privind taxele de autorizare, avizare şi funcţionare în sistemul pensiilor administrate privat(actualizată până la data de 1 ianuarie 2013*)
–––-Având în vedere prevederile art. 14, ale art. 57 alin. (1) lit. g), ale art. 72 alin. (2) lit. k) şi ale art. 78 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul dispoziţiilor art. 17 şi ale art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă. +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Prezenta normă stabileşte taxele percepute de către Comisie în cadrul sistemului de pensii administrate privat. +
Articolul 2Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 3Plata taxelor prevăzute în anexă se va face de către:a) fondatorii unei societăţi de pensii, în vederea autorizării de constituire a acesteia; … b) societăţile de pensii, în vederea autorizării ca administrator al unui fond de pensii administrat privat; … c) administratorii fondurilor de pensii administrate privat; … d) depozitarii activelor fondurilor de pensii administrate privat; … e) auditorii financiari ai fondurilor de pensii administrate privat; … f) agenţii de marketing; … g) solicitant persoană fizică sau juridică. … +
Capitolul IITaxele lunare în sistemul pensiilor private +
Articolul 4De la momentul autorizării fondului de pensii administrat privat, pe durata existenţei acestuia, administratorul achită Comisiei o taxă lunară de funcţionare. +
Articolul 5Din momentul începerii efective a activităţii de depozitare a activelor financiare ale fondului/fondurilor de pensii administrat/administrate privat, depozitarii avizaţi în baza Legii nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, achită Comisiei o taxă lunară de funcţionare. +
Articolul 6De la momentul autorizării în baza Legii nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, agenţii de marketing, persoane juridice, brokeri, respectiv intermediari, achită Comisiei o taxă trimestrială de funcţionare.–––-Art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. I din NORMA nr. 14 din 11 septembrie 2012 aprobată de HOTĂRÂREA nr. 24 din 11 septembrie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 20 septembrie 2012. +
Articolul 7(1) Taxele prevăzute în prezenta normă vor fi virate în contul Comisiei, deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti. … (2) Plata sumelor datorate lunar se va realiza cel târziu până la data de 25 a fiecărei luni pentru luna precedentă, fără deducerea din obligaţia de plată a comisioanelor bancare. … +
Articolul 8(1) Pentru neachitarea la termen a taxelor lunare prevăzute la art. 4-6, administratorii, depozitarii şi agenţii de marketing datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere, calculate în conformitate cu reglementările în vigoare, aplicabile la colectarea creanţelor bugetare. … (2) Dobânzile şi penalităţile de întârziere vor fi evidenţiate separat pe ordinul de plată şi vor fi virate în contul Comisiei, deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti. … +
Articolul 9(1) Verificarea respectării prevederilor legale privind plata sumelor prevăzute la art. 4-8 se face de către Comisie. … (2) În cazul raportării eronate a bazei de calcul, pentru diferenţele constatate, Comisia aplică în mod corespunzător dobânzile şi/sau penalităţile de întârziere prevăzute la art. 8, calculate pentru perioada cuprinsă între data la care aceste sume erau scadente şi data plăţii efective. … +
Capitolul IIIDispoziţii finale +
Articolul 10(1) Sumele provenind din taxe de autorizare, avizare, funcţionare, precum şi din dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere se constituie venituri la bugetul Comisiei, conform art. 17 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005. … (2) Eventualele sume virate în plus se vor regulariza ulterior la iniţiativa plătitorului, cu avizul prealabil al Comisiei. … (3) În cazul în care o cerere este retrasă de către solicitant, precum şi în cazul respingerii unei cereri, taxa percepută nu se restituie. … +
Articolul 11Societăţile de pensii care administrează, în baza autorizaţiilor obţinute în temeiul Legii nr. 204/2006privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Legii nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, atât un fond de pensii administrat privat, cât şi unul sau mai multe fonduri de pensii facultative plătesc o singură taxă pentru solicitarea de modificare a documentelor depuse în vederea obţinerii autorizaţiilor de administrare, cu excepţia modificării prospectelor schemelor de pensii şi a altor documente privind fondurile de pensii.––––Art. 11 a fost modificat de pct. 1 al art. I din NORMA nr. 5 din 2010 aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 6 din 28 aprilie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 293 din 5 mai 2010. +
Articolul 12Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectiv ale art. 16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 127 alin. (1), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), art. 141 alin. (2)-(11), art. 142 şi ale art. 143 din Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 13Anexa face parte integrantă din prezenta normă. +
Articolul 13^1Termenele prevăzute de prezenta normă care expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se prelungesc până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.––––Art. 13^1 a fost introdus de pct. 2 al art. I din NORMA nr. 5 din 2010 aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 6 din 28 aprilie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 293 din 5 mai 2010. +
Articolul 14La data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă Norma nr. 3/2007 privind taxele de autorizare, avizare şi funcţionare în sistemul pensiilor administrate privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 19/2007, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 178 din 14 martie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare. +
Anexa ─────la normă────────TAXEdatorate de entităţile autorizateşi supravegheate de Comisie*Font 8*┌────┬────────────────────────┬───────────────────────────────────────────┬──────────────────────────┐│Nr. │ Plătitorul │ Operaţiunea │ Suma ││crt.│ │ │ – lei – │├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ 1. │Fondatori/Societate │a) autorizare de constituire │ 80.000 ││ │de pensii │ │ │├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ 2. │Administrator │a) autorizare de administrare şi înscriere │ ││ │ │în Registrul Comisiei │ 300.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │b) autorizare prospect schemă de pensii │ 30.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │c) autorizare fond de pensii │ ││ │ │şi înscriere în Registrul Comisiei │ 30.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │d) autorizare/avizare modificare │ ││ │ │(autorizare de administrare, prospect,fond)│ 1.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │e) autorizare membri ai consiliului de │ 1.000 pentru fiecare ││ │ │supraveghere/consiliului de administraţie, │ persoană ││ │ │directoratului/directori/conducători │ ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │f) autorizare membri ai consiliului de │ 1.000 pentru fiecare ││ │ │supraveghere/consiliului de administraţie, │ persoană ││ │ │directoratului/directori/conducători │ ││ │ │ca urmare a prelungirii mandatului │ ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │g) autorizare/avizare alte modificări ale │ ││ │ │documentelor autorizate/avizate │ 1.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │h) avizare agent de marketing persoană │ ││ │ │fizică şi înscriere în Registrul Comisiei │ 50 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │i) reavizare agent de marketing persoană │ ││ │ │fizică │ 25 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │j) avizare modificări date personale agent │ ││ │ │de marketing persoană fizică │ 25 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │k) avizare act individual de aderare │ 1.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │l) avizare modificare act individual de │ ││ │ │aderare │ 500 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │m) avizare tematică curs agenţi de │ ││ │ │marketing │ 100 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │n) taxă de funcţionare lunară │ – 0,38% ││ │ │ │ din valoarea contribu- ││ │ │ │ ţiilor brute încasate ││ │ │ │ de fond, suportată ││ │ │ │ de administrator ││ │ │ │ – 0,008% ││ │ │ │din valoarea activului net││ │ │ │ al fondului de pensii ││ │ │ │ administrat privat, ││ │ │ │ calculată în ultima zi ││ │ │ │ lucrătoare a lunii, ││ │ │ │suportată de administrator││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │o) autorizare persoană responsabilă cu │ ││ │ │investirea │ 1.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │p) autorizare persoană responsabilă cu │ ││ │ │controlul intern │ 1.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │q) autorizare persoană responsabilă cu │ ││ │ │administrarea riscurilor │ 1.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │r) înlocuire depozitar fond │ 5.000 ││ ├────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │Administrator fond de │s) autorizare fuziune fonduri de pensii │ 300.000 ││ │pensii absorbant │ │ │├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ 3. │Depozitar │a) avizare şi înscriere în Registrul │ ││ │ │Comisiei │ 80.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │b) avizare modificare │ 1.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │c) taxă de funcţionare lunară │ 10% ││ │ │ │ din veniturile obţinute ││ │ │ │ din toate activităţile ││ │ │ │prestate pentru fondurile ││ │ │ │ de pensii administrate ││ │ │ │ privat │├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ 4. │Auditor │a) avizare şi înscriere în Registrul │ ││ │ │Comisiei │ 35.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │b) avizare modificare │ 1.000 │├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ 5. │Agent de marketing │a) autorizare de funcţionare broker şi │ ││ │persoană juridică │înscriere în Registrul Comisiei │ 5.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │b) avizare şi înscriere intermediar în │ ││ │ │Registrul Comisiei │ 4.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │c) autorizare/avizare modificare (brokeri, │ ││ │ │intermediari) │ 1.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │d) avizare agent de marketing persoană │ ││ │ │fizică şi înscriere în Registrul Comisiei │ 50 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │e) reavizare agent de marketing persoană │ ││ │ │fizică │ 25 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │f) avizare modificări date personale agent │ ││ │ │de marketing persoană fizică │ 25 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │g) taxă de funcţionare trimestrială │ 0,5% ││ │ │(brokeri, intermediari) │ aplicate veniturilor ││ │ │ │ realizate din activitatea││ │ │ │ de marketing a fondurilor││ │ │ │ de pensii administrate ││ │ │ │ privat ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │h) avizare tematică curs agenţi de │ ││ │ │marketing │ 100 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │i) avizare modificare tematică curs agenţi │ ││ │ │de marketing │ 25 │├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ 6. │Persoana juridică │a) avizare persoană juridică specializată │ ││ │specializată │şi înscriere în Registrul Comisiei │ 1.500 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │b) avizare modificare │ 150 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │c) avizare tematică curs agenţi de │ ││ │ │marketing │ 100 │├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ 7. │Persoana juridică/fizică│a) interpretare oficială a reglementărilor │ ││ │solicitantă │în vigoare privind sistemul pensiilor │ ││ │ │administrate privat din România, emise de │ ││ │ │Comisie │ 10.000 ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │b) eliberare duplicate ale actelor │ ││ │ │individuale emise de către Comisie │ 10 lei/pagină ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │c) eliberare copii ale documentelor cu │ ││ │ │caracter public: │ ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │- pe suport hârtie │ 0,5 lei/pagină ││ │ ├───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤│ │ │- pe suport magnetic │ 0,5 lei/pagină + 5 lei ││ │ │ │ contravaloarea suportului││ │ │ │ magnetic │└────┴────────────────────────┴───────────────────────────────────────────┴──────────────────────────┘–––-Anexa a fost înlocuită cu anexa din NORMA nr. 14 din 11 septembrie 2012 aprobată de HOTĂRÂREA nr. 24 din 11 septembrie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 20 septembrie 2012, conform modificării aduse de pct. 2 al art. I din acelaşi act normativ._________