NORMA Nr. 3021 din 27 iunie 1994

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL COMERTULUICAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE A ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 269 din 22 septembrie 1994
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DENORMA 608 15/04/1998
ActulABROGAT DENORMĂ 773 21/04/1998
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPENTRU APLICAREALEGE 31 16/11/1990
ActulPENTRU APLICAREALEGE 26 05/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DENORMA 608 15/04/1998
ActulABROGAT DENORMĂ 773 21/04/1998

privind modul de ţinere şi de completare a Registrului comerţului



În temeiul art. 12 alin. 5 din Legea nr. 26/1990 privind Registrul comerţului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 7 noiembrie 1990, Camera de Comerţ şi Industrie a României împreună cu Ministerul Comerţului au elaborat prezentele norme în scopul stabilirii unitare, pentru toate oficiile Registrului comerţului, a modului de ţinere şi de completare a acestuia.  + 
Capitolul 1Obligaţia de înregistrare  + 
Articolul 1Persoanele obligate sa ceara înregistrarea în Registrul comerţului 1. Comercianţii ai obligaţia ca, înainte de începerea comerţului, sa ceara înmatricularea în Registrul comerţului, iar în cursul exercitării şi la încetarea comerţului, sa ceara înscrierea în acelaşi registru a menţiunilor privind actele şi faptele a căror înregistrare este prevăzută de Legea nr. 26/1990 privind Registrul comerţului (denumita în continuare L.R.C.), Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale (denumita în continuare L.S.C.) sau de alte dispoziţii legale. 2. În înţelesul prezentelor norme, termenul de înregistrare include atât înmatricularea comerciantului în Registrul comerţului, cît şi înscrierea ulterioară a menţiunilor prevăzute de lege. 3. Sunt comercianţi, în sensul art. 1 alin. 2 din L.R.C.: a) persoanele fizice care exercită în mod obişnuit acte de comerţ, având comerţul ca profesiune; b) societăţile comerciale; c) regiile autonome; d) organizaţiile cooperatiste. 4. Persoanele fizice şi asociaţiile familiale autorizate sa desfăşoare o activitate independenta conform Decretului-lege nr. 54/1990 se vor inregistra în Registrul comerţului numai dacă sunt comercianţi în înţelesul alin. 3 lit. a) din prezentul articol. Asa fiind, dacă activitatea lor nu depăşeşte limitele unei meserii sau ale unor prestări de servicii izolate, aceste persoane fizice şi asociaţii familiale nu sunt supuse obligaţiei de înregistrare. 5. Potrivit art. 1 alin. 3 din L.R.C., sunt exceptaţi de la obligaţia înregistrării meseriaşii şi taranii care îşi desfac produsele din gospodăria proprie.
 + 
Capitolul 2Categorii de cereri către Oficiul Registrului comerţului  + 
Articolul 2Cererile de înregistrare 1. Cererile de înmatriculare se fac prin completarea formularelor Oficiului Registrului comerţului după cum urmează: a) comercianţii persoane fizice vor completa formularul nr. 1; b) societăţile în nume colectiv, în comandită simpla şi cu răspundere limitată vor completa formularul nr. 2; c) societăţile pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni vor completa formularul nr. 3; d) regiile autonome, precum şi organizaţiile cooperatiste, care nu se constituie în forma unei societăţi comerciale, vor completa formularul nr. 4; e) cererea de înmatriculare a unei sucursale sau filiale fără personalitate juridică se face prin completarea formularului nr. 5; f) înmatricularea unei filiale cu personalitate juridică se face prin completarea formularului corespunzător formei de societate în care s-a constituit. 2. Cererea de înscriere menţiuni se face prin completarea formularului nr. 6. 3. Cererea de radiere a unei înmatriculări sau a unei menţiuni se face prin completarea formularului nr. 7.
 + 
Articolul 3Cererile de depunere şi menţionare acte 1. Cererea de depunere şi autorizare publicare prospect se face prin completarea formularului nr. 8 (art. 10 alin. 2 şi 3, art. 70 alin. 2 şi art. 158 alin. 2 din L.S.C.). 2. Cererea de depunere şi menţionare bilanţ se face prin completarea formularului nr. 9 (art. 133 şi 149 din L.S.C.). 3. Cererea de depunere şi menţionare hotărâri ale adunării generale a asociaţilor se face prin completarea formularului nr. 10 (art. 89 alin. 4, art. 155 alin. 1, art. 173 alin. 1, art. 175 alin. 1 din L.S.C.).
 + 
Articolul 4Alte categorii de cereri 1. Cererea de verificare-rezervare firma se face prin completarea formularului nr. 11. 2. Cererea de îndreptare erori materiale constatate ulterior înregistrării se face prin completarea formularului nr. 12. 3. Cererea de eliberare copii certificate se face prin completarea formularului nr. 13. 4. Cererea de eliberare certificat constatator se face prin completarea formularului nr. 14. 5. Cererea de eliberare duplicat se face prin completarea formularului nr.15. 6. Cererea de furnizare informaţii se face prin completarea formularului nr. 16.
 + 
Capitolul 3Condiţiile privind întocmirea cererilor  + 
Secţiunea IDispoziţii generale  + 
Articolul 5Persoanele care întocmesc cererile 1. Cererile de înregistrare (de înmatriculare, de înscriere menţiuni sau de radiere) se întocmesc şi se semnează astfel: a) de comerciantul persoana fizica sau de orice membru al asociaţiei familiale, personal; b) de un administrator al societăţii comerciale; c) de oricare asociat, în condiţiile legii; d) de către persoana care, potrivit legii, reprezintă regia autonomă sau organizaţia cooperatista; e) de orice persoană prejudiciata printr-o înmatriculare sau menţiune (art.25 din L.R.C.). 2. Cererile de depunere şi menţionare acte (depunere prospect, bilanţ, hotărâri ale adunării generale) se întocmesc şi se semnează de una dintre persoanele prevăzute la pct. 1 lit. b) şi c) din prezentul articol. 3. Celelalte categorii de cereri (eliberare copii certificate, eliberare certificat constatator, furnizare informaţii) se întocmesc şi se semnează, potrivit prevederilor alin. 1 lit. a), b) c) şi d) sau, după caz, de orice persoană interesată. 4. Cererile se pot face prin împuternicit cu procura specială şi autentică în cazurile prevăzute la alin. 1 lit a), c) şi e) sau cu delegaţie scrisă semnată de reprezentantul legal, cu ştampila şi număr de ieşire, în cazurile prevăzute la alin. 1 lit. b) şi d).
 + 
Articolul 6Termenele pentru înmatriculare Cererea de înmatriculare se face, potrivit art. 20 din L.R.C., în termen de 15 zile, calculat după cum urmează: a) pentru comercianţii persoane fizice şi asociaţiile familiale, de la data autorizării; b) pentru societăţile comerciale, de la data rămânerii definitive a dispoziţiei judecătoreşti prin care s-a dispus înmatricularea; c) pentru regiile autonome, organizaţiile cooperatiste şi societăţile comerciale înfiinţate prin act administrativ, de la data actului de înfiinţare.
 + 
Articolul 7Termenele pentru înscrierea menţiunilor Cererea de înscriere a menţiunilor prevăzute la art. 21 din L.R.C. se face, potrivit art. 22, astfel: a) de către persoanele prevăzute la art. 5 alin. 1 lit. a), b), c) şi d) din prezentele norme, în termen de cel mult 15 zile de la data actelor, şi faptelor supuse obligaţiei de înregistrare; b) de către persoanele interesate, în cel mult 30 de zile de la data când au cunoscut actul sau faptul supus înregistrării; c) din oficiu, în cel mult 15 zile de la data primirii copiei legalizate de pe dispozitivul hotărârii definitive, pentru faptele şi actele prevăzute la art. 21 lit. d), e), f) şi g) din L.R.C.
 + 
Articolul 8Termenele pentru depunerea şi menţionarea actelor Cererile de depunere şi menţionare acte se face în termen de 15 zile, calculat după cum urmează: a) pentru depunerea bilanţului de la data aprobării acestuia în adunarea generală a asociaţilor/acţionarilor; b) pentru depunerea hotărîrilor, de la data adoptării lor în adunarea generală (art. 89 alin. 4 din L.S.C.).
 + 
Articolul 9Consecinţele nerespectării termenelor legale În cazul în care se cer înregistrarea, depunerea unor acte sau semnături după expirarea termenelor legale, se va da curs acestor cereri şi va fi sesizată Camera de comerţ şi industrie teritorială în vederea aplicării dispoziţiilor art. 43 din L.R.C.
 + 
Articolul 10Unde se depun cererile 1. Comercianţii cer înmatricularea la Oficiul Registrului comerţului de pe lângă Camera de comerţ şi industrie din judeţul în care îşi au sediul prevăzut în contractul de societate şi/sau în statut sau, după caz, în actul de înfiinţare ori în autorizaţia de funcţionare. 2. Cererea de înscriere menţiuni se face la Oficiul Registrului comerţului la la care s-a făcut înmatricularea comerciantului sau, după caz, la Oficiul Registrului comerţului de la noul sediu, dacă comerciantul şi-a schimbat sediul în alt judeţ. 3. Cererea de radiere, precum şi celelalte categorii de cereri se fac potrivit prevederilor alin. 2 din prezentul articol. Cererea de depunere şi autorizare publicare prospect pentru constituirea societăţilor pe acţiuni şi a societăţilor în comandită pe acţiuni prin subscripţie publică se depune la Oficiul Registrului comerţului din judeţul în care se va stabili sediul societăţii.
 + 
Articolul 11Cerinţe de forma 1. Cererile se vor completa pe formularele-tip la toate rubricile, cu atenţie, prin dactilografiere, fără ştersături sau adaugari. 2. Cererile de înregistrare (înmatriculare, înscriere menţiuni, radiere) se întocmesc în trei exemplare, din care unul pentru oficiul la care se face înregistrarea, al doilea pentru comerciant, iar al treilea pentru a fi comunicat Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (denumit în continuare O.N.R.C.). 3. Celelalte categorii de cereri se întocmesc în doua exemplare, dintre care unul pentru oficiul la care s-a depus cererea şi al doilea pentru comerciant sau, după caz, pentru persoana interesată.
 + 
Secţiunea a II-aCompletarea cererii de înmatriculare  + 
Articolul 12Datele de identificare şi alte date personale ale comerciantului persoana fizica şi ale asociaţilor 1. Datele personale ale comerciantului persoana fizica se înscriu în cap. I din cererea de înmatriculare (formular nr. 1), iar datele personale ale asociaţilor persoane fizice, precum şi datele de identificare a asociaţilor persoane juridice se înscriu, după caz, în anexa nr. 1 sau nr. 2 la cererile de înmatriculare (formularele nr. 2 şi 3). Completarea se face la toate rubricile, potrivit prevederilor ce urmează. 2. Completarea datelor de identificare şi a altor date personale ale comerciantului sau ale asociatului se face astfel: a) la rubricile "Numele şi prenumele" şi "Firma" se înscriu numele de familie şi prenumele, astfel cum figurează în actul de identitate ori în actul constitutiv, respectiv denumirea asociatului persoana juridică, astfel cum figurează în certificatul de înmatriculare ori în actul de înfiinţare; b) la rubricile "Domiciliul" şi "Sediul" se înscriu domiciliul de la data completării cererii, astfel cum figurează în actul de identitate ori în actul constitutiv, respectiv sediul asociatului persoana juridică, astfel cum este prevăzut în certificatul de înmatriculare, în actul de înfiinţare ori în actul de schimbare a sediului înregistrat în Registrul comerţului. Adresa se completează cu toate elementele corespunzătoare domiciliului sau sediului, inclusiv codul poştal, prefix, telefon, fax, telex; c) la rubricile "Cetăţenia" şi "Naţionalitatea" se înscriu cetăţenia persoanei fizice de la data completării cererii, respectiv naţionalitatea persoanei juridice. Aceasta are naţionalitatea statului pe al cărui teritoriu şi-a stabilit, potrivit actului constitutiv, sediul social. În cazul când comerciantul persoana fizica are mai multe cetăţenii, le va menţiona pe toate. La persoanele fără cetăţenie se scrie "apatrid"; d) la rubrica "Starea civilă" se scrie, după caz, căsătorit sau necasatorit; e) la rubrica "Sexul" se scrie, după caz, masculin sau feminin; f) la rubricile "Averea" şi "Modul de evaluare" se arata bunurile comerciantului persoana fizica sau ale asociatului cu răspundere nelimitată şi solidară. Menţiunea se face global (de exemplu: mobilier şi obiecte de uz casnic), cu excepţia bunurilor de valori importante (case, apartamente, terenuri, autoturisme etc.), care se vor nominaliza. Evaluarea se face prin apreciere de către declarant, pe propria răspundere; g) la rubrica "Activitatea comercială anterioară" se arata dacă comerciantul persoana fizica sau asociatul persoana fizica a desfăşurat activităţi comerciale ori de administrare de societăţi comerciale sau, în lipsa acestora, se completează cu profesia sau cu nivelul studiilor absolvite; h) la rubrica "Numărul de înmatriculare/actul de înfiinţare" se scriu numărul şi data înmatriculării asociatului persoana juridică sau, după caz, felul, numărul, data şi organul emitent al actului de înfiinţare.
 + 
Articolul 13Datele privind firma, emblema şi sediul comerciantului care se înmatriculează 1. Se completează după cum urmează: a) rubricile "Firma" şi "Emblema" se completează cu respectarea prevederilor cap. IV din L.R.C. şi a dispoziţiei judecătoreşti de înmatriculare sau, după caz, a actului administrativ de înfiinţare. Firmele şi emblemele vor fi scrise în primul rind în limba română. Firma şi emblema unui comerciant trebuie să se deosebeasca de firma şi emblema altui comerciant. Orice emblema va trebui să se deosebeasca de emblemele înscrise în acelaşi Registru al comerţului, pentru acelaşi fel de comerţ, precum şi de emblemele altor comercianţi de pe piaţa unde comerciantul îşi desfăşoară activitatea. Pentru respectarea dispoziţiilor legale, referitoare la unicitatea denumirii, în avizul consultativ eliberat potrivit prevederilor art. 23 din L.S.C., Camerele de comerţ şi industrie vor face menţiune dacă firma este dubla. În acest caz, se va recomanda comerciantului să-şi modifice denumirea, conform procedurii legale, invederindu-i şi posibilitatea rezervarii denumirii prin întocmirea cererii de verificare-rezervare firma (formularul nr. 11) la Registrul comerţului; b) la rubrica "Sediul" se scrie adresa cu toate elementele corespunzătoare (inclusiv Codul poştal, telefon, telex, fax), astfel este menţionat în dispoziţia judecătorească de înmatriculare sau, după caz, în actul administrativ de autorizare ori de înfiinţare. Sediul impune existenta unui spaţiu deţinut în baza unui titlu legitim. 2. Rubrica "Dispoziţia de înmatriculare/actul administrativ" se completează cu dispoziţia judecătorească de înmatriculare (instanţa, numărul hotărârii, data pronunţării, numărul dosarului şi anul) sau, după caz, actul de autorizare ori de înfiinţare emis de organul competent. 3. La rubrica "Activitatea economică anterioară" se arata persoana juridică din care provine ca urmare a reorganizării (fuziune, divizare, alte moduri de reorganizare), cu indicarea numerelor de înmatriculare ale persoanelor juridice care s-au reorganizat.
 + 
Articolul 14Datele privind obiectul de activitate Se completează după cum urmează: a) rubrica "Domenii de activitate" se completează cu domeniile prevăzute în dispoziţia judecătorească de înmatriculare ori, în lipsa, în actele constitutive sau, după caz, în actul administrativ de înfiinţare; se subliniaza domeniul principal potrivit opţiunii comerciantului; b) la rubrica "Activităţi principale" se înscriu cel mult cinci activităţi principale în ordinea priorităţii lor, în dreptul fiecăreia indicindu-se şi codul corespunzător. Codificarea activităţilor principale se face în conformitate cu Nomenclatorul de clasificare a activităţilor din economia naţionala – C.A.E.N. – conform opţiunii comerciantului, cu asistenţa referentului Oficiului Registrului comerţului; c) obiectul de activitate astfel cum este prevăzut în dispoziţia judecătorească de înmatriculare sau, în lipsa, în actul administrativ de înfiinţare se trece în anexa nr. 4, codificarea fiind opţională.
 + 
Articolul 15Datele privind capitalul social Se completează după cum urmează: a) capitalul social se va exprima obligatoriu în lei, iar în cazul în care sunt aporturi în moneda străină, se va exprima şi în aceasta moneda. Sumele subscrise în alta moneda decît dolarul se vor exprima în dolari, potrivit avizului Agenţiei Române de Dezvoltare; b) celelalte date privind capitalul social se înscriu în deplina concordanta cu dispoziţia judecătorească de înmatriculare, cu prevederile contractului şi/sau statutului sau, după caz, cu actul administrativ de înfiinţare emis de organul competent.
 + 
Articolul 16Alte date 1. Datele privind administratorii, managerii, cenzorii, împuterniciţii, reprezentanţii, menţiunile prevăzute de art. 21 din L.R.C., precum şi orice alte date se înscriu în deplina concordanta cu dispoziţia judecătorească de înmatriculare, cu prevederile contractului şi/sau statutului, ori cu actul administrativ de înfiinţare sau cu orice alte înscrisuri doveditoare. 2. Dacă este cazul, rubrica "Alte date" se completează cu alte informaţii prevăzute a fi înscrise în cerere (de exemplu: acte privind fondul de comerţ, dreptul de proprietate industriala, interdicţie, curatela etc.).
 + 
Secţiunea a III-aCompletarea cererii de înscriere menţiuni şi a altor categorii de cereri. Anexe  + 
Articolul 17Dispoziţii comune 1. Completarea cererii de înscriere menţiuni şi a altor categorii de cereri se face prin înscrierea datelor la toate rubricile din formularele respective. 2. Pentru datele prevăzute cu precizarea "report" din cererile de înmatriculare (formularele nr. 1, 2, 3, 4 şi 5) se completează nr. 1-5 sau, după caz, una dintre anexele nr. 6.6. – 6.8. 3. Pentru detalierea modificărilor din cererea de înscriere menţiuni se completează, după caz, anexele nr. 6.1. – 6.9. 4. Anexele prevăzute la alin. 2 şi 3 fac parte integrantă din cereri şi vor purta semnatura persoanelor care le întocmesc.
 + 
Capitolul 4Acte doveditoare  + 
Secţiunea IActele care se prezintă împreună cu cererea de înmatriculare a unui comerciant persoana fizica  + 
Articolul 18Enumerarea dovezilor 1. Dovada datelor de identificare se face prin prezentarea actului de identitate, iar când cererea se face prin împuternicit, cu actul de identitate al acestuia, împreună cu procura specială şi autentică. 2. Dovada autorizării exercitării comerţului se face cu autorizaţia eliberata de organul competent, în copie legalizată de notariat sau în copie certificată de referentul Oficiului Registrului comerţului, după confruntarea cu originalul. 3. Dovada sediului firmei se face cu actul de proprietate sau, după caz, cu contractul de închiriere sau cu orice alt titlu legitim în temeiul căruia este deţinut spaţiul stabilit pentru sediu. 4. Dovada privind averea şi modul se evaluare se face cu declaraţia comerciantului pe propria răspundere
 + 
Secţiunea a II-aActele care se prezintă împreună cu cererea de înmatriculare a unui comerciant persoana juridică  + 
Articolul 19Enumerarea dovezilor 1. Dovada datelor de identificare ale asociaţilor persoane fizice sau ale asociaţilor persoane juridice se face cu încheierea de autentificare de pe contractul de societate şi/sau statutul, originale, dispoziţia judecătorească de înmatriculare în copie legalizată de instanţa sau, după caz, cu actul de înfiinţare ori certificatul de înmatriculare în Registrul comerţului. 2. Dovada datelor privind sediul firmei, capitalul social subscris şi vărsat, administratorii, cenzorii, precum şi a altor date, se face cu actele prevăzute la alineatul precedent. La societăţile pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni, dacă administratorii au fost numiţi la constituire, se cere şi dovada garanţiei (art. 96 din L.S.C.). 3. Dovada datelor înscrise în cererea de înmatriculare a regiei autonome/organizaţiei cooperatiste (formularul nr. 4) se face cu actul de înfiinţare, actul de împuternicire a persoanelor care reprezintă regia autonomă/organizaţia cooperatista şi subunitatile acestora, precum şi cu statutul şi hotărârea adunării generale a membrilor cooperatori pentru organizaţiile cooperatiste; actele se depun în copie certificate, pentru conformitate, de către unitatea respectiva. 4. Datele la care s-a cerut publicarea în Monitorul Oficial al României se face cu chitanţa eliberata de aceasta regie.
 + 
Secţiunea a III-aActele ce se prezintă împreună cu cererea de înscriere menţiuni  + 
Articolul 20Dispoziţii generale 1. Pentru înscrierea menţiunilor care implica modificarea actelor constitutive se depun: a) actul adiţional de modificare în forma autentică; b) hotărârea asociaţilor, luată în condiţiile legale şi statutare; aceasta hotărâre nu se cere la societăţile cu răspundere limitată cu asociat unic; c) dovada ca s-a cerut publicarea în Monitorul Oficial al României; d) dispoziţia judecătorească, acolo unde înscrierea menţiunii a fost dispusă de instanţa judecătorească; e) dovezile stabilite în prevederile ce urmează pentru anumite menţiuni. 2. Dacă menţiunea nu implica modificări ale actelor constitutive, se depune numai hotărârea asociaţilor, luată în condiţiile statutare. 3. În situaţiile în care, la societăţile pe acţiuni, în comandită pe acţiuni şi cu răspundere limitată, legea prevede un termen care amina executarea hotărârii adunării generale (de exemplu: reducere de capital – art. 155; fuziune – art. 175 din L.S.C.), aceasta se depune la Registrul comerţului în baza cererii de depunere şi menţionare hotărâri (formularul nr. 10) şi se menţionează în Registrul comerţului. Operaţiunea de înscriere propriu-zisa a menţiunii în Registrul comerţului se efectuează după trecerea termenelor respective. În aceste cazuri, se depun extrasul din Monitorul Oficial al României în care s-a făcut publicarea, precum şi dovada că nu s-a făcut opoziţia la instanţa înăuntrul acestor termene ori aceasta a fost retrasă sau respinsă printr-o sentinta definitivă.
 + 
Articolul 21Modificări privind acţionari şi transmiterea acţiunilor 1. Asemenea modificări nu se înregistrează în Registrul comerţului, cu excepţia schimbării comanditatilor din societăţile în comandită pe acţiuni, caz în care se va depune actul adiţional de modificare în forma autentică. 2. La societăţile în care asociaţii/actionarii sunt Fondul Proprietăţii de Stat şi Fondul Proprietăţii Private, transmiterea dreptului de proprietate asupra acţiunilor prin vînzare nu duce la încetarea existenţei societăţii şi radierea acesteia din Registrul comerţului.
 + 
Articolul 22Modificarea datelor de stare civilă şi de identificare Pentru înscrierea menţiunilor privind modificarea datelor de stare civilă şi de identificare a asociaţilor, fondatorilor, administratorilor, managerilor şi imputernicitilor se depune, după caz, actul modificator în copie certificată de către comerciant (certificat de căsătorie, hotărâre de divorţ etc.).
 + 
Articolul 23Schimbarea administratorilor/managerilor şi a reprezentanţilor 1. Pentru înscrierea menţiunii privind schimbarea administratorilor din societăţile pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni se cer certificatul privind depunerea garanţiei legale (art. 95 şi 96 din L.S.C.), precum şi cazierul juridic. Cazierul judiciar nu se cere în cazurile în care schimbarea a fost dispusă de instanţa judecătorească, când dovada se face cu sentinta definitivă. 2. Pentru înscrierea menţiunii privind schimbarea persoanelor care, potrivit legii, reprezintă regia autonomă sau organizaţia cooperatista, se depune actul de numire a reprezentantului. 3. Pentru înscrierea menţiunii privind numirea managerilor în societăţile comerciale în care statul deţine peste 50% din capitalul social al acestora, precum şi la regiile autonome, se depune contractul de management întocmit şi semnat potrivit prevederilor Legii nr. 66/1993 privind contractul de management, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 13 octombrie 1993.
 + 
Articolul 24Modificarea firmei, emblemei şi sediului 1. Pentru înscrierea menţiunilor privind modificarea firmei, emblemei şi sediului, dovada se face în conformitate cu prevederile art. 20 din prezentele norme, cu următoarele precizări: a) pentru înscrierea menţiunii privind modificarea firmei şi/sau a emblemei Oficiului Registrului comerţului va asigura îndeplinirea dispoziţiilor prevăzute de L.R.C. referitoare la unicitatea acestora. De asemenea, se va asigura îndeplinirea referitoare la firma, respectiv: numele şi prenumele comerciantului persoana fizica; numele şi prenumele a cel puţin unuia dintre asociaţi la societăţile în nume colectiv; numele şi prenumele a cel puţin unuia dintre asociaţii comanditati la societăţile în comandită simpla; denumirea proprie la societăţile pe acţiuni şi societăţile în comandită pe acţiuni; denumirea care să arate obiectul de activitate la societăţile cu răspundere limitată urmate de menţiunea formei de societate; b) pentru înscrierea menţiunii privind mutarea sediului comerciantului, se depune titlul de proprietate al comerciantului asupra imobilului ori părţii din imobil afectată noului sediu sau, după caz, contractul de închiriere încheiat între proprietarul/coproprietarul locator şi societate, sau orice alt titlu legitim în temeiul căruia este deţinut spaţiul destinat noului sediu al firmei; actele menţionate se depun în copii certificate de comerciant pe propria răspundere; c) înscrierea menţiunii privind schimbarea sediului firmei într-o alta localitate din judeţul în care s-a efectuat înmatricularea se face la Registrul comerţului unde comerciantul este înmatriculat; d) schimbarea sediului comerciantului în alt judeţ se face după cum urmează: – la Oficiul Registrului comerţului de la sediul iniţial se înscrie menţiunea şi se eliberează copii certificate de către Oficiul Registrului comerţului, de pe toate actele şi autorizaţiile aflate la dosar, şi se retine certificatul de înmatriculare; – la Oficiul Registrului comerţului de la noul sediu se efectuează înmatricularea pe baza cererii de menţiuni şi a copiilor certificate; se eliberează comerciantului un nou certificat de înmatriculare pe care se face menţiunea "eliberat prin schimbare sediu", mentionindu-se numărul şi data certificatului de înmatriculare anterior; – înscrierea radierii în Registrul comerţului de la sediul iniţial se face în baza cererii de radiere, însoţită de copia certificată a noului certificat de înmatriculare care va rămâne la dosar. Radierea se operează pe data la care s-a făcut înmatricularea la Registrul comerţului de la sediul nou; – dovada privind sediul se cere numai la Oficiul Registrului comerţului de la sediul nou. 2. Copiile certificate la care se referă alin. 1 lit. d) vor fi aşezate în ordine cronologică, iar pe ultima pagina, referentul Oficiului Registrului comerţului va certifica, sub semnatura, numărul de copii şi de pagini sau va întocmi un borderou al actelor. 3. Schimbarea denumirii strazii nu înseamnă mutarea sediului. În consecinţa, ea se va opera la simpla cerere a comerciantului, fără plata vreunei taxe, sau chiar din oficiu. În acest scop, oficiile Registrului comerţului vor cere periodic organelor administrative competente noile denumiri ale strazilor, pentru a fi puse la dispoziţia comercianţilor.
 + 
Articolul 25Modificarea duratei de funcţionare 1. Pentru înscrierea menţiunii privind modificarea duratei de funcţionare a firmei, dovada se face potrivit prevederilor art. 20 din prezentele norme. 2. La societăţile în nume colectiv, în comandită simpla şi cu răspundere limitată, înscrierea menţiunii privind prelungirea duratei de funcţionare a acestora peste termenul fixat se face după îndeplinirea formalităţilor prevăzute de art. 154 din L.S.C. şi după prezentarea dovezilor corespunzătoare.
 + 
Articolul 26Modificarea obiectului de activitate 1. Pentru înscrierea menţiunii privind modificarea obiectului de activitate, dovada se face cu actele prevăzute la art. 20 din prezentele norme. 2. În cazul modificării obiectului de activitate, se depun ca acte doveditoare numai acele avize-autorizaţii cerute de lege ca o condiţie prealabilă începerii activităţilor respective (de exemplu: autorizarea de către Banca Naţionala a României pentru activităţi bancare – Normele nr. 2/1992 ale Băncii Naţionale a României).
 + 
Articolul 27Transmiterea părţilor sociale Pentru înscrierea menţiunilor privind transmiterea de părţi sociale, se depun actul modificator al actelor constitutive, în forma autentică, precum şi actele care au stat la baza transmiterii. Dacă transmiterea se face către terţi, din actul adiţional trebuie să rezulte acordul asociaţilor în condiţiile legii şi ale statutului.
 + 
Articolul 28Modificarea numărului asociaţilor 1. Pentru înscrierea menţiunilor privind modificarea numărului asociaţilor, în sensul rămânerii unui singur asociat într-o societate cu răspundere limitată (art. 170 din L.S.C.), dovada datelor din cererea de înscriere menţiuni se face astfel: a) în situaţia rămânerii unui singur asociat, dacă clauza de continuare a activităţii este prevăzută în actele constitutive, pentru înscrierea menţiunii se cer certificatul de deces ori actele modificatoare în forma autentică din care să rezulte voinţa celorlalţi asociaţi de a se retrage (declaraţie, acte de transmitere, act adiţional) sau, după caz, hotărârea judecătorească de excludere, de declarare a falimentului sau de punere sub interdicţie, precum şi modificarea în forma autentică a statutului existent. De asemenea, se mai depun dovada situaţiei părţilor sociale, precum şi declaraţia data, potrivit art. 211 din L.S.C., pe propria răspundere; b) în situaţia rămânerii unui singur asociat, dacă clauza de continuare a activităţii nu este prevăzută în actele constitutive, aceasta poate continua dacă asociatul rămas îşi manifesta expres voinţa în acest sens şi îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 210 şi 211 din L.S.C.; în cazul decesului, societatea poate continua activitatea cu un singur asociat, dacă moştenitorii îşi manifesta în mod expres voinţa de renunţare la calitatea de asociat. În acest sens se vor depune declaraţiile de renunţare în forma autentică, precum şi modificarea statutului cu precizarea situaţiei părţilor sociale. 2. Pentru înscrierea menţiunilor privind modificarea numărului asociaţilor într-o societate cu răspundere limitată cu asociat unic, prin cooptare de asociaţi noi, dovada datelor din cerere se face cu: a) contractul de societate intervenit între părţi şi statutul modificat, în forma autentică, depuse în original, din care să rezulte şi transmiterea părţilor sociale; b) dacă cooptarea de noi asociaţi atrage majorarea capitalului social, se va depune şi hotărârea judecătorească în copie legalizată de instanţa.
 + 
Articolul 29Excluderea asociaţilor Pentru înscrierea menţiunii privind excluderea asociaţilor din societăţile în nume colectiv, societăţile în comandită simpla şi societăţile cu răspundere limitată (art. 165 şi 166 din L.S.C.), se depune hotărârea judecatoreasa de excludere, în copie legalizată de instanţa.
 + 
Articolul 30Modificarea capitalului social 1. Pentru înscrierea menţiunilor privind majorarea capitalului social, dovada datelor din cererea de înscriere menţiuni se face, după caz, astfel: a) pentru înscrierea menţiunii privind majorarea capitalului social prin noi aporturi în numerar şi/sau în natura la societăţile pe acţiuni, în comandită pe acţiuni şi la societăţile cu răspundere limitată, ca şi în cazul majorării capitalului prin subscripţie publică la societăţile pe acţiuni şi la societăţile în comandită pe acţiuni este obligatorie, în temeiul art. 158 alin. 1 şi art. 164 din L.S.C., autorizarea modificării capitalului de către instanţa judecătorească competenţa; la societăţile în nume colectiv şi la societăţile în comandită simpla, înscrierea menţiunii se face în baza încheierii judecătorului delegat. Dovada se face, după caz, cu: actul adiţional în forma autentică, dovada ca s-a cerut publicare în Monitorul Oficial al României, precum şi cu dovezile care se cer la formarea capitalului iniţial (dovada varsamintului în numerar, specificarea aporturilor în natura, dovada dreptului de proprietate asupra lor şi evaluarea); b) înscrierea menţiunii privind majorarea capitalului social prin orice alta modalitate (de exemplu: încorporarea rezervelor, beneficiilor, dividendelor, diferenţelor din reevaluarea etc.) la orice formă de societate se face în baza încheierii judecătorului delegat. În aceste situaţii se cer, după caz, actul adiţional în forma autentică, dovada ca s-a cerut publicarea în Monitorul Oficial al României, bilanţul contabil, raportul de reevaluare sau de expertiza contabila. În cazul societăţilor pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni, se mai depun raportul administratorilor, raportul cenzorilor şi hotărârea adunării generale; c) la societăţile pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni, menţiunea de majorare a capitalului social implica modificarea numărului acţiunilor şi, după caz, valoarea lor nominală. 2. Înscrierea menţiunii privind reducerea capitalului social se face în baza încheierii judecătorului delegat. Depunerea hotărârii asociaţilor, luată în condiţiile statutare şi ale art. 155 alin. 2 din L.S.C., se face prin întocmirea formularului nr. 10. Înscrierea menţiunii de reducere a capitalului social în Registrul comerţului se face după trecerea a doua luni de la data publicării hotărârii asociaţilor în Monitorul Oficial al României, când se prezintă actul adiţional modificator în forma autentică, extras din Monitorul Oficial al României în care s-a făcut publicarea hotărârii, precum şi dovada că nu s-a introdus opoziţie ori ca aceasta a fost retrasă sau respinsă printr-o sentinta definitivă a instanţei. La societăţile pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni, se prezintă şi raportul administratorilor şi al cenzorilor.
 + 
Articolul 31Suspendarea şi reluarea activităţii Pentru înscrierea menţiunii privind suspendarea sau reluarea activităţii, dovada se face cu actele prevăzute la art. 20 alin. 1 lit. a), b) şi c) din prezentele norme.
 + 
Articolul 32Transformarea formei juridice 1. Pentru înscrierea menţiunii privind transformarea formei juridice a unei societăţi, dovada datelor din cererea de înscriere menţiuni se face cu hotărârea judecătorească, contractul de societate şi/sau statutul, specifice noului tip de societate, în forma autentică, dovada ca s-a cerut publicarea lor în Monitorul Oficial al României. La solicitarea înscrierii în Registrul comerţului se completează cererea de înscriere menţiuni. 2. Transformarea formei juridice a unei societăţi comerciale implica modificarea actelor constitutive fără a avea ca efect dizolvarea, lichidarea şi radierea societăţii.
 + 
Articolul 33Fuziunea 1. Fuziunea se realizează pe doua cai (art. 175 alin. 5 din L.S.C.): a) prin absorbţie – caz în care o societate comercială înglobează una sau mai multe societăţi comerciale care îşi exercită existenta; b) prin contopire – când doua sau mai multe societăţi comerciale se unesc pentru a constitui o societate comercială noua, caz în care societăţile comerciale care se contopesc îşi încetează existenta. 2. Prin fuziune se realizează o transmitere universala a patrimoniului de la societăţile care au fuzionat la cea care le-a absorbit sau la cea care a luat fiinta. Fiind o modificare care implica o majorare de capital social sau, după caz, naşterea unei societăţi comerciale noi, fuziunea este supusă autorizării instanţei judecătoreşti competente (art. 158 alin. 1 şi art. 164, coroborate cu art. 22 şi 34 din L.S.C.). 3. În aplicarea L.S.C., înscrierea menţiunii de fuziune în Registrul comerţului se face în doua etape: a) în prima etapa se depun hotărârile fiecăreia dintre societăţile comerciale care fuzionează, însoţite de bilanţurile contabile şi de declaraţiile societăţilor comerciale care îşi încetează existenta, despre modul cum au hotărît sa stinga pasivul lor; b) în a doua etapa se efectuează operaţiune propriu-zisa, când se depun actul adiţional modificator în forma autentică, extras din Monitorul Oficial al României în care s-a făcut publicarea, hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a dispus înscrierea fuziunii, radierea societăţilor comerciale care îşi încetează existenta cît şi înmatricularea societăţii comerciale rezultate ; în acest ultim caz, pentru înmatricularea noii societăţi comerciale, se mai depun contractul de societate şi/sau statutul, în forma autentică. 4. Dacă prin hotărârea judecătorească nu se dispune radierea societăţilor comerciale care îşi încetează existenta, acestea vor solicita radierea din Registrul comerţului prin completarea cererii de radiere. Radierea se operează pe data înmatriculării noii societăţi comerciale. În situaţia în care societăţile comerciale care îşi încetează existenta sunt înmatriculate în judeţe diferite, radierea acestora se face în baza comunicării de către Oficiul Registrului comerţului, la care s-a efectuat înmatricularea noii societăţi comerciale, a dispoziţiei judecătoreşti de radiere şi a anexei nr. 6.3. la cererea de înscriere menţiuni, toate în copii certificate. 5. Fuziunea produce efecte după trecerea a 3 luni de la publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al României sau la data rămânerii definitive a hotărârii care soluţionează opoziţia creditorilor sociali. Legiuitorul permite scurtarea acestui termen, dacă societăţile comerciale care fuzionează justifica plata tuturor datoriilor sociale sau depunerea sumelor corespunzătoare la C.E.C. ori la administraţia financiară sau când exista acordul tuturor creditorilor. În aceste cazuri, la Registrul comerţului se mai depun certificatul constatator, în forma autentică, ca s-a efectuat depunerea, precum şi dovada publicării acestuia în Monitorul Oficial al României (art. 175 alin. 2 din L.S.C.).
 + 
Articolul 34Divizarea societăţii 1. Pentru înscrierea menţiunii privind divizarea societăţilor comerciale cu capital exclusiv de stat se depune actul administrativ emis de organul care a dispus înfiinţarea. 2. La societăţile comerciale în care asociaţii/actionarii sunt Fondul Proprietăţii de Stat şi Fondul Proprietăţii Private, înscrierea menţiunii în Registrul comerţului se face în baza hotărârii judecătoreşti prin care se autorizeaza funcţionarea societăţilor comerciale rezultate prin divizare. 3. În cazul în care prin divizare rezultă mai multe persoane juridice, radierea persoanei juridice dizolvate se operează la data înmatriculării ultimei societăţi comerciale care a rezultat din divizare.
 + 
Articolul 35Dizolvarea şi lichidarea societăţii comerciale 1. Pentru înscrierea menţiunii privind dizolvarea societăţii comerciale, dovada datelor din cererea de înscriere menţiuni se face în modul următor: a) în situaţia în care, prin acordul tuturor asociaţilor, dizolvarea se face concomitent cu lichidarea (art. 172 din L.S.C.), dovada datelor se face cu bilanţul de lichidare, întocmit în condiţiile legii, şi dovada ca, în termenul de 30 de zile de la data publicării hotărârii sau actului adiţional autentic în Monitorul Oficial al României, nu s-a introdus opoziţie ori ca aceasta a fost retrasă sau respinsă printr-o sentinta definitivă a instanţei. Din hotărârea adunării generale a asociaţilor trebuie să rezulte acordul tuturor asociaţilor asupra inventarului, a modului de repartizare a activului şi de acoperire a pasivului, precum şi aprobarea socotelilor şi terminarea repartiţiei (art. 184 dub L.S.C.); b) în situaţia în care, dizolvarea este urmată de lichidare, ca faza distinctă şi subsecventa (art. 178-193 din L.S.C.), înscrierea menţiunii în Registrul comerţului se face astfel: – în prima etapa se depune hotărârea adunării generale prin care se decide dizolvarea, însoţită de actul adiţional modificator în forma autentică, care va prevedea şi numirea lichidatorilor. Depunerea semnăturii lichidatorilor în Registrul comerţului se face potrivit prevederilor art. 13 şi 19 din L.R.C.; – în etapa a doua, trecerea termenului de 30 de zile de la data publicării hotărârii adunării generale în Monitorul Oficial al României, se înscrie menţiunea propriu-zisa; în aceasta etapa se depune extras din Monitorul Oficial al României în care s-au publicat hotărârea, bilanţul de lichidare şi repartizarea activelor societăţii. În cazul în care unul sau mai mulţi administratori sunt numiţi lichidatori, societăţile pe acţiuni şi societăţile în comandită pe acţiuni vor depune raportul cenzorilor, precum şi darea de seama asupra gestiunii administratorilor (art. 189 alin. 1 şi art. 191 alin. 2 din L.S.C.). 2. Dacă dizolvarea şi/sau numirea lichidatorilor s-a făcut de instanţa, dovada se face cu hotărârea judecătorească, în copie legalizată de instanţa. 3. Totodată, lichidatorii vor cere radierea societăţii comerciale din Registrul comerţului şi vor depune registrele societăţilor pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni pentru păstrarea acestora la Registrul comerţului. 4. În cazurile prevăzute de art. 170 alin. 2 şi 3 şi art. 171 din L.S.C., când numărul asociaţilor s-a redus la unul singur şi nu exista clauza de continuare a activităţii societăţii comerciale cu moştenitorii, societatea comercială se dizolva, iar dovada datelor se face, după caz, şi cu unul dintre următoarele acte: hotărârea judecătorească de punere sub interdicţie, de declarare în stare de faliment, de excludere, decizia de retragere sau actul de deces.
 + 
Articolul 36Menţiunile prevăzute de art. 21 din L.R.C. Pentru înscrierea menţiunilor prevăzute de art. 21 din L.R.C., dovada datelor se face astfel: a) pentru actele prevăzute de art. 21 lit a), cu înscrisul respectiv încheiat în forma prevăzută de lege; b) pentru datele prevăzute de art. 21 lit. b), cu actul de identitate şi cu împuternicirea data de organul statutar; c) pentru drepturile de proprietate industriala prevăzute de art. 21 lit. c) (brevete de invenţii, mărci de fabrica, de comerţ sau de serviciu ori alte drepturi înregistrate la O.S.I.M.), cu actul eliberat de O.S.I.M., în copie certificată de comerciant, care rămâne la dosar. Pentru firma şi emblema nu se cer dovezi. Se va depune însă facsimilul emblemei, în trei exemplare, semnat de comerciant, pentru conformitate; d) pentru situaţiile prevăzute de art. 21 lit. d), e), f) şi g), cu hotărârea judecatoresca în copie legalizată de instanţa sau după caz, cu certificatul eliberat de instanţa; e) pentru situaţiile prevăzute de art. 21 lit. h) (de exemplu: vărsarea integrală a capitalului, distribuirea dividendelor etc.), cu actele originale corespunzătoare situaţiei concrete, lăsându-se la dosar copii certificate de comerciant sau de persoana interesată.
 + 
Secţiunea a IV-aActele care se prezintă împreună cu alte categorii de cereri  + 
Articolul 37Cererea de radiere 1. Se întocmeşte în cazurile prevăzute de art. 25 din L.R.C. şi de art. 183 din L.S.C., precum şi în toate cazurile care au efect încetarea comerţului. 2. Cererea întocmită în condiţiile art. 25 din L.S.C. va fi însoţită de toate actele care motiveaza radierea solicitată de persoana prejudiciata prin înregistrarea respectiva. 3. Cererea întocmită în condiţiile art. 183 din L.S.C. va fi însoţită de actele doveditoare prevăzute la art. 35 alin. 1 lit. b) liniuţa a doua din prezentele norme, în măsura în care nu se afla depuse la Registrul comerţului. De asemenea, la societăţile comerciale cu capital străin se cere şi dovada Agenţiei Române de Dezvoltare privind încetarea calităţii de investitor străin.
 + 
Articolul 38Cererea de depunere şi autorizare-publicare prospect 1. Se întocmeşte, în următoarele cazuri: a) constituirea societăţilor pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni prin subscripţie publică; b) majorarea capitalului social la societăţile pe acţiuni şi la societăţile în comandită pe acţiuni prin subscripţie publică; c) vânzarea acţiunilor pe cale de publicitate. 2. Cererea va fi însoţită de prospectul de emisiune sau vînzare acţiuni în forma autentică, autorizarea prealabilă a prospectului de către Agenţia de Valori Mobiliare (Ordonanţa Guvernului nr. 18/1993 şi Hotărârea Guvernului nr. 788/1993 pentru aprobarea Regulamentului privind oferta publică de vînzare de valori mobiliare şi a Regulamentului privind autorizarea societăţilor de intermediere şi a agenţilor de valori imobiliare). 3. Dacă apar modificări ale prospectului de emisiune, se cere o noua autorizare a publicării acestuia, conform Hotărârii Guvernului nr. 788/1993.
 + 
Articolul 39Cererea de depunere şi menţionare bilanţ Se întocmeşte în cazurile prevăzute de art. 133 şi art. 149 alin. 1 din L.S.C. Cererea va fi însoţită de bilanţul contabil anual, de raportul administratorilor şi al cenzorilor şi de hotărârea adunării generale, toate în copii certificate de comerciant.
 + 
Articolul 40Cererea de depunere şi menţionare hotărâri ale adunării generale Se întocmeşte în cazurile în care legea prevede un termen care suspenda executarea hotărârii (art. 155 alin. 1, art. 173 alin. 1, art. 175 alin. 1 din L.S.C.), precum şi orice alte cazuri prevăzute de lege (de exemplu: art. 89 al alin. 4 din L.S.C.). Cererea va fi însoţită de hotărârea adunării generale a asociaţilor/acţionarilor ce urmează a fi menţionată în Registrul comerţului.
 + 
Secţiunea a V-aAlte acte doveditoare  + 
Articolul 41Dovada plăţii taxei La orice cerere de înregistrare sau pentru efectuarea oricărei operaţiuni în Registrul comerţului se va anexa dovada plăţii taxei către Oficiul Registrului comerţului, conform art. 4 alin. 2 şi art. 11 alin. 1 din L.R.C.
 + 
Articolul 42Dovada privind îndeplinirea condiţiilor de publicitate La orice cerere de înregistrare sau pentru efectuarea oricărei operaţiuni în Registrul comerţului se cere dovada ca s-a solicitat publicarea în Monitorul Oficial al României a dispoziţiei judecătoreşti de înmatriculare, a actului adiţional sau, după caz, a hotărârii adunării generale a asociaţilor. 2. Comerciantul are obligaţia să depună la Registrul comerţului un exemplar din Monitorul Oficial al României în care s-a făcut publicarea, imediat după ce aceasta s-a realizat.
 + 
Articolul 43Avize-autorizaţii Se vor mai anexa actele prevăzute de diferite dispoziţii legale, ca de exemplu: – avizul Agenţiei Române de Dezvoltare conform Legii nr. 35/1991 privind investiţiile străine; – autorizarea prealabilă a Băncii Naţionale a României pentru constituirea şi funcţionarea societăţilor bancare conform art. 5 şi 6 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancară; – avizul Ministerului Finanţelor pentru constituirea şi funcţionarea societăţilor comerciale din domeniul asigurărilor, conform art. 5 din Legea nr. 47/1991; – autorizarea prealabilă a Agenţiei de Valori Mobiliare pentru constituirea societăţilor de intermediere şi a agenţilor de valori mobiliare conform Ordonanţei Guvernului nr. 18/1993 şi Hotărârii Guvernului nr. 788/1993; – autorizarea prospectului de emisiune acţiuni conform Ordonanţei Guvernului nr. 18/1993 şi Hotărârii Guvernului nr. 788/1993; – orice alte avize care condiţioneaza constituirea şi funcţionarea societăţii comerciale.
 + 
Capitolul 5Sucursale şi filiale  + 
Articolul 44Dispoziţii generale 1. Comerciantul care are sucursale sau filiale trebuie să ceara înmatricularea acestora la Oficiul Registrului comerţului de la sediul fiecărei sucursale sau filiale în condiţiile art. 23 din L.R.C. 2. Comerciantul care are sediul principal al comerţului sau în străinătate şi înfiinţează o sucursala sau o filiala în România este supus, conform art. 24 din L.R.C., tuturor dispoziţiilor referitoare la înmatricularea, menţionarea şi publicarea actelor şi faptelor cerute pentru comercianţii din ţara. 3. Sucursala este un dezmembramint al persoanei juridice, fără personalitate juridică, având o structura organizatorică şi un minim de autonomie gestionara în cadrul căreia conducătorul ei încheie în mod obişnuit acte juridice în numele şi pe socoteala unităţii principale, în limitele acordate. 4. Unităţile (agenţiile, birourile, oficiile etc.) de tipul sucursalei au regimul juridic al acestuia. 5. În înţelesul art. 23 din L.R.C., filiala este, de asemenea, un dezmembrământ al persoanei juridice, de tipul sucursalei. Sub raportul înregistrării în Registrul comerţului, filiala fără personalitate juridică are exact regimul juridic al sucursalei. În consecinţa, în continuare, termenul sucursala include şi pe cel de filiala fără personalitate juridică. 6. Filiala, în înţelesul art. 23 din L.R.C., nu trebuie confundata cu filiala organizată sub forma de societate comercială de-sine-stătătoare cu personalitate juridică, dar dependenta din punct de vedere economic de societatea mama, prin deţinerea de către aceasta a capitalului social sau a unei majorităţi care îi asigura controlul. Sub raportul înregistrării în Registrul comerţului, filiala-societate are exact regimul juridic al formei de societate comercială aleasă de părţi pentru constituirea filialei. Pentru acest tip de filiala nu exista dispoziţii speciale în L.S.C. sau în L.R.C. În consecinţa, filiala-societate se va constitui cu respectarea condiţiilor prevăzute de L.S.C. referitoare la forma de societate comercială pentru care au optat părţile, iar pentru înmatricularea ei se completează formularul corespunzător acestei forme. 7. Partea care cere înmatricularea unei sucursale sau a unei filiale trebuie să fie în prealabil informată asupra intelesului notiunii. Nu orice dezmembrământ al persoanei juridice constituie o sucursala, după cum trebuie să se facă o neta distincţie între filiala fără personalitate juridică şi filiala-societate. Pentru a se inlatura confuzia derivînd din dublul înţeles al notiunii de filiala, se va recomanda părţilor sa evite ori sa recurgă la aceasta denumire numai în cazul filialei-societate, folosind denumirea de sucursala şi pentru filialele fără personalitate juridică. 8. Modificările înregistrărilor făcute în Registrul comerţului de la sediul principal, privitoare la sucursala trebuie înscrise, la cererea comerciantului, şi în Registrul comerţului de la sediul sucursalei.
 + 
Articolul 45Înmatricularea unei sucursale înfiinţate de către o societate comercială cu sediul în România 1. Cererea de înmatriculare a unei sucursale se face la Oficiul Registrului comerţului de la sediul acesteia, prin completarea formularului nr. 5. 2. Firma sucursalei va cuprinde: firma unităţii principale, forma juridică, sediul ei (localitatea) urmate de cuvintul "sucursala" se de sediul sucursalei (localitatea). 3. Cererea de înmatriculare a unei sucursale va fi însoţită de următoarele acte: a) toate actele şi autorizaţiile care sunt depuse la Oficiul Registrului comerţului de la sediul principal al societăţii comerciale, inclusiv copii de pe certificatul de înmatriculare, într-un singur exemplar, certificate de Oficiul Registrului comerţului şi indosariate conform art. 24 alin. 2 din prezentele norme; b) hotărârea organului statutar de înfiinţare a sucursalei cu elementele necesare (sediul secundar, sfera activităţii), în copie certificată de parte; c) dovada publicării în Monitorul Oficial al României a dispoziţiei statutare care prevede înfiinţarea sucursalei. Dacă o asemenea dispoziţie exista în actele constitutive originare, se va depune numai copia prevăzută la lit. b); d) împuternicirea data conducătorului sucursalei, în forma prevăzută de art. 5 alin. 4 din prezentele norme. 4. Oficiul Registrului comerţului de la sediul secundar, cel al sucursalei, va transmite Oficiului Registrului comerţului de la sediul principal un extras de pe înregistrarea efectuată, pentru a se face menţiunea în acest ultim registru (art. 23 alin. 4 din L..C.). Înscrierea se face din oficiu, fără plata vreunei taxe. 5. Dacă sucursala se înfiinţează într-o localitate din acelaşi judeţ sau în aceeaşi localitate cu unitate principala, aceasta se va inmatricula în acelaşi Registru al comerţului, însă distinct, ca înmatriculare independenta. La înmatricularea sucursalei se va menţiona şi numărul de înmatriculare a unităţii principale. 6. Conducătorul sucursalei este obligat să depună semnatura sa la Oficiul Registrului comerţului de la sediul sucursalei (art. 6 alin. 2 din L.S.C.).
 + 
Articolul 46Înfiinţarea unei sucursale de către o firma cu sediul în străinătate 1. Cererea de înmatriculare a sucursalei se face prin completarea formularului nr. 5. 2. Firma sucursalei înfiinţate de o societate comercială străină în România va cuprinde şi menţiunea sediului principal din străinătate. 3. Cererea va fi însoţită de următoarele acte: a) copie de pe înregistrarea unităţii principale din ţara de sediu, cu toate menţiunile la zi, traduse şi legalizate de notariatul de stat sau de un alt organ abilitat; b) confirmarea Agenţiei Române de Dezvoltare; c) declaraţiile prevăzute la art. 237 lit. a) din Codul comercial privind reciprocitatea de tratament şi la art. 238 şi 245 pct. 1 din Codul comercial, în sensul că sucursala se supune legilor române; d) avizul Camerei de Comerţ şi Industrie a României, iar pentru sucursala cu sediul în provincie a unei societăţi comerciale pe acţiuni, se cere şi avizul Camerei de comerţ şi industrie (art. 244 alin. 2 din Codul comercial); e) dovada depunerii cauţiunii conform art. 238 alin. final din Codul comercial; cauţiunea va fi egala cu capitalul minim prevăzut de legea română pentru forma de societate care înfiinţează sucursala (art. 238 alin. final, coroborat cu art. 245 pct. 2 din Codul comercial). 4. După înmatriculare, sucursala trebuie să se înregistreze şi la administraţia financiară de la sediul sau, fiind subiect de drept financiar, impozabilă pentru veniturile realizate în România, sub rezerva prevederilor convenţiilor internaţionale privind dubla impunere, la care România este parte.
 + 
Articolul 47Certificatul de înmatriculare 1. Verificarea cererii de înmatriculare a sucursalei se face în conformitate cu prevederile art. 48 din prezentele norme. 2. Certificatul de înmatriculare a sucursalei se eliberează prin completarea formularului nr. 20, în conformitate cu prevederile din prezentele norme.
 + 
Capitolul 6Verificarea cererilor  + 
Articolul 48Operaţiunile de verificare 1. La înregistrarea cererii de înmatriculare sau de înscriere menţiuni în registrul de intrare-ieşire, pe fiecare pagina a cererii se va trece în coltul din dreapta sus numărul şi data înregistrării. Se recomanda utilizarea inseriatorului. Referentul Oficiului Registrului comerţului procedează, pe cît posibil, pe loc, în prezenta comerciantului sau a împuternicitului sau, la verificarea datelor înscrise în cerere, pentru confruntarea lor cu actele doveditoare. După verificarea cererii de înregistrare şi dacă cererea este gasita în buna ordine şi actele sunt complete, referentul Oficiului Registrului comerţului întocmeşte referatul în acest sens şi eliberează comerciantului ori împuternicitului sau o dovadă cuprinzând denumirea Oficiului Registrului comerţului, numărul şi data înregistrării în registrul de intrare-ieşire, precum şi data la care să se prezinte pentru eliberarea certificatului de înmatriculare sau de înscriere menţiuni. 2. Încheierea judecătorească ori a judecătorului delegat sau hotărârea definitivă pin care se dispune o înregistrare în Registrul comerţului este executorie pentru referentul Oficiului Registrului comerţului, acesta neavînd competenţa sa cenzureze elementele dispoziţiei judecătoreşti. Fac excepţie cazurile în care, deşi exista o dispoziţie judecătorească de înregistrare, Oficiul Registrului comerţului va refuza înscrierea unei firme care poate produce confuzie cu alte firme înregistrate (art. 36 din L.R.C.). În aceasta situaţie se va cere actul modificărilor în forma autentică şi dovada ca s-a solicitat publicarea în Monitorul Oficial al României, după care se va proceda la efectuarea înregistrării. Orice alte neconformităţi între actele prezentate vor fi sesizate judecătorului delegat. 3. În cazul constatării unor erori materiale sau omisiuni care nu afectează fondul cererii, acestea se vor inlatura pe loc. Menţiunea eronată se bareaza, scriindu-se deasupra menţiunea corecta, iar menţiunea omisa se completează de către comerciant ori de împuternicitul sau, în mod citeţ şi sub semnatura acestuia. Rectificările şi completările se înscriu identic pe toate exemplarele cererii, după care se vizează de către referentul Oficiului Registrului comerţului prin aplicarea parafei sale sau prin semnare. 4. În situaţia în care comerciantul ori împuternicitul sau, deşi atenţionat ca cererea nu îndeplineşte condiţiile legale, insista ca aceasta să fie primită referentul Oficiului Registrului comerţului o va primi şi o va prezenta judecătorului delegat, întocmind referatul cu obiectiunile sale. 5. Verificarea celorlalte categorii de cereri se face potrivit alineatelor precedente. 6. Cererea împreună cu toate actele se prezintă de către referentul Oficiului Registrului comerţului, judecătorului delegat la sediul oficiului pentru a se pronunţa asupra solicitării. Fac excepţie cererile prin care se solicita înregistrarea în temeiul dispoziţiei judecătoreşti, depunerea şi menţionarea unor acte, eliberarea copiilor certificate, eliberarea certificatului constatator.
 + 
Capitolul 7Registre. Dosare. Cartoteci  + 
Articolul 49Registre 1. Registrul comerţului este alcătuit din: a) registrul-manual pentru înregistrarea comercianţilor persoane fizice, având coloanele prevăzute în formularul nr. 17; b) registrul-manual pentru înregistrarea comercianţilor persoane juridice, având coloanele prevăzute în formularul nr. 18; c) dosarul fiecărui comerciant, constituit din cererile de înregistrare, alte categorii de cereri, precum şi din actele prevăzute a fi depuse la Registrul comerţului. Registrele prevăzute la lit. a) şi b) se completează cu banca de date conţinând informaţii din cererile de înregistrare. 2. Registrul comerţului este public. Oficiul Registrului comerţului este obligat sa elibereze pe cheltuiala solicitantului: – copii certificate de pe înregistrările făcute şi de pe actele prezentate în baza cererii de eliberare de copii certificate (formularul nr. 13); – certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt nu este înscris sau menţionat în registru, în baza cererii de eliberare de certificat constatator (formularul nr. 14); – informaţii cu privire la situaţia comercianţilor înregistraţi, în baza cererii de furnizare informaţii (formular nr. 16). 3. Furnizarea de informaţii la solicitarea organelor de urmărire penală şi a instanţelor judecătoreşti se face în baza unei adrese. 4. Fiecare dintre registrele prevăzute la alin. 1 lit. a) şi b) pot avea mai multe volume. 5. Pentru liberarea de copii de pe fila de registru se scoate listing pe calculator, care se verifica cu dosarul individual. Listingul se certifica de către referentul Oficiului Registrului comerţului, se contrasemnează de directorul acestuia sau de inlocuitorul sau şi se aplică ştampila oficiului. 6. Bilanţul se eliberează numai în copie certificată. 7. Până la încărcarea pe calculator a menţiunilor înscrise în anii 1991 şi 1992, listingul se va completa cu datele respective din registrul-manual.
 + 
Articolul 50Ţinerea registrelor 1. Registrele-manuale vor fi numerotate şi parafate de judecătorul delegat. Parafa consta în formula: "Prezentul registru pe anul ……. conţine …….. file", care se înscrie pe ultima pagina a registrului, formula sub care judecătorul delegat aplica parafa sa. 2. Pentru fiecare an calendaristic se deschide un registru al comerţului. 3. Fiecare comerciant înregistrat va purta un număr de ordine, începând de la numărul 1, în fiecare an. Nici un comerciant persoana fizica sau persoana juridică nu poate avea acelaşi număr de ordine cu alt comerciant înscris în Registrul comerţului, în cadrul aceluiaşi an calendaristic. Pentru asigurarea unicitatii numărului de înmatriculare se introduce şi codul statistic al judeţului, astfel ca numărul de înmatriculare va avea următoarea structura: – pentru comercianţi persoane fizice = F – cod statistic judeţ – număr ordine în registru – anul; – pentru comercianţi persoane juridice = J – cod statistic judeţ – număr de ordine în registru – anul. 4. Pe cotorul fiecărui registru se va scrie vizibil anul, volumul (în cazul în care s-au deschis mai multe volume) şi indicativul prescurtat al registrului, anume: – PF pentru registrul persoane fizice; – PJ pentru registrul persoane juridice.
 + 
Articolul 51Registrul unic de intrare-ieşire Oficiul Registrului comerţului tine un registru de intrare-ieşire în care se înscriu, în ordine cronologică, toate lucrările intrate şi ieşite, având coloanele din registrul tipizat, adaptate la specificul lucrărilor Oficiului Registrului comerţului. La fiecare înregistrare se adauga şi numărul de înmatriculare al comerciantului. Registrul este unic, dar poate avea mai multe volume. Se va urmări ca numerele de intrare-ieşire să fie în stricta lor ordine, fără a se omite vreun număr sau a se da acelaşi număr unor lucrări diferite şi fără a se lasă spaţii goale într-un registru.
 + 
Articolul 52Repertoriul alfabetic Oficiul Registrului comerţului tine şi păstrează pe calculator un repertoriu alfabetic al comercianţilor înregistraţi, subimpartit în repertoriul alfabetic pentru comercianţii persoane fizice şi repertoriul alfabetic pentru persoanele juridice, indiferent de forma juridică a acestora.
 + 
Articolul 53Dosare 1. Toate actele care sunt depuse în legătură cu înregistrarea sau cu orice operaţiune a Registrului comerţului se păstrează la dosarul comerciantului, indiferent de data depunerii şi de natura actului. Filele conţinute în dosarul fiecărui comerciant se numeroteaza în ordinea depunerii, începând cu numărul 1. 2. În cazul în care comerciantul nu este încă înmatriculat, ca de exemplu, atunci când, conform art. 10 alin. 2 din L.S.C., se depune un prospect de emisiune pentru autorizarea publicării, asemenea acte se vor păstra într-o mapa separată, urmărindu-se însă ca imediat după înmatriculare să fie trecute în dosarul comerciantului. 3. Pe coperta dosarului se scriu următoarele date: denumirea Oficiului Registrului comerţului, numele/denumirea comerciantului şi numărul de înmatriculare. 4. Dosarele PF şi PJ vor fi aranjate pe ani în ordinea numerelor de înmatriculare.
 + 
Articolul 54Cartoteci Cartoteca fişelor fiecărui comerciant se realizează prin prelucrarea datelor existente în calculator şi prin sistematizarea acestora în scopul evidenţierii modificărilor intervenite ulterior înmatriculării, precum şi al elaborării rapoartelor statistice şi a studiilor privind evoluţia comerţului şi industriei româneşti.
 + 
Articolul 55Încheierile judecătorului delegat, mapa şi registrul de încheieri 1. Încheierile de înmatriculare şi de înscriere menţiuni se întocmesc în trei exemplare şi se dau în forma înscrisă pe ultima pagina a cererii respective. Aceste încheieri se comunică părţilor prin inminarea unui exemplar din cererea respectiva. 2. Încheierile pronunţate în temeiul art. 25 din L.R.C. se întocmesc în doua exemplare, dintre care unui pentru mapa de încheieri, iar al doilea pentru dosarul comerciantului. Aceste încheieri se trec în registrul de încheieri şi se comunică părţilor de îndată ce au fost pronunţate. 3. În cazul prevăzut la alineatul precedent, lucrările de secretariat pentru judecătorul delegat, inclusiv citarea părţilor, se asigura de către un funcţionar al Oficiului Registrului comerţului, desemnat în acest scop.
 + 
Articolul 56Registratura-arhiva. Minuirea registrelor 1. Oficiul Registrului comerţului are registratura şi arhiva proprie, separată de aceea a Camerei de comerţ şi industrie pe lângă care funcţionează. 2. La registrele şi cartotetice ţinute computerizat, cît şi la registrele manuale au acces numai referenţii Oficiului Registrului comerţului, desemnaţi potrivit art. 66 din prezentele norme. 3. Gestionarea registrelor şi a documentelor depuse la arhiva Oficiului Registrului comerţului se face potrivit instrucţiunilor O.N.R.C. nr. 1428 din 13 octombrie 1992.
 + 
Capitolul 8Modul de înregistrare şi de completare a registrelor  + 
Articolul 57Procedura de înregistrare 1. Înregistrările în Registrul comerţului se fac numai pe baza încheierii judecătorului delegat ori, după caz, a unei încheieri sau hotărâri definitive a instanţei judecătoreşti. 2. Referentul Oficiului Registrului comerţului înscrie în registre datele prevăzute în coloanele acestora. Toate datele din cererea de înregistrare se incarca pe calculator, astfel cum au fost stabilite prin dispoziţia judecătorească. Orice modificare sau completare a datelor prevăzute în dispoziţia judecătorească este cu desăvârşire interzisă.
 + 
Articolul 58Completarea registrelor 1. Completarea registrelor-manuale se face în ordinea coloanelor şi a rubricilor, astfel: a) la rubrica "Nr. de înmatriculare" şi "Seria certificat" se înscriu codul judeţului, urmat de numărul atribuit la înmatriculare, anul şi data efectuării înmatriculării, precum şi seria imprimata pe certificatul de înmatriculare; b) la rubrica "Firma" se înscriu, după caz, numele comerciantului sub care exercită comerţul şi sub care semnează sau denumirea persoanei juridice (societate comercială, regie autonomă, organizaţie cooperatista). În situaţia în care intervin schimbări în denumire, acestea se înscriu, în mod corespunzător, în ordinea cronologică, la rubrica "Modificări în denumire"; c) în coloana "Nr. şi data intrării cererii", se înscriu numărul şi data înregistrării cererii în registrul unic de intrare-ieşire al Oficiului Registrului comerţului; d) în coloana "Obiectul cererii" se înscrie "Înmatriculare" ori "înscriere menţiune", urmată de natura modificării intervenite (de exemplu: completare obiect de activitate, majorare capital social, cesiune părţi sociale) sau, după caz, alte cereri urmate de natura solicitării (de exemplu: radiere înmatriculare/menţiune" sau, după caz, "depunere prospect", "depunere hotărâre a adunării generale" etc.); e) în coloana "Data înregistrării operaţiunii în Registrul comerţului" se va înscrie, după caz : data efectuării înmatriculării sau a menţiunii. Data înmatriculării este data atribuirii numărului de înmatriculare. Data înregistrării menţiunii este data înscrierii ei în Registrul comerţului; f) în coloana "Sediul" se înscrie adresa, cu toate datele acesteia; g) în coloana "Administratori/manageri, reprezentanţi, împuterniciţi, lichidatori", din registrul comercianţi persoane juridice, se înscriu numele şi prenumele tuturor persoanelor care au una din aceste calităţi; h) în coloana "Specimen de semnatura", persoanele care au obligaţia să depună semnatura în Registrul comerţului vor semna în dreptul numelui lor sau, în absenta persoanelor menţionate, se înscriu numărul şi data legalizarii semnăturii de către notariat, cu indicarea acestuia (art. 13 alin. 3 şi 4 şi art. 19 alin. 1 din L.R.C.); i) în coloana "Certificarea semnăturii şi data" va semna judecătorul delegat sau conducătorul Oficiului Registrului comerţului ori inlocuitorul sau, mentionindu-se şi data certificării specimenului de semnatura. 2. Pentru fiecare comerciant persoana juridică se rezerva o fila în raport cu mărimea registrului. În cazul în care acesta nu este suficienta, menţiunile se vor înscrie pe o alta fila, indicindu-se fila sau, după caz, volumul şi fila, unde se continua şi de unde continua înregistrarea. 3. Referentul Oficiului Registrului comerţului va completa registrul în mod citeţ şi cu toată atenţia. În cazul unei erori materiale, textul eronat se bareaza cu cerneala, scriindu-se deasupra textul corect, care corespunde exact celui din cerere. Rectificarea se semnează de referentul Oficiului Registrului comerţului. 4. La fiecare înregistrare referentul Oficiului Registrului comerţului certifica, sub semnatura, conformitatea datelor înscrise cu cererea şi actele doveditoare, punând şi data, după care trage o linie orizontala paralela cu baza registrului, pe întreaga fila. 5. Menţiunile care se fac ulterior înmatriculării se înscriu, după caz, în ordine cronologică sau în ordinea solicitării lor, procedându-se conform alin. 3. 6. Radierea unei înmatriculări sau menţiuni în Registrul comerţului se operează prin tragerea a doua diagonale cu cerneala roşie pe fila registrului, indicindu-se cauza, baza şi data radierii.
 + 
Capitolul 9Întocmirea şi eliberarea certificatelor  + 
Articolul 59Certificatul de înmatriculare 1. Certificatul de înmatriculare este unic şi atesta data înmatriculării, deci data dobândirii personalităţii juridice pentru comercianţii persoane juridice. 2. Formularul nr. 19 pentru certificatul de înmatriculare se utilizează în mod unitar de către toate oficiile Registrului comerţului. Tipărirea şi evidenta seriilor certificatelor de înmatriculare (originale şi copii) se fac prin grija O.N.R.C., în baza comenzilor oficiilor judeţene. Certificatele astfel tipărite se eliberează oficiilor Registrului comerţului numai după stantarea cu timbrul sec a originalelor de către O.N.R.C. 3. Concomitent cu înmatricularea, referentul Oficiului Registrului Comerţului scrie seria, numărul de înmatriculare şi codul statistic republican al unităţilor economico-sociale (S.I.R.U.E.S.) pe toate exemplarele cererii şi completează certificatul de înmatriculare. Data şi numărul de înmatriculare care se înscriu în certificat sunt cele operate în registrul pentru înregistrarea comercianţilor. Copia de pe certificat se păstrează şi la dosarul comerciantului. Atribuirea codului S.I.R.U.E.S. se face de către Oficiul Registrului comerţului în colaborare cu direcţia judeteana de statistica. 4. Lucrarea astfel întocmită se prezintă directorului Oficiului Registrului comerţului ori înlocuitorului sau. Dacă completarea registrului şi a certificatului sunt găsite în buna ordine, directorul Oficiului Registrului comerţului sau, în lipsa acestuia, inlocuitorul sau, împuternicit de preşedintele Camerei de comerţ teritoriale respective, semnează certificatul de înmatriculare. 5. Formularul nr. 20 pentru înmatricularea sucursalelor are regimul de executare (tipărire sau tehnoredactare) corespunzător celorlalte categorii de formulare. Întocmirea acestora se face cu respectarea prevederilor alin. 3 din prezentul articol, cu excepţia înscrierii seriei. Certificatele astfel întocmite se semnează potrivit alin. 4 din prezentul articol.
 + 
Articolul 60Certificatul de înscriere menţiuni 1. Certificatul de înscriere menţiuni este inclus pe ultima pagina a cererii (formularul nr. 6). Completarea pe toate exemplarele cererii se face de către referentul Oficiului Registrului comerţului. Data care se înscrie pe certificat este data efectuării menţiunii în Registrul comerţului. Certificatul de înscriere menţiuni se semnează potrivit art. 59 alin. 4 din prezentele norme. 2. În cazul modificării datelor cuprinse în certificatul de înmatriculare (de exemplu: denumire, forma juridică, sediu etc.), nu se va proceda la eliberarea altui certificat de înmatriculare. Atestarea modificării elementelor respective se face cu certificatul de înscriere menţiuni de pe ultima pagina a cererii, împreună cu certificatul de înmatriculare existent.
 + 
Articolul 61Alte certificate Certificatele incluse pe ultima pagina a unor cereri (de exemplu: cerere de radiere, de rectificare, de eliberare duplicat etc.) se întocmesc şi se semnează potrivit art. 60 alin. 1 din prezentele norme.
 + 
Articolul 62Termenul pentru eliberarea certificatelor 1. Certificatul de înmatriculare însoţit de exemplarul 2 al cererii de înmatriculare se eliberează în termen de cel mult 15 zile de la data depunerii cererii. 2. În acelaşi termen se eliberează exemplarul 2 al cererilor care au incluse pe ultima pagina certificatul corespunzător fiecărui formular. 3. La eliberarea certificatelor, comerciantul ori împuternicitul sau va semna de primire în registrul unic de intrare-ieşire, indicind şi data eliberării.
 + 
Articolul 63Eliberarea duplicatelor 1. În cazul pierderii sau deteriorării certificatului de înmatriculare, la solicitarea comerciantului ori a împuternicitului sau, prin întocmirea cererii de eliberare duplicat (formularul nr. 15) se eliberează duplicat. Dacă se eliberează mai multe duplicate, fiecare se va parafa cu inscripţia corespunzătoare: D1, D2, D3 etc. 2. În cazul pierderii sau deteriorării altor acte, eliberarea duplicatelor se face potrivit alineatului precedent.
 + 
Capitolul 10Controlul legalităţii operaţiunilor efectuate în Registrul comerţului  + 
Articolul 64Cine face controlul 1. Controlul legalităţii operaţiunilor efectuate în Registrul comerţului se face de către judecătorul delegat în conformitate cu art. 8 alin. 2 din L.R.C. 2. Personalul care conduce şi executa operaţiunile Registrului comerţului efectuează un control de regularitate extrinsec având scopul să asigure conformitatea datelor înscrise la cererea de înregistrare cu dispoziţia judecătorească şi actele doveditoare.
 + 
Capitolul 11Oficiul Naţional al Registrului Comerţului  + 
Articolul 65Registrul central 1. Registrul central al comerţului se tine de către Oficiul Naţional al Registrului comerţului, organizat pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României, şi este alcătuit din: a) banca de date informatizata conţinând informaţiile din cererile de înregistrare, precum şi datele din bilanţurile contabile; b) exemplarul 3 al cererilor de înregistrare. 2. O.N.R.C. tine pe calculator evidenta specială a persoanelor juridice sancţionate potrivit prevederilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 148/1993, pentru nerespectarea obligaţiei prevăzute de Regulamentul privind efectuarea operaţiunilor valutare emis de Banca Naţionala a României. 3. Oficiile teritoriale vor comunică O.N.R.C. orice înmatriculare sau menţiune operata, în termen de 15 zile de la efectuare. 4. Comunicările constau în transmiterea exemplarului 3 al cererii de înmatriculare, de înscriere menţiuni ori de radiere, scris vizibil şi purtind ştampila Oficiului Registrului comerţului, precum şi în transmiterea menţiunilor din oficiu. Comunicările vor fi însoţite de documentul recapitulativ (formularul nr. 21). 5. Virarea lunară a cotei cuvenite O.N.R.C. (art. 11 alin. 2 din L.R.C.) se face prin transmiterea borderoului-decont către acesta (formularul nr. 22), însoţit de documentul justificativ al efectuării plăţii (fila cec, dispoziţie de plată etc.). 6. Oficiile teritoriale vor comunică O.N.R.C. informaţii statistice conform solicitărilor acestuia. În acest sens, vor recomanda comercianţilor sa completeze orice chestionare distribuite şi să le depună la Registrul comerţului.
 + 
Capitolul 12Dispoziţii comune şi tranzitorii  + 
Articolul 66Atribuţiile şi răspunderea referentilor oficiilor Referenţii Oficiului Registrului comerţului care primesc, verifica cererile de înregistrare şi completează registrele, precum şi cei care ţin dosarele firmelor sunt desemnaţi nominal de directorul Oficiului Registrului comerţului, având atribuţiile şi răspunderile stabilite prin L.R.C., prin normele interioare de organizare şi funcţionare, stabilite în mod unitar de Camera de Comerţ şi Industrie a României, precum şi prin prezentele norme.
 + 
Articolul 67Anexe 1. Anexele nr. 1-22 fac parte integrantă din prezentele norme şi se utilizează în mod unitar de către toate oficiile Registrului comerţului. 2. Executarea formularelor (tehnoredactare, tipărire etc.), cu excepţia certificatului de înmatriculare (formularul nr. 19), se face prin grija oficiilor Registrului comerţului judeţene sau, potrivit opţiunii lor, prin comanda de tipărire de către O.N.R.C. 3. Camera de Comerţ şi Industrie a României, cu avizul camerelor de comerţ şi industrie judeţene, va putea modifica şi adapta aceste anexe la sistemul informatic unitar al Registrului comerţului prevăzut de art. 48 din L.R.C., elaborind instrucţiuni de utilizare şi completare.
 + 
Articolul 68Intrarea în vigoare 1. Prezentele norme intră în vigoare pe data de 1 august 1994. 2. Pe aceeaşi dată îşi încetează aplicabilitatea Normele din 27 noiembrie 1990 şi orice alte dispoziţii contrare. 3. Oficiile Registrului comerţului vor putea folosi în continuare registrele-manuale şi formularistica actuale până la epuizarea stocului, dar nu mai tirziu de 31 decembrie 1994. PreşedinteleCamerei de Comerţ şi Industrie a României,dr. Aurel GhibutiuMinistrul comerţului,Cristian IonescuN O T A : Formularele-anexe la prezentele norme se găsesc la dispoziţia publicului la toate oficiile Registrului comerţului. ––––––––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x