NORME din 10 august 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA PENTRU SUPRAVEGHEREA PUBLICA A ACTIVITATII DE AUDIT STATUTAR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 721 din 21 august 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 11MODIFICAT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 12MODIFICAT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 13MODIFICAT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 18COMPLETAT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 19MODIFICAT DEORDIN 274 10/07/2020
CAP. 6COMPLETAT DEORDIN 274 10/07/2020
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 494 30/07/2019
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 10/08/2018
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEORDIN 274 10/07/2020
ActulREFERIT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 11MODIFICAT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 12MODIFICAT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 13MODIFICAT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 13REFERIT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 18COMPLETAT DEORDIN 274 10/07/2020
ART. 19MODIFICAT DEORDIN 274 10/07/2020
CAP. 6COMPLETAT DEORDIN 274 10/07/2020





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 87 din 10 august 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 721 din 21 august 2018.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1ObiectPrezentele norme reglementează autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în România, recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării, în conformitate cu prevederile art. 3,4,6,7,13,66 și 67 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative.
 + 
Articolul 2CompetențăAutoritatea competentă responsabilă pentru autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în România, recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării este Autoritatea de Supraveghere Publică a Activității de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS.
 + 
Capitolul IIAutorizarea auditorilor financiari în România + 
Articolul 3 Condiții de autorizareÎn vederea autorizării ca auditori financiari în România, persoanele fizice trebuie să îndeplinească cumulativ:a)condiția de bună reputație prevăzută la art. 5 din Legea nr. 162/2017;b)cerințele educaționale prevăzute la art. 7-11 din Legea nr. 162/2017.
 + 
Articolul 4Autorizarea ca auditor financiar(1)În vederea autorizării, pentru persoanele care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 3 se întocmește un dosar de autorizare. (2)Dosarul de autorizare a persoanei fizice este constituit pe baza dosarului întocmit pentru examenul de competență conform normelor ASPAAS pentru organizarea și desfășurarea examenului de competență, completat cu documentele prevăzute de prezentele norme.(3)În vederea autorizării, persoanele prevăzute la art. 3 depun la ASPAAS, personal sau prin delegat cu procură – împuternicire notarială specială, în termen de maximum 30 de luni de la data afișării rezultatelor finale ale examenului de competență, următoarele documente în completarea dosarului întocmit pentru înscrierea la examenul de competență:a)cerere de autorizare (conform anexei nr. 1 – Cererea de autorizare pentru persoane fizice);b)declarație pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiției de bună reputație; c)cazier judiciar în termenul legal de valabilitate; d)orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză.(4)Termenul rezervat analizei dosarului de autorizare, eliberării de către Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) a dovezii de înscriere ca membru și înregistrării în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit (Registrul public electronic), după caz, este de 6 luni de la depunerea dosarului de autorizare. (5)În cazul în care cererea de autorizare și declarația pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiției de bună reputație nu sunt depuse în termenul prevăzut la alin. (3) și se depășește termenul stabilit pentru analiza dosarului de autorizare, înscriere ca membru la organismul profesional și înregistrare în Registrul public electronic, respectiv de 36 de luni de la afișarea rezultatelor finale ale examenului de competență, atunci autorizarea se va putea acorda doar în baza promovării unui interviu.(6)Interviul prevăzut la alin. (5) constă în verificarea deținerii unui nivel corespunzător de cunoștințe tehnice din domeniul contabilității și auditului, inclusiv ISA și ISQC, precum și cunoștințe din legislația românească relevante pentru auditul statutar.(7)În vederea înscrierii la interviul prevăzut la alin. (5), persoanele fizice trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute la art. 3 din prezentele norme.(8)În vederea susținerii interviului prevăzut la alin. (5), se depune la sediul ASPAAS, personal ori prin delegat cu procura – împuternicirea notarială specială, un dosar care cuprinde următoarele documente:a)cerere de înscriere la interviu;b)cazierul judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;c)declarația pe propria răspundere privind respectarea condiției de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație.(9)În cazul în care se depășește termenul de 60 de luni de la data afișării rezultatelor finale ale examenului de competență, pentru obținerea autorizării se susține un nou examen de competență. (10)Dosarul de autorizare este analizat de către personalul Biroului reglementare, autorizare, înregistrare și formare continuă (BRAIFC) din cadrul ASPAAS, care, după verificare, elaborează un raport care se înaintează președintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a autorizării auditorului financiar, după caz.(11)Buna reputație trebuie să aibă în vedere un comportament adecvat, cu respectarea cerințelor Codului etic emis de Federația Internațională a Contabililor (IFAC) și adoptat de ASPAAS.(12)Buna reputație se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputație și se verifică în vederea autorizării. În acest sens, după promovarea examenului de competență, în vederea autorizării, persoana fizică depune o declarație pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiției de bună reputație.(13)În cazul în care, în spațiul public sau din informațiile oficiale primite de la alte autorități/instituții/organisme, personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS identifică informații care aduc atingere bunei reputații, acestea se menționează în raportul prevăzut la alin. (10).(14)Respingerea cererii pentru autorizarea ca auditor financiar în România se face în următoarele situații:a)dosarul de autorizare prevăzut la alin. (2) este incomplet, documentele depuse sunt neconforme, au termenul de valabilitate expirat sau completarea/conformarea documentelor nu s-a realizat în termenul de 10 zile de la solicitarea transmisă de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS;b)pentru neîndeplinirea condițiilor de autorizare a auditorilor financiari prevăzute de dispozițiile legale aplicabile și de prevederile prezentelor norme, după caz.(15)În cazul propunerii de respingere a autorizării auditorului financiar, ASPAAS comunică, inclusiv prin mijloace electronice, persoanei acest fapt, precum și motivarea respingerii.(16)În cazul aprobării cererii de autorizare, în baza raportului prevăzut la alin. (10) se emite un ordin al președintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar, în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR, în vederea înscrierii auditorului financiar ca membru al organismului profesional în aplicarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 162/2017.(17)Cerințele privind înscrierea auditorului financiar autorizat ca membru al CAFR nu pot depăși cerințele necesare autorizării ca auditor financiar, conform dispozițiilor legale aplicabile, respectiv art. 3 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, și prezentelor norme. (18)În termen de 30 de zile de la primirea ordinului de autorizare, CAFR are obligația să efectueze înscrierea auditorului financiar ca membru al său, în baza ordinului de autorizare emis de ASPAAS, și să transmită către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în scopul înregistrării în Registrul public electronic a auditorului financiar, în aplicarea prevederilor art. 3 și ale art. 14-15 din Legea nr. 162/2017. (19)Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (18) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.(20)Ordinul președintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data completării dosarului de autorizare.
 + 
Capitolul IIIAutorizarea persoanelor juridice ca firme de audit în România + 
Articolul 5Condiții de autorizareASPAAS autorizează ca firme de audit persoanele juridice care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții: a)condițiile prevăzute la art. 3 alin. (5) lit. a)-d) din Legea nr. 162/2017;b)condiția de bună reputație conform art. 3 alin. (5) lit. e) din Legea nr. 162/2017, care se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;c)au ca obiect principal de activitate exercitarea activității de audit financiar. + 
Articolul 6Depunerea dosaruluiPersoanele juridice care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 5 depun la ASPAAS o cerere semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice (anexa nr. 2 – Cererea de autorizare pentru persoane juridice) însoțită de un dosar de autorizare care conține următoarele documente:a)actul constitutiv al societății, la zi, înregistrat la oficiul registrului comerțului, care atestă structura organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, precum și repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia (în copie certificată pentru conformitate cu originalul);b)un certificat constatator, la zi, eliberat de registrul comerțului, în original;c)certificatul de înregistrare de la registrul comerțului (în copie certificată pentru conformitate cu originalul); d)lista persoanelor fizice care efectuează auditul statutar în numele firmei de audit autorizate ca auditori financiari în România, semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;e)lista firmelor de audit care sunt autorizate în orice stat membru sau de auditori financiari autorizați în România asociați/acționari în firma de audit, semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice; f)lista firmelor de audit autorizate în România sau în oricare dintre statele membre sau de auditori financiari autorizați în România membri ai organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;g)declarația pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice privind respectarea de către aceasta a criteriilor de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;h)orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz. + 
Articolul 7Aprobarea/Respingerea autorizării firmelor de audit(1)Cererea și dosarul prevăzute la art. 6 se analizează de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS. După verificarea documentelor, se elaborează un raport care se înaintează președintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a cererii de autorizare, după caz.(2)Buna reputație trebuie să aibă în vedere un comportament adecvat, cu respectarea cerințelor Codului etic emis de IFAC și adoptat de ASPAAS.(3)Buna reputație se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputație și se verifică în vederea autorizării. În acest sens, membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit vor depune o declarație pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiției de bună reputație. (4)În cazul în care în spațiul public sau din informații oficiale primite de la alte autorități/instituții/organisme personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS identifică informații care aduc atingere bunei reputații, acestea se menționează în raportul prevăzut la alin. (1).(5)Cererea pentru autorizarea ca firme de audit în România se respinge în următoarele situații:a)dosarul de autorizare prevăzut la art. 6 este incomplet sau documentele depuse sunt neconforme, în cazul în care completarea sau rectificarea documentelor nu s-a realizat într-un termen de 10 zile de la solicitarea transmisă de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS;b)pentru neîndeplinirea condițiilor de autorizare a firmelor de audit prevăzute de dispoziții legale aplicabile și de prevederile prezentelor norme.(6)Propunerea motivată de respingere a cererii de autorizare se comunică firmei de audit.(7)În cazul propunerii de aprobare a autorizării firmei, în baza raportului prevăzut la alin. (1), se va emite un ordin al președintelui ASPAAS privind autorizarea ca firmă de audit, în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR, în vederea înscrierii ca membru a firmei de audit, în aplicarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 162/2017.(8)Cerințele privind înscrierea firmei de audit autorizate ca membru al CAFR nu pot depăși cerințele necesare acordării autorizării unei firme de audit, conform dispozițiilor legale aplicabile, respectiv art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017, și prevederilor prezentelor norme. (9)În termen de 30 de zile de la primirea ordinului de autorizare, CAFR are obligația de a efectua înscrierea firmei de audit ca membru, în baza ordinului de autorizare emis de președintele ASPAAS, și de a transmite către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în original, în scopul înregistrării firmei de audit în Registrul public electronic în aplicarea prevederilor art. 3,14 și 16 din Legea nr. 162/2017. (10)Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (9) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.(11)Ordinul președintelui ASPAAS de autorizare ca firmă de audit se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data depunerii dosarului de autorizare complet.
 + 
Capitolul IVAutorizarea în România a auditorilor financiari autorizați în alte state membre sau țări terțe + 
Articolul 8Condiții de autorizareAutorizarea auditorilor financiari autorizați în alt stat membru sau într-o țară terță se efectuează în conformitate cu prevederile art. 13 din Legea nr. 162/2017 și ale Ordinului președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 54/2018 privind autorizarea în România a auditorilor financiari autorizați în alte state membre și a auditorilor autorizați în țări terțe.
 + 
Capitolul VRecunoașterea firmelor de audit din alte state membre + 
Articolul 9Condiții de recunoaștere(1)Firma de audit autorizată într-un stat membru are dreptul să efectueze audit financiar în România cu condiția ca partenerul-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit să fie autorizat ca auditor financiar în România, conform prezentelor norme.(2)ASPAAS recunoaște ca firmă de audit o persoană juridică autorizată într-un stat membru dacă aceasta face dovada că este înregistrată la autoritatea competentă din statul membru de origine. (3)ASPAAS solicită ca certificatul care atestă înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine emis de autoritatea competentă din statul respectiv să nu fie mai vechi de 3 luni. (4)ASPAAS informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la înregistrarea firmei de audit în România. + 
Articolul 10Aprobarea/Respingerea recunoașterii firmelor de audit din alt stat membru(1)Persoanele juridice care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 9 depun la ASPAAS o cerere semnată de reprezentantul legal al firmei de audit (anexa nr. 3 – Cererea de recunoaștere a firmelor de audit autorizate într-un stat membru), însoțită de un dosar care conține următoarele documente:a)certificatul care atestă înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine emis de autoritatea competentă din statul respectiv, tradus și legalizat;b)dovada autorizării ca auditor financiar în România a partenerului-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;c)declarația pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al firmei de audit privind respectarea criteriilor pentru bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;d)orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz.(2)Cererea și dosarul prevăzute la alin. (1) sunt analizate de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS. După verificarea documentelor, se elaborează un raport care se înaintează președintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a cererii de recunoaștere, după caz. (3)Buna reputație trebuie să aibă în vedere un comportament adecvat, cu respectarea cerințelor Codului etic emis de IFAC și adoptat de ASPAAS.(4)Buna reputație se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputație și se verifică în vederea autorizării. În acest sens, membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit vor depune o declarație pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiției de bună reputație. (5)În cazul în care în spațiul public sau din informațiile oficiale primite de la alte autorități/instituții/organisme, personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS identifică informații care aduc atingere condiției de bună reputație, acestea se menționează în raportul prevăzut la alin. (2).(6)ASPAAS respinge cererea privind recunoașterea în România a firmei de audit autorizate într-un stat membru, în următoarele situații:a)dosarul prevăzut la alin. (1) nu este complet sau documentele depuse sunt neconforme, în cazul în care completarea sau conformarea documentelor nu s-a realizat în termen de 10 zile de la solicitarea transmisă de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS;b)se constată că solicitantul nu îndeplinește unul dintre criteriile de bună reputație și, astfel, buna reputație este serios compromisă, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;c)pentru neîndeplinirea condițiilor de recunoaștere a firmelor de audit prevăzute la art. 9 sau a altor dispoziții legale aplicabile, după caz.(7)Propunerea motivată de respingere a recunoașterii firmei de audit din alt stat membru se comunică firmei, inclusiv prin mijloace electronice.(8)În cazul aprobării cererii de recunoaștere, se va emite, în două exemplare, un ordin al președintelui ASPAAS privind recunoașterea firmei de audit autorizată într-un alt stat membru, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, conform reglementărilor legale, iar cel de-al doilea exemplar original se comunică firmei de audit.(9)Ordinul președintelui ASPAAS privind recunoașterea firmei de audit autorizată într-un alt stat membru se emite, de regulă, în termen de 60 de zile de la data depunerii dosarului complet.
 + 
Capitolul VIRetragerea și redobândirea autorizării + 
Articolul 11Retragerea autorizării auditorului financiar de către ASPAAS(1)ASPAAS retrage autorizarea unui auditor financiar în cazul în care buna reputație a acestei persoane a fost serios compromisă.(2)Autorizarea auditorului financiar se retrage prin ordin al președintelui ASPAAS care se va adăuga la dosarul de autorizare existent la nivelul ASPAAS, împreună cu documentele justificative, în următoarele situații:a)în cazul în care auditorul financiar este condamnat printr-o hotărâre definitivă pentru fapte penale legate de exercitarea activității de audit financiar sau acestuia i se aplică pedeapsa complementară a interzicerii dreptului de a desfășura o asemenea activitate ori se ia măsura de siguranță a exercitării acestei activități;b)în cazul săvârșirii unor abateri administrative și aplicării sancțiunii administrative prevăzute la art. 40 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 162/2017;c)în cazul în care unul dintre criteriile privind buna reputație nu mai este îndeplinit și, astfel, buna reputație este serios compromisă, conform dispozițiilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 și reglementărilor ASPAAS privind buna reputație.(3)În cazul prevăzut la alin. (2) lit. a), auditorul financiar are obligația ca în termen de 30 de zile de la comunicarea hotărârii judecătorești să transmită ASPAAS o copie a acesteia pentru a opera retragerea autorizării și radierea auditorului financiar din Registrul public electronic.(4)În cazul prevăzut la alin. (2) lit. c), auditorul financiar are obligația ca în termen de 30 de zile de la comunicarea uneia dintre situațiile prevăzute la art. 6 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 să comunice ASPAAS în scris fapta care i-a compromis serios buna reputație împreună cu documentele doveditoare.(5)Auditorului financiar îi este interzis să mai exercite profesia din momentul comunicării uneia dintre situațiile prevăzute la alin. (2).(6)Auditorul financiar are obligația ca în termen de 30 de zile să comunice ASPAAS începerea acțiunilor penale îndreptate împotriva sa.(7)ASPAAS urmărește stadiul derulării acțiunilor penale îndreptate împotriva auditorilor financiari.(8)Ordinul președintelui ASPAAS prevăzut la alin. (2) se emite în trei exemplare, din care un exemplar se arhivează la nivelul instituției, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(8^1)În cazul în care autorizarea auditorului financiar a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputații conform alin. (1), auditorul financiar are obligația ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării prevăzut la alin. (2) să depună raportul anual de activitate/rapoartele anuale de activitate pentru activitatea desfășurată până la momentul emiterii ordinului de retragere a autorizării.(la 21-08-2019,
Articolul 11 din Capitolul VI a fost completat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 494 din 30 iulie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 692 din 21 august 2019
)
(9)Ordinul președintelui ASPAAS prevăzut la alin. (2) se emite, de regulă, în termen de 30 de zile de la data comunicării către ASPAAS prevăzute la alin. (2) sau de la data luării la cunoștință de către ASPAAS a uneia dintre situațiile prevăzute la alin. (2) lit. a)-c).
 + 
Articolul 12Retragerea autorizării ca firmă de audit(1)ASPAAS retrage autorizarea unei firme de audit în cazul în care buna reputație a acesteia a fost serios compromisă.(2)Autorizarea ca firmă de audit se retrage, prin ordin al președintelui ASPAAS, care se va adăuga la dosarul de autorizare existent la nivelul ASPAAS, împreună cu documentele justificative, în oricare dintre următoarele situații:a)în cazul în care oricare dintre condițiile impuse la art. 3 alin. (5) lit. b) și c) din Legea nr. 162/2017 nu mai este îndeplinită și trece un termen mai mare de 3 luni de la momentul în care oricare dintre condițiile respective a încetat să mai fie îndeplinită;b)în cazul săvârșirii unor abateri administrative și aplicării sancțiunii administrative prevăzute la art. 40 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 162/2017;c)în cazul în care unul dintre criteriile privind buna reputație nu mai este îndeplinit și, astfel, buna reputație este serios compromisă, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație.(3)În cazul prevăzut la alin. (2) lit. c), firma de audit are obligația ca în termen de 30 de zile de la comunicarea uneia dintre situațiile prevăzute la art. 6 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 să comunice ASPAAS, în scris, fapta care i-a compromis serios buna reputație și documentele doveditoare.(4)Firmei de audit îi este interzis să mai exercite activitatea de audit din momentul comunicării oficiale a uneia dintre situațiile prevăzute la alin. (2) lit. b) și c).(5)Ordinul președintelui ASPAAS prevăzut la alin. (2) se emite în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(5^1)În cazul în care autorizarea firmei de audit a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputații conform alin. (1), firma de audit are obligația ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării prevăzut la alin. (2) să depună raportul anual de activitate/rapoartele anuale de activitate pentru activitatea desfășurată până la momentul emiterii ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării.(la 21-08-2019,
Articolul 12 din Capitolul VI a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 494 din 30 iulie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 692 din 21 august 2019
)
(6)Ordinul președintelui ASPAAS prevăzut la alin. (2) se emite, de regulă, în termen de 30 de zile de la data comunicării către ASPAAS prevăzute la alin. (3) sau de la data luării la cunoștință de către ASPAAS a uneia dintre situațiile prevăzute la alin. (2) lit. a)-c).
 + 
Articolul 13Retragerea autorizării la cererea auditorului financiar(1)Auditorii financiari pot solicita retragerea autorizării, depunând la sediul ASPAAS o cerere scrisă, semnată și datată, însoțită de ordinul emis de președintele ASPAAS de autorizare, în original, care se vor adăuga la dosarul de autorizare existent la nivelul ASPAAS, împreună cu documentele justificative.(2)Cererea prevăzută la alin. (1) se depune de către auditorii financiari care nu mai au în derulare și nici nu vor mai derula activități de audit financiar și este însoțită atât de declarația pe propria răspundere a auditorului financiar din care să reiasă că acesta/aceasta nu se află în vreuna dintre situațiile prevăzute la alin. (3) sau la care face trimitere alin. (3), cât și de declarația pe propria răspundere (anexa nr. 4) din care să reiasă că auditorul financiar a depus pe platforma online raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.(la 21-08-2019,
Alineatul (2) din Articolul 13 , Capitolul VI a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 494 din 30 iulie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 692 din 21 august 2019
)
(2^1)În urma analizării cererii de retragere a autorizării de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS, în cazul în care se constată faptul că nu a/au fost depus(e) pe platforma online raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării, cererea de retragere a autorizării se respinge, iar auditorul financiar răspunde pentru falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații.(la 21-08-2019,
Articolul 13 din Capitolul VI a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 494 din 30 iulie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 692 din 21 august 2019
)
(3)Soluționarea cererii de retragere a autorizării prevăzute la alin. (1) se prorogă în oricare dintre următoarele situații:a)în cazul în care auditorul financiar sau firma de audit este supus(ă) unei proceduri disciplinare/administrative, conform legii, aflată în curs de soluționare;b)dacă se constată existența unei situații privind compromiterea serioasă a bunei reputații, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;c)dacă se constată existența uneia dintre situațiile prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. a).(4)Soluționarea cererii de retragere a autorizării se prorogă până la soluționarea definitivă a situațiilor/cauzelor disciplinare/administrative prevăzute la alin. (3). Dacă soluția este aceea de retragere a autorizării, conform prevederilor art. 11 alin. (2), aceasta se aplică cu prioritate în cazul concurenței cu situația de retragere a autorizării, la cererea auditorului financiar.(5)În cazul aprobării cererii, președintele ASPAAS emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii prevăzute la alin. (1), un ordin cu privire la retragerea autorizării la cererea auditorilor financiari. Emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării se face doar în situația în care auditorul financiar a depus raportul anual de activitate/rapoartele anuale de activitate pentru activitatea desfășurată până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării. Ordinul președintelui ASPAAS de retragere a autorizării se emite în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.(la 21-08-2019,
Alineatul (5) din Articolul 13 , Capitolul VI a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 494 din 30 iulie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 692 din 21 august 2019
)
 + 
Articolul 14Comunicarea către autoritățile competente relevante ale statelor membre gazdă a faptului și motivării retragerii autorizării unui auditor financiar sau a unei firme de auditÎn cazul în care autorizarea unui auditor financiar sau a unei firme de audit este retrasă din orice motiv, ASPAAS comunică acest fapt, precum și motivele retragerii autorităților competente relevante ale statelor membre gazdă în care auditorul financiar sau firma de audit este, de asemenea, înregistrată, în conformitate cu prevederile art. 4,art. 15 alin. (1) lit. c) și art. 16 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 162/2017.
 + 
Articolul 15Redobândirea autorizării la cererea persoanelor fizice(1)Auditorii financiari cărora le-a fost aprobată cererea de retragere a autorizării, conform prevederilor art. 13, pot redobândi autorizarea ca auditori financiari o singură dată, fără susținerea examenului de competență profesională, pe baza unui interviu, dar nu mai târziu de 5 ani de la aprobarea cererii de retragere.(2)În vederea înscrierii la interviul prevăzut la alin. (1), persoanele fizice trebuie să îndeplinească cerințele prevăzute la art. 3 din prezentele norme.(3)În vederea susținerii interviului prevăzut la alin. (1), se depune la sediul ASPAAS, personal ori prin delegat cu procura-împuternicirea notarială specială, un dosar de înscriere, care cuprinde următoarele documente:a)cerere de înscriere la interviu;b)cazierul judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;c)declarația pe propria răspundere privind respectarea condiției de bună reputație, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație;d)copie după actul de identitate;e)4 fotografii (tip 2/3).(4)Interviul prevăzut la alin. (1) constă în verificarea deținerii unui nivel corespunzător de cunoștințe tehnice din domeniul contabilității și auditului, inclusiv ISA și ISQC, precum și cunoștințe din legislația românească relevante pentru auditul statutar.(5)Persoanele fizice care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 3 și care au promovat interviul prevăzut la alin. (1) redobândesc autorizarea ca auditori financiari în România.(6)În urma promovării interviului, se emite un ordin al președintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar, în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR, în vederea înscrierii ca membru a auditorului financiar, conform legii, în termen de 30 de zile de la primirea ordinului de autorizare.(7)Ordinul președintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data promovării interviului.
 + 
Capitolul VIIDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 16Comunicarea actelor administrative(1)Cerința comunicării ordinelor, hotărârilor sau a oricăror acte administrative prevăzute de prezentele norme către auditorii financiari sau firmele de audit, după caz, este îndeplinită:a)prin înmânarea actului, sub semnătură de primire, auditorului financiar ori împuternicitului acestuia sau, în cazul firmei de audit, reprezentantului legal ori împuternicitului persoanei juridice;b)pentru persoanele fizice, prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, la adresa auditorului financiar înregistrată în Registrul public electronic ori la adresa de corespondență comunicată de acesta, după caz;c)pentru persoanele juridice, prin poștă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau la adresa firmei de audit înregistrată în Registrul public electronic ori la adresa de corespondență comunicată de aceasta.(2)Cerința comunicării actului administrativ este îndeplinită și în situația refuzului expres al primirii corespondenței, consemnat în procesul-verbal încheiat de funcționarul poștal.(3)În cazul în care comunicarea actului administrativ potrivit alin. (1) nu a fost posibilă, aceasta se realizează prin publicitate, respectiv prin afișarea actului administrativ, concomitent, la sediul emitentului actului și pe pagina de internet a acestuia. + 
Articolul 17Dispoziții tranzitorii(1)În aplicarea prevederilor art. 7 alin. (1) lit. b)-d) din Legea nr. 162/2017 se vor aplica, cu caracter tranzitoriu, următoarele:a)ASPAAS recunoaște cursurile de instruire/pregătire teoretică organizate de CAFR în cadrul perioadei de stagiu până la data intrării în vigoare a prezentelor norme, în condițiile respectării cerințelor educaționale în vigoare la data organizării stagiului de pregătire practică;b)ASPAAS recunoaște examenele de competență profesională organizate de CAFR până la data intrării în vigoare a prezentelor norme, în condițiile respectării cerințelor specifice în vigoare la data organizării acestora.(2)Se consideră stagiu de pregătire practică efectuat un stagiu de cel puțin 3 ani organizat de CAFR până la data intrării în vigoare a prezentelor norme, efectuat pe lângă un auditor financiar care își exercită activitatea ca liber-profesionist sau în cadrul unei firme de audit, cu respectarea reglementărilor în vigoare la data efectuării acestuia, care cuprinde, printre altele, participarea la auditarea situațiilor financiare anuale sau a situațiilor financiare anuale consolidate, certificată printr-un document oficial eliberat de către auditorul financiar care își exercită activitatea ca liber-profesionist sau firma de audit, care să ateste efectuarea stagiului. Condițiile în care un auditor financiar sau o firmă de audit poate oferi îndrumare în activitatea de audit al situațiilor financiare anuale sau al situațiilor financiare anuale consolidate sunt cele stabilite de CAFR conform reglementărilor în vigoare în perioada desfășurării stagiului de pregătire practică. + 
Articolul 18Dispoziții finalePot susține examenul de competență profesională toate persoanele fizice care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 5 și art. 7 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 162/2017 și ale art. 17 alin. (1) lit. a) din prezentele norme.
 + 
Articolul 19 AnexeAnexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.(la 21-08-2019,
Capitolul VII a fost completat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 494 din 30 iulie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 692 din 21 august 2019
)
 + 
Anexa nr. 1
CEREREA
de autorizare pentru persoane fizice
Subsemnatul/Subsemnata, ……….., născut(ă) la data de ………….. în localitatea ……………., județul/sectorul ……………………, cu domiciliul în localitatea …………, str. …………….. nr. …, bl. …, sc. …, et. …, ap. …, județul/sectorul …………………….., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria ……. nr. ………, eliberat(ă) de …………………………. la data de …………………, cod numeric personal (CNP) ………………….., solicit autorizarea ca auditor financiar, fiind declarat admis la sesiunea examenului de competență profesională/test de aptitudini, organizat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) în data de ……….. .Anexez la prezenta cerere următoarele documente:1.Cazierul judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;2.Declarația pe propria răspundere privind respectarea criteriilor pentru buna reputație.Declar următoarele: Modalitatea de desfășurare a activității din punct de vedere economic (PFA, PFI, etc.) ……………….Menționez că sunt/nu sunt membru al următoarelor organisme profesionale de profil din țară sau din străinătate …………………….Adresă de e-mail …………………….Telefon …………………Adresa de corespondență: localitatea ……………, str. ……….. nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., sectorul/județul ……………Subsemnatul, …………….., declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale.
Data
…………….
Semnătura
……………
 + 
Anexa nr. 2
CEREREA
de autorizare pentru persoane juridice
Subsemnatul/Subsemnata, ………………, auditor financiar, autorizat sub nr. …………, în calitate de reprezentant legal al societății ………………………., solicit pentru aceasta autorizarea ca firmă de audit.Anexez la prezenta cerere următoarele documente care compun dosarul de autorizare:a)actul constitutiv al societății cu codurile CAEN și toate documentele de modificare a acestuia, care atestă structura organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, precum și repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia (copii certificate pentru conformitate cu originalul);b)un certificat constatator, la zi, eliberat de registrul comerțului, în original;c)certificatul de înregistrare de la registrul comerțului (copie certificată pentru conformitate cu originalul);d)dovezile de autorizare ca auditori financiari, cu viza valabilă, ale tuturor auditorilor financiari din firma de audit (asociați, administratori, angajați), precizându-se calitatea fiecărei persoane (copii certificate pentru conformitate cu originalul);e)lista cu auditorii financiari sau firmele de audit autorizați/autorizate, care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;f)declarația pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice privind respectarea criteriilor pentru bună reputație, conform reglementărilor Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) privind buna reputație;g)lista cu toți membrii organului administrativ sau de conducere, precizându-se numele, prenumele și adresele profesionale sau de corespondență, după caz;h)în cazul în care societatea face parte dintr-o rețea de firme, se vor indica denumirea și adresele firmelor membre și afiliate sau o indicare a locului unde aceste informații pot fi accesate de public, dacă este cazul.Menționez că firma de audit este/nu este membru al următoarelor organisme profesionale de profil din țară sau din străinătate …………………………………………….. .Datele de contact ale firmei de audit:Telefon fix/mobil: ………………….Fax: ……………………..Adresă de e-mail: …………………………Adresa de website (dacă este cazul): …………………………Adresa de corespondență (alta decât sediul social, dacă este cazul):Localitatea …………….., str. ………………… nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., județul/sectorul ……………Persoană de contact: ………………………………….Subsemnatul, ……………………………, declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale.
Auditor financiar,
reprezentant legal
…………………………………
Data
………………………………….
 + 
Anexa nr. 3
CEREREA
de recunoaștere a firmelor de audit autorizate într-un stat membru
Subsemnatul/Subsemnata, …………………….., în calitate de reprezentant legal al firmei de audit …………………….., solicit pentru aceasta recunoașterea în România a statutului de firmă de audit autorizată în alt stat membru.Anexez la prezenta cerere următoarele documente care compun dosarul de autorizare:a)documentul care atestă autorizarea/înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine emis de autoritatea competentă din statul respectiv, tradus și legalizat;b)dovada autorizării ca auditor financiar în România a partenerului-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit (copii certificate pentru conformitate cu originalul);c)declarația pe proprie răspundere semnată de reprezentantul legal al firmei de audit privind respectarea criteriilor pentru bună reputație, conform reglementărilor Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) privind buna reputație;d)lista auditorilor financiari sau firmelor de audit autorizați/autorizate în România, care efectuează în România auditul financiar în numele firmei de audit, altele decât partenerul-cheie indicat la lit. b) (în cazul persoanelor fizice), dacă este cazul;e)dovezile de autorizare ale tuturor persoanelor prevăzute la lit. d), cu viza valabilă, precizându-se calitatea fiecărei persoane, dacă este cazul (copii certificate pentru conformitate cu originalul).Menționez că firma de audit este/nu este membru al următoarelor organisme profesionale de profil din țară sau din străinătate ……………………………………….. .Datele de contact ale firmei de audit:Telefon fix/mobil: …………………………………………Fax: ………………………………………………………….Adresă de e-mail: ……………………………………….Adresa de website (dacă este cazul): ……………………………..Adresa de corespondență (alta decât sediul social, dacă este cazul):Localitatea ……………, str. …………… nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., județul/sectorul ……………………Persoană de contact: …………………………………..Subsemnatul, …………………, declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale.
Reprezentant legal
………………..
Data
…………………………………
 + 
Anexa nr. 4
Declarație pe propria răspundere
Subsemnatul/Subsemnata, …………………………, legitimat(ă) cu buletinul/ cartea de identitate/pașaportul seria ……. nr. ……………, eliberat(ă) de ……………………. la data de …………, cod numeric personal (CNP) ……………………, în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic …………………, declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322,323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că am depus pe platforma online disponibilă la adresa raportare.aspaas.gov.ro raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.Subsemnatul, ………………………., declar că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.
Data ……………………….
Semnătură
…………………….(la 21-08-2019,
Actul a fost completat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 494 din 30 iulie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 692 din 21 august 2019
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x