NORMĂ nr. 23 din 21 iulie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 4 august 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 4ABROGA PENORMA 5 29/03/2017 ART. 2
ART. 4ABROGA PENORMA 5 29/03/2017 ANEXA 2
ART. 4MODIFICA PENORMA 5 29/03/2017
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 24 21/03/2017 ART. 141
ActulREFERIRE LALEGE 113 23/04/2013
ActulREFERIRE LAOUG 93 18/12/2012 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 93 18/12/2012 ART. 2
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 24 21/03/2017 ART. 1
ART. 4ABROGA PENORMA 5 29/03/2017 ART. 2
ART. 4ABROGA PENORMA 5 29/03/2017 ANEXA 2
ART. 4MODIFICA PENORMA 5 29/03/2017
ART. 4REFERIRE LANORMA 5 29/03/2017
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2), precum și ale art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei,în baza prevederilor art. 141 din Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, republicată,potrivit deliberărilor din ședința Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din data de 20.07.2022,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. + 
Articolul 1Autoritatea de Supraveghere Financiară aplică prevederile Ghidului MAR – Amânarea publicării informațiilor privilegiate și interacțiunile care fac obiectul supravegherii prudențiale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta normă. + 
Articolul 2Emitenții au obligația respectării ghidului menționat la art. 1. + 
Articolul 3Nerespectarea prevederilor prezentei norme se sancționează potrivit dispozițiilor titlului VI din Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, republicată. + 
Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentei norme, Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 5/2017 pentru aplicarea Ghidului MAR – Persoanele cărora le este adresată sondarea de piață și a Ghidului MAR – Amânarea publicării informațiilor privilegiate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 12 aprilie 2017, se modifică după cum urmează:1.Titlul normei se modifică și va avea următorul cuprins:NORMĂpentru aplicarea Ghidului MAR – Persoanele cărora le este adresată sondarea de piață2.Articolul 2 se abrogă.3.Anexa nr. 2 se abrogă.
 + 
Articolul 5Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Nicu Marcu
București, 21 iulie 2022.Nr. 23. + 
ANEXĂ
GHID MAR – Amânarea publicării informațiilor privilegiate și interacțiunile care fac obiectul supravegherii prudențiale + 
Cuprins1.Domeniu de aplicare2.Referințe legislative, abrevieri și definiții3.Scop4.Obligații de conformare și de raportare4.1.Statutul ghidului4.2.Cerințe de raportare5.Ghid privind interesele legitime ale emitenților pentru amânarea publicării informațiilor privilegiate și situațiile în care amânarea publicării este de natură să inducă publicul în eroare
1.Domeniu de aplicare + 
Cui i se aplică?1.Prezentul ghid se aplică autorităților competente desemnate în temeiul art. 22 din MAR și emitenților.
 + 
Ce se aplică?2.Prezentul ghid prezintă o listă neexhaustivă și orientativă a intereselor legitime ale emitenților care sunt susceptibili de a fi prejudiciați de publicarea imediată a informațiilor privilegiate, precum și a situațiilor în care amânarea publicării informațiilor privilegiate este de natură să inducă publicul în eroare, astfel cum este menționat la art. 17 alin. (11) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014. Totodată, prezentul ghid oferă, în conformitate cu art. 16 alin. (1) din Regulamentul ESMA, clarificări cu privire la existența unor informații privilegiate în legătură cu cerințele de capital și orientările în materie de capital aferente pilonului 2.
 + 
Când se aplică?3.Prezentul ghid se aplică după două luni de la data publicării traducerilor.
2.Referințe legislative, abrevieri și definiții + 
Referințe legislativeCRD – Directiva privind cerințele de capital – Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, de modificare a Directivei 2002/87/CE și de abrogare a Directivelor 2006/48/CE și 2006/49/CE^1^1 JO L 176, 27.6.2013, p. 338.CRR – Regulamentul privind cerințele de capital – Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și societățile de investiții și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012^2^2 JO L 176, 27.6.2013, p. 1.MAR – Regulamentul (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piață (Regulamentul privind abuzul de piață) și de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE și 2004/72/CE ale Comisiei^3^3 JO L 173, 12.6.2014, p. 1.Regulamentul ESMA – Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei^4^4 JO L 331, 15.12.2010, p. 84. + 
AcronimeANC CRD – autoritate națională competentă, astfel cum este definită la art. 3 alin. (1) pct. (36) din CRDAutorități competente în materie de supraveghere prudențială – ANC CRD și BCEBCE – Banca Centrală EuropeanăP2G – orientări în materie de capital aferente pilonului 2P2R – cerințe de capital aferente pilonului 2 PSE – proces de supraveghere și evaluareSESF – Sistemul european de supraveghere financiară
 + 
DefinițiiEmitent – o persoană juridică, astfel cum este definită la art. 3 alin. (1) pct. (21) din MAR, care face obiectul obligațiilor de transparență în temeiul art. 17 alin. (1) din MARInstituții – instituții de credit și instituții, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) și, respectiv, alin. (3) din CRR, combinate cu art. 11 alin. (2) din CRR
3.Scop4.Ghidul este elaborat în temeiul art. 17 alin. (11) din MAR și al art. 16 alin. (1) din Regulamentul ESMA. Obiectivele prezentului ghid sunt acelea de a stabili practici consecvente, eficiente și eficace în materie de supraveghere în cadrul SESF și de a garanta aplicarea comună, uniformă și consecventă a art. 7 alin. (1) și a art. 17 alin. (1) și (4) din MAR. În special, prezentul ghid oferă orientări prin prezentarea de exemple menite să sprijine emitenții în decizia acestora de a amâna publicarea informațiilor privilegiate în temeiul art. 17 alin. (4) din MAR, în cadrul unei liste neexhaustive și orientative a intereselor legitime ale emitenților care sunt susceptibili de a fi prejudiciați de publicarea imediată a informațiilor privilegiate, precum și a situațiilor în care amânarea publicării informațiilor privilegiate este de natură să inducă publicul în eroare. De asemenea, prezentul ghid oferă clarificări cu privire la existența informațiilor privilegiate în legătură cu P2R și P2G.4.Obligații de conformare și de raportare4.1.Statutul ghidului5.În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autoritățile competente și participanții la piețele financiare trebuie să depună toate eforturile necesare în vederea respectării ghidului.6.Autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea lui în cadrele lor juridice și/sau de supraveghere naționale, după caz, inclusiv în cazul în care există ghiduri specifice care vizează în principal participanții la piețele financiare. În acest caz, autoritățile competente trebuie să asigure, prin activități de supraveghere, respectarea ghidului de către participanții la piețele financiare.4.2.Cerințe de raportare7.În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să notifice ESMA (la adresa [MARguidelinesGL3@esma.europa.eu]) dacă (i) respectă, (ii) nu respectă, dar intenționează să respecte, sau (iii) nu respectă și nu intenționează să respecte ghidul.8.În caz de neconformitate, autoritățile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA, în decurs de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, cu privire la motivele de neconformare. Un model de notificare este disponibil pe site-ul ESMA. Modelul se completează și se transmite la ESMA.9.Emitenții nu sunt obligați să raporteze dacă respectă sau nu respectă prezentul ghid.5.Ghid privind interesele legitime ale emitenților pentru amânarea publicării informațiilor privilegiate și situațiile în care amânarea publicării este de natură să inducă publicul în eroare1.Interesele legitime ale emitentului pentru amânarea publicării informațiilor privilegiateOrientarea 1:10.În sensul lit. a) a art. 17 alin. (4) din MAR, cazurile în care publicarea imediată a informațiilor privilegiate ar putea prejudicia interesele legitime ale emitenților ar putea include, printre altele, următoarele circumstanțe:a)emitentul poartă negocieri, în situația în care rezultatul unor astfel de negocieri ar putea fi periclitat de publicarea imediată. Pot constitui exemple negocierile referitoare la fuziuni, achiziții, sciziuni și întreprinderi de tip spin-off, achiziția sau cedarea de active majore sau filiale ale activității întreprinderilor, restructurări și reorganizări;b)în caz de pericol grav și iminent care amenință viabilitatea financiară a emitentului, dar care nu intră sub incidența dispozițiilor aplicabile din dreptul insolvenței, iar publicarea imediată a informațiilor privilegiate ar prejudicia grav interesele acționarilor existenți și potențiali, punând în pericol încheierea negocierilor care au drept scop asigurarea redresării financiare a emitentului;c)informațiile privilegiate se referă la decizii luate sau contracte încheiate de organul cu funcție de conducere al unui emitent, care necesită, pentru a intra în vigoare conform legii naționale sau statutului emitentului, aprobarea unui alt organ al emitentului decât adunarea generală a acționarilor, cu condiția ca:(i)publicarea imediată a informațiilor respective înaintea unei astfel de decizii definitive să pericliteze evaluarea corectă a informațiilor de către public; și(ii)emitentul să fi luat măsuri pentru luarea deciziei definitive cât mai curând posibil;d)emitentul să fi realizat un produs sau o invenție, iar publicarea imediată a informațiilor respective să fie de natură să pericliteze drepturile de proprietate intelectuală ale emitentului;e)emitentul să intenționeze să cumpere sau să vândă o participație majoră într-o altă entitate, iar publicarea unor astfel de informații să fie de natură să pericliteze punerea în aplicare a acestui plan;f)o tranzacție anunțată anterior să fie supusă aprobării autorității publice, iar o astfel de aprobare să fie condiționată de cerințe suplimentare, în situația în care publicarea imediată a acestor cerințe va fi de natură să afecteze posibilitatea emitentului de a le îndeplini și, prin urmare, să împiedice, în cele din urmă, reușita acordului sau a tranzacției;g)emitentul este o instituție care face obiectul CRR, iar decizia de a efectua o amortizare, reducere, răscumpărare, rambursare sau o opțiune call pentru instrumente de fonduri proprii sau o reducere, distribuire sau reclasificare ca alt element de fonduri proprii al conturilor de prime de emisiune aferente instrumentelor de fonduri proprii a fost adoptată, dar nu a fost încă autorizată de autoritatea competentă, astfel cum este definită la art. 4 alin. (1) pct. (40) din CRR, în temeiul art. 77 din CRR;h)emitentul este o instituție care face obiectul supravegherii prudențiale în temeiul CRD și care a primit un proiect de decizie PSE sau informații preliminare conexe, ce va deveni definitivă într-o etapă ulterioară, după încheierea procesului decizional al autorității prudențiale competente. În acest caz, o anunțare prematură a oricărei informații privilegiate care constituie proiectul de decizie PSE sau a informațiilor preliminare conexe ar fi în contradicție cu procedura PSE și, în special, cu dreptul instituției de a fi audiată, ceea ce ar putea prejudicia în mod nejustificat interesul instituției pentru o apreciere corectă a impactului acestor informații de către piață.11.ESMA reamintește că, în conformitate cu art. 17 alin. (7) din MAR, chiar și în cazurile în care divulgarea imediată a informațiilor privilegiate ar putea prejudicia interesele legitime ale emitenților, ori de câte ori confidențialitatea nu mai este asigurată, emitentul va face publice informațiile privilegiate respective cât mai curând posibil.2.Situații în care amânarea publicării informațiilor privilegiate este de natură să inducă publicul în eroareOrientarea 2:12.În sensul art. 17 alin. (4) lit. (b) din MAR, situațiile în care amânarea publicării informațiilor privilegiate este de natură să inducă în eroare publicul includ cel puțin următoarele circumstanțe:a)informațiile privilegiate a căror publicare emitentul intenționează să o amâne sunt semnificativ diferite de cele cuprinse în anunțul public anterior al emitentului cu privire la aspectele la care se referă informațiile privilegiate; saub)informațiile privilegiate a căror publicare emitentul intenționează să o amâne se referă la faptul că obiectivele financiare ale emitentului nu sunt susceptibile de a fi realizate, în situația în care astfel de obiective au fost anunțate public anterior; sauc)informațiile privilegiate a căror publicare emitentul intenționează să o amâne sunt diferite de așteptările pieței, în situația în care astfel de așteptări se bazează pe semnale pe care emitentul le-a transmis anterior pe piață, cum ar fi interviuri, expoziții itinerante sau orice alt tip de comunicare organizată de către emitent sau cu aprobarea acestuia.3.P2R și P2G și informațiile privilegiateOrientarea 3:13.Pentru a evalua dacă proiectul de P2R sau P2R finale reprezintă informații privilegiate în conformitate cu art. 7 alin. (1) lit. (a) din MAR, emitenții care sunt instituții ce fac obiectul supravegherii prudențiale în temeiul CRD trebuie să verifice dacă propriile lor P2R sunt:a)informații fără caracter public;b)legate direct de instituția care le-a primit;c)lipsite de echivoc.14.Totodată, este foarte probabil ca P2R să fie sensibile la preț. Instituțiile trebuie să evalueze sensibilitatea la preț a P2R, ținând seama de amploarea diferenței dintre P2R ale instituției și nivelul actual de capital. Sensibilitatea la preț nu trebuie exclusă nici în cazul în care nivelul actual de capital al instituției este mai ridicat decât P2R.15.Cu excepția unui număr foarte limitat de cazuri și în urma unei evaluări minuțioase realizate de instituție, se preconizează că P2R vor fi considerate informații privilegiate.Orientarea 4:16.Pentru a evalua dacă proiectul de P2G sau P2G finale reprezintă informații privilegiate în conformitate cu art. 7 alin. (1) lit. (a) din MAR, emitenții care sunt instituții ce fac obiectul supravegherii prudențiale în temeiul CRD trebuie să verifice dacă propriile lor P2G sunt:a)informații fără caracter public;b)legate direct de instituția care le-a primit;c)lipsite de echivoc.17.P2G pot fi, de asemenea, sensibile la preț. Instituțiile trebuie să evalueze sensibilitatea la preț a P2G, ținând, totodată, seama de amploarea diferenței dintre P2G ale instituției și nivelul actual de capital, dacă se preconizează că va fi necesară o reacție la nivelul instituției pentru a respecta P2G și calendarul relevant pentru lansarea și finalizarea acestora.18.Exemple de situații în care se preconizează că P2G vor fi sensibile la preț sunt următoarele:a)diferența dintre P2G și nivelul de capital al instituției nu este una minoră și probabil va genera o reacție majoră din partea instituției, cum ar fi o majorare de capital;b)P2G ale instituției nu corespund așteptărilor pieței, astfel încât se poate preconiza un impact asupra prețurilor.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x