privind taxele de autorizare, avizare şi funcţionare în sistemul pensiilor administrate privat
Având în vedere prevederile art. 74 alin. (2) lit. k) şi ale art. 80 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul dispoziţiilor art. 16 alin. (1), art. 17 şi ale art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă. +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Prezenta normă stabileşte taxele care sunt percepute de Comisie în cadrul sistemului de pensii administrate privat. … (2) Comisia percepe taxe de autorizare, de avizare şi de funcţionare. … +
Articolul 2Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege. +
Capitolul IICuantumul taxelor de autorizare, avizare şi funcţionare +
Secţiunea 1Taxele de autorizare +
Articolul 3Se vor plăti taxe de autorizare în următoarele cazuri:a) pentru autorizaţia de constituire a administratorului; … b) pentru autorizaţia de administrare a fondului de pensii administrat privat; … c) pentru autorizarea prospectului schemei de pensii private; … d) pentru autorizarea fondului de pensii administrat privat; … e) pentru autorizarea agenţilor de marketing persoane juridice; … f) pentru autorizarea modificării actelor care au stat la baza autorizărilor menţionate la lit. a), b) şi d); … g) pentru autorizarea modificării actelor care au stat la baza autorizaţiei menţionate la lit. e). … +
Articolul 4Cuantumul taxelor de autorizare este de:a) 80.000 lei, pentru autorizaţia de constituire a administratorului; … b) 300.000 lei, pentru autorizaţia de administrare a fondului de pensii administrat privat; … c) 30.000 lei, pentru autorizarea prospectului schemei de pensii private; … d) 30.000 lei, pentru autorizarea fondului de pensii administrat privat; … e) 5.000 lei, pentru autorizarea agenţilor de marketing persoane juridice; … f) 1.000 lei, pentru autorizarea modificărilor prevăzute la art. 3 lit. f) şi g). … +
Articolul 5Taxele de autorizare vor fi achitate de către:a) fondatori, pentru autorizaţia de constituire a administratorului; … b) administratori, pentru autorizaţia de administrare a fondului de pensii administrat privat; … c) administratori, pentru autorizarea prospectului schemei de pensii private; … d) administratori, pentru autorizarea fondului de pensii administrat privat; … e) administratori, pentru modificarea actelor menţionate la art. 3 lit. f); … f) agenţii de marketing persoane juridice, pentru autorizarea de funcţionare; … g) agenţii de marketing persoane juridice, pentru modificarea actelor menţionate la art. 3 lit. g). … +
Secţiunea a 2-aTaxele de avizare +
Articolul 6Taxele de avizare se percep în următoarele cazuri:a) avizarea depozitarului activelor fondului de pensii administrat privat; … b) avizarea auditorului financiar al fondului de pensii administrat privat; … c) avizarea modificării prospectului schemei de pensii private; … d) avizarea agenţilor de marketing persoane fizice; … e) avizarea agenţilor de marketing persoane juridice; … f) avizarea materialelor publicitare. … +
Articolul 7Cuantumul taxelor de avizare este de:a) 80.000 lei, pentru taxa de avizare a depozitarului; … b) 35.000 lei, pentru taxa de avizare a auditorului financiar; … c) 1.000 lei, pentru taxa de avizare a modificării prospectului schemei de pensii private; … d) 50 lei, pentru taxa de avizare a agenţilor de marketing persoane fizice; … e) 4.000 lei, pentru taxa de avizare a agenţilor de marketing persoane juridice; … f) 1.000 lei, pentru taxa de avizare a materialelor publicitare. … +
Articolul 8Taxele de avizare vor fi achitate de către:a) depozitar, pentru obţinerea avizului de depozitare; … b) auditorul financiar, pentru obţinerea avizului de auditor; … c) administrator, pentru obţinerea avizelor prevăzute la art. 6 lit. c) şi f); … d) agentul de marketing persoană fizică sau de administrator, pentru obţinerea avizului prevăzut la art. 6 lit. d); … e) agentul de marketing persoană juridică, pentru obţinerea avizului prevăzut la art. 6 lit. e). … +
Secţiunea a 3-aTaxa de funcţionare +
Articolul 9(1) Administratorul achită Comisiei, de la momentul autorizării fondului de pensii administrat privat, pe durata existenţei acestuia, o taxă lunară de funcţionare. … (2) Agenţii de marketing persoane juridice care au fost autorizaţi sau avizaţi de Comisie şi care îşi desfăşoară activitatea în temeiul contractului de mandat încheiat cu un administrator achită Comisiei o taxă lunară de funcţionare. … (3) Taxa lunară de funcţionare se aplică veniturilor brute realizate de către agenţii de marketing persoane juridice din activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat. … (4) Depozitarii achită Comisiei o taxă lunară de funcţionare. … +
Articolul 10(1) Taxa lunară de funcţionare pentru administrator este compusă din: … a) 0,25% din valoarea contribuţiilor brute încasate de administrator, suportată de acesta din comisionul de administrare dedus din contribuţiile plătite; … b) 0,005% din valoarea activului net al fondului de pensii administrat privat, suportată de administrator din comisionul de administrare dedus de acesta din activul net total al fondului de pensii administrat privat. … (2) Taxa lunară de funcţionare pentru agentul de marketing persoană juridică este în cuantum de 0,5%, aplicată veniturilor brute realizate de către acesta din activitatea de marketing a fondurilor de pensii administrate privat. … (3) Taxa lunară de funcţionare pentru depozitari este în cuantum de 0,1%, aplicată veniturilor obţinute de aceştia din activitatea de depozitare aferentă fondurilor de pensii administrate privat. … +
Articolul 11(1) Administratorii sunt obligaţi să întocmească şi să transmită lunar Comisiei, pentru luna precedentă, raportarea privind modul de constituire şi virare a taxei de funcţionare, potrivit anexei nr. 1. … (2) Raportarea prevăzută la alin. (1) se semnează de către reprezentantul legal al administratorului. … (3) Raportarea prevăzută la alin. (1) se transmite pe suport hârtie şi în format electronic, până la data de 25 a fiecărei luni calendaristice pentru luna precedentă. … +
Articolul 12(1) Agenţii de marketing persoane juridice sunt obligaţi să întocmească şi să transmită lunar Comisiei, pentru luna precedentă, raportarea privind modul de constituire şi virare a taxei de funcţionare, potrivit anexei nr. 2. … (2) Raportarea prevăzută la alin. (1) se semnează de către reprezentantul legal al agentului de marketing persoană juridică. … (3) Raportarea prevăzută la alin. (1) se transmite pe suport hârtie şi în format electronic, până la data de 25 a fiecărei luni calendaristice pentru luna precedentă. … (4) În cazul în care agentul de marketing persoană juridică realizează venituri de la mai mulţi administratori, acesta are obligaţia de a evidenţia în raportarea prevăzută la alin. (1) veniturile realizate de la fiecare administrator. … +
Articolul 13(1) Depozitarii sunt obligaţi să întocmească şi să transmită lunar Comisiei, pentru luna precedentă, raportarea privind modul de constituire şi virare a taxei de funcţionare, potrivit anexei nr. 3. … (2) Raportarea prevăzută la alin. (1) se semnează de către reprezentantul legal al depozitarului. … (3) Raportarea prevăzută la alin. (1) se transmite pe suport hârtie şi în format electronic, până la data de 25 a fiecărei luni calendaristice pentru luna precedentă. … (4) În cazul în care depozitarul realizează venituri de la mai mulţi administratori, acesta are obligaţia de a evidenţia în raportarea prevăzută la alin. (1) veniturile de la fiecare administrator în parte. … +
Capitolul IIIDispoziţii finale +
Articolul 14(1) Taxele prevăzute în prezenta normă vor fi virate în contul Comisiei deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti. … (2) Virarea sumelor datorate lunar se va realiza cel târziu până la data de 25 a fiecărei luni calendaristice pentru luna precedentă, fără deducerea din obligaţia de plată a comisioanelor bancare. … +
Articolul 15(1) Pentru neachitarea la termen a taxelor de funcţionare prevăzute la art. 10, administratorii, agenţii de marketing persoane juridice şi depozitarii datorează majorări de întârziere, calculate în conformitate cu reglementările în vigoare aplicabile la colectarea creanţelor bugetare. … (2) Majorările de întârziere vor fi evidenţiate separat pe ordinul de plată şi vor fi virate în contul Comisiei deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti. … +
Articolul 16(1) Verificarea respectării prevederilor legale privind virarea sumelor prevăzute la art. 10 se face de către Comisie. … (2) În cazul raportării eronate a bazei de calcul, pentru diferenţele constatate Comisia aplică în mod corespunzător majorările de întârziere prevăzute la art. 15, calculate pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare datei de scadenţă şi până la data plăţii efective inclusiv. … +
Articolul 17Sumele provenind din taxe de autorizare, avizare, funcţionare, precum şi din majorări de întârziere se constituie venituri la bugetul Comisiei, conform art. 17 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005. +
Articolul 18Eventualele sume virate în plus se vor regulariza ulterior, la iniţiativa plătitorului, cu avizul prealabil al Comisiei. +
Articolul 19Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta normă. +
Anexa 1───────la normă─────────RAPORTAREprivind modul de constituire şi virare a taxei de funcţionareAdministrator ……………………………………(denumire)Fond de pensii administrate privat ……………………………………(denumire)───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Total Valoarea Comision Comision Taxă Taxă Taxa Documentul/Luna contribuţii activului net de administrare de administrare de funcţionare de funcţionare de funcţionare databrute încasate total încasat încasat din datorată din datorată din datoratădin contribuţii activul net total contribuţii activul net total (col. 6+7)───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────1 2 3 4 5 6 7 8 9───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Numele şi prenumele ………………Semnătura ……………………….Ştampila ……………………….. +
Anexa 2───────la normă────────RAPORTAREprivind modul de constituire şi virare a taxei de funcţionareLuna ……………Agent de marketing persoană juridică ……………………….(denumire)─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Denumire administrator Venitul brut realizat Taxa de funcţionare datorată Documentul/data─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────1 2 3 4─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Numele şi prenumele ……………………..Semnătura ………………………………Ştampila ………………………………. +
Anexa 3───────la normă────────RAPORTAREprivind modul de constituire şi virare a taxei de funcţionareLuna ……………Depozitar ………………………………..(denumire)───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Denumire administrator Venit realizat Taxa de funcţionare datorată Documentul/data───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────1 2 3 4───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Numele şi prenumele ………………………..Semnătura …………………………………Ştampila ………………………………….––-