de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/1995 privind unele măsuri de reducere şi de reglementare unitară a majorărilor de întârziere pentru neplata la termen a sumelor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale, precum şi a primelor de asigurare prin efectul legii
În temeiul prevederilor art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/1995 privind unele măsuri de reducere şi reglementare unitară a majorărilor de întârziere pentru neplata la termen a sumelor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale, precum şi a primelor de asigurare prin efectul legii şi în baza dispoziţiilor art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, republicată, se emit prezentele norme metodologice. +
Articolul 1(1) Pentru orice suma datorată bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale, precum şi pentru primele de asigurare prin efectul legii, neplătite la termenele stabilite prin legislaţia care reglementează venitul respectiv, se datorează majorări de întârziere. … (2) Începând cu data de 1 septembrie 1995, majorările de întârziere sunt în cuantum de 0,12% din suma datorată şi neachitata unuia dintre bugetele menţionate mai sus sau din primele de asigurare prin efectul legii şi se aplică pe fiecare zi de întârziere. … +
Articolul 2(1) Calculul majorărilor de întârziere începe cu ziua lucrătoare imediat următoare termenului de plată a sumei datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale, precum şi a primelor de asigurare prin efectul legii şi include şi ziua în care s-a făcut plata. … (2) Cuantumul majorărilor de întârziere nu poate depăşi nivelul sumei datorate şi neplătite, pentru care acestea s-au calculat. … (3) Pentru debitele restante din anii precedenti, la care, conform reglementărilor legale existente în acel moment, cuantumul majorărilor de întârziere a depăşit nivelul sumei datorate, începând cu 1 septembrie 1995 nu se mai calculează majorări de întârziere în continuare, acestea raminind la nivelul existent la această dată. … (4) Nu se datorează şi nu se calculează majorări de întârziere pentru: … a) sumele datorate cu titlu de amenzi contravenţionale, prevăzute în reglementările legale privind combaterea evaziunii fiscale şi în alte legi speciale; … b) sumele egale cu diferenţa sau dublul diferenţei, de la caz la caz, de impozite, taxe şi contribuţii, cu care au fost denumite, prin încălcarea dispoziţiilor fiscale, impozitele, taxele şi contribuţiile datorate statului, stabilite de organele de control, pe care persoana contravenienta trebuie să o verse pe lângă impozitul, taxa sau contribuţia neachitata; … c) sumele confiscate de către organele de control de la persoane fizice sau juridice, care reprezintă încasări necuvenite prin practicarea unor preţuri şi tarife greşit stabilite; … d) sumele încasate efectiv, prin poprire pe salariu sau pensie, de la persoane fizice, în cazul executării silite a unor debite; … e) sumele reprezentind majorări de întârziere calculate conform reglementărilor legale şi nevărsate la termenul stabilit de către organele abilitate ale Ministerului Finanţelor şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale. … f) sumele reprezentind impozite, taxe şi contribuţii pentru care organele competente au acordat, în condiţiile legii, aminari şi eşalonări la plata acestora. … Nerespectarea condiţiilor în care au fost acordate amînarea la plata sau a termenelor pentru eşalonarea la plata a sumelor mai sus menţionate conduce la pierderea valabilităţii acestora şi la calcularea majorărilor de întârziere pentru întreaga perioadă;g) sumele reprezentind rate, cuprinse în acordurile scrise încheiate de contribuabili cu organele fiscale pentru plata impozitului pe profit. Pentru ratele de impozit pe profit ale căror termene prevăzute în acordurile scrise sunt ulterioare datei de 1 septembrie 1995, majorările de întârziere nu se mai datorează. … Prevederile lit. g) se aplică numai în condiţiile respectării întocmai a clauzelor, termenelor şi cuantumurilor ratelor de impozit pe profit cuprinse în acordurile scrise.(5) Se calculează şi se datorează majorări de întârziere şi pentru sumele reprezentind impozit pe profit, în perioada de soluţionare a cererilor de revizuire formulate de către contribuabili la organele fiscale competente, precum şi a contestaţiilor adresate de către aceştia Ministerului Finanţelor. … Pentru sumele care fac obiectul unor cereri de revizuire sau contestaţii aflate în curs de soluţionare la organele competente, majorările de întârziere se datorează şi se calculează numai de la data de 1 septembrie 1995, data intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 34/1995. +
Articolul 3(1) Majorările de întârziere au acelaşi termen de prescripţie, atât la stabilirea cît şi la executarea silită, cu cel prevăzut pentru impozitul, taxa, contribuţia sau prima de asigurare prin efectul legii, pentru care se calculează. … (2) Dacă legea specială nu prevede expres termenul de prescripţie la stabilirea sau executarea silită a impozitului, taxei, contribuţiei sau primei de asigurare prin efectul legii, majorările de întârziere se pot stabili şi executa silit în termen de 5 ani. … +
Articolul 4(1) Majorările de întârziere reglementate de Ordonanţa Guvernului nr. 34/1995 se aplică de la data intrării în vigoare a acesteia, respectiv 1 septembrie 1995, pentru: … – debitele care devin scadente după 1 septembrie 1995;– debitele scadente şi neachitate anterior datei de 1 septembrie 1995, data până la care se calculează majorări de întârziere conform reglementărilor anterioare şi care se cumulează cu cele calculate conform Ordonanţei Guvernului nr. 34/1995, fără a depăşi cuantumul acestora.[Exemplu: la T.V.A. majorările de întârziere se calculează: până la data de 20 august 1995 inclusiv, cu 0,3% (conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992, cu modificările ulterioare); de la data de 21 august 1995 până la data de 31 august 1995 inclusiv, cu 0,15% (conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/1995), iar de la data de 1 septembrie 1995 în continuare, cu 0,12% (conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/1995)]. +
Articolul 5(1) Majorările de întârziere încasate potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 34/1995 se înregistrează în execuţia bugetară astfel: … – majorările de întârziere încasate de la agenţii economici, cuvenite bugetului de stat şi bugetelor locale, după caz, se înregistrează la subcapitolul 15.102 "Majorări şi penalităţi de întârziere pentru venituri neîncasate la termen";– majorările de întârziere încasate de la persoane fizice se înregistrează în acelaşi cont în care s-a evidenţiat venitul respectiv;– majorările de întârziere cuvenite bugetului asigurărilor sociale de stat se înregistrează la veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat la subcapitolul 22.320 "Încasări din alte surse";– majorările de întârziere cuvenite bugetelor fondurilor speciale se înregistrează de la veniturile acestora, subdiviziunea "Alte venituri";– majorările de întârziere pentru primele de asigurare prin efectul legii se înregistrează în contul Societăţii Comerciale "Asigurarea Românească" – ASIROM – S.A. +
Articolul 6(1) Majorările de întârziere pot fi aminate, eşalonate, reduse sau scutite la plata, la cererea contribuabililor, de la caz la caz. … (2) Cererile de înlesniri la plata vor fi depuse de către contribuabili, în funcţie de destinaţia veniturilor pentru care s-au calculat majorări de întârziere, după cum urmează: … – Ministerului Finanţelor – pentru majorările de întârziere aferente veniturilor bugetului de stat;– Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale – pentru majorările de întârziere aferente bugetului asigurărilor sociale de stat;– consiliilor locale, pentru majorările de întârziere aferente veniturilor bugetelor locale, potrivit legii;– ordonatorilor principali de credite care administrează fondurile speciale – pentru majorările de întârziere aferente veniturilor acestora.(3) Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, consiliile judeţene şi locale, precum şi ceilalţi ordonatori principali de credite, care administrează fondurile speciale, au competenţa de a aproba, de la caz la caz, înlesnirile prevăzute la alin. (1). … (4) Ministerul Finanţelor, prin organele sale teritoriale care urmăresc şi încasează veniturile aferente bugetelor locale şi bugetelor fondurilor speciale, în măsura în care vor fi solicitate, vor verifica şi vor analiza, pe baza datelor existente în evidenta fiscală, cererile de înlesniri la plata majorărilor de întârziere transmise de ordonatorii principali de credite ai bugetelor menţionate mai sus. Referatul cu concluziile verificării, împreună cu cererea de înlesnire la plata majorărilor de întârziere, vor fi transmise ordonatorului principal de credite competente sa o soluţioneze. … (4) Procedurile şi competentele de soluţionare a cererilor de înlesnire la plata se stabilesc prin: … – ordin al ministrului finanţelor, pentru majorările de întârziere datorate pentru neplata la termen a veniturilor bugetului de stat, bugetelor locale şi bugetelor fondurilor speciale;– ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale, pentru neplata la termen a sumelor cuvenite bugetului asigurărilor sociale de stat.p. Ministru de stat, ministrul finanţelor,Nicolae Constantinescu,secretar de stat–––––