NORME din 10 august 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA PENTRU SUPRAVEGHEREA PUBLICA A ACTIVITATII DE AUDIT STATUTAR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 721 din 21 august 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 76 16/02/2024
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 10/08/2018
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 87 din 10 august 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 721 din 21 august 2018.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1ObiectPrezentele norme reglementează autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari/recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării, în conformitate cu prevederile art. 3, 4, 6, 7 și 13 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 162/2017.
 + 
Articolul 2CompetențăAutoritatea competentă responsabilă pentru autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari din alt stat membru, recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării este Autoritatea de Supraveghere Publică a Activității de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS.
 + 
Capitolul IIAutorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit din România + 
Secţiunea 1Autorizarea persoanelor fizice ca auditori financiari + 
Articolul 3Condiții de autorizareÎn vederea autorizării ca auditori financiari, persoanele fizice trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)condiția de bună reputație prevăzută la art. 5 din Legea nr. 162/2017;b)cerințele educaționale prevăzute la art. 711 din Legea nr. 162/2017.
 + 
Articolul 4Procedura autorizării(1)În vederea autorizării, persoanele fizice care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 3 depun la ASPAAS personal/prin delegat/poștă/curier sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, în termen de maximum 30 de luni de la data afișării rezultatelor finale ale examenului de competență, cererea de autorizare (conform anexei nr. 1), însoțită de următoarele documente:a)declarație pe propria răspundere privind respectarea condiției de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS;b)cazier judiciar, în termenul legal de valabilitate;c)orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză.(2)În cazul în care cererea de autorizare nu se depune în termenul prevăzut la alin. (1), autorizarea se va putea obține doar în urma promovării unui interviu.(3)Interviul prevăzut la alin. (2) constă în verificarea deținerii unui nivel corespunzător de cunoștințe tehnice din domeniul contabilității și auditului, inclusiv ISA, ISQM1 și ISQM2, precum și de cunoștințe din legislația românească relevante pentru auditul statutar.(4)În vederea înscrierii la interviul prevăzut la alin. (2), persoanele fizice trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute la art. 3.(5)Pentru susținerea interviului prevăzut la alin. (2) se depune la ASPAAS personal/prin delegat/poștă/curier sau se transmite prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de înscriere la interviu, însoțită de următoarele documente:a)cazier judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;b)declarație pe propria răspundere privind respectarea condiției de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS.(6)În cazul în care o persoană fizică, declarată admisă la examenul de competență, nu solicită autorizarea ca auditor financiar în termen de 60 de luni de la data afișării rezultatelor finale ale examenului de competență, aceasta trebuie să susțină un nou examen de competență în vederea autorizării ca auditor financiar.(7)Documentele de autorizare menționate la alin. (1) se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuții în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează președintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de autorizare ca auditor financiar, după caz.(8)Buna reputație se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputație și se verifică în vederea autorizării. (9)În cazul în care, în spațiul public sau din informațiile oficiale primite de la alte autorități/instituții/organisme, personalul ASPAAS identifică situații care aduc atingere bunei reputații, acestea se menționează în raportul prevăzut la alin. (7).(10)Cererea de autorizare se respinge în oricare dintre următoarele situații:a)documentele de autorizare indicate la alin. (1) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;b)nu sunt îndeplinite condițiile legale de autorizare prevăzute de Legea nr. 162/2017 și de prevederile prezentelor norme.(11)În cazul respingerii cererii de autorizare, persoana fizică în cauză va fi informată prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează. (12)În cazul aprobării cererii de autorizare, se emite un ordin al președintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, un exemplar se eliberează auditorului financiar, iar un exemplar se transmite Camerei Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare CAFR.(13)Ordinul emis de președintele ASPAAS în conformitate cu alin. (12) reprezintă singurul document care stă la baza înscrierii auditorului financiar ca membru al organismului profesional, în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 și a prezentelor norme, nemaifiind obligatorii alte documente de înscriere. (14)În termen de 30 de zile de la primirea ordinului președintelui ASPAAS, CAFR are obligația să efectueze înscrierea auditorului financiar ca membru al său și să transmită către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în scopul înregistrării auditorului financiar în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, denumit în continuare Registrul public electronic, în aplicarea prevederilor art. 3, 14 și 15 din Legea nr. 162/2017.(15)Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (14) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.(16)Ordinul președintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele de autorizare, prevăzute la alin. (1), sunt complete și conforme.
 + 
Secţiunea a 2-aAutorizarea firmelor de audit din România + 
Articolul 5Condiții de autorizareASPAAS autorizează ca firme de audit persoanele juridice care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții:a)condițiile prevăzute la art. 3 alin. (5) lit. a)-e) din Legea nr. 162/2017;b)au ca obiect principal de activitate exercitarea activității de audit financiar;c)auditorii financiari care fac parte din organul administrativ sau de conducere al persoanei juridice trebuie să aibă îndeplinite la zi obligațiile față de ASPAAS conform prevederilor legale.  + 
Articolul 6Procedura de autorizare(1)Persoanele juridice care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 5 depun la ASPAAS personal/prin delegat/poștă/curier sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de autorizare semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice (conform anexei nr. 2), însoțită de următoarele documente:a)un certificat constatator, la zi, eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului, denumit în continuare ONRC, din care să reiasă structura organului administrativ/de conducere al societății, precum și repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia (semnat electronic, în original sau în copie certificată pentru conformitate cu originalul);b)certificatul de înregistrare, în copie;c)lista asociaților/acționarilor și membrilor organului administrativ sau de conducere, conform anexei nr. 3;d)lista auditorilor financiari care vor efectua auditul financiar în numele firmei de audit, conform anexei nr. 4;e)declarațiile pe propria răspundere ale tuturor membrilor organului administrativ sau de conducere al persoanei juridice privind respectarea de către aceștia a criteriilor de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;f)declarația privind denumirea și adresele firmelor membre și afiliate, precum și linkul/publicația/domeniul web în care aceste informații pot fi accesate de public, dacă este cazul;g)orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz.(2)Documentele prevăzute la alin. (1) se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuții în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează președintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de autorizare ca firmă de audit, după caz.(3)Buna reputație se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputație și se verifică în vederea autorizării. (4)În cazul în care în spațiul public sau din informații oficiale primite de la alte autorități/instituții/organisme personalul ASPAAS identifică situații care aduc atingere bunei reputații, acestea se menționează în raportul prevăzut la alin. (2).(5)Cererea de autorizare ca firmă de audit se respinge în oricare dintre următoarele situații:a)documentele de autorizare indicate la alin. (1) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;b)nu sunt îndeplinite condițiile de autorizare prevăzute de Legea nr. 162/2017 și de prevederile prezentelor norme.(6)Cererea de autorizare ca firmă de audit se prorogă în cazul în care auditorii financiari care fac parte din organul administrativ sau de conducere al firmei se află în proces de inspecție/investigație desfășurat de structura specifică a ASPAAS sau sunt supuși unei proceduri disciplinare/ administrative, până la finalizarea acesteia.(7)În cazul respingerii cererii de autorizare, reprezentantul legal al persoanei juridice în cauză va fi informat prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează.(8)În cazul aprobării cererii de autorizare a firmei, se emite un ordin al președintelui ASPAAS de autorizare ca firmă de audit, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, un exemplar se eliberează firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(9)Ordinul emis de președintele ASPAAS în conformitate cu alin. (8) reprezintă singurul document care stă la baza înscrierii firmei de audit ca membru al organismului profesional, în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017 și a prezentelor norme, nemaifiind obligatorii alte documente de înscriere.(10)În termen de 30 de zile de la primirea ordinului de autorizare emis de președintele ASPAAS, CAFR are obligația de a efectua înscrierea firmei de audit ca membru și de a transmite către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în original, în scopul înregistrării firmei de audit în Registrul public electronic, conform prevederilor art. 3, 14 și 16 din Legea nr. 162/2017.(11)Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (10) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.(12)Ordinul președintelui ASPAAS de autorizare a firmei de audit se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele de autorizare, prevăzute la alin. (1), sunt complete și conforme.
 + 
Capitolul IIIAutorizarea auditorilor financiari/Recunoașterea firmelor de audit din alte state membre în România + 
Secţiunea 1Autorizarea auditorilor financiari autorizați în alt stat membru + 
Articolul 7Cooperarea cu alte organisme de supraveghere similare(1)ASPAAS cooperează cu celelalte organisme de supraveghere din statele membre, în cadrul Comitetului Organismelor Europene de Supraveghere a Auditului, în vederea obținerii convergenței cerințelor privind stagiul de adaptare și testul de aptitudini. (2)Prin activitățile sale ASPAAS se asigură că cerințele sunt predictibile și transparente. + 
Articolul 8Condiții de autorizareÎn vederea autorizării în România a unui auditor financiar autorizat în alt stat membru, acesta trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)să aibă drept de practică a profesiei de auditor financiar în statul membru de origine;b)să îndeplinească condiția de bună reputație prevăzută la art. 5 din Legea nr. 162/2017;c)să promoveze testul de aptitudini organizat de ASPAAS în conformitate cu prevederile art. 13 din Legea nr. 162/2017 și ale prezentelor norme. + 
Articolul 9Testul de aptitudini(1)Testul de aptitudini se susține în limba română și constă în verificarea deținerii unui nivel corespunzător de cunoștințe din legislația românească, relevante pentru auditul statutar. Acesta se desfășoară în conformitate cu prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare. (2)Testul de aptitudini se organizează ori de câte ori este necesar, în funcție de solicitările primite.(3)Informațiile privind organizarea testului se publică pe pagina de internet a ASPAAS cu cel puțin 30 de zile înainte de data organizării acestuia. (4)Testul de aptitudini constă într-o probă scrisă și o probă orală, care se susțin în aceeași zi. + 
Articolul 10Documente necesare pentru înscrierea la testul de aptitudini(1)În vederea înscrierii la testul de aptitudini, persoanele prevăzute la art. 8 depun la ASPAAS, personal/prin delegat/prin poștă/curier, sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de înscriere (conform anexei nr. 5), însoțită de următoarele documente:a)copia actului de identitate sau a pașaportului, în termen de valabilitate;b)documentul de autorizare, în traducere legalizată, eliberat de autoritatea competentă din alt stat membru, sau orice alt document din care reiese dreptul de practică în domeniul auditului în statul respectiv, valabil la data înscrierii;c)cazier judiciar în termenul legal de valabilitate, în traducere legalizată;d)declarație pe propria răspundere privind respectarea condiției de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS;e)alte documente solicitate de ASPAAS, după caz.(2)Cererea de înscriere se respinge în oricare dintre următoarele situații:a)documentele de înscriere indicate la alin. (1) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;b)nu sunt îndeplinite condițiile de înscriere prevăzute de Legea nr. 162/2017 și de prezentele norme.(3)ASPAAS verifică documentele de înscriere și publică pe site-ul propriu lista candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la testul de aptitudini, cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru susținerea testului de aptitudini.(4)În cazul respingerii cererii de înscriere, candidatul va fi informat prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează. (5)Contestațiile privind lista candidaților care nu au fost acceptați pentru participare la testul de aptitudini se depun la ASPAAS, în termen de o zi lucrătoare de la afișarea listei candidaților, și se soluționează în cel mult o zi lucrătoare.(6)Lista finală a candidaților admiși se publică cu minimum o zi lucrătoare înainte de data stabilită pentru susținerea testului de aptitudini.
 + 
Articolul 11Comisia de examinare(1)Examinarea candidaților se realizează de către o comisie formată din auditori financiari (cu experiență în profesie, inclusiv în audit statutar) și/sau specialiști externi sau din cadrul ASPAAS, care au cunoștințe și calificări relevante în domeniile din care se susține testul de aptitudini.(2)Comisia de examinare este constituită, de regulă, din 3 membri și, după caz, un reprezentant ASPAAS în calitate de observator, numiți prin act administrativ emis de președintele ASPAAS.(3)Membrii comisiei de examinare și reprezentantul ASPAAS, după caz, semnează declarații pe propria răspundere privind regimul incompatibilităților și al conflictelor de interese.(4)O persoană care are calitatea de soț sau soție, rudă ori afin până la gradul al treilea al unuia dintre candidați nu poate fi membru al comisiei de examinare sau observator. Dacă incompatibilitatea apare ulterior desemnării membrilor comisiei, persoana în cauză are obligația de a comunica această situație președintelui ASPAAS, în vederea înlocuirii sale.(5)Comisia de examinare are următoarele atribuții:a)elaborează subiectele, tip-grilă, în două variante, pentru proba scrisă a testului de aptitudini, în conformitate cu tematica și bibliografia stabilite de ASPAAS;b)elaborează baremul de corectare pentru proba scrisă;c)extrage varianta de subiect pentru proba scrisă cu o oră înaintea desfășurării testului de aptitudini;d)corectează lucrările, rezolvă contestațiile și completează catalogul probei scrise;e)stabilește întrebările din fiecare domeniu, în număr cel puțin egal cu numărul candidaților înscriși pentru proba orală, precum și punctajul aferent;f)examinează candidații la proba orală;g)întocmește catalogul cu rezultatele finale. + 
Articolul 12Desfășurarea testului de aptitudini(1)În sala de examinare au acces membrii comisiei de examinare, reprezentantul ASPAAS, după caz, și candidații care au semnat lista de prezență.(2)Candidaților nu le este permis să fie însoțiți de traducători în timpul testului. (3)Orice detalii, nelămuriri sau eventuale erori referitoare la subiectele distribuite sunt clarificate pe parcursul testului de aptitudini de către membrii comisiei de examinare.(4)Evaluarea lucrărilor candidaților la testul de aptitudini se face de către comisia de examinare.(5)Nota minimă de promovare a fiecărei probe este 6,00 (șase). Nota minimă de promovare a testului de aptitudini este 7 (șapte), obținută ca medie aritmetică a celor două probe.(6)Rezultatele în urma corectării testului de aptitudini sunt validate de către membrii comisiei de examinare și se publică pe site-ul ASPAAS.(7)Rezultatele la proba scrisă se pot contesta în termen de două zile lucrătoare de la publicare.(8)Rezultatele la proba orală nu se pot contesta.(9)Contestațiile se depun la ASPAAS, personal/prin delegat/prin poștă/prin curier, sau se transmit prin mijloace electronice.(10)Contestațiile transmise după expirarea termenului prevăzut la alin. (7) nu sunt luate în considerare.(11)Contestațiile se soluționează de către un membru al comisiei de examinare care nu a participat la corectarea inițială a lucrării, în termen de două zile lucrătoare de la depunerea lor.(12)Rezultatele soluționării contestațiilor se validează de către toți membrii comisiei de examinare, iar rezultatele finale se publică pe site-ul ASPAAS în termen de o zi lucrătoare. + 
Articolul 13Procedura de autorizare(1)În urma promovării testului de aptitudini, de regulă, în termen de 10 zile lucrătoare, în baza catalogului final elaborat de comisia de examinare prevăzut la art. 12 alin. (12), se emite un ordin al președintelui ASPAAS de autorizare în România a auditorului autorizat în alt stat membru, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, un exemplar se eliberează auditorului, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(2)Ordinul emis de președintele ASPAAS în conformitate cu alin. (1) reprezintă singurul document care stă la baza înscrierii auditorului ca membru al organismului profesional, în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 și a prezentelor norme, nemaifiind obligatorii alte documente de înscriere. (3)În termen de 30 de zile de la primirea ordinului președintelui ASPAAS, CAFR are obligația să efectueze înscrierea auditorului ca membru al său și să transmită către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în scopul înregistrării în Registrul public electronic a auditorului, în aplicarea prevederilor legale în vigoare.
 + 
Secţiunea a 2-aRecunoașterea în România a firmelor de audit din alte state membre + 
Articolul 14Condițiile și procedura de recunoaștere a firmelor de audit din alt stat membru(1)În vederea recunoașterii unei firme de audit autorizate în alt stat membru, aceasta trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să fie înregistrată în statul membru de origine;b)să aibă bună reputație;c)partenerul-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit să fie autorizat ca auditor financiar în România, potrivit prezentelor norme.(2)În aplicarea alin. (1), firmele de audit autorizate în alt stat membru depun la ASPAAS, personal/prin delegat/prin poștă/curier sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, o cerere semnată de reprezentantul legal, conform anexei nr. 6, însoțită de următoarele documente:a)documentul care atestă înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine, emis de autoritatea competentă din statul respectiv, în traducere legalizată, care să nu fie mai vechi de 3 luni;b)dovada autorizării, cu viză valabilă, ca auditor financiar în România a partenerului-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;c)declarația pe propria răspundere semnată de toți membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit privind respectarea criteriilor de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;d)orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz.(3)ASPAAS informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la înregistrarea firmei de audit în România.(4)Documentele de recunoaștere prevăzute la alin. (2) se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuții în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează președintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de recunoaștere, după caz.(5)Buna reputație se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputație.(6)În cazul în care, în spațiul public sau din informațiile oficiale primite de la alte autorități/instituții/organisme, personalul ASPAAS identifică situații care aduc atingere condiției de bună reputație, acestea se menționează în raportul prevăzut la alin. (4).(7)Cererea de recunoaștere în România a firmei de audit autorizate într-un stat membru se respinge în oricare dintre următoarele situații:a)documentele indicate la alin. (2) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termen de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;b)pentru neîndeplinirea condițiilor de recunoaștere a firmelor de audit prevăzute la alin. (1) sau a altor dispoziții legale aplicabile, după caz.(8)În cazul respingerii cererii de recunoaștere, firma de audit din alt stat membru va fi informată prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează. (9)În cazul aprobării cererii de recunoaștere, se emite un ordin al președintelui ASPAAS privind recunoașterea firmei de audit autorizate într-un alt stat membru, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, un exemplar se eliberează firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(10)Ordinul președintelui ASPAAS privind recunoașterea firmei de audit autorizate într-un alt stat membru se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele prevăzute la alin. (2) sunt complete și conforme.
 + 
Articolul 15Condiții privind efectuarea auditului financiar în RomâniaÎn vederea efectuării auditului în România, firma de audit trebuie să fie înregistrată în Registrul public electronic, în conformitate cu prevederile art. 14 și 16 din Legea nr. 162/2017 și ale reglementărilor ASPAAS în vigoare.
 + 
Capitolul IV Retragerea și redobândirea autorizării + 
Secţiunea 1 Retragerea autorizării auditorilor financiari + 
Articolul 16Retragerea autorizării auditorului financiar la constatarea ASPAAS(1)ASPAAS retrage autorizarea unui auditor financiar în una dintre următoarele situații:a)ca urmare a aplicării sancțiunii administrative prevăzute la art. 40 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 162/2017;b)în cazul în care buna reputație a acestei persoane a fost serios compromisă.(2)Buna reputație se consideră serios compromisă în situațiile prevăzute de art. 6 din Legea nr. 162/2017 și de reglementările ASPAAS privind buna reputație.(3)În termen de 30 de zile de la apariția uneia dintre situațiile care a condus la compromiterea serioasă a bunei reputații, auditorul financiar are obligația să comunice ASPAAS situația respectivă, împreună cu documentele doveditoare. (4)Se interzice auditorului financiar să exercite profesia din momentul comunicării sau luării cunoștință de una dintre situațiile prevăzute la alin. (1).(5)Auditorul financiar are obligația ca, în termen de 30 de zile de la începerea acțiunilor penale îndreptate împotriva sa, să informeze ASPAAS în acest sens. (6)ASPAAS urmărește stadiul derulării acțiunilor penale îndreptate împotriva auditorilor financiari.(7)Ordinul președintelui ASPAAS de retragere a autorizării auditorului financiar se emite în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, un exemplar se eliberează auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(8)În cazul în care autorizarea auditorului financiar a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputații potrivit alin. (1) lit. b), auditorul are obligația ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării să depună pe platforma online de raportare anuală raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul emiterii ordinului de retragere a autorizării sau raportul fără activitate, după caz.(9)Ordinul președintelui ASPAAS se emite, de regulă, în termen de 30 de zile de la data comunicării către ASPAAS sau de la data luării la cunoștință de către ASPAAS a uneia dintre situațiile prevăzute la alin. (1).
 + 
Articolul 17Retragerea, la cerere, a autorizării auditorului financiar(1)Auditorii financiari pot solicita retragerea autorizării, depunând la ASPAAS, în original, personal/prin poștă/curier sau prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, o cerere de retragere, conform anexei nr. 7, semnată, datată și însoțită de următoarele documente:a)declarația pe propria răspundere a auditorului financiar din care să reiasă că acesta nu se află în vreuna dintre situațiile prevăzute la alin. (7), conform anexei nr. 8;b)declarația pe propria răspundere din care să reiasă că auditorul financiar a depus pe platforma online a ASPAAS raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării, conform anexei nr. 9.(2)Prin excepție de la alin. (1) lit. b), auditorii care nu au desfășurat nicio misiune de audit, în nume propriu sau în numele vreunei firme de audit, începând cu anul 2018 până la momentul depunerii cererii de retragere, depun o declarație pe propria răspundere în acest sens (conform anexei nr. 10).(3)Cererea prevăzută la alin. (1) se poate depune doar de către auditorii financiari care nu mai au în derulare activități de audit financiar. (4)Documentele de retragere menționate la alin. (1) se analizează de personalul ASPAAS cu atribuții în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează președintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de retragere a autorizării ca auditor financiar, după caz.(5)Cererea de retragere se respinge în una dintre următoarele situații:a)documentele de retragere indicate la alin. (1) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;b)se constată faptul că auditorul în cauză nu a depus pe platforma online rapoartele aferente activității desfășurate până la momentul depunerii documentelor de retragere a autorizării sau declarația prevăzută la alin. (2), după caz.(6)Auditorul financiar răspunde pentru falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, după caz.(7)Cererea de retragere a autorizării se prorogă în cazul în care auditorul financiar sau firma de audit pe care o reprezintă se află în proces de inspecție/de investigație desfășurat de structura specifică a ASPAAS sau este supus/supusă unei proceduri disciplinare/administrative, până la finalizarea acesteia.(8)În cazurile de retragere a autorizării unui auditor financiar se aplică cu prioritate situațiile la care face referire art. 16 alin. (1).(9)În cazul respingerii cererii de retragere, auditorul financiar va fi informat prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează.(10)În cazul aprobării cererii de retragere a auditorului financiar, se emite un ordin al președintelui ASPAAS privind retragerea la cerere a auditorului financiar, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, un exemplar se eliberează auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR, în vederea retragerii calității de membru a acestuia.(11)Ordinul președintelui ASPAAS se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele prevăzute la alin. (1) sunt complete și conforme.
 + 
Articolul 18Încetarea valabilității autorizării auditorului financiar ca urmare a decesului(1)Ca urmare a decesului unui auditor financiar, un membru al familiei sau orice persoană îndreptățită are obligația transmiterii unei notificări către ASPAAS, însoțită de o copie a certificatului de deces/hotărârii judecătorești de declarare a decesului, după caz.(2)Notificarea privind decesul unui auditor financiar poate fi comunicată și de către organisme profesionale/autorități/instituții publice etc., împreună cu un document justificativ din care să reiasă codul numeric personal al persoanei decedate.(3)Documentele se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuții în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează președintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a notificării, după caz.(4)Ordinul președintelui ASPAAS de încetare a valabilității autorizării unor auditori financiari ca urmare a decesului se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data depunerii notificării, în două exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se comunică persoanei de la alin. (1) și apoi se arhivează la nivelul instituției, iar cel de-al doilea exemplar se transmite CAFR.
 + 
Secţiunea a 2-aRetragerea autorizării firmelor de audit + 
Articolul 19Retragerea autorizării firmei de audit la constatarea ASPAAS(1)ASPAAS retrage autorizarea unei firme de audit în unul dintre următoarele cazuri:a)ca urmare a aplicării sancțiunii administrative prevăzute la art. 40 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 162/2017;b)compromiterea serioasă a bunei reputații a firmei de audit;c)neîndeplinirea condițiilor de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017;d)radierea acesteia de la ONRC fără notificarea prealabilă a ASPAAS.(2)În sensul alin. (1) lit. b), buna reputație se consideră serios compromisă în situațiile prevăzute de art. 6 din Legea nr. 162/2017 și de reglementările ASPAAS privind buna reputație.(3)În termen de 30 de zile de la apariția uneia dintre situațiile care a condus la compromiterea serioasă a bunei reputații, reprezentantul legal al firmei de audit are obligația să comunice ASPAAS situația respectivă, împreună cu documentele doveditoare.(4)Se interzice firmei de audit să exercite activitatea de audit din momentul luării cunoștință de una dintre situațiile prevăzute la alin. (1).(5)Reprezentantul legal al firmei de audit are obligația ca, în termen de 30 de zile de la începerea acțiunilor penale îndreptate împotriva firmei, să informeze ASPAAS în acest sens.(6)ASPAAS urmărește stadiul derulării acțiunilor penale îndreptate împotriva firmei de audit.(7)În cazul în care autorizarea firmei de audit a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputații, reprezentatul firmei are obligația ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării să depună pe platforma online, după caz, raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul emiterii ordinului de retragere a autorizării, respectiv raportul fără activitate.(8)ASPAAS notifică firma de audit cu privire la neîndeplinirea condițiilor de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017, iar în termen de 3 luni autorizarea firmei de audit se retrage, dacă situația nu a fost remediată și/sau modificările nu au fost comunicate prin intermediul notificării de actualizare a datelor.(9)În urma verificării situațiilor prevăzute la alin. (1) se emite un raport care se înaintează președintelui ASPAAS, cu propunerea de retragere.(10)Ordinul președintelui ASPAAS de retragere a autorizării firmei de audit se emite în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, un exemplar se eliberează firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(11)Ordinul președintelui ASPAAS se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data întocmirii raportului prevăzut la alin. (9).
 + 
Articolul 20Retragerea autorizării firmei de audit la cererea reprezentantului legal(1)Reprezentantul legal al firmei de audit poate solicita retragerea autorizării firmei de audit în una dintre următoarele situații:a)firma nu mai îndeplinește condițiile de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017;b)firma a fost radiată de la ONRC;c)firma și-a modificat obiectul principal de activitate, în sensul în care nu mai desfășoară activitatea de audit financiar.(2)În vederea retragerii autorizării, reprezentantul legal al firmei de audit depune, în original, personal/prin poștă/curier sau prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de retragere (conform anexei nr. 11), însoțită de următoarele:a)documente justificative emise de ONRC care să ateste încadrarea în situațiile prevăzute la alin. (1);b)declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal, conform anexei nr. 12, din care să reiasă că acesta nu se află în vreuna dintre situațiile prevăzute la alin. (7);c)declarația pe propria răspundere, conform anexei nr. 13, din care să reiasă că reprezentantul legal a depus pe platforma online raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate de către firma de audit până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.(3)Prin excepție de la alin. (2) lit. c), firmele de audit care nu au avut activitate de audit, începând cu anul 2018 până la momentul depunerii cererii de retragere, depun prin reprezentant legal o declarație pe propria răspundere prin care să precizeze acest aspect (conform anexei nr. 10).(4)Cererea prevăzută la alin. (2) se poate depune doar de către firmele de audit care nu mai au în derulare activități de audit financiar.(5)Documentele de retragere menționate la alin. (2) se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuții în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează președintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de retragere, după caz.(6)Cererea de retragere se respinge în oricare dintre următoarele situații:a)firma de audit nu se încadrează în vreuna dintre situațiile prevăzute la alin. (1);b)documentele de retragere indicate la alin. (2) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;c)firma de audit în cauză nu a depus pe platforma online rapoartele aferente activității desfășurate sau declarația prevăzută la alin. (3) până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.(7)Soluționarea cererii de retragere a autorizării se prorogă în cazul în care reprezentantul legal sau firma de audit se află în proces de inspecție/de investigație desfășurat de structura specifică a ASPAAS sau este supus/supusă unei proceduri disciplinare/administrative, până la finalizarea acesteia.(8)În cazul respingerii cererii de retragere, reprezentantul legal al firmei de audit va fi informat prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează.(9)În cazul aprobării cererii de retragere, se emite un ordin al președintelui ASPAAS privind retragerea la cerere a autorizării firmei de audit, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, un exemplar se eliberează reprezentantului firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(10)Ordinul președintelui ASPAAS se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele de retragere prevăzute la alin. (2) sunt complete și conforme.
 + 
Articolul 21Comunicarea către autoritățile competente relevante ale statelor membre gazdă a retragerii autorizării unui auditor financiar sau a unei firme de auditÎn cazul în care autorizarea unui auditor financiar sau a unei firme de audit s-a retras din oricare motiv, ASPAAS comunică acest fapt, precum și motivele retragerii autorizării, autorităților competente ale statelor membre gazdă în care auditorul financiar sau firma de audit este, de asemenea, înregistrat/înregistrată, în conformitate cu prevederile art. 4, art. 15 alin. (1) lit. c) și ale art. 16 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 162/2017.
 + 
Secţiunea a 3-aRedobândirea autorizării + 
Articolul 22Redobândirea autorizării la cererea persoanelor fizice(1)Auditorii financiari cărora le-a fost aprobată cererea de retragere a autorizării conform prevederilor art. 17 pot redobândi autorizarea o singură dată, fără susținerea examenului de competență profesională, pe baza unui interviu, dar nu mai târziu de 5 ani de la aprobarea cererii de retragere.(2)În vederea înscrierii la interviul prevăzut la alin. (1), persoanele fizice trebuie să îndeplinească cerințele prevăzute la art. 3.(3)În vederea susținerii interviului prevăzut la alin. (1), persoanele fizice depun la ASPAAS personal/prin delegat/poștă/ curier sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de înscriere la interviu, însoțită de următoarele documente:a)cazierul judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;b)declarația pe propria răspundere privind respectarea condiției de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;c)copie după actul de identitate, în termen de valabilitate.(4)Interviul prevăzut la alin. (1) constă în verificarea deținerii unui nivel corespunzător de cunoștințe tehnice și teoretice din domeniul contabilității și auditului, inclusiv ISA, ISQM1 și ISQM2, precum și de cunoștințe din legislația românească relevante pentru auditul statutar.(5)În urma promovării interviului se emite un ordin al președintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(6)Ordinul emis de președintele ASPAAS în conformitate cu alin. (5) reprezintă singurul document care stă la baza înscrierii auditorului financiar ca membru al organismului profesional, în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 și a prezentelor norme, nemaifiind obligatorii alte documente de înscriere.(7)În termen de 30 de zile de la primirea ordinului președintelui ASPAAS, CAFR are obligația să efectueze înscrierea auditorului financiar ca membru al său și să transmită către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în scopul înregistrării auditorului financiar în Registrul public electronic, în aplicarea prevederilor art. 3, 14 și 15 din Legea nr. 162/2017.(8)Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (7) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.(9)Ordinul președintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data promovării interviului.
 + 
Capitolul VIComunicarea actelor și dispoziții finale + 
Articolul 23Comunicarea actelor administrativeObligația comunicării ordinelor sau a oricăror acte administrative prevăzute de prezentele norme către auditorii financiari sau firmele de audit, după caz, este îndeplinită:a)prin înmânarea actului, sub semnătură de primire, auditorului financiar/unui împuternicit al acestuia în baza procurii notariale sau reprezentantului legal al firmei de audit/împuternicitului;b)prin transmiterea actului, prin mijloace electronice, la adresa de poștă electronică a auditorului financiar/firmei de audit înregistrate în Registrul public electronic;c)la cererea auditorului financiar/firmei de audit, actul se poate transmite și prin curier, în cazul în care acesta/aceasta face o solicitare de ridicare de la sediul ASPAAS către o firmă de curierat. + 
Articolul 24Dispoziții finaleNerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage răspunderea auditorilor financiari care acționează în nume propriu sau a auditorilor financiari membri în organul administrativ sau de conducere al firmei de audit și/sau asociați/acționari ai acesteia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 162/2017.
 + 
Articolul 25AnexeAnexele nr. 1-13 fac parte integrantă din prezentele norme.
 + 
Anexa nr. 1la norme
CERERE
de autorizare ca auditor financiar
Subsemnatul/Subsemnata, …………………………….., născut(ă) la data de ………………………. în localitatea ………………………….., județul/sectorul …………………., cu domiciliul în localitatea …………………………………, str. …………………………. nr. ……., bl. ……, sc. …., et. ….., ap. …., județul/sectorul ……………………., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria …….. nr. …………., eliberat(ă) de …………………………. la data de ……………………….., cod numeric personal (CNP) ………………………………., solicit autorizarea ca auditor financiar, în urma promovării examenului de competență profesională, organizat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS)/Camera Auditorilor Financiari din România prin delegare, în sesiunea ………………………………………… .Anexez la prezenta cerere următoarele documente:a)declarația pe propria răspundere privind respectarea criteriilor pentru buna reputație, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;b)cazierul judiciar, în termenul legal de valabilitate;c)alte documente: ……………………………………..Date de contact:• adresă de e-mail ……………………………………………….;• nr. de telefon …………………………………………. .Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………, declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor.Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 2la norme
CERERE
de autorizare ca firmă de audit
Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………………………, auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic …………………………….., în calitate de reprezentant legal al societății ………………………………………, solicit autorizarea acesteia ca firmă de audit.Anexez la prezenta cerere următoarele documente:a)certificat constatator, la zi, eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului, din care să reies structura organului administrativ/de conducere al societății, precum și repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia (semnat electronic, în original sau în copie certificată pentru conformitate cu originalul);b)certificatul de înregistrare, în copie;c)lista asociaților/acționarilor și a membrilor organului administrativ/de conducere, conform anexei nr. 3 la normele aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările și completările ulterioare (norme);d)lista cu auditorii financiari care vor efectua auditul financiar în numele firmei de audit, conform anexei nr. 4 la norme;e)declarațiile pe propria răspundere ale tuturor membrilor organului administrativ/de conducere al societății privind respectarea de către aceștia a criteriilor de bună reputație, conform reglementărilor Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) privind buna reputație;f)declarația privind denumirea și adresele firmelor membre și afiliate, precum și linkul/publicația/domeniul web în care aceste informații pot fi accesate de public, dacă este cazul;g)alte documente: …………………………………………………..Datele de contact ale firmei de audit:• telefon fix/mobil: ……………………………………….;• adresă de e-mail: ……………………………………;• adresa de website (dacă este cazul): …………………………………..;• adresa de corespondență: localitatea ………………., str. ……………. nr. …., bl. …, sc. …, et. …, ap. …, județul/sectorul …………;• persoană de contact: …………………………………………………………. .Subsemnatul/Subsemnata, ………………………………, în calitate de reprezentant legal al societății ……………………………………, declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor.Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 3la norme
LISTA
asociaților/acționarilor și a membrilor organului administrativ/de conducere
Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………………, auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic ………………., în calitate de reprezentant legal al societății ………………………………….., declar următoarele:I.Asociații/Acționarii din cadrul societății:

Nr. crt. Numele și prenumele Nr. de înregistrare în Registrul public electronic(după caz) Adresă de corespondență
1.
2.
3.

II.Membrii organului administrativ/de conducere al societății:

Nr. crt. Numele și prenumele Nr. de înregistrare în Registrul public electronic (după caz) Adresă de corespondență
1.
2.
3.

Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………………………….., declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor.Data ……………………….Semnătura ………………. + 
Anexa nr. 4la norme
LISTA
auditorilor financiari care vor efectua auditul financiar în numele firmei de audit
Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………………….., auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic ………………., în calitate de reprezentant legal al societății …………………………….., declar următoarele:Auditorii financiari care vor efectua auditul financiar în numele firmei de audit:

Nr. crt. Numele și prenumele Nr. de înregistrare în Registrul public electronic Angajat/Colaborator Numărul vizei emise de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar Data expirării vizei
1.
2.
3.

Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………………………….., declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor.

Data ……………………….Semnătura ………………. + 
Anexa nr. 5la norme
CERERE
pentru înscrierea la testul de aptitudini în vederea autorizării ca auditor financiar în România
Subsemnatul/Subsemnata, ………………………………………, născut(ă) la data de …………………. în localitatea ……………………, județul/sectorul …………………., cu domiciliul în localitatea …………………………………, str. …………………………. nr. ……., bl. ……, sc. …., et. ….., ap. ……, județul/sectorul ……………………., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria …….. nr. …………., eliberat(ă) de …………………………. la data de ……………………….., cod numeric personal (CNP) …………………………………………., solicit înscrierea la testul de aptitudini în vederea autorizării ca auditor financiar în România.Anexez la prezenta cerere următoarele documente:a)copia actului de identitate sau a pașaportului, în termen de valabilitate;b)documentul de autorizare, în traducere legalizată, eliberat de autoritatea competentă din alt stat membru, sau orice alt document din care reiese dreptul de practică în domeniul auditului în statul respectiv, valabil la data înscrierii;c)cazier judiciar, în termenul legal de valabilitate, în traducere legalizată;d)declarație pe propria răspundere privind respectarea condiției de bună reputație, conform reglementărilor Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS);e)alte documente: ………………………………………………….Datele de contact:• telefon: …………………………………………………………….;• adresă de e-mail: ……………………………………………… .Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………………………….., declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor. Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 6la norme
CERERE
de recunoaștere a firmelor de audit autorizate într-un stat membru
Subsemnatul/Subsemnata, …………………………, în calitate de reprezentant legal al firmei de audit ………………………………, solicit recunoașterea în România a firmei de audit autorizate în statul membru ……………………………. .Anexez la prezenta cerere următoarele documente:a)documentul care atestă înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine, emis de autoritatea competentă din statul respectiv, în traducere legalizată;b)dovada autorizării ca auditor financiar în România a partenerului-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;c)declarația pe propria răspundere semnată de toți membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit privind respectarea criteriilor pentru bună reputație, conform reglementărilor Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) privind buna reputație;d)alte documente …………………………………………Declar că societatea este/nu este membru al următoarelor organisme profesionale de profil din țară sau din străinătate ………………………………………… .Datele de contact ale firmei de audit:• telefon fix/mobil: ………………………………………….;• adresa de e-mail: ………………………………………..;• adresa de website (dacă este cazul): …………………………………..;• adresa de corespondență: localitatea ……………………….., str. ……………………………. nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., județul/sectorul ……………;• persoană de contact: ………………………………………… .Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………….., în calitate de reprezentant legal al societății …………………………….., declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal, în exercitarea atribuțiilor legale, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor.Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 7la norme
CERERE
de retragere a autorizării ca auditor financiar
Subsemnatul/Subsemnata, ………………………….., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria …………….. nr. …………….., eliberat(ă) de …………………………. la data de ……………, cod numeric personal (CNP) ………………………………………….., în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic ………………………………….., solicit retragerea autorizării ca auditor financiar.Anexez la prezenta cerere următoarele documente:a)declarația pe propria răspundere, conform anexei nr. 8 la Normele privind autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari/recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările și completările ulterioare (norme);b)declarația pe propria răspundere cu privire la depunerea rapoartelor de activitate pe platforma online a Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS), conform anexei nr. 9 la norme;c)declarația de inactivitate, conform anexei nr. 10 la norme, după caz.Date de contact:• adresă de e-mail …………………………………………………….;• nr. de telefon ………………………………………………………… .Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………., în calitate de reprezentant legal al societății ………………………………, declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal, în exercitarea atribuțiilor legale, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor.Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 8la norme
DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata, …………………………….., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria ……….. nr. …………., eliberat(ă) de ……………….. la data de ………………….., cod numeric personal (CNP) ……………………………………………., în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic ………………………, declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că nu mă aflu în vreuna dintre situațiile prevăzute la art. 17 alin. (7) din Normele privind autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari/recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și dobândirea autorizării, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările și completările ulterioare.Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………………….., declar că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 9la norme
DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
cu privire la depunerea rapoartelor de activitate pe platforma online
a Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar
Subsemnatul/Subsemnata, ………………………………………., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria ……. nr. …………., eliberat(ă) de …………………………. la data de …………………………………., cod numeric personal (CNP) …………………………………………, în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic ………………………, declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că am depus pe platforma online disponibilă la adresa raportare.aspaas.gov.ro raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………., declar că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 10la norme
DECLARAȚIE DE INACTIVITATE
Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………, legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria ……. nr. ………, eliberat(ă) de …………………… la data de ………………………., cod numeric personal (CNP) ……………………………., în calitate de auditor financiar/reprezentant legal al firmei de audit ………………………………….., nr. de înregistrare în Registrul public electronic ………………………, declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că nu am desfășurat activitate de audit, în nume propriu sau în numele vreunei firme de audit/firma de audit nu a desfășurat nicio misiune de audit, începând cu anul 2018 și până la momentul depunerii cererii de retragere.Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………., declar că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 11la norme
CERERE
de retragere a autorizării firmei de audit
Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………….., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate seria ……. nr. ……………., eliberat(ă) de ………….. la data de …………., cod numeric personal (CNP) ………………………………….., reprezentant legal al firmei de audit ……………………….., înregistrată în Registrul public electronic cu nr. …………, solicit retragerea autorizării firmei pe motivul că:a)firma nu mai îndeplinește condițiile de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare;b)firma s-a radiat de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC);c)firma și-a modificat obiectul principal de activitate, în sensul în care nu mai desfășoară activitatea de audit financiar.Anexez la prezenta cerere următoarele:• documente justificative emise de ONRC care să ateste încadrarea în una dintre situațiile de mai sus;• declarație pe propria răspundere, conform anexei nr. 12 la normele aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările și completările ulterioare (norme);• declarație pe propria răspundere cu privire la depunerea rapoartelor de activitate pe platforma online a Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar, conform anexei nr. 13 la norme;• declarație de inactivitate, conform anexei nr. 10 la norme, după caz;• alte documente: ………………………………………………………………Date de contact:• adresă de e-mail: ………………………………………………….;• telefon: ……………………………………………………………….. .Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………………, declar pe propria răspundere că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 12la norme
DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata, ………………………………………, auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic (RPE) ………………., în calitate de reprezentant legal al firmei de audit ………………………………………., înregistrată în RPE cu numărul ……………………………………., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că firma de audit nu se află în vreuna dintre situațiile prevăzute la art. 20 alin. (7) din normele aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările și completările ulterioare.Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………………, declar pe propria răspundere că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.Data ……………………….Semnătura ……………….
 + 
Anexa nr. 13la norme
DECLARAȚIE
cu privire la depunerea rapoartelor de activitate pe platforma online
a Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar
Subsemnatul/Subsemnata, ………………………………, auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic (RPE) ………………., în calitate de reprezentant legal al firmei de audit …………………………………, înregistrată în RPE cu numărul ……………….., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că firma de audit a depus pe platforma online disponibilă la adresa raportare.aspaas.gov.ro raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………………, declar pe propria răspundere că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.Data ……………………….Semnătura ……………….
(la 22-02-2024,
Anexa a fost modificată de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 76 din 16 februarie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 146 din 22 februarie 2024
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x