privind organizarea şi funcţionarea serviciilor regulate de transport public local de călători
Ordonanţa: +
Capitolul IDispoziţii generaleArt. 1. – (1) Prezenta ordonanţă are ca obiect stabilirea cadrului de organizare, reglementare, control, monitorizare şi gestionare a bunurilor publice aferente şi a serviciului regulat de transport public local de persoane, cu mijloace rutiere de transport în comun, în conformitate cu reglementările în vigoare.(2) Nu fac obiectul prezentei ordonanţe serviciile de transport cu taximetre şi serviciile de transport de mărfuri. … Norme-cadru:1.01. Prezentele norme-cadru au ca obiect stabilirea principiilor, procedurilor şi regulilor de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 86/2001 privind serviciile regulate de transport public local de călători, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 284/2002, denumita în continuare ordonanţa, constituindu-se într-un instrument operational la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale şi a operatorilor de transport public local în aplicarea cadrului general de reglementări privind organizarea şi funcţionarea serviciilor regulate de transport public local de persoane cu mijloace rutiere de transport în comun, respectiv pentru administrarea şi gestionarea bunurilor proprietate publică şi/sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale, aferente infrastructurii de transport public local de călători, în conformitate cu reglementările în vigoare şi cu atribuţiile ce le revin pe aceasta linie.Ordonanţa:Art. 2. – Serviciul regulat de transport public local de persoane, denumit în continuare transport public local de călători, are la baza următoarele principii:a) respectarea drepturilor şi intereselor legitime ale călătorilor; … b) asigurarea deplasarii în condiţii de siguranţă şi de confort; … c) protecţia mediului; … d) tratament egal şi nediscriminatoriu pentru toţi utilizatorii; … e) servicii de calitate, în condiţiile unor tarife accesibile pentru călători; … f) administrarea eficienta a bunurilor proprietate publică şi a fondurilor băneşti; … g) dezvoltarea durabila. … Norme-cadru:2.01. Aplicarea ordonanţei se face cu respectarea principiilor enunţate la art. 2 din ordonanţa. Modul de organizare şi funcţionare a serviciilor de transport public local de călători are ca obiectiv:a) asigurarea competitiei între operatori şi deschiderea pieţei; … b) creşterea calităţii şi a eficientei serviciului; … c) asigurarea transparenţei în ceea ce priveşte delegarea gestiunii serviciului şi stabilirea tarifelor; … d) creşterea siguranţei în exploatare şi asigurarea continuităţii serviciului de transport public local de călători. … Ordonanţa:Art. 3. – (1) Face parte din categoria transportului public local de călători transportul de persoane care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:a) este efectuat pe raza teritorial-administrativă a unui oraş sau a unei comune, denumite în continuare localităţi; … b) se executa pe rute şi cu programe de circulaţie prestabilite, iar călătorii sunt imbarcati sau debarcati în puncte de oprire fixe; … c) se percepe un tarif de transport, încasat de operatorul de transport. … (2) Se considera transport public local de călători şi transportul regulat special urban de persoane, dacă întruneşte condiţiile prevăzute la alin. (1), prin care se asigura transportul unor persoane sau al unor grupuri de persoane, cum ar fi al elevilor şi studenţilor la instituţiile de învăţământ şi retur, al personalului care face naveta, precum şi transportul care se desfăşoară pe anumite rute, cum ar fi transportul între locul de muncă şi domiciliul aflate în aceeaşi localitate. … Norme-cadru:3.01. Serviciul de transport public local de călători este prestat de către operatori de transport autorizaţi şi se desfăşoară pe bază de programe de circulaţie prestabilite, aprobate de consiliul local sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz.3.02. Programele de circulaţie se stabilesc de către serviciul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale, ţinându-se seama de propunerile persoanelor fizice sau juridice, şi au în vedere asigurarea satisfacerii fluxurilor de călători pe toată durata zilei.3.03. Serviciul de transport regulat special urban de persoane, denumit în continuare transport special local de călători, este prestat de către operatori de transport autorizaţi şi se desfăşoară pe bază de programe de circulaţie stabilite în contractul de prestare a transportului, în următoarele condiţii:a) transportul se desfăşoară numai pe teritoriul localităţii şi numai pe bază de contract încheiat între operatorul de transport autorizat în condiţiile prezentelor norme-cadru şi o terta persoana juridică, pentru transportul tur-retur de călători de la domiciliu la locul de muncă sau la o instituţie; … b) contractul include programul de circulaţie care va fi avizat de serviciul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale; … c) programul de circulaţie cuprinde traseul, punctele-capăt de traseu, punctele intermediare de debarcare sau îmbarcare şi orele stabilite pentru acestea, în conformitate cu programul de funcţionare a obiectivelor deservite; … d) tarifarea transportului special local de călători se realizează pe bază de tarife aplicate parcursului şi/sau timpului la dispoziţie şi în raport de capacitatea mijlocului de transport utilizat; … e) sunt interzise transportul special local de călători pe bază de legitimatii de călătorie valabile pentru transportul public local de călători, precum şi oprirea în staţiile transportului public local de călători; … f) în cazul transportului special local de călători, pentru legitimare călătorii vor avea obligatoriu asupra lor autorizaţii de călătorie valabile emise de persoana juridică care a angajat operatorul de transport; … g) transportul special local de călători se supune controlului şi reglementărilor adoptate de autoritatea administraţiei publice locale. … 3.04. Programele de circulaţie astfel întocmite trebuie să asigure dezvoltarea echilibrata şi eficienta, într-un mediu concurential real, a tuturor tipurilor de transport public local de călători efectuat cu autobuze, microbuze, minibuze, tramvaie, troleibuze, stimulandu-se folosirea tipurilor de mijloace de transport de mare capacitate, care pot asigura gradele de poluare sau de aglomeratie în trafic cele mai scăzute.3.05. Programele de circulaţie trebuie corelate cu celelalte programe de circulaţie locale, judeţene şi interjudetene existente ale altor moduri de transport existente: feroviar, naval, aerian, după caz. Programele de circulaţie se întocmesc pentru fiecare traseu şi trebuie să cuprindă staţiile de urcare/coborare stabilite, precum şi orarul de circulaţie.3.06. Transportul public local de călători se realizează pe trasee fixe de-a lungul cărora se stabilesc staţii de urcare/coborare a călătorilor, ce vor fi semnalizate şi amenajate corespunzător de către administratorul caii rutiere respective.3.07. În funcţie de importanţa zonei şi de fluxul de călători existent, traseele pot fi principale şi secundare. Pentru aceste trasee se vor utiliza mijloace de transport de capacitate corespunzătoare. În funcţie de configuraţia reţelei de cai rutiere pe raza teritorială a localităţii, traseele pot fi circulare, radiale sau de ramificatie.3.08. Tarifele de transport se încasează de către operatorii de transport de la călători numai în schimbul unei legitimatii de călătorie cu regim special, valabilă la data efectuării călătoriei. Costul legitimatiei de călătorie se plăteşte de către călători cu anticipatie sau cel mai târziu la începutul călătoriei.Ordonanţa:Art. 4. – Prin mijloacele de transport rutier în comun se înţelege vehiculele destinate în mod special transportului public local de călători. Acestea pot fi:a) autobuze urbane, autovehicule destinate şi echipate pentru transportul de persoane şi al bagajelor acestora, destinate pentru transportul de pasageri, asezati pe scaune sau în picioare, având cel puţin 17 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto; … b) tramvaie; … c) troleibuze; … d) minibuze sau microbuze, autovehicule destinate prin construcţie transportului a 10-17 persoane pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune şi în picioare. … Norme-cadru:4.01. Serviciul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale va tine un registru special în care se vor evidenţia toate mijloacele de transport înmatriculate sau înregistrate, deţinute de către operatorii de transport, inclusiv inspecţiile tehnice periodice valabile ale acestora.Un mijloc de transport poate fi deţinut de către operatorul de transport în proprietate, cu contract de închiriere sau contract de leasing, cu excepţia contractului de comodat.Un operator de transport nu poate angaja în transportul public un mijloc de transport care nu este în evidenta Registrului special.4.02. În cazul autobuzelor, microbuzelor şi minibuzelor, evidenta în Registrul special se întocmeşte pe baza licenţei de execuţie, iar în cazul troleibuzelor şi tramvaielor, pe baza documentelor privind deţinerea legală a acestora şi a documentaţiei privind agrearea acestora pentru transportul public local de călători.Ordonanţa:Art. 5. – Pentru asigurarea dezvoltării durabile în domeniul transportului public local de călători consiliile locale stabilesc strategia de dezvoltare, modernizare şi funcţionare pe termen mediu şi lung a acestor transporturi, ţinând seama de planurile de urbanism şi de programele de dezvoltare economico-socială a localităţii.Norme-cadru:5.01. Zonele de intersectie între traseele rutiere, feroviare, aeriene sau navale de pe raza administrativ-teritorială a localităţii, după caz, trebuie amenajate corespunzător cu terminale sau puncte de tranzit de către autoritatea administraţiei publice locale, iar programele de circulaţie trebuie corelate cu nevoile sociale de deplasare atât ale populaţiei locale, cat şi ale celei aflate în tranzit.5.02. Pe traseele amenajate pentru deplasarea tramvaielor şi a troleibuzelor programele de circulaţie ale acestora vor fi întocmite în scopul maximizării utilizării capacităţii acestora. Numărul de curse rămase disponibile pe aceste trasee va putea fi atribuit prin licitaţie operatorilor de transport, deţinători ai altor tipuri de mijloace rutiere de transport în comun.5.03. Microbuzele şi minibuzele vor fi folosite, de regula, pe trasee secundare, pentru a se evita creşterea densitatii traficului pe traseele aglomerate şi pentru asigurarea transportului public local de călători pe trasee greu accesibile pentru mijloacele de transport de mare capacitate.Ordonanţa:Art. 6. – Transportul public local de călători se organizează pentru a satisface cu prioritate nevoile populaţiei, precum şi ale instituţiilor publice şi ale agenţilor economici de pe raza administrativ-teritorială a localităţii.Norme-cadru:6.01. Autorităţile executive ale administraţiei publice locale organizează prestarea serviciului de transport public local de călători în conformitate cu programele stabilite de consiliile locale sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz.6.02. Persoanele fizice cu domiciliul în localitate, cele care tranziteaza sau care fac naveta beneficiază egal şi nediscriminatoriu de serviciul de transport public local de călători asigurat de autoritatea administraţiei publice locale. Fac excepţie de la aceasta prevedere persoanele sau grupurile de persoane care beneficiază de facilităţile de transport prevăzute de lege.Ordonanţa:Art. 7. – (1) Sunt abilitate sa organizeze, sa reglementeze, să monitorizeze şi sa controleze executarea transportului public local de călători consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2) Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a întreprinde măsurile necesare pentru extinderea, dezvoltarea şi modernizarea transportului public local de călători în zona de autoritate. … (3) Autorităţile administraţiei publice locale, prin serviciile de specialitate, vor organiza, vor monitoriza şi vor controla activitatea operatorilor de transport public local de călători. … (4) Consiliile judeţene vor asigura serviciile de specialitate necesare coordonării activităţii consiliilor locale privind dezvoltarea transportului public local de călători, transportului judeţean de călători şi infrastructurii aferente. … Norme-cadru:7.01. Consiliul local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, va înfiinţa o baza de date privind nevoia locală de transport public de călători, prin evaluarea fluxurilor locale şi în tranzit şi a perioadelor de vârf a acestor fluxuri în decursul zilei, săptămânii, lunii şi anului.7.02. Consiliul local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, asigura, prin intermediul serviciului de specialitate înfiinţat în cadrul aparatului propriu, extinderea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aferente transportului public local de călători şi va organiza supravegherea şi controlul modului cum sunt asigurate şi prestate serviciile de transport public local de călători de către operatorii de transport.7.03. Controlul activităţii operatorilor de transport cu privire la calitatea serviciului de transport public local de călători prestat şi la respectarea de către aceştia a prevederilor caietelor de sarcini se realizează de personalul stabilit prin dispoziţii ale primarului.7.04. Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor înfiinţa servicii de specialitate privind reglementarea, coordonarea, organizarea, dezvoltarea şi modernizarea transportului public de călători şi a infrastructurii aferente, în ceea ce priveşte transportul local, judeţean şi interjudetean. Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor coordona activitatea consiliilor locale, respectiv a consiliilor locale de sector, pentru realizarea unei abordari unitare la nivel de judeţ sau de capitala, după caz, în ceea ce priveşte reglementarea şi modul de organizare a transportului public local de călători, în strânsă corelare cu desfăşurarea transportului judeţean şi interjudetean.7.05. Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor locale, consiliilor judeţene sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti au ca obiect de activitate transportul public local de călători şi, în conformitate cu prevederile ordonanţei, au următoarele atribuţii:a) aplica hotărârile consiliului local cu privire la organizarea şi desfăşurarea transportului public local de călători cu mijloace auto, troleibuze şi tramvaie; … b) organizează concesionarea executării transportului public local de călători, precum şi concesionarea/închirierea mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente, după caz, operatorilor de transport autorizaţi; … c) organizează, supraveghează, monitorizează şi controlează modul cum se executa transportul public local de călători; … d) asigura urmărirea în trafic a modului cum mijloacele de transport executa serviciul respectiv; … e) urmăresc îndeplinirea condiţiilor de protecţie a mediului, de igienizare a mijloacelor de transport şi a statiilor de îmbarcare/debarcare a călătorilor; … f) asigura tipărirea, difuzarea şi controlul legitimatiilor de călătorie; … g) urmăresc desfăşurarea transportului public local de călători în condiţiile de regularitate, confort şi siguranţa. … Ordonanţa:Art. 8. – (1) Statul sprijină, prin măsuri legislative şi economice, dezvoltarea cantitativă şi calitativă a transportului public local de călători, precum şi a infrastructurii aferente acestuia.(2) Principalele obiective urmărite de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale în domeniul transportului public local de călători sunt: … a) îmbunătăţirea condiţiilor de viaţa a cetăţenilor prin promovarea calităţii şi eficientei transportului public local de călători; … b) creşterea calităţii vieţii cetăţenilor prin susţinerea dezvoltării economice a localităţilor şi prin realizarea unei infrastructuri edilitare moderne; … c) acordarea de facilităţi unor categorii de persoane; … d) asigurarea capacităţii suficiente de transport pe rute aglomerate. … Norme-cadru:8.01. Autorităţile administraţiei publice locale vor promova calitatea şi eficienta serviciului de transport public local de călători prin următoarele măsuri:a) asigurarea prestării transportului public local de călători în condiţii civilizate, cu mijloace de transport moderne şi la tarifele cele mai accesibile; … b) asigurarea dezvoltării şi modernizării infrastructurii de transport în concordanta cu programele de dezvoltare economică şi socială a localităţii şi a zonei limitrofe, precum şi cu planurile de urbanism; … c) diminuarea costurilor externe (indirecte) suportate de călători, provocate de poluare, congestionarea traficului, aglomeratia în mijloacele de transport, nerespectarea programelor de circulaţie. … 8.02. Consiliile locale vor asigura sursele de finanţare necesare acordării de facilităţi categoriilor defavorizate ale populaţiei şi sustinerii serviciilor de transport public local de călători în zone cu accesibilitate redusă, în care nu exista operatori de transport sau capacitate de transport pentru executarea serviciilor respective.8.03. În caietul de sarcini al contractului de concesiune al transportului public local de călători vor fi incluse principalele criterii pe baza cărora se va acorda concesiunea:a) capacitatea minima obligatorie a mijloacelor de transport utilizate pe un anumit traseu; … b) tariful maxim aplicat lei/călător x km; … c) facilităţi acordate unor categorii de persoane defavorizate; … d) facilităţi pentru încurajarea operatorilor de a investi în dezvoltarea şi modernizarea parcului de mijloace de transport, precum şi a infrastructurii aferente, după caz. … Ordonanţa:Art. 9. – (1) Acoperirea financiară a costului călătoriilor efectuate de persoanele care beneficiază, potrivit legii, de gratuitate se asigura din bugetul de stat, din bugetele locale sau din bugetele altor instituţii stabilite prin lege.(2) Acoperirea influentelor financiare rezultate din reduceri de tarif la legitimatiile gratuite şi la abonamentele pentru transportul public local de călători, aprobate de consiliile judeţene sau locale pentru anumite categorii de persoane, se asigura din bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale judeţelor, după caz. … (3) Condiţiile concrete în care va fi subventionat sau suportat costul călătoriilor, potrivit prevederilor alin. (1) şi (2), se vor stabili prin contractul de concesiune a transportului public local de călători, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. … Norme-cadru:9.01. Subvenţionarea costului călătoriilor va fi acordată numai acelor operatori de transport pe ale căror mijloace de transport sunt valabile legitimatiile de călătorie acordate persoanelor prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2) din ordonanţa.9.02. Costul călătoriei va fi considerat costul total, în care sunt incluse şi facilităţile acordate.9.03. Subvenţiile pentru transportul executat pe trasee în prelungirea celor locale vor fi asigurate de consiliile locale ale localităţilor deservite prin traseele respective, pe bază de convenţii sau de contracte de asociere.9.04. Consiliile locale, respectiv consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pot acorda facilităţi unor categorii de persoane sau direct operatorilor pentru serviciul de transport public de călători efectuat pe anumite trasee, prin acoperirea totală sau parţială a costului călătoriilor. Facilităţile acordate pentru transportul public de călători prestat în limitele unităţii administrativ-teritoriale vor fi suportate din bugetul judeţului sau din bugetele locale, după caz.9.05. Subvenţionarea costului călătoriilor poate fi stabilită prin hotărâre a consiliului local în următoarele cazuri:a) pentru persoane sau categorii de persoane defavorizate, stabilite potrivit legii; … b) pentru asigurarea transportului în zone delimitate sau în întreaga localitate. … De asemenea, subvenţionarea costului călătoriilor mai poate fi acordată în condiţiile speciale în care nici un operator de transport nu se angajează să asigure transportul la tarifele stabilite.O cota-parte a tarifului călătoriei pentru cazurile prevăzute la lit. a) şi b) se poate suporta de către operatorul de transport în schimbul unor facilităţi acordate, conform legii, prin hotărâre a consiliului local.9.06. Atât subvenţia, cat şi condiţiile de preluare în sarcina bugetului local a costului călătoriei, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) şi (2) din ordonanţa, vor constitui clauze incluse în contractul de concesiune a transportului.Contractul de concesiune va conţine şi clauze privind condiţiile în care se pot realiza modificări ale tarifelor de transport.Ordonanţa: +
Capitolul IIOrganizarea şi funcţionarea transportului public local de călători +
Secţiunea 1Organizarea transportului public local de călătoriArt. 10. – Raporturile dintre autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii de transport public local de călători se bazează pe relaţii contractuale, stabilite în conformitate cu contractul de concesiune a serviciului respectiv.Norme-cadru:10.01. Contractul de concesiune a serviciului de transport public local de călători se încheie între autoritatea administraţiei publice locale şi operatorul de transport pentru un traseu, o grupa de trasee sau pentru întreaga reţea de trasee, pe baza programelor de circulaţie stabilite pentru traseele respective, în exclusivitate în interiorul localităţii.10.02. Contractul de concesiune se încheie numai după ce operatorul de transport a obţinut dreptul de a presta serviciul de transport public local de călători pe traseele respective, cu respectarea şi îndeplinirea prevederilor Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor şi ale Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 216/1999, cu modificările ulterioare.10.03. Contractul de concesiune a serviciului de transport public local de călători se considera încheiat din momentul semnării acestuia de către ambele părţi. Drepturile şi obligaţiile părţilor contractante decurg din momentul semnării contractului de concesiune.Drepturile şi obligaţiile ce revin părţilor contractante decurg atât din contractul de concesiune, cat şi din caietul de sarcini.Ordonanţa:Art. 11. – (1) Pentru realizarea transportului public local de călători consiliile locale pot utiliza unul sau mai mulţi operatori de transport, autorizaţi în condiţiile legii, cărora le încredinţează prin licitaţie contractul de concesiune a transportului respectiv.(2) Concesiunea transportului public local de călători se face în condiţiile stabilite prin contractul-cadru de concesiune şi prin regulamentul-cadru de concesiune a transportului public local de călători. Contractul-cadru şi regulamentul-cadru de concesiune a transportului public local de călători, precum şi normele specifice privind desfăşurarea acestuia vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe. … (3) Pe durata concesionarii, în conformitate cu competentele şi cu atribuţiile ce le revin potrivit legii, autorităţile administraţiei publice locale păstrează prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor, inclusiv a programelor de dezvoltare a transportului public local de călători, precum şi dreptul de a urmări, a controla şi a supraveghea îndeplinirea obligaţiei efectuării transportului public local de călători privind: … a) respectarea şi îndeplinirea obligaţiilor contractuale asumate de operatorii de transport public local de călători; … b) derularea ritmica a serviciilor prestate, respectarea traseelor stabilite şi a orarelor zilnice şi saptamanale; … c) modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente transportului public local de călători; … d) modul de formare şi de stabilire a tarifelor pentru transportul public local de călători. … Norme-cadru:11.01. Reţeaua traseelor de transport public local de călători şi programele de circulaţie se stabilesc prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, în corelare cu traseele judeţene şi interjudetene şi cu programele de circulaţie pe traseele care traverseaza localitatea, atât în ceea ce priveşte transportul rutier, cat şi alte moduri de transport. Prin hotărâre a consiliului local se va stabili modul concret prin care va fi concesionat transportul public local de călători pe trasee, pe grupe de trasee sau integral pe întreaga reţea de trasee.11.02. În maximum 30 de zile de la data adoptării hotărârii consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, serviciul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale va organiza licitaţia pentru atribuirea contractului/contractelor de concesiune a transportului public local de călători. Data şi condiţiile desfăşurării licitaţiei vor fi anunţate public în conformitate cu prevederile legale.11.03. Pentru societăţile comerciale sau regiile de transport public local înfiinţate şi subordonate autorităţilor administraţiei publice locale, care administrează mijloacele de transport proprietate a unităţilor administrativ-teritoriale, contractul de concesiune a traseelor transportului public local de călători se atribuie prin procedura negocierii directe, pe toată durata în care acestea nu sunt privatizate sau nu îşi subconcesioneaza mijloacele de transport şi infrastructura aferentă.11.04. Pe durata concesionarii autoritatea locală poate decide, în cazuri bine justificate din punct de vedere tehnic, economic şi social, modificarea traseelor, anularea unor trasee, introducerea de noi trasee, modificarea programelor de circulaţie, prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.11.05. Cursele noi introduse pe un traseu sau o grupa de trasee vor fi oferite operatorului care deţine contractul de concesiune respectiv.Noile trasee înfiinţate sau cursele noi atribuite şi refuzate de operatorul de transport vor fi acordate prin licitaţie altor operatori.Ordonanţa:Art. 12. – (1) Finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente transportului public local de călători se fac cu respectarea legislaţiei în vigoare privind iniţierea, fundamentarea, promovarea şi aprobarea investiţiilor publice şi a principiilor autonomiei financiare a operatorilor de transport public local de călători privind suportarea de către utilizatori şi recuperarea integrală, prin tarif, a costurilor de exploatare, reabilitare şi dezvoltare. Se va ţine seama de interesul general, de tarifele practicate şi de condiţiile de transport oferite beneficiarilor.(2) Pentru finanţarea investiţiilor necesare în vederea dezvoltării şi modernizării infrastructurii transportului public local de călători, consiliile locale şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot contracta credite interne şi/sau externe ori pot concesiona infrastructura aferentă transportului public local de călători, în condiţiile legii, pe o perioadă limitată, în funcţie de specificul activităţii. … (3) Bunurile pe care concedentii infrastructurii aferente sau ai mijloacelor de transport le realizează din fonduri proprii rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului de concesiune, precum şi după expirarea acestuia, dacă nu s-a convenit altfel. … (4) În sensul prezentei ordonanţe, prin infrastructura aferentă transportului public local de călători se înţelege: … a) baza materială pentru întreţinere, reparare şi parcare a mijloacelor de transport deţinute; … b) calea de rulare a tramvaielor; … c) liniile de contact electrice pentru tramvaie şi troleibuze; … d) staţiile de transformare aferente liniilor de contact electrice. … Norme-cadru:12.01. Consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate decide concesionarea/închirierea mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente transportului public local de călători, aflate în proprietatea sa publică sau privată, care poate fi atribuită exclusiv operatorului care va realiza nemijlocit şi activitatea de transport public local de călători.12.02. Concesionarea poate fi initiata de către concedent sau la cererea/iniţiativa unui concesionar interesat şi are la baza un studiu de oportunitate efectuat de concedent în condiţiile legii.12.03. În condiţiile în care un operator de transport intenţionează sa realizeze o investiţie care va avea influente asupra costurilor activităţii de transport în sensul creşterii tarifelor, aceasta va fi adusă la cunoştinţa autorităţii administraţiei publice locale, care va aviza dacă şi în ce condiţii se va realiza compensarea/recuperarea costului investiţiei, în conformitate cu prevederile legale, precum şi regimul juridic al bunurilor realizate de concedent din fondurile proprii în timpul şi după expirarea contractului de concesiune.12.04. Contractul de concesiune va prevedea în ce condiţii bunurile de retur, de preluare şi proprii rămân în proprietatea concedentului sau în proprietatea concesionarului, precum şi condiţiile de restituire a bunurilor concesionate, cu respectarea prevederilor legale.Ordonanţa: +
Secţiunea a 2-aOperatorii de transport public local de călătoriArt. 13. – (1) Operatorii de transport public local de călători sunt societăţile comerciale sau regiile autonome deţinătoare de licenţe de transport şi de licenţe de execuţie pentru autovehicule, eliberate de filiala judeteana a Autorităţii Rutiere Române şi autorizate de comisia de autorizare, constituită conform prevederilor art. 22, care prestează servicii publice în condiţiile stabilite de autorităţile administraţiei publice locale, în temeiul legii şi al prevederilor prezentei ordonanţe.(2) Operatorii de transport public local de călători beneficiază de acelaşi regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate, ca şi operatorii de transport public judeţean sau interjudetean. … Norme-cadru:13.01. Operatorul de transport public local de călători va beneficia de tratament identic cu operatorul de transport public de călători judeţean sau interjudetean în ceea ce priveşte:a) obţinerea licenţei de transport, a exemplarului de serviciu al acesteia şi regimul de utilizare a acestora; … b) obţinerea licenţelor de execuţie pentru vehicule şi regimul de utilizare a acestora; … c) suspendarea sau anularea licenţelor; … d) obţinerea licenţei de execuţie pentru activităţi conexe transportului; … e) controlul executării transportului şi sancţiunile aplicate de către autorităţile competente. … Ordonanţa:Art. 14. – (1) Operatorii de transport public local de călători cu capital public pot fi privatizati, în condiţiile legii, numai pe baza hotărârii consiliului local sau judeţean sub a cărui autoritate îşi desfăşoară activitatea.(2) Privatizarea, respectiv vânzarea bunurilor aparţinând infrastructurii aferente transportului public local de călători din domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale, se face numai în cadrul procedurii de concesionare a transportului public local de călători, prin licitaţie publică. … Norme-cadru:14.01. Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, prin hotărâri adoptate în condiţiile legii, pot decide cu privire la:a) reorganizarea şi transformarea operatorilor de transport public local de călători organizaţi ca regii autonome subordonate în societăţi comerciale pe acţiuni cu capital al unităţilor administrativ-teritoriale; … b) privatizarea, în condiţiile legii, a operatorilor de transport public local de călători organizaţi ca societăţi comerciale cu capital al unităţilor administrativ-teritoriale din subordine; … c) vânzarea, concesionarea sau închirierea, în condiţiile legii, a vehiculelor, a bunurilor şi/sau a infrastructurii aferente serviciului de transport public local de călători, aflate în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale, către operatorii privati autorizaţi cărora li s-a atribuit în concesiune executarea serviciului. … 14.02. Caietul de sarcini privind privatizarea, respectiv vânzarea, concesionarea sau închirierea, trebuie să menţioneze, printre altele, condiţia menţinerii serviciului de transport la indicatorii de performanţă ai contractului de concesiune cel puţin încă 15 ani în ceea ce priveşte transportul cu tramvaiele, 10 ani în ceea ce priveşte transportul cu troleibuzele şi 5 ani în ceea ce priveşte transportul cu mijloace rutiere.14.03. Nu pot face obiectul vânzării bunurile ce constituie infrastructura aferentă serviciului de transport public local de călători, definite la art. 12 alin. (4) lit. b), c) şi d) din ordonanţa.14.04. În condiţiile în care exista hotărârea consiliului local sau a consiliului judeţean privind concesionarea/închirierea sau vânzarea unor bunuri aferente infrastructurii de transport public local de călători, acestea vor fi oferite numai acelui operator sau grup asociat de operatori de transport public local autorizaţi, după caz, care preiau în concesiune cel puţin jumătate din traseele transportului public local de călători.Ordonanţa:Art. 15. – (1) Operatorii de transport public local de călători, care executa transport public local, sunt de interes local şi îşi desfăşoară activitatea pe raza administrativ-teritorială a localităţii.(2) Operatorii de transport public local de călători îşi pot desfăşura activitatea şi în cadrul altor localităţi, prin filiale înregistrate şi autorizate conform prevederilor legale în vigoare. … (3) În cazul prestării mai multor tipuri de servicii de transport public local sau judeţean, operatorul de transport respectiv va tine o evidenta separată a activităţilor desfăşurate, cu contabilitate distinctă pentru fiecare tip de serviciu şi localitate de operare, după caz, astfel încât activităţile sale, conform licenţelor de transport obţinute, să poată fi evaluate, monitorizate şi controlate. … Norme-cadru:15.01. Activitatea de transport public local de călători este o activitate de interes local şi nu se poate extinde şi în afară localităţii respective.15.02. Un operator de transport autorizat poate presta serviciul de transport public local de călători şi în alta localitate sau în alt judeţ, dacă deţine un exemplar de serviciu al licenţei de transport, emisă de agenţia Autorităţii Rutiere Române, valabilă pentru localitatea respectiva, şi dacă este autorizat de către comisia judeteana de autorizare.15.03. Un operator de transport autorizat nu poate presta serviciul de transport public local de călători în doua sau mai multe localităţi, cu aceleaşi mijloace de transport şi pe aceleaşi programe de circulaţie, acest gen de transport fiind definit ca transport public judeţean de călători şi se afla sub coordonarea consiliului judeţean.15.04. Un operator de transport este autorizat sa presteze, prin concesionare, serviciul de transport public local de călători pe teritoriul unei localităţi, pe baza licenţei de transport.15.05. Pe baza exemplarului de serviciu al licenţei de transport, operatorul este autorizat sa presteze un serviciu de transport public local, în temeiul unui contract de concesiune, în localitatea în care are o filiala sau o sucursala înregistrată la registrul comerţului.15.06. Un operator de transport care prestează autorizat şi servicii de transport public de călători judeţean, interjudetean sau internaţional va tine evidentele conform legii, separat pentru fiecare fel de transport pentru care este autorizat. Aceleaşi obligaţii revin şi în cazul în care una dintre activităţile de transport public de călători prestate este subventionata.Ordonanţa:Art. 16. – Operatorii de transport public local de călători îşi exercită obligaţiile potrivit termenelor şi condiţiilor prevăzute în contractul de concesiune a transportului public local de călători şi în acord cu normele specifice transportului public, elaborate de autoritatea competentă, completate de reglementările specifice aprobate de consiliul local respectiv.Norme-cadru:16.01. Operatorii de transport public local de călători vor respecta, pe lângă reglementările specifice aprobate de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi reglementările privind executarea transportului public de călători, elaborate de Ministerul Administraţiei şi Internelor, respectiv de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.16.02. La elaborarea reglementărilor specifice privind transportul public local de călători consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti va consulta operatorii de transport, asociaţiile profesionale ale acestora şi reprezentanţii asociaţiilor cetăţeneşti reprezentative.Ordonanţa:Art. 17. – (1) În cazul în care autoritatea administraţiei publice locale a desemnat doi sau mai mulţi operatori de transport, se va încheia câte un contract de concesiune cu fiecare dintre aceştia, pentru trasee diferite sau pentru acelaşi traseu, dacă traseul respectiv nu poate fi deservit de un singur operator.(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), în contractele de concesiune a transportului public local de călători se vor stabili clauze privitoare la valabilitatea legitimaţiilor de călătorie emise de fiecare dintre operatorii de transport public local, pe toate mijloacele de transport în comun. … (3) În astfel de cazuri, între primarul localităţii şi operatorii de transport public local se va încheia un contract de distribuţie a încasărilor provenite din vânzarea legitimatiilor de călătorie, în care se va stabili modul concret în care se vor calcula veniturile cuvenite fiecărui operator de transport. … Norme-cadru:17.01. De regula, toate cursele de pe reţeaua de trasee, grupa de trasee sau traseu, după caz, se atribuie în vederea efectuării serviciului unui singur operator autorizat sau unei singure asocieri de operatori autorizaţi.Licitaţia pentru concesionarea transportului executat pe întreaga reţea de trasee, pe grupe de trasee sau pe traseu poate fi câştigată de un operator autorizat sau de o asociere de operatori autorizaţi, după caz.Dacă nici unul dintre operatorii acceptaţi la licitaţie nu are capacitatea sa preia concesionarea executării întregului serviciu de transport, conform ofertelor avansate de aceştia, licitaţia se va desfăşura pe grupe de trasee sau, dacă nici pentru grupe de trasee nu exista oferte, pe un singur traseu.17.02. Traseele vor fi împărţite distinct în trasee principale şi trasee secundare, în funcţie de fluxurile de călători pe trasee sau de condiţiile de acces la acestea, motiv pentru care transportul trebuie să fie asigurat cu mijloace de transport de capacităţi diferite.Traseele principale vor fi deservite de mijloace de transport de mare capacitate, autobuze, troleibuze, tramvaie, iar traseele secundare, de mijloace de transport din categoria microbuzelor şi minibuzelor.Licitaţia pentru concesionarea transportului public local de călători se va desfăşura, după caz, în următoarea succesiune: separat pentru traseele principale deservite, iar apoi pentru trasee secundare.17.03. În cazul câştigării unei licitaţii de către o asociere de operatori, autoritatea administraţiei publice locale va încheia contractul de concesiune cu operatorul coordonator al asocierii, stabilit prin contractul de asociere, care este cel mai reprezentativ.Contractul de asociere trebuie să conţină următoarele:a) scopul şi durata asocierii, care trebuie respectate pe toată durata contractului de concesiune; … b) durata de valabilitate a autorizaţiei fiecărui operator privind dreptul de a executa transport public local de călători; … c) mijloacele de transport de călători şi capacitatea acestora, pentru care operatorii deţin licenţe de execuţie pe vehicul, în momentul asocierii; … d) traseele şi programele de circulaţie care vor fi deservite de fiecare operator, conform caietului de sarcini; … e) condiţiile în care asocierea asigura serviciul de transport concesionat, în cazul în care unul dintre operatorii asociaţi se retrage din asociere. … Dacă dintr-o asociere se retrage un operator de transport, autoritatea administraţiei publice locale poate scoate la licitaţie traseele, cursele deservite de acesta prin contractul de concesiune, dacă operatorii rămaşi în asociere nu au capacitatea de a le prelua.După încheierea contractului de concesiune, în asocierea respectiva nu pot fi atrasi alţi operatori autorizaţi.17.04. Contractul de concesiune va conţine clauze care să asigure respectarea următoarelor cerinţe:a) legitimatiile de călătorie pot fi tipizate universal valabile pentru orice mijloc de transport şi traseu în localitatea respectiva, indiferent de numărul operatorilor de transport public local de călători autorizaţi să execute acest serviciu pe bază de contract de concesiune. Legitimatiile de călătorie universal valabile vor fi eliberate contra cost călătorilor, anticipat, prin puncte special amenajate şi autorizate de autoritatea administraţiei publice locale. În acest caz, în contractele de concesiune se va stipula modalitatea de distribuţie a veniturilor realizate din utilizarea legitimatiilor de călătorie universal valabile între operatorii de transport care deservesc traseele reţelei, cu acordul acestora; … b) legitimatiile de călătorie pot fi tipizate individualizate pentru fiecare operator de transport, care vor fi eliberate contra cost la urcarea în mijlocul de transport, în cazul biletelor, sau anticipat, în cazul abonamentelor. … De regula, într-o localitate nu pot fi aplicate simultan ambele modele de legitimatii de călătorie tipizate, iar pe un traseu va fi utilizat un singur model, interdicţie care se extinde şi asupra traseelor care au în comun cu acesta cel puţin două staţii consecutive.Modelele de legitimatii de călătorie tipizate pot fi utilizate în transportul de călători cu autobuze, microbuze, minibuze, troleibuze şi tramvaie sau în fiecare tip de transport separat.17.05. În condiţiile în care unele legitimatii de călătorie se vand anticipat prin puncte autorizate şi sunt valabile pe orice cursa, prin contractul de concesiune încheiat între autoritatea administraţiei publice locale şi operatorii respectivi se va stabili totodată şi criteriul de distribuţie a veniturilor încasate din vânzarea legitimatiilor.Autoritatea administraţiei publice locale va asigura tipărirea legitimatiilor de călătorie necesare operatorilor sub reglementarea şi controlul consiliului local sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.Când traseul sau traseele unei grupe sunt deservite de mai mulţi operatori, abonamentele sunt valabile pe fiecare cursa de pe un traseu sau grup de trasee ori toate cursele de pe acestea, după caz, indiferent de operator, prin contractul de concesiune încheiat, cuantificandu-se cota-parte din încasări ce revine fiecărui operator pentru serviciul prestat.Ordonanţa:Art. 17^1. – (1) Legitimatiile de călătorie vor fi tipărite sub autoritatea consiliilor locale şi vor fi înregistrate şi gestionate ca documente cu regim special.(2) Prin legitimatii de călătorie se înţelege: bilete, abonamente şi autorizaţii de călătorie gratuita. … Norme-cadru:17^1.01. Consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor stabili prin hotărâri modul şi condiţiile de asigurare şi monitorizare, de către serviciul specializat de transport public local de călători din cadrul aparatului propriu, a legitimatiilor de călătorie utilizate în transportul public local de călători.Legitimatiile de călătorie, pe tipuri, vor fi realizate în regim special şi pot fi şi sub forma de cartele magnetice.Primăria va asigură realizarea, contra cost, a legitimatiilor de călătorie, la cererea fiecărui operator de transport sau a agenţilor autorizaţi cu vânzarea anticipata a acestora în puncte special amenajate, autorizate.Autorizaţiile de călătorie gratuita se vor asigura de către primărie şi vor fi distribuite de către aceasta numai persoanelor sau grupurilor de persoane stabilite prin hotărâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.17^1.02. Operatorii de transport vor fi informati asupra numărului de autorizaţii de călătorie distribuite gratuit, pe trasee şi relaţii valorice ale acestora, informaţii care vor constitui criterii de distribuire a veniturilor cuvenite operatorilor prin subventionare.Ordonanţa: +
Capitolul IIIDrepturi şi obligaţii +
Secţiunea 1Drepturile şi obligaţiile călătorilor şi operatorilor de transport public local de călătoriArt. 18. – (1) Garantarea dreptului de a beneficia de transport public local de călători, pentru toţi utilizatorii, persoane fizice, va fi prevăzută în regulamentul serviciului, care va fi aprobat de consiliul local.(2) Călătorii au dreptul de acces la informaţiile publice cu privire la transportul public local de călători, atât operatorul de transport, cat şi autorităţile administraţiei publice locale având obligaţia de a comunică informaţiile cu privire la indicatorii de calitate a serviciului, la structura tarifara şi la clauzele contractuale, care sunt considerate de interes public. … (3) Hotărârile consiliilor locale cu privire la transportul public local de călători vor fi aduse la cunoştinţa publică. Călătorii persoane fizice au dreptul sa conteste hotărârile, în condiţiile legii, în vederea prevenirii sau repararii unui prejudiciu direct ori indirect, determinat de acestea. … (4) Călătorii au obligaţia sa achite costul legitimatiilor valabile pentru călătoriile pe care le efectuează, conform tarifelor menţionate lizibil pe acestea. … Norme-cadru:18.01. Transportul public local de călători se desfăşoară pe baza regulamentului serviciului, aprobat de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.Regulamentul serviciului se întocmeşte în conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale prezentelor norme-cadru şi va conţine reglementări privind desfăşurarea activităţilor specifice serviciului de transport public local de călători, precum şi drepturile şi obligaţiile serviciului de specialitate al consiliului local, ale operatorilor de transport şi ale călătorilor.18.02. Informaţiile privind reţeaua traseelor de transport public local de călători, programele de circulaţie şi tarifele aplicate vor fi asigurate, în staţiile de urcare/coborare de pe trasee, de către serviciul de specialitate al consiliului local.Informaţiile respective se vor asigura în autogări şi în mijloacele de transport de către administratorii acestora, pentru zona de deservire respectiva.De asemenea, în autogări şi în mijloacele de transport vor fi prezentate informaţii privind obligaţiile operatorului de transport în relaţia cu publicul călător, respectiv obligaţiile călătorilor, precum şi sancţiunile aferente încălcării acestor obligaţii care deriva din contractul de concesiune şi din regulamentul serviciului.Indicatorii de calitate ai serviciului, structura tarifara şi clauzele contractului de concesiune, considerate, prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ca fiind de interes public, vor fi publicate periodic prin grija serviciului de specialitate al consiliului local.18.03. Hotărârile consiliului local sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti cu privire la transportul public local de călători vor fi publicate de serviciul de specialitate al consiliului local.În condiţiile în care unele dintre hotărâri aduc prejudicii în vreun mod unor călători, acestea pot fi contestate de către persoanele respective.Contestaţiile pot fi depuse, în termen de 30 de zile de la data publicării hotărârii, la serviciul de specialitate al consiliului local şi vor constitui, în cazuri justificate, temeiul hotărârilor de modificare a prevederilor respective, precum şi de reparatie a prejudiciului creat, în condiţiile legii.18.04. Principalele obligaţii ale călătorilor sunt:a) sa achite contravaloarea transportului numai pe baza costului imprimat lizibil pe legitimatia de călătorie; … b) să respecte integritatea mijloacelor de transport şi a infrastructurii de transport (dotarea din staţiile de călători, afisajul şi indicatoarele); … c) să prezinte la control legitimatia de călătorie valabilă; … d) sa nu agreseze fizic şi verbal conducătorul mijlocului de transport, organele de control, ceilalţi călători. … Ordonanţa:Art. 19. – (1) Drepturile operatorilor de transport public local de călători sunt prevăzute în legislaţia în vigoare, precum şi în regulamentele privind efectuarea transportului public local de călători, conform prevederilor contractelor de concesiune.(2) La încheierea contractelor de concesiune se va ţine seama de următoarele principii: … a) încasarea tarifelor aferente transportului public local de călători prestat; … b) actualizarea tarifelor cu indicele preţurilor de consum; … c) modificarea tarifului, în situaţiile de schimbare semnificativă a echilibrului contractual, se realizează numai în cazul în care serviciul nu este subventionat; … d) întreruperea executării transportului public local de călători, în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către autoritatea administraţiei publice locale, conform legislaţiei şi normelor în vigoare. … Norme-cadru19.01. Drepturile operatorilor de transport public local de călători sunt aceleaşi cu ale operatorilor de transport public care efectuează transport judeţean sau intrejudeţean de călători, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (2) din ordonanţa.19.02. Un operator de transport public local de călători are, în principal, următoarele drepturi:a) de a participa la orice licitaţie privind concesionarea transportului public local de călători realizat cu autobuze, microbuze, minibuze, tramvaie şi troleibuze; … b) de a beneficia de clauze contractuale în condiţii egale şi nediscriminatorii în raport cu alţi operatori; … c) de a beneficia de măsuri compensatorii, în cazul rezilierii unilaterale, din cauze neimputabile, a contractului de concesiune înainte de termen; … d) de a beneficia de preemţiune, în cazul reînnoirii contractului de concesiune; … e) de a-şi acoperi cheltuielile şi de a realiza un beneficiu minim acceptat, prin aplicarea tarifelor pentru executarea serviciului concesionat; … f) de a beneficia de cai de atac împotriva sancţiunilor primite din partea autorităţilor competente sau cu privire la nerespectarea unor obligaţii ale autorităţii administraţiei publice locale; … g) de a aplica tarife stabilite pe principiul pieţei libere, când acestea nu fac obiectul subvenţiilor, contractului de concesiune sau al unor limitări aprobate prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz; … h) de a solicita renegocierea contractului de concesiune, în cazul în care continuarea activităţii de transport ar conduce la crearea de prejudicii semnificative. … Ordonanţa:Art. 20. – (1) Operatorii de transport public local de călători au faţă de călători următoarele obligaţii:a) să respecte regulile asumate prin contractul de concesiune; … b) sa servească toţi călătorii, fără discriminare, pe traseele cuprinse în contractul de concesiune; … c) să respecte angajamentele luate prin contractele de concesiune cu privire la indicatorii de performanţă stabiliţi de consiliile locale; … d) sa furnizeze autorităţii administraţiei publice locale informaţiile solicitate şi să asigure accesul la toate informaţiile necesare, în vederea verificării, evaluării, funcţionarii şi dezvoltării transportului public local de călători, în conformitate cu clauzele contractului de concesiune şi cu prevederile legale în vigoare; … e) sa reducă costurile de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale prevăzute de normele legale în vigoare pentru achiziţiile de lucrări, bunuri şi servicii. … (2) Operatorii de transport public local de călători răspund de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1). În cazul neîndeplinirii obligaţiilor, pot fi sancţionaţi contraventional sau poate fi reziliat, în condiţiile legii, contractul de concesiune. … Norme-cadru:20.01. Indicatorii de performanţă stabiliţi de consiliile locale se vor regasi în caietul de sarcini al contractului de concesiune a transportului public local de călători şi se vor referi în special la:a) regularitatea curselor; … b) condiţiile de confort asigurate; … c) gradul maxim de aglomeratie acceptat; … d) obligaţiile privind efortul investitional pentru dezvoltare şi modernizare; … e) pachetul minim de servicii obligatoriu să fie asigurate; … f) obligaţii privind protecţia mediului; … g) asigurarea călătorilor pentru daune şi accidente; … h) reducerea cheltuielilor externe; … i) minimizarea tarifelor aplicate; … j) frecventa curselor pe un traseu; … k) alte prevederi calitative şi cantitative. … 20.02. Prevederile art. 20 alin. (1) lit. e) din ordonanţa se referă la operatorii de transport care beneficiază de subvenţii pentru executarea transportului.Ordonanţa: +
Secţiunea a 2-aAutorizarea operatorilor de transport public local de călătoriArt. 21. – (1) Operatorii de transport, deţinători ai licenţelor eliberate de filiala judeteana a Autorităţii Rutiere Române, care operează în domeniul transportului public local de călători, trebuie să îndeplinească criteriile stabilite prin regulamentul aprobat prin hotărâre a Guvernului.(2) Operatorii de transport public local de călători, existenţi la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, vor fi autorizaţi în termen de un an de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe. … (3) Sunt supuse autorizării atât compartimentele de specialitate ale consiliilor locale, cat şi operatorii de transport public local de călători. … (4) Autorizarea operatorilor de transport care intenţionează sa devină operatori de transport public local de călători va fi o condiţie obligatorie de participare la licitaţiile pentru obţinerea contractelor de concesiune. … (5) Autorizarea este valabilă maximum 5 ani, indiferent de specificul serviciului pentru care s-a făcut autorizarea. La expirarea autorizaţiei operatorul va fi supus, la cerere, unei noi autorizari. … Norme-cadru:21.01. Operatorii de transport public de călători, posesori ai licenţei de transport călători sau ai exemplarului de serviciu al acesteia, valabile, eliberate de filiala judeteana a Autorităţii Rutiere Române, vor putea fi autorizaţi pentru a presta serviciul de transport public local de călători, dacă îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 9 din Regulamentul de funcţionare a comisiei judeţene de autorizare a operatorilor de transport public local de călători (anexa nr. 2 la hotărâre).21.02. Serviciul de specialitate al consiliului local trebuie să monitorizeze toţi operatorii prestatori ai serviciului de transport public local de călători, existenţi la data intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 86/2001, în vederea autorizării acestora pentru prestarea serviciului de transport public local de călători.Procedura de concesionare a transportului public local de călători nu poate fi demarata decât după informarea operatorilor şi după obţinerea autorizaţiei în termenul prestabilit de Ordonanţa Guvernului nr. 86/2001.21.03. În cadrul aparatului propriu al consiliului local se înfiinţează serviciul de specialitate privind transportul public local de călători.Principalele atribuţii ale serviciului de specialitate al consiliului local sunt:a) concesionarea serviciului de transport public local de călători; … b) concesionarea/închirierea prin licitaţie publică a mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente serviciilor de transport public local de călători; … c) crearea unui sistem relational cu operatorii de transport, călătorii, alte instituţii ale statului; … d) tipărirea, gestiunea şi distribuţia legitimatiilor de călătorie; … e) întocmirea documentaţiilor solicitate de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti; … f) stabilirea reţelei de trasee de transport public local de călători, precum şi a programelor de circulaţie pentru fiecare traseu; … g) stabilirea strategiei de dezvoltare a serviciului de transport public local de călători în concordanta cu strategia şi direcţiile de dezvoltare a transportului judeţean, preconizate de consiliul judeţean; … h) urmărirea modului de respectare şi îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatorii de transport autorizaţi; … i) stabilirea modului de formare a tarifelor şi a modului de respectare a acestora de către operatorii de transport; … j) urmărirea modului de subventionare a transportului şi a categoriilor de călători care pot beneficia de aceste subvenţii sau de gratuităţi; … k) urmărirea modului cum sunt ţinute evidentele contabile ale operatorilor de transport care beneficiază de subvenţii; … l) controlul operatorilor de transport privind continuitatea în respectarea criteriilor pe baza cărora s-a realizat autorizarea acestora, precum şi respectarea contractelor de concesiune şi a caietelor de sarcini; … m) întocmirea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, modernizarea sau extinderea transportului local şi a infrastructurii aferente; … n) întocmirea regulamentului de desfăşurare a transportului public local de călători, pentru fiecare tip de transport: auto, tramvaie, troleibuze; … o) ţinerea evidentei în Registrul special a mijloacelor de transport şi a inspecţiilor tehnice periodice valabile; … p) analizarea permanenta a modului de îndeplinire a indicatorilor de performanţă de către operatorii de transport. … Autorizarea operatorilor pentru prestarea serviciului regulat de transport public local de călători sau a serviciului regulat de transport public special de călători este de competenţa comisiilor judeţene a căror componenta se stabileşte prin ordin al prefectului.21.04. Termenul de începere a procedurii de concesionare a transportului public local de călători, aprobat prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, va fi stabilit după obţinerea autorizaţiei de către operatori, în condiţiile normelor-cadru de aplicare a art. 21 alin. (2) din ordonanţa.Până la momentul concesionarii transportului public local de călători, consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate prelungi contractul de prestaţie a unor agenţi economici care executau deja transportul local la data intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 86/2001.21.05. Comisia judeteana va acorda, de regula, autorizarea pentru 5 ani tuturor operatorilor solicitanţi.Pentru cazuri justificate autorizarea poate fi acordată unui operator pentru o perioadă mai mica de 5 ani, fără a constitui prin această măsură un act discriminatoriu. În cazul în care operatorul nu este multumit cu decizia comisiei judeţene de autorizare, poate inainta contestaţie potrivit prevederilor legale.Ordonanţa:Art. 22. – (1) Autorizarea se face de o comisie de autorizare, organizată la nivelul fiecărui judeţ şi al municipiului Bucureşti, compusa din:a) un reprezentant al prefectului; … b) un reprezentant al consiliului judeţean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti; … c) câte un reprezentant al serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului de Interne şi Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale. … (2) Componenta nominală a comisiei de autorizare va fi stabilită prin ordin al prefectului. … (3) Regulamentul de funcţionare a comisiei de autorizare, precum şi criteriile pentru eliberarea autorizaţiei vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe. … Norme-cadru:22.01. Constituirea şi funcţionarea comisiilor judeţene de autorizare şi stabilirea criteriilor privind autorizarea operatorilor de transport se realizează conform prevederilor regulamentului de funcţionare a comisiei judeţene de autorizare.Ordonanţa: +
Secţiunea a 3-aDrepturile şi obligaţiile autorităţilor administraţiei publice localeArt. 23. – (1) Autorităţile administraţiei publice locale şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au competenţa exclusiva cu privire la asigurarea, organizarea, coordonarea şi monitorizarea transportului public local de călători.(2) Consiliile locale sau, după caz, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot adopta hotărâri cu privire la: … a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a infrastructurii rutiere, precum şi a programelor de înfiinţare sau dezvoltare a unor sisteme de transport public local de călători, în condiţiile legii; … b) coordonarea proiectării şi a executării lucrărilor de investiţii în infrastructura într-o conceptie unitară, corelata cu programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor şi de amenajare a teritoriului; … c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, modernizarea şi extinderea dotărilor publice aferente transportului public local de călători, aflate în proprietatea sau în administrarea autorităţilor respective; … d) asocierea intercomunala, în vederea realizării unor investiţii de interes comun în domeniul infrastructurii tehnico-edilitare aferente transportului public local de călători; … e) concesionarea transportului public local de călători, precum şi concesionarea infrastructurii aferente acestuia, aparţinând patrimoniului public; … f) acordarea de facilităţi operatorilor de transport pentru încurajarea dezvoltării transportului public local de călători; … g) contractarea sau garantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii din infrastructura aferentă transportului public local de călători, aparţinând patrimoniului unităţilor administrativ-teritoriale. Contractarea de lucrări noi, extinderi, dezvoltări de capacităţi, reabilitări şi modernizări se face prin licitaţie publică, organizată potrivit legii; … h) elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a regulamentelor de funcţionare a operatorilor de transport care desfăşoară activităţi de transport public local de călători, pe baza normelor-cadru aprobate de Ministerul Administraţiei Publice; … i) stabilirea, aprobarea şi modificarea tarifelor pentru transportul public local de călători, cu respectarea reglementărilor în vigoare; … j) stabilirea subventiei care se plăteşte de la bugetul local pentru acoperirea diferenţei dintre costurile înregistrate de operatorul de transport pentru efectuarea serviciului de transport public local de călători şi sumele efectiv încasate ca urmare a vânzării biletelor şi a abonamentelor; … k) asigurarea resurselor bugetare pentru susţinerea totală sau parţială a costurilor de transport pentru unele categorii defavorizate de călători, stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale. … Norme-cadru:23.01. Consiliile judeţene împreună cu consiliile locale şi, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, împreună cu consiliile sectoarelor vor stabili un program unitar de reabilitare, extindere şi modernizare a infrastructurii rutiere într-o abordare multimodala a reţelelor căilor de comunicaţie judeţene şi locale, precum şi a modurilor de transport public de călători existente sau în perspectiva.Consiliile judeţene vor incuraja şi vor facilita asocierea intercomunala în vederea realizării unor investiţii de interes comun în domeniul infrastructurii tehnico-edilitare, rutiere, feroviare sau de aviatie, după caz, care să asigure dezvoltarea unitară a transportului public de călători judeţean şi interjudetean, în deplina concordanta cu dezvoltarea transportului public local de călători.23.02. Consiliile judeţene împreună cu consiliile locale vor stabili o politica unitară de încurajare a operatorilor de transport public de călători şi în mod special a operatorilor de transport public local, prin crearea unui sistem de facilităţi, în condiţiile legii, şi acordarea acestora atât pentru dezvoltare şi modernizare, cat şi pentru protecţia socială a unor categorii defavorizate de călători.23.03. În condiţiile în care sub autoritatea consiliilor judeţene exista societăţi comerciale sau regii autonome de transport public de călători, care executa transport local, activitatea respectiva se va desfăşura în conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale prezentelor norme-cadru.Mijloacele de transport de călători ale acestor unităţi şi infrastructura aferentă pot fi concesionate/închiriate, operaţiuni realizate concomitent cu procedura de concesionare a transportului public local de călători de către autoritatea administraţiei publice locale.23.04. Pentru încurajarea dezvoltării transportului public local de călători, operatorilor li se pot acorda şi alte facilităţi, în condiţiile legii, respectiv:a) subvenţii privind susţinerea parţială sau totală a costurilor transporturilor; … b) reducerea redeventei de concesiune sau a chiriei, după caz; … c) scutiri de taxe şi impozite locale; … d) acces gratuit la infrastructuri şi utilităţi ţinând de gospodăria comunală; … e) acces preferenţial la facilităţi. … 23.05. Consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor stabili tarifele pentru legitimatiile de călătorie şi condiţiile în care costul transportului va fi subventionat, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 97/1999 privind garantarea furnizarii de servicii publice subvenţionate de transport rutier intern şi de transport pe căile navigabile interioare, republicată.În situaţia în care consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, nu vor subventiona transportul local, tarifele vor fi stabilite cu consultarea operatorilor de transport, în vederea asigurării desfăşurării acestui serviciu public în condiţii de abordare unitară a tarifelor pentru călători şi de eficienta pentru operatori.Ordonanţa:Art. 24. – (1) Contractele de concesiune a transportului public local de călători, precum contractele de concesiune a infrastructurii aferente vor cuprinde, după caz, clauze privitoare la:a) cantitatea şi calitatea serviciului prestat şi la indicatorii de performanţă; … b) trasee; … c) orarul de funcţionare, pe zile şi ore, şi ritmicitatea serviciului; … d) tarifele practicate şi modul de încasare a subventiei, dacă este cazul; … e) modul de indexare a tarifelor; … f) răspunderea contractuală; … g) politica de menţinere şi recalificare a forţei de muncă, precum şi protecţia acesteia, pe durata valabilităţii contractului respectiv; … h) forta majoră; … i) durata contractului; … j) rezilierea contractului; … k) condiţiile în care programele de circulaţie pot fi modificate. … (2) Durata contractului de concesiune a transportului public local de călători se stabileşte de către autoritatea administraţiei publice locale şi nu poate fi mai mica de 5 ani. … (3) Operatorul de transport, titularul contractului de concesiune expirat, are drept de preemţiune dacă participa la o noua licitaţie privind concesionarea transportului public local de călători. … (4) Pierderea valabilităţii licenţei de transport sau a autorizaţiei operatorului de transport are drept consecinţa anularea contractului de concesiune. … Norme-cadru:24.01. La încheierea contractului de concesiune se va tine cont de prevederile Regulamentului-cadru privind concesionarea serviciului regulat de transport public local de călători (anexa nr. 3 la hotărâre).24.02. Dacă termenul de aplicabilitate a contractului de concesiune depăşeşte termenul de valabilitate a autorizaţiei de execuţie a transportului local, aceasta se va reînnoi înainte de expirarea valabilităţii, condiţie în care termenul de aplicabilitate a contractului nu va fi influentat.24.03. În cazul rezilierii contractului de concesiune din iniţiativa concedentului, acesta va aplica procedura prevăzută la art. 6 din Regulamentul de funcţionare a comisiei judeţene de autorizare a operatorilor de transport public local de călători (anexa nr. 2 la hotărâre).Ordonanţa:Art. 25. – (1) Autorităţile administraţiei publice locale au, faţă de operatorii de transport public local de călători, următoarele drepturi:a) sa invite pentru audieri operatorul de transport public local de călători, în vederea semnalarii unor deficiente apărute în executarea contractului de concesiune; … b) sa aprobe ajustarile de tarif propuse de către operatorul de transport public local de călători; … c) sa sanctioneze operatorul de transport public local de călători, în cazul în care acesta nu operează la parametrii de eficienta la care s-a obligat prin contractul de concesiune. … (2) În cazul unor abateri deosebite autorităţile administraţiei publice locale pot rezilia contractul de concesiune a transportului public local de călători şi vor solicita comisiei de autorizare retragerea autorizaţiei operatorului cu care au contract de concesiune a transportului public local de călători. … Norme-cadru:25.01. În invitaţia pentru audieri serviciul de specialitate din cadrul consiliului local va consemna motivul invitatiei şi termenul limita la care operatorul este obligat sa dea curs invitatiei.În cazul în care operatorul solicita aprobarea privind ajustarea tarifelor aplicate, serviciul de specialitate din cadrul consiliului local poate acorda aprobarea respectiva doar în conformitate cu reglementările consiliului local sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti.Regulamentul serviciului de transport public local de călători, întocmit de consiliul local sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, va conţine şi sancţiunile aplicate operatorilor în cazul nerespectării de către aceştia a prevederilor caietului de sarcini, contractului de concesiune şi ale prezentelor norme-cadru.25.02. În cazul încălcării grave a prevederilor caietului de sarcini, primarul localităţii înaintează comisiei de autorizare cererea de retragere a autorizaţiei operatorului de transport, în urma căreia, dacă decizia retragerii rămâne definitivă, serviciul de specialitate din cadrul consiliului local poate propune primarului rezilierea unilaterala a contractului de concesiune.În cazul în care comisia de autorizare nu decide retragerea autorizaţiei, contractul de concesiune nu poate fi reziliat unilateral de către concedent.Ordonanţa:Art. 26. – În exercitarea competentelor şi a responsabilităţilor ce le revin autorităţile administraţiei publice locale vor urmări:a) desfăşurarea transportului public local de călători pe criterii de competitivitate şi concurentialitate; … b) promovarea reabilitării infrastructurii aferente transportului public local de călători; … c) monitorizarea şi controlul periodic al activităţilor de prestare a transportului public local de călători şi luarea de măsuri, în cazul în care operatorul de transport nu asigura performanta pentru care s-a obligat; … d) analiza anuală a indicatorilor de performanţă prevăzuţi în contractul de concesiune; … e) adoptarea normelor locale şi negocierea contractelor de concesiune a transportului public local de călători, precum şi a contractelor de concesiune a infrastructurii aferente acestuia; … f) informarea şi consultarea periodică a călătorilor asupra politicilor de dezvoltare din domeniul transportului public local de călători. … Norme-cadru:26.01. Prevederile art. 26 din ordonanţa vor constitui principalele atribuţii ale serviciului de specialitate din cadrul consiliului local, acestea putând fi completate cu alte prevederi prin hotărâri ale consiliului local, ale consiliului judeţean sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.Ordonanţa:Art. 27. – Autorităţile administraţiei publice locale au, faţă de operatorii de transport public local de călători, următoarele obligaţii:a) asigurarea unui tratament egal şi nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport public local de călători din cadrul comunităţii respective şi a unui mediu de afaceri concurential transparent, prin normele locale adoptate în exercitarea prerogativelor stabilite de prezenta ordonanţă; … b) păstrarea confidenţialităţii informaţiilor, altele decât cele publice, cu privire la activitatea operatorilor de transport public local de călători; … c) achitarea subvenţiilor convenite prin contractul de concesiune. … Norme-cadru:27.01. Prevederile art. 27 din ordonanţa se aplică tuturor operatorilor prestatori de servicii de transport public de călători – local, judeţean sau interjudetean -, indiferent de modul de organizare a acestora şi/sau de forma de proprietate.Ordonanţa:Art. 28. – Mijloacele de transport, precum şi alte bunuri care formează patrimoniul public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale şi care sunt utilizate pentru efectuarea transportului public local de călători şi care constituie infrastructura aferentă acestuia pot fi concesionate sau închiriate, pe perioada concesionarii transportului public local de călători, operatorului cu care s-a încheiat contractul. Operatorul va achită o redeventa sau chirie, după caz, care va fi stabilită prin licitaţie o dată cu acordarea concesiunii sau închirierii.Norme-cadru:28.01. Concesionarea sau închirierea mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente, definită la art. 12 alin. (4) din ordonanţa, se realizează în cazurile şi în condiţiile aprobate prin hotărâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, de către serviciul de specialitate al consiliului local sau serviciul de specialitate al consiliului judeţean, în cadrul aceleiaşi licitaţii pentru concesionarea serviciului de transport public local de călători, pe baza unui caiet de sarcini comun.28.02. Concesionarea sau închirierea mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente transportului public local de călători, proprietate publică şi/sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale, asigura operatorului de transport dreptul de preemţiune în obţinerea contractului de concesionare a serviciului de transport public local de călători posibil de prestat cu mijloacele de transport deţinute, în cadrul aceleiaşi licitaţii.Ordonanţa: +
Capitolul IVSancţiuniArt. 29. – Încălcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravenţională sau penală, după caz.Norme-cadru:(Fără norma de aplicare)Ordonanţa:Art. 30. – (1) Constituie contravenţie, dacă nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât sa constituie infracţiune, potrivit Codului penal, şi se sancţionează cu amendă următoarele fapte:a) prestarea uneia dintre activităţile reglementate de prezenta ordonanţă fără existenta autorizării legale şi/sau fără contract de concesiune, cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei; … b) încredinţarea unui contract de concesiune fără licitaţie publică ori unui operator de transport neautorizat, cu amendă de la 60.000.000 lei la 120.000.000 lei. … (2) Consiliile locale şi judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili, printr-o hotărâre adoptată în condiţiile legii, faptele care constituie contravenţii în domeniul transportului public local de călători, altele decât cele prevăzute la alin. (1) sau în alte reglementări în vigoare. … Norme-cadru:30.01. Consiliile locale, judeţene şi, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili, prin hotărâri proprii, contravenţiile la normele de transport public local de călători, printre care se pot enunta şi următoarele încălcări ale acestora de către operatorii de transport:a) nerespectarea traseelor şi programelor de circulaţie, în transportul public local de călători regulat, de către operatorii respectivi; … b) utilizarea altor mijloace auto de transport de călători decât cele stabilite prin contractul de concesiune şi caietul de sarcini; … c) utilizarea altor tipuri de legitimatii de călătorie decât a celor stabilite prin contractul de concesiune; … d) nerespectarea condiţiilor tarifare stabilite; … e) neoprirea în staţiile prevăzute sau nerespectarea programului de circulaţie; … f) nerespectarea prevederilor privind desfăşurarea transportului în condiţii de siguranţă, confort şi regularitate; … g) nerespectarea condiţiilor de salubrizare a mijloacelor de transport şi a protejării mediului; … h) nerespectarea prevederilor caietului de sarcini şi a contractului de concesionare/închiriere. … Ordonanţa: +
Capitolul VDispoziţii tranzitorii şi finaleArt. 31. – (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe autorităţile administraţiei publice locale din localităţile în care se impune funcţionarea transportului public local de călători, precum şi cele din localităţile în care acesta funcţionează, în conformitate cu reglementările anterioare, vor iniţia procedurile de concesionare a acestor servicii operatorilor de transport.(2) În vederea încheierii contractelor de concesiune consiliile locale din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a elabora şi de a comunică operatorilor de transport existenţi, care efectuează transportul public local de călători, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, caietele de sarcini întocmite conform modelului elaborat de Ministerul Administraţiei Publice. … (3) În termen de 90 de zile de la comunicarea caietelor de sarcini operatorii de transport se pot prezenta la licitaţie, în conformitate cu regulamentul de licitaţie şi cu caietele de sarcini. … (4) În cazul reorganizării operatorilor de transport care au contracte de concesiune, consiliile locale şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot cere renegocierea contractelor sau pot organiza o licitaţie, în scopul desemnării unui nou operator de transport public local de călători. … Norme-cadru:31.01. Pentru iniţierea procedurilor de concesionare a serviciilor de transport public local de călători, autoritatea administraţiei publice locale va urmări şi respectarea prevederilor Regulamentului-cadru privind concesionarea serviciului regulat de transport public local de călători, respectiv ale Regulamentului de funcţionare a comisiei judeţene de autorizare a operatorilor de transport public local de călători.31.02. În interiorul termenului de 90 de zile, după autorizarea operatorilor de transport, se vor organiza şi se vor derula licitaţiile pentru concesionarea transportului public local de călători, precum şi privatizarile, vânzările, concesionarile şi închirierile preconizate.Pentru a fixa data declanşării licitaţiilor pentru concesionarea transportului public local de călători, serviciul de specialitate al consiliului local îşi va corela calendarul desfăşurării acestor proceduri cu activitatea comisiei judeţene de autorizare a operatorilor de transport public local de călători, în sensul că toţi operatorii interesaţi trebuie să beneficieze de sanse egale cu privire la operaţiunea de autorizare, precum şi să poată participa cu oferte la licitaţiile respective.După încheierea operaţiunii de autorizare a operatorilor, în termenele impuse, se poate declansa într-o localitate concesionarea transportului public local de călători.31.03. Consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate organiza renegocierea contractelor de concesiune sau o noua licitaţie, după caz, înainte de termenul de expirare a acestora, în următoarele cazuri:a) contractul de concesiune a fost reziliat din motive imputabile concesionarului; … b) concesionarul nu îşi mai poate realiza obligaţiile privind desfăşurarea transportului public local de călători; … c) când unul sau mai mulţi operatori autorizaţi, membri ai asocierii câştigătoare a licitaţiei, s-au retras din asociere, iar operatorii rămaşi în asociere nu pot prelua sarcinile acestora; … d) când operatorul de transport, reprezentantul asocierii, renunţa la calitatea respectiva; … e) când concesionarul solicita justificat renegocierea. … Ordonanţa:Art. 32. – În cazul extinderii transportului public local de călători pe noi trasee, după încheierea contractului de concesiune, noile trasee vor fi atribuite prin licitaţie publică, operatorul de transport existent beneficiind de dreptul de preemţiune.Norme-cadru:32.01. În cazul în care exista mai mulţi operatori beneficiari ai contractelor de concesiune pentru executarea transportului public local de călători, dreptul de preemţiune se pierde.32.02. În cazul extinderii transportului prin mărirea numărului de curse de pe un traseu, acestea se vor acorda deţinătorului contractului de concesiune pe acel traseu. În cazul refuzului din partea deţinătorului, cursele respective vor fi acordate prin licitaţie.32.03. În cazul extinderii transportului public local pe noi trasee care fac parte dintr-o grupa de trasee, acestea se vor acorda deţinătorului contractului de concesiune pe acea grupa. În cazul în care deţinătorul contractului de concesiune a grupei de trasee refuza sau noile trasee nu fac parte din nici o grupa de trasee, acestea vor fi concesionate prin licitaţie.Ordonanţa:Art. 33. – Contractele de concesiune a transportului public local de călători, încheiate între operatorii de transport şi autorităţile administraţiei publice locale, îşi produc efectele până în momentul încheierii noilor contracte de concesiune a transportului public local de călători, în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe.Norme-cadru:33.01. Titularii contractelor pe baza cărora se prestează în prezent serviciul de transport public local de călători vor beneficia de prelungirea acestora până la momentul finalizarii procedurilor de încheiere a contractelor de concesiune pentru serviciul de transport respectiv.––––-