoretice se desfășoară obligatoriu, în ordinea prezentată, activitățile:a)verificarea curentă și aprecierea cunoștințelor din tematica modulului de instruire;b)reîmprospătarea și aprofundarea unor probleme insuficient reținute de către participanții la desfășurarea modulului de instruire;c)prezentarea și dezbaterea temelor prevăzute în planul de lecție;d)evaluarea curentă a nivelului de cunoștințe și deprinderi corespunzătoare competențelor ce rezultă din tematica modulului de instruire;e)analiza cauzelor neconformităților care au afectat cerințele obligatorii de siguranța circulației cu metroul, petrecute pe infrastructura transportului cu metroul, prin utilizarea metodelor de instruire interactive de grup;f)recomandări cu privire la studiul individual ce urmează a fi executat de către participanții la desfășurarea modulului de instruire.(3)Verificarea curentă și aprecierea cunoștințelor teoretice ale participanților prezenți la desfășurarea modulului de instruire se pot realiza prin conversație, lucrare scrisă sau test-grilă.(4)Reîmprospătarea și aprofundarea unor probleme insuficient reținute de către participanții la desfășurarea modulului de instruire se realizează prin studiul individual.(5)Prezentarea și dezbaterea temelor prevăzute în planul de lecție se organizează și se realizează prin metode utilizate în educația adulților, astfel:a)metode pasive de instruire:(i)metode interogative;(ii)metode expozitive;b)metode active de instruire:(i)metode simulative;(ii)metode demonstrative;(iii)metode interactive de grup;c)metode de instruire în sistem e-learning sau instruire asistată de calculator.(6)Evaluarea curentă a nivelului de cunoștințe și deprinderi corespunzătoare unei competențe profesionale, care rezultă din tematica de desfășurare a modulului de instruire, se realizează pe parcursul activităților desfășurate conform alin. (2) lit. a)-d), în cadrul desfășurării modulului de instruire. Evaluarea nivelului de cunoștințe corespunzătoare unei competențe profesionale se definește sub formă de calificativ astfel:a)calificativul A = competență maximă;b)calificativul B = competență medie;c)calificativul C = competență minimă;d)calificativul D = competență deficitară.(7)Această evaluare se înscrie de către personalul cu atribuții de instruire care a efectuat instruirea, pentru fiecare competență în parte, în fișa individuală de instruire profesională teoretică a fiecărui participant la modulul de instruire, conform anexei nr. 3.(8)Pentru personalul care a absentat de la modulul de instruire sau care în urma evaluării a fost apreciat cu calificativul D la una sau mai multe competențe se organizează module de instruire suplimentare ale căror durată și tematică sunt identice cu cele ale modulului de instruire la care a absentat sau a fost apreciat cu calificativul D. Aceste module de instruire suplimentare se organizează după o perioadă necesară desfășurării unui studiu individual de către personalul implicat, dar nu mai mult de 10 zile.(9)La desfășurarea modulelor de instruire suplimentare poate participa și personalul care în urma evaluării a fost apreciat cu calificativul B sau C la una sau mai multe competențe.(10)Dacă și după modulul de instruire suplimentar există personal care în urma evaluării a fost apreciat cu calificativul D la una sau mai multe competențe, acesta va fi retras din activitate până la redobândirea cunoștințelor teoretice necesare ridicării nivelului competenței deficitare.
 + 
Capitolul VInstruire practică de serviciu + 
Articolul 40(1)Instruirea practică de serviciu este o modalitate de instruire a personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul legată în mod nemijlocit de locul de muncă, cu eficiență imediată asupra nivelului de cunoștințe și deprinderi necesare fiecărei competențe profesionale dobândite.(2)Scopul instruirii practice de serviciu este depistarea și eliminarea deprinderilor greșite de lucru, respectiv menținerea și aprofundarea celor însușite corect, dezvoltarea abilităților, determinând, în final, obiectivele principale ale instruirii practice de serviciu.(3)Obiectivele principale se referă la menținerea, respectiv îmbunătățirea performanțelor pentru realizarea cu eficiență a unor sarcini complexe și reprezintă:a)executarea corectă și completă a unei operații;b)aplicarea metodelor și procedeelor de lucru;c)manevrarea de mașini, utilaje, instalații și dispozitive;d)aplicarea metodelor de intervenție în caz de defecțiune, funcționare necorespunzătoare a instalațiilor, dispozitivelor, incendii, avarii, conform ghidurilor/manualelor de depanare sau procedurilor specifice.(4)Programarea calendaristică de desfășurare a instruirii practice de serviciu se întocmește de către personalul cu atribuții de instruire, cu respectarea duratei și periodicității de instruire practică specifice fiecărei funcții cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, prevăzută în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 41(1)Instruirea practică de serviciu a personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul se desfășoară individual sau în grupe mici și constă în acțiuni și operații specifice, desfășurate prin monitorizarea acestuia de către personalul cu atribuții de instruire. Acțiunile și operațiile desfășurate de către personalul monitorizat sunt cele specifice proceselor tehnologice de lucru.(2)Personalul cu atribuții de instruire consemnează sub semnătură în documentele postului sau locului de muncă data, ora începerii/terminării instruirii practice de serviciu, precum și numele și prenumele personalului instruit.(3)Pentru atingerea scopului și obiectivelor în cadrul instruirii practice de serviciu, personalul cu atribuții de instruire desfășoară în ordinea prezentată următoarele activități:a)subliniază activitățile executate corect;b)solicită personalului monitorizat să evidențieze operațiile executate greșit și consecințele acestora în exploatare;c)evidențiază operațiile executate greșit, nearătate de salariat, și consecințele lor;d)demonstrează în fața personalului monitorizat modul corect de executare a operațiilor;e)solicită personalului monitorizat să repete operațiile demonstrate de către personalul de instruire până la însușirea modului corect de lucru.(4)Evaluarea curentă a nivelului deprinderilor și abilităților necesare fiecărei competențe profesionale în parte se realizează pe parcursul activităților desfășurate conform alin. (3) prin acordarea de calificative astfel:a)calificativul A = competență maximă;b)calificativul B = competență medie;c)calificativul C = competență minimă;d)calificativul D = competență deficitară.(5)Această evaluare se înscrie de către personalul cu atribuții de instruire, care a efectuat monitorizarea, pentru fiecare competență în parte, în fișa individuală de instruire practică de serviciu a personalului monitorizat, conform anexei nr. 4.(6)În cazul personalului care, în urma evaluării la instruirea practică de serviciu, a fost apreciat cu calificativul C pentru una sau mai multe competențe, personalul cu atribuții de instruire organizează și desfășoară cu prioritate module de instruire practică de serviciu suplimentare pentru personalul în cauză, insistând pe competențele deficitare.(7)Aprecierea cu calificativul D în urma evaluării la instruirea practică de serviciu duce la încetarea temporară a valabilității documentelor prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. c)-e), deținute de personalul în cauză, până la dobândirea abilităților practice specifice competenței profesionale respective.
 + 
PARTEA IIIEvaluarea pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale + 
Articolul 42(1)Evaluarea trebuie concepută astfel încât să fie respectate principii fundamentale precum: validitate, credibilitate, corectitudine și imparțialitate. Aceasta are un caracter complex, de continuitate, orientată pe îmbunătățirea performanțelor, iar rezultatele evaluării trebuie să fie analizate cu acuratețe și comunicate tuturor celor implicați.(2)Derularea și finalizarea evaluării, pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale ale personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul din România, în conformitate cu anexa nr. 1, revin operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul.
 + 
Articolul 43(1)Planurile-cadru pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale sunt cele de la art. 34 alin. (4).(2)Periodicitatea evaluării pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale este stabilită în coloana 6 din anexa nr. 2 și se calculează pentru fiecare persoană cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul de la data începerii programului de formare profesională continuă din domeniul transportului cu metroul, numai în condițiile parcurgerii complete a tuturor modulelor de instruire și ale obținerii de calificative A, B sau C la toate modulele de instruire.(3)Toți operatorii economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul au obligația de a lua toate măsurile organizatorice pentru evaluarea personalului propriu cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul la data scadentă.(4)Data începerii programului de formare profesională continuă din domeniul transportului cu metroul reprezintă data obținerii documentelor menționate la art. 29, dată de la care personalul trebuie inclus într-un sistem de menținere a competențelor profesionale.
 + 
Articolul 44(1)Examenul de evaluare a nivelului de cunoștințe aferente fiecărei competențe profesionale necesare funcției, tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalații de siguranța circulației se desfășoară în fața unei comisii de evaluare.(2)Comisia de evaluare a competențelor profesionale necesare funcției, tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalații de siguranța circulației este stabilită prin procedurile proprii ale operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul.(3)Operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul se asigură că evaluarea competențelor profesionale este organizată în așa fel încât se evită apariția oricărui conflict de interese.(4)Comisia de evaluare a competențelor profesionale este constituită din cel puțin 2 membri de specialitate, atestați de către autoritatea competentă, alții decât cel care a participat la instruirea personalului evaluat.(5)Structura, conținutul și baremul testelor pentru evaluarea nivelului cunoștințelor necesare competențelor profesionale se stabilesc de către operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul.(6)Evaluarea nivelului de cunoștințe necesar fiecărei competențe profesionale se realizează prin calificative acordate pentru fiecare competență în parte, astfel:a)calificativul A = competență maximă;b)calificativul B = competență medie;c)calificativul C = competență minimă;d)calificativul D = competență deficitară.(7)Calificativul obținut pe fiecare competență profesională în parte este cel stabilit de comun acord de către comisia de evaluare sau, în cazul folosirii software-urilor specializate pentru evaluare, cel stabilit de software pe baza baremului de corectare.(8)Obținerea în urma evaluării a unuia dintre calificativele A, B sau C pentru fiecare competență profesională în parte reprezintă certificarea pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale.(9)Obținerea calificativului D la una dintre competențele profesionale duce la necertificarea periodică a competențelor profesionale.(10)Pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul care nu a obținut certificarea periodică a competențelor profesionale se poate efectua o nouă evaluare prin reevaluarea doar pentru competențele deficitare. Programarea în vederea reevaluării competențelor deficitare se face după minimum 15 zile de la data desfășurării evaluării anterioare, însă nu mai mult de 45 de zile.(11)Personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul care nu a obținut certificarea periodică a competențelor profesionale în urma reevaluării competențelor deficitare va fi programat la o nouă evaluare numai după efectuarea unui reinstruiri profesionale teoretice corespunzător funcției personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, cu durata egală cu cea din coloana 2 a anexei nr. 2.(12)Operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul care efectuează certificarea competențelor profesionale notifică autorității competente, în termen de 3 zile lucrătoare de la data reevaluării competențelor deficitare, personalul care nu a obținut certificarea periodică a competențelor profesionale.(13)Documentele specifice, corespunzătoare funcțiilor personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, conform art. 29 alin. (1) lit. d) și e), ale personalului care nu a obținut certificarea periodică a competențelor profesionale, în urma reevaluării competențelor deficitare, sau care nu se prezintă pentru reevaluarea competențelor deficitare în termenul prevăzut la alin. (10) se consideră suspendate și își încetează temporar valabilitatea în conformitate cu reglementările specifice în vigoare. Pe durata suspendării este interzisă utilizarea acestui personal în activități cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul. + 
Articolul 45(1)Comisia de evaluare înregistrează rezultatele evaluării efectuate în Catalogul de evaluare a competențelor profesionale ale funcțiilor personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, denumit în continuare catalog de evaluare, pentru fiecare candidat, conform Anexei nr. 5. Rezultatul evaluării va păstra caracterul de confidențialitate în conformitate cu legislația în vigoare.(2)Catalogul de evaluare cu rezultatele evaluării competențelor profesionale conține, cel puțin, următoarele date:a)locul și data (perioada) desfășurării evaluării;b)datele de identificare ale personalului, respectiv: numele și prenumele, codul numeric personal;c)calificativele acordate competențelor profesionale;d)componența comisiei de evaluare.(3)Catalogul de evaluare se întocmește într-un singur exemplar și se semnează de către comisia de evaluare.(4)În cazul folosirii în activitatea de evaluare a software-urilor specializate, catalogul de evaluare va fi generat automat de către software.
 + 
Articolul 46(1)În baza catalogului de evaluare cu rezultatele evaluării competențelor profesionale, operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul eliberează un certificat pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale, corespunzătoare funcțiilor personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, numai pentru personalul care a obținut certificarea periodică a tuturor competențelor profesionale. Certificatul pentru confirmarea competențelor profesionale are înscris pe verso competențele profesionale ale personalului care a susținut și a promovat evaluarea, respectiv reevaluarea competențelor deficitare, după caz.(2)Certificatul pentru confirmarea competențelor profesionale este un document cu regim special și dă dreptul posesorului la efectuarea activităților cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul specifice documentelor de la art. 29 alin. (1) lit. d)-e).
 + 
Articolul 47(1)Contestațiile privind rezultatele examenului de evaluare se depun în scris la operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul în termen de două zile lucrătoare de la data comunicării rezultatului evaluării.(2)Soluționarea contestațiilor se va face în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii contestației, de către o comisie, având componența nominalizată de conducerea operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul. Reprezentanții comisiei vor fi alții decât cei care au participat în comisia de evaluare.
 + 
Articolul 48Eliberarea certificatelor pentru confirmarea competențelor profesionale, corespunzătoare funcțiilor personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul, și a duplicatelor, precum și gestionarea acestora se asigură de către operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul. + 
Articolul 49Operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul arhivează documentele care au stat la baza eliberării certificatelor pentru confirmarea competențelor profesionale, corespunzătoare funcțiilor personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul. + 
Articolul 50Catalogul care include toate competențele funcțiilor personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul este elaborat de către operatorul economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul. + 
Articolul 51Personalul cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul are dreptul la o copie după documentul specific în care este consemnat rezultatul evaluării periodice a competențelor profesionale. + 
Articolul 52Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme.
 + 
Anexa nr. 1la norme
STRUCTURĂ
de elaborare a competențelor profesionale pentru fiecare
funcție deținută de personalul cu responsabilități
în siguranța circulației cu metroul

Set de competențe Funcția personalului cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul Evaluare curentă instruire profesională teoretică – instruire practică de serviciu Evaluare pentru confirmarea periodică a competențelor profesionale
0 1 2 3
A Competențe profesionale corespunzătoare funcțiilor cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul Competențe comune tuturor calificărilor din domeniul transportului cu metroul Personalul cu atribuții de instruire Operatorii economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul
1.
2.
m.
Competențe profesionale pentru exercitarea funcției cu responsabilități în siguranța circulației cu metroul
1.
2.
n.
Competențe specifice perfecționării/specializării
Cunoștințe lingvistice – în limba gestionarului infrastructurii
1.
2.
o.
Competențe privind infrastructura
1.
2.
p.
B Competențe profesionale pentru tipurile de material rulant sau tipurile de instalații de siguranța circulației cu metroul Competențe privind tipurile de material rulant Personalul cu atribuții de instruire Operatorii economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul
1.
2.
r.
C Competențe privind manipularea tipurilor de instalații de siguranța circulației cu metroul
1.
2.
s.

 + 
Anexa nr. 2la norme
Durata, numărul minim și numărul maxim de participanți
pentru un ciclu sau o serie de pregătire, periodicitatea
instruirii profesionale și a evaluării competențelor profesionale

Nr. crt. Funcția Program de formare profesională continuă
Instruire profesională Periodicitatea evaluării competențelor profesionale
Instruire profesională teoretică Instruire practică de serviciu
Durată (ore/an) Număr maxim de participanți Ore de instruire la locul de muncă sau prin însoțire/periodicitate Număr maxim de participanți
0 1 2 3 4 5 6
1. Electromecanic automatizări și telecomunicații I, II, specialist (pentru instalațiile ATc ce concură la conducerea operativă și siguranța circulației cu metroul), electromecanic SCB (specialist, I, II), electromecanic, electroenergetician fir contact (specialist I, II) 24 20 2 ore/3 luni Echipă de lucru/Individual 3 ani
2. Montator I electroenergetician fir contact, montator I automatizări și telecomunicații (pentru instalații ATc ce concură la conducerea operativă și siguranța circulației cu metroul), montator I SCB 16 20 2 ore/3 luni Echipă de lucru/Individual 4 ani
3. Impiegat de mișcare 30 30 1 oră/1 lună Program de lucru/Tură de serviciu 1 an
4. Șef tură depou, șef tură mișcare (regulator), șef tură tracțiune 24 20 1 oră/3 luni Program de lucru/Tură de serviciu 1 an
5. Operator mișcare, operator tracțiune 24 20 1 oră/3 luni Tură de serviciu 3 ani
6. Dispecer instalații electroenergetice, dispecer linii, tunele, dispecer semnalizare, centralizare, bloc 24 20 1 oră/3 luni Tură de serviciu 3 ani
7. Conducător autodrezină, conducător vagonet motor 8 20 1 oră/3 luni Individual 4 ani
8. Mecanic ajutor locomotivă și REM, mecanic ajutor mașini grele cale și sudura căii, mecanic locomotivă și REM I și II, mecanic mașini grele cale și sudura căii I, II 48 20 1 oră însoțire tren/manevră/3 luni Individual 1 an
9. Revizor cale sau puncte periculoase, revizor locomotivă și REM, revizor tunel 12 20 1 oră/3 luni Individual 5 ani
10. Șef echipă întreținere cale I și II, șef echipă lucrări de artă I și II 12 20 1 oră/3 luni Individual 5 ani
11. Instructor mișcare Autoinstruire profesională continuă 3 ani
12. Mecanic instructor 48 20 1 oră însoțire tren/manevră/3 luni Individual 2 ani
13. Picher Autoinstruire profesională continuă 3 ani
14. Maistru automatizări și telecomunicații (pentru instalații ATc ce concură la conducerea operativă și siguranța circulației cu metroul), maistru electroenergetician fir contact, maistru linii tunele, maistru semnalizare, centralizare, bloc Autoinstruire profesională continuă 4 ani
15. Șef district linii, tunele, construcții speciale Autoinstruire profesională continuă 3 ani

 + 
Anexa nr. 3la normeDenumirea operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul ……………………..Centrul de instruire ………………………
FIȘĂ INDIVIDUALĂ DE INSTRUIRE PROFESIONALĂ TEORETICĂ
a domnului/doamnei …….. în funcția de ………….. pe anul ………

Competențele funcției Aprecierea nivelului de cunoștințe profesionale prin module de instruire profesională teoretică (IPT), instruire profesională teoretică suplimentară (IPTS) și pe simulator
Data Calificativul acordat la IPT Data Calificativul acordat la IPTS Data Calificativul acordat la simulator/poligon
1.
2.
3.
4.
….
….
….
….
….
….
n.

Instructor/Personalul cu atribuții de instruireNumele și prenumele ………………………Semnătura …………………………………….

 + 
Anexa nr. 4la normeDenumirea operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul ……………………..Centrul de instruire ………………………
FIȘĂ INDIVIDUALĂ DE INSTRUIRE PRACTICĂ DE SERVICIU
a domnului/doamnei …………. în funcția de ………….. pe anul …….

Competențele funcției Aprecierea nivelului de cunoștințe profesionale prin module de instruire practică de serviciu (IPS) și instruire practică de serviciu suplimentară (IPSS)
Data Calificativul acordat la IPS Data Calificativul* acordat la IPSS
1.
2.
3.
4.
….
….
….
….
….
….
n.

* Se completează numai în cazul evaluării anterioare cu calificativul C.Instructor/Personalul cu atribuții de instruireNumele și prenumele ………………………Semnătura ……………………….

 + 
Anexa nr. 5la normeDenumirea operatorului economic care desfășoară activități specifice transportului cu metroul ……………Centrul de instruire ………………………………….Nr. ………………………………………………………….
CATALOG DE EVALUARE
a competențelor profesionale ale funcțiilor cu
responsabilități în siguranța circulației cu metroul

Data
Funcția
Denumirea operatorului de metrou
Nr. crt. Numele și prenumele CNP Calificative acordate
Competența 1 Competența 2 Competența 3 Competența 4 ………….. Competența n

Comisia de evaluarePreședinte: ………………………………………..Membru: ……………………………………………

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x