NORME DE SECURITATE NUCLEARĂ din 28 septembrie 2015

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 751 din 8 octombrie 2015
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 14 25/01/2023
ActulACTUALIZEAZA PENORMĂ 28/09/2015
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 199 din 28 septembrie 2015, publicat în Monitporul Oficial al României, Partea I, nr. 751 din 8 octombrie 2015.
 + 
Capitolul IDomeniu, scop, definiții + 
Secţiunea 1Domeniu și scop + 
Articolul 1(1)Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)Prin prezentele norme se stabilesc cerințele generale de securitate nucleară privind limitele și condițiile tehnice de operare pentru instalațiile nucleare.(3)Îndeplinirea prevederilor prezentelor norme constituie o condiție necesară pentru autorizarea de către Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare, denumită în continuare CNCAN, a activităților de punere în funcțiune și exploatare a unei instalații nucleare.(4)Prevederile prezentelor norme se aplică atât titularilor, cât și solicitanților de autorizație pentru fazele de punere în funcțiune și exploatare a unei instalații nucleare.
 + 
Articolul 2Prezentele norme se aplică următoarelor categorii de instalații:a)centrale nuclearoelectrice, inclusiv cele echipate cu reactoare modulare;b)reactoare nucleare de cercetare, reactoare nucleare de testare, reactoare nucleare de putere zero și ansambluri subcritice;c)reactoare nucleare de demonstrație;d)fabrici de combustibil nuclear, inclusiv instalații/fabrici de prelucrare a materiei prime/materialelor nucleare, în scopul obținerii pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu și/sau a combustibilului nuclear;e)instalații de stocare a combustibilului nuclear uzat;f)reactoare nucleare pentru producerea de energie și izotopi pentru scopuri medicale;g)instalații de îmbogățire a uraniului;h)instalații de retratare/reprocesare a combustibilului nuclear uzat;i)instalații de depozitare intermediară sau definitivă a deșeurilor radioactive și instalații de tratare a deșeurilor radioactive, aflate pe același amplasament și direct legate de instalațiile nucleare enumerate la lit. a)-h);j)instalații de detritiere, asociate instalațiilor nucleare echipate cu reactoare nucleare;k)instalații de minerit și preparare a minereurilor de uraniu și toriu, precum și instalații de gestionare a deșeurilor radioactive rezultate din activitățile de minerit și preparare a minereurilor de uraniu și toriu;l)alte instalații nucleare a căror autorizare este necesară în baza prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și pentru care CNCAN impune aplicarea prevederilor relevante din aceste norme în procesul de autorizare.(la 06-02-2023,
Articolul 2 din Sectiunea 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
 + 
Secţiunea a 2-aDefiniții + 
Articolul 3(1)Termenii utilizați în prezentele norme sunt definiți în anexă, cu excepția acelora ale căror definiții se regăsesc în textul prezentelor norme.(2)Abrevierea LCTO se utilizează pentru a face referire în mod generic la limitele și condițiile tehnice de operare.(3)LCTO reprezintă setul de reguli, limitele parametrilor, capacitatea funcțională și nivelurile de performanță ale echipamentelor, efectivele și calificările personalului stabilite pentru asigurarea operării în siguranță a unei instalații nucleare.(4)Abrevierea SSCE se utilizează pentru a face referire în mod generic la sistemele, structurile, componentele și echipamentele unei instalații nucleare, inclusiv software-ul pentru sistemele de instrumentație și control.(5)Următoarele activități sunt considerate componente ale fazei de exploatare a instalației nucleare:a)funcționarea de probă;b)funcționarea propriu-zisă;c)întreținerea, repararea, modificarea, inclusiv modernizarea și retehnologizarea, atât în ceea ce privește activitățile efectuate în funcționare, cât și activitățile care se execută în opririle planificate și neplanificate;d)conservarea, atât în ceea ce privește activitățile în vederea reluării funcționării, cât și activitățile în vederea dezafectării.(la 06-02-2023,
Alineatul (5) din Articolul 3 , Sectiunea a 2-a , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
 + 
Capitolul IICerințe privind LCTO + 
Secţiunea 1Scopul și domeniul LCTO + 
Articolul 4(1)LCTO trebuie stabilite pentru a se asigura exploatarea instalației nucleare în conformitate cu ipotezele și intenția de proiectare și cu analizele de securitate nucleară bază de proiectare.(2)LCTO definesc condițiile care trebuie îndeplinite pentru:a)prevenirea situațiilor care ar putea duce la accidente;b)atenuarea consecințelor accidentelor potențiale considerate în proiectul instalației.
 + 
Articolul 5LCTO trebuie să includă următoarele categorii de specificații tehnice:a)limitele de securitate nucleară;b)pragurile de acționare a sistemelor de securitate nucleară;c)condițiile-limită de operare;d)cerințele de supraveghere a performanțelor de securitate nucleară;e)aspecte specifice de proiectare;f)controlul administrativ. + 
Articolul 6(1)LCTO trebuie să acopere toate stările instalației nucleare și toate modurile de operare. Pentru reactoarele nucleare, acestea includ operarea la putere, stările de oprire, realimentarea cu combustibil nuclear, orice condiții intermediare și situații temporare rezultate din activitățile de întreținere și testare.(2)LCTO trebuie astfel stabilite încât respectarea acestora să asigure îndeplinirea funcțiilor de securitate nucleară pentru toate evenimentele considerate în baza de proiectare a instalației nucleare.
 + 
Articolul 7(1)Limitele de securitate nucleară reprezintă valorile parametrilor importanți pentru securitatea nucleară în limita cărora se asigură protecția integrității barierelor fizice care previn eliberările necontrolate de materiale radioactive.(2)Limitele de securitate nucleară trebuie stabilite în mod conservativ, cu o marjă de siguranță suficientă, ținând cont de incertitudinile analizelor de securitate nucleară și de erorile de măsurare a parametrilor introduse de instrumentație.(3)Dacă una din limitele de securitate nucleară este depășită, instalația nucleară trebuie oprită și trebuie efectuată o evaluare a stării instalației. Titularul de autorizație trebuie să informeze imediat CNCAN, să evalueze situația și să documenteze rezultatele evaluării, inclusiv cauzele evenimentului și bazele pentru acțiunile corective implementate pentru prevenirea repetării unei situații similare. Reluarea exploatării instalației nucleare se face numai cu aprobarea CNCAN.(4)În măsura în care este practic posibil, trebuie identificate marjele dintre limitele de securitate nucleară și limitele de proiectare pentru SSCE importante pentru securitatea nucleară.
 + 
Articolul 8(1)Pragurile de acționare a sistemelor de securitate nucleară sunt acele valori ale parametrilor importanți pentru securitatea nucleară care determină acționarea automată a acestora.(2)Valorile pragurilor de acționare automată a sistemelor de securitate nucleară protective trebuie astfel alese încât acțiunea de protecție automată să fie eficace chiar și în cazul celor mai grave situații anormale sau de accident luate în considerare în proiect, fără a se depăși limitele de securitate nucleară.(3)Dacă în timpul operării instalației nucleare se descoperă că un sistem de securitate nucleară protectiv nu funcționează în conformitate cu cerințele stabilite, atunci sistemul respectiv trebuie adus imediat într-o stare sigură cunoscută și trebuie luate măsurile corective necesare, mergând până la oprirea instalației. Titularul de autorizație trebuie să informeze CNCAN, să evalueze situația și să documenteze rezultatele evaluării, inclusiv cauzele evenimentului și bazele pentru acțiunile corective implementate pentru prevenirea repetării unei situații similare. Aceste măsuri, împreună cu rezultatele și justificarea lor, trebuie raportate la CNCAN. + 
Articolul 9(1)Condițiile-limită de operare reprezintă nivelurile minime ale capacității de funcționare sau ale performanțelor SSCE care trebuie respectate pentru a asigura funcționarea instalației nucleare în condiții de siguranță.(2)Condițiile-limită de operare trebuie să includă limitele parametrilor care definesc funcționarea normală a SSCE, ansamblul minim de sisteme, componente și echipamente care trebuie să fie funcționale, acțiunile care trebuie luate de personalul de operare în cazul deviației de la LCTO și timpul permis pentru luarea acestor acțiuni.(3)Cerințele de operare trebuie să specifice, pentru fiecare mod de operare normală a instalației, ansamblul sistemelor, componentelor și echipamentelor care trebuie să se afle fie în stare de funcționare, fie armate/pregătite pentru a intra în funcționare. Aceste cerințe de operare definesc configurația minimă admisibilă pentru exploatarea instalației, pentru fiecare mod de operare normală.(4)Neîndeplinirea unei condiții-limită de operare impune luarea de măsuri compensatorii pentru readucerea instalației într-o stare sigură, care pot merge până la oprirea instalației. Aceste măsuri trebuie specificate în documentația de operare, împreună cu timpul permis pentru finalizarea lor.(5)În situația în care o condiție-limită de operare nu este îndeplinită, titularul de autorizație va lua acțiunile corective necesare, va informa CNCAN și va întocmi un raport asupra evenimentului și măsurilor luate.(6)Pentru reactoarele nucleare, condițiile-limită de operare pentru sistemul primar de transport al căldurii trebuie să includă și limitele parametrilor în care se asigură că solicitările din timpul exploatării, inclusiv manevrele de pornire și oprire, activitățile de testare, întreținere, inspecție, verificare, precum și solicitările induse de tranzienții anticipați în exploatare și, în măsura în care este practic posibil, de condițiile de accident nu duc la fragilizarea pereților incintei agentului primar de răcire a reactorului și că probabilitatea propagării unei fisuri este redusă la minimum, conform proiectului, ținând cont de starea actuală a instalației și de mecanismele de îmbătrânire și efectele acestora.(la 06-02-2023,
Articolul 9 din Sectiunea 1 , Capitolul II a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
(7)Pentru reactoarele nucleare, în situația în care se detectează o scurgere de agent primar de răcire, din sistemul primar de transport al căldurii sau din sistemele auxiliare conectate la acesta, care depășește rata scurgerilor tehnologice normale și care nu poate fi izolată/oprită în funcționarea la putere, titularul de autorizație va lua toate măsurile necesare pentru oprirea controlată a reactorului și pentru identificarea și remedierea în cel mai scurt timp practic posibil a defecțiunii care a cauzat scurgerea. Detecția unei scurgeri de agent primar de răcire se referă la determinarea existenței scurgerii, în baza indicațiilor sistemelor prevăzute prin proiect în acest scop, în baza evoluției parametrilor relevanți pentru evaluarea variațiilor inventarului din sistemul primar de transport al căldurii și din sistemele auxiliare conectate la acesta, precum și în baza modificării condițiilor radiologice, utilizând procedurile administrative aplicabile. Rata scurgerilor tehnologice normale, utilizată ca referință, se stabilește în baza documentației tehnice și a experienței de exploatare interne și externe aplicabile pentru proiectul reactorului nuclear.(la 06-02-2023,
Articolul 9 din Sectiunea 1 , Capitolul II a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
 + 
Articolul 10Trebuie stabilite condiții-limită de operare pentru orice SSCE care se încadrează în una sau mai multe din categoriile următoare:a)instrumentația utilizată pentru detectarea și indicarea în camera de comandă a degradării integrității sistemului primar de transport al căldurii;b)are asociată o variabilă de proces, o caracteristică de proiect sau o restricție de operare care face parte din condițiile inițiale pentru analiza unui accident sau tranzient care presupune sau prezintă un risc pentru integritatea uneia din barierele fizice care previn eliberările necontrolate de materiale radioactive;c)face parte din calea de succes primară și intră în funcțiune sau continuă să funcționeze pentru a limita consecințele unui accident sau tranzient care presupune sau prezintă un risc pentru integritatea uneia din barierele fizice care previn eliberările necontrolate de materiale radioactive;d)a fost sau este evidențiat de experiența de exploatare sau evaluările probabilistice de securitate nucleară ca semnificativ din punctul de vedere al riscului.e)instrumentația utilizată pentru monitorizarea evenimentelor interne și externe care pot afecta instalația nucleară, inclusiv instrumentația seismică, instrumentația de monitorizare a nivelului pentru zonele inundabile, detectoarele de lichide și gaze inflamabile și/sau combustibile, sistemele de detecție și alarmare a incendiilor, sistemele de monitorizare a condițiilor radiologice;(la 06-02-2023,
Articolul 10 din Sectiunea 1 , Capitolul II a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
f)face parte din SSCE utilizate pentru răspunsul la tranzienți, accidente și situații de urgență și contribuie la prevenirea și/sau reducerea consecințelor acestor evenimente, în scopul protecției lucrătorilor, populației și mediului; în această categorie sunt incluse și sistemele de monitorizare a parametrilor meteorologici utilizate pentru estimarea consecințelor radiologice și stabilirea măsurilor de protecție.(la 06-02-2023,
Articolul 10 din Sectiunea 1 , Capitolul II a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
 + 
Articolul 11Trebuie asigurate marje corespunzătoare între condițiile-limită de operare și pragurile de acționare a sistemelor de securitate nucleară, pentru a permite luarea de acțiuni corective de către personalul de operare și pentru a evita acționarea nedorită frecventă a sistemelor de securitate nucleară. + 
Articolul 12Cerințele de supraveghere reprezintă condițiile referitoare la testările, calibrările, verificările, inspecțiile și monitorizările care trebuie efectuate pentru a se asigura că cerințele de performanță pentru SSCE importante pentru securitatea nucleară sunt menținute pe toată durata de funcționare a instalației și că exploatarea instalației se face în condiții de siguranță. Cerințele de supraveghere trebuie să fie adecvate pentru detectarea oricăror efecte ale proceselor și mecanismelor de îmbătrânire asupra SSCE importante pentru securitatea nucleară. + 
Articolul 13Aspectele specifice de proiectare se referă la anumite caracteristici ale instalației, de exemplu, materialele de construcție, dispoziția în spațiu, a căror modificare sau degradare poate afecta securitatea nucleară și care nu au fost incluse în categoriile de LCTO descrise în art. 7, 8, 9 și 12. + 
Articolul 14(1)Controlul administrativ reprezintă măsurile organizatorice necesare pentru asigurarea exploatării instalației în condiții de securitate nucleară. Acestea includ, de exemplu, procesele de organizare și conducere, controlul documentelor, controlul și menținerea înregistrărilor, controlul configurației și al modificărilor permanente și temporare, cerințele referitoare la revizii și evaluări, cerințe de raportare. De asemenea, acestea includ cerințe referitoare la disponibilitatea, inspecția, verificarea și testarea periodică a structurilor, sistemelor, facilităților, instrumentelor, dispozitivelor, echipamentelor fixe și mobile și sistemelor de comunicație dedicate implementării răspunsului la tranzienți, accidente și situații de urgență, în cazul în care acestea nu sunt incluse în cerințele de supraveghere de la art. 12.(2)În categoria menționată la alin. (1) trebuie incluse și specificațiile tehnice pentru SSCE prevăzute pentru protecția instalației nucleare împotriva unor evenimente care depășesc bazele de proiectare și pentru protecția populației în caz de accident sever, în conformitate cu cerințele stabilite de CNCAN prin norme specifice și/sau în procesul de autorizare.(3)Trebuie stabilite și implementate proceduri administrative care să asigure că instrucțiunile verbale sau scrise nu compromit respectarea cerințelor LCTO.(4)Trebuie stabilite alarmele care să indice personalului de operare necesitatea de a lua acțiuni pentru a preveni deviațiile de la LCTO, precum și procedurile de răspuns la aceste alarme.(5)Trebuie stabilite procedurile de răspuns la tranzienți, accidente și situații de urgență, astfel încât să se prevină, în măsura în care este practic posibil, depășirea limitelor de securitate nucleară.(6)Procedurile menționate la alin. (3)-(5) trebuie elaborate, verificate, validate, aprobate, revizuite și actualizate în conformitate cu cerințele din normele specifice aplicabile și cu prevederile sistemului de management al titularului de autorizație, astfel încât să reflecte starea curentă a instalației nucleare și analizele de securitate nucleară care fac parte din documentația bază de autorizare.
 + 
Articolul 15(1)Efectivul minim de personal care trebuie să fie disponibil în orice tură de exploatare a instalației nucleare, precum și calificările aferente trebuie incluse în LCTO.(2)Pentru centralele nuclearoelectrice, efectivul minim de personal care trebuie să fie disponibil în orice tură de exploatare trebuie să respecte prevederile din Normele de securitate nucleară privind pregătirea răspunsului la tranzienți, accidente și situații de urgență la centralele nuclearoelectrice, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 102/2020.(la 06-02-2023,
Alineatul (2) din Articolul 15 , Sectiunea 1 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
(3)Pentru centralele nuclearoelectrice, pentru fiecare reactor în parte, trebuie să existe în permanență personal calificat, atât în camera de comandă principală, cât și în camera secundară de comandă.(4)Efectivul minim de personal pentru turele de exploatare pentru centralele nuclearoelectrice trebuie să includă, pentru fiecare reactor:a)un dispecer șef de tură/operator principal cameră de comandă, autorizat de CNCAN;b)doi operatori cameră de comandă, autorizați de CNCAN pentru operarea din camera de comandă principală;c)un operator desemnat pentru operarea din camera secundară de comandă.(5)Pentru centralele nuclearoelectrice cu mai multe unități trebuie desemnat un dispecer coordonator pentru fiecare tură de exploatare.(6)Pentru centralele nuclearoelectrice trebuie stabilit și inclus în LCTO, pentru fiecare reactor în parte, efectivul minim de personal necesar pentru asigurarea în bune condiții a activităților de realimentare cu combustibil nuclear.(7)Pentru centralele nuclearoelectrice trebuie stabilit și inclus în LCTO, pentru fiecare reactor în parte, efectivul minim de personal care trebuie să fie disponibil în orice tură de exploatare pe perioada opririlor neplanificate și a opririlor planificate.(8)Pentru reactoarele nucleare de cercetare, reactoarele nucleare de testare, reactoarele nucleare de putere zero, ansamblurile subcritice și reactoarele nucleare de demonstrație, efectivul minim de personal care trebuie să fie disponibil în orice tură de exploatare trebuie să includă, pentru fiecare reactor, un operator cameră de comandă și un operator principal cameră de comandă, autorizați de CNCAN, precum și suficient personal cu calificările necesare pentru asigurarea exploatării instalațiilor nucleare în condiții de siguranță și pentru implementarea măsurilor de răspuns la tranzienți și situații de accident.(la 06-02-2023,
Alineatul (8) din Articolul 15 , Sectiunea 1 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
(9)Pentru fiecare instalație nucleară, efectivul minim de personal trebuie să includă personalul responsabil cu stingerea incendiilor și personalul de protecție fizică.(10)Pentru fiecare instalație nucleară trebuie stabilit efectivul normal de personal care trebuie să fie disponibil în orice tură de exploatare a instalației nucleare, precum și calificările aferente. Efectivul normal trebuie să includă, pe lângă efectivul minim, personalul necesar pentru efectuarea în condiții optime a tuturor lucrărilor de inspecție, întreținere, supraveghere, testare și a activităților aferente, asociate exploatării instalației nucleare în condiții de siguranță, în conformitate cu documentația bază de autorizare și cerințele de reglementare.(11)Pentru centralele nuclearoelectrice echipate cu reactoare modulare, care sunt operate dintr-o cameră de comandă comună pentru mai multe reactoare, aplicabilitatea cerințelor de la alin. (3) și (4) va fi analizată și revizuită în procesul de autorizare, iar efectivele specifice de personal vor fi stabilite prin limitele și condițiile din autorizație, ținând cont de proiectul centralei, gradul de automatizare, analizele și evaluările de securitate nucleară, procedurile de operare la urgență, ingineria factorului uman și experiența de reglementare și de exploatare la nivel internațional.(la 06-02-2023,
Articolul 15 din Sectiunea 1 , Capitolul II a fost completat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
 + 
Secţiunea a 2-aBazele și actualizarea LCTO + 
Articolul 16(1)LCTO trebuie incluse, direct sau prin referințe, în rapoartele finale de securitate nucleară care fac parte din documentația bază de autorizare pentru faza de punere în funcțiune, respectiv pentru faza de exploatare a instalației nucleare.(2)Adoptarea fiecărei LCTO trebuie justificată și trebuie însoțită de informațiile care stau la baza stabilirii acesteia.(3)Pentru faza de punere în funcțiune, LCTO trebuie bazate pe analizele și evaluările de securitate nucleară efectuate în faza de proiectare și actualizate astfel încât să reflecte stadiul actual al proiectului instalației nucleare, așa cum a fost construită. LCTO trebuie verificate și validate în măsura în care este practic posibil în timpul procesului de punere în funcțiune.(4)Pentru faza de exploatare, LCTO trebuie bazate pe analizele și evaluările de securitate nucleară efectuate în faza de proiectare și actualizate astfel încât să reflecte stadiul actual al proiectului instalației nucleare, așa cum a fost construită și pusă în funcțiune, precum și rezultatele testelor de punere în funcțiune.(5)Analizele și evaluările de securitate nucleară suport pentru stabilirea LCTO trebuie supuse unei verificări independente de către personalul care deține calificările, expertiza și experiența necesare și care nu a fost implicat în elaborarea respectivelor analize. + 
Articolul 17(1)LCTO trebuie reevaluate și revizuite, periodic sau ori de câte ori este necesar, în timpul exploatării, pentru a reflecta starea actuală a instalației nucleare, ținând cont de efectele cumulate ale îmbătrânirii, modificărilor, experienței de exploatare și schimbărilor legate de amplasament asupra bazelor de proiectare și practicilor de operare ale instalației, precum și de rezultatele analizelor de securitate nucleară realizate cu metode și coduri de calcul mai performante, de rezultatele activităților de cercetare, de evoluția științifică și tehnologică și de cele mai noi standarde și bune practici recunoscute la nivel internațional.(2)Procesul pentru modificarea permanentă sau temporară a LCTO trebuie definit de titularul de autorizație și supus aprobării CNCAN.(3)Orice modificare a LCTO trebuie justificată corespunzător în baza analizelor și evaluărilor de securitate nucleară.(4)Analizele și evaluările de securitate nucleară suport pentru modificarea LCTO trebuie supuse unei verificări independente de către personalul care deține calificările, expertiza și experiența necesare și care nu a fost implicat în elaborarea respectivelor analize, luând în considerare recomandările CNCAN stabilite prin Ghidul privind verificarea independentă a analizelor și evaluărilor de securitate nucleară pentru instalațiile nucleare, aprobat prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 180/2015.(la 06-02-2023,
Alineatul (4) din Articolul 17 , Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
 + 
Articolul 18(1)LCTO pentru instalația nucleară trebuie supuse aprobării CNCAN înainte de implementare.(2)Orice modificare a LCTO pentru instalația nucleară trebuie supusă aprobării CNCAN înainte de implementare.(3)Titularul, respectiv solicitantul de autorizație trebuie să își stabilească o procedură specifică pentru elaborarea și actualizarea LCTO. Procedura trebuie să specifice calificările, expertiza și experiența necesare pentru colectivul responsabil pentru elaborarea și actualizarea LCTO. Această procedură trebuie supusă aprobării CNCAN.
 + 
Secţiunea a 3-aObligațiile titularilor și solicitanților de autorizație + 
Articolul 19(1)Titularul de autorizație răspunde pentru punerea în funcțiune și exploatarea instalației nucleare în conformitate cu LCTO aprobate de CNCAN.(2)Solicitantul de autorizație are obligația de a elabora LCTO în conformitate cu cerințele din normele CNCAN.
 + 
Articolul 20(1)Personalul de operare și toți membrii organizației de exploatare responsabili de conducerea exploatării instalației nucleare și de luarea deciziilor operaționale trebuie să cunoască intenția, conținutul, bazele tehnice și importanța LCTO pentru securitatea nucleară și să ia toate măsurile necesare pentru a asigura respectarea acestora.(2)La dezvoltarea procedurilor de exploatare, titularul de autorizație trebuie să asigure implementarea cerințelor LCTO.(3)Documentația aferentă LCTO, inclusiv documentația relevantă pentru asigurarea respectării LCTO, trebuie să se afle permanent la dispoziția personalului din camerele de comandă ale instalației nucleare.(4)Procesul de management al configurației implementat de titularul de autorizație trebuie să asigure actualizarea documentației și procedurilor de exploatare în cazul în care LCTO sunt modificate.(5)Titularul de autorizație trebuie să dezvolte și să implementeze cursuri de pregătire, pentru tot personalul cu funcții importante pentru securitatea nucleară, privind intenția, conținutul, bazele tehnice și importanța LCTO, documentația aferentă și procedurile prin care se asigură respectarea LCTO.(la 06-02-2023,
Articolul 20 din Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost completat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
 + 
Articolul 21(1)Titularul de autorizație trebuie să stabilească și să implementeze un proces documentat de supraveghere pentru a asigura conformitatea cu LCTO. Rezultatele acestui proces trebuie evaluate, păstrate sub controlul titularului de autorizație și raportate periodic la CNCAN.(2)Obiectivele procesului de supraveghere cerut la alin. (1) includ următoarele:a)confirmarea respectării LCTO;b)menținerea și îmbunătățirea fiabilității SSCE cu funcții de securitate nucleară;c)detectarea și corectarea oricăror condiții anormale înainte ca acestea să aibă consecințe semnificative asupra securității nucleare; condițiile anormale relevante pentru procesul de supraveghere includ atât deficiențele legate de integritatea și performanța SSCE, de erori umane și de erori în documentația de exploatare, cât și tendințele care se situează în limite acceptabile, dar care pot indica o deviație de la intențiile de proiectare. + 
Articolul 22(1)În caz de neconformitate cu LCTO, trebuie luate imediat acțiuni corective.(2)Acțiunile de restabilire a conformității cu LCTO trebuie documentate. Pentru astfel de situații trebuie întocmite rapoarte de neconformitate, trebuie investigate cauzele care au condus la evenimentul respectiv și trebuie implementate acțiuni corective pentru prevenirea recurenței. Înregistrările privind neconformitățile trebuie păstrate pe toată durata de viață a instalației nucleare.(3)Titularul de autorizație trebuie să notifice CNCAN situațiile de neconformitate cu LCTO, conform procedurilor de raportare stabilite.(4)Dacă acțiunile ce au ca scop corectarea deviațiilor de la LCTO nu sunt implementate în conformitate cu specificațiile din procedurile de exploatare aprobate, inclusiv cu cerințele privind timpul maxim admis de indisponibilitate pentru SSCE afectate, această situație se va considera o încălcare a LCTO.
 + 
Articolul 23În orice situație în care personalul de operare nu poate să determine starea în care se află instalația sau nu poate stabili că instalația funcționează în limitele de operare aprobate, precum și în orice situație în care instalația se comportă într-un mod neașteptat, trebuie luate măsuri imediate de aducere a acesteia într-o stare sigură și stabilă. + 
Articolul 24(1)După o oprire neplanificată, instalația nucleară poate fi repusă în funcțiune numai după ce s-au investigat și sau înțeles cauzele opririi, s-au implementat acțiunile corective necesare și s-a confirmat, în baza inspecțiilor și evaluărilor efectuate de personal calificat, că exploatarea poate fi reluată în condiții de securitate nucleară. Înregistrările aferente managementului opririlor neplanificate sunt considerate înregistrări permanente.(2)Oprirea neplanificată a unei instalații nucleare trebuie notificată imediat la CNCAN în mod verbal și în scris în conformitate cu procedurile de raportare aprobate de CNCAN.(3)Titularul de autorizație trebuie să stabilească și să implementeze procedurile pentru gestionarea opririlor neplanificate, astfel încât să respecte prevederile de la alin. (1), luând în considerare recomandările CNCAN stabilite prin Ghidul de securitate nucleară privind evaluarea instalațiilor nucleare pentru repornire după opririle neplanificate, aprobat prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 27/2019. Aceste proceduri trebuie supuse aprobării CNCAN.(la 06-02-2023,
Articolul 24 din Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
 + 
Capitolul IIIDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 25În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizație pentru instalațiile nucleare aflate în faza de exploatare trebuie să transmită la CNCAN spre evaluare un raport care să prezinte analiza conformității cu cerințele prezentelor norme și un plan de acțiuni pentru implementarea integrală a cerințelor. Planul de acțiuni trebuie supus aprobării CNCAN. + 
Articolul 26La data intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă art. 16 din Normele Republicane de securitate nucleară pentru reactori nucleari și centrale nuclearoelectrice, aprobate prin Ordinul Comitetului de Stat pentru Energie Nucleară nr. 317 din 15 iulie 1975, publicate în Buletinul Oficial nr. 90 din 11 august 1975. + 
Articolul 27Anexa face parte integrantă din prezentele norme.
 + 
ANEXĂla norme
Definiții
Funcție de securitate nucleară – un scop specific care trebuie îndeplinit pentru asigurarea securității nucleare. Funcțiile generale de securitate nucleară sunt următoarele:a)controlul reactivității; pentru un reactor nuclear, această funcție se referă atât la reducerea puterii, oprirea reactorului și menținerea acestuia într-o stare de oprire sigură pentru o perioadă de timp nedeterminată, cât și la prevenirea criticității în instalațiile de depozitare a combustibilului nuclear uzat;b)răcirea combustibilului nuclear; pentru un reactor nuclear, această funcție se referă atât la răcirea combustibilului din reactor, cât și la răcirea combustibilului uzat din instalațiile de depozitare aferente;c)reținerea materialelor radioactive, inclusiv menținerea barierelor fizice în calea eliberării acestora în mediul înconjurător;d)monitorizarea stării instalației nucleare și furnizarea serviciilor-suport necesare pentru menținerea funcțiilor prevăzute la lit. a), b) și c); serviciile-suport menționate includ furnizarea de energie electrică, agent de răcire, aer instrumental și gaze tehnice, după cum este necesar.(la 06-02-2023,
Definiția funcției de securitate nucleară din Anexă a fost modificată de Punctul 11, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
Sisteme de securitate nucleară – sunt acele sisteme, încorporate în proiectul instalației nucleare, care au rolul de a limita și atenua consecințele condițiilor de operare anormală și ale accidentelor bază de proiect și de a asigura menținerea scăpărilor radioactive cauzate de aceste evenimente sub limitele stabilite de legislația în vigoare.(la 06-02-2023,
Definiția sistemelor de securitate nucleară din Anexă a fost modificată de Punctul 12, Articolul I din ORDINUL nr. 14 din 25 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 06 februarie 2023
)
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x