Vehicule de cale ferată. Conţinutul documentaţiei tehnice pentru proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor – Cod NTF – 103 – 001:2011
Norma tehnică feroviară are caracter obligatoriu.PreambulPrezenta norma tehnică feroviară stabileşte cerinţele privind documentele tehnice care trebuie elaborate pe durata ciclului de viaţă al vehiculelor feroviare, respectiv referitoare la proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare.Prevederile prezentei norme tehnice feroviare se utilizează de către operatorii economici care proiectează vehicule feroviare, constructorii vehiculelor feroviare, reparatorii de material rulant, precum şi de către operatorii de transport feroviar, la întocmirea specificaţiilor tehnice pentru proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare.La baza elaborării prezentei norme tehnice feroviare s-a ţinut seama de prevederile din standarde române care au preluat integral normele europene, de reglementările tehnice şi de normativele în vigoare.Prezenta norma tehnică feroviară se utilizează de către atelierele de proiectare a vehiculelor feroviare, constructorii vehiculelor feroviare, reparatorii de material rulant, precum şi de către operatorii de transport feroviar.Prezenta normă tehnică feroviară este elaborată cu respectarea Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi respectarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi regulile referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, cu modificările ulterioare.Cifrele din parantezele drepte din cuprinsul prezentei norme tehnice feroviare indică documentele de referinţă menţionate în anexa nr. 1 la prezenta normă tehnică feroviară.1. Generalităţi1.1. ScopScopul prezentei norme tehnice feroviare este stabilirea cerinţelor privind documentele tehnice care trebuie elaborate pe durata ciclului de viaţă al vehiculelor feroviare, respectiv referitoare la proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare în conformitate cu documentaţiile tehnice.1.2. Domeniul de aplicarePrevederile prezentei norme tehnice feroviare se utilizează de către operatorii economici care proiectează vehicule feroviare, constructorii vehiculelor feroviare, reparatorii de material rulant, precum şi de către operatorii de transport feroviar, la întocmirea specificaţiilor tehnice pentru proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare.Cerinţele prezentei norme tehnice feroviare nu se aplică produselor legal fabricate şi/sau comercializate în alt stat membru al Uniunii Europene sau în Turcia, ori fabricate într-un stat care face parte din Asociaţia Europeană a Liberului Schimb (EFTA) care este parte contractantă a acordului EEA (Spaţiul Economic European).1.3. Clasa de riscProiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare sunt servicii feroviare critice care se încadrează la clasa de risc "Produse feroviare ale căror defecte antrenează pierderea siguranţei şi securităţii".1.4. DefiniţiiTermenii de specialitate din prezenta normă tehnică feroviară se definesc după cum urmează:a) vehicul feroviar – orice vehicul apt să circule pe propriile roţi pe infrastructura feroviară cu sau fără tracţiune [15]; … b) operator de transport feroviar – persoană juridică română cu capital de stat şi/sau privat a cărei activitate principală constă în efectuarea de servicii de transport feroviar pe infrastructura feroviară, tracţiunea fiind asigurată obligatoriu de acesta [16]; … c) deţinător de vehicul feroviar – cel care exploatează economic, într-o manieră durabilă, un vehicul feroviar, ca mijloc de transport, fie că este proprietarul vehiculului feroviar, fie că are drept de folosinţă asupra lui [15]; … d) fiabilitate – probabilitatea ca un produs să poată realiza o funcţie cerută în anumite condiţii într-un interval de timp dat; [2]; … e) specificaţie tehnică – document care conţine cerinţele tehnice care definesc caracteristicile unei lucrări, unui material, unui produs, unei furnituri sau ale unui serviciu şi care permit să se caracterizeze în mod obiectiv o lucrare, un material, un produs, o furnitură sau un serviciu, astfel încât aceasta/acesta să corespundă utilizării căreia i-a fost destinată de către entitatea contractantă. Aceste prescripţii tehnice pot include calitatea sau aptitudinile de utilizare, securitatea, dimensiunile, precum şi cerinţele aplicabile unui produs, unei furnituri ori ale unui serviciu, în ceea ce priveşte sistemul de asigurare a calităţii, terminologia, simbolurile, încercările şi metodele de încercare, ambalare, marcare şi etichetare; acestea se întocmesc de către executanţi [14]; … f) caiet de sarcini – ansamblul cerinţelor pe baza cărora se elaborează de către fiecare ofertant propunerea tehnică; acestea se întocmesc de către beneficiari [1]; … g) modernizare – lucrări importante de modificare a unui sistem sau unei părţi a unui subsistem care necesită o autorizaţie nouă de punere în funcţiune [14]; … NOTĂ:Prin lucrări de modernizare, principalii parametri şi principalele performanţe ale unui subsistem feroviar sau ale unei părţi a unui subsistem feroviar se modifică şi se aduc la nivelul celor prevăzute în ultimele reglementări tehnice în vigoare;h) sistem feroviar existent – ansamblu constituit din infrastructura feroviară formată din liniile de cale ferată şi instalaţiile fixe ale reţelei feroviare construite sau amenajate pentru transportul feroviar şi transportul feroviar combinat, precum şi materialul rulant proiectat să circule pe această infrastructură [14]; … i) subsistem feroviar – rezultatul împărţirii sistemului feroviar existent [14]; … NOTĂ:Subsistemele feroviare sunt de natură structurală (infrastructură, energie, control şi semnalizare, exploatare şi gestiune a traficului, material rulant) sau de natură funcţională (întreţinere, aplicaţii telematice pentru serviciul de călători şi serviciile de marfă);j) mentenanţă – ansamblul tuturor acţiunilor tehnice şi administrative, inclusiv cele de supervizare, destinate menţinerii sau reintegrării unui produs într-o stare care îi permite să îndeplinească funcţiile cerute [10]; … k) trasabilitate – abilitatea de a reconstrui istoricul, aplicarea sau localizarea a ceea ce este luat în considerare [17]; … l) mentenabilitate – probabilitatea ca o acţiune de mentenanţă dată, pentru o entitate care poate fi folosită în condiţii date, să poată fi efectuată într-un interval de timp dat, când mentenanţa este asigurată în condiţiile date prin utilizarea procedurilor şi resurselor prescrise [2]; … m) reparare – acea parte a întreţinerii corective în care se efectuează acţiuni manuale asupra unui articol [2]; … n) conservare – perioada în care vehiculele feroviare se conservă obligatoriu în conformitate cu prevederile cărţilor tehnice ale vehiculului şi ale ansamblurilor şi subansamblurilor componente; … o) rata internă de rentabilitate (RIR) – rata de actualizare pentru care valoarea actualizată a costurilor este egală cu valoarea actualizată a veniturilor; … p) valoare de actualizare netă – surplusul de capital rezultat la încheierea duratei de viaţă a investiţiei; cu cât este mai mare, cu atât proiectul este mai rentabil; … q) FDMS – acronim însemnând combinaţia dintre fiabilitate, disponibilitate, mentenabilitate şi siguranţă [2]; … r) ciclu de viaţă – intervalul de timp dintre proiectarea unui produs şi scoaterea sa din funcţiune [4]. … 1.5. Clasificarea documentaţiei tehniceDocumentaţia tehnică reprezintă desenele şi documentele scrise care, independent sau împreună, determină componenţa şi construcţia vehiculelor feroviare şi cuprind, după caz, datele privind proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor.Documentaţia tehnică se clasifică conform [7] în următoarele categorii:– documentaţie de studiu;– documentaţie de bază (constructivă);– documentaţie tehnologică;– documentaţie de exploatare;– documentaţie privind modernizarea vehiculelor feroviare;– documentaţie privind repararea vehiculelor feroviare;– documentaţie privind mentenanţa vehiculelor feroviare;– documentaţie privind conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare.Norma este structurată luând în considerare fazele specifice "Ciclului de viaţă" ale unui produs, la fiecare capitol fiind descrise documentele specifice sau făcând trimitere la documente de referinţă [3].1.6. Programul de siguranţă în funcţionareTermenul "siguranţă în funcţionare" cuprinde fiabilitatea, mentenabilitatea, disponibilitatea şi susţinerea logistică a mentenanţei [3].FDMS este o caracteristică de exploatare a unui sistem pe termen lung; este un indicator calitativ şi cantitativ. Fazele ciclului de viaţă al FDMS sunt cuprinse în [2].1.7. Costul ciclului de viaţăCiclul de viaţă al unui sistem reprezintă o succesiune de faze, fiecare conţinând sarcini pe toată durata de viaţă a acestuia.Ciclul de viaţă al unui produs conţine 6 faze principale:– concept şi definire;– proiectare şi dezvoltare;– fabricaţie;– instalare;– exploatare şi întreţinere;– scoatere din exploatare.Costul ciclului de viaţă trebuie să fie în conformitate cu [4].2. Concept şi definire a vehiculelor feroviareFaza de concepţie şi definire a vehiculelor feroviare este faza în care se stabileşte necesitatea producerii vehiculelor feroviare şi se specifică cerinţele lor.Întotdeauna înainte de realizarea unei investiţii trebuie justificată necesitatea şi oportunitatea acesteia. Din punct de vedere economic, evaluarea investiţiilor presupune compararea efortului investiţional cu efectele obţinute.Pentru susţinerea necesităţii producerii vehiculelor feroviare se întocmesc caiete de sarcini şi se elaborează studii de prefezabilitate şi fezabilitate.2.1. Caiete de sarciniÎn conformitate cu prevederile [8], art. 11 lit. b din anexa nr. 3, normele tehnice de produs care se avizează de către beneficiarii finali şi organismele notificate, în vederea omologării tehnice a produselor şi/sau a serviciilor feroviare, sunt caietele de sarcini şi specificaţiile tehnice.Caietul de sarcini este documentul care cuprinde cerinţele minime impuse de beneficiarul unei lucrări în vederea executării acesteia.Caietele de sarcini fac parte integrantă din documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.Caietele de sarcini dezvoltă în scris elementele tehnice menţionate în proiectul tehnic şi prezintă informaţii, precizări şi prescripţii complementare. Ele conţin, în mod obligatoriu, specificaţii tehnice care definesc caracteristici referitoare la nivelul calitativ, tehnic şi de performanţă, siguranţa în exploatare, dimensiuni, sisteme de asigurarea calităţii, terminologie, teste şi metode de testare, ambalare, etichetare, marcare, condiţiile pentru certificarea conformităţii cu standardele relevante.Caietele de sarcini trebuie să precizeze documentele de referinţă şi instituţiile competente de la care prestatorii pot obţine informaţii privind reglementările obligatorii referitoare la protecţia muncii, la prevenirea şi stingerea incendiilor şi la protecţia mediului care trebuie respectate şi care sunt în vigoare la nivel naţional.Autoritatea contractantă are obligaţia de a defini în caietul de sarcini specificaţiile tehnice numai prin referire la:– reglementări tehnice, aşa cum sunt definite în legislaţia internă referitoare la standardizarea naţională, care sunt compatibile cu reglementările comunităţii europene;– standarde naţionale;– standarde naţionale care adoptă standarde europene;– standarde naţionale care adoptă standarde internaţionale;– alte standarde;– fişei UIC (Uniunea Internaţională a Căilor Ferate);– instrucţii.Se interzice indicarea în caietul de sarcini a unor specificaţii tehnice care desemnează produse de o anumită origine/fabricaţie ori procedee speciale care pot avea ca efect favorizarea, respectiv eliminarea unuia sau mai multor ofertanţi.În anexele nr. 2-5 la prezenta normă tehnică feroviară sunt prezentate modele de caiete de sarcini şi specificaţii tehnice.2.2. Studiu de prefezabilitateStudiul de prefezabilitate reprezintă documentaţia care cuprinde datele tehnice şi economice prin care autoritatea contractantă fundamentează necesitatea şi oportunitatea realizării unei investiţii. Conţinutul-cadru al studiului de prefezabilitate este structurat pe două părţi distincte: partea scrisă şi partea desenată [1].Partea scrisă cuprinde:– date generale;– evaluări pentru proiectarea studiului de prefezabilitate şi a studiului de fezabilitate;– date tehnice ale investiţiei;– finanţarea investiţiei.Partea desenată cuprinde:– desenele de execuţie;– borderou (evidenţa desenelor).2.3. Studiu de fezabilitateConceptul de studiu de fezabilitate presupune efectuarea unei analize complexe de marketing, comerciale, tehnice, de management şi financiare a unei investiţii privite ca un sistem dinamic şi deschis de producţie şi comercializare de bunuri şi servicii, precum şi a factorilor angajaţi (resurse umane, capital, resurse materiale şi energetice etc.), cu menţionarea aspectelor juridice definitorii, desfăşurată pe un anumit orizont de timp, luând în considerare şi factorii de risc şi incertitudine.Conţinutul studiului de fezabilitate1. Introducere1.1. Scopul şi obiectivele studiului1.2. Prezentarea pe scurt a operatorului economic1.3. Surse de documentare1.4. Sinteza studiului1.4.1. Produse/Servicii oferite1.4.2. Prezentarea investiţiei1.4.3. Planul de finanţare a investiţiei1.5. Principalele concluzii ale analizei financiare2. Prezentarea operatorului economic2.1. Date de identificare a operatorului economic2.2. Forma juridică2.3. Obiect de activitate2.4. Scurt istoric3. Prezentarea investiţiei3.1. Proiectul – prezentare şi costuri de realizare3.2. Eşalonarea şi graficul de realizare3.3. Planul de finanţare3.4. Calculul amortizării4. Analiza comercială4.1. Produse/Servicii oferite4.1.1. Prezentarea produselor/serviciilor4.1.2. Principalele caracteristici4.1.3. Nivelul de competitivitate pe piaţă4.1.4. Ciclul de viaţă al vehiculelor feroviare4.2. Piaţa şi comercializarea4.2.1. Analiza cererii şi ofertei4.2.2. Estimarea structurii şi volumului cererii pe piaţă4.2.3. Concurenţa4.3. Managementul comercial5. Analiza operaţională5.1. Capacitatea tehnică şi de producţie a operatorului economic5.2. Tehnologii de fabricaţie5.3. Program de fabricaţie5.4. Estimarea cheltuielilor cu forţa de muncă5.5. Estimarea cheltuielilor cu materii prime şi materiale5.6. Influenţa asupra mediului6. Analiza financiară6.1. Analiza veniturilor şi cheltuielilor6.2. Calculul indicatorilor tehnico-economici6.3. Calculul valorii actualizate nete (VAN)6.4. Calculul duratei de recuperare a investiţiei6.5. Calculul ratei interne de rentabilitate (RIR)6.6. Analiza de sensibilitate şi risc7. Concluzii3. Proiectare şi dezvoltareFaza de proiectare şi dezvoltare este acea fază a ciclului de viaţă în decursul căreia se creează şi se întocmesc:3.1. Documentaţia de studiu [7]Documentaţia de studiu este formată din documentele fazelor de studiu şi proiectare premergătoare întocmirii documentaţiei de bază. Acestea cuprind:– caracteristicile şi performanţele cerute vehiculelor feroviare care urmează a fi proiectate;– desenele de execuţie;– breviarele de calcul;– soluţiile tehnice;– memoriul de prezentare;– borderoul (evidenţa desenelor şi a documentelor din proiectul tehnic), conform [7].3.2. Documentaţia tehnologică [7]Documentaţia tehnologică cuprinde documentele necesare execuţiei vehiculelor feroviare conform documentaţiei de bază, şi anume:– stabilirea procesului tehnologic;– descrierea fazelor de lucru;– regimul de lucru;– stabilirea normei de timp;– desene de execuţie;– fişa care cuprinde modificările din documentaţia tehnologică.3.3. Documentaţia de bază (constructivă) [7]Documentaţia de bază (constructivă) este formată din documentele de execuţie a vehiculelor feroviare care cuprind:– soluţiile tehnice;– detalierea componentelor vehiculelor feroviare;– desenele de execuţie;– breviarele de calcul;– memoriul de prezentare;– condiţiile tehnice de calitate.Documentaţia de bază (constructivă) împreună cu documentaţia tehnologică constituie documentaţia tehnică de execuţie.Dacă este cazul, se face modificarea documentaţiei şi se procedează la gestionarea modificărilor [6].De asemenea, eventual, se poate întocmi norma de produs care cuprinde:– standardul naţional sau european ori, în lipsa acestuia,– caietul de sarcini;– specificaţia tehnică.4. FabricareFaza de fabricare este acea fază a ciclului de viaţă în decursul căreia se fabrică produsul. Aceasta cuprinde:4.1. Documentaţia pentru fabricarea prototipuluiDocumentaţia tehnologică cuprinde documentele necesare execuţiei vehiculelor feroviare:– fişe tehnologice;– încercări de performanţă;– încercări de mediu;– încercări de fiabilitate (FDMS).4.2. Program de urmărire a comportării în exploatare:– verificarea aptitudinilor de utilizare;– raportul de comportare în exploatare.4.3. Modificarea documentaţiei:– îmbunătăţirea prototipului;– validarea documentaţiei.4.4. Documentaţie pentru fabricarea în serie:– program de încercări (de fabricaţie);– demonstrarea fiabilităţii, disponibilităţii (FDMS).5. Punere în funcţiuneDocumentele specifice acestei faze sunt conform [9]:– dosar de punere în funcţiune;– autorizaţie de punere în funcţiune;– declaraţie de verificare CE;– certificat de conformitate CE etc.6. Exploatare şi mentenanţăFaza de exploatare şi mentenanţă este faza ciclului de viaţă în decursul căreia orice vehicul feroviar este întreţinut şi susţinut [3].În cursul acestei faze sunt întreprinse, dacă este cazul, acţiuni de mentenanţă preventivă şi corectivă şi se monitorizează performanţa vehiculelor feroviare.6.1. Documentaţia de exploatareAceasta este formată din documentele referitoare la exploatarea vehiculelor feroviare, şi anume:– cartea tehnică a vehiculelor feroviare;– instrucţiuni de exploatare;– documentaţia pentru înmatriculare (certificat de înmatriculare şi carte de identitate) [18; 19];Certificatul de înmatriculare nu poate fi înstrăinat. Cartea de identitate va fi înstrăinată odată cu înstrăinarea vehiculului feroviar noului proprietar;– documentaţie pentru evidenţa parcului de vehicule;– caietul de bord al vehiculelor motoare;– documentaţia pentru culegerea din exploatare a informaţiilor privind defectele şi modul de remediere.6.2 Documentaţia privind mentenanţaMentenanţa reprezintă totalitatea acţiunilor de menţinere sau readucere în starea de funcţionare a produselor. Se deosebesc două tipuri de mentenanţă.Preventivă sau planificată: mentenanţa efectuată la intervale predeterminate ori potrivit criteriilor prescrise şi destinate să reducă probabilitatea producerii unui defect sau deteriorarea funcţionării unei entităţi, ea constă în menţinerea în stare de funcţionare a vehiculului feroviar prin efectuarea anumitelor acţiuni – înlocuiri, reglaje etc.Tipurile de mentenanţă preventivă sunt următoarele:– mentenanţă sistematică, respectiv mentenanţa realizată prin activităţi de întreţinere, reparaţii curente, revizii şi reparaţii capitale, constituite în Planul de exploatare şi reparaţii;– mentenanţa predictivă, cu semnificaţia mentenanţei realizate prin intermediul urmăririi parametrilor de uzură ai elementelor sau subansamblurilor-cheie ale mijloacelor fixe, folosind instrumente specifice (analizatori de uzură, de vibraţii, de ulei etc.), urmând ca intervenţiile de mentenanţă să fie realizate înainte de apariţia defectului.Corectivă sau neplanificată: mentenanţa rezultată în urma recunoaşterii unui defect şi intenţia de a pune vehiculul feroviar într-o stare din care poate îndeplini o funcţie cerută [2].Documentaţia pentru mentenanţă trebuie să cuprindă:– planul de mentenanţă preventivă/corectivă;– manualul de mentenanţă;– caietul de sarcini/specificaţia tehnică;– proceduri de manipulare, depozitare, transport.7. Documentaţia pentru reparare-modernizare vehicule feroviareDocumentaţia tehnică privind reparaţiile vehiculelor feroviare conţine:– caietul de sarcini elaborat de deţinătorul vehiculului feroviar care trebuie să prevadă cerinţele pentru reparaţiile vehiculului feroviar [11];– specificaţia tehnică pentru reparaţiile vehiculului feroviar, elaborată de executantul lucrărilor de reparaţie pe baza caietului de sarcini;– documentaţia tehnică de execuţie (în cazul reparaţiilor cu modernizare).Pentru a asigura trasabilitatea procesului de reparaţie, societăţile reparatoare vor face înregistrări. Modelele formularelor acestora pot fi elaborate de către operatorii de transport feroviar, societăţile reparatoare şi/sau deţinătorii vehiculelor feroviare, vor fi avizate de Autoritatea Feroviară Română – AFER şi fac parte din documentaţia tehnică de reparaţie.Date referitoare la reviziile şi reparaţiile vehiculelor feroviare se regăsesc în [11].Structura caietului de sarcini pentru reparaţii planificate la vehiculele feroviare este prezentată în anexa nr. 2 la prezenta normă tehnică feroviară.Documentaţia de modernizarePrin conceptul de modernizare a vehiculelor feroviare se înţelege orice lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a subsistemului feroviar care aduce o îmbunătăţire a randamentului general al subsistemului.Notă: Prin lucrările de modernizare principalii parametri şi principalele performanţe ale unui subsistem sau a unei părţi a subsistemului se modifică şi se aduc la nivelul celor prevăzute în reglementările în vigoare.Pentru vehiculele modernizate este necesar ca în caietele de sarcini/specificaţiile tehnice pentru modernizare proprietarii vehiculului să prevadă indicatori de:– siguranţă;– fiabilitate;– mentenabilitate;– disponibilitate;– poluare;– rapiditate;– cost redus, dar nu în detrimentul celorlalţi factori.Vehiculele feroviare care au depăşit durata de serviciu prevăzută în [11] sau durata de serviciu stabilită de proiectant/constructor pentru vehiculele care nu sunt cuprinse în [11] vor fi modernizate în vederea solicitării acordării unei noi durate de funcţionare.Vehiculele feroviare modernizate vor fi supuse procedurilor de omologare tehnică/certificare.Avizul tehnic pentru menţinerea în funcţiune a vehiculelor feroviare care au depăşit durata normală de funcţionare/durata de serviciu se acordă conform [19].Pentru vehiculele feroviare reînnoite (fiabilizate) şi pentru cele modernizate este necesar ca în caietele de sarcini/specificaţiile tehnice pe reînnoire sau modernizare proprietarii vehiculelor să prevadă indicatori de fiabilitate, mentenabilitate şi disponibilitate. Pentru determinarea acestora se recomandă utilizarea prevederilor din [2].Documentaţia privind conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviareÎn situaţiile în care vehiculele feroviare nu se utilizează pe perioade mai mari de 6 luni, acestea se vor conserva obligatoriu în conformitate cu prevederile cărţilor tehnice ale vehiculului şi ale ansamblurilor şi subansamblurilor componente.Ansamblurile şi subansamblurile care nu trebuie conservate se depozitează în condiţiile prevăzute în cărţile tehnice ale acestora.După expirarea perioadei de conservare, vehiculul care a fost conservat se introduce în exploatare numai după efectuarea reviziei sau reparaţiei planificate la care vehiculul era scadent înainte de conservare.Deconservarea vehiculului feroviar se face în conformitate cu prevederile din cărţile tehnice sau instrucţiunile de utilizare întocmite de fabricant.Pentru perioade de neutilizare mai mari decât cea menţionată mai sus repunerea în circulaţie a vehiculului care nu a fost conservat se va face numai după efectuarea cel puţin a unei reparaţii de tip RR (reparaţie cu ridicare) pentru vehiculele feroviare motoare sau tip RP (reparaţie periodică) pentru vagoane.8. Scoatere din exploatareDurata de viaţă utilă a vehiculelor feroviare se încheie atunci când exploatarea devine nerentabilă datorită costurilor ridicate de mentenanţă sau altor factori ori atunci când vehiculul feroviar devine uzat din punct de vedere tehnic.Scoaterea din exploatare este faza în decursul căreia produsul este îndepărtat de la locul de utilizare [12].Componenţa obligatorie a fiecărei categorii de documentaţie, precum şi alte documente specifice componente ale acestora se stabilesc prin reglementări legale sau, în lipsa acestora, prin acord între părţi. +
Anexa 1LISTAdocumentelor de referinţă[1] Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, conţinutului şi modului de utilizare a Documentaţiei standard pentru elaborarea şi prezentarea ofertei pentru achiziţia publică de servicii, cu completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 27 iunie 2001.[2] SR EN 50126:2003 Aplicaţii feroviare. Specificarea şi demonstrarea fiabilităţii, disponibilităţii, mentenabilităţii şi siguranţei (FDMS).[3] SR CEI 60300-2:2000 Managementul siguranţei în funcţionare. Partea 2: Elementele şi sarcinile programului de siguranţă în funcţionare.[4] SR CEI 60300-3-3:2004 Managementul siguranţei în funcţionare. Partea 3-3: Ghid de aplicare – Evaluarea costului ciclului de viaţă[5] SR CEI 60300-3-4:2001 Managementul siguranţei în funcţionare. Partea 3: Ghid de aplicare. Secţiunea 4: Ghid pentru specificarea cerinţelor siguranţei în funcţionare.[6] SR EN 15016-3:2005 Desene tehnice. Aplicaţii feroviare. Partea 3: Gestionarea modificărilor documentelor tehnice.[7] STAS 6269-90 Documentaţie tehnică în construcţia de maşini.[8] Ordinul ministrului transporturilor nr. 290/2000 privind admiterea tehnică a produselor şi/sau serviciilor destinate utilizării în activităţile de construire, modernizare, întreţinere şi de reparare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, pentru transportul feroviar şi cu metroul, cu modificările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 bis din 25 septembrie 2000.[9] Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.545/2008 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea punerii în funcţiune a subsistemelor structurale componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România, publicat în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 4 din 5 ianuarie 2009.[10] SR EN 13460:2003 Mentenanţă. Documente pentru mentenanţă.[11] Ordinul ministrului transporturilor nr. 315/2011 privind aprobarea Normativului feroviar „Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 iunie 2011.[12] Hotărârea Guvernului nr. 12/1996 privind aprobarea scoaterii din funcţiune şi a valorificării, de către Regia Autonomă „Societatea Naţională a Căilor Ferate Române”, a materialului rulant amortizat integral şi a deşeurilor metalice feroase şi neferoase, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13 din 20 ianuarie 1996.[13] Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislaţiei Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a produselor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 26 august 2010.[14] Hotărârea Guvernului nr. 877/2010 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 28 septembrie 2010.[15] Convenţia privind transporturile internaţionale feroviare (COTIF), semnată la Berna la 9 mai 1980, modificată prin Protocolul din 3 iunie (Protocolul 1999), semnat la Vilnius la 3 iunie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 538 şi 538 bis din 1 septembrie 2001.[16] Ordinul ministrului transporturilor nr. 535/2007 privind aprobarea normelor pentru acordarea licenţei de transport feroviar şi a certificatelor de siguranţă în vederea efectuării serviciilor de transport feroviar pe căile ferate din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 26 iulie 2007.[17] SR EN ISO 9000/2006 Sisteme de management al calităţii. Principii fundamentale şi vocabular.[18] Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.193/2004 pentru aprobarea Normelor privind înmatricularea şi acordarea marcajului unificat de identificare a vehiculelor de transport feroviar şi cu metroul, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 13 august 2004.[19] Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.484/2008 pentru aprobarea Normelor privind acordarea avizului tehnic vehiculelor feroviare care au depăşit durata normală de funcţionare/durata de serviciu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 861 din 20 decembrie 2008.[20] Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.405/2006 privind aprobarea Normei tehnice feroviare „Vehicule de cale ferată. Vagoane de marfă. Prescripţii tehnice pentru reparare”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 855 şi 855 bis din 18 octombrie 2006. +
Anexa 2la norma tehnică feroviarăSTRUCTURAcaietului de sarcini pentru reparaţii planificate la vehicule feroviare1. Generalităţi1.1. Obiect1.2. Domeniu de aplicare1.3. Clasa de risc1.4. Definiţii (dacă este cazul)1.5. Documente de referinţă [instrucţii, prescripţii tehnice, fişe UIC (Uniunea Internaţională a Căilor Ferate), reglementări şi norme tehnice feroviare, standarde, instrucţii de reparare]2. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei, sănătatea şi securitatea persoanelor, protecţia mediului, fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea, asigurarea calităţii2.1. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei2.2. Cerinţe privind sănătatea şi securitatea persoanelor2.3. Cerinţe privind protecţia mediului2.4. Cerinţe privind fiabilitatea şi disponibilitatea2.5. Cerinţe privind compatibilitatea tehnică2.6. Cerinţe privind asigurarea calităţii3. Nomenclatorul lucrărilorNomenclatorul lucrărilor se întocmeşte în conformitate cu cerinţele din documentaţia tehnică.4. Încercările şi verificările care trebuie efectuate la vehiculele feroviare după reparareLista încercărilor şi documentelor de referinţă5. Recepţia lucrărilor6. Garanţii6.1. Clauze de garanţie6.2. Termene de garanţie7. Documentele care însoţesc vehiculele revizuite sau reparate7.1. Declaraţie de conformitate7.2. Cartea tehnică completată conform reglementărilor7.3. Documentaţia tehnică (fişe de măsurători, protocoale de încercări)7.4. Fişa de inventariere +
Anexa 3la norma tehnică feroviarăSTRUCTURAspecificaţiei tehnice pentru elaborarealucrărilor de fabricare a vehiculelor feroviare1. Generalităţi1.1. Obiect1.2. Domeniu de aplicare1.3. Clasa de risc1.4. Tipuri, sortimente, calităţi1.5. Documente de referinţă [instrucţii de reparaţii, fişe UIC (Uniunea Internaţională a Căilor Ferate), reglementări şi norme tehnice feroviare, standarde, prescripţii tehnice]1.6. Durata de funcţionare normală şi durata de viaţă2. Condiţii de mediu2.1. Condiţii de mediu ambiant2.2. Condiţii de mediu în funcţionare2.3. Condiţii de mediu la transport2.4. Condiţii de mediu la depozitare3. Caracteristici tehnice3.1. Caracteristici constructive3.2. Caracteristici funcţionale3.3. Caracteristici specifice şi energetice (dacă este cazul)3.4. Caracteristici ergonomice3.5. Caracteristici privind mentenanţa4. Condiţii tehnice de calitate4.1. Materiale4.2. Forme şi dimensiuni4.3. Caracteristici fizice, chimice, mecanice4.4. Condiţii privind execuţia4.5. Condiţii privind aptitudinile de utilizare4.6. Condiţii privind securitatea la utilizare4.7. Condiţii privind comportarea la acţiunea factorilor de mediu înconjurător4.8. Condiţii privind protecţia împotriva coroziunii4.9. Condiţii privind securitatea omului4.10. Condiţii privind acţiunea produsului asupra mediului4.11. Condiţii privind dependabilitatea (fiabilitate, durabilitate, mentenabilitate, disponibilitate):– indicatori de fiabilitate şi mentenabilitate;– durata de viaţă;– nivel mediu de solicitare în exploatare;– tipuri de revizii şi reparaţii preventive şi periodicitatea efectuării.5. Condiţii generale de asigurare a calităţii5.1. Documentaţia de execuţie5.2. Lista componentelor critice5.3. Recepţia materialelor şi produselor de la furnizori5.4. Condiţii tehnice implicite (referire la standarde şi reglementări tehnice care precizează condiţiile generale nespecificate în documentaţia de execuţie)6. Reguli pentru verificarea calităţii6.1. Categorii de încercări:– încercări de tip;– încercări de lot;– încercări periodice;– încercări de fiabilitate.6.2. Lista verificărilor/încercărilor7. Metode de încercare şi control7.1. Metoda de încercare (pentru fiecare condiţie tehnică de la cap. 4)7.2. Metode de control8. Marcare, conservare, ambalare, transport, depozitare8.1. Marcare8.2. Conservare8.3. Ambalare8.4. Transport8.5. Depozitare9. Complet de livrare9.1. Documente:– certificat de calitate şi garanţie;– declaraţie de conformitate;– instrucţiuni de întreţinere, reparare, exploatare;– cartea tehnică a produsului.9.2. Piese de schimb şi accesorii10. Garanţii10.1. Clauze de garanţie10.2. Termen de garanţie +
Anexa 4la norma tehnică feroviarăSTRUCTURAspecificaţiei tehnice pentru produse procesate1. Generalităţi1.1. Obiect1.2. Domeniu de aplicare1.3. Tipuri, sortimente1.4. Notare1.5. Simbolizare1.6. Clasa de risc1.7. Documente de referinţă2. Condiţii tehnice de calitate2.1. Caracteristici fizice, chimice, mecanice2.2. Condiţii privind acţiunea produsului asupra mediului2.3. Condiţii privind execuţia2.4. Condiţii privind securitatea la utilizare2.5. Condiţii privind securitatea omului3. Cerinţe generale de asigurare a calităţii3.1. Recepţia materialelor3.2. Lista echipamentelor de încercare, măsurare, verificare4. Reguli pentru verificarea calităţii4.1. Categorii de încercări:– încercări de tip;– încercări de lot;– încercări periodice.4.2. Lista verificărilor/încercărilor necesare5. Metode de încercare5.1. Metoda de încercare5.2. Metode de control6. Tehnologia de aplicare7. Marcare, conservare, ambalare, transport, depozitare7.1. Marcare7.2. Conservare7.3. Ambalare7.4. Transport7.5. Depozitare8. Documente8.1. Certificat de calitate8.2. Declaraţia de conformitate8.3. Instrucţiuni de utilizare9. Garanţii9.1. Clauze de garanţie9.2. Termen de garanţie +
Anexa 5la norma tehnică feroviarăSTRUCTURAspecificaţiei tehnice pentru serviciile deîntreţinere şi reparaţii planificate la vehiculele feroviare1. Generalităţi1.1. Obiect1.2. Domeniu de aplicare1.3. Clasa de risc1.4. Documente de referinţă (instrucţii de reparaţii, fişe UIC [Uniunea Internaţională a Căilor Ferate], reglementări şi norme tehnice feroviare, standarde, prescripţii tehnice)2. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei, sănătatea şi securitatea persoanelor, protecţia mediului, fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea, asigurarea calităţii2.1. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei2.2. Cerinţe privind sănătatea şi securitatea persoanelor2.3. Cerinţe privind protecţia mediului2.4. Cerinţe privind fiabilitatea şi disponibilitatea2.5. Cerinţe privind compatibilitatea tehnică2.6. Cerinţe privind asigurarea calităţii3. Nomenclatorul lucrărilorSe introduce nomenclatorul de lucrări din caietul de sarcini elaborat de deţinătorul vehiculului, elaborat în conformitate cu cerinţele menţionate în documentaţia tehnică.4. Încercări/Verificări executate pe flux (pe standuri) şi finale pe produsul finitLista încercărilor şi verificărilor trebuie să conţină coloanele:Pentru ansambluri şi subansambluri:– număr curent;– ansamblul/subansamblul verificat;– denumirea parametrului/caracteristicii care se măsoară/verifică;– valoarea-limită admisă la ieşirea din reparaţie şi documentul de referinţă care o impune;– documentul pe care se înregistrează rezultatele verificărilor (numărul/codul fişelor de măsurători);– tipul reparaţiei.5. Documentele pentru înregistrarea rezultatelor încercărilor/verificărilorSe vor anexa la specificaţia tehnică (ST) modelele documentelor (fişe de măsurători, protocoale, buletine de analiză) care trebuie să conţină limitele admise în exploatare, pentru parametri funcţionali şi pentru uzurile pieselor cuplelor de frecare.6. Lista standurilor şi a dispozitivelor speciale utilizate pentru verificarea şi controlul subansamblurilor implicate în siguranţa circulaţiei (osii montate, boghiuri, frână etc.)7. Măsuri pentru protecţia mediului8. Recepţia lucrărilor9. Garanţii9.1. Clauze de garanţie9.2. Termene de garanţie10. Documentele care însoţesc produsele reparate10.1. Declaraţia de conformitate10.2. Cartea tehnică/Fişa de inventariere10.3. Documentaţia tehnică (fişe de măsurători, protocoale de încercări) pentru vehicul şi principalele subansambluri, solicitate de deţinătorul vehiculului prin caietul de sarcini sau prin contractele de reparaţii–-