NORMĂ nr. 7 din 29 martie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 5 aprilie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 74 14/04/2015 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 74 14/04/2015 ART. 47
ActulREFERIRE LALEGE 74 14/04/2015 ART. 50
ActulREFERIRE LALEGE 10 08/01/2015
ActulREFERIRE LALEGE 113 23/04/2013
ActulREFERIRE LAOUG 93 18/12/2012 ART. 2
ActulREFERIRE LAOUG 93 18/12/2012 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 32 27/06/2012 ART. 93
ActulREFERIRE LAOUG 32 27/06/2012 ART. 193
ActulREFERIRE LAOUG 32 27/06/2012 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 32 27/06/2012 ART. 98
ActulREFERIRE LALEGE 297 28/06/2004
ART. 2REFERIRE LALEGE 74 14/04/2015 ART. 47
ART. 4REFERIRE LALEGE 74 14/04/2015 ART. 51
ART. 4REFERIRE LALEGE 10 08/01/2015
ART. 4REFERIRE LAOUG 32 27/06/2012 CAP. 7
ART. 4REFERIRE LALEGE 297 28/06/2004
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2), precum și ale art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei,în baza prevederilor art. 1 și art. 193^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 1 alin. (6) și (7) și art. 50 din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile art. 34 alin. (1) și (2), art. 92, 93 și 98 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 47 din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare,potrivit deliberărilor din ședința Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din data de 24 martie 2021,președintele Autorității de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. + 
Articolul 1Autoritatea de Supraveghere Financiară aplică Ghidul privind comisioanele de performanță ale OPCVM și ale anumitor tipuri de FIA (ESMA 34-39-992), prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta normă. + 
Articolul 2Societățile de administrare a investițiilor (SAI) și administratorii de fonduri de investiții alternative (AFIA) care distribuie titluri de participare ale fondurilor de investiții alternative (FIA) pe care le administrează către investitorii de retail în conformitate cu art. 47 din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția FIA de tip închis sau FIA de tip deschis care sunt fonduri europene cu capital de risc (EuVECA) sau alte tipuri de FIA cu capital de risc, fonduri europene de antreprenoriat social (EuSEF), FIA cu capital privat sau FIA de tip imobiliar, au obligația respectării prevederilor prezentei norme. + 
Articolul 3Societățile de administrare a investițiilor (SAI) și administratorii de fonduri de investiții alternative (AFIA) care aplică un comision de performanță înainte de data intrării în vigoare a prezentei norme au obligația respectării acestei norme de la data de 1 ianuarie 2022. + 
Articolul 4Nerespectarea prevederilor prezentei norme se sancționează potrivit dispozițiilor cap. VII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau ale art. 51-57 din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare, după caz. + 
Articolul 5Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Nicu Marcu
București, 29 martie 2021.Nr. 7. + 
ANEXĂ
GHID
privind comisioanele de performanță ale OPCVM și ale anumitor tipuri de FIA
I.Domeniu de aplicare1.Prezentul ghid se aplică administratorilor și autorităților competente. 2.Dacă statele membre permit administratorilor de fonduri de investiții alternative (AFIA) să distribuie către investitorii de retail de pe teritoriul lor unități sau acțiuni ale fondurilor de investiții alternative (FIA) pe care le administrează în conformitate cu art. 43 din Directiva AFIA, ghidul se aplică și acestor AFIA ale FIA în cauză, cu excepția: a)FIA-urilor de tip închis; sau b)FIA-urilor de tip deschis care sunt fonduri europene cu capital de risc (EuVECA) (sau alte tipuri de FIA cu capital de risc), fonduri europene de antreprenoriat social (EuSEF), FIA de capitaluri private sau FIA de tip imobiliar. 3.Prezentul ghid se referă la comisioanele de performanță ale organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) și FIA menționate la pct. 2. 4.În ceea ce privește OPCVM, acesta se aplică în principal în ceea ce privește art. 14 din Directiva OPCVM, astfel cum se precizează în continuare la art. 22 din Directiva privind OPCVM de nivelul 2. Ghidul se aplică, de asemenea, în ceea ce privește art. 78 din Directiva OPCVM, astfel cum se precizează în continuare la art. 10, 12 și 14 din Regulamentul privind OPCVM de nivelul 2 și la art. 69 din Directiva OPCVM. 5.Referitor la FIA menționate la pct. 2, acesta se aplică în ceea ce privește art. 43 din Directiva AFIA. II.Referințe legislative, abrevieri și definiții Referințe legislative

DAFIA Directiva 2011/61/UE privind administratorii fondurilor de investiții alternative și de modificare a Directivelor 2003/41/CE și 2009/65/CE și a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009 și (UE) nr. 1.095/2010^1
Directiva OPCVM Directiva 2009/65/CE de coordonare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM)^2
Directiva OPCVM de nivelul 2 Directiva 2010/43/UE a Comisiei de punere în aplicare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele organizatorice, conflictele de interese, regulile de conduită, administrarea riscului și conținutul acordului dintre depozitar și societatea de administrare^3
Regulamentul DAFIA de nivelul 2 Regulamentul delegat (UE) nr. 231/2013 al Comisiei de completare a Directivei 2011/61/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește derogările, condițiile generale de operare, depozitarii, efectul de levier, transparența și supravegherea^4
Regulamentul ESMA Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei^5
Regulamentul KIID Regulamentul (UE) nr. 583/2010 al Comisiei din 1 iulie 2010 de punere în aplicare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește informațiile-cheie destinate investitorilor și condițiile care trebuie îndeplinite pentru furnizarea informațiilor-cheie destinate investitorilor sau a prospectului pe un suport durabil, altul decât hârtia, sau prin intermediul unui site web^6
Regulamentul OPCVM de nivelul 2 Regulamentul delegat (UE) 2016/438 al Comisiei de completare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește obligațiile depozitarilor^7

^1 JO L 174, 1.7.2011, p. 1. ^2 JO L 302, 17.11.2009, p. 32. ^3 JO L 176, 10.7.2010, p. 42-61. ^4 JO L 83, 22.3.2013, p. 1. ^5 JO L 331, 15.12.2010, p. 84. ^6 JO L 176, 10.7.2010, p. 1. ^7 JO L 78, 24.3.2016, p. 11-30. Abrevieri

AFIA administrator de fonduri de investiții alternative
ESMA Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe
EuSEF Fondul european de antreprenoriat social
EuVECA Fondul european cu capital de risc
FIA Fond de investiții alternative
IOSCO Organizația Internațională a Comisiilor de Valori Mobiliare
OPCVM organism de plasament colectiv în valori mobiliare
SESF Sistemul european de supraveghere financiară
VAN valoarea activului net

Definiții

Administrator a) o societate de administrare [astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. (b) din Directiva OPCVM]; b) o societate de investiții care nu a desemnat o societate de administrare autorizată în temeiul Directivei OPCVM; și c) un AFIA [astfel cum este definit la art. 4 alin. (1) lit. (b) din Directiva AFIA] pentru FIA menționate la pct. 2 din prezentul ghid.
Comision pivot un tip de comision de performanță care prevede creșterea sau scăderea nivelului comisionului proporțional cu performanța investiției fondului pe o anumită perioadă de timp în ceea ce privește evoluția investiției în raport cu un indicator de referință adecvat (inclusiv un comision negativ dedus din comisionul de bază perceput fondului)
Criteriu de referință un indice de piață pentru evaluarea performanței unui fond
Fond un organism de plasament colectiv care trebuie să respecte cerințele Directivei OPCVM și ale unui FIA menționat la pct. 2
Fond administrat în raport cu un criteriu de referință un fond în care indicele de referință joacă un rol în administrarea acestuia, de exemplu, în definiția explicită sau implicită a structurii portofoliilor și/sau a obiectivelor și măsurilor de performanță ale fondului
Frecvență de cristalizare frecvența la care un comision de performanță acumulat devine exigibil în favoarea societății de administrare
Indicator de referință indicatorul de referință în funcție de care va fi măsurată performanța relativă a fondului
Model de criteriu de referință un model de comision de performanță conform căruia comisioanele de performanță pot fi percepute doar pe baza depășirii criteriului de referință
Modelul depășirii pragului de rentabilitate (HOH) un model de comision de performanță conform căruia comisionul de performanță poate fi perceput numai în cazul în care VAN-ul depășește VAN-ul la care s-a cristalizat ultima oară comisionul de performanță
Modelul pragului de rentabilitate (HWM) model de comision de performanță conform căruia un astfel de comision poate fi perceput numai la obținerea unui nou prag de rentabilitate în perioada de referință a performanței
Performanță în exces diferența dintre performanța netă a portofoliului și performanța criteriului de referință
Perioada de referință a performanței perioada de timp în care performanța este măsurată și comparată cu cea a indicatorului de referință, la sfârșitul căreia poate fi resetat mecanismul de compensare pentru performanțele insuficiente (sau performanțele negative) anterioare
Prag de rentabilitate (HWM) cea mai mare VAN pe acțiune sau pe unitate
Pragul minim acceptabil de rentabilitate o rată minimă fixă și prestabilită de rentabilitate

III.

Scop6.Prezentul ghid este elaborat în temeiul art. 16 alin. (1) din Regulamentul ESMA. Scopul prezentului ghid este de a stabili practici consecvente, eficiente și efective în materie de supraveghere în cadrul SESF și de a garanta aplicarea comună, uniformă și consecventă a dreptului Uniunii. Obiectivul acestuia este de a promova o mai mare convergență și standardizare în domeniul comisioanelor de performanță și de a promova supravegherea convergentă de către autoritățile competente. În special, acesta urmărește să se asigure că modelele de comisioane de performanță utilizate de societățile de administrare respectă principiile de a acționa în mod onest și echitabil în desfășurarea activităților lor comerciale și de a acționa cu competență, grijă și diligență, în interesul fondului pe care îl administrează, astfel încât să se prevină costurile nejustificate suportate de fond și de investitorii acestuia. În plus, acesta vizează stabilirea unui standard comun în ceea ce privește comunicarea comisioanelor de performanță către investitori.IV.Obligații de conformare și raportareStatutul ghidului7.În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autoritățile competente și participanții la piețele financiare trebuie să depună toate eforturile pentru a respecta prezentul ghid.8.Autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea lui în cadrele lor juridice și/sau de supraveghere naționale, după caz, inclusiv în cazul în care există ghiduri specifice care vizează în principal participanții la piețele financiare. În acest caz, autoritățile competente trebuie să asigure, prin activitățile lor de supraveghere, respectarea ghidului de către participanții la piețele financiare.Cerințe privind raportarea9.În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să informeze ESMA:(i)dacă respectă ghidul;(ii)dacă nu respectă, dar intenționează să respecte ghidul; sau(iii)dacă nu respectă și nu intenționează să respecte ghidul.10.În caz de neconformitate, autoritățile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA în termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE cu privire la motivele de neconformare cu ghidul.11.Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Modelul se completează și se transmite la ESMA.V.Ghid privind comisioanele de performanță ale OPCVM și ale anumitor tipuri de FIAOrientarea 1 – Metoda de calculare a comisionului de performanță12.Calcularea comisionului de performanță trebuie să poată fi verificată și să nu poată fi manipulată.13.Metoda de calculare a comisionului de performanță trebuie să includă cel puțin următoarele elemente:a)indicatorul de referință pentru măsurarea performanței relative a fondului. Acest indicator de referință poate fi un indice (de exemplu, Eonia, Eurostoxx 50 etc.), un HWM, un prag minim acceptabil de rentabilitate (2%) sau o combinație între acestea (de exemplu: HWM + pragul minim acceptabil de rentabilitate);b)frecvența de cristalizare la care un comision de performanță acumulat devine exigibil în favoarea administratorului și o dată a cristalizării la care comisionul de performanță este creditat administratorului;c)perioada de referință a performanței;d)rata comisionului de performanță, care poate fi denumită și „rată forfetară“, și anume rata comisionului de performanță care poate fi aplicată pentru toate modelele;e)metodologia privind comisioanele de performanță care definește metoda de calculare a comisioanelor de performanță pe baza intrărilor menționate anterior și a oricărei alte intrări relevante; șif)frecvența de calcul care trebuie să coincidă cu frecvența de calcul a VAN (de exemplu: în cazul în care fondul calculează zilnic VAN-ul propriu, comisionul de performanță trebuie calculat și acumulat zilnic în VAN).14.Metoda de calculare a comisioanelor de performanță trebuie concepută astfel încât aceste comisioane de performanță să fie întotdeauna proporționale cu performanța efectivă a investițiilor fondului. Creșterile artificiale care rezultă din noile subscrieri nu trebuie luate în considerare la calcularea performanței fondului.15.Administratorul trebuie să poată demonstra întotdeauna modul în care modelul de comision de performanță al unui fond pe care îl administrează reprezintă un stimulent rezonabil pentru administrator și reflectă interesele investitorilor.16.Provizioanele privind comisioanele de performanță și plățile finale ale acestora trebuie alocate și rambursate în mod simetric. De exemplu, nu trebuie să fie posibilă aplicarea simultană a unei rate de alocare (de exemplu, 20% din performanța fondului în cazul creșterilor de performanță) și a unei rate de rambursare diferite (de exemplu, 15% din performanța – negativă – a fondului în cazul scăderii performanțelor).17.Comisioanele de performanță pot fi calculate pe baza unui singur investitor.Orientarea 2 – Consecvența dintre modelul de comision de performanță și obiectivele, strategia și politica de investiții ale fondului18.Administratorul trebuie să pună în aplicare și să mențină un proces prin care demonstrează și revizuiește periodic consecvența modelului de comision de performanță cu obiectivele, strategia și politica de investiții a fondului.19.Atunci când evaluează consecvența dintre modelul de comision de performanță și obiectivele, strategia și politica de investiții a fondului, administratorul trebuie să verifice:a)dacă modelul de comision de performanță ales este adecvat pentru fond, având în vedere politica, strategia și obiectivul de investiții al acestuia. De exemplu, pentru fondurile care urmăresc un obiectiv de randament absolut, un model HWM sau un prag minim acceptabil de rentabilitate este mai adecvat decât un comision de performanță calculat în raport cu un indice, deoarece fondul nu este administrat în raport cu un criteriu de referință; în plus, un model HWM pentru un obiectiv de randament absolut ar putea necesita includerea unui prag minim acceptabil de rentabilitate pentru a alinia modelul la profilul de risc/randament al fondului;b)dacă, pentru fondurile care calculează comisionul de performanță în raport cu un criteriu de referință, criteriul de referință este adecvat în contextul politicii și strategiei de investiții a fondului și reprezintă în mod adecvat profilul de risc/randament al fondului. Această evaluare trebuie, de asemenea, să ia în considerare orice diferență importantă de risc (de exemplu, volatilitatea) între obiectivul de investiții al fondului și criteriul de referință ales, precum și indicatorii de consecvență incluși la pct. 23 de mai jos. De exemplu, calcularea comisionului de performanță în raport cu un indice al pieței monetare nu trebuie considerată adecvată pentru un fond cu o strategie pe termen lung axată în mod predominant pe capital.20.Ca principiu general, dacă un fond este administrat în raport cu un indice de referință și utilizează un model de comision de performanță bazat pe un indice de referință, cei doi indici trebuie să fie aceiași.21.Aceasta include, inter alia, cazul:– măsurilor de performanță: fondul are un obiectiv de performanță legat de performanța unui criteriu de referință (de exemplu: indicele A + obiectivul pozitiv de randament absolut; indicele A + HWM; indicele A + X% din pragul minim acceptabil de rentabilitate etc.);– structura portofoliului: participațiile deținute în portofoliul fondului se bazează pe participațiile la un indice de referință (de exemplu: participațiile individuale deținute în portofoliul fondului nu diferă semnificativ de cele la indicele de referință).22.În astfel de cazuri, criteriul de referință utilizat pentru structura portofoliului trebuie să fie același cu criteriul de referință utilizat pentru calcularea comisionului de performanță.23.Cu toate acestea, în cazul în care fondul este administrat în raport cu un criteriu de referință, dar participațiile deținute în portofoliul fondului nu se bazează pe participațiile la indicele de referință (de exemplu: indicele este utilizat drept cadru din care sunt selectate valori mobiliare), criteriul de referință utilizat pentru structura portofoliului trebuie să fie consecvent cu criteriul de referință utilizat pentru calcularea comisionului de performanță. Consecvența trebuie evaluată, în primul rând, în raport cu profilul de risc/randament similar al diferitelor criterii de referință (de exemplu: se încadrează în aceeași categorie în ceea ce privește indicatorul sintetic de risc/randament și/sau volatilitatea și randamentul preconizat). Mai jos este prezentată o listă cumulativă neexhaustivă de „indicatori de consecvență“ care trebuie luați în considerare de administrator, în funcție de tipul de investiție al fondului (de exemplu, titluri de capital, obligațiuni sau instrumente financiare derivate).Indicatori de consecvență:– randamentul preconizat;– cadrul pentru investiții;– expunerea beta la o clasă de active-suport;– expunerea geografică;– expunerea sectorială;– distribuirea veniturilor fondului;– măsurile privind lichiditatea (de exemplu: volumele zilnice de tranzacționare, marjele de licitație etc.);– durata;– categoria de rating de credit;– volatilitatea și/sau volatilitatea istorică.24.În cazul în care comisioanele de performanță sunt exigibile pe baza unei performanțe superioare unui criteriu de referință (de exemplu, „Eurostoxx 50 + 3%“, „Eonia“ etc.), nu este adecvată alegerea unui indicator de referință care stabilește un prag de calcul în mod sistematic mai mic decât criteriul de referință efectiv (de exemplu, calcularea comisioanelor de performanță pe baza „Eurostoxx –1%“, unde obiectivul fondului este „Eurostoxx“).25.În cazul în care calcularea comisionului de performanță se bazează pe un model de comision pivot, comisionul de performanță trebuie să se bazeze pe același criteriu de referință utilizat pentru determinarea performanței în exces.26.În toate cazurile, performanța în exces trebuie calculată cu scăderea tuturor costurilor (de exemplu, comisioanele de administrare sau comisioanele administrative), dar poate fi calculată fără scăderea comisionului de performanță în sine, atât timp cât acest lucru ar fi în interesul investitorului (adică ar avea drept rezultat plata unor comisioane mai mici de către investitor).27.În cazul în care indicatorul de referință se modifică pe parcursul perioadei de referință, performanța indicatorului de referință pentru respectiva perioadă trebuie calculată prin stabilirea unei legături între indicele de referință care era în vigoare înainte de data modificării și noul indicator de referință utilizat ulterior.Orientarea 3 – Frecvența de cristalizare a comisionului de performanță28.Frecvența de cristalizare și plata ulterioară a comisionului de performanță către administrator trebuie definite astfel încât să asigure alinierea intereselor între administratorul portofoliilor și acționari și tratamentul echitabil al investitorilor.29.Frecvența de cristalizare nu trebuie să fie mai mare de o dată pe an.30.Pct. 29 nu poate fi aplicat în cazul în care fondul utilizează un model HWM sau HOH în care perioada de referință a performanței este egală cu întreaga durată de viață a fondului și nu poate fi resetată, deoarece, într-un astfel de model, comisioanele de performanță nu pot fi acumulate sau plătite mai mult de o singură dată pentru același nivel de performanță pe întreaga durată de viață a fondului.31.Pct. 29 nu trebuie să se aplice în cazul modelului de comision pivot și al altor modele care prevăd o structură simetrică a comisioanelor (conform căreia comisioanele de performanță scad sau cresc în funcție de performanța fondului), deoarece caracteristicile acestor modele nu sunt compatibile cu recomandarea de la pct. 29.32.Data cristalizării trebuie să fie aceeași pentru toate clasele de acțiuni ale unui fond care percepe un comision de performanță.33.În cazul închiderii/fuziunii fondurilor și/sau în cazul răscumpărărilor de către investitori, eventualele comisioane de performanță trebuie să se concretizeze în procentele cuvenite la data închiderii/fuziunii și/sau răscumpărărilor de către investitori. În cazul unei fuziuni de fonduri, cristalizarea comisioanelor de performanță ale fondului absorbit trebuie autorizată cu respectarea intereselor investitorilor atât în fondul absorbit, cât și în cel receptor. De exemplu, în cazul în care toate fondurile implicate sunt administrate de același administrator (de exemplu, în contextul unei fuziuni transfrontaliere), cristalizarea comisioanelor de performanță trebuie considerată ca fiind contrară interesului investitorilor, cu excepția cazului în care administratorul justifică contrariul. În general, data cristalizării trebuie să coincidă cu data de 31 decembrie sau cu încheierea exercițiului financiar al fondului.Orientarea 4 – Recuperarea după performanța negativă (pierdere)34.Un comision de performanță devine exigibil numai în situația în care performanța pozitivă a fost acumulată pe parcursul perioadei de referință a performanței. Orice performanță insuficientă sau negativă înregistrată anterior pe parcursul perioadei de referință a performanței trebuie recuperată înainte ca un comision de performanță să devină exigibil. Pentru a evita o eventuală discrepanță între interesele administratorului fondului și ale investitorilor, un comision de performanță poate deveni exigibil și în cazul în care fondul a depășit criteriul de referință, dar a avut o performanță negativă, atât timp cât investitorului îi este transmisă o atenționare explicită.35.Modelul de comision de performanță trebuie conceput astfel încât administratorul să nu fie încurajat să își asume riscuri excesive și beneficiile cumulate să fie compensate în mod adecvat de pierderile cumulate.36.Performanțele administratorului trebuie evaluate și remunerate într-o perioadă de timp care este, pe cât posibil, similară cu perioada recomandată de deținere a participațiilor de către investitori.37.În cazul în care fondul utilizează un model de comision de performanță bazat pe un indice de referință, trebuie garantat faptul că orice performanță insuficientă a fondului în comparație cu criteriul de referință este recuperată înainte ca un eventual comision de performanță să devină exigibil. În acest scop, durata perioadei de referință a performanței, dacă aceasta este mai scurtă decât întreaga durată de viață a fondului, trebuie să fie stabilită la cel puțin 5 ani.38.În cazul în care un fond utilizează un model HWM, comisionul de performanță trebuie plătit numai în cazul în care noul HWM depășește ultimul HWM în perioada de referință a performanței. Punctul de plecare care trebuie inclus în calcule trebuie să fie prețul de ofertă inițial pe acțiune. Pentru modelul HWM, în cazul în care perioada de referință a performanței este mai scurtă decât întreaga durată de viață a fondului, perioada de referință a performanței trebuie să fie stabilită la cel puțin 5 ani în mod continuu. În acest caz, se poate solicita un comision de performanță numai dacă performanța superioară depășește orice performanță insuficientă pe parcursul ultimilor 5 ani, iar comisioanele de performanță nu trebuie să se cristalizeze mai mult de o dată pe an.39.Perioada de referință a performanței nu trebuie să se aplice în cazul modelului de comision pivot și al altor modele care prevăd o structură simetrică a comisioanelor, deoarece în aceste modele nivelul comisionului de performanță crește sau scade proporțional cu performanța de investiții a fondului.Orientarea 5 – Furnizarea de informații privind modelul de comision de performanță40.Investitorii trebuie informați în mod adecvat cu privire la existența unor comisioane de performanță și posibilul impact al acestora asupra randamentului investițiilor.41.În cazul în care un fond permite plata unui comision de performanță chiar și în perioade de performanță negativă (de exemplu, fondul și-a depășit indicele de referință, dar, în ansamblu, are o performanță negativă), un avertisment explicit adresat investitorilor trebuie inclus în documentul cu informații esențiale destinat investitorilor.42.În cazul în care un fond administrat în raport cu un criteriu de referință calculează comisioane de performanță cu un model de criterii de referință bazat pe un criteriu de referință diferit, dar consecvent (conform cazului de la pct. 23 din ghid), administratorul trebuie să poată explica în prospect motivul alegerii acelui criteriu de referință.43.Prospectul și, dacă este cazul, orice document de informare ex ante, precum și materialele publicitare trebuie să indice în mod clar toate informațiile necesare pentru a permite investitorilor să înțeleagă în mod adecvat modelul de comision de performanță și metodologia de calcul. Astfel de documente trebuie să includă o descriere a metodei de calculare a comisionului de performanță, cu trimitere specifică la parametri și la data la care se plătește comisionul de performanță, fără a aduce atingere altor cerințe mai specifice prevăzute în legislația sau reglementările specifice. Prospectul trebuie să includă exemple concrete privind modul în care se va calcula comisionul de performanță, pentru a oferi investitorilor o mai bună înțelegere a modelului de comision de performanță, în special în cazul în care acest model permite perceperea de comisioane de performanță chiar și în cazul unor performanțe negative.44.În conformitate cu principiile stabilite în orientarea 1, trebuie indicate principalele elemente ale metodei de calculare a comisionului de performanță.45.Documentul cu informații esențiale destinate investitorilor trebuie să stabilească în mod clar toate informațiile necesare pentru a explica existența comisionului de performanță, baza de impunere a comisionului și data de la care se aplică comisionul, în conformitate cu art. 10 alin. (2) lit. (c) din Regulamentul KIID. În cazul în care comisioanele de performanță sunt calculate pe baza performanței în raport cu un indice de referință, documentul cu informații esențiale destinate investitorilor și prospectul trebuie să indice denumirea indicelui de referință și performanțele anterioare în raport cu acesta.^8^8 A se vedea secțiunea II – Documentul cu informații esențiale pentru investitori (KIID) pentru OPCVM, întrebarea 8 (Publicarea de informații privind indicele de referință în obiectivele și politicile de investiții) din documentul cu întrebări frecvente privind OPCVM (ESMA34-43-392), disponibil la adresa https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esma-qas-clarify-benchmark-disclosure-obligations-ucits.46.Rapoartele anuale și semestriale, precum și orice altă informație ex post trebuie să indice, pentru fiecare clasă de acțiuni relevantă, impactul comisioanelor de performanță, afișând în mod clar:(i)cuantumul efectiv al comisioanelor de performanță percepute; și(ii)procentajul comisioanelor pe baza clasei de acțiuni VAN.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x