NORMĂ nr. 27 din 19 decembrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.044 din 29 decembrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 3
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 12
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 22
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 24
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 26
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 32
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 1
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 3
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 10
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 16
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 19
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 23
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 24
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 25
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ANEXA 1
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ANEXA 2
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 266 29/06/2006
ActulREFERIRE LAOG 28 26/01/2006 ART. 7
ActulREFERIRE LAOG 28 26/01/2006 ART. 8
ActulREFERIRE LAOG 28 26/01/2006 ART. 23
ActulREFERIRE LAOG 28 26/01/2006 ART. 59
ActulREFERIRE LAOG 28 26/01/2006 ART. 62
ActulREFERIRE LAOG 28 26/01/2006 ART. 63
ActulREFERIRE LAOG 28 26/01/2006 ART. 65
ActulREFERIRE LAOG 28 26/01/2006 ART. 72
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 3
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 12
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 22
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 24
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 26
ActulCOMPLETEAZA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 32
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 1
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 3
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 10
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 16
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 19
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 23
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 24
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ART. 25
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ANEXA 1
ActulMODIFICA PENORMA 4 20/04/2006 ANEXA 2
ActulREFERIRE LALEGE 312 28/06/2004 ART. 48
 Nu exista acte care fac referire la acest act

pentru modificarea şi completarea Normei Băncii Naţionale a României nr. 4/2006 privind procedura de notificare şi înscrierea în registre a instituţiilor financiare nebancare



În temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,Banca Naţională a României emite prezenta normă. + 
Articolul UNICNorma Băncii Naţionale a României nr. 4/2006 privind procedura de notificare şi înscrierea în registre a instituţiilor financiare nebancare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 3 mai 2006, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Preambulul va avea următorul cuprins:"Având în vedere dispoziţiile art. 23 alin. (1), art. 59, art. 62 alin. (2), art. 63 alin. (3) şi (3^1) şi ale art. 65 din titlul I al Ordonanţei Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006,în temeiul prevederilor art. 72 din titlul I al Ordonanţei Guvernului nr. 28/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, Banca Naţională a României emite prezenta normă.”2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:"Art. 1. – Prezenta normă reglementează procedura de notificare, precum şi cerinţele, termenele şi documentaţia necesare înscrierii în registre a instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice române, a sucursalelor din România ale instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine, care se vor constitui în conformitate cu prevederile titlului I din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, denumită în continuare ordonanţă, şi a entităţilor înscrise în listele prevăzute la art. 62 alin. (1) şi (1^1) din ordonanţă, precum şi, după caz, a celor care rezultă din reorganizarea acestora.”3. La articolul 3, alineatul (1) va avea următorul cuprins:"Art. 3. – (1) Instituţiile financiare nebancare, cu excepţia caselor de amanet, a caselor de ajutor reciproc şi a persoanelor juridice fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil, pot include în obiectul de activitate una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a), b), c) şi f) din ordonanţă, precum şi activităţile prevăzute la art. 7 alin. (2)-(4) şi cele care pot fi încadrate la art. 8 din ordonanţă, în măsura în care sunt legate de activitatea de creditare."4. La articolul 3, alineatul (2) va avea următorul cuprins:"(2) Activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. d) din ordonanţă poate fi efectuată numai de către instituţiile financiare nebancare organizate sub forma caselor de amanet, activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e) din ordonanţă poate fi efectuată numai de către instituţiile financiare nebancare organizate sub forma caselor de ajutor reciproc, iar activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e^1) din ordonanţă poate fi efectuată numai de către instituţiile financiare nebancare organizate sub forma persoanelor juridice fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil."5. La articolul 3, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:"(4^1) Persoanele juridice fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil, nu pot include în obiectul principal de activitate altă activitate decât cea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e^1) din ordonanţă."6. La articolul 3, alineatul (5) va avea următorul cuprins:"(5) Obiectul de activitate al instituţiilor financiare nebancare prevăzut în actul constitutiv, exprimat prin clase CAEN, trebuie, dacă este cazul, să cuprindă în cadrul activităţii principale şi al celor secundare, în mod explicit, activităţile ce vor fi derulate, în conformitate cu prevederile art. 7 şi 8 din ordonanţă, precum şi, după caz, cu cele ale legilor speciale care le reglementează activitatea."7. La articolul 3, alineatul (6) va avea următorul cuprins:"(6) Actul constitutiv al instituţiilor financiare nebancare trebuie să prevadă la secţiunea referitoare la obiectul de activitate secundar faptul că activităţile înscrise în obiectul secundar, altele decât cele de creditare, vor fi efectuate numai în măsura în care sunt legate de activitatea de creditare."8. La articolul 3, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:"(7) Cerinţa prevăzută la alin. (6) nu se aplică în cazul activităţilor, altele decât cele de creditare, permis a fi efectuate prin legi speciale care reglementează activitatea instituţiilor financiare nebancare."9. La articolul 10 alineatul (1), litera k) va avea următorul cuprins:"k) lista normelor interne care reglementează activitatea instituţiei financiare nebancare, elaborate cu respectarea cerinţelor ordonanţei şi ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia, însoţită de declaraţia privind aprobarea acestora de către organele statutare. Ambele documente trebuie să fie semnate de conducătorii instituţiei financiare nebancare."10. La articolul 12 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera c^1), cu următorul cuprins:"c^1) declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa nr. 2, completată şi semnată de reprezentantul permanent al administratorului;".11. La articolul 16, alineatul (1) va avea următorul cuprins:"Art. 16. – (1) Neîndeplinirea cerinţelor generale prevăzute de prezenta normă şi de ordonanţă, nedepunerea sau depunerea incompletă ori cu întârziere a documentaţiei prevăzute de prezenta secţiune reprezintă motive de respingere a cererii de înscriere în Registrul general."12. La articolul 19 alineatul (2), litera j) va avea următorul cuprins:"j) lista normelor interne care reglementează activitatea sucursalei, elaborate cu respectarea cerinţelor ordonanţei şi ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia, însoţită de declaraţia privind aprobarea acestora de către organele statutare. Ambele documente trebuie să fie semnate de conducătorii sucursalei."13. După articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 22^1, cu următorul cuprins:"Art. 22^1. – În vederea înregistrării în Registrul de evidenţă, în termen de 30 de zile de la data înscrierii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială îşi au sediul, persoanele juridice fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/ nerambursabil, remit Băncii Naţionale a României cererea de înscriere în Registrul de evidenţă, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1b, însoţită de următoarele documente:a) declaraţie pe propria răspundere, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2, completată şi semnată de fiecare conducător;b) copie de pe actul de identitate pentru fiecare dintre conducători, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate;c) copia statutului şi a actului constitutiv;d) copia certificatului de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială îşi au sediul;e) copia certificatului de înregistrare fiscală;f) copia documentului valabil eliberat de o agenţie guvernamentală, care să ateste acreditarea entităţii respective pentru desfăşurarea activităţii de acordare de împrumuturi din fonduri publice."14. La articolul 23 alineatul (5), prima teză va avea următorul cuprins:"(5) Casele de amanet, casele de ajutor reciproc şi persoanele juridice fără scop patrimonial pot desfăşura activităţile prevăzute în obiectul de activitate numai după primirea de la Banca Naţională a României a documentului care atestă înscrierea în Registrul de evidenţă."15. La articolul 24, alineatul (1) va avea următorul cuprins:"Art. 24. – (1) Neîndeplinirea cerinţelor prevăzute de prezenta normă şi de ordonanţă, nedepunerea sau depunerea incompletă ori cu întârziere a documentaţiei prevăzute la art. 21, 22 sau 22^1, după caz, reprezintă motive de respingere a cererii de înscriere în Registrul de evidenţă."16. La articolul 24, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:"(1^1) Cererea poate fi respinsă şi în cazul nerespectării termenelor prevăzute la art. 23 alin. (2)."17. La articolul 24, alineatul (5) va avea următorul cuprins:"(5) în situaţia în care cererea prevăzută la alin. (4) este depusă într-un termen mai mare de 30 de zile de la comunicarea actului care atestă neaprobarea cererii de înscriere în Registrul de evidenţă, aceasta trebuie să fie însoţită, pe lângă documentele prevăzute la art. 21, 22 sau 22^1, după caz, de certificat/adeverinţă eliberat/eliberată de grefa judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială solicitantul îşi are sediul, cu maximum 15 zile înainte de depunerea la Banca Naţională a României, sau de certificatul constatator emis de registrul comerţului, eliberat cu maximum 15 zile înainte de depunerea la Banca Naţională a României, după caz."18. La articolul 25, alineatul (1) va avea următorul cuprins:"Art. 25. – (1) Prevederile cap. II secţiunea 1, ale art. 11, 12, 13, art. 15 alin. (1)-(3) şi ale art. 16 alin. (1)-(4) sau, după caz, ale art. 17 şi 18 se aplică în mod corespunzător entităţilor ce fac obiectul înscrierii în Registrul general cuprinse în lista prevăzută la art. 62 alin. (1) din ordonanţă, inclusiv celor rezultate în urma reorganizării acestora, precum şi entităţilor ce fac obiectul înscrierii în Registrul general, rezultate din reorganizarea persoanelor juridice fără scop patrimonial care, la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, derulau, pe lângă activităţi de creditare din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale cu caracter rambursabil/nerambursabil, şi activităţi de creditare din fonduri private.”19. După articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 26^1, cu următorul cuprins:"Art. 26^1. – (1) în vederea înscrierii în Registrul general, în termen de cel mult 6 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 266/2006, entităţile care provin din reorganizarea persoanelor juridice fără scop patrimonial care, la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, derulau, pe lângă activităţi de creditare din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale cu caracter rambursabil/nerambursabil, şi activităţi de creditare din fonduri private vor remite Băncii Naţionale a României cererea de înscriere în Registrul general, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, însoţită de documentaţia prevăzută la art. 26 alin. (1), cu excepţia lit. c), d) şi j).(2) în locul documentelor prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. c), d) şi j) se vor remite:(i) hotărârea organului statutar privind majorarea capitalului social după data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006;(îi) în cazul în care entitatea respectivă remite Băncii Naţionale a României documentul prevăzut la lit. i), aceasta trebuie să remită şi documentul emis de instituţia de credit la care au fost efectuate vărsămintele aferente majorării capitalului social, conform hotărârii organului statutar, din care să rezulte sumele vărsate de fiecare dintre acţionari;(iii) descrierea activităţii desfăşurate, a structurii organizatorice, precum şi situaţiile financiare aferente ultimilor 2 ani, cuprinzând bilanţul, contul de profit şi pierdere, situaţia modificării capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie, politicile contabile şi notele explicative. în cazul în care entităţile solicitante s-au constituit de mai puţin de 2 ani, se remite cea mai recentă situaţie financiară. în situaţia în care entitatea solicitantă a fost supusă unui proces de reorganizare prin fuziune după data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, se remite şi bilanţul de fuziune.(3) în cazul entităţilor care la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006 îndeplineau cerinţele privind nivelul minim al capitalului social prevăzut de ordonanţă şi de reglementările emise în aplicarea acesteia şi care ulterior acestei date nu au mai efectuat modificări ale capitalului social, în locul documentelor prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a) şi b) se remite o situaţie semnată de reprezentanţii legali ai solicitantului din care să rezulte nivelul şi structura pe acţionari a capitalului social subscris şi vărsat la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, însoţită de bilanţul întocmit pentru aceeaşi dată.”20. După articolul 32 se introduce un nou articol, articolul 32^1, cu următorul cuprins:"Art. 32^1. – în vederea înregistrării în Registrul de evidenţă, în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, persoanele juridice fără scop patrimonial care desfăşoară activitate de acordare de credite exclusiv din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil, remit Băncii Naţionale a României cererea de înscriere în Registrul de evidenţă, prevăzută în anexa nr. 1b, însoţită de documentele prevăzute la art. 22^1 şi de o declaraţie pe propria răspundere din partea conducătorilor acesteia, din care să rezulte faptul că respectiva entitate desfăşoară activitate de acordare de credite exclusiv din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil.”21. Anexa nr. 1b va avea următorul cuprins:"Anexa nr. 1b Cerere de înscriere în Registrul de evidenţă*)––––Notă *) Cererea va fi adresată Băncii Naţionale a României – Direcţia reglementare şi autorizare.Notă **) în cazul neprezentării unor documente, prezentării unor documente necorespunzătoare sau al existenţei altor deficienţe, se vor face precizări suplimentare."22. La anexa nr. 2, ultimul alineat va avea următorul cuprins:"se completează de către administratorii, acţionarii semnificativi, reprezentantul permanent al administratorului, auditorul financiar ai/al instituţiei financiare nebancare (persoane fizice);".Preşedintele Consiliului de administraţieal Băncii Naţionale a României,Mugur Constantin IsărescuBucureşti, 19 decembrie 2006.Nr. 27.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x