În temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b) și art. 6 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,în conformitate cu prevederile art. 101 și art. 115-122 din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară în cadrul ședinței din data de 1.09.2021,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. +
Articolul 1Domeniul de aplicare și semnificații(1)Prezenta normă se aplică asigurătorilor prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, care intenționează să desfășoare activitate de asigurare pe teritoriul României în conformitate cu cap. X din legea menționată, indiferent dacă regimul de supraveghere din statele terțe este declarat echivalent conform art. 227 și 269 din Directiva 2009/138/CE sau nu este declarat echivalent.(2)Prezenta normă reglementează:a)condițiile de autorizare pentru desfășurarea activității de asigurare în România prin intermediul unor sucursale; … b)condițiile de desfășurare a activității; … c)cerințele cantitative și calitative privind desfășurarea activității; … d)cerințele de raportare și de publicare a informațiilor; … e)cerințe specifice în cazul retragerii unui stat membru din Uniunea Europeană. … (3)Prezenta normă nu se aplică asigurătorilor din statele terțe care desfășoară în România doar activitate de reasigurare prin intermediul unor sucursale.(4)Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., autorizează sucursalele asigurătorilor din statele terțe și supraveghează activitatea desfășurată de acestea în temeiul Legii nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, exercitând competențele de supraveghere prevăzute de aceeași lege, în aceeași măsură în care le exercită pentru supravegherea societăților cu sediul social pe teritoriul României.(5)Actele normative menționate în prezenta normă au următoarele semnificații:1.Directiva 2009/138/CE – Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II); … 2.Regulamentul nr. 1.060/2009 – Regulamentul (CE) nr. 1.060/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 septembrie 2009 privind agențiile de rating de credit, cu modificările ulterioare; … 3.Regulamentul nr. 575/2013 – Regulamentul nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și societățile de investiții și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, cu modificările ulterioare; … 4.Legea nr. 237/2015 – Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare; … 5.Regulamentul 2015/35 – Regulamentul delegat (UE) 2015/35 al Comisiei din 10 octombrie 2014 de completare a Directivei 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II), cu modificările și completările ulterioare; … 6.Regulamentul 2015/2.450 – Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.450 al Comisiei din 2 decembrie 2015 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare în ceea ce privește machetele pentru transmiterea informațiilor către autoritățile de supraveghere în conformitate cu Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului, cu modificările și completările ulterioare; … 7.Regulamentul 2016/1.800 – Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1.800 al Comisiei din 11 octombrie 2016 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare cu privire la clasificarea evaluărilor de credit ale instituțiilor externe de evaluare a creditului pe o scară obiectivă a nivelurilor de calitate a creditului, în conformitate cu Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului, cu modificările ulterioare; … 8.Regulamentul nr. 1/2019 – Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019 privind evaluarea și aprobarea membrilor structurii de conducere și a persoanelor care dețin funcții-cheie în cadrul entităților reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările ulterioare. … 9.Regulamentul 2015/2.011 – Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.011 al Comisiei din 11 noiembrie 2015 de stabilire a unor standarde tehnice de punere în aplicare cu privire la listele administrațiilor regionale și autorităților locale față de care sunt deținute expuneri ce trebuie tratate ca expuneri față de administrația centrală în conformitate cu Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului;(la 01-01-2024,
Alineatul (5), Articolul 1 a fost completat de Punctul 1., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
… 10.Recomandarea ESRB/2016/14 – Recomandarea Comitetului European pentru Risc Sistemic din 31 octombrie 2016 privind acoperirea unor lacune la nivelul datelor privind bunurile imobile;(la 01-01-2024,
Alineatul (5), Articolul 1 a fost completat de Punctul 1., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
… 11.Directiva 2014/59/UE – Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului.(la 01-01-2024,
Alineatul (5), Articolul 1 a fost completat de Punctul 1., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
… (6)Termenii, expresiile și acronimele din prezenta normă, care nu au înțelesul prevăzut la alin. (7), au semnificațiile din prevederile legale definite în Legea nr. 237/2015 la art. 1 alin. (2) pct. 37 și din Glosarul de termeni Solvabilitate II publicat pe website-ul A.S.F. la adresa https://asfromania.ro/ro/a/161/glosar-de-termeni-aferen%C8%9Bi-regimului-solvabilitate-ii. (7)Termenii utilizați în prezenta normă au următoarele semnificații:1.activ aferent sucursalei – activ pe care asigurătorii din statele terțe îl atribuie activității sucursalelor, exclusiv valoarea contabilă noțională aferentă sucursalei care derivă din restul operațiunilor asigurătorilor din statele terțe, disponibil în caz de lichidare a asigurătorilor din statele terțe pentru plata obligațiilor către contractanți; … 2.activitatea sucursalei – operațiuni desfășurate de asigurătorii din statele terțe prin intermediul unor sucursale, în baza unei autorizații emise de A.S.F.; … 3.autoritate competentă din stat terț – autoritate care autorizează sau supraveghează asigurători din statele terțe; … 4.autorizație – autorizație acordată de A.S.F. sucursalelor asigurătorilor din statele terțe care dețin autorizații de funcționare emise de autoritățile din statele terțe respective, pentru a permite asigurătorilor menționați să desfășoare activitate în România; … 5.bilanț aferent sucursalei – bilanț pe care asigurătorii din statele terțe îl întocmesc pentru activitatea sucursalelor, în care activele și obligațiile sunt evaluate și recunoscute conform prevederilor art. 52 din Legea nr. 237/2015, ca și cum sucursalele ar fi entități separate; … 6.contractant – persoană fizică sau juridică ce are un contract de asigurare cu un asigurător din statele terțe, încheiat prin intermediul sucursalelor; … 7.creanță de asigurare – creanță de asigurare definită de Legea nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților; … 8.creanță de asigurare aferentă sucursalei – creanță de asigurare aferentă contractelor încheiate de sucursală; … 9.creanță preferențială – creanță datorată de asigurătorii din statele terțe în caz de insolvență, care prevalează față de creanțele de asigurare aferente sucursalei și care reprezintă:a)drepturi contractuale ale angajaților sucursalei; … b)taxe datorate de sucursală instituțiilor publice; … c)sume datorate de sucursală sistemului de asigurări sociale; … d)sume datorate de sucursală asupra activelor subordonate drepturilor reale; … … 10.documentație – documente, machete, date și alte informații, în cazul în care nu se menționează expres; … 11.drept intern local – prevederile din dreptul intern al statelor terțe; … 12.fonduri proprii aferente sucursalei – fonduri proprii pe care asigurătorii din statele terțe le dedică activității sucursalei și care sunt cel puțin la nivelul SCR, respectiv al MCR; … 13.fonduri proprii auxiliare aferente sucursalei – elemente disponibile în caz de lichidare a asigurătorilor din statele terțe pentru a plăti obligațiile de asigurare față de contractanții sucursalei conform art. 4 alin. (14), (15) și (18) și care respectă cerințele art. 64 și 65 din Legea nr. 237/2015; … 14.fonduri proprii de bază aferente sucursalei – excedentul de active aferente sucursalei față de obligațiile înregistrate de aceasta; … 15.localizarea creanțelor de asigurare – locul în care:a)se află contractanții sau beneficiarii, după caz; … b)sunt situate riscurile asigurate; … c)se încheie contractul, fie direct cu asigurătorii din statele terțe, fie prin intermediul sucursalelor; … … 16.MCR aferentă sucursalei – cerința de capital minim pentru sucursală, calculată de asigurătorii din statele terțe pe baza bilanțului aferent sucursalei și cu măsurile de volum specificate în Legea nr. 237/2015; … 17.mandatar general – persoană desemnată de asigurătorii din statele terțe care are competența de a-i reprezenta în România și în alte state membre în relația cu autoritățile competente și cu persoanele terțe; … 18.obligație aferentă sucursalei – creanță de asigurare, creanță preferențială și creanță garantată cu activele sucursalei; … 19.SCR aferentă sucursalei – cerința de capital de solvabilitate pentru sucursală, calculată de asigurătorii din statele terțe pe baza bilanțului aferent sucursalei și cu măsurile de volum specificate în Legea nr. 237/2015; … 20.standarde locale – standarde de recunoaștere și evaluare utilizate în statele terțe; … 21.stat terț – stat terț în care se înregistrează cel puțin una dintre următoarele situații:a)asigurătorii au sediul central; … b)asigurătorii au sediul social; … c)asigurătorii sunt autorizați de autorități competente; … d)asigurătorii sunt supravegheați de autorități competente; … … 22.sucursală – prezența permanentă prevăzută la art. 115 alin. (1) din Legea nr. 237/2015. … +
Articolul 2Procesul de autorizare(1)În conformitate cu prevederile cap. X din Legea nr. 237/2015, sucursalele asigurătorilor din statele terțe desfășoară activitate pe teritoriul României numai pe baza autorizației emise de A.S.F.(2)Anterior solicitărilor de acordare a autorizațiilor, asigurătorii din statele terțe înscriu sucursalele la oficiul registrului comerțului și solicită înscrierea codului unic CAEN Rev. 2 6511 – Activități de asigurări de viață sau 6512 – Alte activități de asigurări (exceptând asigurările de viață), fără a include în denumirea acestora termenul „asigurări“ sau „asigurări-reasigurări“, utilizat în condițiile art. 20 alin. (2) din Legea nr. 237/2015; includerea termenului respectiv în denumirea sucursalelor se realizează la o dată ulterioară acordării autorizației de funcționare, prin înregistrarea mențiunii corespunzătoare la oficiul registrului comerțului, dată până la care asigurătorilor din statele terțe le este interzisă desfășurarea activității prin intermediul sucursalelor.(3)În vederea obținerii autorizației de funcționare pentru sucursale, asigurătorii din statele terțe: a)respectă prevederile art. 115, 116, 119 și 121 din Legea nr. 237/2015 și ale prezentei norme; … b)desemnează mandatarii generali care, în vederea obținerii aprobării de către A.S.F., îndeplinesc următoarele:(i)cerințele privind evaluarea individuală a membrilor conducerii executive prevăzute de Regulamentul nr. 1/2019; … (ii)cunosc limba română în cazul în care mandatarii adjuncți care urmează a fi desemnați conform art. 3 alin. (3) lit. a) nu cunosc limba română; … … c)depun la A.S.F. solicitarea de autorizare însoțită de documentația completă prevăzute în anexa nr. 1 secțiunile A-C; … d)constituie la instituțiile de credit din România depozite în valoare de cel puțin 50% din pragul absolut prevăzut la art. 95 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 237/2015; … e)achită taxa de autorizare prevăzută de reglementările referitoare la veniturile A.S.F. … f)obțin un cod LEI pentru sucursale, care este un cod alfanumeric de 20 de caractere, bazat pe standardul ISO 17442, alocat de către o unitate operațională locală acreditată de Comitetul de Reglementare și Supraveghere, modalitatea de obținere a acestuia fiind publicată pe website-ul A.S.F.(la 28-03-2023,
Alineatul (3) din Articolul 2 a fost completat de Punctul 2, Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
… (4)Documentația transmisă A.S.F. de către asigurătorii din statele terțe pentru procesul de autorizare are următoarele caracteristici: a)este întocmită în limba română; … b)actele cu caracter oficial sunt depuse în original și sunt însoțite de traducerea legalizată, dacă nu sunt redactate în limba română; actele oficiale cu caracter personal sunt depuse în copie cu traducere legalizată, cu excepția celor care pot fi depuse doar în copie, conform dispozițiilor legale aplicabile; … c)documentele fără caracter oficial sunt însoțite de traducerea certificată de un traducător autorizat, dacă nu sunt redactate în limba română; … d)poate fi transmisă electronic, sub semnătură electronică calificată, cu excepția cazurilor prevăzute la lit. b) și alin. (5); … e)include declarația prevăzută la alin. (5). … (5)Asigurătorii din statele terțe, prin reprezentanții legali sau mandatarii generali, transmit A.S.F., în original, declarația pe propria răspundere redactată în limba română, în formatul prevăzut în anexa nr. 2, cu aplicarea prevederilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la faptul că documentația transmisă electronic și pe suport hârtie este completă și conformă cu realitatea.(6)Anterior datei de depunere a solicitării de autorizare însoțite de documentația completă pentru începerea procesului de autorizare, asigurătorii din statele terțe pot solicita A.S.F. organizarea unor întâlniri fizice sau prin mijloace electronice în vederea prezentării și clarificării unor elemente legate de procesul respectiv, în special dacă se estimează că acesta prezintă o complexitate ridicată.(7)Certificările prevăzute în anexa nr. 1 secțiunea B pct. 1 pe care asigurătorii din statele terțe le includ în documentația pentru autorizare, obținute de la autoritățile competente din statele terțe, sunt eliberate de autoritățile respective cu cel mult 3 luni înainte de data depunerii la A.S.F.(8)Planul de afaceri prevăzut la art. 116 din Legea nr. 237/2015:a)este întocmit pentru o perioadă de 5 ani; … b)este semnat de conducerea asigurătorilor din statele terțe și de actuari certificați; … c)cuprinde descrierea activității pe linii de afaceri, pe care intenționează să o desfășoare în România; … d)documentează metodele și ipotezele stabilite pentru estimările prevăzute la art. 116 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 237/2015; … e)conține un bilanț previzional aferent sucursalelor, cu proiecții financiare realizate pe scenarii optimiste, realiste și pesimiste; … f)conține scenarii privind desfășurarea activității, inclusiv pentru situații de dificultate. … (9)În cazul în care în solicitarea de autorizare este menționată clasa 10 prevăzută în anexa nr. 1 secțiunea A din Legea nr. 237/2015, cu excepția răspunderii transportatorului, asigurătorii din statele terțe fac dovada că respectă condițiile de autorizare prevăzute de legislația specifică referitoare la asigurările auto din România. (10)Asigurătorii din statele terțe documentează faptul că dețin o marjă de solvabilitate adecvată, calculată conform dreptului intern local, și prezintă certificarea emisă de autoritățile de supraveghere din statele terțe cu privire la respectarea cerințelor privind adecvarea marjei de solvabilitate.(11)În analiza asupra adecvării marjei de solvabilitate prevăzute la alin. (10), A.S.F. poate lua în considerare cel puțin următoarele aspecte:a)activele aferente sucursalei rămase după plata creanțelor de asigurare aferente sucursalei, care ar fi repartizate către alte creanțe ale contractanților sucursalei; … b)valoarea cumulată a creanțelor care ar avea prioritate față de creanțele de asigurare aferente sucursalei sau ar fi la același nivel cu acestea. … (12)În cadrul procesului de autorizare, asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. atât la solicitarea acesteia, cât și din proprie inițiativă informații care ar putea fi necesare evaluării realizate de A.S.F.(13)În cazul în care documentația depusă de asigurătorii din state terțe conform alin. (3) nu este completă sau prezintă deficiențe, A.S.F. solicită completarea acesteia sau solicită documentații suplimentare relevante pentru evaluare, transmise de asigurătorii din statele terțe în termen de 30 de zile.(14)A.S.F. decide asupra acordării autorizațiilor în termen de 6 luni de la data depunerii solicitării însoțite de documentația completă prevăzute în anexa nr. 1 secțiunile A-C, termen care se poate prelungi până la maximum 12 luni.(15)În cazul aprobării solicitării de acordare a autorizației de funcționare, în decizia emisă de A.S.F. este menționată obligația de a se respecta prevederile alin. (2) referitoare la începerea desfășurării activității.(16)Concomitent cu emiterea deciziilor privind autorizația de funcționare, A.S.F. emite și deciziile de aprobare a mandatarilor generali, în urma evaluării acestora conform alin. (3) lit. b).(17)Deciziile privind autorizația de funcționare emise de A.S.F. se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I; A.S.F. înscrie sucursalele într-un registru pe care îl administrează, cu data din certificatul de mențiuni eliberat de oficiul registrului comerțului privind includerea termenului prevăzut la alin. (2).(18)A.S.F. respinge prin decizii motivate solicitarea de acordare a autorizației în cazul în care asigurătorii din statele terțe nu respectă condițiile de autorizare, nu transmit documentația completă, nu transmit documentația suplimentară solicitată de A.S.F. ori autoritățile competente din statele terțe nu răspund solicitărilor de informații adresate de A.S.F. sau refuză să coopereze cu A.S.F. (19)În cazul în care A.S.F. respinge solicitarea de acordare a autorizației sau nu comunică societăților nicio decizie cu privire la solicitarea primită în termenul prevăzut la alin. (14), asigurătorii din statele terțe pot face plângere la Curtea de Apel București, Secția contencios administrativ și fiscal.(20)În situația în care A.S.F. respinge solicitarea de acordare a autorizației de funcționare, asigurătorii din statele terțe elimină codul CAEN din înregistrările efectuate la oficiul registrului comerțului pentru sucursale în termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii deciziilor prevăzute la alin. (18).(21)În cazul în care asigurătorii prevăzuți la art. 9 solicită autorizație de funcționare în temeiul art. 115 din Legea nr. 237/2015, A.S.F. aplică principiul proporționalității și ține cont de faptul că asigurătorii respectivi au respectat cerințele regimului de supraveghere Solvabilitate II.(22)A.S.F. transmite EIOPA informațiile obținute conform anexei nr. 1 secțiunea B pct. 16-18, în condițiile prevăzute la art. 19 din Legea nr. 237/2015. +
Articolul 3Desfășurarea activității(1)A.S.F. analizează și evaluează activitatea desfășurată de sucursale în conformitate cu prevederile Legii nr. 237/2015, în special art. 34 și 115-122 din lege, inclusiv cu prevederile prezentei norme.(2)Asigurătorii din statele terțe respectă prevederile art. 2 alin. (4) în ceea ce privește corespondența cu A.S.F., raportările și alte documentații transmise A.S.F.(3)Mandatarii generali aprobați de A.S.F. conform art. 2 alin. (16) au rezidența în România și:a)desemnează mandatari adjuncți care, de asemenea, au rezidența în România; … b)notifică A.S.F. faptul că mandatarii adjuncți respectă prevederile art. 2 alin. (3) lit. b); … c)transmit A.S.F. documente care atestă responsabilitățile și competențele pe care le alocă mandatarilor adjuncți. … (4)Mandatarii generali aprobați de A.S.F. conform art. 2 alin. (16) sunt împuterniciți să angajeze legal în România asigurătorii din statele terțe și dețin cel puțin: a)competența de a semna contractele de asigurări; … b)competența de a semna contractele de muncă și obligația de a-și asuma angajamentele care decurg din acestea; … c)competența de a reprezenta asigurătorii din statele terțe, inclusiv în fața instituțiilor judiciare și extrajudiciare. … (5)În ceea ce privește activitatea desfășurată în România, în conformitate cu prevederile Legii nr. 237/2015, mandatarii generali răspund pentru asigurarea unui management corect și prudent al activității sucursalelor și pentru respectarea dispozițiilor legale aplicabile privind activitatea de asigurare și interesul public, inclusiv a celor referitoare la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului; de asemenea, transmit A.S.F., în original, declarația pe propria răspundere redactată în limba română, în formatul prevăzut în anexa nr. 2, cu aplicarea prevederilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la faptul că documentația transmisă electronic și pe suport hârtie este completă și conformă cu realitatea.(6)Asigurătorii din state terțe includ în politicile scrise privind sistemul de guvernanță prevederi pentru aplicarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările și completările ulterioare, și a legislației secundare emise în aplicarea acesteia.(7)În cazul în care asigurătorii din statele terțe solicită A.S.F. extinderea autorizației acordate de aceasta la alte clase și riscuri, aceștia îndeplinesc următoarele condiții:a)dețin autorizație în statele terțe pentru clasele și riscurile pentru care solicită extinderea autorizației; … b)prezintă un plan de afaceri realizat conform art. 2 alin. (8), adecvat noului profil de risc; … c)depun la A.S.F. solicitarea de extindere a autorizației însoțită de documentația completă prevăzute în anexa nr. 1 secțiunea D; … d)achită taxa de extindere a autorizației prevăzută de reglementările referitoare la veniturile A.S.F. … (8)În situația în care notifică A.S.F. referitor la decizia organelor statutare competente de a lichida voluntar portofoliul de contracte al sucursalelor prin desfășurarea numai a activității de administrare de contracte, asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. în termen de 30 de zile lucrătoare de la data adoptării deciziei respective:a)declarația cu privire la faptul că urmează să respecte condițiile prevăzute la alin. (9) și (10); … b)documentația prevăzută în anexa nr. 3. … (9)Începând cu data în care notifică A.S.F. conform alin. (8), asigurătorilor din statele terțe le sunt interzise, în ceea ce privește asigurarea directă și primirea în reasigurare:(la 01-01-2024,
Partea introductivă a alineatului (9), Articolul 3 a fost modificată de Punctul 3., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
a)încheierea de noi contracte; … b)reînnoirea contractelor în vigoare sau aplicarea clauzelor cu reînnoire automată, chiar și în mod tacit; … c)modificarea contractelor în ceea ce privește suma asigurată, limitele de răspundere, riscurile acoperite, perioada de valabilitate, limitele teritoriale de valabilitate; … d)repunerea în vigoare a contractelor suspendate. … (10)În cazul produselor de asigurare generală, asigurătorii prevăzuți la alin. (8) desfășoară activitatea de administrare a contractelor astfel:a)până la terminarea contractului de asigurare cu o durată de cel mult 12 luni; … b)pentru o perioadă de maximum 18 luni, în cazul contactelor de asigurare multianuale. … (11)În vederea protejării intereselor contractanților conform art. 6 alin. (1) din Legea nr. 237/2015 și în cazul în care solvabilitatea sucursalei continuă să se deterioreze ulterior aplicării planului de redresare, A.S.F. dispune lichidarea portofoliului și aplicarea în mod corespunzător a prevederilor alin. (8) în următoarele situații:a)asigurătorii din statele terțe înregistrează un nivel al fondurilor proprii aferente sucursalelor sub nivelul SCR aferente sucursalelor; … b)în alte situații determinate de A.S.F. în procesul de supraveghere prin aplicarea principiului raționamentului calificat. … (12)Asigurătorii din statele terțe aflați în situațiile prevăzute la alin. (8) și (11) transmit semestrial A.S.F. un raport privind stadiul de realizare a planului comunicat A.S.F. în cadrul documentației prevăzute în anexa nr. 3.(13)Atunci când procesul de lichidare voluntară a portofoliului în condițiile alin. (8)-(12) se finalizează, asigurătorii din statele terțe documentează A.S.F. acest fapt și solicită retragerea autorizației pentru sucursale.(14)În situația în care notifică A.S.F. referitor la decizia organelor statutare competente de a lichida voluntar portofoliul de contracte al sucursalelor prin transferul acestuia, asigurătorii din statele terțe respectă prevederile art. 117 din Legea nr. 237/2015 și reglementările A.S.F. referitoare la transferul de portofoliu.(15)Asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. raportările prevăzute de prezenta normă și alte informații relevante pentru ca aceasta, în cadrul procesului de supraveghere, să poată evalua situația financiară aferentă sucursalelor și riscul ca creanțele de asigurare aferente sucursalelor să fie afectate de celelalte creanțe.(16)Asigurătorii din statele terțe care dețin sucursale autorizate și în alte state membre și beneficiază de avantajele prevăzute la art. 119 din Legea nr. 237/2015 transmit A.S.F. informații în condițiile aceluiași articol pentru ca aceasta să poată colabora cu supraveghetorii din celelalte state membre în condițiile prevăzute la articolul respectiv. (17)Asigurătorii din statele terțe care beneficiază de avantajele prevăzute la art. 119 din Legea nr. 237/2015 pot elabora un singur bilanț pentru toate sucursalele deținute în statele membre, din care pot elimina tranzacții între sucursale și pe care îl transmit A.S.F. în cazul în care aceasta este desemnată supraveghetor responsabil conform alin. (2) de la articolul menționat. (18)În cazul în care, în cadrul procesului de supraveghere, A.S.F., în calitate de supraveghetor responsabil, consideră că există posibilitatea să fie afectate interesele creditorilor sau fondurile proprii ale sucursalelor asigurătorilor din state terțe, comunică EIOPA acest lucru și supraveghetorilor din statele membre în care asigurătorii respectivi sunt autorizați să desfășoare activitate. (19)A.S.F. poate comunica informațiile prevăzute la alin. (16) și altor autorități de supraveghere a:a)entităților afiliate asigurătorilor din state terțe; … b)altor sucursale ale asigurătorilor din state terțe; … c)altor entități din grupul din care fac parte asigurătorii respectivi. … (20)A.S.F., în calitate de supraveghetor responsabil, notifică EIOPA în cazul în care acordă asigurătorilor din statele terțe avantajele prevăzute la art. 119 din Legea nr. 237/2015; dacă nu acordă avantajele respective sau asigurătorii din statele terțe au sucursale autorizate în mai multe state membre, însă nu au solicitat acordarea avantajelor respective, A.S.F. convine cu ceilalți supraveghetori asupra unui mod de cooperare și schimb de informații necesare procesului de supraveghere.(21)Pe parcursul desfășurării activității, asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F.:a)informațiile solicitate de aceasta, în termenele specificate; … b)din proprie inițiativă, informații necesare procesului de supraveghere exercitat de A.S.F. … (22)Pentru aplicarea prevederilor art. 119 alin. (6) din Legea nr. 237/2015, în caz de retragere a avantajelor acordate, A.S.F. informează de îndată autoritățile de supraveghere din celelalte state membre în care desfășoară activitate asigurătorii din statele terțe, cu privire la retragerea avantajelor.(23)În timpul desfășurării activității, asigurătorii din statele terțe achită taxa de funcționare prevăzută de reglementările referitoare la veniturile A.S.F., aplicabilă asigurătorilor din România care desfășoară activitate conform părții I din Legea nr. 237/2015.(24)După finalizarea procesului de lichidare voluntară a portofoliului, în condițiile prevăzute fie la alin. (8)-(13), fie la alin. (14), A.S.F. radiază din registru sucursalele asigurătorilor din state terțe în data retragerii autorizației de funcționare.(25)După obținerea autorizației de funcționare, activele prevăzute la art. 115 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 237/2015 pot fi și de altă natură decât numerar. (26)În cazul în care intenționează să externalizeze funcții-cheie sau alte funcții critice pentru activitatea desfășurată pe teritoriul României prin intermediul sucursalelor, asigurătorii din statele terțe notifică A.S.F. intenția respectivă prin formularul prevăzut în anexa nr. 11 la Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 25/2022 privind autorizarea societăților și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare, cu modificările și completările ulterioare.(la 25-11-2024,
Articolul 3 a fost completat de Articolul III din NORMA nr. 20 din 12 noiembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1173 din 25 noiembrie 2024
)
+
Articolul 4Cerințe cantitative(1)Asigurătorii din statele terțe constituie depozitul prevăzut la art. 115 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 237/2015 numai la instituții de credit din statele membre, contractul încheiat cu acestea incluzând obligatoriu clauza conform căreia, în caz de dificultate sau insolvență a asigurătorilor din state terțe, instituțiile respective nu exercită dreptul de compensare cu sume din depozit a plăților pe care asigurătorii din statele terțe le datorează acestora.(2)Asigurătorii din state terțe constituie depozitul prevăzut la alin. (1) astfel încât acesta să prezinte volatilitate scăzută în toate condițiile de piață și să mențină particularitățile necesare pentru a putea fi considerat garanție reală; asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. suficiente informații pentru a documenta adecvarea permanentă a depozitului respectiv.(3)Asigurătorii din statele terțe includ în bilanțul aferent sucursalelor numai active disponibile în funcție de următoarele criterii:a)acoperă rezervele tehnice și au prioritate absolută față de alte creanțe, fără a diferenția creanțele în funcție de localizarea acestora; … b)sunt distribuite pentru plata creanțelor preferențiale și a creanțelor de asigurare aferente sucursalelor cu prioritate față de alte creanțe. … (4)Atunci când transmit informații despre bilanțul, fondurile proprii și SCR aferente sucursalelor, asigurătorii din statele terțe includ numai active disponibile în caz de lichidare pentru plata creanțelor de asigurare aferente sucursalelor.(5)Atunci când transmit informații despre bilanțul aferent sucursalelor, asigurătorii din statele terțe includ activele disponibile nete de creanțele preferențiale și de garanțiile reale prioritare, separat de deducerea respectivă, în macheta S.02.03.07, conform anexei nr. 4, inclusiv informații suplimentare referitoare la bilanțul respectiv.(6)În sensul alin. (3)-(5), asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. următoarele:a)analiza asupra regimului privind falimentul conform dreptului intern local; … b)prioritatea acordată contractanților sucursalei și altor contractanți ai asigurătorilor respectivi, în cadrul procedurilor de lichidare; … c)modul în care activele asigurătorilor respectivi sunt repartizate contractanților. … (7)Asigurătorii din statele terțe includ în obligații rezervele tehnice prevăzute la art. 54 din Legea nr. 237/2015, numai pentru creanțele de asigurare aferente sucursalei.(8)Asigurătorii din statele terțe întocmesc și mențin rapoarte conform standardelor locale pentru întregul bilanț aferent sucursalelor, incluzând activele disponibile, activele indisponibile și toate obligațiile. (9)Asigurătorii din statele terțe elaborează și documentează proceduri administrative și contabile pentru activitatea sucursalelor.(10)Asigurătorii din statele terțe includ în procedurile prevăzute la alin. (9) cel puțin următoarele:a)cheia de repartizare a veniturilor, cheltuielilor, activelor și obligațiilor pentru activitatea sucursalelor separat de restul activității; … b)informațiile necesare pentru dispunerea eficientă de active, precum:(i)custozii desemnați; … (ii)localizarea activelor; … (iii)în cazul deținerilor de acțiuni, locurile de tranzacționare și registrele în care sunt înregistrate; … (iv)acordurile contractuale în temeiul cărora sunt deținute activele; … (v)ponderea din recuperările din reasigurare alocată contractelor aferente sucursalelor. … … (11)Asigurătorii din statele terțe mențin registrul de identificare a activelor aferente sucursalelor și instituie proceduri prin care persoanele desemnate în caz de lichidare să poată controla activele respective.(12)Asigurătorii din statele terțe determină și calculează pentru sucursale valoarea activelor, a obligațiilor, a SCR și a MCR pe baza principiilor și metodelor de evaluare prevăzute la art. 52-97 din Legea nr. 237/2015.(13)Asigurătorii din statele terțe mențin activele care acoperă MCR exclusiv în România, iar excedentul de active față de MCR care acoperă SCR îl pot menține și în alte state membre; asigurătorii din state terțe informează A.S.F. imediat în cazul în care prezenta cerință nu este respectată.(14)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile necesare pentru ca A.S.F. să poată evalua:a)modalitatea în care aceștia exercită controlul asupra activității sucursalelor și dacă persoanele responsabile cu exercitarea controlului sunt diferite de cele care controlează restul activității; … b)riscul ca obligațiile sucursalelor să nu fie legate de creanțele de asigurare și să reprezinte mecanisme pentru transferarea de active către creditori, entități din grup sau terți în detrimentul contractanților. … (15)Asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. informații referitoare la utilizarea activelor aferente sucursalelor în alte scopuri decât acoperirea obligațiilor aferente sucursalei, pentru ca aceasta să poată evalua:a)cerințele legale specifice sau acordurile contractuale cu persoane terțe care permit utilizarea respectivă; … b)dacă utilizarea activelor aferente sucursalei numai pentru acoperirea obligațiilor aferente sucursalei are efecte asupra reputației; … c)avantajele și dezavantajele fiscale generate de utilizarea respectivă; … d)mecanismele de control care au impact asupra utilizării menționate. … (16)Asigurătorii din statele terțe calculează fondurile proprii având în vedere doar activele disponibile repartizate în caz de lichidare pentru plata creanțelor de asigurare aferente sucursalelor și a creanțelor preferențiale conform alin. (3). (17)În caz de lichidare a asigurătorilor din statele terțe, activele sunt disponibile pentru plăți conform alin. (18). (18)Asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. suficiente informații pentru ca aceasta să poată evalua mecanismele procedurilor de lichidare și în special:a)etapele pe care le parcurg lichidatorii pentru a prelua și controla activele aferente sucursalelor și eficiența etapelor respective în cazul în care există drepturi de creanțe concurente în legătură cu activele respective, care sunt exercitate de către alți creditori sau lichidatori care administrează procedura de lichidare a asigurătorilor din state terțe; … b)modalitatea în care activele pot fi transferate din România și din alte state membre, înainte de deschiderea procedurii de lichidare; … c)posibilitatea ca A.S.F. să interzică transferul de active din România sau din alte state membre, înainte de începerea procedurii de lichidare; … d)modalitatea în care activele pot fi utilizate pentru plata altor obligații decât creanțele de asigurare aferente sucursalelor, înainte și în timpul derulării procedurii de lichidare a asigurătorilor din statele terțe. … +
Articolul 5Cerințe calitative(1)Pentru a respecta art. 25-33 și art. 97 din Legea nr. 237/2015, implicit reglementările emise în aplicarea acestora în ceea ce privește activitatea sucursalelor, asigurătorii din statele terțe pot opta pentru:a)instituirea unui sistem de guvernanță centralizat, prin care să acopere și activitățile sucursalelor; … b)instituirea unui sistem de guvernanță la nivelul activității desfășurate de sucursale. … (2)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), exercitarea atribuțiilor funcțiilor-cheie și desfășurarea altor activități aferente sistemului de guvernanță nu se consideră externalizare.(3)Asigurătorii din statele terțe stabilesc strategii de afaceri și proceduri de raportare internă în funcție de natura, amploarea și complexitatea activității desfășurate de sucursale; în cazul în care strategiile și procedurile de raportare sunt elaborate centralizat, asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F., la solicitarea acesteia și în termenele indicate, informațiile referitoare la activitatea sucursalelor.(4)Structura sistemului de guvernanță instituit de asigurătorii din statele terțe fie la nivel centralizat, fie special pentru sucursale este transparentă pentru ca A.S.F. să poată avea acces la toate informațiile necesare pentru a evalua modalitatea în care asigurătorii din statele terțe respectă cerințele art. 25-33 și 97 din Legea nr. 237/2015. (5)Mandatarii generali, după ce primesc aprobarea A.S.F. conform art. 2 alin. (16), au atribuția de a asigura respectarea prevederilor art. 3 alin. (3). (6)Asigurătorii din statele terțe asigură continuitatea exercitării atribuțiilor de mandatar general; în situația vacantării acestei funcții, atribuțiile sunt preluate de mandatarul adjunct până la aprobarea de către A.S.F. a unui mandatar general nou, dar numai pentru o perioadă care nu depășește 6 luni.(7)Asigurătorii din statele terțe instituie pentru sucursale funcțiile prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 237/2015 ale căror atribuții sunt alocate fie unor persoane dedicate activității sucursalelor, fie unor persoane de la sediul central.(8)Persoanele prevăzute la alin. (7) cărora li se alocă atribuțiile funcției de conformitate dețin toate cunoștințele necesare referitoare la conținutul prevederilor legale definite la art. 1 alin. (2) pct. 37 din Legea nr. 237/2015, iar cele cărora li se alocă atribuțiile funcției actuariale înțeleg și aplică în mod corect prevederile legale referitoare la rezervele tehnice. (9)În cazul în care acordurile de externalizare ale asigurătorilor din statele terțe nu sunt limitate doar la activități sau funcții ale sucursalelor, aceștia documentează A.S.F. faptul că acordurile respective sunt elaborate conform Regulamentului 2015/35 și că furnizorii de servicii îndeplinesc cerințele prevăzute de regulamentul menționat. (10)În ceea ce privește cerințele art. 27 din Legea nr. 237/2015, asigurătorii din statele terțe:a)aplică politici și proceduri pentru a evalua, conform art. 2 alin. (3) lit. b):(i)mandatarii generali; … (ii)mandatarii adjuncți; … (iii)persoanele care conduc efectiv la sediul central și care coordonează activitatea sucursalelor și persoanele care pot influența operațiunile sucursalelor; … (iv)persoanele cărora li se alocă atribuțiile funcțiilor-cheie; … … b)notifică A.S.F. evaluările realizate conform lit. a). … (11)În cazul în care persoanele prevăzute la alin. (10) lit. a) pct. (i)-(iii) nu îndeplinesc cerințele art. 2 alin. (3) lit. b), iar cele prevăzute la alin. (10) lit. a) pct. (iv) nu îndeplinesc cerințele aplicabile funcțiilor-cheie prevăzute de Regulamentul nr. 1/2019, asigurătorii din statele terțe alocă atribuțiile respective altor persoane. (12)Asigurătorii din statele terțe realizează anual un raport ORSA pentru activitatea sucursalelor, în conformitate cu art. 29 din Legea nr. 237/2015, în care evaluează riscurile semnificative pentru sucursale și riscurile asociate restului activității, care pot afecta sucursalele.(13)În cazul în care asigurătorii din statele terțe elaborează un raport ORSA integrat, partea dedicată activității sucursalelor este tradusă în limba română sau este redactată în limba engleză.(14)În raportul ORSA prevăzut la alin. (12) și (13) este evaluată:a)disponibilitatea permanentă a activelor alocate sucursalelor pentru plata creanțelor de asigurare aferente sucursalelor și a creanțelor preferențiale; … b)respectarea art. 4 alin. (16). … (15)În cazul în care asigurătorii din statele terțe nu au instituit un comitet de remunerare la nivel centralizat, aceștia instituie pentru sucursale un comitet care stabilește politici și criterii de remunerare a persoanelor cu atribuții care le permit asumarea de riscuri pentru sucursale. +
Articolul 6Informațiile transmise A.S.F. în cadrul procesului de supraveghere(1)Asigurătorii din statele terțe consideră ca fiind semnificative informațiile a căror omisiune sau eroare are influență asupra procesului decizional.(2)În ceea ce privește raportările referitoare la activitatea sucursalelor, asigurătorii din statele terțe pot solicita aprobarea A.S.F. pentru:a)limitarea raportărilor trimestriale și anuale; … b)transmiterea raportului periodic de supraveghere o dată la 2 sau la 3 ani. … (3)Atunci când acordă aprobare pentru solicitările efectuate conform alin. (2), A.S.F. are în vedere cel puțin:a)principiul proporționalității și cel al documentării; … b)dacă regimul de supraveghere din statele terțe este declarat echivalent conform art. 227 și 269 din Directiva 2009/138/CE. … (4)Pentru exercițiile financiare pentru care obțin aprobarea solicitată conform alin. (2) lit. b), asigurătorii din state terțe transmit A.S.F. un raport sintetic privind modificările semnificative înregistrate de sucursale referitoare la activitate, rezultate, sistemul de guvernanță, profilul de risc, solvabilitate și managementul capitalului, inclusiv cauzele și efectele modificărilor respective.(5)În cazul în care nu se aplică prevederile alin. (2), asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. electronic pentru activitatea sucursalelor și pentru perioadele prevăzute la art. 37 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 237/2015 următoarele:a)informațiile menționate la art. 37 din Legea nr. 237/2015; … b)informațiile cantitative anuale și trimestriale, prevăzute în anexele nr. 5-7; … c)raportul ORSA, elaborat conform art. 29 alin. (5) din Legea nr. 237/2015. … (6)Documentația transmisă conform alin. (5) include și următoarele informații referitoare la asigurătorii din statele terțe:a)copii ale raportărilor transmise către autoritățile competente din statele terțe; … b)sinteza în limba română sau engleză a principalelor măsuri de supraveghere aplicate de autoritățile competente din statele terțe. … (7)Asigurătorii din statele terțe respectă următoarele termene de raportare pentru activitatea sucursalelor: a)70 de zile lucrătoare după încheierea exercițiului financiar în statele terțe în care își au sediul, pentru transmiterea raportărilor anuale auditate; … b)25 de zile lucrătoare după încheierea trimestrului în statele terțe în care își au sediul, pentru transmiterea raportărilor trimestriale; … c)10 zile lucrătoare după realizarea raportului ORSA pentru transmiterea acestuia. … (la 01-01-2024,
Alineatul (7), Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(8)Raportul ORSA prevăzut la alin. (5) lit. c) cuprinde:a)analiza rezultatelor cantitative și calitative; … b)principalele ipoteze și metode utilizate; … c)informații privind necesitățile globale de solvabilitate și comparația dintre acestea, SCR, MCR și fondurile proprii; … d)informații privind riscurile cuantificabile care nu sunt incluse în SCR; … e)în cazul în care sunt identificate abateri semnificative, cuantificarea riscurilor care nu sunt incluse în SCR; … f)riscuri legate de alte activități ale asigurătorilor din statele terțe care pot avea impact semnificativ asupra sucursalelor. … (9)Asigurătorii din statele terțe respectă regulile de validare publicate pe website-ul EIOPA atunci când transmit informații referitoare la activitatea sucursalelor.(10)Atunci când utilizează modele interne pentru calcularea SCR aferente sucursalelor, asigurătorii din state terțe țin cont de SCR noțională pentru fiecare fond dedicat semnificativ, pentru fiecare portofoliu semnificativ aferent primei de echilibrare și pentru partea rămasă din activitatea sucursalelor și transmit informațiile prevăzute în macheta S.25.05 în conformitate cu decizia autorităților competente din statele terțe; A.S.F. poate solicita asigurătorilor din statele terțe, prin decizie motivată, să calculeze SCR și prin formula standard prevăzută la art. 74-81 din Legea nr. 237/2015.(la 01-01-2024,
Alineatul (10), Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11)Asigurătorii din statele terțe utilizează formatele de raportare prevăzute la art. 2 din Regulamentul 2015/2.450, iar în macheta S.08.02 prevăzută la lit. a) a articolului menționat seturile de date sunt exprimate în unități fără zecimale.(la 01-01-2024,
Alineatul (11), Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^1)Pentru raportarea informațiilor prevăzute în anexa nr. 5 pct. 4, evaluarea se realizează atât cu respectarea principiilor prevăzute la art. 52 din Legea nr. 237/2015, cât și în conformitate cu standardele locale.(la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^2)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 5 în cazul în care nicio monedă nu reprezintă 80% în totalul obligațiilor.(la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^3)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 7 dacă: a)suma valorilor din fiecare grupare de mai jos depășește 2% din totalul activelor:(i)valoarea garanției, a garanției reale sau a datoriilor contingente – garanții furnizate de asigurătorii din statele terțe, inclusiv acreditive (C0020/R0010) plus valoarea garanției, a garanției reale sau a datoriilor contingente – total garanții reale constituite (C0020/R0300) plus valoarea maximă – total datorii contingente (C0010/R0400); … (ii)valoarea garanției, a garanției reale sau a datoriilor contingente – garanții primite de asigurătorii din statele terțe, inclusiv acreditive (C0020/R0030) plus valoarea garanției, a garanției reale sau a datoriilor contingente – total garanții reale deținute (C0020/R0200); … … b)asigurătorii din statele terțe au furnizat sau au primit o garanție nelimitată. … (la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^4)Produsele structurate prevăzute în anexa nr. 5 pct. 12 sunt evaluate ca active clasificate în categoria CIC 5 – titluri de valoare structurate și în categoria CIC 6 – titluri de valoare garantate cu garanții reale din anexa V la Regulamentul 2015/2.450.(la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^5)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 15 dacă titlurile de valoare respective reprezintă mai mult de 5% din investițiile totale raportate la indicatorii C0010/R0070 și C0010/R0220 din macheta S.02.01.01 din anexa I Ia Regulamentul 2015/2.450. (la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^6)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 16 în cazul în care raportul dintre valoarea activelor deținute drept garanții reale și totalul bilanțului raportat prin indicatorii C0010/R0500 din macheta S.02.01.01 depășește 10%.(la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^7)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 18 numai dacă rezervele tehnice pentru asigurările de viață și de sănătate SLT subscrise în România nu reprezintă 100% din suma rezervelor tehnice calculate ca întreg și ca valoare brută a celei mai bune estimări.(la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^8)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 19, cu excepția cazului în care utilizează simplificări pentru calcularea acelor rezerve tehnice pentru care nu sunt necesare estimări ale fluxurilor de numerar viitoare. (la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^9)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 22 în următoarele condiții: a)cuantumul primelor câștigate pentru acoperirea riscului cibernetic, atât din contractele în care acesta este singurul risc acoperit, cât și din cele în care este risc auxiliar, depășește 5% din totalul activității de asigurare generală sau este mai mare decât echivalentul în lei a 5 milioane de euro; … b)numărul de polițe care acoperă riscul cibernetic, atât din contractele în care acesta este singurul risc acoperit, cât și din cele în care este risc auxiliar, reprezintă peste 3% din numărul total de polițe aferente activității de asigurare generală. … (la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^10)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 25 numai dacă rezervele tehnice pentru asigurările directe generale subscrise în România nu reprezintă 100% din suma rezervelor tehnice calculate ca întreg și ca cea mai bună estimare brută.(la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^11)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 26 pentru linia de afaceri care reprezintă 90% din suma rezervelor tehnice calculate ca întreg și ca cea mai bună estimare brută, cu excepția cazului în care utilizează simplificări pentru calcularea acelor rezerve tehnice pentru care nu sunt necesare estimări ale fluxurilor de numerar viitoare. (la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^12)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 27 în cazul în care cea mai bună estimare brută pentru o linie de afaceri reprezintă peste 10% din totalul celei mai bune estimări brute a rezervei de daune, cu defalcare pe monede, după cum urmează: a)cuantumul pentru fiecare monedă care reprezintă mai mult de 25% din cea mai bună estimare brută în moneda inițială pentru linia de afaceri respectivă; … b)cuantumul pentru fiecare monedă care reprezintă mai puțin de 25% din cea mai bună estimare brută în moneda inițială pentru linia de afaceri respectivă, dar mai mult de 5% din totalul brut al celei mai bune estimări în moneda inițială. … (la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^13)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 28, 29 și 31 pentru linia de afaceri semnificativă care reprezintă 90% din rezervele tehnice în cazul asigurărilor generale.(la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^14)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 37 în cazul în care valoarea fondurilor proprii pentru cel puțin unul dintre ranguri variază cu mai mult de 5% față de anul precedent.(la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^15)Asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 63 și 64 în cazul în care partea reasigurătorului din rezervele tehnice depășește 10% din totalul celei mai bune estimări, inclusiv informații despre: a)cele mai mari 20 de expuneri față de reasigurarea facultativă; … b)cele mai mari două expuneri din fiecare linie de afaceri, dacă nu sunt incluse în expunerile prevăzute la lit. a). … (la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(11^16)În cazul în care partea reasigurătorului din rezervele tehnice depășește 10% din totalul celei mai bune estimări, asigurătorii din statele terțe transmit informațiile prevăzute în anexa nr. 5 pct. 65 și 66, incluzând informații prospective privind tratatele de reasigurare a căror perioadă de valabilitate include următorul an de raportare sau se suprapune acestuia.(la 01-01-2024,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 5., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(12)Asigurătorii din statele terțe raportează toate sursele de informații privind date de tip monetar în lei, ceea ce determină conversia altor monede în lei, cu excepția:a)cazurilor prevăzute de instrucțiunile din anexa II la Regulamentul 2015/2.450; … b)cazurilor prevăzute de instrucțiunile din anexa nr. 8. … (13)Atunci când valoarea activelor și obligațiilor este exprimată într-o altă monedă decât în lei, asigurătorii din statele terțe convertesc valoarea respectivă în lei ca și când conversia s-ar fi realizat la cursul de închidere din ultima zi pentru care este disponibil cursul corespunzător din perioada de raportare aferentă.(14)Asigurătorii din statele terțe convertesc valoarea veniturilor și a cheltuielilor în lei prin aceeași bază de conversie ca și cea utilizată în contabilitate.(15)Asigurătorii din statele terțe realizează conversia altor monede în lei prin aplicarea ratei de schimb din aceeași sursă ca și cea utilizată pentru situațiile financiare individuale.(16)Atunci când exprimă valoarea datelor istorice în altă monedă decât în lei, asigurătorii din statele terțe convertesc valorile pentru diferite perioade de raportare ca și cum conversia s-ar fi realizat la cursul de închidere din ultima zi pentru care este disponibil cursul corespunzător din perioada de raportare aferentă.(17)Asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. actualizări ale raportărilor în cazul în care ulterior transmiterii acestora intervin modificări semnificative în urma identificării unor probleme semnificative legate de calitatea datelor sau dreptul intern local privind lichidarea înregistrează modificări semnificative ori la solicitarea A.S.F.; actualizările se transmit în termen de 14 zile lucrătoare de la înregistrarea modificărilor sau de la solicitarea A.S.F. (la 01-01-2024,
Alineatul (17), Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(18)Pentru întocmirea raportului periodic de supraveghere, asigurătorii din statele terțe utilizează structura prezentată în anexa XX la Regulamentul 2015/35 și informațiile din anexa nr. 9.(19)Asigurătorii din state terțe transmit A.S.F., în termen de 30 de zile lucrătoare de la aprobare, alte rapoarte referitoare la activitatea sucursalelor, întocmite conform dreptului intern local sau conform dispozițiilor conducerii.(20)În anexele nr. 4-10, informațiile despre bilanț, fonduri proprii, active, obligații, SCR, MCR și informațiile calitative se referă la activitatea sucursalelor, cu excepția cazurilor în care se precizează că informațiile respective se referă la asigurătorii din statele terțe.(21)Asigurătorii din statele terțe transmit A.S.F. distribuția activelor disponibile în caz de lichidare în formatul din anexa nr. 10.(22)Asigurătorii din statele terțe transmit indicatorii prevăzuți în anexa nr. 5 pct. 45-52, având în vedere următoarele specificații:a)în cazul fondurilor dedicate și al portofoliilor aferente primei de echilibrare, indicatorii nu se transmit pentru sucursale considerate ca întreg; … b)atunci când este utilizat un model intern parțial, sunt raportați indicatorii referitori la riscurile acoperite de formula standard, în funcție de decizia prevăzută la alin. (10); … c)în cazul utilizării unui model intern integral, indicatorii nu se raportează. … (23)În cazul fondurilor dedicate și al părții rămase din activitatea sucursalelor, asigurătorii din statele terțe transmit anual A.S.F. în macheta SR.02.01.07 din anexa I la Regulamentul 2015/2.450, conform instrucțiunilor din S.02.01 din anexa II la regulamentul menționat, informații despre evaluarea activelor și obligațiilor din bilanțul aferent sucursalelor atât conform principiilor prevăzute la art. 52 din Legea nr. 237/2015, cât și conform standardelor locale.(24)Referitor la indicatorii prevăzuți în anexa nr. 6 pct. 7-14 și în funcție de decizia prevăzută la alin. (10), în cazul utilizării unui model intern parțial, aceștia se raportează doar pentru partea calculată cu formula standard, iar în cazul utilizării unui model intern integral aceștia nu se raportează.(la 01-01-2024,
Alineatul (24), Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4., Articolul I din NORMA nr. 11 din 14 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 28 martie 2023
)
(25)În cazul în care nu se aplică prevederile alin. (2), asigurătorii din statele terțe raportează anual pentru fiecare portofoliu aferent primei de echilibrare informațiile din anexa nr. 5 pct. 64 și 65, atunci când acestea sunt disponibile.(26)În ceea ce privește indicatorii prevăzuți în anexa nr. 7 pct. 3, asigurătorii din statele terțe consideră estimările și metodele de estimare mai fiabile decât în cazul raportărilor anuale, elaborează proceduri de evaluare prin care asigură respectarea standardelor din Legea nr. 237/2015 și disponibilitatea tuturor informațiilor relevante pentru înțelegerea datelor raportate. (27)Referitor la indicatorii prevăzuți în anexa nr. 5 pct. 9 și 10, asigurătorii din statele terțe aplică metode simplificate și pot deriva marja de risc din rezultatele altor calculări ale acesteia, fără a fi necesară calcularea explicită a marjei de risc în fiecare trimestru.(28)Pentru a proteja interesul contractanților, A.S.F. poate solicita asigurătorilor din statele terțe și informații referitoare la întreaga activitate, în vederea evaluării stabilității financiare a acestora. +
Articolul 7Raportul publicÎn cazul în care dreptul intern local prevede publicarea de informații privind solvabilitatea și stabilitatea financiară, asigurătorii din statele terțe:a)transmit A.S.F. în cadrul raportărilor anuale informațiile din raportul public; … b)pun la dispoziția contractanților sucursalelor informațiile respective, la solicitarea acestora. … +
Articolul 8Retragerea autorizațieiA.S.F. poate retrage autorizația sucursalelor asigurătorilor din statele terțe conform art. 122 din Legea nr. 237/2015. +
Articolul 9Prevederi specifice în cazul retragerii unui stat membru din Uniunea Europeană(1)Prezentul articol se aplică asigurătorilor din statele membre retrase din Uniunea Europeană, notificați A.S.F. anterior datei de retragere, în baza libertății de a presta servicii și a dreptului de stabilire, în conformitate cu cap. VIII din Directiva 2009/138/CE.(2)După comunicarea publică a unui stat membru a intenției de retragere din Uniunea Europeană, asigurătorii prevăzuți la alin. (1) optează pentru una dintre următoarele:a)lichidarea voluntară a portofoliului; … b)transferul integral al portofoliul către alți asigurători care au sediul central în statele membre. … (3)În cazul în care optează pentru aplicarea prevederilor alin. (2) lit. a), asigurătorii respectă cerințele art. 3 alin. (8), (12) și (13).(4)Până la lichidarea portofoliului conform planului transmis A.S.F. în documentația prevăzută în anexa nr. 3, asigurătorii respectă prevederile art. 3 alin. (9).(5)Până la data retragerii statului membru din Uniunea Europeană, asigurătorii prevăzuți la alin. (1) informează contractanții referitor la regimul juridic aplicabil contractelor și la interdicțiile menționate la art. 3 alin. (9) în condițiile prevăzute la art. 15 din Legea nr. 236/ 2018 privind distribuția de asigurări, cu completările ulterioare. (6)Contractanții informați conform alin. (5) pot, fără ca acest lucru să implice costuri suplimentare, să denunțe contractele de asigurare multianuale. (7)Denunțarea contractelor conform alin. (6) se poate face prin informarea asigurătorilor în scris sau prin utilizarea mijloacelor de comunicare care permit denunțarea contractului, conform condițiilor contractuale și clauzelor de reînnoire automată; contractele în cauză continuă să producă efecte până la data primei scadențe de plată a primei de asigurare ulterioare retragerii statului membru din Uniunea Europeană.(8)În perioada de lichidare voluntară a portofoliului, A.S.F. continuă să exercite competențele de supraveghetor din stat membru gazdă prevăzute la art. 14 din Legea nr. 237/2015.(9)În cazul în care optează pentru aplicarea prevederilor alin. (2) lit. b), asigurătorii prevăzuți la alin. (1):a)încetează desfășurarea operațiunilor prevăzute la alin. (4); … b)respectă prevederile art. 117 din Legea nr. 237/2015 și reglementările A.S.F. referitoare la transferul de portofoliu. … (10)Transferul de portofoliu prevăzut la alin. (2) lit. b) se realizează până la data la care statului în care asigurătorii au sediul central nu i se mai aplică legislația Uniunii Europene și nici statul respectiv nu mai aplică legislația menționată.(11)În cazuri documentate, transferul de portofoliu prevăzut la alin. (2) lit. b) se poate finaliza în maximum un an de la data prevăzută la alin. (10). (12)A.S.F. radiază asigurătorii prevăzuți la alin. (1) din evidențele proprii în data menționată la alin. (11). +
Articolul 10Prevederi finale(1)Asigurătorilor din statele terțe li se aplică în mod corespunzător prevederile reglementărilor emise de A.S.F. referitoare la:a)guvernanță; … b)conduită; … c)distribuția de asigurări; … d)asigurarea de răspundere civilă auto pentru utilizarea vehiculelor auto terestre, exclusiv răspunderea transportatorului; … e)raportările suplimentare prevăzute în Norma A.S.F. nr. 21/2016 privind raportările referitoare la activitatea de asigurare și/sau de reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv la termenele de transmitere a acestora, cu excepția raportărilor privind:(i)angajații și persoanele cu contract de mandat; … (ii)tranzacțiile intragrup; … (iii)structura acționariatului asigurătorilor din statele terțe; … (iv)situația activității desfășurate pe teritoriul altor state; … (v)situația modificării capitalurilor proprii pentru activitatea de asigurări generale, asigurări de viață și activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative. … … (2)Persoanele fizice și juridice rezidente în statele terțe pot beneficia de garanția BAAR în condițiile prevăzute la art. 33 alin. (1) și (2) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie numai în baza unor acorduri de reciprocitate încheiate de BAAR cu organismele similare din statele respective.(3)În procesul de supraveghere, A.S.F. poate încheia acorduri de cooperare cu autoritățile competente din statele terțe în temeiul art. 12 alin. (2) din Legea nr. 237/2015, având în vedere și deciziile emise de autoritățile europene de declarare a echivalenței regimului de supraveghere din statele terțe, inclusiv cu supraveghetori din statele membre care se retrag din Uniunea Europeană.(4)În cazul retragerii statelor membre din Uniunea Europeană, acordurile prevăzute la alin. (3) prevăd realizarea unui schimb de informații, având în vedere principiul proporționalității în ceea ce privește: a)natura, amploarea și complexitatea activității asigurătorilor din statele respective în România; … b)măsurile din planul de lichidare voluntară a portofoliului transmis A.S.F. în documentația prevăzută în anexa nr. 3; … c)măsurile de supraveghere adoptate sau, dacă este cazul, avute în vedere; … d)problemele de prudențialitate, conduită sau solvabilitate identificate cu privire la asigurători din statele respective. … (5)Asigurătorii din Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord care au în vigoare contracte de asigurare:a)respectă prevederile art. 3 alin. (9); … b)pot continua să administreze contractele de asigurări conform art. 3 alin. (10); … c)transmit semestrial A.S.F. un raport referitor la situația contractelor. … (6)În cazul în care EIOPA instituie o platformă de colaborare pentru a facilita schimbul de informații dintre supraveghetorii din statele membre și cei din statele membre care se retrag din Uniunea Europeană, A.S.F. colaborează cu supraveghetorii menționați prin intermediul platformei respective. (7)În procesul de supraveghere, A.S.F. evaluează adecvarea resurselor financiare ale asigurătorilor din statele terțe și capacitatea acestora de a preveni situațiile de dificultate. (8)Dacă nu se prevede altfel, toate codurile de referință din formulare și instrucțiuni se referă la formularele sau instrucțiunile care cuprind coduri de referință identice, prevăzute în Regulamentul 2015/2.450. (9)Prezenta normă pune în aplicare recomandările din Ghidul BoS 15/110 privind supravegherea sucursalelor întreprinderilor de asigurare din țările terțe al Autorității Europene de Supraveghere pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale. (10)Următoarele anexe*) fac parte integrantă din prezenta normă:*) Anexele nr. 1-10 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 892 bis, care se poate achiziționa de la Biroul pentru relații cu publicul din Str. Parcului nr. 65, intrarea A, sectorul 1, București.a)anexa nr. 1 „Solicitarea și documentația pentru obținerea autorizației de funcționare pentru sucursală“; … b)anexa nr. 2 „Formular pentru declarația pe propria răspundere“; … c)anexa nr. 3 „Documentația privind lichidarea voluntară a portofoliului de contracte“; … d)anexa nr. 4 „Machetele de raportare“; … e)anexa nr. 5 „Raportarea anuală“; … f)anexa nr. 6 „Raportarea anuală privind fondurile dedicate semnificative, portofoliile semnificative aferente primei de echilibrare și partea rămasă“; … g)anexa nr. 7 „Raportarea trimestrială“; … h)anexa nr. 8 „Instrucțiuni“; … i)anexa nr. 9 „Raportul periodic de supraveghere“; … j)anexa nr. 10 „Disponibilitatea activelor“. … (11)Nerespectarea prevederilor prezentei norme se sancționează potrivit prevederilor art. 163 din Legea nr. 237/2015. +
Articolul 11Intrarea în vigoare și abrogări(1)Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării acesteia.(2)La data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 26/2016 privind supravegherea sucursalelor societăților de asigurare din state terțe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 și 409 bis din 31 mai 2016.
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Nicu MarcuBucurești, 6 septembrie 2021.Nr. 26. +
Anexe nr. 1-10ANEXEreferitoare la activitatea desfășuratăpe teritoriul României de asigurătoriidin statele terțe prin intermediul sucursalelor