NORMA SANITARĂ VETERINARA din 20 august 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 737 din 9 octombrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 772 08/08/2005
ActulABROGAT DEORDIN 68 13/07/2005
ActulABROGAT DEORDIN 859 09/08/2005
ActulABROGAT DEORDIN 442 11/08/2005
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 772 08/08/2005
ActulABROGAT DEORDIN 68 13/07/2005
ActulABROGAT DEORDIN 859 09/08/2005
ActulABROGAT DEORDIN 442 11/08/2005
ActulREFERIT DEORDIN 8 20/05/2004
ActulREFERIT DEGHID 20/05/2004
ActulREFERIT DEPLAN 20/05/2004
ActulAPROBAT DEORDIN 377 20/08/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 377 20/08/2002

privind Sistemul rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor



 + 
Capitolul 1Prevederi generale + 
Articolul 1(1) Prezenta norma sanitară veterinara stabileşte măsurile pentru aplicarea la nivel naţional a unui sistem rapid de alerta în domeniul veterinar. Prevederile prezentei norme sanitare veterinare se aplică în domeniul producţiei şi comercializării alimentelor de origine animala şi furajelor.(2) Prezenta norma sanitară veterinara nu se aplică:a) produselor farmaceutice veterinare;b) animalelor;c) produselor contaminate radioactiv ca urmare a unui accident nuclear.
 + 
Articolul 2Sistemul rapid de alerta în domeniul veterinar, denumit Sistemul rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor, se creează în scopul:a) prevenirii patrunderii pe piaţa sau returnarii de pe piaţa a alimentelor de origine animala care prezintă un risc major pentru sănătatea consumatorilor;b) prevenirii patrunderii în consumul animalelor a unor furaje care pot afecta indirect sănătatea consumatorilor;c) informării rapide la cele trei niveluri, central, judeţean şi local, asupra problemelor sau riscurilor cu privire la produsele alimentare de origine animala şi la furajele care nu îndeplinesc cerinţele impuse de siguranţă alimentara, astfel încât acestea pot sa constituie un factor de risc în lantul alimentar pentru consumatori.
 + 
Articolul 3Principalele obiective ale Sistemului rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor sunt următoarele:a) schimbul rapid de informaţii între Comisia Europeană şi autoritatea veterinara centrala a României, denumita în continuare Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara;b) schimbul rapid de informaţii între institutele centrale sanitare veterinare şi Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara;c) schimbul rapid de informaţii între direcţiile sanitare veterinare judeţene şi Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara;d) schimbul rapid de informaţii între laboratoarele sanitare veterinare şi direcţiile sanitare veterinare judeţene:e) schimbul rapid de informaţii între circumscripţiile sanitare veterinare pentru controlul produselor de origine animala şi direcţiile sanitare veterinare judeţene.
 + 
Capitolul 2Structura şi modul de operare a Sistemului rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor + 
Articolul 4Structura Sistemului rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor se bazează pe informaţiile transmise/primite la şi/sau de la nivel central, judeţean şi local de către Comisia Europeană sau alte tari terţe, Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara, institutele centrale veterinare, direcţiile sanitare veterinare judeţene, laboratoarele sanitare veterinare de stat, circumscripţiile sanitare veterinare pentru controlul produselor de origine animala.
 + 
Articolul 5(1) Sistemul rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor operează prin transmiterea de informaţii sub forma de notificare scrisă în formularul-tip. Transmiterea se efectuează prin fax sau e-mail în sistem automat cu circuit închis.(2) În cazul informaţiilor primare transmise/primite de circumscripţiile sanitare veterinare pentru controlul produselor de origine animala, acestea se pot notifica şi telefonic.(3) Circuitul informatiei pentru notificare în cadrul Sistemului rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor este prezentat în anexa nr. 5.
 + 
Capitolul 3Criterii de baza ale informării şi notificării + 
Articolul 6(1) Criteriile de baza pentru notificarea autorităţii veterinare sunt cunoaşterea sau suspiciunea ca:a) un aliment prezintă un risc important pentru sănătatea şi protecţia consumatorilor;b) un produs furajer prezintă un risc pentru sănătatea şi protecţia consumatorilor, în cazul produselor obţinute de la animale care au fost hranite cu astfel de furaje.(2) Categoriile de risc şi definiţiile acestora utilizate în Sistemul rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor sunt cuprinse în anexa nr. 1.Notificarea pentru Sistemul rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor
 + 
Articolul 7(1) În cazul în care autorităţile veterinare judeţene sau locale obţin informaţii care suspicioneaza existenta unei probleme care provine din teritoriu sau din afară propriului teritoriu, acestea trebuie să parcurga imediat următoarele etape pentru a informa Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara:a) stabilirea destinaţiei – informaţia va fi comunicată punctului oficial de contact prin intermediul punctului naţional de contact oficial, conform anexei nr. 4;b) structura mesajului – informaţia va fi comunicată sub forma de notificare oficială, prin completarea şi transmiterea formularului-tip, conform anexelor nr. 2 şi 3;c) conţinutul mesajului – informaţia trebuie fie completa şi, în special, va trebui să se răspundă la întrebările din formularul pentru notificare, care sunt marcate cu asterisc. Atunci când informaţia nu este disponibilă, acest lucru trebuie menţionat.(2) Lipsa unei informaţii complete nu trebuie să împiedice transmiterea unei notificări urgente.(3) Notificările care au caracter de urgenta trebuie să fie completate înainte de a fi expediate.Utilizarea formularului pentru notificare
 + 
Articolul 8(1) Formularele pentru notificare trebuie completate cat mai clar şi cu caractere suficient de mari, astfel încât notificările sa rămână lizibile, de preferinta cu litere majuscule.(2) La pct. 3 al formularului de notificare din anexa nr. 3 trebuie să fie menţionate categoria şi codul din Tariful vamal de import al României.(3) La pct. 4 al formularului de notificare din anexa nr. 3 trebuie menţionată denumirea produsului, după caz, în limba latina, pentru denumirea unor animale, plante, microorganisme etc.(4) La pct. 11 şi 13 ale formularului de notificare din anexa nr. 3 se va menţiona adresa completa.(5) La pct. 14a) şi/sau 14b) ale formularului de notificare din anexa nr. 3 trebuie menţionată destinaţia finala la import/export, din care să rezulte dacă este necesar să se ia măsuri în sensul Sistemului rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor.(6) La pct. 16 al formularului de notificare din anexa nr. 3 trebuie menţionat rezultatul analizelor de laborator şi, după caz, va fi ataşată o copie a buletinului de analiza emis de laboratorul sanitar veterinar autorizat, din care să rezulte iniţial determinarea cantitativă.
 + 
Articolul 9Modelul formularului pentru notificare este prevăzut în anexele nr. 2A, 2B şi 3.Clasificarea notificărilorNotificările se clasifica după cum urmează:1. Clasificarea primara a notificărilor se face astfel:a) notificare originala – notificarea care se transmite pe formularul-tip în Sistemul rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor, cu privire la un nou caz în care produsul pune în pericol sănătatea consumatorului;b) notificare adiţională – notificarea care se transmite pe formularul-tip în Sistemul rapid de alerta în domeniul alimentelor de origine animala şi furajelor, cu privire la o alta notificare transmisă deja, dar care o completează pe cea iniţială cu date asupra numărului de lot, locului/tarii de origine sau producătorului/distribuitorului;c) informaţii suplimentare – informaţiile furnizate după notificare şi care ar putea prezenta interes pentru autorităţile veterinare naţionale.2. Notificările de urgenta se clasifica în notificare de tip alerta şi notificare de tip non-alerta, după cum urmează:a) notificarea de tip alerta este prevăzută în anexa nr. 2A şi se utilizează pentru:1. un produs necorespunzător, care poate avea consecinţe imediate, importante, negative asupra sănătăţii sau poate provoca moartea;2. un produs periculos care poate avea consecinţe negative temporare asupra sănătăţii;3. cazul în care exista posibilitatea ca alimentul să fie consumat de grupuri vulnerabile de consumatori – copii, femei gravide, bătrâni;4. cazul în care exista riscul unei posibile contaminari incrucisate cu alte produse depozitate sau comercializate;5. cazul în care a fost identificata o problemă de asigurare a calităţii în producere sau comercializare şi care afectează siguranţa alimentului;b) notificarea de tip non-alerta este prevăzută în anexa nr. 2B şi se utilizează pentru:1. un produs care este posibil să aibă consecinţe asupra sănătăţii consumatorului;2. neconformităţi care nu constituie un risc imediat;3. un produs sechestrat din motive sanitare veterinare;4. rezultate de laborator care depăşesc termenul de 15 zile pentru produsele de origine animala care nu rămân expuse un timp îndelungat pe piaţa, în funcţie de tipul produsului;5. informarea asupra evoluţiei unei probleme cu privire la siguranţa alimentara, care ar putea prezenta interes pentru autorităţile veterinare.
 + 
Capitolul 4Măsuri de reactie pre- şi postnotificare care se iau de către autoritatea veterinara + 
Articolul 10Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara trebuie să transmită direcţiilor sanitare veterinare judeţene toate cazurile urgente notificate de către Comisia Europeană sau alte tari terţe şi să se asigure ca acestea au fost transmise la nivel local pentru a fi luate măsurile corespunzătoare.
 + 
Articolul 11Autoritatea veterinara competenţa locală, respectiv circumscripţia sanitară veterinara pentru controlul produselor de origine animala, va transmite direcţiei sanitare veterinare judeţene sau a municipiului Bucureşti informaţii asupra pericolului pentru sănătatea omului şi/sau a animalelor şi măsurile întreprinse la nivel local.
 + 
Articolul 12Autoritatea veterinara competenţa judeteana, respectiv direcţia sanitară veterinara judeteana, dispune pe baza informaţiilor inspecţia la producător sau importator/exportator de către autoritatea veterinara competenţa teritorial şi efectuarea unui raport complet cu furnizarea de informaţii referitoare la distribuţia către alţi beneficiari sau distribuitori – lista beneficiarilor/distribuitorilor.
 + 
Articolul 13Autoritatea veterinara competenţa judeteana, respectiv direcţia sanitară veterinara judeteana, dispune pe baza informaţiilor raportului de inspecţie şi a rezultatelor de laborator extinderea prelevarilor de probe, oprirea producţiei, retragerea autorizaţiei sau alte măsuri legale în vigoare, care nu au fost luate la nivel local.
 + 
Articolul 14Autoritatea veterinara competenţa judeteana, respectiv direcţia sanitară veterinara judeteana, comunică Institutului de Igiena şi Sănătate Publică Veterinara rezultatele analizelor efectuate asupra probelor recoltate şi trimite, după caz, probe complementare în vederea confirmării rezultatelor.
 + 
Articolul 15(1) Autoritatea veterinara competenţa judeteana, respectiv direcţia sanitară veterinara judeteana, notifica Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare orice situaţie care necesita notificarea tipurilor de alerta sau non-alerta.(2) Autoritatea sanitară veterinara judeteana, respectiv direcţia sanitară veterinara judeteana, şi autoritatea sanitară veterinara locală sunt obligate sa informeze Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara asupra oricărei schimbări a situaţiilor de urgenta.(3) Autoritatea sanitară veterinara judeteana, respectiv direcţia sanitară veterinara judeteana, este obligată sa informeze Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara despre toate cazurile urgente atât în timpul, cat şi în afară orelor de program.
 + 
Articolul 16Institutul de Igiena şi Sănătate Publică Veterinara notifica Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare orice situaţie în care se confirma rezultatele de laborator.
 + 
Articolul 17Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara notifica, după caz, Ministerului Sănătăţii şi Familiei şi Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor orice situaţie care necesita notificarea tipurilor de alerta sau non-alerta.
 + 
Articolul 18Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara notifica Comisiei Europene orice situaţie care necesita notificarea tipurilor de alerta sau non-alerta.
 + 
Articolul 19Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara înregistrează orice notificare din partea Comisiei Europene şi ia măsurile necesare corespunzătoare pentru protecţia sănătăţii publice şi a sănătăţii animalelor în conformitate cu legislaţia veterinara în vigoare.
 + 
Articolul 20(1) În toate cazurile de urgenta, în funcţie de gradul de risc, atunci când au fost notificate produse periculoase pentru sănătatea oamenilor şi/sau a animalelor Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara, în conformitate cu legislaţia veterinara în vigoare, va lua măsuri pentru:a) organizarea controalelor cu privire la siguranţa produselor şi furajelor, chiar dacă acestea au fost comercializate deja pe piaţa, înainte sa ajungă în consum;b) colectarea tuturor informaţiilor necesare de la toate părţile implicate;c) recoltarea de probe din produsele incriminate sau din fragmente rămase din aceste produse suspecte care fac obiectul controalelor sanitare veterinare pentru siguranţa alimentelor;d) sechestrarea produselor şi atenţionarea, după caz, a tuturor celor care produc, depozitează, transporta şi valorifica astfel de produse;e) informarea, după caz, în timp optim a tuturor celor care pot fi expusi riscului ca urmare a consumului sau contactului cu aceste produse;f) interzicerea, după caz, pentru o perioadă determinata a circulaţiei acestor produse şi transmiterea instrucţiunilor precise privind procedurile de manipulare şi depozitare;g) interzicerea punerii pe piaţa a acestor produse şi asigurarea ca exista indicaţii precise asupra pericolului pe care îl prezintă;h) organizarea şi luarea unor măsuri imediate, după caz, pentru denaturarea şi distrugerea acestor produse în condiţii de siguranţă.(2) Măsurile luate la nivel central, judeţean şi local de către autorităţile veterinare competente sunt obligatorii pentru:a) agenţii care produc, proceseaza, depozitează, transporta şi valorifica produse de origine animala şi/sau furaje pe întreg lantul de la materiile prime la produsele finite;b) orice alte persoane fizice sau juridice, după caz, care sunt implicate în luarea măsurilor de prevenire a riscurilor apărute de la aceste produse.
 + 
Articolul 21(1) Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara poate adopta acte normative sau prevederi administrative suplimentare prezentei norme sanitare veterinare pentru a se asigura implementarea în conformitate cu prevederile acesteia.(2) Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara va lua măsurile administrative sau penale adecvate pentru a sanctiona orice încălcare a prevederilor prezentei norme sanitare veterinare.(3) Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara îşi rezerva dreptul de a modifica, a completa sau a abroga total sau parţial prevederile prezentei norme sanitare veterinare.
 + 
Articolul 22Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta norma sanitară veterinara.
 + 
Anexa 1––-la norma sanitară veterinara–––––––––-CATEGORIILE DE RISCutilizate în Sistemul rapid de alerta îndomeniul alimentelor de origine animala şi furajelor1. Microbiologic şi parazitologicSursa contaminarii are o origine microbiologica sau parazitara.2. ChimicNatura riscului este rezultatul unui proces chimic intrinsec, contaminare chimica directa sau acumularea unor metaboliti.3. Modificări organolepticeAspectul, mirosul sau consistenta produsului este modificată.4. EtichetareDe pe eticheta lipsesc informaţii importante, ceea ce poate duce la un posibil risc pentru consumator.5. Efecte adverseNatura riscului poate avea efecte adverse severe asupra consumatorului, care ar fi putut fi prevenit dacă produsul ar fi fost corect etichetat.6. FalsificareProdusul a fost falsificat fie în scop fraudulos, fie accidental şi prin aceasta reprezintă un risc pentru consumator.7. Corpuri străineProdusul conţine substanţe sau particule străine care pot periclita siguranţa produsului şi sănătatea consumatorului.8. AmbalajAmbalajul unui produs este într-o stare care presupune un risc de contaminare a produsului sau este un ambalaj confectionat din materiale nesigure.9. RadiatiiProdusul este contaminat radioactiv peste nivelurile de radioactivitate fixate pentru produsul în cauza.10. Ameninţări directe sau citateProdusele au fost contaminate accidental sau intentionat. Notificările în acest caz sunt întocmite pentru a furniza informaţii corecte autorităţilor sanitare veterinare, astfel încât măsurile care se pot lua să fie corespunzătoare pentru a preveni, a evita şi/sau a inlatura riscul probabil.11. AlteleNatura riscului este de alta natura decât cele menţionate mai sus.
 + 
Anexa 2A    –––la norma sanitară veterinara–––––––––-
 + 
Anexa 2B    –––la norma sanitară veterinara–––––––––-
 + 
Anexa 3    ––-la norma sanitară veterinara–––––––––-                       FORMULAR OFICIAL DE NOTIFICARE     INFORMAŢII GENERALE:   

1

ŢARA/AUTORITATEA/LOCUL
DE NOTIFICARE
ROMÂNIA / ANSV / DSV

2 DATA DE NOTIFICARE

    PRODUS:    ORIGINE:    INCONVENIENTE:   

15* NATURA INCONVENIENTULUI
16a*

REZULTATELE ANALIZELOR DE
LABORATOR
PARAMETRII /
VALORI
16b* DATA RECOLTARII
16c* LOCUL ANALIZARII LABORATORUL SV
17* METODE DE ANALIZA UTILIZATE
18* PERSOANE AFECTATE
19 TIP DE MALADIE

    MĂSURI ADOPTATE:    ALTE INFORMAŢII:––––* – puncte obligatoriu de răspuns + 
Anexa 4––-la norma sanitară veterinara–––––––––-PUNCTELE OFICIALE DE CONTACT PENTRU NOTIFICARE1. Autoritatea veterinara centrala din România: Agenţia Naţionala Sanitară Veterinara din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi PădurilorPersoane de contact:a) director general – Agenţia Naţionala Sanitară Veterinarab) director – Direcţia de igiena şi sănătate publică1.1. Laboratorul naţional de referinţa: Institutul de Igiena şi Sănătate Publică VeterinaraPersoane de contact:a) director – Institutul de Igiena şi Sănătate Publică Veterinarab) director adjunct – Institutul de Igiena şi Sănătate Publică Veterinara2. Autoritatea regionala/judeteana: direcţiile sanitare veterinare judeţenePersoane de contact:a) directorb) director tehnic2.1. Laboratoarele sanitare veterinare judeţenePersoane de contact:– şef laborator de igiena şi sănătate publică.
 + 
Anexa 5–––la norma sanitară veterinară–––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x