NORMA Nr. 3 din 24 ianuarie 1996

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 28 februarie 1996
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEREGULAMENT 12 13/11/2007
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 64 22/06/1995
ActulREFERIRE LALEGE 33 29/03/1991 ART. 50
ActulREFERIRE LALEGE 31 16/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEREGULAMENT 12 13/11/2007

privind procedura reorganizării şi lichidării judiciare a societăţilor bancare



Având în vedere dispoziţiile Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării şi lichidării judiciare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 29 iunie 1995, care de la data aplicării (28 august 1995) abroga procedura falimentului din Codul comercial român,ţinând seama ca, în viziunea noii legi, aceasta procedura – conform art. 1-3 – se aplică comercianţilor, persoane fizice şi societăţi comerciale ce nu mai pot face faţa datoriilor comerciale, denumiţi debitori, situaţii în care averea lor este destinată plăţii datoriilor, şi ca încetarea de plati atrage schimbări profunde în statutul debitorului, în raporturile sale cu creditorii şi partenerii contractuali,având în vedere ca legea instituie doua proceduri distincte:– procedura reorganizării judiciare, având ca scop redresarea debitorului şi plata pasivului sau şi – procedura lichidării judiciare, având ca scop lichidarea averii debitorului şi plata datoriilor sale,constatind ca organele care aplica procedura sunt: instanţa judecătorească, judecătorul-sindic, administratorul, lichidatorul, adunarea creditorilor şi comitetul creditorilor, fiecare având atribuţiile stabilite de lege (art. 4-18) şi ca întreaga procedura de reorganizare şi de lichidare judiciară este de competenţa exclusiva a tribunalului în a cărui raza de jurisdicţie se afla sediul principal al debitorului,luând în considerare ca procedura începe pe baza unei cereri introduse la tribunal de către debitor sau de către creditori, ori de către camera de comerţ şi industrie teritorială (art. 19), iar în continuare se parcurg următoarele faze ale procedurii:– o primă faza, în care se efectuează următoarele operaţiuni: desemnarea de către tribunal a judecătorului-sindic şi, după caz, a administratorului sau a lichidatorului, precum şi a persoanelor care să-l ajute pe judecătorul-sindic la îndeplinirea îndatoririlor sale; luarea de măsuri de conservare şi de reintregire a averii debitorului; convocarea adunării creditorilor; desemnarea comitetului creditorilor; declararea şi verificarea creanţelor etc. (art. 20-54);– a doua faza, în care se întocmeşte planul – propus de debitor sau de creditori ori de asociaţi – care, în funcţie de situaţia economică a debitorului şi de perspectivele sale, va prevedea: fie reorganizarea şi continuarea activităţii debitorului, fie vânzarea averii debitorului în mod ordonat, parţial sau ca un ansamblu în stare de funcţionare, pentru a obţine o valoare maxima, fie lichidarea judiciară. Planul se admite de către judecătorul-sindic, se votează de către creditori şi se confirma de către tribunal (art. 55-65);– a treia faza, în care se realizează planul (art. 66-126). Dacă planul de reorganizare se realizează, procedura lichidării judiciare nu mai are loc, iar dacă nu se realizează, se trece la lichidarea judiciară,pentru considerentele arătate şi având în vedere abilitarea expresă acordată în art. 10 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancară de a elabora norme speciale în cazul fuziunii, dizolvării, lichidării sau al falimentului societăţilor bancare,Banca Naţionala a României emite prezentele norme.1. Societăţile bancare, în calitatea lor de societăţi comerciale, sunt supuse procedurii de reorganizare şi lichidare judiciară, prevăzută de legea nr. 64/1995, în situaţia în care nu mai pot face faţa datoriilor lor comerciale.Societatea bancară care nu se afla în încetare de plati, dar căreia i-a fost retrasă autorizaţia de funcţionare de către Banca Naţionala a României – conform prevederilor art. 50 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancară -, va fi supusă procedurii de lichidare pe cale administrativă, prevăzută de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale.Atunci când lichidarea judiciară a unei societăţi bancare a fost admisă de tribunal la cererea debitorului, a unui creditor sau a camerei de comerţ şi industrie teritorială, Banca Naţionala a României va lua măsuri pentru retragerea autorizaţiei de funcţionare a societăţii bancare.2. În situaţia aplicării de către Banca Naţionala a României a sancţiunii de retragere a autorizaţiei de funcţionare a unei societăţi bancare aflate în încetare de plati, aceasta va fi supusă direct procedurii de lichidare judiciară.În acest scop, Banca Naţionala a României – în calitatea de creditor – va iniţia procedura pe baza unei cereri introduse la tribunalul în a cărui raza de jurisdicţie se afla sediul principal al societăţii bancare debitoare care, potrivit legii, a încetat plăţile timp de cel puţin 30 de zile şi căreia i s-a retras autorizaţia de funcţionare.Dacă tribunalul va solicita o cauţiune, aceasta va fi depusa în termen de 5 zile de la data luării acestei măsuri.Prin cererea introductivă se va solicita şi notificarea tuturor creditorilor şi debitorului, precum şi a Oficiului Registrului comerţului unde este înmatriculat debitorul, pentru efectuarea menţiunii.3. În vederea întocmirii raportului asupra cauzelor şi împrejurărilor care au dus la încetarea de plati, Banca Naţionala a României va pune la dispoziţia judecătorului-sindic sau a administratorului informaţiile necesare privind acele cauze şi împrejurări, alte date în legătură cu situaţia debitorului, precum şi informaţii privind eventuala răspundere a oricărui administrator, director, cenzor, asociat, salariat sau a altei persoane.4. În caz de reorganizare sau lichidare judiciară, Banca Naţionala a României va solicita tribunalului numirea unui administrator sau a unor lichidatori, care să fie persoane calificate şi cu experienta în domeniu, pentru a îndeplini atribuţiile prevăzute de lege.5. În termen de 30 de zile de la deschiderea procedurii se va depune declaraţia de creanţe în adunarea creditorilor.6. Dacă va considera necesar, Banca Naţionala a României – prin reprezentantul sau în comitetul creditorilor ori în adunarea creditorilor – va solicita judecătorului-sindic sa introducă la tribunal acţiunile prevăzute de art. 39 şi 40 din Legea nr. 64/1995, pentru anularea oricărui act fals sau fraudulos pe care debitorul l-a încheiat în paguba sa în cei 3 ani anteriori înregistrării cererii introductive, ori pentru anularea şi recuperarea de la terţi a transferurilor cu titlu gratuit (cu excepţia sponsorizarilor), a operaţiunilor comerciale, în care prestaţia debitorului este în disproportie vădită faţă de cea primită, a transferurilor de proprietate către un creditor în contul unei datorii anterioare, precum şi privitor la constituirea sau perfectarea unei garanţii legale ori reale în cele 120 de zile anterioare înregistrării cererii introductive; de asemenea, operaţiunile comerciale, încheiate în anul anterior înregistrării cererii introductive cu un asociat deţinând cel puţin 20% din capitalul societăţii bancare, cu un administrator, director sau membru al organelor de supraveghere ale societăţii bancare, cu orice altă persoană fizica ori juridică, care are o poziţie dominantă asupra debitorului sau activităţii sale, ori cu un coindivizar asupra unui bun comun.Dacă judecătorul-sindic refuza sa introducă acţiunea, se va solicita tribunalului sa autorizeze comitetul creditorilor sau pe administrator sa formuleze astfel de acţiuni.7. În ceea ce priveşte contractele încheiate de societatea bancară debitoare care nu au fost executate, în totalitate ori substanţial, de către părţile contractante, Banca Naţionala a României va analiza oportunitatile şi va solicita judecătorului-sindic continuarea sau respingerea, după caz, a contractelor respective, motivând soluţia aleasă, în condiţiile art. 46-52 din Legea nr. 64/1995.8. În caz de reorganizare a societăţii bancare debitoare, Banca Naţionala a României va verifica planurile de reorganizare propuse, apreciind asupra perspectivelor de redresare, în raport cu mijloacele financiare disponibile, modalităţile de lichidare a pasivului, nivelul şi perspectivele locurilor de muncă, majorarea de capital social, înlocuirea conducătorilor societăţii bancare debitoare, pentru a vota planul mai favorabil şi care urmează a fi confirmat de tribunal în condiţiile art. 64 din Legea nr. 64/1995.În perioada de redresare, societatea bancară va fi supravegheată de Banca Naţionala a României, urmărind ca datele raportate lunar judecătorului-sindic, potrivit art. 70 din Legea nr. 64/1995, sa corespundă situaţiei financiare a averii societăţii bancare debitoare.Dacă se vor constata pierderi, se va solicita tribunalului suspendarea continuării activităţii şi declararea procedurii de lichidare judiciară.Actele societăţii bancare debitoare vor purta menţiunea "societate bancară în reorganizare judiciară".9. Dacă societatea bancară debitoare nu solicita ori nu se admite reorganizarea judiciară, se declanseaza procedura de lichidare judiciară, situaţie în care i se ridica dreptul de a-şi conduce activitatea, de a-şi administra bunurile ori de a dispune de acestea şi vor fi numiţi unul sau mai mulţi lichidatori care să-l ajute pe judecătorul-sindic.Banca Naţionala a României va solicita judecătorului-sindic sa sigileze şi sa inventarieze bunurile societăţii bancare debitoare, sa stabilească masa pasiva şi sa verifice creanţele creditorilor şi întocmirea tabelului obligaţiilor.Actele societăţii bancare debitoare vor purta menţiunea "societate bancară în lichidare judiciară".Începând cu data de la care tribunalul a dispus începerea lichidării judiciare se va suspenda plata pasivelor de orice natura ale societăţii bancare în scopul apărării intereselor creditorilor, fiind admise plati de sume pentru cheltuielile strict necesare procesului de lichidare a societăţilor bancare. De la aceeaşi dată se aplică prevederile secţiunii a 6-a din Legea nr. 64/1995.Lichidatorii vor solicita situaţia conturilor contabile la zi, iar în cazul în care aceasta nu poate fi obţinută vor cere judecătorului-sindic numirea de experţi contabili potrivit prevederilor art. 83 din Legea nr. 64/1995, care să aducă la zi evidenţa contabilă şi sa întocmească balanţa de verificare a conturilor şi, după caz, bilanţul şi contul de profit şi pierderi.Banca Naţionala a României va solicita judecătorului-sindic sa încunoştiinţeze societăţile bancare la care societatea bancară supusă lichidării are conturi de corespondent asupra măsurii blocarii disponibilităţilor din aceste conturi şi sa dispună blocarea lor. Lichidatorii vor urmări ca societăţile bancare corespondente sa bonifice dobinzile la disponibilitati potrivit convenţiilor încheiate şi să le elibereze la distribuirea finala a fondurilor.Disponibilităţile în valută existente în conturile deschise la societăţi bancare, persoane juridice străine, vor fi transferate în conturile unei societăţi bancare româneşti de prim-rang, recomandată de Banca Naţionala a României, care le va elibera, la distribuirea finala a fondurilor, din averea debitorului, potrivit art. 115 din Legea nr. 64/1995.Vînzarea bunurilor şi stringerea celorlalte venituri ale debitorilor se vor face în condiţiile art. 80 şi 98-104 din Legea nr. 64/1995.În situaţia în care societatea bancară în lichidare este beneficiara a fondului de asigurare a depozitelor băneşti ale persoanelor fizice, constituit potrivit prevederilor art. 37 din Legea nr. 33/1991, poate efectua plati către persoanele fizice pentru restituirea depozitelor băneşti constituite de acestea chiar în perioada de lichidare. Plata acestor depozite băneşti se face cu înştiinţarea prealabilă a judecătorului-sindic şi numai în limita sumelor puse la dispoziţie de fondul de asigurare a depozitelor băneşti, potrivit clauzelor din acordul de aderare la fond şi normelor de funcţionare a fondului.Nu se efectuează restituiri ale depozitelor băneşti persoanelor fizice atunci când aceste depozite au devenit garanţii sub orice formă ale unor credite luate, personal, de deponenti sau de către terţi.10. Banca Naţionala a României va sprijini pe lichidatori sa ia măsurile necesare pentru realizarea activelor societăţii bancare în lichidare, având în vedere ca operaţiunile active constau în credite pe termen scurt, mediu şi lung acordate clienţilor societăţii bancare, fonduri în lei şi în valută plasate pe piaţa interbancara interna şi internationala, titluri de stat şi alte valori mobiliare achiziţionate de societatea bancară.În acest scop se vor elabora liste în care se vor înscrie debitorii beneficiari de credite, cu indicarea sumelor datorate din capital şi din dobinzi, precum şi scadenta creditelor.Banca Naţionala a României va solicita judecătorului-sindic sa remită fiecărui debitor o notificare prin care va fi somat sa ramburseze sumele la scadenta, precum şi dobinzile aferente asa cum rezultă din contractul de credit, cu indicarea contului.Lichidatorii, cu acordul clienţilor, pot solicita altor societăţi bancare sa preia unele credite pe termen scurt, mediu sau lung, acordate de către societatea bancară în lichidare, urmărind încasarea dobinzilor la zi de la clienţii respectivi şi a sumelor reprezentind cuantumul creditului de la societatea bancară ce îşi va da acordul să efectueze o astfel de operaţiune.Lichidatorii pot solicita clienţilor societăţii bancare, în cazul în care aceştia sunt de acord, rambursarea cu anticipatie a creditelor primite de la societatea bancară în lichidare.11. În cazul societăţilor bancare care au sucursale, filiale şi agenţii, lichidatorii vor prezenta, spre a decide, judecătorului-sindic, necesarul de personal care urmează sa gestioneze realizarea activului unităţilor societăţilor bancare respective în perioada de lichidare şi vor comunică acestor unităţi indicatorii şi situaţiile ce urmează a fi raportate comisiei de lichidare de la sediul central, precum şi periodicitatea raportarii.Din momentul în care tribunalul a dispus începerea lichidării judiciare a societăţii bancare este interzisă efectuarea de către aceasta a oricărei operaţiuni de acordare de credite, de plasare de fonduri pe piaţa interbancara, de cumpărări de titluri, obligaţiuni sau alte valori mobiliare, emiterea de garanţii sau alte operaţiuni care angajează utilizarea de fonduri. Se blocheaza, de asemenea, acordarea de credite în cadrul liniilor deja deschise dar neutilizate sau utilizate parţial.12. În scopul realizării, în cît mai bune condiţii, a activului societăţii bancare, lichidatorii vor propune judecătorului-sindic măsuri pentru ca în perioada lichidării să se continue activitatea societăţii bancare în lichidare cu privire la încasarea garanţiilor primite de societatea bancară de la alte societăţi bancare sau nebancare, precum şi de la persoane private în cazurile în care debitorii nu rambursează creditele ajunse la scadenta.În cazul în care în perioada de realizare a activului societăţii bancare se ivesc situaţii în care unii debitori nu plătesc dobinzile la termen sau nu achită ratele scadente la creditele primite, Banca Naţionala a României va solicita lichidatorilor sa întreprindă măsurile necesare pentru executarea silită a averii debitorilor societăţii bancare, potrivit prevederilor Codului de procedura civilă cu privire la executarea silită, sau sa ceara tribunalului lichidarea judiciară a debitorilor respectivi.13. Banca Naţionala a României – prin reprezentanţii săi – va urmări distribuirea sumelor rămase în urma lichidării judiciare, în condiţiile art. 105-115 din Legea nr. 64/1995.14. Banca Naţionala a României va putea solicita tribunalului ca o parte din pasivul societăţii bancare în lichidare judiciară să fie suportată de către membrii organelor de conducere – administratori, directori, cenzori – culpabili de faptele prevăzute de art. 123 lit. a) – g) din lege.Dacă faptele săvârşite de membrii organelor de conducere constituie infracţiuni, vor fi sesizate organele de cercetare penală.15. Persoanele culpabile de ajungerea societăţii bancare în lichidare judiciară vor fi înscrise într-un registru special pentru a nu li se mai permite să aibă calitatea de membru fondator şi de administrator în alte societăţi bancare.16. Prezentele norme vor fi respectate şi de către societăţile bancare care solicită ori participa – în calitate de societăţi bancare creditoare – la procedura de reorganizare şi lichidare judiciară a altei societăţi bancare.17. Prezentele norme intră în vigoare la data publicării lor în Monitorul Oficial al României.PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIEAL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,MUGUR ISARESCU,guvernator––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x